Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste
Acties:
  • 99.356 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Linux is wel geschikt te maken voor opa's en oma's en andere varianten van digibeten, sterker nog ik denk dat zo een geschikt gemaakte linux langer staat en veiliger is/blijft dan een geschikt gemaakte windowsmachine.

Maar een linuxdistro werkt niet zomaar, ik moet een dikke tiental commands uitvoeren voordat mijn setup lekker is. Ten eerste moest ik dus wel op zoek naar een driver voor mijn SIS-kaartje in mijn laptop, en die vond ik ergens op een spaanstalige site!! (vs windows naar de sis-website gaan). en dit is niet de schuld van linux maar van SIS, maar blijkbaar kan een of andere hobbyist die driver in elkaar timmeren waarom zit ie dan niet besloten in de repo of is ie makkelijker te vinden?

Ten tweede, ik heb een nas en ik wil die mappen op die nas direct toegankelijk hebben zonder elke keer via netwerklocatie te gaan. dus ik moet fstabben en weten dat uid en gid 1000 zijn anders kan ik alleen lezen op dat ding (vs windows rechtermuis driveletter koppelen).

Ten derde, na dat mounten blijkt dat cifs vfs server brak gaat bij het afsluiten van de pc, not responding, waardoor de pc niet afsluit maar blijft hangen in een zwart scherm (met gelukkig tekst met de foutmelding). weer moet ik een bestandje ergens opduikelen en daar een regel aan toevoegen dat ie unmount voordat ie netwerk uitzet.

dat firefox er al staat is lekker, maar stel dat je chrome user bent. en ik dacht laat ik eens ubuntu as it comes gaan doen en Evolution ipv thunderbird gebruiken. kom ik een bug tegen, ik post 'm op tweakers omdat ik geen oplossing kan vinden en mij wordt direct weer thunderbird aangeraden. Bovendien ging evolution elke keer de keyring in waardoor ik weer een extra handeling moest verrichten om mail te kunnen lezen. ik heb ook voor het draadloos netwerk moeten googlen hoe ik die keyring authenticatie uitkreeg.

Probleem waar digibeten tegen aan gaan lopen zullen vooral te maken hebben met dat wat zij in windows gewend zijn. En bijvoorbeeld mijn moeke, die volgt een cursus, en ja hoor, windows only programma's nodig want de lesstof gaat daarover. Maar goed, wat openoffice enzo betreft dat kan door mij wel ff op standaard .doc enzo gezet worden en de look en feel van windows is tot op zekere hoogte goed over te nemen.

Mijn bedoeling is niet om linux af te zeiken. in de afgelopen jaren heb ik gedualboot waarbij mijn voorkeur steeds wisselde en die van mijn liefje was windows. nu zit ik volledig op linux (geen dualboot meer naar windows) en erg tevreden. vooral nu ik het normale menu heb vervangen door main-menu 0.9.12..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mar2zz schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 13:25:
Maar een linuxdistro werkt niet zomaar, ik moet een dikke tiental commands uitvoeren voordat mijn setup lekker is.
In jouw specifieke geval ja, maar dan kun je toch niet stellen dat voor geheel Linux en met name Ubuntu de prutsfactor hoog is.

Bovendien kan ik ook nog wel 100 voorbeelden bedenken waarbij een Windows installatie niet out of the box werkt, maar hoeveel huis tuin en keuken gebruikers installeren hun computer eigenlijk zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Als de commercie desktops/laptops zou prepareren voor een distro, met hardware uiteraard die volledig ondersteund wordt, garandeer ik dat deze langer meegaan dan een windows-install. Zeker vanuit het oogpunt veiligheid...
Het OS is niet direct meer de schuld te geven, het ligt nu veel meer aan marketing en de commercie die de gebaande paden moeten verlaten. Maar goed, het is gaande, duurt nog wel ff, maar Linux zal eens een significante rol gaan spelen op de pc-markt. Daar ben ik van overtuigd. Tegen gratis is het uiteindelijk moeilijk concurreren. Er wordt ook steeds meer aan de stoelpoten van MS gezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik garandeer ook dat het langer meegaat dan een windowsinstall. Win7 heeft me verbaasd op mijn laptop, met een slome celeron (1,7) draaide het lekker en alles werd out of the box herkend en netjes ingesteld. Maar na een paar maand gebruik begon het weer dicht te slibben, mijn grootste ergernis uit windows en die van veel mensen overigens, gezien ik vaak de vraag krijg een dichtgeslibte windowspc weer te tunen (=cleanen etc).

Dit heeft me dan uiteindelijk ook doen besluiten om dualboot in te ruilen voor singleboot (naast dat ik geen geldige win7-licentie had waarbij ik mezelf verontschuldigde dat ik een vistaready desktop heb die eigenlijk zwaar underpowered was voor vista, en me dus een tijd genaaid voelde door windows (en/of fujitsu siemens)...

Ik heb me ook al voorgenomen om andere mensen die met een "from-the-usual-places-windows-install-laptop" bij me komen wegens dichtslibben een distro (buntu of mint) te doen.

Heeft iemand overigens ervaring met teamviewer/crossloop op linux/wine gedraaid? Ik heb dit nogal eens gebruikt voor ver weg wonenden en het is toch erg handig omdat de tegenpartij geen poorten hoeft open te zetten. Werkt dit wel cross-os?

[ Voor 3% gewijzigd door Mar2zz op 06-03-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Even een heel klein vraagje wat ik niet met google kon vinden. Is het mogelijk om een command dat sudo nodig heeft aan te passen waardoor het geen sudo meer nodig heeft?

Want om de brightness op mijn laptop te veranderen, lukt niet met de panel applet, gebruik ik:
Sudo nvclock -S -10/+10
En ik zou graag gewoon 2 launchers op men panel plaatsen een voor +10 en de ander voor -10 maar elke keer met gksudo mijn pw invoeren is een beetje irritant.
Dus is het mogelijk om het aan te passen waardoor het gewoon nvclock -S -10/+10 word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
neeroeter schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 17:38:
Het OS is niet direct meer de schuld te geven, het ligt nu veel meer aan marketing en de commercie die de gebaande paden moeten verlaten.
Zoals ik ooit tegenkwam: "Dit OS heeft geen marketingcampagne van een miljard nodig" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

RemcoDelft schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 20:19:
[...]

Zoals ik ooit tegenkwam: "Dit OS heeft geen marketingcampagne van een miljard nodig" :)
Blijkbaar wel, want het marktaandeel van Ubuntu is nog altijd relatief klein.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icyzer schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 20:06:
Even een heel klein vraagje wat ik niet met google kon vinden. Is het mogelijk om een command dat sudo nodig heeft aan te passen waardoor het geen sudo meer nodig heeft?

Want om de brightness op mijn laptop te veranderen, lukt niet met de panel applet, gebruik ik:
Sudo nvclock -S -10/+10
En ik zou graag gewoon 2 launchers op men panel plaatsen een voor +10 en de ander voor -10 maar elke keer met gksudo mijn pw invoeren is een beetje irritant.
Dus is het mogelijk om het aan te passen waardoor het gewoon nvclock -S -10/+10 word?
Ik weet niet of het voor jou een oplosing is maar smartdimmer kan je wel gebruiken zonder sudo/gksudo. bij mij zat het standaart in ubuntu

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
NVClock SmartDimmer adjustment tool version 0.8b4.

Usage: smartdimmer [OPTION]...

Options:
    -g  --get       Query brightness level.
    -s  --set <level>   Set brightness level (15-100)
    -i  --increase      Increase brightness with one level.
    -d  --decrease      Decrease brightness with one level.
    -h  --help      Prints this help text.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Icyzer schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 20:06:
Ja, met visudo (of zelf /etc/sudoers editen), en dan NOPASSWD gebruiken. visudo is aan te raden omdat deze ook checkt of er geen syntax-fouten instaan; dit voorkomt dat je sudo sloopt (en het bestand dus niet meer kunt wijzigen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:23:
[...]

Ik weet niet of het voor jou een oplosing is maar smartdimmer kan je wel gebruiken zonder sudo/gksudo. bij mij zat het standaart in ubuntu

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
NVClock SmartDimmer adjustment tool version 0.8b4.

Usage: smartdimmer [OPTION]...

Options:
    -g  --get       Query brightness level.
    -s  --set <level>   Set brightness level (15-100)
    -i  --increase      Increase brightness with one level.
    -d  --decrease      Decrease brightness with one level.
    -h  --help      Prints this help text.
smart dimmer werkt ook enkel met sudo hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Mar2zz schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 08:08:
Nou, het is een prima OS, maar de prutsfactor is ook hoog. [snip]
Ah kijk, de knuppel in het hoenderhok :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik draai alleen op een laptop nog ubuntu. Verder Arch: over prutsfactor gesproken...
Arch
Gentoo
LFS

Het gepruts wordt er alleen maar groter op, maar het wordt ook leuker, inzichtelijker, duidelijker wanneer en waarom je configt, waarom je de CLI nodig hebt.
Linux wordt simpelweg blootgelegd bij dit soort distro' s.
Bij ubuntu kan alle configuratie grafisch, zeker, maar het is toch leerzamer om te moeten onderzoeken wat waarvoor nodig is. Voorkomt ook veel irritatie als je snapt wat de vaak cryptische boodschappen eigenlijk betekenen.

Neemt niet weg dat ubuntu qua gebruiksgemak in principe bovenaan staat, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

neeroeter schreef op zondag 07 maart 2010 @ 09:51:
... Voorkomt ook veel irritatie als je snapt wat de vaak cryptische boodschappen eigenlijk betekenen.
En ziedaar het nog altijd bestaande probleem: cryptische boodschappen. Maar goed, over het algemeen ben ik vrij tevreden met Ubuntu hoor, het doet zo ongeveer wat ik wil, maar de CLI en de fora nog vaak genoeg nodig gehad om alles zo te krijgen zoals ik dat wil hebben.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
De cli is het sterke punt van linux. gister heb ik voor het eerst een scriptje geschreven, een hele simpele 2 commands script. executable gemaakt en hoppa automatisering.

Ik wist niet dat het zo simpel was, maar ik zag ergens op internet staan dat de commands die je in terminal (vaak) uitvoert gewoon kunt scripten door die commands in het scriptje te plaatsen. How convenient!

ik bedenk me ineens dat ik dus een script zou kunnen maken dat een cleane linuxinstall omtovert in mijn voorkeuren e.d.. dat zou makkelijk zijn! heeft iemand dat of zou ik ergens een voorbeeld kunnen vinden van zoiets?

[ Voor 23% gewijzigd door Mar2zz op 07-03-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Scripten is nou niet iets exclusiefs op Linux he :) Voor Windows heb je batch-bestanden waarmee je ook gewoon een reeks commando's kunt uitvoeren en als je meer wil zijn daar ook mogelijkheden voor.

Al is het met Linux wel erg simpel omdat alles wat op de commandline kan ook letterlijk in het script kan, en dan kan er nog veel meer.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort Kubuntu (naast windows 7) geinstalleerd, Ik zit met wat vragen;

1. In de bootloader zie ik 6 verschillende versies van Kubuntu om te starten (waarvan 3 recovery modes), en 1 windows 7 optie. Ik zou de volgorde graag aanpassen en de versies die ik niet gebruik, er uit gooien. Hoe doe ik dat?

2. Mijn geluid wil niet naar behoren werken in Kubuntu. Ik heb een philips Ambx setje, deze is usb aangestuurd, maar ook via jack via mijn aparte geluidskaart. Nu zit ik met het volgende probleem, wel geluid met opstarten, msn geluidjes, meldingen, youtube in konqueror WEL geluid enz.. GEEN geluid in Amarok, VLC, firefox enz.. ik heb al bij de geluidinstellingen enzo gekeken staat allemaal open, alleen er zijn verschillende uitvoerapparten bij geluidsinstellingen, maar heb mijn geluidskaart bovenaanstaan en deze geeft ook geluid als ik op testen klik. MP3-ondersteuning in Amarok is ook geinstalleerd dus zou moeten werken, maar doet het dus niet. Iemand hier een oplossing voor?

3. Ik krijg geen programma's ed geinstalleerd. Wel via Kpackage kit, niet via files downloaden via internet en dan proberen te openen (oa rpm files) ik moet dan selecteren met welk programma ik ze moet openen, maar kan helemaal niks vinden. Zie ook geen mogelijkheid om deze bestanden te importeren in Kpackage kit software installer of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

Net mijn laptopje (HP DM1-1020ed) maar eens vers geïnstalleerd. Ik had de Windows 7 die er op zat na een week al over de flos, iets met services en te generieke error codes waar je geen fluit mee kan. Die Windows wilde ik toch behouden, al is het maar om op de hoogte te blijven waar alles ook alweer zit als ik weer eens mag troubleshooten bij iemand anders.

Nu draai ik op mn thuissysteem Gentoo, maar dat vond ik wat onhandig op zo'n klein laptop geval. Dus nu maar Ubuntu 9.10 er op gezet naast 7. Het viel me alleszins mee. Alleen de onboard wireless deed het niet out of the box omdat dat een Broadcom-based apparaat is. Nu kon ie deze ook niet "activeren", want ik had er nog geen draad aanhangen. De rest werkte prima. Touchpad, Bluetooth en de rest van de hardware.

Wel uiteraard nog even bezig geweest in Synaptic om wat overbodige software eruit te sleuren.

Grub ging bij de eerste bootup wel even bokken. De UUID van de harddisk klopte niet (kernel panic: root device error). Even aangepast dat ie daar niet op moet letten en we hebben een go! Ik vind de configuratie van Grub2 niet fijn werken. Het is onhandiger en onduidelijker geworden in vergelijking met Grub "Legacy". Zal wel weer een kwestie van smaak zijn.
Verder ziet Ubuntu netjes de NTFS shared partitie zodat ik makkelijk files kan delen met 7. Al met al viel het dus weer hardstikke mee. Toch blijft Ubuntu wennen als je al jaren met Gentoo werkt...

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb maar een beperkte kennis van linux, maar kan je wel de juiste weg op sturen.

1. De bootloader heet GRUB, en kan aangepast worden volgens deze how-to: https://help.ubuntu.com/community/Grub2

2. geen idee :P

3. rpm bestanden zijn niet voor ubuntu/debian bestemd, maar red hat / fedora. Wij gebruiken .deb bestanden. Over het algemeen kan je die ook terugvinden op de site waar je het programma vandaan wilt halen. Wat ook nog wel eens wil helpen als het programma niet in de package manager terugkomt, is op google te zoeken op "naam van programma + ubuntu", dan kom je soms ook wel repositories tegen die je kan toevoegen zodat het programma wel in KPackage terugkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door Magnetic_Man op 07-03-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dirk schreef op zondag 07 maart 2010 @ 13:15:
Scripten is nou niet iets exclusiefs op Linux he :) Voor Windows heb je batch-bestanden waarmee je ook gewoon een reeks commando's kunt uitvoeren en als je meer wil zijn daar ook mogelijkheden voor.

Al is het met Linux wel erg simpel omdat alles wat op de commandline kan ook letterlijk in het script kan, en dan kan er nog veel meer.
Inderdaad. In Linux kun je gewoon meestal direct python scriptjes e.d. maken omdat dat native al geinstalleerd staat. Maakt het scripten wel een stuk flexibeler dan in Windows. Niet dat ik het gebruik, maar het is leuk dat het er is. Ben zelf nog altijd van mening dat (vrijwel) alles zonder de commandline moet kunnen in een volwassen distro die de desktop-markt wil veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 00:00
Ben zelf nog altijd van mening dat (vrijwel) alles zonder de commandline moet kunnen in een volwassen distro die de desktop-markt wil veroveren.
Ik heb op mn mac pro ubuntu geinstalleerd en ik heb voor niets de commandline hoeven te gebruiken.
Laatst nog geprobeerd om een scanner werkende te krijgen op de windows 7 install van een kennis....werkelijk waardeloos als er geen drivers voor zijn (over gepruts gesproken), maar als er drivers ontbreken bij windows dan is dat de schuld van de hardwatefabrikant en als er geen linux drivers zijn dan wordt dat vaak gezien als een linux probleem.

Ik heb laatste ondervonden dat ms office ook brak is, op mn werk kon ik geeneens openoffice documenten openen in ms office, er is niet eens ondersteuning voor, idem met het mounten van een image, moest daar gewoon een aparte tool voor installeren.

(en dan nog maar niet te spreken over het gebrek aan emulatie support op windows, ik kon niet eens een linux executable gebruiken)

[ Voor 7% gewijzigd door blouweKip op 07-03-2010 16:09 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Wil ik ubuntu Lucid Alpha installeren bij wijze van experiment.

Geeft de 64 bits een foutmelding bij het willen booten vanaf USB stick. Nou okay dan maar de 64 bits alternate proberen. Wil die alternate CD de drivers vanaf CD bruteforcen terwijl ik alles vanaf mijn USBstick laad omdat ik geen DVDdrive heb... Nou ja lukt ook niet...

Probeer ik nu de laatste versie die ik nog kan gebruiken. De Lucid Alpha desktop voor 32 bits :X Geeft die dus weer dezelfde foutmelding als 64 bits en ik kan hem nergens naar terug leiden/vinden :+

Nu dan maar wachten op de eerste beta :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best vervelend, GTST werkt niet meer op RTLgemist en de andere programmaś wel... totem zelf zegt dat het een versleuteld bestand is het het niet ondersteund wordt.

Gekke is dat ik die laatste moonlight er toch echt op heb staan...

GTST !!!!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03:14

knakworst

Get more sats!

Touchdomex schreef op zondag 07 maart 2010 @ 16:29:
FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

Nu dan maar wachten op de eerste beta :D
Wellicht heb je meer succes met de nieuwste daily build. Bij mij draait ie prima.

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
knakworst schreef op zondag 07 maart 2010 @ 16:49:
[...]

Wellicht heb je meer succes met de nieuwste daily build. Bij mij draait ie prima.

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Eens die downloaden en een andere USBstick gebruiken...

Ik had de niet dailybuilds volgens mij te pakken en daar ging hij dus tot nu toe de mist mee in :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icyzer schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:16:
[...]

smart dimmer werkt ook enkel met sudo hier
Mmh vreemd ik heb het net nog even getest maar bij mij werkt het ook zonder sudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 16:49:
Best vervelend, GTST werkt niet meer op RTLgemist en de andere programmaś wel... totem zelf zegt dat het een versleuteld bestand is het het niet ondersteund wordt.

Gekke is dat ik die laatste moonlight er toch echt op heb staan...

GTST !!!!!! :+
Volledig terecht dat je Ubuntu dit soort rommel van je computer weert.

edit: even serieus trouwens: ontbreekt er niet gewoon ergens een codec omdat GTST toevallig in een ander video/audioformaat wordt uitgezonden?

[ Voor 14% gewijzigd door Vicarious op 07-03-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:12
Nee, er zit wss drm op. Dan gaat dat niet werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vicarious schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:02:
[...]

Volledig terecht dat je Ubuntu dit soort rommel van je computer weert.

edit: even serieus trouwens: ontbreekt er niet gewoon ergens een codec omdat GTST toevallig in een ander video/audioformaat wordt uitgezonden?
Nee uitzendingen zijn tegenwoordig voorzien van DRM. Dit gaat dus niet werken, ook niet als je de laatste versie van moonlight hebt.

Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 21-09 18:08
GTST, de 4000 uitzending of zoiets werkt gewoon in ubuntu.
http://sites.google.com/site/computertip/
Bovenstaande site staat wat je kunt doen na verse installatie, om codecs etc goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
En de eerste post vanaf Ubuntu Alpha3 :D God wat kom ik veel fouten tegen :X Straks maar massaal dingen reporten,,,

Maar wel blij dat het werkt en god wat ziet het er lekker uit. Dat donkere met lichte bevalt mij wel!

Edit:

Ik krijg bijzonder veel bugs of fouten die nergens mee te maken hebben, wel crashen en ik daarna op een STANDAARD! install (zonder dus nog iets gewijzigd te hebben) een foutmelding met dat ik geen bugs kan reporten omdat ik dingen heb die niet ondersteund worden door canonical

[ Voor 39% gewijzigd door Touchdomex op 07-03-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Bij mij was de Alpha ook een beetje instabiel :+
Ik wacht wel tot de eerste beta uitkomt, ik heb hem één keer opgestart gekregen waarna het OS crashte en daarna blijkbaar iets op mijn USB-stick had aangepast.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:16:
Bij mij was de Alpha ook een beetje instabiel :+
Ik wacht wel tot de eerste beta uitkomt, ik heb hem één keer opgestart gekregen waarna het OS crashte en daarna blijkbaar iets op mijn USB-stick had aangepast.
Ik kon niet wachten :+

Maar ik vind het verdacht netjes werken allemaal! Nog wat kleine dingetjes aanpassen naar mijn voorkeuren (codecs,compiz, gnome do) Maar ik vind het verdacht prettig werken weer. Vooral de toevoeging van al je sociale media in 1 handig button in je balk is een verademing :)

Ik ga nog eventjes verder experimenteren maar voorlopig werkt het best fijn. Op de bugs na :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RetroTycoon schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:14:
Nee, er zit wss drm op. Dan gaat dat niet werken helaas.
Dat is dan sinds een week of 2, werkte namelijk prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkeys
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:41
Ik probeer al een tijdje het volgende probleem op te lossen:

Ik zie de achtergrond niet meer (alleen een solid color), ook niet naar reboot, in Netbook remix en Gnome

Nu kan het zijn dat het aan de alpha 3 versie ligt van 10.04, of aan Compiz, Docky enz.
Compiz en Docky zijn beide alweer verwijderd, en compiz opnieuw geinstalleerd, maar dit lost het niet op.

Iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken. Launchpad en Google in ieder geval niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
Hmmm, ik ben nu ook wel erg benieuwd. :) Zo maar es de daily build in VMware installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 00:05
Vicarious schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:22:
[...]

Inderdaad. In Linux kun je gewoon meestal direct python scriptjes e.d. maken omdat dat native al geinstalleerd staat. Maakt het scripten wel een stuk flexibeler dan in Windows. Niet dat ik het gebruik, maar het is leuk dat het er is. Ben zelf nog altijd van mening dat (vrijwel) alles zonder de commandline moet kunnen in een volwassen distro die de desktop-markt wil veroveren.
Dat vind ik inderdaad het geweldige aan Linux!
Onder het mom: "Een goede ICTer is lui" heb ik dus ook een python scriptje geschreven om zodra ik inlog, alle programmas die ik altijd gebruik te starten en ook meteen op de goede workspace neer te zetten.

Gebruik dit dan ook op m'n twee computers op school om ook meteen Synergy en SSHFS e.d. aan te knallen.
Nou is het linux dus hoef ik vrijwel nooit te rebooten, maar het is toch erg handig dat dit allemaal makkelijk kan met Linux.
Python is hier dan ook veeel handiger voor dan die windows bash scriptjes.
01:38:02 up 25 days, 15:43, 3 users, load average: 0.16, 0.03, 0.01
Nog steeds even snel als toen ik hem net opstarte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tja, kheb een laptop dus die reboot toch wel meerdere keren per dag. Ik laat hem nooit aanstaan in de tas, wordt ie veel te warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Mar2zz schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:55:
ik bedenk me ineens dat ik dus een script zou kunnen maken dat een cleane linuxinstall omtovert in mijn voorkeuren e.d.. dat zou makkelijk zijn! heeft iemand dat of zou ik ergens een voorbeeld kunnen vinden van zoiets?
* Ben.Hahlen steekt hand op
Weliswaar voor Fedora, maar het idee erachter blijft hetzelfde.
In short: Ik roep na een verse (minimalistische) install een script aan met een parameter (desktop, laptop, server) waarna hij alles update, bepaalde packages installeert, wat settings verandert, etc.
Ik hoor je schreeuwen om een voorbeeld. Even de "belangrijkste", want het totaal bestaat uit meerdere scripts, voornamelijk zodat ik zelf het overzicht kan houden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/bin/bash
# install_script.sh

case ${1} in
"server")
# -------------------Server Installation------------------------
# --- Call the main starter script ---
. CONFIG/start_main.sh
# --- Call the server script ---
. SERVER/server.sh
;;

"desktop")
# -------------------Desktop Installation-----------------------
# --- Call the main starter script ---
. CONFIG/start_main.sh
# --- Call the desktop script ---
. DESKTOP/desktop.sh
;;

"help")
# -------------------Help Information---------------------------
echo "Please use one of the following variables:"
echo "desktop - for a desktop type installation"
echo "server  - for a server type installation"
;;
*)
echo "You have specified no or a wrong variable"
echo "Please use one of the following variables:"
echo "desktop - for a desktop type installation"
echo "server  - for a server type installation"
;;
esac

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash
# CONFIG/start_main.sh
# -------------------Declare Variables--------------------------
. CONFIG/variables.sh

# -------------------Modify Config Files------------------------
. CONFIG/config_files.sh

# -------------------Add repositories---------------------------
. CONFIG/repositories.sh

# ---------------YUM Configuration & Updates--------------------
. CONFIG/update.sh

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/bash
# CONFIG/config_files.sh
# --- Disable graphical boot ---
echo "Disabling the graphical boot"
sed -i.backup -e 's/ rhgb / /' /boot/grub/grub.conf
echo "Done"
# --- Auto Start Network ---
#echo "Setting Network to start automatically"
#chkconfig network on
#echo "Done"
# --- Disabling SELinux ---
echo "Disabling SELinux"
setenforce 0
sed -i.backup -e 's/SELINUX=enforcing/SELINUX=disabled/' /etc/selinux/config
echo "Done"
# --- Set a few SSH parameters ---
echo "Setting SSH Security"
sed -i.backup -e 's/#LoginGraceTime\ 2m/LoginGraceTime\ 1m/' /etc/ssh/sshd_config
sed -i.backup -e 's/#PermitRootLogin yes/PermitRootLogin no/' /etc/ssh/sshd_config
sed -i.backup -e 's/#MaxAuthTries 6/MaxAuthTries 3/' /etc/ssh/sshd_config
sed -i.backup -e 's/#PermitEmptyPasswords no/PermitEmptyPasswords no/' /etc/ssh/sshd_config
echo "Done"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#!/bin/bash
# CONFIG/variables.sh
echo "Declaring used variables"
# --- BASE - We always use these ---
BASE="firefox filezilla lynx yumex kernel-headers kernel-devel p7zip p7zip-plugins unrar gcc dkms vim-enhanced webmin"
# --- DESKTOP - Desktop Variables ---
DESKTOP="avant-window-navigator awn-extras-applets brasero compiz-fusion-extras gnome-compiz-manager compiz-fusion-extras-gnome conky  libcompizconfig wine.i686 rdesktop tigervnc"
# --- INTERNET - Internet related Programs
INTERNET="amsn multiget chromium xchat-gnome"
# --- OPENOFFICE - OpenOffice.org ---
OPENOFFICE="openoffice.org-base openoffice.org-brand openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-emailmerge openoffice.org-extendedPDF openoffice.org-graphicfilter openoffice.org-impress openoffice.org-langpack-en openoffice.org-langpack-nl openoffice.org-math openoffice.org-opensymbol-fonts openoffice.org-pdfimport openoffice.org-presentation-minimizer openoffice.org-presenter-screen openoffice.org-pyuno openoffice.org-report-builder openoffice.org-ure openoffice.org-wiki-publisher openoffice.org-writer openoffice.org-xsltfilter"
# --- OFFICE - Office Applications
OFFICE="planner dia freemind"
# --- WEBSERVER - The AMP in LAMP ---
WEBSERVER="mysql mysql-bench mysql-devel mysql-libs mysql-server apachetop awstats curl webalizer sendmail sendmail-cf php php-cli php-gd php-ldap php-mbstring php-mcrypt php-mysql php-pdo php-xml php-xmlrpc httpd httpd-tools mod_auth_mysql mod_ssl"
# --- FILESERVER - Samba ---
FILESERVER="samba samba-common samba-winbind samba-winbind-clients"
# --- DLSERVER - Downloading programs ---
DLSERVER="deluge linuxdcpp"
# --- REMOTEACCESS - SSH ---
REMOTEACCESS="openssh openssh-askpass openssh-clients openssh-server"
# --- MULTIMEDIA - Video, Sound, etc ---
MULTIMEDIA="vlc banshee alsa-plugins-pulseaudio gstreamer-ffmpeg gstreamer-plugins-bad gstreamer-plugins-ugly"
# --- VIRTUALIZATION - VirtualBox ---
VIRTUALIZATION="VirtualBox-3.1"
# --- GAMES - For much needed relaxation ---
GAMES="openttd gnome-games dosbox"
# --- SYSTEM - System Tools and Utilities ---
SYSTEM="ntfs-3g ntp nmap cups samba-client rpm-build cabextract ttmkfdir xfs xorg-x11-apps xorg-x11-utils"
echo "Done"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/bash
# DESKTOP/desktop.sh
# -------------------Add repositories--------------------------
. DESKTOP/desktop_repo.sh

# --- Let's start the installation process ---
echo "Installing desktop packages"
yum -y install ${BASE} ${DESKTOP} ${OPENOFFICE} ${VIRTUALIZATION}
echo "Cleaning up"
yum clean all
echo "Done"

# --- Reboot system ---
echo "Rebooting the system"
shutdown -r 1

PS: Excuses voor de Wall of Text.
Voor verdere vragen is het ws handiger als je me een DM stuurt (staat volgens mij aan :P)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdpiet
  • Laatst online: 12-09 09:33
Mar2zz schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 19:30:

Heeft iemand overigens ervaring met teamviewer/crossloop op linux/wine gedraaid? Ik heb dit nogal eens gebruikt voor ver weg wonenden en het is toch erg handig omdat de tegenpartij geen poorten hoeft open te zetten. Werkt dit wel cross-os?
teamviewer vanuit Ubuntu naar een XP werkt wel.
Teamviewer via wine geinstalleerd, en desktop effects (compiz) uitzetten. De verbinding maak ik dan ook altijd vanuit de Linux client (geen flauw idee of dat wat uitmaakt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ben.Hahlen schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:35:
[...]
PS: Excuses voor de Wall of Text.
Voor verdere vragen is het ws handiger als je me een DM stuurt (staat volgens mij aan :P)
Thx daar kan ik zeker wat mee. Mooi voorbeeld! Ik heb wat scripting sites gevonden en met jouw voorbeelden erbij ga ik hier eens los op. alle scripts in Ubuntu One gooien en ik kan er altijd bij na een cleane install. ik ga ze gewoon testen in een virtual desktop.
Hoofdpiet schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:49:
[...]
teamviewer vanuit Ubuntu naar een XP werkt wel.
Teamviewer via wine geinstalleerd, en desktop effects (compiz) uitzetten. De verbinding maak ik dan ook altijd vanuit de Linux client (geen flauw idee of dat wat uitmaakt...).
Ah mooi, was al beetje bang dat er een virtualbox speciaal voor aan te pas moest komen. ik zat ineens te denken dat ik dit wel gewoon thuis had kunnen testen haha ik heb immers meerdere pc's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben.Hahlen schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:35:
[...]
* Ben.Hahlen steekt hand op
Weliswaar voor Fedora, maar het idee erachter blijft hetzelfde.
Waarom doe je dit niet gewoon met kickstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:02:
[...]Waarom doe je dit niet gewoon met kickstart?
Ehm... Kickstart? :P

Seriously though: Kickstart heb ik, een jaar of 3 geleden, geprobeerd, maar daar kreeg ik niet de resultaten mee die ik eigenlijk wilde.
Misschien dat alles wat ik nu via deze scripts doe ook wel via Kickstart te doen is, maar dat zou ik moeten uitzoeken.
Ik heb het ook voornamelijk zo gedaan om mezelf wat "wegwijs" te maken in het scripten e.d.

Kan je met Kickstart ook custom repo's toevoegen, RPM's installeren, config files aanpassen, etc?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Weer een goeie ubuntu ervaring:

Zojuist mijn nieuwe telefoon (nokia 6300, met GPRS en kleurenscherm 8-) :7 ) even aan de usb gehangen, en direct internetverbinding via de network-applet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Ik heb sinds eergister een tweedehands netbookje. Een EEE 1001HA welteverstaan. Helaas werkte veel nog niet out of the box. Voor wifi heb ik een of andere PPA repo toe moeten voegen. Ik snap nooit, als het op die manier wel werkt, waarom zoiets niet gewoon wordt toegevoegd. Je wilt toch ook een beetje moderne dingen ondersteunen als OS? Ook mn touchpad functies blijft beperkt tot 2 vingerig zoomen, terwijl ik in Windows kan zoomen en roteren e.d. met de drivers. Hoop dat er ook wat meer naar de ondersteuning van de netbookjes wordt gekeken. Had me juist zo verheugd op een Ubuntu only netbookje. Heb XP er nu toch nog maar bij op staan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
http://wiki.archlinux.org/index.php/Touchpad_Synaptics

Kijk hier eens naar. Niet klakkeloos overnemen echter, locaties van conf files kunnen ook verschillen.

https://help.ubuntu.com/community/SynapticsTouchpad

Voor ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat heb ik reeds gedaan, maar dat blijft bij basic dubbelvingerig scrollen en tappen. Maar dingen als zoomen en roteren ontbreken nog in Ubuntu helaas.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

mcDavid schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:07:
Weer een goeie ubuntu ervaring:

Zojuist mijn nieuwe telefoon (nokia 6300, met GPRS en kleurenscherm 8-) :7 ) even aan de usb gehangen, en direct internetverbinding via de network-applet! :D
Dit moet ik nog proberen met mijn N79. Voorlopig is dat mijn enige manier van internetverbinding als ik onderweg ben (of ik moet ergens een verdwaald open AP tegenkomen...)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Theimon schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 01:58:
[...]

Dit moet ik nog proberen met mijn N79. Voorlopig is dat mijn enige manier van internetverbinding als ik onderweg ben (of ik moet ergens een verdwaald open AP tegenkomen...)
vooralsnog heb ik het met een n96 al 1000 keer geprobeerd om met BT een i-verbinding te maken, maar dat is me nog niet gelukt trouwens :| iemand dat ooit al gelukt? (met sonyericsson werkt dat dus direct out of the box in ubuntu, erg handig toch op je netbook, geen kabeltjes meer)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Met Bluetooth kan ik sowieso niets onder Kubuntu. Geen idee of dat onder Ubuntu wel werkt, maar dat KBluetooth werkt voor geen ene moer. Ik kan wel apparaten vinden, maar pairen lukt nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Vicarious schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:50:
Met Bluetooth kan ik sowieso niets onder Kubuntu. Geen idee of dat onder Ubuntu wel werkt, maar dat KBluetooth werkt voor geen ene moer. Ik kan wel apparaten vinden, maar pairen lukt nooit
Dat zou ook aan je BT-module kunnen liggen. Met de ingebouwde op mijn Dell notebook gaat het als een zonnetje, met de Dealextreme-module die ik in een ander systeem had gestoken kon ik ook alleen apparaten vinden maar niet pairen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb wel eens een bluetooth verbinding gelegd met de N95 van een maatje, maar verder niets mee gedaan. Dat internetten van gisteren ging via USB. Op de telefoon kon ik kiezen voor "bestandsoverdracht", "foto-overdracht", of "nokia verbindingsmodus".

Op ubuntu gaf dat dat respectievelijk: muziekspeler gevonden, fototoestel gevonden, of niets, maar wel een extra verbindingsmogelijkheid onder de network-applet.

Ik zou wel ff bluetooth willen proberen. Maar de ellende van die minuscule usb-dongeltjes, is dat ze ook heel makkelijk kwijt raken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Demoniac schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 12:25:
[...]
Dat zou ook aan je BT-module kunnen liggen. Met de ingebouwde op mijn Dell notebook gaat het als een zonnetje, met de Dealextreme-module die ik in een ander systeem had gestoken kon ik ook alleen apparaten vinden maar niet pairen.
Ik heb meer verhalen over KBluetooth gelezen op het internet en ze geven er erg lage prioriteit aan. Zal nog ff checken of het in XP wel werkt, maar de andere verhalen die ik op internet lees kunnen in Ubuntu wel pairen maar in Kubuntu niet, puur omdat dat KBluetooth brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

op de een of andere manier kun je met de standaard netmanager en bt supersimpel internetten, althans, met mijn sonyericsson. Maar het duurde wel even voor ik het doorhad. Eerst gebruikte ik altijd blueman, omdat het met bluez niet werkte. Dat blijf je dan natuurlijk in eerste instantie doen.
Nu moet ik bij een nieuwe install het volgende doen:
1. zorg dat je bt verbinding i-net wil delen (bij nokia dus nooit kunnen vinden, maar ja, het gaat dan om een vodafone branded toestel in mijn geval...)
2. maak verbinding met de telefoon via bluez (gewoon het BT icoontje bovenin het panel)
3. restart de compu (anders doet ie het niet, misschien werkt trouwens ook gewoon bluez restarten via de cli, nooit geprobeerd eigenlijk)
4. kijk bij je netwerkinstellingen en ineens staan er 2 verbindingen bij: je BT telefoonnaam en een mac-adres.
5. klik op het mac-adres en voila: je krijgt een zendmast te zien waar je normaal de balkjes ziet van wifi-verbinding.

Aangezien dat voorheen nooit werkte en nu wel, neem ik aan dat het bij de volgende release nog weer beter werkt. Bij een netbook-remix zou ik daar misschien wat extra begeleidende documentatie bij willen zien, maar goed, zoals duidelijk is, dat hangt dan ook weer van je telefoon af, je provider, je instellingen, je... etc. etc.

Via USB lijkt het vrij soepel bij vrijwel alle telefoons te werken, dus.. ach, als het niet werkt: usb kabeltje dan maar :)

edit: ik begrijp niet zo goed dat het zo'n lage prioriteit heeft bij KBluetooth, lijkt me toch essentieel voor gebruik onderweg?

[ Voor 4% gewijzigd door letatcest op 09-03-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tja dat geeft gelijk dan weer de knulligheid weer die zo af en toe toch de kop opsteekt. Zo is die bug dat vrijwel alle Orange/Online-gebruikers onnoemelijk traag internet hebben ook nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Soms zou ik er zelf wel meer aan willen kunnen doen, maar veel meer dan vertalen kan ik niet. En bugs posten, maar ja, het irritante is dat je vaak ook wel weer een - niet voor de hand liggende - oplossing vind en dat het bug-gevoel dan weer verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat probleem heb ik ook een beetje. Ik weet vaak bij veel dingen wel hoe het beter kan, maar meer dan concepten kan ik ook niet echt. wat ik aan de andere kant nooit snap: Veel dingen zijn altijd wel te fixen via via, maar waarom wordt dat niet bij elke distributie een stapje makkelijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Volgens mij heeft dat dingen niet direct werken meer te maken met fabrikanten die wel geld steken in windows-ondersteuning. logisch ook aangezien de marktaantallen.

maar ik ben het wel met je eens. die pakkettesttool die statistieken over gebruikte pakketten bijhoud zou ook bij moeten houden (optioneel) wat er veel getruukt wordt na een cleane install. als veel mensen ergens dezelfde .deb wegplukken zorg dan dat dat in de repo komt of in ieder geval in een soort repo "non-standard userchoices of software" ofzo.

ik heb een aantal sites gevonden met tips voor direct na installatie ubuntu doen. daar zijn dingen bij waarvan ik denk dat die standaard al in ubuntu zouden moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben.Hahlen schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:59:
[...]
Kan je met Kickstart ook custom repo's toevoegen, RPM's installeren, config files aanpassen, etc?
Yes :)

http://fedoraproject.org/wiki/Anaconda/Kickstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik heb net Lucid Alpha 3 geinstalleerd op mijn gewone PC (ook mijn gamebak) met een oude ATi Radeon x1900. Ik ben positief verrast. Bij vorige versies moest ik gaan lopen hakken in xorg.conf om de vesa driver te gebruiken, maar nu werkt het uit de doos met een fatsoenlijke driver. Ik kan zelfs op de native reso van m'n monitor werken. Ik moet alleen nog proberen of Compiz een beetje performance levert, maar tot nu toe ben ik positief verrast.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mar2zz schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:32:
Volgens mij heeft dat dingen niet direct werken meer te maken met fabrikanten die wel geld steken in windows-ondersteuning. logisch ook aangezien de marktaantallen.

maar ik ben het wel met je eens. die pakkettesttool die statistieken over gebruikte pakketten bijhoud zou ook bij moeten houden (optioneel) wat er veel getruukt wordt na een cleane install. als veel mensen ergens dezelfde .deb wegplukken zorg dan dat dat in de repo komt of in ieder geval in een soort repo "non-standard userchoices of software" ofzo.

ik heb een aantal sites gevonden met tips voor direct na installatie ubuntu doen. daar zijn dingen bij waarvan ik denk dat die standaard al in ubuntu zouden moeten zitten.
Ik heb ook wel eens van datsoort sites gezien, maar meestal slaan ze de plank flink mis wat mij betreft. 9 van de 10 keer is het de persoonlijke mening van iemand waar ik me totaal niet in kan vinden.

Het enige wat ik *algemeen* zou aanraden om te doen direct na installatie, is ubuntu-restricted-extras installeren. Voor de rest is het maar net hoe je het zelf wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

mcDavid schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:46:
[...]

Ik heb ook wel eens van datsoort sites gezien, maar meestal slaan ze de plank flink mis wat mij betreft. 9 van de 10 keer is het de persoonlijke mening van iemand waar ik me totaal niet in kan vinden.

Het enige wat ik *algemeen* zou aanraden om te doen direct na installatie, is ubuntu-restricted-extras installeren. Voor de rest is het maar net hoe je het zelf wilt zien.
Voor subjectieve dingen gaat dit op. Maar op mijn netbook werkt wifi alleen als ik deze PPA toevoeg: https://launchpad.net/~markus-tisoft/+archive/rt3090

Dan denk ik. Why the hell zit dat nog niet in Ubuntu zelf. Juist met nieuwe producten zou ik als Canonical een beetje inspelen op de hype van netbookjes en Ubuntu het goed laten ondersteunen. Maar nee hoor, met 9 van de 11 netbookjes mag je enorm moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat zijn inderdaad dingen die er standaard in zouden moeten zitten, voor de out-of-the-box experience. Maar niet dingen die je standaard zou moeten installeren, want zoals gezegd gaat het om jouw netbook en niet om mijn laptop. Dus, voor de helft mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nee oke, maar standaard op de livecd of in de default repository bedoel ik uiteraard. Nvidia drivers worden ook meegeleverd, maar ook niet geïnstalleerd op mijn PC met een ATI kaart. Op die manier bedoel ik het.

Heeft Linux überhaupt nog geen multitouch in de zin van inzoomen met 2 vingers e.d.? Ik kom het nergens tegen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Merci, ik ga er even induiken.

* Ben.Hahlen meld zich weer af van deze discussie

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Nou, Bluetooth op mijn laptop staat uit volgens Ubuntu en gaat ook niet aan. Apart, wireless en bluetooth zijn gekoppeld in dit apparaat en staan dus beide aan of beide uit. Zoek ik nog even uit.

Goed nieuws: dit bericht komt terwijl ik langs de A73 sta in het groen. Met de datakabel aan mijn Nokia N79 komt er netjes een entry in het menu van de networkmanager. Je kiest het land en de provider en je kan zo aan de gang :) Nice 8)

Om dit eenvoudig aan het werk te krijgen in Windows moet ik eerst Nokia PC Suite installeren en van daaruit gaan werken. Dus eerst een third party app voor een stukje functionaliteit die Linux Built-in heeft. Life's good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Theimon schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:07:
Nou, Bluetooth op mijn laptop staat uit volgens Ubuntu en gaat ook niet aan. Apart, wireless en bluetooth zijn gekoppeld in dit apparaat en staan dus beide aan of beide uit. Zoek ik nog even uit.

Goed nieuws: dit bericht komt terwijl ik langs de A73 sta in het groen. Met de datakabel aan mijn Nokia N79 komt er netjes een entry in het menu van de networkmanager. Je kiest het land en de provider en je kan zo aan de gang :) Nice 8)

Om dit eenvoudig aan het werk te krijgen in Windows moet ik eerst Nokia PC Suite installeren en van daaruit gaan werken. Dus eerst een third party app voor een stukje functionaliteit die Linux Built-in heeft. Life's good :)
Heb je BT in windows via fabrikant app van bijv HP uitgeschakeld? Dan heeft BT in Linux er bij mij ook geen zin meer in...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou, met die N96 werkt het dus ook out of the box met een vodafone branded toestel :) Nou ja, laten we maar zo denken: BT verbruikt meer powerrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Toshiba heeft er ook een handje in bluetoot moeilijk aan te zetten. Uiteindelijk is het mij "gelukt", in de term "soms start hij automatisch op, en soms is hij met geen mogelijkheid aan te krijgen.

Edit: even een vraagje nog van mijn kant: iemand anders problemen met alle nederlandse vertalingen updates? Sinds enkele dagen krijg ik bij het zoeken naar updates standaard bij alle "translation NL" een mislukt. Ik heb al van server gewisseld, maar dat mocht niet baten helaas :(

[ Voor 12% gewijzigd door Orian op 10-03-2010 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

letatcest schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:42:
[...]
Nou, met die N96 werkt het dus ook out of the box met een vodafone branded toestel :) Nou ja, laten we maar zo denken: BT verbruikt meer powerrrrrr
Dat is dan ook weer zo :) Zo'n datakabeltje neemt ook niet belachelijk veel ruimte in dus zolang het werkt heb ik niks te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, ik heb het gevoel dat Flash ineens slechter werkt (of ineens...) het begon met dat het me opviel dat als je rechtermuisknop (in een flash-pagina) --> settings doet en dan nog iets wil doen. Dan werkt flash niet meer. Meer mensen last van? Of is het weer een specifiek 64 bits probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag nog, maar kan niet werkend krijgen:
• Windows in KVM draaien op Ubuntu, op een dual-boot machine op 1 HDD
• Een Grubuntu i.p.v. grub2. Dus grub2 met een leuke theme, afbeelding.
• Veel mooiere electricsheep, ik ben 2 uur bezig geweest om dat schaap werkend te krijgen, is het niet eens supermooi. 8)7
• De symlink naar E:\planning.rtf (op NTFS automounted externe schijf) automatisch laten openen met Abiword. Nu vraagt hij steeds naar wat ik wil doen met het uitvoerbare bestand. Ik heb het opgelost door een sneltoets te maken alt+e naar '/usr/sbin/abiword /media/SAMSUNG/planning.rtf', maar de symlink op het bureaublad hoort ook te werken.

Ben blij dat ik eindelijk de overstap heb gemaakt van single-boot naar dual-boot! :)
Ik vind GNOME alleen wel erg saai, overstappen wil ik alleen nog niet doen, omdat de meeste themes maar een paar knoppen bevatten en ik wel graag genoeg opties wil, maar ook een schoon bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
letatcest schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 15:41:
Trouwens, ik heb het gevoel dat Flash ineens slechter werkt (of ineens...) het begon met dat het me opviel dat als je rechtermuisknop (in een flash-pagina) --> settings doet en dan nog iets wil doen. Dan werkt flash niet meer. Meer mensen last van? Of is het weer een specifiek 64 bits probleem?
Nee hoor ;) Heb er ook last van op mijn 64bits versie.. heel vervelend (zeker met YouTube filmpjes)

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:40:

• De symlink naar E:\planning.rtf (op NTFS automounted externe schijf) automatisch laten openen met Abiword. Nu vraagt hij steeds naar wat ik wil doen met het uitvoerbare bestand. Ik heb het opgelost door een sneltoets te maken alt+e naar '/usr/sbin/abiword /media/SAMSUNG/planning.rtf', maar de symlink op het bureaublad hoort ook te werken.

Laatst ook zoiets gehad, maar het is heel simpel:
Rechtsklikken, naar eigenschappen/properties, dan naar de tab "openen met" en daar de applicatie opgeven. Dat wordt dan wel gelijk de standaard app voor alle files van dat type.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Ik zal eens proberen :P
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:40:
Ik wil graag nog, maar kan niet werkend krijgen:
• Windows in KVM draaien op Ubuntu, op een dual-boot machine op 1 HDD
KVM bedoel je een virtualmachine mee? Probeer virtualbox anders eens (als je ook usb support wilt moet je de peul versie hebben, die staat niet in de repo's)
• Een Grubuntu i.p.v. grub2. Dus grub2 met een leuke theme, afbeelding.
probeer dit of dit
• Veel mooiere electricsheep, ik ben 2 uur bezig geweest om dat schaap werkend te krijgen, is het niet eens supermooi. 8)7
kende ik niet maar even gegoogled, ziet er mooi uit. * Icyzer voegt toe aan todolist
Hier eerder al gemeld, zou moeten werken, gewoon preferences en dan programmas waarmee te openen.
Ben blij dat ik eindelijk de overstap heb gemaakt van single-boot naar dual-boot! :)
Ik vind GNOME alleen wel erg saai, overstappen wil ik alleen nog niet doen, omdat de meeste themes maar een paar knoppen bevatten en ik wel graag genoeg opties wil, maar ook een schoon bureaublad.
Als je gnome niet helemaal bevalt raad ik je aan emerald te installeren. Dit vervangt GTK en icm compiz geeft een iets meer customizable en mooiere desktop. Probeer het eens

Een klein vraagje van mijzelf. Ik gebruik een dualmonitor setup met mijn laptop (nvidia twinview). Werkt allemaal prima hier, maar ik vroeg me af of er een simpel command is om te checken of de tweede monitor is ingeplugt (enzoja die aan te zetten). Anders moet ik namelijk steeds in en uitloggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Icyzer op 11-03-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

letatcest schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 15:41:
En als je compiz uitschakelt (Desktop effects)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vicarious schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 06:09:
[...]

En als je compiz uitschakelt (Desktop effects)?
Nee, dat is niet het probleem (maakt natuurlijk wel verschil als je HD flash filmpjes full screen wil afspelen, weet neit of dat een ati-only ding is trouwens), het gaat echt om de functionaliteit van Flash (64 bit versie only problem?). Als je bijvoorbeeld een site hebt die toegang wil tot je microfoon of je camera (of je klikt rechtermuisknop en dan settings in een flash-scherm) dan krijg je zo'n settings-popup en vanaf dat moment kun je niks meer in dat scherm, behalve herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik had inderdaad het zelfde met 64-bit en flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcDavid schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 10:48:
Ik had inderdaad het zelfde met 64-bit en flash.
wrange 'lol' @ mezelf.. en maar klooien en pielen om die 10.1 beta 3 (van Flash) aan de praat te krijgen, is het voor win/mac 32/64 bit, maar voor linux.. alleen 32 bit. Jaaaaa dan kun je natuurlijk aan de gang blijven (had men er wel even bij mogen zetten van mij, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

letatcest schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 10:20:
[...]
Nee, dat is niet het probleem (maakt natuurlijk wel verschil als je HD flash filmpjes full screen wil afspelen, weet neit of dat een ati-only ding is trouwens), het gaat echt om de functionaliteit van Flash (64 bit versie only problem?). Als je bijvoorbeeld een site hebt die toegang wil tot je microfoon of je camera (of je klikt rechtermuisknop en dan settings in een flash-scherm) dan krijg je zo'n settings-popup en vanaf dat moment kun je niks meer in dat scherm, behalve herladen.
nouja, toen ik 64 bits ubuntu had had ik ook een probleem met de functionaliteit, want de knoppen werkten bij mij dus niet. Ik moest eerst met de rechtermuisknop ergens op klikken en dan pas kon ik met d elinkermuisknop een knop bedienen. En toen ik Compiz uitschakelde werkte het wel gewoon. Roep dus niet te hard dat Compiz niets te maken heeft met de functionaliteit van die flashplayers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb gisteravond die 2e howto gedaan! Resolutie even op native gezet in dat config-bestand, eigen achtergrondje erbij geklust, en het resultaat is best nice! :9 Zal vanavond misschien even een filmpje ofzo posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb flash geinstalleerd door op labs.adobe.com de .so te downloaden van 11mb en die in /lib64/modules/mozilla/plugins te zetten. Het werkte eerst niet via een symlink die door het systeem was aangemaakt en ook niet door het installeren van flash via de apt-get package manager.

Maar gelukkig draait flash nu gewoon op mijn computer, op nieuwe installaties is het ook heel makkelijk te installeren, kwestie van 1 bestand halen van labs.adobe.com en het werkt! Perfect kan ik helaas niet zeggen, flash werkt beter op Windows, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Hoe kom je aan een image van ubuntu/debian waarbij je totaal geen programma's hebt geinstalleerd als je die installed? (behalve synaptic en gnomedesktop dan). Ik heb een debian geprobeerd maar die doet ook al zoveel meuk. en uninstallen is geen goed idee, evolution uninstallen bijvoorbeeld maakt dingen kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mar2zz schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:52:
Hoe kom je aan een image van ubuntu/debian waarbij je totaal geen programma's hebt geinstalleerd als je die installed? (behalve synaptic en gnomedesktop dan). Ik heb een debian geprobeerd maar die doet ook al zoveel meuk. en uninstallen is geen goed idee, evolution uninstallen bijvoorbeeld maakt dingen kapot.
Server install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD
Alternate Installer kan misschien ook extra opties geven, deze ondersteunt bijvoorbeeld LVM.

Bij Fedora en CentOS kun je de package list customizen en dan moet je gewoon zoveel mogelijk uitzetten. Dat zal waarschijnlijk ook wel kunnen. Zie ook http://idzme.wordpress.com/2008/05/17/mini-xubuntu-new/ en Google eens op 'mini ubuntu', 'minimal ubuntu', er is erg veel materiaal beschikbaar.

Dit artikel beschrijft het installeren van een minimaal grafisch Ubuntu systeem in het Nederlands: http://wiki.ubuntu-nl.org/MiniUbuntu

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ah dank handige links. ik ga daar even mee stoeien in virtualbox en dan voor het eggie. ik vind het erg vervelend dat er zoveel programma's meekomen met de normale install. fspot, evolution, totem, de games, epiphany etc... ik wil gewoon mijn eigen meuk daarvoor in de plaats. jammer dat er niet een empty desktop cd voorhanden is die een grafische install doet tot en met gnome/kde/ice/tux etc... van windows is het ook vervelend met die oemcdś waarbij je ongevraagd meuk mee krijgt die je moet uninstallen en vervangen voor je eigen favorites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Check dan eens distro's die vanuit niets beginnen??

Ubuntu is geen do-it-yourself uitgave. Hoewel het natuurlijk wel een leuk tweak-projectje zou zijn.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:34:
ik vind het erg vervelend dat er zoveel programma's meekomen met de normale install. fspot, evolution, totem, de games, epiphany etc...
Dit is bij andere OS'en precies hetzelfde :? Het is vrij gebruikelijk om een desktop omgeving enigzins bruikbaar te maken door dat soort programma's mee te leveren. Ik wil bijvoorbeeld Windows 7 of Mac OSX wel als voorbeeld nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
welke distro begint vanuit niets maar is wel debian-based? Ik ben bekend met synaptics enzo maar niet met yum/pacman etc.

andere os'en leveren ook al wat mee, maar met windows maakte ik een nlite/vlite-cd en gooide alles eruit wat ik niet nodig had/vond. nu zoek ik zeg maar een ulite of dlite-tool.

[ Voor 42% gewijzigd door Mar2zz op 13-03-2010 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:31:
welke distro begint vanuit niets maar is wel debian-based? Ik ben bekend met synaptics enzo maar niet met yum/pacman etc.

andere os'en leveren ook al wat mee, maar met windows maakte ik een nlite/vlite-cd en gooide alles eruit wat ik niet nodig had/vond. nu zoek ik zeg maar een ulite of dlite-tool.
Neem een Ubuntu server-install CD of een Debian net-install CD en bouw op die manier je ideale desktop ;)

/me is overigens blij met al die extra programma's maarja ik moet daar dagelijks mijn werk mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ben je op zoek naar zoiets.. Zelf al een paar succesvolle installs mee gehad, al is er soms wel een tweakgehalte om het op de rails te krijgen:

Ubuntu MINI.ISO

Command-Line Install kiezen. Voordeel hiervan is natuurlijk wel dat je (zoveel mogelijk) de laatste packages krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik draai nu een mini-ubuntu-install in een v-box en ik ga er zo ook een met arch doen. De ubuntu minimal werkt wel ok, bedankt voor de tip!. nu alleen nog besluiten of ik echt wel gnome wil, misschien wel wat lichtere omgeving. Ik doe toch ook nog maar weer eens een arch-poging virtueel.

't is wel een groot bos met veel bomen als je handmatig packages gaat selecteren. wellicht een textbased linux in combinatie met een aantal (zelfgeschreven) scripts zal een stuk sneller werken. ik zag ook dat er SIS drivers geselecteerd kunnen worden, vreemd genoeg doet een full ubuntu dat niet terwijl ik wel met een sis-kaart zit in mijn laptop. (nu zeg ik niet dat dat gaat werken als ik die selectie doe want dat is jammer genoeg weer niet te testen in virtualbox)

edit:
leuk! ik heb een compleet kale xubuntu zonder applicaties voor elkaar gekregen. alleen systeemtools zijn aanwezig, dus ik kan verder alles via synaptics installeren. Ik heb al wel een paar gare foutmeldingen gekregen maar die los ik later wel op. eens kijken of ik alles functioneel krijg.

Wat is mozilla weave toch handig. addon installen en alle websites zijn alweer ingelogd e.d.. dat configgen van linux is wel vies verslavend... zo 1e berichtje vanuit een een minimale grafische OS poging is een feit...!

[ Voor 25% gewijzigd door Mar2zz op 13-03-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ha, ja, leuk, ook eens proberen in een vboxje.
iemand al met Lubuntu geexperimenteerd? Wil dat eigenlijk bij mijn tante op een veel te ouwe laptop installeren binnenkort (gnome is wat zwaar daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:30:
[...]

Dit is bij andere OS'en precies hetzelfde :? Het is vrij gebruikelijk om een desktop omgeving enigzins bruikbaar te maken door dat soort programma's mee te leveren. Ik wil bijvoorbeeld Windows 7 of Mac OSX wel als voorbeeld nemen ;)
Jawel. Het zijn juist die extra programma's die het OS maken wat het is.

Dingen als office-applicaties e.d. kun je natuurlijk je vraagtekens bij zetten, maar een file-manager, pakketbeheer, enz. dat hoort er toch wel echt bij. Het is maar net waar je de grens trekt. Een "zo kaal mogelijke" distributie is dan ook niet te defineren lijkt me. Want je kunt iedere distro zo ver afpellen tot je alleen de kernel over houdt, maar dat wil je ook niet.

nja misschien wel, maar tegen die tijd mag je een topic openen dat je een eigen distro wilt maken

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 13-03-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn oude Toshiba M40 deed er inmiddels 4 minuten over om XP op het scherm te krijgen. 30s in Ubuntu. Installatie zonder gezeik, werkt in een keer, fantastisch! Ben helemaal om, heb het ook gelijk op mń Acer gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
op zich is het wel zo dat applicaties het os maken. maar ik vind dat een full buntu veel meeinstalled wat je of nooit gaat gebruiken (duffe games) of niet lekker werkt of brak is. bij wijze van experiment heb ik ubuntu geprobeerd zonder extra programma's te installeren omdat het al zo compleet geleverd wordt.
daarbij liep ik tegen bugs aan in evolution en fspot bijvoorbeeld. rhythmbox heeft een paar van mijn muziekbestanden corrupt gemaakt bij het updaten van tags. totem moet soms 2x opgestart worden om een avi af te spelen.

dus daar begint het vervangen al. gelukkig is er dus de serverinstall... en gelukkig is er virtualbox zodat ik kan stoeien met diverse distro's op de pc terwijl ik firefox er lekker naast kan draaien zodat big brother google mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een minimale Debian installatie doen door in de setup de optie desktop-omgeving af te zetten... en dan kan je met een paar commando's een window-manager naar keuze installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
volgens mij heb ik mijn nlite voor ubuntu gevonden: Reconstructor. eens kijken wat dat allemaal kan.

Ik heb overigens vanmiddag een debian netinstall gedaan. inderdaad zonder desktop, en daarna xfce geinstalled. verschilt weinig van kale xubuntu die ik vanaf mini ubuntu had geinstalled.

Reconstructor is een live-cd builder waarmee je debian of ubuntu als basis pakt, vervolgens uitkleed/aankleed/customized/themed etc en dan je eigen live-cd / install cd bouwt. tijd voor een Mar2zzuntu

[ Voor 59% gewijzigd door Mar2zz op 14-03-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Is het de-installeren van de pakketten die je niet nodig hebt niet een snellere optie? Just a thought... Als ik in de software manager naar installed packages ga kan ik ze allemaal 1 voor 1 uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
http://wiki.archlinux.org/index.php/GNOME

Vergeef me dat ik hier af en toe veel vanuit mijn Arch liefde post. Ik draai nog steeds een ubuntu op een laptop...

However: deze pagina maakt veel duidelijk wat er meegeleverd wordt met gnome. De applicaties lijken verdacht veel op een standaard ubuntu-install..needless to say dat vanuit Arch na installatie dit allemaal slechts optioneel is. Vrijheid bij het kiezen van een DE..
Ik weet niet of het mogelijk is om met ubuntu text-based uit te komen en dan per pakket te kunnen kiezen..

Goed leesvoer imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Vicarious schreef op zondag 14 maart 2010 @ 10:29:
Is het de-installeren van de pakketten die je niet nodig hebt niet een snellere optie? Just a thought... Als ik in de software manager naar installed packages ga kan ik ze allemaal 1 voor 1 uitvinken.
dat is ook wel easy idd. maar een eigen install cd is net zo makkelijk toch?
Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!