Na zelf al heel wat kratradio's gebouwd te hebben en jarenlang deze topicreeks gevolgd te hebben ga ik dit jaar proberen om een kratradio te bouwen die de zomer wél overleeft. Omdat het feit dat de speakers in een krat zaten ook de reden is dat mijn bouwsels meestal overleden weet ik nog niet zeker of ik weer voor een bierkrat ga. Ik heb aardig wat informatie uit deze topics gehaald en zal nu mijn steentje bijdragen (tevens FiPo op GoT).
Komt 'ie dan...
Speakers €39,95
Waterdichte speakers van Boss (80 watt RMS), ik ben altijd in de buurt van water te vinden in m'n vrije tijd en vakantie dus deze speakers zijn een must. Ik heb ervaring met deze speakers en ik moet zeggen dat er goed geluid uit komt. Leuke bijkomstigheid is dat m'n kist hoogstwaarschijnlijk zwart wordt en Boss zwarte marinespeakers levert.
Accu €40,-
Ik heb een onderhoudsvrije gelaccu (27Ah) gehaald bij een motorzaak. Een zelfde soort accu heb ik afgelopen jaren ook gebruikt en dit werkt perfect.
Opladen €69,99
Ik heb een Ctek XS3600 acculader gekocht, met extra pluggen die ik aan de buitenkant van mijn kist kan bevestigen. Zo kan ik heel simpel de acculader aan m'n kist klikken zonder te hoeven kloten met accuklemmen, bouten aan de buitenkant van m'n kist etc.
Kist €50,-
De kist die ik ga bouwen wordt opgetrokken uit 18mm MDF en daarna behandeld met MDF-grondverf en hoogglans jachtlak. Deze lak is water- en gedeeltelijk stootproof. Alle randen worden voorzien van in verstek gezaagde aluminium hoeklijnen voor optimale protectie. Waarschijnlijk wordt het een rechthoekig formaat kist zonder fratsen en een klep (afgesloten met rubberen sealstrippen) met daaronder muziekbron, oplaadpunt etc.
Extra
De standaard dingetjes: schakelaar, klep met sluiting, eventueel extra speakeruitgangen voor 'satellietspeakers'. De KratSafe van Happer is een vernuftig stukje techniek maar ik ben zelf niet handig genoeg om dit stukje kunst in elkaar te flansen. Ik kijk naar andere mogelijkheden.
De binnenkant van de kist wordt afgekit (muv. deksel) en voorzien van isolerende noppenrubber om het geluid zo optimaal mogelijk te houden.
Muziekbron
Tsja, dit is nog een punt van onduidelijkheid. Ik wil sowieso USB-sticks en SD-kaarten uitlezen en daarnaast een AUX-kabel tot mijn beschikking hebben. Eerder in deze topicreeks heb ik een MP3-hardware module voorbij zien komen, ik kan deze echter niet terugvinden. Daarnaast ben ik (afgezien van het houtwerk) niet zo'n knutselaar wat solderen betreft
Op dit moment kijk ik vooral naar autoradio's met deze functionaliteiten. Ik ben één radio tegengekomen met de drie genoemde functionaliteiten en zónder CD-speler. Dit is geen pré maar ik zal nauwelijks CD's gebruiken. Waarschijnlijk wordt ik uitgelachen als ik vertel dat het de Lenco CS 321 radio is.
De Lidl en Aldi hebben regelmatig leuke aanbiedingen met autoradio's. Ik ga uit van de DIN maat voor autoradio's met extra ruimte aan de achterkant omdat de stekkers wel eens raar kunnen vallen.
Ik sta open voor suggesties van jullie kant, wat zijn de mogelijkheden?
Edit: Heb Scouting al 100 keer voorbij zien komen, ook BBotman gebruikt 'm bij Scouting en zeilen.