http://www.dbds.be/contents/nl/d3.html misschien heb je hier wat aan?ThinkPadd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:04:
Over die autoaccu's he... Er word steeds gezegd dat je hem rechtop moet houden...
Maar dat doet me denken aan van die ouderwetse redelijk doorzichtige accu's, met dopjes bovenop om de accuvloeistof bij te vullen...
Maar tegenwoordig zijn ze bijna allemaal "Maintenance free" (tenminste dat staat erop) en is het ook 1 geheel, en zie je geen dopjes meer om hem te vullen.
En je ziet tegenwoordig ook Calcium accu's, hoe zit dat dan?
Is het dan nogsteeds zo dat je hem niet op z'n kant mag zetten?
Verwijderd
Als je goed geluid wilt hebben, moet je de kist goed afsluiten toch?
maar is het dan niet zo dat het veel te warm wordt in de kist?
[ Voor 186% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 12:11 ]
Valt mee als je een TA2024 gebruikt. Die worden niet zo warm. Na de weerstandsmod willen ze weleens wat warmer worden, maar niets om je zorgen over te maken. Als je het idee hebt dat 't te ver gaat, kun je altijd een oude heatsink aan stukken zagen en die op de chip plakken.Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:08:
De marquant weet ik niet, maar heb er eigenlijk nooit mensen over gehoord.
Mijn lang uitgestelde rebuild krijgt wel een 12CM fan in de achterkant, maar ik ga de versterker in een apart compartiment leggen (waar dus ook de fan lucht uitzuigt). Ik heb een TA2050, en die wordt flink warmer dan een TA2024.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Je krijgt de beste bas met zo'n bassreflex buisje. Volledig dicht is af te raden behalve als je een speakerkast hebt ter grootte van een klikoVerwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:08:
@ happer: wat is volgend jou de beste plaatsing van een BR-buisje?
Aan dezelfde kant als de speakers (= voorkant), of in een hoek erop? (dwz... zijkant of boven- / onderkant)
Dit omdat ik hoop mijn koffer komend weekend af te maken
Dit omdat ik hoop mijn koffer komend weekend af te maken
Je krijgt inderdaad meer bas uit een speaker met een basreflex systeem.
Alleen als je een baspijpje zomaar onberekend ergens plaatst dan is de kans groot dat je het geluid helemaal verneukt.
In het vorige kratradio topic stonden werd het een en ander gepost hierover, dit lijkt me goed om door te lezen voordat je zonder na te denken een baspijpje in je krat ramt
JVS over basreflexpijpjes
Iredev met zijn ervaring met basreflex in een krat
Ik weet nog dat JVS een berekende bandpass krat heeft gebouwd (bandpass is wel weer iets anders als bassreflex) en dit was niet echt gelukt. Hij had hem op een gegeven moment af, maar het klonk allemaal niet echt goed, er kwam dacht ik niet veel bas uit.
Hij wou het krat nog gaan verbeteren, maar helaas hebben we er daarna niks meer van gehoord....
Nouja, jullie moeten natuurlijk zelf beslissen ofdat jullie een basreflexpijpje in jullie krat stoppen, maar naar mijn mening is een gesloten krat toch beter. Een gesloten krat kun je eventueel nog opvullen met speakerwol/schuim. En als je een baspijpje plaatst, probeer het dan op zijn minst te berekenen
Maar als iets in de theorie klopt dan hoeft het ook niet in de praktijk te kloppen....
Alleen als je een baspijpje zomaar onberekend ergens plaatst dan is de kans groot dat je het geluid helemaal verneukt.
In het vorige kratradio topic stonden werd het een en ander gepost hierover, dit lijkt me goed om door te lezen voordat je zonder na te denken een baspijpje in je krat ramt
JVS over basreflexpijpjes
Iredev met zijn ervaring met basreflex in een krat
Ik weet nog dat JVS een berekende bandpass krat heeft gebouwd (bandpass is wel weer iets anders als bassreflex) en dit was niet echt gelukt. Hij had hem op een gegeven moment af, maar het klonk allemaal niet echt goed, er kwam dacht ik niet veel bas uit.
Hij wou het krat nog gaan verbeteren, maar helaas hebben we er daarna niks meer van gehoord....
Nouja, jullie moeten natuurlijk zelf beslissen ofdat jullie een basreflexpijpje in jullie krat stoppen, maar naar mijn mening is een gesloten krat toch beter. Een gesloten krat kun je eventueel nog opvullen met speakerwol/schuim. En als je een baspijpje plaatst, probeer het dan op zijn minst te berekenen
Maar als iets in de theorie klopt dan hoeft het ook niet in de praktijk te kloppen....
Verwijderd
@Blue-Tiger
Dat maakt niet zo gek veel uit waar je em plaatst. Bij Hi-Fi speakers zie je verschillende varianten: voorkant, achterkant en zijkant komt allemaal voor. Een bassreflexbuisje werkt niet volgens het principe van een staande golf zoals je misschien bij natuurkunde wel gehad heb. De golflengte is bij de frequenties die je versterkt veel groter dan je krat. Het is een anders soort resonantie, vergelijkbaar met muziekinstrumenten zoals gitaren en violen (zgn Helmholtz resonator).
Om een antwoord te geven: Zolang je hem niet onder een rare hoek zet of achter een schot plaatst maakt het niet uit, m.a.w. plaats hem waar je er de minste last van hebt. Aan de voorkant is prima als de lucht maar een beetje vrij kan bewegen.
Je kunt met een 4 of 5cm diameter buisje beginnen en verschillende lengtes proberen. Zo precies werkt het ook weer niet. Hoewel het allemaal exact te berekenen is schijnt het in de practijk nogal tegen te vallen: Ik ken iemand die z'n eigen speakers heeft gemaakt, die kan dat beamen.
Dat maakt niet zo gek veel uit waar je em plaatst. Bij Hi-Fi speakers zie je verschillende varianten: voorkant, achterkant en zijkant komt allemaal voor. Een bassreflexbuisje werkt niet volgens het principe van een staande golf zoals je misschien bij natuurkunde wel gehad heb. De golflengte is bij de frequenties die je versterkt veel groter dan je krat. Het is een anders soort resonantie, vergelijkbaar met muziekinstrumenten zoals gitaren en violen (zgn Helmholtz resonator).
Om een antwoord te geven: Zolang je hem niet onder een rare hoek zet of achter een schot plaatst maakt het niet uit, m.a.w. plaats hem waar je er de minste last van hebt. Aan de voorkant is prima als de lucht maar een beetje vrij kan bewegen.
Je kunt met een 4 of 5cm diameter buisje beginnen en verschillende lengtes proberen. Zo precies werkt het ook weer niet. Hoewel het allemaal exact te berekenen is schijnt het in de practijk nogal tegen te vallen: Ik ken iemand die z'n eigen speakers heeft gemaakt, die kan dat beamen.
Verwijderd
ok dus in principe kan ik hem goed afsluiten zonder bang te hoeven zijn dat het allemaal oververhit raakt ? ook als die in de zon staat in de zomer?Pixeltje schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:38:
[...]
Valt mee als je een TA2024 gebruikt. Die worden niet zo warm. Na de weerstandsmod willen ze weleens wat warmer worden, maar niets om je zorgen over te maken. Als je het idee hebt dat 't te ver gaat, kun je altijd een oude heatsink aan stukken zagen en die op de chip plakken.
De marquant weet ik niet, maar heb er eigenlijk nooit mensen over gehoord.
Mijn lang uitgestelde rebuild krijgt wel een 12CM fan in de achterkant, maar ik ga de versterker in een apart compartiment leggen (waar dus ook de fan lucht uitzuigt). Ik heb een TA2050, en die wordt flink warmer dan een TA2024.
of is het dan slimmer om netzoals jij de versterker in een 'apparte kamer' te leggen met een fan?
Probeer het eens uit; ik weet nu nog steeds niet welke versterker je gebruikt, maar als je een marquant hebt gekocht laat je je kratje gewoon een paar uur draaien, en voel je aan de versterker. Als die nu al heet wordt kun je er donder op zeggen dat het des zomers niet beter gaat worden.Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 12:05:
[...]
ok dus in principe kan ik hem goed afsluiten zonder bang te hoeven zijn dat het allemaal oververhit raakt ? ook als die in de zon staat in de zomer?
of is het dan slimmer om netzoals jij de versterker in een 'apparte kamer' te leggen met een fan?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Met een TA2024 is dat niet nodig. Die dingen produceren heel weinig warmte. 85 tot 90% van de energie gaat direct naar de luidsprekers. Daarom zijn ze zo efficient.Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 12:05:
ok dus in principe kan ik hem goed afsluiten zonder bang te hoeven zijn dat het allemaal oververhit raakt ? ook als die in de zon staat in de zomer?
@ happer: ik heb hier momenteel 2x bassreflexbuisjes liggen met een diameter van 35 mm, en een lengte van ong. 7 cm
Dus sowieso af te raden om deze te gaan gebruiken? Want dan bestel ik via conrad nog andere, moet er toch nog wat hebben dus dat scheelt de verzendkosten met 'n beetje geluk
Heb jij nog een aanrader?
En je bedoelt met "vrij bewegen" de lucht aan de buitenkant? Want in de kast zal het pijpje dan zeer waarschijnlijk aan een zijkant moeten komen, gezien de inbouw vanaf de voorkant (maar?) 15 cm kan en dan zit hij al tegen de achterkant
En dat lijkt me ook weer niet zo'n goed idee 
PS: het liefst neem ik namelijk gelijk de goeie diameter, zodat ik niet steeds opnieuw hoef te gaan zagen straks
Enne... we hebben het nog niet over geluidsgolven gehad met natuurkunde, komt hopelijk nog! ZIjn nu bezig met schakelingen (systeembord zegt jou vast wel wat?) en das ook leuk 
PS: Ik wil aan de accu misschien nog verlichting enzo hangen, en het lijkt me leuk als dat reageert op de muziek... misschien heeft iemand een aanrader als sound-reactive module (zo heten ze toch?) Leek me dan leuk om de BR-poorten te verlichten en dat je daar 2 lichtstralen uit krijgt
En je bedoelt met "vrij bewegen" de lucht aan de buitenkant? Want in de kast zal het pijpje dan zeer waarschijnlijk aan een zijkant moeten komen, gezien de inbouw vanaf de voorkant (maar?) 15 cm kan en dan zit hij al tegen de achterkant
PS: het liefst neem ik namelijk gelijk de goeie diameter, zodat ik niet steeds opnieuw hoef te gaan zagen straks
PS: Ik wil aan de accu misschien nog verlichting enzo hangen, en het lijkt me leuk als dat reageert op de muziek... misschien heeft iemand een aanrader als sound-reactive module (zo heten ze toch?) Leek me dan leuk om de BR-poorten te verlichten en dat je daar 2 lichtstralen uit krijgt
[ Voor 32% gewijzigd door Fid3lity op 03-03-2010 16:55 ]
[/img] moet die laatste zijn
En ik neem aan dat je met "foutje" de barsten in de krat bedoelt?
Edit: verkeerd gelezen
En ik zie dat je foto het nu ook doet!
Edit: verkeerd gelezen

[ Voor 28% gewijzigd door Fid3lity op 03-03-2010 17:13 ]
Verwijderd
Ik ben nieuw hierzo en dit was mijn eerste bericht. Dus ik moest het nog even uitvogelenBlue-Tiger schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:12:
[/img] moet die laatste zijnEn ik neem aan dat je met "foutje" de barsten in de krat bedoelt?
Edit: verkeerd gelezenEn ik zie dat je foto het nu ook doet!
Klopt er zit een barstje in ja, maargoed ik heb hem ook al 4,5 jaar en gaat overal mee naar toe. Dan stoot ie wel is ergens tegen aan. Ik zal ook nog wel even een rijtje met "specs" maken.
Trouwens leuk topic
Verwijderd
Ik zou eerst die van 35mm proberen en als je niet tevreden bent een groter gat zagen. Heb je een decoupeerzaag?Blue-Tiger schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:49:
@ happer: ik heb hier momenteel 2x bassreflexbuisjes liggen met een diameter van 35 mm, en een lengte van ong. 7 cmDus sowieso af te raden om deze te gaan gebruiken? Want dan bestel ik via conrad nog andere, moet er toch nog wat hebben dus dat scheelt de verzendkosten met 'n beetje geluk
Heb jij nog een aanrader?
Ik bedoel dat er niks direct voor of achter zit. Het zou niet heel veel moeten uitmaken waar je ze plaatst. Bekijk anders een paar hi-fi speakers hoe het daarin zit.En je bedoelt met "vrij bewegen" de lucht aan de buitenkant? Want in de kast zal het pijpje dan zeer waarschijnlijk aan een zijkant moeten komen, gezien de inbouw vanaf de voorkant (maar?) 15 cm kan en dan zit hij al tegen de achterkantEn dat lijkt me ook weer niet zo'n goed idee
Dan zal je dit soort resonanties niet krijgen, althans, ik kreeg dat bij natuurkunde niet. Er is op internet genoeg te vinden. Ik heb me nooit echt in de theorie verdiept.PS: het liefst neem ik namelijk gelijk de goeie diameter, zodat ik niet steeds opnieuw hoef te gaan zagen straksEnne... we hebben het nog niet over geluidsgolven gehad met natuurkunde, komt hopelijk nog! ZIjn nu bezig met schakelingen (systeembord zegt jou vast wel wat?) en das ook leuk
Succes iig!
Herinnering voor iedereen die nog een goedkope druppellader nodig heeft:

http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_11835.htm
Vanaf morgen bij de Lidl verkrijgbaar voor € 5,99. Geschikt voor gelaccu's.

Verwijderd
ik zag dit kratradio topic en dacht dat maak ik ook.
heb een lg 4*50 watt radiomet een paar oude speakers en tweeters
alleen een probleem heb maar een zo'n stekkertje in de radio en dat is van de accu enz. maar niet van de speakers dus is dat niet eventueel te solderen:?
ohja en hoe zet je hier foto's op?
alleen een probleem heb maar een zo'n stekkertje in de radio en dat is van de accu enz. maar niet van de speakers dus is dat niet eventueel te solderen:?
Verwijderd
Wat is het voordeel van een mca 200 tov een 2024?Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:57:
[...]
Met een TA2024 is dat niet nodig. Die dingen produceren heel weinig warmte. 85 tot 90% van de energie gaat direct naar de luidsprekers. Daarom zijn ze zo efficient.
Bedankt! ik ga van 't weekend even lekker aan de gang met deze tips en de rest van mijn kofferVerwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:44:
[...]
Ik zou eerst die van 35mm proberen en als je niet tevreden bent een groter gat zagen. Heb je een decoupeerzaag?
Heb een decoupeerzaag, en kan daar wel mee over wegAl veel moeten zagen dus... Het enige probleem waar ik tegenaan zou kunnen lopen is dat de buitenlaag van Alu is en het zou kunnen vernielen met een houtzaagje... moet maar even zien
![]()
[...]
Ik bedoel dat er niks direct voor of achter zit. Het zou niet heel veel moeten uitmaken waar je ze plaatst. Bekijk anders een paar hi-fi speakers hoe het daarin zit.
Hi-Fi hoeft van mij niet direct, gewoon wat dedicated subs van een pc - speakersetje oid... En een sub van de surroundset aan de tv... zijn allebei anders ingedeeld. Er is dus gewoon veel variatie in...![]()
[...]
Dan zal je dit soort resonanties niet krijgen, althans, ik kreeg dat bij natuurkunde niet. Er is op internet genoeg te vinden. Ik heb me nooit echt in de theorie verdiept.
Als ik er eens tijd voor hebGa het zeker doen!
Succes iig!
Verwijderd
Hallo,
Paar vragen hier gesteld, misschien ook leuk ff het resultaat te laten zien.

Bier opener met een ketting-kje.

Binnenkant.

Binnenkant.

Ik ben voor de grap op zoek naar een geluidsreactieve module die je van Sunbeam nog wel eens in pc's zag hangen, maar die nu nauwelijks meer te vinden zijn
Ik heb nog wel een oude discolamp (*ahum) staan die op geluid reageert... zij het niet redelijk overnauwkeurig
Ik zit te denken of ik de module daaruit kan slopen en kan gebruiken in mijn koffer
Enige punt van aandacht: De lamp hangt aan 230 Volt, de accu levert 12... hoop dat het circuitje dan zou werken.... zie ik gauw genoeg
Dit iets voor je? Een beetje ombouwen en je kunt ermee doen wat jij wilt.Blue-Tiger schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:24:
Ik ben voor de grap op zoek naar een geluidsreactieve module die je van Sunbeam nog wel eens in pc's zag hangen, maar die nu nauwelijks meer te vinden zijnIk heb nog wel een oude discolamp (*ahum) staan die op geluid reageert... zij het niet redelijk overnauwkeurig
Ik zit te denken of ik de module daaruit kan slopen en kan gebruiken in mijn koffer
Enige punt van aandacht: De lamp hangt aan 230 Volt, de accu levert 12... hoop dat het circuitje dan zou werken.... zie ik gauw genoeg
Verwijderd
Dat je er geen weerstandsmod op hoeft uit te voeren, hoewel dat echt niet zoveel werk is. Verder heeft hij alleen nadelen. Je hebt een 2x zo grote accu nodig om net zo lang te spelen en hij gaat niet harder dan de ta2024. Daarnaast moet hij z'n warmte kwijt kunnen.Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:47:
Wat is het voordeel van een mca 200 tov een 2024?
Hallo allemaal, ik ben van plan om ook een kratradio te gaan maken van een oude autoradio en wat speakers. Wat ik graag zou willen weten is hoe de ontvangst is van de fm radio zonder antenne. Kan de autoradio zonder antenne wel genoeg signaal ontvangen om goed radio af te spelen of is een antenne aan te raden?
Hail to the king baby!
Nee, dat kan niet.urk_forever schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:10:
Kan de autoradio zonder antenne wel genoeg signaal ontvangen om goed radio af te spelen
Wise enough to play the fool
Seht gut aus! Die drie accu's zijn wel insane, allemaal 7Ah? Of heb je drie kleintjes?Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:11:
Hallo,
[afbeelding]
[afbeelding]
Binnenkant.
[afbeelding]
@lredev:
Dat mp3-usb-sd-kaart-ding-device-holder-afspeel-o-matic eh, daar heb ik 2 kabeltjes bij gekregen, enig idee waar die aan moeten? De Brede stekker is voor het audiosignaal denk ik, (er staat L-out, GND en R-out op de pcb) die kleine past maar op 1 plek en is dan voeding denk ik, maar er zit nog een tweede grote contact op het pcb, waar de brede stekker dus ook inpast. (kan even geen foto voor je maken, ben niet thuis)
[ Voor 29% gewijzigd door Pixeltje op 04-03-2010 12:27 ]
Verwijderd
je kan ook een draad vanaf de antenne ingang door het krat laten lopen, werkt bij mij ook, en tochnog redelijke ontvangst, maar wat let je, pak een of andere afstands bediening van een best. autotje, sloop de antenne eruit, meestal zo'n uitschuif ding, koop een schroefje, boor een gat in je krat, ter dikte van dat schroefje, schroefje er doorheen, antenne erop draaien, draadje van antenne naar radio en klaarurk_forever schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:10:
Hallo allemaal, ik ben van plan om ook een kratradio te gaan maken van een oude autoradio en wat speakers. Wat ik graag zou willen weten is hoe de ontvangst is van de fm radio zonder antenne. Kan de autoradio zonder antenne wel genoeg signaal ontvangen om goed radio af te spelen of is een antenne aan te raden?
heeft er nog iemand interesse in mijn accu? 17A 12V?
Hmm, dat had ik al verwacht, zou een verlengkabel al werken of zou ik echt een antenne nodig hebben? Of zijn er andere alternatieven? Een stuk speaker kabel of iets dergelijks?
Hail to the king baby!
Wat kratradioprof zegt klinkt goed..urk_forever schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:06:
[...]
Hmm, dat had ik al verwacht, zou een verlengkabel al werken of zou ik echt een antenne nodig hebben? Of zijn er andere alternatieven? Een stuk speaker kabel of iets dergelijks?
Hier ook hoorVerwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:17:
iemand ondertussen al ervaring met li-ion accu's? (Iredev?)
@ Pixel:
Op de pcb staat wel waar die kabel moet, een van de uitgangen staat iets bij
Ik kan het zo niet zien want ben niet thuis.. Maar volgens mij is het die aan de rand.
Verder staat op de PCB verder de plus min etc geschreven.
@urk_forever, stap op de fiets / in auto naar de autosloop bij jou in de buurt, of natuurlijk naar de halfords of brezan en haal jezelf een mooie antenne.
@ramboisapussy, nee, nog steeds niet binnen! schijn een beetje onhandig besteld te hebben rond chinees oud en nieuw, waardoor alles erg lang duurt. Had rond die periode nogal wat dingen besteld aldaar en die druppelen nu pas binnen... Verder is er altijd kans dat de NL'se douane er nog even paar weken op gaat zitten.
Op de pcb staat wel waar die kabel moet, een van de uitgangen staat iets bij
@urk_forever, stap op de fiets / in auto naar de autosloop bij jou in de buurt, of natuurlijk naar de halfords of brezan en haal jezelf een mooie antenne.
@ramboisapussy, nee, nog steeds niet binnen! schijn een beetje onhandig besteld te hebben rond chinees oud en nieuw, waardoor alles erg lang duurt. Had rond die periode nogal wat dingen besteld aldaar en die druppelen nu pas binnen... Verder is er altijd kans dat de NL'se douane er nog even paar weken op gaat zitten.
Verwijderd
okeBlue-Tiger schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:24:
[...]
Hier ook hoorGoeie ervaring tot nu toe. Kan er vrij weinig over zeggen behalve dat 'ie lang meegaat en heel compact is
wat voor 1 heb je precies?
Bedankt, Ik ga er morgen een halen !Michel5128 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:39:
Herinnering voor iedereen die nog een goedkope druppellader nodig heeft:
[afbeelding]
Heb even jou plaatje ge-edit:lredev schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:47:
@ Pixel:
Op de pcb staat wel waar die kabel moet, een van de uitgangen staat iets bijIk kan het zo niet zien want ben niet thuis.. Maar volgens mij is het die aan de rand.

Die ene connector is soort van loos, vermoed ik?
Ik neem aan dat dat een adapter is zodat je alsnog je Tulpjes aan kunt sluiten?
Verwijderd
nee, allemaal 7Ah, maar heb ze gratis gehad. En die krat is nu iets zwaarder dan een volle krat bier dus ik vin het wel te doen.Pixeltje schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:25:
[...]
Seht gut aus! Die drie accu's zijn wel insane, allemaal 7Ah? Of heb je drie kleintjes?
Oke, nouja dan maar als een soort van update volgend jaar misschien. Kijk dit jaar wel ff af hoe het gaat.Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 11:30:
[...]
Dat je er geen weerstandsmod op hoeft uit te voeren, hoewel dat echt niet zoveel werk is. Verder heeft hij alleen nadelen. Je hebt een 2x zo grote accu nodig om net zo lang te spelen en hij gaat niet harder dan de ta2024. Daarnaast moet hij z'n warmte kwijt kunnen.
Heb op school trouwens een voltmeter geleend, dus zal even een test doen hoelang die ken draaien.
ik heb vandaag mijn 6mm plankjes gezaagd ( het is een soort kunstof materiaal (geen hout dus) wat beresterk is, maar wel zwaar)
dus ik heb em bijna klaar
@ Pixeltje :Ik denk dat die onbekende aansluiting inderdaad de input.
en weetje wat ook leuk is, mijn basgitaar op de input van de radio via de radokrat , en gaat best hard!:9~
dus ik heb em bijna klaar
en weetje wat ook leuk is, mijn basgitaar op de input van de radio via de radokrat , en gaat best hard!:9~
[ Voor 43% gewijzigd door eko990 op 04-03-2010 18:01 . Reden: even wat aanpassen ]
Verwijderd
trespa toch?eko990 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:57:
ik heb vandaag mijn 6mm plankjes gezaagd ( het is een soort kunstof materiaal (geen hout dus) wat beresterk is, maar wel zwaar)
dus ik heb em bijna klaar![]()
Gewoon 5 bier minder drinken van van die 10 euro een eigen voltmeter kopen. Voor een beetje knutselaar is dit een essentieel hulpmiddel.Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:03:
[...]
nee, allemaal 7Ah, maar heb ze gratis gehad. En die krat is nu iets zwaarder dan een volle krat bier dus ik vin het wel te doen.
[...]
Oke, nouja dan maar als een soort van update volgend jaar misschien. Kijk dit jaar wel ff af hoe het gaat.
Heb op school trouwens een voltmeter geleend, dus zal even een test doen hoelang die ken draaien.
Mooie krat alleen wel jammer dat je geen TA2024 gebruikt heeft. Ook al staat op je versterker 200 watt hij levert daar maar hoogstens 20 van. Je had nog beter voor de TA2050 kunnen gaan (die eventueel draaien op 3X12 volt, Ook al is dat dan net wat zwaarder dan de maximale 30 volt.. alleen daar moet wel wat op verzonnen kunnen worden)
Verwijderd
Het is een versterker van 100W, maar dat klopt idd. Wil het hier een tijdje mee proberen en kijken dat ik volgend jaar misschien een andere erin ga zetten. Had die versterker min of meer gekocht als een soort advies van dit startpost (kan misschien beter weggehaald worden). Misschien maar volgend jaar een dikke pioneer van 130W erop zetten, past goed bij me speakers. of die TA2024, nouja we zien wel. ben er tot nu toe wel blij meeRoderiktweaker schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:06:
[...]
Gewoon 5 bier minder drinken van van die 10 euro een eigen voltmeter kopen. Voor een beetje knutselaar is dit een essentieel hulpmiddel.
Mooie krat alleen wel jammer dat je geen TA2024 gebruikt heeft. Ook al staat op je versterker 200 watt hij levert daar maar hoogstens 20 van. Je had nog beter voor de TA2050 kunnen gaan (die eventueel draaien op 3X12 volt, Ook al is dat dan net wat zwaarder dan de maximale 30 volt.. alleen daar moet wel wat op verzonnen kunnen worden)
Uiteraard ik heb zelf een krat met de TA2024 (met weerstand mod) en ga kijken of ik de aankomende zomer iets met een zwaardere versterker kan maken.
zocht je: http://www.4u-tech.nl/Sun..._art_61086.html%5DSunbeam ditBlue-Tiger schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:24:
Ik ben voor de grap op zoek naar een geluidsreactieve module die je van Sunbeam nog wel eens in pc's zag hangen, maar die nu nauwelijks meer te vinden zijnIk heb nog wel een oude discolamp (*ahum) staan die op geluid reageert... zij het niet redelijk overnauwkeurig

Heb ik hem ook gehaald, goed te doen.
EDIT: ze hebben hem dus niet meer...
Things are cheaper for a reason
En dat is nou nét het probleem
Ze zijn in NL gewoon níet te vinden wat mij hooguit opvalt... Zal eens kijken of ik contact met Highflow op kan nemen voor dit product, zij zouden zoiets nog wel voor elkaar kunnen krijgen
Verwijderd
ohja en met dat stekkertje bedoel ik zo'n plug waar een rode bruine en een gele draad met een rode streep erdoor uitkomt. weet iemand wat + en - is?Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:45:
Verwijderd
Ik heb een probleem ik heb mijn 100 w marwuant van de kijkshop uit de kast getrokken mar hij is heel erg zacht terwijl alles vol open staat. heeft iemand een tip,
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Alles goed aangesloten? Speakers beide juist aangesloten? Bron op maximaal volume? Jack-tulp kabel goed?Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:44:
Ik heb een probleem ik heb mijn 100 w marwuant van de kijkshop uit de kast getrokken mar hij is heel erg zacht terwijl alles vol open staat. heeft iemand een tip,
Alvast bedankt
Maak anders eens een foto?
Net voor E6,- bij de Lidl de Lood/zuur acculader gehaald en hij werkt perfect !! Laad mijn Gel/lood accu 7,2 ampère perfect op. Wel is de lader 4 keer zo licht (in gewicht) als die ik van een vriend geleend had..
Tip : Koop er een paar om in je kratje zelf te bouwen !
Tip : Koop er een paar om in je kratje zelf te bouwen !
[ Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-03-2010 12:23 ]
inderdaad, het is Trespa , ik kon even niet op de naam komen
Verwijderd
heb een maquant versterker... ik ga het uit zoeken;)
iemand tips hoe je de onderkant er het makkelijkst uit krijgt?
iemand tips hoe je de onderkant er het makkelijkst uit krijgt?
Verwijderd
Ik heb het met een beitel gedaan. Dan snij je er zo doorheen.
Haal niet te veel weg want dan wordt je krat wiebelig.
Hoe bouw ik het beste zelf een module die op geluid reageert of met de speakers meewerkt (via de kabeltjes..)
Verwijderd
heb het met de zaag gedaan, nou alles weg schuren en dan zorgen dat er een plank tussen past:PVerwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:49:
Ik heb het met een beitel gedaan. Dan snij je er zo doorheen.Haal niet te veel weg want dan wordt je krat wiebelig.
Verwijderd
Alles is goed aangesloten en op een ander doet hij het goed maar ik wil deze werkend hebben!Pixeltje schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:34:
[...]
Alles goed aangesloten? Speakers beide juist aangesloten? Bron op maximaal volume? Jack-tulp kabel goed?
Maak anders eens een foto?
@ happer: ik heb nu deze 2 BR-buisjes voorbij zien komen:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300781
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=342580
Waarbij de diameter van de eerste een stukje groter is
Is het van groot belang of de diameter te groot is of te klein? Want waar komt normaal gesproken beter geluid uit? Groter / kleiner?
Dan kan ik nml. volgende week (pas) m'n koffertje afmaken
Maandag PTA herkansing en daar móet ik een 8 of hoger voor halen...
@ lredev: Ben je er inmiddels al achter waar die uitgang op de printplaat voor dient? Als dit gewoon voor de tulpjes is heb ik mogelijk interesse
USB Bluetooth adapter erin pluggen en draadloos gebruiken ^^
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300781
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=342580
Waarbij de diameter van de eerste een stukje groter is
Dan kan ik nml. volgende week (pas) m'n koffertje afmaken
Maandag PTA herkansing en daar móet ik een 8 of hoger voor halen...

@ lredev: Ben je er inmiddels al achter waar die uitgang op de printplaat voor dient? Als dit gewoon voor de tulpjes is heb ik mogelijk interesse
[ Voor 17% gewijzigd door Fid3lity op 06-03-2010 12:38 ]
Hey Pixel,Pixeltje schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:00:
[...]
Heb even jou plaatje ge-edit:
[afbeelding]
Die ene connector is soort van loos, vermoed ik?
Sorry dat ik er zo laat op terugkom, maar was het even vergeten

Over welke uitgang heb jij het precies? Over de zelfde als waar pixel het over heeft?Blue-Tiger schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 12:23:
[knipje]
@ lredev: Ben je er inmiddels al achter waar die uitgang op de printplaat voor dient? Als dit gewoon voor de tulpjes is heb ik mogelijk interesseUSB Bluetooth adapter erin pluggen en draadloos gebruiken ^^
[ Voor 23% gewijzigd door lredev op 06-03-2010 21:58 ]
Over diezelfde uitgang ja, voor zover ik weet
Ik dank u. De print zelf gebruikt 12V, dus kan hem direct aansluiten op één van de accu's. Zo kom ik er wel uit.lredev schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 21:50:
[...]
Hey Pixel,
Sorry dat ik er zo laat op terugkom, maar was het even vergetenDie ene is voor jou toepassing inderdaad als 'loos' te beschouwen. Ware het echter niet dat hij op de 5volt zit aangesloten. Je zou er dus nog een 5V verbruikertje aan kunnen hangen, al moet je er vast niet teveel stroom uit trekken, vermoed ik zo. Wellicht dat die als voeding dient voor een luxerere variant met display, want op het bordje zie ik ook ruimte voor nog een chip...
Ik ga dinsdag voor 3 weken naar Suriname (afstudeerproject HvA) dus kan niet prutsen aan mn kratje, aangezien die de maximaal toegestane 20 kilo ruim overschrijd..
Bij terugkomst ga ik dit printje erin sleutelen, en de vorm wat aanpassen van het krat.
Ik volg deze draad al weer een tijdje en vindt het helemaal geweldig 
Ik heb zelf een hele tijd geleden ook al een speakerkrat gemaakt (twee redelijk oude Bose speakers met aparte tweeters en 'bas'speakers gesloopt en in een flightcase gezet) maar die vind ik nu te zwaar. Heb geen ander vervoer dan mijn oude fietsje, dus het moet lichter.
In andere woorden: andere apparatuur. Ik heb in mijn bezit eigenlijk alleen nog maar de speakers: twee ovale JBL speakers (typenummer ben ik je schuldig) met tweeters die net boven de grote conus liggen.
Ik heb na zitten denken, en getekend, en heb besloten een hele eigen behuizing te maken. Eerst dacht ik aan MDF, maar dat is een redelijk zwaar materiaal.

Zo moet hij er ongeveer uitzien. Ik heb enigszins geprobeerd de proporties te bewaren, maar dat kan natuurlijk ook veranderen. De speakers zijn niet dezelfde, maar het is om een idee te geven hoe het eruit moet gaan zien.
De kist bouw ik dus adhv de speakers: boven en onder de speakers wil ik 2cm overhouden, en aan de zijkanten ervan ongeveer 1cm. De diepte van de kist hangt af van de accu en de versterker.
Mijn grootste vragen zijn dus eigenlijk, welke kleine versterker is een goede keuze, welke simpele accu kan ik het beste nemen en wat zou voor mij het beste materiaal zijn?
Aangezien het geen gigantisch ding is, en ik hem zo draagbaar mogelijk wil maken moet ik weinig gewicht hebben. Ik heb verstand van aansluiten en dergelijke, maar wat ik nou het beste kan kiezen is mij niet bekend. (Ook vraag ik me af of de vormgeving - de twee speakers die naar buiten wijzen - nadelig is voor de geluidskwaliteit/sterkte)
Ik heb zelf een hele tijd geleden ook al een speakerkrat gemaakt (twee redelijk oude Bose speakers met aparte tweeters en 'bas'speakers gesloopt en in een flightcase gezet) maar die vind ik nu te zwaar. Heb geen ander vervoer dan mijn oude fietsje, dus het moet lichter.
In andere woorden: andere apparatuur. Ik heb in mijn bezit eigenlijk alleen nog maar de speakers: twee ovale JBL speakers (typenummer ben ik je schuldig) met tweeters die net boven de grote conus liggen.
Ik heb na zitten denken, en getekend, en heb besloten een hele eigen behuizing te maken. Eerst dacht ik aan MDF, maar dat is een redelijk zwaar materiaal.

Zo moet hij er ongeveer uitzien. Ik heb enigszins geprobeerd de proporties te bewaren, maar dat kan natuurlijk ook veranderen. De speakers zijn niet dezelfde, maar het is om een idee te geven hoe het eruit moet gaan zien.
De kist bouw ik dus adhv de speakers: boven en onder de speakers wil ik 2cm overhouden, en aan de zijkanten ervan ongeveer 1cm. De diepte van de kist hangt af van de accu en de versterker.
Mijn grootste vragen zijn dus eigenlijk, welke kleine versterker is een goede keuze, welke simpele accu kan ik het beste nemen en wat zou voor mij het beste materiaal zijn?
Aangezien het geen gigantisch ding is, en ik hem zo draagbaar mogelijk wil maken moet ik weinig gewicht hebben. Ik heb verstand van aansluiten en dergelijke, maar wat ik nou het beste kan kiezen is mij niet bekend. (Ook vraag ik me af of de vormgeving - de twee speakers die naar buiten wijzen - nadelig is voor de geluidskwaliteit/sterkte)
Ik zou wel MDF gebruiken, je krat moet wel stevig zijn met zulke boxen... Ik neem aan dat ze 6x9" zijn? Maar goed, je kan het natuurlijk met wat dunner multiplex proberen, maar dan denk ik dat je op een ander manier de kist erg veel stevigheid moet geven. Met bracing ofzo.HotFix schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:51:
Ik volg deze draad al weer een tijdje en vindt het helemaal geweldig
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder als versterker kan ik niet anders aanraden dan de TA2024 en als accu een li-ion van ebay of een gel-accu, maar die opties zijn in de startpost, en het topic eigenlijk al erg uitvoerig besproken...
Voor jouw lijkt het me eerst even verstandig om de start post even goed door te lezen!Mijn grootste vragen zijn dus eigenlijk, welke kleine versterker is een goede keuze, welke simpele accu kan ik het beste nemen en wat zou voor mij het beste materiaal zijn?
Gelijk hebben jullie (snelle reactie, hulde!) maar ik heb zelf geen ervaring ermee, dus vroeg ik het maar. Wat is eigenlijk het verschil tussen de TA2024 en de TK2050? op eBay zag ik een redelijk mooie staan, maar via Iredev kan ik een TA2024 bestellen. Iets waar ik rekening mee moet houden, behalve met mijn portemonnee?
Het Li-Ion accu'tje is wel een mooi alternatief, maar volgens mij redelijk prijzig. Enige voordelen tov een gell-accu?
*Maar volgens mij anders/moeilijker aan te sluiten, als ik het zo zie
Het Li-Ion accu'tje is wel een mooi alternatief, maar volgens mij redelijk prijzig. Enige voordelen tov een gell-accu?
*Maar volgens mij anders/moeilijker aan te sluiten, als ik het zo zie
[ Voor 6% gewijzigd door HotFix op 07-03-2010 15:49 ]
Lichtgewicht, compact, makkelijk op te laden?HotFix schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:16:
Gelijk hebben jullie (snelle reactie, hulde!) maar ik heb zelf geen ervaring ermee, dus vroeg ik het maar. Wat is eigenlijk het verschil tussen de TA2024 en de TK2050? op eBay zag ik een redelijk mooie staan, maar via Iredev kan ik een TA2024 bestellen. Iets waar ik rekening mee moet houden, behalve met mijn portemonnee?
De TA2024 is een stuk zuiniger dan de TK2050HotFix schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:16:
Heb met spoed antwoord nodig op de vraag of een BR-buis met een doorsnee van 68 mm veel verschil maakt met een van 45 mm! Ik wil nml. het liefst in één keer de goeie kopen
Eh, ja. 45mm levert potentieel meer poortruis en de buis is dan een stuk korter bij gelijke afstemming.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat van korter snap ik niet helemaal
Die van 45 mm is 145 mm lang en die van 68 is 220 mm lang
Of ik lees het verkeerd... dat kan ook nog
Een basreflexpoort werkt feitenlijk als een soort "luchtveer" die door een bepaalde weerstand op een bepaalde frequentie extra geluid genereert. Hoe hoger deze weerstand is, hoe lager de frequentie waarop de pijp 'werkt'. Een langere pijp verlaagt de frequentie waarop de buis werkt dus. Een dikkere pijp verhoogt de frequentie.
Om dezelfde weerstand en dezelfde werking te hebben moet een dikkere buis dus langer zijn. Als je een 1cm PVC pijpje zou gebruiken, zou je een extreem korte buis nodig hebben. Als je een 200mm buis gebruikt, heb je een veel langere nodig om dezelfde frequentie te boosten.
Om dezelfde weerstand en dezelfde werking te hebben moet een dikkere buis dus langer zijn. Als je een 1cm PVC pijpje zou gebruiken, zou je een extreem korte buis nodig hebben. Als je een 200mm buis gebruikt, heb je een veel langere nodig om dezelfde frequentie te boosten.
Ik snap het! Allereerst bedankt voor je duidelijke uitleg!
Dan nog zit ik met één vraag:
De BR-poorten zouden in de zijkanten moeten komen omdat er bovenin geen ruimte voor is en onderin lijkt me vrij nutteloos. Als ik deze tegenover elkaar zet aan beide zijkanten, hou ik ong ~15 cm ertussen over... Zou dit een nadelig effect kunnen hebben op de werking?
Edit: Nou, ik ga denk ik maar voor de 68 mm variant
Tenzij iemand het me sterk weet af te raden, heeft diegene tot 7 uur om het te vertellen, dan plaats ik een bestelling
De BR-poorten zouden in de zijkanten moeten komen omdat er bovenin geen ruimte voor is en onderin lijkt me vrij nutteloos. Als ik deze tegenover elkaar zet aan beide zijkanten, hou ik ong ~15 cm ertussen over... Zou dit een nadelig effect kunnen hebben op de werking?
Edit: Nou, ik ga denk ik maar voor de 68 mm variant
[ Voor 19% gewijzigd door Fid3lity op 07-03-2010 18:09 ]
Mede-radiobouwers,Meuzik schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:44:
[...]
Heb je advoes opgevolgt en heb er één van marktplaats op de kop getikt.
Ik heb nu een Pioneer 2x 60W RMS versterker erbij gezet en echt een wereld van verschil. Vervorming veel minder en het volume (in de schuur althans) letterlijk oorverdovend hard!!!![]()
![]()
![]()
Morgen even testen op mn werk in de buitenlucht....
Ik werk nu ongeveer 2 weken met mn radio. Gaat op zich allemaal goed op één ding na.
Er zit een vreemde storing in. Als ik hem enkele uren vol gas laat draaien, valt de versterker uit. Als ik dan tegen mn kist aan sla/tik dan doet hij het weer. Soms valt hij gelijk weer weg, soms duurt het even en soms draait hij gewoon door/verder. De powerled blijft echter wel branden.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de tulp-aansluiting lag; ik heb er namelijk een schroevendraaier onder gerommeld (strak opgesloten) en toen had ik geen problemen meer. Van ´t weekend heb ik zelf even een kabel gesoldeerd op de contactpunten, maar het probleem blijft.
Ik heb hem vrijdag middag/avond volaan laten draaien zonder problemen, vandaag echter viel hij weer uit onder volle load. Klapje er tegen en hij doet het weer even.
Ik heb amperes gemeten en mn radio trekt ongeveer 1A, de versterker ongeveer 11A. Dit is nog onder de 18A die de voeding kan leveren.
Wel is het zo dat het geluid licht begint te vervormen voordat hij uitvalt (je hoort het aankomen).
Ligt het nu aan mn voeding of zal de versterker gewoon slecht zijn. Graag jullie reacties.
11A? Op 12V. Wat voor versterker is dat?
Nog even terugkomend op mijn 'imaginaire' krat, is het nadelig om de speakers naar buiten te laten wijzen?
Dat is er niet eentje die je graag op een accu gebruikt dus. Die trekt zo'n 7AH accu in een kleine 45min helemaal leeg!
Tja, audiofiel gezien is het rampzalig. Maar dit zijn geen audiofiele apparaten. Je hebt nu gewoon meer een rondstralend systeem dan een systeem dat alle energie naar voren straalt.HotFix schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:37:
Nog even terugkomend op mijn 'imaginaire' krat, is het nadelig om de speakers naar buiten te laten wijzen?
Nadeel: je moet hem harder zetten om hetzelfde volume te horen als je ervoor staat / zit.
Voordeel: Makkelijker om een groter gebied van geluid te voorzien.
Is toch niet zo extreem? Mijn TA2050 trekt 9A op 24V, makkelijk overigens. Als ik het volume echt omhoogggooi naar 10/11A.JvS schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:46:
11A? Op 12V. Wat voor versterker is dat?
En wat Skeltenaer zegt;) Been long time
[ Voor 21% gewijzigd door Pixeltje op 07-03-2010 22:00 ]
Welkom terug op het kratradio topic JVS
Lang niet meer gezien hier 
Hoe is het met je Bandpass krat afgelopen?
Maarja Meuzik heeft een voedig, semi mobiel dus
En jij hebt dikke auto accus,ook semi mobiel eigenlijk
Voor mobiele installaties vind ik dit best extreemPixeltje schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:59:
[...]
Is toch niet zo extreem? Mijn TA2050 trekt 9A op 24V, makkelijk overigens. Als ik het volume echt omhoogggooi naar 10/11A
Maarja Meuzik heeft een voedig, semi mobiel dus
[ Voor 64% gewijzigd door Skeltenaer op 07-03-2010 22:01 ]
Dat is 216 watt, Vind ik nogal forst hoor !Pixeltje schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:59:
[...]
Is toch niet zo extreem? Mijn TA2050 trekt 9A op 24V, makkelijk overigens. Als ik het volume echt omhoogggooi naar 10/11A.
En wat Skeltenaer zegt;) Been long time
Echt mobiel is 't niet, tenminste, als je moet tillen. Heb er een karretje bij. En die 216 Watt, ja... daarom heb ik juist de 2050 genomen, wilde wat meer power;)Skeltenaer schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:59:
Welkom terug op het kratradio topic JVSLang niet meer gezien hier
[...]
Voor mobiele installaties vind ik dit best extreem
Maarja Meuzik heeft een voedig, semi mobiel dusEn jij hebt dikke auto accus,ook semi mobiel eigenlijk
Verwijderd
quote:
dennis538 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:45:
ohja en met dat stekkertje bedoel ik zo'n plug waar een rode bruine en een gele draad met een rode streep erdoor uitkomt. weet iemand wat + en - is?
iemand?????
dennis538 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:45:
ohja en met dat stekkertje bedoel ik zo'n plug waar een rode bruine en een gele draad met een rode streep erdoor uitkomt. weet iemand wat + en - is?
iemand?????
Voor mij is mobiel noodzakelijk. Mijn krat past daardoor exact op mijn bagagedrager waarmee ik de kleine feesten (tot een man of 30) van muziek kan voorzien. En dit allemaal met 2X10 watt. (Ja, Gevoelige speakers erin)
Dus jij hebt eigenlijk geen trolley wieltjes, maar 2 dikke 28'' velgenRoderiktweaker schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:27:
Voor mij is mobiel noodzakelijk. Mijn krat past daardoor exact op mijn bagagedrager waarmee ik de kleine feesten (tot een man of 30) van muziek kan voorzien. En dit allemaal met 2X10 watt. (Ja, Gevoelige speakers erin)
Die valt onder de catagorie: Af maar worik in progress.Skeltenaer schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:59:
Welkom terug op het kratradio topic JVSLang niet meer gezien hier
Het simpele deel (stereo, waterdicht, geluid) doet het. Het gedeelte actieve filtering en bandpass subwoofer doet het nog niet (sub heeft veel minder rendement dan de speakers en de bandpass lekt omdat de visaton speakers in dezelfde behuizing zitten). Er staan twee dingen op de todo:
- De waterdichte visatons met een bloempot een eigen behuizing geven
- Met een minidsp (ja echt, dsp
Bouwplaatjes:

Lekker kliederen met epoxyhars:

Dit is hem 'bijna klaar'

Het is in totaal toch al een achterlijk duur ding. Dus 100 euro aan DSP kan er ook nog wel bij (dat kost een minidsp ongeveer).
Hij doet het trouwens al wel. We hebben er al 1 vakantie plezier van gehad:
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 07-03-2010 22:46 ]
Je hebt er niet zo heel veel aan gedaan sinds de vorige keer dat je hier was dus? Wel tof dat je dat ding gewoon op een boot mee kan nemen. Die van mij zakt in eerste instantie door de bodem, en als je een stalen sloep hebt wordt 'ie verdrietig van water op de speaker-klep (MDF).JvS schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:43:
[...]
Die valt onder de catagorie: Af maar worik in progress.
Wat doet een DSP?
@JvS
Zeg, waar heb je die handvaten vandaan? Zoiets is namelijk altijd handig, en het ziet er zo 'industrieel' uit.
Naam of winkel zou handig zijn
Zeg, waar heb je die handvaten vandaan? Zoiets is namelijk altijd handig, en het ziet er zo 'industrieel' uit.
Praxis? Kosten nagenoeg niks, ik heb soortgelijke handel gebruikt, (ze zijn dus sterkHotFix schreef op maandag 08 maart 2010 @ 08:27:
@JvS
Nee, er is sinds de laatste keer niets aan gebeurd. Hij is aan de buitenkant ook gewoon helemaal af en hij functioneert redelijk goed.Pixeltje schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:58:
[...]
Je hebt er niet zo heel veel aan gedaan sinds de vorige keer dat je hier was dus? Wel tof dat je dat ding gewoon op een boot mee kan nemen. Die van mij zakt in eerste instantie door de bodem, en als je een stalen sloep hebt wordt 'ie verdrietig van water op de speaker-klep (MDF).
Wat doet een DSP?
Een DSP is een digital sound processor. die hebben we nodig omdat we een stereo signaal in 2 stereo signalen willen splitsen, waarbij alles boven de 100hz naar de visatons gaat en alles onder de 100hz naar de subwoofer. De subwoofer moet een veel harder signaal krijgen, omdat die een lager rendement heeft. Die visatons komen in een veel te kleine behuizing waardoor ze 10db teveel midlaag gaan produceren, dat moeten we wegfilteren. Daarnaast klinken ze gewoon slecht, omdat ze 'tetteren'. Een bult bij 2-4khz vermoeden we. Die moeten we ook wegfilteren.
Dat alles kan een DSP in 1 keer doen en die zorgt er ook voor dat het signaal wat uit de MP3 speler komt wat opgeklopt wordt, waardoor we meer van de potentie van de TA2024 kunnen gebruiken
Wij hebben het bij J&H gekocht:HotFix schreef op maandag 08 maart 2010 @ 08:27:
@JvS
http://www.licht-geluid.nl/shop/default.aspx[
Dat inbouwen van die handgrepen, hoe gaat dat precies? Een stuk uitzagen en daar de handgrepen in zetten, en dan de boel vastschroeven? Ik zie namelijk bij jouw vlinderslot een dikker stukje eromheen, dat is voor de schroeven lijkt me?
je maakt gewoon een gat en schroeft daar die handgrepen in. Omdat onze kast een deksel heeft en de deksel relatief luchtdicht moest afsluiten, hebben we achter het vlinderslot een extra stukje hout geplaatst, met daarop een tochtstrip.
Dit is dus alleen om de deksel luchtdicht te laten sluiten.
Dit is dus alleen om de deksel luchtdicht te laten sluiten.
Oke, niet zoveel veranders op die mini DSP na dan, wel echt een vet ding die dspJvS schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:43:
[...]
Die valt onder de catagorie: Af maar worik in progress.
Het simpele deel (stereo, waterdicht, geluid) doet het. Het gedeelte actieve filtering en bandpass subwoofer doet het nog niet (sub heeft veel minder rendement dan de speakers en de bandpass lekt omdat de visaton speakers in dezelfde behuizing zitten). Er staan twee dingen op de todo:
- De waterdichte visatons met een bloempot een eigen behuizing geven
- Met een minidsp (ja echt, dsp) actieve filtering, voorversterking en equalizing toepassen
Bouwplaatjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
Lekker kliederen met epoxyhars:
[afbeelding]
Dit is hem 'bijna klaar'
[afbeelding]
Het is in totaal toch al een achterlijk duur ding. Dus 100 euro aan DSP kan er ook nog wel bij (dat kost een minidsp ongeveer).
Hij doet het trouwens al wel. We hebben er al 1 vakantie plezier van gehad:
[video]
Maar ga je nu ook nog de subwoofer aanpakken ofniet? Dikkere versterker erin ofzo?
Nee, die 24watt (de Sub is er een met een dual voice coil, dus beide versterkerkanalen spelen op de sub) is wel genoeg voor die subwoofer. Die subwoofer wordt juist aangepakt door de twee lekken (de visaton speakers) af te dichten en door het niveau van het midhoog aan te laten sluiten op het (iets lagere) niveau van de sub.
Veel harder dan op 90db hoef ik niet te spelen. dat haal je al met 1-2 watt.
Veel harder dan op 90db hoef ik niet te spelen. dat haal je al met 1-2 watt.
JvS, mijn comlimenten! jullie hebben het "kratje" bouwen verheven tot een ware kunst :-)
Jammer dat het zoveel geld moet kosten (DSP) en toch redelijke wat kunde om een en ander goed te regelen. Desalniettemin denk ik dat jullie kratje, indien voltooid, in ieder geval een schoonheidsprijs verdiend op de techniek. (Ook de looks zijn niet verkeerd, maar niet helemaal mijn smaak
)
Jammer dat het zoveel geld moet kosten (DSP) en toch redelijke wat kunde om een en ander goed te regelen. Desalniettemin denk ik dat jullie kratje, indien voltooid, in ieder geval een schoonheidsprijs verdiend op de techniek. (Ook de looks zijn niet verkeerd, maar niet helemaal mijn smaak
Verwijderd
Wil niemand beledigen, maar ik snap dat niet van 220V? Een kratradio of een zelfgemaakte radio is toch juist om mee te nemen op het strand, festival of weet ik veel. In iedergeval waar je vaak geen stroom hebt.Meuzik schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:23:
Voor mij idem dito. Mobiel niet echt. Dragen kan, maar geen kilometers.
Te rijden nog beter![]()
Ik heb altijd 220v bij de hand, dus draai nooit op een accu.
Maar zit dus nog steeds met het probleem van uitvallen...
In mijn geval heb ik hem gebouwd, voor gebruik op mn werk. Voornamelijk buitenaf op scheepswerven....
in mijn geval voor op scouting op de boot, daar kan die aan de 12 volt.
of in het clubgebouw middels een oude computervoeding.
of in het clubgebouw middels een oude computervoeding.
Heb ik gekeken, blijk ik geen ovale speakers maar gewoon ronde speakers te hebben, namelijk deze:
http://magnitola.by/JBL-GTO6535e-p-2239.html
Maakt verder niet uit eigenlijk, maar kennelijk zijn de 60W rms, dus wellicht heb ik niet voldoende aan een TA2024 en moet ik gaan voor een TK2050.
Graag nog wat info hierover
Ik kan bijvoorbeeld een (ontzettend uitgebreide) TK2050 op eBay kopen, wat wel aardig duur is en het liefst zou ik ergens anders een iets goedkopere willen.
Hetzelfde geldt trouwens voor de Lithium-Ion accu: die mij werd aangeraden is erg mooi, maar ik weet niet of er een lader bijkomt voor het Nederlandse lichtnet. Weet niet eens hoe ik die moet aansluiten, dus daar zou ik ook wat hulp bij kunnen gebruiken.
Maakt verder niet uit eigenlijk, maar kennelijk zijn de 60W rms, dus wellicht heb ik niet voldoende aan een TA2024 en moet ik gaan voor een TK2050.
Ik kan bijvoorbeeld een (ontzettend uitgebreide) TK2050 op eBay kopen, wat wel aardig duur is en het liefst zou ik ergens anders een iets goedkopere willen.
Hetzelfde geldt trouwens voor de Lithium-Ion accu: die mij werd aangeraden is erg mooi, maar ik weet niet of er een lader bijkomt voor het Nederlandse lichtnet. Weet niet eens hoe ik die moet aansluiten, dus daar zou ik ook wat hulp bij kunnen gebruiken.
[ Voor 39% gewijzigd door HotFix op 11-03-2010 18:38 ]
Als je het forum een beetje had doorgelezen had je geweten dat je speakers geen 60W zijn, maar gedurende een langere periode (RMS) 60 watt muziekvermogen geleverd kunnen krijgen van een versterker zonder te sterven. Het PMPO, of maximaal 'vermogen' van je speakers ligt vaak heel hoog (zeg 150 of 200 W) maar je speakers kunnen dat maar heel-heel-heel even aan. Dus als een versterker 'maar' 15 watt uitstuurt, zullen je speakers daar niet van wakker liggen, en het is niet per definitie waar dat je met de 2050 harder kunt spelen dan met een 2024, lees hieronder.HotFix schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:35:
Heb ik gekeken, blijk ik geen ovale speakers maar gewoon ronde speakers te hebben, namelijk deze:
Ik heb zelf de 2050, maar dan de 2*100 W versie. Het is een echte boombox; deze versterker is eigenlijk overkill voor iedereen die een draagbaar krat wilt houden. Overigens levert die 2050 op 12V nauwelijks meer dan een 2024 op 12V, dus je gaat het verschil niet merken.Ik kan bijvoorbeeld een (ontzettend uitgebreide) TK2050 op eBay kopen, wat wel aardig duur is en het liefst zou ik ergens anders een iets goedkopere willen.
Overigens levert de 2024 meer dan voldoende vermogen om een kamer/ruimte mee te vullen, zeker als je de weerstandsmod doet, of een al gemodificeerd exemplaar bij lredev haalt.
[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 11-03-2010 20:50 ]
Verwijderd
Ik kan geen informatie vinden over de GTO6535e op de JBL site. De GTO6538 staat er wel op, die lijkt er qua specificaties best wel op.
Die speaker kun je NIET gebruiken met de TA2024 en de TK2050. De impedantie (zeg maar weerstand) van die speaker is te laag, namelijk 2 ohm. Daar blaas je de versterker mee op als je em een beetje hard zet. Voor die speaker heb je een versterker nodig die 2 ohm speakers aan kan. Zie het alsof de speaker de uitgang van de versterker kort sluit.
Die speaker kun je NIET gebruiken met de TA2024 en de TK2050. De impedantie (zeg maar weerstand) van die speaker is te laag, namelijk 2 ohm. Daar blaas je de versterker mee op als je em een beetje hard zet. Voor die speaker heb je een versterker nodig die 2 ohm speakers aan kan. Zie het alsof de speaker de uitgang van de versterker kort sluit.
heb zelf ook 60/80 watt luidsprekersysteem op een TA2024 aangesloten. Geloof me met weerstand mod is het echt ruim voldoende vermogen.
Dat beetje meer vermogen weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Het stroom verbruik is krankzinnig veel meer en je krijgt er maar een beetje meer geluidsdruk voor. Dan maar een stukje zachter spelen.
Dat beetje meer vermogen weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Het stroom verbruik is krankzinnig veel meer en je krijgt er maar een beetje meer geluidsdruk voor. Dan maar een stukje zachter spelen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...