Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:53:
Non Ferro zou ik ná het wassen gebruiken. Als je dit voor het wassen doet zie je niet wat er 'vast' zit op de lak. Als je de auto gewassen hebt zie je precies welk vuil er dus nog zit. Voor het wassen aan zie je dit niet en is alles vuil.
Ben ik het op zich mee eens!
Omdat ik zelf wel eens nadenk over de beste volgorde zou ik dit onderwerp graag nog iets uitgebreider willen bediscussiëren en dan ook gelijk de contactloze voorwas. Uitgangspunt zijn de twee belangrijkste criteria:
1. reinigingskracht van het product
2. minimaliseren kans op krassen
Gebruik hars-, ijzer- en teerverwijderaar (laten we ze voor het gemak "HIT" noemen
)
Helaas heb ik vaak sterkere (oplos)middelen nodig om hars van een naaldboom te verwijderen. Hars- en teerplekken zijn beter zichtbaar bij een droge dan bij een natte auto, maar ik wil de lak niet aanraken vóór de voorwas. Ook als je de werking van de middelen wilt gaan versterken door ze niet alleen af te spoelen maar ook een microvezeldoek te gebruiken (wat bij hars en teer in mijn ervaring altijd nodig is), kun je maar beter een schone lak hebben. Dus gebruik ik ze na het wassen.
Echter om goed te zien waar je de middelen moet gebruiken, moet je de auto dus eigenlijk eerst drogen. Na het gebruik van dergelijke middelen moet je de lak goed naspoelen. Dus dan moet je 2x drogen, wat weer extra werk is en de kans op krassen vergroot.
Wat vinden de experts? Twee keer de auto afdrogen of hebben jullie andere tips voor het effectief gebruiken van HIT-verwijderaars na het wassen? Maakt het voor de werking van HIT-verwijderaars eigenlijk nog uit of de auto nat of droog is?
Foamen - eerst afspoelen of niet?
Volgens mij zijn de meningen verdeeld of nat of droog foamen de effectiviteit van het foamen beïnvloedt. In stappenplannen en bij detailers op Youtube die ik volg zie ik beide terug. Droog foamen bespaart water en tijd en geniet daarom vooralsnog mijn voorkeur. Echter wanneer ik de foam wil activeren met een detailkwast (logo's, kieren en randjes) dan wil ik dit niet doen bij een vuile auto. In zo'n geval spoel ik de auto wel eerst af voordat ik ga foamen.
Gebruik TFR i.c.m. foamen
Bij stevige vervuiling wil ik voortaan ook een TFR (Autoglym Multiwash) gaan gebruiken.
Heeft het gebruik van een foam na/bovenop de TFR nog toevoegde waarde?
Wat wordt nu de meest logische volgorde?- TFR op een droge auto
- Foam eroverheen
- afspoelen
of
- TFR op een droge auto
- afspoelen
- foamen
- optioneel: kieren en logo's
- afspoelen
Het voordeel van het eerste rijtje, naast water- en tijdsbeparing, zou kunnen zijn dat de TFR langer kan werken omdat je, door eroverheen te foamen, voorkomt dat de TFR opdroogt. Als ik de logo's en kieren wil doen kies ik dan voor de zekerheid wel voor het tweede stappenplan.
Voor het aanbrengen van TFR ben ik overigens van plan een druksproeier aan te schaffen. Er zit veel verschil in prijs en waarschijnlijk ook kwaliteit. Ik heb nu deze op het oog:
https://www.welkoop.nl/wi...uit-5-liter_1300411?sku=1
Wat zijn jullie ervaringen met druksproeiers? Moet je deze na elk gebruik legen en doorspoelen zoals ik met mijn foamlans doe of kun je een verdunde TFR gewoon laten zitten?