IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Hallo Gert,gertvdijk schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:00:
Dat is wel erg raar, aangezien die 'bootsplash' animatie ook al in X is. Kan je eens uitloggen als gebruiker en kijken wat je dan ziet? Dat is namelijk eenzelfde omgeving (GDM greeter) als waarin de bootsplash draait.
Ja, ik heb nu het verschil ontdekt tussen GRUB
Tjeeee... mijn Grub menu was inderdaad was resolutie veranderd en ontzettend
traaaaaag geworden met het opbouwen van het scherm!
En ik maar proberen om iets aan de GDM Greeter te veranderen...
Weer wat geleerd
Toch snap ik niet waarom de GDM Greeter er bij mij zo slecht uitziet op een
1080i televisie. Het kleur verloop lijkt erg op een down conversie naar 256 kleuren.
Terwijl 1x in mijn desktop omgeving echt over de 24bit kleuren beschik!
(anders wil xmbc ook niet eens starten)
Hier werkt het (weer). Waarschijnlijk draaien ze op Karmicafraca schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:02:
[...]
Wat betreft Ubuntu forum, same here, beetje jammer. (Is trouwens wel te pingen). Misschien maintenance probleempjes?)
Ach ja bij mij draait Karmic heel stabiel maar ik hoor ook andere verhalen... Lucid zal wel beter ontvangen worden, die draait op Debian Unstable ipv Debian Testing, dat scheelt heel wat problemen.
Je kan als volgt bij de configuratieinstellingen van de GDM user/omgeving:FiVAL schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:23:
Toch snap ik niet waarom de GDM Greeter er bij mij zo slecht uitziet op een
1080i televisie. Het kleur verloop lijkt erg op een down conversie naar 256 kleuren.
Terwijl 1x in mijn desktop omgeving echt over de 24bit kleuren beschik!
(anders wil xmbc ook niet eens starten)
- Zorg dat je je in de GDM greeter bevindt (zonder in te loggen)
- Ga naar een VirtualTerminal (bijv. nr 1) met Ctrl+Alt+F1
- commando's (vanzelfsprekend wat ze doen):
export DISPLAY=:0.0 sudo -u gdm gnome-control-center
- Ga terug naar je GDM scherm met Ctrl+Alt+F7 (of 8 of 9 soms) en zie een Gnome configuratiescherm waarin je van alles kan aanpassen.
- Vergeet na afloop niet uit je VT uit te loggen voor oneigenlijk gebruik/misbruik mocht je je daar zorgen over maken.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Er bestaat een pidgin-plugin voor twitter?zAo schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:58:
Weet iemand een Twitter client die Notify OSD van Ubuntu ondersteund? Ik wordt echt gek van die 100 verschillende OSD's.
Anoniem: 289377
Even gecheckt: ze draaien Hardyknakworst schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:09:
[...]
Hier werkt het (weer). Waarschijnlijk draaien ze op Karmic
Ach ja bij mij draait Karmic heel stabiel maar ik hoor ook andere verhalen... Lucid zal wel beter ontvangen worden, die draait op Debian Unstable ipv Debian Testing, dat scheelt heel wat problemen.
Wel wat omslachtig, maar er is een plugin. Dit weekend eens proberen. ThanksmcDavid schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:25:
[...]
Er bestaat een pidgin-plugin voor twitter?
Nu alles updaten (155 updates :O!) en dan customizen
Als je al Gnome Do draait kan je de Twitter plugin activeren en verschijnen nieuwe tweets (alleen) in je OSD. Het zelf tweeten gaat dan geheel in Do-stijl zonder fratsen. Maar je zou het dus ook gewoon kunnen gebruiken puur voor de notifications (wat ik doe).zAo schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:58:
Weet iemand een Twitter client die Notify OSD van Ubuntu ondersteund? Ik wordt echt gek van die 100 verschillende OSD's.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ja, het is erg basic. Maar ik zou geen 10 minuten lang geflits willen zien van notifications van tweets die ik misschien allang op mijn telefoon of andere locatie heb gelezen.RetroTycoon schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:40:
Dat werkt idd erg handig, maar dus enkel voor 'nieuwe' berichten. Dus je krijgt geen update van alles dat sinds gister kwam langszetten, mocht dat in je wensenpakekt zitten
Moet je de instellingen checken in je router/karmic. Hier is mijn laptop met Karmic op wireless het snelste in huisIcyzer schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:54:
Damn, internet is wel ontzettend langzaam op karmic zeg

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Wat is dat nou weer voor veel te algemene opmerking? Wat is nou precies traag? Bandbreedte lager, downloaden van usenet, renderen van webpagina's, ... kortom: definieer 'internet'.Icyzer schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:54:
Damn, internet is wel ontzettend langzaam op karmic zeg
En wat geeft je aanleiding om daarvan Ubuntu Karmic te verdenken?
[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 10-12-2009 18:06 ]
Tips waar te kijken? want zelfs browsen gaat langzaamTouchdomex schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:01:
[...]
Moet je de instellingen checken in je router/karmic. Hier is mijn laptop met Karmic op wireless het snelste in huis

Router settings zijn het zelfde, ik had ern onder jaunty ook geen last van...
Edit: specs
32bit jaunty
Firefox 3.5
Gewoon tweakers enzo gaan al langzaam
Pc is een dualcore 2,26 alles via WiFi
[ Voor 12% gewijzigd door Icyzer op 10-12-2009 18:15 ]
Welke browser? Wat gaat traag? Gewone website's? Specs voor de rest? 64 bits? 32 bits?Icyzer schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:07:
[...]
Tips waar te kijken? want zelfs browsen gaat langzaam(op w7 op zelfde laptop gaat het prima
)
Router settings zijn het zelfde, ik had ern onder jaunty ook geen last van...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Sorry, was een beetje een rant achtige post.gertvdijk schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:06:
[...]
Wat is dat nou weer voor veel te algemene opmerking? Wat is nou precies traag? Bandbreedte lager, downloaden van usenet, renderen van webpagina's, ... kortom: definieer 'internet'.
En wat geeft je aanleiding om daarvan Ubuntu Karmic te verdenken?
Het internet is gewoon dermate traag dat GoT 10 seconden laadtijd heeft...
Ik heb nu wat instellingen veranderd en het gaat al wat beter, en daarbij nog chrome en het is acceptable maar in Windows/jaunty had ik er toch niet z'n last van
Maar ik moet zeggen dat karmic voor de rest wel erg lekker in elkaar zit, nog even wat goede dualmonitor en wallpaper settings uitvogelen en I'm good to go
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Ik zal de post updaten met de problemen die ik ben tegen gekomen.
edit 1: De updater download nu alles. Hij heeft al aangegeven dat het pakket laptop-power-tools niet functioneel / ondersteunt is / wordt na de upgrade. Het zal wel een Karmic pakket zijn wat met HAL samenwerkt of zo? Er is al aangegeven dat ik mag kiezen om dat ding na upgrade te verwijderen.
edit2: eerste prompt: Download and extract snmp for mib and rfc of iets dergelijks. Ik heb maar aangevinkt en doorgeklikt. Bij de help stond: some snmps require mib that cannot be shipped bla bla, dus het moest los gedownload worden. Zal wel weer een of andere proprietairy iets zijn, wat niet mee mag.
edit 3: en Lucid draait.Alles lijkt nog te werken.
[ Voor 73% gewijzigd door MoiZie op 11-12-2009 01:52 ]
Nou zeg je nog niet wat er zo traag is. Heb je al zo'n speedtest gedaan ( http://speedtest.bbned.nl bijv) ? Watvoor netwerkkaart heb je? ($ lspci)Icyzer schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:20:
[...]
Sorry, was een beetje een rant achtige post.
Het internet is gewoon dermate traag dat GoT 10 seconden laadtijd heeft...
Ik heb nu wat instellingen veranderd en het gaat al wat beter, en daarbij nog chrome en het is acceptable maar in Windows/jaunty had ik er toch niet z'n last van
Maar ik moet zeggen dat karmic voor de rest wel erg lekker in elkaar zit, nog even wat goede dualmonitor en wallpaper settings uitvogelen en I'm good to go
Omdat ik er vanuit ga dat lucid zelfs bij alpha 1 al veel stabieler is dan karmic. Immers, het moet een LTS worden, het kan dus alleen maar beter worden dan karmic nu is. Verder ben ik versie-verslaafd. Nieuwste van het nieuwste moet natuurlijk wel braaf draaien op deze oude laptop. De desktop blijft gewoon lekker karmicgertvdijk schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 00:40:
@MoiZie: Ik snap totaal niet wat je hebt met alpha releases. Ze zijn volop in development en voor developers/testers, niet voor gewone gebruikers. Wat je nu meldt over die alpha is morgen al zowat weer onwaar, juist omdat er zo hard wordt ontwikkeld. Daarnaast is het totaal niet te projecteren op 10.04 Lucid, omdat er nog veel teveel gaat veranderen. First impressions van een bèta of een RC zijn véél interessanter hier denk ik.
Pardon!? Je gaat ervan uit dat een *alpha* stabieler is dan een *stable* release? Lees je wat je zelf schrijft?MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:24:
Omdat ik er vanuit ga dat lucid zelfs bij alpha 1 al veel stabieler is dan karmic.
Je schrijft het zelf heel goed hier: *worden*. Het is nog geen LTS release.MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:24:
Immers, het moet een LTS worden, het kan dus alleen maar beter worden dan karmic nu is.
Als jij altijd nieuwste van het nieuwste wil draaien kan je beter een 'rolling' distro pakken in plaats van een met een release cycle van een half jaar.MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:24:
Verder ben ik versie-verslaafd. Nieuwste van het nieuwste moet natuurlijk wel braaf draaien op deze oude laptop.
Het gaat niet alleen om mij, ik denk juist breder dan mezelf. Ik denk namelijk dat het voor het merendeel van de mensen hier totaal niet interessant is, maar juist voor developers of mensen die echt willen spelen. Maar mijn probleem heeft kortgezegd ook een andere kant: het is nog geen Ubuntu. Lucid alpha 1 is iets volledig in ontwikkeling, totaal niet representatief voor een stable release zoals nu Karmic en ik ben dan ook bang dat je mensen alleen maar probleemlogs laat zien die ze zelf toch nooit tegen zullen komen, omdat ze geen alpha's draaien.MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:24:
Maar als je mijn alpha1 upgrade niet interessant vindt om te lezen, dan doe je dat toch niet?
Misschien een idee om een apart topicje te maken voor het testen van Debian experimental en Ubuntu alpha's?
Ok ok, ik haal stabiel en nieuw door elkaar.gertvdijk schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 02:08:
[...]
Pardon!? Je gaat ervan uit dat een *alpha* stabieler is dan een *stable* release? Lees je wat je zelf schrijft?
[...]
Je schrijft het zelf heel goed hier: *worden*. Het is nog geen LTS release.
[...]
Mjah, aan de andere kant; als ik stabiel wil, dan is Ubuntu dat ook. En ik heb geen behoefte aan meerdere distributies tussen mijn verschillende systemen, ik ben bang dat dat allemaal anders werkt / voelt.Als jij altijd nieuwste van het nieuwste wil draaien kan je beter een 'rolling' distro pakken in plaats van een met een release cycle van een half jaar.
Als tweaker zijnde vind ik het leuk om aan te klooien met het nieuwere spul. Verder heb ik met linux de ervaring, dat hoe nieuwer, hoe beter. Meer functies (of hardware) wordt ondersteund, pakketten worden professioneler, uitgebreider en mooier, etc etc. Als voorbeeld, mijn windows mobile telefoon kon ik pas normaal synchroniseren met linux, sinds karmic alpha 2. Daarom hoop ik dat de alpha1 van lucid, voor mijn laptop lekker goed werkt. Alle hardware knoppen, alle stroombesparende functies, mooie cpu scaling met 6 stappen, zoals in windows, in tegenstelling tot de 3 die hij nu heeft. Dat soort dingen zorgen ervoor dat ik goede ervaringen heb, zelfs met alpha (of moet ik bij linux zeggen, juist) releases.[...]
Het gaat niet alleen om mij, ik denk juist breder dan mezelf. Ik denk namelijk dat het voor het merendeel van de mensen hier totaal niet interessant is, maar juist voor developers of mensen die echt willen spelen. Maar mijn probleem heeft kortgezegd ook een andere kant: het is nog geen Ubuntu. Lucid alpha 1 is iets volledig in ontwikkeling, totaal niet representatief voor een stable release zoals nu Karmic en ik ben dan ook bang dat je mensen alleen maar probleemlogs laat zien die ze zelf toch nooit tegen zullen komen, omdat ze geen alpha's draaien.
Misschien een idee om een apart topicje te maken voor het testen van Debian experimental en Ubuntu alpha's?
Als ik zo mijn configuratie bekijk, dan kloppen al mijn instellingen nog steeds!gertvdijk schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:18:
Je kan als volgt bij de configuratieinstellingen van de GDM user/omgeving:
- Zorg dat je je in de GDM greeter bevindt (zonder in te loggen)
- Ga naar een VirtualTerminal (bijv. nr 1) met Ctrl+Alt+F1
- commando's (vanzelfsprekend wat ze doen):
export DISPLAY=:0.0 sudo -u gdm gnome-control-center- Ga terug naar je GDM scherm met Ctrl+Alt+F7 (of 8 of 9 soms) en zie een Gnome configuratiescherm waarin je van alles kan aanpassen.
- Vergeet na afloop niet uit je VT uit te loggen voor oneigenlijk gebruik/misbruik mocht je je daar zorgen over maken.
Kun je ook nog ergens specifiek de instellingen van de greeter aanpassen?
Want naast dat het kleurverloop er dus niet uit ziet (heel blokkerig) kloppen de kleuren
zelf ook niet. De greeter is veel te rood. Ter vergelijking heb ik zelfs via google een
screenshot gevonden van de greeter die via de browser wel perfect wordt weergegeven
om mijn scherm...

mcDavid schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 00:38:
[...]
Nou zeg je nog niet wat er zo traag is. Heb je al zo'n speedtest gedaan ( http://speedtest.bbned.nl bijv) ? Watvoor netwerkkaart heb je? ($ lspci)

Dit op een 3Mbit lijntje dus dat is minder als 30% van de normale snelheid. Als kaart heb ik een intel Wireless wifi link 5100.
Ik heb ook al gekeken of het aan iets anders ligt maar men CPU/HDD load word niet te groot ofzo
Die nieuwe Intel WLAN kaartjes zijn verradelijk. Soms gaan ze een half uur fullspeed en dan plots zijn ze zo traag als stront. En als je dan die problemen hebt is dat soms ook te zien aan de link speed (iwconfig) en soms blijft ie leuk op 54Mb/s staan met een goede signal strength en is het onverklaarbaar langzaam.Icyzer schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 12:50:
Dit op een 3Mbit lijntje dus dat is minder als 30% van de normale snelheid. Als kaart heb ik een intel Wireless wifi link 5100.
Kan jij even wat uitvoer geven van
iwconfig
Dat doe je toch op die manier? Dat zijn de settings voor de omgeving van de greeter.FiVAL schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:26:
Kun je ook nog ergens specifiek de instellingen van de greeter aanpassen?
Kan jij eens een screenshot/foto maken van wat jij ziet?FiVAL schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:26:
Want naast dat het kleurverloop er dus niet uit ziet (heel blokkerig) kloppen de kleuren
zelf ook niet. De greeter is veel te rood. Ter vergelijking heb ik zelfs via google een
screenshot gevonden van de greeter die via de browser wel perfect wordt weergegeven
om mijn scherm...
[ Voor 37% gewijzigd door gertvdijk op 11-12-2009 13:30 ]
gertvdijk schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:29:
[...]
Die nieuwe Intel WLAN kaartjes zijn verradelijk. Soms gaan ze een half uur fullspeed en dan plots zijn ze zo traag als stront. En als je dan die problemen hebt is dat soms ook te zien aan de link speed (iwconfig) en soms blijft ie leuk op 54Mb/s staan met een goede signal strength en is het onverklaarbaar langzaam.
Kan jij even wat uitvoer geven van?iwconfig
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
wmaster0 no wireless extensions.
wlan0 IEEE 802.11abgn ESSID:"wireless"
Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: 00:17:3F:56:4E:3C
Bit Rate=12 Mb/s Tx-Power=15 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Link Quality=47/70 Signal level=-63 dBm Noise level=-76 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
pan0 no wireless extensions.
Wat is er mis met een 'windows' mindset, in deze context? Ik zie eigenlijk niet wat windows ermee te maken heeft. Windows heeft ook zeer lange release tijden, met producten die net als linux ook nog gepatcht worden na de release. En net als linux, crasht zo'n besturingssysteem ook nog wel eens vlak na de release, maar na een paar patchrondes is dat ook wel weg.gertvdijk schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 02:33:
@MoiZie: Je zit nog grotendeels met een Windows mindset te werken lees ik tussen je regels door. Altijd het nieuwste willen is níet wat je wil; je wil iets dat stabiel is, zo min mogelijk bugs heeft en je niet elke paar dagen doet verrassen met nieuw gedrag. Dat kan je alleen bewerkstelligen door te werken met feature freezes voor releases. Bij Ubuntu (en in het bijzonder Debian) probeert men een stable release te maken die in functionaliteit hetzelfde is (meestal ook support voor hardware, tenzij het bugs betreft of painless patch) en alleen bugfixes krijgt. Zo weet iedereen dat *Karmic* deze functionaliteit heeft en niet *Karmic-sinds-10-december2009* daar opeens verandering in brengt.
Verder, onder windows draai ik ook altijd beta's en alpha's. De reden is vooral dat ik op die manier bugs kan submitten, waarmee ik de ontwikkeling misschien wat versnel. Dat zo'n programma dan eens in de week een keer crasht, ach.. En ook onder windows willen beta's en alpha's nog wel eens flink van functionaliteit verschillen gedurende de ontwikkeling van het programma. Als dat is waar ik mee wil en kan leven, dan is dat toch prima? Ik denk dat jij juist wat meer last hebt van een linux mindset en dus meer achter het idee staat dat wat gereleased wordt ook echt stabiel moet zijn en tientallen jaren zonder grote updates en functionaliteitveranderingen gebruikt moet kunnen worden.
Netto ga je met die verbinding niet veel verder komen dan een paar Mbits als ie bruto maar op 12 Mb/s onderhandelt. Verder maak ik me zorgen over je S/N ratio. Even een ander, rustiger kanaaltje kiezen met je AP?Icyzer schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:42:
wlan0 IEEE 802.11abgn ESSID:"wireless"
Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: 00:17:3F:56:4E:3C
Bit Rate=12 Mb/s Tx-Power=15 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Link Quality=47/70 Signal level=-63 dBm Noise level=-76 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Maar zo langzaam als ie nu is lijkt me wel dat er ook softwarematig (of firmwarematig, er wordt een binary blob in de kernel geladen voor die Intel kaartjes) aan de hand is.
Dat die niet handig of van toegevoegde waarde is in een Ubuntu topic. (mijn mening met redenering in eerdere posts)MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:48:
Wat is er mis met een 'windows' mindset, in deze context?
Windows heeft er ook niets mee te maken, maar wel de mindset ervan. Verder vind ik dat je de release cycle van Windows totaal niet 'ook zeer lang' kan noemen. 6 maanden tegenover enkele jaren...MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:48:
Ik zie eigenlijk niet wat windows ermee te maken heeft. Windows heeft ook zeer lange release tijden
Die ontwikkeling gebeurt niet hier, maar op Launchpad bijvoorbeeld.MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:48:
Verder, onder windows draai ik ook altijd beta's en alpha's. De reden is vooral dat ik op die manier bugs kan submitten, waarmee ik de ontwikkeling misschien wat versnel.
Pardon? Ubuntu heeft elke zes maanden een release met nieuwe functionaliteiten die stabiel zijn. Ik heb helemaal niet het idee dat het supporten van een feature-versie van 10 jaar oud moet gebeuren; mensen moeten overstappen op moderne software. En dat kan makkelijk met een release cycle van 6 maanden en een support van enkele (tot 5) jaren na release!MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:48:
Ik denk dat jij juist wat meer last hebt van een linux mindset en dus meer achter het idee staat dat wat gereleased wordt ook echt stabiel moet zijn en tientallen jaren zonder grote updates en functionaliteitveranderingen gebruikt moet kunnen worden.
[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 11-12-2009 13:57 ]
Dat snap ik, maar ik zie het anders. Een upgrade naar een alpha hoort ook onder een ervaring met Ubuntu. Het is het grote ubuntu topic, niet het grote karmic of stable ubuntu topic namelijk. Dus ik beschrijf mijn ervaring met een upgrade van karmic naar alpha 1 van lucid. Ik denk dat we hierover gewoon anders denken. Ik laat ook graag ervaringen zien van software die nog niet helemaal klaar is. Vragen zul je me er niet over horen stellen, maar mocht iemand iets zoeken wat toevallig met een upgrade van karmic naar lucid heeft te maken, en mocht ik iets tegengekomen zijn, dan had het in die post kunnen staan.gertvdijk schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:55:
[...]
Die ontwikkeling gebeurt niet hier, maar op Launchpad bijvoorbeeld.Dus elke scheet die misgaat of experimentele nieuwe feature bij een Alpha release 'hoort hier gewoon niet'. Maar nogmaals, dat is mijn mening.
Goed, tientallen jaren is overdreven, maar als mensen dan toch over moeten stappen, waarom dan niet zo vroeg mogelijk? Bij windows zou ik het amper aandurven, een alpha installeren. Juist omdat ik gemerkt heb dat het zo veilig en goed is om dat bij linux te doen, zonder kans op constante crashes of wat dan ook, dat is toch juist goed? In mijn ogen is een alpha bij linux, een release candidate bij windows. Misschien ook overtrokken, maar ik heb bijna nooit last van eigenaardigheden (die niet door mijzelf komen) met vroege releases. En omdat het web al vol staat van negatieve ervaringen, is zo'n upgrade post die in 1x goed ging, toch juist ook mooi om te zien?[...]
Pardon? Ubuntu heeft elke zes maanden een release met nieuwe functionaliteiten die stabiel zijn. Ik heb helemaal niet het idee dat het supporten van een feature-versie van 10 jaar oud moet gebeuren; mensen moeten overstappen op moderne software. En dat kan makkelijk met een release cycle van 6 maanden en een support van enkele (tot 5) jaren na release!
Ik heb beide meegemaakt met Ubuntu (op dezelfde hardware): bij Karmic had ik tot de RC's nog verschillende dingen die ik niet aan de praat kon krijgen, terwijl Hardy vanaf de eerste alpha's geen problemen heeft opgeleverd op mijn systeem. Ik vind het wel vaag dat dat mogelijk is.MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:04:
[...]
Dat snap ik, maar ik zie het anders. Een upgrade naar een alpha hoort ook onder een ervaring met Ubuntu. Het is het grote ubuntu topic, niet het grote karmic of stable ubuntu topic namelijk. Dus ik beschrijf mijn ervaring met een upgrade van karmic naar alpha 1 van lucid. Ik denk dat we hierover gewoon anders denken. Ik laat ook graag ervaringen zien van software die nog niet helemaal klaar is. Vragen zul je me er niet over horen stellen, maar mocht iemand iets zoeken wat toevallig met een upgrade van karmic naar lucid heeft te maken, en mocht ik iets tegengekomen zijn, dan had het in die post kunnen staan.
[...]
Goed, tientallen jaren is overdreven, maar als mensen dan toch over moeten stappen, waarom dan niet zo vroeg mogelijk? Bij windows zou ik het amper aandurven, een alpha installeren. Juist omdat ik gemerkt heb dat het zo veilig en goed is om dat bij linux te doen, zonder kans op constante crashes of wat dan ook, dat is toch juist goed? In mijn ogen is een alpha bij linux, een release candidate bij windows. Misschien ook overtrokken, maar ik heb bijna nooit last van eigenaardigheden (die niet door mijzelf komen) met vroege releases. En omdat het web al vol staat van negatieve ervaringen, is zo'n upgrade post die in 1x goed ging, toch juist ook mooi om te zien?
http://wiki.archlinux.org/index.php/The_Arch_Way
Het rolling release model dat er wordt gebruikt "leert" je wel af om uberhaupt nog in alpha's/beta's te denken, flinke userinput, pro-actieve houding en een forum en wiki om je vingers bij af te likken. Posts met beschouwingen rond nieuwe pakketten worden daar zeker wel gewaardeerd. Iedereen is een reviewer als het ware.
Ubuntu is geweldig hoor, maar ook een in principe " just works " distro. No pun intended, maar ik denk dat een Gert van Dijk me wel snapt hier...
Uhm, wut? Dat word ff googlengertvdijk schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:50:
[...]
Netto ga je met die verbinding niet veel verder komen dan een paar Mbits als ie bruto maar op 12 Mb/s onderhandelt. Verder maak ik me zorgen over je S/N ratio. Even een ander, rustiger kanaaltje kiezen met je AP?
Maar zo langzaam als ie nu is lijkt me wel dat er ook softwarematig (of firmwarematig, er wordt een binary blob in de kernel geladen voor die Intel kaartjes) aan de hand is.
Edit: nou het heeft zichzelf opgelost xD
Edit2: het is nu weer kut... maar wat buurt genoten hebben er ook last van
[ Voor 11% gewijzigd door Icyzer op 12-12-2009 00:18 ]
Maar wat is nu die Windows-mindset? Valt daar ook onder dat ik graag mijn computer uitzet, terwijl hij op slaapstand sneller opstart?MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:48:
[...]
Wat is er mis met een 'windows' mindset, in deze context? Ik zie eigenlijk niet wat windows ermee te maken heeft. Windows heeft ook zeer lange release tijden, met producten die net als linux ook nog gepatcht worden na de release. En net als linux, crasht zo'n besturingssysteem ook nog wel eens vlak na de release, maar na een paar patchrondes is dat ook wel weg.
Volgens mij is de "windows-mindset" meer zo van "als er geen startknop-met-windows-logo links onder in beeld zit, en [insert willekeurige windows-game] het systeem niet ondersteunt, is het per definitie kut."RetroTycoon schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:14:
[...]
Maar wat is nu die Windows-mindset? Valt daar ook onder dat ik graag mijn computer uitzet, terwijl hij op slaapstand sneller opstart?
Voor iededereen die open-minded genoeg is om daar buiten te denken, is er eigenlijk altijd wel een geschikte linux distributie te vinden.
In dat geval is de term windows-mindset niet aan mij besteed.mcDavid schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:26:
[...]
Volgens mij is de "windows-mindset" meer zo van "als er geen startknop-met-windows-logo links onder in beeld zit, en [insert willekeurige windows-game] het systeem niet ondersteunt, is het per definitie kut."
Voor iededereen die open-minded genoeg is om daar buiten te denken, is er eigenlijk altijd wel een geschikte linux distributie te vinden.
Om nog een ervaring van lucid te posten (sommige mensen willen hier dus stoppen met lezen); ik moet 2x inloggen voor hij daadwerkelijk zegt, hey! ik wil inloggen! laat ik het eens doen! Beetje vreemd, in de logs staat namelijk maar 1 login poging vziw.
* MoiZie gaat maar eens googlen.
Ik had het geen Windows-mindset moeten noemen; dat associëren mensen met het Windows-besturingssysteem blijkbaar.RetroTycoon schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:14:
Maar wat is nu die Windows-mindset?
Wat ik wél bedoelde en volgens mij uit de context van mijn posts wel op te maken is dat mensen op een basis van een besturingssysteem van enkele jaren oud (voorbeeld: Vista) met daarop altijd draaiend de nieuwste versies van software. In de meeste Unix-achtige systemen wordt de hele boel op elkaar afgestemd en gezorgd dat er binnen de versies van alle pakketten die horen bij één release op elkaar afgestemd zijn en onderling goed 'samenwerken'. Nieuwe functionaliteit die wordt ontwikkeld buiten de context van het OS om (bijv. OpenOffice, kerneldrivers) zal dit soort dingen stuk maken als je klakkeloos upgrade.
Juist het afstemmen en freezen van versies (functionaliteiten) en het uitbrengen van bugfixes verbetert mijns inziens de gebruikerservaring enorm (het werkt goed). In zo'n 'systeem' geloof ik en die gedachte erachter is dus totaal anders dan de meeste mensen hebben die uitsluitend met Windows-systemen werken (of andere soortgelijke systemen op dat gebied).
En als het gaat om mini-reviews of alledaagse ervaringen met alpha releases van Ubuntu: die zijn relevant voor ontwikkelaars op Launchpad imo. Roadmaps, release schedules e.d. zijn denk ik wel relevant in zo'n topic, omdat dat een stuk meer van 'nieuwswaarde' is dan een zeer zeer specifieke ervaring. Als je problemen hebt met een alpha release zeg ik: dôh. Als je verbaasd bent over plannen over een release die nu nog in alpha verkeert zeg ik: interessant.
Ik had nog nooit van Gnome Do gehoord, tot ik deze post las. Meteen maar ff geinstalleerd, thanx voor de tip!gertvdijk schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:51:
[...]
Als je al Gnome Do draait kan je de Twitter plugin activeren en verschijnen nieuwe tweets (alleen) in je OSD. Het zelf tweeten gaat dan geheel in Do-stijl zonder fratsen. Maar je zou het dus ook gewoon kunnen gebruiken puur voor de notifications (wat ik doe).
Gemaakt met code van Mozilla en anderen, niet door Mozilla zelf. Zie ook: http://www.getsongbird.com/about/Icyzer schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:56:
Welke muziek speler gebruiken jullie allemaal tegenwoordig?
Ik heb er sinds kort Songbird op staan, heerlijke muziek speler. Gemaakt door mozilla, een beetje een itunes/winamp mixup. Wat mij betreft de perfecte speler!
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd
Draai je dan ook kubuntu of laad hij gewoon de KDE depencies onder gnome?mind_ schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:43:
Amarok 1 (2 vond ik wat minder lekker werken).
http://linuxologist.com/l...ntu-look-like-windows-xp/
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.
Als ik ergens niet terug naar wil is het xp xDGoTman schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:19:
voor die gene die toch graag terug willen naar xp
Godslastering, waarom als je ubuntu heb terug bouwen naar xp?GoTman schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:19:

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat iemand Linux in welke vorm niet trek a la, maar terug naar XP (10 jaar oud) dat dan weer het andere uitersteGoTman schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:19:
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Mijn bootscreen op Ubuntu is windows 3.11 for workgroups logoPim. schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:36:
[...]
Dat iemand Linux in welke vorm niet trek a la, maar terug naar XP (10 jaar oud) dat dan weer het andere uiterste
eigenlijk zou je een windows 8 logo moeten maken, een beetje mensen kutten van kijk ik heb windows 8 al XDTouchdomex schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:37:
[...]
Mijn bootscreen op Ubuntu is windows 3.11 for workgroups logo
Ik denk dat dit projectje ook meer gedaan is om te bewijzen dat het kan. Niet zozeer om serieus te gebruiken.Pim. schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:36:
[...]
Dat iemand Linux in welke vorm niet trek a la, maar terug naar XP (10 jaar oud) dat dan weer het andere uiterste
Scheelt weer langs gaan / format.
Anoniem: 289377
Vroeg ik me ook al af. Heb al in de instellingen lopen kijken maar kon niks vinden. Ik kan zo niet handig scrollen met mijn pentablet. Voorlopig dus nog even Firefox voor mij. Mocht ik normaal kunnen scrollen dan kijk ik er dan nog wel eens naar.RetroTycoon schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:10:
Wie weet hoe je onder Chrome de middelmuistoets voor het scrollen weer aangooit? Onder Windows werkt wel, geen idee of er ondersteuning voor is in de Linux-package.
Bij mij start mysql ook elke keer opnieuw op. Zou niet weten waar het aan zou kunnen liggenJoopieboy schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:25:
[...]
Ben dus niet de enigste die aan het klungelen is met de upgrade?
Nja op het moment loopt ie nog voor 48 min ofzo, ben eens benieuwd!
Log-bestand is ook leeg.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Was dit in de eerste windows-versies van Chrome niet ook een probleem?RetroTycoon schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:10:
Wie weet hoe je onder Chrome de middelmuistoets voor het scrollen weer aangooit? Onder Windows werkt wel, geen idee of er ondersteuning voor is in de Linux-package.
http://img705.imageshack.us/img705/5240/screenshotw.png
Ja, maar als ik me niet vergis was het toen een WebKit-issue, het probleem onder Ubuntu is dat middleclick standaard gemapt staat als paste. op de ubuntuforums is hier wel wat over te vinden, maar dat houd in dat je je X config file moet aanpassen denk ik.mcDavid schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:09:
[...]
Was dit in de eerste windows-versies van Chrome niet ook een probleem?
Dat schijnt nog vrij lastig te zijn...demichiel schreef op maandag 14 december 2009 @ 20:09:
[...]
Ja, maar als ik me niet vergis was het toen een WebKit-issue, het probleem onder Ubuntu is dat middleclick standaard gemapt staat als paste. op de ubuntuforums is hier wel wat over te vinden, maar dat houd in dat je je X config file moet aanpassen denk ik.
Ik gebruik tegenwoordig weer bijna altijd een losse muis, en daarbij werkt het juist geweldig dus ik ga het topic niet meer kicken
Karmic was imho de meest dramatische release ooit. Upgraden gaf een kapot systeem, kaal installeren ging goed maar een hoop werkte ineens niet meer. Audio was omzeep door dat $%*($%($ pulse audioafraca schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:31:
[...]
2.6.32 komt vanzelf ook wel met een update meevliegen neem ik aan? Deed hij in ieder geval wel vrolijk met 2.6.31.15
Ze moeten met Lucid Lynx een stabiele LTS afleveren, betekent dus dat het wat betreft nieuwe features weinig gaat worden (neutrale uitspraak). Maar Karmic heeft al zoveel harde kritiek gekregen, dat ik denk dat ze er verstandig aan doen een soort Karmic stable te maken, al vind ik dat Karmic onterecht zoveel kritiek heeft gekregen.

Ik ben op 2 systemen nu van Ubuntu afgestapt, 1 staat nu op linux mint (ok, hoop hetzelfde gezeik als bij ubuntu) en 1 staat nu op Mandriva (die overigens ook niet helemaal feilloos werkte, de live CD startte daar niet direct op de laptop op en mijn desktop wel)
Het softwarebeheer vind ik trouwens ook geen verbetering, erg onoverzichtelijk.
Ik vond 9.10 inderdaad epic fail
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Als je het niet erg vindt om een maandje of wat achter te lopen met packages, dan zou ik debian testing eens proberen als ik jou was. De installatie ging bij mij niet volledig vlekkeloos, maar daarna nog geen moment spijt van gehad.Metro2002 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:01:
[...]
Ik ben op 2 systemen nu van Ubuntu afgestapt, 1 staat nu op linux mint (ok, hoop hetzelfde gezeik als bij ubuntu) en 1 staat nu op Mandriva (die overigens ook niet helemaal feilloos werkte, de live CD startte daar niet direct op de laptop op en mijn desktop wel)
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Vind ik helemaal niet erg zelfs, ik heb graag een stabiel systeem. Momenteel vind ik de updates wel érg snel gaan en vaak leid dat toch tot dingen die half af zijn of dingen die gewoon ineens niet meer werken. Dat vind ik erg jammer. Net zoals bv de autodetectie van je X omgeving. Leuk als het allemaal werkt maar gezien het enorme aantal posts op het ubuntuforum hierover werkt het voor heel veel mensen niet, en om dat zomaar de 'good ol' ' xorg.conf maar gewoon niet meer te gebruiken vind ik toch best slecht. En dan die rotzooi van een pulseaudio standaard gebruiken...Sallin schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:22:
[...]
Als je het niet erg vindt om een maandje of wat achter te lopen met packages, dan zou ik debian testing eens proberen als ik jou was. De installatie ging bij mij niet volledig vlekkeloos, maar daarna nog geen moment spijt van gehad.
Maargoed, we gaan maar vrolijk weer verder met linux
Wel heb ik Empathy vervangen voor Pidgin. Ik geloof wel in de toekomst van Empathy, maar het heeft nog even tijd nodig om te rijpen. Bij Pulseaudio wegen de voordelen voor mij nu ongeveer even zwaar als de nadelen.
Wat zijn voor jou de voordelen van pulseaudio dan?llevering schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:36:
Het schijnt dat ik één van de weinige tevreden Karmic gebruikers ben. Jaunty was voor mijn een drama, het heeft nooit langer 2 uur zonder crashen gewerkt (bug in intel graphics driver).
Wel heb ik Empathy vervangen voor Pidgin. Ik geloof wel in de toekomst van Empathy, maar het heeft nog even tijd nodig om te rijpen. Bij Pulseaudio wegen de voordelen voor mij nu ongeveer even zwaar als de nadelen.
X.org zonder conf heeft niet zoveel met ubuntu te maken, dat gebruiken bijna alle distro's wel nu volgens mij. Je kan er trouwens zo 1 aanmaken hoor, geen probleem.Metro2002 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:22:
[...]
Vind ik helemaal niet erg zelfs, ik heb graag een stabiel systeem. Momenteel vind ik de updates wel érg snel gaan en vaak leid dat toch tot dingen die half af zijn of dingen die gewoon ineens niet meer werken. Dat vind ik erg jammer. Net zoals bv de autodetectie van je X omgeving. Leuk als het allemaal werkt maar gezien het enorme aantal posts op het ubuntuforum hierover werkt het voor heel veel mensen niet, en om dat zomaar de 'good ol' ' xorg.conf maar gewoon niet meer te gebruiken vind ik toch best slecht. En dan die rotzooi van een pulseaudio standaard gebruiken...
Maargoed, we gaan maar vrolijk weer verder met linux
Je kan niet iets gaan beoordelen op het aantal posts op een forum, zeker niet omdat je onderscheid moet maken tussen de verschillende versies en omdat het gewoon een vertekend beeld geeft.
Ik vind Karmic = epic fail echt een beetje borrelpraat, er doken overal van deze berichten op na de release en velen waren gebaseerd op nogal vreemde aannames.
Ik vond karmic geen epic fail, het leverde mij (en anderen, zie de ubuntufora) echter wel voldoende hoofdpijn op. Ik had problemen met geluid en flash en de ubuntufora waren zodanig volgespamd met slechte topics dat het erg lastig was om die problemen opgelost te krijgen. Om klachten af te doen als borrelpraat vind ik persoonlijk nogal kortzichtig. Als een OS zijn nieuwste release zo hypt als Ubuntu heeft gedaan (Windows 7 killer anyone), dan moet het OS ook zorgen dat alles werkt.Frank-NL schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:47:
Ik vind Karmic = epic fail echt een beetje borrelpraat, er doken overal van deze berichten op na de release en velen waren gebaseerd op nogal vreemde aannames.
Omdat het voor mij niet de eerste keer was dat ik problemen had met ubuntu, ik ben met Breezy Badger begonnen, ben ik toch overgestapt naar de slomere (updatewise) grote broer Debian. Daar werkt alles wat ik nodig heb over het algemeen "gewoon" en heb je geen volgespamde fora als je eens iets wilt oplossen.
Verder moet iedereen gewoon lekker draaien wat hij/zij zelf wilt, dus als jij tevreden bent met ubuntu dan is dat heel mooi voor jou. Als anderen tegen problemen aanlopen die voor hun voldoende zijn om iets anders te proberen, dan is dat toch ook prima?
This too shall pass
Naadloos switchen van geluid over laptopboxen/stereo/hoofdtelefoon en het regelen van het volume per applicatie.Metro2002 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 09:38:
Wat zijn voor jou de voordelen van pulseaudio dan?
Ik krijg zonder pulseaudio het ook niet voor elkaar om twee audiostreams tegelijk te laten horen; bijvoorbeeld een geluidje van mijn IM client bij de muziek = doodse stilte tot reboot voor mijn laptop en desktop... In oudere versies <8.04 waar er nog geen pulseaudio was gingen de applicaties vaak op z'n gat als ze geluid wilden outputten terwijl er al een stream bezig was. Kan te maken hebben met dat het hele billige onboard geluidskaarten zijn i.c.m. S/PDIF uitgang gebruiken, hoor. Al meer dan een jaar heb ik ook een bluetooth A2DP headset die ik regelmatig bij het reizen in OV gebruik met mijn laptop voor muziek en films waarvoor ik ook pulseaudio nodig heb. Daarnaast is pulseaudio best diep in het systeem geworteld inmiddels en kan je bij problemen maar beter een oplossing voor pulseaudio gaan vinden dan het er simpelweg afgooien en miepen dat het crap is. Maar voor mij is pulseaudio dus echt een must geworden en sinds 9.04 ondervind ik weinig tot geen problemen meer en sinds 9.10 heb ik er nog niet één probleempje mee gehad.llevering schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:55:
Naadloos switchen van geluid over laptopboxen/stereo/hoofdtelefoon en het regelen van het volume per applicatie.
Anoniem: 249002
Hier ook iemand die van Ubuntu is afgestapt naar Debian Lenny AMD64 op de desktopSallin schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:51:
[...]
Omdat het voor mij niet de eerste keer was dat ik problemen had met ubuntu, ik ben met Breezy Badger begonnen, ben ik toch overgestapt naar de slomere (updatewise) grote broer Debian. Daar werkt alles wat ik nodig heb over het algemeen "gewoon" en heb je geen volgespamde fora als je eens iets wilt oplossen.
Grote voordelen, die ik in Vista ook geweldig vond. Pulseaudio mag van mij echt niet meer weg! Ook nooit problemen mee, tegenwoordig niet meer in ieder geval.llevering schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:55:
[...]
Naadloos switchen van geluid over laptopboxen/stereo/hoofdtelefoon en het regelen van het volume per applicatie.
1
| sudo /etc/init.d/alsa-utils restart |
doen omdat het geluid anders voor geen meter klinkt (alsof je je oor dmv een blikje tegen de speaker houdt met als bonus gekraak van hier tot ginder

Vooralsnog geen zin om verder uit te zoeken waar 't hem nu precies in zit
@ mcDavid
Dat is idd een hele mooie tip. Thanx!
en alsa-config moet natuurlijk alsa-utils zijn. Stom van me

[ Voor 20% gewijzigd door Yucko op 19-12-2009 10:43 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
sudo /etc/init.d/networking restart
sudo dhclient
Zowel onder Backtrack als Debian als Ubuntu.
Sla het op als alsa.sh ofzo, maak uitvoerbaar, en zet'm bij je opstarttoepassingenJaJoah schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:16:
Op mijn normale desktop moet ik na het opstarten altijd even
code:
1 sudo /etc/init.d/alsa-config restart
doen omdat het geluid anders voor geen meter klinkt (alsof je je oor dmv een blikje tegen de speaker houdt met als bonus gekraak van hier tot ginder
Vooralsnog geen zin om verder uit te zoeken waar 't hem nu precies in zit
-edit- zelfde geldt voor Graviton12
[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 17-12-2009 09:56 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ja dit merk ik ook, het duurt geen 3-5 seconden gelukkig, maar ik hoor altijd een klein *plopje* als ik na een paar minuten stilte weer een geluidje hoor. (nee geen logitech speaker plopjeOrian schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 09:59:
Hier niet echt problemen met Pulse audio. Enige is is dat het, als ik langere tijd (meer dan 5 min) geen geluid heb, en dan geluid aanzet (maakt niet uit wat, youtube, muziek, film, alleen systeemgeluiden zijn een uitzondering) hij altijd even moet "opstarten". De eerste 3--5 sec is er geen geluid. Niet heel erg gelukkig, alleen wel jammer, want in 9.04 werkte het allemaal ook, maar zonder problemen.
Geluid kraakte een beetje, maar na wat instellingen verandert te hebben werkt dat nu prima.
Ik moest 1 proprietary driver installeren voor de draadloze netwerkkaart maar verder werkte alles out of the box (inclusief 2e scherm).
Onlangs 9.1 ook op een dell inspiron geïnstalleerd, deze had wat problemen met de netwerkkaart maar na een
1
| sudo apt-get install bcmwl-kernel-source |
bleek dat ook opgelost te zijn.
Anoniem: 249002
Ik zou in dit geval gewoon Ubuntu Desktop installeren.MsG schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:24:
Ik ga morgen Ubuntu installeren voor een simpele fileserver voor mn oom. Hij wil echter wel sporadisch op de server kunnen werken, dus een desktop environment moet er wel op. Is er dan verder nog echt een reden om de server te verkiezen boven een reguliere Ubuntu? Of kan ik deze beter behouden voor "echte" servers in bedrijfsomgevingen e.d.
Dat plopje heb ik inderdaad ook!stijnos1991 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:48:
[...]
Ja dit merk ik ook, het duurt geen 3-5 seconden gelukkig, maar ik hoor altijd een klein *plopje* als ik na een paar minuten stilte weer een geluidje hoor. (nee geen logitech speaker plopje)
Had vroeger op mijn desktop nog wel eens dat er raar gekraak door de notification-geluiden van pidgin heen kwam, vooral als er ook een ander programma draaide dat geluid maakte. Dat heb ik op mijn laptop in ieder geval niet meer, en mijn desktop gebruik ik niet meer om te IM-en dus dat probleem heeft zich inmiddels op een andere manier opgelost
Zou dat serieus uitmaken voor je batterijduur? Gaan we een keer proberen...
Plopje heb ik dan weer niet. Ik zit nu echter te denken, zou het kunnen dat ik zolang moet wachten doordat ik mijn hardeschijf geencrypt heb nu (met de bijgeleverde tool van ubuntu), dat had ik in 9.04 niet namelijk...stijnos1991 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:48:
[...]
Ja dit merk ik ook, het duurt geen 3-5 seconden gelukkig, maar ik hoor altijd een klein *plopje* als ik na een paar minuten stilte weer een geluidje hoor. (nee geen logitech speaker plopje)
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Anoniem: 144479
Inderdaad, aptitude bijvoorbeeldAnoniem: 144479 schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:26:
Waarom komt iedereen altijd weer aanzetten met apt-get? Die tool is echt al tijden deprecated. Er zijn veel betere tools beschikbaar.
This too shall pass
Synaptic kan het overigens ook.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Volgens mij doet aptitude autclean iets soortgelijks:Dirk schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:48:
Omdat ik in de man-page van aptitude zo snel geen soortgelijk commando zag staan.![]()
Synaptic kan het overigens ook.
quote: man aptitudeautoclean
Removes any cached packages which can no longer be downloaded. This allows you to prevent a cache from growing out of control over time without completely emptying it.
This too shall pass
Vroeger was alles zo mooi geautomatiseerd, mediacenter aan en filmpjes kijken van de server. Nu durf ik mijn vrienden niet meer uit te nodigen omdat ik eerst de nerd moet uithangen voordat we iets kunnen kijken.
Echt slecht, voor de release van een niet-beta.
Ik zit nog te twijfelen of ik terug ga naar de laatste LTS of dat ik overstap naar Debian. Heeft iemand een mening over het een of het ander?
Andere missers:
- Lelijk loginscherm en niet langer de mogelijkheid dit te veranderen.
- Het X grid komt op niet-top-notch computers vaak altijd te voorschijn bij in- en uitloggen! Dat kan echt niet wanneer je met je computer net zo cool wilt zijn als Windowsers en OSXers.
Treffers:
- Booten gaat sneller
- Boot splash scherm is mooier!
Ik gebruik al 10 jaar linux, ik kan niet zonder, maar buntu 9.10 heeft me meer dan andere releases offgepisst.
Uhh.. het systeem geeft zelf afentoe de hint dat je het moet gebruiken om e.e.a. te fixen?Anoniem: 144479 schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:26:
Waarom komt iedereen altijd weer aanzetten met apt-get? Die tool is echt al tijden deprecated. Er zijn veel betere tools beschikbaar.
[ Voor 42% gewijzigd door Sando op 20-12-2009 19:58 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dit topic is gesloten.
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!