MikeOO schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:13:
[...]
Heb dit zelf 2 jaar geleden gedaan zonder een kit. Behoorlijk UV vlekken.
Gewoon met diverse waterproefschuurpapier en veel water steeds steeds fijner gaan schuren. Zo veel mogelijk 1 richting op schuren.
Heb wel een polijstmachine dus heb daarna nog met polijstmiddel en machine het nog meer laten glimmen.
Heb de koplampen wel verwijderd zodat je dit makkelijk kunt doen maar die keuze is aan jezelf. Met onze auto is het 2 schroefjes loshalen dus eenvoudig te doen maar anders de boel goed afplakken met blauw tape.
Heb even mij bestellijst kunnen terugvinden waarmee ik heb heb gedaan.
Besteld via:
https://www.nonpaints.com/nl/ maar is overal te vinden.
Zorg wel dat je een goede 2K lak besteld anders is al je werk zo weer teniet gedaan.
code:
1
2
3
4
5
| 1x SPRAYMAX 2K Koplamp Reparatie Blanke Lak in Spuitbus - 250ml
4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P3000
4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P2000
4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P1500 |
Alles is prima met de hand te doen zolang je maar je tijd neemt en veel water gebruikt tijdens schuren en veel schoonmaken tussen het schuren door.
Nog een belangrijke tip: de 2K lak in dunnen laagjes aanbrengen zodat je een strak resultaat ziet.
En soms ziet een laag er even niet mooi uit, komt vanzelf goed bij de volgende laag. En de lak kun je eventueel ook altijd licht schuren mocht het ergens niet goed zijn gegaan.
Er zijn keuringsstations die namelijk moeilijk kunnen doen tijdens een APK dus als het er strak uitziet valt het ook niet op. Zelf nooit problemen mee gehad maar wel verhalen toen gelezen.
Eindresultaat is dan echt genieten en na 2 jaar ziet het er nog steeds top uit.
Met deze tip zelf ook maar eens aan de slag gegaan met die 2K lak, omdat gewone blanke lak al snel of afbladdert of snel niet meer zo mooi is. De auto van mijn vriendin was een mooi oefenproject hiervoor.

Jaar of 3 geleden of zoiets gepolijst door de dealer, nooit een coating overheen gezet dus dat ging weer hard achteruit en met de aankomende donkere dagen en APK tijd om het op te knappen.
Schuurpad op de boormachine, goed nat houden en voorzichtig de verweerde laag eraf proberen te halen. Uiteindelijk begonnen op 1000 grit en zo teruggewerkt:

Dat ziet er dan zo uit:

En dan helemaal terugpolijsten, van een groffe pad en een zware polijstpasta terug naar fijn:

Heel ander gezicht zo:

Dit keer een 2K lak geprobeerd voor de koplampen:

Alles netjes afplakken:

En voila:

Wel lastige lak op te spuiten, hoek en afstand moet echt goed zijn. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik na een dag toch nog even heb gepolijst om het helemaal goed te krijgen.

Je ziet nu dus echt niet dat er een coating op zit.