Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mr Luky
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:51
@_Brad_ @pwillemske

Ik zal nooit een microvezeldoek kopen voor het betere werk ( Waxen , verzegelen enz ) als ik geen GSM waarde ken.

Zeg nu ook zelf voor 1.21€ kan je ook in China niet op de eerste rij zitten.

Toch even opmerken dat een iets rekbare doek daarom niet slecht is.

Nog zoiets
Ik kocht een tijd geleden een bus SONAX XTREME BRILLIAT SHINE en een bus SONAX EXTRE ME PROTECT & SHINE en bij beide bussen zat een microvezel doek.

Wel die mooie rood gekleurde doeken zijn voor mij schuurpapier en zal ik nooit op lak gebruiken.

• Mr Luky
@pwillemske @DrWhite1

Hoe onderhouden jullie de doeken
Wassen ?
Drogen ?
Welk wasprodukt ?
enz.......

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Nu online
@Mr Luky Ik doe de doeken in de wasmachine op 30 of 40 graden (fijne was) en drogen via een wasrek of in de droger als het wasrek vol hangt :P In de wasmachine gebruik ik PoorBoys World Typhoon wasmiddel, er zit niet echt een sterke geur aan, maar ruikt het wel een klein beetje (wel lekker geurtje).

Ik doe alle doeken apart wassen op kleur en/of taak. Zo was ik nooit bijvoorbeeld wieldoeken bij de lakdoeken. Geen idee of dat kwaad kan, maar zo doe ik het.
De doeken bewaar ik in doorzichtige bakken van de IKEA, goedkoop en toch goede kwaliteit voor de prijs :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mr Luky
Hier idem
Let altijd zeer goed op dat er nooit wax , pats enz bij mij droogdoeken gewassen worden
Gebruik nanolex en altijd droogkast en klop ze nog eens op voordat ik ze per doeleind wegleg
Ik heb geluk dat dit taakje door mijn schat gedaan word :-)
Ben er wekenlijks met een bos bloemen vanaf :-)

Lak bij lak
Velgen bij velgen
Droogdoeken bij elkaar
enz...

• DrWhite1
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03 14:51
@pwillemske Website is nog in ontwikkeling, niet altijd even makkelijk met een voltijdse job, 2 kleine kinderen en dan nog eens de wagens onderhouden :) , maar vanaf die af is zal ik het zeker posten.

Mooie bestelling die je geplaatst hebt.
Ik was met de mf's van TRC in contact gekomen door de detailer waar ik een opleiding gevolgd heb en ik moet zeggen, ze zijn wel echt top.

Zelf heb ik al een hele hoop doeken van Monello en Gyeon via CC gekocht. De Gyeon Silk Dryer is ook wel een van mijn favorieten, maar de Monello Verde ben ik toch niet zo super tevreden over.
Ze zijn zeker niet slecht, nemen goed water op en zijn ook uitstekend om te buffen, maar ik vind dat ze wel eens kunnen pluizen.

@Mr Luky Ik was m'n doeken op 30-40 graden , kort programma icm PoorBoys World Typhoon. (niet te veel van gebruiken als er niet genoeg doeken in de machine zitten, anders kan het wel eens hevig schuimen :+ )
Nadien de droger in en zoals jou (of jouw vrouw) eens opkloppen voor het opbergen.

Moet nog zo eens een borsteltje aanschaffen om ze uit te borstelen voor gebruik.

DrWhite1 wijzigde deze reactie 11-10-2018 21:32 (5%)

• pwillemske
  • Nu online
Ja die typhoon kan wel schuimen jah! "Is dit genoeg, nah denk het niet, doe wel een scheutje extra!" Nou dat heb ik geweten :+ Ik heb ook de Peluche verde's, wel prima doeken voor het geld en doen hun werk goed, maar is het imo net niet. Bij mij zijn ze gedegradeerd naar wieldoeken (drogen en product afnemen).

Borsteltje? Ik schud en klop de doeken even goed uit en ze zijn weer fluffy, wat doet zo'n borsteltje dan nog?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DrWhite1
Het is een beetje gelijk een staalborsteltje, uiteraard niet zo hard, want dat zou de doek beschadigen.
Maar het is om eventuele vuiligheid dat in de mf is gevlogen er uit te halen, niet om het zachter ofzo te maken.
Het is uiteraard een kwestie van, hoe ver wil je gaan en hoe obsessief ben je :p

Normaal gezien zal ik eentje meebrengen volgende week als ik mijn Flex machines ga ophalen, dan zal ik een foto hiervan posten.

DrWhite1 wijzigde deze reactie 11-10-2018 22:02 (17%)

• Linus_BE
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 24-03 14:04
DrWhite1 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Ik heb ook net een vrij grote bestelling geplaatst bij TRC.
Zal zeker mijn bevindingen plaatsen.

De verschillende doeken:
Eagle 35 Limited Pack
Edgeless 365 Premium 41 x 41 cm
Creature Edgeless 70/30
MINX ROYALE 41x41cm Coral Fleece 70/30
The Drago 16 x 16 Suede Edge 70/30
PLUFFLE / PLUSH PREMIUM

Alsook sinds deze week m'n onderneming gestart in bijberoep, nu kan ik eindelijk officieel wagens doen blinken. 8)
Ik heb die Eagle 35 Limited Pack gekocht en elk van die doeken laat een laag lint achter op de wagen. Hierdoor gebruik ik ze bijna niet meer. Ik heb dit besproken met TRC en volgens hen (of toch een bepaalde medewerker) komt het doordat ik ze in de zon heb gedroogd aan een rek en ze zo te warm geworden zijn waardoor de vezelfs breken. Hij raadde mij aan om enkel te drogen in de droogkast op lage temperatuur. Iets om in het achterhoofd te houden alvorens je 35 euro aan doeken niet meer kan gebruiken.

6600K | Custom loop | Asus Maximus VIII Hero Alpha | GTX1080 | 16GB Corsair Vengeance

• DrWhite1
Linus_BE schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Ik heb die Eagle 35 Limited Pack gekocht en elk van die doeken laat een laag lint achter op de wagen. Hierdoor gebruik ik ze bijna niet meer. Ik heb dit besproken met TRC en volgens hen (of toch een bepaalde medewerker) komt het doordat ik ze in de zon heb gedroogd aan een rek en ze zo te warm geworden zijn waardoor de vezelfs breken. Hij raadde mij aan om enkel te drogen in de droogkast op lage temperatuur. Iets om in het achterhoofd te houden alvorens je 35 euro aan doeken niet meer kan gebruiken.
Thanks voor de waarschuwing, ik droog m'n doeken wel nooit in de zon, maar dat lijkt mij toch bizar dat een microfiber z'n vezels afbreken van in de zon te drogen :/
Want heb je het probleem aan beide zijden van de doeken?
En als je ze nu enkele keren wast en droogt in de droger?

DrWhite1 wijzigde deze reactie 12-10-2018 16:10 (3%)

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-03 16:49

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Linus_BE schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

En gij gelooft dat?

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

• pwillemske
  • Nu online
Nou dat hoop ik niet dat dat op mijn doeken ook het geval is! Dan kan ik zo 18 doeken niet meer gebruiken :P Wel viel mij op dat de Pluffle droogdoek nogal pluist (nog niet uitgewassen).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Mr Luky
Als droogdoek heb ik verschillende van dit type ( is 1200 GSM )

https://hqs-shop.de/Liqui...CK-XL-Trockentuch-50x80cm

Met EEN zo een doek droog ik een hele MB W213 en dan nog is het doek niet echt nat.

Ik heb mij een jaartje geleden deze eens als test gekocht

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dvoNTZx

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dvoNTZx

Zijn beide 1200 GSM maar kost toen iets van 5.5€

Ook hier ben ik zeer tevreden over

Meestal laat ik mijn vrouw nieuwe doeken eens doorspoelen om los pluis eventueel te laten verdwijnen.
Maar nu en na intensief gebruik heb ik daar absoluut geen last meer van

• Linus_BE
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 24-03 14:04
DrWhite1 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:09:
[...]

Thanks voor de waarschuwing, ik droog m'n doeken wel nooit in de zon, maar dat lijkt mij toch bizar dat een microfiber z'n vezels afbreken van in de zon te drogen :/
Want heb je het probleem aan beide zijden van de doeken?
En als je ze nu enkele keren wast en droogt in de droger?
Ik heb ze al enkele malen terug gewassen en gedroogd, maar het probleem blijft. Ik weet niet zeker of drogen in de zon echt de reden is, maar ik kreeg van TRC US of EU geen verdere reactie.

6600K | Custom loop | Asus Maximus VIII Hero Alpha | GTX1080 | 16GB Corsair Vengeance

• jfeelders
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik zal mijn resultaten ook eens laten zien. Aanleiding waren kleine bruine vlekjes die ik met wassen niet weg kreeg. Mijn nieuwe Mazda MX-5 is een half jaar oud en ik had hem nog niet een volledige behandeling gegeven. Originele lak die al wel een paar laagjes Meguiar's Ultimate Wax had gekregen. Mijn vorige MX-5 waarmee ik 15 jaar heb gereden, heeft diverse volledige behandelingen ondergaan en die lak (single-stage) was superglad en geen last van bruine vlekjes. Er was dus hoop dat door het polijsten van de lak die vlekjes niet meer goed kunnen hechten en makkelijker te verwijderen zijn.

Oja, ik poets al sinds 2003 met Meguiar's, toen het alleen nog maar via alternatieve import te krijgen was. En ik geef regelmatig poetsclinics voor de nederlandse MX-5 clubs. Mijn voorliefde voor Meguiar's is dus duidelijk.

Goed, het volledige stappenplan:
  • Monello Non-ferro
  • afspuiten
  • wassen (Meguiar's Ultimate Wash & Wax)
  • afspuiten
  • kleien (Meguiar's Quick Clay)
  • 2 of 3 maal compounden (Meguiar's Ultimate Compound met de DAP900)
  • polishen (Meguiar's Ultimate Polish)
  • waxen (Meguiar's Ultimate Paste Wax)
  • aftoppen met sealant (Meguiar's Paint Protect)
De voor en na foto's (let op de mouse-over voor captions):

Voorkant voor het wassen Achterkant voor het wassen Non-ferro doet zijn werk Na het wassen Close-up van de bruine vlekjes na het wassen Voorkant na het kleien - vlekjes weg
Waskrasjes van een half jaar Voorkant na compounden en polishen Geen waskrasjes meer Achterkant na behandeling Eindresultaat Eindresultaat

• _Brad_
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14:39

_Brad_

Wax fanaat

Leuk, nog een Meguiar's fan. Zij zijn begonnen met producten voor de hobby detailer op de markt te brengen. Velen vergeten of weten dat niet.

Kwamen die bruine vlekjes van natte bladeren die op de lak zijn blijven liggen?

_Brad_ wijzigde deze reactie 13-10-2018 15:54 (47%)

't is een hobby ...

• jfeelders
  • Nu online

jfeelders

Nee, daar waren het er te veel voor. De hele lak zat onder. Te veel voor blaadjes. Vanwege de onregelmatige vorm wel iets organisch.

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:56
jfeelders schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:16:
Ik zal mijn resultaten ook eens laten zien. Aanleiding waren kleine bruine vlekjes die ik met wassen niet weg kreeg. Mijn nieuwe Mazda MX-5 is een half jaar oud en ik had hem nog niet een volledige behandeling gegeven. Originele lak die al wel een paar laagjes Meguiar's Ultimate Wax had gekregen. Mijn vorige MX-5 waarmee ik 15 jaar heb gereden, heeft diverse volledige behandelingen ondergaan en die lak (single-stage) was superglad en geen last van bruine vlekjes. Er was dus hoop dat door het polijsten van de lak die vlekjes niet meer goed kunnen hechten en makkelijker te verwijderen zijn.

Oja, ik poets al sinds 2003 met Meguiar's, toen het alleen nog maar via alternatieve import te krijgen was. En ik geef regelmatig poetsclinics voor de nederlandse MX-5 clubs. Mijn voorliefde voor Meguiar's is dus duidelijk.

• Monello Non-ferro
  • afspuiten
  • afspuiten

[Afbeelding: Voorkant voor het wassen] [Afbeelding: Achterkant voor het wassen] [Afbeelding: Non-ferro doet zijn werk] [Afbeelding: Na het wassen] [Afbeelding: Close-up van de bruine vlekjes na het wassen] [Afbeelding: Voorkant na het kleien - vlekjes weg]
[Afbeelding: Waskrasjes van een half jaar] [Afbeelding: Voorkant na compounden en polishen] [Afbeelding: Geen waskrasjes meer] [Afbeelding: Achterkant na behandeling] [Afbeelding: Eindresultaat] [Afbeelding: Eindresultaat]
Netjes! Groot verschil t.o.v. voor de behandeling.
Tipje trouwens, ipv de Non Ferro van Monello kun je ook de Kenotec variant pakken. Grotere fles, betere sprayer en net zo effectief maar dan goedkoper

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• jfeelders
  • Nu online

jfeelders

Ik heb laatst de grote fles Non-ferro gekocht. Een liter ofzo. Nog groter is niet handig in gebruik.

• MartijnAbel
jfeelders schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:56:
Ik heb laatst de grote fles Non-ferro gekocht. Een liter ofzo. Nog groter is niet handig in gebruik.
Die van Kenotec is ook een liter, groter is niet handig inderdaad. De Kenotec heeft alleen een veel betere sprayer en ik vind persoonlijk de fles relaxter om beet te houden. Dat met een lagere prijs gaf voor mij de doorslag :D

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:15

Ragdoll

Frontpage Admin / Moderator Witgoed
@MartijnAbel bedoel je de Kenotek ultra wheel cleaner?

• MartijnAbel
Ragdoll schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:13:
@MartijnAbel bedoel je de Kenotek ultra wheel cleaner?
Ja klopt inderdaad, was de naam vergeten er bij te zetten

• SyS_ErroR
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:17
jfeelders schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:16:

• Monello Non-ferro
  • afspuiten
  • afspuiten

[Afbeelding: Voorkant voor het wassen] [Afbeelding: Achterkant voor het wassen] [Afbeelding: Non-ferro doet zijn werk] [Afbeelding: Na het wassen] [Afbeelding: Close-up van de bruine vlekjes na het wassen] [Afbeelding: Voorkant na het kleien - vlekjes weg]
[Afbeelding: Waskrasjes van een half jaar] [Afbeelding: Voorkant na compounden en polishen] [Afbeelding: Geen waskrasjes meer] [Afbeelding: Achterkant na behandeling] [Afbeelding: Eindresultaat] [Afbeelding: Eindresultaat]
Heb je voor de laatste stappen (polishen, waxen, sealen) ook de DAP gebruikt?

• jfeelders
  • Nu online

jfeelders

Polish wel. Wax en seal doe ik gewoon met de hand. Dat is alleen licht aanbrengen.

• Mr Luky
@jfeelders
Heb je ooit een produkt gebruikt om vliegroest te verwijderen bij die bruine plekken?

• jfeelders
  • Nu online

jfeelders

Ik heb tijdens deze behandeling Monello Non-ferro gebruikt. De vlekjes zaten er daarna nog.
Mr Luky schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:55:
@jfeelders
Heb je ooit een produkt gebruikt om vliegroest te verwijderen bij die bruine plekken?

• DrWhite1
@jfeelders Zeer mooi resultaat! Waarom de wash & wax gebruikt als je toch gaat kleien en polieren? Of is dit de enige shampoo die je gebruikt voor de wagen?

Vandaag eens de Pluffle plush getest.
Bij het eerste gebruik was ik vrij ontevreden, gleed totaal niet over de wagen, ik moest echt veel moeite doen om hem over het dak te "trekken". Maar eens hij wat water had opgenomen was het vele malen beter en doet hij z'n werk perfect.
Dit probleem heb ik met de Gyeon silk dryer niet.
Ik heb wel de indruk dat hij veel water kan opnemen, misschien zelfs meer dan de silk dryer, maar heb enkel m'n vrouw haar wagen gewassen vandaag en dit is maar een kleine wagen (peugot 208).

De Drago suede edge ook getest, dit met een detail spray en doet wat je er van verwacht.

Beide doeken laten niets achter, zal in de komende dagen eens de edgless doeken testen en daar m'n bevindingen van doorgeven.

• Mr Luky
Vergeten te melden en ik had beloofd mijn bevindingen te melden

Een tijd geleden deze washandschoen gekocht.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4ddK0jZW

Persoonlijk vind ik het was deel OK
Ze is wit waar men dus gemakkelijk vuil op ziet zitten ( Hou ik van )
Vezels houden goed water

MAAR de boord vind ik te los zitten alhoewel ik nogal dikke polsen heb

Deze heeft een veel betere boord

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dfZa3BJ

• jfeelders
  • Nu online

jfeelders

@DrWhite1 Dit is inderdaad mijn enige shampoo...

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Bedankt voor de updates allemaal.

't is een hobby ...

• vosss
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:30
Ik zou nog wat foto's posten van het poetsen.

Van dit:

Naar dit:

Zal even kijken of ik die mica in een close-up kan vangen, ziet er echt sjiek uit nu hij weer mooi schoon is :)

PS: afgespoeld met hogedrukreiniger, vervolgens met foamgun ingespoten, afgespoten, gewassen, afgespoten, gewassen, afgespoten, gedroogd.
Hij was zo vies dat na 1x wassen niet schoon was. Nu is alleen de voorkant nog niet helemaal schoon, die insectenmeuk krijg ik er lastig af. Tips daarvoor iemand? :)

=edit=

Die micalak is lastig te vangen in een foto.
Poging gewaagd met de flitser erop:

In zon schittert ie dus behoorlijk als je wat dichterbij kijkt. Lijkt net zo een botsautokleurtje zegmaar :P

vosss wijzigde deze reactie 15-10-2018 11:29 (19%)

• Mr Luky
@vosss Welke produkten heb je gebruikt voor het foamen / wassen / velgen enz.....

Heb je al insektenremovers gebruikt ?
Zitten die insecten er ingebrand ( lange tijd op ) want dat speelt een rol om ze eraf te krijgen

• vosss
Mr Luky schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:32:
@vosss Welke produkten heb je gebruikt voor het foamen / wassen / velgen enz.....

Heb je al insektenremovers gebruikt ?
Zitten die insecten er ingebrand ( lange tijd op ) want dat speelt een rol om ze eraf te krijgen
Monello Artigo Magico foam en Monello Lavare shampoo. :)

Velgen heb ik deze keer niet gewassen, alleen met hogedruk afgespoten, zijn nog redelijk schoon. Zoek daar wel nog spul voor.

Insektenreiniger heb ik nog niet gebruikt. Wat is een fijne die niet te duur is en goed werkt? Geen idee of ze ingebrand zijn; ze zitten er wel lang op denk ik.

• MartijnAbel
Vraagje mensen, ik heb lederpflege van Nigrin voor mijn leren bekleding in de auto. Nu heb ik meermaals al het spul gebruikt om het leer netjes te houden.
Nu laat ik het elke keer een 10 a 15 minuten intrekken en poets ik het uit. Is het aan te raden dit langer te laten zitten? Bijvoorbeeld een nacht o.i.d., of is dat niet handig om te doen?

• DrWhite1
MartijnAbel schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:35:
Vraagje mensen, ik heb lederpflege van Nigrin voor mijn leren bekleding in de auto. Nu heb ik meermaals al het spul gebruikt om het leer netjes te houden.
Nu laat ik het elke keer een 10 a 15 minuten intrekken en poets ik het uit. Is het aan te raden dit langer te laten zitten? Bijvoorbeeld een nacht o.i.d., of is dat niet handig om te doen?
De leathercleaner is meestal gewoon sprayen, inwrijven/inborstelen en afnemen met een MF.
Vervolgens de leathercream of ledervoeder aanbrengen, afhankelijk van het type moet je dit nadien nog afnemen met een mf of gewoon laten intrekken.

Ik heb bvb net de leather set van wowo's aangeschaft en dit is eerst sprayen met de cleaner, onmiddelijk afnemen en dan voeden met de cream, deze kan je laten zitten zonder af te nemen.

• MartijnAbel
DrWhite1 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:36:
[...]

De leathercleaner is meestal gewoon sprayen, inwrijven/inborstelen en afnemen met een MF.
Vervolgens de leathercream of ledervoeder aanbrengen, afhankelijk van het type moet je dit nadien nog afnemen met een mf of gewoon laten intrekken.

Ik heb bvb net de leather set van wowo's aangeschaft en dit is eerst sprayen met de cleaner, onmiddelijk afnemen en dan voeden met de cream, deze kan je laten zitten zonder af te nemen.
Thanks voor je reactie. Ik heb spul wat je volgens de verpakking af moet nemen met een mf doek. Ik bedoel eigenlijk meer of ik het een nacht kan laten zitten en dan pas afnemen. Mijn leer is vrij stug, maar het mag wel wat soepeler

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Nu online

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Mooie kleur vosss, ik had die radiant ebony op mijn 6 station en paar jaar geleden. Super fraaie kleuren maar wel erg dunne en fragiele lak.
Had zelfs steenslag om mijn achterste ramen...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

MartijnAbel schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik heb spul wat je volgens de verpakking af moet nemen met een mf doek. Ik bedoel eigenlijk meer of ik het een nacht kan laten zitten en dan pas afnemen. Mijn leer is vrij stug, maar het mag wel wat soepeler
Ik denk dat je best even een test kunt doen op een minder zichtbare plaats. Insmeren, afnemen en weer insmeren totdat de MF proper blijft. Kleurverschil noteren en dan insmeren en een nachtje laten zitten. Vervolgens afnemen en in daglicht kijken of er geen verkleuring is opgetreden.
Alles hangt natuurlijk af van de leeftijd, soort leer etc. etc.

't is een hobby ...

• MartijnAbel
_Brad_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:16:
[...]

Ik denk dat je best even een test kunt doen op een minder zichtbare plaats. Insmeren, afnemen en weer insmeren totdat de MF proper blijft. Kleurverschil noteren en dan insmeren en een nachtje laten zitten. Vervolgens afnemen en in daglicht kijken of er geen verkleuring is opgetreden.
Alles hangt natuurlijk af van de leeftijd, soort leer etc. etc.
Goeie tip, ga ik even proberen :D thanks!

• DrWhite1
Vandaag nieuw speelgoed opgehaald :D

Op de rotary zit een flexibele backing plate van Zvizzer ipv de harde van Flex, is aangenamer om mee te werken (is uiteraard persoonlijk).

DrWhite1 wijzigde deze reactie 22-10-2018 15:35 (51%)

• vosss
DRuw schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:45:
Mooie kleur vosss, ik had die radiant ebony op mijn 6 station en paar jaar geleden. Super fraaie kleuren maar wel erg dunne en fragiele lak.
Had zelfs steenslag om mijn achterste ramen...
Ik alleen op de motorkap best wat steenslag, de rest helemaal niet. Kleur is geen radiant ebony, maar een of andere blauw. Ik dacht kona blue mica, maar er staat me iets bij dat ik het opgezocht hD en dat het een andere blue was.

Motorkap zit vol met kringen in elk geval. Geen idee of ik die er zelf uit kan halen of beter weg kan brengen, zeker als jij zegt dat hef hele dunne lak is.

• DrWhite1
Je kan altijd eens met een DA polisher proberen om je swirls weg te halen, zo dun zal de lak nu wel niet zijn :)

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Nu online

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Het is niet perse dun. Het is een op water gedragen lak die keihard schijnt te zijn. In een of andere reden chipt hij makkelijk en vandaar gevoelig voor steenslag.
Polijsten met da zou goed moeten gaan...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• vosss
DRuw schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:02:
Het is niet perse dun. Het is een op water gedragen lak die keihard schijnt te zijn. In een of andere reden chipt hij makkelijk en vandaar gevoelig voor steenslag.
Polijsten met da zou goed moeten gaan...
Nul ervaring mee en ook geen materiaal voor.

Als ik dat door een professioneel poetsbedrijf laat doen en gooi hem vervolgens niet door de wasstraat maar netjes met de hand wassen, blijven die kringen dan weg of komen die toch altijd weer terug?

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Ja, als je met de hand wast heb je veel minder kans op "kringen".
Maar als je met de hand wast moet je goed materiaal aanschaffen; wash mitt en droogdoek en goede shampoo (voorbeeld: wash kit van Monello). Anders heb je binnen de kortste keren weer swirls.
Indien je niet gewoon bent om de auto met de hand te wassen moet je een goede wastechniek ontwikkelen. Auto wassen lijkt kinderspel maar er kan zoveel mis gaan zonder dat je het beseft (als je swirl vrij wil blijven natuurlijk).

Heb je een foto van de kringen waarover jij spreekt?

_Brad_ wijzigde deze reactie 18-10-2018 11:39 (30%)

't is een hobby ...

• Jackson6
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
Heb even een vraagje aan de experts.

Heb laatst m'n auto gewaxed met Natty's Red van Poorboys en heb daarvoor de auto helemaal gewassen.

Nu zie ik op Carclean nog meer producten staan en vraag me af of ik daar nog wat aan heb voor de volgende keer.

Poorboys White Diamond
Poorboys EX-P Sealant

Kan iemand mij uitleggen of ik met die producten (eventueel combineren) nog een beter resultaat zou kunnen behalen of niet?

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

@Jackson6 : over welke auto spreken we en in welke kleur? Was je de auto steeds met de hand?

_Brad_ wijzigde deze reactie 20-10-2018 18:47 (23%)

't is een hobby ...

• BoltYes
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:09
Jackson6 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:04:
Heb even een vraagje aan de experts.

Heb laatst m'n auto gewaxed met Natty's Red van Poorboys en heb daarvoor de auto helemaal gewassen.

Nu zie ik op Carclean nog meer producten staan en vraag me af of ik daar nog wat aan heb voor de volgende keer.

Poorboys White Diamond
Poorboys EX-P Sealant

Kan iemand mij uitleggen of ik met die producten (eventueel combineren) nog een beter resultaat zou kunnen behalen of niet?
White diamond is een filler die je voor het waxen aanbrengt en verhult kleine krasjes. Niet bevorderlijk voor de standtijd van je wax, hoewel die van Natty's wax sowieso al niet heel lang is.

EX-P is een synthetische wax cq sealant en blijft wat langer zitten, paar maandjes als je met milde shampoo wast, maar geeft wat minder glans. Sealants zijn handig voor in de winter, omdat je dan vaak minder frequent kan poetsen. Ik zou dan echter Colonite 845 aanraden, blijft nog langer zitten en is mega waterafstotend.

¯\_(ツ)_/¯

• Mr Luky
Vandaag de Nederlandse , Duitse en Chinese economie wat gesteund door wat winter inkopen te doen.

Wat spul gekocht tegen bevriezing van het sproeireservoir, verschillende sproeiflessen ruitenontdooier ( gebruik nooit een krabber ) en nog enkele produkten voor het behandelen van de rubbers.
Meteen ook twee verschillende flessen voor het sproeireservoir voor als de winter erop zit
Een is van Sonax en de andere van Dr Wac de laatste wil ik eens testen want daar is men in Duitsland zeer positief over.

Bij Ali eens en andere type microvezel doeken besteld en ook wat oude getrouwe en verder wat materiaal om glascoatings aan te brengen ( doekjes en applicators )
Ik wil immers zoals al eerder gemeld mijn AMG velgen tijdens de winter coaten met meerdere lagen Geon Rim

• Tuintje

Tuintje

BoltYes schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

White diamond is een filler die je voor het waxen aanbrengt en verhult kleine krasjes. Niet bevorderlijk voor de standtijd van je wax, hoewel die van Natty's wax sowieso al niet heel lang is.

EX-P is een synthetische wax cq sealant en blijft wat langer zitten, paar maandjes als je met milde shampoo wast, maar geeft wat minder glans. Sealants zijn handig voor in de winter, omdat je dan vaak minder frequent kan poetsen. Ik zou dan echter Colonite 845 aanraden, blijft nog langer zitten en is mega waterafstotend.
Wil je nog beter dan is er Fusso :) En die blijft serieus lang zitten.

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Mr Luky schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:45:
Vandaag de Nederlandse , Duitse en Chinese economie wat gesteund door wat winter inkopen te doen.

Wat spul gekocht tegen bevriezing van het sproeireservoir
Wat voor spul is dat? En waar te verkrijgen?

_Brad_ wijzigde deze reactie 23-10-2018 10:18 (3%)

't is een hobby ...

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:38

Metalfreak

Hoije woh!

Afgelopen zondag een gedeelte van de Lexus CT200h van de vriendin aangepakt. Maar jezus, wat is die lak daarvan slecht, de kleur Black Opal Mica is volgens mij echt heel erg zacht. De bumper ziet eruit als een slagveld vol steenslag terwijl die een jaar geleden opnieuw gespoten is... Ook op de zijschermen zag je veel oppervlakkige krassen in de lengterichting. Ik vond al dat er vrij veel kleine lakbeschadigingen waren voor de kilometerstand toen ze deze kocht, maar dit verklaart een hoop.
Auto dus eerst gewassen, vervolgens gekleid (gewoon met AliExpress klei, haters gonna hate 8) ) en daarna aangepakt met Meguiar's compound met een DA. De meeste krassen hiermee gelukkig kunnen verwijderen. Vervolgens met Poorboys Natty's Paste Wax behandeld en het voelt nu weer heerlijk glad aan allemaal. Alleen de steenslag in de bumper blijft wel erg aanwezig. Heb alles een beetje bijgetipt met de lakstift, maar het wordt er allemaal niet mooier op. De lak van mijn IS350 lijkt toch echt van een stuk hogere kwaliteit te zijn.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:36
@Metalfreak ik zie dat bij de midnight black op de micra van mijn vrouw ook. Heel snel witte krasjes als je er al een scheet bij in de buurt laat.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Mr Luky
@_Brad_

Voor het sproeiwaterreservoir https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

Voorheen had ik deze https://www.amazon.de/SON...fRID=CBVVC5DQJR03RZ07PRV4 en was hiervan ook zeer tevreden

Voor na de winter https://www.amazon.de/SON...fRID=8RTT7RZ7D9463NWJY4GC

en deze

https://www.amazon.de/Dr-...fRID=KZKCPE77EX122JXYB7VD

Als ontdooier https://www.werkenmetmerk...x_ruitenontdooier/p/22134

Voor de rubbers nog een extra fles https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

en deze

https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

deze laatste verwerkt zich handiger op de rubbers van het panoramisch dak

Nog een bus shampoo omdat hij echt goedkoop was en ik deze ooit gebruik als ik niet handwas omdat mijn auto niet vuil is maar meer bestoft zeg maar ( Denk ook dat ik altijd wat op voorraad moet hebben :-) )

Ik heb hiervoor een aparte bus voor op mijn foamlans hierin doe ik dan +-30 ml schampoo op 1 l water
spuit mijn auto af / foam hem / spuit hem af / spuit de shampoo mengeling erover en spoel hem weer af en droog hem

https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

• Jackson6
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
Elke keer als mijn raampje bij de bestuurderskant omhoog gaat heb ik een vette streep aan de binnenkant, waarschijnlijk zit er dus wat goors tussen m'n raam en deur zegmaar, hoe krijg ik dit in godsnaam eruit?

• DrWhite1
@Jackson6 Doe je raam naar beneden en dan eens met een spatel of dun (maar hard, zodat het niet breekt)) stokje tussen het raam en deur te wrijven.

Eventueel met een ontvetter op het raam spuiten en dan wat omlaag/omhoog doen, maar ben niet zeker of dit OK is, misschien dat andere collega's hier op kunnen antwoorden.

• Mr Luky
Over welk merk / type spreken we ?

Bij sommige auto's kan men vrij eenvoudig de bekleding even afnemen zonder brokken te maken

• Mr Luky
Vandaag heel de dag aan de dochter haar een jaar oude auto Opel Corsa gepoetst
Had een tijdje geleden onder haar in aanbouw zijnde nieuwbouw carpoort gestaan en had veel cementsluier ( salpeter ) op de auto gekregen door het doorsijpelende water.
Omdat het een verzekeringskwestie was had ze hem laten polieren maar dat was achteraf bekeken geen succes. Wat was die auto slecht afgeleverd pfffffffffffffffff mijn vingers doen nog pijn.

Toch nog zeer veel moeten bijpolieren nadien gewassen / klei / foam / gewassen enz........
Nadien een wax laag erop en klaar net voordat het donker werd.

Jammer dat ik geen voor / na foto heb kunnen maken maar echt 100% tevreden ben ik niet
Bij het waxen heb ik hier en daar toch nog een stipje gevonden dus zal ik in het voorjaar de gehele auto opnieuw doen

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 07:30
Beste professionals, ik zit met een huge-ass probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn V40 is afgelopen vrijdag van voor tot achteren in de was gezet door een extern bedrijf en de auto glom netals in de showroom, alles goed tot dusver. Auto heeft vervolgens 2 dagen onder een boom gestaan en zat onder de vogelpoep, nu vond ik het zonde om dit er nogmaals af te wassen en heb hierdoor de stomme fout gemaakt door een sponsje + water te pakken en de vogelpoep eraf te boenen... Met als effect dat ik nu verschillende plekken op mijn motorkap en dak heb met een waze gloed en krassen.

Nu heb ik twee linkerhanden en lijkt het me persoonlijk niet handig om hier nog mee te gaan klooien, auto is 6 maanden oud en dit voelt enorm zonde.

Valt hier nog wat aan te doen? En weet iemand een bedrijf die dit in de regio van Zoetermeer zou kunnen verhelpen? _/-\o_

Landon wijzigde deze reactie 24-10-2018 09:26 (5%)

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Ja hoor Landon, daar valt zeker iets aan te doen.
Maar met de hand is het een duivels werk, en zeker als je 2 linkerhanden hebt.
Maar met een DU polisher kunnen de swirls verwijderd worden. Op voor voorwaarde dat de krassen/swirls niet te diep zijn.
En dan het paneel weer in de wax zetten.

't is een hobby ...

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

En in de toekomst de volgelpoep verwijderen door ze nat te maken met wat water of een speciale daarvoor voorziene vloeistof, er dan huishoudpapier opleggen en weer natmaken, wachten en dan zonder te wrijven, de rotzooi "opheffen" en wegdeppen.
Vogelpoep vreet in, zeker als de zon er op schijnt. Tevens zit er vaak zand in.

't is een hobby ...

• DrWhite1
Landon schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:24:
Beste professionals, ik zit met een huge-ass probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn V40 is afgelopen vrijdag van voor tot achteren in de was gezet door een extern bedrijf en de auto glom netals in de showroom, alles goed tot dusver. Auto heeft vervolgens 2 dagen onder een boom gestaan en zat onder de vogelpoep, nu vond ik het zonde om dit er nogmaals af te wassen en heb hierdoor de stomme fout gemaakt door een sponsje + water te pakken en de vogelpoep eraf te boenen... Met als effect dat ik nu verschillende plekken op mijn motorkap en dak heb met een waze gloed en krassen.

Nu heb ik twee linkerhanden en lijkt het me persoonlijk niet handig om hier nog mee te gaan klooien, auto is 6 maanden oud en dit voelt enorm zonde.

Valt hier nog wat aan te doen? En weet iemand een bedrijf die dit in de regio van Zoetermeer zou kunnen verhelpen? _/-\o_
Bedoel je zo iets?

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 07:30
Dit lijkt er bijna op, maar tevens zitten er bij mij in het doffe gedeelte ook krassen die goed zichtbaar zijn met de juiste belichting.

• sven5010
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-03 23:04
Iemand die mij hiermee misschien kan helpen? Ik heb een rode (geen metallic lak) Citroen Saxo staan die haar glans een beetje verloren is. Ze heeft vooral last van oppervlakkige krassen en wat verweerde lak. Normaal gesproken gebruik ik Meguiars Ultimate Wash & Wax voor het wassen van de auto, maar in dit geval is er meer nodig. Nu heb ik hier al wat gezocht en op het internet, maar kom ik er eigenlijk niet meer uit.
Ik dacht dat Meguiars Ultimate Compound wel een goede start zou zijn, maar ontdekte daarna dat je deze eigenlijk na moet bewerken met Ultimate Polish en een wax. Nu is het eigenlijk niet de bedoeling dat er op dit moment gelijk veel geld aan besteed moet worden. Is er wellicht een andere oplossing die wat goedkoper zou zijn? :)

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Tuintje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:58:
[...]

Wil je nog beter dan is er Fusso :) En die blijft serieus lang zitten.
Bedoel je Soft99 Fusso Coat Wax?
Is die ook net zo goed verwerkbaar als de Collonite 845?

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:55

Wok

Dakloos...

@sven5010 Helaas niet ;) Rode (uni)lakken zijn erg gevoelig voor verkrijting en zo te lezen heeft jouw auto daar ook last van. De enige deugdelijke manier om dat te verhelpen is polijsten en daarna een goede bescherming aanbrengen (wax, sealant of zelfs een (keramische) coating).
nokiaan958GB schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:20:
[...]

Is die ook net zo goed verwerkbaar als de Collonite?
Ja.
Nee. :P Aanbrengen en uitpoetsen vergt wat meer aandacht dan de Collonite 845, maar de standtijd èn het resultaat zijn dan ook echt nog beduidend beter. De 845 is imo echter nog altijd een uitstekende wax, zeker voor tussentijds onderhoud en/of om de winter door te komen.

Wok wijzigde deze reactie 24-10-2018 23:29 (46%)

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Tuintje

Tuintje

nokiaan958GB schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:20:
[...]

Is die ook net zo goed verwerkbaar als de Collonite 845?
Klopt. Het is geen makkelijke wax om aan te brengen dus je moet hem echt dun opbrengen en paneel voor paneel werken: waxen, hazen, uitpoetsen. Paneel voor paneel en dun opbrengen. Laat je het te lang hazen dan krijg je het er moeilijk af.

845 is een hele makkelijke wax om aan te brengen. Blijft een maandje of drie zitten. Fusso blijft met juist assen en onderhoud zes tot acht maanden zitten.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
845 een maand of drie? Ligt aan hoe je de voorbereiding doet. De echt harde beading is met een aantal maanden tot een half jaar wel weg, maar beschermen doet het nog steeds tot zeker een jaar en daar voorbij.

Bij mijn moeder waarbij de auto altijd buiten staat is een jaar haalbaar met 2 lagen, bij mijn auto die met name binnen staat en minder gebruikt wordt heb ik met dezelfde twee lagen er anderhalf jaar plezier van. Mocht de beading belangrijk zijn moet je voor het net na een half jaar even een nieuw laagje erop zetten. :)

Uiteraard wel regelmatig gewassen met goede voedende shampoo en niet te agressief met reinigingsmiddelen aan de slag, wat imho ook niet nodig is vaak. :) Daar merk ik dan verschil mee bij mijn motor, veel meer vet en rotzooi en met reinigen ben ik blij als ik een seizoen haal (3 kwart / 2/3e jaar).

Joopieboy wijzigde deze reactie 25-10-2018 05:47 (22%)

• Rmanen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:20
Tuintje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 02:36:
[...]

Klopt. Het is geen makkelijke wax om aan te brengen dus je moet hem echt dun opbrengen en paneel voor paneel werken: waxen, hazen, uitpoetsen. Paneel voor paneel en dun opbrengen. Laat je het te lang hazen dan krijg je het er moeilijk af.

845 is een hele makkelijke wax om aan te brengen. Blijft een maandje of drie zitten. Fusso blijft met juist assen en onderhoud zes tot acht maanden zitten.
@Tuintje heb jij nog aanvullend advies voor een absolute beginner met Fusso? Meegeleverde applicator of een andere; vochtig of droog etc?

Ik ben sinds maandag trotse eigenaar van een 'Brilliant Black' auto, en was van plan om de Fusso/Glaco combo kit te kopen. Moet nog even uitzoeken welke shampoo ik daarbij wil gaan gebruiken, neig nu naar Meg's Gold.

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Fusso is niet geschikt voor beginners. Laat je niets wijsmaken. Je zult ontgoocheld zijn als je het toch doet. En geen zin meer hebben in detailing.
Meg's gold is perfect en neem de Collinite 845. Een super combinatie. Gebruik een Disco Nero Foam applicator om ze aan te brengen.
Later, na wat bijlezen én detailen, in de zomer kun je alsnog overschakelen op andere waxen.

_Brad_ wijzigde deze reactie 25-10-2018 12:27 (25%)

't is een hobby ...

• Tuintje

Tuintje

Rmanen schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:15:
[...]

@Tuintje heb jij nog aanvullend advies voor een absolute beginner met Fusso? Meegeleverde applicator of een andere; vochtig of droog etc?

Ik ben sinds maandag trotse eigenaar van een 'Brilliant Black' auto, en was van plan om de Fusso/Glaco combo kit te kopen. Moet nog even uitzoeken welke shampoo ik daarbij wil gaan gebruiken, neig nu naar Meg's Gold.
Zoals ik al zei paneel voor paneel. De applicator die erbij zit is goed. De kunst is om zo min mogelijk te drukken met de applicator op de laklaag, en de applicator er zo recht mogelijk op houden, om zo een flinterdun laagje aan te brengen. Druk je te hard komt er teveel product op de lak en wanneer die opdroogt is die moeilijk uit te poetsen. Dus heel rustig en gentle opbrengen.
_Brad_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:22:
Fusso is niet geschikt voor beginners. Laat je niets wijsmaken. Je zult ontgoocheld zijn als je het toch doet. En geen zin meer hebben in detailing.
Meg's gold is perfect en neem de Collinite 845. Een super combinatie. Gebruik een Disco Nero Foam applicator om ze aan te brengen.
Later, na wat bijlezen én detailen, in de zomer kun je alsnog overschakelen op andere waxen.
Praat geen onzin. Fusso is prima geschikt voor iedereen maar behoeft net even wat met meer aandacht en instructie voor het opbrengen.
Joopieboy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 05:44:
845 een maand of drie? Ligt aan hoe je de voorbereiding doet. De echt harde beading is met een aantal maanden tot een half jaar wel weg, maar beschermen doet het nog steeds tot zeker een jaar en daar voorbij.

Bij mijn moeder waarbij de auto altijd buiten staat is een jaar haalbaar met 2 lagen, bij mijn auto die met name binnen staat en minder gebruikt wordt heb ik met dezelfde twee lagen er anderhalf jaar plezier van. Mocht de beading belangrijk zijn moet je voor het net na een half jaar even een nieuw laagje erop zetten. :)

Uiteraard wel regelmatig gewassen met goede voedende shampoo en niet te agressief met reinigingsmiddelen aan de slag, wat imho ook niet nodig is vaak. :) Daar merk ik dan verschil mee bij mijn motor, veel meer vet en rotzooi en met reinigen ben ik blij als ik een seizoen haal (3 kwart / 2/3e jaar).
Met een maand of die is het dikste er wel af. Beschermt wel, maar je ziet dat het op het einde loopt. Ik breng het bij de auto's die ik doe per kwartaal op tot max4/5 maanden..

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Oh ik praat geen onzin. Jij vergeet dat je hier te maken hebt met een beginner en niet op een car detailing forum zit.

't is een hobby ...

• Tuintje

Tuintje

_Brad_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:59:
Oh ik praat geen onzin. Jij vergeet dat je hier te maken hebt met een beginner en niet op een car detailing forum zit.
Ik vergeet niets. En dit is wel een detailing (sub) forum waar zowel beginners actief zijn als professionals.

• SL65
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-03 21:10
Ik heb een aantal krassen in mijn achterruit zitten. Nu kom ik enkele partijen tegen in Nederland die dit zouden kunnen aanpakken, maar ik krijg van diverse partijen te horen dat dit niet kan. Hebben mensen hier ervaring mee en eventueel een adres in Noord-Holland hiervoor?

• Tuintje

Tuintje

Het zou eventueel wel mogelijk moeten zijn sowieso bij de voorruit. Dit doen ze met een speciaal apparaat wat polijst. Of het voor de achterruit ook kan weet ik niet omdat daar vaak ook achterruitverwarmingsdraden doorlopen.

Ik pik even het eerste de beste linkje van YT voor het idee: YouTube: NOW 50 Glasgarage - Je voorruit laten polijsten

• Netoj
  • Niet online
SL65 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:24:
Ik heb een aantal krassen in mijn achterruit zitten. Nu kom ik enkele partijen tegen in Nederland die dit zouden kunnen aanpakken, maar ik krijg van diverse partijen te horen dat dit niet kan. Hebben mensen hier ervaring mee en eventueel een adres in Noord-Holland hiervoor?
Gewoon hopen dat hij op een dag scheurt en via de verzekering een nieuwe raam erin laten zetten :+

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 06:40

thunder8

Het gedonder begint weer.

Tuintje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:08:
Het zou eventueel wel mogelijk moeten zijn sowieso bij de voorruit. Dit doen ze met een speciaal apparaat wat polijst. Of het voor de achterruit ook kan weet ik niet omdat daar vaak ook achterruitverwarmingsdraden doorlopen.
Denk niet dat de draden een probleem zijn, die zitten aan de binnenkant op het glas. Denk eerder dat het feit dat de achterruit veiligheidsglas is dat in duizenden stukjes uiteenspat bij een bepaalde impact. Misschien dat het polijsten een te groot risico is op schade.

Ik heb zelf de wisser verwijderd, omdat die veel zand over de ruit trekt en inderdaad krast. Om de glazen stop erin te krijgen moest ik de ruit heel iets bijwerken met een dremel, maar heb dat heel voorzichtig met minimaal druk gedaan. Angstzweet stond in de bilnaad, maar uiteindelijk wel gelukt. *O*
Netoj schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:22:
[...]
Gewoon hopen dat hij op een dag scheurt en via de verzekering een nieuwe raam erin laten zetten :+
Achterruit scheurt niet, maar spat uit elkaar, net als de zijruiten. ;)

thunder8 wijzigde deze reactie 26-10-2018 14:01 (13%)

PSN-ID: Thunder8nl

• Tuintje

Tuintje

Wat voor auto heb je @SL65 ?

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Dames :+ ik heb mijn auto paar weken geleden gepolijst en in de wax gezet. Helaas heeft herfst en een griepje mijn auto weten om te toveren in een vies monstertje. De vraag is hoe kan ik dit het makkelijkste onderhouden zonder de hele winter te poetsen.
Wilde eigenlijk naar een wasbox om hem af te spoelen, ik begreep dat wasmiddel daar niet goed (te agressief?) is. Vraag is bereik ik daar wat mee? Alleen afspoelen dus, na het werk af en toe.

Meer mensen die dit doen?

• Mr Luky
De mijn staat ook voor het eerst in zijn winterjas op de wintervelgen na dan
Deze gaan er ten laatste volgende week op wat ik vertrek op verlof.

Dus
Ik heb hem een laag sproeiwax en nadien een verzegeling gegeven
De rubbers behandeld
Voorruit een laag Soft 99 roll on
Ruitensproeistof aangepast naar wintermodus.

Maar ik blijf ook in de winter wassen hoor maar pas mijn handelswijze aan naar de omstandigheden
Meestal is het de volgende

Afspuiten / foamen / inwerken / afspuiten / wissel dan de bus van de sproeilans naar een met 1 l water en 30 ml Sonax 2 in 1 en besproei hem / laat inwerken /afspoelen / drogen en klaar

Dit werkt natuurlijk niet als hij echt heel smerig is maar ik was wekelijks mijn auto dus in de winter blijft hij netjes

• SL65
Gaat om een Volvo C30.

• Tuintje

Tuintje

DoeEensGek schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:41:
Dames :+ ik heb mijn auto paar weken geleden gepolijst en in de wax gezet. Helaas heeft herfst en een griepje mijn auto weten om te toveren in een vies monstertje. De vraag is hoe kan ik dit het makkelijkste onderhouden zonder de hele winter te poetsen.
Wilde eigenlijk naar een wasbox om hem af te spoelen, ik begreep dat wasmiddel daar niet goed (te agressief?) is. Vraag is bereik ik daar wat mee? Alleen afspoelen dus, na het werk af en toe.

Meer mensen die dit doen?
Ligt eraan wat voor wax je gebruikt hebt. Maar als je een goede wax gebruikt hebt dat gaat dat er echt niet af met een doorsnee wasstraatshampootje. Gewoon afspoelen/wassen, drogen en daarna een spraywax gebruiken.
Ik denk als ik het zo bekijk dat het te maken heeft met de rondingen van de auto, achterlichtunits, en de vorm van de achterruit i.c.m. de spoiler mits je die laatste hebt wat het polijsten moeilijk tot niet te doen maakt.

• SL65
Tuintje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 02:32:
[...]

Ligt eraan wat voor wax je gebruikt hebt. Maar als je een goede wax gebruikt hebt dat gaat dat er echt niet af met een doorsnee wasstraatshampootje. Gewoon afspoelen/wassen, drogen en daarna een spraywax gebruiken.

[...]

Ik denk als ik het zo bekijk dat het te maken heeft met de rondingen van de auto, achterlichtunits, en de vorm van de achterruit i.c.m. de spoiler mits je die laatste hebt wat het polijsten moeilijk tot niet te doen maakt.
Ik begrijp dat het wel kan (kost wel wat in tijd en geld). Echter lijken veel partijen het überhaupt niet te kunnen en gelijk over te gaan naar het glas vervangen. Glasgarage lijkt een van de weinige te zijn die dit kan aanpakken. Ik ga maar eens nadenken wat ik er mee ga doen.

SL65 wijzigde deze reactie 27-10-2018 21:18 (4%)

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:42
Oke, mijn plan was om onze nieuwe auto netjes te gaan wassen en poetsen aan de hand van dit topic.

Echter voor dat we hem goed en wel in bezit hebben is er dit gebeurd :'(

Nu vroeg ik me af wat kan ik nu het beste doen? Is dit nog enigszins te "herstellen" of moet ik toch echt langs een schade herstel bedrijf. Dat er vervorming van de panelen is, dat heb ik al geaccepteerd, echter was het een houten paaltje en is er geen kaal metaal.

Heeft er iemand tips?

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Das niet leuk. De krassen zijn eruit te polieren als je ze niet voelt wanneer je er overheen gaat met je nagel.
Als geen machine hebt (Dual action polisher) dan kun je het met de hand proberen.

't is een hobby ...

• Tuintje

Tuintje

Harmvdw schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:18:
Oke, mijn plan was om onze nieuwe auto netjes te gaan wassen en poetsen aan de hand van dit topic.

Echter voor dat we hem goed en wel in bezit hebben is er dit gebeurd :'(

Nu vroeg ik me af wat kan ik nu het beste doen? Is dit nog enigszins te "herstellen" of moet ik toch echt langs een schade herstel bedrijf. Dat er vervorming van de panelen is, dat heb ik al geaccepteerd, echter was het een houten paaltje en is er geen kaal metaal.

Heeft er iemand tips?
Polijsten en dan is het er zo goed als uit.

• Harmvdw
_Brad_ schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:17:
Das niet leuk. De krassen zijn eruit te polieren als je ze niet voelt wanneer je er overheen gaat met je nagel.
Als geen machine hebt (Dual action polisher) dan kun je het met de hand proberen.
Tuintje schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Polijsten en dan is het er zo goed als uit.
Oke gisteravond even gevoeld en op 1 puntje voel ik wat met mijn nagel, maar ik denk dat ik het toch ga proberen. Ik ga me even inlezen in het topic qua krassen weg polijsten.
Als er tips zijn hoor ik het graag.
Alvast bedankt

• Tuintje

Tuintje

@Harmvdw

Hoe wil je het gaan doen? Met de hand of met de machine? Ik denk dat als je langs een garage gaat en het even vraagt of ze het willen weg polijsten het je hoogstens twee tientjes kan kosten. Zoals ik het kan zien zou het nog geen 10 minuutjes moeten duren.

• Harmvdw
Ik denk dat dit ongeveer het plan is, ik moet het echter nog wel even verder uitwerken. Ook qua benodigdheden. En nog maar even flink youtuben.

Ik denk dat mijn vriendin wel aardig in de war zal raken, ik ben nooit zo'n poetser geweest, maar deze auto is eigenlijk zo knap(afgezien de kras ;( ) dat ik hem ook wel knap wil houden.

Stappenplan.
- Velgen reinigen
- Wassen (twee emmer methode)
- Kleien (waarom heb ik een station gekocht 8)7 )
- Cleanen?
- Polijsten (ik denk met een DA, een beetje knap gereedschap kan nooit kwaad) De hele auto denk ik maar aangezien hij 10 jaar oud is. Als het goed is nog nooit door de wasstraat geweest en alleen met de hand gewassen.
- Voeden
- Waxen

Ik zit wel met nog wat vragen.
Is dit een logisch stappen plan?
Zoals welke middelen te gebruiken, ik zie door de bomen het bos niet meer. En ik ben een beginner dus om direct highend producten te kopen lijkt met ook niet heel handig.
Ik heb ook een hogedrukspuit(kärcher k2), alleen weet ik niet of het verstandig is om deze te gebruiken (het lijkt me niet) wel zit hier nog een foam lans bij, wanneer kan ik deze inzetten?

Al vast bedankt voor de tips tot nu toe.

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

De stappen zijn ok, ik veronderstel dat je met cleanen wilt bedoelen dat je de auto nog eens wast.
Na het polijsten niet voeden. Je moet de lak "clean" houden na het polijsten dus gebruik een product om de olie- en polijstresten te verwijderen zoals IPA of Prep.
De keuze van producten hangt af van je budget.
Foamen = voorwas en gebeurt in het stadium voor het wassen van de velgen.

't is een hobby ...

• Mr Luky
IPA 99 % is een zeer goed produkt > Puur is dit spul niet goed voor u rubbers

Let op de mengverhouding en gebruik best destilleerd water > Verhouding 1 op 5 lijkt mij OK ( Is +- 18% IPA over )

Hou ook volgende veiligheden in het oog
Kap nooit water bij een chemische produkt
Gebruik nitril handschoenen ter bescherming van u handen

• Mr Luky
@Harmvdw
Ik zal altijd mijn autodelen die insektresten bevatten eerst met een speciaalmiddelen hiervoor behandelen
dan de velgen met een verdunde velgenreiniger 1/ 2 inspuiten en vervolgens de gehele auto met de hogedruk afspuiten , dan foamen met een sproeilans en weer afspuiten en dan wassen met de twee emmer methode en vervolgens weer afspuiten en dan drogen met een droogdoek

Een goede foam is echt voor mij een must
Hiervoor gebruik ik Shinny Garage fruit foam in een verhouding van 100ml op 1l
nu de laatste tijd week(en) ben ik zelfs gezakt naar 80ml op 1L en deze geeft dan nog steeds een dikke foam die lange tijd blijft hangen

• Harmvdw
_Brad_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:47:
De stappen zijn ok, ik veronderstel dat je met cleanen wilt bedoelen dat je de auto nog eens wast.
Na het polijsten niet voeden. Je moet de lak "clean" houden na het polijsten dus gebruik een product om de olie- en polijstresten te verwijderen zoals IPA of Prep.
De keuze van producten hangt af van je budget.
Foamen = voorwas en gebeurt in het stadium voor het wassen van de velgen.
Oke, aangepast stappen plan

- Insektenvrij maken
- Velgen reinigen
- foam
- Wassen (twee emmer methode)
- Drogen
- Kleien
- Wassen
- Polijsten (met DA)
- Wassen met IPA (1op5 met gedestilleerd water)
- Waxen
- Rubbers e.d. doen?

Nu zit ik nog even met welke spullen te bestellen.
Ik hoef voor de eerste keer niet te duur maar wil het wel goed. (zal ik later vast wel weer spijt van krijgen :P )
Is een starterskit een goed idee, of is het verstandiger om zelf iets samen te stellen?
Ben me al wel lekker aan het inlezen.

• Mr Luky
@Harmvdw

Ik geef even mijn voorkeuren ter info
Ik gebruik zelf deze produkten en koop op verschillende plaatsen, je zal zelf even moeten Googlen waar je best koopt, ik heb met beide onliners ( en ook andere ) goede ervaringen.
Zelf koop ik meestal zo groot mogelijke verpakkingen voor mijn standaard produkten ( Foam / schampoo / velgenreiniger / gasreiniger )

De simpele shampoo van Sonax doet wat hij moet doen maar geeft niet zo een schuim als sommige andere

- Insektenvrij maken > https://www.werkenmetmerk...ectenverwijderaar/p/22114

Je kan bv in de Action een zeer goedkoop alternatief vinden dat zijn werk ook doet kost een 2€

- Velgen reinigen > https://www.amazon.de/Shi...words=shiny+garage+velgen

of

https://www.amazon.de/Che...1&keywords=tuga+gr%C3%BCn

- foam > https://www.amazon.de/gp/...39ceb9ce8e894b691e758bad5

- Wassen (twee emmer methode) > https://www.werkenmetmerk...nax_turbo_shampoo/p/22151

- Drogen > https://www.amazon.de/Liq...iquid+elements+silverback
en ik heb nog verschillende 40 x 40 droogdoeken van 1200GSM maar deze komen via Ali

is ts het wassen en kleien eigenlijk niet nodig

- Kleien > bekijk deze video eens YouTube: Autolack richtig kneten - Lackknete und Knet-Handschuh im Vergleich

https://www.amazon.de/KDS...360d38cbde5f558929f21e6a5

en als glijmiddel verdunde https://www.amazon.de/SON...2&keywords=Sonax+Wash+Wax

- Wassen
- Polijsten (met DA)
- Wassen met IPA (1op5 met gedestilleerd water)

- Waxen > https://www.amazon.de/Bil...=8-1&keywords=bilt+hamber

- Rubbers e.d. doen? > https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

of

https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Mr Luky wijzigde deze reactie 30-10-2018 08:17 (9%)

• Harmvdw
Oké ik ben me nog aan het verdiepen op een DA machine, waar ik even mee zit is wat verstandig is om te kopen. Ik kom redelijk betaalbare tegen veel besproken / geadverteerde en genoeg dure.
Ik ben als eerder gezegd nog niet eens een beginner dus ik denk voor de goedkope set te gaan. En wat voor polijst pasta is verstandig om te nemen?

hm...... ik kwam dit ook nog tegen

Harmvdw wijzigde deze reactie 31-10-2018 22:25 (18%)

• pwillemske
  • Nu online
Met een DAP900 v3 weet je zeker dat je goede kwaliteit en service hebt, bij die “goedkope” machines is het maar afwachten hoe goed of fijn het werkt en voor hoelang....de keuze is aan jou maar ik zou een DAP kiezen, 2e hands worden deze wel eens aangeboden voor een leuk prijsje maar dan moet je wel snel zijn.

Carclean heeft startersets in het gamma zitten icm een dap500 of dap900 dus daar kun je ook naar kijken. Ik heb zelf Scholl en Menzerna pasta en pads van Monello en Lake Country. Monello pasta lees ik ook veel goede dingen over.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Marcusso
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-03 23:43
Vraagje aan de kenners. Ik heb 2 weken mijn witte auto voorzien van een kleine detail beurt:

Wassen > Kleien > DAP900 met Finale op witte pad > Wassen > White Diamond > 845

Nu wil ik binnen 1 tot 2 weken de wagen nog een laagje was geven. Ik heb de beschikking over de volgende waxen:

- 845
- 915
- Fusso coat 12 months
- Dodo Juice Purple Haze Pro (nog van mijn vorige, zwarte auto)

Heeft het zin om de tweede laag aan te brengen? En welke kan ik het beste gebruiken? Wilde zelf gewoon de 845 weer doen, maar wellicht heb ik een betere keuze beschikbaar ;)

Marcusso wijzigde deze reactie 31-10-2018 23:04 (8%)

No Shame, only Fame!

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

@ Harmvdw
Wat pwillemske zegt.
Ik zou zelf ook niet gaan voor de goedkopere machines. Een starterset is ideaal om mee te beginnen.
Uiteraard moet je voor jezelf uitmaken of je het geld er aan wilt geven. Het is en blijft een hobby... maar elke hobby kost geld... Misschien vind je het achteraf helemaal niet leuk maar dan kun je het altijd doorverkopen.

't is een hobby ...

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

En als je een starterset koopt weet je dat je het goede spul in huis hebt. Als het niet lukt om de swirls en krassen weg te halen, zijn er hier mensen die de producten kennen en hulp kunnen bieden. Dat heb je niet als je "minder gekende" spullen gebruikt.

't is een hobby ...

• _Brad_

_Brad_

Wax fanaat

Marcusso schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:01:
Vraagje aan de kenners. Ik heb 2 weken mijn witte auto voorzien van een kleine detail beurt:

Wassen > Kleien > DAP900 met Finale op witte pad > Wassen > White Diamond > 845

Nu wil ik binnen 1 tot 2 weken de wagen nog een laagje was geven. Ik heb de beschikking over de volgende waxen:

- 845
- 915
- Fusso coat 12 months
- Dodo Juice Purple Haze Pro (nog van mijn vorige, zwarte auto)

Heeft het zin om de tweede laag aan te brengen? En welke kan ik het beste gebruiken? Wilde zelf gewoon de 845 weer doen, maar wellicht heb ik een betere keuze beschikbaar ;)
Als je over de 845 heen een 2e laag wilt leggen zou ik het bij 845 houden. Kwestie van goede hechting. Plus, sommige producten verdragen elkaar niet en beginnen te "zweten". 845 heeft een lange standtijd en met de winter voor de deur...
Na de winter de 845 eraf halen en de Fusso of de Purple Haze er op zetten.

't is een hobby ...

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:15

Ragdoll

Frontpage Admin / Moderator Witgoed
@_Brad_ Zou je voortaan je vorige bericht willen wijzigen in plaats van te triple posten?
Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True