big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.
Anoniem: 632581
Waar heb je hem aangeschaft als ik vragen mag?Wobbit schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:23:
Op basis van het aantal goede reviews de volgende polijstmachine gekocht:
Dino Kraftpaket Excentrische polijstmachine, 9 mm - 650 W, traploos in set met polijstspons polijstschijf, tas.
Ben benieuwd, mijn 18 jaar oude autootje (zwart) kan wel een goede polijstbeurt gebruiken
Mijn eerste bestelling bij Amazon NederlandAnoniem: 632581 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:34:
[...]
Waar heb je hem aangeschaft als ik vragen mag?
big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.
De eerste is mijn vorige bedrijfswagen (Citroen C4 Grand Picasso in het wit) die ik privé overgekocht heb.
Hier wil ik de reclame stikkers van verwijderen en maken dat daar niets meer zichtbaar van is.
De auto is 3 jaar oud, een dik jaar geleden is alle belettering er als eens af geweest en opnieuw gedaan owv nieuw logo en bedrijfsnaam. Als de auto vuil begint te worden zie je nog de contouren van de oude stikkers erdoor komen.
De tweede is een Skoda Octavia Combi van 2006 in het antraciet grijs. Deze wil ik terug wat netjes krijgen voor verkoop. De auto zit vol met kleine (en spijtig genoeg ook een paar grote) krassen van passage met oa fietsen in de garage.
Wat ik denk nodig te hebben is stikkerverwijderaar en een set om te polijsten voor de Citroen.
Krasverwijderaar en ook de polijstset voor de Skoda.
Op de verschillende webshops vind ik zo veel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik ga ervan uit dat dit met de hand doen onbegonnen werk is dus kan iemand mij op weg helpen over welke machine best te kiezen en welke producten?
Ik zou het niet zelf doen. Dit wordt echt voor beide auto's een hele goede polijstsessie. Laat dit door een gevorderd iemand doen, want je wilt diepere krassen eruit gaan krijgen. Risico is dat je, als je onervaren bent, voor je het weet door de lak heen zit. Zijn een aantal personen hier in het forum die je er vast mee kunnen helpen.Huff002 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:39:
Ik heb 2 auto's die ik wil aanpakken.
De eerste is mijn vorige bedrijfswagen (Citroen C4 Grand Picasso in het wit) die ik privé overgekocht heb.
Hier wil ik de reclame stikkers van verwijderen en maken dat daar niets meer zichtbaar van is.
De auto is 3 jaar oud, een dik jaar geleden is alle belettering er als eens af geweest en opnieuw gedaan owv nieuw logo en bedrijfsnaam. Als de auto vuil begint te worden zie je nog de contouren van de oude stikkers erdoor komen.
De tweede is een Skoda Octavia Combi van 2006 in het antraciet grijs. Deze wil ik terug wat netjes krijgen voor verkoop. De auto zit vol met kleine (en spijtig genoeg ook een paar grote) krassen van passage met oa fietsen in de garage.
Wat ik denk nodig te hebben is stikkerverwijderaar en een set om te polijsten voor de Citroen.
Krasverwijderaar en ook de polijstset voor de Skoda.
Op de verschillende webshops vind ik zo veel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik ga ervan uit dat dit met de hand doen onbegonnen werk is dus kan iemand mij op weg helpen over welke machine best te kiezen en welke producten?
Welke foam bevalt jullie het beste?
alvast bedankt!
edit:
ik heb de MJJC foam cannon pro besteld.
[ Voor 43% gewijzigd door harrybeuker op 23-03-2020 16:04 ]
Ik heb me afgelopen weekend de K4 gekocht en gisteren de Monelle Lancia Foam Kit binnen gekregen.harrybeuker schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:28:
ik heb net een karcher K5 gekocht en ik ben op zoek naar een goede foam lance. Heeft iemand ervaring met https://www.waxworld.nl/s...am-lance-karcher-k-series
Welke foam bevalt jullie het beste?
alvast bedankt!
edit:
ik heb de MJJC foam cannon pro besteld.
Komende weekend eens testen ben benieuwd.
maandag krijg ik dit binnenBrutuss schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:45:
[...]
Ik heb me afgelopen weekend de K4 gekocht en gisteren de Monelle Lancia Foam Kit binnen gekregen.
Komende weekend eens testen ben benieuwd.
-MJJC Brand Premium Concentrated Car Wash Shampoo Specially designed for foam Cannon and foam guns 1000ML
-Foam Cannon Pro
-Super Fine Microfiber Wash Pad
Besteld bij MJJC zelf. Ongeveer een weekje geduurd van bestellen tot leveren. Toch lekker snel vanuit china gedurende deze coronan ellende
volgens mij zit in die foam lance een kleine tank van 500ml? ben benieuwd naar je ervaring. Onder de foam cannon pro zit een 1200ml fles. Als die 500ml te klein is kun je er altijd nog een grotere onder schroeven denk ik. Heb geen idee hoeveel je nodig hebt om een auto mee te bedekken
[ Voor 17% gewijzigd door harrybeuker op 26-03-2020 11:04 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zoek iemand die mijn auto kan polijsten. Ik heb echter geen zin meer om daar 1000+ euro voor te moeten betalen bij de grotere ,,luxe'' detailers uit deze omgeving.
Misschien moet ik zelf eens investeren in een DAP, ben er alleen een beetje bang voor dat ik iets verkloot.
[ Voor 8% gewijzigd door Vissa66 op 26-03-2020 20:57 ]
M3P 24'
Heb zelf bij mijn vorige auto ''Turtle Wax Koplamp reparatieset'' gebruikt. Werkte bij mij in iedergeval voor geen meter terwijl dat bij andere wel het geval wasJeanke117 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:54:
Iemand hier ervaring met headlight restoration kits? Welke is de betere versie of hebben jullie ook andere manieren?
Welke auto heb je? Die Turtle Wax is ook een van de goedkopere. Ik zag dat die van 3M ook best goed werkt. Daar krijg je een polijst adapter bij voor de boormachine etc.Anoniem: 632581 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:22:
[...]
Heb zelf bij mijn vorige auto ''Turtle Wax Koplamp reparatieset'' gebruikt. Werkte bij mij in iedergeval voor geen meter terwijl dat bij andere wel het geval was
Je kunt ook de koppeling van je tuinslang eraf draaien, zodat je alleen een uiteinde slang hebt. De straal is dan veel 'zachter' en meer water waardoor er minder druppels op de auto blijven zitten omdat de grote hoeveelheid water de druppels 'meetrekt' naar beneden toe. Je hoeft dan veel minder af te drogen.Gonadan schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:56:
Ik zag dat van die Nilfisk hogedrukreinigers ook water uit een reservoir kunnen zuigen. Kan je dat dan ook gebruiken om een emmer osmosewater te gebruiken om af te spoelen, of valt dat dan weer tegen? Zou me gedoe met afdrogen schelen.
Mijn Nilfisk hogedrukreiniger kan zelf aanzuigen, onlangs nog geprobeerd met regenton toen ik het terras ging schoonspuiten. Slang wel van bovenaf erin gehangen zodat hij geen zand van de bodem kon aanzuigen. Waterverbruik is wel vrij veel, een emmer is in 2 min. leeg denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2020 10:38 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Zo doe ik het normaal, maar dat helpt ook maar een beetje, horizontale delen blijft toch vaak wel wat liggen. Maar met name van die kiertjes, klepjes en sierstrips blijft wel eens wat achter hangen. En dat druppelt altijd precies mooi achter je rug naar beneden.ThinkPadd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:34:
Je kunt ook de koppeling van je tuinslang eraf draaien, zodat je alleen een uiteinde slang hebt. De straal is dan veel 'zachter' en meer water waardoor er minder druppels op de auto blijven zitten omdat de grote hoeveelheid water de druppels 'meetrekt' naar beneden toe. Je hoeft dan veel minder af te drogen.
Maar op zich wel een optie dus? Zachte straal gebruiken en gewoon voor het laatste beetje. Moet twee minuten wel genoeg zijn. Kan ik eventueel zelfs de gelapte ramen op die manier afspoelen, nooit strepen.Mijn Nilfisk hogedrukreiniger kan zelf aanzuigen, onlangs nog geprobeerd met regenton toen ik het terras ging schoonspuiten. Slang wel van bovenaf erin gehangen zodat hij geen zand van de bodem kon aanzuigen. Waterverbruik is wel vrij veel, een emmer is in 2 min. leeg denk ik.
Ik heb op zolder zo'n osmoseapparaat dus kan rustig een emmer of misschien beter, grote jerrycan laten vullen voor dit doel.
Welke reiniger heb jij? Die van mij is onderweg, maar nog maar even afwachten of ik van PostNL wel dit weekend aan de gang mag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb de Nilfisk C120.7-6 X-TRA (5715492181292), vorig jaar gekocht in de aanbieding voor €89,99. Volgens de specs doet hij 440 of 310L/h, dat is dus 7,3L a 5,17L/min. Had ik al gezegd dat je jerrycan snel leeg zou zijn
Als je de spullen toch al hebt kun je het proberen...
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2020 11:44 ]
Een goeie hogedrukreiniger heb ik al (Kränzle K1050TS) en ik overweeg ook de schuimlans. De laatste jaren zijn er echter zoveel producten bijgekomen dat ik op zoek ben naar goede, niet overpriced producten voor de standaard wekelijkse reiniging. Wat kunnen jullie aanraden van:
- Shampoo
- Velgenreiniger
- Wax
Dappen is vrij eenvoudig. Kijk wat filmpjes op carclean forum of volg een keer een workshop daar.Vissa66 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:56:
Iemand die nog een kleine detailer weet in de omgeving van Rotterdam? Of iemand die het voor zijn plezier doet in de vrije uurtjes?
Ik zoek iemand die mijn auto kan polijsten. Ik heb echter geen zin meer om daar 1000+ euro voor te moeten betalen bij de grotere ,,luxe'' detailers uit deze omgeving.![]()
Misschien moet ik zelf eens investeren in een DAP, ben er alleen een beetje bang voor dat ik iets verkloot.![]()
Je moet er alleen wel in investeren idd.
De lak zal er niet afbranden met een DAP hoor
Tape de plasticdelen af, koplampen, de randjes van de ramen, dat bespaart je veel schoonmaakwerk als je klaar bent.
Ik zit in de buurt, spijk, je kan een keer langskomen om te dappen. Wassen wordt alleen een lastig verhaal bij mij voor de deur, (appartement).
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |
Ben benieuwd hoe dat uit gaat werken.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ah, ik heb dezelfde zonder extra dus geen slanghaspel en zo. Die gaat iets minder hard maar tien liter in twee minuutjes gaat hij prima redden inderdaad. Nog eens over nadenken of ik dat er voor over heb. Het vullen van zo'n jerrycan kost namelijk iets van een uur per vijf liter of zo.ThinkPadd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:40:
De wasboxen hier in de buurt kun je een compressor gebruiken, handig om dat soort openingen mee droog te blazen, kan ook nog een optie zijn
Ik heb de Nilfisk C120.7-6 X-TRA (5715492181292), vorig jaar gekocht in de aanbieding voor €89,99. Volgens de specs doet hij 440 of 310L/h, dat is dus 7,3L a 5,17L/min. Had ik al gezegd dat je jerrycan snel leeg zou zijn?
Als je de spullen toch al hebt kun je het proberen...
Zat ook een spuimpistool bij, maar wat ik van het almachtige internet zo'n beetje begrepen is yoghurt zo'n ding hooguit waterige melk over je auto en moet je voor echt schuim toch weer een lans van Monello of dat soort dingen halen.
Twijfel nog even of ik dat er wel voor over heb. Het ziet er ook uit alsof je flink wat ruimte nodig hebt, ze spuiten meestal van een paar meter afstand. Mijn auto staat tussen mijn schuur en de auto van de buurman, het is niet dat ik meters rondom de auto vrij heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De reviews over de MJJC nieuw model (met wit-blauwe spuitmond) zijn vaak goed. Best value for money. Dingen kosten 23 dollar op AliExpress. Moet je nog een fles foam bij kopen van een 15 euro (om mee te beginnen). Zit je op 38 euro. Vandaar dat ik mijn Autobrite ding + fles foam hierboven gepost had. Kost je 44 euro, maar wordt vaak erg positief getest.Gonadan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:33:
[...]
Ah, ik heb dezelfde zonder extra dus geen slanghaspel en zo. Die gaat iets minder hard maar tien liter in twee minuutjes gaat hij prima redden inderdaad. Nog eens over nadenken of ik dat er voor over heb. Het vullen van zo'n jerrycan kost namelijk iets van een uur per vijf liter of zo.
Zat ook een spuimpistool bij, maar wat ik van het almachtige internet zo'n beetje begrepen is yoghurt zo'n ding hooguit waterige melk over je auto en moet je voor echt schuim toch weer een lans van Monello of dat soort dingen halen.
Twijfel nog even of ik dat er wel voor over heb. Het ziet er ook uit alsof je flink wat ruimte nodig hebt, ze spuiten meestal van een paar meter afstand. Mijn auto staat tussen mijn schuur en de auto van de buurman, het is niet dat ik meters rondom de auto vrij heb.
Alternatief kan je ook gaan voor de MATCC foam lance. Komt ook vaak goed uit de bus en kost nog geen twee tientjes.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Kan je ook je huis foamen? Ramen enzo?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klinkt als een plan! Ik heb veel en grote ramen rondom mijn huis en ik ben erg lui.Gonadan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:15:
Mijn overweging is niet zozeer welke lans een goede vervanger zou zijn, die heb ik wel meer zien langs komen. Maar of ik geld wil uitgeven voor een lans of dat ik hem hooguit twee keer gebruik en dan nooit meer.
Kan je ook je huis foamen? Ramen enzo?
Ik ga dat wel even flink onderzoeken. Stel het kan, daarna afspuiten (zacht op afstand) met osmosewater. Streeploos zonder moeite.woutur schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:27:
[...]
Klinkt als een plan! Ik heb veel en grote ramen rondom mijn huis en ik ben erg lui.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou het wel aan de buitenkant proberen dan

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract
Goeie, laminaat kan misschien ook wel met de terrasreiniger.ArPi75 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:20:
[...]
Ik zou het wel aan de buitenkant proberen dan![]()

Nilfisk heeft overigens zelf ook gewoon knappe regelbare schuimlans, maar dat is natuurlijk niet degene die je krijgt wanneer je een pakket inclusief schuimlans koopt. Ze zijn ook allemaal hetzelfde.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb de Nilfisk schuimlans gekocht, van ellende een week later de Monello Lans..Gonadan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:58:
[...]
Goeie, laminaat kan misschien ook wel met de terrasreiniger.
Nilfisk heeft overigens zelf ook gewoon knappe regelbare schuimlans, maar dat is natuurlijk niet degene die je krijgt wanneer je een pakket inclusief schuimlans koopt. Ze zijn ook allemaal hetzelfde.
Je kunt ook foamen van dichtbij aangezien je de breedte kunt instellen. Denk dat 1meter wel bijna voldoende is
Wat ik wil weten:
• Moet ik nu zo'n foamlans voor goed resultaat? (Kost niet veel op zich)
• Ik was al met twee emmers, maar heb geen gritvanger ofzo, zou ik die wel moeten hebben?
• Ik zie washmittens van €9 tot een veelvoud hiervan: is er echt zoveel verschil?
• Ik merk dat water als het ware blijft 'plakken' aan de lak en aan het glas. 1.473 producten die beterschap beloven, wat is onzin en wat niet echt?
• Ben bang voor die blades om het water mee weg te voeren, is zo'n dry-towel een idee? (Ik moet vaak in de zon wassen, dan krijg ik nu nog van die nare droogplekken)
Kunnen jullie eens een inzicht geven in wat jullie gebruiken misschien?
Ik wil ook weer niet gelijk heel veel geld kwijt zijn, in die zin; ik begrijp ook wel dat €150 zo op is. Maar ik hoef niet per se het aller-aller-allerbeste en gelijk poetsmachines en te gaan polijsten.
Bericht hierboven
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Luie vraag, luie antwoorden:Floor-is schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:43:
Noem me een luie flikker, ik heb gewoon echt teveel bomen versus het bos waar ik wat van probeer te maken.. Kan ik een beetje hulp krijgen met de eerste en meest belangrijke spullen om m'n auto's te kunnen wassen?
Wat ik wil weten:
• Ik was al met twee emmers, maar heb geen gritvanger ofzo, zou ik die wel moeten hebben?
• Ik zie washmittens van €9 tot een veelvoud hiervan: is er echt zoveel verschil?
• Ik merk dat water als het ware blijft 'plakken' aan de lak en aan het glas. 1.473 producten die beterschap beloven, wat is onzin en wat niet echt?
• Ben bang voor die blades om het water mee weg te voeren, is zo'n dry-towel een idee? (Ik moet vaak in de zon wassen, dan krijg ik nu nog van die nare droogplekken)
Kunnen jullie eens een inzicht geven in wat jullie gebruiken misschien?
Ik wil ook weer niet gelijk heel veel geld kwijt zijn, in die zin; ik begrijp ook wel dat €150 zo op is. Maar ik hoef niet per se het aller-aller-allerbeste en gelijk poetsmachines en te gaan polijsten.
1. Nee hoor, kan prima zonder. Als mijn wagen heel stoffig is spoel ik hem bij een wasbox eerst af met de schuimlans.
2. Gritguards zijn erg fijn, bijzonder aan te raden en goedkoop uit china.
3. Geen idee, ik heb een stapel chinese van Lucallan ofzo.
4. Soft99 Glaco op de ruit, heb je zelden ruitenwissers nodig. Soft99 Fusso doet hetzelfde voor je lak. Collinite 845 is veel makkelijker te verwerken, schijnt een wat kortere standtijd te hebben.
5. Afdrogen met een vochtige microvezeldoek en Koch Chemie FSE helpt onwijs goed tegen watervlekken.
Los van bovenstaande gebruik ik Dodo Juice Born to be Mild shampoo en af en toe Poorboys Black hole. Over geen van deze producten ben ik ontevreden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je gaat veel plezier beleven aan de wat makkelijkere producten om je auto goed schoon te krijgen zonder al te veel poespas. Mijn wekelijkse of twee wekelijkse wasbeurt(ligt een beetje aan het weer) bestaat uit:
- Afspuiten van de auto (ergste stof/vuil verwijderen)
- Twee emmer methode (alleen als de auto echt vies is anders gewoon met één emmer) wassen met een beetje poorboys super slick & suds
- Wederom afspuiten (al dan niet met osmose water of water vlekken te voorkomen)
- Daarna drogen met drying towel (je hebt vele varianten die goed werken, ik ben erg te spreken over Delirium XF Orange Drying Towel - 60x90cm ) Ga iig niet met blades en zemen werken. De kans dat je daarmee krasjes/swirls krijgt is vele malen groter
- Bij het drogen gebruik ik heel vaak poorboys spray en wipe. Hiermee maak je het nog makkelijker streeploos schoon en biedt een extra bescherming van je lak (en de eventueel aanwezige coating/waxlaag).
Wil je wat extra bescherming toevoegen zonder een volledige detailbeurt te geven met kleien, polijsten, wax/coaten? Dan kan ik je ook de nieuwe Hybrid lijn van Turtle Wax aanraden of de Sonax Extreme series (BSD).
Turtle Wax had de afgelopen decenia niet zo'n beste naam met hun "Halfords" producten. Maar de laatste Hybrid series zijn erg goed (zie de vele review op youtube). Voor een lage prijs krijg je mooie producten.
Zo heb ik een paar weken geleden de Hybrid Solutions Ceramic Wet Wax toeggepast. Dit verwerkte erg makkelijk met een zeer goed resultaat. Je kan dit overal op toepassen, dus de lak, ramen, kunstof panelen etc. Mooie diepe glans en de beading is zeer goed. Vanmorgen lagen er nog steeds "dikke knikkers" op mijn lak!
Ik lees wassen, dus niet per se detailen. Dat scheelt al een hoop want detailers zijn veel strikter dan wassers.Floor-is schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:43:
Noem me een luie flikker, ik heb gewoon echt teveel bomen versus het bos waar ik wat van probeer te maken.. Kan ik een beetje hulp krijgen met de eerste en meest belangrijke spullen om m'n auto's te kunnen wassen?
Zelf zit ik er tussenin, dus ben een wat makkelijke detailer of uitgebreide wasser. Net hoe je wilt.
Niks moet. Ik heb hem ook niet en ik twijfel nog steeds of ik hem wel ga kopen. Lijkt me op zich wel lollig maar ben ook bang dat ik het te veel gedoe vind, kan ook gewoon afspuiten.Wat ik wil weten:
Ik vind het onzin. Met m'n linkerhand kan ik ook meuk van de handschoen vegen en zolang je niet over de bodem schept bij het opnieuw natmaken zal het allemaal best mee vallen.• Ik was al met twee emmers, maar heb geen gritvanger ofzo, zou ik die wel moeten hebben?
Ja er is heel veel verschil, maar niet altijd zoveel verschil als het prijsverschil. Daarvoor moet je even ervaringen erbij pakken.• Ik zie washmittens van €9 tot een veelvoud hiervan: is er echt zoveel verschil?
Alles wat met heel weinig werk heel veel resultaat belooft is onzin, de rest werkt wel in meer of minder mate.• Ik merk dat water als het ware blijft 'plakken' aan de lak en aan het glas. 1.473 producten die beterschap beloven, wat is onzin en wat niet echt?
Zeker. Ik vind zo'n handdoek erg prettig. Gaat erg snel en je hebt geen lelijke vlekken meer.• Ben bang voor die blades om het water mee weg te voeren, is zo'n dry-towel een idee? (Ik moet vaak in de zon wassen, dan krijg ik nu nog van die nare droogplekken)
Handschoenen van Meguiars of Monello, doeken van Monello (krijg je vaak ook gratis bij Carclean).Kunnen jullie eens een inzicht geven in wat jullie gebruiken misschien?
Dodo Juice BTBM shampoo, één of andere cleaner voor de lak, Poorboy's World Black Hole als glaze, Collinite 915 als wax, Poorboy's World Trim Restorer en Natural Look voor binnen en buiten, Poorboy's World APC voor algemeen poetsen, Gliptone Restorere en Conditioner voor m'n leder.
Dingen die ik wat minder vaak gebruik zijn polish voor m'n chroompijpjes, (wheel en gewone) sealant (eigenlijk niet meer), regenmeuk op de zijruiten, klei van Mother's, Poorboy's World Spray en Wipe en dat soort quick detail spul.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
CarClean:
• Gorilla Wheel glove
• Crazyfibre washmitt
• Born to be Mild autoshampo (Dodojuice)
• 2x Emmer 19l + 1x grit guard
• Gyeoeneihjuehne Q2M glasreiniger
• Poor Boys Spray & Gloss
• Penello Doppio borstels voor interieur
• 6-pack microfiber doekjes (heb ook een berg van die shit van de Action/Karwei/Jumbo etc)
• 2x Mint Merkin microfiber voor glas
• 2x Q²M Silk Dryer - 50x55cm
• Lancia Foam Kit Artico Magico 5000ml Voordeelbundel
Bij Detailschuur.nl nog:
• Chemical Guys Leather Cleaner
• Chemical Guys Leather Conditioner
• Chemical Guys microfiber wash
Heb geen glascoatings oid gekocht, want we gebruiken de ruitenwissers. Heb nog geen (serieuze) wax oid gekocht, want eerst dit eens doen. Heb nog niks voor de wielen in de zin dat ik geen speciaal spul voor de velgen heb gekocht, noch voor de banden.
Zou nog wel een bus polytrol moeten bestellen voor het plastic van de andere auto's, maar dat hoeft niet op stel en sprong.
Toevoeging:
Waarom toch een foamlans? Ik woon in wat stedelingen boerenland noemen. Wij hebben onwijs veel lastr van stof, zand en modder, vieze wegen die -zeker in de regen- echt funest zijn. Wat ik van plan ben is dan:
- Hogedruk de ergste shit eraf
- Schuimbad
- Hogedruk
- 2 emmer wassen
- drogen met doek + rinse&shine
Later ga ik nog wel met wax rommelen, maar nog niet
[ Voor 15% gewijzigd door Floor-is op 03-04-2020 14:47 ]
Bericht hierboven
Goede, een APC heb ik eigenlijk nog niet. Deze had ik bedacht, maar is uitverkochtMasterMaceMichu schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:47:
Mooie begin-set. Koop nog een goede all-purpose cleaner (Poorboys), aangemaakt in verschillende verhoudingen, kun je daar je banden, velgen, motorruimte en nog veel meer mee schoonmaken!
Ik rijd elektrisch, dus de motorruimte kom ik niet echt bij, maar voor de andere auto's wel een idee.
[ Voor 16% gewijzigd door Floor-is op 03-04-2020 14:51 ]
Bericht hierboven
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb dit zelf 2 jaar geleden gedaan zonder een kit. Behoorlijk UV vlekken.Jeanke117 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:54:
Iemand hier ervaring met headlight restoration kits? Welke is de betere versie of hebben jullie ook andere manieren?
Gewoon met diverse waterproefschuurpapier en veel water steeds steeds fijner gaan schuren. Zo veel mogelijk 1 richting op schuren.
Heb wel een polijstmachine dus heb daarna nog met polijstmiddel en machine het nog meer laten glimmen.
Heb de koplampen wel verwijderd zodat je dit makkelijk kunt doen maar die keuze is aan jezelf. Met onze auto is het 2 schroefjes loshalen dus eenvoudig te doen maar anders de boel goed afplakken met blauw tape.
Heb even mij bestellijst kunnen terugvinden waarmee ik heb heb gedaan.
Besteld via: https://www.nonpaints.com/nl/ maar is overal te vinden.
Zorg wel dat je een goede 2K lak besteld anders is al je werk zo weer teniet gedaan.
1
2
3
4
5
| 1x SPRAYMAX 2K Koplamp Reparatie Blanke Lak in Spuitbus - 250ml 4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P3000 4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P2000 4x Waterproof Schuurpapier Handvel 230x280mm - P1500 |
Alles is prima met de hand te doen zolang je maar je tijd neemt en veel water gebruikt tijdens schuren en veel schoonmaken tussen het schuren door.
Nog een belangrijke tip: de 2K lak in dunnen laagjes aanbrengen zodat je een strak resultaat ziet.
En soms ziet een laag er even niet mooi uit, komt vanzelf goed bij de volgende laag. En de lak kun je eventueel ook altijd licht schuren mocht het ergens niet goed zijn gegaan.
Er zijn keuringsstations die namelijk moeilijk kunnen doen tijdens een APK dus als het er strak uitziet valt het ook niet op. Zelf nooit problemen mee gehad maar wel verhalen toen gelezen.
Eindresultaat is dan echt genieten en na 2 jaar ziet het er nog steeds top uit.
Aardig bedragje, veel poets plezier!Floor-is schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:42:
Alhier update over het gekochte, naar mijn bescheiden mening best een serieuze haul
CarClean:
• Gorilla Wheel glove
• Crazyfibre washmitt
• Born to be Mild autoshampo (Dodojuice)
• 2x Emmer 19l + 1x grit guard
• Gyeoeneihjuehne Q2M glasreiniger
• Poor Boys Spray & Gloss
• Penello Doppio borstels voor interieur
• 6-pack microfiber doekjes (heb ook een berg van die shit van de Action/Karwei/Jumbo etc)
• 2x Mint Merkin microfiber voor glas
• 2x Q²M Silk Dryer - 50x55cm
• Lancia Foam Kit Artico Magico 5000ml Voordeelbundel
Bij Detailschuur.nl nog:
• Chemical Guys Leather Cleaner
• Chemical Guys Leather Conditioner
• Chemical Guys microfiber wash
Heb geen glascoatings oid gekocht, want we gebruiken de ruitenwissers. Heb nog geen (serieuze) wax oid gekocht, want eerst dit eens doen. Heb nog niks voor de wielen in de zin dat ik geen speciaal spul voor de velgen heb gekocht, noch voor de banden.
Zou nog wel een bus polytrol moeten bestellen voor het plastic van de andere auto's, maar dat hoeft niet op stel en sprong.
Toevoeging:
Waarom toch een foamlans? Ik woon in wat stedelingen boerenland noemen. Wij hebben onwijs veel lastr van stof, zand en modder, vieze wegen die -zeker in de regen- echt funest zijn. Wat ik van plan ben is dan:
- Hogedruk de ergste shit eraf
- Schuimbad
- Hogedruk
- 2 emmer wassen
- drogen met doek + rinse&shine
Later ga ik nog wel met wax rommelen, maar nog niet
't is een hobby ...
Ik heb een flesje colonite 845 voor nu, maar had m’n wishlist ook al flink gevuld_Brad_ schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:04:
@Floor-is mooie lijst! Maar je gaat zoveel moeite doen om je wagen proper te maken en dan gebruik je geen LSP. Ik zou in jouw geval dan toch de Turtle Wax Hybrid Sealant wax kopen en aanbrengen. Dit gaat een hemelsbreed verschil maken. Deze kun je in de toekomst blijven gebruiken, bovenop op je wax of coating.
Inmiddels ook onderweg:
• Nanolex EX pre-coat spray
• Turtlewax Hybrid Sealant Wax
• IronX van CarPro
• Q2M tire cleaner
• Mothers tire brush
• Chemical Guys VRP
• Zo’n applicator van Valma voor de VRP
• Borstels voor de velgen, eentje voor de buitenzijde en eentje om diep te komen
Wat ik nog moet aanschaffen:
• Een fijne APC
• Een goede degreaser
• Iets om het plastic weer zwart te maken (voor de andere auto’s)
Heb echt superfijn resultaat behaald vandaag, vlekvrij en glimmen als een malle. Met de Spray&shine erbij was het echt zo gedaan. Maar om de andere auto’s aan te pakken heb ik wel meer nodig dan ik nu heb.
[ Voor 12% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2020 22:36 ]
Bericht hierboven
Je zou een velgencoating kunnen overwegen, dan is het alleen een kwestie van een klein sopje.
Wise enough to play the fool
Maar we hebben ook (nog, eentje moet eruit) twee benzine auto’s en ik was de auto van de buurvrouw nog. Twee Mini’s en een A1, die remmen wel gewoonteacher schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:12:
Bij een ev rem je veel minder dus velgenreinigen kan gewoon met sop.
Je zou een velgencoating kunnen overwegen, dan is het alleen een kwestie van een klein sopje.
Bericht hierboven

En bandenzwart natuurlijk
Wise enough to play the fool
Nu ben ik niet op zoek naar een optimaal resultaat en ik vermoed dus dat ik de wax gewoon kan gebruiken. Kunnen jullie dat bevestigen? Het gaat me echt alleen om de bescherming het makkelijker wassen, (nieuwstaat) glans is een bijzaak. Het moet er alleen niet gek uit gaan zien
Apc is een degreaser. Kan je in verschillende verhoudingen mengen. 1 op 10 voor lichte vervuilingen tot 1 op 1 voor zware vervuiling.Floor-is schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:06:
[...]
Wat ik nog moet aanschaffen:
• Een fijne APC
• Een goede degreaser
• Iets om het plastic weer zwart te maken (voor de andere auto’s)
En om het plastic weer zwart te maken kan je bijv een trim restorer van Autofinesse gebruiken.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |
Voor mijn interieurplastic gebruik ik gewoon Andy van de Action/Blokker. Werkt prima. Of Dasty oid. 1:10 inderdaad, ook voor hardnekkig vuil binnen gewoon flink boenen. Wel even testen of het desbetreffende materiaal er tegen kan op een plekje waar je het minder zit. En naarmate het vuil hardnekkiger blijkt, kan je altijd geconcentreerder apc of meer apc spuiten en poetsenPM_Petrol schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:08:
[...]
Apc is een degreaser. Kan je in verschillende verhoudingen mengen. 1 op 10 voor lichte vervuilingen tot 1 op 1 voor zware vervuiling.
En om het plastic weer zwart te maken kan je bijv een trim restorer van Autofinesse gebruiken.
Yes kan gewoon! Glans zal iets minder zijn dan met de Fusso WhiteBasvanS schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:30:
Vorig jaar toen ik nog een donderblauwe auto had, heb ik fusso coat aangeschapt samen met wat andere zooi om de auto te poetsen. Mijn huidige auto is echter Parelmoer wit en jullie raden het al, de Fusso Coat is voor dark coloured cars.
Nu ben ik niet op zoek naar een optimaal resultaat en ik vermoed dus dat ik de wax gewoon kan gebruiken. Kunnen jullie dat bevestigen? Het gaat me echt alleen om de bescherming het makkelijker wassen, (nieuwstaat) glans is een bijzaak. Het moet er alleen niet gek uit gaan zien.
Als de overige tips niet werken: Dasty. En absoluut niet laten intrekken of wat dan ook. Erop, schrobben en afspoelen.Jeanke117 schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:26:
Na het gebruik van Alu teufel 2x, vervolgens met een kwast de hele velg goed ingewreven, blijven er nog steeds zwarte puntjes op de velg zichtbaar. Hoe krijg ik deze eraf?
Nee, merp!

Ik zoek naar iets wat dit kan verwijderen (Valet Pro Citrus Tar Glue remover?) en naar een sealant (of iets wat een laagje legt om die velg zodat ik die makkelijk schoon man maken).
Nee, nog niet geprobeerd te kleien. Hoe kan je zien of het teer of metaaldeeltjes zijn? Zijn gewoon zwarte puntjes.renzo4000 schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:56:
Ligt eraan wat het is... metaaldeeltjes? Dan non-ferro gebruiken (soms meerdere keren zolang het blijft verkleuren. Is het teer? Dan kan je kijken naar Gyeon Q²M Tar of poorboys tar remover. Heb je ook al geprobeerd te kleien?
Ja ziet er indd ook zo uit. Zal ik doen! Ik gebruik nu Alu Teufel. Maar is schijnbaar niet goed genoeg dan?renzo4000 schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:00:
@Jeanke117 ziet het er ongeveer zo uit als bij @woutur? Dan zou ik zeker gewoon even met non-ferro aan de slag en aanvullend met de aangegeven tar removers. Blijft er dan nog steeds wat achter en is de velg verder goed schoon kan je kleien.
Als je velgen langere tijd zijn blootgesteld aan ijzerdeeltjes/remstof/teer en daarbij hitte gaat het vaak niet meer lukken met een standaard zuurvrije velgenreiniger.
Probeer dus met ijzer en teer verwijderaar aan de slag te gaan en indien nodig nog te kleien. Het kan zijn dat dit ook niet volledig het probleem oplost en dan zou je naar de "velgendokter" kunnen gaan. Wellicht dat zijn nog iets kunnen. Spuiten kan altijd nog ...
Nee, merp!
Dit dus. Je doeken degraderen gewoon na verloop van tijd.renzo4000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:41:
Ik gebruik daar zelf gewoon een van mijn "oude" droogdoeken voor die ik eerder had voor het drogen van de auto. Oftewel dit hoeven geen nieuwe dure droogdoeken te zijn als je het mij vraagt.
* Gonadan moet eigenlijk gewoon zwarte velgen kopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Auto afgelopen zaterdag gewassen op onderstaande manier:
- Alchemy Whitewash pH Neutral Snow Foam (hand sprayer)
- Monello Non Ferro + Meguiar's Endurance Tire Gel
- Collinite 845 en daarna afgetopt met Collinite 520

Ziet er toch netjes uit en de shine is er ook
4 dagen later ziet mijn auto er zo uit (in totaal 10km mee gereden)

Auto net weer afgespoeld en opnieuw gefoamd. Nu is alles weer netjes en de beading is geweldig
Deze, hoewel ik minder betaald heb meen ik. Hij is wel echt superfijn!Anoniem: 632581 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:26:
Vraagje, welke doeken gebruiken jullie voor het drogen bijvoorbeeld of voor de velgen? ik zie namelijk door de bomen de bos niet meer met zoveel keus bij Carclean.
Bericht hierboven
Ik denk dan “yes, mag weer lekker buiten aan de slag!”. Maar ik heb ook makkelijk praten wellicht, want auto voor de deur, alle spulletjes vlakbij. Hogedruk aansluiten op een kraantje op een paar meter van de auto en gaan.Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:43:
Wat is dit toch een ondakbare hobby zeg...
Auto afgelopen zaterdag gewassen op onderstaande manier:
- Alchemy Whitewash pH Neutral Snow Foam (hand sprayer)
- Monello Non Ferro + Meguiar's Endurance Tire Gel
- Collinite 845 en daarna afgetopt met Collinite 520
[Afbeelding]
Ziet er toch netjes uit en de shine is er ook.
4 dagen later ziet mijn auto er zo uit (in totaal 10km mee gereden)![]()
[Afbeelding]
Auto net weer afgespoeld en opnieuw gefoamd. Nu is alles weer netjes en de beading is geweldig
Moet wel even toevoegen dat ik dat in de was zetten vond tegenvallen. Wat een klus met wind en zon, mijn Turtle Wax hybrid sealant droog zo snel op dat het napoetsen me echt heel veel tijd heeft gekost (en dan doe ik al 60x60cm stukjes). Respect voor je collonite actie aldus!
[ Voor 11% gewijzigd door Floor-is op 07-04-2020 22:13 ]
Bericht hierboven
Dat dus... Ik woon in een dorp net buiten de randstad op 3 hoogFloor-is schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:11:
[...]
Ik denk dan “yes, mag weer lekker buiten aan de slag!”. Maar ik heb ook makkelijk praten wellicht, want auto voor de deur, alle spulletjes vlakbij. Hogedruk aansluiten op een kraantje op een paar meter van de auto en gaan.
Moet wel even toevoegen dat ik dat in de was zetten vond tegenvallen. Wat een klus met wind en zon, mijn Turtle Wax hybrid sealant droog zo snel op dat het napoetsen me echt heel veel tijd heeft gekost (en dan doe ik al 60x60cm stukjes). Respect voor je collonite actie aldus!
Laat ik het dan niet over polijsten hebben... Machine heb ik. Stopcontact heb ik niet

Je kan toch bij een wasbox schoonspuiten en daarna naar huis en daar de 2 bucket methode toepassen? Hooguit een paar keer je emmer opnieuw vullen dan.Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:19:
[...]
Dat dus... Ik woon in een dorp net buiten de randstad op 3 hoog. Ik moet alles bij een wasbox gaan doen en daar (of op de parkeerplaats) met de hand waxen.
Laat ik het dan niet over polijsten hebben... Machine heb ik. Stopcontact heb ik niet![]()
Dan kom ik nog in de knel met het netjes afspoelen van mijn auto.. Tuinslang naar beneden kan ook niet (keuken is aan de andere kant)nino_070 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:21:
[...]
Je kan toch bij een wasbox schoonspuiten en daarna naar huis en daar de 2 bucket methode toepassen? Hooguit een paar keer je emmer opnieuw vullen dan.
Had het graag willen doen, maar met de moeite wat ik moet doen om voor het appartement mijn auto te wassen rij ik liever naar een wasbox.
Vorig jaar werd ik ook aangesproken door de politie i.v.m. chemicaliën bij het wassen van de auto op openbaar terrein

Bericht hierboven
Er zijn altijd manierenFloor-is schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:32:
Lijkt me niet te doen als je detailen/wassen tot vindt en het niet eens thuis kan doen
Voorbereiding:
- 2 Emmers met warm water vullen + grit guards (eentje met BTBM)
- Hand sprayer vullen met warm water + White Wash foam shampoo
Aan de slag:
- Rijden naar de wasbox met achterbak vol spullen
- Auto afspoelen met water (wasbox)
- Velgen + banden schoonmaken
- Hand sprayer gebruiken en de auto in sop zetten
- afspoelen met koud water
- 2 emmer methode + washmitt
- afspoelen met vlekvrij naspoelen (voor zover het vlekvrij is
- drogen met dry towel
- Waxen + tire dressing + detailerspray
Soms ben ik wel een uur in de wasbox bezig met de bijbehorende boze ogen van mensen die ook hun auto willen wassen
Voordeel is wel dat ik dus bij mijn werk de auto kan en mag poetsen/polijsten. Het liefst doe ik dit in een garagebox waar het bedekt is, maar als dit de enige manier is dan doe ik het graag
[ Voor 10% gewijzigd door Knamix op 07-04-2020 22:41 ]
Je kunt tegenwoordig ook emmers kopen met deksels. Dus twee emmers gevuld met water en één met sop, meenemen naar de wasbox en daar alles doen verder.Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:24:
[...]
Dan kom ik nog in de knel met het netjes afspoelen van mijn auto.. Tuinslang naar beneden kan ook niet (keuken is aan de andere kant)
Had het graag willen doen, maar met de moeite wat ik moet doen om voor het appartement mijn auto te wassen rij ik liever naar een wasbox.
Vorig jaar werd ik ook aangesproken door de politie i.v.m. chemicaliën bij het wassen van de auto op openbaar terrein![]()
Can relate... ook netjes gewassen en in de wax gezet en dan zo'n lame stof. De eerste keer dat ik ging rijden zag de auto er al vies uit voordat ik de oprit af was...Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:43:
Wat is dit toch een ondakbare hobby zeg...
Daarna even met de hogedruk afgespoten, dikke straal water afgesproeid en met MF doek afgedaan, is natuurlijk een risico maar kon het niet meer uitstaan en had weinig tijd.
Zie mijn vorige post van “handelingen”Jeanke117 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:45:
[...]
Je kunt tegenwoordig ook emmers kopen met deksels. Dus twee emmers gevuld met water en één met sop, meenemen naar de wasbox en daar alles doen verder.
Ik ken het.. er is ook zoiets als rinseless wash. Zag bij carclean dat er zoiets was van DoDo Juice. Emmer vullen met “dodo juice” en met de washmitt de auto af gaan. Je hoeft het dan alleen af te drogen en klaar. Afspoelen is niet nodig.Card Nox schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:48:
[...]
Can relate... ook netjes gewassen en in de wax gezet en dan zo'n lame stof. De eerste keer dat ik ging rijden zag de auto er al vies uit voordat ik de oprit af was...
Daarna even met de hogedruk afgespoten, dikke straal water afgesproeid en met MF doek afgedaan, is natuurlijk een risico maar kon het niet meer uitstaan en had weinig tijd.
Ben alleen even de naam kwijt...
Hoe dan ook, voorspoelen en daarna met 2 emmers aan de slag werkt voor mij wel zonder tussendoor spoelen. Het is niet ideaal maar beter dan alles meezeulen naar een wasbox en daar dan >1 uur staan ploeteren zonder tussendoor een schoon doekje te kunnen pakken oid.
Ik zorg gerust wel dat ze gaan glimmen, maar ga het nooit leuk vinden. Het is onhandig en er blijft ook altijd wel wat zwarte meuk in hoekjes aangekoekt zitten, vet irritant.renzo4000 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:49:
Mwoah, ik vind dat toch wel het geheel afmaken hoor. Ik doe de velgen ook echt als laatste, het meeste water is dan grotendeels wel weg. Vervolgens doe ik een paar pufjes PB SW en dat maakt dat de velgen extra glans krijgen en dat de seal langer blijft werken. Het is ook niet mijn favoriete onderdeel van het geheel maar als je een beetje knappe velgen hebt zeker wel de moeite imho.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt, maar jij droogt je auto zonder na te spoelen als er nog sop ligt? Of ik mis iets, maar volgens mij trek je dan alleen maar al het vuil mee...nino_070 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:05:
@Knamix volgens mij mag de politie alleen een bekeuring geven als dit expliciet verboden is op grond van de APV.
Hoe dan ook, voorspoelen en daarna met 2 emmers aan de slag werkt voor mij wel zonder tussendoor spoelen. Het is niet ideaal maar beter dan alles meezeulen naar een wasbox en daar dan >1 uur staan ploeteren zonder tussendoor een schoon doekje te kunnen pakken oid.
Als ik 2 emmers gebruik dan is er een met sop en de ander voor vuil.
[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 07-04-2020 23:13 ]
Spray & Wipe, is een waterless wash. Een QD kan ook.Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:51:
Ik ken het.. er is ook zoiets als rinseless wash. Zag bij carclean dat er zoiets was van DoDo Juice. Emmer vullen met “dodo juice” en met de washmitt de auto af gaan. Je hoeft het dan alleen af te drogen en klaar. Afspoelen is niet nodig.
Ben alleen even de naam kwijt...
Voor een beetje stof kan dat wel, maar ik ben toch wel terughoudend als ik daadwerkelijk gereden heb. De kans is dan aanzienlijk dat er ook gewoon zand tussen zit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker.. voorkeur gaat uit naar HD spuit en wash mitt.Gonadan schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:13:
[...]
Spray & Wipe, is een waterless wash. Een QD kan ook.
Voor een beetje stof kan dat wel, maar ik ben toch wel terughoudend als ik daadwerkelijk gereden heb. De kans is dan aanzienlijk dat er ook gewoon zand tussen zit.
Product heb ik gevonden
https://www.carclean.com/...rinseless-wash-250ml.html
Heeft lovende reviews en op de forum van Carclean zijn ze ook te spreken (mits er niet teveel vuil is)
Kwestie van goed sealen en onderhouden, ik ben nooit last van aangekoekte meuk en ik rijd toch echt 45.000 km per jaar. Maar goed, ik snap dat niet iedereen daar even precies mee is.Gonadan schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:12:
[...]
Ik zorg gerust wel dat ze gaan glimmen, maar ga het nooit leuk vinden. Het is onhandig en er blijft ook altijd wel wat zwarte meuk in hoekjes aangekoekt zitten, vet irritant.
Er zijn ook best wel wat "mobiele" oplossingen voor situaties zoals die van jou. Dit zijn accu hogedrukreinigers waar je een "dompelpomp" principe gebruikt. Je hebt dan alleen die hogedrukreiniger nodig, een emmer water (je kan ook een flinke jerrycan vullen met water) en kan je dit zwikkie zo mee nemen naar beneden en toch je auto wassen. Verwacht natuurlijk niet een enorm hoge druk maar wel voldoende om je auto te foamen/afspuiten als de auto niet ernstig vervuild is.Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:24:
[...]
Dan kom ik nog in de knel met het netjes afspoelen van mijn auto.. Tuinslang naar beneden kan ook niet (keuken is aan de andere kant)
Vorig jaar werd ik ook aangesproken door de politie i.v.m. chemicaliën bij het wassen van de auto op openbaar terrein![]()
Zoiets als dit:
Dat ziet er erg goed uit! Ik ga even op onderzoek uitrenzo4000 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:52:
[...]
Er zijn ook best wel wat "mobiele" oplossingen voor situaties zoals die van jou. Dit zijn accu hogedrukreinigers waar je een "dompelpomp" principe gebruikt. Je hebt dan alleen die hogedrukreiniger nodig, een emmer water (je kan ook een flinke jerrycan vullen met water) en kan je dit zwikkie zo mee nemen naar beneden en toch je auto wassen. Verwacht natuurlijk niet een enorm hoge druk maar wel voldoende om je auto te foamen/afspuiten als de auto niet ernstig vervuild is.
Zoiets als dit:
[YouTube: WORX WG629E Hydroshot - Nederlands - www.worx.com]
Heb je er zelf ervaring mee?
Heeft maar één review.Knamix schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:17:
Zeker.. voorkeur gaat uit naar HD spuit en wash mitt.
Product heb ik gevonden![]()
https://www.carclean.com/...rinseless-wash-250ml.html
Heeft lovende reviews en op de forum van Carclean zijn ze ook te spreken (mits er niet teveel vuil is)
Toch ben ik wel benieuwd wat het verschil is tussen al die producten behalve de geur en kleur. DDJ heeft zoveel overlappende producten dat ik het gevoel krijg dat zij een handvol basisingrediënten hebben en daar gewoon een hele serie van veel producten van maken.
Wassen zonder water kan bijvoorbeeld met meerdere producten van DDJ.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, ik heb inderdaad geen zin om elke wasbeurt weer te kleien en m'n wielen er meerdere keren per jaar af te halen. Wat een heerlijke toon weer.renzo4000 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:10:
Kwestie van goed sealen en onderhouden, ik ben nooit last van aangekoekte meuk en ik rijd toch echt 45.000 km per jaar. Maar goed, ik snap dat niet iedereen daar even precies mee is.
Ik denk wel verschil te merken in type velg. Op de originele blijft veel minder remstof/teer vastzitten dan de 3rd party dingen. Daar kan geen Iron-X of Non Ferro tegenop.
Sealant doet vrij weinig in mijn optiek. Het is even leuk omdat ze minder snel vies worden maar het effect duurt veel minder lang dan op de lak en uiteindelijk zit je toch gewoon weer op je knieën te kloten.
Daarom vind ik panelen veel dankbaarder werk. Betere werkhouding, gewoon vlak dus veel beter te behandelen. En een mooie diepe glans met beading als eindresultaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedoelde meer op de forum zelf dan de webshopGonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:26:
Er zijn zelfs ook gewoon hogedrukreinigers met reservoir. De vraag is alleen hoe vaak je heen en weer moet lopen dan.
[...]
Heeft maar één review.
Toch ben ik wel benieuwd wat het verschil is tussen al die producten behalve de geur en kleur. DDJ heeft zoveel overlappende producten dat ik het gevoel krijg dat zij een handvol basisingrediënten hebben en daar gewoon een hele serie van veel producten van maken.
Wassen zonder water kan bijvoorbeeld met meerdere producten van DDJ.
Snap wat je bedoel... van Turtle Wax heb je bijvoorbeeld de hybrid line met:
- wash & shine
- wash & wax
- ceramic coating
- spray wax
- 3-1 detailer
Snap het ook allemaal hier meer
Nou ik ga ook echt niet mijn wielen eraf halen, dat gaat mij ook te verGonadan schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:40:
[...]
Nee, ik heb inderdaad geen zin om elke wasbeurt weer te kleien en m'n wielen er meerdere keren per jaar af te halen. Wat een heerlijke toon weer.
Ik denk wel verschil te merken in type velg. Op de originele blijft veel minder remstof/teer vastzitten dan de 3rd party dingen. Daar kan geen Iron-X of Non Ferro tegenop.
Sealant doet vrij weinig in mijn optiek. Het is even leuk omdat ze minder snel vies worden maar het effect duurt veel minder lang dan op de lak en uiteindelijk zit je toch gewoon weer op je knieën te kloten.
Daarom vind ik panelen veel dankbaarder werk. Betere werkhouding, gewoon vlak dus veel beter te behandelen. En een mooie diepe glans met beading als eindresultaat.
Vervolgens gaat er een coating/seal op de auto en velgen. Daarna is het eigenlijk een kwestie van bijhouden. Ik denk dat ik gemiddeld 1 a 2 keer per jaar de auto helemaal "detail" de rest is gewoon onderhouden met de juiste middelen.
Op zich is het wel te snappen, maar het overlapt zo:
• Wash & Shine: gewoon waxveilig spraywasmiddel
• Wash & Wax: bovenstaand met toevoeging van een beetje vloeibare wax voor wat opfrisglim
• Soort sealant, echt wat anders.
• Spray wax: vloeibare wax voor opfrisglim, waarschijnlijk zit dit ook gewoon in de wash & wax
• 3in1 detailer: lijkt een hybride vorm, dus combinatie van veilig wasmiddel, sealant en wax. Feitelijk alles in één fles gekieperd dus.
Wat wij vaak wax (Engels) noemen is in feite gewoon carnaubawas, een natuurlijk product wat voor die mooie glim en waterafstotendheid zorgt. Daarnaast heb je ook veel kunstmatige varianten (vormen van polymeren) die we vroeger gewoon sealant noemden maar tegenwoordig allerlei fancy namen krijgen. Die sealant zijn vaak (niet altijd) beter in standtijd en waterafstotendheid, maar een stuk minder qua glans.
Verder is er natuurlijk ook een flinke doorontwikkeling gemaakt van sealant naar coatings en al dat soort kunstmatige middelen met allemaal hun eigen voor- en nadelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zelf doe ik wel wat langer met een auto en je merkt wel dat het gedurende de jaren lastiger wordt. Heb zelfs al eens overwogen om m'n velgensets te vervangen voor één nieuwe waarbij ik erg let op hoe makkelijk hij schoon te maken is. Nu heb ik bij één set relatief veel hoekjes en krommingen, dat wil ik echt nooit meer.renzo4000 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:13:
Nou ik ga ook echt niet mijn wielen eraf halen, dat gaat mij ook te ver... Ik heb elke 4 jaar een nieuwe auto en het eerst wat ik doe is zorgen dat de auto goed gewassen is, indien nodig gekleid (ja ook nieuwe auto's kunnen verontreinigd zijn. Ze staan soms langere tijd in bijv een haven met alle gevolgen van dien).
Ik zou nog eens kunnen kijken of ik één velg nog helemaal schoon kan krijgen en dan zien of die inderdaad mooier blijft. Soort praktijktest.Vervolgens gaat er een coating/seal op de auto en velgen. Daarna is het eigenlijk een kwestie van bijhouden. Ik denk dat ik gemiddeld 1 a 2 keer per jaar de auto helemaal "detail" de rest is gewoon onderhouden met de juiste middelen.
Mijn ervaring is echter dat een sealant helemaal niets doet tegen het inbranden van remstof, alleen tegen plakvuil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok, smerig om jezelf te quoten maar voor het nageslacht.woutur schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:16:
Dit weekend mijn hd reiniger uitgeprobeerd en mijn auto in de was gezet. Mijn velgen kreeg ik met velgenreiniger niet goed schoon (niet met de HDR, ook niet met borstel en velgenreiniger).
[Afbeelding]
Ik zoek naar iets wat dit kan verwijderen (Valet Pro Citrus Tar Glue remover?) en naar een sealant (of iets wat een laagje legt om die velg zodat ik die makkelijk schoon man maken).
Besteld:
- Valet Pro Citrus Tar and Bla remover
- Monello Non-Ferro
Getwijfeld over IronX en Alu-teufel ipv Monello, maar wilde alles bij 1 webshop bestellen.
Valet deed vrijwel niets voor die vlekjes op mijn velgen. Monello wél! Goeie meuk zeg! Ik zal toch mijn velgen waarschijnlijk 2x met dit spul moeten doen om ze echt glad-glad te krijgen maar het werkt goed.
Daarna doe ik mijn velgen nog met Collinite 845. Dat zal in de toekomst wat ellende schelen. Nu wachten op dat foam cannon ding.
- DoDo Juice Fantastic Plastic Trim Dressing
- Nanolex Interior Dressing
- Auto Finesse Verso (APC)
Oja... Ook al mijn droogdoeken in de was gegooid samen met de Monello Peluche Verde... NIET DOEN!
Al mijn droogdoeken zijn nu mint groen geworden
VRP is superfijn voor de banden, maar het plastic regent het gewoon af
Bericht hierboven
Gyeon Trim, hele fijne coating. Geeft echt een mooie natuurlijke look en gaat enorm lang mee.Floor-is schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 01:20:
Ben benieuwd naar die plastic dressing, zoek eigenlijk een meer permanente oplossing dan VRP me geeft.
VRP is superfijn voor de banden, maar het plastic regent het gewoon af
M3P 24'
Dat is een potje van €40, op zich logisch dat je duurdere shit nodig hebt. Maar voor 30ml doet dat wel pijn.Vissa66 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 01:53:
[...]
Gyeon Trim, hele fijne coating. Geeft echt een mooie natuurlijke look en gaat enorm lang mee.
Heeft een van jullie een tapijtereiniger/extractor? Zo’n bissel of een Kärcher Puzzi bijvoorbeeld.
Ik wil de stoelen (en het tapijt) van m’n oude auto graag goed schoonmaken voordat hij de verkoop in gaat, maar niet zelf zo’n apparaat aanschaffen.. Zie ook niet een plek waar ik er eentje kan huren, want ik wil er best voor betalen.
Bericht hierboven
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]