Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 89 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

Christiano007

Ich bin der champion

Wat is voor een beginner echt een goede budget set?

Dan denk ik aan:

Droogdoek groot en klein
Washandschoen
Poetsdoek
Shampoo om te wassen
Velgenreiniger
Wax of iets anders voor bescherming
Applicatie voor de wax

Budget rond de 80 euro. Misschien 15 euro meer als het echt nodig is.

Emmers heb ik wel

[ Voor 12% gewijzigd door Christiano007 op 01-08-2020 11:06 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
renzo4000 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:37:
[...]

Ik zou persoonlijk dit advies niet opvolgen; de zeep/foam/shampoo uit de wasboxen is meestal bovengemiddeld agressief (hoge ph) evenals de vaak aanwezige velgenreinigers. Gebruik de wasbox puur en alleen om de hogedrukreiniger met water of osmose je auto af te spuiten en je emmers mee te vullen. Als je klaar bent kan je uiteraard wederom afspuiten met (het liefste) osmose water. Droog daarna je auto en gebruikt eventueel een spray wax of sealant of je auto wat bescherming te geven en de finishing touch.
Zo is alles wel schadelijk voor je lak of kunstoffen natuurlijk. Uiteindelijk heeft niet iedereen de luxe om z'n auto op straat of eigen terein te wassen. Dan blijven wasboxen over. Die paar minuten per maand dat er sop met een mogelijk wat zuurdere samenstelling op je lak ligt is natuurlijk verwaarloosbaar en nog altijd een stuk minder krasgevoelig t.o.v. een wasstraat. Dat je van de aanwezige velgenreiniger af moet blijven ben ik het wel mee eens als je waarde hecht aan je velgen.

Het doel heiligt de middelen denk ik dan altijd maar, zeker in dit geval.

PS. hier je emmers vullen in een wasbox en dan je eigen shampoo toevoegen is geen succes, ik garandeer dat je binnen 3 minuten ruzie hebt. Logisch ook wel als er nog 10 auto's staan te wachten.
Christiano007 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:48:

Dan denk ik aan:

Droogdoek groot en klein
Washandschoen
Poetsdoek
Shampoo om te wassen
Velgenreiniger
En misschien nog foam incl. Beetje betaalbare hogedruk fles

Budget rond de 65 euro. Misschien 15 euro meer als het echt nodig is.
Washandschoen is al 15 euro en een grote droogdoek ook, dus die 80 euro heb je zeker wel nodig. Ik ga geen specifieke producten adviseren, Op een aantal sites laten mensen ook beoordelingen achter van de producten die ze gebruiken en dat kan waardevol zijn.

Vergeet ook niet dat als je met wax aan de slag gaat je het ook aan moet brengen dus je hebt nog een applicator nodig. Zelfde met de velgenreiniger daar wil je nog iets van een borstel voor. Foamlans zou ik een apart budget voor maken, beetje simpele van redelijke kwaliteit is al 50 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door ConZito op 01-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
ConZito schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

Zo is alles wel schadelijk voor je lak of kunstoffen natuurlijk. Uiteindelijk heeft niet iedereen de luxe om z'n auto op straat of eigen terein te wassen. Dan blijven wasboxen over. Die paar minuten per maand dat er sop met een mogelijk wat zuurdere samenstelling op je lak ligt is natuurlijk verwaarloosbaar en nog altijd een stuk minder krasgevoelig t.o.v. een wasstraat. Dat je van de aanwezige velgenreiniger af moet blijven ben ik het wel mee eens als je waarde hecht aan je velgen.

PS. hier je emmers vullen in een wasbox en dan je eigen shampoo toevoegen is geen succes, ik garandeer dat je binnen 3 minuten ruzie hebt. Logisch ook wel als er nog 10 auto's staan te wachten
Nou ik denk dat je je daar echt flink in vergist. Jij hebt een glascoating op je lak wat iets meer kan verduren dan een Wax of een Sealant. Dat is appels met peren vergelijken. Voor een sealant en zeker een wax op carnauba basis is niet veel nodig om de werking sterk terug te laten lopen op basis van agressieve wasstraat shampoos. Ik heb daar inmiddels behoorlijk wat ervaring mee hoe dit reageert op hoge ph middelen. Vandaar dat de betere auto shampoos ook ph neutraal zijn.

Als je je auto gaat wassen met de hand in een wasbox moet je dat ook niet op zaterdag of zondagmiddag doen hé, dat vind ik ook asociaal als het druk is. Ik ga dan ook op tijden dat het rustig is en er altijd vrije boxen zijn. Wel zo relaxt voor jezelf en anderen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

ConZito schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

PS. hier je emmers vullen in een wasbox en dan je eigen shampoo toevoegen is geen succes, ik garandeer dat je binnen 3 minuten ruzie hebt. Logisch ook wel als er nog 10 auto's staan te wachten.

[...]

Washandschoen is al 15 euro en een grote droogdoek ook, dus die 80 euro heb je zeker wel nodig. Ik ga geen specifieke producten adviseren, Op een aantal sites laten mensen ook beoordelingen achter van de producten die ze gebruiken en dat kan waardevol zijn.

Vergeet ook niet dat als je met wax aan de slag gaat je het ook aan moet brengen dus je hebt nog een applicator nodig. Zelfde met de velgenreiniger daar wil je nog iets van een borstel voor. Foamlans zou ik een apart budget voor maken, beetje simpele van redelijke kwaliteit is al 50 euro.
Dan ga ik even niet uit van een lans voor het budget :) en iets meer voor de rest.

Het probleem is, er zijn zoveel producten ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoef niet het aller beste van het beste , maar wil gewoon veel vuil gemakkelijk en snel eraf kunnen krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:07

Dan denk ik aan:

Droogdoek groot en klein
Washandschoen
Poetsdoek
Shampoo om te wassen
Velgenreiniger
En misschien nog foam incl. Beetje betaalbare hogedruk fles

Emmers? Aparte doek voor de velgen? Doek voor wax. Applicators. 80 Euro is niet veel. Kom je al bijna niet onderuit om in China te shoppen en kleine verpakkingen te kopen.

EDIT: Zoek eens op carclean en stel een lijstje samen. Dan krijg je wellicht ook wat meer gevoel kwa budget.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 01-08-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De eerste 15 euro kun je al verdienen door bij de Action een droogdoek voor een paar euro te halen. Ziet er net zo uit als de 'Poorboys waflle Weave' (alleen andere kleur) en neemt ook net zoveel op. Goede kwaliteit. Het zou mij niets verbazen als het ook daadwerkelijk dezelfde doek is. De gewone microvezel doeken van de Action vind ik dan weer helemaal niets. Kortom, selectief shoppen afhankelijk van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
renzo4000 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Nou ik denk dat je je daar echt flink in vergist. Jij hebt een glascoating op je lak wat iets meer kan verduren dan een Wax of een Sealant. Dat is appels met peren vergelijken. Voor een sealant en zeker een wax op carnauba basis is niet veel nodig om de werking sterk terug te laten lopen op basis van agressieve wasstraat shampoos. Ik heb daar inmiddels behoorlijk wat ervaring mee hoe dit reageert op hoge ph middelen. Vandaar dat de betere auto shampoos ook ph neutraal zijn.

Als je je auto gaat wassen met de hand in een wasbox moet je dat ook niet op zaterdag of zondagmiddag doen hé, dat vind ik ook asociaal als het druk is. Ik ga dan ook op tijden dat het rustig is en er altijd vrije boxen zijn. Wel zo relaxt voor jezelf en anderen.
Ik details inmiddels al 17 jaar, ik begrijp best wat de beste optie is, maar de beste optie is niet altijd haalbaar. En met een wax loopt de standtijd terug, sure, maar het is ook een utopie om te denken dat je daar 6 maanden mee doet. Dus ik pak zelf liever het gemak van het snel wassen en vaker een coating zetten. Dat is uiteraard mn eigen keuze. Dat is mijn geval ook het gevolg als je het deels betaald doet, dan neem je sneller shortcuts op je eigen auto :)

Mijn advies hier was ook gericht op iemand die iets meer wil doen dan zn auto door de wasstraat trekken, je moet het wel in het juiste context plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Prima, maar die context was mij meer dan duidelijk. Ik ben dan vooral benieuwd waar de winst zit door sop alleen uit de borstel te laten lopen en dan met je washandschoen schoonmaken? Klinkt mij echt als inefficiënt en vooral erg slecht voor je lak aangezien er veel te weinig water bij zit om goed te kunnen wassen.

Eerlijk gezegd blijf ik het een aparte methode vinden, zeker gezien jouw 17 jaar ervaring. Ik snap dat je kijkt hoe het zo simpel mogelijk kan voor iemand die er niet teveel in wil verdiepen/investeren maar mijn intentie was dat ook maar dan met de juiste middelen/aanpak zonder meteen een zware detailklus van te maken.

Daarnaast kost je dus best wel wat euro's om het zo te doen. Per saldo dus duurder en zeker niet sneller. Gewoon een goede shampoo meenemen, in je emmer doen en (osmose) water pakken via de hd voor een euro. Sneller, beter en goedkoper.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:43
Christiano007 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Dan ga ik even niet uit van een lans voor het budget :) en iets meer voor de rest.

Het probleem is, er zijn zoveel producten ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoef niet het aller beste van het beste , maar wil gewoon veel vuil gemakkelijk en snel eraf kunnen krijgen :)
Op deze pagina:
teacher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:31:
Wasstraat is allemaal ruk. Als je daar doorheen wil, ga vooral je gang.

Nu even serieus:
Emmertje heb je zelf wel, liefst een grote.

Hier was je je auto een jaar lang mee:
https://www.carclean.com/...-wash-shampoo-1892ml.html

Lekker soppen met een washandschoen:
https://www.carclean.com/nl/monello-thick-mitt.html

Beetje drogen:
https://www.carclean.com/...drying-towel-70x80cm.html

Spraywax, snel en makkelijk:
https://www.carclean.com/...imate-quik-wax-450ml.html
(Hoef je niet elke keer te gebruiken, eens per 6 weken oid is prima)

Lekker uitwrijven:
https://www.carclean.com/...drying-towel-45x45cm.html

En ja, auto wassen kost tijd. Maar hoeveel tijd kost naar de wasstraat, daar in de rij staan, erdoorheen en weer terugrijden? Nu kan je lekker heel zen een klusje doen met een begin en een eind en het resultaat bewonderen. :)
Goed advies!

@Christiano007, vervang de droogdoeken voor doeken van de Action en steek het overgebleven budget + die €15 die je noemde in een borstel voor de velgen en wat velgenreiniger. Om iets voor die laatste te kunnen suggereren moeten we alleen wel weten van welk materiaal ze zijn en of er veel ruimte tussen de spaken zit of niet.

En als je denkt, yolo, voor nog 2 keer een tientje zou je ook tapijtreiniger en iets voor je dashboard kunnen halen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConZito
renzo4000 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:06:
Prima, maar die context was mij meer dan duidelijk. Ik ben dan vooral benieuwd waar de winst zit door sop alleen uit de borstel te laten lopen en dan met je washandschoen schoonmaken? Klinkt mij echt als inefficiënt en vooral erg slecht voor je lak aangezien er veel te weinig water bij zit om goed te kunnen wassen.

Eerlijk gezegd blijf ik het een aparte methode vinden, zeker gezien jouw 17 jaar ervaring. Ik snap dat je kijkt hoe het zo simpel mogelijk kan voor iemand die er niet teveel in wil verdiepen/investeren maar mijn intentie was dat ook maar dan met de juiste middelen/aanpak zonder meteen een zware detailklus van te maken.

Daarnaast kost je dus best wel wat euro's om het zo te doen. Per saldo dus duurder en zeker niet sneller. Gewoon een goede shampoo meenemen, in je emmer doen en (osmose) water pakken via de hd voor een euro. Sneller, beter en goedkoper.
Wat ik in 17 jaar ook geleerd heb is dat discussies voeren over triviale zaken weinig zinvol is. Ik denk niet dat we het eens gaan worden en dat hoeft ook niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommbe
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-10-2020

Dan denk ik aan:

Droogdoek groot en klein
Washandschoen
Poetsdoek
Shampoo om te wassen
Velgenreiniger
Applicatie voor de wax

Emmers heb ik wel
In plaats van een wax zou je ook een spray sealant of detailspray kunnen aanbrengen als bescherming. Bespaar je bovendien ook wat tijd mee ;)
EDIT: ik gebruik al een lange tijd deze: https://cardetail.be/prod...-protectant-spray-sealant . Werkt toppie en niet te zot in prijs ;)

[ Voor 11% gewijzigd door tommbe op 05-08-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:16:
De eerste 15 euro kun je al verdienen door bij de Action een droogdoek voor een paar euro te halen. Ziet er net zo uit als de 'Poorboys waflle Weave' (alleen andere kleur) en neemt ook net zoveel op. Goede kwaliteit. Het zou mij niets verbazen als het ook daadwerkelijk dezelfde doek is. De gewone microvezel doeken van de Action vind ik dan weer helemaal niets. Kortom, selectief shoppen afhankelijk van het product.
Die kloon van de Waffle Weave heb ik via de Action. Werkt prima. De microvezel doeken vind ik goed werken voor de velgen en voor de ramen. Maar niet voor de rest van de auto. Te dun/klein, leuk voor ramen lappen en velgen droog boenen maar dat is het dan ook.

Ik vroeg me nog af of een koplamp repair set van Turtlewax nog wat doet, als je nog geen DAP hebt. Het zal wel een tijdelijk effect hebben maar met die verweerde koplampen vind ik het wel eens het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Joosie200 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

Die kloon van de Waffle Weave heb ik via de Action. Werkt prima. De microvezel doeken vind ik goed werken voor de velgen en voor de ramen. Maar niet voor de rest van de auto. Te dun/klein, leuk voor ramen lappen en velgen droog boenen maar dat is het dan ook.

Ik vroeg me nog af of een koplamp repair set van Turtlewax nog wat doet, als je nog geen DAP hebt. Het zal wel een tijdelijk effect hebben maar met die verweerde koplampen vind ik het wel eens het proberen waard.
Is allemaal tijdelijk, wel leuk en aardig maar schiet niet echt op, beter kun je het in een keer goed doen:
MikeOO in "Het grote auto detailing topic"

Bij wijze van spreke kun je op Ali van die kleine polijstpads halen voor op je boormachine voor een paar euro dan ben je er ook al... Alleen goeie 2K lak is belangrijk (ik heb geen primer gebruikt overigens).

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Is allemaal tijdelijk, wel leuk en aardig maar schiet niet echt op, beter kun je het in een keer goed doen:
MikeOO in "Het grote auto detailing topic"

Bij wijze van spreke kun je op Ali van die kleine polijstpads halen voor op je boormachine voor een paar euro dan ben je er ook al... Alleen goeie 2K lak is belangrijk (ik heb geen primer gebruikt overigens).
Dus eigenlijk de koplampen wetsanden?
YouTube: koplamp spuiten met spuitbus 2K blanke lak.

Kost qua 2K lak en wat schuurpapier anderhalve keer zoveel als een zo'n setje wat ik tegen kwam. Maar als het beter en langer resultaat geeft is het het proberen waard. Een mooi klusje waar je direct resultaat van opmerkt. In principe heb ik nog genoeg lichtopbrengst maar het ziet er zo lelijk uit als de rest van je auto wel onder handen is genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Joosie200 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Dus eigenlijk de koplampen wetsanden?
YouTube: koplamp spuiten met spuitbus 2K blanke lak.

Kost qua 2K lak en wat schuurpapier anderhalve keer zoveel als een zo'n setje wat ik tegen kwam. Maar als het beter en langer resultaat geeft is het het proberen waard. Een mooi klusje waar je direct resultaat van opmerkt. In principe heb ik nog genoeg lichtopbrengst maar het ziet er zo lelijk uit als de rest van je auto wel onder handen is genomen.
Ja wetsanden, je moet van de oude en verweerde laag af die door de zon helemaal vercrackt is. Daarna moet je er dus een nieuwe beschermlaag opzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat als je een nukkige apk keurmeester hebt die de koplampen kan en mag afkeuren als je lak gaat gebruiken. Het mag simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is blanke lak, en als het er netjes en niet te dik op zit kan en mag hij er niks van zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• numb3r13
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
volgens mij mag er gewoon nooit iets voor/op je koplampen zitten dus als je de verkeerde keurmeester hebt en hij merkt het op kan hij hem gewoon afkeuren hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Als hij het merkt inderdaad. Kunst is dus om het goed te doen en niet te dik of met vette overspray op te dagen :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:05:
Het is blanke lak, en als het er netjes en niet te dik op zit kan en mag hij er niks van zeggen. :)
Het mag niet volgens de apk wetgeving. Zo simpel is het. Ik heb zat koplampen voor de apk gepolijst en helder gemaakt en kan dit uit ruime ervaring zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:43:
[...]

Het mag niet volgens de apk wetgeving. Zo simpel is het. Ik heb zat koplampen voor de apk gepolijst en helder gemaakt en kan dit uit ruime ervaring zeggen.
Niet roomser worden als de paus.
De keuringsinstanties in Duitsland zijn veel strenger op dat gebied dan in Nederland. En daar is nog nooit een auto afgekeurd omdat de koplampen gepolijst en voorzien zijn van een beschermde laag.
Zeker als het goed wordt gedaan [ dus in dit geval geen DHZ] is het zelfs vrijwel onzichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Bij een APK keuring kijken ze echt niet naar het glas/plastic van de koplamp. Ze zullen ongetwijfeld kijken of het allemaal op het oog gaaf is (geen enrome verkleuring, kapot, etc.). De keuring zelf is vooral gericht op het lichtbeeld:
Verlichting is onderdeel van de veiligheid van de auto. Niet alleen voor u als automobilist maar ook voor de veiligheid van andere weggebruikers heeft goedwerkende verlichting een hoge prioriteit.

APK keuringseisen voor de verlichting op een rijtje:

Koplampen moeten bij de apk keuring naar behoren werken. APK keuringseis is werkende functie van stadslicht, dimlicht en grootlicht bij beide lampen. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Bij de APK wordt ook de hoogte van de lichten gemeten. Indien deze vanuit de auto af te stellen zijn voor bijvoorbeeld rijden met aanhanger, dan dient deze functie te werken. Een andere eis van de APK keuring is dat linker en rechterlamp evenveel verlichting moeten geven.

Achterlichten dienen allebei te werken. APK keuringseis is dat de kleur rood is, wit licht mag door scheuren en dergelijke niet zichtbaar zijn.

Remlichten, deze mogelijk zowel rood als ambergeel zijn. Bij de APK keuring is een derde remlicht pas verplicht vanaf 30 december 2001. Daarvoor is een derde remlicht niet noodzakelijk. Indien aanwezig moet deze gecentreerd boven de gewone remlichten gemonteerd zijn.

apkkeuringseisen apk keuring koplampen verlichting

Knipperlichten en alarmlichten dienen correct te werken. Niet alleen de verlichting is een APK keuringseis ook de bediening vanuit de auto is verplicht.

Nummerplaat verlichting is een APK keuringseis.

Mistlampen, voor indien aanwezig en achter minimaal 1 werkende. Ook het lampje op het dashboard in de auto moet hiervan werken.

Reflectoren dienen aanwezig en heel te zijn

APK keuringseis aan de staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld niet vertekend mag zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.
Maar goed, dit is het autodetailing topic niet het "Grote APK keuringsstation topic" ;-) Move on guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trinity999 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:23:
[...]

Niet roomser worden als de paus.
De keuringsinstanties in Duitsland zijn veel strenger op dat gebied dan in Nederland. En daar is nog nooit een auto afgekeurd omdat de koplampen gepolijst en voorzien zijn van een beschermde laag.
Zeker als het goed wordt gedaan [ dus in dit geval geen DHZ] is het zelfs vrijwel onzichtbaar.
Ik heb jarenlang koplampen apk gepolijst. Gelakt niet omdat ik apk-meesters ze heb zien afkeuren. Hoe goed het ook gedaan is. Heeft niets te maken met roomser dan de paus zijn het is de realiteit. Polijsten en lakken zijn twee hele verschillende zaken. Je mag niet op je koplampen aanbrengen. Simpel. Dat het gedaan wordt wil niet zeggen dat het wel mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@Verwijderd dan is er duidelijk wat anders aan de hand geweest in die gevallen. In het APK handboek van de RDW staat namelijk:
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 128, van toepassing.

Artikel 128
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
De glazen van de lichtarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.
Hieboven genoemde "bespoten" zijn de gevallen die dus het lichtbeeld buiten de marges nadelig beinvloeden. Bij het juist polijsten en aanbrengen van een correcte laag zal dit niet het geval zijn en zullen de koplampen gewoon door de keuring heen komen.

https://apk-handboek.rdw....chten-en-retroreflectoren

Maar goed, nog steeds geen move-on dus rondom dit onderwerp me disculpo :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja ik denk dat @Verwijderd echt te maken heeft met een te goed willen doende APK meester of iemand die een slechte dag had, want in de 3,5 jaar dat ik bij een Volvo garage werkte mocht dit gewoon prima, bij de Toyota/Suzuki garage waar ik jaren kwam mag en kon dit en wordt dit gedaan. Sterker nog, bij de auto van mijn vriendin is het een aantal jaar geleden nog gedaan. :)

Je mag je koplampen niet voor meer dan zoveel procent bedekken of voorzien van folie die invloed hebben of lichtkleur en lichtbeeld, zoals hierboven ook al aangehaald. Lichtopbrengst en lichtbeeld moet goed zijn, verder heb je echt geen zorgen te maken...

Maar goed, laten we die discussie niet verder aangaan zo. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Goed, dat APC (all purpose cleaner) sterk spul is, wist ik al, maar dat een 1:3 verdunning door een millimeter aluminium heen kon vreten, was wel even een nieuwe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEdOh1FrB_Q5wdxk-KeyFD34zIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkZ1VwNQa14XSPgvRGMqmoTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wijze les dus als sterke APC gebruikt op zachte metalen, niet te lang laten zitten, want het vreet het dus gewoon op :X

Voor de duidelijkheid, ik heb 4 van dit soort flesjes met premix staan (1:3, 1:5, 1:10 en 1:15) op basis van Mothers APC. Alleen de 1:3 lijkt door het metaal heen gekomen te zijn, maar ik vermoed dat de 1:5 ook wel gaat komen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommbe
deepbass909 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:33:
Goed, dat APC (all purpose cleaner) sterk spul is, wist ik al, maar dat een 1:3 verdunning door een millimeter aluminium heen kon vreten, was wel even een nieuwe:
[Afbeelding]

Wijze les dus als sterke APC gebruikt op zachte metalen, niet te lang laten zitten, want het vreet het dus gewoon op :X

Voor de duidelijkheid, ik heb 4 van dit soort flesjes met premix staan (1:3, 1:5, 1:10 en 1:15) op basis van Mothers APC. Alleen de 1:3 lijkt door het metaal heen gekomen te zijn, maar ik vermoed dat de 1:5 ook wel gaat komen.
APC in aluminium is inderdaad geen goed idee. Polyethyleen is beter geschikt voor de meeste producten: https://cardetail.be/prod...pray-fles-met-verstuiver/. En toch ook veel eenvoudiger om mengverhoudingen bij te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:43
Wolken.

Waxehh.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

tommbe schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

APC in aluminium is inderdaad geen goed idee. Polyethyleen is beter geschikt voor de meeste producten: https://cardetail.be/prod...pray-fles-met-verstuiver/. En toch ook veel eenvoudiger om mengverhoudingen bij te houden?
Nieuwe PP flesjes zijn ook al onderweg. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de alu flesjes een kunststof coating aan de binnenzijde hadden, maar de op de plek van het gat een deuk had. Daar was de coating dus zo goed als zeker lek.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Kun je de Ultimate Quik Wax ook op ruiten gebruiken of is dit niet aan te raden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 21:29

_Brad_

Wax fanaat

Dat mag zeker, is geen enkel probleem.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik wil graag mijn auto ééns willen polijsten.

Probleem is echter dat ik geen garage of carport heb. Zijn er ruimtes die men hiervoor kunt huren?

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepbass909 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:33:
[Afbeelding]

Maak jij even je eigen croftybom :9

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Wobbit Die zijn er zeker, gewoon even googlen. Je hebt autogarages waar je ruimte kan huren voor een dag om dus bijvoorbeeld je auto te kunnen polijsten / waxen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door renzo4000 op 17-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 12:51
Hebben jullie ervaring met insectenreiniger van Sonax? Op hun website hebben ze 2 verschillende varianten en ik kan niet goed zien wat het verschil is. De prijs is wel erg gunstig op Amazon.

https://www.sonax.de/pfle.../insektenentferner-500-ml
https://www.sonax.de/pfle...nstar/insektenstar-750-ml

Of beter voor een ander merk/product gaan? Ik vind 10 euro eigenlijk wel voldoende, of is dat echt onrealistisch voor een goed product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Insectenreiniger pak je echt pas als laatste strohalm. Als je auto goed in de bescherming staat spuit je het meeste wel weg en de rest met de handwas. Desnoods gebruik je de voorkant/bumper met warm water, dat scheelt aanzienlijk. Ik heb zelf poorboys bug squash voor de extreme gevallen. Die heeft mij nog nooit teleurgesteld en bij velen een favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Spixo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:05:
Hebben jullie ervaring met insectenreiniger van Sonax? Op hun website hebben ze 2 verschillende varianten en ik kan niet goed zien wat het verschil is. De prijs is wel erg gunstig op Amazon.

https://www.sonax.de/pfle.../insektenentferner-500-ml
https://www.sonax.de/pfle...nstar/insektenstar-750-ml

Of beter voor een ander merk/product gaan? Ik vind 10 euro eigenlijk wel voldoende, of is dat echt onrealistisch voor een goed product?
Tipje:

Als je de auto hebt afgespoten, pak dan keukenrol, doop die in je sop en leg dat op de vliegenbende. Begin daarna met je auto en zodra je bij de neus bent aangeland veeg je het grotendeels weg.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hoi allemaal,
ik heb een Makita BO6050J, een flinke excenter machine. Deze kan ook polijsten is mij zo verteld.
Ik wil de lak van mijn motorfiets weer in frissere staat herstellen, veel microkrasjes e.d.

Hiervoor wil ik dus polijst-opzetstukken aanschaffen. Wat ik zo lees zou een polijstpad om in te poetsen, en een (lams)wol pad om uit te poetsen, en de geschikte poets uiteraard goed moeten werken.
alleen na veel zoeken kom ik nog niet op het juiste, iets met bomen en bos.
Kan iemand mij helpen?
Gaat dus om een 150mm klittenband pad.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat je kan doen:
Kleinere steunplaat kopen, want 150mm is voor een motor (met kleine oppervlakken) een beetje aan de grote kant.

Dan koop je er 2 soorten foam pads bij: medium en fine. Geen wol, dat is juist erg grof.
Dan nog een compound/polish combi (kijk eens bij carclean) of je kan voor een single step gaan (bijv scholl s20).

Daarna nog een sealant en je bent klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MikeOO schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:13:
[...]

Heb dit zelf 2 jaar geleden gedaan zonder een kit. Behoorlijk UV vlekken.
Gewoon met diverse waterproefschuurpapier en veel water steeds steeds fijner gaan schuren. Zo veel mogelijk 1 richting op schuren.

Heb wel een polijstmachine dus heb daarna nog met polijstmiddel en machine het nog meer laten glimmen.

Heb de koplampen wel verwijderd zodat je dit makkelijk kunt doen maar die keuze is aan jezelf. Met onze auto is het 2 schroefjes loshalen dus eenvoudig te doen maar anders de boel goed afplakken met blauw tape.

Heb even mij bestellijst kunnen terugvinden waarmee ik heb heb gedaan.
Besteld via: https://www.nonpaints.com/nl/ maar is overal te vinden.
Zorg wel dat je een goede 2K lak besteld anders is al je werk zo weer teniet gedaan.

code:
1
2
3
4
5
1x SPRAYMAX 2K Koplamp Reparatie Blanke Lak in Spuitbus - 250ml

4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P3000
4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P2000
4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P1500

Alles is prima met de hand te doen zolang je maar je tijd neemt en veel water gebruikt tijdens schuren en veel schoonmaken tussen het schuren door.

Nog een belangrijke tip: de 2K lak in dunnen laagjes aanbrengen zodat je een strak resultaat ziet.
En soms ziet een laag er even niet mooi uit, komt vanzelf goed bij de volgende laag. En de lak kun je eventueel ook altijd licht schuren mocht het ergens niet goed zijn gegaan.

Er zijn keuringsstations die namelijk moeilijk kunnen doen tijdens een APK dus als het er strak uitziet valt het ook niet op. Zelf nooit problemen mee gehad maar wel verhalen toen gelezen.

Eindresultaat is dan echt genieten en na 2 jaar ziet het er nog steeds top uit.
Met deze tip zelf ook maar eens aan de slag gegaan met die 2K lak, omdat gewone blanke lak al snel of afbladdert of snel niet meer zo mooi is. De auto van mijn vriendin was een mooi oefenproject hiervoor. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-10.22.22-Small.jpg
Jaar of 3 geleden of zoiets gepolijst door de dealer, nooit een coating overheen gezet dus dat ging weer hard achteruit en met de aankomende donkere dagen en APK tijd om het op te knappen.

Schuurpad op de boormachine, goed nat houden en voorzichtig de verweerde laag eraf proberen te halen. Uiteindelijk begonnen op 1000 grit en zo teruggewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-10.42.49-Small.jpg
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-10.38.42-Small.jpg
En dan helemaal terugpolijsten, van een groffe pad en een zware polijstpasta terug naar fijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-11.11.32-Small.jpg
Heel ander gezicht zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-12.40.47-Small.jpg
Dit keer een 2K lak geprobeerd voor de koplampen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-12.40.59-Small-rotated.jpg
Alles netjes afplakken:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-13.53.40-Small.jpg
En voila:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/08/2020-08-17-14.13.51-Small.jpg
Wel lastige lak op te spuiten, hoek en afstand moet echt goed zijn. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik na een dag toch nog even heb gepolijst om het helemaal goed te krijgen. :) Je ziet nu dus echt niet dat er een coating op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Netjes hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommbe
Inderdaad, knap resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Als nieuw, top! Bij mijn Yaris ook 2 of 3 keer gedaan (zonder lak) maar die koplampen waren op een gegeven moment echt te erg verweerd, dus nieuwe erin gezet die ook niet meer vergelen als het goed is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

teacher schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:29:
Wat je kan doen:
Kleinere steunplaat kopen, want 150mm is voor een motor (met kleine oppervlakken) een beetje aan de grote kant.

Dan koop je er 2 soorten foam pads bij: medium en fine. Geen wol, dat is juist erg grof.
Dan nog een compound/polish combi (kijk eens bij carclean) of je kan voor een single step gaan (bijv scholl s20).

Daarna nog een sealant en je bent klaar.
Bedankt voor je reactie.
ik heb ook nog een 125mm excenter schuurmachine (BO5041K).

Is dit dan geschikt:
Foampads medium + fine:
https://www.carclean.com/...ishing-pad-130-150mm.html

Compound:
https://www.carclean.com/nl/d-a-fine-polishing-compound.html

Sealant:
https://www.carclean.com/nl/acquafobia-spray-coating.html

Wat ik mis is gewoon een 'startsetje' met alles in 1...
Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Van deze:
https://www.carclean.com/...ines/polijst-pads/monello
Kan je kiezen uit geel / oranje en wit / zwart, waarbij ze aflopen in polijstgraad.
Eea hangt af van wat je wil verwijderen. Geel en oranje gebruik je voor krasjes, wit en zwart voor kleine haarlijntjes em hologrammen.

Van deze:
https://www.carclean.com/...?product_list_order=price
Mezzo en finale.

Sealant (met een beetje wax voor de extra glims)
https://www.carclean.com/...arnauba-sample-120ml.html
Klein flesje, maar ruim genoeg voor een motor.

Andere optie is op met de hand je lak op te knappen.
Met https://www.carclean.com/...ect-ultra-2in1-250ml.html (2 in 1, dus snel klaar)
Of https://www.carclean.com/...imate-compound-450ml.html (deze gebruik ik zelf)
Dan kan je er nog een lichte polish overheen doen, maar meestal is dat niet nodig.
Hiervoor gebruik je gewoon een microvezeldoek voor opbrengen, poetsen en afnemen.
Wil je iets meer actie, gebruik je een gewoon een handpad: https://www.carclean.com/...n/handapplicators/monello
Overweeg dit wel: Zeker omdat een motor veel kleine oppervlakken heeft, is werken met een machine lastig.

Dan nog de poorboys ex eroverheen, of bijvoorbeeld deze:
https://www.carclean.com/...id-sealant-wax-500ml.html

Enneh.. er zijn heel veel merken en heel veel smaakjes in poetsland, zoals je al gemerkt had. Er zit enorm veel overlap in de functionaliteit van de consumentenproducten en vaak komt het neer op persoonlijke voorkeur.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 21-08-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Arfman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:57:
Als nieuw, top! Bij mijn Yaris ook 2 of 3 keer gedaan (zonder lak) maar die koplampen waren op een gegeven moment echt te erg verweerd, dus nieuwe erin gezet die ook niet meer vergelen als het goed is.
Zeggen ze maar doen ze allemaal wel nog na verloop van tijd. Lak heb je gewoon nodig, schuren kun je maar beperkt doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Joopieboy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:38:
[...]

Met deze tip zelf ook maar eens aan de slag gegaan met die 2K lak, omdat gewone blanke lak al snel of afbladdert of snel niet meer zo mooi is. De auto van mijn vriendin was een mooi oefenproject hiervoor. :P
[Afbeelding]
Jaar of 3 geleden of zoiets gepolijst door de dealer, nooit een coating overheen gezet dus dat ging weer hard achteruit en met de aankomende donkere dagen en APK tijd om het op te knappen.

Schuurpad op de boormachine, goed nat houden en voorzichtig de verweerde laag eraf proberen te halen. Uiteindelijk begonnen op 1000 grit en zo teruggewerkt:
[Afbeelding]
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
En dan helemaal terugpolijsten, van een groffe pad en een zware polijstpasta terug naar fijn:
[Afbeelding]
Heel ander gezicht zo:
[Afbeelding]
Dit keer een 2K lak geprobeerd voor de koplampen:
[Afbeelding]
Alles netjes afplakken:
[Afbeelding]
En voila:
[Afbeelding]
Wel lastige lak op te spuiten, hoek en afstand moet echt goed zijn. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik na een dag toch nog even heb gepolijst om het helemaal goed te krijgen. :) Je ziet nu dus echt niet dat er een coating op zit.
Mooi resultaat en je ziet het geeft veel eer van je werk.
Nadeel is dat als je dit eenmaal een keer gedaan hebt je ineens overal auto's met doffe koplampen ziet staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Bedankt voor je reactie.
ik heb ook nog een 125mm excenter schuurmachine (BO5041K).

Is dit dan geschikt:
Foampads medium + fine:

Compound:
https://www.carclean.com/nl/d-a-fine-polishing-compound.html

Sealant:
https://www.carclean.com/nl/acquafobia-spray-coating.html

Wat ik mis is gewoon een 'startsetje' met alles in 1...
Alvast bedankt voor de hulp!
Die Rupes pad (en machines) zijn goed. Vraag is een beetje of 125mm niet alsnog te groot is voor een motor. Ik doe ook wel eens motoren en die doe ik helemaal met m'n Rupes Nano daar kunnen pads op van 30mm tot 70mm.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet met een grote polijstmachine kan, maar je zit jezelf op een kleinere motorfiets echt extreem in de weg. Dan zou ik persoonlijk nog eerder kiezen voor handmatig werken voor de moeilijke stukken en de machine voor de grotere stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MikeOO schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:10:
[...]

Mooi resultaat en je ziet het geeft veel eer van je werk.
Nadeel is dat als je dit eenmaal een keer gedaan hebt je ineens overal auto's met doffe koplampen ziet staan >:)
Haha ja dat klopt, en dat zijn er stiekem veel. :X
ConZito schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:44:
[...]

Die Rupes pad (en machines) zijn goed. Vraag is een beetje of 125mm niet alsnog te groot is voor een motor. Ik doe ook wel eens motoren en die doe ik helemaal met m'n Rupes Nano daar kunnen pads op van 30mm tot 70mm.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet met een grote polijstmachine kan, maar je zit jezelf op een kleinere motorfiets echt extreem in de weg. Dan zou ik persoonlijk nog eerder kiezen voor handmatig werken voor de moeilijke stukken en de machine voor de grotere stukken.
Motoren hebben vaak zeer zachte lak, ook veel kunststof, daar kun je met de hand nog wel doen idd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:42:
Kom ik weer met mn mirka:
https://www.poetsenpolijs...jstset-polijsten-schuren/

Ik heb afgelopen week deze gekocht: https://www.carclean.com/...e-glass-polish-250ml.html maar nog niet gebruikt. Keep you posted. :)
Even mezelf quoten:
Die sonax profiline glass polish werkt!
Diepe krassen: nee.
Haarlijntjes, watervlekken, etsplekken: ja.

Wat ik geleerd heb: het duurt langggggg en je moet geduld hebben. Zijruitje ben je zo een half uur mee zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommbe
teacher schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Even mezelf quoten:
Die sonax profiline glass polish werkt!
Diepe krassen: nee.
Haarlijntjes, watervlekken, etsplekken: ja.

Wat ik geleerd heb: het duurt langggggg en je moet geduld hebben. Zijruitje ben je zo een half uur mee zoet.
Glas is inderdaad extreem hard. Zelf ook ondervonden dat diepere krassen zo goed als onmogelijk te verwijderen zijn. Lichte krassen en watervlekjes zijn inderdaad wel te verwijderen.Heb zelf CarPro Ceriglass gebruikt voor mijn ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

teacher schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:59:
Van deze:
https://www.carclean.com/...ines/polijst-pads/monello
Kan je kiezen uit geel / oranje en wit / zwart, waarbij ze aflopen in polijstgraad.
Eea hangt af van wat je wil verwijderen. Geel en oranje gebruik je voor krasjes, wit en zwart voor kleine haarlijntjes em hologrammen.

Van deze:
https://www.carclean.com/...?product_list_order=price
Mezzo en finale.

Sealant (met een beetje wax voor de extra glims)
https://www.carclean.com/...arnauba-sample-120ml.html
Klein flesje, maar ruim genoeg voor een motor.

Andere optie is op met de hand je lak op te knappen.
Met https://www.carclean.com/...ect-ultra-2in1-250ml.html (2 in 1, dus snel klaar)
Of https://www.carclean.com/...imate-compound-450ml.html (deze gebruik ik zelf)
Dan kan je er nog een lichte polish overheen doen, maar meestal is dat niet nodig.
Hiervoor gebruik je gewoon een microvezeldoek voor opbrengen, poetsen en afnemen.
Wil je iets meer actie, gebruik je een gewoon een handpad: https://www.carclean.com/...n/handapplicators/monello
Overweeg dit wel: Zeker omdat een motor veel kleine oppervlakken heeft, is werken met een machine lastig.

Dan nog de poorboys ex eroverheen, of bijvoorbeeld deze:
https://www.carclean.com/...id-sealant-wax-500ml.html

Enneh.. er zijn heel veel merken en heel veel smaakjes in poetsland, zoals je al gemerkt had. Er zit enorm veel overlap in de functionaliteit van de consumentenproducten en vaak komt het neer op persoonlijke voorkeur.
ConZito schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:44:
[...]

Joopieboy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:08:
[...]

Haha ja dat klopt, en dat zijn er stiekem veel. :X

[...]

Motoren hebben vaak zeer zachte lak, ook veel kunststof, daar kun je met de hand nog wel doen idd. :)
Bedankt voor jullie reacties! Ziet er uit alsof het met een grote schuurmachine toch onhandig werken is, en dat kan ik me ook wel voorstellen.
Met de hand lijkt me dan toch beter. Al is het naar mijn gevoel meer werk en minder effectief :+
En hoe zijn de gedachte over een dergelijk setje op een boormachine?
https://www.polijstweb.nl/polijstset-voor-lak-75-mm.html

Hoe zit het dan bijvoorbeeld met stickers op de kuip? Kan ik daaromheen werken? nieuw setje stickers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommbe
Sjoerdfoto schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties! Ziet er uit alsof het met een grote schuurmachine toch onhandig werken is, en dat kan ik me ook wel voorstellen.
Met de hand lijkt me dan toch beter. Al is het naar mijn gevoel meer werk en minder effectief :+
En hoe zijn de gedachte over een dergelijk setje op een boormachine?
https://www.polijstweb.nl/polijstset-voor-lak-75-mm.html

Hoe zit het dan bijvoorbeeld met stickers op de kuip? Kan ik daaromheen werken? nieuw setje stickers?
Naar mijn mening wat ongemakkelijk in gebruik, weinig controle tijdens het polijsten met een boormachine. Best is een excentrisch of dual action machine. Ik denk ook dat je daarmee hologrammen gaat maken. Eventueel napolijsten met de hand zou de hologrammen wel kunnen verwijderen.

Indien de stickers in goede staat zijn kan je die ook perfect polijsten, al regelmatig gedaan en nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Als je veel ervaring hebt met polijsten kan je een boormachine gebruiken, maar ik raad het af als je nog nooit met een rotary hebt gewerkt, en ook voor grote stukken, maar dat is nu niet aan de orde. Daarnaast kan het snel te snel gaan met een boormachine. Oh en boormachine, accutol, niet zo'n old-school kabel-unit.

Wat betreft stickers, hangt nogal van de kwaliteit af. Goede dikke vinyl stickers blijven veelal goed zitten en dat gaat prima met polijsten als ze door en door gekleurd zijn. Goedkopere plakplaatjes waar je het niet zeker weet zou ik omheen werken. Meestal zijn af-fabriek stickers van voldoende kwaliteit. Neemt niet weg dat stickers zacht zijn, dus begin rustig :)

[ Voor 9% gewijzigd door ConZito op 24-08-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

evol

hello world

Heeft iemand hier een idee wat dit kan zijn op mijn lak? Klikbaar voor groot formaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFPzs15XtIAHT3vX9B6ao328QPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqQ50rJdnjjJv6u9Q7cH8sY8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-bxTfxiA6_DtzPQlxqBLJGp_70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uP7ahDH9zy8U4gKpZIZV9wr9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzWOYEkq0nBETPuYqw2oT_6dVSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsYkIu9sqEHy857F0m9ucevN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1cHBlDTrGfE5StXpeB-YCGuRNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjO9aqsynM245u81mRduQIpY.jpg?f=fotoalbum_tile

De medewerker van de carwash (sorry...ben zelf niet echt een detailer, wel prachtig wat er bereikt wordt!) wees me er op.
Het lijken bordeaux rode spatjes over de gehele voorkant en een paar plekjes op de zijkant van de auto. Het ligt er echt op en ik krijg het niet weg gekrabt. Spiritus en wd40 geprobeerd (die laatste als tip bij teer), maar zonder succes.

Mijn dealer waar de auto onlangs een beurt kreeg zou me nog terugbellen voor een afspraak bij hun poetser maar tot op heden niets vernomen. De ene verkoper dacht aan hars, maar de andere verkoper ontkrachtte dat weer omdat de kleur niet klopte (hars zou transparanter zijn).

Lastig te beoordelen natuurlijk zo maar heeft iemand enig idee?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:08

Kraz

Saving the world

evol schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:17:
Heeft iemand hier een idee wat dit kan zijn op mijn lak? Klikbaar voor groot formaat.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

De medewerker van de carwash (sorry...ben zelf niet echt een detailer, wel prachtig wat er bereikt wordt!) wees me er op.
Het lijken bordeaux rode spatjes over de gehele voorkant en een paar plekjes op de zijkant van de auto. Het ligt er echt op en ik krijg het niet weg gekrabt. Spiritus en wd40 geprobeerd (die laatste als tip bij teer), maar zonder succes.

Mijn dealer waar de auto onlangs een beurt kreeg zou me nog terugbellen voor een afspraak bij hun poetser maar tot op heden niets vernomen. De ene verkoper dacht aan hars, maar de andere verkoper ontkrachtte dat weer omdat de kleur niet klopte (hars zou transparanter zijn).

Lastig te beoordelen natuurlijk zo maar heeft iemand enig idee?
Het lijkt meer op echte verfspetters.
Niet in de buurt van een buurman geweest die z’n schuur opnieuw heeft gelakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Oude hars. Gaat het eraf met een doekje met alcohol/spiritus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Zelf heb ik goede ervaring met Valma harsverwijderaar @teacher

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 07:33

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Het lijkt op de vlekjes die ik ook op mijn auto krijg als die onder de Platanen (bomen) heeft gestaan. De vlekjes worden na een tijdje hard en krijg je er niet af met gewoon wassen. Wel met hard boenen of kleien. Nu mijn auto in de Geyon kwartscoating staat hechten de vlekjes niet meer makkelijk is een wasbeurt voldoende.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

evol

hello world

Dank voor de reacties en tips. Van het weekend nog eens wat proberen en anders toch maar eens langs een detailer in de buurt.

Er lijkt in elk geval hoop dat het er wel af te krijgen is.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommbe
Ik heb veel goede ervaringen met Carpro Tar X. Om het even of het gaat om hars, sap of teer, krijg je er allemaal mee af. Zelfs eens een video gezien waarmee ze er graffiti mee verwijderen. Moesten het verfspetters zijn, zou het ook wel eens effectief kunnen zien. Misschien wel het proberen waard.

[ Voor 10% gewijzigd door tommbe op 12-09-2020 13:00 ]

• deepbass909

deepbass909

Klein beetje in lijn met de vorige vraag, hoe krijg je een dikke laag oude tectiel goed weg?

Vooral tectiel dat door olie half opgelost is (en dus niet weg te steken is), is een uitdaging. Een deel is redelijk tot goed bereikbaar (onderdelen die van de auto gehaald kunnen worden bijv.) maar veel zit onder de auto.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50255250722_410ba50808_b.jpg
De bodem van de auto hoort dezelfde kleur te zijn als het grijze/gele in de tunnel, maar zo'n beetje alles wat zwart is, zit onder een laag tectiel. Dit hoeft niet 100% weg, maar onderdelen die ik demonteer voor revisie wil ik wel schoon maken, zoals deze draagarm:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50116642877_6c83082645_b.jpg
Vanwege de hoeveelheid, hardheid en dikte van de laag, is gebruik van oplosmiddelen eigenlijk geen oplossing (pun intended), mechanisch verwijderen lijkt een betere oplossing, maar hoe?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tectyl kan je oplossen met wasbenzine / diesel / oid.
Maar een "underbodycoating" is meestal een rubber oid. Droogijsstralen, of stoomcleaner?

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-09 16:11
Elbow grease. Zo veel mogelijk eraf schrapen met een oud plamuurmes of verfschraper, en daarna met wasbenzine of thinner er achteraan.

Smerig klusje, succes. Indien nodig helpt bij dikke lagen warm maken met een verfstripper.

• deepbass909

deepbass909

teacher schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:32:
Tectyl kan je oplossen met wasbenzine / diesel / oid.
Maar een "underbodycoating" is meestal een rubber oid. Droogijsstralen, of stoomcleaner?
Het is 100% tectiel, het lost direct op in olie of benzine. Droogijsstralen heb ik al aan gedacht. Zou het een rubberachtige coating zijn geweest, was het minder een punt geweest.
sebastiaan3 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:39:
Elbow grease. Zo veel mogelijk eraf schrapen met een oud plamuurmes of verfschraper, en daarna met wasbenzine of thinner er achteraan.

Smerig klusje, succes. Indien nodig helpt bij dikke lagen warm maken met een verfstripper.
Plamuurmessen en verfschrapers ga ik niet gebruiken, de originele coating wil ik niet beschadigen en met metalen schrapers. Maar voor subframe en draagarmen is dat nog wel een oplossing, die krijgen sowieso een nieuwe poedercoating voor het weer gemonteerd wordt.

Belangrijkste deel voor mij is in ieder de motorruimte, dat is zichtbaar en wil ik zo netje mogelijk zien te krijgen.

• Joosie200
  • Niet online
Heeft het nut om met een dap en/of rotary aan de slag te gaan? Of is dit een enkeltje autospuiterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klE6qedQJiiZ0d0_Y8ZWtDp-r2I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AACpYiKA1OubmRFRUxk1i2Lx.jpg?f=user_large

Deze vogelpoepplekken hebben in de lak ingevroten en de voorbumper is het slachtoffer op dezelfde manier van alle inkomende insecten toen ik mijn auto al kocht. Vroeg me af of een polijst sessie hier nog eea in kan herstellen of niet.

Krassen herstellen wil nog wel, maar op al die plekken voel je gewoon dat de buitenste laklaag weg is. Of je dan al op de blanke lak zit geen idee maar ben benieuwd of ik er nog iets aan kan doen.

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 12:45
Als de blanke lak weg is kun je daar helemaal niets meer mee. Enkel opnieuw spuiten. :)

M3P 24'

• Joosie200
  • Niet online
Vissa66 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:02:
Als de blanke lak weg is kun je daar helemaal niets meer mee. Enkel opnieuw spuiten. :)
En hoe weet je zeker dat die laag weg is? Is de blanke lak de buitenste laag? Scheelt dat het de motorkap is.. richting de sloop en kijken of ik daar een zilver metallic versie kan vinden met ingedeukte deuren oid. Motorkap eraf en overzetten maar dus. Denk dat het opnieuw laten spuiten een duurder geintje is.

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 12:45
Blanke lak is inderdaad de toplaag, als ik de foto zo bekijk durf ik wel te zeggen dat die laag compleet weg is. :P

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Joosie200 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:35:
Heeft het nut om met een dap en/of rotary aan de slag te gaan? Of is dit een enkeltje autospuiterij?

[Afbeelding]

Deze vogelpoepplekken hebben in de lak ingevroten en de voorbumper is het slachtoffer op dezelfde manier van alle inkomende insecten toen ik mijn auto al kocht. Vroeg me af of een polijst sessie hier nog eea in kan herstellen of niet.

Krassen herstellen wil nog wel, maar op al die plekken voel je gewoon dat de buitenste laklaag weg is. Of je dan al op de blanke lak zit geen idee maar ben benieuwd of ik er nog iets aan kan doen.
Je kan proberen met wetsanden en in verschillende stappen polijsten om dit terug te werken naar 90% beter. Alleen geef ik je weinig kans. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
Voor de puristen misschien "meh", maar ik vind het ook wel eens leuk om te delen wat je gewoon met +/- 3 uurtjes elbow grease en hele simpele spullen kunt bereiken met een auto uit 2006.

Gebruikte spullen:

- Gewone tuinslang
- 2 emmers, 1 met sop en 1 met vers water (nee geen grit guard, ik weet dat dat vloeken in de kerk is hier :P)
- Turtle wax basic shampoo en shine
- Microvezel washandschoen
- Microvezel droogdoek
- Turtle wax velgenreiniger (van dat spul wat rood wordt)
- 2 borstels
- 2 microvezel doekjes
- Glassex :P

Al met al gezien de leeftijd van de auto niet ontevreden met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_1.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_2.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_3.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_4.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_5.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_6.JPEG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/lexus_2020_7.JPEG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:59:
[...]

Je kan proberen met wetsanden en in verschillende stappen polijsten om dit terug te werken naar 90% beter. Alleen geef ik je weinig kans. :)
Mja, zo'n idee had ik al. Moet ook zeggen dat mij dit niet opviel tijdens het bekijken van de auto. Waarom? Lag onder een laag stof en viel toen niet zo op.
KnoxNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:42:
Voor de puristen misschien "meh", maar ik vind het ook wel eens leuk om te delen wat je gewoon met +/- 3 uurtjes elbow grease en hele simpele spullen kunt bereiken met een auto uit 2006.
Mooie foto's en prima resultaat toch? Voor wassen en waxen hoef je niet veel kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
Joosie200 schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:57:
[...]

Mooie foto's en prima resultaat toch? Voor wassen en waxen hoef je niet veel kwijt te zijn.
Thanks, maar er is dus niet eens wax aan te pas gekomen :) Echt alleen de basic shampoo en shine.

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/4504012/s01/424x424/origin.png

https://www.praxis.nl/tui...CZbSfw4Au9YcaAimnEALw_wcB

[ Voor 36% gewijzigd door KnoxNL op 13-09-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:15

2d0

KnoxNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:54:
[...]

Thanks, maar er is dus niet eens wax aan te pas gekomen :) Echt alleen de basic shampoo en shine.

[Afbeelding]

https://www.praxis.nl/tui...CZbSfw4Au9YcaAimnEALw_wcB
Moet je nagaan als je nog wax gebruikt wat dan het resultaat is. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:15

2d0

Joosie200 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:35:

[Afbeelding]

Als je aan een lakdikte meter kunt komen dan kan je de verfdikte meten op verschillende punten op de motorkap. Mocht je geen lakdikte meter hebben, mogelijk is er een garage of detailer in de buurt die een meter heeft. Dan kan je het daar laten meten. Op aliexpress zijn er ook lakdikte meters te verkrijgen. Ik heb geen idee of dat iets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Netjes! Zou alleen de banden even nalopen met een dressing ;)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gebruikte spullen:

- Gewone tuinslang
- 2 emmers, 1 met sop en 1 met vers water (nee geen grit guard, ik weet dat dat vloeken in de kerk is hier :P)
- Turtle wax basic shampoo en shine
- Microvezel washandschoen
- Microvezel droogdoek
- Turtle wax velgenreiniger (van dat spul wat rood wordt)
- 2 borstels
- 2 microvezel doekjes
- Glassex :P

Al met al gezien de leeftijd van de auto niet ontevreden met het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Juist leuk om dit soort dingen te delen! Gaat om het plezier wat je eraan beleefd en dat je je auto netjes bijhoud. Tip voor de volgende keer, nu ben je 3 uur bezig geweest. Investeer de volgende keer in een goeie wax, dan heb je hem in 1/3e tijd weer helemaal netjes. :) En dan geen Turtle Wax, maar bv een Collinite 845. Daar heb je echt veel en lang plezier van. :)

Microvezeldoeken bij de Action halen is voldoende voor zoiets, en de Collinite doe je erg lang mee mits je het een beetje zuinig aanbrengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 14-09-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Joopieboy schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:48:
[...]

En dan geen Turtle Wax, maar bv een Collinite 845.
Waarom geen turtle? Ik heb nu 845 en wilde Turtle (de nieuwe serie ofc) juist gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 21:29

_Brad_

Wax fanaat

De nieuwe lijn van Turtle wax is inderdaad een mooi alternatief.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 16:06
Iemand tips wat betreft een non abrasive wax voor een zwarte non metallic kleur? Die Collinite (wat hierboven ook al is vermeld) scoort erg goed zag ik. Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Card Nox schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:40:
[...]

Waarom geen turtle? Ik heb nu 845 en wilde Turtle (de nieuwe serie ofc) juist gaan proberen.
Schijnt wel beter te zijn, zelf geen ervaring mee persoonlijk maar van de ervaring die is lees is dat het een aantal maanden afhankelijk van hoe het aangebracht wordt blijft zitten. De Collinite kan makkelijk een jaar overbruggen, ook bij meer kilometers. :) Dus zolang ik niet hoor dat er iets wat net zo makkelijk en fijn werken is, zo een harde beading en standtijd heeft ga ik ook niks anders proberen of adviseren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Ik wax halfjaarlijks met Collinite 845 en tussendoor bij wasbeurten (eens in de maand a eens in de twee maanden) Turtle Wax Hybrid Sealant spray wax. Erg tevreden over het resultaat, alleen de Hybrid sealant klinkt makkelijker dan hij is - je moet nog steeds flink uitpoetsen. Het resultaat mag er zijn, voor de beading liefhebbers:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Wat eventueel ook een prima bescherming is en zeer makkelijk in gebruik (spray on and dry) is de Sonax BSD. Mijn ervaring is dat de bescherming met gemak 3 maanden aanhoud en zelfs tot 6 maanden (afhankelijk van het aantal kilometers en weersomstandigheden). Kost je geen drol en is erg zuinig in gebruik. Dit kan je overal op aanbrengen (lak, trims, velgen) en geen vlekken. Beading en sheeting is erg goed te noemen.

Ik kon even geen daglicht foto vinden van mijn auto maar hier zat de Sonax BSD er zeker al een maand op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KvWIsidtgJFj-sIsJOaUr7ZfPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBzjWEH6954lKuO8gbb7YsQt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Joopieboy schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:34:
[...]
De Collinite kan makkelijk een jaar overbruggen, ook bij meer kilometers. :)
Dan doe ik iets fout, na 6 maanden is het mooie er wel weer vanaf. Ik doe overigens 1 laag met een DAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Card Nox schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:48:
[...]

Dan doe ik iets fout, na 6 maanden is het mooie er wel weer vanaf. Ik doe overigens 1 laag met een DAP.
2 lagen hier en regelmatig wassen met een voedende shampoo. En zorgen je auto goed ontvet is en schoon is voordat de nieuwe wax erop gaat. :)

Ik kan de wax 1,5 jaar gebruiken als die continue binnen staat trouwens met tussendoor wat Red Mist als boost het laatste half jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Joopieboy op 15-09-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
renzo4000 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:05:
Wat eventueel ook een prima bescherming is en zeer makkelijk in gebruik (spray on and dry) is de Sonax BSD. Mijn ervaring is dat de bescherming met gemak 3 maanden aanhoud en zelfs tot 6 maanden (afhankelijk van het aantal kilometers en weersomstandigheden). Kost je geen drol en is erg zuinig in gebruik. Dit kan je overal op aanbrengen (lak, trims, velgen) en geen vlekken. Beading en sheeting is erg goed te noemen.

Ik kon even geen daglicht foto vinden van mijn auto maar hier zat de Sonax BSD er zeker al een maand op:
[Afbeelding]
Ik gebruik de Sonax BSD altijd om even snel vogelpoep / andere troep lokaal te verwijderen. Wist niet dat het ook spraywax was, thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Dan had je vast al heel lokaal moeten merken dat daar sterke beading en sheeting aanwezig was ;) . Je kan BSD echt als "los staande spray wax" gebruiken. Oftewel auto in de basis goed reinigen (wassen, kleien, polijsten, ontvetten) en dan BSD erop. Dan zul je echt een lange standtijd halen. Ik gebruik hem zelf als drooghulp en booster; oftewel tijdens mijn wasbeurten spray ik een beetje op de lak om het vervolgens te drogen. Drogen gaat dan iets makkelijker en je boost de bescherming weer aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EVvj8kzokpyZCDemaUeTUVAteM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHZTYxIYO1FzneSGXRPOR8ex.jpg?f=fotoalbum_large

Een plaatje omdat het kan... :Y

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 12:51
Roenie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:16:
Joosie200 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:37:
Hebben jullie misschien een linkje naar de betreffende 'waffle weave' doek op de de Action website?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Spixo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:41:
[...]

[...]

Hebben jullie misschien een linkje naar de betreffende 'waffle weave' doek op de de Action website?
Nee, maar het ligt bij de autospullen, kost een paar euro en is de gele uitvoering van de PB doek. Kan niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Een paar weken geleden heb ik hier een aantal vragen gesteld m.b.t. het polijsten van de motorfiets.
Dit is nog niet gebeurd, en ook nog geen spullen besteld.

Wel gaat er nog iets anders spelen, namelijk dat ik ook een Caddy heb (rood). De lak van de voorbumper en motorkap is wat verweerd/dof. Nu was daar iemand met een blik commandant gisteren, en die zwoer erbij. Hij heeft een stukje gedaan en dat ziet er best goed uit.
Nu lees ik op internet in 'poetsland' dat commandant wel iets is uit het verleden, en je beter wat minder aggressiefs en mooiers kan gebruiken.
Daarnaast, op een caddy is een polijstmachine wel een handig iets i.t.t. een motorfiets.
Ik heb dus de Makita BO6050 machine.

Tijd voor een setje 150mm pads, poetsmiddel? En kan ik dan de pads met de hand uitvoeren op de motorfiets en machinaal op de caddy?

• tommbe
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:07:
Een paar weken geleden heb ik hier een aantal vragen gesteld m.b.t. het polijsten van de motorfiets.
Dit is nog niet gebeurd, en ook nog geen spullen besteld.

Wel gaat er nog iets anders spelen, namelijk dat ik ook een Caddy heb (rood). De lak van de voorbumper en motorkap is wat verweerd/dof. Nu was daar iemand met een blik commandant gisteren, en die zwoer erbij. Hij heeft een stukje gedaan en dat ziet er best goed uit.
Nu lees ik op internet in 'poetsland' dat commandant wel iets is uit het verleden, en je beter wat minder aggressiefs en mooiers kan gebruiken.
Daarnaast, op een caddy is een polijstmachine wel een handig iets i.t.t. een motorfiets.
Ik heb dus de Makita BO6050 machine.

Tijd voor een setje 150mm pads, poetsmiddel? En kan ik dan de pads met de hand uitvoeren op de motorfiets en machinaal op de caddy?
Pads voor machinaal gebruik zijn nogal moeilijk handmatig te hanteren. Ze zijn gewoonlijk niet zo flexibel omdat ze op een vlakke backing plate bevestigd dienen te worden. Een pad van 150mm zou ook wat groot zijn om met de hand te verwerken.

De gele polijstpads van rupes werken voor mij altijd super. Dat in combinatie met carpro reflect of eventueel fixer (is net wat sterker) zal zeker de klus klaren. Maandje geleden nog een hele doffe, rode Audi 80 gedaan met deze producten. ;)

Dit is wat ik gebruikt heb:
https://cardetail.be/prod...m-auto-polijstschijf-fine
https://cardetail.be/prod...assen-polijstpasta-polish
https://cardetail.be/prod...ta-medium-compound-polish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een blauwe Tesla Model 3. Helaas is de lak niet het sterkste punt van de auto. Heeft iemand een tip voor niet al te dure shampoo en eventueel was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 12:06

Denko

|{ing Øf ßlitz

tdn135 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:13:
Ik heb een blauwe Tesla Model 3. Helaas is de lak niet het sterkste punt van de auto. Heeft iemand een tip voor niet al te dure shampoo en eventueel was?
Ik zou beginnen met 2 emmers, 2 was handschoenen (1 lak en 1 velgen, nooit mixen)
Als shampoo : born to be mild, gyeon bathe+ komen goed uit de lak, anders iets van meguiars, gold class is solide.
Als wax: colinite 845 of fusso99 12 months zijn allenei erg goed. Wel wat microvezel doeken meenemen om het af te nemen. Veel plezier.

Edit: begrijp me goed, er zijn bergen stappen die je meer kan doen, velgenborstels, interieurdressing, polijsten etc. Maar voor je eraan begint, haal een goed setje zoals hierboven beschreven en kijk of je de moeite ervoor wilt doen voor je verder gaat met aankopen enzo

[ Voor 18% gewijzigd door Denko op 05-10-2020 21:39 ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

tdn135 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:13:
Ik recycle even een post van 2 pagina's terug:

Emmertje heb je zelf wel, liefst een grote.

Hier was je je auto een jaar lang mee:
https://www.carclean.com/...-wash-shampoo-1892ml.html

Lekker soppen met een washandschoen:
https://www.carclean.com/nl/monello-thick-mitt.html

Beetje drogen:
https://www.carclean.com/...drying-towel-70x80cm.html

Spraywax, snel en makkelijk:
https://www.carclean.com/...imate-quik-wax-450ml.html
(Hoef je niet elke keer te gebruiken, eens per 6 weken oid is prima)

Lekker uitwrijven:
https://www.carclean.com/...drying-towel-45x45cm.html

Voor de velgen pak je een oude keukendoek en die sop je als laatste af. Even drogen met een andere oude doek, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:24
renzo4000 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:05:
Ik gebruik hem zelf als drooghulp en booster; oftewel tijdens mijn wasbeurten spray ik een beetje op de lak om het vervolgens te drogen. Drogen gaat dan iets makkelijker en je boost de bescherming weer aanzienlijk.
Dus als de auto nog nat is spray je het er al op, en dan droog je'm? Interessant. Ik droog 'm nu altijd eerst af en dan ga ik net de spraywax aan de gang.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Beide kan. In jouw geval gebruik je het meer als een opzich zelf staande wax. Ik gebruik het als booster en drooghulp. Bedenk wel dat mijn auto in de bescherming staat en dat het meeste water netjes van de lak sheet en hij dus niet heel erg nat is. Google er maar eens op, veel detailers die zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
Hallo, Even wat stof afblazen van dit topic.

Momenteel poets ik de auto op de volgende manier.
-Afspoelen
-Met de hand wassen Meguiars Gold Class Wash met een Washmitt en de insecten met Q²M Bug and Grime
-Afspoelen
-Drogen met droogdoek
-Wax Collnite 845

Nu doe ik soms tussen het drogen en waxen kleien met een kitje van Mequiars maar niet elke keer.

Nu merk ik dat de Collnite 845 erg lang blijft zitten maar ik heb geen behoefte om elke keer na het wassen de auto opnieuw in te waxen omdat het behoorlijk tijdrovend is.
Wat voor product raden jullie aan om na het wassen de wax te "voeden"? Ik heb zelf wel rond gekeken op Carclean maar ik zie door de bomen het bos niet meer.....
Moet ik nou een Glaze hebben of een detailer of..... ? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
joshje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:52:
Hallo, Even wat stof afblazen van dit topic.

Momenteel poets ik de auto op de volgende manier.
-Afspoelen
-Met de hand wassen Meguiars Gold Class Wash met een Washmitt en de insecten met Q²M Bug and Grime
-Afspoelen
-Drogen met droogdoek
-Wax Collnite 845

Nu doe ik soms tussen het drogen en waxen kleien met een kitje van Mequiars maar niet elke keer.

Nu merk ik dat de Collnite 845 erg lang blijft zitten maar ik heb geen behoefte om elke keer na het wassen de auto opnieuw in te waxen omdat het behoorlijk tijdrovend is.
Wat voor product raden jullie aan om na het wassen de wax te "voeden"? Ik heb zelf wel rond gekeken op Carclean maar ik zie door de bomen het bos niet meer.....
Moet ik nou een Glaze hebben of een detailer of..... ? 8)7
Als je kleid gaat de wax er van af.
Na het wassen zou je niet na 6 weken weer moeten waxen. Zeker niet als je 845 gebruikt. Tenzij je dus kleid.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
PM_Petrol schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Als je kleid gaat de wax er van af.
Na het wassen zou je niet na 6 weken weer moeten waxen. Zeker niet als je 845 gebruikt. Tenzij je dus kleid.
Nee idd, dat doe ik ook niet. Kleien heb ik nu 1x gedaan.
Ik zoek meer een product die ik na het wassen over de wax kan doen.
Stel ik heb de auto gewassen en gewaxt en 3 weken later wil ik hem alleen wassen en dan de wax "voeden".
Pagina: 1 ... 89 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.