Klik en KlikCard Nox schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:42:
@Acradavos, heb je een link naar de Ali doeken? Wil ze wel eens proberen.
Loop al langer met het idee om een polijstmachine te kopen, echter geen ervaring en ook geen goed idee wat te kopen. Rupes is wel het merk volgens mij, al hebben die tig typen?...
Iemand wat tips op dit gebied?.
Iemand wat tips op dit gebied?.
Verwijderd
Er zijn diverse merken en Rupes is daar een van. Rupes is goed dus die kan je zonder problemen aanschaffen. Carclean heeft diverse leuke startersets te koop met ook andere merken die zeker niet slecht zijn: https://www.carclean.com/...dual-action-machines.html
@ Tortelli: als beginner wel gaan voor een dual action polisher.
En dan nog de pads en producten uitkiezen.
En dan nog de pads en producten uitkiezen.
't is een hobby ...
@Jackson6 Mooie auto, ik zie wel dat ie nog geen maand oud is. Dan is waxen enkel een oefening, want de af fabriek waxlaag zal nog niet verweerd zijn toch?
Af fabriek zijn ze toch juist überranzig door transport etc? Moet je eerst kleien en opnieuw waxen voordat het een beetje knap is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet alleen waxen, de mijne zat al onder de hologrammen af-fabriek.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nee klopt hij is gloedjenieuw, wel was de wagen erg vuil toen ik hem kreeg, reed namelijk bij de dealer weg in de regen en toen liep de stof en vuil ervan af.LA-384 schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:05:
@Jackson6 Mooie auto, ik zie wel dat ie nog geen maand oud is. Dan is waxen enkel een oefening, want de af fabriek waxlaag zal nog niet verweerd zijn toch?
Dit was puur oefening maar hij ziet er nu nog wel wat beter uit dan ervoor.
@Gonadan Moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een splinternieuwe auto van dichtbij heb bekeken, maar tegenwoordig komen ze toch vaak met zo'n waxoil behandeling? Zal dan wel niet in de fabriek gebeuren, oke.
Heeft iemand tips voor de eerste behandeling van een nieuwe auto?
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Hangt af van de staat van de lak. Best is eerst op een testspot te beginnen. Met het lichtste product dat je hebt. En dan een mooie wax er op. Ik zou nog geen coating aanbevelen.Mad-Matt schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:48:
Heeft iemand tips voor de eerste behandeling van een nieuwe auto?
't is een hobby ...
Bij het wassen van de auto viel me de volgende schade op.... kan zoiets door een wasstraat veroorzaakt zijn?
Ik had wel een enorme lading aan vogelkak op m'n dak voor 2 dagen. Maar dat achter aan de auto, niet de voorkant.
Ik had wel een enorme lading aan vogelkak op m'n dak voor 2 dagen. Maar dat achter aan de auto, niet de voorkant.

[ Voor 26% gewijzigd door stervis op 11-09-2018 14:56 ]
Moo, I say.
Of door vogels. Of is het gesmolten? Welk deel is dit?
Nou, ik ging wel door de wasstraat omdat het hele dak was vol gescheten. Ik moest noodgedwongen onder een boom (met bessen) staan over het weekend. Ze hebben de auto flink te pakken gehad.TommyGun schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:27:
Of door vogels. Of is het gesmolten? Welk deel is dit?
Lijkt stug dat een wasstraat zo heet is dat de rubbers op één plek smelten...
Dit is vooraan op het dak bij de vooruit en het portier.
[ Voor 6% gewijzigd door stervis op 11-09-2018 13:45 ]
Moo, I say.
Verwijderd
Lijkt idd beschadigd. Lijkt me overigens stug dat het door de wasstraat is gekomenstervis schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]
Nou, ik ging wel door de wasstraat omdat het hele dak was vol gescheten. Ik moest noodgedwongen onder een boom (met bessen) staan over het weekend. Ze hebben de auto flink te pakken gehad.
De groene van Colad kan ook lijmresten achterlaten, maar bij thuisgebruik waar het niet in de volle zon staat en redelijk snel weer verwijderd wordt, is het geen probleem. Ik gebruikte het voor het rijden naar grote verre automeetings en daarmee een beetje bescherming te hebben onderweg, maar de laatste keer hingen de lijmdraden eraan toen ik de tape eraf haalde. (<24uur na aanbrengen, wel regen en zon erop gehad)kendo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:24:
[...]
De groene van Colad, net zo goed als die van 3M(ik vind het zelfs beter werken) en een stukje goedkoper.
Ik heb ook een zooi ali doeken, kijk altijd naar minimaal 800gram/m2 en de reviews, soms lijken ze superdik op de foto en dan valt het tegen bij binnenkomst en dat vind je terug in de reviews.Acradavos schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:05:
Op Ali bedoel ik deze, zijn vergelijkbaar met die van Monello.
[Afbeelding]
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Inderdaad omdat de lak nieuw is en beter nog wat uithardt (als ie rechtstreeks van de fabriek komt).dude88 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:44:
Waarom geen coating?
Omdat het een nieuwe auto is, of in het algemeen geen aanrader?
Maar in het algemeen wel een aanrader, die coating.
't is een hobby ...
Niet als ie nooit in de showroom heeft gestaan (besteld en dan geleverd rechtstreeks vanuit fabriek).
[ Voor 18% gewijzigd door _Brad_ op 12-09-2018 12:55 ]
't is een hobby ...
Hoelang moet de lak volgens jouw dan uitharden?
Zoals ik het altijd hoor duurt het transport vanuit de fabriek al enkele weken.
Veel auto's staan alleen in de showroom om afgeleverd te worden. Maar worden op order besteld en binnen enkele werkdagen afleverklaar gemaakt door de dealer.
Voorraad modellen kunnen natuurlijk wel langere tijd in de showroom staan.
Veel auto's staan alleen in de showroom om afgeleverd te worden. Maar worden op order besteld en binnen enkele werkdagen afleverklaar gemaakt door de dealer.
Verwijderd
Ook dan is de lak uitgehard. Het zijn namelijk hele andere processen als wanneer de spuiter het op de hoek doet. Daarnaast gaat er een paar weken overheen voordat een auto voor je deur staat ongeacht of er een dealer of showroom tussen zit._Brad_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:53:
Niet als ie nooit in de showroom heeft gestaan (besteld en dan geleverd rechtstreeks vanuit fabriek).
Een paar weken en de lak is uitgehard. Dus als hij geleverd wordt is de laklaag uitgehard, als hij in de showroom staat ook.dude88 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:39:
Hoelang moet de lak volgens jouw dan uitharden?
Dat ziet er eerder uit als geklieder met kit bij het vervangen van de voorruitstervis schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:19:
Bij het wassen van de auto viel me de volgende schade op.... kan zoiets door een wasstraat veroorzaakt zijn?
[Afbeelding]
Ik heb al even zitten zoeken op internet en ook hier in het forum maar kan zo niet echt een antwoord vinden. Ik heb een Toyota Celica uit 1989 met een geweldige rode lak. Ik heb vorige keer alles met de hand gepolijst (2 dagen bezig geweest). Nu wil ik eigenlijk een polijstmachine aanschaffen om dit proces wat te versnellen. Nu komt echt de crux:
Ik heb geen stopcontacten in de hal/toilet en naar de dichtsbijzijndste parkeerhaven is met een haspel niet te doen. Daarnaast wil ik de voordeur niet onbeheerd open laten staan terwijl ik bezig ben met mijn auto. Ik ben dus op zoek naar een dual-action polijstmachine op accu voor een beetje een normale prijs. Ik ben geen professioneel polijster maar wil mijn auto wat beter bij kunnen houden. Of zou ik hier beter met een polijstcone aan de slag kunnen? Of zijn er nog andere oplossingen? Ik heb zelf een fijne DeWalt accuboormachine, dus mocht daar een oplossing mee te bedenken zijn dan sta ik daar natuurlijk ook voor open.
Alvast bedankt!
Edit: na nog wat zoeken kwam ik deze tegen: https://www.carclean.com/nl/dual-action-power-system.html (had hem al gezien maar niet gezien dat het voor boormachine koppeling was). Zou dit wat kunnen zijn? En wat voor polijstmiddel zouden jullie hierbij adviseren om mijn rode doffe lak weer een beetje glans te geven?
Ik heb geen stopcontacten in de hal/toilet en naar de dichtsbijzijndste parkeerhaven is met een haspel niet te doen. Daarnaast wil ik de voordeur niet onbeheerd open laten staan terwijl ik bezig ben met mijn auto. Ik ben dus op zoek naar een dual-action polijstmachine op accu voor een beetje een normale prijs. Ik ben geen professioneel polijster maar wil mijn auto wat beter bij kunnen houden. Of zou ik hier beter met een polijstcone aan de slag kunnen? Of zijn er nog andere oplossingen? Ik heb zelf een fijne DeWalt accuboormachine, dus mocht daar een oplossing mee te bedenken zijn dan sta ik daar natuurlijk ook voor open.
Alvast bedankt!
Edit: na nog wat zoeken kwam ik deze tegen: https://www.carclean.com/nl/dual-action-power-system.html (had hem al gezien maar niet gezien dat het voor boormachine koppeling was). Zou dit wat kunnen zijn? En wat voor polijstmiddel zouden jullie hierbij adviseren om mijn rode doffe lak weer een beetje glans te geven?
[ Voor 13% gewijzigd door nixjuh op 12-09-2018 15:16 ]
Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/
Van het weekend voor de eerste keer m'n auto gewaxed, dit trof ik vanmorgen aan:

Wel goed gelukt volgens mij

Verwijderd
Eerst het ene probleem dan het andere.nixjuh schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:08:
Ik heb al even zitten zoeken op internet en ook hier in het forum maar kan zo niet echt een antwoord vinden. Ik heb een Toyota Celica uit 1989 met een geweldige rode lak. Ik heb vorige keer alles met de hand gepolijst (2 dagen bezig geweest). Nu wil ik eigenlijk een polijstmachine aanschaffen om dit proces wat te versnellen. Nu komt echt de crux:
Alvast bedankt!
Jij hebt een stroompuntje nodig maar ook een waterpunt. Ik weet niet hoeveel meter het naar de parkeerplaats is maar dat kan te overzien zijn. Ken je iemand die naast het parkeervak woont? Durf je bij iemand aan te bellen en je voor te stellen als de buurman en vervolgens vragen of je gebruik mag maken van zijn stroompunt/waterpunt tegen vergoeding?
Ook met de door jou gelinkte DA dingetje heb je beide nodig. Met een accutol ga je dat niet redden en je draait dat ding geheid de soep in als het een goedkoop accutolletje is. En hoe vaak wil je opladen?
Polijstmiddel van Monello werkt goed op je lak. Neem een medium compound en de finish ervoor met de bijbehorende pads.
Ik kan je Ultimate Compound van Meguiar's aanraden.
Echter, een DA Polisher met een accu raad ik af. Ook die Dual Action power systeem met een accu boormachine is af te raden. Komt nooit goed.
Als je je voordeur niet wil open laten, wat begrijpelijk is, zou ik op zoek gaan naar een andere locatie.
Echter, een DA Polisher met een accu raad ik af. Ook die Dual Action power systeem met een accu boormachine is af te raden. Komt nooit goed.
Als je je voordeur niet wil open laten, wat begrijpelijk is, zou ik op zoek gaan naar een andere locatie.
't is een hobby ...
Het is niet super ver ik denk ongeveer 7 a 8 meter, maar er zitten geen stroompunten in mijn hal/wc (vorige bewoner niet zo goed over nagedachtVerwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:55:
[...]
Eerst het ene probleem dan het andere.
Jij hebt een stroompuntje nodig maar ook een waterpunt. Ik weet niet hoeveel meter het naar de parkeerplaats is maar dat kan te overzien zijn. Ken je iemand die naast het parkeervak woont? Durf je bij iemand aan te bellen en je voor te stellen als de buurman en vervolgens vragen of je gebruik mag maken van zijn stroompunt/waterpunt tegen vergoeding?
Ook met de door jou gelinkte DA dingetje heb je beide nodig. Met een accutol ga je dat niet redden en je draait dat ding geheid de soep in als het een goedkoop accutolletje is. En hoe vaak wil je opladen?
Polijstmiddel van Monello werkt goed op je lak. Neem een medium compound en de finish ervoor met de bijbehorende pads.
Het gaat om een DeWalt 18 Volt 4 ampere boormachine/klopboor (deze). Dus qua boormachine durf ik dat op zich wel aan. Ik vroeg me meer af of er iemand ervaring heeft met de kwaliteit van dat ding. Op YouTube staan een aantal filmpjes van mensen die het gebruiken, maar ik neem het woord van een Tweaker toch boven dat van iemand op YouTube._Brad_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:11:
Ik kan je Ultimate Compound van Meguiar's aanraden.
Daarnaast is dit de eerste keer dat ik dit ga doen, dus ik wil graag eerst een beetje experimenteren voordat ik er veel geld aan uit ga geven. Dat geef ik dan liever uit aan pads en goede klei, polish en wax.
Heeft iemand ervaring met dit spul, of advies voor een alternatief?
https://www.pro-nano.com/...l?id=150886094&quantity=1
https://www.pro-nano.com/...l?id=150886094&quantity=1
Geen ervaring met dat spul, maar die is behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik zelf Autobrite Magifoam snowfoam en die kost +- €45 de 5 liter en is 1:100 verdunbaar, alhoewel ik deze zelf 1:50 meng.
Formerly known as Ragdoll
Heb je geen brievenbus waar een verlengsnoer doorheen kan? En als je een stopcontact in de hal wilt .. kijk aan de andere kant van de muur waar aan die zijde een leiding of stopcontact zit, haal die eraf, boor gat door muur, bekabeling erdoor halen en een nieuw opbouwcontactdoos aansluiten. Hoogstens twee tientjes en twee uren tijd.nixjuh schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:26:
[...]
Het is niet super ver ik denk ongeveer 7 a 8 meter, maar er zitten geen stroompunten in mijn hal/wc (vorige bewoner niet zo goed over nagedacht) en ik kan de deur naar de huiskamer niet open laten staan i.v.m. een kat die niet buiten komt. Deur sluit naadloos aan op de dorpel en een gaatje boren in de deur is ook geen optie
.
[...]
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
@nixjuh Het gaat alleen om elektriciteit? Heb je geen 1e verdieping met een raam wat open kan? Dan kun je makkelijk met een verlengsnoer van daaruit naar buiten.
Aan de andere kant, hoe vaak denk je je auto te gaan polijsten? Volgens mij is het niet de bedoeling dat maandelijks te doen. Het dient er toch voor om licht bekrastte lak weer mooi te krijgen? Komt dat vaak voor, dan kun je beter de producten en manier van wassen eens onder de loep nemen.
Ik ben ooit gewaarschuwd het rustig aan te doen met polijsten, de blanke lak is niet oneindig dik.
Aan de andere kant, hoe vaak denk je je auto te gaan polijsten? Volgens mij is het niet de bedoeling dat maandelijks te doen. Het dient er toch voor om licht bekrastte lak weer mooi te krijgen? Komt dat vaak voor, dan kun je beter de producten en manier van wassen eens onder de loep nemen.
Ik ben ooit gewaarschuwd het rustig aan te doen met polijsten, de blanke lak is niet oneindig dik.
[ Voor 57% gewijzigd door LA-384 op 12-09-2018 22:30 ]
Verwijderd
@nixjuh
Wat anderen ook al zeggen: snoer door de brievenbus, een klein raampje, bovenverdieping. Maar je zal water nodig hebben. Hoe denk je dat te gaan doen?
@LA-384
Je gaat er zo maar niet doorheen en dan nog zul je ontzettend hard je best moeten doen ook al doe je dat met een compound, grove polijstpad en een rotary. Maak je daarover niet druk. Maak je druk over de hologrammen die je krijgt als je geen ervaring hebt met een rotary.
Wat anderen ook al zeggen: snoer door de brievenbus, een klein raampje, bovenverdieping. Maar je zal water nodig hebben. Hoe denk je dat te gaan doen?
@LA-384
Je gaat er zo maar niet doorheen en dan nog zul je ontzettend hard je best moeten doen ook al doe je dat met een compound, grove polijstpad en een rotary. Maak je daarover niet druk. Maak je druk over de hologrammen die je krijgt als je geen ervaring hebt met een rotary.
Waarom zijn kraaien zo dol op het rubber tussen voorruit van auto's? #omroepbrabantstervis schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]
Nou, ik ging wel door de wasstraat omdat het hele dak was vol gescheten. Ik moest noodgedwongen onder een boom (met bessen) staan over het weekend. Ze hebben de auto flink te pakken gehad.
http://feed.omroepbrabant.nl/share/2845021
De lak is nu gewoon dof, eigenlijk moet hij gewoon een keer opnieuw gespoten worden maar daar heb ik op dit moment het geld niet voor en de auto kostte maar €1250,- dus qua investering is het dat nu ook (nog) niet waard. Ik weet niet of ze in 1989 überhaupt al blanke lak gebruikten, maar anders is die al lang weg heb ik het idee.LA-384 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:21:
@nixjuh Het gaat alleen om elektriciteit? Heb je geen 1e verdieping met een raam wat open kan? Dan kun je makkelijk met een verlengsnoer van daaruit naar buiten.
Maar inderdaad, nu een keer goed polijsten en dan bijhouden. Maar volgens mij is waxen ook een stuk makkelijk met zo’n machine en de juiste pads.
Ah, de bovenverdieping had ik nog niet aan gedacht. Dat is een goede! Water is geen probleem zoals ik hierboven ook al zei, er zit een kraantje in mijn voortuin.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:48:
@nixjuh
@LA-384
Wat voor dual action polijster zouden jullie dan aanraden voor een beginner die een beetje leuk geprijsd is? Ik wil namelijk niet dat ik de goedkoopste pak en dat het niets is, of dat ik enorm te veel betaal terwijl een goedkoper model wellicht net zo goed geweest zou zijn.
Verwijderd
Carclean heeft starterspakketten waar in naar gelinkt hb eerder deze week. Pak een startersset met een DAP900 en Monello. Dan ben je voor het polijsten klaar,
Heb je geen meterkast met stopcontact in je hal dannixjuh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:38:
[...]
Ah, de bovenverdieping had ik nog niet aan gedacht. Dat is een goede! Water is geen probleem zoals ik hierboven ook al zei, er zit een kraantje in mijn voortuin.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
@nixjuh Polijsten zonder blanke lak zou volgens mij je pad moeten verkleuren.
Maar de lak is dus dof? Ondanks dat je het al eens gepolijst hebt? Rode lak staat er wel om bekend dat deze snel verweerd.
Het schijnt idd op te lossen te zijn met polijsten, maar ik denk wel dat je er je handen aan vol zult hebben.
Zelf heb ik een DAP van carclean, ik dacht de 700 (2010 gekocht en voor het laatst gebruikt). Werkte toen prima.
@Verwijderd weet jij hoe lang die monello polijstmiddelen goed blijven?
Maar de lak is dus dof? Ondanks dat je het al eens gepolijst hebt? Rode lak staat er wel om bekend dat deze snel verweerd.
Het schijnt idd op te lossen te zijn met polijsten, maar ik denk wel dat je er je handen aan vol zult hebben.
Zelf heb ik een DAP van carclean, ik dacht de 700 (2010 gekocht en voor het laatst gebruikt). Werkte toen prima.
[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 13-09-2018 09:54 ]
@Nixjuh: bekijk eens deze video Trick for Removing Oxidized Paint.
De video geeft uitleg over wat je kunt verwachten met je rode lak.
[ Voor 9% gewijzigd door _Brad_ op 13-09-2018 09:58 ]
't is een hobby ...
Op 1 stuk van de auto verkleurde doek inderdaad wel een beetje. Ik heb toen gepolijst met een doek met de hand met een spulletje van de action. (In my defense: ik had dit topic toen nog niet ontdekt), maar nu wil ik het goed aanpakken en geen 4 dagen bezig zijn. Ik ga inderdaad eens sparen voor zo'n starterset met klei en goede doeken, en zodra ik aan de slag ga dan zal ik hier foto's posten van voor en na.LA-384 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:52:
Die video had ik inderdaad gezien ja. Ook op de site van meguiars had ik iets soortgelijks gevonden. Vorige keer na de handmatige polish zag het er al een stuk beter uit. Maar er zit meer in als ik met zo'n machine aan de slag kan, dat weet ik zeker._Brad_ schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:54:
@Nixjuh: bekijk eens deze video Trick for Removing Oxidized Paint.
Verwijderd
Als je er voor zorgt dat het niet uitdroogt gaat het heel lang mee. Ik heb nog compound van twee jaar geleden liggen wat ik gebruik voor de koplampen polijsten en dat is nog prima.LA-384 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:52:
Ik heb het dan wel over 8 jaar. Ik zal eens zien of het nog wat is.
@nixjuh niets ten nadele van tuintje, maar het lijkt me persoonlijk niet onverstandig even verdere info in te winnen over oudere lak. Op het forum van carclean staat doorgaans ook veel informatie.
Het zou erg jammer zijn als je tijdens de tweede polijstbeurt ineens door de lak zit of zo.
@nixjuh niets ten nadele van tuintje, maar het lijkt me persoonlijk niet onverstandig even verdere info in te winnen over oudere lak. Op het forum van carclean staat doorgaans ook veel informatie.
Het zou erg jammer zijn als je tijdens de tweede polijstbeurt ineens door de lak zit of zo.
Bedankt voor de tip, ik moet toch nog even sparen om een fatsoenlijk setje aan te schaffen, dus heb ik mooi de tijd om me nog beter in te lezen. Bedankt voor de waardevolle tips iedereen!LA-384 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:51:
Verwijderd
Ongeacht hoe je polijst moet je toch een testspot maken. Dat heeft niets te maken met het advies van mij voor een startersset van Monello met de DAP900. Daarnaast denk ik dat ik de juiste ervaring heb en de kennis om te weten waar ik over praat. Ik polijst nogal een tijdje om het maar zo te zeggenLA-384 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:51:

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2018 21:48 ]
Mijn voorzichtigheid komt niet voort uit ervaring, maar vooral vanwege de adviezen die ik 8 jaar geleden kreeg op het carclean forum. Ik stond op het punt mijn zwarte mx5 uit 2000 te gaan polijsten, toen men begon over de dikte en hardheid van de lak.
Ik wist niet dat je een detailing bedrijf hebt
Ik wist niet dat je een detailing bedrijf hebt
Verwijderd
Er is een filmpje van Auto Glym op YT waarin men helemaal met een rotary losgaat op de lak. Men komt er niet doorheen end e lak is hersteld. Je moet zo allejezus hard je best doen wil je door je laklaag heen gaan dat je zowat schuurpapier nodig hebt. Iedereen met een beetje common sense kan een rotary hanteren en er zal niet gebeuren op een stel hologrammen na. Die kan je met een DA machine zo weer wegpolijsten.
Hier staat wat meer achtergrond over lakken door de jaren heen: https://amklassiek.nl/aut...en-en-nadelen/2012/09/29/
Bij een lak zoals de opel of de auto van @nixjuh , dus zonder blanke laklaag, moet je wel oppassen. De verflaag is vaak zachter dan een blanke laklaag en vooral op hoeken en vouwen van de carrosserie ga je wél door de verflaag heen. Doe je dit met beleid dan is er weinig aan de hand.
Hier het filmpje van Auto Glym:
Hier staat wat meer achtergrond over lakken door de jaren heen: https://amklassiek.nl/aut...en-en-nadelen/2012/09/29/
Bij een lak zoals de opel of de auto van @nixjuh , dus zonder blanke laklaag, moet je wel oppassen. De verflaag is vaak zachter dan een blanke laklaag en vooral op hoeken en vouwen van de carrosserie ga je wél door de verflaag heen. Doe je dit met beleid dan is er weinig aan de hand.
Hier het filmpje van Auto Glym:
Geeft niet toch. Ik zeg ook nergens dat ik alle kennis in huis heb. Ik help graag mensen en sommige Tweakers komen weleens langs met de auto. Altijd gezellig.Ik wist niet dat je een detailing bedrijf hebt
Straks voor het eerst met Gyeon Q2 Rim aan de gang. Ben heel benieuwd.
(Velgen zijn gloednieuw uit doos, dus alleen ontvet, afgespoeld en afgedroogd als voorwerk)
(Velgen zijn gloednieuw uit doos, dus alleen ontvet, afgespoeld en afgedroogd als voorwerk)
Verwijderd
Het effect is nat altijd mooi. Helaas heb ik een zwarte wagen, als de druppels dan opgedroogd zijn zie je overal stippen op de lak. (stofdeeltjes uit de lucht die in de druppels zitten, en na het verdampen op de lak blijven liggen)Jackson6 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:16:
Van het weekend voor de eerste keer m'n auto gewaxed, dit trof ik vanmorgen aan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarom zet ik mijn wagen niet zo heel vaak in de was.
Zo weinig? Ik heb nu de Monello en Gyeon foams maar die moet ik toch wel 1:5 verdunnen om er een dikke laag foam uit te krijgen die een beetje blijft plakken.InFamous schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:06:
Geen ervaring met dat spul, maar die is behoorlijk aan de prijs. Ik gebruik zelf Autobrite Magifoam snowfoam en die kost +- €45 de 5 liter en is 1:100 verdunbaar, alhoewel ik deze zelf 1:50 meng.

M3P 24'
Weet iemand een manier om krassen uit de dakrailing weg te krijgen? De dakkoffer ging erop, maar met de schroef langs de dakrails. Het verbaasd me sowieso hoe snel het krast.
Velgen behandeld met Q2 Rim, wat een smerig goedje om te gebruiken zeg, blegh dat meurt.
Verder hoop ik dat ik genoeg gebruikt heb, heb nog een half flesje over na 4 19" velgen.
Verder hoop ik dat ik genoeg gebruikt heb, heb nog een half flesje over na 4 19" velgen.
Heb je een fotootje voor ons? Dan kunnen we het beter inschatten.vinom schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:55:
Weet iemand een manier om krassen uit de dakrailing weg te krijgen? De dakkoffer ging erop, maar met de schroef langs de dakrails. Het verbaasd me sowieso hoe snel het krast.
[ Voor 5% gewijzigd door _Brad_ op 17-09-2018 12:49 ]
't is een hobby ...
Goed, ik wilde sinds ik niet meer in een appartement woon en een "nieuwe" auto heb weer eens gaan wassen zelf ipv door de wasstraat of gewoon niet wassen.
Tijdje terug een oude drukreiniger gekregen dus ik dacht daar kan mooi zo een foam gun op en ju. Wat microfiber dingen erbij voor te poetsen en drogen en we zijn good to go.
Eerst alles uitzoeken welke Bosch hogedrukspuit dat is en of en hoe zo een foam gun daar wel op gaat passen; kijk ik net nog eens en zie ik dat daar een Karcher spuit en lans op zit. En daar heb ik geen idee van welke dat dat in godsnaam is. De koppeling komt niet overeen met de huidige in elk geval.
De originele slang plus spuit van die Bosch kost 60 euro. Dat vind ik de moeite niet meer waard voor dat ouwe ding. Dus dan moet er maar een nieuwe komen.
Karcher K4 Premium lijkt me wel wat, maar die is behoorlijk aan de prijs.
Iemand tips voor een hogedrukspuit die niet al te duur is en prima is voor de auto te wassen en waar een beetje gangbare foam gun gewoon op past??
Ik was niet van plan om heel veel meer te gaan doen met die spuit. Misschien eens in de 2 jaar het terras en oprit afpsuiten ofzo, maar dan heb je het wel gehad. Dus zo een K4 Premium lijkt me dan een beetje overkill.
Aan de andere kant, zo een haspel is wel handig. Die van Nilfisk hebben kennelijk geen koppeling bij die haspel waardoor je dus alsnog met een losse slang zit te kutten die je telkens moet oprollen. Volgens mij heeft de K4 wel zo een aansluiting toch?
Iemand? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Tijdje terug een oude drukreiniger gekregen dus ik dacht daar kan mooi zo een foam gun op en ju. Wat microfiber dingen erbij voor te poetsen en drogen en we zijn good to go.
Eerst alles uitzoeken welke Bosch hogedrukspuit dat is en of en hoe zo een foam gun daar wel op gaat passen; kijk ik net nog eens en zie ik dat daar een Karcher spuit en lans op zit. En daar heb ik geen idee van welke dat dat in godsnaam is. De koppeling komt niet overeen met de huidige in elk geval.
De originele slang plus spuit van die Bosch kost 60 euro. Dat vind ik de moeite niet meer waard voor dat ouwe ding. Dus dan moet er maar een nieuwe komen.
Karcher K4 Premium lijkt me wel wat, maar die is behoorlijk aan de prijs.
Iemand tips voor een hogedrukspuit die niet al te duur is en prima is voor de auto te wassen en waar een beetje gangbare foam gun gewoon op past??
Ik was niet van plan om heel veel meer te gaan doen met die spuit. Misschien eens in de 2 jaar het terras en oprit afpsuiten ofzo, maar dan heb je het wel gehad. Dus zo een K4 Premium lijkt me dan een beetje overkill.
Aan de andere kant, zo een haspel is wel handig. Die van Nilfisk hebben kennelijk geen koppeling bij die haspel waardoor je dus alsnog met een losse slang zit te kutten die je telkens moet oprollen. Volgens mij heeft de K4 wel zo een aansluiting toch?
Iemand? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Ik gebruik hier zelf een Nilfisk C120.6 voor met een foam lance welke ik op Aliexpress heb gevonden. Neem wel de foam lance met een messing koppeling, had er eerst eentje met een plastic koppeling op de lans maar die brak na verloop van tijd af. De versie met messing aansluiting is een euro of 2 duurder dus daar hoef je het niet voor te laten.vosss schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 01:33:
Om precies te zijn deze foamlance
Volgens mmij exact hetzelfde als de foamlances welke Carclean verkoopt alleen dan een paar tientjes goedkoper (en ik gun ze iedere handel maar dit verschil was mij persoonlijk wat te groot
Ai, heb de Lancia 2 weken terug in de SSS gekocht. Nja voortaan even wat meer research doen.R2D2 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:42:
[...]
Om precies te zijn deze foamlance
Volgens mmij exact hetzelfde als de foamlances welke Carclean verkoopt alleen dan een paar tientjes goedkoper (en ik gun ze iedere handel maar dit verschil was mij persoonlijk wat te groot).
Sinds kort een Renault Clio uit 2015 in bezit in de kleur 'pearl black metallic'. Eerste moderne auto die ik bezit en ik ben dus van plan de auto wat beter te behandelen dan mijn oude Toyota ragbakje die ik als student had.
Ben nu dus op zoek naar poetsmiddelen, maar wil voor de eerste keer niet direct de portemonnee te ver open trekken. Ik weet dat goede poetsmiddelen snel in de papieren kunnen lopen en heb bewust gezocht naar wat betaalbare middelen. Heb nu het volgende verzameld:
Heb het voor nu op enkel 1 merk gehouden qua shampoo, kleikit + lubricant, polijst, glaze en wax. Misschien dat iemand mij nog kan helpen bij de volgende vragen:
Ben nu dus op zoek naar poetsmiddelen, maar wil voor de eerste keer niet direct de portemonnee te ver open trekken. Ik weet dat goede poetsmiddelen snel in de papieren kunnen lopen en heb bewust gezocht naar wat betaalbare middelen. Heb nu het volgende verzameld:
Merk | Mothers shampoo | Monello - Senza Acqua Drying Towel | Monello of Mothers klei kit | Mothers Wax Pure polish | Mothers Glaze | California Gold Carnauba Cleaner Wax | Washandschoenen, polijstpad en waxpad | Totaal |
Prijs | 6.99 | 7.99 | 29.99 | 9.49 | 11.49 | 19.49 | 25.00 | 110.44 |
Heb het voor nu op enkel 1 merk gehouden qua shampoo, kleikit + lubricant, polijst, glaze en wax. Misschien dat iemand mij nog kan helpen bij de volgende vragen:
- Op verschillende fora gelezen dat Mothers Wax een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. Zijn er hier mensen met persoonlijke ervaringen ermee, of die mij wat anders kunnen aanraden?
- Ik schrok best van het totaalbedrag van €110 euro voor alles. Ik weet dat het veel duurder gemaakt kan worden, maar is dit een normaal bedrag?
- Tips op een waardige vervanging voor sommige onderdelen in het lijstje?
- Ben ik iets vergeten?
Ik mis in je overzicht sowieso 2 grote emmers en een gridguard. Weet niet of je lichtmetalen velgen hebt, dan mis ik ook nog een velgenreiniger en/of de-ironiser. Voor de rest is 110€ geen gek bedrag, aantal dingen doe je lang mee en hoef je de rest alleen iedere keer aan te vullen.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Je zou het ook iets anders kunnen aanpakken. Even de polish etc eruit laten en een mooi kitje maken voor Wash/Kleien/dry/wax. En dan een keer een polijstset kopen/huren als het nodig is.Panini schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:55:
Sinds kort een Renault Clio uit 2015 in bezit in de kleur 'pearl black metallic'. Eerste moderne auto die ik bezit en ik ben dus van plan de auto wat beter te behandelen dan mijn oude Toyota ragbakje die ik als student had.
Merk~ Mothers shampoo ~ Monello - Senza Acqua Drying Towel~ Monello of Mothers klei kit~ Mothers Wax Pure polish~ Mothers Glaze~ California Gold Carnauba Cleaner Wax~ Washandschoenen, polijstpad en waxpad~ Totaal~ Prijs~ 6.99~ 7.99~ 29.99~ 9.49~ 11.49~ 19.49~ 25.00~ 110.44~
- Op verschillende fora gelezen dat Mothers Wax een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. Zijn er hier mensen met persoonlijke ervaringen ermee, of die mij wat anders kunnen aanraden?
- Ik schrok best van het totaalbedrag van €110 euro voor alles. Ik weet dat het veel duurder gemaakt kan worden, maar is dit een normaal bedrag?
- Tips op een waardige vervanging voor sommige onderdelen in het lijstje?
- Ben ik iets vergeten?
Mother's is inderdaad niet slecht. Ook een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het hele bij 1 merk blijven is overigens een beetje onzin in deze markt. Producten zijn IMO niet echt op elkaar afgestemt over het algemeen.
Ik zou dan het volgende setje nemen:
- 2 emmer set/ 1 gritguard
- Washandschoen (1 goede voor de auto, 1 goedkope voor de velgen)
- Autozeep (mothers is goed, ik gebruik zelf Born to be mild)
- Metaalverwijderaar voor de velgen, het "huismerk" (monello) van de carclean bijvoorbeeld is goed en goedkoop.
- Klei setje
- Spuitbus flesje om "gleimiddel" te maken voor de klei (ik gebrui zelf een wat hoger concentraat autowasmiddel en water, werkt goed). Je kan ook de fancy weg gaan en detailing spray halen.
- Wax Ik persoonlijk ben groot fan van de Fusso 99 12Months wax. Die gaat bij mij echt 6 maanden mee.
- Droogdoek/ doeken
Zit je gok ik op hetzelfde bedrag. Maar je hebt gewoon een goed begin setje.
PSN & XBL: Denkoyugo
De 2 emmers heb ik niet opgenomen omdat ik die nog heb liggen thuis. Een gritguard is een goede, die was ik nog vergeten! Zal dat even bij Aliexpress bestellen voor een paar euro. Ik zie namelijk ook emmers voorbij komen van 35 euro met gritguard.thunder8 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:09:
Ik mis in je overzicht sowieso 2 grote emmers en een gridguard. Weet niet of je lichtmetalen velgen hebt, dan mis ik ook nog een velgenreiniger en/of de-ironiser. Voor de rest is 110€ geen gek bedrag, aantal dingen doe je lang mee en hoef je de rest alleen iedere keer aan te vullen.

Jammer genoeg nog geen lichtmetalen velgen, dat staat nog op de planning. Dus de wieldoppen sla ik voor nu even over.
Velgen is voorlopig nog niet het geval, dus die sla ik even over. Gritguard komt er wel aanDenko schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:26:
[...]
Je zou het ook iets anders kunnen aanpakken. Even de polish etc eruit laten en een mooi kitje maken voor Wash/Kleien/dry/wax. En dan een keer een polijstset kopen/huren als het nodig is.
Mother's is inderdaad niet slecht. Ook een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het hele bij 1 merk blijven is overigens een beetje onzin in deze markt. Producten zijn IMO niet echt op elkaar afgestemt over het algemeen.
Ik zou dan het volgende setje nemen:
- 2 emmer set/ 1 gritguard
- Washandschoen (1 goede voor de auto, 1 goedkope voor de velgen)
- Autozeep (mothers is goed, ik gebruik zelf Born to be mild)
- Metaalverwijderaar voor de velgen, het "huismerk" (monello) van de carclean bijvoorbeeld is goed en goedkoop.
- Klei setje
- Spuitbus flesje om "gleimiddel" te maken voor de klei (ik gebrui zelf een wat hoger concentraat autowasmiddel en water, werkt goed). Je kan ook de fancy weg gaan en detailing spray halen.
- Wax Ik persoonlijk ben groot fan van de Fusso 99 12Months wax. Die gaat bij mij echt 6 maanden mee.
- Droogdoek/ doeken
Zit je gok ik op hetzelfde bedrag. Maar je hebt gewoon een goed begin setje.
Ik twijfel wel of ik de 2 emmers die ik thuis nog heb liggen ervoor zal gebruiken. Heb deze in het verleden ook gebruikt voor schoonmaakmiddelen in het huis.
De Born to be mild van Dodo juice zag ik ook al aangeraden worden op verschillende fora, wellicht goed voor de volgende aanschaf. Maar aangezien die factor 2x duurder is heb ik voor Mothers gekozen nu. Ik heb het nu bij 1 merk gehouden niet omdat dit beter zou zijn, maar omdat ik zag dat Mothers over het algemeen wat goedkoper is dan de alternatieven.
De kleisets van zowel Monello als Mothers hebben een detailer erbij. Er staat echter weinig over de hardheid van de klei. Je geeft aan dat ik de polish weg kan laten, maar vooral na het kleien kan toch 'marring' ontstaan die je weer weg werkt met de polijst?
Bedankt voor de Fusso aanrader. Ik zie dat ze ook een wax hebben speciaal voor donkere lak (Fusso Coat Dark Wax 12 Months). Denk dat ik die bestel dan.
Verwijderd
@Panini
Die twee emmers die ergens anders voor gebruikt hebt kan je prima blijven gebruiken. je hebt er geen cement in gemaakt toch? Omspoelen en als ze verder schoon zijn gewoon gebruiken.
Waar ik tegen aanloop is dat je een donkere auto heb, Monello klei wilt gebruiken met een Fusso wax. Ik kan je nu al wel vertellen hoe je auto er uit gaat zien. Monello klei is een medium klei wat betekent dat hij behoorlijk stug is waardoor je marring krijgt. Dat wil je niet zien op je auto omdat de Renault een niet al te harde lak is. Dan nog de Fusso wax die je niet bepaalt makkelijk aanbrengt en waar je waxhologrammen van kan krijgen.
Ik zou persoonlijk je auto laten behandelen om het van daar zelf te onderhouden tot het moment dat je zelf wilt gaan polijsten. Voor je onderhoud heb je niet veel nodig. Twee emmers, shampoo, velgenreiniger, wax (Collinite 845 eens per kwartaal), spraywax (voor na het autowassen),droogdoek, bandendressing, washandschoen, wat mf doeken en een applicator. Grittguard kan je doen maar het vuil uit je washandschoen zakt echt niet zo snel tijdens het wassen dat het er door heen komt.
Die twee emmers die ergens anders voor gebruikt hebt kan je prima blijven gebruiken. je hebt er geen cement in gemaakt toch? Omspoelen en als ze verder schoon zijn gewoon gebruiken.
Waar ik tegen aanloop is dat je een donkere auto heb, Monello klei wilt gebruiken met een Fusso wax. Ik kan je nu al wel vertellen hoe je auto er uit gaat zien. Monello klei is een medium klei wat betekent dat hij behoorlijk stug is waardoor je marring krijgt. Dat wil je niet zien op je auto omdat de Renault een niet al te harde lak is. Dan nog de Fusso wax die je niet bepaalt makkelijk aanbrengt en waar je waxhologrammen van kan krijgen.
Ik zou persoonlijk je auto laten behandelen om het van daar zelf te onderhouden tot het moment dat je zelf wilt gaan polijsten. Voor je onderhoud heb je niet veel nodig. Twee emmers, shampoo, velgenreiniger, wax (Collinite 845 eens per kwartaal), spraywax (voor na het autowassen),droogdoek, bandendressing, washandschoen, wat mf doeken en een applicator. Grittguard kan je doen maar het vuil uit je washandschoen zakt echt niet zo snel tijdens het wassen dat het er door heen komt.
Over wat voor pad hebben we het?Jackson6 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:46:
Iemand een tip hoe je een application pad heb best schoonmaakt?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2018 15:06 ]
Bekijk ook even wat de "dilution" is van de 2 zepen. BTBM is goedkoop omdat je er zo gigantisch weinig van nodig hebt. Doe echt al jaren met een 500ml flesje.Panini schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:39:
[...]
De Born to be mild van Dodo juice zag ik ook al aangeraden worden op verschillende fora, wellicht goed voor de volgende aanschaf. Maar aangezien die factor 2x duurder is heb ik voor Mothers gekozen nu. Ik heb het nu bij 1 merk gehouden niet omdat dit beter zou zijn, maar omdat ik zag dat Mothers over het algemeen wat goedkoper is dan de alternatieven.![]()
De kleisets van zowel Monello als Mothers hebben een detailer erbij. Er staat echter weinig over de hardheid van de klei. Je geeft aan dat ik de polish weg kan laten, maar vooral na het kleien kan toch 'marring' ontstaan die je weer weg werkt met de polijst?
Bedankt voor de Fusso aanrader. Ik zie dat ze ook een wax hebben speciaal voor donkere lak (Fusso Coat Dark Wax 12 Months). Denk dat ik die bestel dan.
Er kan inderdaad wel wat marring ontstaan, maar dat is meestal minimaal. Denk dat de laag fusso dat voor een groot gedeelte verhuld. En als je eenmaal 1x met de hand gepolijst hebt wil je toch een DAP apparaat. Vandaar dat ik dat even uit het verhaal gehouden had.
Monello Doppio RossoVerwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:01:
@Panini
[...]
Over wat voor pad hebben we het?
Gelukkig niet, dus die ga ik dan gewoon inzetten.Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:01:
@Panini
[...]
Kijk, dat zijn nog eens de betere tips. Ken je dan wellicht een zachte klei, of kleikit (met detailer) wat je kan aanraden i.p.v de medium Monello klei of een andere wax (zoals de Mothers?)
Het laten behandelen wil ik juist vermijden. Ik kom dan toch snel tegen de 150 euro, of voor meer uit. Voor dat geld heb ik een hoop spullen zelf in bezit en het lijkt mij daarnaast ook leuk om zelf de auto te behandelen.
Zit er nu toch over na te denken om de polijst stap weg te laten dan.
Goede, daar had ik nog niet over nagedacht. Even snel opgezocht en dan zie ik toch wel dat je voor Mothers shampoo ongeveer 2x zoveel nodig hebt. Dus dat maakt het dan wel een optie.Denko schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:04:
[...]
Bekijk ook even wat de "dilution" is van de 2 zepen. BTBM is goedkoop omdat je er zo gigantisch weinig van nodig hebt. Doe echt al jaren met een 500ml flesje.
Er kan inderdaad wel wat marring ontstaan, maar dat is meestal minimaal. Denk dat de laag fusso dat voor een groot gedeelte verhuld. En als je eenmaal 1x met de hand gepolijst hebt wil je toch een DAP apparaat. Vandaar dat ik dat even uit het verhaal gehouden had.
Omdat het teveel werk is of niet hetzelfde resultaat geeft? Lees overal juist dat met de hand veel fijner is voor het resultaat, ondanks de moeite die het kost.
Een beetje van allebei eigenlijk. Renault heeft redelijk zachte lak, dus je zal best ver komen door het met de hand te doen. Reken wel dat als je gaat polijsten ben je in het algemeen wel minimaal 2 (ikzelf doe dus 3) x eroverheen aan het gaan. En hou ook rekening mee, dat als je niet een schone overdekte plek hebt om overnacht te parkeren je het volgende moet doen in 1 dag:Panini schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:33:
[...]
Goede, daar had ik nog niet over nagedacht. Even snel opgezocht en dan zie ik toch wel dat je voor Mothers shampoo ongeveer 2x zoveel nodig hebt. Dus dat maakt het dan wel een optie.
Omdat het teveel werk is of niet hetzelfde resultaat geeft? Lees overal juist dat met de hand veel fijner is voor het resultaat, ondanks de moeite die het kost.
Wassen, kleien, wassen, polijst 1, wassen, polijst 2, wassen/ontvetten, waxen. Als je dan de polijst stappen handmatig moet doen ben je zo per keer dat je de auto handmatig polijst 2 uur bezig. Zelfs met mijn DAP ben ik (weliswaar met 3x polijsten) zo een uur of 7 oid bezig. Nu ben ik niet de snelste, en ik doe het niet als vak. Maar het kost bergen met tijd.
En ik geloof ook niet dat je handmatig gewoon evengoed resultaat kan krijgen als met een DAP. Ik heb het ooit met mijn VW geprobeert. Sloeg er geen deuk in en had last van mijn schouder na een uur. Weet niet wie deze crossfittende hulkmensen zijn die betere resultaten krijgen dan een DAP, maar deze kantoorwerker krijgt het niet voor elkaar.
Daarom ook mijn advies: hou het eventjes bij wassen alleen. Als je ziet hoeveel tijd dat kost, dan kan je kijken of het voor jezelf waard is om te investeren in polijstspullen. En dan nog zou ik zeggen. Leen/huur het een keer. En kijk of het je tijd waard is en je er lol in hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Denko op 18-09-2018 15:46 ]
Verwijderd
Lauw water beetje, afwasmiddel, uitknijpen in een handdoek en laten drogen.
@Denko
Renault heeft een normale laklaag. Zacht of redelijk zacht is het zeker niet. De laklaag laat zich wel prima behandelen.
@Panini
Ook met zachte klei heb je kans op marring. Ik ben van mening, maar dat komt uit de ervaring die ik heb, dat ik standaard polijst na het clayen.
Denko schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:42:
[...]
Een beetje van allebei eigenlijk. Renault heeft redelijk zachte lak, dus je zal best ver komen door het met de hand te doen. Reken wel dat als je gaat polijsten ben je in het algemeen wel minimaal 2 (ikzelf doe dus 3) x eroverheen aan het gaan. En hou ook rekening mee, dat als je niet een schone overdekte plek hebt om overnacht te parkeren je het volgende moet doen in 1 dag:
Wassen, kleien, wassen, polijst 1, wassen, polijst 2, wassen/ontvetten, waxen. Als je dan de polijst stappen handmatig moet doen ben je zo per keer dat je de auto handmatig polijst 2 uur bezig. Zelfs met mijn DAP ben ik (weliswaar met 3x polijsten) zo een uur of 7 oid bezig. Nu ben ik niet de snelste, en ik doe het niet als vak. Maar het kost bergen met tijd.
En ik geloof ook niet dat je handmatig gewoon evengoed resultaat kan krijgen als met een DAP. Ik heb het ooit met mijn VW geprobeert. Sloeg er geen deuk in en had last van mijn schouder na een uur. Weet niet wie deze crossfittende hulkmensen zijn die betere resultaten krijgen dan een DAP, maar deze kantoorwerker krijgt het niet voor elkaar.
Daarom ook mijn advies: hou het eventjes bij wassen alleen. Als je ziet hoeveel tijd dat kost, dan kan je kijken of het voor jezelf waard is om te investeren in polijstspullen. En dan nog zou ik zeggen. Leen/huur het een keer. En kijk of het je tijd waard is en je er lol in hebt.
Lastig dit, wordt nog even goed nadenken wat ik ga doen dan denk ikVerwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:37:
[...]
Lauw water beetje, afwasmiddel, uitknijpen in een handdoek en laten drogen.
@Denko
Renault heeft een normale laklaag. Zacht of redelijk zacht is het zeker niet. De laklaag laat zich wel prima behandelen.
@Panini
Ook met zachte klei heb je kans op marring. Ik ben van mening, maar dat komt uit de ervaring die ik heb, dat ik standaard polijst na het clayen.
Wassen --> klei --> handmatig polijsten --> glaze -> waxen. Maar als ik zo lees wat Denko aan tijd omschrijft en het resultaat van handmatig polijsten dan is het niet de moeite waard. Maar is eigenlijk wel nodig dus tegen marring na het kleien.
In ieder geval beide bedankt voor alle tips
Hier wordt het dan wassen --> waxen. Maar met risico dan er veel vuil op blijft zitten als ik niet klei. Zou dit dan niet schadelijk zijn voor de lak uiteindelijk.?Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:01:
@Panini
[...]
Fusso wax is inderdaad ronduit k met peren als het op aanbrengen aan komt, ik heb het meerdere malen geprobeerd en de vlekken waren altijd wel ergens op de auto terug te vinden (toevallig had ik destijds ook een zwarte Renault Megane).Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:01:
@Panini
Ik heb de Fusso nog ergens onderin een krat liggen maar ben zelf terug op de Collinite 845. De 845 brengt gewoon 100x makkelijker aan en qua standtijd ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel. Het enige wat de Fusso als voordeel zou kunnen hebben is dat het lichte krassen maskeert maar op een gepolijste wagen zou dat geen issue moeten zijn.
Mijn Megane bleek destijds toch wat harder dan gedacht. Veel mensen roepen "Oh Renault, boterzachte lak daar wrijf je de krassen met een MF doek al in" maar dat bleek dus wat tegen te vallen, ik heb er destijds in ieder geval aardig werk aan gehad om hem weer netjes te krijgen. Het is geen duits pantser maar even met een lichte polish alles er uit werken kon ook nog wel eens tegen gaan vallen
Hier ook jaren lang zonder gritt guard gewassen, gaat prima. Ik heb ze onlangs pas aangeschaft toen ze voor 3,50 incl verzending in de aanbieding waren bij Aliexpress maar anders had ik ze nu waarschijnlijk nog steeds niet gebruiktGrittguard kan je doen maar het vuil uit je washandschoen zakt echt niet zo snel tijdens het wassen dat het er door heen komt.
Inmiddels staat er hier een V40 voor de deur uit 2014 en die gaat binnenkort in de Gyeon One coating, eens zien of zo'n coating nou echt een wondermiddel is of dat het uiteindelijk ook allemaal wel weer mee valt
Ik heb deze begin dit jaar op de auto aangebracht. Maar merk wel verschil tussen de Collinite 845 wax en deze coating. De standtijd is veel langer. De wax zou inmiddels al zijn gehalveerd qua werking, terwijl de coating nog steeds hetzelfde werkt als toen ik hem aanbracht.R2D2 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:25:
Inmiddels staat er hier een V40 voor de deur uit 2014 en die gaat binnenkort in de Gyeon One coating, eens zien of zo'n coating nou echt een wondermiddel is of dat het uiteindelijk ook allemaal wel weer mee valt
Verwijderd
Fusso is ook heel goed en voor de prijs is het naar mijn mening zelfs beter dan de vele duurdere waxen ongeacht welk merk. Maar het opbrengen is voor de meesten lastig en je krijgt met Fusso waxhologrammen. Qua standtijd en bescherming kan je gerust uitgaan van een half jaar bij een beetje normaal onderhoud.Brutuss schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:34:
[...]
Ik heb deze begin dit jaar op de auto aangebracht. Maar merk wel verschil tussen de Collinite 845 wax en deze coating. De standtijd is veel langer. De wax zou inmiddels al zijn gehalveerd qua werking, terwijl de coating nog steeds hetzelfde werkt als toen ik hem aanbracht.
Heeft iemand tips voor goedkope emmers met gritguard?
Zit op carclean.nl te kijken, maar 25-30 euro voor een emmertje met een rooster vind ik best duur.
Zit op carclean.nl te kijken, maar 25-30 euro voor een emmertje met een rooster vind ik best duur.
Nee, sorry. Ik had ze inderdaad ook een keer op zo'n speciale dag gekocht. 40 euro voor 2 met 2 gritguards geloof ik.Mad-Matt schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:32:
Gewoon goedkope emmers bij de bouwmarkt halen, en de Grit Guard ergens online (China?).
[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 19-09-2018 12:19 ]
@Panini ik zie dat je een wax met cleaner gekozen hebt. Dat kan handig zijn maar in jouw rijtje poets je dus meteen de glaze er weer vanaf. Wil je voor de wax bepaalde behandelingen doen die erop moeten blijven zitten dan moet je een wax zonder cleaner nemen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed om te weten. Scheelt wel even in de kosten en ik laat de glaze lekker achterwege dan voor nu.Gonadan schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:42:
@Panini ik zie dat je een wax met cleaner gekozen hebt. Dat kan handig zijn maar in jouw rijtje poets je dus meteen de glaze er weer vanaf. Wil je voor de wax bepaalde behandelingen doen die erop moeten blijven zitten dan moet je een wax zonder cleaner nemen.
Ik heb zojuist 2 gritguards op Aliexpress besteld voor ongeveer 4 euro per stuk. Ik ga deze gewoon in normale emmers doen.Mad-Matt schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:32:
Ik ga nog even langs de bouwmarkt voor bouwemmers van 12 (€1.19) of 20 (1.89) liter denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 19-09-2018 13:19 ]
@Panini: let wel op de afmetingen. Mocht de emmer te klein zijn dan past de grit guard niet.
Een oplossing is de Grit Guard te verkleinen door er een ring vanaf te halen.
't is een hobby ...
Ik heb zelf bij een lokale (boeren) handelaar 2 voeremmers gekocht, die waren precies goed genoeg en lekker stevig.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Is uiteindelijk deze geworden: Gamma bouwemmer 20L dus moet wel goed komen._Brad_ schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:04:
@Panini: let wel op de afmetingen. Mocht de emmer te klein zijn dan past de grit guard niet.
Uiteindelijk is het ook niet de Mothers Gold shampoo geworden. Heb zojuist even het volgende gehaald alvast:
-Dodo Born to be Mild 500 ml
-Monello thick mitt
-Monello drooghandoek (2x)
-2 bouwemmers van 20L
Daarmee kan de auto alvast gewassen worden in ieder geval.
[ Voor 16% gewijzigd door Panini op 19-09-2018 18:54 ]
Die emmers gaan natuurlijk wel (een half leven?) lang mee. De grit guard zelf is naar verhouding wel prijzig, maar deze 19liter emmer vind ik persoonlijk niet te duur.Mad-Matt schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:32:
https://www.carclean.com/...hikt-voor-grit-guard.html
Zelf heb ik een rode van 9 jaar oud. Tegenwoordig hebben ze alleen maar transparant.
Dat is ook weer waar ja.LA-384 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:10:
[...]
Die emmers gaan natuurlijk wel (een half leven?) lang mee. De grit guard zelf is naar verhouding wel prijzig, maar deze 19liter emmer vind ik persoonlijk niet te duur.
https://www.carclean.com/...hikt-voor-grit-guard.html
Zelf heb ik een rode van 9 jaar oud. Tegenwoordig hebben ze alleen maar transparant.
Ach, ik moet niet zeuren, ga gewoon 2 van die emmers bestellen.
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over (goedkope) ruitenvloeistof.
Adviezen? Voorkeuren?
Adviezen? Voorkeuren?
Moo, I say.
Water, Spiritus en Dreftstervis schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:00:
Adviezen? Voorkeuren?
@stervis Ik haal gewoon een fles concentraat voor een paar euro en meng dat spul.
Formerly known as Ragdoll
Ik heb een keer een fles bij de Action gehaald en dat doe ik nooit meer. Dat stonk me teveel naar pure spiritus. Volgens mij heb ik nu Gamma spul en dat bevalt op zich prima.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb zo'n grote jerrycan van de Action, maar volgens mij laat het een enorme waas op 't raam achter...Maasluip schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:14:
Ik heb een keer een fles bij de Action gehaald en dat doe ik nooit meer. Dat stonk me teveel naar pure spiritus. Volgens mij heb ik nu Gamma spul en dat bevalt op zich prima.
Deze gooi je er ook onverdund in.
Moo, I say.
Stinkt, is troep, werkt minder, kost soms je wax. Niet mijn voorkeur.stervis schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:00:
Adviezen? Voorkeuren?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo. Gisteren lancia foam gun gekocht met 5 liter monello spul erbij.
Omdat ik verder niks meer heb wegens jaren geen auto meer poetsen had ik er nog een setje bijgekocht met een monello washandschoen, een droogdoek en een fles wasmiddel van monello ook.
Ben benieuwd of ik het allemaal een beetje schoon ga krijgen
Tevens benieuwd of ik het nog leuk vind om te doen. Vroeger toen ik nog thuis woonde poetste ik elk weekend mn auto zo een beetje, maar daarna tot nu heb ik altijd in een appartement gewoond. Nu sinds kort een huis met oprit, dus er kan weer gepoetst worden
Ik heb nu een auto met donkerblauwe mica lak. Dat ziet er volgens mij wel sjiek uit als die weer schoon is. Als ik er aan denk en er dit weekend aan toe kom dan zal ik wel voor en na foto's maken. En wellicht nog wat vragen hebben over verder poetsspul
Omdat ik verder niks meer heb wegens jaren geen auto meer poetsen had ik er nog een setje bijgekocht met een monello washandschoen, een droogdoek en een fles wasmiddel van monello ook.
Ben benieuwd of ik het allemaal een beetje schoon ga krijgen
Tevens benieuwd of ik het nog leuk vind om te doen. Vroeger toen ik nog thuis woonde poetste ik elk weekend mn auto zo een beetje, maar daarna tot nu heb ik altijd in een appartement gewoond. Nu sinds kort een huis met oprit, dus er kan weer gepoetst worden
Ik heb nu een auto met donkerblauwe mica lak. Dat ziet er volgens mij wel sjiek uit als die weer schoon is. Als ik er aan denk en er dit weekend aan toe kom dan zal ik wel voor en na foto's maken. En wellicht nog wat vragen hebben over verder poetsspul
[ Voor 44% gewijzigd door vosss op 22-09-2018 09:59 ]
Klopt, hoe meer spiritus hoe sneller je wax verdwijntGonadan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:52:
[...]
Stinkt, is troep, werkt minder, kost soms je wax. Niet mijn voorkeur.

't is een hobby ...
Dag
Ben per toeval op dit forum uitgekomen en heb een groot stuk doorgelezen.
Ook ik ben een fervent poetser maar gebruik toch geheel andere produkten als de meeste hier.
Mijn auto MOET altijd proper zijn ( Momenteel MB E Type W213 van 9 maand oud )
Ik kan stellen dat ik gezien mijn leeftijd toch wel wat ervaring heb maar heb door scha en schande, veel geld uitgeven , testen , lezen en You Tube kijken de laatste jaren toch veel wijzer geworden ben.
Zo koop ik mijn meeste produkten Shiny Garage / Soft99 / Sonax / Koch Chemie / Geon / Liquid Elements online in Duitsland ( Liefst grote verpakkingen ) om reden dat deze in België en Nederland niet echt gekent zijn of VEEL duurder zijn.
Tja microvezeldoeken / washandschoenen koop ik eigenlijk nog uitsluitend via Aliexpress en bijna uitsluitend van LUCULLAN en soms MJJC, deze doeken zijn ULTRA zacht ( GSM 450 tot 1200 ) en voor soms vuil / eenmalig gebruik Action.
Via Ali ook tornado , schuimsproeier voor drukreiniger, lange kierenzuiger ( 60 cm ) , verschillende type velgen / detail borstels enz....gekocht.
En eerlijk ik heb mij een keer miskocht voor de rest was de kwaliteit steeds uitstekend en je moet ongeveer een maand geduld hebben
Link voor Lucullan https://nl.aliexpress.com...0180922010015&needQuery=n
Voor Sonax produkten winkel ik ook ooit bij Werken met Merken https://www.werkenmetmerken.nl/nl/s/0/sonax?q=sonax
Ook ik ben een fervent poetser maar gebruik toch geheel andere produkten als de meeste hier.
Ik kan stellen dat ik gezien mijn leeftijd toch wel wat ervaring heb maar heb door scha en schande, veel geld uitgeven , testen , lezen en You Tube kijken de laatste jaren toch veel wijzer geworden ben.
Zo koop ik mijn meeste produkten Shiny Garage / Soft99 / Sonax / Koch Chemie / Geon / Liquid Elements online in Duitsland ( Liefst grote verpakkingen ) om reden dat deze in België en Nederland niet echt gekent zijn of VEEL duurder zijn.
Tja microvezeldoeken / washandschoenen koop ik eigenlijk nog uitsluitend via Aliexpress en bijna uitsluitend van LUCULLAN en soms MJJC, deze doeken zijn ULTRA zacht ( GSM 450 tot 1200 ) en voor soms vuil / eenmalig gebruik Action.
Via Ali ook tornado , schuimsproeier voor drukreiniger, lange kierenzuiger ( 60 cm ) , verschillende type velgen / detail borstels enz....gekocht.
En eerlijk ik heb mij een keer miskocht voor de rest was de kwaliteit steeds uitstekend en je moet ongeveer een maand geduld hebben
Voor Sonax produkten winkel ik ook ooit bij Werken met Merken https://www.werkenmetmerken.nl/nl/s/0/sonax?q=sonax
[ Voor 7% gewijzigd door Mr Luky op 22-09-2018 13:07 ]
Thx
Ik heb de foto eraf gehaald
Zou verkeerd kunnen overkomen
Hoezo zou dat verkeerd over kunnen komen? Sommige mensen hebben nou eenmaal een duurdere auto dan anderen. Niks mis mee toch?Mr Luky schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:08:
Thx
Zelf heb ik onlangs een Mazda 6 Sportbreak 2.5l gekocht uit 2009 en hoewel dat een ouwe bak is ben ik er toch hardstikke blij mee dat ik zo een auto kan betalen. En zo zullen er ongetwijfeld ook mensen zijn die blij zijn met een auto van 15 jaar oud die ze voor 1000 euro gekocht hebben.
Als je nou heel opzichtig aan het patsen was van kijk mij eens een dikke auto hebben ok, maar zo kwam het op mij in elk geval niet over.
Ontopic. Spul is binnen, wil ik net beginnen begint het te regenen hier. Het heeft hier gevoelsmatig al 15 jaar niet meer geregend met deze zomer en net als ik wil beginnen valt het er ineens met bakken uit
Goed idee die doeken bij AE, ik heb een paar van action, maar dat zijn kleinere varianten. Een doek van 15-20 euro of 1,5 euro scheelt nogal. Ik zal ook eens daar een paar bestellen. Soft99 staat ook weer op de bestellijst, ik zoel alleen nog iets voor de velgen. PB ging wel op zich, maar 3 lagen aanbrengen voor goed resultaat is niet alleen veel werk, het ging best snel op.Mr Luky schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:23:
Dag
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
@vosss
Het gaat er niet om welke auto men heeft / rijd maar om de verzorging ervan.
Een forum zoals dit is fijn om gedachten te wisselen , ervaringen te delen enz.....
Uit ervaring weet ik dat vele produkten te duur zijn voor wat ze zijn en er goedkopere en betere alternatieven zijn.
Zelf kijk ik zeer veel op You Tube voor tips en nieuwigheden enz....
Zo ben ik in Duitse online shops terecht gekomen wat mij uitstekend bevalt.
Men heeft er enorme keuze omdat men in Duitsland meer belang gehecht aan detailing en men kritisch is tov produkten.
Het gaat er niet om welke auto men heeft / rijd maar om de verzorging ervan.
Een forum zoals dit is fijn om gedachten te wisselen , ervaringen te delen enz.....
Uit ervaring weet ik dat vele produkten te duur zijn voor wat ze zijn en er goedkopere en betere alternatieven zijn.
Zelf kijk ik zeer veel op You Tube voor tips en nieuwigheden enz....
Zo ben ik in Duitse online shops terecht gekomen wat mij uitstekend bevalt.
Men heeft er enorme keuze omdat men in Duitsland meer belang gehecht aan detailing en men kritisch is tov produkten.
@ByteMe_
Van deze doeken heb ik er vele https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dDZWOEB
Voor waxen enz zou ik niet hoger gaan als +- 400 want deze nemen teveel op , voor drogen is 800 beter.
Soft99 - Glaco Roll on Large gebruik ik voor de voorruit maar clean ze eerst met Soft99 - Glass Compound Z
houd +- 6 maand
ivm u velgen wat wil je bereiken ?
Van deze doeken heb ik er vele https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dDZWOEB
Voor waxen enz zou ik niet hoger gaan als +- 400 want deze nemen teveel op , voor drogen is 800 beter.
Soft99 - Glaco Roll on Large gebruik ik voor de voorruit maar clean ze eerst met Soft99 - Glass Compound Z
houd +- 6 maand
ivm u velgen wat wil je bereiken ?
Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.