Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.358 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:07
Dennis Lammers schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:30:
Raden jullie Linux Mint aan of Ubuntu kwa gebruikersgemak?
Mint is een opgepoetste versie van Ubuntu, en hierdoor zijn de ruwe kantjes er vaak net wat beter vanaf geschaafd. Ik kan dus zeker Mint aanraden boven Ubuntu, zolang je de makers van Ubuntu maar dankbaar blijft dat ze een basis hebben gevormd voor Mint ;)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:55
Helaas krijg ik SabNZBD+ niet aan de praat met Linux Mint.
Ook de oplossingen die op het web staan helpen niet.
Ubuntu zelf zou er wel prima mee overweg kunnen. :)

Dus het wordt Ubuntu dan maar he. :)

Alleen nu nog ff kiezen tussen Gnome en KDE.

KDE lijkt me meer een Apple variant en Gnome de Windows variant.... klopt dit een beetje?

Lijkt KDE nou moeilijker of is het ook moeilijker ala meer voor de creatieve mensen die willen videobewerken etc (wat ik dus niet wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Dennis Lammers schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:21:
Alleen nu nog ff kiezen tussen Gnome en KDE.

KDE lijkt me meer een Apple variant en Gnome de Windows variant.... klopt dit een beetje?

Lijkt KDE nou moeilijker of is het ook moeilijker ala meer voor de creatieve mensen die willen videobewerken etc (wat ik dus niet wil)
Hier sla je de plank mis. KDE/Gnome bepaald de omgeving waarin je werkt. Het is dus niet zo dat de een beter is voor zus en zo. KDE is standaard al aangevult met eyecandy maar eet ook iets meer resources. Gnome is standaard heel sober maar kan helemaal gecustomized worden.

Welke het beste is is echt een kwestie van smaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Er is absoluut geen verschil tussen SabNzbd op Ubuntu of Mint.

Wat lukt er niet dan?

Persoonlijk vind ik Gnome meer op OS X lijken met het panel boven, KDE lijkt meer op Windows.

Heel grof gezegd: Gnome = weinig in te stellen, KDE = alles in te stellen. Daardoor kan KDE juist weer moeilijker overkomen. Maar probeer ze gewoon zelf, het is zo ontzettend persoonlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:55
SABNZBD+ wil niet opstarten.
Hij herkent de poort niet.
Poort 8080 werkt niet, op aanraden van Mint forum 8888 geprobeerd, werkt ook niet.
8080 t/m 8090 ook niet.
Kortom, krijg hem gewoon niet opgestart zowel met FireFox als met Chrome

EDIT: Net KDE geinstalleerd en hier draait ie meteen perfect op :)
Alleen heb nu wel 2 problemen; gebrekke Nederlandstalige vertaling, ook na update.
En hij wil de ATI driver niet activeren (de ´niet gratis' versie zeg maar)

[ Voor 33% gewijzigd door Deezers op 21-02-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Frank-NL schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:25:

Heel grof gezegd: Gnome = weinig in te stellen,
Huh? Dan heb jij een andere Gnome als ik! :o

Ik gebruik zelf Gnome. Vind zelf KDE een stuk mooier, maar Gnome een stuk praktischer. En op één of andere manier hekel ik een beetje al die KDE applicaties waar op de meest bizarre manieren een K in verwerkt moet worden :') Waar je op uitkomt is inderdaad puur een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Dat én de enorm lelijke en de, in mijn ogen, ongebruikersvriendelijke UI, weerhielden mij altijd van KDE. De hele ordening van de taakbalk vind ik zo enorm onsamenhangend voor mijn gevoel. Voor mijn gevoel is KDE altijd een beetje voor de instellingsgekke programmeur zonder gevoel voor Interaction Design en is Gnome meer voor de user die liever minder kan instellen als hij maar logisch en doordacht dingen kan benaderen.

Maar nogmaals dit is puur mijn visie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MsG schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:23:
Dat én de enorm lelijke en de, in mijn ogen, ongebruikersvriendelijke UI, weerhielden mij altijd van KDE. De hele ordening van de taakbalk vind ik zo enorm onsamenhangend voor mijn gevoel. Voor mijn gevoel is KDE altijd een beetje voor de instellingsgekke programmeur zonder gevoel voor Interaction Design en is Gnome meer voor de user die liever minder kan instellen als hij maar logisch en doordacht dingen kan benaderen.

Maar nogmaals dit is puur mijn visie.
Ik leen deze mening voor mijn mening over Gnome :). Dus vervang KDE door Gnome en vice versa :p.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 21 februari 2010 @ 22:04:
[...]

Huh? Dan heb jij een andere Gnome als ik! :o
Dat lijkt me niet, maar ik bedoel dat het aantal configuratieopties in Gnome een stuk minder is, of wat meer verborgen. De ene groep vindt dat vervelend, de andere juist niet. Ik vind KDE zo druk met alle beschikbare opties die op je af komen in de vensters, Gnome oogt rustiger.

Plus dat KDE4 nog steeds geen mooie themes heeft en de window decorations vind ik ook afschuwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Ook maar even mijn €0.02 :

KDE is mij altijd wat te druk geweest. True, GNOME lijkt wat gedateerd, wat ik ook zeker niet goed ga praten, maar ik vind het heerlijk rustig werken. Met instellingen is GNOME altijd prima geweest, niet teveel, niet te weinig....

(@ hierboven, let op de capitals van GNOME he ;) )

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

afraca schreef op maandag 22 februari 2010 @ 16:53:

Ik denk dat hij GNOME als verouderd beschouwt ;)

Wikipedia: GNOME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

GNOME Shell zou een verandering in die verouderde status moeten brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online

Jij legt zeker ook altijd uit de Linux alleen de kernel betreft ;)

Anyway I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Momenteel draai ik Ubuntu Netbook Remix in Ubuntu 9.10 op een Toshiba Satellite laptop L300-11C
Hier ben ik erg tevreden over. Behalve exchange 2007 ondersteuning in evolution werkt alles.

Nu ben ik een tijdje geleden tegen het Moblin project gebotst. http://moblin.org/
De screenshots spreken me erg aan voor hetgeen we met de laptop willen. Nu zou ik Moblin best een keer willen proberen onder ubuntu, echter ben ik de weg een beetje kwijt.
Er is een "Moblin Netbook plugin for Metacity Clutter, aka, Mutter" pakket beschikbaar https://launchpad.net/ubuntu/+source/mutter-moblin, echter zoals ik begrijp vervangt de Metacity Clutter de originele Metacity. http://www.mail-archive.com/desktop-devel-list@gnome.org/msg15578.html

Dus wat gebeurd er als ik deze instaleer? Hoe kom ik weer terug op de NBR van ubuntu, mocht na de installatie van dit pakket de Moblin interface verschijnen.

Is er al iemand die het betreffende pakket geprobeerd heeft, zo ja, wat zijn je bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ook maar even mijn €0.02 :

KDE is mij altijd wat te druk geweest. True, GNOME lijkt wat gedateerd, wat ik ook zeker niet goed ga praten, maar ik vind het heerlijk rustig werken. Met instellingen is GNOME altijd prima geweest, niet teveel, niet te weinig....
Helemaal mee eens, alhoewel ik KDE4.zoveel nog wel eens wil proberen :) Ziet er toch wel gelikt uit.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik zit te denken over een computertje om in te zetten als HTPC/fileserver... Geen krachtpatser, maar wel (met oog op de toekomst) HD-mogelijkheden dus. En nu zit ik een beetje te twijfelen tussen de volgende 2 barebones om het op te bouwen
pricewatch: Asus Pundit P2-P5N9300 Voordeel: Nvidia chipset
pricewatch: Asus Pundit P2-M3A3200 Voordeel: iets goedkoper + niceass 45W Athlon II erop mogelijk + goeie revieuws

Ik neig nogal naar die 2e, of is dat nog steeds af te raden met de ATI drivers? En zijn er nog andere driver-issues te voorzien met deze apparaten?

Verder komt er dus nog een processor bij (Athlon II / Pentium Dual-Core), klein beetje geheugen en een HDD die ik nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

mcDavid schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:33:
Ik zit te denken over een computertje om in te zetten als HTPC/fileserver... Geen krachtpatser, maar wel (met oog op de toekomst) HD-mogelijkheden dus. En nu zit ik een beetje te twijfelen tussen de volgende 2 barebones om het op te bouwen
pricewatch: Asus Pundit P2-P5N9300 Voordeel: Nvidia chipset
pricewatch: Asus Pundit P2-M3A3200 Voordeel: iets goedkoper + niceass 45W Athlon II erop mogelijk + goeie revieuws

Ik neig nogal naar die 2e, of is dat nog steeds af te raden met de ATI drivers? En zijn er nog andere driver-issues te voorzien met deze apparaten?

Verder komt er dus nog een processor bij (Athlon II / Pentium Dual-Core), klein beetje geheugen en een HDD die ik nog heb liggen.
Voorzover ik weet zou het met drivers vrij goed moeten gaan. Ik geloof echter dat het nog niet mogelijk is om HD content specifiek door een ATi kaart af te laten handelen. Terwijl ik zeker weet dat het met een NVIDIA kaart wel mogelijk is dmv VDPAU.

Als ik het mis heb hoor ik het natuurlijk graag (ik ben immers nog steeds een beetje een ATi adept :+ ).

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Checkeys schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:55:
Momenteel draai ik Ubuntu Netbook Remix in Ubuntu 9.10 op een Toshiba Satellite laptop L300-11C
Hier ben ik erg tevreden over. Behalve exchange 2007 ondersteuning in evolution werkt alles.

Nu ben ik een tijdje geleden tegen het Moblin project gebotst. http://moblin.org/
De screenshots spreken me erg aan voor hetgeen we met de laptop willen. Nu zou ik Moblin best een keer willen proberen onder ubuntu, echter ben ik de weg een beetje kwijt.
Er is een "Moblin Netbook plugin for Metacity Clutter, aka, Mutter" pakket beschikbaar https://launchpad.net/ubuntu/+source/mutter-moblin, echter zoals ik begrijp vervangt de Metacity Clutter de originele Metacity. http://www.mail-archive.com/desktop-devel-list@gnome.org/msg15578.html

Dus wat gebeurd er als ik deze instaleer? Hoe kom ik weer terug op de NBR van ubuntu, mocht na de installatie van dit pakket de Moblin interface verschijnen.

Is er al iemand die het betreffende pakket geprobeerd heeft, zo ja, wat zijn je bevindingen?
Het pakket wat je noemt ken ik niet, maar ik heb zowel Moblin 2.0, 2.1 en de Ubuntu Moblin Remix geprobeerd en dat beviel me niet echt, vooral omdat het netwerkgedeelte me slecht beviel (wat toch wel een beetje een vereiste is voor een Netbook). Ik vind het een supergave interface etc, maar momenteel heb ik een beetje mijn vertrouwen erin verloren (zie ook: Moblin OS van Intel voor Netbooks), mede omdat het nu samengaat met Maemo (zie ook nieuws: Nokia voegt Maemo samen met Linux Moblin)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
letatcest schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:18:
Het pakket wat je noemt ken ik niet, maar ik heb zowel Moblin 2.0, 2.1 en de Ubuntu Moblin Remix geprobeerd en dat beviel me niet echt, vooral omdat het netwerkgedeelte me slecht beviel (wat toch wel een beetje een vereiste is voor een Netbook). Ik vind het een supergave interface etc, maar momenteel heb ik een beetje mijn vertrouwen erin verloren (zie ook: Moblin OS van Intel voor Netbooks), mede omdat het nu samengaat met Maemo (zie ook nieuws: Nokia voegt Maemo samen met Linux Moblin)
Ik denk dat ik het vanavond eens ga proberen met de live cd van de ubuntu moblin remix
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-moblin-remix/
Misschien kan ik deze naast de huidige UNR en Vista installeren, denk dat GRUB dit wel aankan.
Het zou echter fijn zijn als je bij de startup van ubuntu kon kiezen welke desktop interface je wil, net als bij KDE en GNOME, maar ik denk dat dit niet mogelijk is omdat de desktop switcher (tussen normale ubuntu en de UNR) ook niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

nou ja, ik vond Moblin (en de buntu versies) qua looks op het eerste gezicht echt het meerst g**le OSje wat ik ooit op mijn netbookjes out of the box gedraaid heb, je zou er bijna constant mee in volle treinen gaan zitten om te showen ;) (is dat nou dat nieuwe windoows of zo? (spreek uit op z'n twents) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GNOME, KDE, daar kan eeuwig over gedicussieerd worden. KDE lijkt standaard meer op Windows en kan wat bloated aanvoelen. GNOME ziet er wat ouderwets uit, ongeacht je theme, maar is ook wat rustiger en simpeler. Ik ben altijd GNOME fan geweest, daarentegen ben ik nu eens wat intensiever aan de slag gegaan met KDE, waarbij ik de panel heb weggeknikkerd en vervangen door Docky i.c.m. KRunner onder de Super-toets, en ik moet zeggen dat dit wel erg lijkt te bevallen. Nu nog wachten op de notification-area voor Docky...
O, en ik heb een tweetal maanden GNOME-Shell gedraaid om te testen...is nog _lang_ niet af, vooral een application switcher ontbreekt nog en daar wordt hevig over gedicussieerd op de ML, maar ik ben er best wel over te spreken. Gaat in ieder geval de goede kant op met beide DE's naar mijn mening.

Anyway, dit heeft allemaal weinig meer met Ubuntu te maken. Om toch nog on-topic te blijven: ik ben benieuwd naar wat Shuttleworth bedoelde met zijn opmerking dat, volgens de interpretatie van OMG!Ubuntu, Ubuntu een nieuwe theme krijgt met Lucid. Ik vraag me af of dat klopt, aangezien de RGBA mod is uitgesteld en Mark eerder had gezegd dat er geen nieuwe GTK theme kwam. Daarentegen verdient Ubuntu wel een wat moderner uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56
Heeft iemand van jullie toevallig ubuntu draaien op een Sony Vaio FW11M?

Ik krijg de standby functies namelijk niet werkend. Beeld blijft namelijk zwart als ie uit standby komt. Iemand hier ervaring mee?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Lucid komt er ongeveer zo uit te zien als ik de roddels mag geloven:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2qn19v4.png
Grote versie: klik

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2ivb7tv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Checkeys schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat ik het vanavond eens ga proberen met de live cd van de ubuntu moblin remix
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-moblin-remix/
Misschien kan ik deze naast de huidige UNR en Vista installeren, denk dat GRUB dit wel aankan.
Dat werkt dus NIET.
GRUB ziet de met de WUBI in windows geinstalleerde moblin versie niet. Waarschijnlijk omdat de versies tussen de reeds geinstalleerde UNR niet verschillen, althans niet qua naam.

Update: Bij de selectie van windows komt er een nieuw keuzemenu waarin Ubuntu wel gekozen kan worden.
Echter blijft hij hangen bij het volgende scherm:
Try (hd,0): NTFS5 : No wubildr
Try (hd,1): NTFS5 : No wubildr
Try (hd,2): NTFS5 : No wubildr
Try (hd,3): NTFS5 : Extended:
Try (hd,4): NTFS5 : EXT2: _

Dit is te zien bij zowel de installatie op de c: en e: schijf in windows, dus aan de locatie ligt het niet.

Update 2: De Live CD werkt wel goed, en (tikkende vanuit moblin) moet ik zeggen dat deze zeer bruikbaar is voor netbooks. Wireless werkt meteen en goed. Morgen eens een full install maken. Iemand enig idee hoe GRUB onderscheid maakt tussen verschillende versies??

[ Voor 38% gewijzigd door Checkeys op 24-02-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank-NL schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:22:
Lucid komt er ongeveer zo uit te zien als ik de roddels mag geloven:

[afbeelding]

[afbeelding]
Is dat niet gewoon het Elementary theme? Kan het me niet voorstellen dat ze die als default gaan gebruiken; dan lijkt Ubuntu net een Mac-kloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Het is Elementary met de Human icons.

Ik zou het wel een goede default vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vind het ook wel een mooie theme, maar ben het wel eens met daylife: Nog even een gradient bar ipv een 1-kleurige bar en voila je hebt de mac bar.

Vind deze iconenset ook zeer mooi: http://gnome-look.org/con...e3=&name=elementary+Icons

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Checkeys schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 22:54:
[...]

Dat werkt dus NIET.
GRUB ziet de met de WUBI in windows geinstalleerde moblin versie niet. Waarschijnlijk omdat de versies tussen de reeds geinstalleerde UNR niet verschillen, althans niet qua naam.

Update: Bij de selectie van windows komt er een nieuw keuzemenu waarin Ubuntu wel gekozen kan worden.
Echter blijft hij hangen bij het volgende scherm:
Try (hd,0): NTFS5 : No wubildr
Try (hd,1): NTFS5 : No wubildr
Try (hd,2): NTFS5 : No wubildr
Try (hd,3): NTFS5 : Extended:
Try (hd,4): NTFS5 : EXT2: _

Dit is te zien bij zowel de installatie op de c: en e: schijf in windows, dus aan de locatie ligt het niet.

Update 2: De Live CD werkt wel goed, en (tikkende vanuit moblin) moet ik zeggen dat deze zeer bruikbaar is voor netbooks. Wireless werkt meteen en goed. Morgen eens een full install maken. Iemand enig idee hoe GRUB onderscheid maakt tussen verschillende versies??
Dat laatste weet ik niet.
Wel weet ik dat wireless niet heel stabiel was bij veel typen access points. In 2.0 kon ik niet via bt met mijn telefoon verbinding maken naar inet, in 2.1 overigens wel, maar dat was nou weer de versie die ubuntu niet gebruikte op dat moment. Met 2.1 kon ik qua stabiliteit eigenlijk alleen maar mijn bt tel. verbinding gebruiken... Ook weer niet heel handig. Netbook betekent voor mij toch echt gebruik op locatie. Nou ja. Die van mij is misschien ook wat oud, een eee 901. Vergeef me mijn taalfouten, ik typ dit op mijn telefoon ...

• TheFes
  • Laatst online: 06:51
Icyzer schreef op zondag 31 januari 2010 @ 17:45:
Nou even geduld dan hij zal wel ergens deze week tevoorschijn komen. Als je iets toe te voegen hebt of tips, dm dan maar :P
Ik kwam dit berichtje een paar pagina's geleden tegen, maar heb nog geen dedicated Mint topic gevonden. Komt dit nog, of kan ik met mijn Mint issues/vragen/opmerkingen nog hier terecht?

Home Assistant configuratie

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

The_Fes schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:58:
[...]

Ik kwam dit berichtje een paar pagina's geleden tegen, maar heb nog geen dedicated Mint topic gevonden. Komt dit nog, of kan ik met mijn Mint issues/vragen/opmerkingen nog hier terecht?
Ja dat klopt, ik was er aan begonnen. Maar toen liep ik tegen problemen aan met mijn mint installatie en ben weer terug gegaan naar ubuntu :) Vandaar dat die topic er nooit is gekomen.
Voor Mint issues/vragen/opmerkingen kan je hier natuurlijk nog terecht ;) Alleen als het echte vraag vragen zijn dan is een nieuwe topic openen specifiek voor je vraag het beste idee!

• TheFes
Icyzer schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:28:
[...]

Ja dat klopt, ik was er aan begonnen. Maar toen liep ik tegen problemen aan met mijn mint installatie en ben weer terug gegaan naar ubuntu :) Vandaar dat die topic er nooit is gekomen.
Voor Mint issues/vragen/opmerkingen kan je hier natuurlijk nog terecht ;) Alleen als het echte vraag vragen zijn dan is een nieuwe topic openen specifiek voor je vraag het beste idee!
Had een win7RC installatie op mijn laptop, maar deze begon te piepen dat ik maar eens moest gaan backuppen omdat hij bijna ging verlopen. Ik had geen zin om terug te gaan naar Vista, en ook geen zin om te betalen voor win7, en wilde ook geen gecrackte win7 draaien, dus heb ik naar het lezen in dit topic Mint geïnstalleerd. Ik gebruik mijn laptop eigenlijk vooral voor internetten op de bank, en af een toe een filmpje of serie downloaden. De eerste indrukken zijn erg positief, maar ik blijf voorlopig nog wel een Linux n00b ;)

Ik ben al wel de volgende dingen tegen gekomen:
- ik heb chrome geïnstalleerd, maar mis wat dingen uit de windows versie. o.a. het home scherm met de meest bezochte websites en de html5 ondersteuning in youtube. Is dit nog in ontwikkeling, en komt dit dan in mei met Mint 9 beschikbaar?
- ik heb geen partities op mijn 250 GB HDD gemaakt bij installatie, dat zou ik nu nog willen aanpassen, kan dat nog, en zo ja hoe?

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

The_Fes schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:54:
[...]

- ik heb chrome geïnstalleerd, maar mis wat dingen uit de windows versie. o.a. het home scherm met de meest bezochte websites en de html5 ondersteuning in youtube. Is dit nog in ontwikkeling, en komt dit dan in mei met Mint 9 beschikbaar?
- ik heb geen partities op mijn 250 GB HDD gemaakt bij installatie, dat zou ik nu nog willen aanpassen, kan dat nog, en zo ja hoe?
Hey grappig! ik wist niet dat dat kon in Youtube (google: youtube html 5 dan kun je een koekje aanzetten dat je ze in html 5 voorgeschoteld krijgt zie ik nu)
Het home-scherm en dat soort dingen kun je gewoon bij options aanpassen op de Basics-tab.

edit: jammer dat html 5 nog geen (althans nog niet gezien) HD ondersteund, dan zouden we eindelijk van die buggy 64 bit flashplayer af zijn (in combinatie met radeon hd 4850......)
edit 2: html 5 video tag werkt dus bij mij wel gewoon in Chrome op Ubuntu

[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 25-02-2010 16:19 ]

• mcDavid
The_Fes schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:54:
[...]

Had een win7RC installatie op mijn laptop, maar deze begon te piepen dat ik maar eens moest gaan backuppen omdat hij bijna ging verlopen. Ik had geen zin om terug te gaan naar Vista, en ook geen zin om te betalen voor win7, en wilde ook geen gecrackte win7 draaien, dus heb ik naar het lezen in dit topic Mint geïnstalleerd. Ik gebruik mijn laptop eigenlijk vooral voor internetten op de bank, en af een toe een filmpje of serie downloaden. De eerste indrukken zijn erg positief, maar ik blijf voorlopig nog wel een Linux n00b ;)

Sja Chrome for Windows teleporteert weer geen geiten... ;)
Dat kan. Waarschijnlijk moet je dat even vanuit de live omgeving doen omdat je geen actieve partities kunt aanpassen. Even vanaf je USB-stick of CD booten dus.
Bij Ubuntu zit Gparted (de partitie manager) voorgeinstalleerd in de live-omgeving, zo niet kun je die gewoon installeren.
Veelgebruikt is één "root" partitie van ca. 10GB, gemount op /, en één userpartitie, gemount op /home. Die eerste bevat dan je installatie e.d., die tweede al je instellingen en bestanden. Mocht je Mint (of een andere distro) ooit opnieuw willen installeren, hoef je alleen / te formatteren, en kun je /home gewoon weer mounten.
-edit- En je hebt ook een "swap" partitie, daar gewoon vanaf blijven, da's je wisselbestand.

• TheFes
mcDavid schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:18:
Sja Chrome for Windows teleporteert weer geen geiten... ;)
Oh, die voor ubuntu wel, ga ik die functie zoeken!
Dat kan. Waarschijnlijk moet je dat even vanuit de live omgeving doen omdat je geen actieve partities kunt aanpassen. Even vanaf je USB-stick of CD booten dus.
Bij Ubuntu zit Gparted (de partitie manager) voorgeinstalleerd in de live-omgeving, zo niet kun je die gewoon installeren.
Veelgebruikt is één "root" partitie van ca. 10GB, gemount op /, en één userpartitie, gemount op /home. Die eerste bevat dan je installatie e.d., die tweede al je instellingen en bestanden. Mocht je Mint (of een andere distro) ooit opnieuw willen installeren, hoef je alleen / te formatteren, en kun je /home gewoon weer mounten.
-edit- En je hebt ook een "swap" partitie, daar gewoon vanaf blijven, da's je wisselbestand.
Dank, ga ik zo inregelen.

• Frank-NL
  • Niet online
Als je de nieuwste Chrome hebt onder Linux heb je gewoon een home scherm met die speed dial optie of hoe dat ook heet.

Je kan bij Google gewoon de DEB downloaden: http://www.google.com/intl/en/landing/chrome/beta/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Frank-NL schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:39:
Als je de nieuwste Chrome hebt onder Linux heb je gewoon een home scherm met die speed dial optie of hoe dat ook heet.

Je kan bij Google gewoon de DEB downloaden: http://www.google.com/intl/en/landing/chrome/beta/
Ik had inderdaad niet verder gekeken dan mijn neus lang was, works like a charm nu.

Ik heb trouwens Mint maar opnieuw geinstalleerd, vond dat dat wel kon met een installatie van nog geen dag oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Ubuntu 10.04 Alpha 3 is uit (Lucid Lynx)
http://www.ubuntu.com/testing/lucid/alpha3

Bij mij staat hij lekker, nog geen bugs tegengekomen.

Opgevallen veranderingen:
-Firefox 3.6 met yahoo als standaard zoekmachine
-Software center met review mogelijkheden
-Bij startup (inlogscherm) is er nu de keuze tussen NBR of normale GNOME
-Betere integratie van alle messaging opties (Gwibber, evolution, pidgin etc)

Na een uurtje of 4 de volgende bugs tegengekomen in:
- Software center
- Gwibber

[ Voor 10% gewijzigd door Checkeys op 26-02-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Haha welke bugs?
Ik ga 'm ook even downloaden en installeren denk ik. Ben Karmic al weer zat :P (ja slechte reden maargoed het houd je van de straat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 06:32
Ik hoop dat linux kernel 2.6.33 uiteindelijk in lucid komt. Met de nouveau driver ondersteuning verwacht ik bij bijna al mijn pc's (nvidia) flinke verbetering op den duur hiermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Een betere OS-driver voor Nvidia mag inderdaad wel. Met die proprietary drivers zit het idd wel goed, maar als je een kaal systeem boot, ziet het er (tot carmic) echt niet uit... kiezen uit resoluties van 600x480 of 800x600, dat is toch niet echt een goeie binnenkomer anno 2010.

-edit-
Ik ga ook weer een poging tot 64-bit wagen. Dat ging met Karmic ook falikant fout, misschien nu beter...

-edit2-
Ok, beiden 100% beter!
Draai direct native resolutie, en 64-bit start prima door. En snel ook, hoewel vanaf usb altijd snel gaat natuurlijk.

Alleen inloggen op verschillende IM-protocollen wil niet. Geeft een vage error. Even echt installeren en dan pidgin maar weer proberen.
Oh en firefox wil nog steeds niet meedoen met de default font-settings, maar moet per-se sub-"koppijn"-pixel hinting doen.

[ Voor 51% gewijzigd door mcDavid op 26-02-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hmmm... net weer eens hybernation geprobeerd, nou de opstarttijd wordt er niet beduidend sneller van, maar je hebt wel direct het nadeel dat mijn Wacom pad het niet meer doet en alle lampjes op het tobo niet meer branden (terwijl ie nog wel typt)... Volgende release nog maar weer eens proberen ;)
(weet iemand trouwens waarom Hybernation altijd zo'n probleem is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Met Karmic of Lucid Alpha?

Met Karmic en Jaunty had ik ook altijd problemen met de wacom tablet.
Mijn laptop had met Karmic altijd dat ik 'm alleen met toetsenbord of muis wakker mocht maken, anders deden deze het daarna niet. (bijv. scherm open klappen of aanknop ging dus niet). En ook wifi ging niet echt meer na opstarten. Problematisch dus inderdaad.
Met Lucid Alpha nog niet geprobeerd.

Kwam er trouwens wel achter dat er nog wat mis gaat met de dependencies van Brasero... lijkt erop dat sommige pakketten vervangen zijn door andere/betere pakketten zonder dat brasero daar vanaf weet... Maargoed daar is het een alpha voor.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 27-02-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb vanmorgen ook eindelijk 10.04 alpha3 geinstalleerd. Hij pakt standaard de Nouveau driver en moet zegen dat het prima werkt. Zoals al eerder genoemd heb je bij het opstarten direct een hoge resolutie en de terminals hebben dezelfde resolutie als je desktop (zodat er uiteraard veel meer op het scherm past). Switchen met CTRL-ALT-Fx gaat dan ook heerlijk soepel :)

Ik heb de hele Linux graphics stack rewrite van de afgelopen jaren via Phoronix vrij goed gevolgd. Geweldig dat KMS, Nouveau en Gallium3D nu eindelijk out-of-the-box en stabiel werken _/-\o_

Verder is het opstarten weer sneller en (zoals altijd) nieuwe versies van Firefox, Transmission et al. in de repositories is ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, ik heb een dingetje, als ik games via Wine wil spelen, komt het wel eens voor dat de game vastloopt en ik met geen mogelijkheid de boel uit krijg. Dus vaak een alt-prt scr-REISUB, maar dat is toch niet heel handig... Vaak kom ik wel weer in tty1 maar als ik dan "ps -aux" doe om de processen te zien, dan krijg je een enorme lijst en je kunt niet omhoog om te kijken of daar het proces staat om te killen. Is daar een andere mogelijkheid voor? (vast wel, maar de manpages hebben me nog geen duidelijkheid verschaft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

Met shift+PageUp of PageDown kan je toch gewoon scrollen in je terminal? Of pipe de output van ps -aux naar less?

[ Voor 22% gewijzigd door Theimon op 28-02-2010 16:30 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

oh... hmm.. damn, weer wat geleerd. Dat wist ik niet. Tnx! (mijn unix-cursus van 10 jaar geleden is wat roestig geworden hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
letatcest schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:38:
oh... hmm.. damn, weer wat geleerd. Dat wist ik niet. Tnx! (mijn unix-cursus van 10 jaar geleden is wat roestig geworden hoor ;) )
Daarnaast even filteren op appnaam doet het ws weer makkelijker..
dus:
ps aux | grep wine

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

tnx again! zo kom ik er wel met ce cli, maar eh.. als ik nu heel Gnome wil herstarten (komt door Gnome Do, die loopt af en toe vast, is al opgelost, maar pas in volgende release, work around nog niet gevonden) van tty1? Het meest recente dat ik tegenkom is:
sudo service gdm restart
(bij oudere versies: sudo /etc/init.d/gdm restart

Is dit de meest handige manier? De schoonste manier? etc?

edit: een kleine test wijst uit dat het dan toch niet goed gaat... hmm

[ Voor 8% gewijzigd door letatcest op 02-03-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

denk dat dat wel prima gaat ja.

Zelf overigens eens voor de gein Kubuntu 9.10 geinstalleerd om eens te kijken hoe KDE zich ontwikkeld heeft. Zag er direct niet verkeerd uit, maar op mn werk toch tegen wat problemen aangelopen. Dual monitor werkte gewoon niet (is ook een bug voor op launchpad) en die package manager kan niet met een proxy werken. Dus toch maar gewoon met XP die ik als dualboot heb staan gewerkt vandaag.

Eenmaal thuis KDE 4.4 geinstalleerd via de backports en hopen dat het monitorprobleem daarmee opgelost is (zou wel moeten). Software-installaties kan ik wel even zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Zit momenteel niet achter Ubuntu, maar volgens kun je ook naar runlevel 3 (met "init 3") gaan, en daarna weer naar runlevel 5. Runlevel 5 is in feite runlevel 3 (multiuser support) + X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

je kan ook Ctrl+alt+backspace even enablen, dat restart X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

* weer om is

Kubuntu 9.10 x64 erop gezet, Windows 7 Enterprise was net zo but als Vista Ultimate :P

Dat project heeft écht geholpen, ga het de komende dagen nog maar weer eens doornemen om deze installatie weer helemaal in orde te krijgen. Ik hoef nu alleen nog maar WoW te draaien (en dat draaide al heel prima) want de rest van de games heb ik nu een Ps3 voor :)

- edit-

heb nog wel een kleine issue:

http://pic20.picturetrail...63/21411321/383611764.jpg

Zelfs wanneer ik de nvidia-settings als superuser open, kan ik geen config file opslaan, al wijst de foutmelding naar iets anders dan een rechtenprobleem. De foutmelding dat hij naar een 'default screen' zou verwijzen zie ik nergens in de settings terug om dit eventueel te corrigeren, maar ik moet deze config wél opslaan, want anders verlies ik na elke reboot mijn beeldscherminstellingen. Onder ubuntu kon ik de Xorg.cfg apart als SU openen en de info daarin plakken, maar die optie heb ik onder KDE niet.

Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn settings nu definitief opsla? :P

[ Voor 48% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-03-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

@hierboven: ook met de Nvidia drivers is er een probleem met dual display gedoe. Je zou kunnen proberen te upgraden naar KDE 4.4, daar zijn wat display issues in opgelost.

http://www.kubuntu.org/news/kde-sc-4.4

Daar staat de juiste repository in. Die toevoegen, dan apt-get update && apt-get dist-upgrade doen en je bent over op KDE 4.4. Let wel op dat je de dist-upgrade doet, anders installeert hij niet alle pakketten en crasht je desktop na een reboot. Dan ku nje alleen nog met ALT + F2 een Konsole starten om alsnog die dist-upgrade te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vicarious schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:28:
@hierboven: ook met de Nvidia drivers is er een probleem met dual display gedoe. Je zou kunnen proberen te upgraden naar KDE 4.4, daar zijn wat display issues in opgelost.

http://www.kubuntu.org/news/kde-sc-4.4

Daar staat de juiste repository in. Die toevoegen, dan apt-get update && apt-get dist-upgrade doen en je bent over op KDE 4.4. Let wel op dat je de dist-upgrade doet, anders installeert hij niet alle pakketten en crasht je desktop na een reboot. Dan ku nje alleen nog met ALT + F2 een Konsole starten om alsnog die dist-upgrade te doen.
Nou, ik deed precies wat je zei, maar na heel veel terminal tekst sloegen de schermen wit uit en kon ik (na al een tijdje geen schijfactiviteit te hebben gezien) alleen nog maar ctrl-alt-f1 doen en rebooten... na de reboot kreeg ik initieel een tekst login, maar na een paar seconden sprong die vanzelf over op een GUI login - dat werkte, maar ik heb nu wel 2 'start'balken onderin mijn scherm...
iets zegt me dat dat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kan toch gewoon 1 van die startbalken weghalen en dan is het probleem opgelost?:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nee, om een of andere manier zit het er niet uit als eerst :P en alhoewel ik onder KDE wel audio had, kreeg ik toch foutmeldingen op de HDA chip en Wine gaf totaal geen geluid. Ik heb nu even gewoon Ubuntu (Gnome) 9.10 erop gezet.

Die gaf dezelfde parse error maar toen ik eerst een 'sudo nvidia-xconfig' gaf en toen weer de settings opsloeg, werkte het prima. Dat deel is opgelost, nu WoW (eindelijk) weer installeren en mijn Ps3 videoserver installeren, dan ben ik weer blij.

KDE vind ik wel veel mooier dan Gnome, maar dat kan aan themes liggen. Zijn er mooie dockmanagers voor Gnome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Er zijn wel docks voor Gnome, bv. AWN of Gnome Do Dock.
Maar dat zijn allemaal MacOS X-like docks, geen idee of dat is wat je wil.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Och ja, laat ik daar eens mee beginnen?

Zijn er met Gnome (veel) minder mogelijkheden dan met KDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HTT-Thalan schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:44:
Och ja, laat ik daar eens mee beginnen?

Zijn er met Gnome (veel) minder mogelijkheden dan met KDE?
Men zegt van wel, maar ik ben nog lang niet door alle mogelijkheden van gnome heen, dus ik vind het wel prima zo! :D

Natuurlijk is een desktopomgeving veel meer dan een paar panels, maar als je gnome pakt, de bovenste balk verwijdert, en op de onderste een hoofdmenu, mededelingengebied en klok toevoegt, ben je al een heel end op weg naar een interface zoals die van KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Inmiddels kun je met beide ongeveer even veel, maar KDE vind ik er net ff wat gelikter uitzien. Bovendien zijn de standaard applicaties anders. Andere music player, andere cd burner, andere movie player etc. Tis maar net waar je voorkeur ligt :D Ik blijf nu ff bij Kubuntu hangen denk ik. Ziet er wel gelikt uit en het werkt best lekker. Alleen nu nog uitvinden waarom mn wireless kaartje steeds verbinding verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vicarious schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:07:
Inmiddels kun je met beide ongeveer even veel, maar KDE vind ik er net ff wat gelikter uitzien. Bovendien zijn de standaard applicaties anders. Andere music player, andere cd burner, andere movie player etc. Tis maar net waar je voorkeur ligt :D Ik blijf nu ff bij Kubuntu hangen denk ik. Ziet er wel gelikt uit en het werkt best lekker. Alleen nu nog uitvinden waarom mn wireless kaartje steeds verbinding verliest.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd van die phonon audio engine though... liever nog even pulseaudio, ivm Warcraft enzo. Ook heb ik net succesvol (ok, met enige gegoogle :P) die Ps3 media server aan de gang gekregen en net even een aflevering Star Trek gekeken om hem te testen. Draait perfect!

Nu de interface nog een beetje opleuken en ik ben weer een jaar onder de pannen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HTT-Thalan schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:13:
[...]

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van die phonon audio engine though... liever nog even pulseaudio, ivm Warcraft enzo. Ook heb ik net succesvol (ok, met enige gegoogle :P) die Ps3 media server aan de gang gekregen en net even een aflevering Star Trek gekeken om hem te testen. Draait perfect!

Nu de interface nog een beetje opleuken en ik ben weer een jaar onder de pannen *O*
Wacht nog een maand en 10.04 komt uit. Benieuwd wat er nu weer completely broken gaat zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Petervanakelyen schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:27:
[...]

Wacht nog een maand en 10.04 komt uit. Benieuwd wat er nu weer completely broken gaat zijn :P
je HOEFT niet te dist-upgraden he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ubuntu krijgt een nieuwe branding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Petervanakelyen schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:27:
[...]

Ik denk/hoop vrij weinig. We zijn met zijn allen wel weer eens toe aan een LTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ik vind de nieuwe thema's erg mooi, iedereen valt over de control buttons links maar ik wil wel eens zien hoe dat in de praktijk werkt. Volgens mij maakt het op een laptop niet veel uit waar ze zitten omdat je toch veel met toetsenbord kan werken en je een scrollfunctie via het touchpad hebt.

En zoals met elke verandering is toch weer een grote groep tegen die veel van zich laat horen, nu zijn er weer mensen die Human toch helemaal niet zo slecht vonden nadat dat jaren is afgezeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Onderste balk is dus nu standaard weg? Ziet er op zich wel weer stukje strakker uit. Kleuren van de standaard achtergrond vind ik wel een beetje erg Mac OSX. Aan de andere kant is dat voor gewone (*kuch*) mensen natuurlijk gewoon erg aantrekkelijk. Vraag me dan wel af waarom er niet direct standaard een dock aanstaat. (aan de andere kant heb ik nog steeds om de zoveel keer dat docky de boel ernstig vertraagd omdat ie ineens tot 200% cpu wil gebruiken na opstarten, al schijnt dat een bug te zijn die er in de komende versie uit is).

Ik vraag me eigenlijk al vrij lang iets fundamenteels af. Ik heb zelf de neiging om de Engelse taal als standaard in te stellen, mede omdat de meeste programma's er iig. in het Engels zijn en niet of in (bijzonder) puristisch Nederlands. De standaard locale is dan en_US.
Zoals de meesten hier die met enige regelmaat 'even' een distrootje installeren, voordat je bij de partitionering (schijfverdeling?) aankomt, zal de rest wel (lees: de taalinstellingen e.d.).
Standaard staat dan alles op inches en papierformaat letter. Meestal moet ik dan eerst weer opzoeken hoe dat systemwide te veranderen (sudo dpkg-reconfigure libpaper1) en dan de boel op A4 zetten. Toch blijft _altijd_ terugkomen dat dingen ineens op Letter staan. Of ineens toch weer iets wat inches laat zien. (ik zag deze opmerking ook bij de ubuntu brainstorm staan trouwens).
Er moet blijkbaar een reden zijn waardoor het zo lastig is om zoiets gewoon helder, duidelijk en zonder problemen naar je eigen behoefte om te zetten?
Als ik nu naar "Language support" ga, kan ik uit heel wat English (United States, South Africa, Etc.) kiezen, maar niet uit een soort van English (International) Dan krijg je wel weer van die discussies is International English dan US of UK? Ofwel: "colour" of "color"

Eigenlijk wil je (denk ik) het volgende:
System --> Preferences --> Language, currency and measurement settings (dit is wat lang voor een menu-item, maar goed, voor het idee_
Je ziet dan gewoon 3 tabs met Taal, Muntsoort en Maatvoering. En dan hopen dat het systemwide ook klopt (en dat Openoffice weer niet bepaald dat die wél weer inches gebruikt...)

Aan de andere kant, hoe vaak print ik nog iets uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:09
(aan de andere kant heb ik nog steeds om de zoveel keer dat docky de boel ernstig vertraagd omdat ie ineens tot 200% cpu wil gebruiken na opstarten, al schijnt dat een bug te zijn die er in de komende versie uit is).
Probeer een keer cairo-dock. De gui voor de instellingen verdient niet de schoonheidsprijs wat mij betreft. Maar eenmaal ingesteld werkt het soepel en snel.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wat betreft Engelse taal en de bijbehorende eenheden: de Britten gebruiken (formeel in ieder geval) tegenwoordig gewoon metrische eenheden. Je systeem op Brits Engels instellen in plaats van Amerikaans Engels scheelt je dus een hoop gezeur.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
letatcest schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 11:00:
Onderste balk is dus nu standaard weg? Ziet er op zich wel weer stukje strakker uit.
Volgens mij staat 'ie gewoon niet op die screenshots, ik denk niet dat ze standaard geen taskbar instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 13:48
Als je goed kijkt zie je onderaan wel een schaduw (en een héél klein stukje taskbar). Hij is dus gewoon verborgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik vind ze er wel knap uitzien, ben alleen niet blij met die knopjes aan de linkerkant alleen. Maargoed, vooralsnog gebruik ik toch Kubuntu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Die knoppen zullen wel aan te passen wezen. Ik ben in ieder geval niet van plan te gaan wennen aan een nieuwe positie, rechts zitten ze prima.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Het schijnt dat de knoppen links optioneel is. Je kunt ze dus ook gewoon rechts laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Iemand die hier al de Alpha 3 van Lucid gebruikt? Ga voor de zoveelste keer nog eens veranderen naar Ubuntu op mijn EEE maar ik weet nog niet zeker wat ik erop ga zetten. Is de alpha al stabiel genoeg om te gebruiken voor dagelijk mail/surf/experimenteer-gedrag, of beter nog een maand wachten en gewoon 9.10 installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Petervanakelyen schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:23:
Iemand die hier al de Alpha 3 van Lucid gebruikt? Ga voor de zoveelste keer nog eens veranderen naar Ubuntu op mijn EEE maar ik weet nog niet zeker wat ik erop ga zetten. Is de alpha al stabiel genoeg om te gebruiken voor dagelijk mail/surf/experimenteer-gedrag, of beter nog een maand wachten en gewoon 9.10 installeren?
Lees ff de vorige pagina door.
Ik zou er nog even mee wachten, tenzij je het gewoon leuk vind om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zojuist geprobeerd, maar inderdaad, niet stabiel genoeg :P
Na 4 pogingen om de installer zo ver te krijgen op 800x480 zijn buttons te laten zien, incl. het constant killen van gnome-panels het toch maar opgegeven wanneer alles opeens crashte :P

Toch maar terug naar 9.10 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik heb drivers moeten installeren onder karmic om de resolutie op mijn laptoppie (esprimo 5535) op 1280x800 te krijgen. als die lucid lynx uitkomt en ik upgrade zijn die drivers dan nog valid of is dat te veel hoop? ze waren nog al moeilijk te vinden en 't was in een .deb verpakt dus het lijkt me dat er ergens een hobbyist bezig is geweest die dingen te maken. ik wil niet naar lynx upgraden en de resolutie verliezen om vervolgens op een onbekende hobbyist te wachten tot die ergens zijn sismedia_driver.deb op een spaanstalige site gooit.

En hoe zit het met themes enzo? worden die automatisch overwrite als je de nieuwe release meepakt of houdt ie het gewoon bij wat ik nu heb? (het lijkt op windows hier om de vrouwacceptatiegraad te verhogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Mar2zz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:28:
Ik heb drivers moeten installeren onder karmic om de resolutie op mijn laptoppie (esprimo 5535) op 1280x800 te krijgen. als die lucid lynx uitkomt en ik upgrade zijn die drivers dan nog valid of is dat te veel hoop? ze waren nog al moeilijk te vinden en 't was in een .deb verpakt dus het lijkt me dat er ergens een hobbyist bezig is geweest die dingen te maken. ik wil niet naar lynx upgraden en de resolutie verliezen om vervolgens op een onbekende hobbyist te wachten tot die ergens zijn sismedia_driver.deb op een spaanstalige site gooit.

En hoe zit het met themes enzo? worden die automatisch overwrite als je de nieuwe release meepakt of houdt ie het gewoon bij wat ik nu heb? (het lijkt op windows hier om de vrouwacceptatiegraad te verhogen)
Als je die sismedia_driver.deb nog hebt is het altijd het proberen waard om die opnieuw te installeren.
Persoonlijk zou ik echter wel een nieuwe, verse installatie doen. Bij distributie-upgrades durft er wel wat mis te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb in de repo's een oude favoriet van mij teruggevonden, Rise Of The Triad kun je daar downloaden :P echt geweldige game - echter het bekende 'oude' probleem, de game centreert zich tussen mijn 2 beeldschermen. Het is maar een 640*480 game, dus hij valt voor het grootste deel nog op mijn linkerscherm, maar centreren zou toch praktisch zijn. De game word zeer waarschijnlijk geëmuleerd, maar hoe pak ik dit aan?

Ik zit me net even een 2e handigheid te bedenken:

op kantoor werk ik met een thin client op een citrix omgeving. Ik heb wel internettoegang, maar kan niks installeren (nog niet eens een activeX component, nada! :(). Ik wil graag via deze thin client mijn ubuntu bak hier thuis kunnen benaderen. Ik begrijp dat ik wat door moet verwijzen in de router enzo, maar is het mogelijk zonder op de thin client extra software nodig te hebben? Op de ubuntu machine kan ik natuurlijk installeren wat ik wil.

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-03-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HTT-Thalan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:10:
op kantoor werk ik met een thin client op een citrix omgeving. Ik heb wel internettoegang, maar kan niks installeren (nog niet eens een activeX component, nada! :(). Ik wil graag via deze thin client mijn ubuntu bak hier thuis kunnen benaderen. Ik begrijp dat ik wat door moet verwijzen in de router enzo, maar is het mogelijk zonder op de thin client extra software nodig te hebben? Op de ubuntu machine kan ik natuurlijk installeren wat ik wil.
Kun je remote desktoppen?
Of anders een usb-stick met putty portable?

[ Voor 27% gewijzigd door mcDavid op 04-03-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

JE kan op je thuispc toch remote desktop met web access opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die nieuwe logo's en themes zullen Ubuntu veel goed doen... Ze zien er mooi en clean uit, en zal ook de zakelijke markt meer aantrekken

De themes zien er ook goed uit... Enkel wat vreemd dat de controls links zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet waar de window buttons nou zouden moeten zitten, of mis ik iets obvious aan de screenshots die op de ubuntu site zijn gepost?

instant edit: Ik vind het wel erg mooi trouwens, normaal gesproken zou ik meteen de bisigi project thema's gaan installeren maar dat lijkt me nu niet meer noodzakelijk :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

HTT-Thalan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:10:
Ik zit me net even een 2e handigheid te bedenken:

Webmin of iets dergelijks?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mcDavid schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:02:
[...]

Kun je remote desktoppen?
Of anders een usb-stick met putty portable?
usb-stick niet (citrix) maar remote desktop heb ik daar wel idd. Als ik echter remote desktop inschakel op mijn ubuntu bak, vertelt die mij daarbij dat ik alleen lokaal te bereiken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
Petervanakelyen schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:23:
Het is leuk om mee te experimenteren, maar verwacht wel dat er hier en daar foutmeldingen komen en allerhande programma's zichzelf sluiten. Zelf vind ik dat hij voldoende goed werkt om mee te mailen/surfen en experimenteren, maar zou hem niet aanbevelen als je er de hele dag mee moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
De controls op de bekende screenshots zitten links omdat dat op die installatie zo is ingesteld. Standaard zitten ze gewoon rechts! Nogal onhandig van Canonical om het zo te publiceren want iedereen valt erover.

De themes zijn inmiddels geland in Lucid en het ziet er erg mooi uit. Mijn voorkeur tot nu toe is Ambiance, de donkere versie. Ook Plymouth en GDM zijn nu gethemed.

-edit-

Na een verdere update zitten de controls nu wel degelijk links :)

Even kijken hoe het bevalt!

[ Voor 12% gewijzigd door Frank-NL op 05-03-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat me trouwens wel tegenviel van 10.04 alpha3 was dat notify-osd nog steeds op dezelfde bizarre positie terecht kwam.. maargoed aan het thema was dan ook nog niets gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Best een mooie Alpha inderdaad, beter dan ik had verwacht.

Wat betreft die controls: direct na installatie zaten ze bij mij rechts, maar na een uurtje of wat zaten ze ineens links. Heb al zitten prutsen in gconf-editor (menu:minimize,maximize,close) maar hij onthoudt mijn settings niet. Wel raar hoor, maar ik ga eens lekker verder prutsen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Elwood Blues op 05-03-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hoei ik ben nu wel erg benieuwd geworden naar 10.04, het zou mij weinig verbazen als ze met deze LTS gaan proberen daadwerkelijk marktaandeel van windows/mac te gaan afsnoepen dmv reclames en promoties. Het is een LTS, het OS is er klaar voor, en zo'n nieuw imago speelt daar een belangrijke rol bij ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Nou, het is een prima OS, maar de prutsfactor is ook hoog. voordat je alles hebt zoals je wilt ben je aardig wat verder. het OS is nog steeds niet geschikt voor mensen die niet met computers om kunnen gaan. zoals definitief mounts zetten in fstab, gekke meldingen solven (vfs cifs server not responding). als je al ziet hoeveel tweakers continue vragen moeten stellen om alles te krijgen zoals ze willen dan heeft het os nog wel even te gaan.

het is wel geschikt te maken voor mensen die er niet mee om kunnen gaan, maar daar is een tweaker voor nodig. en dan moet nog de lingo bekend worden.

Ja je kan wel MSN'en maar dan doe je dat met empathy. nee geen outlook, maar evolution of thunderbird. Internet explorer? nee dat gaat niet, hier is chrome of konqueror of firefox, en nee, geen blauwe E inderdaad, je moet op die vos klikken die de wereldbol tilt. Ow, dat heet impress, niet powerpoint, denk je er wel om dat je het saved als een pps en brieven als .doc want anders kan je het op je werk niet openen? pps of doc? wat is da?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Laatst online: 10-02-2022
la maar ga wel msn'en

[ Voor 84% gewijzigd door har0 op 06-03-2010 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mar2zz schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 08:08:
Nou, het is een prima OS, maar de prutsfactor is ook hoog.
_O-

Nou geef je mensen wel erg weinig credit hoor :P al moest ik er wel om lachen. Ik heb mijn vriendin sinds kort zo ver dat ze OO gebruikt op haar Windows XP pc's (deels ook omdat haar office WGA meldingen begon te geven :P) en de enige instructie die ik haar heb gegeven is het opslaan in .doc wanneer ze van plan is die documenten met anderen te delen. En dat snapt ze prima. Verder gaf ik aan - als je niet kunt vinden, niet op 'help' klikken maar op 'google' en daar gewoon even zoeken.

Ze een slimme meid maar gewoon geen computertechneut, en dat is ook niet echt nodig.

Andersom ben ik wel een computertechneut maar had de ballen verstand van linux, ik wist nog net hoe ik een live-cd moest booten. Ik ben aardig ver gekomen (met de hulp van GoT uiteraard) en kan nu al redelijk een systeem staande krijgen. Met een paar maanden kan ik misschien wel mijn eigen gui-loze interface bedienen en gaan experimenteren met eigen bevindingen.

Het tegenstrijdige is dat ik voor mijn werk bedrijven moet vertellen hoe ze met Microsoft licenties moeten omgaan en uitleggen waarom ze het geld dat ze kosten, ook echt waard zijn, met een stalen gezicht :*)

- edit -

Quote van mijn vriendin zojuist:

"het meest verwarrende aan OpenOffice was dat dingen nu ook echt op een logische plek staan".

_/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-03-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ja je kan wel MSN'en maar dan doe je dat met empathy. nee geen outlook, maar evolution of thunderbird. Internet explorer? nee dat gaat niet, hier is chrome of konqueror of firefox, en nee, geen blauwe E inderdaad, je moet op die vos klikken die de wereldbol tilt. Ow, dat heet impress, niet powerpoint, denk je er wel om dat je het saved als een pps en brieven als .doc want anders kan je het op je werk niet openen? pps of doc? wat is da?
Als MS cross-platform zou ontwikkelen, zou deze uitspraak nooit gedaan hoeven worden..

de " prutsfactor " is er idd, maar niet verder dan die in windows-based systemen als het om n00b' s gaat hoor...

Viel me laatst weer eens op hoe onlogisch bv. outlook express in elkaar zit. Er is totaal geen consistentie in wanneer je enkel-klikt, en wanneer je dubbel-klikt. Lastig uit te leggen aan mijn digibeet moedertje.

En wat is nou eigenlijk het vrschil tussen /dev/sda1 en C:\ ?????????? Beide cryptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Nou, het is een prima OS, maar de prutsfactor is ook hoog. voordat je alles hebt zoals je wilt ben je aardig wat verder.
Er zijn genoeg mensen die al 10 jaar tegen een blauwe taakbalk met een groene startknop aankijken. Blijkbaar vinden ze dat goed genoeg.
het OS is nog steeds niet geschikt voor mensen die niet met computers om kunnen gaan. zoals definitief mounts zetten in fstab, gekke meldingen solven (vfs cifs server not responding). als je al ziet hoeveel tweakers continue vragen moeten stellen om alles te krijgen zoals ze willen dan heeft het os nog wel even te gaan.
Ook hier speelt gebruik een rol, mijn moeder heeft me nog nooit gebeld om een mount definitief te krijgen omdat ze geen idee heeft wat het is. Voor normaal dagelijks gebruiken zijn de voorbeelden die je geeft helemaal niet van toepassing.
het is wel geschikt te maken voor mensen die er niet mee om kunnen gaan, maar daar is een tweaker voor nodig. en dan moet nog de lingo bekend worden.

Het heet nu in Lucid Chat, Mail, Web Browser, Word Processor en Presentation. De meeste mensen weten ook op Windows niet hoe alle programma's exact heten, alleen waar het staat en voor wat ze het kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Laatst online: 01-07 16:57
HTT-Thalan schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:33:
[...]
(...) de enige instructie die ik haar heb gegeven is het opslaan in .doc wanneer ze van plan is die documenten met anderen te delen. En dat snapt ze prima. (...)
Mijn ma werkt met AbiWord.. daarvoor ben ik in /home ergens in een configbestandje gedoken en nu slaat ie standaard alles op als .doc. in OO moet dat toch minstens ook wel mogelijk zijn, als OO er al geen fatsoenslijke menu-entry heeft voor dit soort dingen.

Mijn ma werkt nu trouwens al 3 jaar met Ubuntu en dat AbiWord niet (uit zichzelf) als .doc opslaat is het enige waar ik haar in al die tijd over heb gehoord. Na elke DistUpgrade wordt ze blijer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nou, het is een prima OS, maar de prutsfactor is ook hoog. voordat je alles hebt zoals je wilt ben je aardig wat verder.
Dit is echt een vooroordeel. Aan een Ubuntu-installatie op mijn pc verander ik bijna niets, de belangrijkste software (FF, OOo etc.) zit er standaard in. Het is Windows waar ik eerst het web af moet struinen naar een goede webbrowser, virusscanner, Office-pakket, etc. :)
Wederom onzin, het argument "Linux is moeilijk om op te zetten" gaat al jaren niet meer op. Ik kwam laatst dit topic tegen op het ubuntu-nl forum; grappig om te zien dat veel mensen daar absoluut geen tweaker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het varieert sterk. Bij de 1 werkt het feilloos en als diegene alleen internet, hoef je inderdaad verder niks te doen.

Echter met dingen als een externe hdd die altijd er aan hangt waarop de muziek library staat, moest ik alweer in fstab kutten. Het verschilt heel erg per gebruikersscenario. Het is niet per definitie zo dat elke (simpele) usecase makkelijk is in te stellen. Maar sommige dingen werken weer out of the box waar bij je bij XP nog moeilijk moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
MsG schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 12:33:
Het varieert sterk. Bij de 1 werkt het feilloos en als diegene alleen internet, hoef je inderdaad verder niks te doen.

Echter met dingen als een externe hdd die altijd er aan hangt waarop de muziek library staat, moest ik alweer in fstab kutten. Het verschilt heel erg per gebruikersscenario. Het is niet per definitie zo dat elke (simpele) usecase makkelijk is in te stellen. Maar sommige dingen werken weer out of the box waar bij je bij XP nog moeilijk moet doen.
Als je externe HDD NTFS geformatteerd kan je "ntfs-config" gebruiken. Gebruik het veel om mijn Windows-partities in Ubuntu te laten mounten (dual-boot).

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!