Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 93 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13
wd200 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:34:
Ik zoek “iets” om naast wasstraten tussendoor mijn auto te “poetsen” dus een goede voedende wax oid.

Een uur of twee wax aanbrengen en uitpoetsen is prima (af en toe..)

Doel is meer glans

Ik heb geen zin om dagen te polijsten / poetsen en heb daar de spullen.

Maar er is zoveel te koop.. iemand wat tips ?
Als je standaard de wasstraat is zou ik eerlijk gezegd niet teveel moeite steken spraywax oid. Overigens zijn er niet echt middeltjes die de lak "voeden". Er wordt hooguit een barriere bovenop de laklaag gelegd. Je hebt wel waxen met fillers, die krasjes e.d. maskeren doordat ze opgevuld worden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgian1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 09:26
Ik zoek “iets” om naast wasstraten tussendoor mijn auto te “poetsen” dus een goede voedende wax oid.

Doel is meer glans

Je kan ook gaan voor een shampoo met wax dan ben je snel klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 23:19

Doel is meer glans

Auto overgenomen van een collega die ook van glans hield maar daarvoor wekelijks naar de wasstraat ging…. Ik ben een absolute beginner op dit gebied, dus ik doe nog van alles fout en in de verkeerde volgorde. Maar ondanks dat geklungel zie ik al resultaat!

Ik ben afgelopen zondag ruim een uur bezig geweest in een wasbox en heb Turtle Wax it Wet gebruikt voor de glans.

Later tijdens het shoppen zag ik een andere donkerblauwe auto waardoor het verschil in glans alleen maar duidelijker werd :-)

Turtle Wax it Wet is nu opperdepop.
De volgende keer ga ik CarPro Elixer proberen. De auto wordt binnenkort voorzien van een keramische coating vandaar de keuze voor een SiO2 detailer ipv een wax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGfN2iWuk5niobog5gyV3VicGEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euHm1KFYOxyuSmmZpJIPNBcY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nog even terugkomend op die reinigingsdoekjes.
Toen corona net nieuw was hadden we op het werk ook een hele emmer met van die dingen.

Alles ging naar de klote: de knopjes op het koffiezetapparaat, het display van het apparaat (net zo dof als bij die radio), toetsenborden werden lelijk, etc.

Of het nou chemisch is, zuur, bijtend, weet ik het wat, het tast vanalles aan. Ik dacht zelf dat het door de alcohol kwam wellicht. Die radio ziet er net zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Meestal bevatten die (best wel ruwe) wipes iets van ethanol / propanol. Dat is corrosief en lost dus dingen op.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 12:08
Cheesy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:16:
Toen corona net nieuw was hadden we op het werk ook een hele emmer met van die dingen.

Alles ging naar de klote: de knopjes op het koffiezetapparaat, het display van het apparaat (net zo dof als bij die radio), toetsenborden werden lelijk, etc.

Of het nou chemisch is, zuur, bijtend, weet ik het wat, het tast vanalles aan. Ik dacht zelf dat het door de alcohol kwam wellicht. Die radio ziet er net zo uit.
zijn die doekjes niet van een soort cellulose gemaakt waardoor het hetzelfde effect heeft als zeer fijn schuurpapier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Cheesy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:16:

Die doekjes bevatten o.a. alcohol. Droogt uit en zijn ook niet geschikt voor schermen. Daar zijn andere doekjes voor die daar speciaal voor gemaakt zijn. Wil je schermen, of om mijn part je led tv schoonmaken, dan is een schone mf doek en warm water voldoende. Goed je doekje uitwringen en rustig schoonmaken. Eventueel met een droog mf doekje streeploos drogen. Doe het al jaren zo en dat werkt prima. Geen kans op schade en krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:35:
[...]
Wil je schermen, of om mijn part je led tv schoonmaken, dan is een schone mf doek en warm water voldoende. Goed je doekje uitwringen en rustig schoonmaken. Eventueel met een droog mf doekje streeploos drogen. Doe het al jaren zo en dat werkt prima. Geen kans op schade en krassen.
Exact, vooral niet te nat gebruiken - gewoon een (uitgewrongen) vochtige MF doek.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49
JaMaaT schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:03:
Heeft er iemand ervaring met deze hoge druk reiniger?

https://www.lidl-shop.nl/...iniger-180-bar/p100321011

Qua specificaties ziet het er allemaal prima uit, vooral ook de 10m anti twist slang.
Iemand wellicht ervaring met deze?

Hij komt in de folder voor €149,00.
https://www.lidl-shop.nl/...iniger-180-bar/p100321011

M'n Nilfisk 120.6 laat rare olievlekken achter en ik heb het idee dat de werkdruk van 120 bar niet echt super resultaat oplevert qua voorwas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:54
Helaas niet, mijn eerste instinct is ook laten staan ivm service onderdelen en nergens op gebaseerde kwaliteitsgevoel (al ziet er er allemaal wel smooth uit).

Even snel gezocht maar een 180 bar van Kärcher of Nillfisk gaat al snel naar de 4xx euro, toch wel een heeeel fors verschil. De 5 (CZ) reviews eronder zijn in ieder geval positief, dus wellicht de poging waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

@JaMaaT Geen ervaring, maar het hangt er ook vanaf hoe je er zelf instaat m.b.t. deze apparaten. Als je het beschouwt als een 'wegwerpproduct' als in 'als-ie het pak 'm beet drie jaar volhoudt, vind ik het allang best', dan zou ik niet lang twijfelen en dat ding halen. Bovendien zijn de apparaten die Lidl aanbiedt doorgaans gevoelsmatig niet eens zo verkeerd - heb wel eens zo'n Parkside accuslagmoersleutel van ze in m'n handen gehad en dat voelde, zéker voor het geld, helemaal niet verkeerd aan :)

Reden dat ik zelf meestal niet voor een Lidl-apparaat gaat, is inderdaad ook gedeeltelijk het instinct van @Card Nox : hoe zit het met garantie/onderdelenvoorziening? Wederom, niet zo'n issue als je het apparaat in drie jaar economisch afschrijft. Andere reden voor mij is dat er (bijna) nooit bij staat of ze compatibel zijn met bepaalde standaard- of 'bekend merk'-aansluitingen (in dit geval bijv. Kärcher of Nilfisk) en het dus lastig te achterhalen is of er (third party) accessoires voor te krijgen zijn zoals bijv. een foamlans.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Tjah, tis voor mij meer hobby spul. Heb denk ik iets van 8 stuks gereedschap van parkside op de 20v accu. Spul laat me nooit in de steek. Maar goed dat gebruik ik dan ook niet dagelijks.

Wat betreft foam lans e.d. dat spul haal ik op Ali. Wellicht dat de exacte koppeling er niet bij staat. Heb voor m'n huidige Nilfisk ook de verkeerde besteld, die heb ik echter gemakkelijk zelf op maat gezaagd.

Ga er nog ff over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

het lidl spul is doorgaans best redelijk, niet super, of eigenlijk niet eens echt goed, maar als het stuk gaat sturen ze je gewoon zonder gelul een nieuwe, omdat 90% van de klanten het apparaat uberhaupt nooit gaat gebruiken.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:34

jacobras

Developer

LA-384 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:13:
Jaren terug ooit in de detailing-hobby beland als gevolg van mijn eerste auto (een zwarte Mazda MX-5 NB), waar ik veel liefde in stopte. Na de verkoop er van is die hobby wat in het slob geraakt en tegenwoordig heb ik er veel te weinig tijd voor. Verder dan wassen met goede producten en de twee-emmer-techniek komt het doorgaans niet meer.

Vandaag toch maar eens m'n spullen in kaart gebracht in de hoop dat ik in het voorjaar weer eens wat tijd kan vrijmaken om m'n huidige auto (Rode Mazda 2) weer in de watten te leggen. Het valt me vooral op dat de ruiten nogal wat krassen hebben, deze lijken er gevoeliger voor dan m'n eerdere auto's. Verder zijn er ook wat swirls op de lak gekomen, ondanks de twee-emmer-techniek. Wellicht moet ik m'n washmitts of m'n droogdoeken eens vernieuwen. Ze lijken nog goed, maar er kan best wat zand in verborgen zitten. Verder is het stuur met heet/warm weer wat plakkerig, dus dat moet ook onder handen genomen worden.

[ afbeeldingen ]
Wat oudere post maar wilde toch nog even de tijd nemen om te reageren. Leuk hoe je de namen van de producten op de foto hebt gezet! Superhandig voor de bijvoorbeeld een nieuwe lezer als ik die hier komt rondkijken.

Ik heb een paar fouten gemaakt met mijn auto die ik inmiddels drie jaar heb. Altijd met de hand gewassen (of met hogedruk afgespoeld) dus geen swirls. Laatst ontdekte ik echter ingetrokken waterdruppels in de lak, eigenlijk overal. Gaan niet weg na kleien. Ik vermoed sterk dat ik niet had moeten vertrouwen op het "vlekvrij opdrogen" van de wasbox :/ Daarnaast sta ik altijd geparkeerd naast een paar bosjes die ik niet onderhouden heb. Paar keer bij uitstappen geraakt met de deur dus daar zitten lichte krasjes. Heb die bosjes vorige week eerst eens grondig bijgeknipt!

Over een tijdje gaat een lokale detailer de boel in goede staat brengen. Ik laat daarbij ook een keramische coating aanbrengen. Belangrijkste les voor mij: niet het belang van goed drogen onderschatten! Ik heb een paar prachtige droogdroeken (zo'n grote oranje en witte) maar net in de momenten dat ik dacht "even kort afspoelen" ben ik de mist in gegaan. Dan denk je goed bezig te zijn met het bijhouden van je wagen! Dingen als vogelpoep haal ik ook altijd direct weg.

Naast dit verhaal ga ik kijken naar een pre-foamer. Ik was altijd in de veronderstelling dat daar altijd een hogedruk voor nodig was tot ik laatst eentje op handformaat bij CarClean tegenkwam (y).

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
killercow schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:51:
het lidl spul is doorgaans best redelijk, niet super, of eigenlijk niet eens echt goed, maar als het stuk gaat sturen ze je gewoon zonder gelul een nieuwe, omdat 90% van de klanten het apparaat uberhaupt nooit gaat gebruiken.
Alle reviews die ik lees en kijk zeggen dat het juist best goed is, vooral in vergelijking met de prijs.

Verder vind ik persoonlijk dat je nogal wat ongefundeerde aannames doet.

Waarom zouden ze nieuwe apparaten sturen als het toch niet gebruikt wordt. Hell, hoe weet je dat het apparaat überhaupt kapot is als 90% procent t toch niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

JaMaaT schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:01:
[...]

Alle reviews die ik lees en kijk zeggen dat het juist best goed is, vooral in vergelijking met de prijs.

Verder vind ik persoonlijk dat je nogal wat ongefundeerde aannames doet.

Waarom zouden ze nieuwe apparaten sturen als het toch niet gebruikt wordt. Hell, hoe weet je dat het apparaat überhaupt kapot is als 90% procent t toch niet gebruikt.
Heh?

Het is goed genoeg, het werkt voor de incidentele gebruiker prima, en als je het wel vaak gebruikt gaat het ruim binnen de garantie stuk en krijg je een nieuwe.

Mijn ongefundeerde aannames komen voor uit ervaring met 3 keer een stukke parkside sloophamer (allemaal oververhitte motoren), een kapotte boormachine (na 15 gaatjes gebruik kan hij niet meer achteruit), een grasmaaier die letterlijk door een ontwerpfout zn wielen kwijt raakt (ze zijn niet geborgd) en raakt al snel oververhit.
Zolang je het apparaat netjes op tijd vervangt kun je van sommige van die machines prima een tijd gebruik maken, danwel incidenteel gebruiken. En ja, dan kosten ze erg weinig, wat in verhouding is met hoe hard ze gebruikt worden bij de meeste klanten.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:22
Ik ben me een beetje aan het orienteren op een hogedruk reiniger icm een foam lans..
Zijn er hier poetsers die zo'n combinatie gebruiken die ze kunnen aanbevelen?

De hogedrukreiniger zal uitsluitend voor motor en auto zijn dus het hoeft geen extreme terras reiniger unit te zijn.
Ik las dat de faom lans van bv karcher niet super was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
wokkelz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:10:
Ik ben me een beetje aan het orienteren op een hogedruk reiniger icm een foam lans..
Zijn er hier poetsers die zo'n combinatie gebruiken die ze kunnen aanbevelen?

De hogedrukreiniger zal uitsluitend voor motor en auto zijn dus het hoeft geen extreme terras reiniger unit te zijn.
Ik las dat de faom lans van bv karcher niet super was..
Nee, dat zijn ze voor zover ik weet allemaal niet. Voor € 15,00 heb je knappe op Ali

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

value for money: nilfisk (Want metalen pomphuis).
carclean foamertje erbij. klaar.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 01-07-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Nilfisk heb ik inderdaad al voorbij zien komen, die apparaten zijn wel prijs kwaliteit prima dus?
Of kan je da beter wat meer uitgeven voor een Karcher of hebben die alleen de naam? Zeker als je naar de V2 kijkt bv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Kranzle. Dat zijn goeie hogedrukreinigers. En via EBAY.de erg betaalbaar. Zit normale schroefdraad op wat keuze qua slangen een stuk groter maakt. Kan altijd naar flexibele hydrauliekslang van gewenste lengte.

Als een fabrikant zijn pomp zo in het zicht monteert... 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/ApsAAOSwhZ5bj9Yl/s-l1600.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door warhamstr op 01-07-2021 11:19 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wokkelz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:14:
Nilfisk heb ik inderdaad al voorbij zien komen, die apparaten zijn wel prijs kwaliteit prima dus?
Of kan je da beter wat meer uitgeven voor een Karcher of hebben die alleen de naam? Zeker als je naar de V2 kijkt bv
Ik heb een heel simpele (goedkoopste?) Nilfisk en die houd het al ca. 10 jaar vol zonder onderhoud.
Regelmatig de auto wassen, soms fietsen, en terras maak ik er ook mee schoon. Ik vind het zelf ideaal dat dit echt een huis-tuin-keuken-ding is met niet al te hoge druk zodat je ook niet snel dingen kapot-spuit.
Het is (de voorganger van) deze: https://www.google.nl/search?q=Nilfisk+C+100&tbm=shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36
warhamstr schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:15:
Kranzle. Dat zijn goeie hogedrukreinigers. En via EBAY.de erg betaalbaar. Zit normale schroefdraad op wat keuze qua slangen een stuk groter maakt. Kan altijd naar flexibele hydrauliekslang van gewenste lengte.

Als een fabrikant zijn pomp zo in het zicht monteert... 8)

[Afbeelding]
+1 voor Kränzle, de 1152TST bevalt hier erg goed.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Maar die zijn wel redelijk aan de prijs als je het vergelijkt met instap nilfisk en karcher.
Ik zal het misschien een paar keer per jaar gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk, een kranzle geef je aan je kleinkinderen. Een nilfisk koop je 2 a 3 keer in je leven, een karcher elk jaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superflip
  • Laatst online: 22:16

Superflip

*pwiet*

Hier ook Kränzle, super tevreden van.

Ik heb al vaker eens liggen kijken naar een schuimlans, maar ik weet nooit goed welke fitting Kranzle gebruikt.
Heeft iemand hier advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 14:35

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

teacher schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:12:
value for money: nilfisk (Want metalen pomphuis).
carclean foamertje erbij. klaar.
HIer ook een Nilfisk, een goedkope instapper en een foam lans van Carclean.
Werkt prima. Vorig jaar gekocht, je moest toch wat tijde de Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36
Superflip schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:28:
Hier ook Kränzle, super tevreden van.

Ik heb al vaker eens liggen kijken naar een schuimlans, maar ik weet nooit goed welke fitting Kranzle gebruikt.
Heeft iemand hier advies?
Is de jouwe zonder snelkoppeling? Dan is het m22x1.5 Deze dichten af met een o-ring, allemaal redelijk standaard. De snelkoppeling verkoopt kränzle ook gewoon, dat is BSP draad, kun je goed verlopen. Hier is het e.e.a. te koop

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Laatst online: 22:16

Superflip

*pwiet*

Rostvertol-Mil schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:47:
[...]

Is de jouwe zonder snelkoppeling? Dan is het m22x1.5 Deze dichten af met een o-ring, allemaal redelijk standaard. De snelkoppeling verkoopt kränzle ook gewoon, dat is BSP draad, kun je goed verlopen. Hier is het e.e.a. te koop
Ik was dus vooral op zoek naar het type van de snelfitting, dat blijkt dus D10 te zijn. Maar jou link geeft dan weer enkele mooie opties.

Anderzijds zijn de accessoires van Kranzle wel gewoon goed natuurlijk en niet onredelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Nou ik heb de gok gewaagd en die van de Lidl besteld. We gaan het meemaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-06 11:07
Gister heeft mijn auto een nieuwe voorruit gekregen. Zat een te grote ster in. Maar nu hebben die eikels hem door de wasstraat gehaald. Gelijk swirls vandaag dus weer poetsen. Ook grappig dat een auto nooit echt schoon is na de wasstraat. Velgen zitten nog steeds vlekken op.

Kun je trouwens wel de HD reiniger gebruiken bij het wassen van je auto? Spuit je niet alle was eraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34

timovd

Voorsprong door techniek

@vangoghnl altijd aangeven bij de garage dat je m niet gewassen wil hebben. De waslaag gaat er natuurlijk langzaam af, maar ga niet <10cm met de hogedrukspuit op de lak. En als de lak goed glad was voordat je de was hebt aangebracht heb is dat niet eens nodig om vuil er af te spoelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:06

cdoens

Peugeot-gek

En zo'n aandachtshangertje aan je binnenspiegel hangen dat je auto niet gewassen mag worden.
O.a. Carclean wil ze nog wel eens meesturen met een order en waarschijnlijk zijn ze op meerdere plekken te koop.
En tevens bij het bedrijf in de computer laten zetten, dan komt het op elke werkbon te staan.

En dan nog kan het misgaan, ik praat uit ervaring :(

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op dit moment was ik mijn auto in een wasbox en dit is mijn stappenplan, zoals ik deze zaterdag heb uitgevoerd:

Als eerst de velgen schoon maken door deze in te spuiten met Monello Non-Ferro Iron Remover en vervolgens met de Stjärnagloss Grävling Microfibre Wheel Brush de velgen langs gaan.
Dan met de hogedrukspuit de gehele auto doen, beginnen bij de velgen en dan van boven naar onderen.
Daarna de foam gebruik uit de wasbox, vervolgens met een washandschoen (dus niet de borstel die bij de wasbox is) over de auto gegaan en daarna de auto weer schoongemaakt met de hogedrukspuit.
Vervolgens ben ik er met de Meguiars Smooth Surface Clay Kit overheen gegaan daarna weer met de hogedrukspuit alles eraf gespoten.
Daarna de wax van de wasbox gebruikt en afgespoeld met water en vervolgens de auto droog gemaakt met twee grote droogdoeken en de velgen met een microvezeldoek.

Iemand tips om dit te verbeteren?
Mogelijk een eigen wax gebruiken en heb ik dan ook nog een sealant nodig en wat is dan de juiste volgorde? En kan ik dan elke wax gebruiken voor mijn auto welke wit is en ik wil dan ook meteen de rode auto van mijn vriendin meepakken.

En nog tips voor het beter beschermen van de velgen?

Dit was het resultaat voor nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SinVvMlmBbfuu7HeL6OibXItuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGc7wkdKbAMEeLkNLUdKuzKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u40Zxy0SzttQ8QkWkBt5q274HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svu42F8e7WaSFP0KbbfCf8Yq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:43
@FabiandJ Het is natuurlijk maar net wat je wilt bereiken. In geval van een witte auto zou je de non-ferro ook op de lak van de auto kunnen gebruiken, afspuiten en daarna dezelfde procedure met een teer verwijderbaar uitvoeren. Als je alleen op zoek bent naar bescherming die relatief makkelijk aan te brengen is kan Sonax Brilliant Shine aanbevelen. Aanbrengen op een microfiber doek, inwerken op de auto en vervolgens afnemen met een schone microfiber doek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@FabiandJ ga je altijd met de clay over je auto? Want dat zou ik niet doen, dat doe je eigenlijk alleen ter voorbereiding van je lak als je gaat polijsten en daarna beschermen. Je loopt namelijk het risico dat er marring optreedt (al is dat minder snel zichtbaar op een witte lak).

Ik zou persoonlijk zelf gewoon twee emmers meenemen en eentje vullen met water en de ander met een goede autoshampoo en water. Je spuit de auto eerst goed af dan kan je hem eventueel nog in de foam zetten (let wel op de shampoo en foams bij wasboxen zijn vaak wel agressief en kunnen eerder je beschermlaag aantasten).

De velgen hoef je echt niet elke keer met Iron remover te gebruiken tenzij je naast het spoor woont of bij metaalindustrie in de buurt. Een paar keer per jaar is genoeg (dan kan je goed zien aan de verkleuring). Gewoon zorgen dat je de velgen een bescherming geeft.

Vervolgen de auto wassen met een washmitt en die telkens tussen door uitspoelen in de emmer met water (grittguard erin). Als je klaar bent afspuiten en drogen met een mf handdoek. Je kan de auto simpel beschermen met de door @meintje genoemde BSD. Die gebruik ik zelf ook altijd en geeft prima resultaten. Dit kan je ook gebruiken voor je velgen.

Wil je de auto echt een keer goed aanpakken dan staan er genoeg voorbeelden in dit topic maar bovenstaande is prima om de auto bij te houden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:19
renzo4000 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:28:
@FabiandJ

Vervolgen de auto wassen met een washmitt en die telkens tussen door uitspoelen in de emmer met water (grittguard erin). Als je klaar bent afspuiten en drogen met een mf handdoek. Je kan de auto simpel beschermen met de door @meintje genoemde BSD. Die gebruik ik zelf ook altijd en geeft prima resultaten. Dit kan je ook gebruiken voor je velgen.

Wil je de auto echt een keer goed aanpakken dan staan er genoeg voorbeelden in dit topic maar bovenstaande is prima om de auto bij te houden.
Het kan nog makkelijker. BSD laat zich namelijk heel goed verdunnen zonder zonder groot verlies van standtijd . Na het afspoelen direct wat BSD op de natte auto spuiten en vervolgens met de droogdoek de auto droog vegen. Dit werkt supersnel en perfect.
Dus als je eens in de zoveel tijd de auto met BSD behandeld en tussentijds de bovenstaande manier hanteert is de auto altijd prima beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:38
BSD? Als leek zegt het mij natuurlijk helemaal niks maar klinkt het wel interessant :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinity999
  • Laatst online: 21:19
BSD = Brilliant Shine Detailer van Sonax. Erg fijn spul en in verhouding niet duur.
Na behandeling voelt de lak enigszins stroef aan wat veel mensen niet fijn vinden maar dat doet überhaupt niet af en de kwaliteit van het product.
Sonax heeft inmiddels een opvolger wat een superglad oppervlak heeft. SONAX XTREME Ceramic Spray Seal Het is nog een tikkeltje beter als BSD maar ze ontlopen elkaar niet veel

[ Voor 66% gewijzigd door trinity999 op 04-07-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
trinity999 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Het kan nog makkelijker. BSD laat zich namelijk heel goed verdunnen zonder zonder groot verlies van standtijd . Na het afspoelen direct wat BSD op de natte auto spuiten en vervolgens met de droogdoek de auto droog vegen. Dit werkt supersnel en perfect.
Dus als je eens in de zoveel tijd de auto met BSD behandeld en tussentijds de bovenstaande manier hanteert is de auto altijd prima beschermd.
Zeker kan dat, dan gebruik je het ook als drooghulp. Ik doe ook soms. Maar de ervaring is wel dat wanneer je eest je lak droogt en daarna pas BSD aanbrengt de standtijd beter is. Tevens is de sheeting en beading dan iets beter imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:54
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van de spraycoatings van Gyeon. Niet heel goedkoop, maar halen wel een standtijd van een maand of drie. Echt fijn spul!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Beunhaas91 op zich mooi die langere standtijd maar voor mij niet nodig. De kans dat ik mijn auto langer dan 4 weken niet was (en dus niet naloop met een BSD of equalivant) is nihil ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@meintje
Is de Sonax Brilliant Shine dan een vervanger voor één van mijn stappen of gaat deze na de wax stap in de wasbox?
Of moet ik de wax stap in de wasbox vervangen voor aan eigen wax en daar dan de Sonax Brilliant Shine overheen? Ik kan de Sonax Brilliant Shine ook op de velgen gebruiken begrijp ik?
De bedoeling is voornamelijk voor extra bescherming en mogelijk is meer shine.

Wel wil ik het ook allemaal op de Race Red Ford Fiesta van mijn vriendin gebruiken behaal ik hiermee ook deze resultaten?

@renzo4000
Nee dit was de eerste keer, de auto heb ik inmiddels al 3.5 jaar en zelf nog nooit met clay behandeld.
Mogelijk heeft de eerste eigenaar dit een keer gedaan/laten doen maar dat weet ik niet, viel me wel op dat de clay relatief gemakkelijk over de lak ging en er ook weinig troep opgevangen werd.
Zelfde geld voor de Iron remover op de velgen ook dit was de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:43
@FabiandJ Ik zelf zou de wax van de wasbox overslaan. Je kunt eventueel een wax aanbrengen en deze met Sonax BSD onderhouden. Mijn ervaring is echter dat wanneer je jouw auto regelmatig wast Sonax BSD lang genoeg stand houd om een wax over te slaan. Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoeveel glans jji graag wilt creëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
FabiandJ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:32:
@meintje
Is de Sonax Brilliant Shine dan een vervanger voor één van mijn stappen of gaat deze na de wax stap in de wasbox?
Of moet ik de wax stap in de wasbox vervangen voor aan eigen wax en daar dan de Sonax Brilliant Shine overheen? Ik kan de Sonax Brilliant Shine ook op de velgen gebruiken begrijp ik?
De bedoeling is voornamelijk voor extra bescherming en mogelijk is meer shine.

Wel wil ik het ook allemaal op de Race Red Ford Fiesta van mijn vriendin gebruiken behaal ik hiermee ook deze resultaten?

@renzo4000
Nee dit was de eerste keer, de auto heb ik inmiddels al 3.5 jaar en zelf nog nooit met clay behandeld.
Mogelijk heeft de eerste eigenaar dit een keer gedaan/laten doen maar dat weet ik niet, viel me wel op dat de clay relatief gemakkelijk over de lak ging en er ook weinig troep opgevangen werd.
Zelfde geld voor de Iron remover op de velgen ook dit was de eerste keer.
Persoonlijk advies:

Gebruik de wasbox alleen voor het afspuiten van je auto. Ga niet in de weer met de aanwezige foam, voorwas, en fancy "wax" behandelingen. Die doen meer kwaad dan goed is voor je lak, zeker als je hem juist wil beschermen. En die "wax" laag van de wasbox is er na één regenbui vanaf.

Zoals eerder aangegeven neem gewoon twee emmers mee vul die met water en voeg bij een een goede autoshampoo toe (bijv. Poorboys World Super Slick & Suds). Als je de auto dan goed hebt gewassen, dan drogen en vervolgens BSD aanbrengen. Meer is niet nodig om je auto gewoon netjes te houden en te beschermen. Als je dit regelmatig doet kost het je ook niet zoveel tijd elke keer.

edit:

@meintje gewoon tegelijk gepost .... twee zielen één gedachte :+

edit 2:

@FabiandJ glans zit niet in een potje, sprayfles, whatever. De echte goede schone en glimmende lak begint bij de basis. Dat betekent dat je een keer full detail zou kunnen overwegen (grondig wassen, goed kleien, polijsten en dan behandelen met een echte goede wax. In de regel geven de waxen obv carnauba de mooiste en diepste glans, ook wel de "wetlook". Echter is de standtijd wat minder tov sealants of keramische behandelingen (die op hun beurt vaak een wat hardere spiegelglans hebben).

Als je dan de auto goed hebt geprepareerd is het onderhouden met eerder genoemde stappen een eitje!

[ Voor 16% gewijzigd door renzo4000 op 05-07-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

@FabiandJ ga je altijd met de clay over je auto? Want dat zou ik niet doen, dat doe je eigenlijk alleen ter voorbereiding van je lak als je gaat polijsten en daarna beschermen. Je loopt namelijk het risico dat er marring optreedt (al is dat minder snel zichtbaar op een witte lak).

[..]

De velgen hoef je echt niet elke keer met Iron remover te gebruiken tenzij je naast het spoor woont of bij metaalindustrie in de buurt. Een paar keer per jaar is genoeg (dan kan je goed zien aan de verkleuring). Gewoon zorgen dat je de velgen een bescherming geeft.
Blij dat ik meelees, dit wist ik allebei niet. (y)
Ik zou persoonlijk zelf gewoon twee emmers meenemen en eentje vullen met water en de ander met een goede autoshampoo en water. Je spuit de auto eerst goed af dan kan je hem eventueel nog in de foam zetten (let wel op de shampoo en foams bij wasboxen zijn vaak wel agressief en kunnen eerder je beschermlaag aantasten).
Hoe vullen jullie die emmers? Bij de wasboxen die ik ken (een stuk of drie) kan je alleen water uit de hogedruk krijgen. Als ik daar een emmer mee probeer te vullen zit er meer op mijzelf dan in de emmer.

Vrijdagmiddag de collectie autospullen uitgestald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVgrb8KA7H6TO8TtDXRe-tywWEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qcj0ggxUG6J7C5zC2DRkbUz.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTjAxNQ0fxT-wb9WJSrf1x-uMaA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXjFD8wBz0OgqLl2CieJO5vq.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REXJ1OLesE1zfD6d1Z164v9gy1A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NieX00TgENFF7e1E5YtPnXcX.jpg?f=fotoalbum_medium

Nieuwe aanwinsten:
  • IK Foam Pro 2 handfoamer (foto #2 hierboven = bijgeleverde inlaatstukjes)
  • Valet Pro Advanced Snow Foam
  • Poorboy's Spray and Wipe (foto #3 hierboven)
De handfoamer bevalt goed, 's avonds meteen uitgeprobeerd. Gratis rugoefening (rows om 'm op te pompen) maar ben er blij mee. De Spray and Wipe heb ik in een klein flaconnetje overgegoten zodat ik altijd wat bij de hand heb mocht een vogel wat deponeren op de lak.
jacobras schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:53:
Laatst ontdekte ik echter ingetrokken waterdruppels in de lak, eigenlijk overal. Gaan niet weg na kleien. Ik vermoed sterk dat ik niet had moeten vertrouwen op het "vlekvrij opdrogen" van de wasbox :/
Vrijdagmiddag de detailer gebeld die over een tijdje ook mijn auto van een coating gaat voorzien met de vraag of hij niet alvast wat voor me had om die waterdruppels eruit te krijgen. Ik kreeg een flesje met (aangelengd) een goedje om exact dat te doen. Het heette volgens mij MER of iets wat daarop lijkt (klinkt dat bekend voor iemand?) en het werkte perfect! Licht aangebracht en na paar minuten inwerken met andere doek weggehaald. Ik ben eindelijk van mijn ingetrokken waterdruppels op de motorkap af d:)b Komende week ga ik de overige plekken van de wagen ook onder handen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-06 12:41

_Brad_

Wax fanaat

Goed bezig! Mooie collectie. Heb je ook een wash mitt?
De meesten vullen hun emmers thuis en voorzien hun emmers van een deksel.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

_Brad_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:47:
Goed bezig! Mooie collectie. Heb je ook een wash mitt?
Die heb ik! Rechtsboven in de foto is hij net zichtbaar, bovenop de stapel droogdoeken. Het is deze van Monello: https://www.monello.nl/product/wash-mitt/. Die bevalt goed en dat is ook de enige die ik gebruik. De spons linksonder in de foto gebruik ik alleen voor de binnenkant van de uitlaat.
_Brad_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:47:
De meesten vullen hun emmers thuis en voorzien hun emmers van een deksel.
Ook een optie. Goede emmers inclusief grit guard mis ik eigenlijk nog. Voor nu heb ik me voorgenomen om de auto vaker op de oprit te wassen. Scheelt ook weer 12 kilometer rijden naar de dichtstbijzijnde wasbox waar het rustig is (lokale tankstations hebben er maar één/twee met vaak wachtrijen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@jacobras
Inderdaad emmers met goed afsluitbare deksels. Zelf doe ik het ook nog wel eens met twee jerrycans of ik vul ze gewoon bij de Wasbox. Sommige hebben een kraantje waar je kan aftappen (al dan niet tegen betaling).

Als je alleen een hogedruk tot je beschikking hebt dan doe je het volgende: Leg een of twee washmitts / doeken onderin je emmer en zet daar de HD op. Nog niet meteen inknijpen op volle kracht maar laat de emmer rustig vollopen terwijl je de HD op de doeken/mitts duwt. Dan krijg je nagenoeg geen gespetter en gedoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 08-06 09:51
Ik nam altijd 2 jerrycans mee naar de wasbox met 2 emmers. Maar sta tegenwoordig bijna altijd thuis. Gebruik nu ook een zuur bestendige plantenspuit erbij wat ook erg makkelijk werkt.

Wel zoek ik nog een wax voor een donkere lak (zwart). Iemand een goed advies? Gaat echt om een mooie donkere kleur.
Had al iets gevonden (Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915) maar 45euro om te proberen is ook wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Voor het vullen van de emmers gebruik ik altijd "vlekvrij afspoelen". Daar staat de druk meestal een stuk lager van.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgian1
vraagje: Doen jullie vaak een wheel off detail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
belgian1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:55:
vraagje: Doen jullie vaak een wheel off detail?
Pooh ... mijn vorige velgen hadden een erg open design en kon ik ook redelijk goed achter de "spaken" en het velgbed. En die wilde ik dus ook altijd nice and clean hebben omdat je het goed kon zien. Nu heb ik een meer gesloten velg en begin ik daar dus niet meer aan... bijna niet bij te houden met alle remstof en andere meuk. Ik ga er niet meer aan beginnen iig ..... denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgian1
ik dacht bij het wissel van setje zomer naar winter en omgekeerd een wheel off detail te doen aangezien de wielen er dan toch af en op moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
belgian1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:06:
ik dacht bij het wissel van setje zomer naar winter en omgekeerd een wheel off detail te doen aangezien de wielen er dan toch af en op moeten.
Precies zo doe ik het ook altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 15:07
belgian1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:06:
Yes dat doe ik ook altijd.

Heb sinds een tijdje een Monello Wheel Woolie. Hier kan ik erg goed de binnenkant van de velg schoonmaken terwijl ze gemonteerd zitten. En mijn velgen zijn niet heel open!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djz9X_SQib9UKTVcQK-PIsEyYFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VR3FVsYAYJeFxIZq4RfmmPEw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMJRMyvH8UnMuEIvUnR1fHG24Fw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJiMT4wFqxnObBYh8g3wTOZD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuGZiF4FUzzH2zaUIPqxOGIh7yY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSbTFRF01GfKo0kKQmLz3SaE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 15:49
Hi all, ik ben opzoek naar een keramische coating die niet al te duur is en online te bestellen zonder idiote verzendkosten. Hebben jullie aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 235591 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:51:
[...]

============

Overigens, dat Ali spul doet het goed. De Saab vier keer gewassen en enkele duizenden kilometers gereden. Zie geen verschil met hoe het was tijdens het aanbrengen. Glans is hoog, sheeting is ook erg goed. Na het wassen gebruik ik Turtle Sealant.
Nu nog wat maandjes verder, hoe ziet het e nu uit? :) Mijn nieuwe Saab zit superstrak in de lak overal nu, en dat wil ik graag zo houden :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ThunderNet schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Nu nog wat maandjes verder, hoe ziet het e nu uit? :) Mijn nieuwe Saab zit superstrak in de lak overal nu, en dat wil ik graag zo houden :)
Nog steeds goed. Sheeting is nog steeds aanwezig en de glans zie ook duidelijk nog zitten, al is dat mede door het goede polijstwerk wat ik gedaan heb. Daarbij was ik de auto regelmatig en gebruik ik ook spraywaxen voor erna. Ik gebruik nu bijvoorbeeld een spraywax van Sam's welke ik erg goed vindt.

Kijk, een keramische coating is geen wondermiddel. Krasjes en swirls krijg je hoe dan ook. Het geeft iets exta's aan de laklaag maar je dent dit wel bij te houden. Voor nog geen tientje ben ik er wijs mee al zou het mar een half jaar zitten. Dan ben ik alsnog voor twee tientjes per jaar klaar. Polijsten kan ik prima zelf en alle middelen heb ik tot mijn beschikking. Tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Binnenkort de (zwarte) auto maar weer eens grondig reinigen en polijsten. De auto is een paar jaartjes oud en de lak in prima staat. Wel zijn er op sommige plekjes wat diepere krassen.
Wassen doe ik met milde shampoo en later met klei.

Als polijstmiddel heb ik MONELLO Raffini Mezzo staan.
Is de Veloce Premium Compound een goede aanvulling voor de diepere krassen?
Is het handig om eerst de Raffini Mezzo te gebruiken en waar ik de krasjes niet goed wegkrijg alsnog een grover polijstmiddel te gebruiken, of beter om daar mee te beginnen op de desbetreffende plekken?
Is een Heavy Cut polijstpad gebruikelijk voor een compound?

Na het polijsten wil ik er een keramische (spray) coating op aanbrengen. Is het handig om dat nogmaals de auto te wassen of voldoet een ontvetter (zoals https://www.carclean.com/...ontrol-cleaner-500ml.html) dan ook?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

jacobras schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:44:
[...]
  • Poorboy's Spray and Wipe (foto #3 hierboven)
[..] De Spray and Wipe heb ik in een klein flaconnetje overgegoten zodat ik altijd wat bij de hand heb mocht een vogel wat deponeren op de lak.
Deze had ik veel eerder moeten hebben! Ik gebruik het in combinatie met deze doek: Mesh Microfiber Bug Towel (https://www.carclean.com/...er-bug-towel-39x39cm.html) en het werkt heel goed zonder resten achter te laten. Heb het kleine flaconnetje en de doek gewoon vast in de auto liggen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:36
Onlangs heb ik de sleutels van m'n leaseauto ingeleverd. :'( Dat deed een beetje pijn en daarom heb ik me voorgenomen om iets moois/leuks terug te kopen. Op m'n leaseauto's was ik altijd zuinig, maar ik reed ze vooral praktisch en veel. Ik stopte dus niet veel moeite in het schoonhouden van het exterieur van mn auto; lees eens in de zoveel tijd (meestal bij een volle Shell spaarkaart :+) door de wasstraat. Van binnen was ie altijd heel schoon en opgeruimd :)

Heb nu een Audi Q5 uit 2015 gekocht met de lak: Daytona Grijs Pareleffect en deze wil ik iets meer gaan vertroetelen dan m'n leaseauto's. Ik heb geen polijstmachine, dus wilde niet meteen gaan detailen. Ik wil eerst de auto en de lak wat beter leren kennen en dan kan ik daarna altijd nog een goede basis aanbrengen, dus kleien, polijsten en in de wax zetten.

Voor nu wil ik starten door met regelmaat naar een wasbox te rijden met 2 emmers, en dan:
  1. Velgen schoonmaken met MONELLO Non-Ferro Iron Remover, laten intrekken en evt. met kwast beter inwerken
  2. Auto in zn geheel afspuiten, inclusief velgen
  3. Auto wassen met MEGUIARS Ultimate Wash & Wax dmv. GYEON Q²M Smoothie Wash Mitt
  4. Auto drogen met GYEON Q²M Silk Dryer XL
  5. Auto inspuiten met SONAX Xtreme BrilliantShine Detailer dmv. MONELLO Peluche Bianco microvezeldoek
Voor dit deel nog tips of suggesties?

Het interieur wil ik anders aanpakken. Er is best wel geleefd in de auto; diverse vlekjes op de bekleding, plastic hier en daar licht beschadigd, het leder (half lederen S-Line interieur) is glimmend en wat geleefd en het stuurwiel is glimmend, vettig en glad. Ook zie ik sporen van hondenharen achterin.

Aangezien ik zelf niet kan shamponeren en stomen, wil ik dit laten doen. Ik heb op internet diverse bedrijfjes gevonden die dit op locatie doen. Bv. voor 100 Euro shamponeren en stomen en voor 150 Euro ook nog een 'hondenbehandeling' wat betekent dat ze de hondenharen weg borstelen en iets met geur doen.

Jullie hiervoor nog suggesties? Bedrijfjes met goede ervaring bv. of zouden jullie dit anders aanpakken?

Dan vermoed ik dat ik daarna zelf nog met het leder aan de slag moet om het mooi mat te maken en te onderhouden. Wat raden jullie hiervoor qua middeltjes aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Sjoerd001 wbt het leer heb je wel verschillende setjes om het helemaal aan te pakken. Je zal hem eerst goed moeten "cleanen" en daarna behandelen met leeronderhoud. Dan krijg je als het goed is weer het "matte" leer terug en een stuk soepeler. Q²M LeatherSet Strong setje is bijvoorbeeld erg goed.

Stappenplannetje voor regulier wassen/onderhouden is prima zo. Je hoeft echter niet elke keer je velgen met NON-FERRO te behandelen. 1 of 2 keer per jaar is voor de meeste meer dan genoeg (als er bijna geen verkleuring is, is er ook bijna geen sprake van metaaldeeltjes). Als je de velgen eenmaal goed hebt behandeld kan je deze ook met de BSD even goed nalopen, dat geeft net een beetje extra bescherming wat schoonmaken weer een stuk makkelijker maakt.

Mocht je de auto een keer goed aanpakken dan kan je de velgen sealen met een product wat daar meer voor geschikt is.

[ Voor 49% gewijzigd door renzo4000 op 15-07-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-06 12:41

_Brad_

Wax fanaat

Ik zou een eventuele klei-beurt aanraden, maar dat is een persoonlijke keuze.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
_Brad_ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:34:
Ik zou een eventuele klei-beurt aanraden, maar dat is een persoonlijke keuze.
Zeker weten, maar dan zou ik zeggen ... pak dan de hele auto meteen goed aan. Een goede kleibeurt (beetje dubieuze naam trouwens :+) ben je ook wel even mee bezig als je dat goed wil doen. Plus de kans is best wel aanwezig dat je marring krijgt en moet je sowieso polijsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
@renzo4000 Ja eens, die velgen hoeven niet elke keer, dat wil ik in ieder geval de eerste keer doen, daarna alleen indien nodig. Mijn ervaring is wel dat de voorvelgen na een aantal weken behoorlijk zwart zijn.

Ik zal eens naar dat leatherstrong setje kijken! Thnx!

Die kleibeurt is misschien wel nodig ja, maar dan wil ik eerst de auto eens goed wassen en even kijken hoe erg alles is. Als alleen kleien zou kunnen zou ik dat nog wel overwegen, maar lees dat erna polijsten eigenlijk wel het meest verstandig is, dus vandaar dat ik dan alles in 1x goed zou willen aanpakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoerd001 op 15-07-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-06 13:23
Sjoerd001 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:09:
@renzo4000 Ja eens, die velgen hoeven niet elke keer, dat wil ik in ieder geval de eerste keer doen, daarna alleen indien nodig. Mijn ervaring is wel dat de voorvelgen na een aantal weken behoorlijk zwart zijn.

Ik zal eens naar dat leatherstrong setje kijken! Thnx!

Die kleibeurt is misschien wel nodig ja, maar dan wil ik eerst de auto eens goed wassen en even kijken hoe erg alles is. Als alleen kleien zou kunnen zou ik dat nog wel overwegen, maar lees dat erna polijsten eigenlijk wel het meest verstandig is, dus vandaar dat ik dan alles in 1x goed zou willen aanpakken.
Ik gebruik zelf inderdaad de non-ferro ook nog maar 1x per 3 maanden tot half jaar. Ook doe ik daarna er de wheel wax van Poorboys op.
Voor de "onderhouds wasjes" gebruik ik dan de non-acid wheel cleaner en ik moet zeggen dat dit erg goed gaat en er eigenlijk niks achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 07-06 14:58
Voor m’n velgen heb ik deze met een glascoating bewerkt voor ik ze er onder monteerde.

Dat werkt echt top. Ook de binnenkant gedaan. Was daarna voornamelijk spoelen en met schampoo en kwarst de velg verder schoonmaken. Daarna zijn ze weer als nieuw. :-).

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 11:43
Net terug van 3 weken vakantie. Veel stof gehad en hem daar niet door de krasstraat durven doen. Nu thuis wezen wassen maar het lijkt wel of dit in de lak of coating is ingebrand. Iemand een idee om dit weg te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SypxV0CwNIpXySVv90bvHF--oAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aIJ8Z4aBiXjLJaLkJK4FtlA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1av6lw1YrzUtZ6kNzqlSfxJ15HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uT92oeY0hs24h67CV5C6v7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGzlTLKwFQMPyYQVelUjjbDu1nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ao55s7zfAg6LyYLKCcBbQcpH.jpg?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Denk dat dit water vlekken zijn (icm opgedroogde/ingedroogde stof). Je zou het kunnen aanpakken met een "waterspot remover" van bijv. Chemicalsguys. Lukt dat niet dan wordt het waarschijnlijk polijsten, vermoedelijk kan je dan al af met een finale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52

Poor-mans extractor. Had op AliExpress een mondstuk besteld. Ik heb een Makita bouwstofzuiger (VC2512L) die ook water kan opzuigen als je de stofzak eruit haalt.

Dit is de bodemplaat van de dubbele bodem in m'n kofferbak. Vochtig gemaakt met plantenspuit en dan gelijk weer opzuigen. Er kwam bruin water vanaf, dus dat werkt prima :*)

Wel een tip als je deze ook wil bestellen: kijk even goed naar de diameter van de zuigmond en je stofzuiger. Ik heb daar niet goed op gelet en moest met ductape aan de gang om het luchtdicht te krijgen.

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Sjoerd001 met afspoelen kun je het beste beginnen met een dikke straal i.p.v. de hoge drukreiniger. Kun je wel voor de deur de auto wassen? Dan zou ik kijken naar een goede milde shampoo. Voor adresjes zoek je in België neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:52
Iemand trouwens nog een tip om 'cockpit shine'-achtig spul van plastic interieurdelen te krijgen? Hebben een occasion gekocht en 'de poetser' (als de verkoper het zo noemt weet je vaak al hoe laat het is...) is nogal enthousiast geweest met dat vervelende spul, aantal panelen zijn flink 'glibberig' :/ In het interieur leek warm water met allesreiniger wel redelijk te werken. Onder de motorkap heb ik maar remmenreiniger gebruikt.

Maar misschien is er een bewezen goed middeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik ben een trouwe wasstraat ganger maar wil toch proberen dat uit te stellen met de nieuwe auto (donker blauw met)

Ik was van plan de auto in een wax te zetten
Poorboys black hole + nattys blue en maandelijks te boosten met ddj red mist.

Wassen zou op straat kunnen of met eigen spullen in de wasbox (emmertje mee en alleen “ vlekvrij naspoelen” gebruiken.

Naar ik heb ruimte voor de deur om te foamen / wassen. Als je nou wekelijks foamt en afspoelt met een goede wax; kan je echt wassen dan wellicht wat uitstellen ?

Lees is de investering van een hogedrukreiniger het waard om de auto makkelijker te wassen..

Foam van de wasbox wil na een aangebrachte wax niet gebruiken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:52:
Iemand trouwens nog een tip om 'cockpit shine'-achtig spul van plastic interieurdelen te krijgen? Hebben een occasion gekocht en 'de poetser' (als de verkoper het zo noemt weet je vaak al hoe laat het is...) is nogal enthousiast geweest met dat vervelende spul, aantal panelen zijn flink 'glibberig' :/ In het interieur leek warm water met allesreiniger wel redelijk te werken. Onder de motorkap heb ik maar remmenreiniger gebruikt.

Gewoon met apc(verdunt 1:10 of iets minder als het echt hardnekkig is) direct schoon afnemen en daarna gewoon met goed spul alles voeden. Je kan denken aan poorboys natural look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
timovd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:01:
@Sjoerd001 met afspoelen kun je het beste beginnen met een dikke straal i.p.v. de hoge drukreiniger. Kun je wel voor de deur de auto wassen? Dan zou ik kijken naar een goede milde shampoo. Voor adresjes zoek je in België neem ik aan?
Ahh, nee voor de deur is niet echt een optie. Adresje voor interieur reiniging mag gewoon in NL, omgeving Utrecht. Hoezo kom je bij België? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Sjoerd001 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:32:
[...]

Ahh, nee voor de deur is niet echt een optie. Adresje voor interieur reiniging mag gewoon in NL, omgeving Utrecht. Hoezo kom je bij België? :P
Je hebt het over een "ze" als je het over de auto hebt.
In Benschop zit een enorm goeie detailer (vooral voor exterieur). Er zijn best wat andere op de autoboulevard in Overvecht die het interieur ook kunnen doen, maar die zou ik het exterieur niet laten doen. Die gaan in 2 uur met een rotary over de lak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 07:29
Anoniem: 235591 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Nog steeds goed. Sheeting is nog steeds aanwezig en de glans zie ook duidelijk nog zitten, al is dat mede door het goede polijstwerk wat ik gedaan heb. Daarbij was ik de auto regelmatig en gebruik ik ook spraywaxen voor erna. Ik gebruik nu bijvoorbeeld een spraywax van Sam's welke ik erg goed vindt.

Kijk, een keramische coating is geen wondermiddel. Krasjes en swirls krijg je hoe dan ook. Het geeft iets exta's aan de laklaag maar je dent dit wel bij te houden. Voor nog geen tientje ben ik er wijs mee al zou het mar een half jaar zitten. Dan ben ik alsnog voor twee tientjes per jaar klaar. Polijsten kan ik prima zelf en alle middelen heb ik tot mijn beschikking. Tel uit je winst.
Klinkt goed en ook maar eens besteld. Kwam hem al vaker tegen maar echte ervaring is altijd mooi >:)

Heb je nog een mini stappenplan hoe je dit het beste kunt aanbrengen. De chinezen handleiding als die er al bij zit zal niet veel wezen.

Kwestie van een paar druppels gebruiken per paneel of toch wat meer.
Aanbrengen en gelijk weer opwrijven met schone doek of moet je even wachten.

Kun je over de coating ook gewoon een wax er opzetten en kan dit er achteraan of heeft de coating tijd nodig op uit te harden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MikeOO schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Klinkt goed en ook maar eens besteld. Kwam hem al vaker tegen maar echte ervaring is altijd mooi >:)

Heb je nog een mini stappenplan hoe je dit het beste kunt aanbrengen. De chinezen handleiding als die er al bij zit zal niet veel wezen.

Kwestie van een paar druppels gebruiken per paneel of toch wat meer.
Aanbrengen en gelijk weer opwrijven met schone doek of moet je even wachten.

Kun je over de coating ook gewoon een wax er opzetten en kan dit er achteraan of heeft de coating tijd nodig op uit te harden.
Ik heb het opgebracht na het polijsten maar zorg in ieder geval dat de laklaag schoon en vetvrij is. Ik werkte per paneel en heb het horizontaal/verticaal aangebracht. Even laten opdrogen en met een mf doek uitpoetsen. Eventueel herhalen voor een dikkere laag. Begin in ieder geval van boven naar beneden en werk in delen van 50x50 en zo het paneel afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:52:

Warm water met een drupje Dreft doet wonderen. Met een borsteltje inwrijven en even laten intrekken. Daarna met een droge mf doek afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 07:29
Anoniem: 235591 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb het opgebracht na het polijsten maar zorg in ieder geval dat de laklaag schoon en vetvrij is. Ik werkte per paneel en heb het horizontaal/verticaal aangebracht. Even laten opdrogen en met een mf doek uitpoetsen. Eventueel herhalen voor een dikkere laag. Begin in ieder geval van boven naar beneden en werk in delen van 50x50 en zo het paneel afwerken.
Dank zijn goede tips. Kleinen en polijsten ga ik eerst uitvoeren dus dat komt goed.
En kun je daarna veilig nog een wax aanbrengen of is dat dubbelop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MikeOO schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Dank zijn goede tips. Kleinen en polijsten ga ik eerst uitvoeren dus dat komt goed.
En kun je daarna veilig nog een wax aanbrengen of is dat dubbelop.
Dat kan prima. Ik heb er na een dikke week een laagje 476 opgebracht. Ik heb andere waxen maar deze leek mij voor mijn kleur lak prima. Na het wassen gebruik ik tegenwoordig een spraywax van Sam's. Die gaat er eens per twee weken op. Elke week was ik de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Mijn banden zijn ontzettend vies, en met een simpele hoogdruk komt het er gewoon niet vanaf, zijn er aanraders voor een banden rubber schoonmaak incl borstel?:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:36:
Mijn banden zijn ontzettend vies, en met een simpele hoogdruk komt het er gewoon niet vanaf, zijn er aanraders voor een banden rubber schoonmaak incl borstel?:O
Pak een oude afwasborstel die zijn er uitermate geschikt voor. Sopje erbij en boenen maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
Anoniem: 1420638 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:36:
Ook hiervoor kan je heel goed apc gebruiken. Goed met een borstel schrobben, afspoelen en evt nabehandeling met een tiredressing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
renzo4000 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Ook hiervoor kan je heel goed apc gebruiken. Goed met een borstel schrobben, afspoelen en evt nabehandeling met een tiredressing.
En net zo lang het proces herhalen totdat het schuim op je banden niet meer bruin wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:49
Dit weekend de beide auto's weer eens in een laagje wax gezet. PB Natty's Blue. Al een oudje in mijn verzameling, maar blijft lekker verwerkbaar met mooie glans :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIKykfZGvbYwitBMQtxHg0oTui0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6zDM6cCABD88i3zn6HRTPyV8.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry2d6DQKDIAEiZ2AJdid2saXxho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hhcpKVH5l4nbOYwXt2uoszCQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kOAzS_VH_U3421Db-CO9SK3YsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCXff52rHqV810ck1V6cACq1.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU0NmSuWaxWRHmXeYtozGd59aos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Ev11cbV9AVSKFniYA81dlLw.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:38
Wat vinden jullie van het onderstaande. Recent nieuwe leaseauto opgehaald en met ophalen zag ik dat er een krasje zat a 4 cm op de kunstof bumper. ''Oh, ik rij hem dalijk even langs de poetser voor je en kijken wat ze kunnen doen''. Eenmaal terug gekomen van de poetser was de kras inderdaad weg, maar wat ze erop hebben gesmeerd weet ik niet. Ik krijg het er met autowashampoo en washmit er iedergeval niet af en je blijft het zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFKGtpmXl_trjZlwPf6hJAJQ1Fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4IRUmOlekctFEqgs6WTcYi4.jpg?f=fotoalbum_large

Het andere viel mij vandaag op, ook op de bumper. Aan de zijkant lijkt het soort van verweerd te zijn. Ook dit gaat er met een vochtige doek ieder geval niet af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gsq7AME6-qyy1txy2siIteoKsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8OQOzAIZWnTq2aniZ1NmLof.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door vinom op 19-07-2021 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@vinom
Pak even een doekje met een paar druppen nagellak remover ZONDER aceton. En probeer het dan eens weg te halen. Op de foto is het heel moeilijk te zeggen wat het is maar dit kan je veilig doen. Wel even naspoelen met afdoende water en eventueel de washmitt er over.

Overigens zou ik dit niet accepteren en de auto linea recta terugbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@vinom nope nope nope ... niet accepteren dit. Ook niet zelf proberen met allerlei middeltjes en gekke capriolen het proberen weg te krijgen. Het ziet er naar uit dat er gewoon tijdens transport oid al krassen waren en dat ze dit hebben proberen te herstellen/verdoezelen. Zeker op die laatste foto zie je een soort van poets-banen al dan niet veroorzaakt met een polijstmachine of met de hand. Dit is gewoon pruts werk. Geef ze nogmaals de kans om te herstellen naar fabriekstoestand en anders gewoon melden bij je leasemaatschappij dat je nieuwe bumpers eist.

edit: wel mooi trouwens een Skoda Enyaq. Een heerlijke EV met redelijke range en een bak met ruimte! Laat je rijplezier in dat opzicht zeker niet verpesten daar dit akkefietje!

[ Voor 13% gewijzigd door renzo4000 op 19-07-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
En zet er meteen even een mooie nummerplaat op, dus met opleg letters ipv gestanzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Vraagje,
Ik wil een auto polijsten. Zowel oud lakwerk met swirls en een vers gespoten motorkap die al is gevlakt met 1500 en 3000 trizac.

Nu heb ik onbeperkt toegang tot een Flex rotary olijstmachine, inc 150mm steunplaat. Ik ben ook niet bang om zo'n ding te gebruiken.

Nu is het dus een stuk goedkoper om gewoon wat pads en polijstmiddel te kopen, versus een complete set inc. DA machine.

Maar krijg je met zo'n machine ook evengoed mooi resultaat? En maakt het iets qua polijstmiddelen en pads versus een DA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Dirk33
Een net gespoten motorkap laat je het beste de eerste drie weken met rust op wassen na. Dat gezegd hebbende krijg je ook met een rotary een mooi resultaat. Dat maakt het eindverschil niet. Het verschil is of jij met een rotary om kan gaan. Kun jij bijvoorbeeld een eindresultaat neerzetten met de rotary zonder poetsbanen? Met een DA machine is dat geen probleem namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
timovd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:03:
[...]

Je hebt het over een "ze" als je het over de auto hebt.
In Benschop zit een enorm goeie detailer (vooral voor exterieur). Er zijn best wat andere op de autoboulevard in Overvecht die het interieur ook kunnen doen, maar die zou ik het exterieur niet laten doen. Die gaan in 2 uur met een rotary over de lak.
"Ze" in meervoud (meerdere leaseauto's) ;)

Benschop, bedoel je dan PB Car Detailing? Zal eens contact met hem opnemen. Thnx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Anoniem: 235591 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:32:
@Dirk33
Een net gespoten motorkap laat je het beste de eerste drie weken met rust op wassen na. Dat gezegd hebbende krijg je ook met een rotary een mooi resultaat. Dat maakt het eindverschil niet. Het verschil is of jij met een rotary om kan gaan. Kun jij bijvoorbeeld een eindresultaat neerzetten met de rotary zonder poetsbanen? Met een DA machine is dat geen probleem namelijk.
Oke mooi, ik ga t wel leren dan om met een rotary om te gaan. Ben niet te bang.

Overigens dat van die 3 weken, dat was misschien ooit met oude lakken zo maar met moderne lak hoeft dat echt niet. Dat is afhankelijk van de droogmethode binnen no time na te bewerken. Moderne lak met infrarood gedroogd mag je al na 2-3 uur aanzitten.
Wat ze bij Megafactories nooit laten zien bij autofabrieken zijn al de werkplekken na het lak en assemblageproces waar lakfouten worden gecorrigeerd. Die wachten ook geen 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:50
Hoe kom ik toch van die oranje-achtige plakzooi af op je lak? Ik heb al boomharsverwijderaar geprobeerd maar dat lijkt het niet te zijn. Later zei weer iemand dat het luizenpoep was... enige advies, tweakers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qxytmZJoHtuxpKknDxVHmrmvAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmhPYSLVT3JEYTQLe8wrKNLW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Bijenpoep. Google maar eens op reinigingsvlucht. :)

Probeer eens iets met alcohol, of week het los met doekje met sop erop.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 20-07-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dirk33 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Oke mooi, ik ga t wel leren dan om met een rotary om te gaan. Ben niet te bang.

Overigens dat van die 3 weken, dat was misschien ooit met oude lakken zo maar met moderne lak hoeft dat echt niet. Dat is afhankelijk van de droogmethode binnen no time na te bewerken. Moderne lak met infrarood gedroogd mag je al na 2-3 uur aanzitten.
Wat ze bij Megafactories nooit laten zien bij autofabrieken zijn al de werkplekken na het lak en assemblageproces waar lakfouten worden gecorrigeerd. Die wachten ook geen 3 weken.
Dat een lak uitgehard is wil niet zeggen dat de laklaag dan ook al af is. Daar zit meer tijd in en dat zal iedere spuiter je ook vertellen.
Hoe men in een fabriek spuit is niet te vergelijken met een schadehersteller of spuiter. Ook het uithardingsproces is heel anders waar dat in de fabriek gebeurt met hogere temperatuur en andere methodes. Zo gaat dat bij een autospuiterij niet. En voordat jij je auto vanuit de fabriek bij jouw op de stoep hebt staan gaan er weken overheen. Het corrigeren van de lak of laklaag is een ander proces in de fabriek. Daar spuiten ze desnoods de gehele auto zo over.

Wat betreft het leren omgaan met een rotary is dat niet iets wat je zomaar even onder de knie hebt. Daar gaan soms vele maanden en jaren overheen. Dat heeft helemaal niets maar dan ook niet met bang te maken. Ik polijst auto's sinds 2001 en kan mijzelf ervaren noemen en weet in dit specifieke geval zeker dat je er te licht over denkt. In jouw geval zou ik je dan eerder aanraden een DA machine te kopen die je naar hartenlust kan loslaten op je auto en waar je veel meer plezier aan zal beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:20:
[...]In jouw geval zou ik je dan eerder aanraden een DA machine te kopen die je naar hartenlust kan loslaten op je auto en waar je veel meer plezier aan zal beleven.
Zonder dat ik veel ervaring heb is dat wat ik ook overal online lees. Koop/huur een DA, ze hoeven ook niet de wereld te kosten. Heb de mijne van Amazon voor 60 euro (in de aanbieding) staat ook al vaker verlinkt in dit topic.
Pagina: 1 ... 93 ... 121 Laatste

Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]