Ik heb de afgelopen week mij rotgelezen vanwege de komst van een nieuwe koe op wielen. Zwarte Honda Civic Sedan 1.5T in de kleur Crystal Black Pearl. Afgelopen 10 jaar zijn mijn schoonmaak producten uitgedund tot een half flesje aangekoekt Turtle Wax en de Turtle Wax shampoo is na 10 jaar eindelijk op.
Tijd voor een schoon begin maar man man man wat zijn er veel aan producten bijgekomen.
Heb ernstig getwijfeld of ik niet gewoon een Bob carwash Unlimited abonnement moet nemen, maar ik kreeg het gewoon niet over mijn hart. En auto wassen geeft mij altijd een super zen gevoel.
Maaaaaarrrrr, heb helaas nog geen studie afgerond in car detailing dus zou graag even mijn boodschappenlijstje willen verifieren met de pro's zodat ik geen rare dingen doe. (Washmitt en emmers heb ik al sinds kort)
Mijn was strategie zou het volgende zijn na komst auto:
In Wasbox
- Velgen behandelen met Iron Remover, laten inwerken en uitspoelen
- Auto in foam zetten (Hebben goede dikke foam wat lang blijft plakken ook)
- Afspuiten met kalkvrij water
- 2 emmer methode hand was inclusief velgen (tussendoor misschien nog afspuiten/doorweken)
- Afspuiten met kalkvrij water
- Vliegroest verwijderaar sprayen/laten inwerken en afspuiten (Monello Iron remover)
- Kleien daar waar nodig
- 2 emmer methode hand was
- Ruiten reinigen met Glass cleaner
- Auto goed afdrogen buiten of in wasbox als het rustig is
- Lak in de wax zetten (velgen ook met zelfde Collinite wax)
- Banden dressing aanbrengen
- Plastic delen met Autoglym Vinyl&rubber care
Onderhoud:
- Ongeveer zelfde als hierboven maar dan zonder klei/wax/vliegroest behandeling
Voor mijn gevoel ontbreekt hier een soort van shampoo die de wax een beetje bijtopt.
Interieur:
- Om de zoveel tijd leer reinigen maar meestal alleen de conditioner gebruiken
- Plastic delen schoonmaken met microvezeldoek en water en vervolgens insprayen met Autoglym Vinyl&rubber care
Uitganspunten:
- Van grootste belang is bescherming van de lak tegen aggresieve stoffen/vogeldroppings en ander boom/teer/asfalt ongein. Daarna komt gemak (Polijsten zal ik niet zo snel zelf doen)
- Glans/beading/dieptekan me allemaal minder schelen. Dan zit volgens mij wel goed zelfs met de meest simpele middeltjes. Heb er ook geen moeite mee om af en toe alles bij te houden.
Vragen:
- In plaats van Collinite misschien "New Fusso Coat 12 Months Dark Wax - 200 gram" aangezien dat speciaal voor donkere kleuren is?
Ik begon met een paar producten en schrok al van de prijs van 70-80 euro en nu is het helemaal bizar voor mijn gevoel (200+ eurotjes voor een paar doekjes en chemicaliën). Geredeneerd vanuit mijn eigen perspectief, want het was gewoon Turtle Wax van de bouwmarkt tot nu toe voor een paar euro's en een aantal oude hemden.
[
Voor 4% gewijzigd door
FlyEragon op 14-03-2023 13:08
]