Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.382 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:28:
[...]
't Is maar net wat "de massa" voorgeschoteld krijgt.
Inderdaad helemaal mee eens, veel mensen denken nog steeds in Windows termen, als iets niet volgens de Windows Way werkt dan zuigt het 8)7 Verplicht 1000 x dit lezen zou ik zo zeggen :p

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mooie link om uit het hoofd te leren :)

Ironisch genoeg gaan mijn nekharen juist jeuken als ik een enkele keer Windows moet gebruiken/installeren... De knulligheid t.o.v. wat ik gewend ben als Tux-gebruiker (eerst jaren Slackware, toen jaren Gentoo, en nu sinds kort Ubuntu) is enorm :'( 8)
Edit: ik zeg nu niks meer hierover, laten we dit topic ontopic houden :)

[ Voor 46% gewijzigd door RemcoDelft op 02-01-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:01
MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:54:
... en er niet alleen maar wordt gezegd, tss moet je de cli maar aanleren.
De hele discussie rondom het feit dat dit zovaak geroepen wordt is eigenlijk goed te verklaren. Veel mensen verwachten bij de overstap naar Ubuntu een vervanger voor Windows, maar dat is het totaal niet.

Elk OS heeft zijn eigen achtergrond en daarmee ook een hele andere basis. De overstap van een GUI-georienteerde omgeving als Windows naar bijvoorbeeld Linux of BSD is gewoon een omschakeling van gedachtengang, en dus ook gebruikswijze. Toegegeven, het is een behoorlijke drempel. Maar als je begrijpt waarom in Linux bijna alles via files gaat, dan snap je ook waarom zoveel mensen roepen dat je de shell moet gebruiken.

Zo'n 8 jaar geleden ben ik begonnen met Linux als secundair systeem naast Windows. Vijf jaar geleden ben ik volledig overgestapt, en zo'n twee jaar geleden heb ik daar ook nog OS X aan toegevoegd (Macbook). De overstap van Windows naar Linux was behoorlijk wennen, maar de toevoeging van OS X was een eitje (dankzij de Unix basis).

Moraal? Linux is geen vervanger voor Windows. Overstappen is niet iets wat je in een week doet. Het gebruik van Linux eist gewoon dat je begrijpt hoe je systeem werkt, en dat je dus ook leert werken met die omgeving (en dus ook de shell).

Elk OS zijn eigen doelgroep, en de doelgroep van Linux is niet Windows gebruikers (alleen al vanwege de verschillende achtergrond).

ben blijkbaar niet de enige met die mening, dat linkje moet ik even in mijn bookmarks gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

RemcoDelft schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:28:
[...]

Juist niet! Dat heeft nogal wat security-implementaties.

[...]

't Is maar net wat "de massa" voorgeschoteld krijgt. Want ga de "ik kan een file niet deleten omdat-ie in gebruik is"-topics eens tellen... Dergelijke beperkingen kent Tux niet, als ik een film afspeel kan ik hem prima deleten, en zodra de film is afgelopen is-ie echt weg.
Maar ga de "Ik kan bestand X niet opslaan" om een duistere reden topics eens tellen. Dan blijkt dat je het programma moet sluiten en weer op een andere manier moet opstarten. Ik hoor graag waarom die feature van mcDavid slecht zou zijn. Je moet immers alsnog een wachtwoord ingeven.
gibraltar schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:01:
[...]

De hele discussie rondom het feit dat dit zovaak geroepen wordt is eigenlijk goed te verklaren. Veel mensen verwachten bij de overstap naar Ubuntu een vervanger voor Windows, maar dat is het totaal niet.

Elk OS heeft zijn eigen achtergrond en daarmee ook een hele andere basis. De overstap van een GUI-georienteerde omgeving als Windows naar bijvoorbeeld Linux of BSD is gewoon een omschakeling van gedachtengang, en dus ook gebruikswijze. Toegegeven, het is een behoorlijke drempel. Maar als je begrijpt waarom in Linux bijna alles via files gaat, dan snap je ook waarom zoveel mensen roepen dat je de shell moet gebruiken.

Zo'n 8 jaar geleden ben ik begonnen met Linux als secundair systeem naast Windows. Vijf jaar geleden ben ik volledig overgestapt, en zo'n twee jaar geleden heb ik daar ook nog OS X aan toegevoegd (Macbook). De overstap van Windows naar Linux was behoorlijk wennen, maar de toevoeging van OS X was een eitje (dankzij de Unix basis).

Moraal? Linux is geen vervanger voor Windows. Overstappen is niet iets wat je in een week doet. Het gebruik van Linux eist gewoon dat je begrijpt hoe je systeem werkt, en dat je dus ook leert werken met die omgeving (en dus ook de shell).

Elk OS zijn eigen doelgroep, en de doelgroep van Linux is niet Windows gebruikers (alleen al vanwege de verschillende achtergrond).

ben blijkbaar niet de enige met die mening, dat linkje moet ik even in mijn bookmarks gooien
Maar ik ageer juist een beetje op die hele massa die wél roept dat je beter Linux kan gebruiken ipv Windows en dat het prima vervanging is. Dat is het imo vaak ook wel, maar als mensen zo stellig gaan roepen dat bijv. Ubuntu Windows 7 arsekicked, maar vervolgens voor die mensen niet eens GUI-waardige oplossingen voor allerdaagse probleempjes/instellingen bieden dan denk ik, tja dan moet je ook niet zo hard roepen dat het zooveel beter is voor de gemiddelde consument. En dat doen velen wél. Veel dingen waar de gemiddelde consument niet helemaal in wil duiken kan hij nog wel via een GUI oplossen, maar bij Linux wordt het dan meteen commando's uit je hoofd leren. Gelukkig zie je steeds meer dingen die ook een GUI sidekick hebben, dan worden beide kampen bedient.

[ Voor 142% gewijzigd door MsG op 02-01-2010 15:34 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:40:
[...]

Inderdaad helemaal mee eens, veel mensen denken nog steeds in Windows termen, als iets niet volgens de Windows Way werkt dan zuigt het 8)7 Verplicht 1000 x dit lezen zou ik zo zeggen :p

Een zeer interessant artikel, wat ik een jaar geleden al een keer tegenkwam op het Ubuntu forum volgens mij. Het vervelende is echter dat het artikel alweer aardig gedateerd is, en er interessante dingen gebeurt zijn. Ik vermoed dat het overgrote merendeel van de mensen in dit topic graag iedereen over zouden zien gaan op Linux, maar we beseffen allemaal dat dat niet mogelijk is. Het artikel probeert te zeggen dat Linux anders is, wat zeker waar is, en dat degene die wil overstappen overtuigt moet raken van de manier van linux denken. Het probleem hier is dus dat mensen anders moeten gaan denken, wat veel mensen niet eens willen gaan proberen. Het leuke is dat Linux zich ondertussen geëvolueerd heeft, en er distro's als Ubuntu zijn die enige consessies hebben gedaan in het "linux denken". Denk bijvoorbeeld aan programma's als synaptic package manager, de GUI om packages te installeren. Ik moedig dit soort dingen aan, aangezien er door dergelijke dingen de overstap voor Windows gebruikers minder groot is. Tegelijkertijd ben je in technisch opzicht nog steeds goed bezig, en voor de mensen die het wensen is er uiteraard nog de CLI *O*

edit: Zoals MsG zegt, voor steeds meer dingen zijn GUI's beschikbaar om het voor de leek te begrijpen te houden, en blijft de CLI er voor advanced dingetjes. Distro's als Ubuntu en Mint zijn echt heel ver op weg, voor weinig "normale dingen" is er geen GUI beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 02-01-2010 16:18 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:10:
[...]

Maar ga de "Ik kan bestand X niet opslaan" om een duistere reden topics eens tellen. Dan blijkt dat je het programma moet sluiten en weer op een andere manier moet opstarten. Ik hoor graag waarom die feature van mcDavid slecht zou zijn. Je moet immers alsnog een wachtwoord ingeven.
Het gaat er niet om dat je je wachtwoord moet ingeven, het is namelijk niet dat programma zelf wat je de toegang weigert, het is de kernel die de toegang weigert! En met reden. OpenOffice als root draaien lijkt me bijvoorbeeld geen goed idee.
M.a.w. om een programma rootaccess te geven, moet er een ander programma worden opgestart om het e.e.a. uit te voeren, of het programma zelf moet worden herstart. En dat alles omdat een n00b zonodig met een tekstverwerker een file wil editen die daar niet voor bedoeld is?
Persoonlijk doe ik: su - ==> vi ==> edit, snel en efficient. Met een flinke learning curve, dat wel, maar dat is het achteraf zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Dat is precies de houding die ik vaak zie. Dus als je een configuratiebestand met gedit open in plaats van in de terminal met vi word je n00b genoemd :w. Wat is daar niet kloppend aan? Met zo'n stelligheid mag je het best onderbouwen. Gedit lijkt me bij uitstek het programma om GUI-based textbestanden aan te passen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 09:18
MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:49:
Dat is precies de houding die ik vaak zie. Dus als je een configuratiebestand met gedit open in plaats van in de terminal met vi word je n00b genoemd :w. Wat is daar niet kloppend aan? Met zo'n stelligheid mag je het best onderbouwen. Gedit lijkt me bij uitstek het programma om GUI-based textbestanden aan te passen.
Volledig mee eens. Sudo gedit gebruik ik dan zelf ook vaak en is imo niet heel moeilijk aan te leren voor de users waar we het over hebben (itt vi).

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook als je iets wilt editten het commando: sudoedit bestandje invoeren. Werkt nog sneller dan eerst gedit in het menu selecteren enzovoort. Default pakt Ubuntu/Debian dan de editor nano en daar kan zelfs mijn oma van 80 mee overweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Dan heb je je oma goed opgeleid :), ik jaag gewone gebruikers liever niet in een zwart-wit omgeving waar ctrl c en ctrl v ineens spontaneously ctrl shift c en ctrl shift v zijn geworden :).

Trouwens als je sudo hebt gebruikt, dan hoef je een poosje daarna niet meer je wachtwoord in te voeren, is dit niet een beetje een flaw? Stel je doet voor 1 keer sudo, die hele sessie blijft dan even bestaan. Althans bij mij is dat vaak zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:13:
Dan heb je je oma goed opgeleid :), ik jaag gewone gebruikers liever niet in een zwart-wit omgeving waar ctrl c en ctrl v ineens spontaneously ctrl shift c en ctrl shift v zijn geworden :).

Trouwens als je sudo hebt gebruikt, dan hoef je een poosje daarna niet meer je wachtwoord in te voeren, is dit niet een beetje een flaw? Stel je doet voor 1 keer sudo, die hele sessie blijft dan even bestaan. Althans bij mij is dat vaak zo.
Dat is weer een oplossing van Ubuntu om het de gebruiker gemakkelijker te maken. Standaard moet je het iedere keer overnieuw typen. Je kan het veranderen via 'visudo', maar dat is weer in een CLI :P.
Ik gebruik trouwens mijn root wachtwoord voor sudo ipv het wachtwoord van de gebruiker. Weer iets wat veiligheid ruilt voor gemak.

[ Voor 11% gewijzigd door Firestone op 02-01-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Een collega van mij vindt dat sudo maar niets, en hij heeft ook een punt. Ten eerste omdat je de eerste keer je wachtwoord intikt en de tweede keer (uit automatisme) hem vrolijk nog een keer inramt. Resultaat: je password staat op de prompt. Persoonlijk ga ik voor "sudo -s" of simpelweg een root-account om die reden, daarnaast is omgaan met verantwoordelijkheid niet zo'n punt als je al een al wat gevorderde gebruiker bent.

Zo zijn er ook mensen die "rm" aliasen naar een soort "prullenbak rm", die dus niet meteen iets delete. Maar aan de andere kant zijn er genoeg mensen die Windows XP gebruiken onder een administator account en dat gaat (meestal) ook goed.

[ Voor 5% gewijzigd door gibraltar op 02-01-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:10:
Veel dingen waar de gemiddelde consument niet helemaal in wil duiken kan hij nog wel via een GUI oplossen, maar bij Linux wordt het dan meteen commando's uit je hoofd leren. Gelukkig zie je steeds meer dingen die ook een GUI sidekick hebben, dan worden beide kampen bedient.
Wat voor zaken bedoel je dan precies in Ubuntu? Natuurlijk moet er nog wat ingesteld worden na een fresh install, maar zelfs daarbij gebruik ik eigenlijk de console eigenlijk nooit meer. Vergeet daarbij niet dat je in Windows net zo goed aan de bak moet om alle randapparatuur te installeren & overbodige opstartrommel eruit moet slopen. Dat een nieuw systeem voor oma even door het handige neefje gebruiksklaar moet worden gemaakt is in elk OS zo en dat zal denk ik ook altijd wel zo blijven.

En op het moment dat het systeem dan up&running is heb je de console al helemáál niet meer nodig als thuisgebruiker (dvdtje kijken, cdtje branden, emailen, webbrowsen, filmpje kijken etc.). Enige uitzondering is misschien dat videobewerken nog niet 100% zonder console-tweaken te doen is. Of ligt dat nou aan mij?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:08:
Default pakt Ubuntu/Debian dan de editor nano en daar kan zelfs mijn oma van 80 mee overweg ;)
Doet oma goed, ik kan er namelijk totaal niet mee overweg! Voor een Linux-distributie een erg slechte default, moet je opeens gaan lezen wat ze nu weer verzonnen hebben, en afsluiten met CTRL-toetsen is heel vreemd... Gewoon vi, de standaard in Unixland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Ik las ooit ergens dat het verstandiger is "gksudo gedit" in plaats van "sudo gedit" te maken heeft. Dit beperkt zich niet tot gedit, tot alle GUI apps.

edit: http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo

[ Voor 15% gewijzigd door afraca op 02-01-2010 19:40 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

HetWonder schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 17:53:
[...]

Wat voor zaken bedoel je dan precies in Ubuntu? Natuurlijk moet er nog wat ingesteld worden na een fresh install, maar zelfs daarbij gebruik ik eigenlijk de console eigenlijk nooit meer. Vergeet daarbij niet dat je in Windows net zo goed aan de bak moet om alle randapparatuur te installeren & overbodige opstartrommel eruit moet slopen. Dat een nieuw systeem voor oma even door het handige neefje gebruiksklaar moet worden gemaakt is in elk OS zo en dat zal denk ik ook altijd wel zo blijven.

En op het moment dat het systeem dan up&running is heb je de console al helemáál niet meer nodig als thuisgebruiker (dvdtje kijken, cdtje branden, emailen, webbrowsen, filmpje kijken etc.). Enige uitzondering is misschien dat videobewerken nog niet 100% zonder console-tweaken te doen is. Of ligt dat nou aan mij?
Ik ontken ook nergens dat je in Windows niet ook nog allemaal dingen moet goedzetten (hoewel dat in Windows 7 al heel erg meevalt) maar daar kan het via een GUI terwijl de CLI voor veel mensen te hoog gegrepen is.

Zaken waar ik het vaak nog voor nodig had:

gnome panels resetten naar default
bestanden buiten de home editten
bestanden in systeemmappen kopiëren
automounten van hardeschijven. Open fstab maar eens puur met de gui met bewerkrechten
nvidia driver configuratie opslaan

meer weet ik even niet en het kan best zijn dat voor veel zaken tegenwoordig wel een niet-omslachtige methode voor is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Ik begrijp wat je bedoelt MsG, maar zoals je waarschijnlijk zelf al ziet, zijn de genoemde dingen in een "normale" omgeving niet eens nodig. Bestanden buiten home editen hoeft voor een normale gebruiker helemaal niet te gebeuren, evenals het kopieren van bestanden buiten home. Het auto-mounten is inderdaad nodig als je dual-boot hebt, maar als je 1 OS, Ubuntu erop hebt, hoeft dit ook niet te gebeuren. Nvidia driver configuratie opslaan ligt ook niet aan het OS, daar mag je nvidia de schuld van geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies.. ik denk ook idd dat het voor een niet-tweaker eigenlijk niet meer nodig is om de console te gebruiken in Ubuntu. Wel ben ik het met je eens MvG dat Microsoft met Windows 7 ook de lat hoog heeft gelegd voor zichzelf want er hoeft na de installatie idd nog maar heel weinig te gebeuren.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Nou ja ik weet niet aan wie het ligt maar bij het configuratiescherm van Ubuntu start hij dat nvidia progje zonder Sudo op dus kan je de config niet opslaan. Automounten vind ik ook nog wel iets wat een gewone gebruiker zou willen, ik denk dat daar nog wel een goede gui voor komt. Voorderest heb je wel gelijk idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
open wel een topic ;)

[ Voor 86% gewijzigd door battler op 02-01-2010 21:01 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sallin schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:15:
[...]

Zoals zo vaak gezegd, een windowsinstallatie is meestal ook niet compleet met alleen de windows installatiecd. Je kan ook nog zelf op zoek naar de juiste drivers en software. Ik vermoed dat je vriendin daar ook niet vrolijk van wordt. Voordeel van repositories is dat je vriendin nu alle software die ze wilt kan uitkiezen en dat alle softwareupdates centraal georganiseerd worden. Bovendien hoeft ze zich ook niet druk te maken om softwarelicenties omdat het allemaal 'free' is.
De basisdingen werken in ieder geval wel direct als ik Windows 7 installeer (of XP for that matter). Ik kan direct een DVD'tje afspelen, en ik kan gewoon normaal internetten zonder vage problemen met IPv6. Een programmaatje installeren is op zowel Windows als Linux een eitje, daar gaat het mij niet om (sterker nog, het repository-systeem in Linux zou voor 'ordinary joe' zelfs makkelijekr moeten zijn). Het gaat mij erom dat het wel gewoon moet werken zonder dat je het internet moet afstruinen naar howto's en FAQs. En het niet goed werken van het internet en het niet kunnen afspelen van DVDtjes is voor 'ordinary joe' dan gewoon een showstopper.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

Tja ik gebruik zelf de CLI regelmatig omdat ik sneller kan typen dan klikken en het voor een hoop zaken gewoon erg handig is maar ik vind wel dat instellingen in bv Gnome wel wat meer via een GUI mogen lopen. zo vind ik het bv al een hele vooruitgang dat je tegenwoordig Ndiswrapper via een GUI kan gebruiken (ndisGTK). Stukken makkelijker. Maar ook bv de mount / unmount functies ed zou gewoon standaard aanwezig moeten zijn in een GUI omgeving al gaat ook dat steeds meer de goede kant op.

Wat ik nog wel altijd een groot probleem vind in linux (niet perse alleen in ubuntu) is pulseaudio. De enige pc waar ik tot nog toe geen problemen met pulse had gaf er gister ook zomaar de brui aan. Ik klikte in Wineconfig per ongeluk een keer op het audio settings tab en voila: geluid naar de klote. En niet meer werkend te krijgen. Heb pulseaudio maar weggedonderd aangezien wine er schijnbaar niet goed meer functioneerd (op diverse sites gelezen) en ja hoor, daarna werkte het allemaal weer. Maar even gnome-alsa mixer geinstalleerd omdat de mixer standaard met pulseaudio weggegooi wordt en het zaakje draait weer.

Verder draait ubuntu karmic nu redelijk goed op mijn desktop pc. Op de laptop heb ik het maar opgegeven en heb ik jaunty maar weer geinstalleerd .Ik kreeg het gewoon NIET goed werkend. Telkens hangers bij het opstarten, geluid wat wegvalt , vastlopers etc.

Ook erg prettig: bij 1 vd updates wordt standaard de ureadahead geinstalleerd wat het opstarten aanzienlijk versneld :o vooral het stukje nadat X geladen is en ik moet wachten tot de gnomepanels er staan is bijna gehalveerd qua laadtijd :9 heb nu binnen 22 seconden een desktop klaar voor gebruik. (voorheen iets meer dan 30 seconden). Nog even en het is instant on :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
gibraltar schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 15:01:
Moraal? Linux is geen vervanger voor Windows.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar vind het verkeerd geformuleerd. Linux kan wel degelijk een vervanger voor Windows zijn. Het werkt alleen anders.
Overstappen is niet iets wat je in een week doet. Het gebruik van Linux eist gewoon dat je begrijpt hoe je systeem werkt, en dat je dus ook leert werken met die omgeving (en dus ook de shell).
Op zich mee eens, hoewel je met sommige distributies vrij makkelijk (en dus snel) een overstap kunt maken.
Doelgroep van sommige Linux-distributies is wel degelijk om Windows-gebruikers te trekken. Sterker nog, er zijn/waren distributies die de complete GUI van Windows hebben/hadden nagebootst.

Punt is vaak dat er bij een overstap naar Linux wat moeilijkheden ontstaan, die niet altijd het gevolg zijn van Linux op zich, maar bijvoorbeeld als gevolg van gebrekkige ondersteuning door fabrikanten, om maar wat te noemen. Of dat nu de spelletjesleveranciers zijn, of leveranciers van randapparaten. Ik heb een oude all-in-one van Canon, en daar kan ik onder Linux niks mee. Wordt niet eens herkend. En ja, ik heb al bij linuxprinting e.d. gekeken.

Vaak komen bij een overstap naar Linux dit soort dingen naar boven. De extra mogelijkheden die Linux op zijn beurt weer biedt worden dan niet opgemerkt, wat vaak het gevolg is van onwetendheid (op dat moment). Als je echter een tijd met Linux hebt gewerkt, en je moet om wat voor reden weer (even) terug naar Windows, dan merk je vaak dat je juist dan tegen problemen of tekortkomingen aanloopt. Je kunt grafisch veel dingen oplossen, maar dingen die je onder Linux via een simpel scriptje of commandline kon oplossen of aanpassen, zijn nu niet/nauwelijks meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 17:37

AvK

Ready Set Go

Zoals jullie hebben kunnen lezen draai ik sinds kort op een oud laptopje Ubuntu en was ik aangenaam verrast door de gebruiksvriendelijkheid, met name bij de installatie.
Om de discussie GUI of CLI even te raken.....
Ik zie het meer dat een gewone gebruiker in Windows of Ubuntu alles via de GUI doet. En dat een tweaker (oohhh komt daar de naam van dit forum vandaan???) in Windows vaak het register binnentreed en daar zijn tekst dingetjes doet (vergelijkbaar met de Linux CLI). Voor mij staat het soms handige gebruik van het Windows register gelijk aan de CLI bij Ubuntu (of Linux zo jullie willen). Daar is toch niks geks aan?
Ook heb ik het gevoel dat veel Linux gebruikers juist graag willen dat Windows adepten ook eens Linux proberen. Het succes van Ubuntu helpt daar juist aan mee. Uiteraard is de onderliggende techniek van Linux totaal anders dan die van Windows. Maar een gewone gebruiker interesseert dat toch niet? Die wil gewoon Internetten, mailen en brieven schrijven enz, zonder gedoe met tekst regeltjes of register tweaks.
'Gebruikers vriendelijkheid' is volgens mij het toverwoord. Of het nu om Linux of Windows gaat.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Vicarious schreef op zondag 03 januari 2010 @ 03:08:
[...]

De basisdingen werken in ieder geval wel direct als ik Windows 7 installeer (of XP for that matter). Ik kan direct een DVD'tje afspelen, en ik kan gewoon normaal internetten zonder vage problemen met IPv6. Een programmaatje installeren is op zowel Windows als Linux een eitje, daar gaat het mij niet om (sterker nog, het repository-systeem in Linux zou voor 'ordinary joe' zelfs makkelijekr moeten zijn). Het gaat mij erom dat het wel gewoon moet werken zonder dat je het internet moet afstruinen naar howto's en FAQs. En het niet goed werken van het internet en het niet kunnen afspelen van DVDtjes is voor 'ordinary joe' dan gewoon een showstopper.
Maar "ordinary joe" koopt dan ook een computer incl. software, en zal nooit zelf een OS installeren! Wat dat betreft ligt de lat dankzij koppelverkoop voor Windows aanzienlijk lager dan voor Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

RemcoDelft schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:43:
[...]

Maar "ordinary joe" koopt dan ook een computer incl. software, en zal nooit zelf een OS installeren!
Klopt, maar dat heeft toch niets met mijn punt te maken? Je wilt als Linux distro toch een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken? Door dit soort dingen out of the box en zonder fouten te laten werken kun je wellicht mensen over de streep trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Beuzelarij schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:18:

Ik heb een oude all-in-one van Canon, en daar kan ik onder Linux niks mee. Wordt niet eens herkend. En ja, ik heb al bij linuxprinting e.d. gekeken.
Ik heb toevallig ook een Canon printer, ook een all-in-one. Wat je kan doen is de OSX versie gebruiken, dat is een CUPS Ghostscript driver die ook gewoon onder Linux werkt (OSX gebruikt ook CUPS). De meeste Canon drivers zitten in de "cups-driver-gutenprint" package uit het Gutenprint project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
RetroTycoon schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:51:
[...]

Op launchpad.net lijkt mij? Maar ik denk dat dit al wel eerder gedaan is... Immers deze functie zit al wel in andere besturingsprogramma's (waaronder Windows 7). Dit soort zaken zijn denk ik ook de reden dat Linux nog niet klaar is voor de massa, omdat die gewoon willen kunnen kopiëren waarheen ze willen, zonder een elevated nautilus op te starten waarbij niemand ze vertelt hoe dat moet.
Sja maar er is natuurlijk wel een verschilletje met windows. In windows heb je een register waar een "gewone" user niet zomaar in terecht komt. In linux-based systemen heb je config files die gewoon ergens in een mapje staan. Dan is het wel prettig dat average-joe die niet per-ongeluk even weggooit in een poging harddisk ruimte vrij te maken ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:40:
[...]

Heb je nog meer van dit soort leesvoer? De vergelijking tussen windows en linux vind ik wel interessant. Op deze manier kan ik mijn keuze voor linux ook beter beargumenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
gibraltar schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:27:
Ik heb toevallig ook een Canon printer, ook een all-in-one. Wat je kan doen is de OSX versie gebruiken, dat is een CUPS Ghostscript driver die ook gewoon onder Linux werkt (OSX gebruikt ook CUPS). De meeste Canon drivers zitten in de "cups-driver-gutenprint" package uit het Gutenprint project.
Bedankt voor je suggestie, maar ik krijg het wederom niet aan de praat. Ik had daar al eerder mee gestoeid, en naar aanleiding van jouw post het nog maar eens geprobeerd, maar de printer wordt totaal niet herkend. Ik heb zelfs nog vanaf de commandline geforceerd geprobeerd een tekstbestandje af te drukken, maar niets lukt.

Het betreft een Canon Smartbase MPC-190. Ergens in die lijstjes van CUPS, openprinting e.d. wordt vermeld dat die zou werken met een alternatieve driver voor een andere Canon, maar waarschijnlijk maakte de persoon die die terugmelding gaf een fout met het type-nummer. Er is namelijk ook een Canon MP-190 (dus zonder de C), en die is een stuk jonger. Wellicht dat ze die wel werkend hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Icyzer schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:01:
[...]

Heb je nog meer van dit soort leesvoer? De vergelijking tussen windows en linux vind ik wel interessant. Op deze manier kan ik mijn keuze voor linux ook beter beargumenteren :)
Iemand?

Ik draai nog steeds met veel plezier Ubuntu. Alleen ik heb ondertussen gnome panel uitgeschakeld voor AWN en gnome background voor nitrogen. Heeft op dit moment gnome nog over bijvoorbeeld openbox een voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou gewoon compiz kunnen draaien als WM (zonder GNOME). Je kunt dan bijvoorbeeld je X sessie ophangen aan AWN. DIt heb ik ook een tijdlang als WM gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:02:
Je zou gewoon compiz kunnen draaien als WM (zonder GNOME). Je kunt dan bijvoorbeeld je X sessie ophangen aan AWN. DIt heb ik ook een tijdlang als WM gebruikt.
Oh oke, want wat doet gnome nou precies. Want die doet meer als bijvoorbeeld openbox WM.
Gnome is geen windows manager dus maar meer een verzameling applicaties waaronder ook een windowmanager (metacity geloof ik?)

[ Voor 15% gewijzigd door Icyzer op 05-01-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GNOME bevat inderdaad veel meer. Het is een DE ipv alleen een WM (zoals OpenBox). Maar het mooie van Linux is dat je prima meerdere DE/WM naast elkaar kun installeren. Tijdens het inloggen kun je dan onderaan je sessie kiezen (GNOME, KDE, OpenBox etc). Dus is zeg: installeer OpenBox en kijk of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Ik heb openbox inderdaad al een keer geprobeerd maar ik was meer nieuwsgierig wat ubuntu nou meer heeft :)
Die vraag kwam ineens in me op maar omdat ik met een belangrijk project bezig was/ben leek het me niet zo verstandig zo maar vanalles te proberen.

Zo wil ik ook nog een keer gewoon debian proberen. En dus misschien een keer compiz als WM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarna Gentoo, Arch, BackTrack en FreeBSD en voor je het weet ben je net zo ontspoort als ik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 23:01:
En daarna Gentoo, Arch, BackTrack en FreeBSD en voor je het weet ben je net zo ontspoort als ik ;)
haha, uhm... nee laten we dat maar niet doen.

Die nieuwste versie van AWN met extended dock is wel super chill, heb mijn gnomepanels er al voor verwijderd, wat mij betreft een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Icyzer schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:01:
[...]

http://www.bsdtips.org/index.php/Users_are_not_Salesmen

Niet echt een windows-linux vergelijking, maar toch wel een interessante gedachtengang
In tegenstelling tot allerlei evangelische redenen om een bepaald OS te gebruiken kun je ook gewoon zeggen van: Omdat IK het leuk vind om die OS te gebruiken :)

[ Voor 9% gewijzigd door d1ng op 06-01-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Heeft iemand anders dit ook al welleens gehad? In openoffice opent random het File menu, dit menu heeft dan focus en daardoor word datgene wat je typt niet opgeschreven.
Google geeft als enige oplossing een reboot maar dat werkt niet :(

[ Voor 16% gewijzigd door Icyzer op 06-01-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leuke test met een interessante uitslag :)

Ubuntu 32-bit, 32-bit PAE, 64-bit Kernel Benchmarks: http://www.phoronix.com/s...&item=ubuntu_32_pae&num=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:22:
Een leuke test met een interessante uitslag :)

Ubuntu 32-bit, 32-bit PAE, 64-bit Kernel Benchmarks: http://www.phoronix.com/s...&item=ubuntu_32_pae&num=1
Het is alleen jammer dat je als je 64-bits ubuntu op je desktop gooit wel redelijk beperkt wordt in je te gebruiken applicaties. Veel is nog niet getest op de 64-bits versie of werkt gewoon simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vicarious schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:37:
[...]

Het is alleen jammer dat je als je 64-bits ubuntu op je desktop gooit wel redelijk beperkt wordt in je te gebruiken applicaties. Veel is nog niet getest op de 64-bits versie of werkt gewoon simpelweg niet.
Kun je een voorbeeldje geven? Ik draai namelijk al jaren (minstens een jaar of 4, op Gentoo, Arch, Ubuntu en FreeBSD) 64-bit en ik heb hier nooit last van. Normaliter is er of een prima 64-bits versie beschikbaar, of anders draait de 32 bits versie prima. Het enige wat vroeger kritiek was was Flash, maar ook hier waren oplossingen voor en tegenwoordig is er een prima 64-bits versie te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ook al geruime tijd diverse 64bits Linux distros op mijn desktop en ik kom toch ook geen problemen in het dagelijkse gebruik tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04
Hebben jullie de nieuwe Mint al geprobeerd? Ik hoorde een x maanden geleden dat de maker weinig tijd had en dat het niet zo super zou worden. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er van gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:42

knakworst

Get more sats!

Ik heb Mint op mijn netbook en het werkt gewoon super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 21:01
knakworst schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:04:
Ik heb Mint op mijn netbook en het werkt gewoon super.
Ik heb hier ook een netbook met Ubuntu Netbook Remix draaien. Gaat allemaal prima maar vind hem regelmatig behoorlijk langzaam en traag reageren en aanvoelen. Hoe zit dat met Mint? Is er een verschil te merken ten opzichte van Ubuntu?

Anders stap ik ook over naar Mint. Heb van de week de Live versie ff gecheckt en t zag er idd goed, duidelijk en overzichtelijk uit.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Het werkt allemaal net zo vlot als ubuntu voor mijn gevoel. De grafische interface van UNR wil nog wel eens wat "lag" vertonen heb ik het idee. Wat voor netbook heb je? Op mijn 1000H draait het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Heb een Aspire One 150 van Acer. Wel met 1.5 GB ram ipv 1.0 maar de specs van een netbook blijven natuurlijk matig. Maar volgens mij is de HDD rete traag. Als ik iets aanklik gaat de HDD als een gek tekeer maar er gebeurt niet veel.

Maar het liefst heb ik gewoon een (zeer) licht OS waarmee ik egt de basis dingen (browsen, Office, msn en dergelijke) kan doen en dan ook lekker vlot. Vandaar mijn overweging om over te stappen naar Mint.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

JKratos schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:12:
Heb een Aspire One 150 van Acer. Wel met 1.5 GB ram ipv 1.0 maar de specs van een netbook blijven natuurlijk matig. Maar volgens mij is de HDD rete traag. Als ik iets aanklik gaat de HDD als een gek tekeer maar er gebeurt niet veel.

Maar het liefst heb ik gewoon een (zeer) licht OS waarmee ik egt de basis dingen (browsen, Office, msn en dergelijke) kan doen en dan ook lekker vlot. Vandaar mijn overweging om over te stappen naar Mint.
Voor zover ik me herinner is mint een stuk zwaarder als UNR...
Je kan ook ubuntu proberen en dan gnome vervangen door bv openbox scheelt al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Je zou ook Crunchbang Linux eens kunnen proberen. Of misschien Chromium? Ik weet niet wat je allemaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Nou, vanwege de beperkte hardware van netbooks gebruik ik hem egt alleen voor browsen (beetje nieuws checken en mailen), office (eigenlijk alleen Word, of tekstverwerker van OpenOffice, weet ff niet hoe die heet) en muziek luisteren. Dus een ligt, simpel, duidelijk, snel en makkelijk OS met alleen basis dingen. Daarnaast is het leuk als het er mooi en aantrekkelijk uitziet maar dat is van minder belang.

@Lcyzer: Als dat sowieso blijf ik natuurlijk mooi bij UNR. Werkt prima alleen wat aan de trage kant, regelmatig.

@MsG: Ik ga ze eens ff opzoeken en bekijken. Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JKratos schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 18:12:

Klinkt alsof er erg veel geswapt wordt. Kijk eens bij de systeemmonitor hoeveel swap er gebruikt wordt?

Als dat veel is kun je misschien de swappiness wat lager zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004

fjs

PSN: ftltc

Draai ook al een tijdje Ubuntu.
Heb een i7 pc maar als ik een film wil unrarren (meer dan 4 gig), dan kan ik verder niet zoveel totdat het uitpakken klaar is.
Ligt dit aan Gnome?

Heb wel een 64bit met de juiste kernel (multi core).

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Frits.Frederiks schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 08:09:
[...]
Dit bericht vond ik terug voor dat ik mijn hele verhaal hier uit de doeken wou gaan doen :) Zou het mogelijk kunnen wezen dat ik met een ubuntu 9.10 64 bits zonder deze update geen smb kan aanmaken met een windows 7 machine? hij lijkt wel het pad te kunnen vinden maar moet steeds tevergeefs het wachtwoord invoeren. Heeft iemand anders ook problemen ondervonden om een verbinding te maken met een windows 7 share?
Ja ik heb nog steeds allerlei problemen. Met de patch doet ie het iets beter maar ik denk dat ik 60% van de boots geen verbinding met windows kan maken via Samba, maar gvfs doet het dan wel. Een inmiddels erg lang durende korte termijnoplossing. Hoe zit dat bij jou? Het is inmiddels wel twee uur later. ;)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

fjs schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:13:
Draai ook al een tijdje Ubuntu.
Heb een i7 pc maar als ik een film wil unrarren (meer dan 4 gig), dan kan ik verder niet zoveel totdat het uitpakken klaar is.
Ligt dit aan Gnome?

Heb wel een 64bit met de juiste kernel (multi core).
Unrar voor linux is niet bepaald het efficienst qua resources. Zelfs Winrar voor windows downloaden en via wine runnen gaat nog sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Net even Miredo geinstalleerd, nu via IPv6 gratis op usenet :9 Dat was makkelijker dan ik dacht! :D

En nu ik er toch ben, weet iemand trouwens een programma waarmee ik filmpjes met geluid op kan nemen?

-edit-
Sh4wn schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:57:
[...]

Unrar voor linux is niet bepaald het efficienst qua resources. Zelfs Winrar voor windows downloaden en via wine runnen gaat nog sneller ;)
Als SABnzbd+ bij mij aan het unrarren is, heb ik daar anders heel weinig last van. Mijn systeem blijft gewoon responsief enzo. Volgens mij gebruikt die ook gewoon Unrar.

[ Voor 52% gewijzigd door mcDavid op 07-01-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

mcDavid schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:57:

En nu ik er toch ben, weet iemand trouwens een programma waarmee ik filmpjes met geluid op kan nemen?
Wat voor filmpjes wil je opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

Net even Miredo geinstalleerd, nu via IPv6 gratis op usenet :9 Dat was makkelijker dan ik dacht! :D

-edit-

[...]

Als SABnzbd+ bij mij aan het unrarren is, heb ik daar anders heel weinig last van. Mijn systeem blijft gewoon responsief enzo. Volgens mij gebruikt die ook gewoon Unrar.
Mijn pc wordt toch wel langzamer bij het unrarren. Probleem is ik heb geen referentie materiaal met Windows :+

Maarjah nu ik het weet ga ik me er natuurlijk aan ergeren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

-edit-

[...]

Goede tip, ik dacht dat alleen xs4all gratis ipv6 leverde (ik zit zelf bij xs4all dus dat had geen zin) maar niets bleek minder waar. Ik ben nu van 20 dagen retentie naar 298 gegaan :)
Om even in te haken op de rar-discussie, ik merk zelf ook vrij weinig van het unrarren. Tuurlijk verbruikt het cpu% maar ik kan gewoon verder mijn film kijken of browsen. Ik gebruik dan wel een dualcore proc wat multitasken veel vloeiender maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50
Miredo is toch alleen een ipv6 tunneling programma? Hoe kom je daarmee op usenet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

MoiZie schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:53:
Goede tip, ik dacht dat alleen xs4all gratis ipv6 leverde (ik zit zelf bij xs4all dus dat had geen zin) maar niets bleek minder waar. Ik ben nu van 20 dagen retentie naar 298 gegaan :)
Om even in te haken op de rar-discussie, ik merk zelf ook vrij weinig van het unrarren. Tuurlijk verbruikt het cpu% maar ik kan gewoon verder mijn film kijken of browsen. Ik gebruik dan wel een dualcore proc wat multitasken veel vloeiender maakt.
Ik heb een i7 met 8 cores en ik kan gewoon wachten todat iik de film heb uitgepakt met archiefbeheer.
Heb ook het idee dat multitasken niet echt prioriteit heeft met de linux programma´ś of zou het liggen aan Gnome en moet ik toch een keer KDE proberen?

Handbrake bijvoorbeeld pakt met coderen wel alle cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MoiZie schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:53:
[...]

Miredo is toch alleen een ipv6 tunneling programma? Hoe kom je daarmee op usenet?
Google link
En specifieker gaat het (o.a.) om deze: linkje of linkje2
Ubuntu ipv6 klaar maken: sudo aptitude install miredo

EDIT: zojuist even een 1.6gb rar uitgepakt en south park 720p liep vloeiend door. Misschien dat ntfs-3g roet in het eten gooit? Ik merk zelf namelijk nogal vaak dat die meer cpu verbruikt dan als ik op een ext schijf werk.

[ Voor 18% gewijzigd door rockmanz op 08-01-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50
rockmanz schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:29:
[...]

Google link
En specifieker gaat het (o.a.) om deze: linkje of linkje2
Ubuntu ipv6 klaar maken: sudo aptitude install miredo
En om dan niet met een nutteloos lmgtfy linkje te komen, had je ook kunnen duidelijk maken dat miredo dus inderdaad alleen een tunneling ding is, en geen usenet service. :> Dat was mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Hij doet het ook als ik bijvoorbeeld een iso bestand mount en de video_ts folder daarvan naar het bureaublad sleep. Dan moet je dus wachten totdat hij klaar is.

Maar als ik Handbrake gebruik voor het coderen van een film en deze echt alle 8 cores gebruikt kan wel gewoon doorwerken...

Vreemd hoor.

[ Voor 46% gewijzigd door fjs op 08-01-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
knakworst schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:17:
[...]

Wat voor filmpjes wil je opnemen?
Ohsorry gewoon via de webcam en microfoon van mijn laptop.
Ik kan natuurlijk beeld opnemen via Cheese, of geluid via geluidsrecorder, maar een programmatje wat allebei tegelijk doet zou wel zo leuk zijn. Kon zosnel niets vinden in de repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:48:
[...]

Kun je een voorbeeldje geven? Ik draai namelijk al jaren (minstens een jaar of 4, op Gentoo, Arch, Ubuntu en FreeBSD) 64-bit en ik heb hier nooit last van. Normaliter is er of een prima 64-bits versie beschikbaar, of anders draait de 32 bits versie prima. Het enige wat vroeger kritiek was was Flash, maar ook hier waren oplossingen voor en tegenwoordig is er een prima 64-bits versie te verkrijgen.
Flash draaide bij mij nog steeds niet zoals het hoorde, helemaal niet als ik mijn filmpje of stream op fullscreen zette. Verder had Wine meer problemen dan toen ik een 32-bits Ubuntu had draaien. En toetje kreeg ik ook nog eens mijn printer niet aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

mcDavid schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:03:
[...]

Ohsorry gewoon via de webcam en microfoon van mijn laptop.
Ik kan natuurlijk beeld opnemen via Cheese, of geluid via geluidsrecorder, maar een programmatje wat allebei tegelijk doet zou wel zo leuk zijn. Kon zosnel niets vinden in de repo.
Cheese zou allebei tegelijk moeten doen dacht ik. Misschien even naar de instellingen van je geluid kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Firestone op 08-01-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Firestone schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:47:
[...]

Cheese zou allebei tegelijk moeten doen dacht ik. Misschien even naar de instellingen van je geluid kijken.
Hey verrek je hebt gelijk!

Heb het het wel eens geprobeerd maar had toen geen geluid. Dan zal het volume van mijn microfoon destijds wel dicht hebben gestaan :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weer een nieuw Gnome speeltje ontdekt:

http://yarssr.sourceforge.net/

Handig voor rss feeds van tweakers.net :) En verder ben ik nogal verslaafd aan Personas:

http://www.getpersonas.com/en-US/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Weet iemand ook waar je kan aandragen of een applicatie concreet in een nieuwe Ubuntu release komt? Het lijkt me voor de populariteit van Open TTD wel leuk dat het er straks standaard in zit, aangezien het nu geen proprietaire bestanden meer nodig heeft, en het een van de weinige goedwerkende en netjes uitziende open source games is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

Standaard als in de repo's? Of wil je het echt out of the box geïnstalleerd hebben. Dat laatste lijkt mij niet echt gewenst aangezien OpenTTD meer is dan een simpel spelletje voor een paar minuten en ook niet bij de core hoort. In de Software shop(oid) zou wel een goede plek zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Firestone op 09-01-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Nou ja er zit standaard ook bijvoorbeeld klotski ofzo in, vervang 1 van die vele ongespeelde games door TTD bijv. Die game is echt heel klein. Ubuntu is vrij bloated by default dus waarom zou dit wel een issue zijn terwijl je standaard al een beetje teveel krijgt geïnstalleerd :).

Ben überhaupt meer voor een installatie-instelronde, want veel pakketten gebruik ik toch nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 10:49
Ja een optie tijdens de installatie of je alles erop wil of sommige dingen niet zou flink fijn zijn! Als de programma's gewoon netjes onderverdeeld zouden worden in de categorieën die je ook in het 'start'menu tegenkomt dan is het ook behoorlijk overzichtelijk :)

En OpenTTD is inderdaad een klassegame, maar prima achteraf te downloaden toch? Anders kan je álles standaard in de iso stoppen, en dan krijg je een gigantische iso :) Want ik ken zat mensen die geen games spelen, of OpenTTD nix zouden vinden!

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Nee maar dat gaat ook op voor klotski bijv. Het verschil is dat veel mensen die TTD wel leuk vinden/vonden maar het allang vergeten zijn het nu onbewust weer tegenkomen omdat het er standaard in zit, en dat komt de populariteit erg ten goede, waarbij je weer meer contributors krijgt. Eigenlijk moet je voor sommige categorieën gewoon een soort random selectie van goede producten per release. Dan krijgen mensen ook andere programma's te zien die dan weer contributors krijgen, en de programma's die op dat moment missen kan je handmatig toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben er persoonlijk juist voor zoveel mogelijk spellen er standaard uit te laten. Ik vind het maar niks, heb genoeg aan patience en mijnenveger. Tuurlijk, je kan erover discusieren wat nou wel en niet moet blijven, maar van mijn part gooien ze er alles uit. Die laatste 2 haal ik zelf wel binnen.
Er zit gewoon veel te veel standaard in imo. Er is toch ook geen Abiword naast openoffice geinstalleerd, of pidgin en emesene naast empathy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Nu online

xpc

In Lucid worden al veel spellen eruit gehaald, zie ook hier. Ook The Gimp moet eraan geloven, maar er komt wel een video-editor (Pitivi) in de standaard apps. Nou had ik persoonlijk liever Openshot O+ erin gehad, Pitivi ziet er goed uit maar is nogal karig wat mogelijkheden betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Hmm, ik had liever iets als GNU paint als vervanger voor the gimp gezien, maar dit is ook wel netjes. Persoonlijk installeer ik the gimp wel meteen, daar niet van O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Maar feit blijft dat men deze programma's dan nooit leert kennen. Zeker niet nu in die Software Store niet de rating zit zoals die wel zat in dat andere softwareprogramma. Mijn vader laatst ook, die probeerde wat muziekprogramma'tjes, maar omdat het alfabetisch staat ipv populariteit of kwaliteit krijg je allemaal half afgemaakte misbaksels die meer kapot maken dan werken. Hoop dus ook dat die rating er weer in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

Op zich heb je gelijk, maar er zijn zoveel Open Source apps voor zowel verschillende als dezelfde doelen, dat het ondoenlijk is om meer dan enkel het topje van de ijsberg te laten zien.
Veel keuze is trouwens ook niet alles. Ik ben ooit juist afgestapt van SuSe omdat die je omver gooide met tien alternatieven per app. Ik had het gevoel niets te weten van wat ik allemaal geïnstalleerd had. Ze zouden eens kunnen beginnen met de beschrijvingen van de app te verbeteren en misschien een preview van de man-page.

[ Voor 12% gewijzigd door Firestone op 10-01-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Orian schreef op zondag 10 januari 2010 @ 12:51:
Hmm, ik had liever iets als GNU paint als vervanger voor the gimp gezien, maar dit is ook wel netjes. Persoonlijk installeer ik the gimp wel meteen, daar niet van O-)
Het ontbreken van een goed, eenvoudig tekenprogramma (like MS Paint) is inderdaad een groot gebrek in ubuntu. GNU Paint zou prima zijn als hier een undo-functie in kwam. (zonder undo is het gewoon praktisch onbruikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat is dan precies de reden dat GIMP eruit wordt gehaald? Niet dat ik vaak een paintprogramma gebruik, maar ik vind het wel makkelijk om op een of andere manier mijn plaatjes te kunnen verkleinen om fotos in een handzaam formaat te uploaden of avatars te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:12:
[...]

Het ontbreken van een goed, eenvoudig tekenprogramma (like MS Paint) is inderdaad een groot gebrek in ubuntu. GNU Paint zou prima zijn als hier een undo-functie in kwam. (zonder undo is het gewoon praktisch onbruikbaar)
Jup, dat is ook hetgene wat ik toch wel heel erg mis. Maar bij gebrek aan beter gebruik ik deze toch maar, al doe ik het meeste met the gimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Nu online

xpc

De reden dat The Gimp eruit wordt gehaald is dat het te complex zou zijn en geen goede eerste ervaring voor nieuwe gebruikers zou zijn. Maar goed, als dat het criterium is zou bv. Open Office er ook uit moeten lijkt me.

Vervanging voor The Gimp zou F-Spot moeten worden voor eenvoudige foto-bewerking, maar ook die heeft geen fatsoenlijke undo-functie, je kan alleen terug naar de orginele versie :O

[ Voor 0% gewijzigd door xpc op 10-01-2010 18:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Hoe moeilijk is het implementeren van een undo functionaliteit :). Zoiets heb je toch in een week wel gefixt lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

xpc schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:17:
De reden dat The Gimp eruit wordt gehaald is dat het te complex zou zijn en geen goede eerste ervaring voor nieuwe gebruikers zou zijn. Maar goed, als dat het criterium is zou bv. Open Office er ook uit moeten lijkt me.

Vervanging voor The Gimp zou F-Spot moeten worden voor eenvoudige foto-bewerking, maar ook die heeft geen fatsoenlijke undo-functie, je kan alleen terug naar de orginele versie :O
dat is niet het enige criterium, de deb packages moeten namelijk ook allemaal op de cd passen. En dan moet de Live cd ook nog gelijk zijn aan de standaard install. Gimp is een redelijk groot pakket, dus die ging er dan maar uit. Aangezien dat ook nog een veel te complex pakket is voor wat de meeste mensen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu moet ik eerlijk zeggen, ik vind Gimp ook een vrij ingewikkeld stukje software.

/me wacht nog steeds de Linux versie van Paint.Net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik vond het wel prima, heb het een poosje gebruikt in plaats van Photoshop. Sommige dingen zijn logischer en beter, sommige dingen juist weer niet. Maar denk wel dat het voor een normale gebruiker niet nodig is, net als voor diegene photoshop niet nodig is.

Ik pleit steeds meer voor een keuzemenu, want wat moet ik met Fspot en OOO op mijn secundaire OS :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:20:
Ik vond het wel prima, heb het een poosje gebruikt in plaats van Photoshop. Sommige dingen zijn logischer en beter, sommige dingen juist weer niet. Maar denk wel dat het voor een normale gebruiker niet nodig is, net als voor diegene photoshop niet nodig is.

Ik pleit steeds meer voor een keuzemenu, want wat moet ik met Fspot en OOO op mijn secundaire OS :).
Zo zijn er wel meer dingen. Ik denk dat het handig zou zijn om tijdens de installatie wat keuzes aan te geven. Mandriva heeft dat geloof ik ook: die heeft al zijn programaatjes ingedeeld in een aantal categorieën, en daarin de standaard keuzes aangevinkt. Een 'normale' gebruiker klikt gewoon op next en het systeem installeert default, maar als geavanceerde gebruiker kun je dan eenvoudig en snel een pakketselectie maken. Lijkt mij ideaal om dat ook bij Ubuntu toe te passen, want ik heb het niet gezien tijdens het installatieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Of dat de gewone gebruiker het ook krijgt maar dat er een paar default of recommended staan. Of dat hij de actuele gebruikers ophaalt van een pakket, zodat je live ziet welke een beetje het populairst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
RedHat schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:55:
Hebben jullie de nieuwe Mint al geprobeerd? Ik hoorde een x maanden geleden dat de maker weinig tijd had en dat het niet zo super zou worden. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er van gekomen is.
Op het moment mijn favo Ubuntu variant. Ubuntu + wat zaken die je toch meestal standaard wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
MsG schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:38:
Of dat de gewone gebruiker het ook krijgt maar dat er een paar default of recommended staan. Of dat hij de actuele gebruikers ophaalt van een pakket, zodat je live ziet welke een beetje het populairst zijn.
Verschillende packagesets? Standaard, volledig geladen, overvol met stuff, minimaal en dat soort dingen? En dan ook een custom functie. Als je de standaard nu pakt en dat is de huidige en die zet je vooraan in een grote knop en eronder deze keuzes met kleinere knopjes. volgens mij moet het dan perfect kunnen :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 10:49
Roamor schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:58:
[...]

Op het moment mijn favo Ubuntu variant. Ubuntu + wat zaken die je toch meestal standaard wil installeren.
Deze week nog wordt de RC1 van de KDE editie van Mint 8 verwacht! Ik ben zeer benieuwd hoe deze zich zal verhouden tot de main editie van Mint 8 :)

Is het trouwens een idee om een heel nieuw topic te maken voor Mint? Deze distro staat ondertussen 3e in de ditrowatch en ondanks dat het afgeleid is van Ubuntu vind ik het toch echt een hele andere distro kwa uitstraling en features :)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:05:
[...]

Verschillende packagesets? Standaard, volledig geladen, overvol met stuff, minimaal en dat soort dingen? En dan ook een custom functie. Als je de standaard nu pakt en dat is de huidige en die zet je vooraan in een grote knop en eronder deze keuzes met kleinere knopjes. volgens mij moet het dan perfect kunnen :)
Dat is precies wat ik bedoel. En dan ook nog een optie advanced om dat pakket dat je hebt gekozen aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Airdack schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:12:
[...]

Deze week nog wordt de RC1 van de KDE editie van Mint 8 verwacht! Ik ben zeer benieuwd hoe deze zich zal verhouden tot de main editie van Mint 8 :)

Is het trouwens een idee om een heel nieuw topic te maken voor Mint? Deze distro staat ondertussen 3e in de ditrowatch en ondanks dat het afgeleid is van Ubuntu vind ik het toch echt een hele andere distro kwa uitstraling en features :)
Persoonlijk vind ik dat Mint wel een eigen topic verdient ja. Wordt een erg populaire distro inmiddels, en Ubuntu is ook 'slechts' een Debian-afgeleide natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Is er overigens ook een makkelijk alternatief voor "taakbeheer". Ik weet wel hoe ik een proces in een terminal opzoek en kill, maar voor 'normale' mensen zoals mijn ouders valt dat niet mee.

Een vastlopend proces gebeurt niet vaak, maar zie ik wellicht iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:17:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. En dan ook nog een optie advanced om dat pakket dat je hebt gekozen aan te passen :)
Ik zou daar zelf niet zo op zitten te wachten.

Het maakt de installatie weer een stapje lastiger (want: kiezen is lastig, helemaal als je niet 100% weet wat de keuzes doen), en ik denk niet dat het een serieus voordeel zou hebben boven het software centrum. Of je nu tijdens of net na de installatie een paar pakketten extra selecteert of er een paar uitzet, maakt weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Roamor schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:46:
Is er overigens ook een makkelijk alternatief voor "taakbeheer". Ik weet wel hoe ik een proces in een terminal opzoek en kill, maar voor 'normale' mensen zoals mijn ouders valt dat niet mee.

Een vastlopend proces gebeurt niet vaak, maar zie ik wellicht iets over het hoofd?
System monitor is vergelijkbaar met taakbeheer van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:02:
[...]

Ik zou daar zelf niet zo op zitten te wachten.

Het maakt de installatie weer een stapje lastiger (want: kiezen is lastig, helemaal als je niet 100% weet wat de keuzes doen), en ik denk niet dat het een serieus voordeel zou hebben boven het software centrum. Of je nu tijdens of net na de installatie een paar pakketten extra selecteert of er een paar uitzet, maakt weinig verschil.
Die extra stap is er alleen als je ervoor kiest om je installatie te wijzigen natuurlijk. Voor de standaard gebruikers die hier niet mee lastig gevallen willen worden is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Vicarious schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:06:
[...]

System monitor is vergelijkbaar met taakbeheer van Windows.
Tuurlijk. 8)7 Misschien toch iets minder CLI gaan gebruiken. Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-10 16:17
Icyzer schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:17:
Heeft iemand anders dit ook al welleens gehad? In openoffice opent random het File menu, dit menu heeft dan focus en daardoor word datgene wat je typt niet opgeschreven.
Google geeft als enige oplossing een reboot maar dat werkt niet :(
Ik kreeg hier net een update van gnome-screensaver waarbij deze regression opgelost is. Dus :)
Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!