Toon posts:

Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Op mijn tweedehands gekochte Nissan Leaf zit een soort waterafstotend laag op de ruiten: is dat rainX? Of wat zou het zijn? Ik weet niet zo goed wat het doel ervan is, maar ik doe altijd met zo'n trekkertje zoals je bij tankstations tegenkomt mijn ruiten schoonmaken.

Ik weet eigenlijk niet of zo'n waterafstotend laag wel zo geweldig is? Want dat heb ik voorheen nooit gemist, maar misschien maakt het wel een verschil bij het schoonmaken van de ruiten met de ruitenwissers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:17:
Op mijn tweedehands gekochte Nissan Leaf zit een soort waterafstotend laag op de ruiten: is dat rainX? Of wat zou het zijn? Ik weet niet zo goed wat het doel ervan is, maar ik doe altijd met zo'n trekkertje zoals je bij tankstations tegenkomt mijn ruiten schoonmaken.

Ik weet eigenlijk niet of zo'n waterafstotend laag wel zo geweldig is? Want dat heb ik voorheen nooit gemist, maar misschien maakt het wel een verschil bij het schoonmaken van de ruiten met de ruitenwissers?
Ik gebruik altijd clearvue van turtle. Om de 1 a 2 maanden na het wassen van de auto. Even kleien, afnemen met alcohol en aanbrengen.
Boven de 60km/uur, bij regen, gebruik ik mijn wissers niet eens meer. Mijn action wissers zijn inmiddels 6 jaar oud en het rubber is nog als nieuw. Geen strepen, piepen of kraken. En mijn ervaring is, dat het de levensduur van de wissers alleen maar verlengt.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Marco-Peters
  • Nu online
kendo schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:40:
[...]

Ik gebruik altijd clearvue van turtle. Om de 1 a 2 maanden na het wassen van de auto. Even kleien, afnemen met alcohol en aanbrengen.
Boven de 60km/uur, bij regen, gebruik ik mijn wissers niet eens meer. Mijn action wissers zijn inmiddels 6 jaar oud en het rubber is nog als nieuw. Geen strepen, piepen of kraken. En mijn ervaring is, dat het de levensduur van de wissers alleen maar verlengt.
Okay, dan weet ik wat het is: ja de ruiten worden wel mooi schoon inderdaad. Maar de auto blinkt sowieso harstikke mooi en helaas, ben ik zelf niet zo van het detailen en ik denk dat te vaak de auto schoonmaken ook averechts werkt. Want dan was je die wax ook sneller eraf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@Marco-Peters hoe lang heb je hem al? Als het recent is kan het ook gewoon zijn dat ze er vloeibare was overheen gegoten hebben in de wasstraat o.i.d. Dat slijt dan vanzelf weg.

Zelf heb ik ook wel Rain-X of Rainclear gebruikt, maar dan liefst niet op de voorruit. Bij lagere snelheden werkt het niet en die rijd ik toch veel, dan gebruik ik liever ruitenwissers. En als je dan bij lagere snelheden wel de ruitenwissers gebruikt trekken ze een waasje na en slijt de laag sneller. Dan lokt het dus uit om harder te rijden om je ruitenwissers te sparen. :+
Op de zijruiten en met name achterruit vind ik het wel fijn. Door het parelen van het water is het zicht minder snel belemmerd en waait er zeker aan de zijruiten heel snel af.
kendo schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:40:
Je bedoelt dat je niet meer afhankelijk bent van je ruitenwissers, zes jaar oud en nog als nieuw kan natuurlijk nooit. Dat een ruitenwisser er met glijmiddel lekker soepel overheen gaat is zeker waar, maar dat maakt niet dat het wisserblad nog in orde is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:00
Wat gebruiken jullie eigenlijk om die vervelende tolstickers van je voorruit af te krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:36
Falch schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:43:
Wat gebruiken jullie eigenlijk om die vervelende tolstickers van je voorruit af te krijgen?
Een schrappertje (zoeen met een stanleymesje, en dan heel voorzichtig), en wat oplosmiddel. Zit je wel aan de goede kant van het glas te krabben?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:00
warhamstr schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Een schrappertje (zoeen met een stanleymesje, en dan heel voorzichtig), en wat oplosmiddel. Zit je wel aan de goede kant van het glas te krabben?
Haha ja dat wel :P gewoon vervelend werkje die tolstickers die in duizend stukjes vallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:21:
@Marco-Peters hoe lang heb je hem al? Als het recent is kan het ook gewoon zijn dat ze er vloeibare was overheen gegoten hebben in de wasstraat o.i.d. Dat slijt dan vanzelf weg.
Nu bijna 3 weken: ja ik weet ook niet wat ze gedaan hebben, maar mijn vrouw die had al opmerkingen. Want tegen mij zeiden ze, dat de auto nog nagepoets zou worden. Anders had ik hem al eerder kunnen ophalen.

Ik ben zelf van het wassen met de hand, maar de tuinslang die ik had welke deed krimpen als er geen water doorheen liep. Die is helaas kapot gegaan. Maar blijft lastig wanneer je in een flatje woont.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:41
Gonadan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:21:

Zelf heb ik ook wel Rain-X of Rainclear gebruikt, maar dan liefst niet op de voorruit. Bij lagere snelheden werkt het niet en die rijd ik toch veel, dan gebruik ik liever ruitenwissers. En als je dan bij lagere snelheden wel de ruitenwissers gebruikt trekken ze een waasje na en slijt de laag sneller. Dan lokt het dus uit om harder te rijden om je ruitenwissers te sparen. :+
Op de zijruiten en met name achterruit vind ik het wel fijn. Door het parelen van het water is het zicht minder snel belemmerd en waait er zeker aan de zijruiten heel snel af.

[...]

Je bedoelt dat je niet meer afhankelijk bent van je ruitenwissers, zes jaar oud en nog als nieuw kan natuurlijk nooit. Dat een ruitenwisser er met glijmiddel lekker soepel overheen gaat is zeker waar, maar dat maakt niet dat het wisserblad nog in orde is.
Als je bovenstaande met beter effect wilt kun je deze overwegen:https://www.meguiars.nl/winkel/perfect-clarity-glass-polishing-compound/

Zelf doe ik altijd het glas voorbehandelen met polishing compound om vervolgens af te werken met Meguairs Glass Sealant. Het beading effect krijg je dan al bij 45-50km/u. Ruitenwissers gebruik ik praktisch niet en inderdaad kun je langer doen met ruitenwissers maar dat is eerder omdat vuil niet kan hechten aan de voorruit.
Mijn vriendin haar Fiesta uit '21 heeft laatst een nieuwe ruit gekregen, voorheen was het geen doen met dezelfde ruitenwissers maar die doen het ondertussen "prima".. Nog een keer naar kijken om te behandelen.

Ook kun je je ruitenwissers veilig schoon maken met 50/50 alcohol(70%) gemixt met kraanwater op een doekje. Zal je verbazen hoeveel zwart van de rubbers afkomt ;)

-edit; Typo :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53
Denk dat er weinig mensen zijn die de ruitenwissers ook schoonmaken tijdens het wassen van de auto. Ik doe het ook niet elke keer, maar wel regelmatig als laatste stap in het was proces. Komt inderdaad een goede laag zwarte zooi vanaf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik was ze altijd om eerlijk te zijn, is inderdaad best vies.

@Gringjammer dat helpt zeker inderdaad, maar dan nog wil ik het op de voorruit gewoon niet hebben. Ik zie meer nadelen dan voordelen en op ruitenwissers ga ik toch niet bezuinigen. Dat is een onderdeel van de veiligheid dus moet gewoon in orde zijn, niet afhankelijk van een middeltje om uitgedroogde wissers nog te laten glijden. Die vervang ik dus ook gewoon elk jaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:19:
Ik was ze altijd om eerlijk te zijn, is inderdaad best vies.

@Gringjammer dat helpt zeker inderdaad, maar dan nog wil ik het op de voorruit gewoon niet hebben. Ik zie meer nadelen dan voordelen en op ruitenwissers ga ik toch niet bezuinigen. Dat is een onderdeel van de veiligheid dus moet gewoon in orde zijn, niet afhankelijk van een middeltje om uitgedroogde wissers nog te laten glijden. Die vervang ik dus ook gewoon elk jaar.
Mits goed aangebracht, zijn er geen nadelen.
En ruitenwissers vervangen die nog goed werken, is natuurlijk nutteloos en heeft weinig met veiligheid te maken. "Uitgedroogde wissers" is iets wat jij er van maakt.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

kendo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:09:
Mits goed aangebracht, zijn er geen nadelen.
Daar verschillen we blijkbaar nogal van mening.
En ruitenwissers vervangen die nog goed werken, is natuurlijk nutteloos en heeft weinig met veiligheid te maken. "Uitgedroogde wissers" is iets wat jij er van maakt.
Na zes jaar zijn ze uitgedroogd, op, en gewoon niets meer waard. Daar ga ik niet eens over in discussie.
Prima dat jij van een middeltje afhankelijk wilt zijn, maar ik niet. Ik wil gewoon ruitenwissers die van zichzelf nog goed werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Heeft iemand hier een eens een mobiele FLAK gebouwd om de auto te beschermen?

Ik word echt helemaal gek van dat gevederde tuig. Van het weekend tijdens het poetsen er al op schijten en sindsdien elke dag op meerdere plekken raak. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Daar verschillen we blijkbaar nogal van mening.

[...]

Na zes jaar zijn ze uitgedroogd, op, en gewoon niets meer waard. Daar ga ik niet eens over in discussie.
Prima dat jij van een middeltje afhankelijk wilt zijn, maar ik niet. Ik wil gewoon ruitenwissers die van zichzelf nog goed werken.
Aannames, niks meer niks minder. Ik ben niet afhankelijk van een middeltje om mijn wissers te laten werken, dat maak jij er van. (Waarschijnlijk om je eigen keuzes te verantwoorden, zoals wel vaker)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb dit jaar het Vignet van Oostenrijk maar heel lichtjes aangedrukt toen ik hem oppakte. Dat had als resultaat dat ik hem er helemaal heel in 1 keer vanaf kon trekken.

Anders iets van een glaskrabber oid.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

kendo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:54:
Aannames, niks meer niks minder. Ik ben niet afhankelijk van een middeltje om mijn wissers te laten werken, dat maak jij er van. (Waarschijnlijk om je eigen keuzes te verantwoorden, zoals wel vaker)
Nou die kaart wilde ik niet spelen, dan gaat het meer op de man dan de inhoud, maar dat is juist de indruk die ik krijg. Het voelt voor mij onderhand als de discussie die ik ook wel vaker meegemaakt heb: dat aftermarket Xenon in een halogeenbehuizing toch echt wel kan zonder overlast voor anderen, volgens degene die het heel graag wil.

Ja het is een aanname, maar wel gebaseerd op ervaring en simpele natuurkunde. Zes jaar oud van de Action is gewoon niet meer zoals het hoort, onmogelijk. Maar goed, ook niet iedereen gelooft dat banden na een aantal jaren minder worden. Dat is net zoiets.
Dergelijke uitspraken hebben te maken met veiligheid dus daar zeg ik dan gewoon wat van, niets persoonlijks. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Alle vignetten kun je gewoon digitaal krijgen: enigste sticker op mijn voorruit, is die groene sticker van Duitsland. Die is nog steeds niet digitaal :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kort los stanley mesje en alcohol.

En meteen mn gouden tip: mijn duitse sticker zit op een screen protector (zo'n ouderwetsche flexibele) en die plak ik erop als ik in der heimat rij, en na de vakantie gaat ie er weer vanaf.
Card Nox schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:44:
Denk dat er weinig mensen zijn die de ruitenwissers ook schoonmaken tijdens het wassen van de auto. Ik doe het ook niet elke keer, maar wel regelmatig als laatste stap in het was proces. Komt inderdaad een goede laag zwarte zooi vanaf.
Elke keer, net nog gedaan. O-)
kendo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:54:
[...] (Waarschijnlijk om je eigen keuzes te verantwoorden, zoals wel vaker)
Dit is tweakers, hier mag je ook gewoon goodies/middeltjes hebben vanwege de "I want" factor. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Marco-Peters schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Alle vignetten kun je gewoon digitaal krijgen: enigste sticker op mijn voorruit, is die groene sticker van Duitsland. Die is nog steeds niet digitaal :(
Waarbij je wel rekening moet houden dat je dit tijdig bestelt. Het vignet voor Oostenrijk is dacht ik pas 18 dagen na aanschaf geldig. Ik kwam daar dit jaar net te laat achter, maar volgend jaar koop ik zeker een digitale.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

wd200 schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:46:
Mooie vergelijk foto!
Hoe lang blijft dat zitten afgetopt met een wax ?
Heb ik eigenlijk niet heel erg op gelet meestal. Ik doe het er twee keer per jaar op een houd de was goed bij. Volgens mij blijft het dan wel aardig mooi. Zal er eens specifiek op letten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

teacher schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:33:
En meteen mn gouden tip: mijn duitse sticker zit op een screen protector (zo'n ouderwetsche flexibele) en die plak ik erop als ik in der heimat rij, en na de vakantie gaat ie er weer vanaf.
IST VERBOTEN! Maar dat zien ze toch niet. :P

@Marco-Peters die nieuwe Franse ook?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:03:
[...]

IST VERBOTEN! Maar dat zien ze toch niet. :P

@Marco-Peters die nieuwe Franse ook?
Ja Frankrijk heeft ook zo'n sticker, alleen ik heb niets met dat land waar de mensen onverstaanbaar zijn :+ Deed wel eventjes pijn en wennen, zo'n sticker rechtsonder op ruit. Maja zal wel moeten als je naar de kerstmarkt wilt :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Marco-Peters schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Ja Frankrijk heeft ook zo'n sticker, alleen ik heb niets met dat land waar de mensen onverstaanbaar zijn :+ Deed wel eventjes pijn en wennen, zo'n sticker rechtsonder op ruit. Maja zal wel moeten als je naar de kerstmarkt wilt :X
Ik rijd en Duitse auto dus een Duitse sticker vind ik niet zo erg, maar als ze allemaal gaan beginnen is de lol er snel af, dan liever digitaal inderdaad. Of gewoon de euro norm als sticker en niet iedereen zijn eigen invulling.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Ik rijd en Duitse auto dus een Duitse sticker vind ik niet zo erg, maar als ze allemaal gaan beginnen is de lol er snel af, dan liever digitaal inderdaad. Of gewoon de euro norm als sticker en niet iedereen zijn eigen invulling.
Ik weet het nog beter, al ben ik bang dat wij nu wellicht offtopic gaan. Maar als je een EV hebt en je wilt gebruiken maken van de speciale rijstrook voor EV's in Duitse steden, dan heb je nog een tweede sticker nodig.

Een zogenaamde E-Vignette welke je bij Straßen Verkehrsamt kunt ophalen, dan is je Nederlandse EV gelijk gesteld aan een Duitse EV met E-Kenzeichen. Echter die dien op de achterruit te plakken aan de buitenkant, dus niet van binnenin.

Lijkt mij niet zo fijn met het schoonmaken van de auto, dan krijg je allerlei resten van die sticker mee als je de ruiten schoonmaakt. En ik vindt het gewoon teveel van het goede: het is overduidelijk dat mijn auto een EV is, waarom moet er dan nog een sticker op voor Duitsland 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dan kan carclean.de meer glass polish verkopen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 21:32
Paar pagina’s geleden heb ik mijn ‘boodschappenlijstje’ gedeeld en waardevolle tips gekregen. Helaas nog niet besteld door omstandigheden, dus ben ik er nu nog eens naar aan het kijken.

Ik heb nog twijfels rondom het handmatig polijsten/cleanen van de lak na het kleien. Ik heb nu Monello Finale en de witte Monello hand pad op het oog. Zal deze stap met deze producten werkelijk effect hebben of kan ik het beter overslaan (en mogelijk dan het kleien ook weglaten)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
TNThomas schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:43:
Paar pagina’s geleden heb ik mijn ‘boodschappenlijstje’ gedeeld en waardevolle tips gekregen. Helaas nog niet besteld door omstandigheden, dus ben ik er nu nog eens naar aan het kijken.

Ik heb nog twijfels rondom het handmatig polijsten/cleanen van de lak na het kleien. Ik heb nu Monello Finale en de witte Monello hand pad op het oog. Zal deze stap met deze producten werkelijk effect hebben of kan ik het beter overslaan (en mogelijk dan het kleien ook weglaten)?
Kleien zonder polijsten zou ik sowieso nooit doen. Dat is vragen om 1 grote swirl.

The best is yet to come

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53
@TNThomas, ik zou niet met de hand gaan polijsten. Je hebt al een DAP (Dual Action Polisher) voor zo'n 80euro.

Kleien vind ik goed te doen met lekker veel glijmiddel, een zachte klei en goede techniek. Heb zelf 3 auto's gekleid zonder zichtbare swirls. Heeft je auto een kleibeurt nodig (met je vingers zachtjes over de lak gaan wanneer je de auto hebt gewassen, voelt het glad is het niet nodig maar als je nog puntjes voelt is het te overwegen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• b1rdbrain
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-05 20:03
Hoi allen, vraagje die hier mogelijk al eerder beantwoord is...

Ben nu sinds 3 weken in het bezit van een nieuwe auto met zwarte metallic lak. Bij aflevering zag ik al dat de auto niet helemaal schoon was: het leek wel alsof er opgedroogde regen op zat. Het lijken haast kalk of zout druppeltjes die opgedroogd zijn.

Ik dacht daarop: ik haal hem even snel door de wasstraat, maar na dat gedaan te hebben zitten ze er nog steeds op! Met een beetje poetsen met een MF doek krijg ik ze er wel af, maar dat is een monnikkenklusje. Hebben jullie tips hoe/met welke materialen ik deze 'druppels' er eenvoudig af krijg en mijn auto blinkend schoon krijg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Carpro spotless of koch chemie fse zijn je vriend.

[Voor 26% gewijzigd door teacher op 03-05-2023 10:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44
Blijft heerlijk spul om mee te werken met heel goed resultaat :Y
Ik heb het laatst ook weer eens gebruikt (de dag erna: regen :') :') :') )
Wat is nu een goede sealent/wax die ermee samengaat? Nu doe ik er niets overheen :| :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

SniperGuy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:47:
Wat is nu een goede sealent/wax die ermee samengaat? Nu doe ik er niets overheen :| :X
Dat is gewoon zonde. :X

Ik gebruik Collinite 915, maar niet per se omdat het een aanbevolen combinatie is. Het is gewoon een fijne was.
Heb ooit ook EX-P gebruikt, die is wel aanbevolen, maar ik vind was fijner en mooier dan sealant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +9Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:44

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Meivakantie en mooi weer dus tijd voor de grote beurt. De lak van mijn 1 jaar oude MX-5 was nog in goede staat (weinig waskrassen) dus na wassen en kleien was alleen een ronde met de DAP900 en Monello Raffini Finale finishing polish nodig. Daarna weer een vers laagje Gyeon Q2 CanCoat.

Daarna stofzuigen en interieur gedaan met Monello Matte Opaco en banden en trim met Meguiar's Endurance High Gloss.

Die kan er weer even tegenaan!

Helaas slaat mijn Samsung-camera dicht door het felle rood dus onderstaande foto's geven niet goed de diepte in de lak weer...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44
Gonadan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is gewoon zonde. :X

Ik gebruik Collinite 915, maar niet per se omdat het een aanbevolen combinatie is. Het is gewoon een fijne was.
Heb ooit ook EX-P gebruikt, die is wel aanbevolen, maar ik vind was fijner en mooier dan sealant.
Tja het is zonde, maar als ik bedenk dat ik m'n auto zeker 3/4 jaar niet gewassen heb (hooguit een paar keer per maand afgespoten) moest het een keer gedaan worden :X
Aan de andere kant: het was 4 uur heerlijk therapeutisch bezig zijn in een uitgestorven wasbox (alleen afspuiten en zelf 2 emmers water + alle wasspullen van thuis meegenomen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TNThomas
Wederom bedankt voor de hulp, @Dean Martin en @Card Nox!

[Voor 90% gewijzigd door TNThomas op 03-05-2023 22:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

SniperGuy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Je moet er wel wat overheen doen, een filler/glaze zoals black hole heeft nauwelijks standtijd.
Je kan er gewoon een sealant (synthetische wax) overheen doen, of een ceramic spray wax zoals turtle.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 11:47
Natty blue bijv

• Mansiemanta
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-05 02:10
Marco-Peters schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:12:
[...]

En ook het jaarvignet voor Zwitserland 🇨🇭 nog niet. Vanaf volgend jaar gelukkig weer een sticker minder op de vooruit.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
jfeelders schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:58:
Meivakantie en mooi weer dus tijd voor de grote beurt. De lak van mijn 1 jaar oude MX-5 was nog in goede staat (weinig waskrassen) dus na wassen en kleien was alleen een ronde met de DAP900 en Monello Raffini Finale finishing polish nodig. Daarna weer een vers laagje Gyeon Q2 CanCoat.

Daarna stofzuigen en interieur gedaan met Monello Matte Opaco en banden en trim met Meguiar's Endurance High Gloss.

Die kan er weer even tegenaan!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas slaat mijn Samsung-camera dicht door het felle rood dus onderstaande foto's geven niet goed de diepte in de lak weer...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een plaatje!! Vind dit sowieso een bijzonder toffe auto. Goeie kleur en wielen combinatie.
Enige wat mij, persoonlijk, tegen staat zijn die stickers achterop. Zelf ben ik juist van de cleane-look denk dat dat de auto ook een stuk strakker zou maken.

• jfeelders

jfeelders

Uiteindelijk wil elke MX-5 rijder zijn auto een beetje persoonlijker maken. :)

• TNThomas
Heeft iemand hier ervaring met handmatig polijsten met Meguiars Ultimate Compound? Zo ja, hoe waren de resultaten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DriveP
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
TNThomas schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:36:
Heeft iemand hier ervaring met handmatig polijsten met Meguiars Ultimate Compound? Zo ja, hoe waren de resultaten?
Ik heb dit gedaan icm een handpad van Meguiars. Resultaat was niet naar behoren, heb de motorkap proberen te doen maar het is echt een monniken klus (heb anderhalf uur gedaan over de motorkap) en de swirls waren niet weg :(
Daarna de rest van de auto ook gedaan maar met minder hits.
Het lijkt wel alsof er een filler oid in de Ultimate Compound zit, want krassen op bijv hoogglans zwart leken bijna verdwenen maar na afnemen en sealant waren ze weer aanwezig de volgende dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Meguiar's Ultimate Compound was altijd mijn default compound icm DAP maar ik ben overgestapt op de Monello Raffini lijn. Die werkt wat 'schoner'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 15:57
Iemand uit regio Enkhuizen die mij kan helpen om mijn auto op te frissen?
Het is ook geen ramp, een paar kleine krasjes, hologrammen…….

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Het afgelopen jaar heb ik steeds meer lol gekregen in het wassen van onze Octavia hatchback uit 2009. Hij heeft een soort dieprode metallic kleur welke er over het algemeen nog goed uit ziet zonder kleine krasjes. De plastic delen van de bumpers zijn niet onbeschadigd en er zitten en paar diepe krassen in de lak welke ooit zijn opgevuld met nét niet dezelfde lak, maar er valt nog genoeg eer aan te behalen.
Vorig jaar wat valma shampoo gehaald, een keer een washandschoen en zo bleef ik wassen. Af en toe dit topic lezen of het show off deel van carclean...
Nu toch maar eens een verlanglijstje bij elkaar geklikt, mis ik iets? Zitten er dubbelingen in? Is het nog wel nodig om sealant/wax te gebruiken na Black Hole of is de standtijd van Black Hole lang genoeg om zonder wax/ sealant te kunnen?

De lijst:
Dodo Juice Born to be Mild shampoo
Dodo Juice ferrous dueller
Poorboys World Poly Elastic Clay
Poorboys World Spray and Wipe
Poorboys World Black Hole
Poorboys World EXP Pure Sealant / Collinite 915

Als pad een Monello Easy Detailing Finessing Hand Pad. Een DA staat ook nog wel op de verlanglijst (bijv. de LDA1000), maar ik wil het eerst eens met de hand doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Black hole heeft geen standtijd, dus de sealant heb je wel nodig. De collonite 915 is niet per se nodig, en als je in de poorboys hoek zit en je wil een sealant en carnauba, kijk dan eens naar de ex sealant with carnauba.

De finessing hand pad zou ik vervangen voor een paar disks. Verder mis ik mooie doeken (liever een paar kleinere dan 1 grote) en ipv de ferrous dueller zou ik gewoon de monello non ferro nemen. Iets goedkoper, en echt prima voor ijzerdeeltjes. Wellicht wil je nog een echte velgenreiniger, ipv alleen een ijzerverwijderaar.

Spray and whipe is trouwens ook een prima drying aid. Ik gebruik daar altijd qd+ voor overigens.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb de z3 van mijn vader even onder handen genomen. Wassen, kleien. En daarna begonnen met de achterklep. Vanwege het voorspelde slechte weer 's middags, ook niet verder gekomen dan de achterklep. De rest volgende week.

Heel veel swirls, waterspots en krasjes, maar toch een goed resultaat behaald met de dap 900.
Begonnen ssr2 op groen. Maar dat haalde niks uit. Dus overgestapt op raffini veloce op oranje, daarna mezzo op geel, finale op groen en afgewerkt met finale op zwart. IPA, en afgerond met fusso coat.

Voor:

Na:

De lak heeft weer een mooie dieprode kleur gekregen. Ik zie alleen een beetje op tegen de rest van de auto. De achterklep alleen, was al een paar uur werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:49:
Black hole heeft geen standtijd, dus de sealant heb je wel nodig. De collonite 915 is niet per se nodig, en als je in de poorboys hoek zit en je wil een sealant en carnauba, kijk dan eens naar de ex sealant with carnauba.

De finessing hand pad zou ik vervangen voor een paar disks. Verder mis ik mooie doeken (liever een paar kleinere dan 1 grote) en ipv de ferrous dueller zou ik gewoon de monello non ferro nemen. Iets goedkoper, en echt prima voor ijzerdeeltjes. Wellicht wil je nog een echte velgenreiniger, ipv alleen een ijzerverwijderaar.

Spray and whipe is trouwens ook een prima drying aid. Ik gebruik daar altijd qd+ voor overigens.
Ik heb een stapel 40x40 microvezel doeken, icm onze waterontharder heb ik nu geen last van droogvlekken.
Een velgenreiniger is een goede tip, thanks. Disks kijk ik ook even naar, die hand pad had goede reviews dus met mijn nul ervaring had ik daarvoor gekozen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:09
Ik zit erover te denken om mijn Renault Espace een poetsbeurt te laten geven. De auto is technisch prima, maar cosmetisch een ramp. Hij zit onder de swirls en krassen en er lijken wel kleine verfspatjes op te zitten (zeer moeilijk verwijderbare witte spikkeltjes). Daarbij is er wat steenslagschade en wat kleine stootdeukjes.

De steenslagschade wilde ik oplossen met een lakstift. De swirls en krassen zullen echter weggepolijst moeten worden, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Bij de Renault dealer hebben ze me doorverwezen naar een poetsbedrijf in de buurt waar zij goede ervaringen mee hebben, dus mijn eerste probleem is denk ik al getackled: Het is speciale metaallak (Noir Amethyste) maar die kan dus blijkbaar wel gepoetst worden, anders zou de dealer dat wel hebben afgeraden.

Maar ik vraag me af of poetsen/polijsten uberhaupt verstandig is. Vroeger werd vaak gezegd dat je het beter niet kan doen, omdat het een tijdelijke oplossing is. De lak lijkt daarna weer mooi, maar wordt al vrij snel weer dof en krasgevoelig. Hoe zit dat tegenwoordig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:46:
Ik zit erover te denken om mijn Renault Espace een poetsbeurt te laten geven. De auto is technisch prima, maar cosmetisch een ramp. Hij zit onder de swirls en krassen en er lijken wel kleine verfspatjes op te zitten (zeer moeilijk verwijderbare witte spikkeltjes). Daarbij is er wat steenslagschade en wat kleine stootdeukjes.

De steenslagschade wilde ik oplossen met een lakstift. De swirls en krassen zullen echter weggepolijst moeten worden, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Bij de Renault dealer hebben ze me doorverwezen naar een poetsbedrijf in de buurt waar zij goede ervaringen mee hebben, dus mijn eerste probleem is denk ik al getackled: Het is speciale metaallak (Noir Amethyste) maar die kan dus blijkbaar wel gepoetst worden, anders zou de dealer dat wel hebben afgeraden.

Maar ik vraag me af of poetsen/polijsten uberhaupt verstandig is. Vroeger werd vaak gezegd dat je het beter niet kan doen, omdat het een tijdelijke oplossing is. De lak lijkt daarna weer mooi, maar wordt al vrij snel weer dof en krasgevoelig. Hoe zit dat tegenwoordig?
ls je het over polijsten hebt: daarna niet meer naar de krasstraat en op de juiste manier wassen. Een goede was doet wonderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-05 20:15
TNThomas schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:43:

Een bekende van mij vroeg aan mij of hij ook met de hand zn auto kon gaan oppoetsen maar zag al wel dat het een flinke klus zou zijn. Uiteindelijk hebben we samen dit: https://www.carclean.com/nl/meguiars-3-in-1-wax-473ml.html gebruikt. En ik moet zeggen dat het mij zeker niet tegen viel! Veel van die kaasstraat swirls waren weg/opgevuld. Over de standtijd kan ik weinig zeggen, maar doe er dan een sorry wasje over heen na de eerste wasbeurt.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wat adviseren jullie als simpele, makkelijk te verwerken Keramische coating? We hebben een nieuwe auto met een mooie diepe donker grijze metallic lak en deze wil ik goed beschermen en die diepe glans naar voren laten komen.

D3 Profile D3 XP Ladder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Ik heb goede ervaringen met Gyeon CanCoat. Wel zorgen dat je voorbehandeling goed is: kleien, polijsten?, ontvetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TNThomas
De meeste detailing spullen heb ik nu wel, maar een goede trim dressing mist nog. Ik lees online zeer wisselende ervaringen met zo goed als elke dressing, dus is het lastig kiezen... Zelf kwam ik uit op de volgende drie:
  • Autoglym Bumper & Trim Gel
  • Nanolex Trim Rejuvenator
  • CarPro PERL
​Hebben jullie ervaring met (één van) deze producten? Welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:53
Ik heb een Bosch Aquatak met de volgende slang:
https://m.media-amazon.co...E7dAt5g9L._AC_SL1128_.jpg

Nu heb ik een kortere pistool gekocht:
https://m.media-amazon.co...RG-kyaXtS._AC_SL1500_.jpg

Kan iemand mij vertellen welke adapter ik nodig heb?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 17:11

fynrd1

Fooled by Randomness

pl0xs schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:19:
Ik heb een Bosch Aquatak met de volgende slang:
https://m.media-amazon.co...E7dAt5g9L._AC_SL1128_.jpg

Nu heb ik een kortere pistool gekocht:
https://m.media-amazon.co...RG-kyaXtS._AC_SL1500_.jpg

Kan iemand mij vertellen welke adapter ik nodig heb?
Quick connect naar M22.
Link

[Voor 10% gewijzigd door fynrd1 op 10-05-2023 00:22]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-05 06:27
TNThomas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:40:
De meeste detailing spullen heb ik nu wel, maar een goede trim dressing mist nog. Ik lees online zeer wisselende ervaringen met zo goed als elke dressing, dus is het lastig kiezen... Zelf kwam ik uit op de volgende drie:
  • CarPro PERL
Zat net met hetzelfde, PERL had ik nu ook in gedachten.
Ook voor het Dashboard en interieur kunststof delen te gebruiken of daar beter een andere tip?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 17:49
Mij bevalt de autoglym goed. Glimt niet teveel en blijft lang zitten in de auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Qua interieur ben ik erg fan van Poorboy's World Natural Look. Frist erg op en geeft je dashboard echt een als nieuw uitstraling zonder lelijke glans. En ruikt lekker.

Voor 'trims' gebruik ik Trim Restorer, ook van Poorboy's World. Werkt lekker en vlekt niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

TNThomas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:40:
  • CarPro PERL
Carpro Perl :Y
Gyeon trim :Y
Gtechniq c4 :Y

Moet het op budget: polytrol

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05
Voor de liefhebber, goedkope DA polijstmachine:

https://vonroc.com/aanbieding

Heb 'm zelf ook, bevalt prima. Maar heb geen vergelijkingsmateriaal :D

€ 42,00

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 16:35

Mad-Matt

TheDoctor#2181

JaMaaT schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:34:

€ 42,00
Same here, ik heb hem ook en doet het prima. Alleen net als jij geen vergelijkingsmateriaal. Maar prima prijsje om "in te komen"

D3 Profile D3 XP Ladder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 12:07
Vraagje, wil mijn vw bus voorzien van een laagje collinite 476s voor langdurige protectie van lak/patina. Tevens nog een machinale polijst beurt. Nu heb ik ooit het e.e.a. behandeld met owatrol maar vraag mij af hoe ik dat residu het best verwijder. Kan dat met tar remover?

Qua polijst spullen heb ik Ultimate Compound en Ultimate Polish liggen en een meguiars 7" polijstmachine met soft en hard pads.

Gezien tijd een beperkende factor is en de lak zeker niet perfect hoeft te worden ben ik benieuwd hoe dit effectief aan te pakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smotske
Voordat je gaat polijsten moet je sowieso wassen en ontvetten. Met Gyeon Prep of iets vergelijkbaars. Je zal met dat soort spul misschien even een rondje extra moeten maken. Als je er water overheen gooit kan je wel goed zien of er nog een vettig laagje op de lak zit.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:05
Als tijd een probleem is en het niet perfect hoeft te zijn zou ik gewoon even met een test spot kijken of die Polish icm een medium pad voldoende is en dan de Collinite erop. Dat is het snelste denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 12:07
Thanks, Gyeon Prep net gescoord, Ben voor de collinite 845 ipv 476 gegaan ivm makkelijker aanbrengen. Hopelijk even lange standtijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:47
Vraagje. Ik krijg binnenkort een nieuwe auto. Ik ben benieuwd wat de beste methode is om de shine te behouden. Ik zat eerst aan ppf te denken, maar dit is erg prijzig.
Hoe lang blijft m’n auto glanzend als ik een glas coating aanbreng en daarna m’n auto alleen maar handmatig was met de 3 emmer methode?
Moet ik mn auto weer opnieuw laten polijsten en de glas coating laten aanbrengen nadat de glas coating uitgewerkt is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:28

Kraz

Saving the world

Russel88 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:14:
Vraagje. Ik krijg binnenkort een nieuwe auto. Ik ben benieuwd wat de beste methode is om de shine te behouden. Ik zat eerst aan ppf te denken, maar dit is erg prijzig.
Hoe lang blijft m’n auto glanzend als ik een glas coating aanbreng en daarna m’n auto alleen maar handmatig was met de 3 emmer methode?
Moet ik mn auto weer opnieuw laten polijsten en de glas coating laten aanbrengen nadat de glas coating uitgewerkt is?
Ik zou eerst eens afwachten hoe hij geleverd wordt? Dan kun je altijd nog beslissen voor eventuele coatings.

Voor zelf wassen is de 2-emmer methode het beste. In de afgelopen paginas zijn genoeg producten genoemd om te gebruiken voor het wassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
Daar is geen tijd voor te geven, is van zoveel factoren afhankelijk. Kwaliteit coating, aantal KM's, weer, waar die KM's gereden worden, stalling en noem maar op.

Regelmatig wassen met 2 emmer methode helpt zeker, daarnaast zou je hem daarna kunnen doen met een detail spray, dat helpt de glans en bevorderd de levensduur van de coating.

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
JaMaaT schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:34:

€ 42,00
Kan je hier ook pads van andere merken op zetten?

fool me once, strike one. but fool me twice…strike three. -2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, zijn standaardmaten.

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:54
Ben ook aan het kijken naar een niet al te dure DA machine om mijn auto wat toonbaarder te maken.
Iemand enig idee hoe die Vonroc zich verhoudt tot een DAP evo setje?
42 euro is geen geld, maar is het de moeite waard? Uiteraard komen er nog wel kosten voor polijstmiddelen en evt. wat extra pads bij, maar dan is het nog steeds aardig goedkoper dan een DAP.

1000W vs 650W, 8mm vs 9mm uitslag, extra steunplaat (hoevaak verwissel je die in de praktijk?).
Ik heb ook geen idee hoeveel meer een Vonroc vibreert t.o.v van een DAP. Of zijn er nog andere zaken om een keuze op te baseren?

De basisbenodigdheden voor het poetsen heb ik al, en als ik me goed ingelezen heb hoef ik alleen nog maar klei, lube en ontvetter/gyeon prep te halen voordat ik kan gaan polijsten. Plus nog een wax, gebruik nu nog wetcoat maar wax lijkt me een betere standtijd te hebben.

• Arvado
Steunplaat wissel je enkel om een ander formaat erop te zetten. Van 125mm naar 75mm bijv. 8 vs 9mm uitslag maakt weinig uit.

Minder watt machines stoppen gewoon sneller als je wat druk uit oefent. Ze hebben ook meer moeite bij hoge toeren om op toeren te blijven. Heb zelf een DAP900 maar geen ervaring met Vonroc.

• kendo
  • Niet online
Ik heb zowel de Dap500 als de Dap900.
Met de 500W krijg ik swirls en kleine krasjes ook wel weg. Maar de 900W heeft idd gewoon wat meer power. En bij hardere laksoorten is dat wel prettig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@JaMaaT Dank voor de tip!

Ik heb gekozen voor de 1050w / 150mm versie met 4 schijven, EUR 55 inclusief verzenden met code Wel_Come_5

Scheelt ook weer €5,- verzendkosten namelijk omdat het boven de €50,- order is :)

Heb nog een volle bus meguiar compound staan dus eens kijken of dit wat is.

[Voor 6% gewijzigd door Humma Kavula op 17-05-2023 18:46]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smotske
Russel88 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:14:
Als je je auto in een Gyeon coating zet, en 'm dan met de hand wast met Gyeon producten (RestartWash en afdrogen met Cure) dan kan je de levensduur flink verlengen.

Of elk jaar Gyeon CanCoat aanbrengen. Super makkelijk, ook zeker als je dat voor het eerst doet.

Nu noem ik Gyeon voorbeelden omdat ik er bekend mee ben _/-\o_ , maar zo heb je meerdere merken

[Voor 12% gewijzigd door Smotske op 18-05-2023 07:30]

@DetailingBySmotske

• Russel88
Smotske schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:05:
[...]

Als je je auto in een Gyeon coating zet, en 'm dan met de hand wast met Gyeon producten (RestartWash en afdrogen met Cure) dan kan je de levensduur flink verlengen.

Of elk jaar Gyeon CanCoat aanbrengen. Super makkelijk, ook zeker als je dat voor het eerst doet.

Nu noem ik Gyeon voorbeelden omdat ik er bekend mee ben _/-\o_ , maar zo heb je meerdere merken
Als ik de auto krijg. Dan meteen goed wassen met de hand, 2 emmer methode.
Gyeon prep en daarna Gyeon CanCoat.
Is dat de juiste methode? Of ben ik nog iets vergeten.

• Smotske
Is het een nieuw nieuwe auto?
Als je de spullen in huis hebt zou je nog een rondje kunnen doen met een iron-remover, tar-remover en/of paint cleaner zodat je weet dat de lak niet vuil is. Maar cercer niks mis met je methode. Goed om mee te beginnen.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Russel88
Het is idd nieuw nieuw. Aangezien het nieuw nieuw is laat ik misschien eerst een detailer erop los gaan. Dan wordt ie licht gepolijst en dan komt er een Gyeon Infinite coating erop.
Dan kan ik daarna gewoon m’n auto wassen en jaarlijks de cancoat erop doen.
Voor mijn beleving zal ik zo de meeste glans hebben voor zo min mogelijk werk. Jaarlijks de cancoat erop doen is het dan wel waard.
Thuis heb ik nog pb black hole en de black widow wax. Maar ik vind beide toch teveel moeite voor de tijd dat ik ervan kan genieten.

• Roenie
  • Niet online
Russel88 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:38:
Het is idd nieuw nieuw. Aangezien het nieuw nieuw is laat ik misschien eerst een detailer erop los gaan. Dan wordt ie licht gepolijst en dan komt er een Gyeon Infinite coating erop.
Dan kan ik daarna gewoon m’n auto wassen en jaarlijks de cancoat erop doen.
Voor mijn beleving zal ik zo de meeste glans hebben voor zo min mogelijk werk. Jaarlijks de cancoat erop doen is het dan wel waard.
Thuis heb ik nog pb black hole en de black widow wax. Maar ik vind beide toch teveel moeite voor de tijd dat ik ervan kan genieten.
Mooi maken en houden kost tijd. Hoeveel vind je teveel tijd? Want een wax opbrengen kost toch niet heel veel tijd?

• Russel88
Roenie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:44:
[...]
Mooi maken en houden kost tijd. Hoeveel vind je teveel tijd? Want een wax opbrengen kost toch niet heel veel tijd?
Is een wax nog nodig als er een seal op zit?

• Roenie
  • Niet online
Russel88 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:10:
[...]

Is een wax nog nodig als er een seal op zit?
Toppen met een wax voor extra glans kan altijd toch?

Mijn punt was meer dat waxen an sich niet veel tijd kost. De (eerste) voorbereiding wel, maar als je regelmatig je auto onderhoudt gaat dat vrij snel.

Maar hoeveel tijd vind je teveel?

[Voor 4% gewijzigd door Roenie op 18-05-2023 18:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22
Na een tulpenroute door de Flevopolder is de voorkant van m'n auto één groot insectenkerkhof geworden. Eerst ingespoten met Bug&Grime, dit laten intrekken een aantal minuten en vervolgens met de Kärcher de insecten er geprobeerd af te spuiten helaas zonder echt resultaat. Vervolgens heb ik ruim een half uur staan boenen om alles goed schoon te krijgen. Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat Bug&Grime iets doet, hoe maken jullie de voorkant insectenvrij? Volgens mij zou dit makkelijker moeten gaan.

In de onderlip van de voorbumper nog wel 4 bruine plekjes die ik er ook niet af krijg, het lijkt wel of het in de lak getrokken is.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
pretpik schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:38:
Na een tulpenroute door de Flevopolder is de voorkant van m'n auto één groot insectenkerkhof geworden. Eerst ingespoten met Bug&Grime, dit laten intrekken een aantal minuten en vervolgens met de Kärcher de insecten er geprobeerd af te spuiten helaas zonder echt resultaat. Vervolgens heb ik ruim een half uur staan boenen om alles goed schoon te krijgen. Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat Bug&Grime iets doet, hoe maken jullie de voorkant insectenvrij? Volgens mij zou dit makkelijker moeten gaan.

In de onderlip van de voorbumper nog wel 4 bruine plekjes die ik er ook niet af krijg, het lijkt wel of het in de lak getrokken is.
Ik leg altijd keukenpapier erop en dan heet water er overheen. Na een paar minuten zijn de insecten week en spuit je ze er zo af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
Pepppie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Ik leg altijd keukenpapier erop en dan heet water er overheen. Na een paar minuten zijn de insecten week en spuit je ze er zo af.
Hoe doe je dit dan voor de verticale oppervlakken? Of blijft het papier wel zitten?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
pretpik schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Hoe doe je dit dan voor de verticale oppervlakken? Of blijft het papier wel zitten?
Ik hoef het alleen op de bumper te doen, dus ja; juist verticaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Een goede coating op de voorbumper doet ook wonderen. Insecten en ook ander vuil, is dan relatief eenvoudig te verwijderen.

Gisteren weer bezig geweest met de z3. Voornamelijk met de motorkap. De rest ging wat sneller. Ook het kapje gereinigd en geconditioneerd.

Voor:

Na:

Ondanks dat het een hele verbetering is, ben ik toch niet helemaal tevreden met de finish.
De hele auto staat nu in de Fusso Coat. Maar de finish is op plekken als een olie achtige waas. En is ook totaal niet uniform. Na de laatste stap met raffini finale was dit niet het geval.
Maar goed, hij heeft weer een goede bescherming voor de komende maanden, en misschien pak ik hem later dit jaar nog eens een keer met een andere wax of coating. Het voorbereidende werk is iig. gedaan.

De Fusso Coat gaat iig. in de kast, en ik ga op zoek naar een andere wax. Misschien weer Collinite liquid insulator of Nattys liquid. Altijd goede resultaten mee behaald. Alleen een mindere standtijd.

[Voor 3% gewijzigd door kendo op 19-05-2023 13:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smotske

Heb je iets van bescherming op de lak zitten?
Meestal spuit ik de auto eerst goed af voordat ik iets van insectenspray gebruik. Voorkomt ook een beetje het te snel opdrogen van z'n spray. Opgedroogd doet het niks.
Bug&Grime voldeed mij altijd prima, maar de goedkope meuk voldoet mij ook.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smotske
kendo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:12:
G2AQRLgJmCG.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

De Fusso Coat gaat iig. in de kast, en ik ga op zoek naar een andere wax. Misschien weer Collinite liquid insulator of Nattys liquid. Altijd goede resultaten mee behaald. Alleen een mindere standtijd.
Prachtig z'n Z3 in die kleur! Zeldzaamheidje.

Een paar weken terug m'n zusjes Suzuki Swift onderhanden gehad, en die gewaxt met Gyeon Wax, in zn gekke deo-bus. Echt pracht spul om mee te werken, over de standtijd heb ik geen idee nog van.
Turtle Wax Ceramic+Graphene is ook een aanrader. Als je die iets te lang laat opdrogen is het wel flink boenen om uit te poetsen.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@kendo fusso coat is best wel gevoelig voor laagdikte. Opbrengen zoals wax (met cirkeltjes) is vragen om problemen: rechte lijnen en haaks erop, superdun laagje (desnood applicator beetje vochtig maken) en niet te lang laten curen, dus kleine vlakken.

Wat je nog kan doen is nog een laagje opbrengen bij de stukjes die niet naar je zin zijn; de oplosmiddelen in de wax nemen dan weer wat product op.

Maar, complimenten! Deze lak is knetterhard, dus dit heeft je zweet gekost. :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado

Boenen moet je eigenlijk nooit doen, boenen = krassen.

Insprayen met een anti insecten middel zoals die je zelf noemt en dan vochtige doeken erop leggen. Liefst MF doeken. Even laten intrekken meestal is iets van 10min voldoende en dan afdoen. Als de bescherming van de lak goed is wrijf je het dan zo weg.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat Bug&Grime iets doet, hoe maken jullie de voorkant insectenvrij? Volgens mij zou dit makkelijker moeten gaan.
Heb je al eens gekeken als in de ochtend de auto helemaal nat is van de dauw, of na een nacht regen hoe makkelijk je vuil (en in jou geval insecten) kunt verwijderen. Een betere voorwas bestaat in mijn ogen niet.

Tijd en water doen wonderen.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18
Ik zit met een uitdaginkje, de zon staat hier al erg vroeg op de auto. Lees uur of 10:00 masr ik wil hem in de wax zetten maar kan dat wel in de zon?

• lasharor
  • Laatst online: 30-05 15:44

lasharor

7 december 2004

Humma Kavula schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:43:
@JaMaaT Dank voor de tip!

Ik heb gekozen voor de 1050w / 150mm versie met 4 schijven, EUR 55 inclusief verzenden met code Wel_Come_5

Scheelt ook weer €5,- verzendkosten namelijk omdat het boven de €50,- order is :)

Heb nog een volle bus meguiar compound staan dus eens kijken of dit wat is.
Heb je hem al binnen? Wat is je eerste indruk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Smotske schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:25:
[...]

Prachtig z'n Z3 in die kleur! Zeldzaamheidje.

Een paar weken terug m'n zusjes Suzuki Swift onderhanden gehad, en die gewaxt met Gyeon Wax, in zn gekke deo-bus. Echt pracht spul om mee te werken, over de standtijd heb ik geen idee nog van.
Turtle Wax Ceramic+Graphene is ook een aanrader. Als je die iets te lang laat opdrogen is het wel flink boenen om uit te poetsen.
Mijn vader heeft er ook nog een matchende E36 bij(dezelfde kleur)

Ik heb nu verschillende waxen staan die allemaal prettig werken, maar de verpakkingen zijn bijna leeg. Ik dacht laat ik eens iets anders proberen.
teacher schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:52:
@kendo fusso coat is best wel gevoelig voor laagdikte. Opbrengen zoals wax (met cirkeltjes) is vragen om problemen: rechte lijnen en haaks erop, superdun laagje (desnood applicator beetje vochtig maken) en niet te lang laten curen, dus kleine vlakken.

Wat je nog kan doen is nog een laagje opbrengen bij de stukjes die niet naar je zin zijn; de oplosmiddelen in de wax nemen dan weer wat product op.

Maar, complimenten! Deze lak is knetterhard, dus dit heeft je zweet gekost. :Y
Ik had me van te voren al ingelezen, en gezien dat er nogal een gebruiksaanwijzing bij is.
Het opbrengen van de wax doe ik in de schaduw, idd. rechte banen haaks op elkaar, werken per paneel (de motorkap in vieren opgedeeld), vrij snel weer afnemen.

Die laagdikte is idd. een probleem, want Fusso smeert voor geen meter. Het begint eigenlijk meteen te strepen.
Ik moet wel zeggen dat hoe dieper je het blikje in komt, hoe beter het wordt. De bovenste laag is waarschijnlijk al veel van zijn oplosmiddelen kwijt.

Een 2e laag op "slechte delen" heb ik ook geprobeerd, maar dat resulteert in een zichtbare overgang.
Net na het posten van mijn bericht, heb ik de motorkap weer gestript met een Finale pass op zwart en IPA. Daarna mijn vertrouwde Collinite Insulator Wax No.845 toegepast. Het resultaat was dag en nacht( ;) ) Een hele mooie, uniforme, dieprode wetlook.

De lak is idd knetterhard, op het moment dat je denkt dat je klaar bent, en er nog een laatste keer met de lamp langs gaat, kom je weer van alles tegen. Maar dat geeft niet, je moet ook realistisch blijven. Ik krijg toch niet alles weg, dat was het uitgangspunt ook niet. Ik ben nu super tevreden. :*)

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

lasharor schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Heb je hem al binnen? Wat is je eerste indruk?
Hij is al binnen. Nog niet geprobeerd, komt hopelijk volgende week.
* Humma Kavula moet eerst even tijd vinden want de auto is nogal een project..

Het plastic voelt wel een beetje zoals goedkoop elektrisch gereedschap, zeg maar een aldi huismerk achtig maar hij is krachtig en voelt verder wel goed gebouwd, best zwaar ook.
Lekker lange snoer en de pads voelen ook goed aan.
En ik weet dat je met "huismerken" soms ook best goed spul hebt voor de thuis knutselaar dus voor alsnog zeker tevreden voor het geld.

Ik zal wel even updaten als ik hem echt getest heb tzt.

Wear Sunscreen!

• kendo
  • Niet online
Dracula schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:33:
Ik zit met een uitdaginkje, de zon staat hier al erg vroeg op de auto. Lees uur of 10:00 masr ik wil hem in de wax zetten maar kan dat wel in de zon?
het kan, maar doe wel kleine delen per keer. Want het cured erg snel in de zon ;)
Humma Kavula schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Hij is al binnen. Nog niet geprobeerd, komt hopelijk volgende week.
* Humma Kavula moet eerst even tijd vinden want de auto is nogal een project..

Het plastic voelt wel een beetje zoals goedkoop elektrisch gereedschap, zeg maar een aldi huismerk achtig maar hij is krachtig en voelt verder wel goed gebouwd, best zwaar ook.
Lekker lange snoer en de pads voelen ook goed aan.
En ik weet dat je met "huismerken" soms ook best goed spul hebt voor de thuis knutselaar dus voor alsnog zeker tevreden voor het geld.

Ik zal wel even updaten als ik hem echt getest heb tzt.
Mijn DAP machines voelen ook niet erg "high end" aan. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet prettig werken. Ik kan er een goed resultaat mee behalen. Maar heb nu al verscheidene draadbreuken en een schakelaar moeten repareren. 1 tip, draag oorbescherming ;)

[Voor 58% gewijzigd door kendo op 20-05-2023 11:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 11:03
Pepppie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Ook vogelpoep gaat zo uitstekend

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
Sws is een wax een totaal andere glans dan een coating. Coating geeft een meer felle harde glans. Wax is veel warmer. Mijn persoonlijke voorkeur is toch de wax glans. Maar er zijn zeker mensen die een coating mooier vinden. Daarnaast kan je de glans van de coating ook gewoon voor lief nemen gezien de voordelen van een coating.

DAP is inderdaad ook nog geen high end machine. Ding werkt prima maar het is geen top kwaliteit. Daarvoor moet je een Rupes, Flex of bijv. Milwaukee hebben.

Ik had mijn DAP vorige week kapot. Heb hem al wel even maar hij is niet heel veel gebruikt. Gelukkig was het maar een kabel breuk dus kabel 20cm ingekort en nieuwe schoentjes eraan gezet en toen werkte ie weer.
Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee