“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Met een dap krijg je de krassen er niet uit. Of je moet engelen geduld hebben._Mystikal_ schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:29:
[...]
Hey, zo´n lak in die kleur ken ik... mijn Passat sedan ziet er hetzelfde uitEen herinzet leaseauto, en die kreeg ik ook zo afgeleverd. Gisteren een proefstukje (bovenkant kofferbakklep) met de hand gedaan op de volgende manier:
-- Wassen
-- Kleien (https://www.carclean.com/...ml-met-50gr-clay-bar.html)
-- Polijsten (https://www.carclean.com/nl/ultimate-polish-473ml.html) (met Monello witte pad)
-- Waxen (https://www.carclean.com/...ium-liquid-wax-473ml.html) (Met Monello zwarte pad)
Goede nieuws: kofferbak klep is zo glad als een spiegel. Slechte nieuws: er zitten nog steeds allerlei krasjes etc in.
Trek ik de juiste conclusie als ik zeg dat ik dat ik niet ontkom aan het gebruiken van een DAP500 (https://www.carclean.com/...arterskit-power-pack.html) of de 900 variant ?
Dat het een hoop geld gaat kosten om de lak weer in orde te krijgen heb ik me inmiddels bij neergelegd, maar dan investeer ik liever zelf in een DAP dan dat ik het door een professional laat doen. Dan kan ik m'n vaders 166 ook nog een keer onder handen nemen. En ik vind het best ontspannend eigenlijk om te doen.
EB cardetailing tot aan uw huis
Anoniem: 235591
Ook die krassen zoals op die Audi die @Ediejo liet zien? Want bij mij ziet het er echt exact t zelfde uit. Ik snap dat 't van een afstand lastig te beoordelen is, maar ik ben helaas niet in staat naar Carclean toe te rijden voor advies. Kost me nu helaas nog te veel energie.Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 00:54:
Met een DAP900, Spiderpad en S3 krijg je krassen zeker wel weg. Finishen met een LC orange pad en S30. Dat gaat heel erg goed.
Investeren vind ik overigens echt prima, en ik heb me er al bij neergelegd dat ik rustig €400 verder ben. Ik moet echter nog zeker 2 jaar met deze auto, en ik irriteer me er echt mateloos aan.
Anoniem: 1054489
Kunnen mensen die ervaring hebben met 'Dodo Juice: Born to be Mild' deze complete beginner vertellen met welke hoeveelheid shampoo op welke hoeveelheid water zij goede ervaringen mee hebben?
Droogdoeken en washandschoenen met een zo laag mogelijk toerental in de wasmachine, neem ik aan?
Alvast bedankt.
Ik heb zelf ook BTBM en ik gebruik ongeveer 15ml op 13 liter (warm) water. Dit werkt voor mij perfect. Het flesje zelf geeft ook 1:800 aan, dus klopt aardig.Anoniem: 1054489 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:53:
Hallo lui,
Kunnen mensen die ervaring hebben met 'Dodo Juice: Born to be Mild' deze complete beginner vertellen met welke hoeveelheid shampoo op welke hoeveelheid water zij goede ervaringen mee hebben?
Droogdoeken en washandschoenen met een zo laag mogelijk toerental in de wasmachine, neem ik aan?
Alvast bedankt.
Doeken etc. was ik persoonlijk op 30-40 graden, kort programma (20-30min.) op 1000 toeren. Moet wel zeggen dat ik zeer weinig doeken heb (6 doeken max tegelijk).
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Bedankt voor de reactie.pwillemske schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:56:
[...]
Ik heb zelf ook BTBM en ik gebruik ongeveer 15ml op 13 liter (warm) water. Dit werkt voor mij perfect. Het flesje zelf geeft ook 1:800 aan, dus klopt aardig.
Doeken etc. was ik persoonlijk op 30-40 graden, kort programma (20-30min.) op 1000 toeren. Moet wel zeggen dat ik zeer weinig doeken heb (6 doeken max tegelijk).
Warm water is ook wel een goed idee. Ik ga het eens met die hoeveelheden proberen!
Is het overigens nodig de shampoo op te kloppen of is een beetje 'roeren' met de washandschoen wel voldoende?
Ik giet de shampoo met een maatbekertje in de emmer zodra deze half vol is. Dan vul ik de rest af met een 1L maatbeker (emmer past niet onder de kraanAnoniem: 1054489 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:06:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Warm water is ook wel een goed idee. Ik ga het eens met die hoeveelheden proberen!
Is het overigens nodig de shampoo op te kloppen of is een beetje 'roeren' met de washandschoen wel voldoende?

Lord-The-Gamer (L-T-G)
Duidelijk!pwillemske schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:31:
[...]
Ik giet de shampoo met een maatbekertje in de emmer zodra deze half vol is. Dan vul ik de rest af met een 1L maatbeker (emmer past niet onder de kraan) en dan is het nog wat waterig. Zodra ik een paneel heb gewassen en de washpad ga uitspoelen etc. is het al wat meer schuim. Een paar keer wat wilder door het water heen en je hebt naar mijn mening goed sop
. Ik gebruik trouwens de 1 emmer methode. Wassen doe ik altijd met warm water, voelt imo veel fijner aan
Mag ik overigens vragen waarom je niet voor twee emmers gaat? Zolang je goede resultaten behaalt zie ik er natuurlijk het probleem niet van in, maar ik was in de veronderstelling dat iedereen die de wasstraat vermijdt ook gelijk twee emmers − of meer
Nou, ik zie het nut er niet van inAnoniem: 1054489 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:02:
[...]
Duidelijk!
Mag ik overigens vragen waarom je niet voor twee emmers gaat? Zolang je goede resultaten behaalt zie ik er natuurlijk het probleem niet van in, maar ik was in de veronderstelling dat iedereen die de wasstraat vermijdt ook gelijk twee emmers − of meer− gebruikt!
Ik zelf spoel mijn auto eerst goed af (heb geen HD reiniger, dus ook geen foam) en begin bovenaan. Na ieder paneel/helft dak spoel ik mijn washpad goed uit, moet wel zeggen dat mijn auto nooit héél vuil is. En als ik zie dat mijn water te vuil wordt, spoel ik het uit en pak schoon water, maar dat komt zeer zelden voor.
Dat is eigenlijk de reden, en mijn buren etc. verklaren/kijken mij nu al raar aan, laat staan als ik met 2 of meer emmers aan straat sta! (Gebruik wel een aparte emmer voor de wielen, dat doe ik dan wel

Lord-The-Gamer (L-T-G)
Bedankt voor de toelichting.pwillemske schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:12:
[...]
Nou, ik zie het nut er niet van inAls ik zie hoe weinig vuil er in mijn emmer zit na het wassen, zie ik geen reden voor een tweede emmer. Ik snap de gedachte volledig, maar hoe de meeste het doen, zie ik het nut er helemaal niet van een tweede emmer. Die gaan hun handshoen uitspoelen in de eerste emmer, en dan vervolgens zonder uitwringen een duik in de tweede ‘schone’ emmer
Dus er zit nog steeds vuil water aan/in de handschoen.
Ik zelf spoel mijn auto eerst goed af (heb geen HD reiniger, dus ook geen foam) en begin bovenaan. Na ieder paneel/helft dak spoel ik mijn washpad goed uit, moet wel zeggen dat mijn auto nooit héél vuil is. En als ik zie dat mijn water te vuil wordt, spoel ik het uit en pak schoon water, maar dat komt zeer zelden voor.
Dat is eigenlijk de reden, en mijn buren etc. verklaren/kijken mij nu al raar aan, laat staan als ik met 2 of meer emmers aan straat sta! (Gebruik wel een aparte emmer voor de wielen, dat doe ik dan wel).
Zeker als je regelmatig je wagen wast zal het wat vuil in de emmer betreft ongetwijfeld meevallen!
Ik hoop de wagen nu wekelijks te wassen. Iedere week door de wasstraat zou wel iets te prijzig zijn geweest.
Je voorkomt nooit dat je iets van zand en vuiligheid op je auto krijgt.Anoniem: 1054489 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:02:
[...]
Duidelijk!
Mag ik overigens vragen waarom je niet voor twee emmers gaat? Zolang je goede resultaten behaalt zie ik er natuurlijk het probleem niet van in, maar ik was in de veronderstelling dat iedereen die de wasstraat vermijdt ook gelijk twee emmers − of meer− gebruikt!
Als je tijd genoeg hebt ja. Maar dit soort lakken kan je het beste met een rotary aanpakken. Zeker als hij gewassen is met het zand wat op de auto zit. Althans dat is mijn idee.Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:38:
Al zat Duitse merken gedaan met een harde lak die zeker goed te doen zijn met een DAP.
Ediejo schreef op zondag 15 april 2018 @ 08:56:
[...]
Als je tijd genoeg hebt ja. Maar dit soort lakken kan je het beste met een rotary aanpakken. Zeker als hij gewassen is met het zand wat op de auto zit. Althans dat is mijn idee.
Gaat me inderdaad niet om de tijd. DIt is een hobby, dus als t wat langer duurt is t prima. En t is een Passat, daar ben je sowieso al lang mee bezigAnoniem: 235591 schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:53:
Het gaat niet om de tijd hé! Het gaat om het resultaat en met een Spiderpad en S3 krijg je dat echt wel voor elkaar.
Dank voor de adviezen, als ik het goed lees dus dit nodig:
https://www.carclean.com/...-monello-starterskit.html
https://www.carclean.com/...-polishing-pad-160mm.html
https://www.carclean.com/nl/hdo-foam-waxing-pad-5-7.html
En zodat ik het goed begrijp nog 2 vragen:
wat is het verschil tussen de Spiderpad en de Monello Yellow Cutting pad? Die lijken qua omschrijving hetzelfde te doen? Uiteraard ook dezelfde vraag voor de LC Orange en de Monello White Light Polishing.
En ik kies bewust voor de DAP kit ipv alles los, dan heb ik voor hetzelfde geld in ieder geval extra pads en meteen een finishing pad.
Volgens mij staat er www.autopoetsbedrijfwinsum.nl onder je postings. En dan gaat het niet om de tijd.Anoniem: 235591 schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:53:
Het gaat niet om de tijd hé! Het gaat om het resultaat en met een Spiderpad en S3 krijg je dat echt wel voor elkaar.

Volgens mij zijn wie hier hobbymatig bezig toch? Met een rotary kun je idd sneller en gemakkelijker resultaat halen, maar het risico is ook veel groter dat je daarmee wat mis doet. Het is niet iets wat je koopt en eigenlijk zo mee kan werken.Ediejo schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:48:
[...]
Volgens mij staat er www.autopoetsbedrijfwinsum.nl onder je postings. En dan gaat het niet om de tijd.
Deze pads heb je nodig:
https://www.carclean.com/...-polishing-pad-135mm.html i.c.m. S3
en die Lake Country pad is nieuw in het assortiment. Zelf gebruik ik een iets andere en dan 6 inch. Maar het lijkt erop dat het hetzelfde is en die in combinatie met S30 voor het finishen.
Marketing heet dat. Iedereen zoekt iedereen op 'autopoetsbedrijf' en niet op zo zeer op 'cardeatailing'. Iets met zoekresultaten voor mijn site als je op Google zoekt.Ediejo schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:48:
[...]
Volgens mij staat er www.autopoetsbedrijfwinsum.nl onder je postings. En dan gaat het niet om de tijd.
Als je niet overtuigt bent van hoe ik het doe dan kan je het topic terugkijken en de diverse Tweakers vragen die al langs zijn geweest en nog komen. Ik detail auto's. Staat ook duidelijk op de site maar ik zie dat je graag picky bent. Geeft niet dat mag.
Jij hebt 100% gelijk kerel. Als ik jou was zou ik psychologie erbij gaan studeren. Aangezien je mij al kent na 3x wat zeggen. Maar alleen jij heb alle kennis en macht. Ik zal hier waarschijnlijk ook niks meer posten. Alleen nog jou wijze adviezen lezen.Anoniem: 235591 schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:07:
Marketing heet dat. Iedereen zoekt iedereen op 'autopoetsbedrijf' en niet op zo zeer op 'cardeatailing'. Iets met zoekresultaten voor mijn site als je op Google zoekt.
Als je niet overtuigt bent van hoe ik het doe dan kan je het topic terugkijken en de diverse Tweakers vragen die al langs zijn geweest en nog komen. Ik detail auto's. Staat ook duidelijk op de site maar ik zie dat je graag picky bent. Geeft niet dat mag.

Niet doen
[ Voor 20% gewijzigd door Ediejo op 15-04-2018 17:23 ]
Ik weet niet alles beter, nooit gezegd ook. Maar je beweringen kloppen gewoon niet.
@Ediejo Ik geloof je (op basis van wat ik gelezen heb en gezien heb op Youtube) direct dat een rotary sneller en misschien zelfs beter werkt dan een DAP. Ik ben echter een simpele amateur. Een rotary in mijn handen stoppen kan ook een hele dure hobby opleveren, namelijk mn auto moeten overspuiten. Dat vind ik echt teveel risico.
Met de DAP zal ik waarschijnlijk 2 dagen zoet zijn. Ik doe t gewoon paneel voor paneel, inclusief afplakken etc. Dus hele auto wassen, 1 paneel selecteren, eromheen afwassen, daarna dat paneel kleien, weer wassen, polijsten, finishen en in de wax zetten. Vast wat overkill en niet al te efficient, maar ook de kleinste kans op onherstelbare fouten op de hele auto. En ik begin gewoon met de bovenkant van mn kofferbak, lekker compact en snel resultaat (of niet natuurlijk).
En uiteraard kan ik m naar een pro brengen, zoals jij of @Anoniem: 235591, echter kost me dat tenminste net zoveel geld, misschien zelfs meer. Dat is zeker het geld waard, maar ik vind het zelf heerlijk ontspannend om gewoon een beetje met de auto bezig te zijn.
Deze week lekker weer. Maar probeer het niet in de zon te doen en zeker onder een afdak of zo. Ik zie weleens mensen polijsten midden op de straat. Ik heb het geluk een ruimte te hebben maar zou er niet aan moeten denken dat ik tijdens het polijsten een zandkorrel in mijn pad krijg.
Succes in ieder geval!
Ik heb een mooie beschutte plek, uit de zon en zonder al te veel mensen. En een afsluitbare kist voor tijdelijk wegleggen van de dap. Dus dat moet goedkomen.Anoniem: 235591 schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:27:
Deze week lekker weer. Maar probeer het niet in de zon te doen en zeker onder een afdak of zo. Ik zie weleens mensen polijsten midden op de straat. Ik heb het geluk een ruimte te hebben maar zou er niet aan moeten denken dat ik tijdens het polijsten een zandkorrel in mijn pad krijg.
Succes in ieder geval!
Op de Mazda 2 bouwjaar 2016 van mijn vriendin zijn er in het stuur heel wat lelijke krassen.
Iemand enig idee met welk product we dit wat kunnen voeden, of zoveel mogelijk kunnen laten verdwijnen, zonder dat het stuur een glijbaan wordt
Heb je eventueel een fotootje o.i.d.?? Maakt het voor ons heel wat makkelijker om advies te gevenAsomers schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:40:
Hallo
Op de Mazda 2 bouwjaar 2016 van mijn vriendin zijn er in het stuur heel wat lelijke krassen.
Iemand enig idee met welk product we dit wat kunnen voeden, of zoveel mogelijk kunnen laten verdwijnen, zonder dat het stuur een glijbaan wordt
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik zal er deze namiddag een laten maken en zet deze er deze avond oppwillemske schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:06:
[...]
Heb je eventueel een fotootje o.i.d.?? Maakt het voor ons heel wat makkelijker om advies te geven
pwillemske schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:06:
[...]
Heb je eventueel een fotootje o.i.d.?? Maakt het voor ons heel wat makkelijker om advies te geven
Bij deze, in onderstaande link een foto van de krassenpwillemske schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:06:
[...]
https://ibb.co/e0gHE7
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Zullen eens kijken om lederverf aan te schaffen, als het maar een beetje kan weggestoken worden
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Bijvoorbeeld:
De Bear Force
De Katjasky
De MJJC
De AutoCare
Van de laatste kan ik de nozzle in ieder geval zien en die lijkt erg op bijvoorbeeld die van AutoBrite.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Formerly known as Ragdoll
Maar, hoe krijg je die rommel eraf? Op internet lees ik de meest maffe dingen, van even met een gummetje eroverheen, tot dat je beter gewoon het helemaal kan overspuiten "want de chemicaliën vreten zich in!".
Even een brakke foto ervan:

Op de deur rechts zitten ook nog wat van dit soort vlekken, maar dat zijn wat vinger afdrukken.
We hebben zo'n Lidl/Aldi polisher hier rondslingeren, geen DAP, maar is daar wat mee te beginnen, of moet ie toch echt naar iemand die weet wat ie doet?
People as things, that’s where it starts.
15 ml? Tering wat veel. Ik doe op een hele emmer gewoon één kort kneepje in het flesje.pwillemske schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:56:
Ik heb zelf ook BTBM en ik gebruik ongeveer 15ml op 13 liter (warm) water. Dit werkt voor mij perfect. Het flesje zelf geeft ook 1:800 aan, dus klopt aardig.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je wat Commandant hebt liggen en een microvezeldoekje dan kan je het er wwel mee weg krijgen. Ik polijst het altijd even weg met een machine maar zo zou het ook moeten lukken.
Ik zou het wel willen proberen maar ben bang dat het een hoop geld kost, een teleurstelling wordt en ik dan alsnog machinaal moet regelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb toch een aantal plekken van een paar centimeter die ik zou willen verbeteren. Maar ben ergens bang dat het zeuren wordt.Anoniem: 235591 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:02:
@Gonadan voor kleine plekjes zoals die handjes kan je prima met de hand wat wegwerken. Maar een paneel of een volledige auto doe ik niet. Dat gaat machinaal.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zal morgen nog eens van dichtbij kijken en zien wat ik daarvoor moet aanschaffen.Anoniem: 235591 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:05:
Gewoon doen. Als het alsnog niets is geworden kan je een stapje de ladder op en het machinaal doen.
Toch een aantal dingetjes gebeurd de afgelopen twee jaar die slecht zijn voor de lak.
• vrouwlief laat fiets tegen de auto vallen, matte kras
• bumper heeft iets geschampt, zie je wel wat wit door volgens mij. Nog steeds discussie wie dat gedaan heeft.
• lantaarnpaal geraakt op de achterkant, soort van grijzige vegen op de lak. Voornamelijk goed te zien als het droog is.
• krasje op de deur van één of andere tokkie op een parkeerplaats of zo
• plus een kuub steenslag waar ik de hoop voor heb opgegeven. De saté prikker methode kost me tweeëneenhalf jaar.
Nee, ik wil geen cactus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zal eens proberen wat foto's te maken. De lak is wel vrij hard vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een Karcher K4 en die is best getest door de Consumentenbond. Nu 5 jaar garantie er bij. Grmbl ik niet want vorig jaar zomer gekochtMartijnAbel schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:56:
Ik wil heel erg graag de auto foamen en naspuiten met een hogedrukreiniger, maar heb helaas geen wateraansluiting dichtbij. Jullie nog tips voor een zelfaanzuigende HD reiniger? Moet niet bakken met geld kosten
Die is zelfaanzuigend dus? Kon het nergens in de handleiding terugvinden of ik ben blind hahaPcDealer schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:52:
[...]
Ik heb een Karcher K4 en die is best getest door de Consumentenbond. Nu 5 jaar garantie er bij. Grmbl ik niet want vorig jaar zomer gekocht
https://s1.kaercher-media.../1.324-103.0_PI_nl_NL.pdfMartijnAbel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:18:
[...]
Die is zelfaanzuigend dus? Kon het nergens in de handleiding terugvinden of ik ben blind haha
Uit de handleiding voor de K4:MartijnAbel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:18:
[...]
Die is zelfaanzuigend dus? Kon het nergens in de handleiding terugvinden of ik ben blind haha
Je hebt dus wel een extra slang nodig.Deze hogedrukreiniger is met de KÄRCHER-zuigslang met terugslagklep (speciale toebehoren, bestelnr. 2.643-100) geschikt voor het aanzuigen van oppervlaktewater bv. uit regentonnen of vijvers (max. aanzuighoogte zie technische gegevens).
Instructie: Bij het zuigbedrijf is de koppeling voor de wateraansluiting niet nodig.
- Zuigslang met water vullen.
- Zuigslang op de wateraansluiting van het apparaat schroeven en in een waterbron (bijvoorbeeld regenton) hangen.
* deepbass909 heeft een K4 Home Control
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
In mijn vaktermen technisch beter weten toch?
Ik ken het nog van de carclean basis DAP cursus, die knijpt die fles zo ongeveer leeg op de pad en begint te smeren.
Dacht dat het een vereiste was in dit topic.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Meestal maak ik de auto schoon in een garagebox, dan neem ik zelf 2 emmers mee...
En meestal gebruik ik ook de optie wax van de garagebox.. en daarna afspoelen.
Dan merk je wel dat alles gladder is ....
Hoe lang moet je hier mee wachten dan?
Vraag het eventjes aan de spuiter/garage waar ie is gespoten. Bij mijn spuiter kon ik na een dag al wassen, polijsten was niet aangeraden omdat de lak ongeveer na 3 maanden pas écht uitgehard wasAggressor schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:48:
Misschien een stomme vraag, maar als je auto(bumper) gespoten is.. hoe lang moet je dan wachten voor je kunt wassen?
Meestal maak ik de auto schoon in een garagebox, dan neem ik zelf 2 emmers mee...
En meestal gebruik ik ook de optie wax van de garagebox.. en daarna afspoelen.
Dan merk je wel dat alles gladder is ....
Hoe lang moet je hier mee wachten dan?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
ja polijsten doe ik ook nooit ...pwillemske schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:01:
[...]
Vraag het eventjes aan de spuiter/garage waar ie is gespoten. Bij mijn spuiter kon ik na een dag al wassen, polijsten was niet aangeraden omdat de lak ongeveer na 3 maanden pas écht uitgehard was
Maar de optie "wax" in de garage box.. dit spuit je met een hogedruk eroverheen ...
hier moet je ook 3 maanden mee wachten?
Nee dat denk ik niet, zolang je maar niet heel dicht bij de lak gaat zitten kan het wel wat hebben. Anders mocht je er ook niet mee rijden als het nog zo zacht als boter isAggressor schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:05:
[...]
ja polijsten doe ik ook nooit ...
Maar de optie "wax" in de garage box.. dit spuit je met een hogedruk eroverheen ...
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Lage druk dus.Aggressor schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:05:
[...]
Wax hoor je niet uit de spuitlans van de wasbox te nemen, maar een eigen wax die je handmatig aanbrengt.Aggressor schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:05:
[...]
ja polijsten doe ik ook nooit ...
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
[ Voor 5% gewijzigd door Tomskii5 op 27-04-2018 09:48 ]
Foamer is misschien niet de beste tool ervoor. Je kan ook bij de Welkoop oid een onkruidsproeier kopen en die vullen met water en APC. De lans geeft je ook meer mogelijkheden om langs je wielen te komen.Tomskii5 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:09:
Vermoedelijk een domme vraag maar kan ik een IK hand foamer gebruiken om bvb APC op een makkelijke manier in mijn wielkasten te spuiten (bijvoorbeeld?)
ik heb de zoekfunctie hier even gebruikt maar kan niet meteen een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik zoek in de toekomst mijn auto eerst te foamen en nadien te poetsen.
Ik gebruik de meguiars wash & wax als zeep, ik wou deze ook te gebruiken als foam.
Nu lees ik her en der dat als je je wagen foamt dat deze de wax/sealant volledig verwijderd.
Ik kan dit aannemen als je de foam van de carwash gebruikt maar als ik mijn zeep gebruik als foam zal dit toch niet zo zijn?
Anders ga ik maar lekker niet aan de foam.
Sorry, laat op de avond. Het zal de vermoeidheid zijn.Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:27:
@Tomskii5
Die zin krijg ik niet helemaal mee.
Ik heb thuis naast mijn foam lance ook een IK (het merk) hand foamer. Ik vroeg me af of je APC op die manier ook kan verstuiven of dat ik toch beter een vernevelaar (zoals iemand anders reeds aangaf) aankoop voor dat soort dingen :-)
Ook niet te lezen. Grammatica...blubbers schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:30:
Ik zoek in de toekomst mijn auto eerst te foamen en nadien te poetsen.
Ik gebruik de meguiars wash & wax als zeep, ik wou deze ook te gebruiken als foam.
Nu lees ik her en der dat als je je wagen foamt dat deze de wax/sealant volledig verwijderd.
Ik kan dit aannemen als je de foam van de carwash gebruikt maar als ik mijn zeep gebruik als foam zal dit toch niet zo zijn?
Anders ga ik maar lekker niet aan de foam.

Of de foam de beschermende laag weghaalt staat bij de eigenschappen beschreven van het product.
Als je wilt foamen, gebruik je een middel dat daarvoor bedoelt is. wash is om te wassen niet om te foamen.
Voor een APC gebruik ik zelf een pompverstuiver. Ook wel plantenspuit genoemdTomskii5 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:49:
[...]
Sorry, laat op de avond. Het zal de vermoeidheid zijn.
Ik heb thuis naast mijn foam lance ook een IK (het merk) hand foamer. Ik vroeg me af of je APC op die manier ook kan verstuiven of dat ik toch beter een vernevelaar (zoals iemand anders reeds aangaf) aankoop voor dat soort dingen :-)
Moo, I say.
Glascoating erop en niet door de wasstraat trekken, maar met een washandschoen en twee emmertjes wassen. Bumperkleven ook niet doenstervis schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:13:
Wat is jullie advies wat betreft het onderhouden van een gloednieuwe auto?
¯\_(ツ)_/¯
Helemaal mee eens. Glascoating erop voor langdurige bescherming (Kies voor een goed product met garantie, niet de eerste beste goedkope oplossing) en dan inderdaad washandschoen, 2 emmers, waarvan 1 met gridguard en dan van boven naar beneden wassen. Voor de velgen is er ook coating. Voordat je velgen gaat wassen, kan je deze ontdoen van remstofdeeltjes met Aluduivel of vergelijkbare de-ironizer.BoltYes schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:03:
[...]
Glascoating erop en niet door de wasstraat trekken, maar met een washandschoen en twee emmertjes wassen. Bumperkleven ook niet doen
Voordeel van een glascoating is dat je geen wax meer nodig hebt en je bij het detailen in principe je hele auto kan afnemen met glasreiniger. Waxen is vaak niet eens mogelijk op een glascoating, gaat vaak vlekken, omdat de wax geen hechtbasis heeft op de coating. Andere detailer die in mijn situatie goed werkt met een glascoating is Speedwipe van Chemical Guys. Ruikt ook nog eens goed.
Ik zal eens rondneuzen voor een glascoating.BoltYes schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:03:
[...]
Glascoating erop en niet door de wasstraat trekken, maar met een washandschoen en twee emmertjes wassen. Bumperkleven ook niet doen
Een glascoating is toch enkel en alleen voor het glas? De rest van de auto zal toch met iets anders behandeld moeten worden?thunder8 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 07:54:
[...]
Helemaal mee eens. Glascoating erop voor langdurige bescherming (Kies voor een goed product met garantie, niet de eerste beste goedkope oplossing) en dan inderdaad washandschoen, 2 emmers, waarvan 1 met gridguard en dan van boven naar beneden wassen. Voor de velgen is er ook coating. Voordat je velgen gaat wassen, kan je deze ontdoen van remstofdeeltjes met Aluduivel of vergelijkbare de-ironizer.
Voordeel van een glascoating is dat je geen wax meer nodig hebt en je bij het detailen in principe je hele auto kan afnemen met glasreiniger. Waxen is vaak niet eens mogelijk op een glascoating, gaat vaak vlekken, omdat de wax geen hechtbasis heeft op de coating. Andere detailer die in mijn situatie goed werkt met een glascoating is Speedwipe van Chemical Guys. Ruikt ook nog eens goed.
Ik zie het al, je bedoelt zoiets als een N-XTC behandeling? Zouden jullie dit ook laten doen bij een lease auto?
[ Voor 3% gewijzigd door stervis op 28-04-2018 10:31 ]
Moo, I say.
Glascoating is inderdaad niet de juiste term. Het is eigenlijk glas-keramiek of vol keramiek coating en is bedoelt voor je lak. N-XTC, IGL Kenzo, Opti-Coat Pro(+) zijn wel de topproducten die ik ken. Ik heb zelf de IGL Kenzo destijds laten plaatsen en ben van plan dit jaar de Opti-Coat Pro+ erop te laten zetten, omdat de Kenzo nu na 3 jaar minder wordt. De Pro+ van Opti-Coat zou 5-7 jaar moeten houden.stervis schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:26:
[...]
Ik zal eens rondneuzen voor een glascoating.
[...]
Een glascoating is toch enkel en alleen voor het glas? De rest van de auto zal toch met iets anders behandeld moeten worden?
Ik zie het al, je bedoelt zoiets als een N-XTC behandeling? Zouden jullie dit ook laten doen bij een lease auto?
Persoonlijk zou ik het niet snel bij een Lease auto doen, maar aan de andere kant zijn de meeste coatings ook maar 2-3 jaar gegarandeerd qua werking. Dan lever je de auto in met een aflopende coating.
Wassen met een coating is super, want de meeste coatings hebben een hydrofobische werking. Water loopt dan supermakkelijk van je auto af en is meer sheeting dan pearling.
Ik kwam twee soorten tegen: Die van Automat Emmen (Motip?) Standox
https://www.automatemmen....821a-nero-fuoco-metallic/
En die van Fonteyn spot repair.. (Color extreme) Nexa
https://spotrepair-fontey...t/autolak-spuitbus-kleur/
Is er een groot verschil tussen deze twee? Heeft iemand toevallig ervaring met beide?
thnx!
Ditmaal een Fiat 500, vaak door de wasstraat gegaan en dit was ook goed te zien...
2 staps gepolijst met Menzerna 400 en 3500, vervolgens ontvet en eco shield glascoating aangebracht.

[ Voor 6% gewijzigd door Jestar076 op 30-04-2018 07:43 ]
Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Goede shampoo, washandschoen, velgencleaner, microvezel droogdoek gekocht etc. Als dat allemaal naar wens gaat zet ik hem de volgende keer ook in de was.
Tesla is helemaal boterzacht. Echter bij Audi is de lak knetterhard. Mijn voormalige professionele detailer zei tegen mij: Als ik begin met de polijstpasta en pad voor een Audi op jouw Abarth, trek ik in 1 pass al je lak eraf. Terwijl bij de Audi nat schuren vaak nog eerst een mogelijkheid is.Joopieboy schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:53:
Mja bij meer merken zie je dat wel hoor, al is het even 'erlangs' lopen dan heb je zo de krassen erin staan. Lakken zal ook alleen erg dun en fragiel, enorm gevoelig voor steenslag ook. Best zonde.
Mijn IS350 zit ook veel beter in de lak dan de CT200h van mijn vriendin, terwijl die van mij 5 jaar ouder is en 2x zoveel kilometers heeft gedraaid.KnoxNL schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:49:
Ik heb sinds een week een Lexus IS250, 2e hands. Ziet er uit alsof mijn voorganger er voor gezorgd heeft alsof het zijn kindje was. Ga hem dadelijk voor het eerst maar eens wassen.
Goede shampoo, washandschoen, velgencleaner, microvezel droogdoek gekocht etc. Als dat allemaal naar wens gaat zet ik hem de volgende keer ook in de was.
Wassen doe ik altijd in de wasbox met washandschoen en de hulp van de hogedrukreiniger. Binnenkort ga ik die van mij nog in de sealant zetten, maar eerst wat kleine plekjes aanpakken.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Overdrijven is ook een vak. Duitste lakken zijn over het algemeen, let op: algemeen, hard.thunder8 schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:49:
[...]
Tesla is helemaal boterzacht. Echter bij Audi is de lak knetterhard. Mijn voormalige professionele detailer zei tegen mij: Als ik begin met de polijstpasta en pad voor een Audi op jouw Abarth, trek ik in 1 pass al je lak eraf. Terwijl bij de Audi nat schuren vaak nog eerst een mogelijkheid is.
Vroeger was alles beterMetalfreak schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:11:
[...]
Mijn IS350 zit ook veel beter in de lak dan de CT200h van mijn vriendin, terwijl die van mij 5 jaar ouder is en 2x zoveel kilometers heeft gedraaid.
Wassen doe ik altijd in de wasbox met washandschoen en de hulp van de hogedrukreiniger. Binnenkort ga ik die van mij nog in de sealant zetten, maar eerst wat kleine plekjes aanpakken.
Ik wil op termijn ook wel wat plekjes aanpakken, als ik daar meer verstand van heb. Ik lees hier stilletjes mee.
Hij heeft nu eenmaal een paar plekjes die normaal zijn voor een auto van 12 jaar oud met 100.000 km erop, maar verder ziet hij er echt goed uit. Misschien kan ik van jouw ervaringen leren.
Mijne is standaard zilver, jouwe ook?
Nee, parelmoer witKnoxNL schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:40:
[...]
Vroeger was alles beter![]()
Ik wil op termijn ook wel wat plekjes aanpakken, als ik daar meer verstand van heb. Ik lees hier stilletjes mee.
Hij heeft nu eenmaal een paar plekjes die normaal zijn voor een auto van 12 jaar oud met 100.000 km erop, maar verder ziet hij er echt goed uit. Misschien kan ik van jouw ervaringen leren.
Mijne is standaard zilver, jouwe ook?
Dat noemt men beeldspraak @Anoniem: 235591 , moet je niet te letterlijk nemen.Anoniem: 235591 schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:21:
[...]
Overdrijven is ook een vak. Duitste lakken zijn over het algemeen, let op: algemeen, hard.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vandaag een CT200H ter inspectie gehad, de lak is inderdaad héél zacht...Metalfreak schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:11:
[...]
Mijn IS350 zit ook veel beter in de lak dan de CT200h van mijn vriendin, terwijl die van mij 5 jaar ouder is en 2x zoveel kilometers heeft gedraaid.

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow
Ja, I know, vriendin had met een schoon papieren zakdoekje en wat water vogelpoep verwijderd op de motorkap: duidelijk zichtbare krassenJestar076 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:25:
[...]
Vandaag een CT200H ter inspectie gehad, de lak is inderdaad héél zacht...

En zo heeft de hele auto wat plekken her en der. Binnenkort dus eens met de nieuwe polisher aan de slag, geen echte DAP, maar een veel goedkopere kloon
[ Voor 11% gewijzigd door Metalfreak op 02-05-2018 08:05 ]
Wat je van ver haalt......KnoxNL schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:49:
Ik heb sinds een week een Lexus IS250, 2e hands. Ziet er uit alsof mijn voorganger er voor gezorgd heeft alsof het zijn kindje was. Ga hem dadelijk voor het eerst maar eens wassen.
Goed bezig
Had je beter in Duitsland kunnen kopen
Neemt niet weg dat mijn beide Duitsers ook krasjes hebben.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Ik zie door de bomen t bos niet meer.. 500 verschillende producten
Ook hier verschillen de meningen..
Maar weet iemand wat de beste producten zijn om je bumperstukken, raamrubbers en vinyl stukjes (exterieur) weer mooi zwart te krijgen?
En t liefst iets dat langdurig blijft, ipv na 2 wasbeurten weer eraf is..
Het betreft een Alfa 156. Matreriaal weet ik zo niet, maar het gaat ook om de kentekenhouder en het rooster onder de voorruit etc. (Die zijn erg wit/lichtgrijs uitgeslagen)
Mensen hebben het er ook over om eerst de onderdelen op te warmen met een warmtepistool en dan pas te doen, zodat het er beter in trekt.. Klopt dit?
Thnx!
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]