Ik begrijp wat je bedoelt, maar vind het verkeerd geformuleerd. Linux kan wel degelijk een vervanger voor Windows zijn. Het werkt alleen anders.
Overstappen is niet iets wat je in een week doet. Het gebruik van Linux eist gewoon dat je begrijpt hoe je systeem werkt, en dat je dus ook leert werken met die omgeving (en dus ook de shell).
Op zich mee eens, hoewel je met sommige distributies vrij makkelijk (en dus snel) een overstap kunt maken.
Elk OS zijn eigen doelgroep, en de doelgroep van Linux is niet Windows gebruikers (alleen al vanwege de verschillende achtergrond).
Doelgroep van sommige Linux-distributies is wel degelijk om Windows-gebruikers te trekken. Sterker nog, er zijn/waren distributies die de complete GUI van Windows hebben/hadden nagebootst.
Punt is vaak dat er bij een overstap naar Linux wat moeilijkheden ontstaan, die niet altijd het gevolg zijn van Linux op zich, maar bijvoorbeeld als gevolg van gebrekkige ondersteuning door fabrikanten, om maar wat te noemen. Of dat nu de spelletjesleveranciers zijn, of leveranciers van randapparaten. Ik heb een oude all-in-one van Canon, en daar kan ik onder Linux niks mee. Wordt niet eens herkend. En ja, ik heb al bij linuxprinting e.d. gekeken.
Vaak komen bij een overstap naar Linux dit soort dingen naar boven. De extra mogelijkheden die Linux op zijn beurt weer biedt worden dan niet opgemerkt, wat vaak het gevolg is van onwetendheid (op dat moment). Als je echter een tijd met Linux hebt gewerkt, en je moet om wat voor reden weer (even) terug naar Windows, dan merk je vaak dat je juist dan tegen problemen of tekortkomingen aanloopt. Je kunt grafisch veel dingen oplossen, maar dingen die je onder Linux via een simpel scriptje of commandline kon oplossen of aanpassen, zijn nu niet/nauwelijks meer mogelijk.