't is een hobby ...
Ja, ik kan ze ook wel redelijk eraf "krassen" met mijn nagel._Brad_ schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:29:
Kun je ze voelen? Dan zou het teer kunnen zijn.
Ik heb ook 3 van deze "druppeltjes" op het dak die ik ook niet wegkrijg. Geen idee wat het is:

En dan nog een laatste: enig idee hoe ik dit gerepareerd krijg? Ik heb al tig ledercremes en hersteldingen erop gesmeerd:

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Wise enough to play the fool
Voor het stuur; heb je die plek eerst met APC of met een wonderspons (voorzichtig!) schoongemaakt alvorens er een product op te smeren?
't is een hobby ...
Die druppels zijn geen lakissues; lijkt wel ingebrande rommel (stuifmeel o.i.d.) door de 40c van vorig jaar._Brad_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:39:
Voor die druppels op het dak; als je zeker bent dat de druppels op de lak liggen kun je proberen om met klei icm. glijmiddel ze te verwijderen.
Voor het stuur; heb je die plek eerst met APC of met een wonderspons (voorzichtig!) schoongemaakt alvorens er een product op te smeren?
Ik heb met klei geprobeerd, werkt niet.
Het stuur...ja ik heb zo'n reiniging/verzorgingssetje als combi gekocht (nettoyant + nourissant) van een of ander Frans merk. Kep eerst het stuur schoongemaakt uiteraard en daarna de nourissant aangebracht.
Voor leder dat nog echt goed is, werkt dit spul fantastisch, maar voor al iets meer versleten leder werkt het niet zo denderend. Ik wil ook gewoon een matte-look geen glimmende look.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Microvezeldoekje met nagellakremover (zonder aceton) wil soms weleens helpen bij hardnekkige plekjes.Deathchant schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Die druppels zijn geen lakissues; lijkt wel ingebrande rommel (stuifmeel o.i.d.) door de 40c van vorig jaar.
Ik heb met klei geprobeerd, werkt niet.
Het stuur...ja ik heb zo'n reiniging/verzorgingssetje als combi gekocht (nettoyant + nourissant) van een of ander Frans merk. Kep eerst het stuur schoongemaakt uiteraard en daarna de nourissant aangebracht.
Voor leder dat nog echt goed is, werkt dit spul fantastisch, maar voor al iets meer versleten leder werkt het niet zo denderend. Ik wil ook gewoon een matte-look geen glimmende look.
is de auto fabrieksnieuw?vangoghnl schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:16:
Mijn nieuwe auto heeft lederen stoelen. Weet iemand hoeveel keer per jaar je deze moet insmeren met een leer conditioner?
Dan het eerste jaar a anderhalf jaar alleen met een vochtige doek en geen reinigers of conditioner gebruiken.
Nee occasion uit 2015. Leer is nog in goede staat maar wil dat zo houden.trinity999 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:43:
[...]
is de auto fabrieksnieuw?
Dan het eerste jaar a anderhalf jaar alleen met een vochtige doek en geen reinigers of conditioner gebruiken.
Kijk eens op de colourlock site. Daar heb ik zeer goede ervaringen mee
Vandaag toch maar eens m'n spullen in kaart gebracht in de hoop dat ik in het voorjaar weer eens wat tijd kan vrijmaken om m'n huidige auto (Rode Mazda 2) weer in de watten te leggen. Het valt me vooral op dat de ruiten nogal wat krassen hebben, deze lijken er gevoeliger voor dan m'n eerdere auto's. Verder zijn er ook wat swirls op de lak gekomen, ondanks de twee-emmer-techniek. Wellicht moet ik m'n washmitts of m'n droogdoeken eens vernieuwen. Ze lijken nog goed, maar er kan best wat zand in verborgen zitten. Verder is het stuur met heet/warm weer wat plakkerig, dus dat moet ook onder handen genomen worden.
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 09-05-2021 10:12 ]
De washmitts zou ik in een flink gevulde wasmachine wassen. Als de doeken etc. in een afgesloten doos of dergelijke hebben gezeten zou ik ze niet wassen. Ik kan de foto's niet vergroten want men vraagt om in te loggen bij Flickr dus de eventuele vervuiling kan ik niet zien.
Het assortiment van producten die je in huis hebt ziet er goed uit. Enkel klei zie ik niet
't is een hobby ...
Ik heb de url's aangepast, zou nu klikbaar moeten zijn (ze staan als privé aangemerkt, komt daardoor denk ik)._Brad_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:27:
Welkom terug zou ik zo zeggen
De washmitts zou ik in een flink gevulde wasmachine wassen. Als de doeken etc. in een afgesloten doos of dergelijke hebben gezeten zou ik ze niet wassen. Ik kan de foto's niet vergroten want men vraagt om in te loggen bij Flickr dus de eventuele vervuiling kan ik niet zien.
Het assortiment van producten die je in huis hebt ziet er goed uit. Enkel klei zie ik niet
De doeken hebben idd in een gesloten doos gelegen en lijken grotendeels brandschoon. Een deel (droogdoeken, blauwe en witte mitts en een enkele mf doek) werden nog met regelmaat gebruikt. Ze werden wel elke keer uitgewassen, maar ik merk dat mn de droogdoeken als gewone katoenen handdoeken beginnen aan te voelen, ondanks uitwassen met een mf-restorer.
![]() |
M'n boodschappenlijstje is vooralsnog:
- Spul voor binnenkant ramen
- Spul voor lederen stuurwiel
- Klei
- MF restorer
- Pad cleaner
Rijden jullie naar een algemene wasbox en vullen jullie daar je eigen emmer en gebruik je je eigen shampoo?
Ok, als dat het geval is dan gebruik je die doeken beter voor het vuile werk om ze daarna weg te gooien.LA-384 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik heb de url's aangepast, zou nu klikbaar moeten zijn (ze staan als privé aangemerkt, komt daardoor denk ik).
De doeken hebben idd in een gesloten doos gelegen en lijken grotendeels brandschoon. Een deel (droogdoeken, blauwe en witte mitts en een enkele mf doek) werden nog met regelmaat gebruikt. Ze werden wel elke keer uitgewassen, maar ik merk dat mn de droogdoeken als gewone katoenen handdoeken beginnen aan te voelen, ondanks uitwassen met een mf-restorer.
[Afbeelding]
- Klei
- MF restorer
- Pad cleaner
Vergeet niet om eventueel glijmiddel voor de klei aan te schaffen.
't is een hobby ...
- Born to be mild shampoo
- Future armour high performance spray sealant
- Clearly menthol professional glass cleaner
- Bird shit remover
Daarna met de glass cleaner de ramen aan de buitenkant gedaan. En nu het af is…. Zie ik eigenlijk niet zo heel veel verschil. Wel een goede exercise btw die ik in deze Corona lamlendigheid goed kan gebruiken.
[ Voor 0% gewijzigd door peacelord op 09-05-2021 12:17 . Reden: Spellingscontrole ]
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
En dus wat nieuwe doeken. De oude worden dan mooi velg/motorruimte/vies/bah doekjes.LA-384 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik heb de url's aangepast, zou nu klikbaar moeten zijn (ze staan als privé aangemerkt, komt daardoor denk ik).
[Afbeelding]
- Klei
- MF restorer
- Pad cleaner
En als je weer wil gaan polijsten, kijk even hoe de staat van de polish is: even een paar minuten schudden en kijken hoe het uit de fles komt.
Dat kon gewoon met detailerspray dacht ik toch? PB Spray&Wipe of Sonax Brilliant Shine Detailer lijken mij daarvoor geschikt dan. De S&W heb ik nog een volle fles van staan._Brad_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:04:
[...]
Ok, als dat het geval is dan gebruik je die doeken beter voor het vuile werk om ze daarna weg te gooien.
Ik neem aan dat ik vooral naar de consistentie kijk? Ik moet ook nog even bepalen of ik de juiste middelen heb. Ik heb 1 fles van Poorboy's (de SSR1) en 2 flessen van Monello (cutting factor 3,5/5 en 2/5), nog even uitzoeken hoe die zich tot elkaar verhouden. De auto is nog jong, dus denk dat ik iig geen zwaarder polijstmiddel nodig heb. De cutting pads moet ik ook nog in verdiepen.teacher schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:36:
[...]
En dus wat nieuwe doeken. De oude worden dan mooi velg/motorruimte/vies/bah doekjes.
En als je weer wil gaan polijsten, kijk even hoe de staat van de polish is: even een paar minuten schudden en kijken hoe het uit de fles komt.
't is een hobby ...
Verwijderd
Complete onzin om doeken weg te gooien of ze als vuile doek te gebruiken. Alvorens je de doeken gebruikt kan je er ook product op sprayen of anderszins bevochtigen. Doeken opwrijven werkt ook prima. Dat doeken wat harder kunnen voelen is omdat de zoutkristallen in water opdrogen en uitharden. Dat is mits je de doeken niet n de droger kiepert._Brad_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:04:
[...]
Ok, als dat het geval is dan gebruik je die doeken beter voor het vuile werk om ze daarna weg te gooien.
Glijmiddel kan je heel goed zelf maken door een sprayflacon te nemen met water en een half dopje autoshampoo. Veel goedkoper en het heeft dezelfde werking. Opsprayen en je paneeltje kleien.
Zojuist de parkside hogedrukreiniger van lidl gekocht voor 99,- en via amazon een foamlancer die erop past(hoop ik). Vervolgens heb ik nog handdoekjes en middel nodig dus wilde ik Meguiars proberen.
Twee emmer met een grit guard, handschoenwas, twee doekjes, grote droger doek, snow foam om in foam te zetten, afspoelen en met wash and wax wassen met de hand om vervolgens met een waxspray(quick wax?) en handdoek af te maken.
Is dit zo’n beetje een goede beginners plannetje?
Er zijn vee producten van het merk zelf zoals ceramic wax spray etc of andere veel goedkopere merken etc.. dus alle tips is welkom!
't is een hobby ...
Ah, ja natuurlijk, doekje geen handoek_Brad_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:12:
Je begin zit goed. Start daarmee en lees je verder in. Met je spray wax als laatste product zal je al een mooi resultaat krijgen. Zorg wel dat je een microvezeldoek hebt om de wax uit te boenen (jij schrijft over een handdoek nl.).
Alle middelen en doekjes kost het totaal zo'n 150euro. Wel erg duur vind ik. Normaal of zijn producten van Turtle Wax etc net zo goed?(Kosten veel minder)
't is een hobby ...
Dit kan allemaal weer op hoogglans gebracht in 4 stappen polijsten volgens deze persoon. Daarna zou er een IGL coating op kunnen:
1jaar475 ex poly
2jaar 585 ex quartz
3jaar 890 ex quartz+
4/5jaar 1250 ex kenzo
ik zit zelf te twijfelen tussen die van 1 en 2 jaar. Heeft iemand ervaringen met deze coating? De prijzen zijn redelijk denk ik?
alvast bedankt
't is een hobby ...
Ik heb keramische coating op onze beide wagens. IGL specifiek ken ik niet, bij mij is er Modesta gebruikt. Het belangrijkste is het voor werk, de coating zelf is volgens mij niet zo heel belangrijk, zijn veel goed. Je moet je afvragen of men voor €475 je hele auto kunnen polijsten etc. Ik betaald €1400 voor een Modesta BC-05 coating (60mnd+) op een Mini clubman. Op mijn X3 betaalde ik €1000 voor een BC-08 (18 mnd)harrybeuker schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:46:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met IGL coatings? Ik heb een offerte opgevraagd voor mijn audi a4 avant. Deze heeft swirls, halo's en wat lange krassen op meerdere plekken.
Dit kan allemaal weer op hoogglans gebracht in 4 stappen polijsten volgens deze persoon. Daarna zou er een IGL coating op kunnen:
1jaar475 ex poly
2jaar 585 ex quartz
3jaar 890 ex quartz+
4/5jaar 1250 ex kenzo
ik zit zelf te twijfelen tussen die van 1 en 2 jaar. Heeft iemand ervaringen met deze coating? De prijzen zijn redelijk denk ik?
alvast bedankt
Vooral het makkelijkere wassen is echt een voordeel, je hebt hem zo schoon en direct weer een super strakke glanzende staat zonder dat je weer moet poetsen of waxen. Ik zou het op een volgende auto weer doen, zeker de lak komt echt vele malen beter tot z'n recht na de lakcorrectie.
>> Signature?
Verwijderd
De sealant in spray vorm ook. Zeker een aanrader._Brad_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:47:
De nieuwe lijn van Turtle wax is een aanrader. De Seal and Shine bijvoorbeeld. De ceramic line is ook goed.
het bedrag zegt niet altijd alles die 475 is ex btw. Hij is er 4ChiLLeR schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Ik heb keramische coating op onze beide wagens. IGL specifiek ken ik niet, bij mij is er Modesta gebruikt. Het belangrijkste is het voor werk, de coating zelf is volgens mij niet zo heel belangrijk, zijn veel goed. Je moet je afvragen of men voor €475 je hele auto kunnen polijsten etc. Ik betaald €1400 voor een Modesta BC-05 coating (60mnd+) op een Mini clubman. Op mijn X3 betaalde ik €1000 voor een BC-08 (18 mnd)
Vooral het makkelijkere wassen is echt een voordeel, je hebt hem zo schoon en direct weer een super strakke glanzende staat zonder dat je weer moet poetsen of waxen. Ik zou het op een volgende auto weer doen, zeker de lak komt echt vele malen beter tot z'n recht na de lakcorrectie.
dagen mee bezig. Die coating die jij erop hebt staat gelijk aan de kenzo variant van 1250 ex btw. Dat alle krassen, swirls en halo's eruit gehaald worden en hij op hoogglans gebracht word en voorzien van een coating vind ik een dikke prima. Alleen ik twijfel nog welke variant van de coating. Vanaf 3 jaar is het een twee componenten coating.Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:30:
@harrybeuker
Staar je niet blind op wat iemand tegen je zegt. Vier dagen bezig zijn met een auto voor dat bedrag (475) zou een belletje moeten laten rinkelen. Viermaal een auto polijsten is nogal wat. Heeft hij een proefstuk gepolijst op je auto om dat zo zeker te weten? Ik gok van niet. En hoe weet jij dat de coating van @ChiLLeR gelijk staat aan een Kenzo coating? Ik ben benieuwd.
Als ik op de Kenzo coating zoek zie ik steevast bedrijven met de zelfde foto's en tekst. Qua prijzen ontlopen ze elkaar ook niet en zelfs het formaat auto ter voorbeeld is hetzelfde. Oh, en je moet dealer zijn van Kenzo en het mag alleen aangebracht worden door iemand die gecertificeerd is. Waaruit bestaat dat certificaat en wie geeft dat af onder welke gedane omstandigheden en vaardigheden?
Wat ik zeggen wil is staar je niet blind op de marketing. Vier jaar garantie? Garantiebepalingen al gelezen? En hoe gaat de dealer jou bewijzen dat jij je niet aan de wasvoorschriften gehouden hebt? Er zullen coatings zijn die prima werken, voor een jaar hoogstens of iets langer. De meeste coating merken hebben een hoog Waxoil gehalte als je het mij vraagt.
yes! ik heb een foamcanon etc en ik was normaal ook al met de hand. Als er een glascoating op zit dan is een wasstraat eigenlijk een no go meer (als ik de verhalen mag geloven)._Brad_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:49:
Geen ervaring. Ben je van plan om de wagen daarna met de hand te wassen?
[ Voor 53% gewijzigd door harrybeuker op 22-05-2021 10:17 ]
Verwijderd
Staar je niet blind op wat iemand tegen je zegt. Vier dagen bezig zijn met een auto voor dat bedrag (475) zou een belletje moeten laten rinkelen. Viermaal een auto polijsten is nogal wat. Heeft hij een proefstuk gepolijst op je auto om dat zo zeker te weten? Ik gok van niet. En hoe weet jij dat de coating van @ChiLLeR gelijk staat aan een Kenzo coating? Ik ben benieuwd.
Als ik op de Kenzo coating zoek zie ik steevast bedrijven met de zelfde foto's en tekst. Qua prijzen ontlopen ze elkaar ook niet en zelfs het formaat auto ter voorbeeld is hetzelfde. Oh, en je moet dealer zijn van Kenzo en het mag alleen aangebracht worden door iemand die gecertificeerd is. Waaruit bestaat dat certificaat en wie geeft dat af onder welke gedane omstandigheden en vaardigheden?
Wat ik zeggen wil is staar je niet blind op de marketing. Vier jaar garantie? Garantiebepalingen al gelezen? En hoe gaat de dealer jou bewijzen dat jij je niet aan de wasvoorschriften gehouden hebt? Er zullen coatings zijn die prima werken, voor een jaar hoogstens of iets langer. De meeste coating merken hebben een hoog Waxoil gehalte als je het mij vraagt.
Ik zei 4 dagen maar dit moet 2 dagen zijn excuses. Die 1 jaar coating is dan 574,75 (inclusief btw is dat).Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:30:
@harrybeuker
Ik ben nu wel aan het twijfelen geslagen. Ik wil gewoon dat de auto helemaal weer in orde is en geen banen,swirls en krassen meer bevat. Als een glascoating dit 1 of 2 jaar kan beschermen dan vind ik dat prima. Om nu gelijk 1500 euro af te tikken is gelijk weer het extreme. Ik ga nog maar eens wat research doen dan. bedankt voor de info
Dat je de auto met de hand zult wassen is al een goed punt. Wil je dan toch naar de wasstraat dan heeft een coating geen zin.
Je zult met een coating ietsje minder last hebben van swirls (afkomstig door dagelijks gebruik) maar alle andere soorten krassen gaan gewoon door de coating. De duurzaamheid van een coating is afhankelijk van veel factoren. Voor mij bestaat er geen coating die 2 jaar kan beschermen TENZIJ die wagen de hele dag binnen staat en amper rijdt.
't is een hobby ...
Ik had al een offerte van jurgh cardetailling die vraagt voor de auto polijsten, krassen weghalen etc 895 ex. Als ik dan nog een glascoating wil dan kost het 1250 ex btw. een 2e laag is nog eens 250 ex. Dat wordt me allemaal wat te gortig. Hij levert wel ongelooflijk mooi werk. Ik was normaliter mijn auto met de hand en af en toe met de wasstraat. Daar kan ik wel afscheid van nemen. Als ik jou verhaal zo lees dan is die glascoating eigenlijk zonde van het geld._Brad_ schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:02:
Ik wilde je enthousiasme niet temperen, maar nu je zelf nog wat research gaat doen...
Dat je de auto met de hand zult wassen is al een goed punt. Wil je dan toch naar de wasstraat dan heeft een coating geen zin.
Je zult met een coating ietsje minder last hebben van swirls (afkomstig door dagelijks gebruik) maar alle andere soorten krassen gaan gewoon door de coating. De duurzaamheid van een coating is afhankelijk van veel factoren. Voor mij bestaat er geen coating die 2 jaar kan beschermen TENZIJ die wagen de hele dag binnen staat en amper rijdt.
Als je af en toe toch door de wasstraat gaat zou ik het houden bij het polijsten van de lak en er zelf driemaandelijks een wax op smeren of een spray sealant op aanbrengen.
't is een hobby ...
Verwijderd
Nah, het zijn zoals ik al eerder zei prijzen vanaf. Die prijzen lopen op naar gelang de grootte van de auto. De auto zien ze niet eerst._Brad_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:54:
Dat is inderdaad veel geld. De coating is slechts de bescherming van hetgeen er onder ligt. De glans komt voor 90% van het polijsten en krasvrij maken van de lak. Heeft hij jouw auto gezien? Zo ja dan zal hij op basis van hetgeen hij gezien heeft een prijs hebben gemaakt.
Als je af en toe toch door de wasstraat gaat zou ik het houden bij het polijsten van de lak en er zelf driemaandelijks een wax op smeren of een spray sealant op aanbrengen.
@harrybeuker
Koop je eigen spullen gewoon. Zo moeilijk is het niet als je er een beetje tijd voor neemt. Koop via Carclean een leuke coating en die breng je dan zelf aan. Dat die tweede laag 250 Euro kost kan ik niet bij. Het spul kost inkoop geen bal en het aanbrengen nog geen uur. Makkelijk geld verdienen op die manier.
jurgh car detailling niet. Dat is voor mij een enorm eind rijden._Brad_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:54:
Dat is inderdaad veel geld. De coating is slechts de bescherming van hetgeen er onder ligt. De glans komt voor 90% van het polijsten en krasvrij maken van de lak. Heeft hij jouw auto gezien? Zo ja dan zal hij op basis van hetgeen hij gezien heeft een prijs hebben gemaakt.
Ik ben bij https://www.vandenbrinkcardetailing.nl/ geweest en die heeft die eerder genoemde prijzen aan mijn doorgegeven.
Ik kom er echt de komende tijd niet aan toe. Ben enorm druk op mijn werk en prive. Daarom heb ik er wel wat geld voor over zodat de krassen , swirls en halo's er uit zijn.Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:57:
[...]
Nah, het zijn zoals ik al eerder zei prijzen vanaf. Die prijzen lopen op naar gelang de grootte van de auto. De auto zien ze niet eerst.
@harrybeuker
Koop je eigen spullen gewoon. Zo moeilijk is het niet als je er een beetje tijd voor neemt. Koop via Carclean een leuke coating en die breng je dan zelf aan. Dat die tweede laag 250 Euro kost kan ik niet bij. Het spul kost inkoop geen bal en het aanbrengen nog geen uur. Makkelijk geld verdienen op die manier.
Verwijderd
Als dat je enige doel is dan zou ik het lekker via een forum opzoeken en iemand die het vaker doet vragen. Die schuif je zeg twee meier toe en dan is je auto ook netjes. Ik heb zo ook menig Tweaker geholpen de afgelopen jaren.
Het wassen en zo doe je met de hand in een wasbox. Drogen met een goede Vikan trekker en of doek, tyre gel van Meg gebruiken, Turtle sealant spray erop en uitpoetsen maar. Koop bij Ali een paar van de keramische coating potjes en ens per drie maand na het wassen en drogen breng je dat aan. Die coating brengt je glans en bescherming. Aanbrengen inclusief uitpoetsen kost je nog geen uur tijd.
Als je iemand weet dan hou ik mij aanbevolenVerwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:37:
@harrybeuker
Als dat je enige doel is dan zou ik het lekker via een forum opzoeken en iemand die het vaker doet vragen. Die schuif je zeg twee meier toe en dan is je auto ook netjes. Ik heb zo ook menig Tweaker geholpen de afgelopen jaren.
Het wassen en zo doe je met de hand in een wasbox. Drogen met een goede Vikan trekker en of doek, tyre gel van Meg gebruiken, Turtle sealant spray erop en uitpoetsen maar. Koop bij Ali een paar van de keramische coating potjes en ens per drie maand na het wassen en drogen breng je dat aan. Die coating brengt je glans en bescherming. Aanbrengen inclusief uitpoetsen kost je nog geen uur tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door harrybeuker op 25-05-2021 09:29 ]
Verwijderd
En dan denk ik als ik de filmpjes van o.a. stipt ed zie dat zou toch zelf moeten kunnen zeker bij een nieuwe auto. Ja het kost wat tijd.. Maar polijsten + coating kost veelal 700-800 euro.
Volgens mij met aanschaf van spullen zou je met 300-350 toch een heel eind moeten zijn en dan zijn de spullen van jezelf.
voordeel ik heb een garage waar ik in kan werken.
het is dus gewoon te huur..
https://www.detailingrent...pakket-lhr21/#description
[ Voor 11% gewijzigd door wd200 op 28-05-2021 14:18 ]
- intensiever om aan te brengen (striktere "regels" waaraan je moet houden)
- Als je lokaal een lakcorrectie wil toepassen zul je eerst de coating moeten verwijderen.
- Hoewel een glascoating wordt aangeprijst als "heel veel glans!" heeft dat niks daarmee te maken. Alles heeft te maken hoe de voorbereiding is geweest (wassen, kleien, polijsten, etc).
- Een coating is zeker niet bestand tegen de (kras)straat. En nee, ook die "wij gebruiken de beste technieken" wasstraten niet
Een sealant zit mijn inziens tussen een coating en een wax in. Bij een goede voorbereiding van de lak kan een sealant zomaar een jaar standtijd behalen (soms langer), dit ligt uiteraard ook aan de omstandigheden (altijd buiten, veel kilometers, etc).
Kortom, als je zelf een beetje handig bent en het niet erg vind om 1 a 2 keer per jaar je auto onder handen te nemen zou ik lekker voor een sealant gaan (of een goede wax). Heerlijk toch? Een dagje met je auto klungelen en dan aan het einde "eer" van je werk te hebben?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Verwijderd
iedereen heeft wel een avondje vrij om YouTube filmpjes te kijken hoe je kan polijsten. Zo moeilijk is dat niet meer met de hedendaagse machines zolang het maar geen rotary's zijn als beginner. Voor een starterset ben je 200 Euro verder met een paar ditjes en datjes erbij zit je op goed 300 Euro. Koop via Ali een paar flesjes en je kan echt wel goed vooruit.
Met de search kom ik dingen tegen als stomen en ozon, echter weinig praktijkervaring.
De vraag is of je hier veel aan hebt maar goed mijn "ervaring":SqnLdr schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:26:
Iemand hier ervaringen met het verwijderen van rooklucht (sigarettenrook) uit een auto? Ik heb een leuke occasion op het oog maar als dit er met geen mogelijkheid uit te krijgen is laat ik hem beter staan.
Met de search kom ik dingen tegen als stomen en ozon, echter weinig praktijkervaring.
De gekochte auto van mn vriendin had ook een interieur waar een flinke rooklucht in hing.
In verband het interieur wat sowieso al niet helemaal lekker was (bij een stoel was een hengel missende e.d.) hebben we de stoelen en achterbank uit een sloopauto gehaald en deze erin gezet. Dit heeft het eigenlijk compleet verholpen.
Ik snap echter dat je hier geen zin in hebt maar ik durf niet te zeggen of stomen zou helpen. Overal waar ozon staat schijnt hier wel op gericht te zijn maar echte praktijkervaring heb ik hier ook niet in.
Ik vrees dat een niet roker het altijd zal blijven ruiken, ook al heb je alles met ozon behandeld.
't is een hobby ...
Verwijderd
Wat je nodig hebt is het volgende:SqnLdr schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:26:
Iemand hier ervaringen met het verwijderen van rooklucht (sigarettenrook) uit een auto? Ik heb een leuke occasion op het oog maar als dit er met geen mogelijkheid uit te krijgen is laat ik hem beter staan.
- Geurvreter: https://www.carclean.com/nl/enzyme-odour-eater.html
- Reiniger: https://www.carclean.com/...ced-interior-cleaner.html
- Ozon apparaat die je kan huren
- Nieuw interieur filter en eventuele andere filters
De automatten trek je eruit en kan je eventueel ook vervangen voor nieuw. Wil je dat niet neem ze mee naar een wasstraat en reinig ze daar goed met de hogedrukspuit. Gebruik de 'reiniger' met een zachte borstel voor het schrobben. Goed afspuiten en op laten drogen. Daarna de 'geurvreter' erop spuiten en dit wrijf je rustig in en laat je gewoon opdrogen.
Ik weet niet wat voor interieurbekleding erin zit. Is het stof of leder? Voor stof geldt ongeveer hetzelfde. Licht insprayen met de reiniger, rustig borstelen, droog deppen, laten opdrogen, geurvreter gebruiken. Voor leder kan je dit proces ook toepassen, maar beter is nog het pakkettje van Gliptone te gebruiken. Hierin zit zowel een reiniger als conditioner: https://www.carclean.com/...d-leather-deluxe-kit.html
Je interieur zal je van top tot teen moeten reinigen en je moet niets overslaan. Ook het hemeltje niet (voorzichtig en zeker niet te vochtig insprayen, rustig borstelen en droog deppen). Pas als dat gedaan is dan gebruik je een ozonapparaat. Het ozonapparaat dien je enkele uren tot soms een dag in je auto te laten zitten. Dit doe je zonder de vloermatten erin.
Of de geur dan weg is? Dat is niet gegarandeerd maar wel zo goed als. Maar je kan wekelijks bijvoorbeeld de auto even schoonmaken en uiteindelijk gaat de geur er wel uit.
Rokersauto's heb ik vaak gehad toen ik mijn poetsbedrijfje nog had. Zijn geen leuke auto's om te doen en het vergt best wel wat werk. Maar het kan ook zeker wel de moeite waard zijn.
https://www.carclean.com/...-100-gram-extra-clay.html
Is deze set iets en is het voldoende? (250g klei en 500ml glijmiddel).
[ Voor 3% gewijzigd door Knul op 08-06-2021 12:37 ]
Ik geloof dat ik met een plakje van 100 gram 3 of 4 keer een auto heb gedaan. Daarna de klei laten vallen dus kon ik alleen nog maar voor velgen gebruiken.
[ Voor 31% gewijzigd door cdoens op 08-06-2021 13:00 ]
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Vooral de ramen onder de vliegen etc. Is dit te voorkomen of hoort dat nu eenmaal bij dit weer, sommige autos die ik tegenkom in de straat / buurt zien er altijd stralend uit. Wassen die elke dag de auto denk je dan
Wat je zegt ken ik wel, maar wellicht rijden die mensen minder en je staat er vaak niet met je neus bovenop / bent niet zo kritisch op zo'n auto als op je eigen auto.
ja soms enkel afspuiten en drogen. Meestal thuis of wasbox, bij de wasbox vaak eerst wel spuiten en dan nog even met de borstel, dan nog spoelen,waxen en afspoelen met de speciale water.Card Nox schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:32:
@G.Scholtens, enkel afspuiten en drogen? Met spuiten krijg je niet al het vuil eraf (ik in ieder geval niet) als je er dan met een zeem overheen gaat wrijf je het vuil over de lak heen, ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Wat je zegt ken ik wel, maar wellicht rijden die mensen minder en je staat er vaak niet met je neus bovenop / bent niet zo kritisch op zo'n auto als op je eigen auto.
Jij durft....G.Scholtens schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:52:
[...]
ja soms enkel afspuiten en drogen. Meestal thuis of wasbox, bij de wasbox vaak eerst wel spuiten en dan nog even met de borstel, dan nog spoelen,waxen en afspoelen met de speciale water.
Hoezo dat, als je thuis de hogedruk pakt of bij een washal. Die van washal toch wel fijner
Die borstels zitten vol met steentjes, zand, andere rotzooi. Ik zou het niet doen.G.Scholtens schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:11:
[...]
Hoezo dat, als je thuis de hogedruk pakt of bij een washal. Die van washal toch wel fijner
De hoge drukspuit is natuurlijk ander verhaal.
Gebruik liever die wasborstel, dan de wasstraat.SquareOne schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Die borstels zitten vol met steentjes, zand, andere rotzooi. Ik zou het niet doen.
De hoge drukspuit is natuurlijk ander verhaal.
En gewoon 1x per jaar je auto mooi laten wassen / polijsten etc.
Ik had borstel gehighlight in mijn quoteG.Scholtens schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:11:
[...]
Als ik zie wat mensen met die borstel doen, dan blijf ik daar altijd ver bij uit de buurt. Terreinwagens die van boven tot onder onder de modder zitten, de onderkant van auto's, velgen die al jaren niet meer onder handen zijn genomen enz. In de wasbox doe ik dat altijd liever even met de washandschoen na het hogedrukreinigen met shampoo. Vervolgens naspoelen en het is schoon zonder de viezigheid van anderen over mijn lak uit te smeren.G.Scholtens schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:32:
[...]
Gebruik liever die wasborstel, dan de wasstraat.
En gewoon 1x per jaar je auto mooi laten wassen / polijsten etc.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Bedankt voor de tip, zal kijken of ik handschoen kan halen doe ik het daar wel mee. Neem je dan zelf emmer met shampoo mee?Metalfreak schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:02:
[...]
Als ik zie wat mensen met die borstel doen, dan blijf ik daar altijd ver bij uit de buurt. Terreinwagens die van boven tot onder onder de modder zitten, de onderkant van auto's, velgen die al jaren niet meer onder handen zijn genomen enz. In de wasbox doe ik dat altijd liever even met de washandschoen na het hogedrukreinigen met shampoo. Vervolgens naspoelen en het is schoon zonder de viezigheid van anderen over mijn lak uit te smeren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VyrFChxZ7nVaTGRhmbMf6bda.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Sb0MJWgk4iQx1htGzzbFnLNn.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrSSBaQ372dHde9SugGDJche.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQdCFzh0vda2sYhXMcg7xgzQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzLgAJMKDFv5kewuiuyl6ddX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aOiDr6KVC5Wk0oThXeI1Txcz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n2ZJUiYKCXcTWe8ilApwdIQY.jpg?f=user_large)
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Verwijderd
Verwijderd
Dat is ook heel lastig. En daar komt bij dat mensen verschillende geuren kunnen ruiken. Maar top dat je een andere gevonden hebt. Deze voldoet ook aan je eerdere verwachtingen?SqnLdr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:27:
Dank voor de reacties betreft het weghalen van rooklucht uit een auto. Uiteindelijk de gok niet genomen en mooi een andere gekocht. Overigens kon ik ook geen bedrijf vinden die ook maar enige garantie of zekerheid durfde af te geven op een behandeling stoom/ozon/etc.
Geen antwoord op je vraag, maar ben je er al met klei overheen geweest?SkullboyNL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:50:
Ik ben van plan om mijn auto te wrappen maar omdat de lak zo slecht is en vol zit met verontreinigingen wil ik eerst de lak polijsten zodat de wrap beter plakt. Ik heb een polijst machine met een M14 draadeind voor een pad maar weet niet precies welke pad ik moet kopen en welk polijst middel om de lak weer mooi glad te krijgen. Iemand tips voor een pad en middel?
(voor een goede hechting van de wrap geldt goed schoon, en vetvrij met bijv. siliconenverwijderaar)
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Lak is ook erg verweerd lijkt wel of hij jaren onder een boom heeft gestaan. Als je over de lak heen gaat met je hand voelt het gewoon ruw.Rob Z schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:59:
[...]
Geen antwoord op je vraag, maar ben je er al met klei overheen geweest?
(voor een goede hechting van de wrap geldt goed schoon, en vetvrij met bijv. siliconenverwijderaar)
Zelf kan ik het nooit laten om te polijsten erachteraan maar dat is meer omdat ik dan hier een plekje zie en daar een veegje etc.
Voor jouw geval als je hem toch laat wrappen is alleen kleien en goed ontvetten waarschijnlijk goed.
https://www.lidl-shop.nl/...iniger-180-bar/p100321011
Qua specificaties ziet het er allemaal prima uit, vooral ook de 10m anti twist slang.
Voor die prijs zou ik eerder voor Nilfisk gaan.JaMaaT schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:03:
Heeft er iemand ervaring met deze hoge druk reiniger?
https://www.lidl-shop.nl/...iniger-180-bar/p100321011
Qua specificaties ziet het er allemaal prima uit, vooral ook de 10m anti twist slang.
https://www.vvs-online.nl...rol-pca-hogedrukreiniger/
Note;
Het minpunt bij het apparaat weergegeven als in ‘niet voor regelmatig gebruik’ houdt in dat de pomp van kunststof is en daardoor maar ~80uur (uit m’n hoofd) mee gaat. Wil je er een die langer mee gaat dan zul je een duurdere moeten kopen met aluminium pomp. Vrijwel alles onder de ~225 euro zal een plastic pomp hebben.
Ik moet lezen. Maar dan nog heb ik meer vertrouwen in Nilfisk dan Lidl.
[ Voor 7% gewijzigd door Kraz op 20-06-2021 13:09 ]
Eerste 3 features:Kraz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:11:
[...]
Voor die prijs zou ik eerder voor Nilfisk gaan.
https://www.vvs-online.nl...rol-pca-hogedrukreiniger/
Note;
Het minpunt bij het apparaat weergegeven als in ‘niet voor regelmatig gebruik’ houdt in dat de pomp van kunststof is en daardoor maar ~80uur (uit m’n hoofd) mee gaat. Wil je er een die langer mee gaat dan zul je een duurdere moeten kopen met aluminium pomp. Vrijwel alles onder de ~225 euro zal een plastic pomp hebben.
• Krachtige aluminium hogedrukpomp
• Pomp met lange levensduur en hoge corrosiebestendigheid
• Watergekoelde inductiemotor voor speciale prestaties
Vandaag weer tegengekomen.Spixo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:06:
[...]
Ik ben bij 2 verschillende Action winkels geweest deze week, maar heb de doek niet kunnen vinden. Heb je toevallig een foto van de betreffende doek, of een linkje naar het juiste product op de Action website?
:strip_exif()/f/image/hkI821YB4Bgt2XQh10gbjMXS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/owInCKxM0ITXukMjdvkkYCXp.jpg?f=fotoalbum_large)
4 droogdoeken XL
4 blauwe doeken multi-use
2 groene doeken voor het insecten
2 blauwe doek voor glas
3 gele doeken voor polijsten?
2 grijze doeken voor velgen
En als ik het topic doorlees moet ik weer terug voor de blauwe doek met een gele rand.
Het is misschien niet het beste en het duurzaamste wat er te koop is maar je moet ergens beginnen… Over een paar maanden zal ik wel totaal andere spullen hebben 😂
:strip_exif()/f/image/viNNcrM0nAWrhjAVQcucZ8Gy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door SMLDK op 21-06-2021 14:41 ]
Vandaag bij het schoonmaken van de auto heb ik helaas iets grondigs verknoeid blijkbaar. Na het afnemen met een reinigingsdoekje is het scherm van mijn autoradio volledig wazig geworden.
:strip_exif()/f/image/xRxnwWOkMay02QovyINFtOwx.jpg?f=fotoalbum_large)
Na enig proberen met andere soorten doekjes en middelen heb ik het helaas niet meer goed kunnen krijgen. Bij het bevochtigen van het scherm kun je er wel weer tijdelijk doorheen zien tot het weer opdroogt en wazig wordt.
Is er in dit topic met al haar wijsheid iemand die hier de gouden tip voor heeft? Mijn dank zal eeuwig zijn!
Andries
Dat was inderdaad niet zo'n slimme actie. Zo te zien is het volledig verkrast.Anniedrew schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:40:
Beste leden van het detailing forum,
Vandaag bij het schoonmaken van de auto heb ik helaas iets grondigs verknoeid blijkbaar. Na het afnemen met een reinigingsdoekje is het scherm van mijn autoradio volledig wazig geworden.
[Afbeelding]
Na enig proberen met andere soorten doekjes en middelen heb ik het helaas niet meer goed kunnen krijgen. Bij het bevochtigen van het scherm kun je er wel weer tijdelijk doorheen zien tot het weer opdroogt en wazig wordt.
Is er in dit topic met al haar wijsheid iemand die hier de gouden tip voor heeft? Mijn dank zal eeuwig zijn!
Andries
Probeer het eerst eens te polijsten met b.v. Quixx om acryl krassen te verwijderen of een polish voor koplampen. of het het helemaal weg krijgt is nog maar de vraag want er lijke behoorlijk diepe krasjes in te zitten.
Thanks voor je reactie, ik zal eens het aangeraden onderzoeken. Al zou het alleen al weer leesbaar zijn is al winst!:) Maar echt bizar, gewoon met een reinigingsdoekje zulke krassen veroorzaken, hoe kan dat!?trinity999 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:52:
[...]
Dat was inderdaad niet zo'n slimme actie. Zo te zien is het volledig verkrast.![]()
Probeer het eerst eens te polijsten met b.v. Quixx om acryl krassen te verwijderen of een polish voor koplampen. of het het helemaal weg krijgt is nog maar de vraag want er lijke behoorlijk diepe krasjes in te zitten.
Heb ik gelukkig in huis dus zal ik gelijk even testen, thanks!ThinkPadd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:52:
Ik denk polijsten met heel lichte korrel. Probeer eens op een klein hoekje met wat tandpasta.

Dus, weer wat spullen gekocht, een DAP900 Evo. Kende alleen mijn oude en vertrouwde DAP500, maar je merkt wel dat de techniek van de apparaten verbeterd is. Het begin was weer even wennen, maar je verleert het nooit, dat merk ik wel.
Na het wassen even gekleid, vervolgens gepolijst in twee stappen en vervolgens een Nanolex Si3D coating aangebracht. Niet 100% swirlvrij, maar zeker voor 90%. Het was ook wel écht heel erg (reed de hele winter door de wasstraat, foei!). Mooi spul, die glascoating, werkt top. Dat was er jaren geleden nog niet!
Genoeg geluld, plaatjes!
PS: Bandenzwart is er na het maken van de foto's pas op gegaan!
:strip_exif()/f/image/nshWIwEUymCBxrszBlQwgye4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CQhFpq97B5b9trvrZrSn9BOK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/czaBywvXSbIyFIOYAteooPJM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IV0VOES5dn2tHWcYMLgrIYyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je wat specifieker zijn met "reinigingsdoekjes"?Anniedrew schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:00:
[...]
Thanks voor je reactie, ik zal eens het aangeraden onderzoeken. Al zou het alleen al weer leesbaar zijn is al winst!:) Maar echt bizar, gewoon met een reinigingsdoekje zulke krassen veroorzaken, hoe kan dat!?
Als je vochtige doekjes bedoelt, het doekje op zich werk al als schuurpapier en de vloeistof is waarschijnlijk ook te agressief voor het display. Ook nooit microvezeldoekjes van de Action of dergelijke gebruiken. Maken ook meer krassen dan je lief is op zulke gevoelige oppervlakten
Verwijderd
Geen idee waar jij je wijsheid vandaan haalt maar wat je zegt is 100% flauwekul. Die reinigingsdoekjes krassen niet en de vloeistof is niet agressief genoeg om schade te berokkenen aan een display. De microvezeldoeken van de Action zijn juist erg goed. Zie hiervoor dit topic wat er al over gezegd is.trinity999 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:13:
[...]
Kun je wat specifieker zijn met "reinigingsdoekjes"?
Als je vochtige doekjes bedoelt, het doekje op zich werk al als schuurpapier en de vloeistof is waarschijnlijk ook te agressief voor het display. Ook nooit microvezeldoekjes van de Action of dergelijke gebruiken. Maken ook meer krassen dan je lief is op zulke gevoelige oppervlakten
Ik heb hier reinigingsdoekjes gehad van (volgens mij) blue wonder, die de verf opvrat/aantaste van mijn zelf geverfde oven/fornuis kastVerwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:44:
[...]
Geen idee waar jij je wijsheid vandaan haalt maar wat je zegt is 100% flauwekul. Die reinigingsdoekjes krassen niet en de vloeistof is niet agressief genoeg om schade te berokkenen aan een display. De microvezeldoeken van de Action zijn juist erg goed. Zie hiervoor dit topic wat er al over gezegd is.
Ik denk dus wel dat die reinigingsdoekjes de oorzaak kunnen zijn van het aantasten van de coating/toplaag van het plastic display. Maar dit is relatief eenvoudig te herstellen met een lichte polish en een microvezeldoekje(van bv. van de Action
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Op het forum van Carclean zijn dit soort vragen al meerdere keren beantwoord.Genestealer schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:42:
Sinds enkele dagen mijn eerste nieuwe auto gekocht. Mijn idee was om niet met deze auto door de wasstraat te rijden maar met de hand te gaan wassen. Nou heb ik weinig ervaring met wassen en zoek ik wat hulp/advies. Zelf dacht ik eraan om eerst een coating aan te laten brengen voor bescherming. Is er een Tweaker die in omgeving Nijmegen geïnteresseerd is om mijn auto te voorzien van coating? Ik laat mij graag adviseren.
https://forum.carclean.co...15-update-geplaatst.4265/
Je kunt deze eventueel gebruiken?
Heb jij überhaupt naar de foto van anniedrew gekeken?Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:44:
[...]
Geen idee waar jij je wijsheid vandaan haalt maar wat je zegt is 100% flauwekul. Die reinigingsdoekjes krassen niet en de vloeistof is niet agressief genoeg om schade te berokkenen aan een display. De microvezeldoeken van de Action zijn juist erg goed. Zie hiervoor dit topic wat er al over gezegd is.
Laat toch heel wat anders zien als jij beweert.
Beetje meer voorzichtigheid met displays in de auto is toch raadzaam. Zoals in filmpje hieronder laat zien.
YouTube: Tachoscheibe / Tachoglas richtig reinigen - streifenfrei und kratzer...
Je zou ook met bijv monello finale voorzichtig kunnen polijsten, gewoon met de hand (uiteraard met een schone mv doek
En het heeft zeker niks te maken met wel of geen microvezeldoekjes van de action.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Het zijn eigenlijk doekjes om de gereedschappen mee te reinigen. Maar ben inderdaad bang dat het chemisch wat te sterk is geweest. Doekje lijkt mij an sich vrij onschuldig materiaal en niet in staat om zulke krassen te maken.trinity999 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:13:
[...]
Kun je wat specifieker zijn met "reinigingsdoekjes"?
Ik heb het doekje daarvoor alleen gebruikt om het dashboard mee te reinigen, daar zaten hoogstens wat stofdeeltjes op in mijn beste weten! Hij is iig zeker niet op de grond gevallen. Thanks voor je tip!renzo4000 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:37:
Ik kan me in het geval @Anniedrew voorstellen dat er sprake is van zand in zijn doek. Dat werkt als grof schuurpapier ... een paar korrels is genoeg. Hoe het zand erin is gekomen weet @Anniedrew alleen zelf. Wellicht elders in de auto opgepikt en daarna over het display gewreven. Of de ergste variant... doek op de grond laten vallen en doen alsof het niet gebeurd is
Je zou ook met bijv monello finale voorzichtig kunnen polijsten, gewoon met de hand (uiteraard met een schone mv doek). Je kan dat herhalen totdat je het gewenste resultaat hebt behaald. Je kan hier weinig fout mee doen.
Exact dit vermoed ik ook inderdaad!kendo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:05:
Ik zie er eerder een chemische reactie in. Vervolgens met wat meer druk geprobeerd om dat weer weg te krijgen met dit als resultaat.
En het heeft zeker niks te maken met wel of geen microvezeldoekjes van de action.
Maar goed, met al deze analyses gaan jouw krassen natuurlijk niet weg @Anniedrew ... ga gewoon met die monello aan de slag en laat je verrassen!
Verwijderd
Bij reinigingsdoekjes denk ik niet gelijk aan die van Blue Wonder. Zal door mijn kinderen komen dat ik reinigingsdoekjes voor ogen heb die voor kinderen geschikt zijn met vieze handjeskendo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:42:
[...]
Ik heb hier reinigingsdoekjes gehad van (volgens mij) blue wonder, die de verf opvrat/aantaste van mijn zelf geverfde oven/fornuis kast
Ik denk dus wel dat die reinigingsdoekjes de oorzaak kunnen zijn van het aantasten van de coating/toplaag van het plastic display. Maar dit is relatief eenvoudig te herstellen met een lichte polish en een microvezeldoekje(van bv. van de Action)
Verwijderd
Jazeker heb ik die foto gezien. Is een reactie van het doekje op het display. Fijne polish gebruiken met een mf doekje en hopen dat het te herstellen is.trinity999 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Heb jij überhaupt naar de foto van anniedrew gekeken?
Laat toch heel wat anders zien als jij beweert.
Beetje meer voorzichtigheid met displays in de auto is toch raadzaam. Zoals in filmpje hieronder laat zien.
YouTube: Tachoscheibe / Tachoglas richtig reinigen - streifenfrei und kratzer...
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Een uur of twee wax aanbrengen en uitpoetsen is prima (af en toe..)
Doel is meer glans
Ik heb geen zin om dagen te polijsten / poetsen en heb daar de spullen.
Maar er is zoveel te koop.. iemand wat tips ?
[ Voor 16% gewijzigd door wd200 op 29-06-2021 07:46 ]
Doe gewoon een spraywax van een fatsoenlijk merk, mooie doek erbij, klaar...

Overigens: glans krijg je van een goede onderlaag, dus door polijsten.
[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 29-06-2021 07:48 ]
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.