ik heb ook die MJCC foam canon pro. Gaat als de brandweer op mijn kaercherBertP schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:38:
@DatBassie Als je wat langer kan wachten dan kan je bij aliexpress de mjjc foam cannon aanschaffen dan ben je ergens rond de €20-30 verder.
Hoi,
Deze week komt er veel spul binnen bij mij om de auto goed te poetsen en te polijsten..
Ik heb ook 2 rollen afplak-tape meebesteld om wat dingen af te kunnen plakken..
Wat plakken jullie zoal af?
Op dit moment denk ik aan rubbers, kunstof delen (trims), en verlichting..
Nog meer dingen die ik moet afplakken voor ik ga polijsten?
Deze week komt er veel spul binnen bij mij om de auto goed te poetsen en te polijsten..
Ik heb ook 2 rollen afplak-tape meebesteld om wat dingen af te kunnen plakken..
Wat plakken jullie zoal af?
Op dit moment denk ik aan rubbers, kunstof delen (trims), en verlichting..
Nog meer dingen die ik moet afplakken voor ik ga polijsten?
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Zie bijvoorbeeld het volgende topic van carclean: https://forum.carclean.co...-schilderstape-ook.11265/
Geeft een indruk waar je zoal aan moet denken.
Geeft een indruk waar je zoal aan moet denken.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Nadeel van polijststof en wax-en is dat het overal gaat zitten en het weer lastig te verwijderen is. Dus de tijdsinvestering betaalt zich echt weer ruimschoots terug
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
In de toekomst graag geen spam meer quoten.
[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 11-06-2020 09:25 ]
M3P 24'
@verstappen33 : voor die grill pak je gewoon een oude krant, maakt hem redelijk op maat en plakt het dan rondom vast. scheelt je veel tape.
Over de wielen en ruiten doe ik altijd een opengeknipte grijze vuilniszak.
Over de wielen en ruiten doe ik altijd een opengeknipte grijze vuilniszak.
Voor mijn nieuwe motor met matte lak ben ik van plan om te gaan drogen met een blower ipv een doek om zo minder aanraking met de matte lak te hebben. omdat krasjes op een matte lak niet meer te maskeren zijn.
Lang getwijfeld om bij carclean de monello meastro te kopen voor 185 euro maar dat is best een hoop geld.
Nu heb ik zojuist bij Amazon een Honden Föhn gekocht wat dezelfde werking heeft. Echter kost deze maar 60 euro
:strip_exif()/f/image/vpeuEaU3wPVGnahlRph8z1oA.jpg?f=fotoalbum_large)
En mocht het nou echt niet werken kan ik er nog altijd mijn labrador mee droog föhnen
Lang getwijfeld om bij carclean de monello meastro te kopen voor 185 euro maar dat is best een hoop geld.
Nu heb ik zojuist bij Amazon een Honden Föhn gekocht wat dezelfde werking heeft. Echter kost deze maar 60 euro
:strip_exif()/f/image/vpeuEaU3wPVGnahlRph8z1oA.jpg?f=fotoalbum_large)
En mocht het nou echt niet werken kan ik er nog altijd mijn labrador mee droog föhnen
:strip_exif()/f/image/loI50iWhvrLgdL9d3Aab01XO.jpg?f=fotoalbum_large)
@schumi1986, ben benieuwd naar je ervaring. Heb het zelf ook overwogen maar vond het wat duur tov een mf handdoek maar 60 euro is goed te doen.
Weet iemand waar ik toevallig een autolak ontvetter kan kopen in een winkel? Was van plan om te gaan polijsten zie ik dat de fles op is. Mij is het altijd aangeleerd om na het polijsten het te gebruiken en vervolgens een wax aan te brengen of denken jullie hier anders over?
Zeker een ontvetter gebruiken na polijsten. Dit maakt de standtijd van de wax langer. Bijv Gyeon Prep
't is een hobby ...
Ik zal mijn ervaring hier plaatsen, ben zelf ook erg benieuwdCard Nox schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:49:
@schumi1986, ben benieuwd naar je ervaring. Heb het zelf ook overwogen maar vond het wat duur tov een mf handdoek maar 60 euro is goed te doen.

Hoe lang kan je poetsspul bewaren als ze al geopend zijn? Heb mijn huidige auto verkocht, maar mijn stellingkast staat vol met waxen, glaze, sealants etc.
@Knamix, ik zou geen risico nemen en zsm een nieuwe auto kopen 🤣
Kan best wel erg lang hoor, vaak een kwestie van even goed schudden, of even in een pannetje warm water dat het weer vloeibaar wordt en ook weer even goed mengen. Dikke prima. Heb hier nog een kast vol met spullen vanuit de tijd van @M3rcury en toen ik nog actief met auto's bezig was, en veel is nog gewoon te gebruiken.Knamix schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:57:
Hoe lang kan je poetsspul bewaren als ze al geopend zijn? Heb mijn huidige auto verkocht, maar mijn stellingkast staat vol met waxen, glaze, sealants etc.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat laat ik passeren hahaha 🤣Card Nox schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:14:
@Knamix, ik zou geen risico nemen en zsm een nieuwe auto kopen 🤣
Heb mezelf beloofd om 1 jaar lang door te sparen voor een auto en die dan goed te onderhouden
Toch altijd een gevoel van 'loon na werken' als er een regenbui op je gesealde lak valt. Niemand die het snapt behalve detailers 
:strip_exif()/f/image/cfy21MXA3b1qNmP2wHIeNK1q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cfy21MXA3b1qNmP2wHIeNK1q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GpZZTFGVSPf4xRoGNWvzcV63.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad 😁. Wel jammer dat de laatste tijd veel stuifmeel in de lucht zit. Mijn zwarte auto lijkt na een regenbui op een panter vanwege de gele vlekken.renzo4000 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:07:
Toch altijd een gevoel van 'loon na werken' als er een regenbui op je gesealde lak valt. Niemand die het snapt behalve detailers
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat wil wat zeggen! Ik ben in 2014 volgens mij gestopt (2015 volgens de KvK)Joopieboy schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:24:
[...]
Kan best wel erg lang hoor, vaak een kwestie van even goed schudden, of even in een pannetje warm water dat het weer vloeibaar wordt en ook weer even goed mengen. Dikke prima. Heb hier nog een kast vol met spullen vanuit de tijd van @M3rcury en toen ik nog actief met auto's bezig was, en veel is nog gewoon te gebruiken.
No signature required.
Ik gebruik daar IPA voor. Of ben ik nu aan het vloeken hier?SlqmLqck schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 00:16:
Weet iemand waar ik toevallig een autolak ontvetter kan kopen in een winkel? Was van plan om te gaan polijsten zie ik dat de fles op is. Mij is het altijd aangeleerd om na het polijsten het te gebruiken en vervolgens een wax aan te brengen of denken jullie hier anders over?
Volgens mij bevatten de ontvetters van merken ook IPA. Misschien met een geurstof toegevoegd. Alcohol is iig een goede ontvetter.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Nee hoor, ik gebruik ook een mix van 20-30% IPA en een druppeltje APC.Roenie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Ik gebruik daar IPA voor. Of ben ik nu aan het vloeken hier?
Ik ben er een tijdje uit geweest qua detailing.
Is er een nieuw merk to-be?
Ik heb namelijk een nieuwe shampoo, compound (eventuele krassen), wax/sealant en interieurreiniger nodig.
Gebruikte altijd Poorboys.
Ik heb namelijk een nieuwe shampoo, compound (eventuele krassen), wax/sealant en interieurreiniger nodig.
Poor boys maakt nog altijd mooie dingen. Ken je Turtle, die maken blijkbaar ook goede spulletjes (de nieuwste lijn, kan even niet op de naam komen).
Anoniem: 235591
Bij de Action heb je van Sonax kleine flesjes voor anderhalf Euro of zo. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was. Schuimt goed, glijdt goed en maakt schoon met een glans.dmstr schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:56:
Sealants zijn er voldoende. PB maakt een goede maar vergt wel iets werk.
Compound/finisher van Menzerna. Ik heb div. polijstmiddelen en Menzerna is toch echt wel beter en makkelijker verwerkbaar dan de Monello lijn al lijken ze veel op elkaar.
Dat zijn de Hyrbid series van TW. En inderdaad die zijn erg goed te noemen, TW probeert hun slechte naam van de afgelopen jaren met zeer grote stappen weer goed te maken. Ik ben iig erg enthousiast hierover en je ziet dit ook terug in de vele reviews op de verschillende detailing fora.Card Nox schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:45:
Poor boys maakt nog altijd mooie dingen. Ken je Turtle, die maken blijkbaar ook goede spulletjes (de nieuwste lijn, kan even niet op de naam komen).
ja dat klopt daar ben ik ook al tegenaan gelopen.Superhandig en en de sprayers werken ook nog een goed.Anoniem: 235591 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:21:
[...]
Bij de Action heb je van Sonax kleine flesjes voor anderhalf Euro of zo. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was. Schuimt goed, glijdt goed en maakt schoon met een glans.
Ruitenreiniger erg handig voor onderweg.
Ik kan me vergissen maar Poorboys is voor mijn gevoel blijven hangen bij een jaar of 10 geleden. Ze gaan niet mee met de nieuwe ontwikkelingen heb ik het idee.
Daarbij valt me op dat vooral de Waxen een zeer beperkte houdbaarheidsdatum hebben.
Poorboys is bij mij uitgefaseerd.
Ik gebruik nog met plezier de Poorboys Spray & Gloss / Wipe. Erg fijn als drooghulp en net even die boost voor je beschermde laklaag. Feit blijft wel dat de PB producten als een van de makkelijkste te verwerken zijn van allemaal ... Maar goed, alle merken hebben zo hun toppers en downers in de productlijn. Kwestie van de juiste producten bij elkaar zoeken. Ik ben dan ook niet persé merkvast.
Ik ben nog steeds verslaafd aan poorboys qd+
Als drooghulp, of een mooie opfrisser, of als extra extra gloss na de wax.
Qua producten ben ik denk ik ook blijven hangen. Ik ben nog steeds verknocht aan meguiars nxt. Poets nog steeds met een dap 500 en monello
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VbjxqNEcoHYW2WRlUoDLnOhc.jpg?f=user_large)
Zoek nog eigenlijk een volle carnauba wax, de nxt tech wax is prima, maar toch meer een sealant. Die wil ik dus aftoppen voor "diepte".
Any thoughts?
Qua producten ben ik denk ik ook blijven hangen. Ik ben nog steeds verknocht aan meguiars nxt. Poets nog steeds met een dap 500 en monello

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VbjxqNEcoHYW2WRlUoDLnOhc.jpg?f=user_large)
Zoek nog eigenlijk een volle carnauba wax, de nxt tech wax is prima, maar toch meer een sealant. Die wil ik dus aftoppen voor "diepte".
Any thoughts?
[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 19-06-2020 00:58 ]
Wise enough to play the fool
Ik heb in het verleden vaak de combi Meguiar's NXT samen met Dodo Juice Light Fantastic soft wax gebruikt.
't is een hobby ...
Nou ik denk dat de verschillen ook marginaal zijn tussen de producten; in die zin. De laatste jaren zijn de sealants en de "keramische" producten sterk in opkomst gekomen die met name het erg goed doen in duurzaamheid.
Maar laten we wel wezen; in dit topic zitten vooral veel mensen die het leuk vinden om hun bolide regelmatig goed te wassen en een detailbeurt te geven. Dan is de langere standtijd al een stuk minder relevant.
Daarnaast komt glans niet standaard uit een potje of sprayflacon; alles hangt af van je basis. Oftewel is je lak goed gekleid, gepolijst en gewassen.
Maar laten we wel wezen; in dit topic zitten vooral veel mensen die het leuk vinden om hun bolide regelmatig goed te wassen en een detailbeurt te geven. Dan is de langere standtijd al een stuk minder relevant.
Daarnaast komt glans niet standaard uit een potje of sprayflacon; alles hangt af van je basis. Oftewel is je lak goed gekleid, gepolijst en gewassen.
Swissvax (onyx is al zeer goed). Duur in aanschaf, maar zeer spaarzaam in gebruik. Zeer diepe glans.teacher schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 00:54:
Ik ben nog steeds verslaafd aan poorboys qd+
[Afbeelding]
Any thoughts?
Wel gebruiken samen met de prewax voor het beste resultaat.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Deze set opgepikt bij Amazon voor 42 euro!
Was een 'tweedehands' omdat de originele doos beschadigd was.
Binnenkort maar eens uitproberen.
Deze set opgepikt bij Amazon voor 42 euro!
Was een 'tweedehands' omdat de originele doos beschadigd was.
Binnenkort maar eens uitproberen.
Nice, laat maar weten hoe het verlopen is.
't is een hobby ...
Dit weekend maar eens de tijd genomen om beide auto's goed uit de verf te laten komen, zaterdag de C30 en vandaag de V70.
Het Paarse in de lak (of de botsauto glitters zoals de vrouw ze noemt) komt er goed uit als de zon er in de goede hoek op schijnt.
Poetsstappen:
-in de Foam zetten met Dodo Juice Apple iFoam
-wassen met Dodo Juice Born to be Mild
-Meguiars Tire Protection Gel op de wielen
-Poorboys Black hole (V70) & White Diamond (C30)
-Poorboys EX-Sealent
-Collonite 915 (alleen V70, C30 is later aan de beurt)
IMG_8438.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8439.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8440.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8442.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8446.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8447.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8449.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8455.jpg by ed-oorklep, on Flickr
IMG_8458.jpg by ed-oorklep, on Flickr
Het Paarse in de lak (of de botsauto glitters zoals de vrouw ze noemt) komt er goed uit als de zon er in de goede hoek op schijnt.
Poetsstappen:
-in de Foam zetten met Dodo Juice Apple iFoam
-wassen met Dodo Juice Born to be Mild
-Meguiars Tire Protection Gel op de wielen
-Poorboys Black hole (V70) & White Diamond (C30)
-Poorboys EX-Sealent
-Collonite 915 (alleen V70, C30 is later aan de beurt)

Hier een MB C-klasse uit 1998. (recent weer gekleid en in de was gezet!)
Naast roest begint het interieur iets te verweren.
Het zachte kunststof van de foto wordt wat plakkerig hier en daar, zie afbeelding.
(geen eigen foto)
Weet iemand of dat te behandelen is?
(ik ben er al met wat alcohol-achtige zaken overheen geweest)
Het zachte kunststof van de foto wordt wat plakkerig hier en daar, zie afbeelding.
(geen eigen foto)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2lqJ46Z9aOFhY0QJsVpbuFOA.png?f=user_large)
Ik zou eerst met wat APC proberen op een niet zichtbare plaats.
't is een hobby ...
Warm water of een warme doek. APC gaat niet waarschijnlijk niet helpen en blijft plakkerig. Het is het materiaal wat na verloop van tijd de boosdoener is. Daar kan je weinig aan doen anders dan schoonhouden. Meer auto's hebben dat en ben het dan ook vaak tegengekomen
Misschien kan je het afplakken?
Iemand een idee voor goed spul om kunststof kozijnen te beschermen?
Ben wel van de 80/20 regel, 80% van de maximale bescherming in 20% van de tijd. Voor de auto ben ik wel fan van de quick detailers van Dodo Juice maar ik heb geen idee of ik die zomaar op een kunststof kozijn kan gebruiken. Of kan ik beter een wax pakken? Bij voorkeur is het iets wat ik ook op het glas van de douchecabine kan gebruiken. Ik zag bijvoorbeeld Fusso, maar we hebben antraciet kozijnen en dan moet ik de donkere variant nemen. Ik heb geen idee of dat geschikt is voor glas? Ik heb wel gezocht en wat resultaten gevonden maar die info is allemaal jaren oud en producten ontwikkelen
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Je zou hier eens naar kunnen kijken, heb dit zelf nog nooit gebruikt maar ik moest er direct aan denken.Rob Z schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:02:
Hier een MB C-klasse uit 1998. (recent weer gekleid en in de was gezet!)
(geen eigen foto)
[Afbeelding]
https://www.stiptpolishpo...plastic-paint-soft-touch/
Vandaag de Proceed even gewassen en een (voor mij) nieuw product geprobeerd. De P&S Bead Maker als drooghulp. Ik moet zeggen dat het erg lekker werkt. Enorm simpel te verwerken en een zijde zachte lak. Daarnaast geeft het de lak een behoorlijke glans boost die ik nog niet eerder zo makkelijk voor elkaar heb gekregen. Ze zeggen dat het in 24 uur tijd zelfs nog meer glans geeft.
:strip_exif()/f/image/Yqwjk2Xn5r3mnJymVOUG5ELb.jpg?f=fotoalbum_large)
Schrik niet van de wasstraat, autootje is echt met de hand gewassen
Beading is goed te noemen:
:strip_exif()/f/image/R960gSXZ6eSAv267VZAcUzLl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yqwjk2Xn5r3mnJymVOUG5ELb.jpg?f=fotoalbum_large)
Schrik niet van de wasstraat, autootje is echt met de hand gewassen
Beading is goed te noemen:
:strip_exif()/f/image/R960gSXZ6eSAv267VZAcUzLl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hZCyLowRkj4UGyYpAzybB7LO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door renzo4000 op 11-07-2020 20:55 ]
Nou die wasbox gebruik ik alleen voor het afspuiten. Ik heb een eigen oprit maar voor een snelle wasbeurt is dit gewoon makkelijk. Ik neem zelf altijd mijn wasspullen mee. Jerrycan met water en twee emmers en alle benodigdheden. Een reguliere handwas en interieur schoon maken ben ik een uur tot anderhalf uur mee bezig.
Je leest wel in het Engels dat cabrio kappen schoon worden gemaakt met extractors, zijn dat droog nat stofzuigers?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Soort van. Alleen net iets anders. Een extractor spuit het water/wasmiddel in en zuigt het daarna gelijk af. Het werkt beter dan een nat stofzuiger. Ze zijn ook iets duurder.JT schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:59:
Je leest wel in het Engels dat cabrio kappen schoon worden gemaakt met extractors, zijn dat droog nat stofzuigers?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Je kan ze in Nederland gewoon vinden onder "tapijtreiniger".PM_Petrol schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:54:
[...]
Soort van. Alleen net iets anders. Een extractor spuit het water/wasmiddel in en zuigt het daarna gelijk af. Het werkt beter dan een nat stofzuiger. Ze zijn ook iets duurder.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
@Card Nox @PM_Petrol @Stoney3K Dank, eens kijken of ik een beetje voordelige kan vinden die ok werkt en ook gebruikt kan worden als bouwstofzuiger.
Ecodan warmtepomp
PM_Petrol schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:54:
[...]
Soort van. Alleen net iets anders. Een extractor spuit het water/wasmiddel in en zuigt het daarna gelijk af. Het werkt beter dan een nat stofzuiger. Ze zijn ook iets duurder.
het voordeel van de extractor is alleen het mondstukJT schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:06:
@Card Nox @PM_Petrol @Stoney3K Dank, eens kijken of ik een beetje voordelige kan vinden die ok werkt en ook gebruikt kan worden als bouwstofzuiger.
Ik gebruik gewoon een nat stofzuiger met een extractor mondstuk. Werkt veel beter voor mij. De natzuiger/ bouwstofzuiger is krachtiger en trek er meer vuil water uit c.q. het is eerder droog
Maar dan wordt er geen water ingespoten toch? Hoe kan de natstofzuiger dat inspuiten.trinity999 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:51:
[...]
[...]
het voordeel van de extractor is alleen het mondstuk
Ik gebruik gewoon een nat stofzuiger met een extractor mondstuk. Werkt veel beter voor mij. De natzuiger/ bouwstofzuiger is krachtiger en trek er meer vuil water uit c.q. het is eerder droog
Heb je een link naar zin stuk, kan 't eventuele een keer proberen want heb een water stofzuiger.trinity999 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:51:
Ik gebruik gewoon een nat stofzuiger met een extractor mondstuk.
aub, het werkt perfect. Het past bijvoorbeeld ook op een WD 5P.Card Nox schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:38:
[...]
Heb je een link naar zin stuk, kan 't eventuele een keer proberen want heb een water stofzuiger.
De water toevoer natuurlijk niet, maar dat wil ik ook niet. Eerst het stof in spoeien met reiniger lekker ff laten inwerken en dan afzuigen met de extractor
https://www.amazon.de/K%C...d=1595252486&sr=8-1-fkmr0
Dat was inderdaad wat ik ook in gedachte had. Wat is het bijzondere aan dat mondstuk waar jij naar linkt dat je dat voor je dak hebt?trinity999 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:51:
[...]
[...]
het voordeel van de extractor is alleen het mondstuk
Ecodan warmtepomp
Ik heb het even overlezen dat het voor een dak moet zijn. Voor het dak heb ik hem niet nodig. Is er dan voor een stoffendak een speciale extractie nodig. Ik kan me goed voorstellen dat dit mondstuk ook op een dak werkt.
Ok, maar zit er bij zo een ding dan niet mogelijk al een mond waarmee het kan? Of moet ik echt iets los kopen?trinity999 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:36:
Ik heb het even overlezen dat het voor een dak moet zijn. Voor het dak heb ik hem niet nodig. Is er dan voor een stoffendak een speciale extractie nodig. Ik kan me goed voorstellen dat dit mondstuk ook op een dak werkt.
Ecodan warmtepomp
Oke, ik ga waarschijnlijk op onderstaande 10 verschillende antwoorden krijgen maar we zien wel
Ok ben echt een beginner als het gaat om detailing.
Voorheen kwam ik niet verder als de was straat en als ik zin had nam ik weleens het duurste programma.
Maar nu heb ik vorige week mijn eerste echt nieuwe auto gekregen (MG ZS EV) en die wil ik toch graag zo lang mogelijk laten glimmen.
Nog steeds zal de auto wassen niet echt mijn favoriete hobby worden maar heb het voornemen om hem zeker elke 2a 3 weken een keertje aan te pakken.
Nu is dan de wasstraat dus niet wenselijk dus dan maar naar de wasbox. Iemand tips voor een goede beginners wax ofzo?
Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik mijn auto zo lang mogelijk goed laten glimmen met zo min mogelijk moeite?
Voorheen kwam ik niet verder als de was straat en als ik zin had nam ik weleens het duurste programma.
Maar nu heb ik vorige week mijn eerste echt nieuwe auto gekregen (MG ZS EV) en die wil ik toch graag zo lang mogelijk laten glimmen.
Nog steeds zal de auto wassen niet echt mijn favoriete hobby worden maar heb het voornemen om hem zeker elke 2a 3 weken een keertje aan te pakken.
Nu is dan de wasstraat dus niet wenselijk dus dan maar naar de wasbox. Iemand tips voor een goede beginners wax ofzo?
Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik mijn auto zo lang mogelijk goed laten glimmen met zo min mogelijk moeite?
Daar is maar 1 antwoord op mogelijk: zelf wassen!1993jjohan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:51:
Indien je de mogelijkheid hebt om dit thuis te doen:
- 2 emmers (1 met autoshampoo en 1 met spoelwater
- Washmit (of eigenlijk alles behalve een spons)
- Auto altijd afdrogen met een daarvoor bestemde doek
- Bij gebruik van een detailerspray (Poorboys QD Plus, Meguiars Hybrid Wax, Beadmaker etc) is een wax niet eens noodzakelijk.
Zijn er andere mensen die een soort van slijm slieren in hun Monello Artico Magico Snow Foam hebben?
Ik heb dit als ik een restje in de mengfles laat zitten maar het komt inmiddels ook al uit de 5 liter voorraad fles.
Gevolg is dat deze slierten in je slangetje worden opgezogen en vervolgens de toevoer stagneert.
Ik heb dit als ik een restje in de mengfles laat zitten maar het komt inmiddels ook al uit de 5 liter voorraad fles.
Gevolg is dat deze slierten in je slangetje worden opgezogen en vervolgens de toevoer stagneert.
Wat ik doe bij de wasbox:1993jjohan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:51:
Oke, ik ga waarschijnlijk op onderstaande 10 verschillende antwoorden krijgen maar we zien wel![]()
- Goede spullen gebruiken. Dat je er geen hele dagen in steekt betekent niet dat je het met goedkope meuk moet doen. Goed hoeft trouwens niet heel duur te zijn.
- Velgen inspuiten met GELE Dasty, de ontvetter. NIET een andere variant.Zie m.lammers in "Het grote auto detailing topic"
- Auto afspuiten met hoge drukspuit. Ook je velgen afspuiten, met de Dasty is 80-90 procent er al af.
- Velgen weer inspuiten met Dasty.
- Auto wassen met goede, neutrale shampoo (zodat een eventueel deel van een eerdere laag er niet helemaal af gaat). Ik gebruik zelf Dodo Juice Born Slippy. Twee emmers, washing mitt (of 2). Mitt in de emmer, wassen, uitknijpen NIET boven een van de emmers, mitt in de andere emmer, weer uitknijpen boven de put ofzo, mitt weer in de schone emmer. Verder wassen.
- Afspoelen voor de auto opdroogt nadat deze helemaal is gewassen. Velgen ook weer.
- Velgen weer inspuiten en met een zachte borstel de velgen schoonmaken. Ik heb een borstel van varkenshaar van Dodo Juice die lijkt op een dikke kwast.
- Velgen afspuiten. Je hebt waarschijnlijk nog wel tijd over om de auto ook nog een keer af te spoelen.
- Hierna de auto droog maken met hiervoor bestemde doeken. Ik heb zelf wat doeken van Monello, die zijn wel gunstig geprijsd.
- Hierna gebruik een quick detailer. 80% van het resultaat in 20% van de tijd zeg maar. Ik heb nu Dodo Juice Acrylic Spritz, hiervoor had ik Red Mist. Red Mist geeft extreme beading maar Acrylic Mist gaat langer meer. Nu wou ik nog een andere variant gaan proberen die iets minder soepel is met aanbrengen maar nog langer bescherming biedt, maar ik kwam een Sonax-product tegen waar mensen razend enthousiast over zijn. Sonax Polymer Net Shield. Al dit spul heeft een balans tussen beading/glans, wellicht het best samen te vatten als optisch resultaat, duurzaamheid en makkelijk aanbrengen. Net Shield schijnt het als de meeste andere quick detailers gewoon prima te doen op resultaat, makkelijk aan te brengen maar extreem duurzaam te zijn. Ik ben heel benieuwd. Overigens breng ik dit spul ook aan met speciale microvezel poetsdoeken. Ook Monello ivm prijs.
Ecodan warmtepomp
Was nieuwsgierig nav je post, heb je je honden fohn al gebruikt? Ik zat zelf ook te kijken naar de Monello, voornamelijk om de langere slang, maar het prijsverschil met een random honden droger is wel fors en het zijn allemaal min of meer dezelfde china apparaten op de langere slang na.schumi1986 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:34:
[...]
Ik zal mijn ervaring hier plaatsen, ben zelf ook erg benieuwd
En krijg je er een hele auto mee droog of is het echt voor de kieren en spiegels?
Zoals je weet zit ik in dezelfde situatie en had ik dezelfde vraag. Wat ik gedaan heb is bij Halfords wat spullen van Mequiars gekocht. Daar is nu een aanbieding 4=3. Wat heb ik dan gekocht?1993jjohan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:51:
- Meguiar's Ultimate Wash & Wax
- Meguiar's Super Thick Microfibre Wash Mitt
- Meguiar's Hybrid Ceramic Wax
- Meguiar's Endurance High Gloss Tire Gel
:strip_exif()/f/image/BmyV7qZYold1ThDkz5KgSVrM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, het is geen full detail met de beste producten. Maar het is in ieder geval een stuk beter dan de wasstraat met mijn vorige auto. Hopelijk heb je er wat aan!
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ben toch echt wel een stuk wijzer geworden. Vandaag maar even wat spullen halen en morgen wassen.
Vrijdag heb ik een verjaardag en dan moet ik toch even mijn nieuwe auto goed showen.
Ben toch echt wel een stuk wijzer geworden. Vandaag maar even wat spullen halen en morgen wassen.
Vrijdag heb ik een verjaardag en dan moet ik toch even mijn nieuwe auto goed showen.
Laat even weten wat je haalt, ben nieuwsgierig1993jjohan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:01:
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ecodan warmtepomp
Dasty is ontvetter. En ik weet niet wat jij met je velgen doet, maar bij mij komt er geen vet op.JT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:36:
[...]
Wat ik doe bij de wasbox:
[list]
• Goede spullen gebruiken.
• Velgen inspuiten met GELE Dasty, de ontvetter. NIET een andere variant.
Als ik lees dat mensen Dasty voor hun auto\velgen gebruiken, dan gaan mijn nekharen gelijk overeind staan. Haal gewoon velgreiniger waar vooral remstof verwijderaar in zit. Want dat zit op je velgen... geen vet.
" Goede spullen gebruiken" en dan met Dasty aan komen zetten.
Lees voor de gein eens deze comment uit dit draadje.
[ Voor 23% gewijzigd door CarJunkyXL op 22-07-2020 12:32 ]
Edit: miste het stukje van dat draadje. Ik heb wat ze daar beschreven nooit ondervonden eigenlijk. Ik heb het eerder gebruikt op velgen die niet meer zo ok waren maar wel stukken prima lak hadden, de lak is er nooit kapot van gegaan of mat geworden. Op de velgen waar ik het daarna op heb gebruikt ook niet. Maar anders ga ik voor alle zekerheid toch maar speciaal spul gebruiken.m.lammers schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:27:
[...]
Dasty is ontvetter. En ik weet niet wat jij met je velgen doet, maar bij mij komt er geen vet op.
Als ik lees dat mensen Dasty voor hun auto\velgen gebruiken, dan gaan mijn nekharen gelijk overeind staan. Haal gewoon velgreiniger waar vooral remstof verwijderaar in zit. Want dat zit op je velgen... geen vet.
" Goede spullen gebruiken" en dan met Dasty aan komen zetten.
Lees voor de gein eens deze comment uit dit draadje.
[ Voor 30% gewijzigd door JT op 22-07-2020 12:37 ]
Ecodan warmtepomp
Er staan genoeg topics op Carclean en andere detailing sites dat dat Dasty niet goed is voor 2K lak. Hier nog een.JT schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:34:
[...]
Edit: miste het stukje van dat draadje. Ik heb wat ze daar beschreven nooit ondervonden eigenlijk. Ik heb het eerder gebruikt op velgen die niet meer zo ok waren maar wel stukken prima lak hadden, de lak is er nooit kapot van gegaan of mat geworden. Op de velgen waar ik het daarna op heb gebruikt ook niet. Maar anders ga ik voor alle zekerheid toch maar speciaal spul gebruiken.
Zelfs op kunstof kan het kwaad:Dasty is een allesreiniger voor in huis. Om je keukenblad, oven, frituurpan, tafel, keukenkastjes en weet ik veel allemaal schoon te maken.
Hier zitten zoveel toevoegingen in om hardnekkig te kunnen reinigen dat het niet echt geschikt is om een auto te onderhouden.
Lees bijvoorbeeld dit:
"Niet te gebruiken op materialen samengesteld uit policarbonaten (doorzichtig plastic [Plexiglas], zoals vizier van helm, koplampen auto/motor, douchecabines etc.)"
Dit levert genoeg bewijs dat dit spul behoorlijk agressief is.
Overigens laat dit spul niet eens een ontvette ondergrond achter, zoals een echte ontvetter dat doet.
Het gaat mij er om, dat als je advies geeft, het wel goed advies is. De ene 2K blanke lak is de andere niet. Dus dat het bij jou goed gaat, wil niet zeggen dat het bij een ander goed gaat.
Ja, ik vind het ook geen probleem dat je erop reageert hoor. Je geeft aan dat het bij mij wel goed gaat betekent dat het bij een ander niet goed gaat. Alleen in mijn geval is het niet N=1 maar N=5 ofzo, heb het zeker op 5 verschillende sets velgen gebruikt zonder problemen. Waarmee ik niet wil ontkennen dat het op andere velgen wel problemen op kan leveren. Net een order gehad van carclean.comm.lammers schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Er staan genoeg topics op Carclean en andere detailing sites dat dat Dasty niet goed is voor 2K lak. Hier nog een.
Zelfs op kunstof kan het kwaad:Dasty is een allesreiniger voor in huis. Om je keukenblad, oven, frituurpan, tafel, keukenkastjes en weet ik veel allemaal schoon te maken.
Hier zitten zoveel toevoegingen in om hardnekkig te kunnen reinigen dat het niet echt geschikt is om een auto te onderhouden.
Lees bijvoorbeeld dit:
"Niet te gebruiken op materialen samengesteld uit policarbonaten (doorzichtig plastic [Plexiglas], zoals vizier van helm, koplampen auto/motor, douchecabines etc.)"
Overigens laat dit spul niet eens een ontvette ondergrond achter, zoals een echte ontvetter dat doet.
Het gaat mij er om, dat als je advies geeft, het wel goed advies is. De ene 2K blanke lak is de andere niet. Dus dat het bij jou goed gaat, wil niet zeggen dat het bij een ander goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 22-07-2020 12:48 ]
Ecodan warmtepomp
Ik begrijp sowieso al niet dat er mensen zijn die alleen al met de gedachte rondlopen laat staan ze ook nog werkelijk gebruiken om huishoudmiddelen te gebruiken voor hun auto. Of deze mensen überhaupt weten wat het verschil is tussen een alkalische reiniger of een op zure basis of juist een neutrale? En zelfs neutrale reinigers kunnen schadelijk zijn voor je auto. Genoeg neutrale reinigers die je koplampplastic aantasten.m.lammers schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Er staan genoeg topics op Carclean en andere detailing sites dat dat Dasty niet goed is voor 2K lak. Hier nog een.
Lees bijvoorbeeld dit:
Koop dan de juiste en goede poetsmiddelen voor de auto en gebruik die dan ook voor je keuken,badkamer etc. Dan gaan die ook nog eens langer mee.
Dasty zou ik ook echt niet meer gebruiken voor je auto. Toen ik nog een beetje onwetend was rondom autowassen gebruikte ik dat ook. Ja, je krijgt er bijvoorbeeld je velgen mee schoon maar na verloop van tijd tast het sowieso je blanke laklaag aan.
Het viel me op dat de velgen er nog wel schoon van werden maar dat de glans steeds minder werd. Oftewel gewoon niet doen en lekker voor de keuken gebruiken waar het voor gemaakt is (mijn advies dan he, uiteraard moet je het zelf weten maar een gewaarschuwd mens....)
Het viel me op dat de velgen er nog wel schoon van werden maar dat de glans steeds minder werd. Oftewel gewoon niet doen en lekker voor de keuken gebruiken waar het voor gemaakt is (mijn advies dan he, uiteraard moet je het zelf weten maar een gewaarschuwd mens....)
Ik ben de laatste tijd wel gecharmeerd van soft99. Die verpakkingen waar onleesbare Japanse tekens op staan. Ik smeer deze er vaak op. Lekker makkelijk en de auto glanst als een malle. Hij houdt ook redelijk langs stand. Die 12 maanden niet, maar ja wat wil je als je de auto ongeveer eens in de 2 weken wast. Nu wel minder, omdat ie nu meer in de garage staat dan er buiten.dmstr schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:56:

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik ben uiteindelijk maar naar de Halfords gereden. Een goede was handschoen en droogdoek gehaald en wat microvezel doeken.
Daarnaast heb ik gekozen voor Meguiar's Hybrid Ceramic Wax. Dat leek me Mooi spul voor luie mensen zoals ik.
Shampoo had ik nog liggen en ook nog wel iets voor de velgen.
Prima spul die Meguiar's Hybrid Ceramic Wax, daar zul je tevreden mee zijn. Wel goed de handleiding volgen, je moet immers eerst een grondlaag aanbrengen. De keren daarna is het enkel spuiten en afspoelen.
zie ook: https://www.meguiars.nl/how-to-meguiars-hybrid-ceramic-wax/
zie ook: https://www.meguiars.nl/how-to-meguiars-hybrid-ceramic-wax/
[ Voor 58% gewijzigd door _Brad_ op 23-07-2020 15:11 ]
't is een hobby ...
Na lange tijd beide autos ook maar even gepoetst en binnenkant gezogen en met een doekje afgedaan.
:strip_exif()/f/image/RGYJcfbQN1xduH67sJEpzDs6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N3b84ekC46OWnLgh1dPdFncb.jpg?f=fotoalbum_large)
@1993jjohan, cool kleurtje!
:strip_exif()/f/image/RGYJcfbQN1xduH67sJEpzDs6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N3b84ekC46OWnLgh1dPdFncb.jpg?f=fotoalbum_large)
@1993jjohan, cool kleurtje!
Heb je een linkje? Vind hem alleen voor het dubbele, dat is dan gelijk zoveel meerBertP schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:38:
@DatBassie Als je wat langer kan wachten dan kan je bij aliexpress de mjjc foam cannon aanschaffen dan ben je ergens rond de €20-30 verder.
Volgens mij is deze incl shipping 25 euro:DatBassie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:24:
[...]
Heb je een linkje? Vind hem alleen voor het dubbele, dat is dan gelijk zoveel meer
https://nl.aliexpress.com/item/4000739673291.html
Deze lijkt nog iets goedkoper:
https://nl.aliexpress.com/item/4001120551155.html
En er zijn ook merkloze producten:
https://nl.aliexpress.com/item/4001120647714.html
Ik weet niet hoe het zit qua ervaringen (dat zou je even moeten checken obv reviews), heb uiteindelijk zelf gewoon eentje in NL besteld.
:strip_exif()/f/image/ZorvsZ0oA3jq0bP5CaAz3wB4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A6OkRDPt4nsZUGxRQq7IK7IL.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi resultaat geeft dat altijd, koplampen polijsten. Bij onze vorige Yaris destijds ook gedaan.
Ben begonnen met wetsanden korrel 600, daarna 1000, 2000, 3000 en toen overgestapt op de excenter met oranje pad en Poorboys SSR3, SSR2.5, SSR2, SSR1. Daarna Soft99 Fusso wax erop. 2K blanke lak of ander spul vind ik veel te prijzig, dan volgend jaar maar weer polijsten als het te snel verkleurd.
De korrel 600 was wel eng toen de lamp compleet mat werd

Vanavond als de zon weg is de andere kant nog even doen.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2020 13:30 ]
@1993jjohan wat een gave kleur ook!
Gaan jullie ook nooit naar de wasstraat om de onderkant schoon te krijgen in de winter periode?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Nee, dat zeker niet. Veel wasstraten recyclen het water na het simpel gefilterd te hebben. Het zout gaat daarmee niet uit het water. Lekker je auto een extra hogedruk pekelbeurt geven. No way. Gewoon zelf met de hogedruk schoon spuiten van onderen.Christiano007 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:25:
Gaan jullie ook nooit naar de wasstraat om de onderkant schoon te krijgen in de winter periode?
Ik heb sinds kort zo'n karretje die je op de Kärcher aan kunt sluiten en dan onder je auto door laat rollen. Dat werkt op zich best aardig, maar je moet wel oppassen dat je zelf niet nat wordtChristiano007 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:25:
Dat is nog eens een oplossingdjmaster329 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:04:
[...]
Ik heb sinds kort zo'n karretje die je op de Kärcher aan kunt sluiten en dan onder je auto door laat rollen. Dat werkt op zich best aardig, maar je moet wel oppassen dat je zelf niet nat wordt.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Volgens mij is dit wat je zoekt. Let wel dat je niet per ongeluk de "road cleaning" variant neemt, die heeft de sprayers naar beneden gericht staan in plaats van naar bovenChristiano007 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:21:
[...]
Dat is nog eens een oplossingMaar die past op elke hogedrukspuit? Heb er 1 van Nilfisk
Ik snap dat deze post zal zorgen voor een verhoogde hartslag bij medeTweakers, mijn excuses alvast. Echter ga ik het toch vragen: ik mag in augustus een nieuwe leasing wagen in ontvangst nemen. Ik zou die graag wat beter (relatief hé!) onderhouden dan mijn vorige wagens, maar jammer genoeg zie ik - wegens de tijd dat er in kruipt - zelf wassen nog niet zitten. (Dit kan wel veranderen in de toekomst!)
Wel sta ik er voor open om duurdere programma's in een moderne wasstraat te kiezen, met als doel de glans toch wat langer te behouden? De vraag die ik heb is: hebben de duurdere programma's toegevoegde waarde? Dan heb ik het vooral over "naamloze Wax" versus Wax Ultimate versus Wax Polymeer versus Wax Ultra HD. Ik heb wat opgezocht en dit lijken inderdaad namen van bepaalde Wax producten te zijn, maar ik kan moeilijk inschatten of in een wasstraat deze echt tot z'n recht dan komen?
(Please don't kill me)
Wel sta ik er voor open om duurdere programma's in een moderne wasstraat te kiezen, met als doel de glans toch wat langer te behouden? De vraag die ik heb is: hebben de duurdere programma's toegevoegde waarde? Dan heb ik het vooral over "naamloze Wax" versus Wax Ultimate versus Wax Polymeer versus Wax Ultra HD. Ik heb wat opgezocht en dit lijken inderdaad namen van bepaalde Wax producten te zijn, maar ik kan moeilijk inschatten of in een wasstraat deze echt tot z'n recht dan komen?
(Please don't kill me)
:strip_exif()/f/image/dFCt4mjLRLmDNczZTMsZereQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een flacon fatsoenlijke auto shampoo betaal je max. €20,-. Daar kun je een jaar lang je auto mee wassen. Je moet dan alleen eenmalig investeren in een washandschoen en droogdoek. Tenzij je in een appartement woont en tegen 'logistieke' beperkingen aanloopt zie ik geen reden om door de wasstraat te gaan 😋Asgaro schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:09:
Ik snap dat deze post zal zorgen voor een verhoogde hartslag bij medeTweakers, mijn excuses alvast. Echter ga ik het toch vragen: ik mag in augustus een nieuwe leasing wagen in ontvangst nemen. Ik zou die graag wat beter (relatief hé!) onderhouden dan mijn vorige wagens, maar jammer genoeg zie ik - wegens de tijd dat er in kruipt - zelf wassen nog niet zitten. (Dit kan wel veranderen in de toekomst!)
(Please don't kill me)
[Afbeelding]
Als in serieus antwoord op jouw vraag. Ga voor het goedkoopste programma. Koop een velgenreiniger en borstel, want dat is iets wat de wasstraat naar mijn bescheiden mening gewoonweg niet goed kan. Tot slot, investeer in een spraywax/detailerspray om de glans te behouden.
Tja de wasstraat zal inderdaad hier bij velen niet in het woordenboek staan, hooguit in het scheldwoordenboek
. De krasstraten zijn voor de meeste mensen ook een prima oplossing die hun auto vooral als gebruiksobject zien(wat het primair ook is!) en vinden hun auto dan ook weer als nieuw wanneer hij door de straat heen is getrokken. Maar kijk je wat beter dan zie je dat de auto niet schoon is.
De velgen worden niet goed schoon (hoekjes, velgenbed), onderzijde van horizontale vlakken zijn nog vies, dorpels zijn nog goor en na het droog blazen blijft er nog her en der water achter wat opdroogt in die mooie witte kalkvlekken.
Tot slot krijg je een swirl paradijs cadeau, want hoewel vele wasstraten pretenderen krasvrij schoon te maken met textiel flappen en weet ik wat meer is dat de reinste onzin imho zelfs misleiding. Want die auto's voor jou zijn er ook doorheen gegaan en dat was net die landrover die van boven tot onder onder de meuk zat die vervolgens deels achterblijven in die flappen die jouw blanke lak even gaan strippen.
Kortom, investeer gewoon in een starterssetje met een goede shampoo (poorboys born to be mild bijvoorbeeld), goede washmits, twee emmers, droogdoek en een ceramic spray wax. Dit kost je 3 wasstraat beurtjes en je gaat daar een hoop plezier aan beleven.
Je hoeft echt niet meteen een diehard detailer te zijn om je auto proper te maken en te houden. Het kost je iets meer tijd maar die tijd verdien je weer terug als je auto goed schoon is en een beschermende laag heeft. Die "wax" van de wasstraat is 10x niks, na een regenbui is het weg.
De velgen worden niet goed schoon (hoekjes, velgenbed), onderzijde van horizontale vlakken zijn nog vies, dorpels zijn nog goor en na het droog blazen blijft er nog her en der water achter wat opdroogt in die mooie witte kalkvlekken.
Tot slot krijg je een swirl paradijs cadeau, want hoewel vele wasstraten pretenderen krasvrij schoon te maken met textiel flappen en weet ik wat meer is dat de reinste onzin imho zelfs misleiding. Want die auto's voor jou zijn er ook doorheen gegaan en dat was net die landrover die van boven tot onder onder de meuk zat die vervolgens deels achterblijven in die flappen die jouw blanke lak even gaan strippen.
Kortom, investeer gewoon in een starterssetje met een goede shampoo (poorboys born to be mild bijvoorbeeld), goede washmits, twee emmers, droogdoek en een ceramic spray wax. Dit kost je 3 wasstraat beurtjes en je gaat daar een hoop plezier aan beleven.
Je hoeft echt niet meteen een diehard detailer te zijn om je auto proper te maken en te houden. Het kost je iets meer tijd maar die tijd verdien je weer terug als je auto goed schoon is en een beschermende laag heeft. Die "wax" van de wasstraat is 10x niks, na een regenbui is het weg.
Wasstraat is allemaal ruk. Als je daar doorheen wil, ga vooral je gang.
Nu even serieus:
Emmertje heb je zelf wel, liefst een grote.
Hier was je je auto een jaar lang mee:
https://www.carclean.com/...-wash-shampoo-1892ml.html
Lekker soppen met een washandschoen:
https://www.carclean.com/nl/monello-thick-mitt.html
Beetje drogen:
https://www.carclean.com/...drying-towel-70x80cm.html
Spraywax, snel en makkelijk:
https://www.carclean.com/...imate-quik-wax-450ml.html
(Hoef je niet elke keer te gebruiken, eens per 6 weken oid is prima)
Lekker uitwrijven:
https://www.carclean.com/...drying-towel-45x45cm.html
En ja, auto wassen kost tijd. Maar hoeveel tijd kost naar de wasstraat, daar in de rij staan, erdoorheen en weer terugrijden? Nu kan je lekker heel zen een klusje doen met een begin en een eind en het resultaat bewonderen.
Nu even serieus:
Emmertje heb je zelf wel, liefst een grote.
Hier was je je auto een jaar lang mee:
https://www.carclean.com/...-wash-shampoo-1892ml.html
Lekker soppen met een washandschoen:
https://www.carclean.com/nl/monello-thick-mitt.html
Beetje drogen:
https://www.carclean.com/...drying-towel-70x80cm.html
Spraywax, snel en makkelijk:
https://www.carclean.com/...imate-quik-wax-450ml.html
(Hoef je niet elke keer te gebruiken, eens per 6 weken oid is prima)
Lekker uitwrijven:
https://www.carclean.com/...drying-towel-45x45cm.html
En ja, auto wassen kost tijd. Maar hoeveel tijd kost naar de wasstraat, daar in de rij staan, erdoorheen en weer terugrijden? Nu kan je lekker heel zen een klusje doen met een begin en een eind en het resultaat bewonderen.
Ik zou in jouw plaats sowieso niet duurder gaan dan het Luxe programma. De duurdere programma's zijn je geld niet waard.
Ik treed echter de anderen bij; wat je zelf doet, doe je beter.
Ik treed echter de anderen bij; wat je zelf doet, doe je beter.
't is een hobby ...
Ik zou er twee nementeacher schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:31:
Wasstraat is allemaal ruk. Als je daar doorheen wil, ga vooral je gang.
Nu even serieus:
Emmertje heb je zelf wel, liefst een grote....
Voor de rest eens met de de verschillende posters hierboven. Gewoon lekker met de hand doen. Kleine investering, groot plezier.
Dat komt vanzelf wel... over een jaartje praat hij een potje swissvax goed voor zichzelf
Het advies wat ik meestal geef na het plaatsen van een glascoating.
- Koop een washandschoen, velgenborstel, velgenreiniger, een goede grote droogdoek en twee of meer kleinere kleinere (velgen/dorpels). Zit er veel zwart kunstof aan je auto, dan wil je ook daar een flesje spul voor kopen.
- Foam de auto en spuit de velgen in met de velgenreiniger, laat even inwerken en spuit vervolgens de auto af onder hoge druk (met warm water). Trek je washandschoen aan en zet het wasprogramma aan.
- Was nu de auto met het sop wat uit die borstel komt (borstel hou je boven de lak niet erop). Daarna nog even de velgen schrobben met je velgenborstel.
- Spuit nu de auto af met het het vloeibarewasprogramma of osmosewaterprogramma tot alle sop en drap weg is. Afsluitend met de hand drogen en eventueel wat spray and wipe gebruiken als je dat fijn vind.
- Als het gaat regenen of je moet nog een heel stuk over de snelweg dan sla je lekker het drogen over op je ramen na. Bij regen wordt je auto toch weer nat en op de snelweg verwaaien die druppels wel.
[ Voor 11% gewijzigd door ConZito op 31-07-2020 13:34 ]
wel regelmatig even bijwerken. Onbeschermde plastic koplampen krijgen last van microscheurtjes. Het plastic degradeert door de uv straling. En is niet meer te herstellen. Ik heb het bij meerdere koplampen gezien en heb nu zelf ook 1 waarbij dat aanwezig is.ThinkPadd schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi resultaat geeft dat altijd, koplampen polijsten. Bij onze vorige Yaris destijds ook gedaan.
Ben begonnen met wetsanden korrel 600, daarna 1000, 2000, 3000 en toen overgestapt op de excenter met oranje pad en Poorboys SSR3, SSR2.5, SSR2, SSR1. Daarna Soft99 Fusso wax erop. 2K blanke lak of ander spul vind ik veel te prijzig, dan volgend jaar maar weer polijsten als het te snel verkleurd.
De korrel 600 was wel eng toen de lamp compleet mat werdMaar het schuurstof was flink gelig dus die stap was wel echt nodig. Gelukkig helemaal goed gekomen.
Vanavond als de zon weg is de andere kant nog even doen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Helaas zitten ze al vol met scheurtjes, zit echt in het plastic want na het polijsten kon ik ze met m'n nagel niet voelen. Als je in de juiste hoek op de lamp keek dan zag je ze wel zitten.
Ik zou persoonlijk dit advies niet opvolgen; de zeep/foam/shampoo uit de wasboxen is meestal bovengemiddeld agressief (hoge ph) evenals de vaak aanwezige velgenreinigers. Gebruik de wasbox puur en alleen om de hogedrukreiniger met water of osmose je auto af te spuiten en je emmers mee te vullen. Als je klaar bent kan je uiteraard wederom afspuiten met (het liefste) osmose water. Droog daarna je auto en gebruikt eventueel een spray wax of sealant of je auto wat bescherming te geven en de finishing touch.ConZito schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:27:
Het advies wat ik meestal geef na het plaatsen van een glascoating.Iets meer werk dan de wasstraat, maar wel effectief. Je hebt geen 14 emmers nodig. Je hoeft niet te slepen met tuinslangen en hogedrukspuiten. Met een ongeveer een 10-tje per wasbeurt prima resultaat. Met een beetje oefening en een fatsoenlijke glascoating kost je dit bij een C-segmenter een 30~45 minuten.
- Koop een washandschoen, velgenborstel, velgenreiniger, een goede grote droogdoek en twee of meer kleinere kleinere (velgen/dorpels). Zit er veel zwart kunstof aan je auto, dan wil je ook daar een flesje spul voor kopen.
- Foam de auto en spuit de velgen in met de velgenreiniger, laat even inwerken en spuit vervolgens de auto af onder hoge druk (met warm water). Trek je washandschoen aan en zet het wasprogramma aan.
- Was nu de auto met het sop wat uit die borstel komt (borstel hou je boven de lak niet erop). Daarna nog even de velgen schrobben met je velgenborstel.
- Spuit nu de auto af met het het vloeibarewasprogramma of osmosewaterprogramma tot alle sop en drap weg is. Afsluitend met de hand drogen en eventueel wat spray and wipe gebruiken als je dat fijn vind.
- Als het gaat regenen of je moet nog een heel stuk over de snelweg dan sla je lekker het drogen over op je ramen na. Bij regen wordt je auto toch weer nat en op de snelweg verwaaien die druppels wel.
Iemand ervaring met het verwijderen van krassen uit een voorruit? Ik kan alleen een polijstmachine vinden in Apeldoorn maar dat is me een beetje te gortig vanuit Tilburg..
Poeh dat is wel lastig, zijn het diepe krassen? Of oppervlakkige van de ruitenwissers? Dan kan je met een glass polish aan de slag maar je zal wel even je spierballen moeten latten rollen en spierpijn de volgende dag voor lief moeten nemen
Nee, glas is niet te polijsten. Is hier al menigmaal voorbij gekomen. Je kan je ruit alleen professioneel laten polijsten bij een aantal bedrijven. Zelf gaat je dat niet lukken,
Kom ik weer met mn mirka:
https://www.poetsenpolijs...jstset-polijsten-schuren/
Ik heb afgelopen week deze gekocht: https://www.carclean.com/...e-glass-polish-250ml.html maar nog niet gebruikt. Keep you posted.
https://www.poetsenpolijs...jstset-polijsten-schuren/
Ik heb afgelopen week deze gekocht: https://www.carclean.com/...e-glass-polish-250ml.html maar nog niet gebruikt. Keep you posted.
Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]