Correct. Als je niet eerder gewerkt hebt met een rotary en je wilt af en toe je auto polijsten, dan is een DA machine een veel betere optie. Het werken met een rotary leer je echt niet in een paar maanden tijd. Vandaar het advies een DA te nemen. Lakschade hou je er niet aan over maar poetsbanen zeker wel.Card Nox schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:57:
[...]
Zonder dat ik veel ervaring heb is dat wat ik ook overal online lees. Koop/huur een DA, ze hoeven ook niet de wereld te kosten. Heb de mijne van Amazon voor 60 euro (in de aanbieding) staat ook al vaker verlinkt in dit topic.
Na 2 jaar intensief gebruik is mijn interieur toe aan wat TLC. Ik wil met name dat mijn stuur weer mat en zacht is, ipv glimmend.
Na veel lezen heb ik leather cleaner van chemical guys aangeschaft, maar ik zie niet echt veel verschil.
:strip_exif()/f/image/4bptvMRfSSLEmP17XDW6Xf7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel schoon en alles, maar naar mijn idee glanst het nog wel, en is het niet mat zoals dit stuk:
:strip_exif()/f/image/mQqYhFQlRZ5JxyXncM9815ZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de vorm een heel klein stukje van de stoel gedaan. Gewoon drie keer eroverheen en afgenomen met een schone vochtige doek:
:strip_exif()/f/image/VTvSLPSduFXmzVluKIOB2QKA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou! Dat kan niet missen lijkt me zo!
Maar waarom wordt mijn stuur niet mat?
Toen ik de auto kocht was hij twee jaar oud en stuur was werkelijk als nieuw.
Na veel lezen heb ik leather cleaner van chemical guys aangeschaft, maar ik zie niet echt veel verschil.
:strip_exif()/f/image/4bptvMRfSSLEmP17XDW6Xf7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel schoon en alles, maar naar mijn idee glanst het nog wel, en is het niet mat zoals dit stuk:
:strip_exif()/f/image/mQqYhFQlRZ5JxyXncM9815ZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de vorm een heel klein stukje van de stoel gedaan. Gewoon drie keer eroverheen en afgenomen met een schone vochtige doek:
:strip_exif()/f/image/VTvSLPSduFXmzVluKIOB2QKA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou! Dat kan niet missen lijkt me zo!
Maar waarom wordt mijn stuur niet mat?
Toen ik de auto kocht was hij twee jaar oud en stuur was werkelijk als nieuw.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Anoniem: 235591
Jouw stuurwiel wordt niet mat omdat je er al tijden met je handen aan zit. Je wrijft er dus overheen waardoor er dus 'glans' ontstaat. Je poetst het als het ware op met je handen. het stuk wat mat is raak je amper aan.
Maar hoe heeft (de poetser van) de dealer het dan destijds weer mat gekregen? Of iemand in gereden met handschoentjes aan?Anoniem: 235591 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:59:
Jouw stuurwiel wordt niet mat omdat je er al tijden met je handen aan zit. Je wrijft er dus overheen waardoor er dus 'glans' ontstaat. Je poetst het als het ware op met je handen. het stuk wat mat is raak je amper aan.
@paQ Een melamine spons ('wonderspons') wil nog wel eens helpen lees ik hier: https://forum.carclean.co...stuurwiel-reinigen.10364/ Wel eerst voorzichtig testen, het heeft een beetje schurende werking schijnbaar.
Zie ook https://www.google.com/se...site%3Aforum.carclean.com voor meer tips.
1 euro bij Hornbach! (Voor 2)ThinkPadd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:36:
@paQ Een melamine spons ('wonderspons') wil nog wel eens helpen lees ik hier: https://forum.carclean.co...stuurwiel-reinigen.10364/ Wel eerst voorzichtig testen, het heeft een beetje schurende werking schijnbaar.
Thx voor de tip. Ga er meteen 1 halen.
Het glanzende op je stuur is huidvet/olie, een mat stuur is dus een schoon stuur.
I know, maar durf niet veel harder meer te boenen. Zeker ook omdat de cleaner met 3 vegen meer dan prima op de stoel werkt. Maar goed, het spons idee kan zomaar werken. Voor die euro het proberen zeker waard.Card Nox schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:42:
Het glanzende op je stuur is huidvet/olie, een mat stuur is dus een schoon stuur.
0,99 euro bij de Action (voor 5)paQ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:56:
[...]
1 euro bij Hornbach! (Voor 2)
Thx voor de tip. Ga er meteen 1 halen.
Bij Ali vast nog goedkoper
Ga ik ook een keer proberen. Ondanks dat ik net een andere (gepoetste) auto heb met 20k kilometers vind ik het stuur ook iets glimmen. Maar de mate van glans verschilt ook wel per merk heb ik het idee.
Een goede reiniger gebruiken. Probeer eens leder reiniger van colourlock of KC Pole Star reiniger. Je leder wordt als nieuw en mooi mat. Wel je leer weer voeden lederbeschermer. Ook van colourlock.paQ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:09:
[...]
Maar hoe heeft (de poetser van) de dealer het dan destijds weer mat gekregen? Of iemand in gereden met handschoentjes aan?
Als je daarmee je leer regelmatig behandelt heb je geen handschoentjes nodig
@paQ
Ja een stuur kan al gauw verzadigd raken met huidvetten en zal je soms meerdere keren je reiniging moeten herhalen. Ik heb het ook ooit eens gehad met een oude auto. Ik heb toentertijd het volgende gedaan:
- Stuur goed schoonmaken met een een neutrale shampoo en dan goed droog maken
- Ossengalzeep gebruiken op een mild zachte kwast en goed "inkwasten" > laat dit even intrekken voor een paar minuten (niet laten opdrogen!) en afnemen met een vochtige MF doek
- Goed schoonmaken met een droge MF doek
- Bovenstaande stappen herhalen totdat het gewenste resultaat is bereikt (was bij mij toen na 3x).
Daarna had ik een perfect schoon en mat stuur! Voordeel is dat ossengal redelijk mild is itt vele cleaners. Zeker het proberen waard.
Ja een stuur kan al gauw verzadigd raken met huidvetten en zal je soms meerdere keren je reiniging moeten herhalen. Ik heb het ook ooit eens gehad met een oude auto. Ik heb toentertijd het volgende gedaan:
- Stuur goed schoonmaken met een een neutrale shampoo en dan goed droog maken
- Ossengalzeep gebruiken op een mild zachte kwast en goed "inkwasten" > laat dit even intrekken voor een paar minuten (niet laten opdrogen!) en afnemen met een vochtige MF doek
- Goed schoonmaken met een droge MF doek
- Bovenstaande stappen herhalen totdat het gewenste resultaat is bereikt (was bij mij toen na 3x).
Daarna had ik een perfect schoon en mat stuur! Voordeel is dat ossengal redelijk mild is itt vele cleaners. Zeker het proberen waard.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
En als je klaar bent met met je interieur leg je de ossengal naast de wasmachine, want voor vlekken in je kleren is het ook topspul.
Aangezien ik door wat problemen met reuma-achtige problemen niet echt onze auto kan poesten (gewoon wassen doe ik in een wasbox), ben ik op zoek naar een bedrijf/persoon die dat wel kan in regio Eindhoven.
Een keer echt schoonmaken van de lak mag wel weer een keer!
Iemand die ene goeie tip heeft?
Een keer echt schoonmaken van de lak mag wel weer een keer!
Iemand die ene goeie tip heeft?
Melamine sponsje werkt te gek!ThinkPadd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:36:
Alles weer mat. Sponsje is goed Smutzig
:strip_exif()/f/image/avr1Z5cPgQRdDDr1gjDA4Tq4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 22-07-2021 17:12 ]
Hallo,
Even een vraagje. Mijn Kia Ceed heeft op de deur plastic met een soort van patroontje erin. Nu zitten daar voetvegen op die ik er niet met water meer afkrijgn.
heb het al met water gewoon geprobeerd en een cockpit doekje. Ook het wondersponsje van de action maar je blijft strepen zien.
iemand tips om ze weg te halen.
Even een vraagje. Mijn Kia Ceed heeft op de deur plastic met een soort van patroontje erin. Nu zitten daar voetvegen op die ik er niet met water meer afkrijgn.
heb het al met water gewoon geprobeerd en een cockpit doekje. Ook het wondersponsje van de action maar je blijft strepen zien.
[ Voor 7% gewijzigd door sgouman op 25-07-2021 13:29 ]
Heb je daarna een conditioner gebruikt? Zou ik wel adviseren gezien die melamine slonsjes behoorlijk schuren. Zijn ook perfect om wax strepen van plastic delen te verwijderen.paQ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:58:
[...]
Melamine sponsje werkt te gek!![]()
Alles weer mat. Sponsje is goed Smutzig
[Afbeelding]
Ook perfect om je inductieplaat schoon te maken of kalk van je tegels in je badkamer.
Ik gebruik cleaner en conditioner 1 keer per maand op onze stuurwielen en blijven daardoor ook mooi mat.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dasty en dan specifiek die versie voor op de muur in combinatie met een wondersponsje. Daarna met ruim water een paar keer afnemen. Zo nodig ook weer even invetten.sgouman schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:28:
Hallo,
Nee, merp!
Dankjewel voor de tips maar dat motiveert mij juist om dan toch wel een rotary te pakken en gewoon te beginnen. Daar heb ik altijd ook wel lol in om zo iets te leren.Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:20:
[...]
Wat betreft het leren omgaan met een rotary is dat niet iets wat je zomaar even onder de knie hebt. Daar gaan soms vele maanden en jaren overheen. Dat heeft helemaal niets maar dan ook niet met bang te maken. Ik polijst auto's sinds 2001 en kan mijzelf ervaren noemen en weet in dit specifieke geval zeker dat je er te licht over denkt.
Best case lukt het, worst case verklooi ik die motorkap. Maargoed dat is niet zo erg, want die heb ik zelf gespoten. Dat was ook een leerproject, en veel van geleerd. Dus moest ik die nogmaals gaan spuiten, wordt ie nog mooier.
Dus tegen beter advies in toch gewoon de Flex gepakt inc gradaties aan polijstpads en Sonax Profiline.
Wel een paar tutorials op Youtube bekeken van tevoren.
Moet zeggen dat het me niks tegenviel. Ik zie geen poetsbanen of iets dergelijks. Zeker als je let op de draairichting van je pad kun je ook bij randen gewoon komen. En net als met een spuitpistool voldoende overlap gehouden om evt. banen te voorkomen.
een DA kopen kan altijd nog, en die zal er vast ook wel ooit komen.
Hoi
Een vraagje. Ik ga net beginnen met meer detailing voor mijn auto en heb nu een set besteld van Gyeon https://www.carclean.com/nl/gyeon-quartz-wash-set.html
Nu ben ik alleen nog op zoek naar hoe ik het beste mijn ramen kan bijhouden en lees hier veel verschillende dingen over Rain-X en RainClear. De vraag is of ik hier nog extra doeken voor nodig heb en of dit aan te raden is. Nu gebruik ik alleen Glassex met theedoeken om de ruiten schoon te houden. Maar zou wat meer water afstotend ook wel erg fijn vinden.
Een vraagje. Ik ga net beginnen met meer detailing voor mijn auto en heb nu een set besteld van Gyeon https://www.carclean.com/nl/gyeon-quartz-wash-set.html
Nu ben ik alleen nog op zoek naar hoe ik het beste mijn ramen kan bijhouden en lees hier veel verschillende dingen over Rain-X en RainClear. De vraag is of ik hier nog extra doeken voor nodig heb en of dit aan te raden is. Nu gebruik ik alleen Glassex met theedoeken om de ruiten schoon te houden. Maar zou wat meer water afstotend ook wel erg fijn vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Aldaugha op 29-07-2021 09:45 ]
Ik denk erover om een coating op de voorruit aan te brengen maar ik kan door de bomen (nog) niet het bos zien en welke coating het eenvoudigst aan te brengen is.Aldaugha schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:23:
Hoi
In de tussentijd gebruik ik Turtle Wax ClearVue. Je ziet de regen echt in grote druppels veranderen en deze vliegen vervolgens van je raam.
@SMLDK Ik ben gestopt met RainX e.d. aan te brengen op ruiten met ruitenwissers. Ik heb de ervaring dat het na een bepaalde tijd alleen maar contraproductief is en niet goed is voor het rubber van de wissers. Op alle andere ruiten is het perfect.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hmm dan wordt het bij mij nog even kijken wat het handigste is. De ruiten krijg ik nu altijd mooi schoon, maar was vooral benieuwd of dat een mooie toevoeging is.
@Card Nox die doeken zijn wel een goed idee en die zijn besteld!
@Card Nox die doeken zijn wel een goed idee en die zijn besteld!
@timovd Voor de zijruiten kun je er ook gewoon wax op smeren. Heb ik in het verleden met Collinite 845 wel gedaan, werkte prima.
Ik hoop dat dit de goede topic is om deze vraag te stellen:
Hoeveel inspanning is het vandaag de dag om een auto met mat lak schoon te houden? Ik ben kr-wasstraten gewend, maar daarvan lees ik dat het niet verstandig is i.c.m. mat lak.
Hoeveel inspanning is het vandaag de dag om een auto met mat lak schoon te houden? Ik ben kr-wasstraten gewend, maar daarvan lees ik dat het niet verstandig is i.c.m. mat lak.
@HollovVpo1nt Dat kost net zoveel tijd als een gewone lak als je het mij vraagt. Hoeveel tijd dat kost ligt uiteraard aan hoe ver jij wil gaan om je auto goed schoon te houden.
Ik was mijn auto gemiddeld een keer per 2 of 3 weken en maak de binnenkant schoon. Dit kost mij dan een uur tot anderhalf uur per beurt.
Ik was mijn auto gemiddeld een keer per 2 of 3 weken en maak de binnenkant schoon. Dit kost mij dan een uur tot anderhalf uur per beurt.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik wil ongeveer 30 minuten per wasbeurt kwijt zijn aan de buitenkant, max.renzo4000 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:45:
@HollovVpo1nt Dat kost net zoveel tijd als een gewone lak als je het mij vraagt. Hoeveel tijd dat kost ligt uiteraard aan hoe ver jij wil gaan om je auto goed schoon te houden.
Maar, ik ben een volledige leek als het aan komt op matte afwerkingen.
- Kan ik met een standaard wasbox can een carwash uit de voeten?
- Als je het laat doen, wat kost het gemiddeld?
Heb je wellicht een indicatie?
@HollovVpo1nt, Krasstraat is nooit verstandig 
Wat voor een antwoord verwacht je? Als je elke dag door de modder gaat racen veel werk, ga je maar 2x per jaar dan valt het mee. Wat is schoon, de een vind zijn auto schoon als hij door de krasstraat is gegaan, de ander begint dan pas..
EDIT: de andere reacties nog niet gelezen, stonden op volgende pagina
EDIT: 30 Minuten is niet veel, afsproeien, evt pre foam, banden en wielen, wassen, drogen, evt wax bijwerken of detailerspray. Daarnaast thuis alles klaarzetten en opruimen of naar wasbox heen en terug rijden...
Wasbox zul je toch zelf spullen mee moeten nemen, wat het kost om het wassen te laten doen weet ik niet, kun je vast zelf wat voor Googlen.
Wat voor een antwoord verwacht je? Als je elke dag door de modder gaat racen veel werk, ga je maar 2x per jaar dan valt het mee. Wat is schoon, de een vind zijn auto schoon als hij door de krasstraat is gegaan, de ander begint dan pas..
EDIT: de andere reacties nog niet gelezen, stonden op volgende pagina

EDIT: 30 Minuten is niet veel, afsproeien, evt pre foam, banden en wielen, wassen, drogen, evt wax bijwerken of detailerspray. Daarnaast thuis alles klaarzetten en opruimen of naar wasbox heen en terug rijden...
Wasbox zul je toch zelf spullen mee moeten nemen, wat het kost om het wassen te laten doen weet ik niet, kun je vast zelf wat voor Googlen.

[ Voor 43% gewijzigd door Card Nox op 30-07-2021 12:55 ]
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt met je eerste punt(autocorrect?).HollovVpo1nt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:47:
[...]
Ik wil ongeveer 30 minuten per wasbeurt kwijt zijn aan de buitenkant, max.
Maar, ik ben een volledige leek als het aan komt op matte afwerkingen.
- Kan ik met een standaard wasbox can een carwash uit de voeten?
- Als je het laat doen, wat kost het gemiddeld?
Heb je wellicht een indicatie?
Maar wassen in een wasbox met de aanwezige middelen zou ik persoonlijk ook afraden. De aanwezige borstel zit waarschijnlijk vol met zand waarmee jij je lak ook beschadigd (swirls of zelfs dikke krassen). De aanwezige shampoo is vaak erg agressief...
Ik zou zeggen neem gewoon twee emmers mee waarbij eentje is gevuld met water en een goede autoshampoo en de ander met schoon water.
Spuit eerst je auto af met de hd van de wasbox(zonder zeep) en maak daarna je auto schoon met een washmitt en reinig die telkens tussen door in de emmer met water (evt. Grittguard toevoegen). Als laatste maak je de velgen schoon met een aparte washmitt of daarvoor bestemde spons. Daarna nog een keer afspuiten en drogen met droogdoek. Wil je een beetje bescherming toevoegen kan je de auto nalopen met een detailspray met toegevoegde wax (of equalivent ervan)
In 30 minuten wordt dit een uitdaging om dit netjes te doen en dan moet de binnenkant nog. Maar ik vraag me af...waarom die haast? Ik vind het persoonlijk heerlijk om lekker de auto te wassen en 1,5 uur bezig te zijn en nergens aan te hoeven denken, heerlijk ontspannend!
Er zijn ook wasstraten waar ze je auto wassen met de hand... maar daar heb ik ook geen hoge pet van op al zal dit beter zijn dan de gemiddelde krasstraat. Kosten zijn denk ik al gauw 30 euro of meer. Bij een detailer alleen laten wassen gaat denk ik al gauw richting de 100 euro of meer (want die is er ook zeker 2 uurtjes mee bezig).
Ik zou dat andersom doen: eerst de velgen en dan de lak. En uiteraard aparte materialen gebruiken voor de velgen.renzo4000 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:05:
[...]
...Spuit eerst je auto af met de hd van de wasbox(zonder zeep) en maak daarna je auto schoon met een washmitt en reinig die telkens tussen door in de emmer met water (evt. Grittguard toevoegen). Als laatste maak je de velgen schoon met een aparte washmitt of daarvoor bestemde spons...
Als je maar twee emmers hebt niet. Uiteraard spuit je eerst het meeste vuil weg van je velgen. De velgen zijn over het algemeen het meest smerig en wil je niet als eerste doen met het meest schone water uit je emmers. Waarom doe jij dat als eerste dan?Roenie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:33:
[...]
Ik zou dat andersom doen: eerst de velgen en dan de lak. En uiteraard aparte materialen gebruiken voor de velgen.
Overigens geen goed of fout hier natuurlijk... iedereen heeft een andere kijk op een bepaalde aanpak.
[ Voor 17% gewijzigd door renzo4000 op 30-07-2021 19:20 ]
Het is anders aardig usance om eerst de velgen te doen. Dit voorkomt dat vuil van de velgen, inclusief remstof, bij het schoonmaken met de velgenborstel (en vuil van de banden bij het schoonmaken daarvan) op je lak komt. Een emmer sop komt daar niet aan te pas. En als je dat al doet dan haal je natuurlijk nieuw waterrenzo4000 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:12:
[...]
Als je maar twee emmers hebt niet. Uiteraard spuit je eerst het meeste vuil weg van je velgen. De velgen zijn over het algemeen het meest smerig en wil je niet als eerste doen met het meest schone water uit je emmers. Waarom doe jij dat als eerste dan?
Overigens geen goed of fout hier natuurlijk... iedereen heeft een andere kijk op een bepaalde aanpak.
Daarnaast kan de velgenreiniger op je schone lak vernevelen. Nu is dat laatste met iron-x achtige producten wellicht niet de grootste ramp, maar als je eens in de zoveel tijd je velgen echt goed wilt aanpakken (bijvoorbeeld wanneer het tijd wordt voor een nieuwe laag velgenwax) en je gebruikt iets agressiever spul, dan is dat ook niet ideaal.
Die twee emmers zijn sowieso essentieel (inclusief grit guard om het helemaal mooi te maken). En altijd andere materialen (borstel, klei, droogdoek, et cetera. voor velgen en lak. Maar goed, het is aan een ieder om een andere volgorde aan te houden inderdaad. Ik heb simpelweg verschillende plastic boxen waarin ik alles strikt gescheiden hou. Oude materialen die op zich nog wel goed zijn verhuizen op een gegeven moment van de ' lakbak' naar de 'velgenbak' en worden alleen daarvoor nog maar gebruikt. Nou ja, wellicht ook voor het schoonmaken van de motorruimte en andere vieze karweitjes.
[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 30-07-2021 19:58 ]
@Roenie ik denk dat "usage" niet helemaal in lijn is met de meeste detailers
als ik het carclean forum een beetje lees is het precies andersom. Maar zoals gezegd meerdere volgordes zijn mogelijk en strikt persoonlijk.
Echter mijn punt maakte ik vooral nav het feit dat iemand weinig tijd heeft en minder inspanning wil verrichten als iemand zoals jij en ik.
En velgenreiniger gebruik ik zelden, een goed behandelde velg krijg je gewoon goed schoon met autoshampoo. Iron-x gebruik je ook maar een paar keer per jaar(hooguit) en is prima geschikt voor je lak (zelfs aan te raden als je last hebt van vliegroest in bepaalde gebieden).
En het spetteren van je velg herken ik wel met velgenborstels... ik ben daar ook mee gestopt en gebruik daar een aparte washmitt voor. Het is beetje afhankelijk van je velg natuurlijk maar ik krijg daarmee eigenlijk mijn velgen veel beter schoon en met een beter gevoel.
Echter mijn punt maakte ik vooral nav het feit dat iemand weinig tijd heeft en minder inspanning wil verrichten als iemand zoals jij en ik.
En velgenreiniger gebruik ik zelden, een goed behandelde velg krijg je gewoon goed schoon met autoshampoo. Iron-x gebruik je ook maar een paar keer per jaar(hooguit) en is prima geschikt voor je lak (zelfs aan te raden als je last hebt van vliegroest in bepaalde gebieden).
En het spetteren van je velg herken ik wel met velgenborstels... ik ben daar ook mee gestopt en gebruik daar een aparte washmitt voor. Het is beetje afhankelijk van je velg natuurlijk maar ik krijg daarmee eigenlijk mijn velgen veel beter schoon en met een beter gevoel.
Grappig, ik kom op carclean juist 'mijn' volgorde vaker tegen: "velg -> lak"renzo4000 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:08:
@Roenie ik denk dat "usage" niet helemaal in lijn is met de meeste detailersals ik het carclean forum een beetje lees is het precies andersom. Maar zoals gezegd meerdere volgordes zijn mogelijk en strikt persoonlijk.
Als je de velgen gekleid en gewaxt hebt, dan is het schoonmaken zeer snel te doen. Iron-x is inderdaad niet erg voor de lak. Alleen sommige mensen gebruiken agressievere middelen. Maar zelfs als je weinig tijd hebt en de velgen met shampoo doet, dan zou ik nog eerst de velgen doen, dan nieuwe shampoo pakken en dan de lak doen. Het heeft uiteraard ook met gewoonte te maken.
Mijn insteek is dat als je echt weinig tijd hebt, dat je dan ook niet teveel verwachtingen moet hebben. Maar goed, ik ben van het type alles of niets op dit gebied. En als je eenmaal de tijd geïnvesteerd hebt om je auto echt goed te onderhouden met goede producten, dan is het wassen juist zeer snel te doen (zoals je al aangeeft). Met andere woorden, het is een beetje waar je tijd in stopt: je auto goed behandelen, inclusief polijsten, zodat die eenvoudig en snel te wassen is of die tijd besteden aan het iedere keer proberen de auto weer een beetje fatsoenlijk te krijgen. Wij gaan voor het eerste, vele anderen voor het laatste.
Het is ook wat je onder 'tijd kosten' verstaat. Het onder handen nemen van mijn weekend auto (ik ben iets minder fanatiek met mijn daily), vind ik haast onthaastend en therapeutisch. Bij iedere keer (en iedere gang) wordt het resultaat beter en zie en voel je precies hoe je auto er bij staat. Na een volledige beurt over de lak glijden met mijn vingers, het water zo van de lak af zien lopen door goede sheeting en het zien van een warme, natte glans, heeft voor mij bijna hetzelfde effect als een orgasme. Het is voor mij dus meer een investering dan kosten.
@Roenie ik ben het met je eens hoor, behalve je ene laatste zin dan
...
Maar er zijn ook mensen die niet persé zichzelf als detailer willen kwalificeren maar hun auto wel proper willen maken zonder een 20-stappen plan maar ook niet met wasborstel (a schuurpapier korrel 100) over hun bolide willen raggen. Er staan genoeg handvatten in dit topic om er een compromis van te maken in 3 a 4 stappen.
Maar er zijn ook mensen die niet persé zichzelf als detailer willen kwalificeren maar hun auto wel proper willen maken zonder een 20-stappen plan maar ook niet met wasborstel (a schuurpapier korrel 100) over hun bolide willen raggen. Er staan genoeg handvatten in dit topic om er een compromis van te maken in 3 a 4 stappen.
Gooi er wat water overheen, als de kras verdwijnt zit het in de blank lak en kun je polijsten.
Verdwijnt het niet vul je met een lak stift in de weer moeten.
ChrisFix heeft daar wel een leuke video over (afhankelijk van hoeveel moeite je er in wilt stoppen).
YouTube: How to Repair a DEEP SCRATCH in Car Paint (DIY)
Verdwijnt het niet vul je met een lak stift in de weer moeten.
ChrisFix heeft daar wel een leuke video over (afhankelijk van hoeveel moeite je er in wilt stoppen).
YouTube: How to Repair a DEEP SCRATCH in Car Paint (DIY)
[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 02-08-2021 16:20 ]
@Untouchablezz20 De video van ChrisFix is nogal uitgebreid en prima voor een grote kras. Wat je zou kunnen doen is de verf (base) mengen met een beetje blanke lak (clear coat) om het proces wat te versnellen. Met touch up sticks (o.a. van Car Clean) kun je met een vaste hand het krasje opvullen. Als het is uitgehard, kun je de boel (nat) schuren met korrel 2k of 3k en vervolgens polijsten. Hoe grof of fijn het schuren en polijsten moet, hangt af van hoe hard je lak is.
Dit is zo'n beetje de meest eenvoudige fixen geeft vaak een "goed genoeg" resultaat.
Edit: uiteraard eerst goed schoonmaken, kleien en ontvetten.
Dit is zo'n beetje de meest eenvoudige fixen geeft vaak een "goed genoeg" resultaat.
Edit: uiteraard eerst goed schoonmaken, kleien en ontvetten.
[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 02-08-2021 17:05 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hey mannen,
Leuk topic! Ik mag graag mn auto('s) wassen, wanneer mijn laatste nachtdienst er op zit, en ik het weekend in ga. Vast wekelijks ritueel.
Nu heb ik pas geleden een andere gekocht. Dikke Bee Em Wee
. Een 435d uit 2015. Z'n vorige baasje was helaas geen verzorgend iemand bleek al snel toen ik de auto kwam bekijken. Uiteindelijk toch aangedurfd, en ik ben de trotse eigenaar, die er wel op gaat passen!
Nu zit er op de voorkant, voor zn 94d km, al heel erg veel steenslag op, en op de rest van de auto zitten toch wel veel "dingetjes".
Yep, de foto van de voorbumper klopt wel, is best dof en ruw geworden.
Na een paar keer wassen heb ik ze allemaal wel z'n beetje gevonden. Voor een aantal beschadigingen zal hij toch naar een lakschade hersteller/detailer moeten, maar voorlopig staan er eerst de technische dingen op het programma.
Mijn vraag is eigelijk, in hoeverre kan ik met kleien (oid) al een enigszins bevredigend resultaat halen?
Leuk topic! Ik mag graag mn auto('s) wassen, wanneer mijn laatste nachtdienst er op zit, en ik het weekend in ga. Vast wekelijks ritueel.
Nu heb ik pas geleden een andere gekocht. Dikke Bee Em Wee

Nu zit er op de voorkant, voor zn 94d km, al heel erg veel steenslag op, en op de rest van de auto zitten toch wel veel "dingetjes".
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Na een paar keer wassen heb ik ze allemaal wel z'n beetje gevonden. Voor een aantal beschadigingen zal hij toch naar een lakschade hersteller/detailer moeten, maar voorlopig staan er eerst de technische dingen op het programma.
Mijn vraag is eigelijk, in hoeverre kan ik met kleien (oid) al een enigszins bevredigend resultaat halen?
@DetailingBySmotske
Swirls, krassen e.d. haal je alleen uit de lak door machinaal te polijsten. Beschadigingen zoals steenslag moeten echt bijgewerkt worden. Kleien is puur en alleen om oppervlakkige vervuiling te verwijderen.Smotske schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 04:04:
Hey mannen,
Nu heb ik pas geleden een andere gekocht. Dikke Bee Em Wee. Een 435d uit 2015. Z'n vorige baasje was helaas geen verzorgend iemand bleek al snel toen ik de auto kwam bekijken. Uiteindelijk toch aangedurfd, en ik ben de trotse eigenaar, die er wel op gaat passen!
![]()
Nu zit er op de voorkant, voor zn 94d km, al heel erg veel steenslag op, en op de rest van de auto zitten toch wel veel "dingetjes".![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
M3P 24'
Heei! Welkom. Voor de steenslag heb ik dit gebruikt: https://www.chemicalguys....lIDeeeG6vc-xoCMzQQAvD_BwESmotske schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 04:04:
Hey mannen,
Hiermee kan je de plekjes opvullen voor iedergeval een zwart resultaat.
Zo, ben ik weer met een vraagje of matte lak. Nu vind ik het idee prima dat ik ongeveer een uur met de hand de auto moet doen.
Nu het volgende. Mijn auto zal in een straat komen te staan waar ik redelijk veel last heb van honingdauw (plakkerig spul op mijn auto bij onder een boom parkeren). Ik lees dat het best pittig kan zijn om dat er handmatig af te halen. Is dat te doen met een matte lak?
Best zuur, ik zit er ook niet op te wachten om om de 3 dagen de auto te moeten reinigen.
Nu het volgende. Mijn auto zal in een straat komen te staan waar ik redelijk veel last heb van honingdauw (plakkerig spul op mijn auto bij onder een boom parkeren). Ik lees dat het best pittig kan zijn om dat er handmatig af te halen. Is dat te doen met een matte lak?
Best zuur, ik zit er ook niet op te wachten om om de 3 dagen de auto te moeten reinigen.
Indien er op je (matte) lak een coating of een goede wax zit is de honingdauw gemakkelijker te verwijderen. Je moet er wel op letten dat de wagen niet in de zon staat.
Indien er geen coating of wax op zit raad ik je aan om na elke wasbeurt de Seal & Shine van Turtle Wax te gebruiken. Aanbrengen op een koude lak (!) met een applicator en onmiddellijk opboenen. Paneel per paneel.
Indien er geen coating of wax op zit raad ik je aan om na elke wasbeurt de Seal & Shine van Turtle Wax te gebruiken. Aanbrengen op een koude lak (!) met een applicator en onmiddellijk opboenen. Paneel per paneel.
[ Voor 47% gewijzigd door _Brad_ op 11-08-2021 15:11 ]
't is een hobby ...
Ik heb net ook contact gehad met wat reinigingsbedrijven. Die adviseren ook inderdaad om met een (glas)coating te nemen en het regelmatig te laten reinigen. Ik kan een abonnement voor 50 euro per maand afsluiten voor 1x reinigen / maand._Brad_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:52:
Indien er op je (matte) lak een coating of een goede wax zit is de honingdauw gemakkelijker te verwijderen. Je moet er wel op letten dat de wagen niet in de zon staat.
Indien er geen coating of wax op zit raad ik je aan om na elke was beurt de Seal & Shine van Turtle Wax te gebruiken. Aanbrengen op een koude lak (!) met een applicator en onmiddellijk opboenen. Paneel per paneel.
Zoveel steenslag ga je met een lakstift of injectienaaldje niet netjes krijgen, het is gewoon teveel om alles bij te werken. Wordt er niet mooier op, dan kan je beter gewoon overspuiten...Smotske schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 04:04:
Hey mannen,
Nu heb ik pas geleden een andere gekocht. Dikke Bee Em Wee. Een 435d uit 2015. Z'n vorige baasje was helaas geen verzorgend iemand bleek al snel toen ik de auto kwam bekijken. Uiteindelijk toch aangedurfd, en ik ben de trotse eigenaar, die er wel op gaat passen!
![]()
Nu zit er op de voorkant, voor zn 94d km, al heel erg veel steenslag op, en op de rest van de auto zitten toch wel veel "dingetjes".![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De bumper die is door een beunhaas overgespoten want die orange peel is echt belachelijk... (die zou je misschien nog kunnen laten wetsanden en polijsten)
Alleen kleien schiet je vrij weinig mee op, kleien is het voorwerk op het polijsten.
@Smotske, die foto's zijn van een niet gewassen auto toch? Wellicht even goed schoonmaken en dan nog eens wat posten, kan een beter beeld geven al lijkt het inderdaad veel steenslag en en niet hele strakke voorbumper.
Inmiddels al een goed gewassen, en gekleid. de helft van de krassen/krasjes vallen nu minder op, nu de vervuiling er wat uit lijkt te zijn. 160gr Mequiars was ook net voldoende. Voordeel is dat de lak die nog goed is, nu wel glas is, dus makkelijker schoon te houden.
Wordt nog wel een klusje voor de schadehersteller.
Laatste foto: ik vermoed dat dit deel van de bumper al eens opnieuw gespoten is.
Wordt nog wel een klusje voor de schadehersteller.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Laatste foto: ik vermoed dat dit deel van de bumper al eens opnieuw gespoten is.
[ Voor 77% gewijzigd door Smotske op 14-08-2021 20:52 ]
@DetailingBySmotske
De plaatselijke was/krasstraat heeft helaas de prijzen verhoogt, en wil toch ook wel eens zelf de auto wassen. Heb niet de nieuwste auto en zal vast ook niet met klei in de weer gaan.... Maar het netjes doen is wel het plan.
2 emmers, wasmitt en MF-doeken allemaal duidelijk. Maar zijn er ook betaalbare setjes te krijgen? Liefst met iets van een opbergbox zodat ik het allemaal netjes bij elkaar kan houden? inclusief shampoo?
Of kan ik beter langs de Action, en hopen dat het echt MF is ;-)
2 emmers, wasmitt en MF-doeken allemaal duidelijk. Maar zijn er ook betaalbare setjes te krijgen? Liefst met iets van een opbergbox zodat ik het allemaal netjes bij elkaar kan houden? inclusief shampoo?
Je kan bij de verschillende professionelere webshops je materiaal bestellen zoals carclean of waxworld maar je kan ook prima wat spullen kopen bij de action. In dit topic staan genoeg tips daarover.Waah schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:38:
De plaatselijke was/krasstraat heeft helaas de prijzen verhoogt, en wil toch ook wel eens zelf de auto wassen. Heb niet de nieuwste auto en zal vast ook niet met klei in de weer gaan.... Maar het netjes doen is wel het plan.
Die auto was spullen van de Action zijn echt niet verkeerd, die shampoo werkt prima. Tuurlijk kun je het net wat luxer en beter maken met andere spullen maar de basis is zo prima om al een beter resultaat te krijgen dan de wasstraat en ook nog stuk goedkoper. Wel voldoende water gebruiken. Even de auto afspoelen met hoge druk in een wasbox vantevoren scheelt al.
Een goede, grote droogdoek is wel een aanrader (elke automaterialen zaak heeft dat ook te koop) en budget maar toch goede wax is die hybrid lijn van Turtle Wax (15 euro voor een sprayflacon bij elke automaterialen zaak) super lange standtijd, flesje gaat heel lang mee.
Kun je voor 25 euro klaar zijn. Met 2x wassen terugverdiend.
Een goede, grote droogdoek is wel een aanrader (elke automaterialen zaak heeft dat ook te koop) en budget maar toch goede wax is die hybrid lijn van Turtle Wax (15 euro voor een sprayflacon bij elke automaterialen zaak) super lange standtijd, flesje gaat heel lang mee.
Top! ga ik ff kijken. Ik hoop dat de wasbox beschikbaar is als ik wilDirk33 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:07:
Die auto was spullen van de Action zijn echt niet verkeerd, die shampoo werkt prima. Tuurlijk kun je het net wat luxer en beter maken met andere spullen maar de basis is zo prima om al een beter resultaat te krijgen dan de wasstraat en ook nog stuk goedkoper. Wel voldoende water gebruiken. Even de auto afspoelen met hoge druk in een wasbox vantevoren scheelt al.
@renzo4000 de zoekacties die ik hier deed naar Action geven of geen beeld van welke je moet hebben (bij Action twijfel ik toch vaak welke doek nu ECHT microvezel is en welke niet), of ze hebben links en die werken niet meer
Vanmiddag maar ff halen
Onlangs uit China wat spulletjes laten komen om uit te proberen. 50 brillenpoets doekjes bijvoorbeeld voor de Gyeon one. Ook voor een paar euro een spray coating over laten komen. Nu eens kijken hoe lang die het gaat volhouden
Had hem al op de glazen douche deur gebruikt en daar houdt hij het vooralsnog best goed vol.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QizT085iKWP4ELhs3JqhoQ9i.jpg?f=user_large)
Met de glans zit het op zich wel goed:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qRInP09JJSgCFIUuKBOOIvek.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5FGulzqicE3CjUvAE79A7mwm.jpg?f=user_large)
Merkte dat het het beste werkt om hem op droge lak aan te brengen en af te nemen met twee doeken. Op een natte lak aanbrengen werkte op zich ook.
Zonder coat met Collinite Wax van 2 maand oud
Spray coat:
Niet ideaal natuurlijk om op een oude wax laag aan te brengen, maar toch eens kijken hoe die het blijft doen voor die paar euro
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QizT085iKWP4ELhs3JqhoQ9i.jpg?f=user_large)
Met de glans zit het op zich wel goed:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qRInP09JJSgCFIUuKBOOIvek.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5FGulzqicE3CjUvAE79A7mwm.jpg?f=user_large)
Merkte dat het het beste werkt om hem op droge lak aan te brengen en af te nemen met twee doeken. Op een natte lak aanbrengen werkte op zich ook.
Zonder coat met Collinite Wax van 2 maand oud
Spray coat:
Niet ideaal natuurlijk om op een oude wax laag aan te brengen, maar toch eens kijken hoe die het blijft doen voor die paar euro
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat ziet er goed uit! Welke heb je gebruikt?
Deze is naar mij toe onderweg. Ben erg benieuwd
https://nl.aliexpress.com...2212000018136298880%22%7D
Microvezel doeken wilde ik nog niet aan beginnen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Deze is naar mij toe onderweg. Ben erg benieuwd
https://nl.aliexpress.com...2212000018136298880%22%7D
Microvezel doeken wilde ik nog niet aan beginnen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
@DetailingBySmotske
Ik zou mijn geld (nou ja vooral mijn tijd) niet spenderen aan die shine armour quick coat. Toch wel een van de bekendere detailing scam producten. Ik zou zeggen google er maar eens op. Het is troep.
Ik zou er ook niet veel geld aan spenderen. Echter voor 3 euro kan je best een flesje proberen. Is ook maar net de verwachting die je ervan hebt. Als dit theoretisch net even die boost kan geven aan de oude coating in de wintermaanden, vind ik het prima. Zeker voor dit geldrenzo4000 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:22:
Ik zou mijn geld (nou ja vooral mijn tijd) niet spenderen aan die shine armour quick coat. Toch wel een van de bekendere detailing scam producten. Ik zou zeggen google er maar eens op. Het is troep.
Ik heb het spul 6 weken geleden op onze douche deur gedaan. Daar krijgt het iedere week te maken met alles reiniger en douche spray met anti-kalk. Iets wat we voor onze auto's behoorlijk agressief spul zouden vinden. Maar dit is van vanochtend:
Toch best indrukwekkend voor 3 euro
Over paar weken eens kijken wat het doet op de auto. Beading van vanochtend was OK
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8fo5zHGSOSrjvI3aa2GkxAeZ.jpg?f=user_large)
Gisteren mijn auto weggebracht voor detailing bij de neef van een hele goede vriendin van ons.
Kost wel wat, maar zelf zal ik het nooit doen.
De kras aan de zijkant is door, dus dat kan niet opgelost worden en ik zag nog een paar andere plekjes waar de lak weg is, die niet opvallen behalve als je er met je neus bovenop staat. Morgen is de auto klaar. Ben benieuwd!
Ik heb gewoon eerlijk niet het geduld om het zelf te doen en ook niet de plek. Alleen nu zorgen dat de auto niet onder de "scheit"boom komt te staan. Dat zou erg zonde zijn.
En in de wasbox de auto met de hand wassen (en niet met die borstel.
).
Kost wel wat, maar zelf zal ik het nooit doen.
De kras aan de zijkant is door, dus dat kan niet opgelost worden en ik zag nog een paar andere plekjes waar de lak weg is, die niet opvallen behalve als je er met je neus bovenop staat. Morgen is de auto klaar. Ben benieuwd!
Ik heb gewoon eerlijk niet het geduld om het zelf te doen en ook niet de plek. Alleen nu zorgen dat de auto niet onder de "scheit"boom komt te staan. Dat zou erg zonde zijn.
En in de wasbox de auto met de hand wassen (en niet met die borstel.
Het enige wat ik erover kan zeggen en wil zeggen is, kijk naar de vele reviews over dit product. En dan bedoel ik de non funded reviews. Ze hebben met dit product een agressieve marketing strategie toegepast door heel veel te adverteren oa op facebook en zogenaamde reviewers te sponseren. Maar de echte reviews zijn louter zeer matig of slecht te noemen.
Ik ben dan inderdaad benieuwd hoe de standtijd is op je auto al is dat geen goed uitgangspunt. Je hebt reeds collinite op je lak zitten die nog best goed is (dat kon ik wel zien op je 1e filmpje, de sheeting was nog prima). Je hebt die laag nu een beetje geboost met dit spul. Wat betreft je douche, eerlijk... als ik mijn douchewanden goed heb schoongemaakt met onze standaard reinigsproducten zie ik het zelfde effect als bij jou nu.
Maar inderdaad voor die paar euro is het prima om het eens te proberen maar ik zou het zeker niet aanraden hier voor anderen. Als je dan een wat goedkoper product wil proberen om je lak te beschermen zou ik eerder de Turtlewax hybrid lijn of de Sonax bsd producten aanraden. Ook niet duur (zuinig in gebruik) en goede resultaten.
Ik ben dan inderdaad benieuwd hoe de standtijd is op je auto al is dat geen goed uitgangspunt. Je hebt reeds collinite op je lak zitten die nog best goed is (dat kon ik wel zien op je 1e filmpje, de sheeting was nog prima). Je hebt die laag nu een beetje geboost met dit spul. Wat betreft je douche, eerlijk... als ik mijn douchewanden goed heb schoongemaakt met onze standaard reinigsproducten zie ik het zelfde effect als bij jou nu.
Maar inderdaad voor die paar euro is het prima om het eens te proberen maar ik zou het zeker niet aanraden hier voor anderen. Als je dan een wat goedkoper product wil proberen om je lak te beschermen zou ik eerder de Turtlewax hybrid lijn of de Sonax bsd producten aanraden. Ook niet duur (zuinig in gebruik) en goede resultaten.
@renzo4000 Maar welk bedrijf doet dit niet in dit wereldje? Waxoyl kennen we toch inmiddels allemaal wel? Turtle Wax was vroeger nou ook niet echt kwalitief hoogstaand te noemen? Er zijn inmiddels wel zat bedrijfjes die flinke kortingen geven en nog steeds zat marge hebben.
Ik snap ook wel dat de standtijd waarschijnlijk niet top zal zijn, en zeker niet op een wax als onderlaag. Boeiend? Overigens was de douche wand na een grondige schoonmaakbeurt voor het aanbrengen van de laag niet zo hydrofoob als nu. Maar daar heb ik geen bewijs van.
Nogmaals, we hebben het over 3 euro. Prima om een beetje te proberen en er zelf achter te komen hoe het is.
Ik snap ook wel dat de standtijd waarschijnlijk niet top zal zijn, en zeker niet op een wax als onderlaag. Boeiend? Overigens was de douche wand na een grondige schoonmaakbeurt voor het aanbrengen van de laag niet zo hydrofoob als nu. Maar daar heb ik geen bewijs van.
Nogmaals, we hebben het over 3 euro. Prima om een beetje te proberen en er zelf achter te komen hoe het is.
Wij hebben een Fiesta met zilveren metallic lak. Wordt gebruikt als tweede auto en wordt dan ook niet vaak gewassen/gepoetst. Nu afgelopen weekend de auto goed gewassen en gepoetst met Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Paste. Auto is er prima van opgeknapt. Nu zitten er al een paar jaar op de achterportieren en achterklep witte zonnebrand vlekken/vingers van de kids. Deels weggekregen, maar gisteren in het zonlicht toch nog zichtbare vlekken. Hoe kan ik die nu het beste verwijderen? Begrijp dat het lastige vlekken zijn, maar wil toch een poging wagen. Wat raden jullie aan? Heeft kleien zin of moet ik naar andere middelen grijpen?
Daarom trek ik zelf altijd de klep dicht en laat ik dit niet doen door anderen. Dichttrekken van de klep doe je via de daarvoor bestemde inkeping/hendel aan de binnenkant. Andere manieren bestaan mijns inziens niet.bvsteyn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:31:
Wij hebben een Fiesta met zilveren metallic lak. Wordt gebruikt als tweede auto en wordt dan ook niet vaak gewassen/gepoetst. Nu afgelopen weekend de auto goed gewassen en gepoetst met Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Paste. Auto is er prima van opgeknapt. Nu zitten er al een paar jaar op de achterportieren en achterklep witte zonnebrand vlekken/vingers van de kids. Deels weggekregen, maar gisteren in het zonlicht toch nog zichtbare vlekken. Hoe kan ik die nu het beste verwijderen? Begrijp dat het lastige vlekken zijn, maar wil toch een poging wagen. Wat raden jullie aan? Heeft kleien zin of moet ik naar andere middelen grijpen?
Jawel hoor, gewoon op de het knopje drukken. Sluit hij ooktimovd schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Dichttrekken van de klep doe je via de daarvoor bestemde inkeping/hendel aan de binnenkant. Andere manieren bestaan mijns inziens niet.
Heeft helaas niet veel te maken met het dichttrekken alleen...timovd schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Daarom trek ik zelf altijd de klep dicht en laat ik dit niet doen door anderen. Dichttrekken van de klep doe je via de daarvoor bestemde inkeping/hendel aan de binnenkant. Andere manieren bestaan mijns inziens niet.
Hebben inmiddels de kids gewaarschuwd en proberen erop te letten. Maar helaas zit ik nog wel met die vlekken die ik graag weg zou willen krijgen..
Je hebt werkpaarden en...Pepppie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:05:
[...]
Jawel hoor, gewoon op de het knopje drukken. Sluit hij ook
Zitten de vingerafdrukken op de lak?
Zo ja, dan zul je een licht schurende polish moeten gebruiken icm. een handpad.
Bijv Meguiar's Ultimate Polish icm met een polishing hand pad. Kleien gaat niet veel helpen.
Bijv Meguiar's Ultimate Polish icm met een polishing hand pad. Kleien gaat niet veel helpen.
[ Voor 108% gewijzigd door _Brad_ op 24-08-2021 15:11 ]
't is een hobby ...
Ja, op de lak inderdaad. Dank voor het advies! Ga ik dat eens proberen!_Brad_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:06:
Zitten de vingerafdrukken op de lak?
Las hier in het topic een tip van melamine sponsje over het stuur. Werkt super, zo op het eerste gezicht. Onderste helft lichtjes gedaan:
:strip_exif()/f/image/avvI2WlYu4Kc9JVxe48cadDH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook aan de achterkant zat zo'n soort van smek laag, dat wat je vingers achterlaten als je ergens veel overheen veegt. Dat was ook zo weg.
Alleen toen ik de hoofdsteun van mijn cabrio deed schrok ik pas echt van het verschil. Lijkt misschien alsof het nat is, maar dit is inmiddels al opgedroogd:
:strip_exif()/f/image/mITOVAYA384Ue6R8rO42sY3o.jpg?f=fotoalbum_large)
Moest ik wel iets langer op poetsen, en slechts een klein stukje gedaan als test.
Het was helemaal vaal en blijkbaar door contact met haren en handen grijs uitgeslagen. De donzige toplaag was verkleefd zeg maar.
En nu weer zacht en blauw. Wauw. Had ik niet verwacht! Dacht dat de blauwe stof gewoon door UV licht was verbleekt en verteerd tot grijs, dus durfde er nooit echt wat aan te doen.
:strip_exif()/f/image/avvI2WlYu4Kc9JVxe48cadDH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook aan de achterkant zat zo'n soort van smek laag, dat wat je vingers achterlaten als je ergens veel overheen veegt. Dat was ook zo weg.
Alleen toen ik de hoofdsteun van mijn cabrio deed schrok ik pas echt van het verschil. Lijkt misschien alsof het nat is, maar dit is inmiddels al opgedroogd:
:strip_exif()/f/image/mITOVAYA384Ue6R8rO42sY3o.jpg?f=fotoalbum_large)
Moest ik wel iets langer op poetsen, en slechts een klein stukje gedaan als test.
Het was helemaal vaal en blijkbaar door contact met haren en handen grijs uitgeslagen. De donzige toplaag was verkleefd zeg maar.
En nu weer zacht en blauw. Wauw. Had ik niet verwacht! Dacht dat de blauwe stof gewoon door UV licht was verbleekt en verteerd tot grijs, dus durfde er nooit echt wat aan te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 05-09-2021 20:46 ]
Mooi! Inderdaad, steeds op een klein onzichtbaar plek uitproberen.
't is een hobby ...
ik was veel in de wasbox en tussendoor vaak inschuimen en afsluiten me osom water.
maar ik zoek een alternatief voor het inschuimen van de wasbox en zoek een pre-wash welke met een spray of drukspuit aangebracht kan worden die wax vriendelijk is.
heeft iemand hier een goede tips voor ?
of kan iemand mij overtuigen een handfoamer te kopen die dus veel beter werkt dan een spray en niet 100x pompen is...
maar ik zoek een alternatief voor het inschuimen van de wasbox en zoek een pre-wash welke met een spray of drukspuit aangebracht kan worden die wax vriendelijk is.
of kan iemand mij overtuigen een handfoamer te kopen die dus veel beter werkt dan een spray en niet 100x pompen is...
[ Voor 17% gewijzigd door wd200 op 07-09-2021 09:14 ]
Ik heb lang geleden een Gloria Foammaster gehad (FM10) en dat werkte... ok.wd200 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:10:
ik was veel in de wasbox en tussendoor vaak inschuimen en afsluiten me osom water.
Daarmee haalde ik nét mijn Ford Fiesta, maar het hield niet over. Tussendoor wel flink veel pompen om e druk erin te houden. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt.
Vraag me ook af in hoeverre het foamen daadwerkelijk zin heeft ten opzichte van de hogedruk spuit.
Foam zorgt voor een los week effect doordat het lang duurt voor het van de wagen loopt.
Hiervoor heb je wel een hogedrukreiniger nodig
Wil je werken met een druksproeier gebruik dan een prewash. Het effect is in beide gevallen beperkt kwa vuilverwijdering
Hiervoor heb je wel een hogedrukreiniger nodig
Wil je werken met een druksproeier gebruik dan een prewash. Het effect is in beide gevallen beperkt kwa vuilverwijdering
Ik heb een IK Foam Pro 2 Handfoamer van 1,5 liter en daar ben ik zeer tevreden over. De eerste keer, als je net het water en de pre-wash erin hebt gestopt is het zo'n 15x pompen om de druk op te bouwen en dan tijdens het foamen pomp ik 3x per paneel. Het is geen dikke foam zoals je bij een echte foamlans krijgt dus ik loop gewoon 2x rond.wd200 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:10:
Ik wil graag een keer de UP voorzien van een goede polijstbeurt (en daarna mijn Golf 8 ) en heb daarvoor deze set op het oog: https://www.waxworld.nl/a...-evo-plus-deluxe-kit.html
Ik heb volgend stappenplan in gedachten:
- Afspoelen
- Foam
- Wassen
- Drogen
- Kleien (al weet ik niet of dit echt noodzakelijk is…?)
- Polijsten
Maar nu lees ik ook heel veel over waxen. Doe ik dat ná het polijsten of doe ik dat niet omdat ik polijst?
Ik heb volgend stappenplan in gedachten:
- Afspoelen
- Foam
- Wassen
- Drogen
- Kleien (al weet ik niet of dit echt noodzakelijk is…?)
- Polijsten
Maar nu lees ik ook heel veel over waxen. Doe ik dat ná het polijsten of doe ik dat niet omdat ik polijst?
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 08-09-2021 07:10 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@Toppe Met polijsten verwijder je een laagje van de blanke lak om vuil/oppervlakkige krasjes te verwijderen. Daarna breng je een wax/sealant aan om de lak te beschermen en om deze meer glans te geven.
Om tijdens het polijsten marring te voorkomen zou ik de auto wel kleien. Zeker als dat nog nooit eerder is gedaan.
Om tijdens het polijsten marring te voorkomen zou ik de auto wel kleien. Zeker als dat nog nooit eerder is gedaan.
Dank! En nee kleien is nog nooit eerder gedaan dus dan ga ik dat maar doen.meintje schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:31:
@Toppe Met polijsten verwijder je een laagje van de blanke lak om vuil/oppervlakkige krasjes te verwijderen. Daarna breng je een wax/sealant aan om de lak te beschermen en om deze meer glans te geven.
In de meeste ‘setjes’ vindt je vaak twee soorten polijstmiddelen maar bij ‘mijn’ setje zitten er drie. Deze zit er ook bij; https://www.waxworld.nl/a...enzerna-sf3500-250ml.html
Moet ik die dan ook gebruiken en daarna een Angelwax? En enig idee of ik die met een wool pad kan aanbrengen? Ben liever lui dan moe
Wat ik al heb:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5A3ebx9H4bAlPEOD3sE7l0M5.jpg?f=user_large)
Velgen reiniger, borstel, losse shampoo en twee emmers heb ik uit Duitsland gehaald
Wat ik nog wil:
:strip_exif()/f/image/pC61u9gXg5yoNlGKnKXacGnq.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij ben ik dan wel compleet?
[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 08-09-2021 07:35 ]
@Toppe : Mooie set! Kleien is aangeraden. Zeker als er al wat km's op de teller staan, maar zelfs bij 0 km en steeds buiten gestaan te hebben is kleien nuttig.
't is een hobby ...
Ik vergat nog te zeggen dat je wax met de DA + (foam) finishing pad kunt aanbrengen, sommigen zweren hierbij maar ik kies steeds voor handmatig.
Ik zou de drie polijstmiddelen gebruiken, maar dat hangt natuurlijk af van de staat van de lak.
Altijd afwerken met een wax om je geleverd werk te beschermen.
Ik zou de drie polijstmiddelen gebruiken, maar dat hangt natuurlijk af van de staat van de lak.
[ Voor 35% gewijzigd door _Brad_ op 08-09-2021 13:02 ]
't is een hobby ...
Heb ondertussen even contact gehad met WaxWorld. In eerste instantie met de vraag wanneer ze de DAP 500 weer verwachten maar dat is pas ergens Oktober en daar wil ik (denk ik) niet op wachten. Meteen even wat aanvullende vragen kunnen stellen zoals het machinaal aanbrengen van de wax. Ze geven zelf aan dat dit echt niet wenselijk is en dat ze een DetailPro UFO applicator aanraden om te gebruiken._Brad_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:59:
Ik vergat nog te zeggen dat je wax met de DA + (foam) finishing pad kunt aanbrengen, sommigen zweren hierbij maar ik kies steeds voor handmatig.
Ondertussen zit het winkelmandje ruim boven de €400 en vrouwlief is bang dat het vooral een eenmalige actie is en zegt dat wassen op de manier waarop ik het nu doe ook prima is. Hopelijk kan ik haar nog een beetje overtuigen
@Toppe Afhankelijk van hoe fanatiek je het wilt aanpakken zijn er ook verschillende cleanerwaxes die je met de hand kunt doen. Uiteraard haalt dat niet het niveau van polijsten. Maar een cleanerwax gevolgd door een beschermende wax zal al heel wat lijken als je normaal alleen door de wasstraat gaat.
Bijv. een Autoglym Super Resin Polish gevolgd door een wax naar keuze. Dan kun je kijken of je het leuk vind en de grotere investering daarna alsnog doen.
Bijv. een Autoglym Super Resin Polish gevolgd door een wax naar keuze. Dan kun je kijken of je het leuk vind en de grotere investering daarna alsnog doen.
Ondertussen onderstaand besteld. Komt als het goed is morgen binnen, ik ben benieuwd. Volgende week wordt het wat slechter weer en als het droog blijft zijn dat de ideale condities volgens mij.meintje schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:18:
@Toppe Afhankelijk van hoe fanatiek je het wilt aanpakken zijn er ook verschillende cleanerwaxes die je met de hand kunt doen. Uiteraard haalt dat niet het niveau van polijsten. Maar een cleanerwax gevolgd door een beschermende wax zal al heel wat lijken als je normaal alleen door de wasstraat gaat.
:strip_exif()/f/image/n1NtDefTBqlId7DZXlOuPP9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Mensen hier bekend met stiptpolishpoint? Nu ook een pakket met roterende machine, wat pads en wat pastas.
Eigen ontwikkeld spul.
Ben erg benieuwd of mensen er ervaring mee hebben en het wat is.
Eigen ontwikkeld spul.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Alleen van irritante reclames over een "fabrieksnieuwe" auto van 20 jaar oud. Maar da's geen antwoord op je vraag natuurlijk 
Eigen ontwikkeld spul, zal wel eigen gelabeld spul zijn. Lijkt mij sterk dat hij dat helemaal zelf kan ontwikkelen, tussen het poetsen door. In een markt waar al tientallen producten bestaan.
Eigen ontwikkeld spul, zal wel eigen gelabeld spul zijn. Lijkt mij sterk dat hij dat helemaal zelf kan ontwikkelen, tussen het poetsen door. In een markt waar al tientallen producten bestaan.
Lijkt allemaal op spul van Ali. Waarschijnlijk prima om af en toe de auto schoon te maken.pentaw1nz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:11:
Mensen hier bekend met stiptpolishpoint? Nu ook een pakket met roterende machine, wat pads en wat pastas.
Eigen ontwikkeld spul.
Niet met hun polijst spullen, maar wel met hun "after holiday pakket" Veel spulletjes, en flinke korting. Althans als je het los ging kopen. Gebruik alleen hun tuinslang foamgun niet. Die heb ik op marktplaats gezet. Gebruik liever die van de HD-spuit.pentaw1nz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:11:
Eigen ontwikkeld spul.
De ceramic wax gebruik ik met hun XXL doek om de auto af te drogen. Top.
Glas reiniger is echt fantastisch. Al zoveel middeltjes geprobeerd maar altijd strepen. Nu diepe shine. Top.
De interieur mat cleaner in combinatie met hun (ali?)kwast werkt ook top. GOed schoon, en het wordt indd weer mat allemaal. De glimmende interieurlijsten blijven mooi glimmen, maar gaat niet als een gek reflecteren in je gezicht.
Met de real effectief cleaner kon ik goed m'n uitlaat sierstuk schoon krijgen.
Tot zover best blij met dat spul allemaal. Los spul bestellen wordt het wel een duurdere grap, dan bij een andere webshop vaak.
@DetailingBySmotske
Die vorige actie had ik gemist, dat was wel een leuke.Smotske schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:07:
[...]
Niet met hun polijst spullen, maar wel met hun "after holiday pakket" Veel spulletjes, en flinke korting. Althans als je het los ging kopen. Gebruik alleen hun tuinslang foamgun niet. Die heb ik op marktplaats gezet. Gebruik liever die van de HD-spuit.
De ceramic wax gebruik ik met hun XXL doek om de auto af te drogen. Top.
Glas reiniger is echt fantastisch. Al zoveel middeltjes geprobeerd maar altijd strepen. Nu diepe shine. Top.
De interieur mat cleaner in combinatie met hun (ali?)kwast werkt ook top. GOed schoon, en het wordt indd weer mat allemaal. De glimmende interieurlijsten blijven mooi glimmen, maar gaat niet als een gek reflecteren in je gezicht.
Met de real effectief cleaner kon ik goed m'n uitlaat sierstuk schoon krijgen.
Tot zover best blij met dat spul allemaal. Los spul bestellen wordt het wel een duurdere grap, dan bij een andere webshop vaak.
Is er nu 1 met een roterende machine, ook een flinke korting tov de nieuwprijs. Ik heb me echter nog niet goed verdiept in dergelijke apparatuur en het is ook moeilijk inschatten of dit een beetje kwaliteit is.
:strip_exif()/f/image/MWFPirOihybcrFLppw0cLbRR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij weet het in ieder geval goed te verkopen.
[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 09-09-2021 08:38 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik zoek eigenlijk een spray / glans booster om een bestaande wax een extra glans te geven zonder de wax aan te tasten.
Gewoon iets om 1-2x per maand er op te spuiten en uit te poetsen. Easy en niet te veel tijd dus ;-).
Ik heb nu PB spray en wipe als drooghulp en tussendoor watervlekken weg te halen.
Ik dacht dus aal PB spray and gloss omdat die veiliger is voor de wax dan DD red mist.
Iemand nog een goede tip of alternatief ?
Gewoon iets om 1-2x per maand er op te spuiten en uit te poetsen. Easy en niet te veel tijd dus ;-).
Ik heb nu PB spray en wipe als drooghulp en tussendoor watervlekken weg te halen.
Ik dacht dus aal PB spray and gloss omdat die veiliger is voor de wax dan DD red mist.
Die PB S&G is al erg goed en prima voor het bijhouden van je lak (en boosten/behouden van je waxlaag). In mijn ogen is PB daarin het beste qua makkelijke verwerking. Wil je net even die extra bescherming en beetje meer gloss? Dan kan je ook PB QD+ nemen. Daar zit een beetje carnauba in wat voor extra bescherming en gloss efffect zorgt. Verwerking is iets meer werk dan PB S&G.wd200 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:04:
Ik zoek eigenlijk een spray / glans booster om een bestaande wax een extra glans te geven zonder de wax aan te tasten.
Uiteraard zijn er ook nog andere merken die prima werken. Denk bijvoorbeeld aan Sonax BSD of de Turtle Wax Hybrid Sealant Wax.
De PB QD+ is meer poetsen dan “spray and wipe” toch. Maar wel een goed idee.
Is die glans daardoor beter dan de S&G ?
Maar is het “even” poetsen of ben je 5 minuten per paneel bezig ?
[ Voor 12% gewijzigd door wd200 op 09-09-2021 10:05 ]
Heb wel het vermoeden dat de machine een omgelabelde DAP Evo is... dat is zeker niet slecht hoor
@DetailingBySmotske
Maar voor deze prijs (incl korting) dus wel aan de hoge kant.Smotske schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:14:
[...]
Heb wel het vermoeden dat de machine een omgelabelde DAP Evo is... dat is zeker niet slecht hoor
Zonder de korting absurd.
DAP Evo is trouwens geen roterende machine toch?
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 09-09-2021 11:16 ]
Bij een spray and wipe hoef je meestal eenmalig met je MF af te nemen. Bij de QD+ is het sprayen, MF over het paneel verspreiden dan MF omdraaien en afnemen (of een aparte MF gebruiken). Het blijft een eenvoudig product om te verwerken maar het kost je een extra "swipe" zullen we maar zeggen. Je krijgt daarna wel een heerlijk gladde lak en extra bescherming.wd200 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:41:
De PB QD+ is meer poetsen dan “spray and wipe” toch. Maar wel een goed idee.
Ik gebruik Turtle wax seal & shine. Ongeveer 1 minuut per paneel. Wel moet het paneel droog én koel zijn.wd200 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:04:
't is een hobby ...
Spulletjes net binnen gekregen en aangezien ik de auto in de schaduw weg kan zetten en het niet al te warm is meteen aan de slag gegaan.
Net klaar met de auto kleien op de motorkap de bijrijder deur na, daar staat nu de zon iets op. Half uurtje is het wel weg. Ondertussen even de deurstijlen poetsen.
Ondanks dat de auto slecht 13k heeft gereden voel ik echt wel een heel groot verschil na het kleien. Vond het altijd onzin. Al ging ik ook altijd naar de wasstraat
Net klaar met de auto kleien op de motorkap de bijrijder deur na, daar staat nu de zon iets op. Half uurtje is het wel weg. Ondertussen even de deurstijlen poetsen.
Ondanks dat de auto slecht 13k heeft gereden voel ik echt wel een heel groot verschil na het kleien. Vond het altijd onzin. Al ging ik ook altijd naar de wasstraat
:strip_exif()/f/image/dnaPR9ICVpO0XWEU7Wy4xZ6I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja kleien maakt echt wel een verschil. Het zorgt er voor dat de volgende producten zich goed op de lak kunnen hechten en dus een langere standtijd. Genoeg glijmiddel gebruiken en het paneel moet koel aanvoelen. Succes!
[ Voor 33% gewijzigd door _Brad_ op 09-09-2021 12:38 ]
't is een hobby ...
Ondertussen ben ik klaar. Was nog even door werken want moet zo even dochter lief ophalen van de opvang._Brad_ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:37:
Ja kleien maakt echt wel een verschil. Het zorgt er voor dat de volgende producten zich goed op de lak kunnen hechten en dus een langere standtijd. Genoeg glijmiddel gebruiken en het paneel moet koel aanvoelen. Succes!
Hij voelt heerlijk glad aan en er kwam wat water op maar dat liep er ook weer direct af.
Heb hem dus gewaxt met Angelwax maar of ik breng het echt héél dik aan of je haalt geen drie auto’s met 1 potje…?
Ik kan niet direct zien hoeveel ml er in het potje zit maar ik vrees sowieso dat je te dik hebt gesmeerd. Je moet zéér dun smeren, het moet lijken alsof er niets op zit, een heel lichte waas dus. Na een goede swipe test mag je het paneel opboenen.
[ Voor 20% gewijzigd door _Brad_ op 09-09-2021 15:27 ]
't is een hobby ...
33ml. Kan de UP er ook nog wel mee doen, maar had verwacht dat het wat dikker zou zijn en dat het met ‘vrijven’ zachter zou worden. In dit warmere weer is het al een stuk dunner._Brad_ schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:26:
Ik kan niet direct zien hoeveel ml er in het potje zit maar ik vrees sowieso dat je te dik hebt gesmeerd. Je moet zéér dun smeren, het moet lijken alsof er niets op zit, een heel lichte waas dus. Na een goede swipe test mag je het paneel opboenen.
Any how, vanavond nog even de ruiten goed poetsen met ruiten reiniger en dan ben ik wel tevreden.
Alleen nog even een spuit flesje bestellen zodat ik die kan vullen met een shampoo zodat ik altijd even snel een vlek weg kan halen.
Ik denk dat ik wel tevreden ben
Bij de Action kan je een plantenspuithalen voor 2/3 euro. Die kan je op druk zetten waardoor je makkelijk en lang kan sprayen. Gebruik ik zelf ook.Toppe schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:37:
[...]
33ml. Kan de UP er ook nog wel mee doen, maar had verwacht dat het wat dikker zou zijn en dat het met ‘vrijven’ zachter zou worden. In dit warmere weer is het al een stuk dunner.
Any how, vanavond nog even de ruiten goed poetsen met ruiten reiniger en dan ben ik wel tevreden.
Alleen nog even een spuit flesje bestellen zodat ik die kan vullen met een shampoo zodat ik altijd even snel een vlek weg kan halen.
Ik denk dat ik wel tevreden ben
Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]