Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.364 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemain
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Roamor schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:46:
Is er overigens ook een makkelijk alternatief voor "taakbeheer". Ik weet wel hoe ik een proces in een terminal opzoek en kill, maar voor 'normale' mensen zoals mijn ouders valt dat niet mee.

Een vastlopend proces gebeurt niet vaak, maar zie ik wellicht iets over het hoofd?
Je kan het "Force Quit" applet toevoegen aan een van de panels. Als je op het icoontje klikt dat die applet maakt en daarna op een venster, dan wordt het proces waar dat venster bijhoort gekilld.

Snel, simpel, makkelijk.

Hopelijk heb je het nooit nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Yay! Bedankt voor die tip! Dat was iets wat ik in KDE altijd zo fijn vond (ctrl-alt-esc = mouse pointer of death) en in Gnome dus een beetje mistte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Alleen opletten dat je daarmee soms alleen de gui opruimt, en niet het hangende proces erachter. Ik heb dan ook gewoon een processor indicator in mijn panel staan, waarmee ik rechtstreeks naar de system monitor kan gaan. Daarmee kun je ook heel eenvoudig processen afmaken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Is er eigenlijk een manier om op een ubuntu installatie, kubuntu te installeren. Maar wel zo dat niet alle menu's zo mixed up worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Icyzer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:37:
Is er eigenlijk een manier om op een ubuntu installatie, kubuntu te installeren. Maar wel zo dat niet alle menu's zo mixed up worden?
Volgens mij kan je "sudo aptitude install kubuntu-desktop" uitvoeren, en daarna Gnome en zijn apps verwijderen ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Petervanakelyen schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:52:
[...]

Volgens mij kan je "sudo aptitude install kubuntu-desktop" uitvoeren, en daarna Gnome en zijn apps verwijderen ?
Dat ken ik inderdaad, ik bedoelde meer dat ze naast elkaar geinstalleerd zijn. Maar onder de ene user kubuntu en de andere ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemain
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Icyzer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:59:
[...]

Dat ken ik inderdaad, ik bedoelde meer dat ze naast elkaar geinstalleerd zijn. Maar onder de ene user kubuntu en de andere ubuntu.
Zodra ik in het inlogscherm op mijn naam heb geklikt, kan ik midden in de onderste kiezen uit Gnome, Failsafe Gnome en xterm sessions. Volgens mij komt daar ook KDE bij te staan als je het kubuntu-desktop hebt geinstalleerd (of zelfs alleen een bepaalde KDE-library?). Ik weet niet of dat sessietype per user wordt onthouden, dat zou je even moeten uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Icyzer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:59:
[...]

Je kunt denk ik grofweg twee dingen doen:

1) ubuntu installeren + kubuntu-desktop, vervolgens 2 users aanmaken, en handmatig de menu's opschonen zodat één user voor KDE geoptimaliseerd is en één user voor Gnome.

2) Ubuntu en Kubuntu dualboot installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Icyzer schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:37:
Misschien is dit wat voor je: http://www.kde-apps.org/c...an+Package)?content=31031

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 22:12
Hoe kun je achteraf een deïnstallatie purgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RetroTycoon schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:05:
Hoe kun je achteraf een deïnstallatie purgen?
sudo aptitude update uit mijn hoofd.
sudo aptitude purge

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 14-01-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:11:
Weet iemand ook waar je kan aandragen of een applicatie concreet in een nieuwe Ubuntu release komt? Het lijkt me voor de populariteit van Open TTD wel leuk dat het er straks standaard in zit, aangezien het nu geen proprietaire bestanden meer nodig heeft, en het een van de weinige goedwerkende en netjes uitziende open source games is.
Kwam net dittegen. Wellicht iets dat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Is dat geen HOAX? Adobe Photoshop default in Ubtunu. errrr right :S :).

Even beter gelezen. Maar ik zie liever dat we gezamelijk juist wat verbeteren aan de huidige open applicaties dan uitwijken naar closed source alternatieven.

Ik maak wel even een Idea aan op dat idea-dingetje van Ubuntu, want ik denk dat het in de toekomst wel wenselijk is dat je applicaties kan uit en aan vinken ipv standaard een Ubuntu daarna te strippen.

[ Voor 72% gewijzigd door MsG op 15-01-2010 10:53 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
MsG schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 10:43:
Is dat geen HOAX? Adobe Photoshop default in Ubtunu. errrr right :S :).

Even beter gelezen. Maar ik zie liever dat we gezamelijk juist wat verbeteren aan de huidige open applicaties dan uitwijken naar closed source alternatieven.

Ik maak wel even een Idea aan op dat idea-dingetje van Ubuntu, want ik denk dat het in de toekomst wel wenselijk is dat je applicaties kan uit en aan vinken ipv standaard een Ubuntu daarna te strippen.
Zoiets zit toch al in Fedora? Dan kun je daar ook aan refereren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik ben het een jaar geleden niet tegengekomen geloof ik, maar ik zal hem morgen nog eens downloaden.

Wat ik trouwens wel jammer vind is dat je binnen een release nooit nieuwe versies van producten krijgt. Uit veiligheidsoverwegingen snap ik het, maar het zou imo mooi zijn dat je het met gewone huis tuin en keuken apps gewoon kan instellen, van ja ik wil die upgrade wel of niet doen. wat jullie? Nu moet je handmatig met sources aan de gang als je een nieuwe versie wil, wat voor Jan modaal weer veel te lastig word.

Wat jullie?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 09:57
MsG schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:31:
Ik ben het een jaar geleden niet tegengekomen geloof ik, maar ik zal hem morgen nog eens downloaden.

Wat ik trouwens wel jammer vind is dat je binnen een release nooit nieuwe versies van producten krijgt. Uit veiligheidsoverwegingen snap ik het, maar het zou imo mooi zijn dat je het met gewone huis tuin en keuken apps gewoon kan instellen, van ja ik wil die upgrade wel of niet doen. wat jullie? Nu moet je handmatig met sources aan de gang als je een nieuwe versie wil, wat voor Jan modaal weer veel te lastig word.

Wat jullie?
Gewoon een repository toevoegen? Ik heb nog nooit met sources gewerkt, want bijna overal is een repo van te vinden. Het is alleen niet helemaal het Ubuntu-release idee, omdat die een release doen, waarbij alles op elkaar is afgestemd. Nieuwe versies kunnen conflicten veroorzaken en komen dus pas in een volgende release, als een boel wordt geupdate. Maar vooral met dingen als Firefox vind ik dat erg jammer, zoveel conflicten kan zoiets niet geven lijkt me (zo draai ik al tijden zonder problemen 3.7 pre alpha1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 12:32
MsG schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:31:

Wat jullie?
Deze discussie is volgens mij al 100x gevoerd waar jij ook bij betrokken bent geweest al. Het is heel eenvoudig. De voordelen (aan de hand van het voorbeeld Mono, een library die veel programma's als F-spot, Tomboy enzo gebruiken):
  1. Alle software is op elkaar afgestemd en delen zoveel als mogelijk de libraries en dependencies. Voorbeeld: Mono versie X voor software A, B, C, D... Als je een nieuwe versie van C wil installeren heb je opeens ook Mono versie Y nodig...
  2. Security is veel beter te waarborgen als je het puntje hierboven nastreeft. Bijvoorbeeld een security bug in Mono wordt gepatcht en gelijk zijn alle programma's die daarvan gebruikmaken ook veiliger en hoef je niet te wachten op een security fix in elk stuk software dat ervan gebruik maakt.
  3. Performance: de library Mono hoeft maar een keer te worden geladen als alle programma's naar dezelfde versie linken.
  4. Bugs zijn eenvoudiger op te sporen; de staat van het systeem met versies blijft gedurende de hele release zoveel mogelijk gelijk. Daarmee weet iedereen waarover je het hebt al je bijvoorbeeld praat over "Firefox in Ubuntu Jaunty", "Openoffice.org Writer in Hardy" of "Totem in Karmic". Bugs zijn namelijk nogal eens niet direct aanwijsbaar op een package, maar is het een samenloop van omstandigheden; bijvoorbeeld Totem waarbij Vsync mis gaat met de nieuwe Xserver in Karmic (arbitrair voorbeeld).
  5. Het maakt het testen van het geheel een stuk eenduidiger; iedereen praat over dezelfde versie en je hoeft niet continu bij berichten van meer dan een paar dagen oud te bedenken dat het wel eens een heel andere versie kan zijn al...
  6. Aanpassingen voor betere integratie in bijvoorbeeld Ubuntu kan je niet altijd zomaar toepassen op een nieuwe versie van software X. Bijvoorbeeld de aanpassingen van Openoffice.org nu in 3.1 zijn zeker niet zomaar toepasbaar op een toekomstige 4.0. De gebruikerservaring binnen Ubuntu zou daaronder lijden als je ontwikkelaars de tijd niet zou gunnen de aanpassingen ook te maken voor 4.0 alvorens die beschikbaar komt voor Ubuntu.
  7. Door alles te freezen trek je alle verschillen in policy wat betreft het versioning gelijk over het hele besturingssysteem. Dit maakt het veel meer één product dan allemaal verschillende losse dingen dat het op een samenraapseltje van niks lijkt. Eigenlijk een soort samenvatting van alle bovengenoemde punten.
Nadelen:
  1. Je hebt een keer de feature X niet die gisteren is toegevoegd aan software Y. Als je wél die feature wil zal je hem van de laatste source zelf moeten bouwen.
Dat nadeeltje weegt bij mij echt helemaal niet op tegen de magie van tijdreizen (zo ervaar ik het) die alle voordelen bieden. Met tijdreizen bedoel ik dat het misschien software is van een half jaar 'oud', maar zonder de meeste fouten/vulnerabilities die er waren toen dat een half jaar geleden uitkwam. Een soort "met de kennis van nu had ik het toen anders gedaan" verbetering die opeens werkelijkheid wordt. ;)

Jan Modaal zou nooit iets moeten hoeven compilen of .debjes zelf installeren. Dat is het hele idee van bijvoorbeeld Ubuntu.

En als je je niet kan vinden in die redenering of voordelen; pak dan geen Ubuntu, maar een rolling distro zoals Arch linux. Ook al 100x voorbij gekomen in dit topic en andere.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 15-01-2010 15:03 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 07:42
MoiZie schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:39:
[...]

Gewoon een repository toevoegen? Ik heb nog nooit met sources gewerkt, want bijna overal is een repo van te vinden. Het is alleen niet helemaal het Ubuntu-release idee, omdat die een release doen, waarbij alles op elkaar is afgestemd. Nieuwe versies kunnen conflicten veroorzaken en komen dus pas in een volgende release, als een boel wordt geupdate. Maar vooral met dingen als Firefox vind ik dat erg jammer, zoveel conflicten kan zoiets niet geven lijkt me (zo draai ik al tijden zonder problemen 3.7 pre alpha1).
Launchpad is in dat geval een mooie plek om eerst te zoeken, maar ook ik vind het jammer. Ik draai nu bijv gambas voor m'n domotica, maar de release van karmic is al te oud. Dus deze zelf bouwen, maar echt relaxed is dat niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Eens. Ik heb indertijd bijvoorbeeld vanuit de launchpad repo OpenOffice 3 aan Kubuntu toegevoegd. In die K zaten de problemen. Bij Gnome draaide die prima, maar onder KDE moest je handmatig een aantal bestanden aanpassen, omdat OpenOffice anders simpelweg niet eens wilde opstarten. Als je een nieuwe versie officieel opneemt, moet de gebruiker er vanuit kunnen gaan dat het ook werkt. Dat is namelijk waar Ubuntu op inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

gertvdijk schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:56:
[...]

Deze discussie is volgens mij al 100x gevoerd waar jij ook bij betrokken bent geweest al. Het is heel eenvoudig. De voordelen (aan de hand van het voorbeeld Mono, een library die veel programma's als F-spot, Tomboy enzo gebruiken):
  1. Alle software is op elkaar afgestemd en delen zoveel als mogelijk de libraries en dependencies. Voorbeeld: Mono versie X voor software A, B, C, D... Als je een nieuwe versie van C wil installeren heb je opeens ook Mono versie Y nodig...
  2. Security is veel beter te waarborgen als je het puntje hierboven nastreeft. Bijvoorbeeld een security bug in Mono wordt gepatcht en gelijk zijn alle programma's die daarvan gebruikmaken ook veiliger en hoef je niet te wachten op een security fix in elk stuk software dat ervan gebruik maakt.
  3. Performance: de library Mono hoeft maar een keer te worden geladen als alle programma's naar dezelfde versie linken.
  4. Bugs zijn eenvoudiger op te sporen; de staat van het systeem met versies blijft gedurende de hele release zoveel mogelijk gelijk. Daarmee weet iedereen waarover je het hebt al je bijvoorbeeld praat over "Firefox in Ubuntu Jaunty", "Openoffice.org Writer in Hardy" of "Totem in Karmic". Bugs zijn namelijk nogal eens niet direct aanwijsbaar op een package, maar is het een samenloop van omstandigheden; bijvoorbeeld Totem waarbij Vsync mis gaat met de nieuwe Xserver in Karmic (arbitrair voorbeeld).
  5. Het maakt het testen van het geheel een stuk eenduidiger; iedereen praat over dezelfde versie en je hoeft niet continu bij berichten van meer dan een paar dagen oud te bedenken dat het wel eens een heel andere versie kan zijn al...
  6. Aanpassingen voor betere integratie in bijvoorbeeld Ubuntu kan je niet altijd zomaar toepassen op een nieuwe versie van software X. Bijvoorbeeld de aanpassingen van Openoffice.org nu in 3.1 zijn zeker niet zomaar toepasbaar op een toekomstige 4.0. De gebruikerservaring binnen Ubuntu zou daaronder lijden als je ontwikkelaars de tijd niet zou gunnen de aanpassingen ook te maken voor 4.0 alvorens die beschikbaar komt voor Ubuntu.
  7. Door alles te freezen trek je alle verschillen in policy wat betreft het versioning gelijk over het hele besturingssysteem. Dit maakt het veel meer één product dan allemaal verschillende losse dingen dat het op een samenraapseltje van niks lijkt. Eigenlijk een soort samenvatting van alle bovengenoemde punten.
Nadelen:
  1. Je hebt een keer de feature X niet die gisteren is toegevoegd aan software Y. Als je wél die feature wil zal je hem van de laatste source zelf moeten bouwen.
Dat nadeeltje weegt bij mij echt helemaal niet op tegen de magie van tijdreizen (zo ervaar ik het) die alle voordelen bieden. Met tijdreizen bedoel ik dat het misschien software is van een half jaar 'oud', maar zonder de meeste fouten/vulnerabilities die er waren toen dat een half jaar geleden uitkwam. Een soort "met de kennis van nu had ik het toen anders gedaan" verbetering die opeens werkelijkheid wordt. ;)

Jan Modaal zou nooit iets moeten hoeven compilen of .debjes zelf installeren. Dat is het hele idee van bijvoorbeeld Ubuntu.

En als je je niet kan vinden in die redenering of voordelen; pak dan geen Ubuntu, maar een rolling distro zoals Arch linux. Ook al 100x voorbij gekomen in dit topic en andere.
Het was ook meer een reactie op de conclusie, want ik snap dat het voor 99% van de pakketten wel boeit, maar mijn voorbeeld Transport Tycoon of Pidgin oid boeit het namelijk niet, én consumenten vinden het wel jammer dat ze een half jaar de te oude firefox hebben. Misschien een model waarbij het eerst 2 maand wordt getest en dan pakket X er weer in, in plaats van een releasetijd gewoon een soort blijvende release. Maar ja dat gaat ook niet altijd goed werken.

Overigens is een repository toevoegen toch hetzelfde als bij Software Sources iets toevoegen? Dat systeem vond ik voor Jan modaal nog veel te moeilijk, terwijl die wel de nieuwste FireFox wil. Ik moest aldoor handmatig zo'n GPG-key laten berekenen met een terminalcommando, dat kan beter imo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:00:
[...]

Het was ook meer een reactie op de conclusie, want ik snap dat het voor 99% van de pakketten wel boeit, maar mijn voorbeeld Transport Tycoon of Pidgin oid boeit het namelijk niet, én consumenten vinden het wel jammer dat ze een half jaar de te oude firefox hebben. Misschien een model waarbij het eerst 2 maand wordt getest en dan pakket X er weer in, in plaats van een releasetijd gewoon een soort blijvende release. Maar ja dat gaat ook niet altijd goed werken.

Overigens is een repository toevoegen toch hetzelfde als bij Software Sources iets toevoegen? Dat systeem vond ik voor Jan modaal nog veel te moeilijk, terwijl die wel de nieuwste FireFox wil. Ik moest aldoor handmatig zo'n GPG-key laten berekenen met een terminalcommando, dat kan beter imo :).
Ik heb een beetje moeite met spreken voor Jan Modaal. Mijn Jan Modaal bijvoorbeeld hoeft de nieuwste firefox niet, die wil gewoon kunnen internetten/computeren met zo min mogelijk gezeur. Dat de nieuwste firefox 0.3 seconden sneller opstart interesseert hem bar weinig. Jouw Jan Modaal ervaart de keuze tussen zelf leren hoe zijn besturingsysteem package manager werkt of accepteren dat het iets langer duurt voordat hij de nieuwste versie krijgt.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja de mensen die niet een CLI in willen duiken, maar wél weten dat een besturingssysteem niet inherent is aan Windows. Dus veel van mijn vrienden, mijn vader, allemaal mensen die net even te weinig weten van Windows om het zelf te repareren maar wél weten dat er eigenlijk een nieuwe versie van Firefox is die zij dan een half jaar later pas mogen draaien bij wijze van. Er is imo niet echt iets echt gebruikersvriendelijks voor het feit dat je voor sommige pakketten wél de nieuwste wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:00:
[...]

Ja dat is het zelfde, en nee je kunt ook in het software-bronnen scherm gewoon een GPG-key importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:36:
Nou ja de mensen die niet een CLI in willen duiken, maar wél weten dat een besturingssysteem niet inherent is aan Windows. Dus veel van mijn vrienden, mijn vader, allemaal mensen die net even te weinig weten van Windows om het zelf te repareren maar wél weten dat er eigenlijk een nieuwe versie van Firefox is die zij dan een half jaar later pas mogen draaien bij wijze van. Er is imo niet echt iets echt gebruikersvriendelijks voor het feit dat je voor sommige pakketten wél de nieuwste wil.
Tja, alle besturingsystemen hebben zo zijn voor/tegens (cliche). Als jouw kennissen windows draaien kunnen ze zelf op zoek naar de nieuwste software. Arch is een bleeding edge distro, dus ook het nieuwste van het nieuwste. Ubuntu biedt weer iets anders. Waarom wilt je vader de nieuwste firefox draaien? Heeft hij echt de nieuwe features nodig, of is het de "beleving"? En, als je vader/vrienden het echt de laatste firefox willen dan kunnen ze toch de moeite doen om die versie te krijgen?

Je belicht maar een aspect van "gebruiksvriendelijk", dat je besturingssysteem niet stuk is na een update is ook een aspect van gebruiksvriendelijk. Efficient gebruik van libraries is ook gebruiksvriendelijk. En zo zijn er nog wel meer zaken die gebruiksvriendelijk zijn en soms met elkaar in tegenspraak zijn. De mensen achter het OS geven daar een vorm aan, als dat je niet bevalt kan je (i) een ander OS zoeken, (ii) de discussie met die mensen aangaan, (iii) het als een overkombaar nadeel zien en genieten van de voordelen die er ook zijn.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nee maar bij sommige pakketten weet je dat er niks kapot gaat, alleen omdat de policy voor alle pakketten hetzelfde is is er zo'n conservatief beleid. Firefox 3.5 ipv 3.0 breekt niks en zo ook TTD niet.

Ik snap best dat het in Windows wél kan maar ik denk gewoon een beetje hardop mijn ervaring :). Ik vind dat de mogelijkheid om wel up te daten wat betreft niet-kritieke pakketten een beetje verstopt zit voor de gewone user. In het geval willen mensen met Transport Tycoon zeker wel de nieuwste, dat daar wel een .DEB voor is staat er even los van. Ik geniet verder prima van Ubuntu, maar die vrijheid die gepretendeerd wordt is ook leuk om terug te kunnen zien dat je er wel voor kan kiezen om in de eigen repo toch een nieuwere versie gaan.

Eigenlijk zouden de repo's weer gekoppeld moeten worden aan de repo van het product ofzo, en dat je dan de mogelijkheid hebt om een versie op te waarderen, terwijl Ubuntu bij default bij de versie blijft die bij de Ubuntu-release hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Je hoeft tegenwoordig niet eens meer een key te importeren; als je een source toevoegt via die nieuwe ppa:repository/ppa regel, dan haalt hij zelf de key binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MoiZie op 16-01-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
MoiZie schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:40:
Je hoeft tegenwoordig niet eens meer een key te importeren; als je een source toevoegt via die nieuwe ppa:repository/ppa regel, dan haalt hij zelf de key binnen.
Werkt helaas ook niet onfeilbaar, vandaag nog handmatig de gpg-key erachteraan moeten importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:40:
...maar die vrijheid die gepretendeerd wordt is ook leuk om terug te kunnen zien dat je er wel voor kan kiezen om in de eigen repo toch een nieuwere versie gaan.
Het staat je volledig vrij de nieuwste versie te compileren van source. Je hebt de volledige vrijheid. Wat je nu zegt verandert helemaal niets aan de drie opties die ik je heb gegeven. Met zelf compileren erbij worden het dus vier opties, misschien dat er nog meer opties zijn :).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Uiteraard heb ik die vrijheid, maar men spreekt ook van die vrijheid binnen het bruikbare systeem, die mag van mij nog wel verbeterd en ik rapporteer mijn bevindingen dan zo nu en dan :). Voor veel mensen is compilen en CLI geen reeële optie, als je ze dan op bepaalde zaken geen alternatief kan bieden als OS word je daarin beperkt als gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik moet zeggen, het zou wel aardig zijn als in synaptic/softwarecenter een knopje zat, om voor een bepaald pakket tóch de recentste versie op te halen. Natuurlijk met de nodige waarschuwingen dat die versie nog niet door canonical gecontroleerd is.

Maar zoiets zou voor veel dingen wel een uitkomst zijn. Voorbeeldje: mijn laptop heeft de camera ondersteboven gemonteerd. libv4l zet dat prima automatisch recht, mits je laptop in de lijst met "laptops-met-de-webcam-ondersteboven" staat. Maar mijn laptop was nieuwer dan de karmic-versie van libv4l, en stond dus niet in die lijst.
Nou is het mij uiteindelijk wel gelukt om hier achter te komen en de nieuwste versie te installeren, maar voor de gemiddelde ubuntu-beginner zou dit gewoon een gigantische afknapper zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Dan kan je dus voor optie 2 kiezen, stel het bij de mensen voor die er over gaan.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe werkt het huidige repo-systeem dan? Elk OS zijn repo linkt handmatig naar de betreffende pakketten die ze zelf handmatig weer samenstellen op basis van de producten?

Het zou mooi zijn als dat op den duur centraal zou zijn imo, dat je bepaalde hoofd repo's hebt, bijvoorbeeld Arch staat dan voor cutting edge, en Ubuntu dan voor Stable ofzo, en die zijn weer gelinkt naar die product-library's en standaard vastgepint op een bepaalde versie van de producten. Maar je bent vrij om ouder of nieuwer te gaan qua pakketten. Zo zou je dan ook over kunnen stappen op releases en productcombinaties van andere Linux-varianten zonder dat je dat OS per se moet downloaden.

Weet iemand trouwens wat dat menu-systeempje is in Linux Mint? ik vind het wel handig, maar voel niet de noodzaak tot het gebruiken van een splinterUbuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:39:
Hoe werkt het huidige repo-systeem dan? Elk OS zijn repo linkt handmatig naar de betreffende pakketten die ze zelf handmatig weer samenstellen op basis van de producten?

Het zou mooi zijn als dat op den duur centraal zou zijn imo, dat je bepaalde hoofd repo's hebt, bijvoorbeeld Arch staat dan voor cutting edge, en Ubuntu dan voor Stable ofzo, en die zijn weer gelinkt naar die product-library's en standaard vastgepint op een bepaalde versie van de producten. Maar je bent vrij om ouder of nieuwer te gaan qua pakketten. Zo zou je dan ook over kunnen stappen op releases en productcombinaties van andere Linux-varianten zonder dat je dat OS per se moet downloaden.
Misschien moet je eens wat opzoeken over de verschillende packagesysteem van de verschillende distro's, en de verschillende beleidskeuzes die ze maken :). Bijvoorbeeld:

http://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman
Wikipedia: dpkg
Wikipedia: RPM Package Manager

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja ik weet dat je op dit moment RPM, DEB en nog andere systemen hebt. Maar het zou toch mooi zijn dat dat uiteindelijk allemaal met elkaar kan communiceren? is dat nou niet de kracht van Open Source? In plaats van iedereen met een andere koers zijn eigen incompatibele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Nee, de kracht van open source is juist dat iedereen zijn eigen keuzes kan maken. Bevalt iets je niet? Maak een fork en probeer het zelf. Uiteraard zijn er ook weer merges van projecten, maar je zal nooit iets bouwen wat iedereen wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:25:
Ja ik weet dat je op dit moment RPM, DEB en nog andere systemen hebt. Maar het zou toch mooi zijn dat dat uiteindelijk allemaal met elkaar kan communiceren? is dat nou niet de kracht van Open Source? In plaats van iedereen met een andere koers zijn eigen incompatibele systeem.
Ik wilde je niet laten zien dat er andere systemen zijn, ik wilde je de weg wijzen naar informatie hoe die systemen zijn georganiseerd. Welke procedures er zijn om nieuwe software toe te laten, etc etc. Dat vroeg je namelijk:
Hoe werkt het huidige repo-systeem dan?
Als je die informatie hebt vergaard kan je zelf bedenken waarom je oplossing niet voor de hand liggend is. Het komt op mij namelijk een beetje over dat je allemaal ideeen kenbaar maakt aan de wereld, zonder je af te vragen of ze uberhaupt haalbaar zijn. Een beetje eigen onderzoek doet geen pijn :).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Weet iemand trouwens wat dat menu-systeempje is in Linux Mint? ik vind het wel handig, maar voel niet de noodzaak tot het gebruiken van een splinterUbuntu.
Het heet SlabMenu, kijk es aan: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/desktop-slab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MsG schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:25:
Nee. Totale misvatting is dat. Om even aan te vullen wat MoiZie zei... Juist de diversiteit van verschillende inzichten, fundamentele opzetten en dergelijke dragen bij aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Soms moet je nou eenmaal het hele roer omgooien om iets te verbeteren.
Daarnaast is er gewoon verdeeldheid over wat er nou 'de beste' oplossing is. Dat gaat soms over verschillende doeleinden (lightweight/full-featured) of zelfs daarbinnen (bijv. Gnome vs. KDE). Het is net als bij eten een kwestie van smaak en het is totaal niet in het voordeel van ontwikkeling indien er ooit een 'keuze' zou worden gemaakt voor een bepaald framework of principe zoals een package management. Laat elke distro zijn eigen package management hebben, boeien... Als het echt een slecht systeem zou zijn schakelen ze wel over naar een beter systeem of verbeteren ze het huidige.

Mijn visie hierin is kortgezegd: de kracht van open source zit hem in diversiteit en vrijheid.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
Je kunt MintMenu (zo heet het :P) gewoon gebruiken met Ubuntu zelf.
Doe ik al tijden en het werkt prima. :)

Voorheen LinuxMint gebruikt, maar ben er van af gestapt omdat ik het te lang vond duren voordat een Ubuntu-release "gemintificeerd" is. Maar het "splinter" gehalte valt wel mee, het ligt vrij dicht tegen Ubuntu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Wat ik mij trouwens afvraag, waarom is Epiphany niet de standaard browser in Ubuntu, veel sneller dan Firefox op mijn ouwe bakkies (okok, iets minder snel dan Chrome, maar goed, ik gebruik graag 2 browsers tegelijk voor dingen als verschillende rekeningen bij 1 bank en zo)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
letatcest schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:17:
Wat ik mij trouwens afvraag, waarom is Epiphany niet de standaard browser in Ubuntu, veel sneller dan Firefox op mijn ouwe bakkies (okok, iets minder snel dan Chrome, maar goed, ik gebruik graag 2 browsers tegelijk voor dingen als verschillende rekeningen bij 1 bank en zo)
Omdat firefox veruit marktleider is, en Epiphany nogal onbekend. Onder de motorkap zijn ze het zelfde, ze draaien allebei op Gecko.
Het doel van Ubuntu is niet om zo snel mogelijk op oude hardware te draaien, maar om een zo groot mogelijke userbase aan te spreken.

Als je graag 2 browsers tegelijk draait, doe eens:
code:
1
firefox -no-remote

of nog mooier:
code:
1
firefox -no-remote -p [2e profielnaam]

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 19-01-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Volgens mij draait ie webkit, je kon ook een gecko versie selecteren idd. Firefox geeft zoveel vertragingen steeds. Snap niet waarom... Alsof je een loodzwaar programma draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hmm true, sinds Gnome 2.28 / ubuntu 9.10 draait'ie op Webkit.

En sja firefox is ook een loodzwaar programma. Zeker als je nog flink wat plugins installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Laatst online: 19-09 14:07
Ik ben tegenwoordig helemaal over op Iron, dit is een versie van Chrome waar ze al die privacy zooi uitgehaald hebben, en hierdoor is ie zelfs nog iets sneller! De nieuwste versies voor linux zijn eindelijk stabiel te noemen, en alle chrome extensions werken dus ik heb er een adblock extension opgegooid en ik ben helemaal tevreden :D De browser start voor mn gevoel minstens 5x zo snel op als firefox :)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat is ook het enige waar ik me aan erger bij firefox, dat het er erg lang over doet om op te starten. Daar mogen ze wat mij betreft echt SNEL iets aan gaan doen!

Maargoed dit gaat meer naar een browserdiscussie toe, dit is nog steeds het ubuntu-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 11:09:
Dat is ook het enige waar ik me aan erger bij firefox, dat het er erg lang over doet om op te starten. Daar mogen ze wat mij betreft echt SNEL iets aan gaan doen!

Maargoed dit gaat meer naar een browserdiscussie toe, dit is nog steeds het ubuntu-topic ;)
Volgens mij is dat al even gefixt, maar dat is pas bij de nieuwere firefox-versies. Bij Ubuntu 8.10 had ik ook steeds last van een traag opstartende Firefox. Da's dan weer een van de nadelen van zo'n release-cycle ;)

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Momenteel zit firefox 3.5 in de repo's, en dat is nog steeds de meest recente versie.
Al staat 3.6 op het punt om gereleased te worden. Maar volgens mij hebben ze daarmee niet echt gewerkt aan het verminderen van de opstarttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Op mijn netbookje is Firefox opstarten een drama, en de performance zodra hij eenmaal is opgestart is ook niet geweldig (sterker nog, rdesktoppen naar mijn headless "Winxp NAS" (een E4400) en daar firefox opstarten gaat nog smoother).

Ik gebruik daarom tegenwoordig UZBL, wat in weze een ultralight webkit frontend is, zonder 'gui' of een ander zwaar 'framework' om de engine heen.
Uiteraard niet voor de faint of heart, maar met wat creativiteit (je gebruik hotkey's die je aan (shell)acties koppeld) heb je een 'unieke' browser die precies doet wat je wil, met een zeer minimale footprint.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
SirNobax schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:11:
Ik gebruik daarom tegenwoordig UZBL, wat in weze een ultralight webkit frontend is, zonder 'gui' of een ander zwaar 'framework' om de engine heen.
Oi. dat is wel erg extreem. Ik gebruik dan liever epiphany-webkit. Een soort uitgeklede no-nonsense firefox met webkit engine. :)

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 19-01-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

SirNobax schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:11:
Op mijn netbookje is Firefox opstarten een drama, en de performance zodra hij eenmaal is opgestart is ook niet geweldig (sterker nog, rdesktoppen naar mijn headless "Winxp NAS" (een E4400) en daar firefox opstarten gaat nog smoother).

(...)
Ja, daarom ook vooral, maar goed, browserwars in ander topic? :)

Na afgelopen weekend vele nieuwe laptops met Win 7 aangezet te hebben kan ik alleen maar denken: WAAROM al die keuzes, opties, dingen, gedoe, vragen, etc. etc. etc. Office: na 15 keer key invoeren, die je natuurlijk niet hebt. Gelukkig is er OOo. Nou ja, ga zo maar door. De opstartprocedure voor een nieuwe laptop met win 7 duurt iig. een stuk langer dan een verse ubuntu install. Nu weet ik weer waarom :)

* letatcest moet dan ook geen OS wars gaan doen he... maar was eerste keer win 7 voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je vraagt je serieus af waarom je een key moet invoeren voor commerciele software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Vicarious schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:21:
Je vraagt je serieus af waarom je een key moet invoeren voor commerciele software?
Er zijn veel schappelijkere manieren om je software te binden aan je PC? Maar opzich is een key toch niet zo extreem raar of ongebruikelijk? Ik vind het imho nog steeds de manier om legaliteit van een software te garanderen? Of zit ik fout?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:21:
Ik denk niet dat hij niet begrijpt waarom, maar dat het meer gewoon een irritatie is die bij commerciële software hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:29:
[...]

Maar opzich is een key toch niet zo extreem raar of ongebruikelijk? Ik vind het imho nog steeds de manier om legaliteit van een software te garanderen? Of zit ik fout?
Ik vind het ook niet raar hoor, maar degene die voor mij postte blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 18:54
Even een vraagje: Heb de laatste Mint ISO gedownload en uitgepakt. Vroeger had je zo'n wumi.exe oid waarmee je hem van je HD in Windows kon installeren. Echter is deze er niet. Kun je die los downloaden of gewoon ergens een USB stickie regelen en hem daarvan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RedHat schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:01:
Even een vraagje: Heb de laatste Mint ISO gedownload en uitgepakt. Vroeger had je zo'n wumi.exe oid waarmee je hem van je HD in Windows kon installeren. Echter is deze er niet. Kun je die los downloaden of gewoon ergens een USB stickie regelen en hem daarvan installeren.
Je bedoelt Wubi. En dat is voor zover ik weet alleen voor Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Een kort vraagje. Welk menu is dit in het Nederlands?

system -> administration (of moet ik beheer hebben?) -> session

Ik ben in systeem, beheer, maar dan?

Als iemand toevallig een lijst weet waar alle vertalingen staan zou dat ook erg gewaardeerd worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Orian op 19-01-2010 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Orian schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:29:
Een kort vraagje. Welk menu is dit in het Nederlands?

system -> administration -> session

Ik ben in systeem, beheer, maar dan?

Als iemand toevallig een lijst weet waar alle vertalingen staan zou dat ook erg gewaardeerd worden :)
Sessie lijkt me een redelijk logische vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Dat leek mij ook ja. Alleen óf ik ben blind, óf die is er niet. Het gaat er namelijk om dat mediatomb automatisch start. Normaal voeg ik een programma gewoon toe aan de opstarttoepassingen, maar de website waar ik de installatie instructies van heb noemde dit, en dan moest ik het volgende doen:

You computer has to be turned on and running mediatomb if you want to access the files from your ps3. So it might be a good idea to add mediatomb to your "sessions" so it will start when you boot your pc up.

Go to "system -> administration -> session" and add this:

- mediatomb
- mediatomb
- file server

Website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
System --> preferences --> startup applications, daar staat hij in 9.10. Dan kan je invullen wat jij wil doen. Dus je zit in het verkeerde menu denk ik.

In Ubuntu 8.04 there are three tabs: "Session Options", "Current Sessions" and "Startup Programs". In Ubuntu 9.04 there are just two tabs: "Startup Programs"; "Options".

"Kijk eens bij Systeem > Voorkeuren > Sessies > Programma's starten.
Daar kun je de programma's toevoegen en verwijderen voor bij het opstarten van Ubuntu."

http://www.google.nl/sear...tnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=

[ Voor 65% gewijzigd door MoiZie op 19-01-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Jup, daat zat ik ook aan te denken. Heb hem nu toegevoegd, maar vreemd genoeg start het niet automatisch op? In ieder geval kan ik op de ps3 niet mijn muziek benaderen (wat de bedoeling van het programma is), maar zodra ik hem via de terminal met "sudo mediatomb" opstart doet hij het wel... Iemand die weet hoe ik hem moet toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Het ding draait als root en kan dus niet op die manier gestart worden. Sudo werkt alleen in een terminal. Je kunt het waarschijnlijk aanroepen met gksudo mediatomb, maar dan moet je bij elke reboot je wachtwoord invullen, dat is ook niet handig.
Netter is het, omdat het geen X nodig zal hebben, om hem gewoon aan de root crontab toe te voegen en bij het opstarten aan te roepen:
[list]• Ga naar de terminal
• Type
whereis mediatomb
en schrijf het pad naar de executable op (waarschijnlijk /usr/bin/mediatomb)
• Type
sudo crontab -e

• Je krijgt waarschijnlijk een vraag over welke editor te gebruiken, als je het niet weet, kies nano, die is het simpelst.
• Voeg aan het eind de volgende regel toe:
@reboot /pad/naar/mediatomb

• Sluit af met ctrl-O, Enter, ctrl-X. Wijzig de bestandsnaam niet!
• Bij de volgende reboot moet mediatomb automatisch starten. Zo niet, open een apart topic.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Of je doet het op de korte manier: sudo apt-get install mediatomb-daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Tja, geen idee dat dat ook bestaat :P
Oh en vervang apt-get door aptitude, die is wat beter. Of installeer gewoon via synaptic.

[ Voor 55% gewijzigd door Dirk op 19-01-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 18:54
mcDavid schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:05:
[...]

Je bedoelt Wubi. En dat is voor zover ik weet alleen voor Ubuntu.
Mint is afaik een aangepaste Ubuntu distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RedHat schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:37:
[...]

Mint is afaik een aangepaste Ubuntu distro.
Klopt, maar dan heb je dus ook een aangepaste wubi nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
die is er ook, die heet mint4win, als het goed is staat die op de .iso zelf :)

Als ik volgende week tijd heb ga ik maar eens een mint topic maken, want plek3 in de distrowatch en de fanatieke community die achter mint zit kan je niet wegmoffelen in een ubuntu topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Maar de vraag is of de verschillen groot genoeg zijn om er een apart topic voor te openen. Problemen met Mint zijn 99% van de tijd prima op te lossen in dit topic met "onze" kennis van Ubuntu.

Voor de geïnteresseerden, Mint 8 (Helena) KDE edition en Fluxbox edition komen er over ongeveer week aan. De GNOME versie is er al een tijdje.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
afraca schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:10:
Maar de vraag is of de verschillen groot genoeg zijn om er een apart topic voor te openen. Problemen met Mint zijn 99% van de tijd prima op te lossen in dit topic met "onze" kennis van Ubuntu.
Dit is dan toch ook niet bedoeld als problementopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

gertvdijk schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:13:
[...]

Dit is dan toch ook niet bedoeld als problementopic?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar we weten allemaal dat hier heus wel "problemen" gepost worden. Maar je hebt gelijk, het gaat hier om ervaringen en dergelijke. En vanuit dat perspectief is het inderdaad gerechtvaardigd een Mint topic te maken, omdat uiteraard de ervaringen wel degelijk verschillen van Ubuntu.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Airdack schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:30:

Als ik volgende week tijd heb ga ik maar eens een mint topic maken, want plek3 in de distrowatch en de fanatieke community die achter mint zit kan je niet wegmoffelen in een ubuntu topic ;)
Eens, gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Verder zal Ubuntu 10.04 vermoedelijk uitgerust worden met de video-editor PiTiVi, de Plymouth-bootmanager van Red Hat en de Active Directory-tool Likewise Open ...
http://twk.rs/nfTE

Dus we kunnen maar even genieten van GRUB2, geintroduceerd in 9.10 , en 10.04 weer weg... Ik ben niet bekend met de plymouth bootloader, en weet dus ook niet hoe hij zich verhoud tot GRUB 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
afraca schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:27:
[...]

http://twk.rs/nfTE

Dus we kunnen maar even genieten van GRUB2, geintroduceerd in 9.10 , en 10.04 weer weg... Ik ben niet bekend met de plymouth bootloader, en weet dus ook niet hoe hij zich verhoud tot GRUB 2.
Usplash/Xsplash word vervangen grub 2 niet. Zie http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=Nzc5Mw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
afraca schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:10:

Voor de geïnteresseerden, Mint 8 (Helena) KDE edition en Fluxbox edition komen er over ongeveer week aan. De GNOME versie is er al een tijdje.
De RC1 van de KDE versie is al beschikbaar, deze is niet officieel aangekondigd maar kan je al op veel ftps vinden :) Ik draai deze momenteel op mn laptop en het draait als een zonnetje, nog geen crashes of showstoppers gehad ... alleen installen was ff moeilijk maar het is uteindelijk gelukt ;) en KDE 4.3.4 ziet er uiteraard supermooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ik heb het vanaf het begin al onwijs lelijk gevonden, de combi U&Xsplash bij Karmic! Het ziet er gewoon uit alsof het nog niet helemaal af is, zeker met die vreemde omschakeling ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik kan er niet echt uitsluitend antwoord op vinden.
Als je nou Ubuntu neemt. Is dan Ubuntu het besturingssysteem of is Linux het besturingssysteem. En wat is het andere dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Laatst online: 22-09 15:04
Linux is de alleen een kale kernel, waar je verder vrij weinig mee kan behalve booten.
Ubuntu is Linux met de GNU tools, bash (je shell/terminal), gnome/kde (je grafische omgeving), firefox, etc allemaal bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Icyzer schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 18:12:
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik kan er niet echt uitsluitend antwoord op vinden.
Als je nou Ubuntu neemt. Is dan Ubuntu het besturingssysteem of is Linux het besturingssysteem. En wat is het andere dan?
Ubuntu is een besturingssysteem, gebaseerd op de linux-kernel.

"linux" is eigenlijk niet zoveel. Als mensen het over "linux" hebben, bedoelen ze meestal de verzameling van linux-kernel-gebaseerde besturingssystemen. Of zoals Hostname al zei de linux-kernel.
Frank-NL schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:53:
[...]

Ik heb het vanaf het begin al onwijs lelijk gevonden, de combi U&Xsplash bij Karmic! Het ziet er gewoon uit alsof het nog niet helemaal af is, zeker met die vreemde omschakeling ertussen.
Helemaal mee eens. Het idee was goed, alleen in de praktijk duurde het opstarten van Karmic in het begin alleen maar langer, met de updates weer ongeveer even lang.
Alleen zit je nu dus tegen zo'n suf logotje aan te kijken, in plaats van een hippe laadbalk die je zo leuk psychokinetisch vooruit kunt staren >:)

[ Voor 37% gewijzigd door mcDavid op 21-01-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het besturingssysteem is GNU/Linux. De desktop omgeving is Gnome. Voorderest is het Ubuntu's softwarekeuze en versies en look and feel.

spuit 25 :P

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 21-01-2010 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

MsG schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:44:
Het besturingssysteem is GNU/Linux. De desktop omgeving is Gnome. Voorderest is het Ubuntu's softwarekeuze en versies en look and feel.

spuit 25 :P
Argh, waarom zeg jij iets anders als de rest :(

Maar bedankt voor de informatie mensen, want dit verklaard veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Icyzer schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:01:
[...]

Argh, waarom zeg jij iets anders als de rest :(

Maar bedankt voor de informatie mensen, want dit verklaard veel :P
Ze zeggen allemaal hetzelfde, ze brengen het alleen iets anders :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar installeer maar eens bijv. Fedora Gnome-editie, dan zul je zien dat het allemaal een beetje anders is onder water, maar je uiteindelijk exact dezelfde dingen er mee doet. Eventueel zijn wat commando's en de package managers anders, en een andere insteek soms van de softwareversies, cutting edge vs stable bijv, maar uiteindelijk lijken alle distributies met gnome wel redelijk op elkaar. Volgens mij is dat met de andere Desktop Environments ook wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

stijnos1991 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:48:
[...]

Ja dit merk ik ook, het duurt geen 3-5 seconden gelukkig, maar ik hoor altijd een klein *plopje* als ik na een paar minuten stilte weer een geluidje hoor. (nee geen logitech speaker plopje :P )
Ik had er ook last van, maar ik heb hier een oplossing gevonden:
http://fit-pc2.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=1150
- Comment out snd-hda-intel options in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
code:
1
2
# Power down HDA controllers after 10 idle seconds
# options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik heb inmiddels Linux Mint draaien naast mijn XP bakje en het bevalt me echt fantastisch. Het menu is erg handig, de software manager is erg handig en ik vind het vooral praktisch dat er al heel veel veelgebruikte zaken zijn voorgeprogrammeerd. Geen gekloot om mijn dvd'tjes werkend te krijgen, geen gezeik met geluid van WMA-filmpjes omdat de wmap codec niet geinstalleerd staat etc. etc. Ik heb de commandline tot nu toe nog niet 1x open gehad en dat bevalt me prima. Geweldige distro voor de beginnelingen (alhoewel ik mezelf inmiddels niet helemaal meer tot die categorie beschouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Canonical is changing the default search path over to Yahoo as the two companies have negotiated a revenue sharing deal off the advertisements when using Yahoo search on Ubuntu. Users can still switch Firefox to using Google search with a couple clicks, but Canonical is hoping this change will yield them some additional revenue.
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=NzkyNg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Prima keuze. Projecten als dit moeten het van de sponsoring hebben, dus als iemand er voor wil betalen om als default searchengine te staan, d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:24:
[...]

Prima keuze. Projecten als dit moeten het van de sponsoring hebben, dus als iemand er voor wil betalen om als default searchengine te staan, d:)b .
Ik denk niet dat google gratis de vorige vaste keuze was. Op zich ook interessant om deze keuze te zien in het licht van het google OS. Je zou kunnen speculeren dat Ubuntu zich aan het voorbereiden is op de concurrentie.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sallin schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:31:
[...]

Ik denk niet dat google gratis de vorige vaste keuze was. Op zich ook interessant om deze keuze te zien in het licht van het google OS. Je zou kunnen speculeren dat Ubuntu zich aan het voorbereiden is op de concurrentie.
Ik neem aan dat ze gewoon voor de hoogste bieder zijn gegaan. Het lijkt me daarom eerder dat google zich voorbereid door zich in deze terug te trekken.

Overigens is "concurrentie" bij dit soort dingen toch altijd relatief, aangezien iedereen profijt heeft van de spinoffs van een ander. Het zelfde heb je met Firefox <-> Chrome, Firefox wordt ook nog steeds dik gesponsord door google, ook al zijn ze op de browsermarkt concurrenten.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 27-01-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 07:42
mcDavid schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:06:
[...]

Ik neem aan dat ze gewoon voor de hoogste bieder zijn gegaan. Het lijkt me daarom eerder dat google zich voorbereid door zich in deze terug te trekken.

Overigens is "concurrentie" bij dit soort dingen toch altijd relatief, aangezien iedereen profijt heeft van de spinoffs van een ander. Het zelfde heb je met Firefox <-> Chrome, Firefox wordt ook nog steeds dik gesponsord door google, ook al zijn ze op de browsermarkt concurrenten.
De overeenkomst tussen de mozilla foundation en google loopt volgend jaar af, verwacht wordt dat google dan ook niet verlengd of in verminderde vorm verder gaat met 'sponsoring'.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Enerzijds wel jammer; ik denk dat de meeste gebruikers Google als default willen/verwachten.

Anderzijds, Canonical is een bedrijf en dit levert ze wel geld op waarmee ze het OS kunnen verbeteren. Bovendien is het met twee klikken teruggezet. Ik hoop alleen dat als dit contract afloopt Google met een hoger bod komt... Misschien is dat ook wel de bedoeling erachter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

nieuws: Firefox-coördinator raadt Bing aan na privacy-uitspraken Google-ceo

Er was en is nog steeds veel kritiek op het privacy beleid van Google, dus ik kan me voorstellen dat er wel degelijk heel wat mensen zijn die blij zijn met dit besluit. Onder andere Mozilla zou, afgaande op het artikel hierboven, stiekem blij moeten zijn, ondanks hun huidige contract met Google. Persoonlijk ben ik bij gebrek aan beter nog google gebruiker, aangezien Bing van Microsoft is, en ik MS al helemaal geen warm hart toedraag.

edit: onzinnig laatste post quoten.....

[ Voor 31% gewijzigd door afraca op 27-01-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Ik las net dat er bij Linux mint 32-bit gelijk ook software word geinstalleerd die je al je ram laat benutten. Wat is dan het nu van een 64-bit mint versie?

http://www.tuxradar.com/c...-bit-vs-64-bit-benchmarks
Zo te zien gaat 64 bit wel sneller, maar de flash werkt nog niet naar behoren...
Nou dan word het toch maar 32bit mint denk ik :Y)

[ Voor 39% gewijzigd door Icyzer op 30-01-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Icyzer schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 14:22:
Ik las net dat er bij Linux mint 32-bit gelijk ook software word geinstalleerd die je al je ram laat benutten. Wat is dan het nu van een 64-bit mint versie?

http://www.tuxradar.com/c...-bit-vs-64-bit-benchmarks
Zo te zien gaat 64 bit wel sneller, maar de flash werkt nog niet naar behoren...
Nou dan word het toch maar 32bit mint denk ik :Y)
Ik ben met 64-bits ubuntu aan de slag geweest, maar ik raad het je niet aan. Kreeg allerlei vage problemen met mijn wireless, Flash performde voor geen meter en heel veel programmaatjes moet je met de hand gaan zitten compilen omdat er geen 64-bits versie beschikbaar voor is. Als laatste werkte Wine voor geen meter bij mij.

Zeker voor desktops zou ik voorlopig nog lekker voor de 32-bits gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Vicarious schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:17:
[...]
Ik ben met 64-bits ubuntu aan de slag geweest, maar ik raad het je niet aan. Kreeg allerlei vage problemen met mijn wireless, Flash performde voor geen meter en heel veel programmaatjes moet je met de hand gaan zitten compilen omdat er geen 64-bits versie beschikbaar voor is. Als laatste werkte Wine voor geen meter bij mij.

32 bits it is then :P

Wat betreft flash, binnenkort komt toch html5 uit met die video tag enzo? Als het goed is zou linux daar betere prestaties uit moeten halen toch :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Vicarious schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:17:
[...]

Dit klinkt een beetje 2004, wanneer heb jij voor het laatst zelf programma's moeten compilen omdat er geen 64 bit variant van was?

Wine en Flash zijn ook beide beschikbaar en werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai al minstens 4 jaar 64-bits op al mijn systemen (desktop en servers) en ik heb nog nooit problemen gehad en/of software die niet werkte.

Ik zou voor de snelheidswinst gaan en lekker 64 bits kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste dat dag ik Linux/Ubuntu gebruik. Ik werk m'n hele leven met Windows en ik vind het echt belachelijk zeg.

Ik kan niet eens normale themes installeren. Moet in Terminal allerlei handelingen gaan verrichten. En ik kan niet eens fatsoenlijk youtube filmpjes kijken omdat Flash gewoon vastloopt.

Ik moet wel toegeven dat het echt supersnel werkt allemaal. Ik merk nu echt hoe zwaar Vista wel niet is!!!

En geweldig hoe snel en rap firefox wel niet is!!! Misschien dat ik m'n Ubuntu installatie houd voor alleen internetten. De rest gebruik ik maar gewoon Vista lekker.

Waar gebruiken jullie Ubuntu voor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik gebruik (K)ubuntu voor:

Office werk, website's knutselen, muziek, films, plaatjes bewerken, irc, (a)msn, php, spelletjes (Nexius) en vast no andere dingen.

Windows alleen voor de games die onder Wine (bijna) niet willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik draai Debian op de desktop met KDE, geen problemen met flash/geluid, een beetje met silverlight (maar daar heb ik ook nog geen tijd ingestoken). Ik kan world of warcraft in wine spelen, en andere games interesseren me niet. XP start ik op in VirtualBox voor internetbankieren met de ING in Belgie.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:27:
Eerste dat dag ik Linux/Ubuntu gebruik. Ik werk m'n hele leven met Windows en ik vind het echt belachelijk zeg.

Ik kan niet eens normale themes installeren. Moet in Terminal allerlei handelingen gaan verrichten. En ik kan niet eens fatsoenlijk youtube filmpjes kijken omdat Flash gewoon vastloopt.

Ik moet wel toegeven dat het echt supersnel werkt allemaal. Ik merk nu echt hoe zwaar Vista wel niet is!!!

En geweldig hoe snel en rap firefox wel niet is!!! Misschien dat ik m'n Ubuntu installatie houd voor alleen internetten. De rest gebruik ik maar gewoon Vista lekker.

Waar gebruiken jullie Ubuntu voor als ik vragen mag?
Normale themes kan je zonder enig probleem installeren. Gewoon downloaden, dan naar Systeem --> Voorkeuren --> Uiterlijk gaan en op "Installeren" drukken. Normaal zouden YouTube en andere filmpjes gewoon moeten werken, gewoon "ubuntu-restricted-extras" installeren met Synaptic.

Ik doe eigenlijk alles op Ubuntu. Webbrowsen met Chrome en Firefox, mail met Thunderbird, MSN met Emesene, QDevelop voor Qt4-programmeren, VLC, Totem en Amarok voor muziek en film.
Warcraft III gaat perfect onder Wine, net zoals TrackMania Nations Forever. Voor school gewoon OpenOffice.org voldoende, anders installeer ik gewoon Office 2003 onder Wine :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!