Ja, alleen het aangaan van LED's is wel leuk bij een loodaccu, maar bij een lithium accu verpruts je het hele ding gelijk als de spanning iets te laag raakt.
Verwijderd
Als ik tijd heb zal ik even die datasheet doorspeuren om te zien of dat te omzeilen is.lredev schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 17:24:
Hey happer, ik vermoedde al zoiets... maar bedankt voor je tip! ik vond er gelijk ook al wat: (http://www.reconnsworld.com/power_lm3914battmon.html <-alleen heeft die een eigen voeding nodig, wat ik niet ideaal vind.)
Wat je nodig hebt is een vaste spannings referentie en een comparator. Dat kan je op 100 verschillende manieren oplossen, met een zenerdiode en transistoren bijvoorbeeld. Mijn laatste kratsafe gebruikt een extra precieze referentie (2.50 +/- 0.003 volt). De comparator zit in de grote chip. Daar zit ook een referentie in maar die is niet precies genoeg. De extra kleine chip is dat wel dus daarom kan je zonder trimpotmeter.Maar goed, dat van die potmeter is niet aan te ontkomen. Blijf ik met een ander probleem: Dat langzaam omkleuren tussen de leds. Mooier vind ik dat dus bij 11,4 volt (+/- paar procent) gewoon de rode led aangaat. Maar goed, ik ga wel even lekker rondgoogelen :-)
Verwijderd
Ook ik ben (onder andere naar aanleiding van dit topic) gaan knutselen! Zie hier het resultaat! een deksel met daaronder gemonteerde 4x35W pioneer radio, speakers aan de voor- en zijkanten. Hij speelt een uur of 4 op een aardig volume op een 7,2 Ah accu, waarvan ik er 16 heb staan, dus ik kan wel even vooruit. Er moeten alleen nog roosters over de speakers, die zijn onderweg. Verder komt er nog een gasveer onder de deksel, waardoor hij zo *pffffff* omhooggaat! Wat denken jullie er van?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 18:16 . Reden: Thumbnail afbeelding ]
Je kunt ze opladen he, die accu'sVerwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 18:15:
Ook ik ben (onder andere naar aanleiding van dit topic) gaan knutselen! Zie hier het resultaat! een deksel met daaronder gemonteerde 4x35W pioneer radio, speakers aan de voor- en zijkanten. Hij speelt een uur of 4 op een aardig volume op een 7,2 Ah accu, waarvan ik er 16 heb staan, dus ik kan wel even vooruit. Er moeten alleen nog roosters over de speakers, die zijn onderweg. Verder komt er nog een gasveer onder de deksel, waardoor hij zo *pffffff* omhooggaat! Wat denken jullie er van?
[afbeelding]
Verwijderd
Nou eindelijk is mijn kratje af. Het heeft even geduurd wegens tijdgebrek. Maar hier de plaatjes:

specs:
Gamma accu van accuboormachine
Marquant mca-200
Marquant MCS-16
Er zit een stekkerblok in zodat hij zowel kan afspelen en opladen tegelijk. Met een volle accu houdt hij het maar een half uur op max en 1 uur op normaal niveau uit maar dat maakt niet uit. Dit ga ik later misschien nog vervangen. De krat gaat in ieder geval lekker hard. Daar kan je bijhoorlijk wat ruimtes mee vullen. En dat allemaal in een compact 12pils bavaria kratje.
Heb je nog vragen of wat dan ook dm me even. Ook heb ik nog hi res 8mpix foto's als je ze wilt zien.

specs:
Gamma accu van accuboormachine
Marquant mca-200
Marquant MCS-16
Er zit een stekkerblok in zodat hij zowel kan afspelen en opladen tegelijk. Met een volle accu houdt hij het maar een half uur op max en 1 uur op normaal niveau uit maar dat maakt niet uit. Dit ga ik later misschien nog vervangen. De krat gaat in ieder geval lekker hard. Daar kan je bijhoorlijk wat ruimtes mee vullen. En dat allemaal in een compact 12pils bavaria kratje.
Heb je nog vragen of wat dan ook dm me even. Ook heb ik nog hi res 8mpix foto's als je ze wilt zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 19:01 ]
Hallo,
Ik zit met een dilemma.
Voor mijn krat heb ik zo ongeveer alles binnen, accu, versterker, boxen en natuurlijk de krat.
Maar hoe ga ik hem vullen. Mijn vader zegt dat ik alleen de ruimte weg moet halen die ik nodig heb voor de accu enz. en de bodem+ overgebleven schotten laten zitten. Ik daarin tegen denk dat het beter is om alles dus de bodem ook eruit te halen en vervolgens een plaat op de onder- en bovenkant te maken.
Ook beweert ie dat als ik alles eruit haal dat de krat dan zijn echte stevigheid kwijt is...
Iemand die mij kan helpen???
Ik zit met een dilemma.
Voor mijn krat heb ik zo ongeveer alles binnen, accu, versterker, boxen en natuurlijk de krat.
Maar hoe ga ik hem vullen. Mijn vader zegt dat ik alleen de ruimte weg moet halen die ik nodig heb voor de accu enz. en de bodem+ overgebleven schotten laten zitten. Ik daarin tegen denk dat het beter is om alles dus de bodem ook eruit te halen en vervolgens een plaat op de onder- en bovenkant te maken.
Ook beweert ie dat als ik alles eruit haal dat de krat dan zijn echte stevigheid kwijt is...

Verwijderd
Ja je bent een heel groot deel van de stevigheid kwijt als je de onderkant eruit haalt. Die moet je ook lekker laten zitten. De schotten dus waar de flesjes tussen zitten kun je er wel tussenuit halen. Dat gaat het makkelijkste met een bijtel en voor de onderkant gewoon een tang gebruiken.thomgun schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 19:21:
Hallo,
Ik zit met een dilemma.
Die zou ik wel willen zienVerwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 19:00:
Ook heb ik nog hi res 8mpix foto's als je ze wilt zien.
Inderdaad, ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe je die roosters erop maakt, ik heb namelijk een zelfde probleem, speakers passen perfect maar ze zijn nu niet beschermd, ik zoek nog een creatieve manier om er toch iets van roosters voor te zetten... zouden dan zelf gemaakt moeten worden ofzo...Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:39:
[...]
Haha ja tuurlijk heb ik er een oplader bijmaar als je een week zonder stroom gaat...
En 16 accu's meeslepen?? Pff!
Wat betreft het bavaria kratje, ook leuk gemaakt! Tenminste weer eens een kleiner kratje, maar een halfuurtje knallen zit er voor mij toch niet in, moet toch echt langer!
Verwijderd
het kan ook best wel langer als je er een andere accu inzet. Deze moet ik nog even kopen maar echt strandweer is het toch niet en overal waar hij nu naartoe gaat is toch een stopcontact in de buurt.tomtommie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:40:
[...]
Inderdaad, ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe je die roosters erop maakt, ik heb namelijk een zelfde probleem, speakers passen perfect maar ze zijn nu niet beschermd, ik zoek nog een creatieve manier om er toch iets van roosters voor te zetten... zouden dan zelf gemaakt moeten worden ofzo...
En 16 accu's meeslepen?? Pff!
Wat betreft het bavaria kratje, ook leuk gemaakt! Tenminste weer eens een kleiner kratje, maar een halfuurtje knallen zit er voor mij toch niet in, moet toch echt langer!
Verwijderd
@paulusdeb2
Ik ben een beetje bezorgd om de speakers die je gebruikt hebt. Ze zijn van papier en het lijkt er op dat ze makkelijk doorboord kunnen worden en niet goed tegen water/regen kunnen. Misschien kun je er frontjes voor plaatsen en wat haarspray of een ander soort lak op de speakers spuiten.
Ik ben een beetje bezorgd om de speakers die je gebruikt hebt. Ze zijn van papier en het lijkt er op dat ze makkelijk doorboord kunnen worden en niet goed tegen water/regen kunnen. Misschien kun je er frontjes voor plaatsen en wat haarspray of een ander soort lak op de speakers spuiten.
Die frontjes komen er ook op, dat staat in zijn bericht waarin hij de foto plaatste. Wat betreft kwetsbaarheid heb je wel gelijk, als er bij een kampvuur een hete vonk op die speaker valt kun je 'm afschrijven..Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:59:
@paulusdeb2
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Ik heb al een keer totale kortsluiting door een regenbui meegemaakt. Accu was helemaal leeggetrokken, althans totdat m'n kratsafe relaistje uitviel
. Gelukkig had ik gelamineerde speakers.
Vorige week dinsdag 3 verschillende dingen op Ebay bestelt, nu al hier vanuit HongKong. Nieuwe multimeter, 7805 spanningsregelaars en een mp3-decoder voor aan mn TA2024. Mp3 decoder ziet er mooi uit, binnenkort maar eens testen.

Heb als nieuwe mede-auteur de startpost wat aangevuld met veel gestelde vragen etc. Hopelijk wordt het ook voor de mensen die hier nieuw komen allemaal snel duidelijk zodat ze minder vragen hoeven te stellen. Ga zometeen ook nog wat foto's van voltooide radio's online zetten.

Heb als nieuwe mede-auteur de startpost wat aangevuld met veel gestelde vragen etc. Hopelijk wordt het ook voor de mensen die hier nieuw komen allemaal snel duidelijk zodat ze minder vragen hoeven te stellen. Ga zometeen ook nog wat foto's van voltooide radio's online zetten.
[ Voor 33% gewijzigd door Michel5128 op 04-02-2010 14:11 ]
Grmbl... net alle onderdelen van de kratsafe in mn mandje liggen... gooit conrad mn mandje leeg... altijd lekker
Less = more
Verwijderd
Als die mp3 decoder veel stroom gebruikt kun je misschien beter een 12 volt auto/USB voeding nemen. Daar zit een zgn schakelende voeding in die iets van een 88% rendement heeft. Een 7805 'gooit gewoon 7 volt weg'. Dus het rendement is minder dan 100*5/12 = 42%.Michel5128 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:40:
Vorige week dinsdag 3 verschillende dingen op Ebay bestelt, nu al hier vanuit HongKong. Nieuwe multimeter, 7805 spanningsregelaars en een mp3-decoder voor aan mn TA2024. Mp3 decoder ziet er mooi uit, binnenkort maar eens testen.
Dat vroeg ik me net af :-)Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:16:
[...]
Als die mp3 decoder veel stroom gebruikt kun je misschien beter een 12 volt auto/USB voeding nemen. Daar zit een zgn schakelende voeding in die iets van een 88% rendement heeft. Een 7805 'gooit gewoon 7 volt weg'. Dus het rendement is minder dan 100*5/12 = 42%.
Geld dat voor al die auto USB dingen? Waarom zouden die ook niet gewoon "weggooien"? Ik wilde namelijk laatst bij DX een paar van die usb-plugjes voor in de aansteker halen (iets van 2$ p/s
Oeh die decoder is wel stukje mooier dan die ik heb gekocht (die was ook maar 6$ o.i.d.) , wat was je hieraan kwijt? Ook voor wat betreft de multimeter ben ik benieuwd wat die kostte.Michel5128 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:40:
[afbeelding]
Goed bezig man :-) Thanks!Heb als nieuwe mede-auteur de startpost wat aangevuld met veel gestelde vragen etc. Hopelijk wordt het ook voor de mensen die hier nieuw komen allemaal snel duidelijk zodat ze minder vragen hoeven te stellen. Ga zometeen ook nog wat foto's van voltooide radio's online zetten.
Verwijderd
Nou, ik heb intussen m'n roosters binnen (http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=2284) en ik moet zeggen, dat ziet er zeer heftig uit! Verder staat ie (goed ingeschat, scouting) niet zo dicht bij het vuur natuurlijk, de kans lijkt me dus klein dat er een vonk in die speaker springt. En anders heb ik voor 1 euro op de jaarlijkse rommelmarkt hier in het dorp weer nieuwe speakers! Tegen water beschermen met lak is een goed plan, er is hier vast nog wel ergens haarlak. Ik ga denk ik de onderkant van de kist nog wat beter afdichten met kit, zodat er van onder geen water in loopt. Hij gaat namelijk ook mee op de boot, en hij moet een paar druppels wel overleven. Het allermooiste is dat dit project me tot nu toe welgeteld zo'n 20 euro heeft gekost! Ohja voor ik het vergeet, een foto mét de roosters, ik kan ze erg aanbevelen voor die 70 cent per stuk!Pixeltje schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:59:
[...]
Die frontjes komen er ook op, dat staat in zijn bericht waarin hij de foto plaatste. Wat betreft kwetsbaarheid heb je wel gelijk, als er bij een kampvuur een hete vonk op die speaker valt kun je 'm afschrijven..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 16:42 . Reden: aanvulling ]
Hejjj, die multimeter heb ik ook!
Die decoder is wel leuk ja, maar ik heb er persoonlijk zo min mogelijk extra dingen in om zo het verbruik zo laag mogelijk te houden... alhoewel iets van een usb aansluiting wel leuk is om je telefoon op te kunnen laden
Speaker afdichting ziet er ook wel goed uit, helaas niet mijn maat... ik heb er van 180 nodig, als iemand die ergens kan vinden... graag!
Die decoder is wel leuk ja, maar ik heb er persoonlijk zo min mogelijk extra dingen in om zo het verbruik zo laag mogelijk te houden... alhoewel iets van een usb aansluiting wel leuk is om je telefoon op te kunnen laden
Speaker afdichting ziet er ook wel goed uit, helaas niet mijn maat... ik heb er van 180 nodig, als iemand die ergens kan vinden... graag!
Die ga ik dus zeker maken... want ik wil mijn HTC Hero gaan gebruiken om muziek af te spelen (en youtube enz :-) ) 3.5mm jack power!tomtommie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:00:
Less = more
Verwijderd
Oké ik ben best wel trots op het eindproduct, dus hier na een supersnelle fotosoep:
http://img16.imageshack.us/img16/4443/debierbox.jpg
Hehe, ik heb het ook nodig... Eerder gebruikte ik een iPod voor de muziek en die heeft accu genoeg om aardig wat kratladingen mee te gaan... Echter nu we aan de iPhone zijn, is een beetje voeding beschikbaar wel handigJamal schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:06:
[...]
Die ga ik dus zeker maken... want ik wil mijn HTC Hero gaan gebruiken om muziek af te spelen (en youtube enz :-) ) 3.5mm jack power!
Bedankt voor de tip! Ik heb even gemeten en hij verbruikt als hij aan staat op 5 volt 70mA. Als ik hem via een 7805 aansluit loopt er een 12v stroom van 40mA. Met een SD-kaart erin 60mA, met een mp3-speler 250mA en een memorystick heb ik even niet, maar dat zal rond de zelfde waarden als de SD-kaart zitten schat ik. Niks van te zeggen lijkt me. Denk je dat ik dit met een USB-voeding kan optimaliseren? Heb nog wel ergens zo'n ding liggen dus dat ga ik uitproberen.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:16:
[...]
Als die mp3 decoder veel stroom gebruikt kun je misschien beter een 12 volt auto/USB voeding nemen. Daar zit een zgn schakelende voeding in die iets van een 88% rendement heeft. Een 7805 'gooit gewoon 7 volt weg'. Dus het rendement is minder dan 100*5/12 = 42%.
De mp3-decoder heb ik met een Ebay-veiling gewonnen voor $15,50 incl verzenden. De multimeter was ook belachelijk goedkoop, $5,38, maar dat voel je ook wel. Hij werkt echter prima en aangezien bij mn oude het draadje was gebroken had ik een nieuwe nodiglredev schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:32:
Oeh die decoder is wel stukje mooier dan die ik heb gekocht (die was ook maar 6$ o.i.d.) , wat was je hieraan kwijt? Ook voor wat betreft de multimeter ben ik benieuwd wat die kostte.
Vandaag een digitale voltmeter van €4,22 gekocht om te proberen. Ook wel leuk.
Ziet er goed uit, vooral dat die radio omhoog komt vind ik wel leuk. Zo kan hij tenminste niet zo gauw nat worden/onder zand komen.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:28:
Oké ik ben best wel trots op het eindproduct, dus hier na een supersnelle fotosoep:![]()
Verwijderd
Die ziet er wel leuk uitMichel5128 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:24:
Vandaag een digitale voltmeter van €4,22 gekocht om te proberen. Ook wel leuk.
Me already sees..."No need external power supply"
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 18:56 ]
Ik heb zelf ook de HeroJamal schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:06:
[...]
Die ga ik dus zeker maken... want ik wil mijn HTC Hero gaan gebruiken om muziek af te spelen (en youtube enz :-) ) 3.5mm jack power!
Vind het echt een super gave telefoon, vooral veeel power op de 3.5 jack, de TA2024 gaat helemaal los op de Hero
Wóóóót !! Dank voor deze quote !! Heb namelijk veel gezocht naar dit dingetje maar nooit gevonden. Was net van plan een zekeringsblok/stroomverdelingsblok van 26 euro te kopen enkel voor de voltmeter. Gelijk maar ff bestelt, misschien moet ik nóg een bestellen. Altijd handig, verzending kost niks en het product zelf ook vrijwel niets.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:54:
[...]
Die ziet er wel leuk uitDeze heeft toch geen aparte voeding nodig? Gewoon aansluiten en klaar?
Me already sees..."No need external power supply"
[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanCM op 04-02-2010 20:50 ]
Nounou, ik moet mezelf tegenhouden om niet weer alles te kopen voor een kratje 
Die digitale voltmeter is perfect, ik had al een omvormertje naar 5V gevonden, zo'n mp3 hardware decoder met remote is toch wel erg vet, 9800mAh lithium batterij is vet... misschien moet ik eerst maar eens afmaken waar ik aan begonnen ben
Die digitale voltmeter is perfect, ik had al een omvormertje naar 5V gevonden, zo'n mp3 hardware decoder met remote is toch wel erg vet, 9800mAh lithium batterij is vet... misschien moet ik eerst maar eens afmaken waar ik aan begonnen ben
Ik heb nog alle onderdelen van een kratsafe, ik heb voor de zeker heid 1 extra setje besteld. Ik heb alleen geen gatenbord meer. Ik wil die best verkopen, moet met brievenbuspost lukken.Jamal schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:04:
Grmbl... net alle onderdelen van de kratsafe in mn mandje liggen... gooit conrad mn mandje leeg... altijd lekker
HTC Touch/Creative Zen 4gb gaan ook veel harder als de gemiddelde iPod hoorfterheide schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:09:
[...]
Ik heb zelf ook de Hero![]()
Vind het echt een super gave telefoon, vooral veeel power op de 3.5 jack, de TA2024 gaat helemaal los op de Hero
[ Voor 34% gewijzigd door BlackWhizz op 04-02-2010 21:48 ]
Blackwhizz, die kratsafe onderdelen wil ik ook wel van je overnemen.. Mocht Jamal passeren dan.. We kunnen vast een deal maken met een TA2024, zie DM :-)
Ik merkte op vakantie vorig jaar dat een Ipod eigenlijk echt een laag uitgangvermogen heeft!
Mijn mini speakertje (X-mini II) ging een stuk harder op mijn Creative X-fi, dan op de gebruikelijke Ipod die iedereen had
Laatst heb ik trouwens mijn box op mijn laptop aangesloten, en daar ging hij echt niet normaal hard op!
Ik dacht dat ik zelfs de speakers een beetje hoorde kraken, maar dit kunnen ook de sluitingen van de deksels zijn geweest die meetrilden.. Dit test ik nog wel een keer
Mijn mini speakertje (X-mini II) ging een stuk harder op mijn Creative X-fi, dan op de gebruikelijke Ipod die iedereen had
Laatst heb ik trouwens mijn box op mijn laptop aangesloten, en daar ging hij echt niet normaal hard op!
Ik dacht dat ik zelfs de speakers een beetje hoorde kraken, maar dit kunnen ook de sluitingen van de deksels zijn geweest die meetrilden.. Dit test ik nog wel een keer
[ Voor 7% gewijzigd door Skeltenaer op 04-02-2010 22:11 ]
En terecht, ziet er leuk uit zo:) Veel luisterplezier;)Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:28:
Oké ik ben best wel trots op het eindproduct, dus hier na een supersnelle fotosoep:![]()
Weet uit ervaring dat scouts een beetje muziek bij het vuur/bier wel op prijs stellen;)
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Ik heb van mijn vader een setje pioneer speakers gekregen, 13cm + tweeters.
Hier zaten ook 2 kastjes (Passive Crossover Network staat erop) bij met een ingang vanuit de versterker en 2 uitgangen, woofer en tweeter.
Ook zit er nog een in/uitgang op waarop staat '-3dB'. Iemand een idee waar deze voor is.
Nu wil ik dus op mijn kratradio die 13cm speakers + tweeters aansluiten, maar ook nog een subwoofer.
Iemand een idee hoe dit aan te sluiten?
Hier zaten ook 2 kastjes (Passive Crossover Network staat erop) bij met een ingang vanuit de versterker en 2 uitgangen, woofer en tweeter.
Ook zit er nog een in/uitgang op waarop staat '-3dB'. Iemand een idee waar deze voor is.
Nu wil ik dus op mijn kratradio die 13cm speakers + tweeters aansluiten, maar ook nog een subwoofer.
Als je toch gaat bestellen... wil er misschien ook wel 1 of een paar hebbenWóóóót !! Dank voor deze quote !! Heb namelijk veel gezocht naar dit dingetje maar nooit gevonden. Was net van plan een zekeringsblok/stroomverdelingsblok van 26 euro te kopen enkel voor de voltmeter. Gelijk maar ff bestelt, misschien moet ik nóg een bestellen. Altijd handig, verzending kost niks en het product zelf ook vrijwel niets.
Verwijderd
Hallo daar ben ik weer is(A)
ik weet niet maar is er iemand die in de buurt van bemmel woont (nijmegen arnhem) want ik zoek daar een goed beveiligings bedrijf waar ik accus kan kopen (voor een prikkie(A)) heb er nou namelijk 3 gehad en geen van alle had ze liggen -.-
en een elco volgens de berekening van iemand hier op het forum werd dat dan met een mca versterker
2x100=200W/12V= 16.6666667x2000 = 33333,33333uF is er wel een elco met zon vermaat of doe ik iets verkeerd?
en miss klink ik nou heel erg noob (ja weet het wel zeker) maar kan iemand even link geven van goed stroom draad van de accu naar de versterker?
In iedergeval bedankt:D
lata
ik weet niet maar is er iemand die in de buurt van bemmel woont (nijmegen arnhem) want ik zoek daar een goed beveiligings bedrijf waar ik accus kan kopen (voor een prikkie(A)) heb er nou namelijk 3 gehad en geen van alle had ze liggen -.-
en een elco volgens de berekening van iemand hier op het forum werd dat dan met een mca versterker
2x100=200W/12V= 16.6666667x2000 = 33333,33333uF is er wel een elco met zon vermaat of doe ik iets verkeerd?
en miss klink ik nou heel erg noob (ja weet het wel zeker) maar kan iemand even link geven van goed stroom draad van de accu naar de versterker?
lata
Voor kabel kun je het beste luidsprekerkabel gebruiken van de lokale elektrohandel. Je hoeft niet met zo'n formule de elco uit te rekenen. Als je een accu gebruikt heb je die elco waarschijnlijk niet eens echt nodig.
Verwijderd
Ik heb een vraag.
Ik wil mijn kratradio met een adapter maken.
Nou heb ik deze adapter:
AC adaptor
Input: 230v ~ 50Hz 300ma
Output: 12~3000ma
is deze goed genoeg met een mca 200 versterker?
Nou heb ik deze adapter:
AC adaptor
Voor een MCA-200 lijkt me dit voldoende.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:19:
Ik heb een vraag.
Nou heb ik deze adapter:
AC adaptor
Meer als 3 Ampere (3000mA) ga je niet door dat circuit heen krijgen...
En het voltage van 12v is ook prima.
En de MCA200 is niet 2x100 Watt hoor
Hij is ongeveer 2x15W en verbruikt ongeveer 1,5-2 A (getuige de tijd die mensen met de MCA200 op een 7Ah Gelaccu spelen)
Voor wat betreft de kabel, gewoon niet te dunne gebruiken.
Voor wat betreft de kabel, gewoon niet te dunne gebruiken.
BaWi krat: Update 2
Vorige updates:
- Update 1
Zow, vandaag weer met een vriend geklust aan de radiokrat.
Veel gedaan. Allereerst heeft Ronald (zo heet-ie
) de ledjes aan de Vu-meter gehangen. Ik ben bezig gweest met het meer lompere werk; het monteren en vastlijmen van de krat. Ik denk dat jullie zo langzamerhand allemaal wel weten hoe je een accuboor met schroefkop gebruikt daarom weinig foto's deze keer.

Ik zal jullie blijmaken met een paar foto's
Ook al zeggen ze vrij weinig, ter vergelijking. De krat lijkt groot, valt best mee. Je kunt er nu een bierkrat (Grolsch/24pils) in schuiven als je de poten weghaalt. Dit formaat was ik wel nodig aangezien ik 6x9 speakers heb die redelijk veel klankkast nodig hebben.

Speciaal voor Ronald en andere mensen die van PCB pr0n houden

Vorige updates:
- Update 1
Zow, vandaag weer met een vriend geklust aan de radiokrat.
Veel gedaan. Allereerst heeft Ronald (zo heet-ie

Ik zal jullie blijmaken met een paar foto's

Speciaal voor Ronald en andere mensen die van PCB pr0n houden

Elco's ervoor zetten is vrij zinloos. Het enige wat je toch doet is het leegtrekken van de accu. Een normale gelaccu van 7ah mag 40a piekstroom hebben dus.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 18:38:
Hallo daar ben ik weer is(A)
lata
Daarnaast heb ik gewone installatiedraad gebruikt (wel met kopervezels, geen massief koper) om mijn versterker (MCA-200) aan te sluiten.
Hallo mensen,
ik ben dit weekend ook begonnen aan een bierkrat radio.
Eerst heb ik een beetje rondgekeken wat je allemaal nodig was en ben op het
volgende uitgekomen:
Versterker: TA2024 2 x 15 Watt
Boxen: Boschmann Titan 2-weg 100 watt Rms 16 cm ( van Conrad weet niet of dit getal ook echt klopt:D )
Accu: Standaard loodzuur accu 7,2 Ah
Accuoplader: eentje van Conrad met 1/10 van het ampère van de accu.
Onderdelen voor HkS
Volgens mij lijkt dit mij wel een aardige combo, maar ik lees ook veel verhalen dat het geluid tegenvalt als je er een mp3 aanhangt. ( wat ik zelf ook wil gaan doen ) Mijn vraag is dus ook; Is het verstandig om je versterker te modden (door een andere weerstand te gebruiken ). Gaat je versterker niet kapot of blaas je daarmee je boxen niet op? Ik kwam dit tegen op internet over het modden de versterker:
een versterker heeft een hele hoge impedantie, dus er gaat geen stroom door de weerstand. Alleen
valt er dan minder spanning over die weerstand waardoor je aan de uitgang van de spanningsdeler een hoger potentiaal hebt staan, maar daardoor kan de versterker wel gaan clippen/kapot gaan.
Ik weet niet of dit een betrouwbare bron is, maar wat is jullie ervaring met deze mod? En is het veilig?
ik ben dit weekend ook begonnen aan een bierkrat radio.
Eerst heb ik een beetje rondgekeken wat je allemaal nodig was en ben op het
volgende uitgekomen:
Versterker: TA2024 2 x 15 Watt
Boxen: Boschmann Titan 2-weg 100 watt Rms 16 cm ( van Conrad weet niet of dit getal ook echt klopt:D )
Accu: Standaard loodzuur accu 7,2 Ah
Accuoplader: eentje van Conrad met 1/10 van het ampère van de accu.
Onderdelen voor HkS
Volgens mij lijkt dit mij wel een aardige combo, maar ik lees ook veel verhalen dat het geluid tegenvalt als je er een mp3 aanhangt. ( wat ik zelf ook wil gaan doen ) Mijn vraag is dus ook; Is het verstandig om je versterker te modden (door een andere weerstand te gebruiken ). Gaat je versterker niet kapot of blaas je daarmee je boxen niet op? Ik kwam dit tegen op internet over het modden de versterker:
een versterker heeft een hele hoge impedantie, dus er gaat geen stroom door de weerstand. Alleen
valt er dan minder spanning over die weerstand waardoor je aan de uitgang van de spanningsdeler een hoger potentiaal hebt staan, maar daardoor kan de versterker wel gaan clippen/kapot gaan.
Ik weet niet of dit een betrouwbare bron is, maar wat is jullie ervaring met deze mod? En is het veilig?
Aangezien die 13cms, tweeters en filters bij elkaar horen moet je de filters op je versterker aansluiten met daaraan de 13cms op de 'woofer' en de tweeters op 'tweeter'. Geen idee waar die -3dB voor is. Voor nog een extra subwoofer kun je beter een aparte versterker nemen. (staat sinds kort een stukje over in de TS)Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:57:
Ik heb van mijn vader een setje pioneer speakers gekregen, 13cm + tweeters.
Een elco van 35V 10000 uF is genoeg voor de MCA-200. Zie ook de TS.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 18:38:
Let even op of de uitgang een DC spanning is! Als er bij Output idd een ~ staat is dit niet het geval en is hij niet geschikt. (dan geeft de uitgang een wisselspanning)Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:19:
Ik heb een vraag.
Nou heb ik deze adapter:
AC adaptor
Mod is zeer aan te raden, vooral bij het gebruik van een Ipod. Versterkers of boxen gaan niet snel kapot, behalve als je er niet zorgvuldig mee omgaat. Zie ook stukje 'Hoeveel watt heb ik nodig?' in de TS.sezamsaadje schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 19:48:
Verder ben ik even aan het proberen geweest met mn mp3-decoder. Werkt erg leuk met de TA2024. Heb alleen nog een probleempje, ik krijg een brom in het geluid. Dit ligt niet zoals diegene van Samenkopen.net aan het display. Heb het namelijk alleen als ik de decoder (met 7805 spanningsregelaar) aansluit op dezelfde accu als de TA2024. Als ik voor beide aparte accu's gebruik is het over.
Iemand een idee hoe dit kan?
Hallosezamsaadje schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 19:48:
Hallo mensen,

Naar mijn ervaring is de mod veilig. Je moet natuurlijk wel met beleid spelen. Met wat voor versterker dan ook, moet je het volume wat terug draaien als het geluid begint te vervormen. Als het niet meer goed klinkt, is de kans groot dat er iets niet goed gaat[...verhaaltje..] Ik kwam dit tegen op internet over het modden de versterker:
Verder wil ik wel heel graag een linkje zien naar die bron, want zoals het er nu staat wordt ik er weinig wijs uit.
Ik sluit me aan bij lredev, wat je hebt gekopieerd uit de 'bron' spreekt zichzelf een beetje tegen, dus wellicht bent je een (deel van een) zin vergeten, of er staat iets vreemds op die pagina.lredev schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:30:
[...]
Naar mijn ervaring is de mod veilig. Je moet natuurlijk wel met beleid spelen. Met wat voor versterker dan ook, moet je het volume wat terug draaien als het geluid begint te vervormen. Als het niet meer goed klinkt, is de kans groot dat er iets niet goed gaat
Verder wil ik wel heel graag een linkje zien naar die bron, want zoals het er nu staat wordt ik er weinig wijs uit.
Heb hier, (of van mijn neefje) nog niets gehoord over problemen met een gemodde TA2024. Alle versterkers hebben een punt waarop ze vervormen, of zelfs gaan clippen. Met de weerstandsmod zorg je ervoor dat het lage uitgangssignaal van een iPod (want die hebben er voornamelijk last van) niet voor een laag uitgangsvolume bij je versterker zorgt.
Met andere woorden; je maakt de versterker 'gevoeliger'. Daardoor kun je met een sterke geluidsbron (als in een discman, of niet-iPod mp3-speler) de versterker inderdaad aan het clippen krijgen, maar als je het volume van die geluidsbron wat lager zet, heb je daar geen last meer van.
Ik hoop dat je het een beetje bgrijpt;)
Verwijderd
Maar klinkt het dan wel goed als je de versterker rechtstreeks aansluit op de subwoofer?Michel5128 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 20:42:
[...]
Aangezien die 13cms, tweeters en filters bij elkaar horen moet je de filters op je versterker aansluiten met daaraan de 13cms op de 'woofer' en de tweeters op 'tweeter'. Geen idee waar die -3dB voor is. Voor nog een extra subwoofer kun je beter een aparte versterker nemen. (staat sinds kort een stukje over in de TS)
Omdat de woofer alleen de lage tonen moet hebben en de versterker gewoon hoge en lage binnenkrijgt?
Of speelt de woofer dan alleen de lage tonen af omdat zijn frequentie niet hoger gaat?
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een 100W versterker van marquant, en hier gaan uiteraard rond de 100W speakers op. (misschien 120w op de top ofzo). Nou heb ik gekozen voor toch een gel-accu i.p.v. een auto-accu omdat er altijd wel een mongool is die die krat gaat kantelen.
Nou kwam ik dees tegen: http://www.acculader.nl/p-2053-victron-agm-accu-12v12ah.aspx Zou dat een goede zijn?
En heeft iemand dan nog een tip voor een lader die ik bij deze accu kan gebruiken?
MVG Ronald
Edit, net vond ik dees: http://www.acculader.nl/p-2529-victron-agm-accu-12v7ah.aspx en zou ik deze accu op kunnen laden met deze lader? http://shop.conrad.nl/ene...aders-tot-3-a/200600.html
Hoop dat jullie me ff kunnen helpen
Ik heb een 100W versterker van marquant, en hier gaan uiteraard rond de 100W speakers op. (misschien 120w op de top ofzo). Nou heb ik gekozen voor toch een gel-accu i.p.v. een auto-accu omdat er altijd wel een mongool is die die krat gaat kantelen.
Nou kwam ik dees tegen: http://www.acculader.nl/p-2053-victron-agm-accu-12v12ah.aspx Zou dat een goede zijn?
En heeft iemand dan nog een tip voor een lader die ik bij deze accu kan gebruiken?
MVG Ronald
Edit, net vond ik dees: http://www.acculader.nl/p-2529-victron-agm-accu-12v7ah.aspx en zou ik deze accu op kunnen laden met deze lader? http://shop.conrad.nl/ene...aders-tot-3-a/200600.html
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 11:56 ]
Hallo mensen hier.
ik kan van een van de toa's bij ons op school zulke oudere speakers krijgen, die je aan zo'n versterker deed waar je dan zo'n mooie knopjes had om allerlei imputs te kiezen en soms nog een platenspeler bovenop.
die boxen die je daaraan deed bedoel ik dan meestal 40 bij 40 cm ofzo.
nou zat ik te denken, als ik daar de speakers uithaal,
kan ik die dan aansluiten aan me autoradio/versterker (TA2024(die heb ik nu nog niet.))?
alvast bedankt
ik kan van een van de toa's bij ons op school zulke oudere speakers krijgen, die je aan zo'n versterker deed waar je dan zo'n mooie knopjes had om allerlei imputs te kiezen en soms nog een platenspeler bovenop.
die boxen die je daaraan deed bedoel ik dan meestal 40 bij 40 cm ofzo.
nou zat ik te denken, als ik daar de speakers uithaal,
kan ik die dan aansluiten aan me autoradio/versterker (TA2024(die heb ik nu nog niet.))?
alvast bedankt
Bedankt voor de uitleg ik begrijp nu wat je bedoeld, maar ik kijk eerst wel even als alles ingebouwd zit wat er uit komt blazenPixeltje schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:58:
[...]
Ik sluit me aan bij lredev, wat je hebt gekopieerd uit de 'bron' spreekt zichzelf een beetje tegen, dus wellicht bent je een (deel van een) zin vergeten, of er staat iets vreemds op die pagina.
Heb hier, (of van mijn neefje) nog niets gehoord over problemen met een gemodde TA2024. Alle versterkers hebben een punt waarop ze vervormen, of zelfs gaan clippen. Met de weerstandsmod zorg je ervoor dat het lage uitgangssignaal van een iPod (want die hebben er voornamelijk last van) niet voor een laag uitgangsvolume bij je versterker zorgt.
Met andere woorden; je maakt de versterker 'gevoeliger'. Daardoor kun je met een sterke geluidsbron (als in een discman, of niet-iPod mp3-speler) de versterker inderdaad aan het clippen krijgen, maar als je het volume van die geluidsbron wat lager zet, heb je daar geen last meer van.
k hoop dat je het een beetje bgrijpt;)
(Wat betreft die bron laat die maar zitten kwam op een Engelse site uit en dat heb ik vertaald zal vast verkeerd gegaan zijn. Ik wou gewoon weten of de weerstandsmod veilig is)
Moet je eventjes kijken naar hoeveel ohms die zijn. Je moet minimaal 4ohms speakers hebben. Ik denkd at het wel wil want meestal zijn HiFi speakers 8 ohm.
okee,
meestal zitten daar 3 boxen in toch? waarvan alle draden aan elkaar zitten.
en dan moet ik gewoon die boxen in me kist prutsen en die draden op de versterker aansluiten?????
want ik krijg dus een paar x 3 speakertjes
is 2x laag 2x midden 2xhoog
en daan alle kabels van rechts aan elkaar prutsen en alle kabels van links aan elkaar prutsen. en die op de TA2024 aansluiten.
maar nou zat ik nog te denken, levert die TA2024 wel genoeg vermogen daarvoor?
en dan moet ik gewoon die boxen in me kist prutsen en die draden op de versterker aansluiten?????
en daan alle kabels van rechts aan elkaar prutsen en alle kabels van links aan elkaar prutsen. en die op de TA2024 aansluiten.
Verwijderd
Jawel, maar waarschijnlijk is het rendement van die oude luidsprekers niet zo goed.. Waardoor je dus weinig geluid krijgt per watt..duifi schreef op zondag 07 februari 2010 @ 12:54:
okee,
okee, en 2 ta2024 gebruiken en daar dan op aansluiten of word dat niks?
Verwijderd
Volgens mij schiet je daar niks mee op, omdat je toch alleen maar 2 speakers per ta2024 kan aansluitenduifi schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:26:
okee, en 2 ta2024 gebruiken en daar dan op aansluiten of word dat niks?
maar je zou niet kunnen splitten die kabel uit de box
dus zo
Box-----------------------{kroonsteentje} en daar dan 2 ta 2024 op?
naja ik zie het wel als ik het allemaal binnen heb
nog bedankt
dus zo
Box-----------------------{kroonsteentje} en daar dan 2 ta 2024 op?
naja ik zie het wel als ik het allemaal binnen heb
nog bedankt
[ Voor 24% gewijzigd door duifi op 07-02-2010 13:49 ]
Kan niet.
Bovendien hebben die speakers volgens mij maar 1 aansluiting. In de speakerbox zelf zit een filter die de muziek filtreert en bassen naar de woofer stuurt, mids naar de mids en de hoge tonen naar de tweeters.
En je hoort het wel als je versterker het niet trekt. Je speakers gaan namenlijk dan vervormen.
Bovendien hebben die speakers volgens mij maar 1 aansluiting. In de speakerbox zelf zit een filter die de muziek filtreert en bassen naar de woofer stuurt, mids naar de mids en de hoge tonen naar de tweeters.
En je hoort het wel als je versterker het niet trekt. Je speakers gaan namenlijk dan vervormen.
is die marquant die veel mensen gebruiken dan veel sterker of nit??
want anders koop ik die?
want anders koop ik die?
(kom op een beetje onderzoek zelf doen...)
Ik denk dat de TA2024 de beste keus is voor vrijwel iedereen, hij is klein zuinig, heeft een goede geluidskwaliteit en is goedkoop. en heeft vrij veel vermogen
Ik denk dat de TA2024 de beste keus is voor vrijwel iedereen, hij is klein zuinig, heeft een goede geluidskwaliteit en is goedkoop. en heeft vrij veel vermogen
Verwijderd
Ik heb nog even een vraagje.
Ik ga dus een kratradio maken met een mca-200 versterker.
Alleen nou ben ik op zoek naar een paar goede boxen met een goede bass en redelijk veel volume (A)
Ik had er een paar op internet gevonden:
- http://link.marktplaats.nl/319288456
- http://link.marktplaats.nl/319196475
- http://link.marktplaats.nl/319120031
- http://link.marktplaats.nl/318709513
Welke boxen denken jullie dat het beste voor mij zijn?
Alleen nou ben ik op zoek naar een paar goede boxen met een goede bass en redelijk veel volume (A)
Verwijderd
ik zou gaan voor 1 van de pioneers.Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:57:
Ik heb nog even een vraagje.
Die MCA-200 is in feite maar een 10w versterker. 1 chipje zit dr onder.duifi schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:04:
is die marquant die veel mensen gebruiken dan veel sterker of nit??
want anders koop ik die?
Je kunt veel beter gaan voor een TA2024, die is stukken zuiniger en ook nog krachtiger (25w).
Verwijderd
En waarom is die beter? want die van jbl is ook een 3 weg speaker en heeft meer watt?
Of heeft dat er niks mee te maken ?
Verwijderd
bedankt voor alle reacties,
maar de een zegt geen elco en de ander wel.. als ik het niet doe kan er niks kapot gaan??
tnx
maar de een zegt geen elco en de ander wel.. als ik het niet doe kan er niks kapot gaan??
tnx
Verwijderd
Kan iemand mij misschien nog mee helpen of niet?Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:11:
Hallo,
MVG Ronald
In de begin post staat dat je ongeveer 1/10 van het ampère van je accu moet aanhouden bij een acculader. In jou geval zou dat dus een 600 mA lader worden. Die van conrad die jij in je post hebt staan heb ik ook besteld voor mijn 7 Ah gelaccu. werd ook door meerdere mensen aangeraden.
Verwijderd
Okesezamsaadje schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:21:
In de begin post staat dat je ongeveer 1/10 van het ampère van je accu moet aanhouden bij een acculader. In jou geval zou dat dus een 600 mA lader worden. Die van conrad die jij in je post hebt staan heb ik ook besteld voor mijn 7 Ah gelaccu. werd ook door meerdere mensen aangeraden.
Deze lader wordt inderdaad ook aangeraden voor GEL accu's, maar er staat toch echt boven LOOD accu, dus ik snap niet hoezo ons die aangeraden wordt?

En hoelang zou ik met deze componenten kunnen draaien denken jullie ongeveer?
Bedankt voor hulp
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 21:46 ]
Verwijderd
ja ik ben het met hem eens.. jullie raden overal gel accus aan.. maar meestal krijg je lood dingen te zien..Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:31:
[...]
Oke![]()
Deze lader wordt inderdaad ook aangeraden voor GEL accu's, maar er staat toch echt boven LOOD accu, dus ik snap niet hoezo ons die aangeraden wordt?![]()
En hoelang zou ik met deze componenten kunnen draaien denken jullie ongeveer?
Bedankt voor hulp
Het zijn lood-gel accu's. Het electroliet is in gel-vorm, omdat het er anders uit zou lopen als je de accu ondersteboven houdt. Het zijn dus in feite auto accu's, maar dan met dikkere platen en met het zuur in gel-vorm. De laadstroom moet minder dan 1/10 C zijn, waarbij C voor capaciteit staat, in Ah. Het moet ook weer niet te extreem laag zijn, (bijvoorbeeld 1/100C) want dan kan de lader niet zien of de accu vol is. Maar wil je dat voor elkaar krijgen praat je over enorme accu's
[ Voor 45% gewijzigd door Devil777 op 07-02-2010 22:55 ]
Verwijderd
aantal watt moet je niet echt op letten, dat geeft vrij weinig verschil qua geluidsniveau.Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:32:
[...]
En waarom is die beter? want die van jbl is ook een 3 weg speaker en heeft meer watt?
Of heeft dat er niks mee te maken ?
ik zou voor een van die pioneers gaan omdat je dan kwaliteit hebt, voor een goede prijs.
en het zijn ook gewoon goede speakers!
Ik denk dat het niet uitmaakt of je de pioneers of de JBL's neemt. Heb zelf goede ervaringen met beide merken, en als de prijs niet veel verschilt lijkt het me een kwestie van welke je eerst te pakken krijgt.Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:31:
[...]
aantal watt moet je niet echt op letten, dat geeft vrij weinig verschil qua geluidsniveau.
ik zou voor een van die pioneers gaan omdat je dan kwaliteit hebt, voor een goede prijs.
en het zijn ook gewoon goede speakers!
Wat betreft die Elco's... Als je geen elco gebruikt gaat er niets kapot. Als je wel een Elco gebruikt, let dan goed op de polariteit; een elco heeft een plus- en min-pootje, die je uiteraard op de goede manier moet aansluiten. (plus op plus en min op min)
Edit:
Het is niet mijn advertentie, maar ik struin regelmatig V&A af; vandaag geplaatst en misschien leuk voor de mensen die er nu mee bezig zijn:
V&A aangeboden: Radiokrat / boombox onderdelen
[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 08-02-2010 14:23 ]
Verwijderd
Bedankt voor deze goed uitlegDevil777 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:53:
Het zijn lood-gel accu's. Het electroliet is in gel-vorm, omdat het er anders uit zou lopen als je de accu ondersteboven houdt. Het zijn dus in feite auto accu's, maar dan met dikkere platen en met het zuur in gel-vorm. De laadstroom moet minder dan 1/10 C zijn, waarbij C voor capaciteit staat, in Ah. Het moet ook weer niet te extreem laag zijn, (bijvoorbeeld 1/100C) want dan kan de lader niet zien of de accu vol is. Maar wil je dat voor elkaar krijgen praat je over enorme accu's
Denken jullie dat ik genoeg capaciteit heb (12v 7Ah gel) als ik die aansluit op een 100W versterker, 2 100 W speakers en geluid van een mp3-speler?
Raden jullie me trouwens 2 of 3 weg speakers aan?
3 weg. Maar ik zou geen echte 200W willen aansluiten op zo'n kleine accu. Maar ik neem aan dat je geen echte Watt's bedoelt, maar nep-watt's, zoals op veel audioapparatuur staat. Geef anders een link naar de versterker die je gaat gebruiken.
Verwijderd
Gwn die standaard MCA 200 marquant http://www.kijkshop.nl/in...quant-versterker-mca-200/Devil777 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:12:
3 weg. Maar ik zou geen echte 200W willen aansluiten op zo'n kleine accu. Maar ik neem aan dat je geen echte Watt's bedoelt, maar nep-watt's, zoals op veel audioapparatuur staat. Geef anders een link naar de versterker die je gaat gebruiken.
Speakers worden trouwens ook gewoon 100W, op de top 120 misschien.
Die marquant geeft in echte watts rond de 10w. Koop liever een TA2024. Meer vermogen en zuiniger.
Mensen, lees a.u.b. de startpost. Hartstikke leuk dat er steeds meer mensen kratradio's gaan maken, maar het is een beetje treurig dat men elke 20 posts weer een setje dezelfde vragen kan beantwoorden....
Ook voor de vragen die je misschien niet stelt is het handig de startpost te lezen, er staat gewoon veel zinnige informatie in, op basis van vragen uit eerdere topics, veel voorkomende misverstanden et cetera. Kan je mooi een kapotte accu, gefrituurde versterker of zinloze investeringen schelen!
Ook voor de vragen die je misschien niet stelt is het handig de startpost te lezen, er staat gewoon veel zinnige informatie in, op basis van vragen uit eerdere topics, veel voorkomende misverstanden et cetera. Kan je mooi een kapotte accu, gefrituurde versterker of zinloze investeringen schelen!
[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 08-02-2010 17:24 ]
Verwijderd
Kloten, ik heb hem namelijk al gekocht. In de beginpost stond deze ook al aangeraden, dus toen dacht ik dat het wel goed zat. Nu zit ik dus wel met een probleempje misschien...?BlackWhizz schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:50:
Die marquant geeft in echte watts rond de 10w. Koop liever een TA2024. Meer vermogen en zuiniger.
Mensen, lees a.u.b. de startpost..... (iredev)
Heb ik gedaan, denk zelfs 2 of 3x. Ben er ook een hoop wijzer van geworden, maar bepaalde dingen vragen mensen denk toch graag liever voor de zekerheid. Ook gezien het feit dat niet iedereen al zoveel weet als jullie
maar bovenal bedankt voor hulp
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 20:12 ]
Het staat zo in de startpost, maar misschien is het een idee om wat duidelijker te maken dat de TA2024 zuiniger is ?Class-D versterker+ Gelaccu + Autospeakers:
De vierde oplossing is mijn persoonlijke favoriet. De class-D versterkers zoals de TA2024 en de TK2050 zijn erg zuinig met energie, vrij goedkoop in aanschaf en geven erg goed geluid. Gecombineerd met een gelaccu kun je hier lang op spelen en is een lichte en handzame actie luidspreker mogelijk. De TA2024 is goed te krijgen via eBay en ook via ondergetekende.
Niks aan de hand hoor. Gewoon mooi gebruiken. Het volume-verschil valt wel mee alleen het rendement is anders. Dus de accu moet wat vaker opgeladen worden...Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:10:
[...]
Kloten, ik heb hem namelijk al gekocht. In de beginpost stond deze ook al aangeraden, dus toen dacht ik dat het wel goed zat. Nu zit ik dus wel met een probleempje misschien...?
Misschien een ta2024 voor een kratupdate ofzo??
Verwijderd
Volgende winter maar is kijken dan.thomgun schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:20:
[...]
Niks aan de hand hoor. Gewoon mooi gebruiken. Het volume-verschil valt wel mee alleen het rendement is anders. Dus de accu moet wat vaker opgeladen worden...
Misschien een ta2024 voor een kratupdate ofzo??
Ik wordt morgen terug gebeld door een installatiebedrijf van beveiliging-systemen. Eens kijken of hij nog wat heb liggen voor weinig. Zal kijken voor 12Ah ofzo, of 2x7Ah. En dan daaraan doe ik gewoon 2x 100W speakers, gevoed door mijn samsung star
Hallowtjes,!!
ik zat ff marktplaats af te speuren,
en nou kwam ik dit versterkertje tegen
http://link.marktplaats.nl/319895102
deze is 2x 25 wat. heeft iemand ervaring met deze, of kan iemand mij vertellen of deze beter is dan de ta2024?
mvg, maarten
ik zat ff marktplaats af te speuren,
en nou kwam ik dit versterkertje tegen
deze is 2x 25 wat. heeft iemand ervaring met deze, of kan iemand mij vertellen of deze beter is dan de ta2024?
mvg, maarten
Kan er zo gauw geen gegevens over vinden. 25watt rms zou kunnen. Echter dit is alleen bij hogere voltages (bijv 14v). Op 12 volt kan ook deze (technisch bepaald) maximaal 15watt geven. En als er geen Class-D chip in zit is hij waarschijnlijk ook niet zo zuinig als de TA2024.duifi schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:03:
mvg, maarten
Verwijderd
Haha kom net van die man van beveiligingsbedrijf, 3x12V/7Ah gell accu-tjes gratis...
Nu ff die lader van Conrad bestellen, en 2 speakers zoeken en ik kan testen.
Nu ff die lader van Conrad bestellen, en 2 speakers zoeken en ik kan testen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 19:59 ]
Verwijderd
Heeft er iemand een schema van de TA2024?
Ik kan het nergens echt vinden en heb hem dringend nodig!!!
Ik kan het nergens echt vinden en heb hem dringend nodig!!!
Hallo, ik heb van de toa van onze school 2 boxen gekregen, met elk 3 speakers erin (low,mid,high)
nou vroeg ik me af, wat is de beste opstelling voor in mijn krat,
waar kan ik het beste de lage tonen doen, waar de mid, en waar de hoge. iemand tips. ik zat zelf te denken om de 2 lage tonen boxen aan de zijkanten te doen en die andere aan de boven of voorkant.
ze zitten nu aangesloten op een autoradiocassetespeler die volgens mij 8 wat levert, (keer 4?)
daar doen ze het op, alleen niet heel erg hard zonder vervorming.
op de speakers staat 70watt, 35watt-musix. de ta2034 levert 15 watt. kan dit?
en nog een vraag was, kan ik gewoon de box openslopen en daar de 3 speakers + (filter)? uithalen en dit vervolgens weer in mijn krat prutsen. en moet ik nog een bass poort (ofzoiets) maken?
en mijn laatste vraag
ik ben van plan deze accu: http://www.acculader.nl/p-2529-victron-agm-accu-12v7ah.aspx te kopen.
is dit de goede soort accu?
en je moet een accu toch altijd met 1/10 van zijn ampère opladen, dus in dit geval 0,7 ah?
is een agm accu iets anders dan een gel accu of niet?
dit waren wel mijn vragen
alvast bedankt
waar kan ik het beste de lage tonen doen, waar de mid, en waar de hoge. iemand tips. ik zat zelf te denken om de 2 lage tonen boxen aan de zijkanten te doen en die andere aan de boven of voorkant.
ze zitten nu aangesloten op een autoradiocassetespeler die volgens mij 8 wat levert, (keer 4?)
en nog een vraag was, kan ik gewoon de box openslopen en daar de 3 speakers + (filter)? uithalen en dit vervolgens weer in mijn krat prutsen. en moet ik nog een bass poort (ofzoiets) maken?
en mijn laatste vraag
ik ben van plan deze accu: http://www.acculader.nl/p-2529-victron-agm-accu-12v7ah.aspx te kopen.
en je moet een accu toch altijd met 1/10 van zijn ampère opladen, dus in dit geval 0,7 ah?
alvast bedankt
Hoog mid en laag aan een kant, zodat je het hele spectrum gelijk binnenkrijgt?duifi schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:36:
Hallo, ik heb van de toa van onze school 2 boxen gekregen, met elk 3 speakers erin (low,mid,high)
Ja, waarschijnlijk wel.ze zitten nu aangesloten op een autoradiocassetespeler die volgens mij 8 wat levert, (keer 4?)
Baspoort moet je alleen maken als je hem kan berekenen. Anders wordt het geluid er alleen maar slechter van.en nog een vraag was, kan ik gewoon de box openslopen en daar de 3 speakers + (filter)? uithalen en dit vervolgens weer in mijn krat prutsen. en moet ik nog een bass poort (ofzoiets) maken?
Een Gel-accu is beter, langere levensduur, en beter laadcycluscapaciteit. Dat staat de minste op de site die je linkt.en mijn laatste vraag
Je mag niet met een grotere stroom dan 0,2 C laden. Dus voor een 7Ah accu maximaal met 1,4Ah, 700 of 600mAh is dan prima. Verder zijn de laadspanningen gelijk als bij een gelaccu. Dat staat tenminste in de mooie datasheet die ik even voor je gelezen heb. Zo'n complete product info pagina tref je maar zelden.en je moet een accu toch altijd met 1/10 van zijn ampère opladen, dus in dit geval 0,7 ah?
alvast bedankt
Heel erg bedankt voor de snelle reactie,
die accu's op die site spraken me aan wegens de prijs(vooral ook die 12ah). anders ga ik toch maar voor deze
http://www.baco-army-goods.nl/gel-accu-12-volt-7-2a.html.
is het echt waar dat je op zo'n accu met de ta2024 bijna 10 uur kan spelen??
dan had ik nog een vraagje, ik wil wel een beetje weten wat voor minidingetjes ik nog moet kopen(schakelaars enzoo) en watvoorsoort?
alweer alvast bedankt
die accu's op die site spraken me aan wegens de prijs(vooral ook die 12ah). anders ga ik toch maar voor deze
dan had ik nog een vraagje, ik wil wel een beetje weten wat voor minidingetjes ik nog moet kopen(schakelaars enzoo) en watvoorsoort?
alweer alvast bedankt
Sowieso een aan/uit schakelaar, een lampje/ledje+weerstand om te laten zien dat die aan is. Ook kan het nog handig zijn om een indicatie van accuspanning of kratsafe schakeling te hebben zodat je je accu's niet sloopt. Kabeltje van 3,5mm naar tulp, draad om de versterker en andere onderdelen stroom te geven.duifi schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:03:
Heel erg bedankt voor de snelle reactie,
alweer alvast bedankt
Kratsafeschakeling al een paar x naar gekeken maar snap ik geen hol van (A), ben ook pas 15.
ik denk dat ik er gewoon een annaloog voltagemetertje inpruts.
tevens moet ik nog een plek vinden waar ik de gemode versie van de ta2024 kan kopen, en volgens mij was het inputkabeltje afwijkend dus daar moet ik ff goed naar kijken.(3 draadjes ofzoiets).
bedankt.
ik denk dat ik er gewoon een annaloog voltagemetertje inpruts.
tevens moet ik nog een plek vinden waar ik de gemode versie van de ta2024 kan kopen, en volgens mij was het inputkabeltje afwijkend dus daar moet ik ff goed naar kijken.(3 draadjes ofzoiets).
bedankt.
Verwijderd
Die kun je kopen bij Iredev, kijk onderaan zijn posts (20euro)duifi schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:19:
tevens moet ik nog een plek vinden waar ik de gemode versie van de ta2024 kan kopen
Oh dat wist ik niet. Das mooi. Heeft hij dan zo'n grote voorraad? Naja ik zal ff wat geld bij elkaar zoeken en met me ouders over hebben.
Dankjewel
Dankjewel
Kratbouwers,
Als je nog een TA2024 of TA2020 wil bestellen kan dat tot vrijdag 12 februari in mijn actie op samenkopen.net.
Accesoires en kabels ook verkrijgbaar: http://samenkopen.net/action/996859
Als je nog een TA2024 of TA2020 wil bestellen kan dat tot vrijdag 12 februari in mijn actie op samenkopen.net.
Accesoires en kabels ook verkrijgbaar: http://samenkopen.net/action/996859
Beste mensen, hierbij van mijn kant een leuke toevoeging in de zin van LED:BlackWhizz schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:09:
[...]
Sowieso een aan/uit schakelaar, een lampje/ledje+weerstand om te laten zien dat die aan is. Ook kan het nog handig zijn om een indicatie van accuspanning of kratsafe schakeling te hebben zodat je je accu's niet sloopt. Kabeltje van 3,5mm naar tulp, draad om de versterker en andere onderdelen stroom te geven.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=182451
Is dus een led met een ingebouwde weerstand, die je dus gewoon op 12V aan kan sluiten. Ik krijg deze vanmiddag oa binnen
Daarnaast heb jij een tuimelschakelaar nodig:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701212
Zoiets dus
ik heb trouwens 2 30 watt boxen, is het dan niet beter om de ta2020 te kopen? of is die heel erg onzuinig?
De TA2020 levert alleen 2x25W op 14.6 volt. Als je dus een 12V accu gebruikt heb je dezelfde of minder vermogen als een TA2024 op 12V.duifi schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:28:
ik heb trouwens 2 30 watt boxen, is het dan niet beter om de ta2020 te kopen? of is die heel erg onzuinig?
Dat staat overigens in de specsheet ook uitgelegd. Die kun je vinden op de samenkopen-actie-website van fterheide
[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 10-02-2010 15:28 ]
Wat is de diameter van je luidsprekers? (evt. merk & type) en inderdaad haal je met een 7Ah accu de tien uur spelen sowieso wel.duifi schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:28:
Verder eens met Pixeltje
[ Voor 14% gewijzigd door lredev op 10-02-2010 19:20 ]
Verwijderd
hallo:D
um ik had even paar vraagjes of dit nou de goede producten zijn. niet dat ik het verkeerde koop:P maar op een of andere manier krijg ik geen link te pakken van elektronica online... vandaar de artikelnummers..
ik wou deze gel accu kopen: Artikelnummer: ED.N.BAT-LEAD-12
hier staat alleen bij dat het een lood accu is.. maar is dat dan wel een gel accu? (hij staat ook bij de start topic)
deze lader: Artikelnummer: X2.N.BAT-LEAD-C10HQ maar ook hier staat dus lood lader.. ik hoop dat deze dus ook voor gel accus is..
ik wou een tuimelschakelaar kopen: Tuimelschakelaar - 1x om - Max. 250V - 3A
is deze goed?
deze jack kabel 2x Tulp male naar 1x Jack 3,5mm stereo male 1,5 meter lang.
deze paneel meter wou ik kopen Artikelnummer: Q3.B.BN204-730
in iedergeval bedankt voor de reacties:D
um ik had even paar vraagjes of dit nou de goede producten zijn. niet dat ik het verkeerde koop:P maar op een of andere manier krijg ik geen link te pakken van elektronica online... vandaar de artikelnummers..
hier staat alleen bij dat het een lood accu is.. maar is dat dan wel een gel accu? (hij staat ook bij de start topic)
deze lader: Artikelnummer: X2.N.BAT-LEAD-C10HQ maar ook hier staat dus lood lader.. ik hoop dat deze dus ook voor gel accus is..
ik wou een tuimelschakelaar kopen: Tuimelschakelaar - 1x om - Max. 250V - 3A
is deze goed?
deze jack kabel 2x Tulp male naar 1x Jack 3,5mm stereo male 1,5 meter lang.
deze paneel meter wou ik kopen Artikelnummer: Q3.B.BN204-730
in iedergeval bedankt voor de reacties:D
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 20:36 ]
Prima die accu. Linken doe je door de link te kopieren waar je op klikt als je naar de productpagina gaat. Niet helemaal handig maar wel effectief. Dat zoeken op artikelnummers schiet niet op, dus dat mag je zelf voor de andere producten doenVerwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 20:16:
hallo:D
Dus zo:

Bonka, als je de REM schakelt dan heb je geen dikke schakelaar nodig.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...