Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 66 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
Scrtz schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:05:
Ik moet ook maar eens zo’n XXL microvezeldoek fixen, parelmoer zwarte lak is echt een ramp en zo snel vies.. een regenbuitje en weer allemaal dat ‘sahara’zand erop etc

Zijn er nog veel verschillen op gebied van velgenreiniger? Ik werk bij Heuts en krijg daar korting maar die hebben alleen de standaard merken zoals Valma, turtle wax en meguiars. Zijn dat eigenlijk wel een beetje goede merken? Want ik hoor en lees daar van de echte detailling kenners eigenlijk nooit wat van.
Ik zou even goed kijken, de velg"reiniger" die paars uitslaat reageerd alleen op remstof, vaak ook een stuk duurder.

Wellicht kom je met een velghandschoen/doek al een eind, wil je zo goed als non touch je velgen schoon krijgen... Dan ga je richting alkaline reinigers.

Dan ga je richting zo iets:

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Daniel36 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:53:
Nog steeds een mooi glimmende auto, alleen jammer dat vrouwlief vandaag een stoeprand heeft gepakt met de lichtmetalen velg rechts voor... -O-
Ik doe ook mee maar dan linksvoor, was aan het opletten dat ik de bouwcontainer achter me niet raakte. En dan net te dicht langs de net iets te hoge stoeprand. }:|

Oh nee wacht, ik niet, mijn vrouw, mijn vrouw natuurlijk. :P Goed dat mijn vriendin het niet weet. :Y)

Gelukkig had de vorige eigenaar ze al goed geraakt dus een krasje meer of minder.... Maar toch.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Oops

[ Voor 98% gewijzigd door Flagg op 18-06-2017 23:18 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20

Daniel36

vernieuwde formule

Enige velgje van de vier zonder kras...
I rest my case.
Van de zomer alle vier maar laten repareren en coaten in Tsjechië denk ik *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vrouw rijles geven is ook een optie?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Dat is voor de toekomst handig, maar daar gaan de beschadigingen niet mee weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 18:29

Metalfreak

Hoije woh!

Scrtz schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:05:
Ik moet ook maar eens zo’n XXL microvezeldoek fixen, parelmoer zwarte lak is echt een ramp en zo snel vies.. een regenbuitje en weer allemaal dat ‘sahara’zand erop etc

Zijn er nog veel verschillen op gebied van velgenreiniger? Ik werk bij Heuts en krijg daar korting maar die hebben alleen de standaard merken zoals Valma, turtle wax en meguiars. Zijn dat eigenlijk wel een beetje goede merken? Want ik hoor en lees daar van de echte detailling kenners eigenlijk nooit wat van.
Meguiar's zou ik niet bepaald onder het "standaardspul" willen scharen, dat is over het algemeen toch wel kwaliteit.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Maar voor het geld gaat het nergens over. Je kan met veel andere producten veel betere resultaten halen met langere standtijd voor minder geld. Alleen bij dat soort merken zit niet zo een hele marketingmachine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Metalfreak schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:07:
[...]

Meguiar's zou ik niet bepaald onder het "standaardspul" willen scharen, dat is over het algemeen toch wel kwaliteit.
Als je de detailguru's moet geloven is het spul veel te duur voor wat je er voor krijgt, en zoals @Joopieboy ook al zegt die marketingmachine moet ook betaald worden natuurlijk. :) Maar het is wel het bekendste merk en volgtens mij ook het eerste merk dat echt die markt aanboorde, toen ik ging kijken ging ik ook eerst naar meguiars zoeken.

In acht nemend dat de echte "kenners" natuurlijk spullen die redelijk mainstream en bekend zijn bij voorbaat al niet zo goed vinden. De obscure merken die alleen bekend zijn bij de inner circle zijn uiteraard een stuk beter. ;)

Dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 19-06-2017 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mwow obscure merken, maar bij de standaard automaterialenzaken is het vaak al heel wat dat er meguiars staat. Maar zo spannend zijn merken zoals Poorboys, Collinite, Dodo Juice etc niet. Online ook zeer goed te verkrijgen. :)

Meguiars is een beetje het mainstream populaire merk, beetje vergelijkbaar zoals Monello van de beginnende poetsers. Dat spul is écht foolproof. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 13:07

Arfman

Drome!

Meguiar's heeft ook de Professionele lijn hoor, dat spul wat je alleen in gallonverpakkingen kunt kopen. Ik doe al 5 jaar met mijn Hyper Wash, net zoals Wheel Cleaner en APC :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

Schadeherstellers... doorgaans geef ik aan "niet wassen" maar ja, ze kunnen moeilijk een smerige auto herstellen. Maar waarom ze de boel dan weer moeten wassen met gare borstels of wat dan ook? Eén groot swirl festijn en op de motorkap zitten zelfs plekken waarvan ik me afvraag of ze nog weg te polijsten zijn. Zal eens kijken of ik een foto kan schieten.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had laatst ook (helaas) mijn auto moeten wegbrengen naar een schadehersteller. Daar hebben ze wel twee wassers in dienst die de auto wassen. Ipv een wasstraat.

Mijn auto kwam er dan ook swirlloos terug (gelukkig).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Hier is het ook met de hand gedaan, maar blijkbaar met troep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Auto staat in de modesta en zaterdagavond voor het eerst met 'Revita' gewassen. Wat een ultragoede shampoo is dat zeg!:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19225048_1398537760225338_2445639684004378928_n.jpg?oh=042b2d38c7638c4add54d928edb4cdcd&oe=59C92643

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Joopieboy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:26:
Mwow obscure merken, maar bij de standaard automaterialenzaken is het vaak al heel wat dat er meguiars staat. Maar zo spannend zijn merken zoals Poorboys, Collinite, Dodo Juice etc niet. Online ook zeer goed te verkrijgen. :)

Meguiars is een beetje het mainstream populaire merk, beetje vergelijkbaar zoals Monello van de beginnende poetsers. Dat spul is écht foolproof. :D
Monello is gewoon de zelfontworpen lijn van Carclean ;). Spullen zijn op bepaalde manieren gewoon prima te noemen als je geen professional bent. Ik krijg inmiddels al mijn spullen van een professionele poetser maar aangezien ik maar 4 auto's poets merk ik de verschillen tussen die shampoo's niet zo goed. Ik moet wel zeggen dat ik Born2BeMild van Dodo Juice samen met Revita met afstand de beste vind. Meguiars (die oranje) heb ik vroeger ook gehad en Poorboys vond ik helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Typhone schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:13:
[...]

Monello is gewoon de zelfontworpen lijn van Carclean ;). Spullen zijn op bepaalde manieren gewoon prima te noemen als je geen professional bent. Ik krijg inmiddels al mijn spullen van een professionele poetser maar aangezien ik maar 4 auto's poets merk ik de verschillen tussen die shampoo's niet zo goed. Ik moet wel zeggen dat ik Born2BeMild van Dodo Juice samen met Revita met afstand de beste vind. Meguiars (die oranje) heb ik vroeger ook gehad en Poorboys vond ik helemaal niks.
Als beginnend poetsert moest ik wel ff lachen na het Googelen van alleen Revita, autoshampoo eraan toevoegen werkt beter!
Plus: dat is een prachtig glimmende BMW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Daniel36 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:05:
[...]

Als beginnend poetsert moest ik wel ff lachen na het Googelen van alleen Revita, autoshampoo eraan toevoegen werkt beter!
Plus: dat is een prachtig glimmende BMW!
Hehehe, ja het betreft deze shampoo:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/s851x315/19149282_1398497606896020_4722692698189159750_n.jpg?oh=a65254beb51bbe3310d5e0b139694ac4&oe=59D5342A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Wel "balen" trouwens: het is prachtig was/poets-weer want vrij koel en bewolkt, de auto staat thuis want vrouw vrij vandaag en hij is inderdaad wel vies van de muggen, vogelpoep en Sahara-zand...heb me alleen voorgenomen even niet te wassen (vorige keer is vijf dagen geleden!) en heb andere dingen te doen.
Hoezo een First World Problem?
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Vrij koel en bewolkt? :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/weer/actueel-weer/temperatuur.png

27.5C hier. Overigens zou mijn beste autoshampoo een kettingzaag zijn. Een soort bruinige harsachtige vlekken landt elke dag op de auto's samen met gelige 'zonachtige' spots, lijkend op stuifmeel. Wat een irritante sh*t is dat toch elke keer. Maar een paar keer bij wijze van test een laken neergelegd (wit) maar nooit die vlekken erop (!?). Dus of het de boom naast ons huis is waag ik dan ook weer te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Typhone schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:32:
Vrij koel en bewolkt? :P

[afbeelding]

27.5C hier. Overigens zou mijn beste autoshampoo een kettingzaag zijn. Een soort bruinige harsachtige vlekken landt elke dag op de auto's samen met gelige 'zonachtige' spots, lijkend op stuifmeel. Wat een irritante sh*t is dat toch elke keer. Maar een paar keer bij wijze van test een laken neergelegd (wit) maar nooit die vlekken erop (!?). Dus of het de boom naast ons huis is waag ik dan ook weer te betwijfelen.
hahaha, ik zit aan de kop van de Afsluitdijk in Friesland, 22,5 en bewolkt dus hier.
En jij ben een Brabo danwel Limbo dus.
d:)b

Bomen heb ik hier niet, wel veel muggen want we hebben veel water.
En schijtende meeuwen... :'(

Ik heb trouwens wel gemerkt dat de lak van mijn auto goed bestand is tegen vogelkak gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Daniel36 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:39:
[...]

Ik heb trouwens wel gemerkt dat de lak van mijn auto goed bestand is tegen vogelkak gelukkig.
Hehe, die meeuwen gelukkig niet hier _/-\o_
Bomen des te meer....
Ik heb zaterdag overigens andere washmitts gebruikt (Microfiber Guys) en die waren overigens best wel prettig om mee te werken. Al blijft de Meguiars washmitt ook altijd erg prettig in gebruik.

Van origine noch brabo, noch limbo maar qua accent Brabants ja en woonachtig in die regio ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door Typhone op 20-06-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20:01
Klanten werven mag niet hier op het forum, maar mag ik wel vragen of iemand me een DM wil sturen als deze tegen vergoeding mijn auto wil detailen in de omgeving Amersfoort? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 13:39

TMV

Ik heb een tijdje geleden de auto laten poetsen via mijn garagebedrijf, die dit weer hebben uitbesteed bij een bij hen bekend poetsbedrijf waar ze er ook een teflon behandeling bij hebben gedaan (zwart metallic lak). In eerste instantie zag alles er netjes uit. Nu spuit ik gisteren de auto even af (zat vol met stof van Graspop) in een wasbox met zeepwater en daarna met demiwater (niet echt gewassen), ik kom thuis, parkeer de auto in de volle zon en toen viel me opeens de lak op. Helemaal vol met poetsmachinebanen.. :X Je kunt gewoon letterlijk zien hoe ze de auto hebben gepoetst! Dit is alleen maar zichtbaar bij volle zon, maar dan nog..

Ik ga eerst kijken of ik het via de poetser opgelost krijg, maar als dat niet het geval is, hoe kan ik de lak weer netjes krijgen? Iemand tips? Ik heb vroeger jaren lang auto's gepoetst maar ik ben er al veel te lang uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 06:46
TMV schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:16:
Ik heb een tijdje geleden de auto laten poetsen via mijn garagebedrijf, die dit weer hebben uitbesteed bij een bij hen bekend poetsbedrijf waar ze er ook een teflon behandeling bij hebben gedaan (zwart metallic lak). In eerste instantie zag alles er netjes uit. Nu spuit ik gisteren de auto even af (zat vol met stof van Graspop) in een wasbox met zeepwater en daarna met demiwater (niet echt gewassen), ik kom thuis, parkeer de auto in de volle zon en toen viel me opeens de lak op. Helemaal vol met poetsmachinebanen.. :X Je kunt gewoon letterlijk zien hoe ze de auto hebben gepoetst! Dit is alleen maar zichtbaar bij volle zon, maar dan nog..

Ik ga eerst kijken of ik het via de poetser opgelost krijg, maar als dat niet het geval is, hoe kan ik de lak weer netjes krijgen? Iemand tips? Ik heb vroeger jaren lang auto's gepoetst maar ik ben er al veel te lang uit :P
Met polijsten kun je volgens mij dit wel weg krijgen. Bij mij is het in ieder geval weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

TMV schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:16:
Als ze de lak de eerste keer verprutsen gaan ze dat de 2e keer ook doen. Offerte opvragen bij een echte detailer en deze laten vergoeden door die eerste poetser aka aap-met-rotary-en-wolletje.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

@TMV

Jazeker, polijsten is het devies. Heerlijk poetsbedrijf overigens...NOT.
Apart dat ze nog bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:07
Binnenkort krijg ik mijn eerste nieuwe auto. Ik ben van plan dit keer goed voor de auto te zorgen. Dit begint natuurlijk aan de kant die te natuur zal moeten trotseren, de buitenkant.

De afgelopen jaren heb ik alleen de krasstraat gebruikt om de auto te 'poetsen'. Hier wil ik verandering in gaan brengen. Tijd dus om e.e.a. aan te gaan schaffen! Hier loopt ik een beetje tegen de grote hoeveelheid aan opties en spullen aan. Na e.e.a. te hebben gelezen in dit topic heb ik wat spullen geselecteerd.

Mijn grootste twijfel is over de doeken. Ik heb in het verleden een witte auto gehad, de nieuwe wordt ook wit, en daar heb ik een keer last gehad van een blauwe waas welke was achtergelaten door een blauwe microvezel doek. Wat is jullie ervaring, is die kans nog altijd groot. Of was dat gewoon pech?

Kunnen jullie mij nog een beetje in de goede richting sturen?

Shoplist tot nu toe:

- Meguiars - NXT Generation Car Wash Shampoo
- Soft99 - Fusso Coat Wax & Glaco Q Voordeelset - Light Edition
- Grit Guard - Emmer 13 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
- Grit Guard - Grit Guard - Rood
- Monello - Thick Mitt
- Dodo Juice - Basics of Bling Drying Towel - 60x60cm
- Monello - Senza Bordi Edgeless Towel - 45x45cm
- Microfiber Madness - Cloudbuster Glass Towel - 40x40cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:27
Ik denk dat de doek zelf niet een blauwe waas achter laat, hooguit wat pluisjes als het om een slechte doek gaat. Meestal een keer wassen (zonder wasverzachter!!) en de pluisjes zijn weg. Als het om een waas gaat van de je wax/shampoo dan heb je vermoedelijk teveel product gebruikt (less = more) en wellicht icm een slechte doek. De genoemde doeken in jouw lijstje zullen dat niet van zich zelf doen iig.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 10-10 08:28

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb besloten om mijn voertuigen ('05 Alfa Romeo 156, , '84 Alfa Romeo Spider en '01 Aprilia Caponord) ook maar eens fatsoenlijk te gaan wassen.

Aangezien ik dit normaal bijna nooit doe mis ik wat basiskennis, wat doen jullie bijvoorbeeld met de sponsen/doeken na/tijdens het wassen? 'Gewoon' vuil van het bodywork spoel je er simpelweg weer uit, maar vette bende zoals rond het motorblok van de Spider en vooral het achtwiel van de Aprilia (kettingvet...) krijg ik niet meer uit de spons. Spoelen jullie zoiets nog uit met hulp ergens van, of is dat gewoon een kwestie van goedkope sponzen gebruiken die je na één keer gebruiken wegmikt?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Voor motorblok e.d. gebruik ik aparte doeken die ik apart bewaar, en als ze echt te ranzig worden gaan ze weg. Dat zijn dus die 0,50 cent Action doekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 11:08

BoltYes

This is the Way

In ieder geval nooit velgendoeken voor je lak gebruiken. Ik heb een aparte was emmer met eigen washmit en borstels voor de velgen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik mik de velgborstels nog wel eens in een emmer met heet water en wat dreft/allesreiniger op citroenbasis. Maar idd aparte spullen voor velgen en achterbrug. :) Ook heb ik een aparte washmitt voor de auto en de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Met slim en slim hierboven :Y

Plus: Goede smaak! Vooral de Spider is een favo van mij d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:07
renzo4000 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:39:
Ik denk dat de doek zelf niet een blauwe waas achter laat, hooguit wat pluisjes als het om een slechte doek gaat. Meestal een keer wassen (zonder wasverzachter!!) en de pluisjes zijn weg. Als het om een waas gaat van de je wax/shampoo dan heb je vermoedelijk teveel product gebruikt (less = more) en wellicht icm een slechte doek. De genoemde doeken in jouw lijstje zullen dat niet van zich zelf doen iig.
Thnx! Dan waren het hele kleine blauwe pluisjes die achter bleven op de auto. Maar ik zal de doeken inderdaad eerst wassen voor ik ze ga gebruiken.

Ben ik nog iets op mijn kostbare lijstje vergeten? Of zijn er betere producten voor een vergelijkbare prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
MadDonkey schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:05:
[...]
Ben ik nog iets op mijn kostbare lijstje vergeten? Of zijn er betere producten voor een vergelijkbare prijs?
Hier heeft iemand de moeite genomen om het een en ander te typen. Oa welke producten je kunt kopen. https://forum.carclean.co...15-update-geplaatst.4266/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
Iemand wat tips om de befaamde Fusso wax (Soft99 Fusso Coat Dark Wax 12 Months) aan te brengen? Ik lees tal van horrorverhalen over hoe moeilijk het is om die wax uit te poetsen.

Wat doe ik het best? Paneel per paneel? En iedere keer 10 minuten timen?
Gaat om een splinternieuwe Opel Corsa, dus niet bepaald een grote wagen.

[ Voor 12% gewijzigd door SanderH_ op 04-07-2017 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb ik je dat al eens eerder verteld, zeker in het topic. Paneel voor paneel en zo dun mogelijk opbrengen. Uitlaten harden ongeveer 10 tot 15 minuten en dan rustig uitpoetsen. Bekijk per paneel in hoeverre je het al kan uitpoetsen. Belangrijkste is niet teveel aanbrengen want pas dan krijg je spierballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
En hoe pak jij dit praktisch aan? Met welk paneel begin je bijvoorbeeld? Terwijl je wacht op het "drogen" van het eerste paneel, doe je al een tweede?

Ik vind het nogal moeilijk in te schatten hoe lang je aan 1 paneel (bvb motorkop) bezig bent.

[ Voor 24% gewijzigd door SanderH_ op 04-07-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

SanderH_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:06:
En hoe pak jij dit praktisch aan? Met welk paneel begin je bijvoorbeeld? Terwijl je wacht op het "drogen" van het eerste paneel, doe je al een tweede?

Ik vind het nogal moeilijk in te schatten hoe lang je aan 1 paneel (bvb motorkop) bezig bent.
Volgens mij neem je het iets te serieus misschien?
Het is ook voor de leuk toch?
;)
Gewoon beginnen met een klein stukje en eens kijken hoe een en ander gaat .
succes d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:29:
Volgens mij heb ik je dat al eens eerder verteld, zeker in het topic. Paneel voor paneel en zo dun mogelijk opbrengen. Uitlaten harden ongeveer 10 tot 15 minuten en dan rustig uitpoetsen. Bekijk per paneel in hoeverre je het al kan uitpoetsen. Belangrijkste is niet teveel aanbrengen want pas dan krijg je spierballen.
Ik zal wel teveel aangebracht hebben want na 10 minuten kreeg ik het al niet meer uitgepoetst...

Sowieso vind ik vaste wax maar vervelend, vaak zie je witte resten in kieren en zo. Vloeibaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

TommyGun schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:56:
[...]

Ik zal wel teveel aangebracht hebben want na 10 minuten kreeg ik het al niet meer uitgepoetst...

Sowieso vind ik vaste wax maar vervelend, vaak zie je witte resten in kieren en zo. Vloeibaar _/-\o_
Dat is gewenning en handigheid... Ik ken weinig 'vloeibare' waxen die een echt goed resultaat en een lange standtijd geven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De 845 houdt het aardig vol hoor, maar voor de rest is het niet veel soeps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Laatst online: 22:03
Vandaag even aan het poetsen geweest, ben zelf wel blij met het resultaat.

1. Two bucket methode wassen
2. Kleinen icm. Meguairs Ultimate Quick Detailer
3. Volledig afnemen residu
4. Soft99 Fusso Coat Dark Wax
5. Volledig afnemen na intrekken wax
6. Paar uur laten staan in de garage
7. Shinen op de weg :D

@Rainesh De Fusso werkt prima

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zy9lp1fljlhbajb/IMG_2901.jpg?raw=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/t9njmata0eb045z/IMG_3610.jpg?raw=1

[ Voor 4% gewijzigd door crypt0rr op 04-07-2017 22:03 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
SanderH_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:59:
Iemand wat tips om de befaamde Fusso wax (Soft99 Fusso Coat Dark Wax 12 Months) aan te brengen? Ik lees tal van horrorverhalen over hoe moeilijk het is om die wax uit te poetsen.

Wat doe ik het best? Paneel per paneel? En iedere keer 10 minuten timen?
Gaat om een splinternieuwe Opel Corsa, dus niet bepaald een grote wagen.
Horrorverhalen? Een beetje harder wrijven gaat niemand dood aan, goed voor de spieren. ;) Lekker dun en even laten glazen(in de zon gaat dat 2x zo snel) en uitpoetsen zorgt voor een mooi glad resultaat. Ik vind het tot nu toe de beste wax. Dekking is zeker geen jaar, bij mij wordt het al minder met enkele maanden. Voor mijn buiten auto dus ongeveer een half jaar schat ik.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
@SanderH_ zojuist vandaag met de Fusso aan de slag geweest, stelt echt niets voor het aanbrengen. Het is niet moeilijk uit te poetsen. Zie foto's van post hiervoor voor het resultaat.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
@bardi-1 Ik doe het wel op het gemakje, paneel per paneel :9

Hoe lang ben je bezig geweest met de wagen hierboven te waxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
SanderH_ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:27:
@bardi-1 Ik doe het wel op het gemakje, paneel per paneel :9

Hoe lang ben je bezig geweest met de wagen hierboven te waxen?
Totaal 5-6 uur aan gespendeerd gister, dat is inclusief wachttijd van de wax.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:24:
Dat is ook een vloeibare idd, da's waar. Qua standtijd wel prima maar geen wax die je gebruikt voor echt show glans oid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:24:
Niet de 476?

http://www.detailingworld...m/showthread.php?t=100079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Als we het over standtijd hebben en vergelijken het van waxen.

Iemand ervaring met de coatings Gyeon? Dat zou richting de 2 jaar moeten gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-10 10:42
Ach ik gebruik 845 al jaar en dag maar goed ik zet mijn auto dan ook elke 3 maanden in een paar verse lagen. dus standtijd :O hij red iig de 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elk kwartaal de auto waxen is goed. En dan eenmaal per jaar licht polijsten voor de kleine waskrasjes. Bij regulier wassen en na sprayen met spraywax hou je zo een hele mooie auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:42:
Elk kwartaal de auto wassen is goed.
O-)

Zonder grappen, mijn handen jeuken alweer om de auto te wassen en mogelijk poetsen...die eerder genoemde wax spreek me wel aan, maar kleien en polijsten dan weer helemaal niet... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Met de hand is ook onbegonnen werk. Leuke DAP scoren (bij voorkeur geen 500) en lekker klooien. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-10 10:42
Polijsten raad ik je zeker een machine aan idd. Wax ga ik de machine nog geen eens voor uit de kast pakken.

Polijsten gebruik ik v36 voor
https://www.chemicalguys....polijstmiddel-medium.html

[ Voor 40% gewijzigd door FNale op 05-07-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Die Hex pads van hun zijn ook geniaal, heb nu 2 kleinere voor bijvoorbeeld de tank van de motor maar dat is toch erg fijn spul!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben deze week op bezoek bij mijn ouders in Tsjechië en mijn vader haalt zijn auto wekelijks door de wasstraat.
Wat opvalt is dat de auto schoon is maar dat de raam rubbers groen zijn en dat er rond de sproeiers op de motorkap allemaal aangekoekt vuil zit.

Mijn Fiat daarentegen is wel stoffig na een rit van 1000 km maar glimt als een spiegeltje.

I rest my case ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Is het doenbaar om een wagen volledig te polijsten met enkel een Monello Faro lampje? Of is het zeer moeilijk werken zonder iets zoals dit?

Ik moet wel zeggen dat de verlichting van de ruimte waar ik ga polijsten, niet meteen de beste is..

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 27-07-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:53
Ik ben van plan om binnenkort mijn nieuwe auto een detailbeurt te geven, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het aan ga pakken. In het verleden heb ik gewerkt met een 3-staps correctie met Monello Raffini Veloce, Monello Raffini Mezzo en Monello Raffini Finale, maar gezien de staat van de te behandelen auto (enkel swirls, er is geen krasje te vinden) lijkt me dit enigsinds overkill. Daarnaast heb ik wat ervaring opgedaan met een enkele pass met Scholl Concepts S30+, enkel had ik daarbij het idee hologrammen te zien en ik heb dan ook het vermoeden dat deze mogelijk met een fijnere graad nog verder gepolijst had moeten worden.

Ik werk met een DAP900-kloon en ben dus op zoek naar een polish+pad-combinatie waarmee binnen één polijststap swirls te verwijderen zijn... Iemand tips of is dit uberhaupt onmogelijk? De auto wordt voor het polijsten i.i.g. gewassen en gekleid, na de polish komt er een glaze (waarschijnlijk PBW Black Hole) en vervolgens een laag Soft99 Fusso om het af te maken, mocht dit nog invloed hebben op de te selecteren polish. Alvast bedankt!

Edit: Chemical Guys VSS lijkt precies voor mijn usecase te zijn ontwikkeld, iemand ervaring hiermee? Deze is alleen niet via Wax-on of Carclean te krijgen...

[ Voor 9% gewijzigd door hiekikowan op 02-08-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SanderH_ schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:01:
Is het doenbaar om een wagen volledig te polijsten met enkel een Monello Faro lampje? Of is het zeer moeilijk werken zonder iets zoals dit?

Ik moet wel zeggen dat de verlichting van de ruimte waar ik ga polijsten, niet meteen de beste is..
Koop een simpel led zaklampje die je kan verstellen qua lichtbundel. Je gaat toch geen 35 euro neertellen als het voor 10 kan. Aliexpress heeft wereld van die lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Sinds ik m'n auto heb laten detailen erger ik me groen en geel aan een regenbui. Na elke regenbui zie ik gewoon heel duidelijk droogvlekken op m'n zwarte lak. Af en toe ga ik naar een wasbox en gebruik ik de naspoel hd. Daarna drogen met een doek. Alleen jammer dat er met dit weer m'n auto maar een paar uur schoon blijft vanwege de regen.

Hier is niks aan te doen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Waxen zodat het water er bijna direct afloopt?

Edit: wacht, je auto is al gedetailed. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door S_Chief op 01-08-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 10:16
Russel88 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:25:
Sinds ik m'n auto heb laten detailen erger ik me groen en geel aan een regenbui. Na elke regenbui zie ik gewoon heel duidelijk droogvlekken op m'n zwarte lak. Af en toe ga ik naar een wasbox en gebruik ik de naspoel hd. Daarna drogen met een doek. Alleen jammer dat er met dit weer m'n auto maar een paar uur schoon blijft vanwege de regen.

Hier is niks aan te doen lijkt me?
Wat voor droogplekken? Kun je een foto van posten? Wat voor wax zit erop?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat hij kringen bedoeld die je na de regen hebt. Dat kan een stoffig kringetje zijn of een kalkachtig kringetje. Daar ontkom je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Klopt. Idd de stof/kalk kringen. Ik stoor me er mateloos aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Daniel36 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:39:
[...]

hahaha, ik zit aan de kop van de Afsluitdijk in Friesland, 22,5 en bewolkt dus hier.
En jij ben een Brabo danwel Limbo dus.
d:)b

Bomen heb ik hier niet, wel veel muggen want we hebben veel water.
En schijtende meeuwen... :'(

Vlak bij mij dus. ;)

Collinite 845 vind ik wel prettig qua standtijd. Blijft al 2 maanden mooi beaden. Wilde nog wel even kijken naar de Gyeon wetcoat....had tevens recentelijk de Q2 glass besteld. Das mooi spul! 8)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SanderH_
Zo, mijn eerste exterior detail zit erop. Hieronder een klein verslag met heel wat pics...

Dag 1: prep
  • Nummerplaten verwijderd: ontdekt dat de dealer waar ik mijn BMW heb gekocht nog een groter varken is dan eerst gedacht... blijkbaar heeft de vorige eigenaar een kusje van een trekhaak gekregen (verstopt onder de nummerplaathouder)
  • Geclay'd met Auto Finesse Clay Bar: duurde langer dan gedacht maar toch redelijk wat vuiligheid van de lak gehaald (zelfs 1 keer mijn stukje klei laten vallen :+ ja ik heb nieuwe gepakt)
  • Het aftapen was lastiger dan gedacht. Geen idee of het aan de tape zelf lag, of aan de vettigheid die nableef van die Auto Finesse Glide maar echt zwaar zitten vloeken omdat de tape constant loskwam.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/miLmsiRm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kNgWKhkm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QuJNR8om.jpg

Morgen aan de slag met het eigenlijke polijsten, daar reken ik 1,5 dag voor. Dan nog een halve dag voor het waxen, afwerken en wat ander klein grut.

Meer pics volgen nog :)

Dag 2: polish deel 1

Dit was voor mij de allereerste keer polijsten, dus nog wat zoeken naar de juiste techniek in het begin. In totaal zo een 7 uur bezig geweest met cutten: Scholl S3 in combinatie met de reeds bekende witte Spider pad en paarse 3.5" Scholl pad voor de iets krappere stukken. Afgezien van enkele diepere krassen & enkele echt zware defecten (steenslag, ingebrande vogelpoep van de vorige eigenaar) ziet de lak er toch direct een stuk beter uit. Zeker de mettalic flake is terug mooi aanwezig. Ook glansgewijs, iets wat ik niet had gedacht van 1 hit met de S3. Dat belooft dus voor de finishing stap :eek:

Het hebben van 3 stuks van iedere pad maakt het toch wel een stuk aangenamer werken. Het grootste deel van de wagen is nu volledig gecompound, afgezien van enkele stukken van de voor- en achterbumper.

Die 250ml bussen van Scholl zijn wel pure hel om er mooie erwtvormige drupjes polijstmiddel uit te krijgen. In het vervolg koop ik een aparte dispenser, of de grotere 500ml flessen. Morgen volgt nog een klein stukje cutten met de 3.5" pad, om vervolgens over te gaan naar de finishing stap. Al wordt het waarschijnlijk wat krap om daarna ook nog de hele wagen te overlopen en uiteindelijk in de wax te zetten. Waarschijnlijk trek ik nog wat extra tijd uit voor het polijsten uit ipv alles te rushen, aangezien ik nog volop aan het bijleren ben. Haast en spoed is zelden goed, zeker voor dit klusje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ow6RaB1m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hJt14rDm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ILTE0bTm.jpg

Dag 3:
polish deel 2
Vandaag wat meer precisiewerk met de 3.5" pad die ik ook erg goed vind werken in combinatie met Scholl S3. Voor- en achterbumper, sideskirts, spiegels, etc. Toch wel langer over gedaan als gedacht, maar het resultaat mag er denk ik wel zijn.

Ook reeds een groot deel van de wagen kunnen finishen. De combinatie van S3 en S30 is een echte topper. Morgen nog enkele grotere stukken finishen met de 6" LC pad en dan de laatste puntjes in orde brengen: waxen, touch-up op enkele plekken, het hele boeltjes opruimen etc. Hieronder nog enkele pics:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SmLSwf1m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bnryy4nm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dkpZgdOm.jpg

Dag 4: finishing touch
De laatste stukken gefinisht, vooral met de 3.5" oranje Scholl pad, die ik toch ook wel erg prettig vind werken. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik de grotere 5.5 en 6 inch pads -afgezien van de motorkap, dak, stuk van de deuren- weinig heb gebruikt. Met de kleinere 3.5" pad kan je vele malen preciezer werken, al zitten de "curves" van mijn wagen ook wel voor een groot stuk tussen.

Het bovenste stuk van de kofferklep en één fender heb ik trouwens opnieuw gecut (en uiteraard gepolisht) aangezien er na inspectie toch nog wat defecten zichtbaar waren. Afgezien van enkele minieme diepere defecten heb ik allles mooi weggekregen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rtPWK1am.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/124f59vm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CjoJmLvm.jpg

Volgende klusje was het verwijderen van de krasjes in de deurgreep. Dit is aangepakt met een duo cutting & finishing pad (gele kant met S3, zwarte kant met S30). Is een beulenwerkje, maar ook die zien er nu fris uit.

Als kers op de taart dan nog een laagje van de wel bekende Fusso wax aangebracht. In het begin was het even wat zoeken hoeveel ik juist moest aanbrengen, gezien het moeilijk is om te zien of de laag die je hebt aangebracht wel dik genoeg is. Veel langer dan 5 min moest ik het goedje toch niet laten curen, en op de plekken waar ik dat wel had gedaan (of te veel had aangebracht) mocht ik dan ook het betere spierballenwerk gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9eJf2BJm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JWNDmr2m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Oy0RJ3om.jpg

Eindresultaat
Het resultaat mag er zijn denk ik. Heeft me vele uurtjes gekost (in totaal schat ik zo een 30 uur, all in), maar op zich viel het voor een eerste keer polijsten erg goed mee.

Ook hier nog ééns kudos aan iedereen die me heeft geholpen met mijn vervelende vragen :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cfZe4iNm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D0d3ykim.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3ph2Phtm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hq5nSaOm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M3QJlhbm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5wrfdbam.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mc8ldNQm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EhjC8dPm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wwBq6Wmm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gkC3FzFm.jpg
quote: Lijst van gebruikte producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 08:58:
Klopt. Idd de stof/kalk kringen. Ik stoor me er mateloos aan.
Doe je niets aan. Na de regen met een detailerspray weghalen is het enige wat je kan doen nadat je de auto afgespoten hebt. Die kringen zijn namelijk stofdeeltjes. Die liggen op een regendrup en die regendrup verdampt waarbij het stof blijft liggen op de auto.

• SanderH_
Nogal veel slechte verhalen gehoord over glass sealants zoals Gyeon View (klapperende ruitenwissers bvb) en consoorten, dus ik ben nog op zoek achter een goeie glass cleaner.

Iemand hier ervaringen met Nanolex glass cleaner? Van die weinige reviews die ik er kan over vinden, zijn de meeste erg positief. Of zijn er alternatieven die vele malen beter zijn?

Nanolex lijkt mij trouwens een beetje een ondergewaardeerd merk, zeker tov de meer "flashy" en vaak duurdere merken zoals Auto Finesse of Gyeon.

[ Voor 22% gewijzigd door SanderH_ op 10-08-2017 20:07 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik klei mijn ruiten en dan met gewone glasreiniger van de lidl. RainX erop en na aanbrengen droog uitwrijven, even nat maken en dan nawrijven, dan ueb je het ergste gehad en eventuele vlekken en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik gebruik wel Gyeon View, voor mij echt een top product. Daarvoor gebruikte ik Rain-X, dat kan voor mij op geen enkele manier tegen Gyeon View op.
Beter waterafstoting en blijft veel langer zijn werk doen. Ook stuk minder last van waas.

Van klapperende wissers nog nooit last gehad, als je een beetje door kan rijden gebruik je uiteraard helemaal geen wisser :D

Inmiddels gebruik ik het op 2 auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 23:37
Ik ben een redelijk fanatieke detailer en redt me prima met de DAP. Ik heb onlangs een auto gekocht met wat storende orange peel op de achterschermen. Mijn idee was om dit aan te pakken met denim pads. De DAP is dan niet ideaal maar ik kan een goede rotary lenen. Ik heb me al redelijk ingelezen en wat filmpjes gekeken en denk dat ik dit wel zou kunnen. Maar het is natuurlijk niet zonder risico. Een apparaat dat veel makkelijker schade kan aanrichten zeker i.c.m. zulke zware pads.
Wat is jullie ervaring, gewoon proberen of lekker uitbesteden? Heb jij hier ervaring mee Tuintje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Civic09

Met een rotary ga je maar zo niet door de lak heen met een normale polijst pad. Het wordt anders als je een 2000 grit pad pakt voor orange peel. Begin rustig met de rotary en zet evenveel druk. Kijk geregeld wat het resultaat is en of dat voldoening geeft.

Anderzijds wat zou je beletten om het met de DAP te proberen? Het is een schuurpad 2000 grit en die doen het niet slecht op de DAP900. Het proberen waard en als het niet het beoogde resultaat geeft dan kan je altijd nog met de rotary aan de gang. Zo sluit je onnodige risico's wel uit.

Een lakdiktemeter zou ik je zeker willen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Hey, ik stel de vraag hier, maar wellicht weet je een beter plekje/topic.

Mijn vraag; rode auto's verkleuren op één of andere manier (UV?) maar is dat ook zo bij metallic rode lak, en how about being exposed to extreme sunlight? Oftewel, in de Spaanse - 300dagen per jaar- zon met bijbehorende temperaturen.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-10 23:37
Lakdiktemeter is weer een flinke investering en zal hem slechts zelden gebruiken. En volgens mij weet je dan alleen de dikte van alle lagen samen en niet hoe dik de blanke lak is....

Misschien inderdaad eerst eens met de DAP 900 proberen. Goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33

PauseBreak

derp!

Pinin schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:58:
Hey, ik stel de vraag hier, maar wellicht weet je een beter plekje/topic.

Mijn vraag; rode auto's verkleuren op één of andere manier (UV?) maar is dat ook zo bij metallic rode lak, en how about being exposed to extreme sunlight? Oftewel, in de Spaanse - 300dagen per jaar- zon met bijbehorende temperaturen.
Ja, na verloop van tijd gaan alle lakken wel verkleuren. Zie je bij alle wat oudere auto's in die regionen wel. Rood is er wel wat gevoeliger voor - ook metallic rood.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

PauseBreak schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:05:
[...]

Ja, na verloop van tijd gaan alle lakken wel verkleuren. Zie je bij alle wat oudere auto's in die regionen wel. Rood is er wel wat gevoeliger voor - ook metallic rood.
thx. Betreft een 2006 Subaru
Ik heb ook gelezen dat nieuwe lakken het niet meer hebben, maar is dat wel zo?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pinin schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

thx. Betreft een 2006 Subaru
Ik heb ook gelezen dat nieuwe lakken het niet meer hebben, maar is dat wel zo?
Kort maar Krachtig : Nee.

De tijd die de lak nodig heeft om te verkleuren zal wellicht wat langer zijn. Ook is het rood van tegenwoordig niet meer het rood van vroegah, als je me begrijpt.

Vooral UV licht versnelt dit proces aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een rode auto die helaas in de eerste zeven jaar goed verpest is door de eerste eigenaresse. Het ding is nooit in de was gezet en uitsluitend in de wasstraat 'gewassen' en dat zie je goed terug in de lak. Erg jammer

Twee keer per jaar, begin van de winter & begin van het voorjaar, is het voor mij grote schoonmaak voor deze auto. Goed wassen, kleien indien nodig, alle hoekjes en gaatjes ook schoonmaken, etc. Bij deze wasbeurten doe ik er twee lagen sealant op Deze heeft volgens de diverse reviews/detailing fora een standtijd van ongeveer 12 maanden en UV bescherming en andere coole eigenschappen. De twee laagjes sealant top ik af met Collinite 476, hier ook weer twee lagen. De sealant in combinatie met de vaste wax is bedoeld als mijn langdurige bescherming. Tussendoor was ik natuurlijk regelmatig de auto (altijd met de hand!) en elke twee à drie maanden breng ik dan nog een verse laag Collinite 915 aan.

Dat zou me aardig moeten beschermen tegen het één en ander. Het is niet ideaal en kan veel beter, maar als appartementbewoner die op straat moet parkeren zijn de mogelijkheden voor uitgebreide detailing en bescherming ietwat beperkt.

Iemand eventueel nog tips voor beschermingsproducten voor rode autolakken?

[edit]
En bescherming voor een circuitwagen zou ook fijn zijn. De remstof vreet nu snel door mijn lagen sealant & Collinite 476 heen en dat vind ik niet zo leuk.

[ Voor 9% gewijzigd door AtleX op 16-08-2017 15:56 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Kort maar Krachtig : Nee.

De tijd die de lak nodig heeft om te verkleuren zal wellicht wat langer zijn. Ook is het rood van tegenwoordig niet meer het rood van vroegah, als je me begrijpt.

Vooral UV licht versnelt dit proces aanzienlijk.
Thx allen voor het antwoord, aangezien ik niet meer zo'n poetser (meer) ben, laat ik de rode staan en ga voor suf silver.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtleX schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:55:
Ik heb een rode auto die helaas in de eerste zeven jaar goed verpest is door de eerste eigenaresse. Het ding is nooit in de was gezet en uitsluitend in de wasstraat 'gewassen' en dat zie je goed terug in de lak. Erg jammer

Twee keer per jaar, begin van de winter & begin van het voorjaar, is het voor mij grote schoonmaak voor deze auto. Goed wassen, kleien indien nodig, alle hoekjes en gaatjes ook schoonmaken, etc. Bij deze wasbeurten doe ik er twee lagen sealant op Deze heeft volgens de diverse reviews/detailing fora een standtijd van ongeveer 12 maanden en UV bescherming en andere coole eigenschappen. De twee laagjes sealant top ik af met Collinite 476, hier ook weer twee lagen. De sealant in combinatie met de vaste wax is bedoeld als mijn langdurige bescherming. Tussendoor was ik natuurlijk regelmatig de auto (altijd met de hand!) en elke twee à drie maanden breng ik dan nog een verse laag Collinite 915 aan.

Dat zou me aardig moeten beschermen tegen het één en ander. Het is niet ideaal en kan veel beter, maar als appartementbewoner die op straat moet parkeren zijn de mogelijkheden voor uitgebreide detailing en bescherming ietwat beperkt.

Iemand eventueel nog tips voor beschermingsproducten voor rode autolakken?

[edit]
En bescherming voor een circuitwagen zou ook fijn zijn. De remstof vreet nu snel door mijn lagen sealant & Collinite 476 heen en dat vind ik niet zo leuk.
Wax in wax out :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Dat bathe+ werkt echt bijzonder goed, vandaag de mg en de Saab weer gewassen en de mg had nog wat beading (staat de helft van de tijd in de garage) maar de Saab echt helemaal niks meer. Na het foamen en wassen kwam het nauwelijks terug, maar na als laatste te foamen met bathe+ was het er spontaan weer, kon de auto praktisch helemaal droog krijgen door de straal van de tuinslang erover te halen.

Standtijd zal wel een stuk korter zijn dan een goede was, maar door de tijdswinst kan je het makkelijk iedere 5 weken ff opnieuw doen.

Zal de volgende keer eens before and after filmpjes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Flagg schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:16:
Dat bathe+ werkt echt bijzonder goed, vandaag de mg en de Saab weer gewassen en de mg had nog wat beading (staat de helft van de tijd in de garage) maar de Saab echt helemaal niks meer. Na het foamen en wassen kwam het nauwelijks terug, maar na als laatste te foamen met bathe+ was het er spontaan weer, kon de auto praktisch helemaal droog krijgen door de straal van de tuinslang erover te halen.

Standtijd zal wel een stuk korter zijn dan een goede was, maar door de tijdswinst kan je het makkelijk iedere 5 weken ff opnieuw doen.

Zal de volgende keer eens before and after filmpjes maken.
Ik wil ook de auto wassen (en poetsen), maar geen tijd en het regent vandaag.
Gisteren overwogen maar van een afstandje leek hij nog lekker te glimmen en wel aardig schoon.
Na een blokje rijden kwam ik hierop terug.

Allemaal dode insecten op de neus en vogelpoep op dak en motorkap.
En verder een fijne laag stofzand.
:'( ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Daniel36 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:51:
[...]

Ik wil ook de auto wassen (en poetsen), maar geen tijd en het regent vandaag.
Gisteren overwogen maar van een afstandje leek hij nog lekker te glimmen en wel aardig schoon.
Na een blokje rijden kwam ik hierop terug.

Allemaal dode insecten op de neus en vogelpoep op dak en motorkap.
En verder een fijne laag stofzand.
Dat stofzand was bij mij de trigger, als er modder rond wielkasten zit of een stuk inwendige vogel maakt me niet zoveel uit, maar zo'n fijn laagje van dat fijne gele zand kan ik me aan ergeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van de week een DAP500 gekocht, werkt wel super zeg! Gebruik hem niet alleen voor de auto, doe namelijk wel eens wat (custom) spuitwerk, helm, pc kast etc. En aangezien ik geen fancy spuitcabine heb komt er wel eens een stofje in, of een beetje Orange Peel. Al even wat getest en krijg het er goed mee weg. Begon met zo'n denim pad, en dat werkte makkelijker dan wetsanden, omdat je daarbij best wat risico hebt dat er een hard korreltje onder je papiertje komt, wat vervolgens een flinke kras achterlaat.

Las overal: je moet de 900 kopen! En ik geloof best dat dat beter is als je een hele auto moet doen, en dat elke paar weken voor kennisen of klanten. Maar de meerprijs was mij het niet waard. De zelfgespoten lak, en die van de oldtimers die ik onderhoud, zijn toch niet zo hard, met de hand was het ook bij te houden. En ze lopen weinig krassen op. Zodat het met de 500 vast wel is bij te houden.

Zijn er trouwens nog echte "uitblinkers" qua wax? Standtijd is niet van hoogste belang (oldtimers, vaak lekker droog onder een hoes in de stalling) maar vuil afstotend en glans.
Heb Natty's paste wax, rood, maar als ik dat aanbreng na de EX-P zie ik niet een enorme verbetering qua glans. Alhoewel, op wit wel iets geloof ik. Maar op donker metallic niet.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 23-08-2017 22:14 ]

Verwijderd

EX-P is een sealant en het is of een sealant of een wax. Beiden heeft geen zin. Dat heb ik al eens eerder gelinkt in dit topic inclusief uitleg.

Wat wil je bereiken met de wax: glans, wet look et cetera? Collinite heeft een paar goede waxen waaronder de 845 die glanst en een wet look kan geven op sommige lakken. Fusso is niet zo zeer glans als wet look maar qua standtijd vind je geen betere voor dat geld, en zelfs sommige duurdere waxen komen niet in de buurt. Maar er zijn er zoveel.

Wist je trouwens dat oldtimers in sommige gevallen helemaal geen wax hebben als het show auto's zijn? Die zijn tientallen uren gebuffed tot de glans eraf spat en geen wax kan dat evenaren.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:27
Glans haal je ook niet uit een potje maar door de lak goed te reinigen (kleien) en te polijsten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Flagg schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:51:
[...]

Dat stofzand was bij mij de trigger, als er modder rond wielkasten zit of een stuk inwendige vogel maakt me niet zoveel uit, maar zo'n fijn laagje van dat fijne gele zand kan ik me aan ergeren. :)
Week verder, auto ziet eruit als een varken...
Vogelstront, insecten, remstof, the works.
Zaterdag 1000 km rijden en nu nog klussen en dergelijke, dat wordt op vakantie met een rijdend varkentje helaas.

Zal hem na aankomst dan maar door een wasstraat trekken vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel36 op 24-08-2017 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Daniel36 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:13:
[...]

Zaterdag 1000 km rijden en nu nog klussen en dergelijke, dat wordt op vakantie met een rijdend varkentje helaas.

hahaha same here, ondankbaar klotewerk. :P

Na de vakantie weer hoor, moeten volgende maand nog naar Wales heen en terug, dus daarna gaat ie weer schoon.

[edit] maarruh, noem je hier nu het W woord? *spetterd autoshampoo naar D36* THE POWER OF FOAM COMPELLS YOU!! :P

[ Voor 9% gewijzigd door Flagg op 24-08-2017 10:31 ]

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ja want een schone auto hebben is verslavend en zelf wassen kan daar niet. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 02:37:
EX-P is een sealant en het is of een sealant of een wax. Beiden heeft geen zin. Dat heb ik al eens eerder gelinkt in dit topic inclusief uitleg.

Wat wil je bereiken met de wax: glans, wet look et cetera? Collinite heeft een paar goede waxen waaronder de 845 die glanst en een wet look kan geven op sommige lakken. Fusso is niet zo zeer glans als wet look maar qua standtijd vind je geen betere voor dat geld, en zelfs sommige duurdere waxen komen niet in de buurt. Maar er zijn er zoveel.

Wist je trouwens dat oldtimers in sommige gevallen helemaal geen wax hebben als het show auto's zijn? Die zijn tientallen uren gebuffed tot de glans eraf spat en geen wax kan dat evenaren.
Okee, ik was altijd in de veronderstelling dat men EX-P aftopt met een wax. Nu was het wel meer werk, en hield ik het vaak na de EX-P wel voor gezien :P

Mijn oldtimer heeft geen 40 jaar oude lak, en is metallic. Dus daar gaat gewoon wax overheen, maar de oude (nitro) lak zal het vast prima doen zonder wax. Al is het voor de wasbeurt wel prettig als het vuil minder hecht door de topping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33

PauseBreak

derp!

Daniel36 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:13:
[...]

Ik zou er toch niet al te lang mee wachten. Ik had de Vel Satis ook niet schoongemaakt voor de vakantie en na terugkomst, en zo'n 3000km niet te hebben gewassen werd de auto ook niet echt meer schoon in de wasbox. Ook niet met braaf poetsen met een spons enzo. Moet het ding binnenkort echt eens professioneel laten schoonmaken want het stoort me inmiddels :P

Nee, merp!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:46

timovd

Voorsprong door techniek

Daarom heb ik de auto vóór de vakantie goed schoongemaakt en gewaxt. 3500km verder alleen even afspoelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• dude88
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:40:
[...]

Okee, ik was altijd in de veronderstelling dat men EX-P aftopt met een wax. Nu was het wel meer werk, en hield ik het vaak na de EX-P wel voor gezien :P
Doe ik ook, over EX-P nog een laagje wax.
Gezien de auto dan toch helemaal schoon is, is het niet veel extra werk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:46

timovd

Voorsprong door techniek

EXP is een sealant. Daar mag best een laagje was over voor meer glans. Bij voorkeur wel een weekje wachten voor het uitharden.

[ Voor 28% gewijzigd door timovd op 24-08-2017 14:14 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Ik zou er toch niet al te lang mee wachten. Ik had de Vel Satis ook niet schoongemaakt voor de vakantie en na terugkomst, en zo'n 3000km niet te hebben gewassen werd de auto ook niet echt meer schoon in de wasbox. Ook niet met braaf poetsen met een spons enzo. Moet het ding binnenkort echt eens professioneel laten schoonmaken want het stoort me inmiddels :P
:+ :+ :+

Maar nu moet je er wel wat verder voor rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:32
Ik heb voor het eerst wax gebruikt voor mijn auto. Ik heb alleen mijn motorkap gedaan om eens te kijken hoe het gaat. Viel niet tegen, maar ik vroeg mij af hoe je weet wanneer het juiste moment is om het met een droge doek eraf te vegen. Op een gegeven moment werd het wat korrelig met afvegen. Dus ik dacht dat ik het te lang had laten zitten. Maar ik lees hier regelmatig terug dat je het er dan heel moeilijk af krijgt en dat was bij mij niet.

Ging overigens om simpel wax van de Action. Ben namelijk prima tevreden met de shampoo daarvan, dus de wax wilde ik ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-10 23:11

EektheMan

DPC

Ik heb nu op 1 auto net wat Fusso wax gezet, maar zit nu in een hotel zonder watervoorziening buiten. De lokale autowassers(hand) zetten er allemaal de hogedrukspuit op. Is dat OK voor de was, of beter vragen om het met een softe straal te doen en spons?

edit: bedoel dus om de waslaag te beschermen/behouden.

[ Voor 10% gewijzigd door EektheMan op 25-08-2017 17:27 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

EektheMan schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:26:
Ik heb nu op 1 auto net wat Fusso wax gezet, maar zit nu in een hotel zonder watervoorziening buiten. De lokale autowassers(hand) zetten er allemaal de hogedrukspuit op. Is dat OK voor de was, of beter vragen om het met een softe straal te doen en spons?

edit: bedoel dus om de waslaag te beschermen/behouden.
Fusso? Good luck om dat er zo even af te krijgen. Gewoon spuiten en er gebeurt helemaal niets mee. Ik heb diverse auto's gedaan met de Fusso en die worden met regelmaat gewassen en na maanden zat het er nog op. Een beetje hogedrukspuit verandert daar niets noppes nada aan.
vinom schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:23:
Ik heb voor het eerst wax gebruikt voor mijn auto. Ik heb alleen mijn motorkap gedaan om eens te kijken hoe het gaat. Viel niet tegen, maar ik vroeg mij af hoe je weet wanneer het juiste moment is om het met een droge doek eraf te vegen. Op een gegeven moment werd het wat korrelig met afvegen. Dus ik dacht dat ik het te lang had laten zitten. Maar ik lees hier regelmatig terug dat je het er dan heel moeilijk af krijgt en dat was bij mij niet.

Ging overigens om simpel wax van de Action. Ben namelijk prima tevreden met de shampoo daarvan, dus de wax wilde ik ook proberen.
Die shampoo is ansich niets mis mee en is een massaprodukt wat anderen ook gebruiken maar dan met een andere naam. Die wax kan je beter laten staan daar zijn wel beteren voor. Koop bijvoorbeeld de Collinite 845. Erg makkelijk aanbrengen en poetsen. En het resultaat is gewoon goed en houdt lang stand.
Pagina: 1 ... 66 ... 125 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.