Poorboy's World Trim Restorer, werkt mooi op al je plastic en rubber aan de buitenkant. Die van DDJ ken ik niet maar als die vergelijkbaar is dan is dat ook prima. Zo'n dressing is niet permanent maar vaker dan een paar keer per jaar hoef je het niet te doen. Het zorgt er wel voor dat de plastic delen mooi egaal donker zijn en er weer een stuk chiquer uitstraling van krijgen.Floor-is schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 01:20:
Ben benieuwd naar die plastic dressing, zoek eigenlijk een meer permanente oplossing dan VRP me geeft.
VRP is superfijn voor de banden, maar het plastic regent het gewoon af
Aan de binnenkant gebruik ik zo ook Natural Look. Ook een soort dressing, maar dan voor dashboard en deuren en zo, geeft hem een uitstraling alsof hij weer nieuw is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij Praxis/Boels kan je voor rond de 16€ een tapijtreiniger huren voor 4uur. Moet je wel zelf nog reiningsvloeistof ingieten. Ik heb ValetPro gekocht en heel tevreden over.Floor-is schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:40:
[...]
Dat is een potje van €40, op zich logisch dat je duurdere shit nodig hebt. Maar voor 30ml doet dat wel pijn.
Heeft een van jullie een tapijtereiniger/extractor? Zo’n bissel of een Kärcher Puzzi bijvoorbeeld.
Ik wil de stoelen (en het tapijt) van m’n oude auto graag goed schoonmaken voordat hij de verkoop in gaat, maar niet zelf zo’n apparaat aanschaffen.. Zie ook niet een plek waar ik er eentje kan huren, want ik wil er best voor betalen.
Ik kreeg zoveel ermee weg zónder nog een apparaat te huren (gewoon met spuitbus en borstelµvezeldoekje) dat ik nog geen apparaat gehuurd heb. Geen zin om al mijn stoelen te demonteren etc.
Heb me vanmiddag uit de naad geboend met een nylon borsteltje en 1:10 APC. Niks geen vlekken meer te zien!
Sowieso echt een enorm karwij gehad aan de Audi, maar die is nu wel klaar voor verkoop
Binnenzijde helemaal stofgezogen, inclusief bak voor reservewiel etc. Alles schoongemaakt met APC, borstels, kwasten, berg microfiber doekjes. Ramen helemaal schoon, alle leer schoongemaakt en in de conditioner gezet. Stuur gereinigd, in de conditioner gezet.
Buitenzijde eerst de velgen schoongemaakt (inclusief IronX, bandenreiniger etc). Daarna foam/hoge druk/foam/two bucket handwas/hogedruk-afspoel/two bucket handwas. Alles gedroogd met droogdoek, toen met Nanolex EX alles gereinigd, daarna in de Turtlewax Hybrid Sealant gezet en nog een keer nageboend met zachte microfiber.
Als ik een claybar en DAP had gebruikt, was het een echt volledige detail-job geweest, maar die heb ik niet dus dat heb ik niet gedaan
M’n vrouw heeft de matten aangepakt met de hogedruk, die zijn dus nog nat
Tijd om hem op marktplaats te gaan zetten denk ik!
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 11-04-2020 19:46 ]
Bericht hierboven
Vandaag mijn afgelopen winter aangeschafte Mercedes ook eens grondig onder handen genomen, het weer was er mooi genoeg voor!
Gewassen, gekleid, 2 stappen polish (Monello Veloce + Mezzo), PBW Black Hole en afgetopt met PBW Natty's Paste Wax Black, dus weer klaar voor de komende maanden!
Zeer tevreden met het resultaat, van een zwarte/grijze auto met zeer veel swirls naar een diep-zwarte en diep-glansende. Het creme-kleurige interieur steekt super af nu!
:strip_exif()/f/image/CC3L8DYwjvUsJOqLTxJ8aNTf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x7Oo5Awfsfz9a23oXj4xT7HZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rsBP762ZlL9VQT3qSRDFuWJK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ArNAWyJvbh8h5LmFDJnSlEtY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door hiekikowan op 11-04-2020 21:05 ]
laptop erbij gepakt, zucht.
Aftermath

Gedurende de schoonmaak, begonnen met de velgen (omdat ik m’n telefoon zocht was de IronX uitgedroogd, kaaakkk)

Stoel waar gigantisch vlekken in zat

Cockpitje fris en fruitig (sorry voor de tenen, ik ging niet met m’n vieze laarzen in de auto natuurlijk!)

Buitenzijde

Schuin voor

Staat er weer strak bij

Auto van de vrouw eerder deze week aangepakt

Best keurig

Beading op m’n Tesla (not impressed)

Paar uur later alweer onder het stof, leven in een dorpje waar veel tractoren door rijden is k*t

Bericht hierboven
[ Voor 12% gewijzigd door S_Chief op 13-04-2020 17:58 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het dus zo dat je met clayen krassen veroorzaakt ook al gebruik je genoeg "glijmiddel"? Ben ik dan beter af met een product als non ferro omdat ik mijn auto hierna niet ga polijsten?
Het doel van kleien is om hele fijne vervuiling van de lak af te halen. Dingen die in de poriën van de lak zitten en er met gewoon wassen niet vanaf gaan.
Het feit dat dit normaliter opgevolgd wordt met polijsten is omdat je mogelijk swirls extra zichtbaar maakt. Afhankelijk van welke wax je gaat gebruiken is dit echter niet per se problematisch. Je zou de wax ook nog vooraf kunnen gaan door een filler om die swirls verder te verbergen.
[ Voor 45% gewijzigd door hiekikowan op 13-04-2020 21:29 ]
------
Wat je bedoelt is 'marring' wat kan onstaan door het kleien. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn en ligt ook een beetje aan het type lak (hard of zacht) en de klei.
Daarnaast is het belangrijk om een goede lubricant te gebruiken en daar zeker niet te zuinig mee om te gaan. Afhankelijk van het resultaat zal er dan marring kunnen optreden.
Polijsten is sowieso raadzaam om het maximale resultaat te behalen. Krasjes en swirls ga je met kleien niet wegkrijgen dat haalt alleen verontreiniging uit de poriën van de lak.
Overigens is een waxlaag, coating of seal geen wondermiddel tegen een vieze auto. Ja, hij wordt veel beter beschermt tegen allerlei invloeden maar afspuiten en weer een perfect blinkende auto kan je echt vergeten. Je zal dan toch echt netjes je auto moeten wassen wat met een beschermlaag wel veel makkelijker gaat natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door renzo4000 op 13-04-2020 21:31 ]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Staan gewoon in het fotoalbum hier op Tweakers.. Dat dat ding een aanfluiting is kan ik helaas niet echt iets aan doen. Dit is de folder waar alles in staat: gallery: Floor-isrenzo4000 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:55:
@Floor-is heel veel plaatjes doen het niet helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 14-04-2020 10:15 ]
Bericht hierboven
No worries: Ik heb die folder zelf die naam gegeven, hij was een tijdje op slot ookrenzo4000 schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:44:
Gekke vraag, maar hoor ik ook alle "private" foto's te kunnen zien van jou @Floor-is ? Wat dat lijkt me niet de bedoeling?
Bericht hierboven
Nu weet wel meteen half GoT waar je huis woont, is dat een bezwaar?Floor-is schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:16:
No worries: Ik heb die folder zelf die naam gegeven, hij was een tijdje op slot ook
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nope, dat is sowieso supereenvoudig omdat er zo weinig mensen zijn met mijn achternaam en als je google kent en m'n adres wilt achterhalen is het ook welgeteld 1 searchquery.. Dat is een beetje het nadeel waar je maar mee moet dealen soms.Gonadan schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:09:
[...]
Nu weet wel meteen half GoT waar je huis woont, is dat een bezwaar?
Bericht hierboven
Gaaf! Staat er zeker weer strak bij. Heb je ook foto's van het interieur?hiekikowan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:25:
Zo, laat ik mij na lange tijd hier ook weer eens melden...
Vandaag mijn afgelopen winter aangeschafte Mercedes ook eens grondig onder handen genomen, het weer was er mooi genoeg voor!
Gewassen, gekleid, 2 stappen polish (Monello Veloce + Mezzo), PBW Black Hole en afgetopt met PBW Natty's Paste Wax Black, dus weer klaar voor de komende maanden!
Zeer tevreden met het resultaat, van een zwarte/grijze auto met zeer veel swirls naar een diep-zwarte en diep-glansende. Het creme-kleurige interieur steekt super af nu!
www.jordyleenders.com
:strip_exif()/f/image/Dh2JP8OUZK3ld6NAraOAr0u2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0dDdqN523rxtRuJgVK3T6vAz.jpg?f=fotoalbum_large)
Geniet van je vele comfortabele km's nog
www.jordyleenders.com
Nu zat ik zelf te denken aan de volgende behandeling, misschien dat de kenners hier er wat van willen vinden:
Stap 1: Wassen
Stap 2: Clay + Born Slippy (dodojuice)
Stap 3: Poorboys Black Hole
Stap 4: Wax*
Wat ik nog gevonden heb in de garage:
- nieuwe claybar (in het sealtje dus nog nooit open geweest) deze wil ik nog gebruiken
- Meguiars set bestaande uit: Quickwax, Quickdetailer, Goldclass wax, Paint Cleaner en Polish, deze set is tenminste 10 jaar oud en open geweest dus kan denk ik rechtstreeks de container in
dus heb ik een boodschappenlijstje/wensenlijstje:
- Shampoo (iemand een tip?)
- Glijmiddel voor de claybar, ik zat te denken aan bornslippy dit omdat het volgens mij weinig meer moet doen dan glijden en dit een voordelige keuze is
- Glaze: PBW blackhole, hierover veel positieve berichten gelezen en het is betaalbaar
- wax: PBW Blue schijnt goed te matchen met blackhole maar ik sta zeker open voor alternatieven
- applicator pads, ik heb een hele lading met action microvezel doeken die ik vroeger altijd gebruikte prima voor uit te poetsen denk ik, aanbrengen met een nieuwe applicator pad?
de auto is overigens zwart, ben ik op de goede weg?
Shampoo:Reloader schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:32:
Sinds afgelopen weekend een andere auto, Volvo v40 2015. De lak is in goede staat maar de auto is door de dealer niet heel netjes gepoetst dus wil ik de auto zelf een opfrisbeurtje geven. Het is echter jaren geleden dat ik uberhaupt gepoetst heb en mijn hele mequiars set is vergaan.
Nu zat ik zelf te denken aan de volgende behandeling, misschien dat de kenners hier er wat van willen vinden:
Stap 1: Wassen
Stap 2: Clay + Born Slippy (dodojuice)
Stap 3: Poorboys Black Hole
Stap 4: Wax*
Wat ik nog gevonden heb in de garage:
- nieuwe claybar (in het sealtje dus nog nooit open geweest) deze wil ik nog gebruiken
- Meguiars set bestaande uit: Quickwax, Quickdetailer, Goldclass wax, Paint Cleaner en Polish, deze set is tenminste 10 jaar oud en open geweest dus kan denk ik rechtstreeks de container in
dus heb ik een boodschappenlijstje/wensenlijstje:
- Shampoo (iemand een tip?)
- Glijmiddel voor de claybar, ik zat te denken aan bornslippy dit omdat het volgens mij weinig meer moet doen dan glijden en dit een voordelige keuze is
- Glaze: PBW blackhole, hierover veel positieve berichten gelezen en het is betaalbaar
- wax: PBW Blue schijnt goed te matchen met blackhole maar ik sta zeker open voor alternatieven
- applicator pads, ik heb een hele lading met action microvezel doeken die ik vroeger altijd gebruikte prima voor uit te poetsen denk ik, aanbrengen met een nieuwe applicator pad?
de auto is overigens zwart, ben ik op de goede weg?
• https://www.carclean.com/...-shampoo-concentrate.html
• https://www.carclean.com/...-maintenance-shampoo.html (mijn favo)
Glijmiddel:
• https://www.carclean.com/...orld-clay-lube-473ml.html
(Born slippy is daar uitverkocht)
Glaze:
Zit je volgens mij top
Wax:
Persoonlijk ben ik meer van een sealant dan een wax, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Tips:
• check even of die claybar nog goed is, na 10 jaar kan het zomaar zijn dat die toch wel ietwat vergaan is, zo duur zijn die ook weer niet om te vervangen
• Een cleaner voordat je gaat glazen/waxen mis ik nog. Dit is mijn favo: https://www.carclean.com/...pre-coat-spray-750ml.html
• Je kunt los gaan op applicator pads, ik vind het zelf wel prettig als ik een mooi oppervlak kan gebruiken om mee te verspreiden, zo iets als https://www.carclean.com/...g-moon-deluxe-2-pack.html of https://www.carclean.com/...-duo-applicator-pads.html
Volgens mij was je al op de goede weg man
Bericht hierboven
't is een hobby ...
Ik heb thuis geen hoge druk spuit dus mijn plan is om de auto gewoon met veel water af te spoelen en daarna de 2 bucket methode toe te passen, daarna weer afspoelen en afdrogen.
Dus toch weer eens wat spulletjes besteld, een Dodo Fozzie Hair Wash Mitt, Dodo BTBM shampoo en een Gyeon Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm. Ik probeer daarmee in een half uurtje de auto weer spik en span te krijgen. Uiteraard niet zo uitgebreid als sommigen het hier doen maar een ritje naar de was straat kost mij ook een half uur uit en thuis denk ik, en €15
Misschien nog iets voor de velgen maar nu eerst dit even proberen. De zomer velgen staan ook nog niet in de coating.
Voor de liefhebbers een paar foto's van het coaten, voor en na.
:strip_exif()/f/image/WLEm3MiZV2OAa9Y0blEEHV8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ctc4CaKDPy2H8bdEXGuAKu27.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8oaue3F7QDhRtZLatuVfzhEC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rCUbittB06Hyq0AoUWGEo2Yh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ChiLLeR op 15-04-2020 13:14 ]
>> Signature?
Qua claybar is het vooral belangrijk dat je hem, na enige tijd doorkneden moet de clay echt soepel zijn. Ook moet hij netjes afgesloten zijn geweest, geen stof e.d.
Black Hole voor donkere (of rode) lakken is echt fijn spul om te verwerken en geeft een bijzonder goede finish.
De blue wax die je voorstelt (ik neem aan dat het gaat om de standaard Natty's Paste Wax) is er ook in een specifieke zwarte variant (https://www.carclean.com/...aste-wax-black-235ml.html). Ik gebruik zelf al een aantal jaren de waxen van PBW, af en toe eens wat anders tussendoor geprobeert maar qua verwerking vind ik de Natty's Paste wax een van de fijnere waxen. Qua standtijd zal deze mogelijk wat achterblijven bij de rest, dus mogelijk moet je wat vaker opnieuw waxen (ik wax zelf meestal zo'n 3 keer per jaar, soms 4 keer als ik erg veel zin heb). Het heeft ook te maken hoe je de auto wast natuurlijk.
De hierboven voorgestelde applicators van monello heb ik zelf ook regelmatig in gebruik, werken prima en zijn niet al te duur.
Thanks!Floor-is schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:59:
[...]
Shampoo:
• https://www.carclean.com/...-shampoo-concentrate.html
• https://www.carclean.com/...-maintenance-shampoo.html (mijn favo)
Glijmiddel:
• https://www.carclean.com/...orld-clay-lube-473ml.html
(Born slippy is daar uitverkocht)
Glaze:
Zit je volgens mij top
Wax:
Persoonlijk ben ik meer van een sealant dan een wax, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Tips:
• check even of die claybar nog goed is, na 10 jaar kan het zomaar zijn dat die toch wel ietwat vergaan is, zo duur zijn die ook weer niet om te vervangen
• Een cleaner voordat je gaat glazen/waxen mis ik nog. Dit is mijn favo: https://www.carclean.com/...pre-coat-spray-750ml.html
• Je kunt los gaan op applicator pads, ik vind het zelf wel prettig als ik een mooi oppervlak kan gebruiken om mee te verspreiden, zo iets als https://www.carclean.com/...g-moon-deluxe-2-pack.html of https://www.carclean.com/...-duo-applicator-pads.html
Volgens mij was je al op de goede weg man
W.b.t. sealant als dat een alternatief is sta ik daar zeker ook voor open als het maar niet machinaal aangebracht moet worden want dat durf ik niet aan denk ik.
de claybar is nieuw nieuw, die is ongeveer 1 jaar oud maar is nog nooit uit zijn originele verpakking geweest. Ik zie zojuist ook nog een nieuwe fles meguiars goldclass shampoo staan. die ben ik ook van plan om nog te gebruiken dat scheelt weer een paar euro met aanschaffen van spullen !hiekikowan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:33:
@Reloader zelf ook goede ervaringen met diverse PBW-producten
Qua claybar is het vooral belangrijk dat je hem, na enige tijd doorkneden moet de clay echt soepel zijn. Ook moet hij netjes afgesloten zijn geweest, geen stof e.d.
Black Hole voor donkere (of rode) lakken is echt fijn spul om te verwerken en geeft een bijzonder goede finish.
De blue wax die je voorstelt (ik neem aan dat het gaat om de standaard Natty's Paste Wax) is er ook in een specifieke zwarte variant (https://www.carclean.com/...aste-wax-black-235ml.html). Ik gebruik zelf al een aantal jaren de waxen van PBW, af en toe eens wat anders tussendoor geprobeert maar qua verwerking vind ik de Natty's Paste wax een van de fijnere waxen. Qua standtijd zal deze mogelijk wat achterblijven bij de rest, dus mogelijk moet je wat vaker opnieuw waxen (ik wax zelf meestal zo'n 3 keer per jaar, soms 4 keer als ik erg veel zin heb). Het heeft ook te maken hoe je de auto wast natuurlijk.
De hierboven voorgestelde applicators van monello heb ik zelf ook regelmatig in gebruik, werken prima en zijn niet al te duur.
[ Voor 35% gewijzigd door Reloader op 15-04-2020 17:17 ]
Als je een makkelijke sealant zoekt kan ik je van harte de Sonax PNS aanbevelen. Dit is erg goed te verwerken (wel in delen doen) en heeft een enorm goede standtijd, sheeting en beading.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dus deze over de black hole van poorboys i.p.v. wax?renzo4000 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:49:
Sealants zijn er genoeg om uit te kiezen. Tegenwoordig gebruik ik dat alleen nog maar gezien het gemak en het eindresultaat. "Traditionele" waxen met carnauba erin hebben vaak wel de eigenschap met net iets meer "wet look" glans te geven maar hebben veelal minder lange standtijd. Bovendien is het voorbereidende werk het meest belangrijke; goed wassen, kleien, polijsten.
Als je een makkelijke sealant zoekt kan ik je van harte de Sonax PNS aanbevelen. Dit is erg goed te verwerken (wel in delen doen) en heeft een enorm goede standtijd, sheeting en beading.
Qua verwerking met de hand goed mogelijk, maar minder prettig (wat stroever). Ik doe het voor de winter omdat 's winters het niet mogelijk is de wax opnieuw te doen. Sealant heeft een langere standtijd, van december tot april is vaak prima mogelijk bij mij.
Wax in de zomer om inderdaad nog net een iets diepere glans (wetlook) te halen, al zal de BlackHole daar ook al het nodige in doen natuurlijk.
En ja, die kan gewoon over de PBW Black Hole
Bericht hierboven
check dit filmpje even anders: YouTube: Bead Maker vs Hybrid Ceramic Wax vs Seal n Shine vs CMX + Which one ...Reloader schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:40:
[...]
Thanks!
W.b.t. sealant als dat een alternatief is sta ik daar zeker ook voor open als het maar niet machinaal aangebracht moet worden want dat durf ik niet aan denk ik.
[...]
de claybar is nieuw nieuw, die is ongeveer 1 jaar oud maar is nog nooit uit zijn originele verpakking geweest. Ik zie zojuist ook nog een nieuwe fles meguiars goldclass shampoo staan. die ben ik ook van plan om nog te gebruiken dat scheelt weer een paar euro met aanschaffen van spullen !
En, deze dude vind ik ook fijn: YouTube: Meguiar's Hybrid Ceramic Wax VS Turtle Wax Ice Seal N Shine VS Mothe...
[ Voor 12% gewijzigd door Floor-is op 15-04-2020 22:24 ]
Bericht hierboven
heb de filmpjes gekeken, ben wel onder de indruk van Seal n Shine (Hybrid sealant wax in NL) of de Hybrid Ceramic Coating beide van Turtle. Ik had zelf niet gedacht dat een Spray zo'n goede oplossing kon zijn. Wat een gebruiksgemak!
het is jammer dat bij carclean de black hole niet voorradig is anders had ik direct kunnen bestellen
Voor nu dit lijstje klaar staan, alleen even wachten tot alles op voorraad is:
wassen: Meguiars Gold Class (reeds aanwezig)
clay: Born Slippy of Poorboys afhankelijk van voorraad
Clean: Nanolox EX Pre-Coat
Detail: PBW Blackhole
Sealant: Polymer netshield of Turtle wax Hybrid Sealant
er is zoveel te kiezen maar de mogelijke resultaten zijn echt zoveel mooier dan pakweg 10 jaar geleden of tenminste het ziet eruit alsof het met meer gemak te behalen is!
bedankt voor de tips tot zover nu even wachten tot alles binnen is
Als je onder de indruk bent van de filmpjes, dan zou ik zeker eens kijken naar Meguiar's Hybrid Ceramic Liquid of Sonax BSD of ADBL Synthetic Spray Wax. Deze produkten hebben een langere standtijd en vuil afstotender.Reloader schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:42:
@Floor-is
heb de filmpjes gekeken, ben wel onder de indruk van Seal n Shine (Hybrid sealant wax in NL) of de Hybrid Ceramic Coating beide van Turtle. Ik had zelf niet gedacht dat een Spray zo'n goede oplossing kon zijn. Wat een gebruiksgemak!
bedankt voor de tips tot zover nu even wachten tot alles binnen is
Daar kan turtlewax of Seal n Shine helaas niet tegenop.
Op de verschillende fora en gerenommeerde youtube detailers zijn hier echt van onder de indruk. Heb je er zelf al mee gewerkt? Of doe je puur een uitspraak "het is Turtle Wax dus het zal wel niks zijn"?
Precies om wat je zegt TurteWax heeft een hoog "halford syndroom gehalte" en ik ook de reviews van de van de vernieuwde turtlewax heb gezien.Een collega had toevallig Turtel Wax Hybrid.renzo4000 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:34:
@trinity999 ik ken jouw genoemde producten ook en de Turtle Wax Hybrid series doen daar echt niet voor onder of zijn zelfs beter. TW heeft de afgelopen decenia niet bepaalt credits opgebouwd qua goede producten (leuk voor de Halfords schappen) maar hebben met de Hybrid series echt een goede stap gemaakt.
Op de verschillende fora en gerenommeerde youtube detailers zijn hier echt van onder de indruk. Heb je er zelf al mee gewerkt? Of doe je puur een uitspraak "het is Turtle Wax dus het zal wel niks zijn"?
Dat stelde mij in staat om eens zelf te vergelijken.
Ik zeg ook niet dat ze slecht zijn, in tegendeel zelfs maar in direct vergelijk [50/50 op de motorkap] kan turtlewax toch net niet mee met BSD. Als je dan ook nog naar de prijs kijkt vindt ik turtelwax helaas te hoog aan de prijs. afgezet tegen de prijs/prestatie zou een prijs van €15 a €16 rechtvaardig zijn maar zeker niet boven de €22,= waarvoor ik ze nu geprijsd zie staan.
Overigens is de TW Hybrid series nu ook in Nederland te hoog geprijsd. In Duitsland haal je dit (oa via amazon) voor 14 euro of minder binnen in huis. In Amerika zijn de prijzen nog lager, ik lees zelfs berichten van 8 dollar voor een flesje.
Anoniem: 235591
Gebruik de zoekfunctie van dit topic. Over Fusso is al heel veel geschreven hier.Pepppie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:15:
Het is weer tijd om de auto zomerkwartaal te maken. Heb een pot Soft99 Fusso Coat Light gekocht, maar zoek een goede tutorial vwb het aanbrengen hiervan. Iemand toevallig een linkje?
Die heavy cut van Menzerna is is te grof om daarna te polishen/finishen. Je hebt een medium cut als tussenstap nodig.
Om te finishen gebruik ik een LC Orange pad. Medium en Heavy cut gebruik ik een LC Blue pad voor. Eventueel kan je voor finishen ook een nog iets zachtere pad nemen maar neem het niet te zacht. Je moet je polijstmiddel ook afbreken met de pad en een te zachte pad doet dat minder goed. Vandaar mijn LC Orange pad die was harder is.
Voor het polijsten aan is het wel zaak dat je gaat clayen. Hierdoor is de laklaag ook echt schoon en kan je een veel beter resultaat behalen. Ga je bijvoorbeeld niet clayen dan is de kans dat er zooi uit de lak loskomt tijdens het polijsten en dit komt in je pad te zitten en zo krijg je weer krassen. Als glijmiddel voor je claybar kan je een beetje water met autoshampoo gebruiken. Dit werkt uitstekend en je hebt geen dure glijmiddelen nodig.
Een goede wax is aan te raden. Afhankelijk van je kleur auto en de look die je wilt behalen is daar veel voor te krijgen. Fusso is heel erg goed maar lastig aan te brengen op donkere auto's i.v.m. wax hologrammen (kwestie van dun opbrengen en rustig uitpoetsen. Niet te lang laten curen.)
Je keus voor Menzerna is zeker goed. Je machine heeft niet veel vermogen en zou niet mijn keus geweest zijn. Liever een DAP900 die niet heel veel duurder is maar kwalitatief toch echt wel beter werk levert.
Maar goed, je begint ergens en ik hoop voor je dat het zondag mooi bewolkt weer is. Als je op de straat gaat polijsten doe dat dan paneel voor paneel en werk het gelijk af met een wax. Voor je een paneel polijst even stofvrij maken.
Succes
De Menzerna 400 finisht gelukkig erg goed dus daar maak ik me geen zorgen omAnoniem: 235591 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:49:
@Knamix
Die heavy cut van Menzerna is is te grof om daarna te polishen/finishen. Je hebt een medium cut als tussenstap nodig.
Om te finishen gebruik ik een LC Orange pad. Medium en Heavy cut gebruik ik een LC Blue pad voor. Eventueel kan je voor finishen ook een nog iets zachtere pad nemen maar neem het niet te zacht. Je moet je polijstmiddel ook afbreken met de pad en een te zachte pad doet dat minder goed. Vandaar mijn LC Orange pad die was harder is.
Voor het polijsten aan is het wel zaak dat je gaat clayen. Hierdoor is de laklaag ook echt schoon en kan je een veel beter resultaat behalen. Ga je bijvoorbeeld niet clayen dan is de kans dat er zooi uit de lak loskomt tijdens het polijsten en dit komt in je pad te zitten en zo krijg je weer krassen. Als glijmiddel voor je claybar kan je een beetje water met autoshampoo gebruiken. Dit werkt uitstekend en je hebt geen dure glijmiddelen nodig.
Een goede wax is aan te raden. Afhankelijk van je kleur auto en de look die je wilt behalen is daar veel voor te krijgen. Fusso is heel erg goed maar lastig aan te brengen op donkere auto's i.v.m. wax hologrammen (kwestie van dun opbrengen en rustig uitpoetsen. Niet te lang laten curen.)
Je keus voor Menzerna is zeker goed. Je machine heeft niet veel vermogen en zou niet mijn keus geweest zijn. Liever een DAP900 die niet heel veel duurder is maar kwalitatief toch echt wel beter werk levert.
Maar goed, je begint ergens en ik hoop voor je dat het zondag mooi bewolkt weer is. Als je op de straat gaat polijsten doe dat dan paneel voor paneel en werk het gelijk af met een wax. Voor je een paneel polijst even stofvrij maken.
Succes
Wellicht dat het een wat overkill combi is, maar ik heb laatst een heleboel krassen gemaakt d.m.v. een zandkorrel die ik de doek zat..
Kleien gaat zeker gebeuren. Heb nog een monello clay bar kit die ik kan gebruiken.
Ik ga het inderdaad buiten doen. Heb helaas geen toegang tot een garage of bedekte oprit
Ik ga om 7 uur in de ochtend beginnen (hand foamen > velgenreiniger (non ferro en is ook gelijk een “pre-wash”) > 2 emmer methode > afdrogen met droogdoek en dan gelijk door naar mijn werk om de auto te doen (5 minuten rijden).
Zon bij werk komt pas rond 12 uur tevoorschijn dus voor die tijd moet het wel lukken
Dit zijn de stappen bij polijsten:
- Menzerna heavy cut 400 > 3800
- Poorboys Black Hole
- Collinite 845
[ Voor 6% gewijzigd door Knamix op 22-04-2020 11:35 ]
Maar voor 12u klaar? Heb je een kleine witte auto? Je hebt het over amper 3½ uur tijd polijsten.
Betreft een B segmenter van een niet al te groot formaat. Auto heeft een zachte lak dus ik denk dat ik er snel doorheen zal gaanAnoniem: 235591 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:35:
Ik heb de polijstmiddelen zelf ook van Menzerna, en nog een heel aantal anderen. Ik zou de tussenstap zeker wel doen voor een beter resultaat.
Maar voor 12u klaar? Heb je een kleine witte auto? Je hebt het over amper 3½ uur tijd polijsten.
[ Voor 11% gewijzigd door Knamix op 22-04-2020 12:37 ]
't is een hobby ...
Ik heb besloten dat ik mijn auto ook handmatig wil gaan wassen ipv de wasstraat. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, en wil ik even checken of ik iets teveel, of te weinig, of iets overbodigs heb als ik deze zaken zou bestellen:
3 emmers met grit guard
1 autoshampoo
1 velgenreiniger
1 microvezel handschoen
1 microvezel droogdoek
1 borstel voor de velgen
Het hoeft niet allemaal super te zijn, maar wel goed genoeg om de auto goed te kunnen wassen zonder stomme beginnersfouten te maken.
Kunnen jullie hier advies in geven, of me wijzen op een winkel die hier prima spullen voor een prima prijs heeft?
Alvast bedankt :-)
Meer dan 1 droogdoek is fijn.Bonsaiboom schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:14:
Hallo allemaal,
Ik heb besloten dat ik mijn auto ook handmatig wil gaan wassen ipv de wasstraat. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, en wil ik even checken of ik iets teveel, of te weinig, of iets overbodigs heb als ik deze zaken zou bestellen:
3 emmers met grit guard
1 autoshampoo
1 velgenreiniger
1 microvezel handschoen
1 microvezel droogdoek
1 borstel voor de velgen
Het hoeft niet allemaal super te zijn, maar wel goed genoeg om de auto goed te kunnen wassen zonder stomme beginnersfouten te maken.
Kunnen jullie hier advies in geven, of me wijzen op een winkel die hier prima spullen voor een prima prijs heeft?
Alvast bedankt :-)
Een velgenborstel: zo iets? https://www.carclean.com/...shine-xxl-wheelbrush.html Of zo iets? https://www.carclean.com/nl/mothers-wax-wheel-brush.html
Ik doe de buitenzijde van de velgen met een microvezel handschoen, de ‘barrel’ met een borstel. Mocht je de binnenkant niet willen doen en/of geen moeilijk kleine spaken hebben, zou ik eerder een tweede microvezel handschoen kopen. Deze vind ik heel fijn: https://www.carclean.com/...-gorilla-wheel-glove.html
En voor de auto zelf hoeft het ook niet per de superduur, dit is echt al heel prima: https://www.carclean.com/nl/valma-crazyfibre-washmitt.html
De emmer voor de velgen, en de shampo-emmer heb ik geen gritguard in. Als je een beetje netjes aandoet is dat ook niet per se nodig IMO
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 25-04-2020 16:32 ]
Bericht hierboven
Dus:
3 emmers waarvan 1 met grit guard
2 microvezel droogdoeken zoals bv https://www.carclean.com/...drying-towel-60x90cm.html
1 handschoen voor de auto https://www.carclean.com/nl/valma-crazyfibre-washmitt.html
1 handschoen voor de velgen https://www.carclean.com/...-gorilla-wheel-glove.html
1 velgenreiniger https://www.carclean.com/...l-alloy-devil-1000ml.html
1 autoshampoo https://www.carclean.com/...class-car-wash-473ml.html
Zoiets of zitten hier nog (te) dure producten tussen? Is zo'n autoshampoo alleen voor de lak, of ook voor glas?
Wat betreft de velgen - het is een model 3 met velgen + wieldoppen. Ik was eigenlijk van plan de wieldoppen er af te halen, die dan achter te reinigen en nog apart de velgen daarna na te doen. Ik weet nu niet hoe vuil de velgen onder de wieldoppen zijn.
Sorry voor alle noob vragen, zoals gezegd, ik beland in deze wereld snel in superveel details
Ik zelf gebruik onderstaande producten naar volle tevredenheid. Heb je voor hetzelfde geld veel meer liters shampoo en velgenreiniger. In geval van de laatste zul je er wel even een sprayer en eventueel een maatbekertje bij moeten bestellen.Bonsaiboom schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:17:
Ah kijk, dat helpt al een hoop.
Dus:
2 microvezel droogdoeken zoals bv https://www.carclean.com/...drying-towel-60x90cm.html
1 handschoen voor de auto https://www.carclean.com/nl/valma-crazyfibre-washmitt.html
1 handschoen voor de velgen https://www.carclean.com/...-gorilla-wheel-glove.html
Zoiets of zitten hier nog (te) dure producten tussen? Is zo'n autoshampoo alleen voor de lak, of ook voor glas?
Wat betreft de velgen - het is een model 3 met velgen + wieldoppen. Ik was eigenlijk van plan de wieldoppen er af te halen, die dan achter te reinigen en nog apart de velgen daarna na te doen. Ik weet nu niet hoe vuil de velgen onder de wieldoppen zijn.
Sorry voor alle noob vragen, zoals gezegd, ik beland in deze wereld snel in superveel details
Shampoo: https://www.carclean.com/...gold-car-wash-1892ml.html
Velgenreiniger: https://www.carclean.com/nl/bilberry-safe-wheel-cleaner.html
@BonsaiboomShampoo kan bij een Model 3 over de hele buitenkant van de auto gebruikt worden, zeker ook over de ramen en spiegels. Velgenborstel verwijderd uit je lijstje? Als je niet alleen de voorkant van de velg wilt doen, maar ook het velgbed is een borstel of wheel woolie wel nodig naar mijn mening. Ik vind zelf de wheel woolies erg fijn voor het velgbed van m'n cabrio met nogal open velgen. Mocht je besluiten de wielen zonder aero doppen te willen houden, zou ik zeker een velgenborstel nemen. Als de doppen er weer op gaan zie je er toch niet zo veel van, dan is het niet echt nodig om een schoon uitziende auto te hebben, hangt het af van hoe schoon je het wil hebben.
Kijk voor shampoo ook eens naar Dodo Juice Born To Be Mild. Erg fijne shampoo die mild is maar toch best goed reinigt. En hoewel hij flink duurder lijkt dan de Mothers die @meintje noemt, is die als je een literfles neemt aardig vergelijkbaar qua prijs. Je hebt er namelijk niet zoveel van nodig per wasbeurt.
Enige mogelijke nadeel: het is een shampoo zonder was. Maar ik zou er sowieso liever een losse was of sealant bij doen dan vertrouwen op alleen een shampoo met was. Als je er echt vrijwel geen tijd in wil steken, vind ik deze sealant wel prettig. Kan je gewoon nat opspuiten, afvegen met een mf doek en klaar. Ook droog aan te brengen eventueel. Iets meer tijd, maar een wat mooiere glans, deze was.. Beetje wam maken (gemakkelijkste door 5 minuutjes in warm water te zetten), dan goed schudden zodat de was in het hele flesje lekker vloeibaar wordt. Dan kan je het mooi dun paneel voor paneel opbrengen (ik gebruik meestal deze). Dan even laten tot er een waas op komt, dan uitwrijven met een MF doek. Ik vind het een hele gemakkelijke was, geen vreemde vlekken als je net iets te lang wacht bijvoorbeeld. Zo lang je geen agressief schoonmaakmiddel gebruikt, houdt die wel 3 maanden met regelmatig wassen. Dus als je die eens per 3 maanden ongeveer opbrengt na het wassen ben je ook klaar. Voordeel van een goed waslaagje is ook dat schoonmaken net wat soepeler gaat de volgende keer en dat drogen ook veel sneller gaat omdat het meeste water er al afloopt.
Als je de wieldoppen er af halen gaat, zeker een velgenborstel kopenBonsaiboom schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:17:
Ah kijk, dat helpt al een hoop.
Dus:
deze is heel goedkoop, anders deze, die een stuk duurder is.
Velgen zou ik hiermee doen: https://www.carclean.com/...iron-fallout-remover.html
(Hoewel ik zelf deze heb: https://www.detailschuur....iron-x-cleaner-500ml.html). Let wel, dit is vooral voor het verwijderen van metaal/teer en remstof enzo. Na gebruik van deze chemische shit is het absoluut te adviseren om na te wassen met gewone shampoo.
Zelf heb ik Dodo's Born to be Mild shampoo en deze meguiars, wel vrij forse verpakking die laatste
Mag ik je nog één advies geven?
Overweeg een sealant aan te brengen, zie bijvoorbeeld: YouTube: BEST SPRAY WAX UNDER $10 : Turtle Wax Ice Seal N Shine (REVIEW) of YouTube: TURTLE WAX SEAL N SHINE VS TW SPRAY WAX: WHICH ONE BEADS AND SHEETS ...
Setje voor sealing:
- Na wassen auto drogen hiermee, neem er 2
- Lak schoonmaken met dit
- Sealen met dit of deze of deze
- Aanbrengen en afdoen heb je microfibers voor nodig dit is wel een fijne deal, deze zijn fijn zacht
- Eventueel bij drogen kan je deze quick detailer of deze gebruiken
Dat is een pestberg meer geld, maar gaat er als het goed is vooral voor zorgen dat je in vaker alleen hoeft af te spoelen of heel snel klaar bent met je wasbeurt.
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 26-04-2020 03:03 ]
Bericht hierboven
Ziet er weer als nieuw uit zeg!Knamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:59:
Zojuist mijn auto gepoetst. Had het toch wat onderschat. I.p.v. 3 uur (wat ik dacht bezig te zijn) was ik het dubbele kwijt aan polijsten, glaze en waxen.
Resultaat mag er wel zijn![]()
[Afbeelding]
Even je kentekenen wegpoetsen voor mensen met andere ideeën...
Waarom Ferrous Dueller bij een EV in plaats van een goede gewone velgreiniger? Niet voor het mogelijk teer toch? Ferrous Dueller verwijdert naar mijn ervaring ijzer (vliegroest, remstof en zo) echt prima, maar teer niet.Floor-is schreef op zondag 26 april 2020 @ 03:02:
[...]
Als je de wieldoppen er af halen gaat, zeker een velgenborstel kopen
deze is heel goedkoop, anders deze, die een stuk duurder is.
Velgen zou ik hiermee doen: https://www.carclean.com/...iron-fallout-remover.html
(Hoewel ik zelf deze heb: https://www.detailschuur....iron-x-cleaner-500ml.html). Let wel, dit is vooral voor het verwijderen van metaal/teer en remstof enzo. Na gebruik van deze chemische shit is het absoluut te adviseren om na te wassen met gewone shampoo.
Afgelopen zomer met de motor in de Italiaanse bergen geweest, diverse wegen in onderhoud. Daarna niet alleen teer, maar ook de bijbehorende steentjes op de velgen. Ferrous dueller deed niets voor het teer. Zelfde voor wat teervegen op de velgen van de cabrio. Auto Finesse Oblitarate werkte wel super voor allebei.
Dus voor teer is Ferrous Dueller niet de beste. Remstof verdwijnt er wel supergoed mee, maar dat heb je met een EV amper. Ben je dan niet beter af met een goede gewone velgreiniger?
Staat er weer strak bij hoor!Knamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:59:
Zojuist mijn auto gepoetst. Had het toch wat onderschat. I.p.v. 3 uur (wat ik dacht bezig te zijn) was ik het dubbele kwijt aan polijsten, glaze en waxen.
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door DeGroteMuis op 26-04-2020 15:40 ]
Told you son!Knamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:59:
[Afbeelding]
Zoals?Hulliee schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:13:
[...]
Even je kentekenen wegpoetsen voor mensen met andere ideeën...
@Knamix, ziet er weer strak uit!
[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 26-04-2020 20:43 ]
Er rijden veel auto’s in nl rond met valse kentekenplaten. Zo maak je het nog makkelijker.
Je bedoelt @Knamix denk ik?
Resultaat na alleen even wassen met shampoo en drogen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iDeSIylMARP0EpSHjSTqeHdc.jpg?f=user_large)
Fantastisch spul.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik rijd ook EV, als ik ga wassen doe ik de velgen gewoon met de shampo, werkt echt goed zat. Als dat niet genoeg blijkt, kan ik met een 1:10 of sterker APC eigenlijk alles wel wegkrijgen. Eens per x maanden gebruik ik IronX voor de ijzerdeeltjes.DeGroteMuis schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:37:
[...]
Waarom Ferrous Dueller bij een EV in plaats van een goede gewone velgreiniger? Niet voor het mogelijk teer toch? Ferrous Dueller verwijdert naar mijn ervaring ijzer (vliegroest, remstof en zo) echt prima, maar teer niet.
Mijn gedachtengang was aldus: als je al een keer moet, dan pak je die Ferris Dueller, maar daar ga je LANG mee doen
Misschien wel, ik pretendeer op geen moment alleswetend te zijnAfgelopen zomer met de motor in de Italiaanse bergen geweest, diverse wegen in onderhoud. Daarna niet alleen teer, maar ook de bijbehorende steentjes op de velgen. Ferrous dueller deed niets voor het teer. Zelfde voor wat teervegen op de velgen van de cabrio. Auto Finesse Oblitarate werkte wel super voor allebei.
Dus voor teer is Ferrous Dueller niet de beste. Remstof verdwijnt er wel supergoed mee, maar dat heb je met een EV amper. Ben je dan niet beter af met een goede gewone velgreiniger?
Lekker hoor!!Knamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:59:
[Afbeelding]
[ Voor 29% gewijzigd door Floor-is op 26-04-2020 21:01 ]
Bericht hierboven
Is het lastig om een coating er op te zetten? Wil dit ook doen, maar ik heb geen toegang tot een garage/box. Volgens mij was het toch zo dat je een coating bij een bepaalde temperatuur moet aanbrengen en dat het dan 24 uur (+/-) moet curen?Ophidian schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:45:
Vorig jaar juni de Gyeon One op de auto van mijn vrouw gezet. Nu naar 10 maanden werkt het nog steeds. Even simpel wassen en het water loopt er weer vanaf alsof de laag er net op zit![]()
[YouTube: Gyeon One]
Resultaat na alleen even wassen met shampoo en drogen![]()
[Afbeelding]
Fantastisch spul.
Ben nu nog met verschillende waxen bezig zoals de Collinite 845 en als die op is wil ik de Fusso99 proberen, maar een coating lijkt me ook ideaal
Goede vraag wel, van wat ik ervan gezien heb.. Want zelf gedaan heb ik het nog niet:Knamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:04:
[...]
Is het lastig om een coating er op te zetten? Wil dit ook doen, maar ik heb geen toegang tot een garage/box. Volgens mij was het toch zo dat je een coating bij een bepaalde temperatuur moet aanbrengen en dat het dan 24 uur (+/-) moet curen?
Ben nu nog met verschillende waxen bezig zoals de Collinite 845 en als die op is wil ik de Fusso99 proberen, maar een coating lijkt me ook ideaal
- Je wilt in de schaduw kunnen werken omdat de zon de coating te snel kan doen drogen. Dat maakt applicatie ingewikkeld
- Je wilt in een afgesloten ruimte werken om te voorkomen dat stof en viezigheid in de coating terecht komt
Maar ik heb best wel video's gezien van mensen die het gewoon buiten doen en dat schijnt prima te gaan hoor
Bericht hierboven
Ik heb het ook in de garage gedaan inderdaad. Lastig vond ik het niet. De coating zelf zetten is heel simpel. Echter het heeft wel veel voorbereidend werk nodigKnamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:04:
[...]
Is het lastig om een coating er op te zetten? Wil dit ook doen, maar ik heb geen toegang tot een garage/box. Volgens mij was het toch zo dat je een coating bij een bepaalde temperatuur moet aanbrengen en dat het dan 24 uur (+/-) moet curen?
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
- Velgen grondig gewassen (Ferrous Dueller, gewone velgenreiniger en shampoo)
- Dak gereinigd
- Interieur goed schoongemaakt incl ruiten (leer na dubbele reiniging ook weer in de conditioner gezet)
- Auto gewassen
- Lak gecleand met Dodo Juice Lime Prima Lite
- Gekleid
- Nog een keer gewassen
- Nieuwe laag Collinite 845 op auto en velgen
- Dak geïmpregneerd
- Uitlaat eindstuk opgepoetst
/f/image/hb9KYuIdbCFcJXMxCH9PJnzC.png?f=fotoalbum_large)
Duidelijk. Ik ga binnenkort EV rijden naast de cabrio, vandaar extra nieuwsgierig. Op m'n cabrio lukt het niet om de velgen echt schoon te krijgen met alleen Ferrous Dueller en shampoo. PBW APC-D puur lukt wel, of een goede velgenreiniger. Als er teer op zit helpt alleen Oblitarate of kleien echt goed. En dat is al na een waxlaagje. Maar BMW Style 108 zijn ook niet bepaald de meest onderhoudsvrije velgen, zeker niet met de diverse beschadigingetjes die de vorige eigenaar voor me achtegelaten heeft.Floor-is schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:59:
[...]
Ik rijd ook EV, als ik ga wassen doe ik de velgen gewoon met de shampo, werkt echt goed zat. Als dat niet genoeg blijkt, kan ik met een 1:10 of sterker APC eigenlijk alles wel wegkrijgen. Eens per x maanden gebruik ik IronX voor de ijzerdeeltjes.
Mijn gedachtengang was aldus: als je al een keer moet, dan pak je die Ferris Dueller, maar daar ga je LANG mee doen
Zelf geen ervaring mee, de filmpjes erover laten het niet moeilijker lijken dan een waslaag. En de voorbereiding kan je zo te zien ook prima (wassen & polijsten zag er weer strak uit, ontvetten is dan niet bepaald het lastigste karwei). Maar vrijwel ieder filmpje over coating noemt wel een uithard tijd van 24 uur, waarbij de auto in ieder geval droog en ook regelmatig stofvrij moet blijven. Dat wordt lastig buiten, er ligt toch regelmatig wat dauw op de auto vroeg in de ochtend.Knamix schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:04:
[...]
Voor nu blijven de wieldoppen gewoon op de auto, dus doe het met de handschoen die is aangeraden.
Dank!
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Nu zijn er tig bedrijven die diensten aanbieden, maar eigenlijk alleen in pakketvorm, terwijl ik daar niet echt behoefte aan heb. Hebben jullie tips?
Bericht hierboven
Nav dit bericht heb ik het ook gekocht. Verdunt met 400 ml water/100ml odour eater. Twee keer alle stof (stoelen zijn leer) delen ingespoten en op laten drogen met deuren en ramen open. Helaas nog steeds een honden geur in de auto. Toen we hem kochten is hij, zeggen ze, ook twee keer met ozon behandeld maar na een aantal weken kwam de geur terug.Anoniem: 235591 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:12:
[...]
Dit is wat je nodig hebt: https://www.carclean.com/nl/enzyme-odour-eater-1000ml.html
Hiermee haal je vieze geuren weg en dat is blijvend. Gebruik het zelf ook voor vieze geurtjes en het werkt prima.
Moet ik het leer ook behandelen enzo ja, kan dat ook met de odour eater uit de link? Of zijn er nog meer geniale tips?
Er moeten nog onderdelen zijn in de wagen die niet behandeld zijn. Heb je de tapijten er uit genomen? Wat zit er onder? Ruik zelf aan elk onderdeel om te zien wat er nog "stinkt". Rij een paar dagen rond met een lege wagen, alles eruit: tapijten, beschermers, alles wat los ligt,etc. Analyseer dan of de geur er nog is, soort eliminatieproces. Hoe lang duurde het voor dat de stoelen etc droog waren? Stond de wagen in de zon?
Het leer kun je zeker voorzien van een conditioner. Maar eerst zeer goed schoonmaken met een voor leder voorziene product.
Zijn beide stoelen en de bank overtrokken met leer?
[ Voor 82% gewijzigd door _Brad_ op 29-04-2020 16:54 ]
't is een hobby ...
De tapijten heb ik ook behandeld evenals de matten los uit de auto. De auto stond in de zon en was erg snel droog. Ik heb het ook niet heel erg nat gemaakt (met 500 ml heb ik al twee keer gedaan en dan zit er nog een heel klein beetje in) De hemel helemaal niet, die ga ik nog doen, goeie tip._Brad_ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:43:
Heb je de tapijten ook behandeld? En de hemel? Met de hemel heel erg oppassen, niet te nat want dan komt de hemel los.
Er moeten nog onderdelen zijn in de wagen die niet behandeld zijn. Heb je de tapijten er uit genomen? Wat zit er onder? Ruik zelf aan elk onderdeel om te zien wat er nog "stinkt". Rij een paar dagen rond met een lege wagen, alles eruit: tapijten, beschermers, alles wat los ligt,etc. Analyseer dan of de geur er nog is, soort eliminatieproces. Hoe lang duurde het voor dat de stoelen etc droog waren? Stond de wagen in de zon?
Het leer kun je zeker voorzien van een conditioner. Maar eerst zeer goed schoonmaken met een voor leder voorziene product.
Zijn beide stoelen en de bank overtrokken met leer?
Leer heb ik dus nog niet behandeld (alle stoelen en bank) omdat ik vanuit ging dat hondegeur niet in leer trekt. Tevens weet ik niet of dit middel bij leer helpt. Conditioner is natuurlijk goed voor leer maar helpt dat ook tegen geuren? Het leer is namelijk in goede staat verder.
[ Voor 6% gewijzigd door thejoker80 op 29-04-2020 17:11 ]
Vergeet ook niet de interieurfilter te vervangen. Geur = bacteriën, die zitten overal.
Het leer kan zeer vies zijn zonder dat je het ziet. Insmeren met een MF applicator, goed veel product gebruiken en met een MF doek schoonwrijven. Is de de MF doek vuil? Dan de behandeling herhalen, totdat je MF doek schoon blijft.
[ Voor 5% gewijzigd door _Brad_ op 29-04-2020 18:38 ]
't is een hobby ...
Valt mee, maar ik vraag me vooral af hoe goed het gebeurt als je weinig betalen zult. Een partij vraag €150 en zegt in totaal anderhalf uur bezig te zijn, terwijl ik denk dat alleen het polijsten al minstens die tijd in beslag zal nemen. (Zij wassen nog, doen ruiten, velgen, banden en zetten hem in de wax..)Card Nox schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:35:
@Floor-is, zelf doen is goedkoper dan laten doen denk ik?
Zelf apparatuur kopen is een beetje een rabbit-hole. Ik weet dat ik dan een goed apparaat wil hebben en dan koop ik dus een Flex of een Rupes, met extra backingplate(s) en applicators en weet ik wat en ben ik gewoon €600+ onderweg voordat ik nog maar aan een polishingpaste ga denken
Bericht hierboven
Je kunt ook gewoon een goedkoper machine kopen (doet het net zo goed, al helemaal voor een beginner) 150 euro, wat pads en paste nog een keer 100 euro en voor 250 ben je het baasje en kun je het meerdere keren doen.
Ik wil één auto doen omdat ik die wil gaan verkopen. Een andere omdat die (lichtblauwe) unilak heeft en onder de swirls zit. De derde wil ik niet aan, die is een maand oudCard Nox schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:10:
1,5 uur is echt te weinig. Tenzij ze er met meerdere mensen opspringen (en dan nog in het kort).
Je kunt ook gewoon een goedkoper machine kopen (doet het net zo goed, al helemaal voor een beginner) 150 euro, wat pads en paste nog een keer 100 euro en voor 250 ben je het baasje en kun je het meerdere keren doen.
Bericht hierboven
Voor leder kan je het wel gebruiken maar er zijn betere producten te krijgen hiervoor. Je kan je leder behandelen met een lichte apc en dan nabehandelen/conditioneren met Gliptone of Coulorlock. Vervang ook je interieurfilter want die kan ook geur vasthouden.thejoker80 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:38:
[...]
Nav dit bericht heb ik het ook gekocht. Verdunt met 400 ml water/100ml odour eater. Twee keer alle stof (stoelen zijn leer) delen ingespoten en op laten drogen met deuren en ramen open. Helaas nog steeds een honden geur in de auto. Toen we hem kochten is hij, zeggen ze, ook twee keer met ozon behandeld maar na een aantal weken kwam de geur terug.
Moet ik het leer ook behandelen enzo ja, kan dat ook met de odour eater uit de link? Of zijn er nog meer geniale tips?
Tnx! Die laatste is zeker een goeie. Even opzoeken waar dit zit.Anoniem: 235591 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:34:
[...]
Voor leder kan je het wel gebruiken maar er zijn betere producten te krijgen hiervoor. Je kan je leder behandelen met een lichte apc en dan nabehandelen/conditioneren met Gliptone of Coulorlock. Vervang ook je interieurfilter want die kan ook geur vasthouden.
Het kanaal is over het algemeen betrouwbaar maar dat is meer in technische zin
Dat is waar (de auto is namelijk twee keer met ozon behandeld en toen leken alle luchtjes weg)! Ik ga ook met de leren bekleding aan de slag. Helaas geen garage tot mijn beschikking, wel veel regen deze week dus daar maak ik maar gebruik van.jfeelders schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:40:
Een ozongenerator haalt stank uit lucht maar pakt niet de oorzaak aan. Als de bacteriegroei of vetten nog aan/in de bekleding zitten dan blijft er opnieuw stank ontstaan.
[ Voor 8% gewijzigd door thejoker80 op 30-04-2020 21:50 ]
Omdat de economie moet draaien inderdaad zelf maar weer geïnvesteerd. Carclean.com wordt met elk bezoek van me weer blijer geloof ikCard Nox schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:10:
1,5 uur is echt te weinig. Tenzij ze er met meerdere mensen opspringen (en dan nog in het kort).

Setje voor kleien, DAP, pads, polijstmiddel, schoonmaakspul voor de pads, gelijk nog Dropnetic Strips (Mini) en de grotere EZ detail brush voor de velgen. (Heb nu de kleine, maar die komt niet echt lekker achterin de barrel bij m'n velgen). En nu ben ik er echt klaar mee hoor!
Bericht hierboven
Nope
wait for it ... eenmaal besmet met het detailen en je zal nog regelmatig de economie ondersteunen
Ik zit er al langere tijd over te denken het interieur eens aan te pakken met een extractor
Nu zijn daar 3 opties in:
Zelf eentje kopen (maar welke, zal een hoop verschil in kwaliteit zitten
Zelf eentje huren (zijn die huurspullen goed? Of help ik daar juist de auto mee om zeep (hurhur))
Uitbesteden aan een bedrijf (nog geen eentje gevonden, en lijkt me lastig omdat hij een tijd moet drogen)
Er zijn hier vast wel mensen die er ervaring mee hebben?
Als ik eerlijk ben wil ik een andere hogedruk, maar waar ik m'n oog op heb laten vallen is echt zo ontiegelijk overkill dat ik gek zou zijn als ik het doe. (Zo'n Kranzle) Een machine om droog te blazen staat ook ergens op het lijstjerenzo4000 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:48:
[...]
Nope![]()
wait for it ... eenmaal besmet met het detailen en je zal nog regelmatig de economie ondersteunen
En ja ik zal heus wel chemicals bestellen enzo, waarschijnlijk nog wel meer pads voor de polijstmachine en ik wil nog een keer een coating aanbrengen op het lakwerk en het glas.
Maar tegelijkertijd: met wat ik heb kan ik echt onwijs lang vooruit. Omdat ik me de tandjes verveel ben ik de auto's van de buren zelfs aan het wassen..
Bericht hierboven
Het meest simpele is even schoonmaken, schone en iets vochtige microvezeldoek en wat tandpasta. Even met je vingertop proberen. Huis tuin en keukenharrybeuker schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:52:
weet iemand ook of dit nog te herstellen is? ik vermoed dat het vogelpoep is , wat ingetrokken is.
Ik heb mijn auto gewassen en op het dak zaten 6 rondjes die ik niet weg kan krijgen. Is daar een goedje of iets voor?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Inmiddels gedaan (schoongemaakt met apc, toen met intensief reiniger, daarna conditioner) en de auto lijkt niet meer naar hond te ruiken. Tegelijkertijd de hemel ook behandeld met het odour middel.thejoker80 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:34:
[...]
Dat is waar (de auto is namelijk twee keer met ozon behandeld en toen leken alle luchtjes weg)! Ik ga ook met de leren bekleding aan de slag. Helaas geen garage tot mijn beschikking, wel veel regen deze week dus daar maak ik maar gebruik van.
Binnenkort interieur filter vervangen ( is onderweg) en dan hoop ik er klaar mee te zijn. Dank allen voor de tips.
Naar aanleiding van de discussie hierboven even gegoogled, lees ik op het Carclean forum dat een waxlaag niet beschermt tegen vogelpoep...dat je eigenlijk een coating moet aanbrengen. Iemand tips hierover? Ik kan al lastig tijd vinden om eens in de 4-6 maanden uitgebreid te wassen, kleien, waxen etc. Dus ik ben wel benieuwd of iemand weet wat een goede coating zou zijn en of dit enigszins normaal zelf is aan te brengen.
Ik heb meguiars QD in huis. Is dit ook afdoende? Zo niet, welk merk raad je aan?Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:56:
Flesje detailerspray en een mf-doekje zijn afdoende.
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]