And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd

(nog met oude speakers)

wat zit erin?
triaxiale (3weg) speakers van blaupunkt 50W rms 200W max
accu 12V 17
de befaamde marquant 2* 100 watt
auto radio (met afstandsbediening!) met jack ingang voor ipod
in de deksel zitten ledjes die meedansen op de muziek
meer foto's volgen + ik zal een video op youtube zetten van de ledjes
groetjes, luc
kan iemand mij vertellen hoe ik direct plaatjes op het forum zet ( dus niet via een website) ik ben een leek met forums
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 15:25 ]
je plaatje tussen img 'tags' zetten, dus [ img ] voor en [ /img ] na de link naar het plaatje (zonder spaties)Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:04:
hallo hierbij mijn jupiler kratje,
<plaatje>
<plaatje> ledjes in werking<<<
wat zit erin?
kan iemand mij vertellen hoe ik direct plaatjes op het forum zet ( dus niet via een website) ik ben een leek met forums
Mooi kratje!
[ Voor 11% gewijzigd door IWriteCode op 27-01-2010 15:49 ]
Less = more
Verwijderd
die speakers die jij bedoeld die je haalt bij kijkshop, zijn die ook te koop op conrad? want daar zijn er momenteel een heleboel afgeprijsd. maar ik weet niet welke je precies bedoel, ga vrijdag naar de stad (nijmegen) en dan kijken bij kijkshop. maar als ze bij conrad goedkoper zijn koop ik ze daar;)Pixeltje schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 18:07:
[...]
Hoe bedoel je? De speakers die ik bedoel koop je bij de kijkshop, en misschien ook ergens anders. Van de twee links die jij had gepost deed alleen de onderste het, volgens mij waren dat blaupunkt 13Cm speakers.
in iedergeval bedankt
Verwijderd
dankjewel nu werkt ie welJamal schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:07:
[...]
je plaatje tussen img 'tags' zetten, dus [ img ] voor en [ /img ] na de link naar het plaatje (zonder spaties)
Mooi kratje!
en bedankt voor reactie
Verwijderd

de ledjes hangen er pas net in, dus nog niet echt professioneel opgehangen, mijn excuses
zoals je ziet stelt het niet veel voor, maar het resultaat mag er zijn

de binnenkant is ook nog een rommeltje, maar er komt ook nog een USB oplaad dock in zodat ik me Ipod en ander klein grut op kan laden
nog eentje dan omdat ik het zo leuk vind

in het donker/schemer zie je de ledjes pas echt goed, logisch

p.s. MET DANK AAN JOEP voor zijn elektrotechnische inzicht!
ook wel bekend als JO-EP
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 20:19 ]
Verwijderd
Verwijderd
Speakers: Pioneer TS-1375 (13cm, 100w max, 25w nom, 4ohm) + Pioneer tweeters (met 2 wisselfilters)
lagen nog bij ons op zolder
Versterker: TA-2024+weerstandsmod
Accu: Li-ion 12v 9800mAh (iemand ervaring hiermee?)
Nog tips, aanvullingen?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:01 ]
Lijkt me een mooi setje! Er is inmiddels een dergelijke accu naar mij onderweg, maar dat duurt helaas nog ffVerwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 18:44:
Wat denken jullie van dit setje:
Speakers: Pioneer TS-1375 (13cm, 100w max, 25w nom, 4ohm) + Pioneer tweeters (met 2 wisselfilters)
lagen nog bij ons op zolder
Versterker: TA-2024+weerstandsmod
Accu: Li-ion 12v 9800mAh (iemand ervaring hiermee?)
Nog tips, aanvullingen?
Volgens mij zijn dit ze: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=372701Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:19:
die speakers die jij bedoeld die je haalt bij kijkshop, zijn die ook te koop op conrad? want daar zijn er momenteel een heleboel afgeprijsd. maar ik weet niet welke je precies bedoel, ga vrijdag naar de stad (nijmegen) en dan kijken bij kijkshop. maar als ze bij conrad goedkoper zijn koop ik ze daar;)
in iedergeval bedankt
@ Luc met een c (wat een geniale username
Tof kratje! Die ledjes zijn echt hip. Ik moet nodig aan de slag met mijn kratje, en dan is zoiets wel leuk denk ik.
[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 27-01-2010 19:09 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Jazekerlredev schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 19:05:
[...]
Lijkt me een mooi setje! Er is inmiddels een dergelijke accu naar mij onderweg, maar dat duurt helaas nog ff(als je nog een ta2024 nodig hebt, je weet me te vinden
)
Die 20 euro is exclusief verzenden denk ik?
No, inclusief.. gaat in een bubbel envelop. Mail of DM me maar evenVerwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 19:30:
[...]
Jazeker
Die 20 euro is exclusief verzenden denk ik?
[ Voor 25% gewijzigd door lredev op 27-01-2010 19:36 ]
Zet je die LM3915 op de Signaal input of op de output van de versterkers (dus naar de luidsprekers ?)Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:04:
in de deksel zitten ledjes die meedansen op de muziekdoormiddel van een VU-meter ( LM3915 + weerstandje + condensator) kost je 5 euro
meer foto's volgen + ik zal een video op youtube zetten van de ledjes![]()
groetjes, luc
Ik aan dat je het on versterkte signaal moet gebruiken ?
Verwijderd
ik kan zien dat je er werk van gemaakt hebt! ziet er goed uit, en ook handig dat je ipod eraan kan.
die lampjes zijn ook echt geniaal!
ik vraag me alleen af of die speakers niet kapot gaan als je hem mee naar het strand neemt bijvoorbeeld. en is de bodem ook water-/zanddicht?
Verwijderd
Mijn radio heeft 4 tulp uitgangen, 2 wit 2 rood, ik had een witte en rode overRoderiktweaker schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 20:01:
[...]
Zet je die LM3915 op de Signaal input of op de output van de versterkers (dus naar de luidsprekers ?)
Ik aan dat je het on versterkte signaal moet gebruiken ?
http://www.circuitsonline...9/audio/led-vu-meter.html
de '' in'' (in het schema) is de rode tulp>> buitenkern van rode tulp aan de - van accu, en de kern van de tulp naar de LM3915
zie hier, met mijn professionele paint skills:

groetjes,
luc
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 20:37 ]
Verwijderd
dankje, het heeft me dan ook de nodige uurtjes gekost!Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 20:09:
@luc met een k
ik kan zien dat je er werk van gemaakt hebt! ziet er goed uit, en ook handig dat je ipod eraan kan.
die lampjes zijn ook echt geniaal!netjes gesoldeerd!
ik vraag me alleen af of die speakers niet kapot gaan als je hem mee naar het strand neemt bijvoorbeeld. en is de bodem ook water-/zanddicht?
de bodem is van hout en zit vastgekit, zodoende komt er geen vuil in het kratje zelf
voor de speakers heb ik nog 2 afdekplaatjes, maar daar komt het zand/vuil makkelijk doorheen,
op het strand moeten we gewoon beetje uitkijken dat ze er geen zand in scheppen
groetjes,
luc
Wel zie ik een boel mensen met gaten in hun krat, het is beter om het krat helemaal dicht te maken, dan zal het geheel een stuk beter gaan klinken
Ik wil nog een keer de hKS en de batterijstatusledindicatording geval gaan maken en dat filmen, om er een leuke tutorial van te maken. Ik heb ze zelf beiden toch nog nodig. (plus nog een hele andere bak tutorials) verder hoop ik voornamelijk mensen er mee op weg te helpen, en af en toe een kistje te kunnen maken voor mensen die dat zelf niet willen. Dan wordt het betaalbaar hobbyen :-)
Verwijderd
ik dacht vanmiddag nog, volgens mij is die site al een tijdje niet ge-update haha!lredev schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:20:
Viel mij ook al op, erg leukben daardoor ook weer wat drukker met mijn (semi-commerciële) kratradio site'je! Daar probeer ik alle info uit dit topic een beetje te bundelen in hapklare brokken. (kritiek en opmerking via DM of mail zijn welkom.
Ik wil nog een keer de hKS en de batterijstatusledindicatording geval gaan maken en dat filmen, om er een leuke tutorial van te maken. Ik heb ze zelf beiden toch nog nodig. (plus nog een hele andere bak tutorials) verder hoop ik voornamelijk mensen er mee op weg te helpen, en af en toe een kistje te kunnen maken voor mensen die dat zelf niet willen. Dan wordt het betaalbaar hobbyen :-)
maar zeker een handige site!
[ Voor 42% gewijzigd door Devil777 op 27-01-2010 22:51 ]
Leuk dat je bij jou de bordjes voor een redelijk goede prijs kan bestellen. Ze zijn volgens mij niet veel duurder geworden sinds de eerste samen koop actie !Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:44:
[...]
ik dacht vanmiddag nog, volgens mij is die site al een tijdje niet ge-update haha!
Alleen waar staan de nuttige tips en je projecten ! (de weerstand mod,enz)
Helaas heb ik nog nooit in mijn leven gesoldeerd, en we hebben ook geen soldeerbout staan thuis.
Schakelingen lezen kan ik wel aardig, maar de praktijkervaring ontbreekt dus.
Is het haalbaar voor iemand die nog nooit iets met elektriciteit inelkaar gestoken heeft om een kratradio te bouwen? Of zijn jullie allemaal superhandig met een soldeerbout?
Ook is het handig je net gesoldeerde punten te beschermen met tape of liever krimpkous.
[ Voor 8% gewijzigd door Devil777 op 27-01-2010 23:37 ]
Verwijderd
Owh dat is mij dus wel verteld... Vraag me af of Blue Lagoon al begonnen is aan zijn kratje en dus uit ervaring kan spreken. Ik heb thuis ook een acculader staan (als het goed is), dus dat komt iig wel goed. Alleen die accu nog xDDevil777 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 18:29:
Dat ligt eraan. Het moet zegmaar wel een loodacculader heten. Ik weet niet hoe jouw "adapter" eruit ziet, maar als het alleen een apparaat is dat 230V naar 12V omzet, dan is dat niet genoeg. Bovendien kun je met alleen 12V geen accu opladen.
Ah dat is allemaal wel te doen hoor! gewoon goed opletten, veel lezen en veel vragen, kom je een heel eindthommich schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:27:
Zo'n kratradio lijkt mij echt heel erg interessant! Ik zou er dan ook graag zelf één hebben. Nu ben ik nogal een gadgetfreak dus ik zou er één willen met alles erop en eraan. (kratsafe schakelingen, autoradio+mp3-speleraansluiting, eventueel wat led-verlichting).
Met die theorie moet je dan ook wat praktisch gaan doen tochHelaas heb ik nog nooit in mijn leven gesoldeerd, en we hebben ook geen soldeerbout staan thuis.
Ik was het in ieder geval niet, maar weet me er inmiddels wel een beetje wijs mee. En dat met een boutje van 2 tientjesIs het haalbaar voor iemand die nog nooit iets met elektriciteit inelkaar gestoken heeft om een kratradio te bouwen? Of zijn jullie allemaal superhandig met een soldeerbout?
Nou, ik bied eigenlijk alleen die TA2024 aan en de marge die ik maak hou ik maar weinig aan over hoor... ik neem toch een risico met een voorraadje, voorfinanciering en vooral tijd in mailtjes wisselen. Bij elk ta2024 dat ik de deur heb uitgedaan is uitgebreid vooraf over heen en weer gemaild met veel tips en adives van mijn kant. Plus de meerprijs voor het modden is ook geen bigbusiness. Als ik die tijd op mijn werk spendeer verdien ik in ieder geval een stuk meer. Ik doe dit omdat ik het leuk vind, en het staat iedereen vrij op ebay een TA2024 of zoiets te kopen, daar verwijs ik ook naar op de beginpagina.Devil777 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:50:
Semi commercieel? Het lijkt toch wel verdacht op een webwinkel.
Maar er zullen inderdaad wel meer dingen te koop komen. Als ik even wat extra ruimte heb haal ik een paar van die li-ionaccu's, en een zut aansluit accessoires... maar ook die zal ik dan aanbieden tegen een risicodekkendprijsje
Bedankt, denk ikDoet er niet aan af dat het handig is als iemand die versterkers ergens verkoopt maar goed.
Haha trueVerwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:44:
[...]
ik dacht vanmiddag nog, volgens mij is die site al een tijdje niet ge-update haha!
Ik heb in de actie toen 11 euro betaald geloof ik. Mijn prijsje is inclusief verzenden dus dat loopt wel ongeveer gelijk.Roderiktweaker schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:00:
[...]
Leuk dat je bij jou de bordjes voor een redelijk goede prijs kan bestellen. Ze zijn volgens mij niet veel duurder geworden sinds de eerste samen koop actie !
Ja, de projecten houd ik op mijn (net zo slecht ge-update) techblogje, wellicht maak ik nog eens een leuke showcase met foto's van de builds en zo.Alleen waar staan de nuttige tips en je projecten ! (de weerstand mod,enz)
Verder ga ik van de weerstand mod nog een beter gefotografeerde tutorial maken en wil ik het dan filmen. De hKS wil ik ook zo documenteren. Als ik binnenkort nog een kratje maak voor iemand (is iemand geintereerd, maar is nog bezig met de funding
Als iemand anders een mooi gedocumenteerde worklog heeft, met foto's, wil ik die ook wel plaatsen. Dan maak ik een pagina met subpagina's met builds van anderen, dat is wellicht ook wel een toevoeging!
[ Voor 27% gewijzigd door lredev op 28-01-2010 00:30 ]
Verwijderd
Ik kreeg ook deze afbeelding, daardoor dacht ik dat laden ook mogelijk was daarmee..
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 00:29 ]
Tii, fijn dat je mijn mooie post-it schets uit de oude doos trekt, die zocht ik laatst nogVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:23:
Heb het even opgezocht, gaat om deze adapter. Maar volgens mij had ik verkeerd begrepen dat ik daarmee ook kan opladen, als ik logisch nadenk snap ik ook wel dat het niet kan
Ik kreeg ook deze afbeelding, daardoor dacht ik dat laden ook mogelijk was daarmee..
Het hele idee van de getekende schakeling is namelijk om te voorkomen dat je de voeding met de accu verbind (dat is slecht voor je accu die -mits lagere spanning dan de gegeven 12V- een grote vereffeningsstroom te verwerken krijt en slecht voor de voeding waar wellicht teveel stroom van getrokken wordt hierdoor.) of de lader belast met het versterker verbruik (dat is slecht voor je accu, omdat die dan een te lage laadstroom krijgt of verder leeggetrokken wordt. In geval van gelaccu lader geeft de lader namelijk een stroom van max 600mA de TA2024 verbruikt op de pieken al meer en gemiddeld waarschijnlijk ietsje minder. Als de ta2024 meer trekt, haalt ie dat bij de lege accu vandaan die daardoor kapot gaat.).
Ter info: de gebruikte laagspanningsbusjes op te tekening hebben een ingebouwde schakelcontact die 2 van de 3 aansluitpunten doorverbind als je de stekker eruit haalt / er geen stekker inzit.
[ Voor 39% gewijzigd door lredev op 28-01-2010 00:40 ]
Verwijderd
de radio, versterker, accu en speakers in je krat bouwen is niet zo moeilijk. er is echter wel wat technische kennis nodig om led verlichting etc. te solderen. je moet iig goed weten waar je mee bezig bent. en weten of je schakeling wel of niet goed is. één keer een kortsluiting op de accu en dat ding ontploftthommich schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 23:27:
Zo'n kratradio lijkt mij echt heel erg interessant! Ik zou er dan ook graag zelf één hebben. Nu ben ik nogal een gadgetfreak dus ik zou er één willen met alles erop en eraan. (kratsafe schakelingen, autoradio+mp3-speleraansluiting, eventueel wat led-verlichting).
Helaas heb ik nog nooit in mijn leven gesoldeerd, en we hebben ook geen soldeerbout staan thuis.
Is het haalbaar voor iemand die nog nooit iets met elektriciteit inelkaar gestoken heeft om een kratradio te bouwen? Of zijn jullie allemaal superhandig met een soldeerbout?
Ik heb dat ledbalkje op de krat van Luc (met een c
Dat noemen ze nou ondernemenlredev schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:20:
Nou, ik bied eigenlijk alleen die TA2024 aan en de marge die ik maak hou ik maar weinig aan over hoor... ik neem toch een risico met een voorraadje, voorfinanciering en vooral tijd in mailtjes wisselen. Bij elk ta2024 dat ik de deur heb uitgedaan is uitgebreid vooraf over heen en weer gemaild met veel tips en adives van mijn kant. Plus de meerprijs voor het modden is ook geen bigbusiness. Als ik die tijd op mijn werk spendeer verdien ik in ieder geval een stuk meer. Ik doe dit omdat ik het leuk vind, en het staat iedereen vrij op ebay een TA2024 of zoiets te kopen, daar verwijs ik ook naar op de beginpagina.
Maar er zullen inderdaad wel meer dingen te koop komen. Als ik even wat extra ruimte heb haal ik een paar van die li-ionaccu's, en een zut aansluit accessoires... maar ook die zal ik dan aanbieden tegen een risicodekkendprijsje
En is het misschien een idee om die krat-safe als kitje uit te brengen? Printplaatje (laten) ontwerpen, en die dan in grote aantallen laten maken...
[ Voor 6% gewijzigd door IWriteCode op 28-01-2010 08:22 ]
Less = more
Ik heb namelijk 1 aansluiting nodig voor de acculader? Zelf dacht ik aan 2 banaanstekkers. Maar als je die verkeerd aansluit dan sloop je beide accu's. Daarna, dacht ik aan een adapterplug. Alleen die ga ik in de toekomst gebruiken vanwege de netstroomadapter (logisch
Iemand daar nog ideën over? En zo'n sensing 3,5" chassisdeel, gaat dat werken icm. kratsafe? Omdat de aan maar 1x kort moet worden kortgesloten. Als er dan constant contact is dan doet de kratsafe in mijn ogen z'n werk niet goed.
Less = more
Gewoon verschillende adapterpluggen en bussen gebruiken. Je kan voor het voedings gedeelte ook een PC stekker gebruiken, die kan ook maar op 1 manier.BlackWhizz schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 08:33:
Ik ben bezig met het verder ontwikkelen/maken van mijn kratje. En ik heb geen idee welke aansluiting ik moet gebruiken.
Ik heb namelijk 1 aansluiting nodig voor de acculader? Zelf dacht ik aan 2 banaanstekkers. Maar als je die verkeerd aansluit dan sloop je beide accu's. Daarna, dacht ik aan een adapterplug. Alleen die ga ik in de toekomst gebruiken vanwege de netstroomadapter (logisch).
Nee met de kratsafe gebruik je de sensing-functionaliteit van de adapterbus niet. Immers als de krat uit straat is de lader automatisch verbonden met de accu (mits aangesloten)Iemand daar nog ideën over? En zo'n sensing 3,5" chassisdeel, gaat dat werken icm. kratsafe? Omdat de aan maar 1x kort moet worden kortgesloten. Als er dan constant contact is dan doet de kratsafe in mijn ogen z'n werk niet goed.
Ook Li-ion accu's gaan kapot bij diepte-ontlading. Ze zijn echter niet zo gevoelig als lood-accu's (gel). Kratsafe kan dus inderdaad handig zijn maar kan eventueel wat lager afgesteld worden.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:26:
Is de kratsafe ook nodig bij een Li-ion accu?
Wordt de topic-start ook nog eens geupdate met info over bijv. voedingen en wat meer leuke foto's? Ik geloof dat user 'Super®' toegezegd heeft het te doen maar er nooit wat mee gedaan heeft.
De li-ion accu's van ebay zoals die hier genoemd zijn, zijn volgens de aanbieding intern beveiligd tegen te ver ontladen en overladen. Hoeveel daarvan waar is, vraag ik me af... maar als ik er eentje heb zal dat moeten blijken!Michel5128 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:01:
[...]
Ook Li-ion accu's gaan kapot bij diepte-ontlading. Ze zijn echter niet zo gevoelig als lood-accu's (gel). Kratsafe kan dus inderdaad handig zijn maar kan eventueel wat lager afgesteld worden.
Mja, ik had er eerlijk gezegd ook iets meer van verwacht, maar ik moet zeggen dat ik 'Super®' verder ook nauwelijks zie in het forum. Mocht er iemand anders echt wat kunnen bijdragen aan de topicstart, dan mag die mij nog steeds DM'en.Wordt de topic-start ook nog eens geupdate met info over bijv. voedingen en wat meer leuke foto's? Ik geloof dat user 'Super®' toegezegd heeft het te doen maar er nooit wat mee gedaan heeft.
Wat ik graag zou zien in de TS is een FAQ met een vraagstelling en een verwijzing naar een post waarin het antwoord staat, of een discussie volgt waarin dingen duidelijk worden. Zo wordt het forum optimaal benut. (maar goed eerlijkheid gebied me te bekennen daar zelf weinig zin / tijd voor te hebben...)
Als ik mijn tutorialtjes af heb voor mijn eigen site zal ik zelf ook weer even wat aandacht aan de TS gaan besteden...
Als je een loodaccu volledig ontlaad, is ie niet meteen stuk. Hij slijt dan wel iets harder dan normaal, dus het is geen goed idee om dat vaak te doen. Als je een Li-Ion accu ontlaad, is ie echter meteen helemaal naar z'n grootje. Vandaar dan elektronica met li-ion accu's altijd zo'n beveiliging heeft. Modelbouwaccu's hebben die beveiliging vaak niet, omdat zo'n beveiliging een modelvliegtuigje onbestuurbaar zou maken. Ik denk dat als er op die e-bay accu staat dat die beveiligd is, het ook wel zo is. Zo'n type beveiliging is niet echt ingewikkeld, en koppelt de accu gewoon af bij minder dan 3V per cel.
GoT-ers, wees er aub bedacht op hoe gevaarlijk li-ion accu's en li-po accu's zijn. Er kunnen enorme steekvlammen uit komen als je iets fout doet, en soms ook spontaan. Zeker bij die goedkope Chinese dingen. Laad de accu's nooit zonder toezicht op!
Alleen als ze actief (met elektronica) beveiligd zijn.Pixeltje schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:59:
Li-ion accu's zijn beter beveiligd tegen ontlading dan andere accu's, maar het kan nooit kwaad.
Laden gaat daarmee inderdaad niet lukken. Die schakeling is ook niet van toepassing op de DX oeding denk ik.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:23:
Heb het even opgezocht, gaat om deze adapter. Maar volgens mij had ik verkeerd begrepen dat ik daarmee ook kan opladen, als ik logisch nadenk snap ik ook wel dat het niet kan
[ Voor 34% gewijzigd door Devil777 op 28-01-2010 12:53 ]
(Natuurlijk is het mogelijk om een laad en speelcircuitje te bouwen welke je met een ruimbemeten voeding, voedt, echter heb je toch wel wat electronica kennis voor nodig.. meer dan ik heb in ieder geval
Wat betreft het ontladen: Het zal best dat het een paar keer te ver kan, maar het is gewoon erg slecht en alle gelaccu's die ik heb zien sneuvelen kwam door (veel) te ver ontladen.
Devil777, kan je wat meer zeggen over dat explosie gevaar? worden ze erg warm als ze geladen worden?
Verwijderd
maar met de bekende marqvant versterker, is het dan ook mogelijk heb gewoon aan het stroom netwerk te koppelen met een 12 v adapter? zo ja hoe? zit er een soort plug op versterker of wat?
ik heb al een adapter met de volgende specs:
rated supply voltage: 230V AC
rated output voltage: 1.5/3.0/4.5/6.0/7.5/9.0/12.0 V DC
rated output current: 500mA
rated output: 6.0VA (max)
adapter type: AC/DC non-regulated
frequency: 50 Hz
is die goed genoeg daar voor of moet ik een andere kopen?
bedankt
Met die adapter ga je het niet redden. Als je flink speelt (heb dat ergens gelezen in een van de vorige delen) trekt die versterker tussen de 1- en 2A. Jij zit met die adapter op 500mA, wat dus te weinig is.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:36:
ik heb er niet heel veel verstand van:P
maar met de bekende marqvant versterker, is het dan ook mogelijk heb gewoon aan het stroom netwerk te koppelen met een 12 v adapter? zo ja hoe? zit er een soort plug op versterker of wat?
ik heb al een adapter met de volgende specs:
rated supply voltage: 230V AC
rated output voltage: 1.5/3.0/4.5/6.0/7.5/9.0/12.0 V DC
rated output current: 500mA
rated output: 6.0VA (max)
adapter type: AC/DC non-regulated
frequency: 50 Hz
is die goed genoeg daar voor of moet ik een andere kopen?
bedankt
Ik zou zeggen, blik even terug op de vorige delen, daar wordt (met name in deel IV dacht ik) veel gezegd over die adapters.
Super goedkoop, en de adapter is erg degelijk! Na 2 weken was hij bij mij thuis
Verwijderd
@Iredev, Ja die post-its vond ik erg handig dus had hem bij mijn favorieten gedaan
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 15:08 ]
Lader en adapter ligt niet aan dat schema, dat ligt aan je versterker en accuVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:07:
Jij hebt die adapter dus ook. Begrijp ik het nu goed dat ik met die adapter alleen kan voeden?
@Iredev, Ja die post-its vond ik erg handig dus had hem bij mijn favorieten gedaanWelke lader/adapter/kabel heb ik dan nodig om te kunnen laden in jouw post-it-voorbeeld?
Kort gezegd:
- De lader is om de accu op te laden, en wordt afhankelijk van de accu gekozen
- De adapter / voeding wordt afhankelijk van de versterker gekozen.
vanzelfsprekend, maar voor de zekerheid: waarschijnlijk moet je dan dus zelf ook bijpassende stekkertjes kopen voor aan de lader en de voeding, zodat ze aansluiten op de busjes.
Nee li-po/li-ion accu's horen niet echt warm te worden tijdens het opladen (eigenlijk helemaal niet). Als een lithium accu boven de 150graden komt (door een defect of kortsluiting) is de reactie niet meer tegen te houden en exploderen ze direct. Dit gebeurt ook als de celspanning hoger dan 4,35V komt te liggen. (door overladen/gebruik van niet correcte lader)
zie voor meer info: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=1936758
Het schijnt vrij vaak te gebeuren dat die dingen brand veroorzaken.
Verwijderd
ok, en met die pc adapter van die specs kan het wel? miss heb ik die thuis nog wel liggen wordt ff zoeken..Pixeltje schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:06:
[...]
Met die adapter ga je het niet redden. Als je flink speelt (heb dat ergens gelezen in een van de vorige delen) trekt die versterker tussen de 1- en 2A. Jij zit met die adapter op 500mA, wat dus te weinig is.
Ik zou zeggen, blik even terug op de vorige delen, daar wordt (met name in deel IV dacht ik) veel gezegd over die adapters.
maar dan moet ik voor mijn versterker nog iets hebben zon bus of iets?? want neem aan dat er niet mooi zo'n aansluiting op mijn versterker zit:P
thanks
No problem.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:31:
o pixeltje nog bedankt voor het kijken op conrad:D als die bij kijkshop 40 euro zijn koop ik ze daar aangezien ze 50 bij conrad koste:P
Je kunt trouwens beter de Edit-knop gebruiken als je nog iets wilt toevoegen aan je bericht. Dat houd het forum (enigzins) overzichtelijk.
Verwijderd
Maar ik vroeg me af is het niet makkelijk om de boxen boven op de plaatsen en er dan plexiglas in te maken. Met led enzo geeft dat een heel mooi effect. Of gaat dat ten koste van het geluid?
Ook heb ik een paar vragen over boxen,
http://shop.conrad.nl/aut...luidsprekers/372695.html#
http://shop.conrad.nl/aut...luidsprekers/372262.html#
http://shop.conrad.nl/aut...luidsprekers/378216.html#
Welke zouden jullie aanraden. Er zal vooral house hardstyle en dergelijke worden gedraaid.
Die TA2024 zijn die custom made?
dat was hem
Ik zou voor deze gaanVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:08:
Wow heb hier veel informatie gevonden.
Maar ik vroeg me af is het niet makkelijk om de boxen boven op de plaatsen en er dan plexiglas in te maken. Met led enzo geeft dat een heel mooi effect. Of gaat dat ten koste van het geluid?
Welke zouden jullie aanraden. Er zal vooral house hardstyle en dergelijke worden gedraaid.
dat was hem
http://shop.conrad.nl/aut...luidsprekers/378216.html#
Mooi grote speakers (komt je bass ten goede), groot frequentiebereik, en 100 watt RMS. Nou lijkt mij dat erg veel...
TA2024 zijn niet custom made, worden volgens een hoge standaard gefabriceerd. (merk onderdelen, Tripath IC, 3mm dik PCB)
Je kunt ze wel 'custom' maken, door de ingansweerstand te verlagen. Deze aanpassing staat beter bekent als de weerstand-mod. Met 2 weerstanden over de oude heen te solderen gaat de TA2024 wat harder op lagere ingansspanningen (Mp3 speler, Ipod)
Boxen bovenin bouwen zal inderdaad het makkelijkste zijn, maar omdat het geluid dan als het ware naar boven gaat niet ideaal (of je moet het krat op zn kant zetten). Plexiglas kun je gebruiken voor een gaaf effect, het is alleen iets minder gemakkelijk te monteren dan hout (ivm boren etc). In een krat zal het voor de geluidskwaliteit weinig uitmaken.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:08:
Van de drie paar luidsprekers die je gepost hebt zou ik de laatste nemen. Simpelweg omdat de eerste twee een te kleine diameter hebben om hard en goed te spelen zeker met hardstyle/hardcore. Ook heeft die laatste 100watt rms en een geluidsdruk van 90dB, wat betekent dat deze vrij efficiënt is qua volume ten opzichte van het ingestuurde vermogen.
Edit: ik heb te lang over het antwoorden gedaan, fterheide was me voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Michel5128 op 28-01-2010 17:53 ]
http://samenkopen.net/action/996859
Die plexiglas plaat is wel stoer. Ligt het aan mij, of zijn je speakers niet zo groot?tumtum100 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:04:
http://www.youtube.com/watch?v=mhhSY7H8ayw Zie mijn kratradio , Geef maar je meningoja de muziek stond niet zo hard omdat het vrij vroeg in de morgen was xD
Ziet er absoluut wel goed uit, binnenkant is ook netjes! (moet wel, als je erin kunt kijken;) )
Verwijderd
haha daar dacht ik later ook aan ja:PPixeltje schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:45:
[...]
No problem.
Je kunt trouwens beter de Edit-knop gebruiken als je nog iets wilt toevoegen aan je bericht. Dat houd het forum (enigzins) overzichtelijk.
als je het niet erg vind val ik je nog een keer lastig met mijn boxe:P
het bericht van welke boxen hij zou nemen die kon uitkiezen uit 3 boxen.. die laaste die boschman dingen.. zijn die nou beter dan die pioneer bij de kijkshop:P
ik wordt knetter gek van al die boxe:P
Verwijderd
Wat zijn die 2 witte blokken die er in zitten?tumtum100 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:04:
http://www.youtube.com/watch?v=mhhSY7H8ayw Zie mijn kratradio , Geef maar je meningoja de muziek stond niet zo hard omdat het vrij vroeg in de morgen was xD
@ jeffrey, ik denk dat het adapters zijn voor de cffl's
Kan iemand me trouwens uitleggen waarom je de uitgangen niet kan bruggen? Dat hoorde ik in ieder geval bij de vorige SK actie. Ik denk dat de enige verklaring zou zijn dat 1 kanaal niet synchroon loopt met de andere, dus dat als de input van de kanalen gelijk zijn, beide kanalen een andere spanning hebben op de uitgang. Zoeits dus:

Ingangen hebben de zelfde input.
Anders zou dat toch gewoon moeten kunnen?
[ Voor 84% gewijzigd door Devil777 op 29-01-2010 12:59 ]
Als ik met het goed herinner, dan is de TA2024 al intern gebrugt. Intern zijn er 4 kanalen die al in groepjes van 2 gebrugt zijn.Devil777 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:48:
Vet! ga die van 25W kopen denk ik. Zijn er eigenlijk van dit type versterkers met een nog hoger vermogen?
Kan iemand me trouwens uitleggen waarom je de uitgangen niet kan bruggen? Dat hoorde ik in ieder geval bij de vorige SK actie. Ik denk dat de enige verklaring zou zijn dat 1 kanaal niet synchroon loopt met de andere, dus dat als de input van de kanalen gelijk zijn, beide kanalen een andere spanning hebben op de uitgang. Zoeits dus:
[afbeelding]
Leuke actie,Met een erg goede prijs moet ik zeggen. Ook de 7,5 ampère accu is voor E25,- interessant . Je zou er nog wel wat meer informatie bij kunnen zetten zoals o.a het gebruik.fterheide schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:42:
Mijn actie voor Class T versterkers (TA2024, TA2020) is geopend! Ook zijn alle accesoires verkrijgbaar.
http://samenkopen.net/action/996859
De TA2020 is wel erg interessant voor een nieuw project, Maar voor mij gaat de TA2024 met weerstand mod op de Jamo speakers hard genoeg. Denk niet dat ze met de 25 watt nog iets meer power zouden hebben. Ze zitten namelijk al wel een beetje tegen hun maximale woofer uitslag.
Wel weer ideaal voor een kleine zuinige eindversterker, Als je der 2 koopt kan je zelfs perfect bi-ampen lijkt mij zo.
Trouwens die 60 cent voor de elco is het wel waard, Toch net wat meer reserve (ook al geeft een accu natuurlijk heel stabiele oempf)
Bruggen wil zehggen dat je de twee mono eindbakken ACHTER ELKAAR zet, waardoor er meer spanning en stroom naar je DUBBELE last gaat. Wat je er aschter hangt zal ons een zorg zijn als de vervangingsimpedantie maar twee x de individuele impedantie is..Devil777 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 23:26:
Oké maar waarom zou je die dan niet nog een keer kunnen bruggen?
Broertje MONO PARALLEL zet ze naast elkaar, waardoor de impedantie mag halveren.
Denk maar aan de zaklantaarn : twee batterijen achter elkaar is meer spanning, dus meer vermogen, terwijl naast elkaar meer stroom levert, is ook meer vermogen.
Maar dit kan UITSLUITEND bij eindbakkenn die daar af fabriek op voorbereid zijn!!!!! (heeftvte maken met de transistoren die elkaar moeten matchen..)
Dit is trouwens wel een voorbeeld met een klasse a/b versterker. Bij classe D/T kan het wel een anders zitten. Het blijft echter niet mogelijk.
Ik denk dat jij die witte lasdozen bedoelt daar zitten mijn kroonstenen in en mijn verbindingen zo is het mooier weggewerktVerwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:46:
[...]
Wat zijn die 2 witte blokken die er in zitten?
DankjePixeltje schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:40:
[...]
Die plexiglas plaat is wel stoer. Ligt het aan mij, of zijn je speakers niet zo groot?
Ziet er absoluut wel goed uit, binnenkant is ook netjes! (moet wel, als je erin kunt kijken;) )
Verwijderd
Wil je asjeblieft de de verklaring bij de assen goed zetten? Zoals het er nu staat varieer je de tijd bij oplopende spanning.Devil777 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:48:
Vet! ga die van 25W kopen denk ik. Zijn er eigenlijk van dit type versterkers met een nog hoger vermogen?
[afbeelding]
In het geval van autospeakers is het doorgaans een set van 2. Daar mag je best vanuit gaan.Blue-Tiger schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:18:
Wat ik me nog afvroeg... Bij conrad staan de prijzen bij de speakers meestal "per paar" aangegeven... Weet iemand mij te bevestigen of je dan ook echt een set van 2 hebt, want het lijkt mij onwaarschijnlijkBvd!
Ghe ghe... zo ben ik ook aan mijn 4 speakers gekomen... wist het niet zeker... dus dacht... bestel maar 2 sets :-)Blue-Tiger schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:51:
Oke, dan bestel ik geen 2 sets... heb geen behoefte aan 4 speakers
Less = more
Verwijderd
Der staat toch 1 paar xDJamal schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:04:
[...]
Ghe ghe... zo ben ik ook aan mijn 4 speakers gekomen... wist het niet zeker... dus dacht... bestel maar 2 sets :-)
Nu in elk geval genoeg speakers voor mn kratradio :-)
Less = more
Verwijderd

en dit moet erin komen
deze speakers http://www.sony.nl/produc...e#pageType=TechnicalSpecs
de standaard mca-200
en een standaard gel accu.
nog tips of opmerkingen?
Ja. Komt er een voltmeter in? Met andere woorden; ga je in de gaten houden hoe vol je accu nog is?Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 21:53:
dit is een schets van mij krat die ik wil gaan maken.
[afbeelding]
en dit moet erin komen
deze speakers http://www.sony.nl/produc...e#pageType=TechnicalSpecs
de standaard mca-200
en een standaard gel accu.
nog tips of opmerkingen?
Verder is het recept vrij standaard, en het heeft zich bewezen dus ik zie niet in waarom dit fout zou gaan.
Om verder te gaan met standaard-recepten: Waarom de MCA200? De TA2024 is zuiniger en levert effectief evenveel vermogen.
Verwijderd
ja er komt een volt metertje in ( is dit een goede?) http://www.elektronica-online.nl/?zoek=paneel_meterPixeltje schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 22:12:
[...]
Ja. Komt er een voltmeter in? Met andere woorden; ga je in de gaten houden hoe vol je accu nog is?
Verder is het recept vrij standaard, en het heeft zich bewezen dus ik zie niet in waarom dit fout zou gaan.
Om verder te gaan met standaard-recepten: Waarom de MCA200? De TA2024 is zuiniger en levert effectief evenveel vermogen.
en veder ga ik dan nog even kijken naar de TA 2024.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 23:13 ]
Verwijderd
En is een elco nou nodig in een kratje? Die discussie is al geweest, maar kan hem niet meer terug vinden..
Klopt, de accu's zijn tijdelijk geschrapt, ik kon ze maar héél iets goedkoper krijgen dan normaal, en dus niet de moeite waard. Ik kijk nog verder waar ik ze goedkoper kan krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:30:
Bij die samenkoopactie kan ik de accu's niet vinden?
En is een elco nou nodig in een kratje? Die discussie is al geweest, maar kan hem niet meer terug vinden..
Een elco zorgt in het algemeen voor het stabiliseren van een spanningsbron. Bij harde bass in de muziek, kan het zo zijn dat er een stroom van wel 1 of 2 ampere loopt door het circuit. Een 'flinke' elco vangt deze klappen op en helpt zo de vervorming bij lage tonen tegen te gaan. (voor zover ik weet)
Verwijderd
en de marquant versterker. ik ga morgen rond zoeken in de buurt naar gel accu's, en miss al beetje bouwen dus:D
um wat is elco als ik vragen mag?
thanks
Ow en niet omdat ik ze verkoop ofzo, maar neem alsjeblieft een TA2024, dat is gewoon veel zuiniger en kan evenveel vermogen leveren als een mca-200.... Zie de actie van van fterheijde of de link in mijn sig.
fterheide schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:13:
Klopt, de accu's zijn tijdelijk geschrapt, ik kon ze maar héél iets goedkoper krijgen dan normaal, en dus niet de moeite waard. Ik kijk nog verder waar ik ze goedkoper kan krijgen.
Less = more
Verwijderd
haha ik heb hem al;)
um dit is miss een hele domme vraag:P maar ik heb pioneer ts g1301i boxen en dan de marquant versterker.. nou zitten er bij de boxen 2 setjes draden.. maar ik hoe sluit ik dit aan??
en van de versterker naar de accu wat voorn draad is dan aan te raden? of maakt dat geen zak uit?
en als we toch bezig zijnxD
is er een mogelijkheid dat iemand me de kratsafe kan uitleggen? want dat schema wat er is vind ik beetje ingewikkeld
er komt er een gel accu in van 12 v 7 ah
Alvast heel erg bedankt,
mvg, Robert
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 14:48 ]
Een beetje moeilijk om dit uit te leggen, maar het aansluiten van de speakers spreekt eigenlijk voor zich.
De witte draden in de rode uitgangen, en de grijze draden in de zwarte uitgangen. (+/-)
En dan natuurlijk wel erop letten dat de draden van rechter speaker aan de ''rechter speaker'' uitgangen kom en andersom. Bij mijn pioneer speakers kun je de draden niet verkeerdom aan de speakers doen omdat de plus en min een andere aansluiting hebben...
Wat voor voedingskabel je gebruikt maakt niks uit, zolang ze niet al te dun zijn.
Als het aansluiten van je speakers niet lukt zou ik niet aan een kratsafe beginnen als ik jou was

Maar met de hulp van de mensen op dit forum moet het wel lukken
Deze is geschikt voor jou:Paneel Meter 15V DC .Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:29:
is dit een goede voltmeter?
http://www.elektronica-online.nl/?zoek=paneel_meter
de eerste dan
Die lcd dingen zou ik niet doen, daar moet je nog aan solderen om hem volt/ampere te laten weergeven
[ Voor 23% gewijzigd door Skeltenaer op 30-01-2010 18:41 ]
Verwijderd
haha zit wat in, dan wordt het gewoon een volt meter en oplette op de stand:PSkeltenaer schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:38:
@Bonka
Een beetje moeilijk om dit uit te leggen, maar het aansluiten van de speakers spreekt eigenlijk voor zich.
De witte draden in de rode uitgangen, en de grijze draden in de zwarte uitgangen. (+/-)
En dan natuurlijk wel erop letten dat de draden van rechter speaker aan de ''rechter speaker'' uitgangen kom en andersom. Bij mijn pioneer speakers kun je de draden niet verkeerdom aan de speakers doen omdat de plus en min een andere aansluiting hebben...
Wat voor voedingskabel je gebruikt maakt niks uit, zolang ze niet al te dun zijn.
Als het aansluiten van je speakers niet lukt zou ik niet aan een kratsafe beginnen als ik jou was![]()
Maar met de hulp van de mensen op dit forum moet het wel lukken
[...]
Deze is geschikt voor jou:Paneel Meter 15V DC .
Die lcd dingen zou ik niet doen, daar moet je nog aan solderen om hem volt/ampere te laten weergeven
maar bedankt met deze info moet het lukken:D
thanks
link: http://samenkopen.net/action/996859
Ik begrijp dat er in de hKS van happer dat omslagmoment erin zit, maar ik zie niet zo hoe ik alleen de signaal functionaliteit eruit kan vissen
Edit: Gevonden denk ik

Echter, moet je deze nog zelf instellen. Kan je de potmeter niet vervangen door een vaste weerstand o.i.d. om zo te kunnen laten omschakelen op 11,4V ?
De begroting op CO.nl zegt da tje deze voor een 1,65€ bij elkaar moet kunnen krijgen. Dat is best mooi, en stukken goedkoper dan de gemiddelde voltmeters die te koop zijn...
[ Voor 37% gewijzigd door lredev op 01-02-2010 14:39 ]
Stel je voor je neemt hem mee naar het strand, en daar aangekomen springtie na 5 minuten op rood
Dat lijkt me niet handig
Dat doet de hKS inderdaad. Maar die vind ik nog best ingewikkeld en vooral tijdrovend om te maken... happer heeft de mijne toendertijd nog hersteld omdat ik hem verkeerd had gemaakt... Met die als voorbeeld is een andere natuurlijk wel makkkelijker te maken, maar goed, kost toch al snel een 10 euro en ik ben wss wel een uur aan het knutselen. Voor kratjes die ik voor anderen maak wordt die combinatie al snel kostbaar...Devil777 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:55:
Zijn er ook schakelingen die het apparaat permanent uitschakelen als de spanning onder een bepaald punt zakt? Als je zo'n schema met een ledje toepast en je vervangt het ledje door een relais o.i.d. gaat het apparaat op een gegeven moment gek doen. (spanning wordt te laag, apparaat schakelt uit, daardoor gaat spanning iets omhoog, apparaat gaat wee aan, etc.)
Ja, dat is natuurlijk wel een goede optie... Als je eenmaal weet bij welke spanning het is, dan blijft die weerstands waarde gewoon toepasbaar toch? Ik hoopte echter dat iemand dat inderdaad kon uitrekenen.Michel5128 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:41:
Ik denk dat het wel kan. Maar dan moet je toch de benodigde weerstand weten om hem bij 11,4 uit te schakelen. Ik weet niet of een simulatieprogramma dit voor je kan uitrekenen. Anders moet je toch een potmeter gebruiken en dan als deze goed ingesteld staat de weerstanden meten aan beide kanten. Dan kun je hem vervangen door (precisie)weerstanden.
Dat is inderdaad niet ideaal, maar dat wist je bij je walkman ook nooitSkeltenaer schreef op maandag 01 februari 2010 @ 22:33:
Het is wel vervelend aan zon cirquit dat je niet precies vol zit.
Stel je voor je neemt hem mee naar het strand, en daar aangekomen springtie na 5 minuten op rood
Dat lijkt me niet handig
Ik heb al wel ergens een cirquitje gezien met >6 ledjes, voor verschillende waardes, maar dat was toch weer best een werkje volgens mij. Zat ook een LM chip geval ding in, voor de aansturing. Een andere optie: Ik heb ooit eens een autosigarettenaansteker accesoire gekocht die aangaf hoe vol je autoaccu nog was. Kostte rond de 10 euro als ik me goed herinner... Die zal ik nog eens opzoeken
Het is ook een kleine moeite om je krat even een uur in de lader te hangen voor je vertrekt
Verwijderd
Alle componenten zoals weerstanden, zenderdiodes en transistoren hebben een redelijke spreiding in hun waarden. Je hebt een potmeter nodig omdat je niet precies weet wat het omslagpunt is, net als met m'n originele krat safe. Je kunt dus wel vaste weerstanden nemen maar je weet van tevoren niet welke waarde ze zouden moeten hebben.lredev schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:36:
Echter, moet je deze nog zelf instellen. Kan je de potmeter niet vervangen door een vaste weerstand o.i.d. om zo te kunnen laten omschakelen op 11,4V ?
Misschien kun je wat klooien met een LM3914 chip. Met google vond ik zo al een hoop batterij monitor circuitjes.
Maar goed, dat van die potmeter is niet aan te ontkomen. Blijf ik met een ander probleem: Dat langzaam omkleuren tussen de leds. Mooier vind ik dat dus bij 11,4 volt (+/- paar procent) gewoon de rode led aangaat. Maar goed, ik ga wel even lekker rondgoogelen :-)
>Veel mogelijkheden met die LM3914 zeg,,,,
Dit topic is gesloten.
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post. Want foto's met een resolutie van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. (Veel) te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de <a href="http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg" target="_blank">directe productlink</a>...