Sst.
[ Voor 99% gewijzigd door EBdetail op 13-08-2022 08:11 ]
[ Voor 99% gewijzigd door EBdetail op 13-08-2022 08:11 ]
Ik raad je aan om dit draadje eens te raadplegen: https://forum.carclean.co...eidingen-en-tutorials.35/Hari-Bo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:48:
Hier graag wat advies gewenst in de wereld van auto detailing
Ik heb een oldtimer welke door onderhoud afgelopen jaar aardig stoffig is aan de buitenzijde, en wil deze graag weer laten glimmen.
Een paar maanden geleden heb ik een FLEX PE14-1-180 op de kop getikt, enkel de body en nog geen polijstschijven en/of poetsmateriaal.
Dit topic heb ik even globaal doorgenomen en ik kom mooie resultaten tegen, maar ik ben een beginner en vraag mij af met welke middelen kan ik al een redelijk goed resultaat halen zonder al te veel ervaring behalve de auto standaard wassen.
Onderstaande heb ik volgens mij minimaal nodig, maar merk etc kan ik geen keuze maken wat voor een beginner te doen is.
- klei
- polijstschijf materiaal wol?
- steunschijf
- polijstmiddel
't is een hobby ...
[ Voor 99% gewijzigd door EBdetail op 13-08-2022 08:12 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 11-08-2022 23:46 ]
35 uur 😱 is een hele klus maar het resultaat is super. Heel mooiEBdetail schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:29:
Deze week heb ik mij bezig .ogen houden met deze 18 jaar oude 996 turbo S. Dit was een spannende week. Zeker met deze lakdikte. En de staat van de lak. Ik ben er 35 uur mee bezig geweest. Het kenteken is geen probleem dat het in beeld is.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Waxoyl is niet echt de moeite waard en wordt inderdaad veel verkocht vanuit autodealers als wonder product. Er zit een enorme marketing/commerciële (koppel)verkoop achter. Een quick detailer is wat het woord al zegt "een snelle opfrisser" al dan niet met wat additieven om wat bescherming toe te passen.Sturgeon22 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
Hoi allemaal,
Hierbij een paar vragen van een nieuweling op het gebied van detailing. Ik heb afgelopen maand mijn nieuwe auto opgehaald, welke door de dealer is voorzien van een Waxoyl behandeling. De auto heeft een mooie, diepe glans en water parelt goed, maar een beetje googlen en rondkijken op dit forum laat zien dat Waxoyl niet echt de moeite waard is. Nu heb ik een paar vragen:
- Moet ik de Waxoyl laag verwijderen, voordat ik een nieuwe coating/quick detailer kan aanbrengen of kan ik dat laten zitten?
- Ik wil een Nilfisk 130 Power Control hogedrukreiniger aanschaffen, zodat ik de auto met foamgun regelmatig snel kan reinigen. Is de Monello foamgun en foam een goede keus (https://www.carclean.com/...000ml-voordeelbundel.html) of beter een andere gun/ander foam?
- Welke autoshampoo en coating/quik detailer raden jullie aan?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
[ Voor 3% gewijzigd door Spurlie op 12-08-2022 15:28 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dank je wel voor het compliment. Wordt gewaardeerd. Knip, niet in de slachtofferrol kruipen.Boeryepes schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:08:
[...]
35 uur 😱 is een hele klus maar het resultaat is super. Heel mooi
ja, ik heb er een coating op gezet wat echt een dikke laag achterlaat. Wat je dik kunt noemen. Echt een membraam. Deze coating is zelfs meetbaar. Tevens stapelbaar. Breng je daar een tweede laag van aan dan wordt de coating zelfhelend. Lichte krasjes verdwijnen door hitte. Daarna afgewerkt met een 100% chemische coating. Deze 3 lagen bij elkaar zijn ongeveer 3 micron dik. En dat is dik voor een coating.jfeelders schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:08:
Als de laklaag zo dun is dan wordt het voor volgende detailleerklussen nog moeilijker. Heb je voor de afwerking van de lak bij deze beurt speciale toekomstgerichte keuzes gemaakt?
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 12-08-2022 20:05 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 13-08-2022 09:03 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 13-08-2022 09:04 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Laurences op 17-08-2022 17:21 ]
Ik heb zelf ook zo'n Nilfisk, volgens mij de E160.1. Gekocht voor 270€ toen die een keer bij ibood langs kwam. Werkt prima, druk is niet te hoog voor de auto. Die spec neem ik altijd met een korreltje zout, het is echt niet zo dat 150 wel kan en 160 net niet meer; het hangt volgens mij ook af van je watertoevoer af of je uberhaupt die waardes kan halen.Laurences schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:11:
Na zojuist mijn eerste en complete (later meer) bestelling gedaan te hebben met vele middeltjes om de auto spik & span te maken, ben ik nu op zoek naar een goede hogedrukreiniger.
Ik heb de monello Lancia 2.0 foam gun bestelt icm de monello artico magico snow foam voor het voorwassen.
De connector bestel ik er zo los bij, afhankelijk van het merk hogedrukreiniger.
Welke kunnen jullie mij hiervoor aanraden? Ik lees op carclean goede ervaringen met de e150.2-10 H (waarbij de H aangeeft dat het om een ingelegde waterslang gaat, wat kwalitatief dat weer beter zou zijn). Deze is echter 150 bar en op coolblue kom ik zelfs de versie van 160 bar tegen. Is dit niet véél te veel voor de autolak? De druk is op het apparaat namelijk niet in te stellen.
In eerste instantie gaat het mij nu om een hogedrukreiniger voor de auto.
Budget tot ~350 euro maar liefst geef ik wat minder uit.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
[ Voor 6% gewijzigd door toimoi op 19-08-2022 09:41 ]
[ Voor 3% gewijzigd door _Brad_ op 20-08-2022 15:16 ]
't is een hobby ...
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wise enough to play the fool
Ze hebben verschillende hulpstukken: https://www.boels-huurser...t.b.v.-tapijtreiniger-128teacher schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:59:
De zuigmond van die huurdingen is nogal aan de grote kant voor autohoekjes.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
@DetailingBySmotske
[ Voor 11% gewijzigd door Laurences op 07-09-2022 16:27 ]
Ik had de mail gehad, meteen maar weer wat dingen besteld.Kraz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:58:
Voor de geinteresseerden;
Vandaag is er 13% korting bij CarClean.com op álle producten.
Gebruik hiervoor de code; deflatie
Ik ook. En vandaag maar meteen gebruik 😜FabianGTI schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:43:
[...]
Ik had de mail gehad, meteen maar weer wat dingen besteld.
Nu thuis nog een goede smoes verzinnen dat het enkel spullen zijn die op waren..
[ Voor 8% gewijzigd door Theone098 op 11-09-2022 18:11 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 11-09-2022 18:21 ]
Die van mij helpen niet. Die willen er alleen maar gebruik van makenCard Nox schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:20:
Ik heb vorig weekend gedaan met wat hulp 😉😘
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb t pal in de zon gedaan en was niet te doen, dus niet erg happy met 't resultaat.
@DetailingBySmotske
Krassen zijn inderdaad minder snel te zien. Nadeel van een lichte kleur is dat het resultaat van een poetsbeurt wat minder spectaculair is. Zo is het altijd wat natuurlijkSmotske schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:57:
Bij een nieuwe auto, waar je niet mega veel tijd in wilt steken zou ik eerst eens goed grondig wassen, eventueel kleien, en dan een makkelijke coating aanbrengen zoals Gyeon Ceramic Detailer. Zit net ff wat langer dan WetCoat.
Heb je lang genoeg profijt van, en gemakkelijk aan te brengen na een wasbeurt.
Wel een "makkelijke" kleur wit. Daar zie je krassen toch een stuk minder snel op.
Dofheid valt opzicht reuze mee als je een wat zachtere klei gebruikt. In klei heb je meerdere gradaties. Gebruikt wel een goede claylube, of in een flaconnetje een stevige sapje met je shampoo. Na het keien weer goed wassen voordat je gaat coaten.Basket Kees schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:04:
[...]
Krassen zijn inderdaad minder snel te zien. Nadeel van een lichte kleur is dat het resultaat van een poetsbeurt wat minder spectaculair is. Zo is het altijd wat natuurlijk
Heb ik het verkeerd begrepen dat kleien voor enige dofheid zorgt en dat je dan eigenlijk moet polijsten erna? Of voorkom je dat door een zeer fijne klei te gebruiken?
Maar goed om te horen dat ik aardig in de goede richting aan het denken was met vooral goed reinigen en dat een (eenvoudigere) coating toch de moeite is. Dank je!
@DetailingBySmotske
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 20-10-2022 14:54 ]
't is een hobby ...
Ik heb twee maanden terug de Pro gekocht voor €130,- op Amazon NL. Ik wilde gewoon degene met het meeste vermogen. Ik heb hem nog niet gebruikt voor mijn auto, maar wel de bank en de stoelen en daar kwam echt een hoop troep mee uit. Hij lijkt het dus prima te doen. Ik heb tot nu toe alleen wel het meegeleverde flesje gebruikt. En gehoorbescherming gebruikt, want hij maakt flink lawaai, maar doet wel wat ie moet doen. Tot zover mijn ervaringThinkPad schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:30:
Iemand recentelijk nog een Bissell aangeschaft? Ben aan het kijken naar eentje, maar ze lijken allemaal op elkaar. Kon geen website vinden waar ik ze makkelijk kon vergelijken dus heb de specs even in Excel gezet:
[Afbeelding]
Volgens mij zijn dit de modellen die je bij diverse webshops kunt verkrijgen. Andere varianten niet gezien.
Zoals ik het nu zie is de 1558N wel een goede sweetspot qua specs/prijs.
De "HeatWave-technologie" is naar mijn idee vrij beperkt. Ik snapte al niet hoe ze met 330W genoeg vermogen hadden voor de motor + een verwarmingselement. Maar er zit dus geen verwarmingselement in, ik las dat ze de warmte van de motor langs het watertankje leiden. Zet niet echt zoden aan de dijk denk ik.
En wat gebruiken jullie voor sproeimiddel om erin te gieten? De meegeleverde flaconnetjes zijn een keer leeg natuurlijk. Kun je daar ook gewoon APC o.i.d. voor in de plaats gebruiken?
Zo doe ik het ook met mijn Spotclean Pro. Ook n.a.v. tips van Youtubers. Ik zie alleen maar voordelen met deze methodiek:toimoi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:13:
@ThinkPad De ene Youtuber die ik regelmatig kijk (Detail Geek), gebruikt v.z.i.w. alleen (warm) water in zijn apparaat, hij spuit de oplossing met APC of andere reiniger vooraf direct op de stof, werkt deze in, en gebruikt de Bissel Spot Clean Pro alleen om het schoonmaakmiddel op te zuigen/na te spoelen met water.
Een andere (Car Cleaning Guru) doet hetzelfde maar zuigt het residu op met een stofzuiger - geen Bissel dus. Hij laat zijn proces hier goed zien en licht daarbij toe dat dit in zijn ervaring weinig kwaad kan.
Maar ik moet zeggen dat ik (maar ook mijn vriendin) een Bissel wel een interessant apparaat vinden - ook om kleden schoon te maken bijvoorbeeld. Ze zijn alleen vrij duur als je ze eigenlijk alleen wil proberenmisschien maar eens eentje huren.
[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 20-10-2022 15:40 ]
Interesting times...
kazzzdafke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:43:
Even de voorraad maar weer aangevuld:
- CarPro - Lift Snow Foam 4000ml
- CarPro - Reset 4000ml
- CarPro - Hydro2 Lite Wetcoat 1000ml - Met extra professionele Canyon sprayer
- CarPro - Spotless 2.0 1000ml - Met extra professionele Canyon sprayer
- CarPro - Iron X LS 1000ml - Met extra professionele Canyon sprayer
Interesting times...
Je kan deze eens proberen?Provin915 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:46:
Beste Tweakers
Ik heb een beginnersfout gemaakt door APC direct te spuiten op m’n bekleding en ik heb dit niet goed geborsteld waardoor ik nu vlekken heb. Weet iemand wellicht hoe ik dit zelf kan schoonmaken of moet ik dit nu professioneel stomen?[Afbeelding]
Interesting times...
Helaas niet, maar ik zal eens even rond vragenNederlandhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:48:
@Provin915
Heb je iets van een extractor? Eventueel bij iemand te leen?
Dat zou namelijk mijn eerste ingeving zijn.
Zal even kijken of het nodig is om weer een product aan te schaffen, maar bedankt voor je moeite.kazzzdafke schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:08:
[...]
Je kan deze eens proberen?
https://www.cardetail.be/...e-auto-interieurreiniger/
[ Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 31-10-2022 20:13 ]
De vlekken zijn achtergebleven product. Ik zou met warm water (geen toevoegingen) een deel van de zetel nat maken en met een microvezeldoek het water inwrijven en vervolgens opdeppen. En dit een paar keer herhalen. Steeds zorgen dat je met propere doeken werkt. Dan laten drogen en kijken of je een mooi resultaat hebt.Provin915 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:46:
Beste Tweakers
Ik heb een beginnersfout gemaakt door APC direct te spuiten op m’n bekleding en ik heb dit niet goed geborsteld waardoor ik nu vlekken heb. Weet iemand wellicht hoe ik dit zelf kan schoonmaken of moet ik dit nu professioneel stomen?[Afbeelding]
't is een hobby ...
Al resultaat geboekt? Wat heb je gedaan? Nieuwsgierig 😁Provin915 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:46:
Beste Tweakers
[ Voor 78% gewijzigd door deepbass909 op 16-11-2022 16:35 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 16-11-2022 16:36 ]
https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen
[ Voor 7% gewijzigd door saveljos op 19-11-2022 15:57 ]
Lees er verschillende ervaringen over. De sponsjes werken goed, maar je moet er inderdaad niet te hard mee schrobben want dan beschadig je het leder klaarblijkelijk.Untouchablezz20 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:34:
Ik wil mijn stuur weer mat krijgen en heb even de zoekfunctie gebruikt en zag dat iemand wonderspons/melaminespons van de action heeft gebruikt. Heeft een schurende werking, maar als je dit product met beleid gebruikt krijg je geen beschadigingen, of wel?
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zojuist gekocht.Rivanov schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:37:
[...]
Lees er verschillende ervaringen over. De sponsjes werken goed, maar je moet er inderdaad niet te hard mee schrobben want dan beschadig je het leder klaarblijkelijk.
Ik heb momenteel de Matt Cleaner van Stipt te leen van een collega. Gebruik hiervoor een normaal sponsje. Dat werkt opzich ook goed. Wil eigenlijk nog de Cleaning Brush erbij halen.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Untouchablezz20 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:34:
Ik wil mijn stuur weer mat krijgen en heb even de zoekfunctie gebruikt en zag dat iemand wonderspons/melaminespons van de action heeft gebruikt. Heeft een schurende werking, maar als je dit product met beleid gebruikt krijg je geen beschadigingen, of wel?
Nog “nagespoeld” met vochtige doek?JaMaaT schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:33:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor en na met sponsje van de action.
Ik heb een partij benaderd die het kan opschonen met behulp van een extractor, maar moet nog een afspraak makenCard Nox schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:36:
[...]
Al resultaat geboekt? Wat heb je gedaan? Nieuwsgierig 😁
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
De ene is een wax en de andere is een polish. In jouw geval is Turtle Wax Metallic de beste oplossing. Maar ik denk dat je beter dit spul gebuikt: Turtle Wax Sealant WaxTheBrut3 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:34:
Amateur autowassert hier. Bij mij bestaat een beurt uit snowfoam, wassen, drogen en ramen nog eens apart doen.
Ik ben aan het kijken voor vloeibare wax, gewoon mainstream en betaalbaar. Dan kom ik uit op een Turtle Wax Metallic. De kleur van mijn auto is Saphirschwarz Metallic van BMW. Is deze wax dan oké? Of wil ik zoiets: https://www.carclean.com/...c-black-polish-500ml.html
't is een hobby ...
Die is dan voor de volgende keer. Heb inmiddels een bestelling de deur uit gedaan voor de Metallic Was._Brad_ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:35:
De ene is een wax en de andere is een polish. In jouw geval is Turtle Wax Metallic de beste oplossing. Maar ik denk dat je beter dit spul gebuikt: Turtle Wax Sealant Wax
Haha, de hele site crasht om 14 uur...TheBrut3 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:39:
Kortingen bij Carclean; https://www.carclean.com/nl/blackfriday
https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen
't is een hobby ...
Accessoires heb ik. Heb zo'n wash pad in plaats van een handschoen, idee is ongeveer hetzelfde._Brad_ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:22:
Zeker een mooie starterset. Misschien ook een wasmitt erbij nemen? Succes.
Borsteltje heb ik nog niet, misschien voor in de toekomst.Card Nox schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:21:
@TheBrut3, Emmers, verschillende handdoeken (in ieder geval voor de velgen en lak apart), evt borsteltje voor hoekjes waar je met een washmit niet zo goed komt.
Kleien nog nooit gedaan, dus hopelijk helpt YT. Lak is oké, is een auto van 12-2018. Maar is niet echt super bijgehouden.LVGH schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:43:
@TheBrut3 De basics is vooral de juiste techniek en (beginners)fouten voorkomen. Met name met kleien is de kans het grootst dat je schade aanricht. Is het een auto die al vol met swirls en krassen zit dan maakt het niet zoveel meer uit, dan wordt het toch nooit mooi zonder te polijsten. Maar bij een nette lak zou ik eerst de juiste wastechnieken aanleren. Maar misschien kun je dat al. we kunnen dat niet beoordelen obv een productlijstje.
[ Voor 10% gewijzigd door JT op 02-01-2023 21:55 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 03-01-2023 19:53 ]
Nee, dat is geen probleem.SanderH_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:44:
Binnenkort een ieuwe wagen waarvan ik de wielen ga coaten (Gyeon Rim). Om het grondig te doen wil ik wiel per wiel gaan demonteren. Ik heb enkel een hydraulische krik ter beschikking, geen assteunen of dergelijke.
Mijn idee is om wiel per wiel te demonteren > grondig reinigen > coating aanbrengen. Ik reken ongeveer 1 uur per wiel (vanaf demonteren tot terug monteren). Kan het kwaad om de krik 1 uur lang "actief" te hebben zolang ik met het wiel bezig ben?
[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 03-01-2023 19:48 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq