Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.366 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als samba loopt te kutten, dan is hij waarschijnlijk niet goed geconfigureerd. Pak de handleiding/howto er eens bij en kijk eens of alles goed staat. Als je er niet uitkomt zou ik een nieuw topic maken om met hulp van mensen hier eens te kijken hoe het in elkaar steekt. Als alles goed staat, kijk dan eens bij de bugreports (van ubuntu en samba) of er mensen zijn met dezelfde problemen als jij, en als dat niet zo is maak dan eens een bugreport aan.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:52:

Andere missers:
- Lelijk loginscherm en niet langer de mogelijkheid dit te veranderen.
- Het X grid komt op niet-top-notch computers vaak altijd te voorschijn bij in- en uitloggen! Dat kan echt niet wanneer je met je computer net zo cool wilt zijn als Windowsers en OSXers.

Treffers:
- Booten gaat sneller
- Boot splash scherm is mooier!

Ik gebruik al 10 jaar linux, ik kan niet zonder, maar buntu 9.10 heeft me meer dan andere releas eroffgepisst.

[...]

Uhh.. het systeem geeft zelf afentoe de hint dat je het moet gebruiken om e.e.a. te fixen?
Niet om vervelend te doen maar heb je voor deze problemen ook een bugreport gemaakt? Want ik kan je garanderen dat je deze problemen over tien jaar nog hebt. Wil je de nodige logs files posten? Wat bedoel je met lelijke login scherm? Of X grid? XDM, GDM, KDM, Enlightenment of SLIME? Overigens heeft dit niet zoveel met Linux in het algemeen te maken. Het is nog altijd de keuze van de distributeurs (of aanjezelf) om dit op deze manier samen te stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Allemaal al gedaan. De fout zit hem in Samba, en dat is gefixed in 3.4.0.
Ik wilde net zeggen hoe zo'n major nieuwe release vrijwel nooit in een Ubuntuversie komt maar tot mijn verbazing zie ik nu dat dat wel het geval is geweest, omdat deze fout waarschijnlijk te annoying was om 6 maanden mee te wachten (10.4) :D

Maar.. ik heb het probleem nog steeds ;(

Er moet iets niet kloppen in mijn situatie maar ik weet niet zo goed waar ik het nu zoeken moet.

Via gvfs werkt het mounten half, wel de ubuntuserver maar niet Windows 7.

-edit-

Dat was in reactie op Sallin, had Cagalli nog niet gelezen.
Maar met dat loginscherm bedoel ik GDM, standaard in U- en Xubuntu, is totaal op de schop gegooid in de laatste Gnome dus je hebt gelijk dat dat inderdaad niet helemaal een keus van de Distro is.

Dat grid is die standaard zwartwitte pixels in de vorm van in elkaar gevouwen tennisbalhelftjes of maandverbandjes of hoe je het wilt zien. :P Die hoor je niet te zien terwijl je zelf op basic manier met X bezig bent. Sinds Xubuntu 9.10 komt ie vaak tevoorschijn tijdens het laden.

[ Voor 33% gewijzigd door Sando op 20-12-2009 20:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:31:
Ik wilde net zeggen hoe zo'n major nieuwe release vrijwel nooit in een Ubuntuversie komt maar tot mijn verbazing zie ik nu dat dat wel het geval is geweest, omdat deze fout waarschijnlijk te annoying was om 6 maanden mee te wachten (10.4) :D

Maar.. ik heb het probleem nog steeds ;(

Er moet iets niet kloppen in mijn situatie maar ik weet niet zo goed waar ik het nu zoeken moet.

Via gvfs werkt het mounten half, wel de ubuntuserver maar niet Windows 7.
Wil je de nummers van de bugreports melden? Misschien kan ik iets voor je betekenen.

-edit- Zie net dat het probleem al door upstream is gefixed.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

De fout zit hem in Samba, en dat is gefixed in 3.4.0.
Ik wilde net zeggen hoe zo'n major nieuwe release vrijwel nooit in een Ubuntuversie komt maar tot mijn verbazing zie ik nu dat dat wel het geval is geweest
Ohnee toch niet! 3.4.3 is de fix, maar Ubuntu blijft bij 3.4.0.

Ik kan de bugreport niet terugvinden, maar de fix was al even terug.

Fix in deze versie:
http://samba.org/samba/history/samba-3.4.3.html
Major enhancements in Samba 3.4.3 include:

o Fix trust relationships to windows 2008 (2008 r2) (bug #6711).
o Fix file corruption using smbclient with NT4 server (bug #6606).
o Fix Windows 7 share access (which defaults to NTLMv2) (bug #6680).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Als je je ergert aan dat soort bugs in releases, dan zou ikzelf inderdaad aan debian gaan denken. Stable is echt stable (nieuwere software can je via backports installeren), en als je betatester wilt zijn draai je testing of unstable. Hierbij is testing weer wat stabier dan unstable, de packages + dependencies moeten voor testing kloppen, dit is bij unstable niet noodzakelijk het geval :).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Sallin schreef op zondag 20 december 2009 @ 18:13:
[...]

Volgens mij doet aptitude autclean iets soortgelijks:

[...]
Nee, dat ruimt een deel van de .debs in de cache op, het verwijderd geen overbodige packages. Ik had inderdaad ook al even naar dat commando gekeken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Dirk schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:57:
[...]

Nee, dat ruimt een deel van de .debs in de cache op, het verwijderd geen overbodige packages. Ik had inderdaad ook al even naar dat commando gekeken.
Ah je doelt op overbodige dependencies bijvoorbeeld? Ik heb het idee dat dat soort pakketjes automatisch worden verwijderd als er geupgrade wordt. Toen ik apt-get gebruikte was het commando: apt-get update && apt-get upgrade && apt-get autoclean && apt-get autoremove. Nu is het aptitude update && aptitude full-upgrade && aptitude autoclean, en op het oog doet dat hetzelfde.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 13:20
Nog mensen die problemen hebben met het scrollen in tekstbestanden onder (K)Ubuntu? Sommige stukken worden dan namelijk niet gerefresht en andere wel en dat onder verscheidene programma's: netbeans, winefish...

EDIT: Net wat getest, problemen verdwijnen als ik compositing afzet.

[ Voor 14% gewijzigd door zezke op 21-12-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Ik zit nu te werken aan die fileserver. Heb in de VT8237 chipset een Raid 1 aangemaakt van 2 terabyte schijven. Echter zie ik in Ubuntu nog 2 terabyte schijven. Is er een manier om dit werkend te krijgen dmv de chipset? Of moet ik er geheel omheen werken met iets anders?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:24:
Of moet ik er geheel omheen werken met iets anders?
Software RAID gebruiken ipv Fake RAID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:32

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

Weet iemand al wat over de status van Thunderbird 3? Dwz, wanneer deze in de officiele repos verschijnt?

[ Voor 3% gewijzigd door Pyronick op 22-12-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:34

Yucko

One clown to rule them all !

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:45:
[...]

Software RAID gebruiken ipv Fake RAID
Wilde net zeggen. Werkt thuis perfect op desktop :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik nog gepost dat ik Arch probeerde en het indertijd niet echt praktisch vond. Na weer een tijd met Ubuntu te spelen begon het weer te kriebelen en ben ik verder gegaan met de Arch installatie (partitie heb ik nooit verwijderd, met het idee er ooit verder mee te gaan). Dus van de week weer verder gegaan. Gevolg: Nooit geweten dat ik zonder compiz en gnome ook lekker kan werken :) Mijn systeem voelt twee keer zo snel aan als ubuntu 9.10, voelt stabieler (werkelijkheid is waarschijnlijk anders), alles werkt etc. Ik maak me wel nog steeds schuldig aan het gebruik van microsoft office (wat overigens wel erg goed werkt met wine)
Iemand ook ervaren dat na het weggaan van compiz je eindelijk gebruik gaat maken van virtual desktops? Geen wachttijden voor overbodige effects dus lekker snel en bruikbaar switchen (ik vraag me nu af waarom je de cube zou willen gebruiken)
Nog een bijkomend voordeel, ik kan eindelijk deftige Arch icoontjes in mn conky gebruiken ;) Binnenkort eens wat screens posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik heb juist dat ik zonder compiz me veel beperkter voel en minder verbonden voel met de interface.

Zo maak ik veel gebruik van de scale-plugin en zou ik de focus-trails en alle fijne default keybindings erg missen. Juist die keybindings (zoals ctrl-alt-shift pijltjes) en screenbindings zorgen ervoor dat ik meer en efficiënter gebruik maak van de virtuele desktops. En zo zijn er meer van dat soort effecten en tools die m.i. de boel een stuk gebruiksvriendelijker maken.

Maar natuurlijk moet je je plugins wel goed uitkiezen en instellen: de cube zou ik bijv. ook nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb nu DMRaid ingesteld, maar kon alleen per partitie een raid instellen. Heb het met de alternate installer gedaan. Ik dacht dat je gewoon 1 Raid 1 kon maken van een gehele schijf, en dan de active disk van de raid gewoon weer partitioneren, echter kon dat niet helaas. Ik heb nu dus 2 X een terabyte schijf, waarop een partitie staat van 2GB voor swap, 10GB voor root en de rest is een raid samen met de 2e terabyte schijf.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Sallin schreef op zondag 20 december 2009 @ 21:29:
[...]

Als je je ergert aan dat soort bugs in releases, dan zou ikzelf inderdaad aan debian gaan denken. Stable is echt stable (nieuwere software can je via backports installeren), en als je betatester wilt zijn draai je testing of unstable. Hierbij is testing weer wat stabier dan unstable, de packages + dependencies moeten voor testing kloppen, dit is bij unstable niet noodzakelijk het geval :).
Je kunt ook een mixed systeem gebruiken. Stable als basis en dan aanvullen met backports en pakketten uit testing. Zo draai ik stable met firefox 3.5 en xfce 4.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:28:
Ik heb nu DMRaid ingesteld, maar kon alleen per partitie een raid instellen. Heb het met de alternate installer gedaan. Ik dacht dat je gewoon 1 Raid 1 kon maken van een gehele schijf, en dan de active disk van de raid gewoon weer partitioneren, echter kon dat niet helaas. Ik heb nu dus 2 X een terabyte schijf, waarop een partitie staat van 2GB voor swap, 10GB voor root en de rest is een raid samen met de 2e terabyte schijf.
Je hebt met Linux Software RAID1 de volgende mogelijkheden:

1) RAID1 zonder partities (/dev/md0)
2) RAID1 met LVM en /boot partitie
3) RAID1 met "gewone partities"
4) RAID1 met "md raid partities"

Methode 2 is de meest flexibele en aanbevolen methode :)

DMRaid = afrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb die /dev/md0 partitie, maar ik kon niet vinden hoe ik de gehele server als Raid 1 doe, want dat lijkt me logischer en handiger.

Ik wilde in principe dat disk 1 en 2 samen een Raid 1 worden, waarna ik die virtuele 1000GB nog kan partitioneren en dat hij onderwater dat gewoon kloont op disk 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik vroeg me, welk alternatief voor MS paint gebruiken jullie eigenlijk? Voor kleine dingetjes, als even iets verduidelijken met een rode cirkel ofzo is The Gimp imo te omslachtig, maar een echt goed alternatief heb ik niet kunnen vinden. Ik zit nu te klooien met GNU Paint, maar het feit dat ik daar geen ctrl-z kan doen is niet echt fijn. Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:01:
Je hebt met Linux Software RAID1 de volgende mogelijkheden:

1) RAID1 zonder partities (/dev/md0)
2) RAID1 met LVM en /boot partitie
3) RAID1 met "gewone partities"
4) RAID1 met "md raid partities"
Ik snap je niet hierin. Als je LVM gebruikt doe je dat over je RAID laag, dus zet je een LVM parititie op je md-device. Dus wat jij bedoelt met optie 4 is me een raadsel :P

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:37:
[...]
Dus wat jij bedoelt met optie 4 is me een raadsel :P
Optie 4 is een vrij nieuwe methode (sinds kernel 2.6.28) om RAID devices te partitioneren:

http://www.linuxfoundatio...ioning_raid_/_lvm_on_raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 22:12
MsG schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:25:
Ik heb die /dev/md0 partitie, maar ik kon niet vinden hoe ik de gehele server als Raid 1 doe, want dat lijkt me logischer en handiger.

Ik wilde in principe dat disk 1 en 2 samen een Raid 1 worden, waarna ik die virtuele 1000GB nog kan partitioneren en dat hij onderwater dat gewoon kloont op disk 2.
Ik had F-spot gebruikt voor zoiets, maar weet niet meer of ik het nou handig vond werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
RetroTycoon schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:34:
[...]

Ik had F-spot gebruikt voor zoiets, maar weet niet meer of ik het nou handig vond werken :P
Je stelt je RAID-array in met een fotomanager :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:04:
Optie 4 is een vrij nieuwe methode (sinds kernel 2.6.28) om RAID devices te partitioneren:
Ah check. :) Je kan dan dus een partitietabel kwijt op je md device, in plaats van losse md-devices/arrays te hebben over dezelfde schijven (in jouw geval optie 3)?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:58:
[...]

Ah check. :) Je kan dan dus een partitietabel kwijt op je md device, in plaats van losse md-devices/arrays te hebben over dezelfde schijven (in jouw geval optie 3)?
Ja Gert inderdaad en dan kom je aan 4 mogelijkheden voor RAID1 :) Ik heb optie drie iewat ongelukkig beschreven maar dat moet natuurlijk dit zijn:

3) Partities die d.m.v. RAID1 worden gemirrored (/dev/md0, /dev/md1, /dev/md2 enzovoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
mcDavid schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:52:
[...]

Je stelt je RAID-array in met een fotomanager :?
Oeps verkeerde gequote :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar als ik dus dit wil:

Schijf 2 kloont de gehele schijf 1 dmv RAID 1. Daarna wil ik die raid nog kunnen partitioneren ipv 1 gehele raid block te hebben waar ik maar 1 partitie van kon maken. Daar kwam ik dus gister niet uit waardoor ik alleen de /home partitie in raid 1 heb kunnen zetten, maar de / en swap niet.

Kan je trouwens bij RAID 1 als 1 schijf kapot is gewoon als single disk verder gaan? Of word je gedwongen meteen een nieuwe schijf er bij in te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wel leuk, ik heb net Fspot mijn foto's map even laten indexeren. Toen nog even gepushed met nog tig andere programma's open, en kwam voor het eerst boven de 2GiB Ramgebruik uit! Het 2e dimmetje doet het dus ook! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Kan je trouwens bij RAID 1 als 1 schijf kapot is gewoon als single disk verder gaan? Of word je gedwongen meteen een nieuwe schijf er bij in te kopen?
Als alle bootzooi ook netjes gemirrored is ja.

Volgens mij heb je nu optie 3 geprobeerd, optie 4 is dan minder werk en in jou geval met 2 schijven net zo robuust, gewoon een grote md0 maken en dan op een conventionele manier partitioneren.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar gister had ik dus 1 grote md0 raid, maar die kon ik dus niet verder partitioneren omdat het volgens de installer 1 groot raid block was. Zal er nog eens wat mee spelen. Maar er moet met softwareraid toch IETS buiten die raid staan die de software raid zelf snapt? Of zit ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is onduidelijk maar het zou kunnen dat booten vanaf gepartioneerde RAID arrays niet gaat lukken (lees ook goed het commentaar):

http://bergs.biz/blog/200...artitionable-raid1-array/

Debian bug report:

http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=509960

Fedora bug report:

https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=471979

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Zeau, maar even gebookmarked omdat ik ook ben overgestapt. Heb Ubuntu 9.10 64-bits geinstalleerd. Grootste problemen die ik heb gehad:

- DNS resolving probleem. Mijn Orange Livebox doet niets met de AAAA requests en dropt die zodat mijn Ubuntu-machientje daar 5 seconden op gaat wachten. Workarounds: OpenDNS servers instellen en/of ipv6 dns requests in Firefox uitzetten in de about:config. Wel raar dat deze bug geen showstopper was voor de release, want erg veel mensen hebben hier last van. Vooral de non-techies zullen het snel opgeven en weer teruggaan naar Windows, want daar werkt het wel. Hier meer info over het probleem: https://bugs.launchpad.ne.../+bug/417757?comments=all

- Flash buttons werken niet. Workaround: Compiz uitschakelen. Ik gebruik die kloterige desktop-effectjes toch nooit, dus voor mij voldoende. Volgens mij speelt dit probleem alleen in de 64-bits versie, Flash daarvoor is nog een beetje brak dacht ik

- Citrix client installatie. Gaat iets lastiger dan normaal omdat ik de libmotif3 zooi niet heb. Bovendien is dat 32-bits, dus moest ik wat bestandjes kopieren en verplaatsen enzo. Hier meer info: http://forum.ubuntu-nl.or...raadloos/citrix-probleem/

- Ik ben wat beperkter in het bekijken van streams online. Sopcast player is gewoon te downloaden en werkt prima, maar tegenwoordig maakt iedereen van die websop pages met chatbox, en aangezien daar ActiveX-spul inzit werkt dat bij mij niet. Verder niet alle codecs aanwezig, zeker niet in 64-bits. Zo krijg ik geen geluid bij WMV-bestandjes, ook niet in VLC.

Iemand nog tips?

Verder: vrij tevreden. Het meeste werkte out-of-the-box, alleen dat DNS-probleem heeft me flink gefrustreerd. Zeker als ik de reacties op launchpad lees. Tuurlijk is het een fout in de (veelal) brakke routers van de ISP, maar daarom laat je toch geen honderdduizenden users met baggertraag internet zitten? Ze zijn nu echter eindelijk begonnen aan de fix en volgens mij is hij bijna klaar.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een Ubuntu server opgezet, omdat het me toch wel handig lijkt om zoiets te hebben draaien. Ik heb Apache, PHP, MySQL, VSFTPD en dat soort standaardzaken geinstalleerd om de server als developmentomgeving te laten dienen. Ook heb ik van iemand de tip gekregen om irssi (IRC client) te installeren, en dat blijkt inderdaad ook verdraaid handig te zijn. :) Werkt allemaal erg prima en ben heel tevreden.

Mijn vraag is nu, wat zijn nu handige applicaties om op je Ubuntu server te installeren? Wat hebben jullie zoal draaien, en waar zijn jullie erg over te spreken? Wat gebruiken jullie veel op je server?

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Modbreak:Ik zie toch weer een hoop vragen landen in dit topic. Ik wil iedereen nog eens vragen de topicwaarschuwing te lezen en voor vragen een (onderbouwde) eigen topic aan te maken

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 22:51:
Ik heb vandaag een Ubuntu server opgezet, omdat het me toch wel handig lijkt om zoiets te hebben draaien. Ik heb Apache, PHP, MySQL, VSFTPD en dat soort standaardzaken geinstalleerd om de server als developmentomgeving te laten dienen. Ook heb ik van iemand de tip gekregen om irssi (IRC client) te installeren, en dat blijkt inderdaad ook verdraaid handig te zijn. :) Werkt allemaal erg prima en ben heel tevreden.

Mijn vraag is nu, wat zijn nu handige applicaties om op je Ubuntu server te installeren? Wat hebben jullie zoal draaien, en waar zijn jullie erg over te spreken? Wat gebruiken jullie veel op je server?

Alvast bedankt. :)
Ik gebruik mijn Ubuntu server meestal als Fileserver en downloadbakje, dus daar zeker dingen zoals Samba, HellaNZB (CLI nieuwsgroepen) Sabnzbd+ en KTorrent op draaien.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, ik heb wat ruzie met Physx van Ageia (nvidia) in Wine... dat wil niet installeren op 64 bit install, wat weer vrij makkelijk op te lossen is door het op een 32 bit systeempje te installeren en de ageia dir. te kopieren naar de 64 bit install. Nou staat mijn 32 bit systeem ergens anders en op mijn moblin speel netbook wil wine niet installeren, dus nu vroeg ik mij zo eens af of er iemand is die een werkende, recente Ageia directory + physx.reg kan tarballen en uploaden ergens... (een zoektocht op het grote boze interwebs levert alleen niet werkende, allemaal verwijzende links op naar een rapidshare file die natuurlijk niet meer werkt)
nu vraag ik mij af of dit een vraag is, maar me dat afvragen is misschien al gevaarlijk, ik noem het dan maar een request ;)
oh en waarom wil ik dat nou installeren? nou eh, ja, een spelletje Mirror's Edge wat heel leuk zou zijn per ongeluk in de aanbieding via steam gekocht en dat draait weer voor geen meter op mijn oude windows laptop en ik lees verder dat het als een zonnetje via Wine zou moeten draaien, dus, daarom eigenlijk O-)
en nee, op de een of andere manier werkte de ageia dir kopieren vanuit windows dan weer niet..

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb Ubuntu op mijn laptopje en ik wil mijn computers thuis kunnen remote desktoppen. Een XP- en Win7-computertje.

In de repository staan diverse remote desktop-progjes zo te zien, met welke kan ik connecten met Windows-RDP? Moet ik daar 'Gnome-RDP' voor nemen?

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 27-12-2009 15:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
anandus schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:45:
Ik heb Ubuntu op mijn laptopje en ik wil mijn computers thuis kunnen remote desktoppen. Een XP- en Win7-computertje.

In de repository staan diverse remote desktop-progjes zo te zien, met welke kan ik connecten met Windows-RDP? Moet ik daar 'Gnome-RDP' voor nemen?
Volgens mij werd bij ubuntu een terminal client meegeleverd die met windows RDP compatible was. Tegenwoordig gebruik ik rdesktop, commandline based maar compatible met windows. Mochten je pc's niet rdp ondersteunen dan kan je altijd TightVNC of UltraVNC installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rockmanz schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:58:
[...]

Volgens mij werd bij ubuntu een terminal client meegeleverd die met windows RDP compatible was. Tegenwoordig gebruik ik rdesktop, commandline based maar compatible met windows. Mochten je pc's niet rdp ondersteunen dan kan je altijd TightVNC of UltraVNC installeren.
Je hebt toch Terminal Server Client ? Hierme connect ik echt overal op wat maar windows in de naam heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
:D Nu op nederland 1, Karmic Koala's! (alle dieren tellen mee ofzo)

Wat een hippe beesten! :D

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 27-12-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:22
Grr Ik heb 9.10 net geinstalleerd, ik werd gevraagd of ik de grafische driver voor Nvidia wou installeren, dit gedaan (Versie 185, die was aanbevolen stond erachter).

Maar alles loopt grafisch nu heel traag. Het gaat om een Asus P5N-MX moederbord met onboard GPU (Nvidia 7050 / 610i)

Hoe krijg ik dit goed? Want zo is het geen doen omdat alles ontiegelijk sloom gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Geen idee of het helpt maar je kunt ook versie 190 proberen. http://www.ubuntugeek.com...cjauntyintrepidhardy.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn FX5200 + 8600GT maar geupgrade naar 2x 9800GTX+ omdat drivers sinds 9.04 een ramp waren op de FX5200 die ineens niet meer ondersteund werd :S

Dus dat kan je issue ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:38:
Ik heb mijn FX5200 + 8600GT maar geupgrade naar 2x 9800GTX+ omdat drivers sinds 9.04 een ramp waren op de FX5200 die ineens niet meer ondersteund werd :S

Dus dat kan je issue ook zijn.
Huh, niet meer ondersteund? Ik heb gisteren nog bij mijn vriendin zonder problemen drivers voor een 5200 geinstalleerd. Niet gemerkt dat ze het niet deden, oid... Waar zou je het aan merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orian schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:43:
[...]

Huh, niet meer ondersteund? Ik heb gisteren nog bij mijn vriendin zonder problemen drivers voor een 5200 geinstalleerd. Niet gemerkt dat ze het niet deden, oid... Waar zou je het aan merken?
Dan heb je oudere drivers denk ik... vanaf de ?187? versie staat hij niet meer in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:17

Theimon

Snapte!?

Versie 173 ondersteunt de 5200. Laatst nog bij iemand op zn Ubuntu bak gezet. Werkt prima. Hogere versies werken niet meer met de FX serie geloof ik.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:17:
Grr Ik heb 9.10 net geinstalleerd, ik werd gevraagd of ik de grafische driver voor Nvidia wou installeren, dit gedaan (Versie 185, die was aanbevolen stond erachter).

Maar alles loopt grafisch nu heel traag. Het gaat om een Asus P5N-MX moederbord met onboard GPU (Nvidia 7050 / 610i)

Hoe krijg ik dit goed? Want zo is het geen doen omdat alles ontiegelijk sloom gaat
Geen idee? Wil je misschien je xorg config (/etc/X11/xorg.conf) (als deze bestaat) en je Xorg log posten? (/var/log/Xorg.0.log)

-edit-: en dan graag pastebin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Theimon schreef op maandag 28 december 2009 @ 02:01:
Versie 173 ondersteunt de 5200. Laatst nog bij iemand op zn Ubuntu bak gezet. Werkt prima. Hogere versies werken niet meer met de FX serie geloof ik.
Ah ja, dat klopt. Wist niet dat er nieuwere waren :). Er stond overigens ook nog een ander in de lijst, 90 oid, maar die heb ik maar niet gedaan, leek me wel erg oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:17

Theimon

Snapte!?

Orian schreef op maandag 28 december 2009 @ 08:43:
[...]

Ah ja, dat klopt. Wist niet dat er nieuwere waren :). Er stond overigens ook nog een ander in de lijst, 90 oid, maar die heb ik maar niet gedaan, leek me wel erg oud :P
Versie 96 nog wat waarschijnlijk. Die werkt ook met die kaart. Alleen de 173 gaat blijkbaar beter overweg met recente kernels. Een tikkie meer functionaliteit waarschijnlijk ook.

Dus de 96 werkt goed, maar de 173 werkt beter :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
96 komt me inderdaad bekend in de oren voor. Ik zal hem in ieder geval maar op 173 laten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theimon schreef op maandag 28 december 2009 @ 02:01:
Dat klopt inderdaad.

Alleen in combinatie met nieuwere kaarten, de 173 variant, voor meerdere monitoren is een huge issue.

Ik heb regelmatig dat Pauze of Slaapstand mijn PC niet volledig uitschakelt. Hij hangt dan op een idle systeem wat blijft draaien, dus MB en fannen. HD's zijn uitgeschakeld en ik kan niet meer dan alleen maar resetten.

Niet zo leuk voor mijn raidset iedere keer :)

Iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 11:16

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

ik heb problemen om vanaf karmic HTPC een netwerk verbinding op te zetten naar windows 7. Hij ziet de pc wel maar blijft vragen om een wachtwoord. Verbinden naar een server 2003 wil prima. Wat kan er mis zijn? Ik heb gezocht maar kan niets vinden..

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 00:17
Sando schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:50:
[...]

Ohnee toch niet! 3.4.3 is de fix, maar Ubuntu blijft bij 3.4.0.

Ik kan de bugreport niet terugvinden, maar de fix was al even terug.

Fix in deze versie:
http://samba.org/samba/history/samba-3.4.3.html

[...]
Dit bericht vond ik terug voor dat ik mijn hele verhaal hier uit de doeken wou gaan doen :) Zou het mogelijk kunnen wezen dat ik met een ubuntu 9.10 64 bits zonder deze update geen smb kan aanmaken met een windows 7 machine? hij lijkt wel het pad te kunnen vinden maar moet steeds tevergeefs het wachtwoord invoeren. Heeft iemand anders ook problemen ondervonden om een verbinding te maken met een windows 7 share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:42
Frits.Frederiks schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 08:09:
[...]

Dit bericht vond ik terug voor dat ik mijn hele verhaal hier uit de doeken wou gaan doen :) Zou het mogelijk kunnen wezen dat ik met een ubuntu 9.10 64 bits zonder deze update geen smb kan aanmaken met een windows 7 machine? hij lijkt wel het pad te kunnen vinden maar moet steeds tevergeefs het wachtwoord invoeren. Heeft iemand anders ook problemen ondervonden om een verbinding te maken met een windows 7 share?
Wat is de reden om niet gewoon de update uit te proberen? Dan weet je meteen meer.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits.Frederiks
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 00:17
Omdat ik pas over 2 uur die mogelijkheid kan pakken ;) zit nog bij de baas op kantoor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet iemand ook of er een applicatie is om je Gmail te checken, welke gebruik maakt van die indicator applet in de systray? Kan met google 1 vinden (gm-notify), maar dat lijkt me een beetje experimenteel en heeft geen .deb-package.
Met Evolution werkt het zo te zien alleen als ik Evolution open laat staan. Dat wil ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:20:
Weet iemand ook of er een applicatie is om je Gmail te checken, welke gebruik maakt van die indicator applet in de systray? Kan met google 1 vinden (gm-notify), maar dat lijkt me een beetje experimenteel en heeft geen .deb-package.
Met Evolution werkt het zo te zien alleen als ik Evolution open laat staan. Dat wil ik ook niet.
Je kunt ze allemaal proberen :)

cgmail - mail checker for the GNOME desktop
checkgmail - alternative Gmail Notifier for Linux via Atom feeds
gmail-notify - A Gmail Notifier
gnome-gmail-notifier - A Gmail Inbox Notifier for the GNOME Desktop
mail-notification - mail notification in system tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ja, heb daar al een aantal van geprobeerd, maar die voegen weer een extra icoontje toe... Het idee van die notifier applet is volgens mij juist om dat tegen te gaan en 1 icoontje te hebben om notificaties van verschillende applicaties weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gooi Evolution op een aparte workspace. Ik heb altijd een aparte workspace voor Evolution, 1 voor Firefox en 1 voor me werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Zou idd kunnen, maar draai Ubuntu op mn eeepc'tje, dus wil niet teveel overbodige apps hebben runnen ;) Dan toch maar een losse gmail-checker ;) Zal vast wel een keer een gmail-checker in de repository komen die wel van die universele notificatie-icoontje gebruik gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:37

xpc

Als er geen optie ´Minimize to tray´ inzit wordt het inderdaad lastig. Hoewel ik het zelf niet geprobeerd heb, maar misschien is Alltray iets voor jou? Kun je elk programma in de tray gooien als je wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Palomar schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:20:
Nog een tip: staar niet blind op GMail ondersteuning, immers GMail kan gewoon IMAP-IDLE en dus elke mail notifier met die ondersteuning werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Hm, ik krijg hier een stdin error 0 melding bij het installeren:

stdin : error 0
Unable to find a meduim containing a live file system

Maar eens even de iso opnieuw downloaden en burnen...

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35

AvK

Ready Set Go

Jaren geleden ooit eens gestoeid met Suse-linux. Daar zelfs een paar dagen cursus over gehad (via de baas). Maar wat een ramp toentertijd. Allerlei problemen (vooral met hardware) en het netwerk hebben we nooit aan de praat gekregen. Voor mijzelf besloten ' Nooit weer Linux' !!
Toch van de week op het oude laptopje waarop ik dit nu schrijf Ubuntu 9.10 geïnstalleerd. Laptopje is een Compaq Armada V300 met een halve gig aan geheugen en een 10G schijf. Tot mijn grote verbazing en voldoening werkt alles in 1x. Wel moest ik een andere wifi antenne gebruiken omdat mijn Sitecom cheap-ass stickje niet herkend werd / te installeren was. Gelukkig had ik nog een SpeedTouch stickje liggen en die werd promt herkend. Waar ik me ook over verbaasde was de gebruiksvriendelijkheid tijdens de installatie. Eigenlijk wijst alles zichzelf tot aan het partitioneren toe. De updates (166 stuks!) komen automatisch binnen, het configureren van de taalinstellingen gaat vrijwel automatisch. Het opnemen binnen mijn XP netwerk was een koud kunstje. Alle broodnodige software zit erop. Open Office, browser, mail, teken, foto en muziek spul. Perfect!
Ben nu lekker de boel aan het verkennen, de interface is erg simpel, de menu structuur zeer overzichtelijk. Natuurlijk moet je wel weer even zoeken als je iets wil maar tot nu toe lukt dat perfect. Het komt er op neer dat zelfs ik (Windows addict) aangenaam verrast ben over dit besturings systeem. Het lijkt me zelfs perfect voor bijvoorbeeld mijn schoonvader die telkens weer zijn XP om zeep weet te brengen......
Mijn complimenten voor de makers.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 22:51:
Gooi Evolution op een aparte workspace. Ik heb altijd een aparte workspace voor Evolution, 1 voor Firefox en 1 voor me werk.
Ik gebruik gewoon 4 monitoren en 4 workspaces :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakuin
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 08:33
Ik draai sinds kort ubuntu 9.10 tot volle tevredenheid, maar ik zit met een vraagje. Hoe kan ik op een simpele manier per bureaublad een wallpaper instellen. Ik heb op internet wel een paar programma's gevonden, maar ik herinner mij dat het op kubuntu heel simpel kon (een suse distributie jaren geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:34

Yucko

One clown to rule them all !

Voor zover ik weet kan dit niet native met Gnome. Je bent dus aangewezen op 3rd party apps

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Weet iemand trouwens hoe het kan komen dat zo af-en-toe ineens spontaan de functie Muistoetsen (de muis besturen met het numpad) aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:30

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

AvK schreef op donderdag 31 december 2009 @ 16:34:
Jaren geleden ooit eens gestoeid met Suse-linux. Daar zelfs een paar dagen cursus over gehad (via de baas). Maar wat een ramp toentertijd. Allerlei problemen (vooral met hardware) en het netwerk hebben we nooit aan de praat gekregen. Voor mijzelf besloten ' Nooit weer Linux' !!
Toch van de week op het oude laptopje waarop ik dit nu schrijf Ubuntu 9.10 geïnstalleerd. Laptopje is een Compaq Armada V300 met een halve gig aan geheugen en een 10G schijf. Tot mijn grote verbazing en voldoening werkt alles in 1x. Wel moest ik een andere wifi antenne gebruiken omdat mijn Sitecom cheap-ass stickje niet herkend werd / te installeren was. Gelukkig had ik nog een SpeedTouch stickje liggen en die werd promt herkend. Waar ik me ook over verbaasde was de gebruiksvriendelijkheid tijdens de installatie. Eigenlijk wijst alles zichzelf tot aan het partitioneren toe. De updates (166 stuks!) komen automatisch binnen, het configureren van de taalinstellingen gaat vrijwel automatisch. Het opnemen binnen mijn XP netwerk was een koud kunstje. Alle broodnodige software zit erop. Open Office, browser, mail, teken, foto en muziek spul. Perfect!
Ben nu lekker de boel aan het verkennen, de interface is erg simpel, de menu structuur zeer overzichtelijk. Natuurlijk moet je wel weer even zoeken als je iets wil maar tot nu toe lukt dat perfect. Het komt er op neer dat zelfs ik (Windows addict) aangenaam verrast ben over dit besturings systeem. Het lijkt me zelfs perfect voor bijvoorbeeld mijn schoonvader die telkens weer zijn XP om zeep weet te brengen......
Mijn complimenten voor de makers.
Dit zijn nu reacties waar ik lang op gehoopt heb.. ervaren Windows gebruikers die inzien dat Ubuntu dat niveau inmiddels op (vrijwel) alle punten geëvenaard heeft. Ik hoop dat er nog veel mensen zoals jij zullen volgen... Veel plezier in Ubuntu!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nouja, ik probeer al jaren verschillende Linux-distro's uit, maar bij vrijwel allemaal kom ik toch nog wel wat kinderziektes tegen hoor. Zoals nu weer dat gedoe met IPv6, daar hebben gewoon echt veel mensen last van... Verder moet ik moeilijk doen om encrypted DVDtjes af te spelen, en 'ordinary joe' wil dan niet lastig gevallen worden met het installeren van libdvdcss2 (ofzoiets) via de commandline. Nu kom ik daar zelf wel prima uit, maar voor laten we zeggen mijn vriendin zou dit een showstopper zijn. De Linux distro die nog het meest in de buurt komt is eigenlijk Linux Mint, daarbij werkte vrijwel alles out of the box.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Vicarious schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:01:
Nu kom ik daar zelf wel prima uit, maar voor laten we zeggen mijn vriendin zou dit een showstopper zijn. De Linux distro die nog het meest in de buurt komt is eigenlijk Linux Mint, daarbij werkte vrijwel alles out of the box.
Zoals zo vaak gezegd, een windowsinstallatie is meestal ook niet compleet met alleen de windows installatiecd. Je kan ook nog zelf op zoek naar de juiste drivers en software. Ik vermoed dat je vriendin daar ook niet vrolijk van wordt. Voordeel van repositories is dat je vriendin nu alle software die ze wilt kan uitkiezen en dat alle softwareupdates centraal georganiseerd worden. Bovendien hoeft ze zich ook niet druk te maken om softwarelicenties omdat het allemaal 'free' is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar het verschil is wel, merk ik zelf ook, dat als in Linux iets niet werkt je nagenoeg altijd in de terminal zit,omdat voor veel zaken geen GUI-layer is. Bij Windows is het een beetje klikken. Veel mensen prefereren misschien de terminal, maar met die abstracte commando's merk ik niet gauw dat ik er snel meer van begrijp dan wanneer ik iets via een GUI doe in Windows of Linux.

Bijvoorbeeld iets met: dkpg -i pietje.deb waarom is dat niet gewoon bijvoorbeeld:
Install package pietje.deb

Zelfde voor apt-get of aptitude, waarom niet zoiets als sudo update repository oid, maar het is allemaal weer een tikkeltje abstract en imo soms te afgekort, umount ipv unmount maakt het voor velen onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:32:
Maar het verschil is wel, merk ik zelf ook, dat als in Linux iets niet werkt je nagenoeg altijd in de terminal zit,omdat voor veel zaken geen GUI-layer is. Bij Windows is het een beetje klikken. Veel mensen prefereren misschien de terminal, maar met die abstracte commando's merk ik niet gauw dat ik er snel meer van begrijp dan wanneer ik iets via een GUI doe in Windows of Linux.

Bijvoorbeeld iets met: dkpg -i pietje.deb waarom is dat niet gewoon bijvoorbeeld:
Daar kies je dan zelf voor, om dat met de CLI te doen, dubbelklikken werkt gewoon volgens mij, zelfs bij openen via de browser wordt er hier gewoon gevraagd "Wil je het installeren?".
Zelfde voor apt-get of aptitude, waarom niet zoiets als sudo update repository oid,
Ook daar kies je zelf voor dan, als je de cli-tools opzoekt dan "moet alles via de cli" ja :)
Via die gui, synaptic, die je vindt via het menu kun je ook gewoon je repository's "updaten", toevoegen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:32:

Zelfde voor apt-get of aptitude, waarom niet zoiets als sudo update repository oid, maar het is allemaal weer een tikkeltje abstract en imo soms te afgekort, umount ipv unmount maakt het voor velen onduidelijk.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de terminal wennen is. Dat die commando's cryptisch zijn lijkt me ten eerste persoonlijke voorkeur, en ten tweede een kwestie van wennen, ten derde lastig te voorkomen omdat verschillende programma's nu eenmaal verschillende namen moeten hebben (apt is bijvoorbeeld eende afkorting van advanced packaging tool). Het grappige is dat veel linuxgebruikers de terminal een van de sterke punten van linux vinden. Daarbij kan ik trouwens heel veel via guis doen, bijvoorbeeld via de system settings van KDE, en updates via guis zoals synaptic, of adept. Trouwens, bij netwerkproblemen op windows (iig onder xp) zit je ook al snel op de cmd om ipconfig(?), ping etc in te typen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

blaataaps schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:37:
[...]
Daar kies je dan zelf voor, om dat met de CLI te doen, dubbelklikken werkt gewoon volgens mij, zelfs bij openen via de browser wordt er hier gewoon gevraagd "Wil je het installeren?".
[...]

Ook daar kies je zelf voor dan, als je de cli-tools opzoekt dan "moet alles via de cli" ja :)
Via die gui, synaptic, die je vindt via het menu kun je ook gewoon je repository's "updaten", toevoegen en dergelijke.
Oke ik noemde even toevallig 2 dingen waar een prima GUI-oplossing voor is. Maar ziljoen dingetjes die net even niet werken na een install zijn nog geen GUI-oplossingen voor, dan MOET je wel in de terminal, en die is gewoon niet echt aantrekkelijk. En vaak merk ik bij de users dan zo'n, "tss dan pas je je maar aan Linux aan"-houding, ipv meer een, "hmm veel users hebben dat, misschien eens over hebben"-houding. Dan denk ik, tja met zo'n koppige houding zul je als OS nooit echt significant verschil gaan maken. Overigens bedoel ik de Linux users in het algemeen wat ik vaak zie, en geen specifieke personen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

MsG schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:49:
[...]

Oke ik noemde even toevallig 2 dingen waar een prima GUI-oplossing voor is. Maar ziljoen dingetjes die net even niet werken na een install zijn nog geen GUI-oplossingen voor, dan MOET je wel in de terminal, en die is gewoon niet echt aantrekkelijk. En vaak merk ik bij de users dan zo'n, "tss dan pas je je maar aan Linux aan"-houding, ipv meer een, "hmm veel users hebben dat, misschien eens over hebben"-houding. Dan denk ik, tja met zo'n koppige houding zul je als OS nooit echt significant verschil gaan maken. Overigens bedoel ik de Linux users in het algemeen wat ik vaak zie, en geen specifieke personen oid.
Veel van die dingen waar je echt terminal voor nodig hebt moet je doen omdat je in eerste instantie al iets fout gedaan hebt volgens mij. Als je een standaard ubuntu installatie installeerd dan heb je de terminal helemaal nergens voor nodig. Maar zodra je dingen gaat veranderen met de terminal (zoals permissions) dan moet je de problemen ook zelf oplossen via de terminal.

Oftewel wat ik wil zeggen is dat de gemiddelde persoon de terminal helemaal niet nodig heeft, zodra je die wel nodig gaat hebben is het ook de moeite waard je erin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Alles overzichtelijk in een GUI vertalen is daarnaast ook bijna onmogelijk. Kijk bijvoorbeeld eens bij de manual van mediaspelers hoeveel opties er wel niet zijn. Voor de veelgebruikte opties is er meestal dan wel een GUI beschikbaar maar het is aan de gebruiker om te kiezen welke deze prefereert en de vrijheid van deze keuze is iets wat de doelgroep van Linux hoog in het vaandel heeft.
De CLI simpeler maker is trouwens lastiger dan je lijkt te denken. Een intuïtief commando zoals "install package" roept het programma "install" aan. Deze naam kan dus lastig ook voor andere installatie-doeleinden gebruikt worden. Zelf wanneer een distributie aliassen aanmaakt om dit op te lossen krijg je compatibiliteitsproblemen tussen de distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Leuk dat er zo gereageerd wordt op mijn post van 31 december. Momenteel betrap ik mezelf erop dat ik regelmatig even achter de 'traagste' laptop ga zitten om Ubuntu verder te doorgronden. Ben toch wat rarigheden tegen gekomen. Oa dat toen ik 'automatisch aanmelden' had ingeschakeld, tijdens een boot ineens gevraagd werd om een wachtwoord voor een sleutelring. Anders kwam mijn wifi-stick niet in de benen. Via wat struinen op het boze internet dit op kunnen lossen (weggooien van keyrings in Gnome2). Ook kreeg ik met geen mogelijkheid de verborgen bestanden zichtbaar. Blijkt dat gewoon onder 'Beeld' te staan als aanvink optie.... |:(

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

AvK schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 18:38:
Leuk dat er zo gereageerd wordt op mijn post van 31 december. Momenteel betrap ik mezelf erop dat ik regelmatig even achter de 'traagste' laptop ga zitten om Ubuntu verder te doorgronden. Ben toch wat rarigheden tegen gekomen. Oa dat toen ik 'automatisch aanmelden' had ingeschakeld, tijdens een boot ineens gevraagd werd om een wachtwoord voor een sleutelring. Anders kwam mijn wifi-stick niet in de benen. Via wat struinen op het boze internet dit op kunnen lossen (weggooien van keyrings in Gnome2). Ook kreeg ik met geen mogelijkheid de verborgen bestanden zichtbaar. Blijkt dat gewoon onder 'Beeld' te staan als aanvink optie.... |:(
Je kan hidden files ook bekijken met Ctrl+H :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Icyzer schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 17:28:
[...]

Veel van die dingen waar je echt terminal voor nodig hebt moet je doen omdat je in eerste instantie al iets fout gedaan hebt volgens mij. Als je een standaard ubuntu installatie installeerd dan heb je de terminal helemaal nergens voor nodig. Maar zodra je dingen gaat veranderen met de terminal (zoals permissions) dan moet je de problemen ook zelf oplossen via de terminal.

Oftewel wat ik wil zeggen is dat de gemiddelde persoon de terminal helemaal niet nodig heeft, zodra je die wel nodig gaat hebben is het ook de moeite waard je erin te verdiepen.
Dan heb jij denk ik toevallig altijd systemen gehad met open drivers en dat het toevallig allemaal prima werkte, maar dat het bij iedereen out of the box werkt is helaas nog steeds niet zo. En dan moet je al heel snel de terminal in. Opzich geen ramp, maar voor sommige mensen is het geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

MsG schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:48:
[...]

Dan heb jij denk ik toevallig altijd systemen gehad met open drivers en dat het toevallig allemaal prima werkte, maar dat het bij iedereen out of the box werkt is helaas nog steeds niet zo. En dan moet je al heel snel de terminal in. Opzich geen ramp, maar voor sommige mensen is het geen optie.
Dat zou inderdaad goed kunnen, want ik gebruik ubuntu pas sinds 9.04 en daarvoor werden intel wifi kaarten nog niet goed ondersteund. Dus dat zou mazzel kunnen zijn inderdaad. Maar toch als het eenmaal werkt heb je terminal niet zo snel meer nodig. Dat was meer mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Net nog wat raars, ik had de laptop dichtgeslagen en kreeg na een uurtje het ding met geen mogelijkheid meer aan de praat vanuit de slaapstand. Op een gegeven moment wel weer beeld maar met een raar inlogscherm wat weer op zwart ging. Harde reset was nodig om de boel weer op gang te krijgen. Is dat een bekend probleem of deed ik iets fout?
Verder prima tevreden hoor. Eén van de leuke dingen bij Ubuntu is de sloot met leuke eenvoudige spelletjes zoals Mahjong, 4 op een rij en Tetris. Het hele gezin is hier weer aan de Mahjong..... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

@ AvK

Slaapstand bij laptops is altijd een probleem geweest, voor zowel Windows als Ubuntu (voor zover ik weet, de W7 RC had in ieder geval veel problemen). Heb het maar gewoon geaccepteerd, en ingesteld dat hij nooit in slaapstand gaat.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 21:12
AvK schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:48:
Net nog wat raars, ik had de laptop dichtgeslagen en kreeg na een uurtje het ding met geen mogelijkheid meer aan de praat vanuit de slaapstand.
Dat is helaas een behoorllijk vaakvoorkomend probleem. Dingen die met powermangement te maken hebben staan redelijk laag op de todo-list van developers, en vooral dit soort dingen zijn redelijk moeilijk op te lossen. Dat ligt volgens mij vaak aan ACPI gebeuren, wat een interface is naar 't BIOS. Ooit had ik een Toshiba laptop, waarvan ik de ACPI tables eens gefixed heb met een Intel decompiler. Er zaten nogal wat fouten in, waardoor powermanagement nogal eens de fout in ging (was wel wat jaartjes geleden).

De laatste tijd is er wel veel vooruitgang in die specifieke dingen, maar dan alleen weer met nieuwere hardware. Een collega had een Dell laptop waarop dit soort dingen prima werkten, dus naast het merk en kwaliteit van de ACPI tables zal het ook nog eens liggen aan de leeftijd van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Bij mij werkt pauzestand best aardig. Het enige is: ik moet 'm wakker maken door activiteit met toetsenbord of muis. Als ik 'm wakker maak met bijv. de aan-uit knop of het openen van het scherm, werken daarna toetsenbord en muis niet en mag ik dus resetten...

Slaapstand werkt volgens mij ook maar gebruik ik nooit omdat het gigantisch traag is. Afsluiten en opstarten is way sneller.
Vicarious schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 15:01:
Nouja, ik probeer al jaren verschillende Linux-distro's uit, maar bij vrijwel allemaal kom ik toch nog wel wat kinderziektes tegen hoor. Zoals nu weer dat gedoe met IPv6, daar hebben gewoon echt veel mensen last van... Verder moet ik moeilijk doen om encrypted DVDtjes af te spelen, en 'ordinary joe' wil dan niet lastig gevallen worden met het installeren van libdvdcss2 (ofzoiets) via de commandline. Nu kom ik daar zelf wel prima uit, maar voor laten we zeggen mijn vriendin zou dit een showstopper zijn. De Linux distro die nog het meest in de buurt komt is eigenlijk Linux Mint, daarbij werkte vrijwel alles out of the box.
Sja geeneen systeem is perfect. Dat kan ook eigenlijk niet, want op dat moment zou je kunnen stoppen met ontwikkelen. Je moet dan ook niet een perfect systeem verwachten, dat is windows bijvoorbeeld ook niet.

[ Voor 55% gewijzigd door mcDavid op 01-01-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Icyzer schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:35:
[...]

Dat zou inderdaad goed kunnen, want ik gebruik ubuntu pas sinds 9.04 en daarvoor werden intel wifi kaarten nog niet goed ondersteund. Dus dat zou mazzel kunnen zijn inderdaad. Maar toch als het eenmaal werkt heb je terminal niet zo snel meer nodig. Dat was meer mijn punt.
Dat vind ik nog wel een beetje tegenvallen. Oke oma die niks doet zou er zonder terminal prima mee kunnen werken. Maar probeer maar eens 1 bestand buiten je homefolder te openen met editrechten, zónder CLI. Zoiets is er (nog?) steeds niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind GNU/Linux iets heel leuks en je voelt altijd best wel dat het gemaakt wordt vanuit functionaliteit en openheid en niet vanuit commercialiteit en kunstmatige beperkingen, maar veel dingen mogen nog goed worden verbeterd imo.

Nog even een ander dingetje/vraagje, wat ik nooit snap:

Ik weet even niet concreet iets dus daarom noem ik even 2 random applicaties:

Stel ik open de terminal en typ dan in nautilus, dan krijg ik bijvoorbeeld nautilus (doh! ;)) en als ik dan de terminal sluit blijft nautilus gewoon aan (voorbeeldje, misschien nautilus juist niet, maar in ieder geval sommige programma's wel)

Als ik dan hetzelfde doe met een ander programma, sluit soms het programma ook mee af bij het sluiten van de terminal. Hoe is dit bedoeld? Of zit hier gewoon geen uniform systeem in?

[ Voor 39% gewijzigd door MsG op 02-01-2010 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
AvK schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:48:
Net nog wat raars, ik had de laptop dichtgeslagen en kreeg na een uurtje het ding met geen mogelijkheid meer aan de praat vanuit de slaapstand. Op een gegeven moment wel weer beeld maar met een raar inlogscherm wat weer op zwart ging. Harde reset was nodig om de boel weer op gang te krijgen. Is dat een bekend probleem of deed ik iets fout?
Verder prima tevreden hoor. Eén van de leuke dingen bij Ubuntu is de sloot met leuke eenvoudige spelletjes zoals Mahjong, 4 op een rij en Tetris. Het hele gezin is hier weer aan de Mahjong..... :o
Soms werkt het niet allemaal goed. Heeft te maken met ACPI-ondersteuning enzo.
Spelletjes die ik vaak gebruik onder Linux zijn LBreakOut2, LTris, en TuxPuck :+

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
MsG schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 01:18:
[...]

Stel ik open de terminal en typ dan in nautilus, dan krijg ik bijvoorbeeld nautilus (doh! ;)) en als ik dan de terminal sluit blijft nautilus gewoon aan (voorbeeldje, misschien nautilus juist niet, maar in ieder geval sommige programma's wel)

Als ik dan hetzelfde doe met een ander programma, sluit soms het programma ook mee af bij het sluiten van de terminal. Hoe is dit bedoeld? Of zit hier gewoon geen uniform systeem in?
Wat is het probleem hiervan?

Je kan ook een icoon maken, dan heb je de keus applicatie(zie je geen terminal)
of met terminal starten(dan zie je wel terminal+ programma).
Bijv een icoon die ik maak is "gksudo nautilus"

Linux(of ander OS) moet je tijd voor nemen (dus leren), en ja het is anders dan windows.
Gewoon veel proberen, dan word het ook leuk om te gebruiken.
Zelf ben ik blij dat ik geen virusscanner en spyware scanner moet gebruiken. Software die je installeerd vrij is van virussen en spyware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
[...]

Dat vind ik nog wel een beetje tegenvallen. Oke oma die niks doet zou er zonder terminal prima mee kunnen werken. Maar probeer maar eens 1 bestand buiten je homefolder te openen met editrechten, zónder CLI. Zoiets is er (nog?) steeds niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind GNU/Linux iets heel leuks en je voelt altijd best wel dat het gemaakt wordt vanuit functionaliteit en openheid en niet vanuit commercialiteit en kunstmatige beperkingen, maar veel dingen mogen nog goed worden verbeterd imo.
Ik snap je voorbeeld niet, ik kan met mijn normale user de meeste bestanden in bijvoorbeeld /etc gewoon zien. Als ik ze wil editen dan moet ik ze met de juiste rechten openen. Een manier om dat te doen is de manier die jan99999 beschrijft.

Het idee is juist dat het niet aan gewone users is om dingen buiten hun /home te veranderen. Daar moet je superuser voor zijn. Dat is een van de redenen waarom linux oorspronkelijk veiliger was dan windows (die nu ook meer benadrukken dat iemand iets als superuser wil doen). Dat je dat vervelend vindt is eigenlijk vergelijkbaar met een paar posts hierboven waar iemand autologin heeft ingeschakeld. Aan de ene kant heel makkelijk, aan de andere kant een veiligheidsrisico. Veiligheid en gemak gaan nu eenmaal niet echt hand in hand.
jan99999 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 07:04:
Je kan ook een icoon maken, dan heb je de keus applicatie(zie je geen terminal)
of met terminal starten(dan zie je wel terminal+ programma).
Bijv een icoon die ik maak is "gksudo nautilus"

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Icyzer schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 17:28:
[...]

Precies! Iets simpels als Medibuntu toevoegen aan je repository is in de terminal een kleine copy/paste en klaar. Grafisch moet je daar tig keer voor klikken.
Als je niet "bang" bent van tekst ( >:) ) is een console zoveel krachtiger dan een GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

In XFCE is dat er wel, daar kun je rechtsklikken op een bestand en "openen als beheerder" ofzo kiezen.
In Gnome kun je idd even gksudo nautilus doen.

Als je een terminal sluit moeten gewoon alle programma's die in die terminal draaien mee afsluiten. Daar krijg je zelfs een waarschuwing voor als er nog programma's actief zijn. Als dat niet zo is, dan lijkt me dat een bug en ben ik benieuwd bij welk programma dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

Sommige programma's hebben wel de mogelijkheid zichzelf los te koppelen van de frontend en draaien dan in de achtergrond verder tot je deze weer benadert. Als ze dit als default optie hebben gebeurt dit ook zodra je een terminal emulator afsluit. Deze programma's lijken mij echter niet door jou gebruikt gezien je GUI voorkeur :).
In de andere gevallen is het inderdaad vaak een bug of crash waardoor het process niet gekillt wordt. Probeer bij die programma's eens CTRL-c in de terminal emulator ipv op het kruisje te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

M'n punt was ook niet zozeer dat je als normale user niet zomaar alles kan, dat vind ik juist een heel goed systeem. Echter zie ik bijvoorbeeld liever dat als ik in gedit iets open, ik mijn wachtwoord in kan typen bij beveiligde bestanden en dan geheel via de GUI de rechten heb om bestand X te overwriten. Nu moet je sowieso eerst hetzelfde programma afsluiten maar op een andere manier weer starten.

Ik zal eens noteren welk programma bleef staan na het sluiten van de terminal, dat is dus eigenlijk fout gedrag? Dus als je eenmaal iets via console start dan moet je de console venster ergens laten en als je geen console wil maak je een shortcut met hetzelfde commando?

Dat openen als beheerder zou wel een handige toevoeging zijn aan de gebruikersvriendelijkheid van GNOME imo.

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 02-01-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat een geniale feature zou zijn inderdaad, is dat je, wanneer je een bestand wilt opslaan waarvan je niet de rechten hebt, gewoon het sudo-password gevraagd wordt. Waar doe je ook al weer zo'n feature-request?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

Ubuntu Brainstorm?
Er bestaat trouwens ook zoiets als plugins ;) Sommige hiervan zijn ook in de repository te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Firestone op 02-01-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
mcDavid schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:46:
Wat een geniale feature zou zijn inderdaad, is dat je, wanneer je een bestand wilt opslaan waarvan je niet de rechten hebt, gewoon het sudo-password gevraagd wordt. Waar doe je ook al weer zo'n feature-request?
Op launchpad.net lijkt mij? Maar ik denk dat dit al wel eerder gedaan is... Immers deze functie zit al wel in andere besturingsprogramma's (waaronder Windows 7). Dit soort zaken zijn denk ik ook de reden dat Linux nog niet klaar is voor de massa, omdat die gewoon willen kunnen kopiëren waarheen ze willen, zonder een elevated nautilus op te starten waarbij niemand ze vertelt hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb dat eerder geopperd als brainstorm feature, maar toen zeiden ze, tja dat kan elk programma zelf wel regelen dmv policykit oid. http://brainstorm.ubuntu.com/idea/17956/ dat was hem.

In ieder geval goed dat ik niet de enige ben die zoiets wel handig vind :) en er niet alleen maar wordt gezegd, tss moet je de cli maar aanleren.
afraca schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:58:
^ Tell us something we don't know :|
:?

[ Voor 19% gewijzigd door MsG op 02-01-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

^ Tell us something we don't know :|

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
mcDavid schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:46:
Juist niet! Dat heeft nogal wat security-implementaties.
RetroTycoon schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:51:
[...]
Dit soort zaken zijn denk ik ook de reden dat Linux nog niet klaar is voor de massa, omdat die gewoon willen kunnen kopiëren waarheen ze willen, zonder een elevated nautilus op te starten waarbij niemand ze vertelt hoe dat moet.
't Is maar net wat "de massa" voorgeschoteld krijgt. Want ga de "ik kan een file niet deleten omdat-ie in gebruik is"-topics eens tellen... Dergelijke beperkingen kent Tux niet, als ik een film afspeel kan ik hem prima deleten, en zodra de film is afgelopen is-ie echt weg.

[ Voor 45% gewijzigd door RemcoDelft op 02-01-2010 14:30 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!