Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Vicarious schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:41:
[...]

Nouja, in Linux Mint moet ik ook vrijwel elke dag updaten... ik zie het probleem niet zo eigenlijk :D En als Ubuntu eenmaal een flink marktaandeel heeft verwacht ik dat daar ook wel wat virussen en beveiligingslekken naar boven komen.
Ubuntu heeft alleen een aantal grote voordelen:
- Een beter rechtensysteem
- Versleutelde sleutelring voor passwords
- Een gecontroleerde repository
- Een community die waarschuwt bij lekken e.d.

-edit-
en klik eens de instellingen van updatebeheer aan, kun je de update-intervallen instellen, of ze automatisch laten verlopen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 10-02-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:53:
[...]

Ubuntu heeft alleen een aantal grote voordelen:
- Een beter rechtensysteem
- Versleutelde sleutelring voor passwords
- Een gecontroleerde repository
- Een community die waarschuwt bij lekken e.d.

-edit-
en klik eens de instellingen van updatebeheer aan, kun je de update-intervallen instellen, of ze automatisch laten verlopen ;)
De community is er met Microsoft (technet) net zo goed, en volgens mij versleutelt Win7 de passwords ook gewoon.

Over de updates: ik vind het niet vervelend ofzo, het gaat mij erom dat het die andere gast irriteerde dat hij zo vaak moest updaten en dat Win7 daarom dus wel slecht moest zijn (want het was niet af blijkbaar). Nouja, da's bij Mint dus net zo. Alleen maar goed dat er regelmatig geupdate wordt.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:24

MsG

Forumzwerver

Uiteindelijk blijf je met het dillema zitten Usability VS Security.

Zo installeerde ik gister Linux Mint bij ons (m'n vader had het gezien en wilde het liever dan Ubuntu). Heb mezelf vervolgens als enige Administrator gemaakt. Daarna kon m'n vader uiteraard niet zelf updates doorvoeren.

maar voer dit eens door bij een 1-persoons computergebruik, waarbij die computergebruiker ook vervolgens niet zoveel kan met computers.

Deze persoon moet wel kunnen updaten, dus administrator worden. Hierdoor kan hij ook het systeem mollen. Met een mooie library aan software die min of meer door iedereen wel als vertrouwd wordt aangemerkt heb je al heel mooi een veilige situatie bereikt. Maar er zijn nog duizenden pakketten die enkel als DEB te vinden zijn, of althans die versie. En dan krijg je het hedendaagse probleem, wat in mijn ogen de kern is van het hele virus/spyware-probleem: Men klikt maar wat. Men klikt maar domweg ja, men vult domweg zijn of haar password in. Uiteindelijk zal zo'n mooie password laag echt niet helpen als degene die de passwords invult ook degene is die niet leest. En dat is tegenwoordig nog vaak zo.

Wél sluit je tegenwoordig veelal de onbewuste virussen e.d. uit met het Linux-idee van rechten. Maar dat is met Windows Vista en 7 ook al op die manier geregeld. Tussen die "Sta toolbar X toe"-knop in Vista/Windows 7 en de "Voer uw password in" in Linux zit weinig verschil als het uiteindelijk dezelfde persoon is die er op klikt, want zijn password geeft hij net zo makkelijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

@MsG, als jij weet dat je vader niet kan omgaan met updates, dan geef je hem die rechten pertinent niet. Jij hebt jezelf admin gemaakt op die bak dus ga jij die dingen regelen. Desnoods remote door middel van ssh. Zo weet jij dat het systeem blijft draaien. Als ie verder nog verzoeken voor applicaties heeft, kan jij dat ook regelen voor'm.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:06:
[...]

Ik geef Norton niet de schuld omdat die zijn werk juist goed deed. Ik vond het juist jammer dat er nog steeds elke dag risicopunten gedicht en beschermd moeten worden, iets wat in 7 (wat in mijn beleving gewoon een Vista is met minder fouten, zoals hij vanaf het begin al had moeten zijn) al vanzelf in orde had moeten zijn.

UAC is inderdaad minder aanwezig, maar de implementatie is verschrikkelijk: hij weigert soms pertitent toegang tot mappen waar je als administrator gewoon toegang toe moet krijgen, maw, je bent niet meer 100% baas over je eigen systeem.
Inderdaad. Norton is echt bagger, dat kwam standaard op m'n laptop. Ik gebruik nu Webroot dat echt heel licht is en houd alle virusses en spyware weg. Gratis virusscanners zijn ook wel licht, maar ze zijn ook minder goed helaas.

Verwijderd

Ik heb toch een vraagje dat hopeljk geen flamewar begint. Ubuntu bevalt me heel erg goed en zit er te denken om wellicht OS X te proberen. Is OS X echt veel beter ( aangezien het commercial is en niet freeware )?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:03

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:24:
Is OS X echt veel beter ( aangezien het commercial is en niet freeware )?
De laatste opmerking is wel een leuke, want dan is windows ook beter, want niet gratis.

Maar OS X werkt volgens mij ook wel aardig. Je hebt wat leuke dingetjes als iPhoto enzo. Maar ik denk als je gewend bent aan Ubuntu, het toch meer op persoonlijke smaak aankomt.

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Het perfecte OS bestaat niet. Eigenlijk is het allemaal gewoon persoonlijke voorkeur. :)

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:24:
Ik heb toch een vraagje dat hopeljk geen flamewar begint. Ubuntu bevalt me heel erg goed en zit er te denken om wellicht OS X te proberen. Is OS X echt veel beter ( aangezien het commercial is en niet freeware )?
Misschien is het handig om te vermelden wat jij met OSX denkt te gaan doen (en wat dus niet/slechter kan met Ubuntu). OSX heeft naar mijn inziens geen meerwaarde als je het niet draait op mac hardware. Het is meer de combinatie van hardware en software die de ervaring beter zou kunnen maken dat windows of ubuntu. Als je OSX86 gaat draaien ben je meer tijd en energie kwijt dan als je ubuntu wilt installeren. Maar mocht je op zoek zijn naar een nieuwe laptop/pc dan is mac het wel even waard om naar te kijken.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een dualboot, maar ik vind Grub2 in textmode niet echt mooi.
Wat zijn de opties om er een mooi grafisch menu van te maken?

Nu heb ik iets gelezen over BURG, iemand daar ervaring mee?
http://www.webdevonlinux....phique-avance-pour-grub2/

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

op omgubuntu.co.uk stond daar laatst een artikel. Ik zal straks als ik thuis ben de link wel zoeken.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Icyzer schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:43:
op omgubuntu.co.uk stond daar laatst een artikel. Ik zal straks als ik thuis ben de link wel zoeken.
Held :)
http://www.omgubuntu.co.u...beautiful-look-nicer.html

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• TwOkkie
  • Laatst online: 23:12

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grmbl! Wil ik met apt-get een pakketje bijplaatsen op een 7.10 machine, is heel Gutsy Gibbon van het internet verdwenen! Wat een ge*k zeg. Is er niet ergens een backup-archief zodat deze machine gewoon zijn economische leven uit kan dienen zonder dat ik alsnog een moeizame upgrade-actie moet uitvoeren?

Ja ik weet dat hij "Unsupported" is geworden, maar zelfs een upgrade is niet meer mogelijk zonder kunstgrepen als je met apt-get niet meer de juiste pakketjes kan installeren. Een soort virtuele "barst maar, had je de upgrade maar in je agenda moeten zetten" vanuit Canonical, zo zie ik het.

Of is er veel verbeterd sinds mijn laatste ervaring met een 6.10 die ik heb moeten foppen dat ie weer een 6.04LTS was voordat ik er een 8.04LTS van kon maken?

[J|O|R] <- .signature.gz

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
TwOkkie schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:42:
Grmbl! Wil ik met apt-get een pakketje bijplaatsen op een 7.10 machine, is heel Gutsy Gibbon van het internet verdwenen! Wat een ge*k zeg. Is er niet ergens een backup-archief zodat deze machine gewoon zijn economische leven uit kan dienen zonder dat ik alsnog een moeizame upgrade-actie moet uitvoeren?

Ja ik weet dat hij "Unsupported" is geworden, maar zelfs een upgrade is niet meer mogelijk zonder kunstgrepen als je met apt-get niet meer de juiste pakketjes kan installeren. Een soort virtuele "barst maar, had je de upgrade maar in je agenda moeten zetten" vanuit Canonical, zo zie ik het.

Of is er veel verbeterd sinds mijn laatste ervaring met een 6.10 die ik heb moeten foppen dat ie weer een 6.04LTS was voordat ik er een 8.04LTS van kon maken?
Er is gigantisch veel veranderd en dat blijft doorgaan ;)

Wacht eventjes op 10.04LTS en je hebt voor een langere periode een zorgeloos systeem :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Canonical heeft toch duidelijk aangegeven wat je in je agenda moet zetten?

https://wiki.ubuntu.com/Releases

Beetje flauw om dan hier zo verbaasd te gaan doen.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Heb je ook een voorstel over wat ik in de tussentijd met dat PC'tje kan doen? Canonical zegt dat ik op kan rotten omdat ik niet op tijd geupgrade heb, maar ik wil helemaal niet upgraden, ik wil alleen een enkel .deb-je erbij apt-getten. En als ik wel zou willen upgraden moet ik eerst een upgrade-manager apt-getten en dat kan niet. Dat is tenminste de Catch-22 situatie waarin ik eerder met 6.10 terecht ben gekomen.

Dat heb ik destijds opgelost door het systeem zo te foppen dat ie dacht weer een 6.04 te zijn. Pas toen kon ik upgraden. Dat zou toch op een of andere manier netter geregeld kunnen worden. Bijvoorbeeld door de mededeling dat versie x.y van het net wordt gehaald niet te verbergen achter het bordje "Beware of the Tiger" maar ergens in de update-manager aan te geven dat het echt tijd wordt om keuzes te maken.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Frank-NL
  • Niet online
Kan je die deb niet los downloaden? Als de repo's niet meer online staan wordt dat moeilijk. Plus dat je dependencies hebt die ook niet meer te downloaden zijn.

Kan je niet gewoon een nieuwere versie installeren? Je schrijft er niet bij waarom dat niet mogelijk is.

Bovendien vind ik je interpretatie dat je "op kan rotten" nogal overdreven.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Frank-NL schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:17:
[...]

Beetje flauw om dan hier zo verbaasd te gaan doen.
Beetje flauw om zo te reageren. Er staat nergens dat je na die datum met een waardeloos systeem zit en dat je het daarna verder maar moet uitzoeken hoe je verder gaat. Ik heb ruim 10 jaar een RedHat 5.x systeem draaiend gehouden en kon altijd nog een rpm uit een archives-hoekje peuteren als het nodig was. Het ding was allang niet meer supported, maar verder nog prima bruikbaar. Blijkbaar is niet iedereen het erover eens wat je onder "Unsupported" moet verstaan. Bij Ubuntu betekent dat blijkbaar "Barst maar".

Is het nou zoveel gevraagd om ten minste niet met 404-errors te reageren op een "apt-get update". Desnoods zet je er banners neer met in grote letters "Discontinued" of zo, met als het even kan een hint in de richting van een volgende stap. Laat dan in ieder geval de pakketjes die je nodig hebt om te upgraden on-line staan.

Maar inderdaad, ik wist dat het zou gebeuren en heb het al eens eerder meegemaakt. Toen was ik pissig op Canonical. Nu ben ik vooral pissig op mezelf dat ik het weer heb laten gebeuren. Verder ben ik echt gek op Ubuntu, maar ik vind dat ze dit netter (met minder ongemak voor je klanten) kunnen oplossen.
Frank-NL schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:29:
Kan je die deb niet los downloaden? Als de repo's niet meer online staan wordt dat moeilijk. Plus dat je dependencies hebt die ook niet meer te downloaden zijn.
Inderdaad, de repos staan niet meer on-line. Tenminste dat is mijn ervaring met 6.10 destijds. Voor 7.10 moet ik er nog in duiken, misschien is er in de tussentijd wat verbeterd...
Kan je niet gewoon een nieuwere versie installeren? Je schrijft er niet bij waarom dat niet mogelijk is.
Bij 6.10 had ik destijds de ervaring dat je voor een upgrade naar 7.x of 8.x (ik geloof dat ik meteen die sprong heb gemaakt) eerst even "apt-get install update-manager" moest doen, waarmee alles dat nodig was voor een upgrade zou worden geinstalleerd. Helaas was apt helemaal stuk want alle sources voor Edgy Eft waren verdwenen. Nergens gearchiveerd, gewoon weg. Foetsie. Waarom niet ergens een "old-versions" neerzetten zodat je niet meteen gesnookerd ligt als je systeem over datum raakt?
Bovendien vind ik je interpretatie dat je "op kan rotten" nogal overdreven.
Zo voelt dat anders wel als je aan het onderzoeken bent waarom de 404's ineens om je oren vliegen.

Ik begrijp dat ik Ubuntu-liefhebbers hiermee voor het hoofd stoot. Kan alleen maar zeggen dat ik ook een ubuntu-liefhebber ben, maar dit toch wel een minpunt vindt.

[ Voor 35% gewijzigd door TwOkkie op 11-02-2010 15:37 . Reden: reactie op Frank-NL toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Kijk! Zoiets zocht ik. Vorige keer kreeg ik dat niet voor elkaar gegoogled. Uiteindelijk heb ik een soort globale s/edgy/dapper/ moeten doen om verder te kunnen. Nu is 1 rant op tweakers genoeg voor een oplossing. Bedankt ;-)

Edit: Zo te zien zit edgy er ook gewoon bij. Ik weet toch zeker dat ik toen me de pl*ris heb gezocht naar zoiets, maar blijkbaar was dit toen nog een goed bewaard geheim. Alleen al het feit dat je dit in iemands blog moet vinden is toch raar. Die blog is in ieder geval van een latere datum en via ubuntu.com zelf heb ik hem toen niet kunnen vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door TwOkkie op 11-02-2010 15:54 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Frank-NL
  • Niet online
TwOkkie schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:30:
Ik begrijp dat ik Ubuntu-liefhebbers hiermee voor het hoofd stoot. Kan alleen maar zeggen dat ik ook een ubuntu-liefhebber ben, maar dit toch wel een minpunt vindt.
Ik ben dan wel een Ubuntu liefhebber maar als je dit over een EOL Windows had gezegd had ik precies dezelfde reactie gegeven :+

Anyway het probleem is opgelost 8)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Frank-NL schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:51:
[...]

Ik ben dan wel een Ubuntu liefhebber maar als je dit over een EOL Windows had gezegd had ik precies dezelfde reactie gegeven :+
Als je windows moet beheren ben je gewend aan problemen. Als je je dan nog gaat opwinden wordt je niet oud. Misschien dat ik daarom geen windows-beheerder wil zijn.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
TwOkkie schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:38:
Edit: Zo te zien zit edgy er ook gewoon bij. Ik weet toch zeker dat ik toen me de pl*ris heb gezocht naar zoiets, maar blijkbaar was dit toen nog een goed bewaard geheim. Alleen al het feit dat je dit in iemands blog moet vinden is toch raar. Die blog is in ieder geval van een latere datum en via ubuntu.com zelf heb ik hem toen niet kunnen vinden.
Het was de eerste hit op Google, met de zoektermen "ubuntu old releases sources.list" ;)

Op de wiki vind je een uitgebreidere uitleg, incl. upgrade-instructies: https://help.ubuntu.com/community/EOLUpgrades

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dr_Hell schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:39:
Het was de eerste hit op Google, met de zoektermen "ubuntu old releases sources.list" ;)
Okay okay okay... ik ben door de mand gevalllen. Maar toen ik twee/drie jaar geleden in deze situatie kwam, heb ik 1001 variaties op bovenstaande zoekterm gebruikt, maar echt niks gevonden. Toen ik van de week weer eens op bezoek was bij die ouwe PC die nog een prima tweede leven heeft als Ubuntu desktopje waar weinig eisen aan worden gesteld, en ik even id3v2 wou apt-getten zag ik de bui alweer hangen. Gelukkig is de situatie dus verbeterd zodat ik weer vol goede moed aan de slag kan...
Op de wiki vind je een uitgebreidere uitleg, incl. upgrade-instructies: https://help.ubuntu.com/community/EOLUpgrades
Uit de "page history":

2009-01-29 17:28:58 3440 Wesley Schwengle Initial creation of page

Dat was ruim na mijn nachtje unscheduled maintenance.

[ Voor 17% gewijzigd door TwOkkie op 11-02-2010 18:10 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Laat even weten of al die upgrades goed gaan. Ik kan me herinneren dat Fok van een oude naar een nieuwe achter elkaar is geüpgradet en dat ging allemaal prima.

• mcDavid

Als ik het zo bekijk zet je wel iedere keer een normale versie op een langdraaiende machine.

Misschien is het een idee om voortaan al je machines zo snel mogelijk van een LTS-release te voorzien, en dan ook bij iedere nieuwe LTS release te kijken of je machines hebt die de volgende LTS niet meer gaan halen qua support.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Theimon schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 03:03:
@MsG, als jij weet dat je vader niet kan omgaan met updates, dan geef je hem die rechten pertinent niet. Jij hebt jezelf admin gemaakt op die bak dus ga jij die dingen regelen. Desnoods remote door middel van ssh. Zo weet jij dat het systeem blijft draaien. Als ie verder nog verzoeken voor applicaties heeft, kan jij dat ook regelen voor'm.
Uiteraard, maar hoe gaat men zoiets doen met de duizend-en-een Single PC gebruikers die er ook nog eens geen verstand van hebben? Zulke mensen krijgen net zo snel rotzooi in Linux, als er commerciëel rommel voor uitkwam (ask.com toolbars e.d) als onder Windows, simpelweg omdat ze hun wachtwoord gewoon overal invoeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mcDavid
MsG schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:47:
[...]

Uiteraard, maar hoe gaat men zoiets doen met de duizend-en-een Single PC gebruikers die er ook nog eens geen verstand van hebben? Zulke mensen krijgen net zo snel rotzooi in Linux, als er commerciëel rommel voor uitkwam (ask.com toolbars e.d) als onder Windows, simpelweg omdat ze hun wachtwoord gewoon overal invoeren.
Wat dat betreft zou er van mij inderdaad wel een extra laag in mogen. Eén password waarmee je dingen uit de repositories kunt installeren of verwijderen, sleutelring kunt openen, enz., en één voor als je andere (ongecontroleerde) dingen wilt installeren, of met (configuratie-) bestanden in de root-directories wilt kutten.

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

http://www.omgubuntu.co.u...proposed-lucid-theme.html
Misschien een alternatief voor het eerder gepost theme dat niet door gaat? Ziet er wel netjes uit (Het is wel duidelijk op dust gebaseerd)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

mcDavid schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:12:
[...]
Als ik het zo bekijk zet je wel iedere keer een normale versie op een langdraaiende machine.

Misschien is het een idee om voortaan al je machines zo snel mogelijk van een LTS-release te voorzien, en dan ook bij iedere nieuwe LTS release te kijken of je machines hebt die de volgende LTS niet meer gaan halen qua support.
Voor mijn werk is er ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een niet-LTS in te zetten. Die 6.06 van mijzelf heb ik ooit geupgrade naar 6.10 vanwege wat hardware-issues, geloof ik. Weet ik niet meer precies. Daarna te lang gewacht om het werkende systeem te fixen.

Die 7.10 heb ik destijds weggegeven met het idee dat ding ooit eens te upgraden als het nodig is. Maar alweer, veel te veel andere leuke dingen te doen en waarom zou ik een prima werkende machine die verder geen gevaar loopt, fixen? Dat ding is verder economisch afgeschreven en misschien wel te licht voor een bleeding edge Ubuntu.

[J|O|R] <- .signature.gz

• mcDavid
Icyzer schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:30:
http://www.omgubuntu.co.u...proposed-lucid-theme.html
Misschien een alternatief voor het eerder gepost theme dat niet door gaat? Ziet er wel netjes uit (Het is wel duidelijk op dust gebaseerd)
Wel netjes inderdaad. Alleen ik ben niet zo van de donkere themes.... Maar die andere themes zijn ook ook wel een beetje flauw... Dan liever deze inderdaad...

Verwijderd

rockmanz schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:01:
[...]

Misschien is het handig om te vermelden wat jij met OSX denkt te gaan doen (en wat dus niet/slechter kan met Ubuntu). OSX heeft naar mijn inziens geen meerwaarde als je het niet draait op mac hardware. Het is meer de combinatie van hardware en software die de ervaring beter zou kunnen maken dat windows of ubuntu. Als je OSX86 gaat draaien ben je meer tijd en energie kwijt dan als je ubuntu wilt installeren. Maar mocht je op zoek zijn naar een nieuwe laptop/pc dan is mac het wel even waard om naar te kijken.
Ik maak muziek ( gebruik daar Windows voor ) en daarnaast gebruik ik programma's als Matlab, mathematica voor school. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:02:
[...]

Ik maak muziek ( gebruik daar Windows voor ) en daarnaast gebruik ik programma's als Matlab, mathematica voor school. :P
Beide programma's zijn beschikbaar voor zowel linux als OS X. Ik weet niet watvoor programma je gebruikt voor de muziek maar dik kans dat daar ook een linux-versie of -alternatief voor is.

Wat dat betreft maakt het dus weinig uit. Of OS X beter is is een onmogelijke vraag. Op het ene punt misschien wel, op het andere punt weer niet.'t Is maar net wat je voorkeur is. Maar OS X draaien op niet-apple-hardware is sowieso illegaal, en in veel gevallen zelfs onmogelijk of zeer omslachtig. Dus daar heb je al het eerste nadeel te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Frank-NL schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:19:
Ik zou niet beginnen aan Mediatomb. Een veel beter alternatief is beschikbaar: http://code.google.com/p/ps3mediaserver/

Bijna geen instellingen nodig, on the fly transcoding (helaas nodig voor het streamen van MKV bestanden etc.) en loopt prima op Linux.
Even een vraagje hierover. Ik heb alles nu aan de praat gekregen, maar heb één nadeel. Ik heb mijn video's op een externe (USB) HDD staan, geencrypt met truecrypt. Zodra ik hem mount (mbv truecrypt) kan ik hem goed toevoegen aan ps3mediaserver. Maar de volgende keer dat ik mijn pc opstart, heeft ps3mediaserver (omdat hij hem niet kon vinden) hem uit de lijst "gedeelde mappen" gekieperd. Ik kan hem dan uiteraard opnieuw toevoegen, maar ik vroeg me af of het mogelijk is dat hij bij gedeelde mappen blijft staan. Dus een optie dat niet gevonden mappen niet verwijdert worden?
Ik snap dat ik hem dan eerst met truecrypt moet mounten uiteraard, maar dat is zo gedaan, en dan hoef ik niet allerlei submenutjes door op zoek naar de map video ;).

p.s. als dit een heel lang antwoord wordt maak ik wel even een apart topic aan, maar ik hoopte dat er gewoon ergens een optie was die ik over het hoofd had gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Orian op 12-02-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Orian schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:17:
[...]

Even een vraagje hierover. Ik heb alles nu aan de praat gekregen, maar heb één nadeel. Ik heb mijn video's op een externe (USB) HDD staan, geencrypt met truecrypt. Zodra ik hem mount (mbv truecrypt) kan ik hem goed toevoegen aan ps3mediaserver. Maar de volgende keer dat ik mijn pc opstart, heeft ps3mediaserver (omdat hij hem niet kon vinden) hem uit de lijst "gedeelde mappen" gekieperd. Ik kan hem dan uiteraard opnieuw toevoegen, maar ik vroeg me af of het mogelijk is dat hij bij gedeelde mappen blijft staan. Dus een optie dat niet gevonden mappen niet verwijdert worden?
Ik snap dat ik hem dan eerst met truecrypt moet mounten uiteraard, maar dat is zo gedaan, en dan hoef ik niet allerlei submenutjes door op zoek naar de map video ;).

p.s. als dit een heel lang antwoord wordt maak ik wel even een apart topic aan, maar ik hoopte dat er gewoon ergens een optie was die ik over het hoofd had gezien.
Misschien dat het even duurt na het opstarten voordat hij gemount en gedecript is. Dus als je dan even wacht met mediatomb starten dat het dan wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Ik heb linuxmint 8 geinstalleerd (mijn eerste linux project)
Maar ik heb problemen met het opstarten.
De installatie ging goed (hij staat op schijf 4 met 5 als swap en de andere 3 zijn windows schijven) echter krijg ik hem niet opgestart, windows bootloader laat hem zien echter na een seconde of 3 keer ik terug naar het keuzemenu.

Ik kan via de live cd zien dat grub erop staat en verder heb ik deze site gebruikt om de windows bootloader te configureren:
http://port25.technet.com...ion-with-TPM-Support.aspx

Mijn eerste oplossing was om grub opnieuw te installeren maar dat krijg ik niet voor elkaar want hij blijft zeggen dat de path/device niet bestaat terwijl ik zeker weet dat hij op dev/sda5 staat.

Op google kom ik niet veel verder dus ik vraag het hier maar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:33:
Ik heb linuxmint 8 geinstalleerd (mijn eerste linux project)
Maar ik heb problemen met het opstarten.
De installatie ging goed (hij staat op schijf 4 met 5 als swap en de andere 3 zijn windows schijven) echter krijg ik hem niet opgestart, windows bootloader laat hem zien echter na een seconde of 3 keer ik terug naar het keuzemenu.

Ik kan via de live cd zien dat grub erop staat en verder heb ik deze site gebruikt om de windows bootloader te configureren:
http://port25.technet.com...ion-with-TPM-Support.aspx

Mijn eerste oplossing was om grub opnieuw te installeren maar dat krijg ik niet voor elkaar want hij blijft zeggen dat de path/device niet bestaat terwijl ik zeker weet dat hij op dev/sda5 staat.

Op google kom ik niet veel verder dus ik vraag het hier maar.
Probeer grub eens op de bootloader van /dev/sda te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
/dev/sda5 verwijst naar de 5e partitie op de eerste SD schijf en niet naar de 5e schijf ;)

Daarnaast werkt grub met hdx,x om een device en een partitie aan te wijzen, zie http://www.redhat.com/doc.../s1-grub-terminology.html

*edit* en wat hierboven wordt gezegd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 13-02-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Caelorum schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:43:
/dev/sda5 verwijst naar de 5e partitie op de eerste SD schijf en niet naar de 5e schijf ;)

Daarnaast werkt grub met hdx,x om een device en een partitie aan te wijzen, zie http://www.redhat.com/doc.../s1-grub-terminology.html

*edit* en wat hierboven wordt gezegd :)
sorry mijn fout het is een laptop met 1 hdd en 5 partities.

En ik wil niet dat hij de MBR van win7 overschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Heb je daar een reden voor? De bootloader van Windows is namelijk makkelijk terug te zetten met de DVD en bootrec (zie How to use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:12:
[...]

sorry mijn fout het is een laptop met 1 hdd en 5 partities.

En ik wil niet dat hij de MBR van win7 overschrijft
Dan kan je nog grub toevoegen aan je windows menu met bijv easybcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

gwystyl schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:41:
[...]

Dan kan je nog grub toevoegen aan je windows menu met bijv easybcd
dat heb ik ook al gedaan maar dat werkt evenmin
ik krijg de entry er wel in echter gebeurt er niks, het lijkt wel of grub niet laad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Icyzer schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:10:
[...]

Misschien dat het even duurt na het opstarten voordat hij gemount en gedecript is. Dus als je dan even wacht met mediatomb starten dat het dan wel goed werkt?
Daar had ik ook aan gedacht, maar dan moet ik mediaserver met de hand opstarten. Ik heb het nu zo ingesteld dat die automatisch opstart (wat ik liever heb). Ik hoopte dat er een mogelijkheid was waarmee mediaserver niet automatisch mappen verwijdert die hij niet kan vinden. Dus zodra ik dan (met de hand) mijn truecrypt mount hij hem weer ziet en het kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Even een scriptje schijven met sleep erin zodat mediaserver wat later opstart en je geen problemen hebt?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Orian schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:44:
[...]

Daar had ik ook aan gedacht, maar dan moet ik mediaserver met de hand opstarten. Ik heb het nu zo ingesteld dat die automatisch opstart (wat ik liever heb). Ik hoopte dat er een mogelijkheid was waarmee mediaserver niet automatisch mappen verwijdert die hij niet kan vinden. Dus zodra ik dan (met de hand) mijn truecrypt mount hij hem weer ziet en het kan streamen.
Als je inderdaad een sleep scriptje schrijft zou dat het geheel kunnen oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 15:17
Niet bedoeld om te pushen :P maar ik hoorde iemand over een apart linux mint topic. Is deze onderweg of wordt hier toch vanaf gezien.

Ik vraag het omdat ik het wel leuk vind om met mijn ´Mint vragen´ terecht te kunnen en aangezien ik na een paar weken Mint op men Aspire One te hebben gedraaid, Mint nu ook als dual boot naast W7 op men desktop heb gezet.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
JKratos schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:30:
Niet bedoeld om te pushen :P maar ik hoorde iemand over een apart linux mint topic. Is deze onderweg of wordt hier toch vanaf gezien.

Ik vraag het omdat ik het wel leuk vind om met mijn ´Mint vragen´ terecht te kunnen en aangezien ik na een paar weken Mint op men Aspire One te hebben gedraaid, Mint nu ook als dual boot naast W7 op men desktop heb gezet.
Mwah weet niet of een apart mint topic echt een toegevoegde waarde heeft tegenover het normale ubuntu topic... Aangezien ze allebei dezelfde basis hebben(debian) en beide erg onder de kap op elkaar lijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JKratos schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:30:

Voor vragen kun je sowieso een apart topic openen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
heb ik weer, koop ik een nieuwe videokaart (een ati 5670), zijn er nog geen drivers voor. Hopenlijk zitten ze wel in Catalyst 10.2, het ziet er nog niet uit namelijk.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
10.1 doet het niet dan? En dat soort dingen check je natuurlijk eigenlijk van te voren heh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
mcDavid schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:55:
10.1 doet het niet dan? En dat soort dingen check je natuurlijk eigenlijk van te voren heh ;)
Nope. En ja, dat zou ik eigenlijk wel 'moeten' doen O-).

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Touchdomex schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:31:
[...]

Mwah weet niet of een apart mint topic echt een toegevoegde waarde heeft tegenover het normale ubuntu topic... Aangezien ze allebei dezelfde basis hebben(debian) en beide erg onder de kap op elkaar lijken....
mcDavid schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:31:
[...]

Voor vragen kun je sowieso een apart topic openen ;)
Oke, duidelijk! d:)b Ja, das waar. Vragen kunnen ook altijd hier gesteld worden.

Ben iig nog erg tevreden met Mint. Vandaag weer een (half) dagje op men netbookje gewerkt en gaat prima. Reageert lekker snel en heeft een, naar mijn mening, erg fijne interface om mee en binnen te werken.

Vond het trouwens alleen al super chill dat ik na de installatie (geld voor elke Linux distro uiteraard) gelijk aan de slag kon en dat ik niet zoals bij Windows eerst nog Office, Firefox, etc nog los moest binnenhalen. Ik moet toegeven dat ik beetje bij beetje van Windows/Microsoft los begin te komen en meer richting de opensource begin over te stappen. ;)

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mint is fantastisch :) Bijna alles werkt out of the box en het installeren van programmaatjes die je mist is supersimpel. Voordeel boven Ubuntu is dat alle codecs etc. het ook gelijk doet zodat je ook gelijk websites met flash kunt bekijken en je dvd'tje kunt afspelen. Ik heb ergens gelezen 'what Ubuntu could have been', en daar ben ik het stiekem wel een beetje mee eens. Mijn laptop is dual-boot met XP en XP gebruik ik eigenlijk alleen nog op werk (alhoewel ik daar ook af en toe sneaky bezig ben om Mint werkbaar te krijgen in ons Windows 2003 domein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
Is het niet zo dat
code:
1
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

dat voordeel in 1x teniet doet? verder heb ik een aantal reviews van Mint gelezen waarbij de meesten het eens waren over dat Mint door de toegevoegde alternatieve apps alleen maar onduidelijker is. Naast Synaptic en Toevoegen/verwijderen ook nog een andere app met een Mint smaakje bijvoorbeeld.

Nu vind ik de standaard Ubuntu installatie van zichzelf eigenlijk al te bloated dus Mint laat ik sowieso wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:28

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik vraag me ook af of de mensen die zo afgeven op de missende dvd/mp3(?)/enz support. Ook weten waarom die support mist? Dit is namelijk echt geen keuze die van harte is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

.zolder schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:03:
Is het niet zo dat
code:
1

dat voordeel in 1x teniet doet?
Ik heb mint op de netbook en ubuntu op de desktop, en ik merk zo nu en dan toch wat extra handigheidjes in Mint. Zo kun je bijvoorbeeld in Nautilus in een map op de rechter muisknop drukken en selecteren open map in terminal. Ik probeerde dat laatst in ubuntu maar daar gaat dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
knakworst schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:22:
[...]

Ik heb mint op de netbook en ubuntu op de desktop, en ik merk zo nu en dan toch wat extra handigheidjes in Mint. Zo kun je bijvoorbeeld in Nautilus in een map op de rechter muisknop drukken en selecteren open map in terminal. Ik probeerde dat laatst in ubuntu maar daar gaat dat dus niet.
Nofi, maar dat lijkt me eerder aan jouw Nautilus configuratie te liggen dan aan softwareverschillen tussen Nautilus in Mint en Ubuntu.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
knakworst schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:22:
[...]

Met Ubuntu Tweak kun je deze optie toevoegen. Ubuntu is eigenlijk ook meer gericht op de meer normale gebruiker en deze zouden de terminal in eigenlijk niet nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 10:10
Hm vanmorgen starte Ubuntu 9.10 ineens niet meer op. Nadat ik gisteren toch echt geen spannende wijzigingen heb gedaan aan het systeem (hoogstens enkele updates via het stable kanaal) kreeg ik vanmorgen de melding:
Gave up waiting for root device.
Langer wachten zoals hier en daar op het web werd gezegd gaf geen resultaat. Editing Grub (e indrukken tijdens Grub) zodat ie de opstartschijf niet meer op basis van uuid nummer maar /dev/sda1 kiest zorgde ervoor dat ie weer normaal startte. Hierna even /etc/default/grub aangepast (uncomment use uuid regel oid) en sudo update-grub zorgde ervoor dat ie dus nu altijd via de label methode gebruikt.
Anywayz vind ik het dus heel gek dat ie nu relatief spontaan ineens de uuid niet meer kan vinden die altijd gewerkt heeft. Kan ik nog ergens gezien wat allemaal geupdate is de laatste keer zodat ik eens kan terugzoeken wat er voor geleid heeft dat dit nu niet meer werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

.zolder schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:03:
Is het niet zo dat
code:
1

dat voordeel in 1x teniet doet? verder heb ik een aantal reviews van Mint gelezen waarbij de meesten het eens waren over dat Mint door de toegevoegde alternatieve apps alleen maar onduidelijker is. Naast Synaptic en Toevoegen/verwijderen ook nog een andere app met een Mint smaakje bijvoorbeeld.

Nu vind ik de standaard Ubuntu installatie van zichzelf eigenlijk al te bloated dus Mint laat ik sowieso wel staan.
Niet helemaal volgens mij. Win32codecs zit daar volgens mij bijvoorbeeld niet in, en daar loop je nog wel eens tegenaan. Bovendien moet je volgens mij alsnog handmatig met libdvdcss zitten kloten om encrypted dvdtjes te kunnen afspelen.

Volgens mij heeft Mint voor applicaties 2 mogelijkheden:
- Synaptic
- Toevoegen/verwijderen menu inclusief populariteit, user reviews en soms ook screenshots
Vooral de tweede vind ik erg handig voor mensen die nieuw zijn in Linux

Daarnaast heeft Mint nog een aantal extra applicaties zoals mintNanny, mintBackup enzo. Kan handig zijn, je kan het ook niet willen hebben. No biggie, dan flikker je het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Gotiniens schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:17:
Ik vraag me ook af of de mensen die zo afgeven op de missende dvd/mp3(?)/enz support. Ook weten waarom die support mist? Dit is namelijk echt geen keuze die van harte is gemaakt.
Waarom zit het er in Mint dan wel gewoon in? Hebben die met andere wetten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
@Vicarious:
The Main Edition is our flagship release. It is released on as a CD-ROM image and provides full multimedia support out of the box, meaning that you can listen to MP3's watch DVD's and view web pages that require Flash technology right after install. This could get you into trouble if you are trying to distribute it in countries that allow software patents.

The Universal Edition is designed to be just that. It is an edition that can be freely distributed even in countries which allow software patents (such as the United States and Japan) and provides an alternate bootloader that makes it likely to work even on systems that don't support the graphical loader of the Main Edition. It is distributed as a DVD image, so it can include support for languages that won't fit on the Main Edition's CD.
http://www.linuxmint.com/faq.php

[ Voor 2% gewijzigd door Frank-NL op 17-02-2010 11:56 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Vicarious schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:47:
[...]

Waarom zit het er in Mint dan wel gewoon in? Hebben die met andere wetten te maken?
Kijk, in Ubuntu wordt beloofd dat alle software die standaard in de LiveCD en bij de installatie zit, open-source freeware is. Closed-source codecs zoals MP3 en DVD-support zitten er standaard dus niet in, maar kunnen heel erg gemakkelijk geïnstalleerd worden. Het enige pakketje dat je nodig hebt is "ubuntu-restricted-extras" :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar er is toch nog genoeg niet echt open source? Want de Free Software Foundation ziet het niet als legitieme distributies, hetzelfde geld voor Debian. Blijkbaar dus toch niet geheel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Vicarious schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:47:
[...]

De verantwoordelijkheid voor het gebruiken van software met rechten (zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/LAME#Patents_and_legal_issues) ligt (volgens mij) bij de gebruiker van de software. Mint verlaagt de drempel alleen nog wat meer dan ubuntu al deed.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Petervanakelyen schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:56:
[...]

Het enige pakketje dat je nodig hebt is "ubuntu-restricted-extras" :)
Niet helemaal dus, maar dat zei ik hierboven al.

@Frank-NL -> ah, maakt het al wat duidelijker, thanx :)

[ Voor 10% gewijzigd door Vicarious op 17-02-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
MsG schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:32:
Maar er is toch nog genoeg niet echt open source? Want de Free Software Foundation ziet het niet als legitieme distributies, hetzelfde geld voor Debian. Blijkbaar dus toch niet geheel open.
Open source wel, alleen niet met de goede licenties :)
De FSF is daar toch wel redelijk strict in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Caelorum schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:35:
[...]

Open source wel, alleen niet met de goede licenties :)
De FSF is daar toch wel redelijk strict in.
laat dat redelijk maar weg... alle redelijkheid zijn die gasten allang uit het oog verloren. http://www.gnu.org/distros/common-distros.html

• mcDavid
Zojuist vista geinstalleerd in Virtualbox OSE. Dat werkt best aardig, zeker met die VirtualBox Guest Additions.

Hopelijk doet Inventor een beetje fatsoenlijk draaien in virtualbox, dan kan ik die 60 GB windows-rotzooi aan het begin van mijn schijf eindelijk gewoon gebruiken.

• Sallin
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 02:49:
Zojuist vista geinstalleerd in Virtualbox OSE. Dat werkt best aardig, zeker met die VirtualBox Guest Additions.

Hopelijk doet Inventor een beetje fatsoenlijk draaien in virtualbox, dan kan ik die 60 GB windows-rotzooi aan het begin van mijn schijf eindelijk gewoon gebruiken.
Is er een reden dat je vista wilt draaien? XP kan grosso modo hetzelfde en is een stuk lichter.

This too shall pass

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ik heb trouwens uiteindelijk Sun Virtualbox geinstalleerd omdat ik anders niet goed USB apparaten en zo kon mounten. Nu is het enige waar ik XP nog voor nodig heb het updaten van mijn telefoon...

is de reden van het bestaan virtualbox en Sun Virtualbox hetzelfde als het wel of niet invoegen van stnadaard MP3 support etc. in Ubuntu?

[ Voor 26% gewijzigd door letatcest op 18-02-2010 10:31 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• mcDavid
Sallin schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:11:
[...]

Is er een reden dat je vista wilt draaien? XP kan grosso modo hetzelfde en is een stuk lichter.
Ja: van Vista heb ik een key.

• mcDavid
letatcest schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:30:
ik heb trouwens uiteindelijk Sun Virtualbox geinstalleerd omdat ik anders niet goed USB apparaten en zo kon mounten. Nu is het enige waar ik XP nog voor nodig heb het updaten van mijn telefoon...

is de reden van het bestaan virtualbox en Sun Virtualbox hetzelfde als het wel of niet invoegen van stnadaard MP3 support etc. in Ubuntu?
Virtualbox ís van Sun, er is dus geen verschil tussen Sun Virtualbox en Virtualbox, behalve dat bij die eerste de merknaam erbij staat.

Er is wel verschil tussen Virtualbox en Virtualbox OSE. Die laatste is de Open Source Edition, en die bevat idd geen usb support. En ja, Ubuntu heeft de OSE in de repo's omdat die licentie ze beter bevalt.

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Werken bij jullie de NOS Olympische Spelen livestreams in Ubuntu? Bij mij niet namelijk :(

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik zit net ook even te proberen, maar het lukt mij ook niet, ook niet met behulp van http://www.go-mono.com/moonlight/prerelease.aspx.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik kreeg het ook niet voor elkaar. Waarschijnlijk komt dit doordat de NOS enkele Silverlight 3 functies gebruikt, die nog niet naar moonlight zijn gepoort.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik wil dan ook niet direct een rant tegen de (publieke) omroepen in NL beginnen, maar daar zit een stevig microsoft-only bolwerk... Op 3voor12 na (mac). Maar de meeste live streams worden nu toch ook in Windows Media aangeboden na veel klachten? (Dat speelt ven minste af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
letatcest schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:12:
Ik wil dan ook niet direct een rant tegen de (publieke) omroepen in NL beginnen, maar daar zit een stevig microsoft-only bolwerk... Op 3voor12 na (mac). Maar de meeste live streams worden nu toch ook in Windows Media aangeboden na veel klachten? (Dat speelt ven minste af)
De keuze was gevallen voor silverlight, vanwege de DRM mogelijkheden. DRM is, om een of andere vage reden, verplicht voor het aanbieden van streams van de olympische spelen.
Als het aan hun had gelegen hadden ze waarschijnlijk nog steeds windows media streams aangeboden, of flash gebruikt.

Neemt natuurlijk niet weg dat de ontwikkelaars die dit systeem hebben bedacht beter gewoon voor moonlight hadden kunnen programmeren, dan sluit je niet overbodig een hele groep potentiele gebruikers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Caelorum schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:30:
[...]

De keuze was gevallen voor silverlight, vanwege de DRM mogelijkheden. DRM is, om een of andere vage reden, verplicht voor het aanbieden van streams van de olympische spelen.
Als het aan hun had gelegen hadden ze waarschijnlijk nog steeds windows media streams aangeboden, of flash gebruikt.

Neemt natuurlijk niet weg dat de ontwikkelaars die dit systeem hebben bedacht beter gewoon voor moonlight hadden kunnen programmeren, dan sluit je niet overbodig een hele groep potentiele gebruikers uit.
Voor zover ik het begrepen heb was Flash ook een optie, maar hebben ze uiteindelijk voor Silverlight gekozen, omdat dit veel minder (ik geloof een derde minder) hardware resources nodig heeft. Het is alleen jammer dat ze met veel geweld perse de laatste versie moeten gebruiken. Hadden ze versie 2 gebruikt dan had de linux gemeenschap gewoon kunnen kijken. Ik kijk uitzending gemist tegenwoordig ook met moonlight, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

letatcest schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 08:12:
Maar de meeste live streams worden nu toch ook in Windows Media aangeboden na veel klachten? (Dat speelt ven minste af)
Die spelen bij mij dus ook niet af, totem blijft zwart. Ik heb het dan specifiek over de LIVE-streams. Alle herhalingsvideo's en alles van uitzending gemist werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DutchNutcase schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:08:
[...]

Voor zover ik het begrepen heb was Flash ook een optie, maar hebben ze uiteindelijk voor Silverlight gekozen, omdat dit veel minder (ik geloof een derde minder) hardware resources nodig heeft. Het is alleen jammer dat ze met veel geweld perse de laatste versie moeten gebruiken. Hadden ze versie 2 gebruikt dan had de linux gemeenschap gewoon kunnen kijken. Ik kijk uitzending gemist tegenwoordig ook met moonlight, dus waarom niet.
Het irritante is dat op de compu waar ik pas veel later Moonlight installeerde Uitzendinggemist wel werkt in Moonlight en op mijn (snelste) desktopcompu ik de boel voor Uitzendinggemist niet meer aan de praat krijg...
Ik snap het DRM-gedoe, maar volgens mij was het vnl. omdat het makkelijker was de toch al bestaande Windows encoder lijn uit te bouwen met Silverlight

@Knakworst: hmm.. kan het nu even niet checken, maar ik heb toch laatst live Sven bekeken in Totem, heb trouwens wel lange tijd last gehad met Totem, ik kopieerde gewoon de stream URL naar VLC en dan werkte het alsnog.

edit 2: even Moonlight 3 Alpha geinstalleerd in Chrome (download --> copy /plugins naar /opt/google/chrome/) en dan zegt ie:
You are running a Silverlight 3 application. You may experience incompatibilities as Moonlight does not have full support for this runtime yet.
Flauw hoor.. maar met Moonlight 3 krijg je in ieder geval íets te zien ;)

[ Voor 23% gewijzigd door letatcest op 19-02-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Laatst online: 19-09 14:07
en lukt het ook niet om een browser + silverlight in Wine te installeren? Ik had wat java games die vastlopen onder linux maar met firefox + java in Wine doen ze het uitstekend :+

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Airdack schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:58:
en lukt het ook niet om een browser + silverlight in Wine te installeren?
Dat is een projectje voor vanavond :)
Anders gaat er maar een klacht uit naar de NOS ombudsman. Bij de BBC bijvoorbeeld hebben ze het heel wat beter voorelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

knakworst schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:22:
[...]

Dat is een projectje voor vanavond :)
Anders gaat er maar een klacht uit naar de NOS ombudsman. Bij de BBC bijvoorbeeld hebben ze het heel wat beter voorelkaar.
Eigenlijk zou ik daar erg voor zijn om daar eens goed mee bezig te gaan... misschien een apart topic voor openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

letatcest schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:46:
[...]

Eigenlijk zou ik daar erg voor zijn om daar eens goed mee bezig te gaan... misschien een apart topic voor openen?
Als het lukt maak ik wel een howto in een ander topic. Wine heb ik al draaien, ik ga daar vanavond firefox en de silverlight plugin meet proberen te installeren. Alleen als ik op winehq kijk moet ik niet teveel hoop hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

knakworst schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:22:
[...]

Ik doelde dus op het tweede deel van je reactie ;)
Ik denk dat het bijna sneller is om XP in een virtual box te installeren en zo silverlight te draaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Zo, ik heb net uit pure nieuwsgierigheid GnomeShell eens geinstalleerd. Ik was toch wel verbaast over hoe goed het werkt, geen problemen tijdens de installatie enzo. Gewoon twee terminal commands en voila.

Ik zit alleen nog te twijfelen of het echt praktisch is, maar bijvoorbeeld op een netbook lijkt het me wel wat. Het wreed alleen waarschijnlijk wel extra resources?

Anyway voor de geinteresseerde:
Sudo aptitude install gnome-shell
En daarna even alles afsluiten, ook compiz en docks en dergelijke. En dan:
gnome-shell --replace

Het geheel werkt door naar het activities menu te gaan waaruit je apps launcht, veel plezier :

Edit: meteen al de eerste inconviniance: Als je pidgin of iets op dezelfde workspace als firefox hebt is het zeer lastig switchen :S

Edit2: is er trouwens iets van een ubuntu chatroom ofzo waar je realtime over dit soort dingen kan discussieren?

[ Voor 15% gewijzigd door Icyzer op 19-02-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 06:32
Hier werkt het niet, het beeld flikkert even alsof compiz enabled gaat worden, maar metacity wordt dan gewoon ingesteld. Misschien door mn dualscreen setup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Icyzer schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:00:

Edit2: is er trouwens iets van een ubuntu chatroom ofzo waar je realtime over dit soort dingen kan discussieren?
http://www.ubuntu.com/support/community/chatirc
Stond verrassend genoeg gewoon op de ubuntu website :p.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe je een webpagina omlaag kan scrollen door met je muis naar de onderkant van de "egde" van je scherm te gaan. En natuurlijk ook omhoog scrollen door met je muis naar de bovenkant van je scherm te gaan :p

Bedankt alast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 23:26
staat volgens mij ergens in de compiz instellingen. weet het niet zeker of in het toegankelijkheids (blauwrondje met man achtig ding erin.) menutje. ergens in die richting iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ik zit er over te denken om Ubuntu of Kubuntu te gaan proberen.
Ik heb een DELL studio 1555, dus de 64 bit versie heeft mijn voorkeur

Mijn must have lijstje van Ubuntu of Kubuntu is:
- Een usenet downloader (SABNZB+)
- XBMC
- Een goede plug and play van HDMI op mijn TV (dus geen gedoe met geluidsproblemen etc.) HDMI naar HDMI dus.

Maakt het enig verschil qua installatie van programmas welke distro ik kies?

ik heb nu Windows 7, draait lekker maar het hele Linux gebeuren prikkelt me wel enorm. :)
Wat raden jullie aan als je vanaf Windows 7 afkomt, KDE of Gnome?

Eventueel is Linux Mint nog een optie dacht ik zo. :)

Het wordt dus tijd voor een rommelzondag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Dennis Lammers schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:28:
Ik zit er over te denken om Ubuntu of Kubuntu te gaan proberen.
Ik heb een DELL studio 1555, dus de 64 bit versie heeft mijn voorkeur

Mijn must have lijstje van Ubuntu of Kubuntu is:
- Een usenet downloader (SABNZB+)
- XBMC
- Een goede plug and play van HDMI op mijn TV (dus geen gedoe met geluidsproblemen etc.) HDMI naar HDMI dus.

ik heb nu Windows 7, draait lekker maar het hele Linux gebeuren prikkelt me wel enorm. :)

De eerste twee punten van je eisen lijstje zijn geen probleem:
SABnzbd+
XBMC

Het derde punt mag iemand anders verduidelijken. Ik heb geen HDMI TV dus dat weet ik niet.

Ik gebruik zelf KDE, omdat ik dit fijner vind. Het kan zonder veel moeite omgebouwd worden tot een windows look-a-like als je wil, maar wil je dit wel? Ik zou gewoon KDE en Gnome proberen. Installeer op je verse Ubuntu de paketten ubuntu-desktop en kubuntu-desktop en je kunt bij het inloggen kiezen. Dan kun je ze allebei makkelijk proberen. Probeer ze allebei en misschien vind je een van beiden wel heel veel prettiger werken dan de Windows UI. Ik heb op dit moment ook liever KDE dan mijn Vista installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchNutcase op 21-02-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
Dennis Lammers schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:28:

HDMI werkt met minder problemen dan windows(XP/vista), kabel inpluggen, starten en gaan en ook uitpluggen inpluggen tijdens geen probleem.
Rest is persoonlijke voorkeur...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Raden jullie Linux Mint aan of Ubuntu kwa gebruikersgemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
Dennis Lammers schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:30:
Geen ervaring met Mint, Ubuntu is redelijk ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Heb ze allebei een tijdje geprobeerd en ben bij Mint blijven hangen. Misschien ook wel omdat de overgang van Windows naar Mint (qua interface en gebruiksgemak) kleiner is dan de overgang van Windows naar Ubuntu. Het vergt naar mijn idee minder gewenning. Zo zit er bijvoorbeeld nog steeds een soort Start knop linksonder en lijkt de indeling/structuur erg op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Hangt er een beetje vanaf, Mint is denk ik wel toegankelijker voor een nieuwe gebruiker. Maar ik heb het idee dat alles net een beetje meer verborgen is waardoor als iets niet werkt gewoon nog minder duidelijk is wat het is. Maar ik zou zeggen probeer het...

Is het normaal voor een nvidia laptop kaart op 97 C warm te worden :( Voor mij klinkt het een beetje warm. En dat gewoon op een vlak oppervlakte...

[ Voor 15% gewijzigd door Icyzer op 21-02-2010 13:47 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!