Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 18:27:
Eerste dat dag ik Linux/Ubuntu gebruik. Ik werk m'n hele leven met Windows en ik vind het echt belachelijk zeg.

Ik kan niet eens normale themes installeren. Moet in Terminal allerlei handelingen gaan verrichten. En ik kan niet eens fatsoenlijk youtube filmpjes kijken omdat Flash gewoon vastloopt.
Dan doe je denk ik iets verkeerd, want bijv. op gnome-look.org kun je duizenden themes downloaden die je met 2 muisklikken kunt installeren. Als flash niet lekker loopt moet je misschien even kijken of je wel de goeie videokaart drivers hebt. Watvoor kaart heb je? Nvidia of ATI?
Waar gebruiken jullie Ubuntu voor als ik vragen mag?
Gewoon, voor alles.

Ik heb alleen nog een dual-boot met windows omdat ik heel af-en-toe een website moet testen met IE. Maar ik denk er hard over om die partitie er gewoon af te knikkeren, kan Ubuntu tenminste gewoon op het snelste gedeelte van de harde schijf staan.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 30-01-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:43

Yucko

One clown to rule them all !

hier ook alles, mogelijk tot booten in XP, maar vooralsnog niet gebruikt sinds de installatie :D

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:07
Ik zie hier wat mensen die windows xp dual booten of in een VM draaien enkel voor internet explorer ... werkt die ook niet gewoon onder Wine? scheelt weer een hele rits HDD ruimte ... en ben je helemaal van windows af ;)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Frank-NL schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 15:23:
[...]

Dit klinkt een beetje 2004, wanneer heb jij voor het laatst zelf programma's moeten compilen omdat er geen 64 bit variant van was?

Wine en Flash zijn ook beide beschikbaar en werkend.
Wine en flash zijn wel beschikbaar, maar werkten voor mij niet lekker. In Wine heb ik 2 games geprobeerd die ik onder de 32-bits versie wel aan de praat kreeg, maar in de 64-bits versie lukte het me mooi niet of heel traag. Flash performde gewoon slecht, vooral als ik in een stream fullscreen ging.

En compilen bedoelde ik eigenlijk niet, ik bedoelde zelf vanuit source builden. Dus tar -xzvf, ./configure en ./make install enzo.

edit: was Ubuntu 9.10 64-bits trouwens.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 21:44
Alles, voor normaal office gebruik, studie en werk. Voor de studie gebruik ik Matlab en Maple (wiskunde pakketten) en LaTeX voor rapporten en verslagen. Werk is Software Engineer, combinatie van ViM, gcc, gdb en voor PHP vooral XDebug en KCachegrind.

Daarnaast heb ik nog OS X, wat erg veel overeenkomsten heeft met Linux (mede omdat het delen van BSD heeft). Daar staat dan ook Terminal.app in de Dock, en bijna alles is standaard aanwezig (ViM, PHP, Ruby, Perl, Python, Apache, GCC, GDB, etc.).

Het enige probleem is Exchange. Dat werkt sinds kort pas (goed) op Snow Leopard, maar onder Linux blijft het gewoon onbruikbaar. Maar gelukkig kan ik mijn studentmail ook via IMAP ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gibraltar schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 20:23:
[...]
Het enige probleem is Exchange. Dat werkt sinds kort pas (goed) op Snow Leopard, maar onder Linux blijft het gewoon onbruikbaar. Maar gelukkig kan ik mijn studentmail ook via IMAP ophalen.
Evolution is ook enigszins bruikbaar als je de webmail URL gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Vicarious schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 20:27:
[...]

Evolution is ook enigszins bruikbaar als je de webmail URL gebruikt.
Niet echt, maar dat komt vooral vanwege de manier waarop het werkt. De laatste versies van Evolution zijn enigzins omgeschreven, maar sinds die aanpassingen blijft de backend van Evolution regelmatig hangen. Dat zou overigens goed aan de provider kunnen liggen. De laatste keer dat ik dat overigens gebruikte was een poosje geleden (zo'n 3 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

gibraltar schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 20:31:
[...]

Niet echt, maar dat komt vooral vanwege de manier waarop het werkt. De laatste versies van Evolution zijn enigzins omgeschreven, maar sinds die aanpassingen blijft de backend van Evolution regelmatig hangen. Dat zou overigens goed aan de provider kunnen liggen. De laatste keer dat ik dat overigens gebruikte was een poosje geleden (zo'n 3 maanden).
Kan dat niet gewoon via Thunderbird? Je zou zeggen dat die dat wel ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Icyzer schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:07:
[...]

Kan dat niet gewoon via Thunderbird? Je zou zeggen dat die dat wel ondersteund...
Nee, die heeft geen Exchange support, alleen IMAP en POP. Er is wel een open formaat, maar de meeste exchange servers hebben daar geen ondersteuning voor (pas vanaf Exchange 2003 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Was toevallig van de week ook aan het kijken of ik vanuit huis m'n mail van het werk
kon openen via thunderbird of evolution. Was er volgens mij bijna maar toch lukte het niet.
We hebben Exchange 2007 en die heeft /owa ipv /exchange op het eind, volgens mij moet je een url redirect kunnen maken in Exchange om het werkend te krijgen. Heb ook nog iets geprobeerd met Davmail, dat was
ook een handige tool om connecties te maken met Exchange.
Iemand hier een werkende thunderbird/evolution kunnen krijgen via https/owa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

mmm misschien exchange via gmail laten lopen? heb ooit gehoord dat zoiets ook werkt.
Anders is dat wel verdomt irritant zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tadream schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:34:
Was toevallig van de week ook aan het kijken of ik vanuit huis m'n mail van het werk
kon openen via thunderbird of evolution. Was er volgens mij bijna maar toch lukte het niet.
We hebben Exchange 2007 en die heeft /owa ipv /exchange op het eind, volgens mij moet je een url redirect kunnen maken in Exchange om het werkend te krijgen. Heb ook nog iets geprobeerd met Davmail, dat was
ook een handige tool om connecties te maken met Exchange.
Iemand hier een werkende thunderbird/evolution kunnen krijgen via https/owa?
Als je dat /exchange gewoon opgeeft in de webmail URL komt dat gewoon goed volgens mij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Als ik exchange erachter doe dan krijg ik een 403: Forbidden Access.
Met 2003 en eerder was het wel exchange maar volgens mij 2007 en 2010 is het owa.
Het is misschien iets eenvoudigs maar heb er nog niet uitgebreid naar gekeken, wellicht een redirect van exchange naar owa (url redirect). Zou makkelijk, maar geen noodzaak, zijn om thunderbird of evolution te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Eerste dat dag ik Linux/Ubuntu gebruik. Ik werk m'n hele leven met Windows en ik vind het echt belachelijk zeg.

Ik kan niet eens normale themes installeren. Moet in Terminal allerlei handelingen gaan verrichten. En ik kan niet eens fatsoenlijk youtube filmpjes kijken omdat Flash gewoon vastloopt.

Ik moet wel toegeven dat het echt supersnel werkt allemaal. Ik merk nu echt hoe zwaar Vista wel niet is!!!

En geweldig hoe snel en rap firefox wel niet is!!! Misschien dat ik m'n Ubuntu installatie houd voor alleen internetten. De rest gebruik ik maar gewoon Vista lekker.

Secondary OS omdat ik het leuk vind mijn horizon wat te verbreden en wat rond te pielen in andere systemen en er zo kennis mee op te doen. Heb het al bij diverse mensen ook geïnstalleerd, sommige als main OS, sommige als "kut-mijn-windows-is-kapot-en-dat-werkstuk-moet-toch-af"-os. Vind de hele filosofie bij OSS in het algemeen altijd wel mooi, iedereen draagt wat bij en zo genereren we collectief een goed systeem. Sommige dingen moet je ook een beetje in de context waarderen of afkraken. Flash bijv. zou de OSS community best willen fixen, maar dat is in principe gewoon een gesloten systeem waardoor de eigen Adobe plugin het beste werkt. Hetzelfde voor sommige drivers, ja heel jammer dat printer X er niet in zit, maar de community wil dat maar al te graag er in hebben hoor, het is die fabrikant die de specificaties geheim houdt :). Themes kunnen hier gewoon zonder root access, dus je doet waarschijnlijk iets fout. Sommige dingen moeten wel met een wachtwoord, dat blijft altijd een afweging tussen gebruikersvriendelijkheid en veiligheid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Tadream schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:34:

We hebben Exchange 2007 en die heeft /owa ipv /exchange op het eind, volgens mij moet je een url redirect kunnen maken in Exchange om het werkend te krijgen.
Als het inderdaad Exchange 2007 is, dan zou die ook MAPI moeten ondersteunen. Zelf heb ik dit nog nooit gebruikt, maar er is wat documentatie. In de Ubuntu repositories zit een "evolution-mapi" pakketje, wat de extensie is om support te krijgen voor MS Exchange 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb alleen nog een dual-boot met windows omdat ik heel af-en-toe een website moet testen met IE. Maar ik denk er hard over om die partitie er gewoon af te knikkeren, kan Ubuntu tenminste gewoon op het snelste gedeelte van de harde schijf staan.
IEs4linux niets voor jou ?
Vicarious schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 20:22:
[...]

Wine en flash zijn wel beschikbaar, maar werkten voor mij niet lekker. In Wine heb ik 2 games geprobeerd die ik onder de 32-bits versie wel aan de praat kreeg, maar in de 64-bits versie lukte het me mooi niet of heel traag. Flash performde gewoon slecht, vooral als ik in een stream fullscreen ging.

En compilen bedoelde ik eigenlijk niet, ik bedoelde zelf vanuit source builden. Dus tar -xzvf, ./configure en ./make install enzo.

edit: was Ubuntu 9.10 64-bits trouwens.
Zowel de trage games als de trage flash zouden dezelfde oorzaak kunnen hebben. Welke GPU heb je en welke drivers gebruik je daar voor ?
Vanaf source builden is al een tijdje geleden dat ik dat in Ubuntu nog heb moeten doen (op mijn WiFi-drivers na dan, om ze in monitor-mode te supporten).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:32

xpc

Ik heb van de week een upgrade gedaan naar Ubuntu 9.10 32-bits (van 9.04), maar dat was (en is) geen onverdeeld succes kan ik je wel vertellen. Na upgrade had ik:

- geen geluid
- geen vensterkaders
- muziek-applet in paneel is verdwenen, staat ook niet meer bij Toevoegen aan paneel...?

Na veel gek*t heb ik het geluid inmiddels weer terug (alleen bij opstarten staat het geluid altijd uit, het volume wordt niet onthouden).

De verdwenen vensterkaders heb ik opgelost door in Voorkeuren > Opstart-toepassingen metacity --replace toe te voegen, maar dat lijkt me niet de beste oplossing?

Muziek-applet heb ik nog niet naar gekeken. Opgelost door een simpele sudo apt-get install music-applet :) Wel vreemd dat dit zomaar verwijdert wordt met een upgrade, maar goed kan gebeuren

Al met al veel gedoe en de upgrade niet waard, ik zie niet echt verbeteringen (ja het notificatie-gebied rechtsboven ziet er wat strakker uit).

Ook het nieuwe inlogscherm is bagger, hoe krijg ik het oude weer terug ?! En dan bedoel ik niet de kleurtjes en zo, ik wil gewoon een inlog-prompt, geen user-lijst.

[ Voor 7% gewijzigd door xpc op 31-01-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, heb vandaag weer een beetje met Linux zitten spelen en de indruk is wel positiever dan na de eerste dag. Heb het nu een soort OS X kloon gemaakt met een handige tutorial en heb onder tussen handige dingen geleerd. Ik vind "root acces" toch wel vervelender dan UAC van Windows eerlijk gezegd :p

Ik heb "ubuntu-restricted-extras" geprobeerd maar ik heb nog steeds problemen met youtube en flash. Ik kan volume regelaars niet gebruiken en films niet terug spoelen. :'(

Ik zou denk ik wel kunnen switchen naar Ubuntu aangezien Matlab en dergelijke ook beschikbaar zijn. Maar eerst nog een beetje rommelen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 15:42:
Oke, heb vandaag weer een beetje met Linux zitten spelen en de indruk is wel positiever dan na de eerste dag. Heb het nu een soort OS X kloon gemaakt met een handige tutorial en heb onder tussen handige dingen geleerd. Ik vind "root acces" toch wel vervelender dan UAC van Windows eerlijk gezegd :p

Ik heb "ubuntu-restricted-extras" geprobeerd maar ik heb nog steeds problemen met youtube en flash. Ik kan volume regelaars niet gebruiken en films niet terug spoelen. :'(

Ik zou denk ik wel kunnen switchen naar Ubuntu aangezien Matlab en dergelijke ook beschikbaar zijn. Maar eerst nog een beetje rommelen ermee.
64-bits genomen? In dat geval moet je Compiz uitschakelen (Visual effects) en dan werkt het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:09

Je denkt dat je in een dag 'linux' onder de knie hebt?
Dat gaat helaas niet. Linux is geen Windows, in tegenstelling tot Windows heeft Linux een steile leercurve, dus het zal nog een tijdje duren voor je alles kunt wat je onder windows deed. Overigens is de terminal wat mij betreft een zegen: ik werk er stukken sneller mee dan via gui's.
Mark28 schreef:
Ik vind "root acces" toch wel vervelender dan UAC van Windows eerlijk gezegd :p
En je vindt 'root-access' vervelender dan UAC? Dat kan natuurlijk, maar het zou verstanidg zijn als je je eens inleest in 'linux', zodat je weet waarom bijvoorbeeld de user policies zo zijn geregeld. Het is onder andere een van de redenen dat linux een stuk veiliger is dan Windows.

Waar ik linux voor gebruik? Voor alles wat ik met pc's doe: office, fileserver, muziekserver, browsen, nieuwgroepen, foto- audio- video-editing, programmeren, diagrammetje maken, en nog meer wat ik me nu niet kan bedenken. Voor bijna alles is wel een programma onder linux. Geef het wat geduld en tijd. Of niet, wat jij wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door bas-r op 31-01-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Laten we deze maar weer van stal slepen: http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Is er trouwens nog interesse naar een apart Linux Mint topic? Want ik heb deze week toch zat tijd dus zou wel een TS in elkaar kunnen vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:37
Goed idee.
Ben net sinds een paar weken aan het prutsen met Linux Mint en ben er zeer tevreden over.
Gebruik het echter niet op mijn main PC's maar op een los prutsbakje zeg maar. Dus weet nog niet alle ins en outs aangezien ik het niet dagelijks gebruik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 15:17
Ik heb sinds vrijdag Mint op men netbook draaien dus een apart Linux Mint topic klinkt idd goed. Ben er nog wel mee aan 't klooien maar tot nu toe ziet het er goed uit en werkt het prima. Ook draait het lekker vlot met de beperkte kracht van de netbook'jes.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Nou even geduld dan hij zal wel ergens deze week tevoorschijn komen. Als je iets toe te voegen hebt of tips, dm dan maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vicarious, compiz uitschakelen lost het ook niet op. Het is vreemd. Soms doet youtube het prima maar soms ook weer niet. Ik zit op Ubuntu 64-bit idd.

Weet iemand of er betere paketten zijn dan Texmaker voor latex trouwens? :P ( het werkt wel lekker snel in ieder geval, veel sneller dan het paket wat ik onder windows gebruik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VIM ;). icm een macrotje wat met 1 klik een pdf'je bouwt werkt dat heerlijk.

De Ubuntu versie van flash is inderdaad nogal brak. Het beste kun je deze even verwijderen en vervolgens de versie van de Adobe site pakken. Dit is een .so bestandje, zet deze in ~/.mozilla/plugins (meende ik) en al je flash problemen zijn verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 18:32:
@Vicarious, compiz uitschakelen lost het ook niet op. Het is vreemd. Soms doet youtube het prima maar soms ook weer niet. Ik zit op Ubuntu 64-bit idd.

Weet iemand of er betere paketten zijn dan Texmaker voor latex trouwens? :P ( het werkt wel lekker snel in ieder geval, veel sneller dan het paket wat ik onder windows gebruik )
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1313366
Hier staan nog wat andere tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ken het, maar niet echt een succes. Het werkt heel erg buggy en de laatste keer dat ik keek hadden ze alleen IE5.5 en IE6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 22:12
En het laatst ondersteunde pakket is Edgy, ook alweer lang geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
RetroTycoon schreef op zondag 31 januari 2010 @ 22:03:
En het laatst ondersteunde pakket is Edgy, ook alweer lang geleden :)
Werkt hier perfect onder karmic, soms blijft wine hangen na gebruik, maar verder werkt het prima.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zondag 31 januari 2010 @ 20:33:
[...]

Ik ken het, maar niet echt een succes. Het werkt heel erg buggy en de laatste keer dat ik keek hadden ze alleen IE5.5 en IE6.
PlayOnLinux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik Ubuntu gebruik voor werk/school, is gewoon veel sneller dan windows. Alleen ik heb tijdens de installatie maar 11 gb aangewezen voor Ubuntu.

Kan ik met disc manager van Windows de partitie van Ubuntu groter maken? ( ik heb het met wubi geinstalleerd vanuit Windows )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:06:
Ik denk dat ik Ubuntu gebruik voor werk/school, is gewoon veel sneller dan windows. Alleen ik heb tijdens de installatie maar 11 gb aangewezen voor Ubuntu.

Kan ik met disc manager van Windows de partitie van Ubuntu groter maken? ( ik heb het met wubi geinstalleerd vanuit Windows )
Euh geen idee hoe dat werkt met wubi, volgens mij maakt die als het ware een bestand aan op de windows-partitie. Maar als je toch gaat veranderen, waarom niet gewoon een echte installatie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ziet er best nice uit, maar met transparency, compiz en een goede wallpaper heb je volgens mij voor 99% hetzelfde effect. Ze hebben ondertussen al zo vaak verteld dat er nieuw standaardthema in Ubuntu zit :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Achja als het zo komt hoor je mij niet klagen. En over het algemeen heeft omgubuntu het bij het goede eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Icyzer schreef op maandag 01 februari 2010 @ 23:17:
Achja als het zo komt hoor je mij niet klagen. En over het algemeen heeft omgubuntu het bij het goede eind
Het enige wat ze wel moeten voor zorgen is dat het stabiel en snel blijft... Vooral bij een LTS en dat weet ik niet goed hoe dat hierbij gaat

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Gisteravond op de bank zat ik een beetje te pielen met mijn Netbook en een beetje door de apps van het Software Center te scrollen en verbaasde me wederom om alles wat er is. Kwam toch wel een handig progje tegen:

BlueProximity, daar kun je je mobiele telefoon aan koppelen en als je dan buiten een bepaalde straal van je BT connectie komt, lockt je compu zich automatisch. Net even op mijn werk geinstalleerd, hoef ik ook mijn scherm niet meer handmatig te locken/unlocken (dat deed ik dus ook nooit eigenlijk).

Wat hebben jullie voor positieve 'ontdekkingen' gedaan in deze verre voorloper van de app-store?

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ziet er inderdaad lekker uit! :9

Ja je kunt het vast nu ook al zo mooi maken, maar dit is denk ik precies die "wow" die mensen nodig hebben als ze ubuntu voor de eerste keer opstarten. Dan moet het er gewoon gelikt uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

letatcest schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 08:11:
Gisteravond op de bank zat ik een beetje te pielen met mijn Netbook en een beetje door de apps van het Software Center te scrollen en verbaasde me wederom om alles wat er is. Kwam toch wel een handig progje tegen:

BlueProximity, daar kun je je mobiele telefoon aan koppelen en als je dan buiten een bepaalde straal van je BT connectie komt, lockt je compu zich automatisch. Net even op mijn werk geinstalleerd, hoef ik ook mijn scherm niet meer handmatig te locken/unlocken (dat deed ik dus ook nooit eigenlijk).

Wat hebben jullie voor positieve 'ontdekkingen' gedaan in deze verre voorloper van de app-store?
Klinkt handig, eens kijken of er ook zoiets voor windows is.... ik lock mijn werk-laptop meestal wel, maar als het automatisch gaat is het helemaal handig natuurlijk. Ubuntu kan ik alleen thuis installeren, sysadmin gaat over zijn nek als ik het hier installeer 8)

edit: BTProx doet volgens mij hetzelfde onder windows :)

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 02-02-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32
Gisteravond op de bank zat ik een beetje te pielen met mijn Netbook en een beetje door de apps van het Software Center te scrollen en verbaasde me wederom om alles wat er is.
Het software center is niet iets geheel nieuws. Zoiets heeft altijd al in Debian/Ubuntu gezeten in de vorm van een packagemanagement. Dat het nu grafisch is weergegeven, meer op thuisgebruik gecategoriseerd en er een screenshot bij staat is eigenlijk alles wat er 'nieuw' is.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gertvdijk schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:16:
[...]

Het software center is niet iets geheel nieuws. Zoiets heeft altijd al in Debian/Ubuntu gezeten in de vorm van een packagemanagement. Dat het nu grafisch is weergegeven, meer op thuisgebruik gecategoriseerd en er een screenshot bij staat is eigenlijk alles wat er 'nieuw' is.
Maar dat zorgt er wel voor dat het voor nieuwe gebruikers een stuk gemakkelijker wordt om een applicatie te installeren. Mint is begonnen met dat uitgebreide software-menu en ik vond het toen echt een pluspunt. Ik werk overigens nu al een week of 2 met mn Mint installatie en tot nu toe bevalt ie prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

gertvdijk schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:16:
[...]

Daarom zei ik ook "verre voorloper van.." afaik zit dat in de vorm van een soort synaptic package manager/yast/yum/weetikhoehetallemaalheet al 10 jaar in de verschillende linux-derivaten (m.a.w. dat geneuzel rond die appstore van apple en dat het zo nieuw en gaaf is...) maar goed, als ik vroeger daar een beetje doorheen ging, stond er zo verschrikkelijk veel in dat je door de bomen het bos niet meer zag en nu alles in packages netjes bij elkaar staat onder 1 naam, is het toch handiger browsen, dus daarom vroeg ik ook, wie heeft er iets ontdekt wat gewoon hartstikke handig is en niet standaard in de install zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:36:
[...]

Maar dat zorgt er wel voor dat het voor nieuwe gebruikers een stuk gemakkelijker wordt om een applicatie te installeren. Mint is begonnen met dat uitgebreide software-menu en ik vond het toen echt een pluspunt. Ik werk overigens nu al een week of 2 met mn Mint installatie en tot nu toe bevalt ie prima.
Ik vond eerlijk gezegd de installeren/verwijderen wizard die er eerst in zat prettiger werken. Heb bij dat softwarecentrum vaak het idee dat ik slechts in een beperkte selectie van de repo's zit te zoeken.

Maar dat zal vast en zeker verbeteren in Lucid, aangezien ze het softwarecentrum en Synaptic willen combineren tot één programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
letatcest schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:37:
wie heeft er iets ontdekt wat gewoon hartstikke handig is en niet standaard in de install zit?
Ik ben een groot fan van Stellarium. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het zo ontzettend leuk om te gebruiken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 09:46:
[...]

Ik vond eerlijk gezegd de installeren/verwijderen wizard die er eerst in zat prettiger werken. Heb bij dat softwarecentrum vaak het idee dat ik slechts in een beperkte selectie van de repo's zit te zoeken.

Maar dat zal vast en zeker verbeteren in Lucid, aangezien ze het softwarecentrum en Synaptic willen combineren tot één programma.
Dat is ook zo. Niet elk pakketje van de tienduizenden die je tot je beschikknig hebt staan ook in het softwarecentrum. Dat lijkt me een bewuste keuze. De gemiddelde gebruiker wil al die pakketten namelijk niet, die wil gewoon een selectie van de meest gebruikte programma's hebben die hij met een druk op de knop kan installeren. En dat werkt perfect. Voor de geavanceerde gebruiker is er dan Synaptic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik vond inderdaad de sterretjes in het 'oude' add/remove programs wel prettig. Al moeten we misschien ook weer niet te veel van populariteit uitgaan (heb wel op al mijn bakken bij System --> Administration --> Software Sources --> tab: Statistics vinkje bij "Submit Statistical Information" gezet, maar ja..)

@Frank-NL: ja, inderdaad superprogrammaatje! Was er erg blij mee 2 jaar geleden in Cambodja, kon zowaar sterren zien zo zonder lichtvervuiling :) Dan is het zeker cool om te weten wát je ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Geniaal! Bedankt voor de tip. Ik vergeet op het werk nog wel eens mijn PC te locken als ik ga lunchen of naar de buren loop. Kan ik ook direct allerlei extra script draaien zoals het verbreken van belangrijke verbindingen, muziek pauzeren en het locken van mijn beveiligde harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Op zich wel aardige uitzending van BBC Radio 4 over Open Source:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00kp806
Wilde het toch even met jullie delen ;) gaat over hele linie van OSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
letatcest schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:29:
Op zich wel aardige uitzending van BBC Radio 4 over Open Source:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00kp806
Wilde het toch even met jullie delen ;) gaat over hele linie van OSS
Dat was misschien leuker geweest in het kroegdraadje. OSS is meer dan ubuntu :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

sub0kelvin schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:32:
[...]

Geniaal! Bedankt voor de tip. Ik vergeet op het werk nog wel eens mijn PC te locken als ik ga lunchen of naar de buren loop. Kan ik ook direct allerlei extra script draaien zoals het verbreken van belangrijke verbindingen, muziek pauzeren en het locken van mijn beveiligde harde schijf.
Je kan alleen je telefoon niet meer uitlenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:29:
[...]
Je kan alleen je telefoon niet meer uitlenen :D
Daarentegen heb je het wel gelijk door als je telefoon door je collega gerold wordt terwijl je zit te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er al de alpha versie van Lucid Lynx geinstalleerd? En wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Even een grappig weetje :)
Linux infrastructure was heavily used in Avatar's graphics rendering done by Weta Digital.

Weta Digital is the digital visual effects company which worked on the visual effects of the flora and fauna of Pandora. To achieve the impressive visual effects, Weta Digital have modified their in-house software Massive and used their 10,000 square foot Data Center with more than 40,000 CPUs.

The Data Center of Weta Digital was re-built in 2008 and consists of 34 racks and more than 4,000 Hewlett-Packard blade servers with a 104TB of RAM. Ubuntu is at the core of all of this, running on all of the rendering nodes, and 90% of the desktops at Weta Digital, according to Paul Gunn, the data center's systems administrator.

The "farm" is in fact an Ubuntu Server farm and does not run Red Hat Linux as previously reported by the Media.

Processing 7 to 8 gigabytes of data per second, running 24 hours a day and 17.28 gigabytes per minute of storage, the computing power and data management put the system in position 193 between top 500 most powerful supercomputers in the world.

Weta Digital was co-founded by Peter Jackson and is located in Wellington, New Zealand. Some of the productions Weta Digital worked on are The Lord of the Rings, King Kong, Fantastic Four, Eragon, X-Men and i-Robot.
http://jordanopensource.o...-linux-used-making-avatar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb net alpha-2 geïnstalleerd... als proefserver, niet zo best. De netwerkverbinding 2x (r8169, maar goed) geeft problemen. De MACs zijn 'instabiel', de ene keer bij booten hebben ze (bij wijze van spreken) 00:20:30:40:11:12 en 00:20:30:40:11:13 en de andere keer respectievelijk 00:00:00:00:11:12 en 00:00:00:00:11:13. Dat heb ik natuurlijk opgelost door beide macs in de udev-regels aan de respectievelijke interfacenamen te binden en de dhcp server waar ze hun adressen ophalen de (vaste) ips aan beide MACs te verstrekken, maar 't is niet ideaal.

Ook werkt de verbinding naar buiten mijn LAN slechts als ik een van de twee interfaces uitschakel.

Al met al wel alpha-waardig dus, met eerdere versies, openbsd en freebsd heb ik dergelijke zaken nog niet echt meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb bij een kennis op zijn internetpc'tje Ubuntu geïnstalleerd gehad. Werkte prima, maar wifi kreeg ik niet aan de praat. Ook met ndiswrapper deed hij moeilijk en raar. Nu installeer ik net Mint en FLOEMP out of the box wifi :). das wel nice. Hopelijk dat Ubuntu dat ook binnenkort heeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

begintmeta schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 17:41:
Ik heb net alpha-2 geïnstalleerd... als proefserver, niet zo best. De netwerkverbinding 2x (r8169, maar goed) geeft problemen. De MACs zijn 'instabiel', de ene keer bij booten hebben ze (bij wijze van spreken) 00:20:30:40:11:12 en 00:20:30:40:11:13 en de andere keer respectievelijk 00:00:00:00:11:12 en 00:00:00:00:11:13. Dat heb ik natuurlijk opgelost door beide macs in de udev-regels aan de respectievelijke interfacenamen te binden en de dhcp server waar ze hun adressen ophalen de (vaste) ips aan beide MACs te verstrekken, maar 't is niet ideaal.

Ook werkt de verbinding naar buiten mijn LAN slechts als ik een van de twee interfaces uitschakel.

Al met al wel alpha-waardig dus, met eerdere versies, openbsd en freebsd heb ik dergelijke zaken nog niet echt meegemaakt.
Ik heb een beetje het idee dat ze bij Ubuntu elke keer het wiel opnieuw willen uitvinden en bijna van scratch beginnen met het OS. Waarom ontwikkelen ze niet verder door op een bestaande release? Ik weet dat er updates zijn van programma's (/versies) binnen een release, maar met een release cycle van een half jaar is het imho nauwelijks mogelijk om een stabiele release uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:24:
Ik heb bij een kennis op zijn internetpc'tje Ubuntu geïnstalleerd gehad. Werkte prima, maar wifi kreeg ik niet aan de praat. Ook met ndiswrapper deed hij moeilijk en raar. Nu installeer ik net Mint en FLOEMP out of the box wifi :). das wel nice. Hopelijk dat Ubuntu dat ook binnenkort heeft.
Mint is net iets nieuwer, waarschijnlijk is het een kwestie van de naam van de kaart die nu wel in de lijst stond van netwerkkaarten-die-met-bepaalde-driver-werken, en toen Karmic uitkwam net nog niet.

Zelfde had ik met mijn webcam. Eventjes de laatste release van (in mijn geval) libv4l erop en hij deed het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Laatst online: 19-09 14:07
Tsja maar waarom zou je terug gaan naar Ubuntu? Heeft Ubuntu voordelen tov Mint voor jou? Anders kan je net zo goed lekker blijven hangen, scheelt weer gedoe met alles opnieuw installeren enzo ;)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou omdat ik zelf liever bij een wat grotere speler blijf en codecs installeren niet zo'n ramp vind. Echter was deze pc bedoeld voor iemand die de achterliggende ideologie worst zal wezen en gewoon wil dat ding X werkt. Dus daarvoor achtte ik Mint meer geschikt. En ik snap dat Ubuntu geen codecs meelevert, maar ik snap niet waarom ik met wifi ook nog voorsprong heb. Ubuntu pakte hem ook als zichtbaar, maar totaal niet werkend en alles liep er van in de soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Gek. Mint en Ubuntu zijn eigenlijk identiek wat kernel-modules betreft, en tot nu toe ben ik eigenlijk nog geen enkele kaart tegengekomen die het onder Ubuntu niet doet. Wat is de chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Hebben andere mensen ook het idee dat tijdens het draaien van Ubuntu op een laptop de HD veel warmer wordt dan bij XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Helaas - http://www.omgubuntu.co.u...tyle-gtk-posponed-to.html
The awesome RGBA packing GTK+ enhancements and client side window decoration we told you about a few months back, targeted at inclusion in Lucid, have been postponed until Lucid+1.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53
Wie heeft er al de alpha versie van Lucid Lynx geinstalleerd? En wat zijn je ervaringen?
Tot nu toe? random keyboard problemen icm met de xorg versie die daarin zit.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChevyVanDude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02-2024

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

Ff een WUBI vraag:
Ik heb wubi geinstalleerd, en ik zie het als boot optie, maar als ik deze selecteer, geeft het dit aan:
try (hd0,0)ext2

Ik weet dat ext2 een bepaald soort hardeschijf indeling is (ga mij hier niet op verbeteren ajb), maar hoe zorg ik er voor dat ik toch ubuntu kan booten?

Als het echt niet anders kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een update krijg ik dit, ik kan niet booten in Ubuntu. Wat heb een tering geluk dat ik m'n werk op een USB bewaard heb want anders had ik echt een serieus probleem. Ubuntu 9.10.

Try (hd0,0) : NTFS5:

and then

GNU GRUB version 1.97~1.97beta4
[ Minimal Bash-like line editing is supported ...

sh:grub>

Kan iemand mij helpen om Ubuntu weer normaal te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar zitten. Ik installeer het maar opnieuw. En mensen zeggen dat Windows altijd crasht. Windows crasht nooit bij mij en zulke problemen als dit heb ik nog nooit meegemaakt met Windows.

Het is maar dat bepaalde dingen gewoon lekkerder werken op Linux dat ik het opnieuw installeer. Wat heb ik een mazzel dat ik altijd backups maak. Ik vertrouwde Ubuntu gelukkig nooit qua stabiliteit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
backups maken is altijd verstandig, normaalgesproken heb ik een partitie voor /home (en eventueel andere directories), dat bespaart tijd bij een herinstallatie van een OS en dergelijke, normaalgesproken kun je die partitie gewoon recycelen, dat scheel backup-terugzetwerk.

Misschien heb je hier ook nog wat aan.

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 07-02-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
jbhc schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 13:48:
Hebben andere mensen ook het idee dat tijdens het draaien van Ubuntu op een laptop de HD veel warmer wordt dan bij XP?
Nee, eerder het omgekeerde. Al heb ik voor zover ik weet geen temperatuursensors op mijn harde schijf dus over temperatuur kan ik niets zeggen. Maar met windows (vista in mijn geval) staat de harde schijf onafgebroken te kreunen. Met ubuntu hoor ik 'm nooit. Ja met opstarten eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

mcDavid schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:38:
[...]

Nee, eerder het omgekeerde. Al heb ik voor zover ik weet geen temperatuursensors op mijn harde schijf dus over temperatuur kan ik niets zeggen. Maar met windows (vista in mijn geval) staat de harde schijf onafgebroken te kreunen. Met ubuntu hoor ik 'm nooit. Ja met opstarten eventjes.
Dat komt door die index software van vista :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinker
  • Laatst online: 29-07 15:42
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 09:12:
Na een update krijg ik dit, ik kan niet booten in Ubuntu. Wat heb een tering geluk dat ik m'n werk op een USB bewaard heb want anders had ik echt een serieus probleem. Ubuntu 9.10.

Try (hd0,0) : NTFS5:

and then

GNU GRUB version 1.97~1.97beta4
[ Minimal Bash-like line editing is supported ...

sh:grub>

Kan iemand mij helpen om Ubuntu weer normaal te booten?
Als je een live-omgeving had gebruikt van Ubuntu, dan kon je al je data zo weer recoveren.
De bootloader is op z'n gat gegaan, maar de rest van de data is hoogst waarschijnlijk nog gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tot voor kort gebruikte ik FreeBSD als dekstop (development) systeem. Maar door te veel irritaties (zoals problemen met Flash en geen support voor WLAN-adapter van mń EeePC) toch Ubuntu geprobeerd.
Ik draai het nu een weekje en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Het gaat net zo goed met resources om als mijn FreeBSD-installatie. Het is compact. De standaard installatie laat weinig ruimte voor keuze, maar installeert niet al te veel mee. Dingen die ik niet wil (zoals Evolution) zijn gemakkelijk te verwijderen. Het werkt allemaal perfect.

Op mijn EeePC had ik tot nu toe alleen XP. Ik ben benieuwd of Ubuntu ook 10 uren op de accu haalt zoals XP dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Blinker.

Om 1 of andere reden kon hij grub.cfg maar niet vinden toen ik ging zoeken ernaar in GNU wat normaal wel zou moeten lukken. Maar ja, misschien dat het zo'n CD wel gelukt was.

In ieder geval draait ie weer. En het is mooi dat Flash nu gewoon perfect werkt? 8)7 Kan ik tenminste ook normaal youtube kijken als ik een pauze neem :9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Heeft iemand al een poging gewaagd dit voor elkaar te krijgen met Karmic?
Ik blijf zelf al haken op de benodigde themes :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

mcDavid schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 00:45:
[...]

Heeft iemand al een poging gewaagd dit voor elkaar te krijgen met Karmic?
Ik blijf zelf al haken op de benodigde themes :@
Naja, zal wel een reden hebben dat ze het toch niet in Lucid gaan stoppen...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:31
Ik krijg Ubuntu maar niet geïnstalleerd. Heb al op verschillende schijven (CD, DVD) de image gebrand met verschillende programma's. De installatie verloopt soepel, totdat deze op 89% bij het importeren van documenten en instellingen blijft hangen. (Draai Vista als primair OS).

[ Voor 5% gewijzigd door -Edwin- op 09-02-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
-Edwin- schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:48:
Ik krijg Ubuntu maar niet geïnstalleerd. Heb al op verschillende schijven (CD, DVD) de image gebrand met verschillende programma's. De installatie verloopt soepel, totdat deze op 89% bij het importeren van documenten en instellingen blijft hangen. (Draai Vista als primair OS).
Wat probeer je allemaal te importeren dan? Je settings van vista? Probeer eens zonder die optie?

Ik neem aan dat je wel gewoon in de live-omgeving kunt werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:31
mcDavid schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:23:
[...]

Wat probeer je allemaal te importeren dan? Je settings van vista? Probeer eens zonder die optie?

Ik neem aan dat je wel gewoon in de live-omgeving kunt werken?
Ja dat lukt wel. Nou ik probeerde alles te importeren van de opties die Ubuntu aanbood. Ik zal het eens uitzetten en dan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:30

knakworst

Get more sats!

SvMp schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:36:

Op mijn EeePC had ik tot nu toe alleen XP. Ik ben benieuwd of Ubuntu ook 10 uren op de accu haalt zoals XP dat wel kan.
wellicht kun je beter eeebuntu proberen: http://www.eeebuntu.org

Op dit moment is de site erg traag omdat er net een nieuwe versie uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Wat voor MSN client gebruikt men? Ik heb vrij regelmatig berichten die niet aankomen of gesprekken die niet kunnen lopen want ik ontvang geen berichten... Heb dit gehad met zowel Telepahty als met Emesene... Eigenlijk vind ik Pidgin niet fijn werken en ga ik morgen eens uittesten....

Maar ik heb dit zeer regelmatig gehad... Komt dit door de starre houding van Microsoft met betrekking tot het msn protocol of komt dit door een slechte ondersteuning?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Laatst online: 10-02-2022
Amsn, of emesene giero, ik vind Amsn prettiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Touchdomex schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:11:
Komt dit door de starre houding van Microsoft met betrekking tot het msn protocol of komt dit door een slechte ondersteuning?
Het één is een gevolg van het ander natuurlijk ;)
Ik gebruik eigenlijk altijd pidgin. Behalve als ik wil webcammen, dan emesene. Alleen de laatste paar keer dat ik dat probeerde werkte dat niet. Misschien toch maar eens amsn proberen dus daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mcDavid schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:13:
[...]

Het één is een gevolg van het ander natuurlijk ;)
Ik gebruik eigenlijk altijd pidgin. Behalve als ik wil webcammen, dan emesene. Alleen de laatste paar keer dat ik dat probeerde werkte dat niet. Misschien toch maar eens amsn proberen dus daarvoor...
amsn heeft als nadeel dat het niet mooi met de interface blend in ubuntu... Wat juist emesene en pidgin WEL doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nee precies. Ik vind Amsn sowieso gigantisch onoverzichtelijk. Emesene is in het contactenvenster prima te doen, maar in het gespreksvenster toch ook minder overzichtelijk. Maar 't is vooral dat ik het onzin vind om meerdere messengers tegelijk open te hebben als het ook met één kan. Behalve met het cammen dan, maargoed zoveel breezersletten heb ik toch niet in mijn lijst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 00:14:
Nee precies. Ik vind Amsn sowieso gigantisch onoverzichtelijk. Emesene is in het contactenvenster prima te doen, maar in het gespreksvenster toch ook minder overzichtelijk. Maar 't is vooral dat ik het onzin vind om meerdere messengers tegelijk open te hebben als het ook met één kan. Behalve met het cammen dan, maargoed zoveel breezersletten heb ik toch niet in mijn lijst :P
Ik geen dus dat scheelt :) Maar ik vind het zo jammer dat er blijkbaar nog steeds geen fatsoenlijke ondersteuning is voor het msn protocol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Met normale chat heb ik anders nooit problemen met Pidgin hoor!

't wil zelfs nog wel eens gebeuren dat heel nederland loopt te klagen dat MSN het niet doet, terwijl pidgin gewoon rustig inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitlbee icm irssi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:16

Gotiniens

Fairly odd Tim

Touchdomex schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:11:
Wat voor MSN client gebruikt men? Ik heb vrij regelmatig berichten die niet aankomen of gesprekken die niet kunnen lopen want ik ontvang geen berichten... Heb dit gehad met zowel Telepahty als met Emesene... Eigenlijk vind ik Pidgin niet fijn werken en ga ik morgen eens uittesten....

Maar ik heb dit zeer regelmatig gehad... Komt dit door de starre houding van Microsoft met betrekking tot het msn protocol of komt dit door een slechte ondersteuning?
Bij pidgin is de slechte ondersteuning van MSN een beetje van beide. Het MSN protocol veranderd constant en is gesloten dus is wat lastiger te ondersteunen. Al werkt in mijn ervaring tekst berichten gewoon goed.

audio/video is een beetje vanuit pidgin. De ontwikkelaars van pidgin gebruiken geen audio/video en hebben daarom geen zin om dat te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik mis mijn Linux installatie, ben tijdje terug begonnen aan een Windows 7 installatie (Deels om dat ook even te testen maar ook met de intentie dualboot te maken) maar zoals te verwachten viel is Windows 7 net zo crap als Vista was. Er zijn wat fouten uit maar het is nog steeds een log monster.

Gelukkig heb ik nu niet meer zo'n sterke game-eis als bij mijn 40dagen project een tijd terug, want we hebben nu een Ps3 in de woonkamer O+ dus nu is WoW nog de enige vereiste en dat liep prima.

Ik moet alleen nog een linux-alternatief vinden voor mijn TVsersity Mediaserver (windows programma) die video 'beschikbaar stelt' voor streamen naar de PS3. Heeft iemand wel eens zoiets gevonden? De video's zelf plemp ik gewoon op een externe schijf.

Zijn er ook ervaringen bekend met EXT4 op een Raid - set van Nvidia? Gaat dat gewoon probleemloos? Laatste bericht dat ik las is dat EXT4 nog wat bugs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:19:

Ik moet alleen nog een linux-alternatief vinden voor mijn TVsersity Mediaserver (windows programma) die video 'beschikbaar stelt' voor streamen naar de PS3. Heeft iemand wel eens zoiets gevonden? De video's zelf plemp ik gewoon op een externe schijf.
Wat je precies nodig hebt weet ik niet, maar ik gebruik ushare om media naar mijn speler te streamen. Weliswaar geen ps3, maar ik dacht dat het hetzelfde protocol gebruikte. Het is erg makkelijk in gebruik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Laatst online: 20-09 15:38
Je kan de externe HD misschien gewoon aan je PS3 hangen? Anders: apt-cache search dlna of Google even op dlna ubuntu ps3. Genoeg over te vinden weet ik uit ervaring. En: ja, er zijn alternatieven, maar het kost wel even wat moeite om het aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mediatomb werkt wel goed: aptitude install mediatomb

Lees vooral op de mediatomb website dit: http://mediatomb.cc/dokuwiki/transcoding:transcoding

en dingen zoals dit: http://juliensimon.blogspot.com/search?q=mediatomb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ik zou niet beginnen aan Mediatomb. Een veel beter alternatief is beschikbaar: http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Bijna geen instellingen nodig, on the fly transcoding (helaas nodig voor het streamen van MKV bestanden etc.) en loopt prima op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mwolthers schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 11:36:
[...]

Je kan de externe HD misschien gewoon aan je PS3 hangen? Anders: apt-cache search dlna of Google even op dlna ubuntu ps3. Genoeg over te vinden weet ik uit ervaring. En: ja, er zijn alternatieven, maar het kost wel even wat moeite om het aan de praat te krijgen.
Dat is geen optie, ik moet wel constant kunnen downloaden náár die schijf, dus ik ga het eerste via mijn router proberen (netgear 3700) want die heeft een usb poort.

Ik twijfel nog wel over het bestandssysteem, als ik Ext3/4 neem heb ik de snelheid maar weet ik niet zeker over de PS3 daarmee overweg kan. Ook kan de pc van mijn vriendin (win xp) daar dan niet heenschrijven, al is dat een 'minor concern'. NTFS is sloom en Fat32 moet je eigenlijk niet meer overwegen voor schijven van 500gb, vind ik :P
Frank-NL schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:19:
Ik zou niet beginnen aan Mediatomb. Een veel beter alternatief is beschikbaar: http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Bijna geen instellingen nodig, on the fly transcoding (helaas nodig voor het streamen van MKV bestanden etc.) en loopt prima op Linux.
Dat is echt een mooi! die ga ik erbij houden, thanks :P

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-02-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Frank-NL schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:19:

Dit is inderdaad de best werkende oplossing voor Linux. Dezelfde is voor Windows overigens ook beschikbaar, werkte bij mij beter dan TVersitiy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik mis mijn Linux installatie, ben tijdje terug begonnen aan een Windows 7 installatie (Deels om dat ook even te testen maar ook met de intentie dualboot te maken) maar zoals te verwachten viel is Windows 7 net zo crap als Vista was. Er zijn wat fouten uit maar het is nog steeds een log monster.

Gelukkig heb ik nu niet meer zo'n sterke game-eis als bij mijn 40dagen project een tijd terug, want we hebben nu een Ps3 in de woonkamer O+ dus nu is WoW nog de enige vereiste en dat liep prima.
Wel grappig om te lezen dat je na dat projectje dus ook volledig over bent eigenlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mcDavid schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:52:
[...]

Wel grappig om te lezen dat je na dat projectje dus ook volledig over bent eigenlijk :9
Nou laten we wel wezen, linux is ook geen heilige graal, maar het voelt een stuk beter dan Windows. Het is responsiever en avontuurlijker. Een stuk moeilijker ook, maar met het wegvallen van de games valt het alweer mee. Nu ga ik vooral letten op een stukje snelheid (o.a. raid 0 hoop ik veel mee te winnen) en interface, deze moet zo makkelijk mogelijk worden.

Wat ik nu in Windows 7 o.a. tegenkwam:

- Automatische backup feature á la Ghost:

Leuk, maar zodra ingesteld kon ik hem niet meer annuleren, dit wilde ik omdat hij in 2 weken mijn 640gb externe schijf volplempte (nog sneller dan ghost, die had daar 4 weken voor nodig) met nutteloze incrementals die ik juist NIET wilde. Ik wilde alleen maar een schone image. Nadien kreeg ik ook steeds foutmeldingen bij het benaderen van de backupservice. Hoe heb ik het opgelost? De externe schijf losgetrokken en waarschuwingen uitgeschakeld.

- Updates en antivirus: Ik moet nog steeds bijna dagelijks updaten (en soms rebooten) nét tijdens een game, en Norton meld nog steeds allerlei 'opgeloste' beveiligingsrisico's.

- Visueel: nog steeds lelijk. Onvoldoende gratis customize opties.

- Mijn warcraft installatie draait soms toch behoorlijk baggertraag ondanks recente en up-to-date specs

En het ergste van allemaal:

UAC :r2

In Vista was het al een gedrocht, maar nu kreeg Warcraft (en mijn Curse-gaming addon updater) geen toegang tot de (eigen) Warcraft map om daar bestanden in aan te passen, ZELFS NIET NADAT IK DIE HERHAALDELIJK ALS ADMINISTRATOR PROBEERDE TOE TE KENNEN. Ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd (de blizzard updater liep er zelfs op stuk op een gegeven moment !! :?) tot ik uiteindelijk UAC er maar uit heb moeten slopen om mijn addon's te kunnen updaten, de update te installeren en WoW weer te starten. Ik moet ook telkens mijn EULA opnieuw accepteren, elke keer als ik het spel startte, want die kon zijn eigen 'flag' niet aanpassen naar 'gelezen en geaccepteerd'. Echt, hoe ze het voor elkaar krijgen is mij een compleet mysterie, Linux geeft ze een compleet voorbeeld van hoe het wél moet, en Microsoft kan precies zien hóe het gedaan word, want het is immers open-source. Vervolgens presteren ze het alsnog om de UAC van Windows 7 zodanig te verklunzen dat het gewoon tegen de gebruiker werkt }:O .

[ Voor 64% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-02-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wel grappig, jouw ervaringen met Windows 7. Die van mij zijn vrijwel omgekeerd:
- UAC vond ik een stuk minder irritant aanwezig dan in Windows Vista
- Het systeem reageerde stukken sneller dan in Windows Vista
- Ik vond het er wel mooi uitzien (maar dat is persoonlijke smaak)

De irritaties mbt tot je virusscanner: tja, ik zou zeggen, neem dan gewoon een andere. Ik vind Norton ook waardeloos, maar het is een beetje flauw om hier Windows 7 de schuld van te geven.

De backup feature heb ik nooit gebruikt, dus geen oordeel.

Ik vond Windows 7 dus prima werken. Zelf heb ik nu op mijn laptop Windows XP voor op mn werk staan (toch het makkelijkste om ook gebruikers te kunnen ondersteunen en ik heb nou eenmaal geen Windows 7 licentie, anders had ik die genomen), en Linux Mint voor privé-gebruik. Ik vind de indeling bij Mint net even wat handiger, en ik heb het idee dat het sneller reageert dan Ubuntu. Bovendien werkt vrijwel alles out of the box, zelfs allerlei codecs waar ik in Ubuntu moeilijk voor moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vicarious schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:54:
Wel grappig, jouw ervaringen met Windows 7. Die van mij zijn vrijwel omgekeerd:
- UAC vond ik een stuk minder irritant aanwezig dan in Windows Vista
- Het systeem reageerde stukken sneller dan in Windows Vista
- Ik vond het er wel mooi uitzien (maar dat is persoonlijke smaak)

De irritaties mbt tot je virusscanner: tja, ik zou zeggen, neem dan gewoon een andere. Ik vind Norton ook waardeloos, maar het is een beetje flauw om hier Windows 7 de schuld van te geven.

De backup feature heb ik nooit gebruikt, dus geen oordeel.

Ik vond Windows 7 dus prima werken. Zelf heb ik nu op mijn laptop Windows XP voor op mn werk staan (toch het makkelijkste om ook gebruikers te kunnen ondersteunen en ik heb nou eenmaal geen Windows 7 licentie, anders had ik die genomen), en Linux Mint voor privé-gebruik. Ik vind de indeling bij Mint net even wat handiger, en ik heb het idee dat het sneller reageert dan Ubuntu. Bovendien werkt vrijwel alles out of the box, zelfs allerlei codecs waar ik in Ubuntu moeilijk voor moet doen.
Ik geef Norton niet de schuld omdat die zijn werk juist goed deed. Ik vond het juist jammer dat er nog steeds elke dag risicopunten gedicht en beschermd moeten worden, iets wat in 7 (wat in mijn beleving gewoon een Vista is met minder fouten, zoals hij vanaf het begin al had moeten zijn) al vanzelf in orde had moeten zijn.

UAC is inderdaad minder aanwezig, maar de implementatie is verschrikkelijk: hij weigert soms pertitent toegang tot mappen waar je als administrator gewoon toegang toe moet krijgen, maw, je bent niet meer 100% baas over je eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:06:
[...]

Ik geef Norton niet de schuld omdat die zijn werk juist goed deed. Ik vond het juist jammer dat er nog steeds elke dag risicopunten gedicht en beschermd moeten worden, iets wat in 7 (wat in mijn beleving gewoon een Vista is met minder fouten, zoals hij vanaf het begin al had moeten zijn) al vanzelf in orde had moeten zijn.

UAC is inderdaad minder aanwezig, maar de implementatie is verschrikkelijk: hij weigert soms pertitent toegang tot mappen waar je als administrator gewoon toegang toe moet krijgen, maw, je bent niet meer 100% baas over je eigen systeem.
Nouja, in Linux Mint moet ik ook vrijwel elke dag updaten... ik zie het probleem niet zo eigenlijk :D En als Ubuntu eenmaal een flink marktaandeel heeft verwacht ik dat daar ook wel wat virussen en beveiligingslekken naar boven komen.

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!