Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Gonadan
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 18:14
:strip_exif()/u/106968/belkar2.gif?f=community)
- Gonadan
Opvullen is met name integriteit herstellen, het zicht wordt daar lang niet altijd beter van.FlyEragon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:25:
Putjes en zelfs mini barstjes kunnen ze tegenwoordig toch heel goed opvullen bij Carglass en vergelijkbare bedrijven?
In mijn geval gaat het echt om kleine pitjes van minder dan een millimeter, heel oppervlakkig. Ik weet dat polijsten kan, tot een zeker niveau. Wellicht zou dat dus kunnen helpen bij zoiets.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is vooral een kwestie van de toeren beperkt houden. Ik heb dat overigens wel zien gebeuren. Iemand die zijn tol te lang op 1 plek hield en toen dwars door de lak ging. Die man had wel een wtf moment, want waarom lukt het die 16 jarige snotneus wel?Gonadan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:03:
Eentje waarmee je niet zomaar door je lak heen bent.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Als je kleine pitjes hebt (steenslag?) dan kan je er ook wat lak in druppelen, dat weer afschuren en dan polijsten. Dat zie je alleen nog als je er naar gaat zoeken.
Omdat deze thread more pics needs enzo:
Wintersetje van de auto afgehaald, en ik had nog een busje vulcanet (de enige waterless die echt werkt) en die eens op de velgen losgelaten. Dat ging dus echt dikke prima.
Wise enough to play the fool
- Gonadan
Is vervuiling of beschadiging? Voor schoonmaken en onderhoud ben ik fan van gliptone.Boinkie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:10:
Vraagje aan de knappe koppen hier. Ik heb op m’n lederen bank wat banden sporen zitten van het vervoeren. Iemand tips/middelen hoe ik deze weg krijg?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vervuiling. Echt zwarte streep op bruin leer.Gonadan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:32:
[...]
Is vervuiling of beschadiging? Voor schoonmaken en onderhoud ben ik fan van gliptone.
Rubberen sporen? Een gum.Boinkie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:10:
Vraagje aan de knappe koppen hier. Ik heb op m’n lederen bank wat banden sporen zitten van het vervoeren. Iemand tips/middelen hoe ik deze weg krijg?
[Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 25-03-2023 09:05]
The best is yet to come
Hmz ken het niet, maar zo te zien waren de handschoenen niet overbodig 😅teacher schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:06:
Ik zou lekker een dual action halen (dus een excenter): https://www.carclean.com/...ffini-evolution-pack.html doe er nog wat 3,5 inch pads bij en je komt een heel eind. Als je geen haast hebt bereik je hele fatsoenlijke resultaten.
Als je kleine pitjes hebt (steenslag?) dan kan je er ook wat lak in druppelen, dat weer afschuren en dan polijsten. Dat zie je alleen nog als je er naar gaat zoeken.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wintersetje van de auto afgehaald, en ik had nog een busje vulcanet (de enige waterless die echt werkt) en die eens op de velgen losgelaten. Dat ging dus echt dikke prima.
Shiny resultaat!
- Gonadan
Beginnen met een zachte, licht vochtige doek en rustig poetsen. Grote kans dat het er zo af gaat.Boinkie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:37:
[...]
Vervuiling. Echt zwarte streep op bruin leer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet. De weekmakers / oliën van het rubber trekken in het leer.Boinkie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:10:
Als het er niet met een "wonderspons" en sterke cleaner vanaf gaat zit het in je leer.
De enige optie die je dan nog hebt is het opnieuw (laten) kleuren, nadat het gereinigd is.
Colourlock heeft daar mooi spul voor (sterke reiniger, vetopzuiger, blocker, leder fresh, etc).
- Gonadan

Ik dacht vandaag m'n nieuwe interieur eens mooi schoon te gaan borstelen, zijn m'n borsteltjes blijkbaar zo oud dat ze gewoon tot stof versplinteren bij het poetsen. Ik heb het zo alleen maar erger gemaakt, tijd voor nieuwe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vandaag de gehele dag een korting van 15% bij Carclean op het gehele assortiment.
Kortingscode; FLOP15

Verdikkie, net mn bestelling binnenKraz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:29:
Voor de liefhebber;
Vandaag de gehele dag een korting van 15% bij Carclean op het gehele assortiment.
Kortingscode; FLOP15

- Gonadan
Wat lekker, ik moest nog wat spullen maar kwam van de week niet aan bestellen toe.Kraz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:29:
Voor de liefhebber;
Kortingscode; FLOP15
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Word ook erg blij van de Nanolex Sisplash, werkt echt perfect. Blijvertje wat mij betreft. Makkelijk schoon te houden, te onderhouden em goede glans
Daarna de Corsa-e aan begonnen. Had al een grote beurt gepland als het wat warmer wordt, echter toch wel veel teerpuntjes. Dan maar in de Nanolex Tar Remover. Tsja, dan ook maar Nanolex Iron Remover en uiteindelijk weer opnieuw wassen met een scheut APC erbij en eventjes kleien. Daarna Dodo Juice Lime Prime Lite en een laag PB’s EX Sealant met Carnauba.
Word je toch weer vrolijk van die glimmende bolides

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate
Ik doe mijn zomer (brocks 19inch) en opel winter origineel (17inch) altijd met warm water en een scheutje dreft, werkt perfect! Zelfde resultaat als ik eerlijk mag zijn, 1 veeg en alle aangekoekte remtroep is eraf.teacher schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:06:
Ik zou lekker een dual action halen (dus een excenter): https://www.carclean.com/...ffini-evolution-pack.html doe er nog wat 3,5 inch pads bij en je komt een heel eind. Als je geen haast hebt bereik je hele fatsoenlijke resultaten.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verder tast dreft ook niks aan dus imo een aanrader.
[Voor 97% gewijzigd door Gonadan op 03-04-2023 10:15]
Done!BryanZw schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:53:
*knip* spam

[Voor 68% gewijzigd door Gonadan op 03-04-2023 10:15. Reden: Spam in citaat]
- Gonadan
Heb ook nog zitten denken aan glascoating maar dan moet je er eigenlijk ook zelf jaren van af blijven. Terwijl ik nu binnen twee weken al sporen van iemands deur tegen mijn deur zag. Stel dat je opnieuw wilt polijsten moet je ook meteen weer opnieuw coaten, dan blijf je bezig.
Plus ik vind het zelf ook gewoon veel te leuk om hem rustig te kleien en in de was zetten bij de voorjaarsbeurt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb vorige week ook een proefflesje van dat spul mee besteld in een opwelling. Heb niet echt uitgezocht wat het exact is, maar leek mij een alternatief op de Gyeon Wetcoat die ik regelmatig gebruik.Word ook erg blij van de Nanolex Sisplash, werkt echt perfect. Blijvertje wat mij betreft. Makkelijk schoon te houden, te onderhouden em goede glans
Een dezer dagen de auto weer eens wassen (hard nodig na al die pekelzooi!) en dan ook maar eens uitproberen

Voor het daadwerkelijk wassen vd auto wil ik met de foamgun en foamshampoo (dus geen voorreiniger) de auto inspuiten:
Dan heb ik toch maar 1 emmer met grid nodig waarmee ik de washmit spoel?
Dit lijkt mij sneller gaan en toegegeven: is ook leuk om te spelen met de foamgun, de HD staat er toch al...
(even los van de velgen behandelen etc)
[Voor 21% gewijzigd door OmeRobbie op 11-04-2023 08:25]

Zonde. Extra emmertje ernaast.

Auto inspuiten met foam, even laten zitten (meestal vul ik dan de emmers enzo), daarna afspuiten en daarna de auto wassen met 2 emmers. Zo doe ik het, maar ik ben ook geen proOmeRobbie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:22:
Beginnersvraag (be gentle):
Voor het daadwerkelijk wassen vd auto wil ik met de foamgun en foamshampoo (dus geen voorreiniger) de auto inspuiten:
Dan heb ik toch maar 1 emmer met grid nodig waarmee ik de washmit spoel?
Dit lijkt mij sneller gaan en toegegeven: is ook leuk om te spelen met de foamgun, de HD staat er toch al...
(even los van de velgen behandelen etc)

- Gonadan
Hoeveel verschil zou het daadwerkelijk maken als je de auto vooraf echt goed schoon schuimt/spuit voordat je gaat wassen? Gegarandeerd swirls of gewoon een iets grotere theoretische kans wanneer je één emmer gebruikt?
Overigens geloof ik niet zo in een grit guard of dergelijke roosters, ik duw mijn washand toch niet tot de bodem en als een twee-emmersysteem daadwerkelijk zo goed werkt zou hij ook niet nodig moeten zijn toch?

Disclaimer: ik ben geen detailer die zijn auto tot een spiegel polijst, dus neem wellicht met minder genoegen dan de meest fanatieke onder ons.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mbt dat hele twee emmerverhaal, ik heb gewoon een stuk of 10-12 washandschoenen, dus ik hoef helemaal niets uit te spoelen. Ik pak telkens een nieuwe, schone handschoen en doop die in het schone sop en klaar is kees.Gonadan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:16:
Toch knaagt het bij mij wel altijd. Uiteraard, wanneer je het ergste in de ene emmer uitspoelt dan zal het water wat je pakt van de andere schoner blijven. Maar nog steeds zit je steeds weer in de 'slechte' emmer dus je blijft kans houden dat je daar weer zand uit pakt. Feitelijk zou je een hele rij emmers moeten hebben die je steeds af gaat, of je 'vieze' emmer vaak verversen.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
- Gonadan
Haha dat is wel heel veel. Ik gebruik er meestal drie; ééntje voor de bovenkant, ééntje voor de bumpers en dorpels en ééntje voor de wielen. Al helpt het ook al flink als je van boven naar beneden wast.Skynett schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:25:
Mbt dat hele twee emmerverhaal, ik heb gewoon een stuk of 10-12 washandschoenen, dus ik hoef helemaal niets uit te spoelen. Ik pak telkens een nieuwe, schone handschoen en doop die in het schone sop en klaar is kees.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het idee van een gridguard is dan het zand/viezigheid erdoorheen valt en niet terug naar boven dwarrelt. Je hoeft je handschoen er niet tegen te houden.Gonadan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:16:
Toch knaagt het bij mij wel altijd. Uiteraard, wanneer je het ergste in de ene emmer uitspoelt dan zal het water wat je pakt van de andere schoner blijven. Maar nog steeds zit je steeds weer in de 'slechte' emmer dus je blijft kans houden dat je daar weer zand uit pakt. Feitelijk zou je een hele rij emmers moeten hebben die je steeds af gaat, of je 'vieze' emmer vaak verversen.
Hoeveel verschil zou het daadwerkelijk maken als je de auto vooraf echt goed schoon schuimt/spuit voordat je gaat wassen? Gegarandeerd swirls of gewoon een iets grotere theoretische kans wanneer je één emmer gebruikt?
Overigens geloof ik niet zo in een grit guard of dergelijke roosters, ik duw mijn washand toch niet tot de bodem en als een twee-emmersysteem daadwerkelijk zo goed werkt zou hij ook niet nodig moeten zijn toch?
Disclaimer: ik ben geen detailer die zijn auto tot een spiegel polijst, dus neem wellicht met minder genoegen dan de meest fanatieke onder ons.
Ik heb zelf 1 gridguard met een schuin gedeelte om je handschoen overheen te halen.
The best is yet to come
Kijk, voor elk paneel een eigen washandschoen. Je gooit ze daarna toch wel weg en dan de volgende wasbeurt weer nieuwe?Skynett schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:25:
Mbt dat hele twee emmerverhaal, ik heb gewoon een stuk of 10-12 washandschoenen, dus ik hoef helemaal niets uit te spoelen. Ik pak telkens een nieuwe, schone handschoen en doop die in het schone sop en klaar is kees.
Ik heb een washmitt voor de auto, een aparte spons voor de velgen en een aparte spons voor de ruiten.
Ik doe de velgen voordat ik de rest van de auto doe, dat spul voor het schoonmaken van de velgen ziet er gemeen uit en het ruikt gemeen. Daarom zal het wel zo goed werken

Daarna in de middag begonnen met de auto detailen. Althans, dat was het plan. Verder dan een goede wasbeurt en de binnenkant ben ik niet gekomen, want toen ik wilde gaan kleien begon het te regenen

Enfin, hij staat er wel weer een stuk netter bij zo. Mijn autowasmiddel heeft ook pre-wax, dus helpt al wel een beetje. Maar met Koningsdag dan maar hopen op beter weer, en dan even opnieuw beginnen. Moet ook redelijk wat polijsten, gezien er best wel wat krasjes bij gekomen zijn helaas. In ieder geval weer een schone auto, vooral van binnen. En gelijk ook het blok even meegepakt, was ook wel weer nodig

[Voor 47% gewijzigd door LankHoar op 11-04-2023 11:43]
When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!
- Gonadan
Dat principe ken ik wel inderdaad, dan gebruik je hem om af te schrapen. Maar dan hebben we het toch allang niet meer over een auto die goed geschuimd en afgespoten is? Dat klinkt echt alsof je nog zand ergens af hebt moeten poetsen (klinkt sowieso eng).Dean Martin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:49:
Het idee van een gridguard is dan het zand/viezigheid erdoorheen valt en niet terug naar boven dwarrelt. Je hoeft je handschoen er niet tegen te houden.
Ik heb zelf 1 gridguard met een schuin gedeelte om je handschoen overheen te halen.
Da's ook een beetje wat ik heb met idee dat het rooster voorkomt dat deeltjes weer naar boven dwarrelen. Voor de grotere en zwaardere is dat vast zo, maar het kleinere spul kolkt toch gewoon net zo hard nog rond in de bak?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat valt reuze mee eigenlijkGonadan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:56:
[...]
Dat principe ken ik wel inderdaad, dan gebruik je hem om af te schrapen. Maar dan hebben we het toch allang niet meer over een auto die goed geschuimd en afgespoten is? Dat klinkt echt alsof je nog zand ergens af hebt moeten poetsen (klinkt sowieso eng).
Da's ook een beetje wat ik heb met idee dat het rooster voorkomt dat deeltjes weer naar boven dwarrelen. Voor de grotere en zwaardere is dat vast zo, maar het kleinere spul kolkt toch gewoon net zo hard nog rond in de bak?

Je hebt er in ieder geval minder dan zonder grid.
The best is yet to come
Leuke grap. Ze gaan daarna gewoon in de wasmachine.TheBrut3 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:04:
[...]
Je gooit ze daarna toch wel weg en dan de volgende wasbeurt weer nieuwe?
De bedoeling is natuurlijk dat het voordeel oplevert, in dit geval en minder werk (geen uitspoelen) en schoner resultaat omdat een nieuwe handschoen schoner zal zijn dan een (meermaals) uitgespoelde.
Daarvoor de auto ingefoamed (gyeon foam), spullen pakken, grondig het los geweekte vuil afspuiten, infoamen, en dan met een doek een paneel pakken van boven naar beneden. Halverwege andere zijde van de doek gebruiken. Is misschien allemaal wat overdreven, maar zo beperk je wel het aantal contact momenten met vuil.

@DetailingBySmotske
Welke doeken van Ali precies, ik had er ook een paar echter kwamen er verschikkelijk veel pluisjes van af dat ik ze heb moeten weggooien.Smotske schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:55:
Ik was de auto met Ali-doeken. 600gsm, lekker fluffy, een stuk of 6 in een emmer met shampoo (Gyeon Bathe).
Daarvoor de auto ingefoamed (gyeon foam), spullen pakken, grondig het los geweekte vuil afspuiten, infoamen, en dan met een doek een paneel pakken van boven naar beneden. Halverwege andere zijde van de doek gebruiken. Is misschien allemaal wat overdreven, maar zo beperk je wel het aantal contact momenten met vuil.En door al die Gyeon spullen super glad tijdens het wassen. Hoe meer smering hoe beter.
zo doe ik het ook als de auto vuil is en ik dus wil voorfoamen (met foammiddel)...TheBrut3 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:56:
[...]
Auto inspuiten met foam, even laten zitten (meestal vul ik dan de emmers enzo), daarna afspuiten en daarna de auto wassen met 2 emmers. Zo doe ik het, maar ik ben ook geen proEn daarna natuurlijk nog een keer afspuiten en drogen.
nix mis met de 2 emmer methode, heb 2 mooi emmers met grit.
Maar vraag me gewoon af waarom niet inspuiten met autoshampoo (auto is niet heel erg vies) en dan van boven naar beneden met een washmit de auto wassen, aantal keer spoelen en vuildelen in de grit afvegen natuurlijk, afspuiten en klaar is kees in 10 minuten....
Mijn foamgun komt een dezer dagen dus ga het gewoon uitproberen maar vreg me gewoon af waarom je er zo weinig over leest (je kunt wel youtube filmpjes vinden maar meeste gaat over voorfoamen)
Dit zie ik ook veel YouTubers doen. Mijn mening, het foamen doe je om vuil los te weken om vervolgens eraf te spuiten zodat je de kans op swirls verminderd. Als je het niet afspuit heb je al het vuil geconcentreerd op de auto zitten en ga je er dan overheen wrijven, klinkt onlogisch.OmeRobbie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 04:08:
[...]Maar vraag me gewoon af waarom niet inspuiten met autoshampoo (auto is niet heel erg vies) en dan van boven naar beneden met een washmit de auto wassen, aantal keer spoelen en vuildelen in de grit afvegen natuurlijk, afspuiten en klaar is kees in 10 minuten....
Als je ziet hoeveel vuil er achter blijft in één emmer en hoe weinig in de tweede dan snap je het gelijk. Ik blijf mij er over verbazen.
Komt nog bij dat mijn auto best aardig in de coating staat, nooit heel erg smerig is, eerst gefoamd wordt en daarna pas met de twee emmer methode gewassen wordt. Dan nog is het water behoorlijk vuil.
Ik gebruik overigens twee washmitts. Een voor de auto en één oude voor de velgen. Uiteraard altijd dezelfde voor de velgen en ik doe (itt tot de echte pro's) de velgen als laatste met het overgebleven water/schuim. Velgen eerst met non-ferro, dan velgenborstel en tot slot alles nog even nalopen met de washmitt.
Dat zal vooral onwetendheid of desinteresse zijn (geen tijd/zin/geld er voor over hebben). Velen - waaronder ikzelf tot kort geleden - denken al goed bezig te zijn als ze de auto met de hand wassen, i.t.t. door de wasstraat rijden.B-Real schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:55:
Dat er mensen zijn die hun auto met de hand wassen en niet een extra emmertje pakken snap ik echt niet. Kost niets extra's, extra emmer slingert vast wel ergens rond en een paar liter water is ook centen werk.
Dat geldt denk ik voor elke andere hobby: zodra je je ergens in verdiept gaat een wereld open, en zodra je in het rabbit hole bent gedoken snap je niet meer dat anderen (die zich er niet in verdiept hebben) het niet ook zo serieus nemen.
Ik ben in ieder geval al een paar 100 euro lichter aan poetsspullen sinds we een nieuwe auto hebben

Is mij ook gelukt.

Overigens, als ik moet kiezen tussen wasstraat of 1 emmer, kies ik voor de emmer.
Volgens mij praten we langs elkaar heen...Card Nox schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:53:
[...]
Dit zie ik ook veel YouTubers doen. Mijn mening, het foamen doe je om vuil los te weken om vervolgens eraf te spuiten zodat je de kans op swirls verminderd. Als je het niet afspuit heb je al het vuil geconcentreerd op de auto zitten en ga je er dan overheen wrijven, klinkt onlogisch.
Ik begin met afspoepelen (rinsen) om het ergste vuil eraf te halen.
Het foamen met SHAMPOO (dus niet voorweken) is puur extra gemak om niet hele tijd id de emmer. met je washmit te gaan. Ja de shampoo is niet zo'n dikke pak maar je kunt nu wel in 1x door met wassen en afspoelen in je spoelemmer+grit zonder dat je vuil uitwrijft...
Ik ga het uitproberen, had gehoopt dat iemand ervaring daarmee had en gewoon benieuwd of mijn gedachtekronkel ik iets mis... that's all!

Als je eerst foamt, dan zal er een soort van beschermingslaagje rond het vuil gezet worden wat krassen weer minimaliseert.
BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)
En het gemak, die 2 minuten met naar de emmer lopen in totaal is ook nog te overzien.
Ik zie veel YouTubers niet netjes van boven naar onder wassen en de mid niet heel vaak uitwisselen. Ik maak mijn handschoen 15x schoon.
Dak, voorruit, ramen links, achterruit, ramen rechts, motor kap, links bovenkant zijpanelen, voorkant bovenkant, rechts bovenkant zijpanelen, achterklep, voorkant onderkant, link onderkant panelen, rechts onderkant panelen, achterkant, onderste dorpel rondom.
Mbt 2 emmers:
Ik zelf heb 3 emmers met grid guards. Eerste voor de wielen, een schone emmer met shampoo, een vuile emmer met water. Ik doe dan ook eerst de wielen en dan pas de lak.
Vroeger deed ik 1 emmer met 2 sponzen. Altijd van boven naar onder. Eerst lak en daarna velgen.
[Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 12-04-2023 18:40]
Neem dus gewoon 15 van die handschoenen en je hoeft nooit meer uit te spoelen. Geen gehannes meer met uitspoelen. Je kan namelijk aan het uitspoelen blijven, want wanneer is hij schoon genoeg?Card Nox schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:36:
Ik maak mijn handschoen 15x schoon.
Dak, voorruit, ramen links, achterruit, ramen rechts, motor kap, links bovenkant zijpanelen, voorkant bovenkant, rechts bovenkant zijpanelen, achterklep, voorkant onderkant, link onderkant panelen, rechts onderkant panelen, achterkant, onderste dorpel rondom.
Maar het is een balancing act. Je doet het beste met wat je hebt / er aan uit wilt geven.
Hoe ik het doe bij gewone wasbeurt:OmeRobbie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:10:
[...]
Volgens mij praten we langs elkaar heen...
Ik begin met afspoepelen (rinsen) om het ergste vuil eraf te halen.
Het foamen met SHAMPOO (dus niet voorweken) is puur extra gemak om niet hele tijd id de emmer. met je washmit te gaan. Ja de shampoo is niet zo'n dikke pak maar je kunt nu wel in 1x door met wassen en afspoelen in je spoelemmer+grit zonder dat je vuil uitwrijft...
Ik ga het uitproberen, had gehoopt dat iemand ervaring daarmee had en gewoon benieuwd of mijn gedachtekronkel ik iets mis... that's all!
- afspuiten zodat ergste vuil eraf is
- wielen inspuiten met non-ferro, in laten werken/met kwast en velgenborstel nalopen
- ‘foamen’ met shampoo
- wassen met 2 emmer systeem + gritts met in de schone emmer nogmaals dezelfde shampoo
- geheel afspuiten
- drogen
- spraywax
Het zal niet de beste methode zijn maar voor mij werkt dit goed.
Het mooie van het shampoo ‘foamen’ vind ik dat er meer shampoo op de auto komt dan dat je aanbrengt/gebruikt met een mitt. Vooral bij een shampoo met wax erin verwerkt geeft dit een meerwaarde. Helpt ook bij het drogen.
Helaas zit de auto al vol swirls door vorige eigenaar.
Zou de auto graag willen polijsten maar helaas (nog) geen polijstmachine..
Met de hand icm ultimate compound is het wat minder geworden maar nog niet tevreden, en was best een rotklus..
Ik vind meerdere washmitts ook wat teveel van het goede. Ik heb er dan drie, waarvan één oude voor de velgen. De metaaldeeltjes wil ik niet over mijn lak trekken, stel dat ze er na uitwassen toch nog in zitten. De derde is ook oud, maar gebruik ik nooit meer.
Verder is mijn auto nooit zo smerig dat ik er (in mijn ogen) meerdere nodig heb, blijft verder ook een gebruiksvoorwerp en heb ik geen concours d’élégance ambities.
Deze https://nl.aliexpress.com...HaEu&gatewayAdapt=glo2nld heb ik. ondertussen in meerdere maten voor meerdere klusjes.Nesjka schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:38:
[...]
Welke doeken van Ali precies, ik had er ook een paar echter kwamen er verschikkelijk veel pluisjes van af dat ik ze heb moeten weggooien.
30x30 is mooi voor de handwas.
@DetailingBySmotske
De methode met meerdere washmitts en 1 emmer (waar dus nooit een vuile mitt in teruggaat) vind ik wel interessant. Ik zoek ook naar manieren om de wasbeurt sneller te maken, ik ben altijd wel een paar uur bezig. Omdat ik 5 auto's heb is er geen sprake van een wekelijkse wasbeurt, zelfs geen maandelijkse. Dus altijd weer het hele stappenplan volgen. Doe soms wel tussendoor in de wasbox een contactloze was (alleen foamen en afspuiten), dat verwijdert 95% van het vuil al. Touchless is geniaal spul.
Huidige routine bij contactwas: wielen één voor één > auto droog foamen > afspuiten > foamen > hoekjes en randjes nalopen > afspuiten > wassen met 2 emmers en 2 mitts, een voor bovenkant en een voor onderste 20%.
Ik gebruik voor de eerste ronde foamen alleen nog maar alkalische voorreinigers. Ph neutraal doet veel te weinig op vieze lak. Water in de emmers blijft hiermee veel schoner, zelfs bij auto's die meer dan een half jaar niet zijn gewassen.
Mijn ervaring: een alkalische voorreiniger zoals touchless doet een bescherming veel minder kwaad dan de contactwas zélf. Hoe ik dat weet? Producten als bathe+ blijven ontzettend lang zichtbaar (meer dan een jaar!) bij sommige van mijn auto's, omdat ik niet vaak contactwasjes doe.
Ik kan tegenwoordig ook bij regen wassen, heb een overdekte wasplaats direct naast mijn loods. Echt ideaal

Ik ben weer aan de beurt geweest, cadeautje gekregen zonder briefje van de afzender.
Het is bijzonder lastig te fotograferen, in het echt ziet het er erger/lelijker uit dan op de foto's, de kant/hoek waar onder je het bekijkt maakt ook heel veel uit.
Met mijn lekenkennis lijkt het niet door de gekleurde laklaag heen, dus de vraag is: Is dit er uit te polijsten of niet? Benieuwd naar jullie meningen. Zit overigens op het rechter voorscherm van de koplamp tot de spiegel....

Foto's achter links ivm grootte:
Foto 1
Foto 2
Je hoeft niet elke keer non ferro te gebruiken tenzij je wellicht veel / aggressief remt. Ik doe het wellicht 1 a 2x per jaar en amper effect omdat ik ev rijd.DriveP schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:25:
[...]
Hoe ik het doe bij gewone wasbeurt:
- wielen inspuiten met non-ferro, in laten werken/met kwast en velgenborstel nalopen
Polijstmachine is niet perce duur, vanaf 70 euro oid. Maar dan nog 2 a 3 pads, 2 polijst middelen, evt schoonmaak borsteltjes oid, dat tikt wel aan.
Dit valt te polijsten, maar niet onzichtbaar; er is best wat blanke lak weg.KnoxNL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:32:
Hier maar even voor-informeren, uiteraard ga ik nog naar een specialist.
Ik ben weer aan de beurt geweest, cadeautje gekregen zonder briefje van de afzender.
Het is bijzonder lastig te fotograferen, in het echt ziet het er erger/lelijker uit dan op de foto's, de kant/hoek waar onder je het bekijkt maakt ook heel veel uit.
Met mijn lekenkennis lijkt het niet door de gekleurde laklaag heen, dus de vraag is: Is dit er uit te polijsten of niet? Benieuwd naar jullie meningen. Zit overigens op het rechter voorscherm van de koplamp tot de spiegel....![]()
Foto 1
Foto 2
@LVGH overdekte wasplaats

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-04-2023 21:54]
Bij een goede poetser is er flink wat verbetering uit te halen. Na correctie een wax aanbrengen. Dat "vult" de kras wat op, maar zal je moeten bijhouden. (2x per jaar, afhankelijk van de wax en je schoonmaak regime)KnoxNL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:32:
Hier maar even voor-informeren, uiteraard ga ik nog naar een specialist.
Met mijn lekenkennis lijkt het niet door de gekleurde laklaag heen, dus de vraag is: Is dit er uit te polijsten of niet? Benieuwd naar jullie meningen. Zit overigens op het rechter voorscherm van de koplamp tot de spiegel....![]()
Foto 1
Foto 2
@DetailingBySmotske
Is wel heel tof ja.

Andere detailers zijn trouwens op afspraak ook welkom om hun auto te komen detailen (in het weekend). Het is in de omgeving van Utrecht. Ik heb het al een keer op carclean forum gezet, maar weinig animo vreemd genoeg.
Laatst een 1M op bezoek geweest die door de eigenaar is voorzien van Cancoat. Het regende de hele dag, maar dus alsnog kunnen doen wat het plan was. Voordeel van alles overdekt is dan ook dat de coating even een nachtje kon uitharden. Komende tijd mijn eigen auto's gaan aanpakken en wat meer ervaring opdoen met polijsten.

Hou ik in gedachte!!LVGH schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:10:
[...]
Andere detailers zijn trouwens op afspraak ook welkom om hun auto te komen detailen (in het weekend).
- Gonadan
Goed idee, maar dan betaal ik liever om niet gewassen te hoeven worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
De intentie is goed, de uitvoering wat minder.
-Afspoelen met de hdr
-Foamen
-Met een kwast even het eea schoon gemaakt
-Alles afgespoten met hdr
-Opnieuw foamen
-Met een washandschoen 'boenen'
-Weer afspuiten
-Droogblazen
-Oppoetsen met microfiber doeken
-Ruiten apart schoonmaken
-Ceramic spray overal op en poetsen
-Banden met Meguiars Tire Shine
-Alles binnen stofzuigen en afnemen
Ben er na het schoonmaken alleen achtergekomen dat 1 voorruitwisser een kras heeft achtergelaten op de voorruit. Exact aan het einde van de wisser, dus in een mooie boog

De kras is absoluut niet diep en je ziet het alleen met bepaalde lichtval. Maar zoekende online doet mij geloven dat een dergelijke kras er niet uit te krijgen is, klopt dat? Of heeft er hier iemand ervaring met de paar middeltjes (veelal polijst spulletjes) die te vinden zijn?
Wil vermijden het erger te maken namelijk

De ervarigen van mensen hier stel ik meer op prijs

[Voor 10% gewijzigd door Notna op 18-04-2023 18:31]
Soft99 heeft een mooi product. https://www.carclean.com/...mpound-roll-on-100ml.html
Geprobeerd en erg goed bevallen toen de Autoglym met vilt pad mij niet erg beviel.
Pak wel het hele ruit mee, anders ga je zien waar je gestopt bent

@DetailingBySmotske
Graag zou ik wat feedback en tips krijgen op mijn winkelmandje. Ik wil vanaf dit voorjaar onze auto's goed gaan wassen en verzorgen. Ik ben dus een beginner, maar heb zo veel mogelijk 'research' gedaan in dit topic en op andere sites. Daardoor ben ik op de volgende lijst gekomen. Wat is jullie mening? Mis ik dingen, kan ik bijvoorbeeld beter andere producten aanschaffen of zijn de hoeveelheden vreemd? Ik hoor het graag!

Wassen:
- Dodo Juice Born to be Mild shampoo (1 liter): https://www.carclean.com/...-maintenance-shampoo.html
- Monello Non-Ferro iron remover (1 liter): https://www.carclean.com/...n-ferro-iron-remover.html
- Valma CrazyFribre washmitt (1x): https://www.carclean.com/nl/valma-crazyfibre-washmitt.html
- Monello Secchio con Guardia emmers (2x): https://www.carclean.com/...dia-detailing-bucket.html
- Dolce Verde klei (250 gram): https://www.carclean.com/...plus-100-gram-gratis.html
- Dodo Juice Slip Shot clay lubricant concentrate (100 ml): https://www.carclean.com/...nt-concentrate-100ml.html
Met de hand voor na het kleien.
- Monello Raffini Finale finishing polish (250 ml): https://www.carclean.com/...ale-finishing-polish.html
- Monello Easy Detailing polishing hand pad (1x): https://www.carclean.com/...shing-hand-pad-white.html
- Collinite 845 wax (473 ml): https://www.carclean.com/...tor-wax-no-845-473ml.html
- AliExpress wax pads (12x)
- Monello Piccolo microvezeldoeken (3x): https://www.carclean.com/...lo-nero-trio-35x35cm.html
- Monello Senza Acqua droogdoek (1x): https://www.carclean.com/...drying-towel-70x80cm.html
- Action microvezeldoeken (6x)
De PlastX is voor wat krassen op sierlijsten.
- Meguiars PlastX plastic polish (296 ml): https://www.carclean.com/...leaner-polish-296-ml.html
- Autoglym Leather Cleaner (500 ml): https://www.carclean.com/...eather-cleaner-500ml.html
- Autoglym Leather Care Balm (500 ml): https://www.carclean.com/...ther-care-balm-500ml.html
The best is yet to come
- Gonadan

Zelf had ik het hele stappenplan in de planning maar die wijzigde wat een de weersvoorspelling ook dus heb het maar bij wassen gelaten.
Dan kom je toch van die ergerlijke plekken als vogelkak tegen en baal je dat hij eerder nooit in de was heeft gestaan.
Vond nog quick detailer in de schuur dus heb dat even gauw gedaan als extraatje, maar echt quick kan ik dat spul ook niet noemen. Qua aanbrengen wel maar qua uitpoetsen vind ik mn gewone was veel fijner.

Ik kwam er ook achter dat de onderkant van mijn dorpels geen gladde lak zijn maar een soort gebobbeld plastic of zo. Wellicht omdat je dan daar geen moeite meer voor hoeft te doen om dat knap te houden? Zie zoiets voor het eerst.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Gonadan
[Voor 100% gewijzigd door Gonadan op 22-04-2023 13:35. Reden: Dubbel]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na de polish wil je nog ontvetten, en breng de collonite superspaarzaam op, anders poets je je een ongeluk.

Je kan het zo gek maken als je wilt…TNThomas schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:40:
Hallo allemaal,
Graag zou ik wat feedback en tips krijgen op mijn winkelmandje. Ik wil vanaf dit voorjaar onze auto's goed gaan wassen en verzorgen. Ik ben dus een beginner, maar heb zo veel mogelijk 'research' gedaan in dit topic en op andere sites. Daardoor ben ik op de volgende lijst gekomen. Wat is jullie mening? Mis ik dingen, kan ik bijvoorbeeld beter andere producten aanschaffen of zijn de hoeveelheden vreemd? Ik hoor het graag!
Wassen:Kleien:
- Dodo Juice Born to be Mild shampoo (1 liter): https://www.carclean.com/...-maintenance-shampoo.html
- Monello Non-Ferro iron remover (1 liter): https://www.carclean.com/...n-ferro-iron-remover.html
- Valma CrazyFribre washmitt (1x): https://www.carclean.com/nl/valma-crazyfibre-washmitt.html
- Monello Secchio con Guardia emmers (2x): https://www.carclean.com/...dia-detailing-bucket.html
Polijsten:
- Dolce Verde klei (250 gram): https://www.carclean.com/...plus-100-gram-gratis.html
- Dodo Juice Slip Shot clay lubricant concentrate (100 ml): https://www.carclean.com/...nt-concentrate-100ml.html
Met de hand voor na het kleien.Waxen:
- Monello Raffini Finale finishing polish (250 ml): https://www.carclean.com/...ale-finishing-polish.html
- Monello Easy Detailing polishing hand pad (1x): https://www.carclean.com/...shing-hand-pad-white.html
Doeken:
- Collinite 845 wax (473 ml): https://www.carclean.com/...tor-wax-no-845-473ml.html
- AliExpress wax pads (12x)
Interieur:
- Monello Piccolo microvezeldoeken (3x): https://www.carclean.com/...lo-nero-trio-35x35cm.html
- Monello Senza Acqua droogdoek (1x): https://www.carclean.com/...drying-towel-70x80cm.html
- Action microvezeldoeken (6x)
De PlastX is voor wat krassen op sierlijsten.
- Meguiars PlastX plastic polish (296 ml): https://www.carclean.com/...leaner-polish-296-ml.html
- Autoglym Leather Cleaner (500 ml): https://www.carclean.com/...eather-cleaner-500ml.html
- Autoglym Leather Care Balm (500 ml): https://www.carclean.com/...ther-care-balm-500ml.html
Heb je al een HD ?
Voor het uitpoetsen vind ik de monello groene doeken (peluche verde) echt een hele fijne doek.
Voor velgen gebruik ik Ali express doeken.
Afhankelijk van je velgen misschien een velgen borstel ?
Kleinen / polijsten zou ik voor nu achter wegen laten, die kan je altijd nog bij kopen afhankelijk hoe leuk je het wassen wil en hoeveel tijd je erin wil stoppen.
Zelfde geldt voor een voor wax, je zou ook een spraywax kunnen kopen om te beginnen en kijken hoe het bevalt.
Ik gebruik een Blokker emmer en een Ali express Washmit voor de velgen zodat die voor lak zo goed mogelijk schoon blijft.
Eerst goed leren wassenGonadan schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:35:
Hoe moet je kleien anders leren als je het als beginner niet mag doen?

The best is yet to come

Dan nog wat vragen over duur vs. goedkoop:
- Wax pads: ik heb een dozijn van die gele AliExpress wax pads liggen. Zijn deze prima of kan ik hiervoor beter duurdere exemplaren aanschaffen?
- Microvezeldoeken: zijn bijvoorbeeld Monello doeken de meerprijs waard t.o.v. Action doeken? Ik lees wisselende ervaringen met Action doeken. Heeft Action momenteel goede doeken in het assortiment?
- Emmers (met grit guard): wat zijn de ervaringen hier met bouwmarkt emmers i.c.m. AliExpress grit guards? Zijn er bepaalde goedkope emmers waar deze goed in passen of toch voor duurdere exemplaren gaan, zoals Monello?
- Gonadan
Qua emmers heb ik ooit goedkoop gehad, dun en kwetsbaar. Ik heb ze liever wat robuuster dus werk meestal met van die dikke zwarte bouwemmers.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gebruik je een grit guard in die bouwemmers? Zo ja, welke combinatie gebruik je?Gonadan schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:39:
Alle waar naar z'n geld. Monello doeken hebben gewoon een heel goede prijs-/kwaliteitsverhouding, ik vind die erg fijn.
Qua emmers heb ik ooit goedkoop gehad, dun en kwetsbaar. Ik heb ze liever wat robuuster dus werk meestal met van die dikke zwarte bouwemmers.
- emmers die je linkt zijn top: stevig, groot, inclusief grid guard en niet belachelijk duur vergeleken met andere merken. Koop een groene en rode zodat je schoon en vies water makkelijk uit elkaar houdt.
- tenzij je de c&c droogdoeken van de action bedoeld zou ik de microvezeldoeken van de action links laten liggen. Heb zelf een stapel dikke doeken van Van Cranenbroek, prima voor deurstijlen enzo. Senza acqua is fijn om de grote vlakken mee te drogen.
- apc (poorboys) gebruik ik veel.
- kwastjes om je interieur te doen (i.c.m. apc).
- als je apc hebt dan poets je ook je banden (borstel van de action). Vind dat bandencoating (gyeon tire) je net gewassen auto echt af maakt.
- wax is denk ik net wat je handig vind. Wetcoat werkt zoals geopperd ook wel handig.
Kleien en polijsten ben ik nog niet aan begonnen, maar met de hand polijsten ga ik zelf niet aan beginnen.
Zou persoonlijk wachten op een eventuele vaderdagactie en dan een dap scoren.
Bespaart je nu ook geld wat je in de basiszaken kan steken.
Nog een andere vraag over wax applicator pads. Ik heb nog een stapel pads van AliExpress liggen. Zijn deze oké of kunnen deze krassen veroorzaken?
https://www.waxworld.nl/a...shop-ceramic-coating.html
@DetailingBySmotske
Welke droogblazer gebruik je?Notna schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:15:
Vandaag de Model Y wat liefde gegeven ivm de aanstaande vakantie.
-Afspoelen met de hdr
-Foamen
-Met een kwast even het eea schoon gemaakt
-Alles afgespoten met hdr
-Opnieuw foamen
-Met een washandschoen 'boenen'
-Weer afspuiten
-Droogblazen
-Oppoetsen met microfiber doeken
-Ruiten apart schoonmaken
-Ceramic spray overal op en poetsen
-Banden met Meguiars Tire Shine
-Alles binnen stofzuigen en afnemen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben er na het schoonmaken alleen achtergekomen dat 1 voorruitwisser een kras heeft achtergelaten op de voorruit. Exact aan het einde van de wisser, dus in een mooie boog
De kras is absoluut niet diep en je ziet het alleen met bepaalde lichtval. Maar zoekende online doet mij geloven dat een dergelijke kras er niet uit te krijgen is, klopt dat? Of heeft er hier iemand ervaring met de paar middeltjes (veelal polijst spulletjes) die te vinden zijn?
Wil vermijden het erger te maken namelijken het internet belooft een hoop, maar is vaak niet te vertrouwen
De ervarigen van mensen hier stel ik meer op prijs
Gek genoeg een Karcher WD3 Pro. Dat is een bouwstofzuiger, met een blower uitgang die net sterk genoeg is voor het meeste werk

Je kan zn tint ook laten zetten. Zoek maar wat op ultra-vision of kameleon raamfolie. Ik vind het geen gezicht, maar schijnt wel goed te werken.
@DetailingBySmotske
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Mijn auto heeft akoestisch glas en daar zie je ook een andere soort olie achtige schittering in.DeBaroN schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:15:
Ik zie af en toe auto's met een bepaalde glans/gloed in de voorruit, meestal roodachtig, maar ook wel is blauwachtig. Is dit een coating? Wat is het?
The best is yet to come
Lijkt mij niet nodig in dit topic

[Voor 63% gewijzigd door Notna op 28-04-2023 15:18]
- Gonadan
Op internet kan ik maar één uitleg vinden zonder bevestiging, dat stelt dat het gaat omdat het glas gehard is.
[Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 28-04-2023 13:46]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij ben je bij de verkeerde groep mensen met deze melding.
[Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 28-04-2023 16:44. Reden: Geknipt citaat verwijderd]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Wassen, kleien. Een lichte cut met raffini finale op een groene pad(dap900). Een rondje IPA. En vervolgens mijn nieuwe Fusso light coat geprobeerd.
Een ietwat vreemde gewaarwording. De meegeleverde puck, neemt de wax in eerste instantie wat slecht op. Vervolgens ging het aanbrengen ook wat moeizaam. Eigenlijk meteen strepen, terwijl er amper product op de pad zat. Pas na herhaaldelijke heen en weer bewegingen, was ik in staat het product gelijkmatig te verdelen.
Ik ben de waxen van Poorboys en Collinite gewend, en die verwerken een stuk prettiger.
Wanneer de standtijd nu daadwerkelijk 6+ maanden is, dan is het natuurlijk een win
R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Ik heb de mijne afgelopen weekend weer gewassen, hij was weer absurd vies (zal de pics besparen) nadat ik meer dan 2000km in korte tijd had gereden. Ben echter niet happy met hoe schoon hij is geworden maar had geen tijd voor meer liefde helaas.
Dit was alweer na een ritje van 10km.
@Gonadan, no idea maar heb het ook vaker gezien, ik ga ook eens even zoeken.
EDIT: Dit had jij denk ik ook al gevonden?
From Quora: "These spots are caused during the tempering process. They are intentional stresses which are created in the glass to make it stronger and to control the way it breaks in an accident. The result of this is that it breaks into thousands of small pieces instead of as few large knifelike pieces. The internal stresses can be seen under polarized light or through polarized glasses. The pattern of spots reflects the arrangement of heating elements or flames which are used to apply the heat. "
EDIT: Is inderdaad gehard / tempered glas: Wikipedia: Tempered glass
[Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 28-04-2023 16:39]
Hierom ook geen fan van fusso. Het was "all the rage" een paar jaar geleden, maar ik heb me er nooit senang bij gevoeld, puur vanwege de smalle bandbreedte qua verwerken. Geef mij maar een nette, makkelijk te verwerken sealant zoals meguiars nxt of ultimate.kendo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:48:
.En vervolgens mijn nieuwe Fusso light coat geprobeerd.
Pas na herhaaldelijke heen en weer bewegingen, was ik in staat het product gelijkmatig te verdelen.
Ik ben de waxen van Poorboys en Collinite gewend, en die verwerken een stuk prettiger.
Oh, en omdat plaatjes altijd leuk zijn, mijn klusje van vandaag:
De na fotos moet ik even schuldig blijven, moest om 4 uur bij de kapper zijn en was kwart voor 4 klaar.

Anekdote: ik focus op een afdruk van ducttape op de motorkap (don't ask) en ik check mn werk: ineens een donkere plek... dus ik trek helemaal wit weg, hartslag omhoog, door de blanke lak!
Nog een keer goed kijken... het ligt er op! Waren het lijmresten van de tape... thank god. Beetje ipa, en doorrrrr...
- Gonadan

Tranen in mn ogen als ik zie hoe de vorige eigenaar hem heeft behandeld. Ik denk standaard met de terrasbezem gewassen of zo.
Denk dat ik hem toch eens voor een polijstbeurtje weg ga brengen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
de beading is echter wel formidabel, gisteren helaas in de stromende regen moeten rijden, maar water heeft gewoon geen houvast meer. Wanneer dat dan gecombineerd wordt met een maanden lange standtijd, dan ga ik daar voor.teacher schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:27:
[...]
Hierom ook geen fan van fusso. Het was "all the rage" een paar jaar geleden, maar ik heb me er nooit senang bij gevoeld, puur vanwege de smalle bandbreedte qua verwerken. Geef mij maar een nette, makkelijk te verwerken sealant zoals meguiars nxt of ultimate.
Binnenkort heb ik nog een rode Z3 te doen. Ik denk toch dat ik daar ook Fusso toe ga passen. Al was het alleen maar omdat die maar 1x per jaar onder handen krijg.
die schrik heb ik ook al eens gehad, maar toen was ik er daadwerkelijk doorheen. Gelukkig een rijdend project, en met bijspuiten en uitnevelen weer bijna onzichtbaar weg kunnen werkenOh, en omdat plaatjes altijd leuk zijn, mijn klusje van vandaag:
[URL="https://tweakers.net/i/OQDLfrkHcU9D4oA3B4ueDxL_Zf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/erASRsu4wp1g9rofGyIKheK6.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
De na fotos moet ik even schuldig blijven, moest om 4 uur bij de kapper zijn en was kwart voor 4 klaar.
Anekdote: ik focus op een afdruk van ducttape op de motorkap (don't ask) en ik check mn werk: ineens een donkere plek... dus ik trek helemaal wit weg, hartslag omhoog, door de blanke lak!
Nog een keer goed kijken... het ligt er op! Waren het lijmresten van de tape... thank god. Beetje ipa, en doorrrrr...

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Zo te zien een auto die regelmatig de wasstraat heeft gezien. Ik gok 1x per 2 weken ongeveerGonadan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:42:
Ben voor het eerst mijn 'nieuwe' auto aan het behandelen. Wassen, kleien (uiteraard weer een stuk laten vallen), glazen en in de was.
Tranen in mn ogen als ik zie hoe de vorige eigenaar hem heeft behandeld. Ik denk standaard met de terrasbezem gewassen of zo.
[Afbeelding]
Denk dat ik hem toch eens voor een polijstbeurtje weg ga brengen.

Nee, merp!
Late reactie hierop, maar ik vraag me af hoe ik het beste kan ontvetten. Kan dit gewoon door te wassen met shampoo, zoals Dodo Juice Born to be Mild?teacher schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:52:
@TNThomas vervang de klei voor meguiars. Die is zacht en zal nauwelijks marring op je lak opleveren (of je moet boterzachte lak hebben).
Na de polish wil je nog ontvetten, en breng de collonite superspaarzaam op, anders poets je je een ongeluk.
Goed gewassen met een sopje en daarna met de glass polish erover. Wat kunnen autoruiten toch lekker helder zijn.
Ik was m'n applicators met wax/poets goed. Flink uitspoelen met warm water en daarna in het hete water leggen. Ik neem aan dat die dingen dan gewoon opnieuw gebruikt kunnen worden toch?
- Gonadan
Black Hole blijft bazenspul.PauseBreak schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:06:
Zo te zien een auto die regelmatig de wasstraat heeft gezien. Ik gok 1x per 2 weken ongeveer
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goede kleur ook trouwens. Zie je niet vaak op een Audi, goed uitgekozen

Nee, merp!
- Gonadan
Als dit al zonder polijsten het verschil is zal het met polijsten echt heel veel beter zijn ga ik vanuit.PauseBreak schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:38:
Ik denk dat je met nog een keertje polijsten, misschien een stapje sterker spul ook, die oppervlakkige krasjes niet meer zult zien. Maar dit is inderdaad al een heel stuk beter.
Thanks. In het echt heeft het ook nog wat diepte, waardoor iets naar paars neigt. Leuk inderdaad, mijn vorige was zwart en dat zie je iets meer.Goede kleur ook trouwens. Zie je niet vaak op een Audi, goed uitgekozen

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Nee, merp!
Mooie vergelijk foto!Gonadan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:36:
[...]
Black Hole blijft bazenspul.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe lang blijft dat zitten afgetopt met een wax ?
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.