Het Kratradio Topic [deel 5] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 107.807 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik heb nog 1 vraag:

Bij speakers van Conrad staat dat ze per paar gaan, maar als je bij specificaties kijkt staat dat het 1st. is?

Hoeveel zijn het er dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Auto-speakers worden standaard per paar verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is met mogelijk om de TA2024 gebruged te zetten zodat je 1x 30watt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Volgens mij kon dat niet. But correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
duifi schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:47:
Volgens mij kon dat niet. But correct me if i'm wrong.
Klopt helemaal!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:51:
Hoi, ik heb nog 1 vraag:

Bij speakers van Conrad staat dat ze per paar gaan, maar als je bij specificaties kijkt staat dat het 1st. is?

Hoeveel zijn het er dus?
Kan ook bevestigen dat ik bij bestelling van 1 paar speakers bij Conrad er 2 in een doos ontvangen heb ;)

Misschien btw ook wel handig om te vermelden in de TS? Is toch wel een vraag die nog regelmatig gesteld wordt en waarop het antwoord simpel is :)

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

BlackWhizz schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:47:
Ik heb nog alle onderdelen van een kratsafe, ik heb voor de zeker heid 1 extra setje besteld. Ik heb alleen geen gatenbord meer. Ik wil die best verkopen, moet met brievenbuspost lukken.
Oei, die had ik helemaal gemist... in elk geval bedankt voor het aanbod, maar mijn spullen zijn gisteren van Conrad binnen gekomen...

Iemand trouwens al de bestelde accu binnen:

Afbeeldingslocatie: http://imgs.inkfrog.com/pix/depotzz/BAT1-S.jpg

Ik wacht in elk geval nog steeds...

Less = more

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Jep blackwhizz heeft hem geloof ik al. Ik wacht nog op de 6800mAh versie... Schijnt door het chinese nieuwjaar allemaal wat druk te kunnen zijn in hongkong, dat zou wat vertraging kunnen opleveren.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben benieuwd naar de prestaties van die kleine accu's. Ik zou er eventueel vier kunnen gebruiken (2 paar in serie) om weer aan mijn 24V te komen, en toch nog wat speeltijd over te houden:)

Scheelt wel een ton gewicht.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Mja... vol verwachting klopt mijn hart... maar de Sint is nog niet bij mij aan de deur geweest... verder alles in huis voor de kratradio :-)

Less = more

Verwijderd

lredev schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:50:
[...]

Prima die accu. Linken doe je door de link te kopieren waar je op klikt als je naar de productpagina gaat. Niet helemaal handig maar wel effectief. Dat zoeken op artikelnummers schiet niet op, dus dat mag je zelf voor de andere producten doen ;)

Dus zo: [afbeelding]
hallo:D

um ik had even paar vraagjes of dit nou de goede producten zijn. niet dat ik het verkeerde koop:P maar op een of andere manier krijg ik geen link te pakken van elektronica online... vandaar de artikelnummers..

ik wou deze gel accu kopen: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=2239
hier staat alleen bij dat het een lood accu is.. maar is dat dan wel een gel accu? (hij staat ook bij de start topic)

deze lader: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=7873
maar ook hier staat dus lood lader.. ik hoop dat deze dus ook voor gel accus is..

ik wou een tuimelschakelaar kopen: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=5567
is deze goed?

deze jack kabel http://www.elektronica-online.nl/productimages/1125.jpg

deze paneel meter wou ik kopen http://www.elektronica-on...tent_details.php?id=12624

in iedergeval bedankt voor de reacties:D

Blackwizzz wat bedoel je met geen dikke schakelaar nodig?

• lredev
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:22:
[...]

hallo:D

um ik had even paar vraagjes of dit nou de goede producten zijn. niet dat ik het verkeerde koop:P maar op een of andere manier krijg ik geen link te pakken van elektronica online... vandaar de artikelnummers..

ik wou deze gel accu kopen: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=2239
hier staat alleen bij dat het een lood accu is.. maar is dat dan wel een gel accu? (hij staat ook bij de start topic)
Like I said, die is prima. (is ook lood-gel)
deze lader: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=7873
maar ook hier staat dus lood lader.. ik hoop dat deze dus ook voor gel accus is..
Is hij inderdaad voor
ik wou een tuimelschakelaar kopen: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=5567
is deze goed?
Blackwizzz wat bedoel je met geen dikke schakelaar nodig?
Die tuimelschakelaar gaat prima werken. Blackwizzz bedoelde, neem ik aan, dat je geen dikke schakelaar nodig hebt als je de versterker aan/uitschakelt met behulp van de REM-aansluiting van de versterker. Hier gaat namelijk maar een minimale stroom doorheen, waardoor elke schakelaar wel geschikt is. (behalve momentschakelaars natuurlijk) Als je een autoversterker gebruikt is het wel aan te raden aan en uit te schakelen middels de REM verbinding. In verband met eventueel aanwezige inschakel beveiligingscirquitjes.
Standaard kabeltje, gaat prima werken.
Let je wel op deze tekst:
Door het aanbrengen van weerstanden is dit metertje te gebruiken als Amperemeter, Voltmeter, of wat men zelf wil.
Een tabelletje hiervoor wordt meegeleverd.
Hiervoor is wel wat elektronica kennis en soldeerervaring nodig.
Succes ;)

Verwijderd

lredev schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:57:
[...]

Like I said, die is prima. (is ook lood-gel)

[...]

Is hij inderdaad voor

[...]

[...]

Die tuimelschakelaar gaat prima werken. Blackwizzz bedoelde, neem ik aan, dat je geen dikke schakelaar nodig hebt als je de versterker aan/uitschakelt met behulp van de REM-aansluiting van de versterker. Hier gaat namelijk maar een minimale stroom doorheen, waardoor elke schakelaar wel geschikt is. (behalve momentschakelaars natuurlijk) Als je een autoversterker gebruikt is het wel aan te raden aan en uit te schakelen middels de REM verbinding. In verband met eventueel aanwezige inschakel beveiligingscirquitjes.

[...]

Standaard kabeltje, gaat prima werken.

[...]

Let je wel op deze tekst:

[...]

Succes ;)
danku:D

met die paneel meter wordt het idd even kijken:P bedankt dat je het zegt;) is dat heel moeilijk zo'n paneel meter aansluiten? zo ja welke is dan wel makkelijk/te doen?

en de schakelaar komt over de REM ja.. volgens dat plaatje op de start post:D

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:37:
Ik ben benieuwd naar de prestaties van die kleine accu's. Ik zou er eventueel vier kunnen gebruiken (2 paar in serie) om weer aan mijn 24V te komen, en toch nog wat speeltijd over te houden:)

Scheelt wel een ton gewicht.
Dat zou een hoop gewicht besparen ja.
Wel erg lijp, 4 Li-ion accus aan elkaar, met opladen ook niet zo fijn, aangezien ze snel in de fik vliegen/ontploffen. Je moet er eigenlijk ook altijd bijblijven..... Wie had laatst ook alweer die site met al die ontpofte accus gelinkt? ik kan hem niet meer vinden.
Ik zou eerst even uitzoeken of je uberhaupt wel Li-ion accus parralel/in serie kunt zetten, mss gaan ze elkaar wel te snel opladen waardoor ze dus inderdaad ontploffen :|
Ik weet niet of het allemaal echt zo ernstig is, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Verwijderd

waar heb je deze besteld dan?
Jamal schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:51:
[...]

Oei, die had ik helemaal gemist... in elk geval bedankt voor het aanbod, maar mijn spullen zijn gisteren van Conrad binnen gekomen...

Iemand trouwens al de bestelde accu binnen:

[afbeelding]

Ik wacht in elk geval nog steeds...

• lredev
Is in dit topic wel besproken, ff zoeken! In ieder geval China!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Skeltenaer schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:28:
[...]

Dat zou een hoop gewicht besparen ja.
Wel erg lijp, 4 Li-ion accus aan elkaar, met opladen ook niet zo fijn, aangezien ze snel in de fik vliegen/ontploffen. Je moet er eigenlijk ook altijd bijblijven..... Wie had laatst ook alweer die site met al die ontpofte accus gelinkt? ik kan hem niet meer vinden.
Ik zou eerst even uitzoeken of je uberhaupt wel Li-ion accus parralel/in serie kunt zetten, mss gaan ze elkaar wel te snel opladen waardoor ze dus inderdaad ontploffen :|
Ik weet niet of het allemaal echt zo ernstig is, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Nu, dat maakt het leven zondermeer spannender ;)

Maar je hebt gelijk, ik zal eerst eea even uitzoeken voor ik een flat opblaas. :P

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
Je moet ze per cel opladen, Dus zomaar aan elkaar opladen kan niet. Dan heb je een meerdere cells balancer nodig.

Vandaar dat de meeste ook 2 aansluitingen hebben, een 3 pins voor de 2 cellen op te laten.
En een 2 pins om hem te ontladen.

Ook moet je letten dat de spanning niet te laag wordt je kunt deze niet zomaar oneindig leegtrekken, komt de spanning onder een bepaald niveau dan is je accu in 1 klap zo goed als dood.

Ze worden met name gebruik in de modelvlieg wereld, hier kun je er ook meer info over vinden.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

luccie schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:50:
Je moet ze per cel opladen, Dus zomaar aan elkaar opladen kan niet. Dan heb je een meerdere cells balancer nodig.

Vandaar dat de meeste ook 2 aansluitingen hebben, een 3 pins voor de 2 cellen op te laten.
En een 2 pins om hem te ontladen.

Ook moet je letten dat de spanning niet te laag wordt je kunt deze niet zomaar oneindig leegtrekken, komt de spanning onder een bepaald niveau dan is je accu in 1 klap zo goed als dood.

Ze worden met name gebruik in de modelvlieg wereld, hier kun je er ook meer info over vinden.
Cool, dank je! Dat is ook toffe info voor de andere mensen hier:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomgun
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:03
hallo,

Ik ben nu al eventjes bezig met mijn kratradio. Nu ben ik aangekomen bij het aan en uitschakelen van de radio.
Daarvoor heb ik een normale schakelaar werkt dus perfect. maar voor de "cool" heb ik er ook een lampje bij gekocht. this one: controlelampje
Deze wil ik dus aanhebben zodra mijn schakelaar op aan gaat.
Nu heb ik het lampje in serie op de rest gezet(plaatje) maar dan wordt het voltage te laag voor de versterker.
Want : Ut = U1 + U2 +....

Nou dacht ik dan plaats ik het lampje toch mooi parallel. Maar in dat geval overbrug je de schakelaar waardoor die geen nut meer heeft. Iemand die mij met m'n slaperige hoofd kan helpen op deze vroege morgen???

Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/2237/schakeling.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door thomgun op 12-02-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2TAWaEAQAtCXK8nzEZgWighz/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ik heb hem zo:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/f30h3.jpg
Ik heb er eigenlijk nooit echt bij nagedacht of het wel goed is, maar het werkt wel :P

EDIT: Iredev was me voor, maar die van mij is lekker mooier :X

[ Voor 17% gewijzigd door Skeltenaer op 12-02-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

En wederom fijne paint skillz!

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

De paint-professionals van het kratradiotopic;)

De oplossing van Skeltenaer is wat mooier, maar volgens mij moeten ze beide werken.

Vraag me trouwens af hoeveel stroom dat lampje vergt, als je door aansluiting daarvan te weinig overhoudt voor je versterker..

Ik heb zelf een aan/uit schakelaar met een lampje erin, verbruikt bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ik heb zelf een weerstandje en een ledje zo geschakeld. Werkt prima, als ik op vol volume speel dan geeft het ledje nog steeds contstant licht, zonder bij elke bas te knipperen ;) Maarja een led verbruikt maar heel weinig, en ik heb een elco in mijn schakeling...
Dat wat Thomgun linkt is een kleine gloeilamp, die zal wel iets meer gebruiken. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat de versterker hierdoor te weinig stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Pixeltje schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:27:
De paint-professionals van het kratradiotopic;)
!
De oplossing van Skeltenaer is wat mooier, maar volgens mij moeten ze beide werken.
Is hetzelfde, alleen gebruik hij een led met voorloopweerstand. Oh en iets van esthetische waarde :9
Vraag me trouwens af hoeveel stroom dat lampje vergt, als je door aansluiting daarvan te weinig overhoudt voor je versterker..

Ik heb zelf een aan/uit schakelaar met een lampje erin, verbruikt bijna niets.
nee, maar in die schakelaar zit het lampje schematisch zoals in Skeltenaers (en mijn) tekeningetje. Parallel dus.
Skeltenaer schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:51:
Ik heb zelf een weerstandje en een ledje zo geschakeld. Werkt prima, als ik op vol volume speel dan geeft het ledje nog steeds contstant licht, zonder bij elke bas te knipperen ;) Maarja een led verbruikt maar heel weinig, en ik heb een elco in mijn schakeling...
Dat wat Thomgun linkt is een kleine gloeilamp, die zal wel iets meer gebruiken. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat de versterker hierdoor te weinig stroom krijgt.
Nee, maar zoals hij het geschakeld had, moest de stroom voor de versterker door de lamp heen. geen strak plan.
Ow en die van jou was wellicht mooier, maar het is een techforum dus ik pleit voor: functie boven vorm he :*)

[ Voor 28% gewijzigd door lredev op 12-02-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen is m'n speakerbox bedekt met een laagje stof, maar ik heb nu eindelijk even wat foto's kunnen schieten :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/12/1265986194-650.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/12/1265986237-470.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/12/1265986643-280.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/12/1265986608-770.jpg

De ta2024 die er in zat is helaas gesneuveld, toen snel een vervangend supertech versterkertje erin gezet en met ducktape vastgesnoerd. Helaas is de binnenkant daardoor een beetje rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
Ik dacht al waarom geen Ta2024 er in. Ik wacht trouwens nog op het eerste ge Bi-ampte kratradio met 2 2024's ! (i.c.m een 2 of 3 weg systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duck tape is multifunctioneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb gister de spullen besteld op elektronica online en zijn nou al binnen:D ziet er allemaal goed uit, maar nou vraag ik me af.. op een tuimelschakelaar zitten dus 3 pinnetjes.. ik wil deze aan de REM kabel sluiten.. maar hoe moet ik dat doen?

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:35:
heb gister de spullen besteld op elektronica online en zijn nou al binnen:D ziet er allemaal goed uit, maar nou vraag ik me af.. op een tuimelschakelaar zitten dus 3 pinnetjes.. ik wil deze aan de REM kabel sluiten.. maar hoe moet ik dat doen?

thanks
Bonka, meet hem voor de zekerheid even door.. Waarschijnlijk is de middelste in uitstand met de een verbonden en in de aan stand met de andere pin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap niet helemaal wat je bedoeld.. zo ziet die er uit:

Afbeeldingslocatie: http://images5.speurders.nl/images/57/5746/57466995_1_detail.jpg dat is hem volgens mij

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/~fbakelaar/ts11.jpg deze lijkt er erg op.. alleen is die van mij blauw.. maar wel met deze pinnetjes.

dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:46:
ik snap niet helemaal wat je bedoeld.. zo ziet die er uit:

[afbeelding] dat is hem volgens mij

[afbeelding] deze lijkt er erg op.. alleen is die van mij blauw.. maar wel met deze pinnetjes.

dankje
Wat lredev bedoelt is dat je even moet meten wanneer welke pinnen met elkaar verbonden worden.

Die schakelaar doet niets anders dan één van die drie pinnetjes, met één ander pinnetje verbinden. Als je de schakelaar in de andere stand zet, verbind hij het ene pinnetje met het derde pinnetje.

Om het wat duidelijk te maken; leg de schakelaar op tafel voor je, in de 'aan stand' verbind de schakelaar de middelste pin en de linker, in de uitstand de middelste met de rechter.

Nu moet jij alleen nog uitvinden wat de 'aan stand' is, en wat de 'uit' stand is, snap je? Als je daar achter wilt komen dan moet je met een multimeter even doormeten wanneer er wel, en wanneer er geen stroom op het linker- en rechter pinnetje staat.

Ohja;
lredev schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:59:

Maar het is een techforum dus ik pleit voor: functie boven vorm he :*)
. Vooruit dan, granted;)

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 13-02-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus ik sluit de rem draad aan het ene buitenste pinnetje en aan het andere buitenste pinnetje.. en dan verbind ik de buitenste pinnetjes met de middelste/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
lredev schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:20:
Jep blackwhizz heeft hem geloof ik al. Ik wacht nog op de 6800mAh versie... Schijnt door het chinese nieuwjaar allemaal wat druk te kunnen zijn in hongkong, dat zou wat vertraging kunnen opleveren.
Huh, wat heb ik allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Hehe oeps.. 8)7 Jij niet maar Blue-Tiger, vergissingkje van mij
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 11:39:
dus ik sluit de rem draad aan het ene buitenste pinnetje en aan het andere buitenste pinnetje.. en dan verbind ik de buitenste pinnetjes met de middelste/?
Uhm, hier wordt ik niet bepaald wijs uit. Maar als de schakelaar werkt zoals ik denk dat hij werkt dan moet het zo doen (hier heb ik lampjes en laadaansluitingen even buiten beschouwing gelaten):

schakelaartje op de REM van bonka

Maar zoals eerder al gezegd, voor de zekerheid moet je de schakelaar even meten. Zet je multimeter even op de weerstandmeetstand en kijk welke pinnetjes verbonden zijn als de schakelaar in een bepaalde stand staat. Of zoals Pixel al zei.

Want als het inderaad werkt zoals pixel zei dan is het slim om pinnetje drie met de laadterminal te verbinden. Dan kan je nooit per ongeluk laden terwijl de versterker aanstaat. Dan krijg je dus dit:

schakelaar met lampje en lader

[ Voor 82% gewijzigd door lredev op 14-02-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:32:
[...]

[...]

Uhm, hier wordt ik niet bepaald wijs uit. Maar als de schakelaar werkt zoals ik denk dat hij werkt dan moet het zo doen (hier heb ik lampjes en laadaansluitingen even buiten beschouwing gelaten):

[afbeelding]

Maar zoals eerder al gezegd, voor de zekerheid moet je de schakelaar even meten. Zet je multimeter even op de weerstandmeetstand en kijk welke pinnetjes verbonden zijn als de schakelaar in een bepaalde stand staat. Of zoals Pixel al zei.

Want als het inderaad werkt zoals pixel zei dan is het slim om pinnetje drie met de laadterminal te verbinden. Dan kan je nooit per ongeluk laden terwijl de versterker aanstaat. Dan krijg je dus dit:

[afbeelding]
ok dankje:D maar is het niet makkelijker om dit gewoon te testen met een lampje in plaats van met een multimeter?

maar ik snap het nou wel echt bedankt:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Het is toch niet schadelijk als je laad terwijl de versterker aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
Nee, Doe ik ook altijd werkt prima. Bedenk wel dat als je een beetje hard speelt je je accu niet meer op laad waardoor hij een te laag voltage kan bereiken. Bij de TA2024 moet je wel best hard spelen om boven de 600miliampere uit te komen. (van de lader)

Het kan, Maar pas op als je accu helemaal leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

[...]

[...]
Inderdaad, heb de 9800 mAh versie hier liggen ;) Is een leuk, heel compact accu'tje. Nou ist nog wachten op mijn koffer... komt deze vakantie dus dan kan ik ook lekker aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8UpuYPjktnp0i9eqhFIpjVU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N1ofdNTWMJZGA6fI27i5hoaR/full.jpg
Ik dacht; als het krat uitstaat, moet de REMkabel nog stroom hebben (dat is het principe van de REM kabel, toch?) Dus Plus van accu op middelste pin, (== aanvoer), REM-kabel op de pin die geschakeld wordt in uit-stand (zeg links) en plus doorlussen naar de versterker vanaf (in dit voorbeeld) de rechterpin. Dan staat de schakelaar in aan-stand, en geeft hij de PLUS door naar de versterker.

Krijg het idee dat dit niet klopt, anyone? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha ik snap er nou niks meer van:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:44:
haha ik snap er nou niks meer van:P
Ga er maar van uit dat lredev gelijk heeft, ik wil alleen even weten of ik onzin verkondig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dankje:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Pixel, ik begrijp niet helemaal wat je nu bedoelt, dus maar even een toelichting hoe ik het bedoel: In mijn tekening is de blauwe aansluiting op de versterker de REM. De rode de gewone PLUS. Die rode moet dus continu verbonden met de accu, de REM moet alleen een spanning krijgen als de versterker aan moet zijn. Deze schakeltje een relais'tje in de versterker die zorgt dat de verbruikstroom via de PLUS (die rode) aansluiting loopt. De bedoeling van de REM kabel is dat je dun signaaldraad en een willekeurige schakelaar de versterker aan/uit kan doen. In een auto middels de REM uitgang van de autoradio of de accesoirestand van het contactslot. Hoewel bij een MCA200 de stroom nog neit zo heftig is, is dat bij een 200Watt (echte watts :P ) al heel anders.

Het enige wat je schakelt in tekening 1 is: wel stroom naar de REM-aansluiting ("schakelaar links") en geen stroom stroom naar de REM-aansluiting ("schakelaar rechts").

In tekening 2 heb ik nog wat anders gedaan, namelijk in de "uitstand" is de accu doorgelust naar de laadaansluiting. Dit omdat dit vanwege de lage laadstroom die makkelijk kan. Bij een autoaccu die met 5Ah geladen wordt kan dat niet zomaar.

Dit alles is wel op de aanname dat de schakelaar fungeert als wisselschakelaar (99% zeker, gezien de 3 pinnetjes) en de aanname dat [schakelaar links] de linker met de middelste pin doorlust, en [schakelaar rechts] de rechterpin met de middelste verbind.

@ Bonka: Je kan dat inderdaad met een lampje testen. Zet daarvoor de plus v/d accu op de middelste pin, en verbind het lampje met de linkerpin en de min van de accu. Kijk dan in welke stand het lampje brand. probeer alle mogelijk combinaties zodat je er zeker van bent hoe de schakelaar schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:58:
Pixel,

@ Bonka: Je kan dat inderdaad met een lampje testen. Zet daarvoor de plus v/d accu op de middelste pin, en verbind het lampje met de linkerpin en de min van de accu. Kijk dan in welke stand het lampje brand. probeer alle mogelijk combinaties zodat je er zeker van bent hoe de schakelaar schakelt.
ok dan doe ik dat:D

heel erg bedankt:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Oke, ik heb gewoon het concept van de REM kabel niet door ;)

Ik dacht dat een REM kabel ervoor moest zorgen dat er, ook al is het contactslot (in de auto) uit, de radio/versterker stroom krijgt om instellingen te bewaren.

Dat komt omdat ik bij de auto van mijn ma een keer de radio verwisselt heb, en toen een REM kabel tegenkwam. Die krijgt altijd spanning van de accu.

Daarom dus mijn verhaal met óf spanning op de REM (versterker uit) óf spanning op de versterker (versterker aan).

Dus @ Bonka: Vergeet mijn gezwets, en gebruik wat lredev je verteld heeft;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ah, ik snap waar je verwarring vandaan komt. Bij de autoradio zijn er inderdaad vaak een BATT (battery :P) en een ACC (accessory) gelabeld kabeltjes, waarbij de ACC kabel de functie van de REM kabel heeft. Maar ook nog een REM / ANT gelabelde kabel waar je de gemotoriseerde antenne en/of extra versterker mee kan inschakelen.

[ Voor 38% gewijzigd door lredev op 15-02-2010 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:06:
Ik dacht al waarom geen Ta2024 er in. Ik wacht trouwens nog op het eerste ge Bi-ampte kratradio met 2 2024's ! (i.c.m een 2 of 3 weg systeem)
Ik heb al een jaar of twee een gebi-ampte kratradio ;). TA2020 (van www.41hz.com) voor de woofers en 2xLM386 voor de tweeters. Ik heb een actief scheidingsfilter en een voorversterker van 20dB
Afbeeldingslocatie: http://img35.imageshack.us/img35/4586/dsc00924l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/6142/dsc00915m.jpg
Bovenste printplaatje heeft de preamp, het scheidingsfilter en de versterker voor te tweeters, onderste is de ta2020 en rechtse is de KratSafe (oude versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha ok bedankt voor de reacties:D komt helemaal goed nou;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

lredev, heb jij inmiddels je accu al binnen?

Ik heb voor de accu zojuist 4 van deze: http://www.jmsproducts.eu...lug-male-5-5mm-2-1mm.html, samen met een 4x splitter voor de voedingskabel ;)

Zal nog even een paint schets oid maken met het idee erachter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nee, nog niet binnen helaas! Die paint schets is eigenlijk een must in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Het idee achter het circuit:

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/7458/knipselkofferspeaker.jpg

* Niet met Paint, maar gewoon met Word 2007 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Fid3lity op 15-02-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
tssssssk paint is veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Ga weg! :P Het gaat om het idee ;)
Maar het is een techforum dus ik pleit voor: functie boven vorm he :*)
*wie had dat ook alweer gezegd? (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

PS: even een kleine vraag tussendoor...

Ik wil een fannetje gaan zetten op mijn TA-2024, maar deze moet stil zijn... Nou draaien de pc-fans standaard op 12 V, en een andere lijn is bij deze accu ook niet beschikbaar.

U = R x I

Waarbij:

U = 7 V (daar wil ik hem op laten draaien)
I = 0,25 A (ongeveer, specs van de fan)

7 = R x 0,25

R = 28 Ohm

Ik zou dus een (draad)weerstandje van 28 Ohm (of in de buurt) ertussen moeten solderen om het te laten werken, zo lijkt het althans. Kan ook dat ik het fout doe, iemand met ervaring die misschien kan helpen?

U = R x I

U = Spanning.Bron - Gevraagde Spanning

U = 12 - 7 = 5 V

5 = R x 0,25

R = 20 Ohm

[ Voor 9% gewijzigd door Fid3lity op 16-02-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Blue-Tiger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:45:
PS: even een kleine vraag tussendoor...

Ik wil een fannetje gaan zetten op mijn TA-2024, maar deze moet stil zijn... Nou draaien de pc-fans standaard op 12 V, en een andere lijn is bij deze accu ook niet beschikbaar.

U = R x I

Waarbij:

U = 7 V (daar wil ik hem op laten draaien)
I = 0,25 A (ongeveer, specs van de fan)

7 = R x 0,25

R = 28 Ohm

Ik zou dus een (draad)weerstandje van 28 Ohm (of in de buurt) ertussen moeten solderen om het te laten werken, zo lijkt het althans. Kan ook dat ik het fout doe, iemand met ervaring die misschien kan helpen?
Dan moet het weerstandje wel de hitte kunnen afvoeren. dus 7V x 0,25A = 1,75Watt.... denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Het is een weerstandje gespecificeerd tussen de 4 - 5 Watt (volgens Conrad), maar verder klopt de berekening dus wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
@Blue-Tiger
Ik merkte laatst trouwens dat er een kleine brom uit mijn box komt, na even zoeken kwam ik er achter dat het door het miniscule fannetje komt op de TK2050.
Wss komt het omdat het fannetje direct aangesloten is op de versterker, maar ik zou als ik jou was geen fan instaleren maar een oude heatsink op je versterker monteren. Active koeling is echt niet nodig op een (gemodde?) Ta-2024, passivie koeling is hier denk ik een betere oplossing :)
Je bespaart dan ook nog eens energie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Skeltenaer schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:21:
@Blue-Tiger
Ik merkte laatst trouwens dat er een kleine brom uit mijn box komt, na even zoeken kwam ik er achter dat het door het miniscule fannetje komt op de TK2050.
Wss komt het omdat het fannetje direct aangesloten is op de versterker, maar ik zou als ik jou was geen fan instaleren maar een oude heatsink op je versterker monteren. Active koeling is echt niet nodig op een (gemodde?) Ta-2024, passivie koeling is hier denk ik een betere oplossing :)
Je bespaart dan ook nog eens energie :)
Ja, hoe groot, hoeveel RPM? dan kun je makkelijk concluderen dat het een luidruchtig geval moet zijn ;)

Anyway, ben ook wel van plan een passieve heatsink erop te monteren, maar een fannetje van 11 dB zou ook wel moeten kunnen, gezien ik de aansluiting straks vrij heb :) en anders weet ik gauw genoeg waar het aan ligt.

PS: er komt een overkapping van aluminium over de sector heen waar alle elektronica zit (behalve de speakers nl.:)), zou een goede afsluiting moeten zijn... Anyway, met de juiste weerstand maak ik de fan wel onhoorbaar stil, dus maak me daar niet al teveel zorgen om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Blue-Tiger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:26:
[...]

Ja, hoe groot, hoeveel RPM? dan kun je makkelijk concluderen dat het een luidruchtig geval moet zijn ;)

Anyway, ben ook wel van plan een passieve heatsink erop te monteren, maar een fannetje van 11 dB zou ook wel moeten kunnen, gezien ik de aansluiting straks vrij heb :) en anders weet ik gauw genoeg waar het aan ligt.

PS: er komt een overkapping van aluminium over de sector heen waar alle elektronica zit (behalve de speakers nl.:)), zou een goede afsluiting moeten zijn... Anyway, met de juiste weerstand maak ik de fan wel onhoorbaar stil, dus maak me daar niet al teveel zorgen om ;)
Het gaat niet zozeer om het geluid van de fan, maar storing die de fan veroorzaakt in het electronische circuit, dat zorgt ervoor dat je een 'brom' hoort in de speakers als je geen muziek draait.

Mensen die het MP3-ding van de eerste samenkopenactie hebben gekocht hebben daar ook last van. Daar verstoort het schermpje iets, waardoor er brom optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
De fan zelf is onhoorbaar, maar door de fan komt er een brom uit mijn speakers.
Als ik de fan loskoppel is de brom uit de speakers weg, snappie? :+

Hoe meer spul in je krat, hoe makkelijker hij kapot gaat.
En hoe makkelijker iets kapot gaat, hoe minder hufterproof.

Maar volgensmij heb ik nu mijn mening wel duidelijk gemaakt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Daarom heb ik ook de 12 V splitter besteld, zoals een paar posts hierboven te lezen is :)

Omdat we allemaal weten:

Parallelschakeling: Ubron = U1 = U2 = U3 = U4 en Ibron = I1 + I2 + I3 + I4

Dwz... de spanning blijft over het hele circuit gelijk, alleen de Amperages moeten verdeeld worden :)

In serie werkt het net anders: Ubron = U1 + U2 (in jouw geval) en Ibron = I1 = I2

Dwz... De spanning van beide apparaten moet opgeteld door de bron geleverd worden, en de levering in Amperages blijft gelijk. Dit zorgt ervoor dat er een constant aantal A wordt geleid door je fan, die constant op dezelfde snelheid draait, en diezelfde hoeveelheid gaat ook door de versterker (welke niet constant actief is). Deze moet het signaal wel verwerken, en dat resulteert in de brom ;)

Kort gezegd: heb ik straks geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Skeltenaer schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:32:

Hoe meer spul in je krat, hoe makkelijker hij kapot gaat.
En hoe makkelijker iets kapot gaat, hoe minder hufterproof.

Maar volgensmij heb ik nu mijn mening wel duidelijk gemaakt O-)
Mijn krat is van Betonplex, wat wil je nog meer?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:42:

Oke mooi, ik hou mijn mond :X :P
Pixeltje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:48:
[...]

Patser :*) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Pixeltje schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:48:
[...]

Plaatstaal!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:42:
Dwz... De spanning van beide apparaten moet opgeteld door de bron geleverd worden, en de levering in Amperages blijft gelijk. Dit zorgt ervoor dat er een constant aantal A wordt geleid door je fan, die constant op dezelfde snelheid draait, en diezelfde hoeveelheid gaat ook door de versterker (welke niet constant actief is). Deze moet het signaal wel verwerken, en dat resulteert in de brom ;)

??? Ik begrijp je uitleg niet. Wil je je fan nou in serie zetten met je versterker?

Electromotoren gebruiken geen constante stroom. De spoelen die er in zitten worden aan de lopende band aan en uit gezet. Spoelen hebben zgn inductie. Dit betekent dat wanneer ze uitgezet worden er een hoge spanningspiek optreedt. Om dezelfde reden zit er een diode in de kratsafe schakeling parallel aan de spoel van het relais.

Deze pieken kunnen de ingang van de versterker bereiken. Dit hoor je als brom. Op een TA2024, hoeft geen actieve koeling. Er valt immers weinig te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou in eerste instantie een kratradio gaan maken.
Maar nadat ik gister een oude gitaar vond ga ik proberen de onderdelen daarin te plaatsen.
Ik heb een snelle overtrek van de gitaar gemaakt en met passen en meten past het allemaal net.
Heeft iemand nog tips?

Zie hier een foto van de oude gitaar (die geverfd wordt) en de spullen
Afbeeldingslocatie: http://bayimg.com/image/hakoeaach.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Ja! Super idee! :D

Ikke wille voortgang zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
de gitaar elektrisch maken, snaren opgooien,leren gitaar spelen en dan heb je een kratradio en elektrische gitaar met versterker :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 14:43:
Ik wou in eerste instantie een kratradio gaan maken.
Maar nadat ik gister een oude gitaar vond ga ik proberen de onderdelen daarin te plaatsen.
Ik heb een snelle overtrek van de gitaar gemaakt en met passen en meten past het allemaal net.
Heeft iemand nog tips?

Zie hier een foto van de oude gitaar (die geverfd wordt) en de spullen
[afbeelding]
Ziet er gaaf uit, maar ik zou nog één keer alles passen. Vergeet niet dat je nu de buitenomtrek van de gitaar hebt genomen, dus daar moet nog wat vanaf in verband met materiaaldikte, en als ik t goed kan zien steekt je accu buiten de getekende rand.

Voordat je die gitaar aan stukken hengst; meten=weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:33:
[...]

Ziet er gaaf uit, maar ik zou nog één keer alles passen. Vergeet niet dat je nu de buitenomtrek van de gitaar hebt genomen, dus daar moet nog wat vanaf in verband met materiaaldikte, en als ik t goed kan zien steekt je accu buiten de getekende rand.

Voordat je die gitaar aan stukken hengst; meten=weten!
Meten=inderdaad weten, maar zoals je ook kunt zien is er nog genoeg speling in de richting van de gitaar, die waar ik nu overigens de achterkant af heb gesloopt :*)
En tot zo ver ik het heb kunnen meten past het allemaal nog steeds.
eko990 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:08:
[...]
de gitaar elektrisch maken, snaren opgooien,leren gitaar spelen en dan heb je een kratradio en elektrische gitaar met versterker :9~
Daar heb ik ook aan gedacht maar dan word het binnenin heel krap en akoestisch is ook niet meer een optie er van uit gaande dat de akoestiek stukken minder word. Maar zodra dit af is ga ik kijken wat ik er nog meer aan kan doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je de body een beetje verstevigen. Gelukkig is het geen klassieke gitaar, die hebben een veel dunner voorblad dan dit type: zeg maar jaren 20 ragtime, of gewoon een afraggitaar op z'n hollands.

Ik ben wel bang dat het een en ander gaat resoneren. Daar zijn muziekinstrumenten voor ontworpen maar voor muziek afspelen is het niet de bedoeling. Een beetje versteviging en demp materiaal hier en daar zou een goed idee zijn. Als je er een elektrische gitaar van wilt maken zou je zo'n goedkoop koptelefoon versterkertje kunnen nemen die je bij iedere muziek winkel kan halen (zeg maar 7 euro) en een elementje op marktplaats (10 euro). Wie weet heeft iemand nog een oud barrel liggen. Dat kun je dan direct op je versterker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even wat vraagjes:
Ik heb net mijn happer kratsafe 2.1 af, en er zitten 2 knoppen op (aan/uit). Als je op de uitknop drukt, gaat hij dan over op de voeding of schakelt hij hem helemaal uit?

en mijn tweede vraag:
Ik heb deze inbouwbus: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=733954
Die stond ook bij het lijstje van Iredev (mooi lijstje trouwens) en wat is daar nou de + en de - poort op, en er staat geen indicatie of iets op
Hij ziet er zo uit van achter:
_
| |

iemand enig idee?

Alvast bedankt, en sorry als mijn vragen al eens gesteld zijn, dan heb ik er helaas overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 01:44:
Ik heb even wat vraagjes:
Ik heb net mijn happer kratsafe 2.1 af, en er zitten 2 knoppen op (aan/uit). Als je op de uitknop drukt, gaat hij dan over op de voeding of schakelt hij hem helemaal uit?
Uit betekent: accu op de lader, (als die aangesloten is natuurlijk) en versterker op de voeding. Als je hem "echt" uit wilt zetten dan moet je de voeding uitzetten/er af halen.
en mijn tweede vraag:
Die stond ook bij het lijstje van Iredev (mooi lijstje trouwens) en wat is daar nou de + en de - poort op, en er staat geen indicatie of iets op
Dat hangt ook van je voeding af. Ik heb twee 12 volt voedingen met omgedraaide polariteit, erg handig als je niet meer weet welke voeding waar bij hoort |:( . Het handigst is om dat met een multimetertje te meten. Dus gewoon aansluiten op de voeding en meten over welke twee pootjes 12 volt staat. Zo'n ding is onmisbaar als je met electronika gaat knutselen. Ik heb er een van 3 euro van de aldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:55:
[...]

Uit betekent: accu op de lader, (als die aangesloten is natuurlijk) en versterker op de voeding. Als je hem "echt" uit wilt zetten dan moet je de voeding uitzetten/er af halen.

[...]

Dat hangt ook van je voeding af. Ik heb twee 12 volt voedingen met omgedraaide polariteit, erg handig als je niet meer weet welke voeding waar bij hoort |:( . Het handigst is om dat met een multimetertje te meten. Dus gewoon aansluiten op de voeding en meten over welke twee pootjes 12 volt staat. Zo'n ding is onmisbaar als je met electronika gaat knutselen. Ik heb er een van 3 euro van de aldi.
Dan hang je er toch een labeltje aan? 8)7

Rood labeltje op de voeding, en een rode op je krat, dan heb je nergens meer last van;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 01:44:
[...]
en mijn tweede vraag:
Hij ziet er zo uit van achter:
_
| |

iemand enig idee?
Wat happer al zegt: meten is weten. Er is nog iets leuks aan deze inbouwbus: Er zit een schakelcontactje in. als er geen stekker in zit, zijn 2 van de 3 pinnetjes doorverbonden. Steek je een stekker erin, dan wordt dit verbinding verbroken en zijn 2 contacten verbonden met de + en de - v/d lader of voeding.

Hoewel de plus doorgaans de middelste pin / kern is, is dat zoals happer al aangeeft geen garantie. Dus als de donder een multimeter halen! Bij de gamma/karwei/praxis etc heb je ze altijd wel voor onder de 10 euro.

Polariteit verkeerd om op je versterker gaat je meer geld kosten. Als je de inbouwbus gewoon even op je voedingsstekker schuift en meet dan zie je snel genoeg hoe of wat.

De rode kabel van je multimeter is de plus als de spanning over de meter positief is, is de gemeten spanning negatief, dan zit de plus bij de zwarte kabel (mits je de kabels goed in je meter hebt ;) ) Let op dat je tijdens het meten niet 2 contacts kortsluit met 1 meetpen, dan is het snel gedaan met je voeding!

[ Voor 3% gewijzigd door lredev op 19-02-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sezamsaadje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-03-2019
Happer,

Ik ga binnenkort kratsafe maken. Ik heb het lijstje van iredev uit deel 4 besteld, maar nu zag ik dat je versie 2.1 later had geplaatst dan dat lijstje van iredev. Mijn vraag is dus: zijn het dezelfde onderdelen of is er iets aan veranderd?? dit lijstje had ik besteld lredev in "Het kratradio topic [deel 4]" het volledige lijstje van conrad.

En zal je anders even kunnen aangeven welke dan verandert moeten worden?
bedankt

[ Voor 18% gewijzigd door sezamsaadje op 20-02-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok thanks mensen, het werkt als een (elektrische) trein nu.
Je moet een paar weerstanden veranderen uit dat lijstje, dan moet je de schakelijng vergelijken met het lijstje verder is het gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, weet iemand of een accu GELIJK kapot gaat als hij onder 11,4V komt?

Aangezien ik 3 gratis 7Ah accu's parallel ga zetten, is het misschien niet eens nodig om er een voltmeter/kratsafe tussen te zetten. En wou ik morgen ff een test doen hoelang hij mee gaat.

Als ik een uurtje of 6 kan spelen, heb ik toch wel weer de mogelijkheid om bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

@lredev:

mogelijk een probleem... de weerstandjes zitten nu gesoldeerd en de aansluitingen zitten vast. Alleen als ik hem aan de pc hang komt er een zeer storende sterke ruis door het geluid heen en het volume moet terug naar 5 (/100)

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nee dat is niet normaal :P

Ik heb in de auto wel wat vergelijkbaars als ik mijn iphone oplaad en tegelijkertijd aan de versterker hebt hangen, dan krijg ik ook irritante ruis. Heb je toevallig de TA2024 ook op de PC voeding aangesloten? Want heb al bij meer gehoord dat dat niet lekkker werkt.

Verder: de weerstandsmod is er om de TA2024 gevoeliger te maken, de PC heeft al een best hoog uitgangssignaal, dus dat kan je probleem al wel deels verklaren.

Als je ruis trouwens harder en zachter wordt met de instelling in je pc, dan moet je het probleem vooral bij je pc zoeken denk ik.

probeer eens een losse MP3 speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

lredev: het hangt nu keurig verbonden aan de 9800 mAh accu :) Het is een erg sterke ruis, maar ik zal hem ook even aan een mp3 / telefoon hangen ;)

Daarnaast: kleine update in mijn project. De koffer! :D Hij is binnen en het binnenwerk is er al uit gesloopt. Zal worden verstevigd met 15 mm MDF aan alle kanten ;) Foto:

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/5812/img0265z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Beste tweakers,

ook ik heb onlangs een radiokist gebouwd van wat onderdelen die ik nog had liggen.
De bedoeling is dat ik deze op mijn werk ga gebruiken (voornamelijk scheepswerven waar het omgevingsgeluid hoog is en ikzelf altijd met oordoppen inloop).
Ik heb hem m.i. aardig hufterproof gebouwd; 18mm underlayment, met de hoeken omlijst met aluminium hoeklijn 25x25x3. Omdat ik regelmatig een eindje moet lopen met de radio heb ik een trolley gesloopt en de wielen en het uitschuifbare handvat gemonteerd op de kist. Werkt tot nu toe allemaal prima.
De radio die ik ingebouwd heb is een JVC KD-G631 met een vermogen van 4x 50W, 20W RMS. De speakers zijn 2 stuks 6x9 Pioneer Ts-a6976 met een PmPo van 200W, 4ohm en 60W RMS.
De voeding heb ik uit een oude PC gesloopt en levert 18A op 12V. Omdat ik altijd de beschikking heb over 220V heb ik dus verder geen accu's en maakt het stroomverbruik me dus ook niets uit.

Het draait allemaal prima en er komt een redelijk geluid uit. Ik zou alleen graag zien dat het hele spulletje wat harder kon, omdat het soms toch wat in het niets valt door alle overige herrie rond m'n werk.

Ben ik nu aangewezen op een setje andere speakers, of kan ik het af met een versterker ertussen, bv deze?
Of is het mss verstandig op gewoon alles te vervangen, zowel speakers alsook het toevoegen van een versterker en zoja hebben jullie suggesties voor een goede versterker?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

De aanbeden en onder ons allen wel bekende:

TA-2024!!!!

DM'etje naar lredev en die regelt het verder met je ;)

Dat is gewoon een goeie versterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Had ik mss moeten zeggen, maar dat zie ik niet zo zitten om zelf te gaan solderen enzo. Ik ben dus eigenlijk meer op zoek naar een kant en klare oplossing....
En de RMS van de TA-2024 is toch geen 60W?
Dit om het kloppend te maken met m'n speakers, of zie ik het nu helemaal verkeerd? 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Meuzik op 21-02-2010 12:37 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Je hoeft het niet perse kloppend te maken met je speakers, maar als die JVC autoradio al te zacht gaat, dan zal de ta2024 ook te zacht gaan.
Als stroomgebruik je niet uitmaakt zou ik gewoon op marktplaats er eentje zoeken.
Zorg dan dat de versterker +- 60 x 2 watt rms is, dan haal je het maximale uit je speakers :)
Meer mag natuurlijk ook, maar dan moet je oppassen dat je de speakers niet opblaast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
@Meuzik

als het kan verhoog je voedings spanning naar 14.4 V (normale laadspanning van een auto) dit geeft een vermogens toename van 20%!!!!

van de meeste autoradio's is het vermogen dat word opgegeven bij 14,4 V en niet bij 12V en dus "verlies" je die 20 % als je 12V gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is al gelukt
Groet

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:57

tomtommie

Alaaf!

Blue-Tiger schreef op zondag 21 februari 2010 @ 10:55:
lredev: het hangt nu keurig verbonden aan de 9800 mAh accu :)
Hoe is die accu? ben wel erg benieuwd, misschien dat ik hem ook wil bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

tomtommie schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:24:
[...]

Hoe is die accu? ben wel erg benieuwd, misschien dat ik hem ook wil bestellen!
Kan ik nog weinig over zeggen behalve dat 'ie lekker klein en compact is. :) Eerst moet ik het probleem zien op te lossen met de ruis, want dat is gewoon dodelijk irritant :( Ik hoop dus dat in dit geval de uitgangsspanning van de doorsnee mp3 speler / telefoon *laag* genoeg is, anders moeten de weerstandjes er misschien weer af ;)

@ lredev: De soldeerbout is wel tegen de rode cilinder aangekomen, zodoende is er een klein gesmolten deukje ontstaan... ik mag hopen dat dit geen effect heeft op de werking van de 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Blue-Tiger schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:56:
[...]

Kan ik nog weinig over zeggen behalve dat 'ie lekker klein en compact is. :) Eerst moet ik het probleem zien op te lossen met de ruis, want dat is gewoon dodelijk irritant :( Ik hoop dus dat in dit geval de uitgangsspanning van de doorsnee mp3 speler / telefoon *laag* genoeg is, anders moeten de weerstandjes er misschien weer af ;)

@ lredev: De soldeerbout is wel tegen de rode cilinder aangekomen, zodoende is er een klein gesmolten deukje ontstaan... ik mag hopen dat dit geen effect heeft op de werking van de 2024?
Een klein deukje lijkt me niet al te schadelijk, maar ik ben geen expert.. Ik had deze reactie nog klaarstaan op je vorige post (vergeten op versturen te drukken :P) :
Koffer is mooi onderweg ;) Plaats even detailfoto's van je weerstandsmod, misschien is dat niet helemaal goed gegaan..

Het klopt dat je met de weerstandsmod een hele licht ruis KAN hebben als je niet afspeelt, maar wat jij beschrijft hoort absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

De twee best gelukte foto's:

http://img121.imageshack.us/img121/9861/img0279tv.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/6566/img0278j.jpg

Ik vond dat het solderen wel aardig was gelukt ;) Dus straks ff testen met de telefoon van m'n broertje (de mijne is kapot :P) en dan post ik daarvan resultaat ;)

De [img]-tags verwijderd, want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels is wel erg overdreven. Zeker als het dan ook nog eens een trage host is.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 01-03-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sezamsaadje schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:03:
Happer,

Ik ga binnenkort kratsafe maken. Ik heb het lijstje van iredev uit deel 4 besteld, maar nu zag ik dat je versie 2.1 later had geplaatst dan dat lijstje van iredev. Mijn vraag is dus: zijn het dezelfde onderdelen of is er iets aan veranderd?? dit lijstje had ik besteld lredev in "Het kratradio topic [deel 4]" het volledige lijstje van conrad.

En zal je anders even kunnen aangeven welke dan verandert moeten worden?
bedankt
Goed opgemerkt, die lijst klopt inderdaad niet! De 12kohm en 3.3kohm weerstanden moeten vervangen worden door 1.2kohm en 330ohm. Ik heb fijne 0.1% (preciezere) weerstanden gevonden voor een paar centjes meer. Dat is beter dan aangegeven in het circuit.

Dit is de enige correcte:
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/2675/kratsafeversie21.png

Even een nieuwe lijst voor KratSafe versie 2.1:
BeschrijvingConrad bestelcode
1 stuk(s) Precisie metaalfilmweerstand 0,6W 1,2kOhm423378
1 stuk(s) Precisie metaalfilmweerstand 0,6W 330Ohm 423300
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm 419850
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm 419761
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm 418218
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen 184713
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 175897
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V 176486
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A 162213
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC 502998
1 stuk(s) Drukknop Rood701116
1 stuk(s) Drukknop Groen701115
1 stuk(s) Precisie IC-voet 14-polig189618
1 stuk(s) Experimenteer printplaat530126

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zeer nieuw hier, dus als ik wat fout doe, laat het me weten. Ik weet ook niet of dit onder het kratradio topic hoort, zoniet laat het me weten, en anders wortie wel gedelete.

Omdat wij (mijn vader en ik) nogal eens voor de carnaval voor wat wagens de muziek moeten regelen (denk hierbij niet aan zeer grote en dure mooie praalwagens, maar aan kleine wagentjes die worden voortgetrokken door mensen :P ) dachten wij, dan kunnen je net zo goed een kant en klaar systeem maken. Wij hadden in totaal 4 peavey c-700 staan, helaas zijn van 2 van deze de bass luidsprekers opgeblazen, de tweeters en de mid-tonen doen het nog wel. omdat wij die andere 2 ook maar log en onbenullig vonden gebruiken wij deze ook. Wij wouden graag een compact ding, waar tog wel wat kabaal uitkomt. En het moet kunnen draaien op een accu's (vanzelfsprekend op dit topic), maar er moet ook een functie op komen waardoor je het op 220 kunt aansluiten.
Ik heb dus tot mijn beschikking:
- 2 bass boxen ( 15 '', vraag me niet hoeveel watts :? geldt trouwens voor alles :$, achterop de hele peavey box staat dat het 100 watts is)
- 4 mid - tonen ( 25 cm x 25.5 cm x 16 cm, lxbxh)
- 8 tweeters ( 7.5 cm diameter )

Het materiaal dat ik wou gaan gebruiken is 18 mm. betonplex, we hebben hier nog een paar stukken liggen, dus dat komt goed van pas. We gebruiken betonplex omdat het waterdicht is, dit was ook 1 van de eisen van het ontwerp, tenminste het moet tegen een regenbuitje kunnen. Ook is het betonplex hard, en het trilt niet tot nauwelijks.

Maar nu heb ik een paar vraagjes:
- Welke versterker is nu handig om te gebruiken ?
- Hoeveel accu's is verstandig om te gebruiken? Ik heb maar een beperkte ruimte, zoals je kunt zien op het plaatje hier beneden. Ik wil hem tog wel voor 2 a 3 uur kunnen gebruiken.
- En is het zowieso verstandig om het zo te doen?
- Hebben jullie misschien nog een paar tips?

Hier de plaatjes met een beetje uitleg

Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/1081/boxproject3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/4646/boxproject2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/7919/boxproject1.png
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/2464/boxproject.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sezamsaadje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-03-2019
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:22:
[...]

Goed opgemerkt, die lijst klopt inderdaad niet! De 12kohm en 3.3kohm weerstanden moeten vervangen worden door 1.2kohm en 330ohm. Ik heb fijne 0.1% (preciezere) weerstanden gevonden voor een paar centjes meer. Dat is beter dan aangegeven in het circuit.

Dit is de enige correcte:
[afbeelding]

Even een nieuwe lijst voor KratSafe versie 2.1:
BeschrijvingConrad bestelcode
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 1,2kOhm423378
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 3,30kOhm 423300
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 270kOhm 419850
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 1W 47kOhm 419761
1 stuk(s) Metaalfilmweerstand 0,6W 470Ohm 418218
1 stuk(s) LED 3mm diffuus groen 184713
1 stuk(s) LM 723 = CA 723=L123 175897
1 stuk(s) IC LM 385 2,5V 176486
1 stuk(s) Siliciumdiode 1N4001 50V 1A 162213
1 stuk(s) Miniatuur relais FTR-F1CD 12VDC 502998
Mischien handig om in de startpost ook even aan te passen. Ik was iig te laat met het ontdekken. Ik heb dat vorige lijstje besteld van conrad. Is dat erg Happer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:14:Ik heb dus tot mijn beschikking:
- 2 bass boxen ( 15 '', vraag me niet hoeveel watts :? geldt trouwens voor alles :$, achterop de hele peavey box staat dat het 100 watts is)
- 4 mid - tonen ( 25 cm x 25.5 cm x 16 cm, lxbxh)
- 8 tweeters ( 7.5 cm diameter )

Het materiaal dat ik wou gaan gebruiken is 18 mm. betonplex, we hebben hier nog een paar stukken liggen, dus dat komt goed van pas. We gebruiken betonplex omdat het waterdicht is, dit was ook 1 van de eisen van het ontwerp, tenminste het moet tegen een regenbuitje kunnen. Ook is het betonplex hard, en het trilt niet tot nauwelijks.

Maar nu heb ik een paar vraagjes:
- Welke versterker is nu handig om te gebruiken ?
- Hoeveel accu's is verstandig om te gebruiken? Ik heb maar een beperkte ruimte, zoals je kunt zien op het plaatje hier beneden. Ik wil hem tog wel voor 2 a 3 uur kunnen gebruiken.
- En is het zowieso verstandig om het zo te doen?
- Hebben jullie misschien nog een paar tips?
Met dit arsenaal aan onderdelen en een een veeleisend doel, kom je eigenlijk te kort met de 'gangbare' versterkers in dit topic. (De MCA-200, TA2024, TA2020)

Ook omdat je verschillende frequenties moet scheiden om goed gebruik te kunnen maken van alle speakers.
Je hebt dus een flinke versterker nodig, kijk gerust maar naar auto-hifi versterkers, zoals de MCA-4000. (ik noem maar een zijstraat)

En qua accu's heb je ook heel wat vermogen nodig bij dit soort versterkers, als je zeker 2 a 3 uur wil spelen op 1 accu heb je al gauw meer dan 25Ah nodig. (Dat zijn zware accu's)

Ik weet niet precies hoe die Peavey boxen worden aangesloten, maar zitten daar nog scheidingsfilters in?
Want dan is het al een stuk makkelijker om alles aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door fterheide op 22-02-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik het de aansluiting van de adapter er afgeknipt alleen nu weet ik niet welk draadje in de plus en welk draadje in de min moet van de versterker? maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:47:
Ik het de aansluiting van de adapter er afgeknipt alleen nu weet ik niet welk draadje in de plus en welk draadje in de min moet van de versterker? maakt dat uit?
Dat maakt nogal uit ja, als je deze verkeerd aansluit kan je versterker het begeven. Als je een multimeter hebt kun je vrij simpel meten welk draadje de + en welke de - is. (Soms staat ook ergens op het draadje (of op de adapter) wat de + of - is.)
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.

Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...