Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 54 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
Spray & Wipe. Eigenlijk voldoet iedere detailspray wel, maar vind S&W wel lekker ruiken en makkelijk te verwerken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Met Rainesh, dat is gewoon lekker spul.

@Tuintje:
Ziet er goed uit, kost je wel een hele dag zeker? Jammer dat wit dan zo'n ondankbare kleur is, het is moeilijker te zien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Ik gebruik Monello perfetto. Makkelijk in gebruik en doet wat het moet doen.

Ik heb ook brilliant shine detailer staan van Sonax. Die gebruik ik soms voor "speciale" aangelegenheden :p . Die is wat lastiger uit te werken dan de normale detailspray. Geeft overigens wel een super dikke beading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 20:39

joskuiper

PapaCooper

Gonadan schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:28:

@Tuintje:
Ziet er goed uit, kost je wel een hele dag zeker? Jammer dat wit dan zo'n ondankbare kleur is, het is moeilijker te zien.
Een hele dag? Haha dat zou me verbazen!
Denk dat hier zeker 2 dagen werk in zit hoor.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
Vandaag de caddy weer onder handen genomen die ik in januari nog gepolijst heb.
Reflectie was al goed, maar het kan altijd beter natuurlijk.

Stappenplan:
Foamen
Velgen reiniger
Afspoelen
Handwassen
Drogen
Glaze aanbrengen
Sealant aanbrengen d.m.v. sprayer
Sealant aanbrengen d.m.v. foamlance

Met als eind resultaat:
Voor:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ngio83zlr/IMG_90291.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/w5181spvj/IMG_90301.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/y71pg1nun/IMG_90311.jpg
Na:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/c07nwbw1r/IMG_90321.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/fg4djminz/IMG_90331.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/sj002w8vz/IMG_90341.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/t74983i7z/IMG_90351.jpg

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:28:

@Tuintje:
joskuiper schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:52:
[...]

Een hele dag? Haha dat zou me verbazen!
Denk dat hier zeker 2 dagen werk in zit hoor.
Klopt. Dit zijn auto's die je nooit in een dag kan doen. Als ik een auto van binnen en buiten doe ben ik sowieso twee dagen bezig. En dan heb je het over 20 tot 30 uur totaal. Maar wit is niet zo'n moeilijke kleur, ook niet ondankbaar. Wel vergevingsgezind. Het meeste werk zit bij voornamelijk in het voorbereiden en polijsten van een laklaag. De binnenkant van een auto is vaak niet zo spannend. Mits het interieur er enigszins fatsoenlijk uit ziet :) Maar ik heb ook auto's gehad die rustig drie dagen bleven staan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:23
Mooie kleur!

Heb zelf een witte Fiesta ST, die kleur is iets minder 'dankbaar' maar gaat binnenkort ook voorzien worden van een kleine detail. Zal de foto's delen. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:30
Sinds twee weken heb ik een witte lease cactus met zwarte airbumps. Aangezien ik veel rijd dus veel vliegen vang en mijn auto onder bomen staat ben ik op zoek naar enkele middeltjes.

Met name de bruine roestachtige (hars?) vlekken zijn niet met de hand weg te krijgen. Ook voor de vliegen zoek ik een mooi middeltje. Laat ik eerst even zeggen dat ik niks hobbymatig wil gaan doen, het moet wel goed spul zijn maar geen pro materiaal. Het moet gewoon werken. Heeft iemand suggesties?

Vliegen verwijderen
Hars verwijderen
Eventueel wat speciale doeken / pads?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
Bumper insprayen met Bug Squash en even laten intrekken. Vervolgens een oude panty of iets vergelijkbaars over je hand doen en de bumper 'wassen'. Door de structuur van de panty haal je de wat grotere en/of aangeplakte stukken los. Deze methode kom je in ieder geval op internet redelijk veel tegen.

https://www.carclean.nl/p...uash_473ml_PB_BS16_100735

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
meintje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:10:
Bumper insprayen met Bug Squash en even laten intrekken. Vervolgens een oude panty of iets vergelijkbaars over je hand doen en de bumper 'wassen'. Door de structuur van de panty haal je de wat grotere en/of aangeplakte stukken los. Deze methode kom je in ieder geval op internet redelijk veel tegen.

https://www.carclean.nl/p...uash_473ml_PB_BS16_100735
Dankjewel, maar dat is dus echt specifiek voor de vliegen. Onderstaand heb ik een foto van de bruine vlekken die niet weg te poetsen zijn met een spons. Is daar nog iets voor? En ja, ik moet de auto wassen :+

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wNjcw6GMXFgmgenJKk6wXgeO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Lijkt mij kleien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Inmiddels is de cabrio helemaal klaar (op de softtop na, daar ga ik geen tijd en energie meer in steken...):

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/8/7406/27355682922_35f33b129a_h.jpg20160604_145134 by Deepbass 909, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/8/7036/27420619346_1e797ce998_h.jpg20160604_145200 by Deepbass 909, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7751/27454978275_66e7cd3c2f_h.jpg20160604_151713 by Deepbass 909, on Flickr

Ik ben tevreden over het resultaat, wetende dat dit 100% handwerk is en er geen polijststap is geweest. Er zijn namelijk wel overal krasjes terug te vinden in de lak. Ik weet dat ik met een andere polish, zoals Meguairs SwirlX, de krasjes minder zichtbaar zouden zijn geweest als het nu is met de Crystal Clear, maar ik ben tevreden. Voor een auto die dagelijks gebruikt wordt, inmiddels ruim 18 jaar is en 340.000km heeft gereden ziet hij er gewoon lekker strak uit.

Enige echte punt dat afbreuk doet, is de enorme hoeveelheid witte punten op de motorkap door steenslag:
Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/8/7608/27178484050_d6950051cc_h.jpg20160604_145212 by Deepbass 909, on Flickr
Hier gaat alleen opnieuw spuiten tegen helpen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Neefdave schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:57:
[...]

Dankjewel, maar dat is dus echt specifiek voor de vliegen. Onderstaand heb ik een foto van de bruine vlekken die niet weg te poetsen zijn met een spons. Is daar nog iets voor? En ja, ik moet de auto wassen :+

[afbeelding]
Ik zou het eerst eens proberen met Valet Pro Citrus tar en glue remover
Als dat niet werkt dan kleien, maar ik heb goed ervaringen met dit middel op hars en troep.
deepbass909 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:42:
Inmiddels is de cabrio helemaal klaar (op de softtop na, daar ga ik geen tijd en energie meer in steken...):
Als ik je een tip mag geven... Zou de banden even in een dressing zetten.
Dan lijkt het veel meer af dan nu!
Niet om je af te kraken, zeker niet, maar als ik de foto's zo zie dan valt er wel heel wat meer glans te creëren met machinaal polijsten. Maar goed, het is een keuze en als jij tevreden bent dat is het belangrijkste !! :) :)

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:23:
Klopt. Dit zijn auto's die je nooit in een dag kan doen. Als ik een auto van binnen en buiten doe ben ik sowieso twee dagen bezig. En dan heb je het over 20 tot 30 uur totaal. Maar wit is niet zo'n moeilijke kleur, ook niet ondankbaar. Wel vergevingsgezind. Het meeste werk zit bij voornamelijk in het voorbereiden en polijsten van een laklaag. De binnenkant van een auto is vaak niet zo spannend. Mits het interieur er enigszins fatsoenlijk uit ziet :) Maar ik heb ook auto's gehad die rustig drie dagen bleven staan bij mij.
Ik vind dat je met een donkere kleur veel beter dat spiegeleffect eruit laat springen. Het verschil is dan zoveel duidelijker, met wit valt dat minder op.
deepbass909 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:42:

[afbeelding]20160604_145134 by Deepbass 909, on Flickr

[afbeelding]20160604_145200 by Deepbass 909, on Flickr

[afbeelding]20160604_151713 by Deepbass 909, on Flickr

Ik ben tevreden over het resultaat, wetende dat dit 100% handwerk is en er geen polijststap is geweest. Er zijn namelijk wel overal krasjes terug te vinden in de lak. Ik weet dat ik met een andere polish, zoals Meguairs SwirlX, de krasjes minder zichtbaar zouden zijn geweest als het nu is met de Crystal Clear, maar ik ben tevreden. Voor een auto die dagelijks gebruikt wordt, inmiddels ruim 18 jaar is en 340.000km heeft gereden ziet hij er gewoon lekker strak uit.

Enige echte punt dat afbreuk doet, is de enorme hoeveelheid witte punten op de motorkap door steenslag:
[afbeelding]20160604_145212 by Deepbass 909, on Flickr
Hier gaat alleen opnieuw spuiten tegen helpen...
Putjes opvullen, wetsanden, polijsten. Het kan wel, maar waarschijnlijk betaal je liever een spuitbeurt dan dan je die uren erin moet steken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

joskuiper schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:05:
[...]

Ik zou het eerst eens proberen met Valet Pro Citrus tar en glue remover
Als dat niet werkt dan kleien, maar ik heb goed ervaringen met dit middel op hars en troep.

[...]

Als ik je een tip mag geven... Zou de banden even in een dressing zetten.
Dan lijkt het veel meer af dan nu!
Niet om je af te kraken, zeker niet, maar als ik de foto's zo zie dan valt er wel heel wat meer glans te creëren met machinaal polijsten. Maar goed, het is een keuze en als jij tevreden bent dat is het belangrijkste !! :) :)
De banden liggen er net 2 weken onder, dus ik had eigenlijk gehoopt dat ze nog wat mooier zouden zijn. Ik weet dat beter resultaat haalbaar zou zijn (in theorie), maar de huidige laklaag is het simpelweg niet meer waard. De hele auto zit namelijk vol met ondiepe en diepere krassen (een aantal echt door de lak heen).
Gonadan schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:36:
[...]
Putjes opvullen, wetsanden, polijsten. Het kan wel, maar waarschijnlijk betaal je liever een spuitbeurt dan dan je die uren erin moet steken. :P
Wat je op de foto niet goed ziet, is dat tussen de vele grote putten, de voorkant van de motorkap bezaaid is met putjes van < 1 mm. Als je op de foto klikt en inzoomt zie je ze wel. Toen ik de foto nam, was de motorkap brandschoon, dus elk puntje dat niet blauw is, is een steenslagputje. Voor alles is opgevuld ben je een dag verder...

Misschien dat als ik een andere woning/baan heb (ik ben bezig met ander werk met mogelijk een leasebak), dat de cabrio wel helemaal schadevrij gemaakt gaat worden, maar zolang het mijn dagelijkse auto is, is dat gewoon onbegonnen werk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Neefdave schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:57:
[...]

[afbeelding]
Ik heb een test gedaan met de valma harsverwijderaar. 5-10sec ingedept. Geprobeerd met monello microvezeldoek af te nemen en vervolgens geneutraliseerd met veel water. Nu blijft er een blauwe waas achter. Met water en spons gaat dit niet weg. Hoe krijg ik dit weer wit? Kan me niet voorstellen dat dit verkleurd is?!

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6Bl37kJ2D1coslzk1UEgPkUc/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zal er een stof in de harsverwijderaar zitten wat een reactie geeft op je laklaag. Ik heb zo niet een oplossing bij de hand maar ik zou zeggen probeer het te polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Of eerst even kleien, polijsten kan dan altijd nog.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die blauwe waas een reactie is tussen de harsverwijderaar en de laklaag ga je dat niet wegkrijgen met een beetje kleien. Die reactie zit dan in je laklaag. Er is al geprobeerd het weg te krijgen met spons en water/shampoo. Dat geeft te denken dat het met kleien ook niet weg gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deef_K
Net geprobeerd met wat polish en is nu weg. Wel vreemd dat die harsverwijderaar zo'n reactie geeft vooral gezien de korte inwerktijd.

[ Voor 19% gewijzigd door Deef_K op 08-06-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet ieder middeltje is even geschikt. Het een is agressiever dan het andere en dat kan vaak het verschil zijn. Er zijn andere methoden om hars te verwijderen zoals ruitensproeivloeistof en wasbenzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gisteren de auto weer eens gewassen:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Nyq1G4YBgrCU05am4BIpUPyI/medium.jpg

Dag van tevoren als volgt de velgen gedaan: velgen afspoelen, daarna inspuiten met velgenreiniger, met een kwast de boel 'losweken', afspoelen, daarna met (microvezel)washandschoen en shampoo schoonmaken, afspoelen en afnemen met microvezeldoek. De velgen zijn helemaal goed schoon en ben er tevreden mee.

Gisteren dus de auto gewassen: eerst goed helemaal afspoelen, daarna met washandschoenen/microvezeldoeken en shampoo de lak en dorpels gewassen, afgespoeld en afgenomen met droogdoeken. De auto oogt schoon, maar met name het dak voelt nogal ruw aan. Lak is dus nog vuil. Ik wil de komende keer wat verdergaan qua schoonmaken.. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Moet ik dan gaan denken aan kleien?

Ik heb de shampoo gemengd met lauw water. Mijn oude auto waste ik altijd met warm/heet water zodat het vuil makkelijker loslaat, is dat een goed idee of is dat slecht voor de lak?

Vragen, vragen, vragen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:53
Kleien is zeker een goede eerste stap als dat al lang niet meer is gebeurd. Daarna zou je lak weer super smooth moeten aanvoelen. Als je veel krassen/swirls hebt is polijsten ook een belangrijke vervolgstap en dan beschermen met een wax of sealant.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De auto is nog geen 1,5 jaar oud en nog geen half jaar in mijn bezit. Auto heeft nog nooit klei gezien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
kleien idd. Zelfs bij splinternieuwe auto's kun je dat verschil al voelen(vooral de liggende delen). laat staan na ander half jaar. Ik doe daarna eigenlijk altijd een rondje met de polijstmachine vanwege de eventuele marring op mijn zachte lak. Handmatig met polishers en polijstmiddelen aan de slag, ben ik persoonlijk geen fan van. Omdat het resultaat, zelfs op de zachte lak van mijn Alto V, niet opweegt tegen de moeite die het kost.

Daarna een goede sealant en/of wax. Op een schone lak hecht deze ook veel beter en heeft een langere standtijd. En tijdens het wassen zorgen dat de handschoen en het water schoon blijven. Dus regelmatig de handschoen spoelen in een 2e emmer met schoon water en eventueel gebruik maken van grittguards in de emmers om het vuil op de bodem te houden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
+1 voor grit guards en 2 emmers!

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Zoals anderen zeggen, zeker kleien. Zorg dat je wel genoeg lubricant gebruikt bij het kleien, zorgt voor minder marring. Als je daarna nog je lak cleant met een polish en aftopt met een wax dan is het een plaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
Zo de kogel is door de kerk: de auto zat onder het stof en dus gewassen en een laagje fusso er op om eens te kijken wat het doet. Maar oei wat moet ie nodig gekleid worden zeg, leek wel schuurpapier! Ik heb er weinig tijd voor dus vond dit al heel wat vanzelf, maar het motiveert wel als je de lak echt eens onder je handen voelt en merkt hoeveel beter het eigenlijk kan.
Over kleien gesproken: hoe bang moet ik zijn voor het zogenaamde "marring"? Of valt dat reuze mee als ik een zachte klei gebruik?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een combinatie van de laklaag, vuil en soort klei. Ik heb bijvoorbeeld de Monello klei en op de meeste auto's kan ik erachteraan met de polijstmachine. Heb je een lichte auto dan zou het kunnen meevallen maar marring kan je zeker krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Het is een BMW, Duitse lak is hard zeggen ze wel eens toch? :) Hij is blauw, dus kans op marring is wel aanwezig dus? Een polijstmachine heb ik niet, dus die kan ik er niet achteraan doen..
Edit: jeej regen! (ben ik normaal nooit blij mee..), ben benieuwd hoe hij er morgen bij staat

[ Voor 20% gewijzigd door sig69 op 11-06-2016 00:10 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen zijn Duitse lakken hard, maar dat wil niet zeggen dat ze het allemaal zijn. Klein stukje doen en kijken wat het resultaat is. Heb je last van marring dan mag je er van uit gaan dat de rest van je auto er ook zo uit komt te zien. Ik zou zeggen neem een ietwat zachte klei als je niet na gaat polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
En zorg sowieso voor genoeg lubricant :) Zodra je voelt dat het beetje droog begint te worden, gelijk bijspuiten want zo minimaliseer je marring'

ff een cross post uit het Audi topic:
Vandaag de diffuser geplaatst en auto gewassen.
ff een oude pic, had geen before foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DqVDo8or84k3bh85IunKF58o/full.jpg

Op de brug, oude vulstuk eraf. Het eraf halen van de oude "diffuser" duurde langer dan gedacht. Heb 18 clipjes beetje moeten verwarmen voordat ik ze eruit kon duwen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DxR9DQDnRwvBtqcFzKNcT1XL/full.jpg

Nieuwe diffuser erop, met wat vet in de nokjes ging het goed. Alleen het rechter gedeelte ging heel moeizaam, na 5x proberen zat het erop.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JeZxG65qyI2cdBnXa4CfWQp7/full.jpg

Auto heel erg vies, overal hand afdrukken en vette vingers. Gelijk even gewassen en nieuwe pics gemaakt. photo-spam: :9
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HAGYBBWjfA5ZP2dyxTmZ8TUj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZRHM7VRAYUhfyjEtVCcnCIxK/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ODgebDB6vs5bbsovnSfHShpn/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MPnj1jrDfF4qofDqt1ky6Yr4/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3UM2TdbRkoMp6X45ExvYtfpq/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B590ptvHJvHitK89BXGViDaw/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1ekNvQ9JsnsNc8WChjLl3ayo/full.jpg

dikke shine = C-Quartz UK glascoating _/-\o_
Gewassen met 2 emmer methode, Poorboys shampoo, delirium towel afdrogen en dan interieur in Natural look. Omdat ik geen tyre dressing meer had, heb ik maar Natural look gebruikt als dressing :P

[ Voor 85% gewijzigd door Rainesh op 11-06-2016 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niet duwen op de klei. De klei het werk laten doen. Laat het glijden. En vouw bij vervuiling je klei weer om. Zo moet het wel lukken denk ik met de tip van Rainesh erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Goed idee natuurlijk, waarom bedenk ik dat zelf niet.. Het is niet zo dat ik niet wil polijsten, maar ik heb er de spullen niet voor. Op mijn volgende shopping list staat voor nu:
-tape. Je gaat toch erg makkelijk over de rand (ramen) heen merk ik
-klei+lube
-doeken x10, je kan nooit genoeg doeken hebben merkte ik al
Bedankt voor de tips.
Dan ga ik gewoon een test stukje doen en afhankelijk van wat dat doet ga ik verder.
@Rainesh: Wat is er met je pics? M'n telefoon begint te flippen zodra ik daar langs kom
Edit: Nu niet meer, vaag

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 11-06-2016 00:37 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Het is geen full detail dit keer, maar binnen en buiten weer netjes schoon opleveren.

Wat ik heb uitgevoerd is als volgt:
Infoamen
Handwassen met 2 emmers
Kleien
Handwassen met 2 emmers
Drogen
Paint cleaner om de lak weer mooi strak te krijgen
Preppen van de lak voor de wax
Waxlaag aanbrengen
Banden dressing aanbrengen
De auto zag er opzich prima uit, wat kleine swirls gezien en alleen een ''echt'' defect op de motorkap die nu verdwenen is.

Beading en sheeting van de fusso coat is werkelijk waar subliem:cold_sweat:

Foto's en Video's:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/samyy6oyn/DSC_0178_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/gdvcdpn1b/DSC_0179_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/7riw1mw9r/DSC_0180_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/8pz93x9lr/DSC_0182_NEF.jpg
Krasjes
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ohu9qyuov/DSC_0184_NEF.jpg
Krasjes
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ss3vpftgf/DSC_0186_NEF.jpg
Krassen weg:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/60ut318f3/DSC_0187_NEF.jpg

Na het waxen:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/f3jaa2867/DSC_0190_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/57i7af2e7/DSC_0194_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/magds6tpb/DSC_0195_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ppheanzkv/IMG_9071.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/4rb8ckzq7/IMG_9072.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/nv4jsxckf/IMG_9074.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/virgb8b8f/IMG_9076.jpg

Beading & Sheeting:
Soft99 fusso beading en sheeting

Al met al zeer tevreden, nu ga ik met de volgende aan de gang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:13
@Jestar - Wauw

Also;
https://nl.pepper.com/aan...nce-tire-gel-sample-24142

Gratis sample tire gel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Vul dan nu hieronder je gegevens in en
En daar onder zie ik niks waar m'n gegevens kan invullen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:04
sig69 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 23:40:
[...]

En daar onder zie ik niks waar m'n gegevens kan invullen.
Rechts van de tekst staat een plaatje met de volgende tekst:
"Gratis 3M Meguiars Endurance Tire Gel sample" Daaronder staat weer een button met de tekst "naar aanbieding".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Dit keer een Seat Ibiza, binnenkant stofzuigen en schoonmaken + conditioneren.
Buitenkant gefoamed, gewassen, gekleid, paint cleaner d.m.v DAP, Soft 99 wax erop!

Voor
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/sx5brmvf3/DSC_0204_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/41ghhvy4v/DSC_0205_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/bnk9fag7j/DSC_0206_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/p21xp2c9b/DSC_0207_NEF.jpg
Na
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ff30t38nj/DSC_0221_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/jhkv0oo0f/DSC_0222_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/azu8yoryn/DSC_0223_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/ygcgmlhu7/DSC_0224_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/5a4d3iq33/DSC_0225_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/vrd2itmz3/DSC_0226_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/d5jyfg61b/DSC_0227_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/75w7bsl8v/DSC_0229_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/kqmzax11r/DSC_0231_JPG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/45fcv99xr/DSC_0232_NEF.jpg

photoupload

https://youtu.be/4YV7U5K21j8
Na de paint cleaner is de lak mooi glad!

[ Voor 10% gewijzigd door Jestar076 op 12-06-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Is dit een goeie starterskit voor een complete beginner? :+

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/4ac5b1c0f4bc0bfabeb39ec117a028d4.png

Later ga ik me wat meer verdiepen in het echte detailen, maar zou alvast wat basis "gereedschap" willen kopen.

EDIT: nog een EZ Detail Mini Brush toegevoegd

[ Voor 18% gewijzigd door SanderH_ op 12-06-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Dat is voor het wassen zeker een goed begin.
Ik zou een 3e emmer bestellen voor de wielen (en de EZ detail brush) dan houd je het nog meer gescheiden allemaal.
Als het budget er is een goede velgenreiniger erbij doen (Monello Non Ferro bijv.)
Van hieruit kun je altijd gaan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Iemand die ervaring heeft met polijsten? Mijn clio (2013) is 2 a 3 week geleden helemaal gepolijst ivm lichte krasjes. Krasjes niet voelbaar met de nagel.

Auto is onderhanden genomen door een prof. bedrijf, dit heeft de lease maatschappij geregeld.
Echter zijn de krassen nu al weer zichtbaar, is dit normaal zo snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
G.Scholtens schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:28:
Iemand die ervaring heeft met polijsten? Mijn clio (2013) is 2 a 3 week geleden helemaal gepolijst ivm lichte krasjes. Krasjes niet voelbaar met de nagel.

Auto is onderhanden genomen door een prof. bedrijf, dit heeft de lease maatschappij geregeld.
Echter zijn de krassen nu al weer zichtbaar, is dit normaal zo snel?
Dan is dit waarschijnlijk gedaan door zo een massa poetsbedrijf. Binnen 2 a 3 uurtjes hebben zij een auto gepoetst. Hebben waarschijnlijk een filler overheen gedaan en dan "polijsten". Na paar regenbuien of wassen is het weer eraf. Durf zelfs te wedden dat als je de auto gaat kleien en dan goed in het licht houdt dat je poetsbanen zult zien. :'(

Neem contact op met een van de detailers hier op het forum, misschien dat zij je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Rainesh schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:34:
[...]

Dan is dit waarschijnlijk gedaan door zo een massa poetsbedrijf. Binnen 2 a 3 uurtjes hebben zij een auto gepoetst. Hebben waarschijnlijk een filler overheen gedaan en dan "polijsten". Na paar regenbuien of wassen is het weer eraf. Durf zelfs te wedden dat als je de auto gaat kleien en dan goed in het licht houdt dat je poetsbanen zult zien. :'(

Neem contact op met een van de detailers hier op het forum, misschien dat zij je kunnen helpen.
Auto is vandaag weer naar de leasemaatschappij om te beoordelen, zal eerst even hun reactie afwachten.
Ga er namelijk niet mee akkoord dat ik moet betalen voor krasjes die 2 week niet zichtbaar zijn en nu weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was tegen je leasemaatschappij zeggen dat je zelf op zoek gaat naar een goed autopoetsbedrijf. Net zoals Rainesh ben ik van mening dat er hier op het forum echt wel iemand is die jou wil helpen.

Als er gepolijst zou zijn zou je minder krasjes moeten zien. Als je laklaag niet glad aanvoelt weet je dat je bedondert bent want dan is er niet gekleid en waarschijnlijk ook niet gepolijst. Ze smeren er een dikke vettige laag op die wat glans geeft en krasjes opvult.

Prutsers zijn het.

(Ik mag ook nog vermelden dat ik met mijn autopoetsbedrijf stop. Ik ga in Duitsland aan het werk wat meer zekerheid en een betere finaciele situatie oplevert. Vanaf nu mag ik mijzelf dan ook een echte hobby detailer noemen, en mag ik volgens mij ook mensen aanbieden hun te helpen :) Mijn website blijft nog wel bestaan maar dan alleen met wat foto's van gedaan werk. Dus één pagina. Webhosting is net weer voor een jaar betaald terwijl dat niet had gehoeven, vandaar.)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Over dat kleien, ik heb Audi lak dus over het algemeen wel hard. Ik begon met Mothers klei geloof ik, die is relatief zacht, dat ging altijd prima. Daarna monello geprobeerd welke wat harder is, dat ging op zich ook wel. Tot ik op één punt lekker aan het kleien was en ineens *iep*iep*iep* hoorde. Meteen gestopt en ja hoor, een mooie kringel. :(

Polijsten heb ik nooit gedaan, misschien toch maar eens langs Jurgh rijden. Maar ben een beetje bang dat als je daar eenmaal aan begint je nooit meer genoegen neemt met gewoon wassen en waxen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Gonadan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:43:
Over dat kleien, ik heb Audi lak dus over het algemeen wel hard. Ik begon met Mothers klei geloof ik, die is relatief zacht, dat ging altijd prima. Daarna monello geprobeerd welke wat harder is, dat ging op zich ook wel. Tot ik op één punt lekker aan het kleien was en ineens *iep*iep*iep* hoorde. Meteen gestopt en ja hoor, een mooie kringel. :(

Polijsten heb ik nooit gedaan, misschien toch maar eens langs Jurgh rijden. Maar ben een beetje bang dat als je daar eenmaal aan begint je nooit meer genoegen neemt met gewoon wassen en waxen. :+
Koop een witte handpad, een cleaner met eventueel een korrel en wrijf er over het kringeltje heen. Dan is het weg :) Dat noem je marring, je klei/lak was toen te droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rainesh schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:48:
Koop een witte handpad, een cleaner met eventueel een korrel en wrijf er over het kringeltje heen. Dan is het weg :) Dat noem je marring, je klei/lak was toen te droog.
Nou, in dit geval betwijfel ik of het slechts marring was. Ik denk eerder aan een zandkorrel of iets anders hards want het is echt een mooi duidelijk krasje. :'(

Met cleaner en glaze heb ik hem nooit weggekregen namelijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:17

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:43:

Ik denk eigenlijk dat je dat wel gaat waarderen. Sinds de poetsbeurt die Tuintje heeft uitgevoerd kan ik volstaan met even afspoelen en wat spraywax eroverheen en klaar ben je. Ik denk dat als je het uitrekent, het uiteindelijk ook goedkoper is dan een keer in de een à twee weken gewoon wassen en waxen. Ik ben nu 50 cent per keer kwijt om de auto schoon te houden, waar dat voorheen al gauw richting de €10,- ging en dan nog was de auto niet echt lekker schoon.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Één keer per twee weken waxen? Wat dacht je van twee keer (ok, misschien vier) per jaar? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Spraywaxen heeft PauseBreak het over. Als je auto goed behandeld is met Fusso kan je je auto afspuiten en dan is die zo goed als schoon. Wassen kan natuurlijk ook. Na het wassen gebruik je altijd, tenminste ik doe dat altijd, een spraywax. Vult de waxlaag aan die erop zit en zo verleng je je lakbeschermning.

Dus niet om de twee weken een vaste wax :) En als je je auto goed bijhoudt kan die Fusso wax tot zeker zeven maanden zitten blijven. Youtube er maar eens op, of zoek het maar eens op op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja snap ik, maar ik ging er vanuit dat het in plaats van was. Zelf heb ik laatst wel de boel met s&w ingesmeerd tussendoor, maar dat kan je volgens mij niet echt spraywax noemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Gisteren en vandaag een Golf 6 aangepakt.

Auto zag er opzich best goed uit, wat swirls/krasjes op de deuren/pianolak deurlijsten/dak.

Zelfde stappenplan als altijd:
Foamen
Wassen met 2 emmers
Kleien( klei was donkerbruin bijna zwart van de teer/hars)
Afspuiten
Paint cleaner met witte pad
Scholl S3 op spiderpad( eerste keer, ging helemaal toppie)
Soft99 Fusso Coat

Auto was bij aankomst als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/y3bigkve3/DSC_0244_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/8yki35vxn/DSC_0241_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/koyfkjoq3/DSC_0240_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/7m2t19yi3/DSC_0239_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/4t9lh8y5n/DSC_0238_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/450qyazfv/DSC_0237_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/cbsqpvpij/DSC_0236_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/iqrrmjw8b/DSC_0235_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/6q6bltotn/DSC_0234_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/tga1sjxez/DSC_0233_NEF.jpg

Daarna aan de gang gegaan en de auto staat er nu zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/tl5jdly5x/DSC_0252_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/onryshw6t/DSC_0251_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/vs9s1j3g5/DSC_0250_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/g82eaztbp/DSC_0249_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/cpqeelsfp/DSC_0248_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/ndu5dg2et/DSC_0247_NEF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wat zou een goed setje zijn om mee te beginnen?
Ik wil eigenlijk wel kijken naar:
Wassen
Kleien
Polijsten
Waxen

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Dat staat meerdere malen in dit topic genoemd, ff zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Jestar076 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:56:
Gisteren en vandaag een Golf 6 aangepakt.
Scholl S3 op spiderpad( eerste keer, ging helemaal toppie)
Soft99 Fusso Coat
Vond je het niet nodig om na de s3 af te ronden met een lichter middel?
Ik vind S3 namelijk niet mooi (genoeg) finishen, ik schaal altijd af.
Soms meteen naar Monello Finale, soms zelfs nog een tussenstap met Mezzo.
Zo krijg je net dat beetje meer glans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Helaas was er qua budget/tijd van de klant niet meer mogelijk.
Anders finish ik natuurlijk wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Zal ook eens wat posten, ik lurk af en toe wel even mee, het is wel een interessant topic.
Ook altijd leuk om de verschillende werkwijzen te lezen en ideeën/ervaringen.

Afgelopen zaterdag de barchetta van mijn oom/tante onder handen genomen, niet heel spannend maar wel leuk. Na het wassen eerst de kap gedaan met een fabric cleaner en daarna opnieuw in een coating gezet. Daarna de gehele auto gekleid, gepolijst (Monello, eerst een cutting en daarna een finishing). Daarna vanilla glaze clearkote en afgerond met Collinite 476S.

Zo als je ziet kon die wel wat aandacht gebruiken...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/l8Liv9ZhIH7vyujPFAw9zUzU0iLO_DE3ziIdnXowAwOt8fZ9S6yGW146pNOrt7EuKKSPI10kZd4kiGFerTeUCc--c0BeibHCa_mptVzQbSu-4zTJBEnxbOcAh_LUNKbkIXjrLyhvBKI2Wl6KklHTtkRYFhJ1ikmsUjD_NOxNn6n6gsNksC6YSKRJrrfvVaCVAck6wsbTdvn_85EldmNtll7BdKs9ZvRogrUe4GCV4ZTJRI8URIbocfUjGnmlVxenoUBsDx0rwu7xHC00b6u2QRnj1-BnHbyxG6e7rn_QC7mSXTMDvxP3sYaoXlxgvZSV3Y8iqruVImnHC4hPABvzpQcX4XMWvanfH7uC_4rQmVkB4SymXXidfroyL5QfFE79S13mvhpjEdv3n7PUYQgJQyVbgRBHn4gU6otDi6ji2xoZf0TIp10L7lZLURYPvyst5PDD_ib1vfmgDXrQ5fnLGayUcmY5o6BVbE1GHIe48SPWTM5CZnJP4fJ9kaVHp4kVQBGDIXwEsAyc_mvTNn9LztyNAXIb_5pWUrf8W1gK74hJthEsY5O0QoBhEWLl9ZPDrJ71PMlC_G3GuCLfmlWS3a1cTQSvH9bA=w1718-h965-no

Het kleien maakt al een hoop verschil:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-ye-bWLImJRf542g7rDpDT29bNr53U0eV172SE84FSevTgPk3_qwzC4lw3ys-u8lMTCGcdGsYL5l5Q-q0NE647PRGVbc20SZX9zCEr2QV5JBMDhlTL7T0mcLbsF6h2QMte6el0n1OYNB_okutniRl4xrnaz9-NgLy5JkK4SJj1Up2oVVYD3Vl4teLZe3iq5oYpbVH_AkjdT91K5zCr3rB8aJwqYWhY9az0mhFPhWOG_ux22QiXRl8zbhx0gm6xzE7y2ePBFQ5fJRR3KZZD0Zuw7VZGR1Oxfsi8A6s9EWKLtleYyqudF1-M16p7B0gneUJ_awx2B2Y0l2xNE8LkHFEWc9qKR9nOfSkX8HpuhmmY9rrQXTOQcLT-4DVaF6p4UpW3qtYL4XTYUqZzpiwofK43XiOUdaRU2gjERnOEKD2W_7xYHlnjkmTnKP3rN3HEsgDB9seEZUTBu6iPB46TYVj8QSG5yoQOnsTtSkLhjlkDrYdqe5JDVOZxvN1CP61cB9nudcnWmmRrrY5k8r4gYQuyEFvS6uRIXI2xTdJ0exHHssALa3Asb6zVO4P8l3ChWkkkgzyKmq2SFEZsoXnHQi94kbfbx5P1OL=w1280-h719-no

En het eind resultaat, hij is weer aardig geel en hij glanst weer :)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/nqDSkUQbDzlrylBcWJcI1iUiOxjBi_-ZPuL6fFphyflA_aWfHnqoO5lM8KBxsBgPxH1GYB18d8weUhQ3YIBw7ncBId_GkxmMXU0ZIogzdS64tdSKrnX-9rt_xOUqRwPAoDfnfdjyb4Qo9MB3I8s0o0a7N_QvzOLGE6RG20LtL5GNT2Ei_Q-UwpBVdIYCfGnui5v304FDgXfCXRl_xGq_NZp_hEiGIjHMPn4EwxBQVxdujK4y_95J7th82Z3jSvhhhozHXavvjKAJWcFq0V5WQGQVvkg4vWJAQ4slD460cOYhuo_d1bahRZtk-Se551SLTIXAQMeTlj0tTHcXDAwC1V-7u2fHbahotiwQAljhzqQUnp1IuHUFG6fQRfT0k4WiRLZ-K-APY10OgosKEhgs-lYTp7o11oKz4NugSSELIKSHinx_XGe_2A63XQ-P82ImGaPacjdQWVRoi6UklUsF57_XSVbyaVlinCkj2A2Y95PCDei3h8vqzqIVYlk4_XMNMu39nGk6FYE5lo02dI6NWwc4VHs8mdDj29rlTENev1giuR2v1M-cKxGD_WMwzf_h3SJOc8zG7-ZuYHN-DaqTYxn2HyIzE8no=w1718-h965-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/p8A5hnWUNnbWWV5o8ezhaVOn8DezIJ3vddYuYYOZGsMNR0XbNESxhNbpNlN0p8JEFTA39tJJ2zxykNUd_9PuQW1r5VGrl63S42Z4seKFs_0cmkBJ9y_G9J2v4NSpviFmOO_AxtMl3fNJXtuPaqtWXa310fPTl-0KWmSMHezR4IFk44dKG9i239X6djjCGbdvdIItGMmFeewCFWHx1BIrVQVaOdKaOvWo925lVPKoMdapPxZfBuD3KfYI3lUtQYxePJnwqDfNJlqJ5nPTVUj7BhZScZZYHD-0zaOhxHvs4JA1SZixVAPZbxKkH6TOmDGpOoufSuWnMDJVC1rXa9fIYV06dkVYixPemY2p7dvkNYugf3iP2KCKp_9OwuikG2tknAlXBmox474dWK424PI5HFVpziGrDF4eZwJ8q3TIF-0FhAkadsHuNdgM_TrUR8eQ5-mY2BiUuePj3s0rrCtQpuT22V4_xQhcY6DvIUv8UJ5qqtr5Ti47VLjdZKc3NL-VJpR0I8vd9Fai2VfB9L5hv3M5Z5SAP5PjBbpMa9P4wnh2IoNIKMeJGE7IEjVkB7R_BJwQL2dcB9mcVMx2eOs_WiMmLKtxYJaV=w1718-h965-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Mooie foto's weer voorbij gekomen!

Ik zie goede verhalen voorbij komen over de Soft99 waxen, nu wil ik deze ook gaan proberen en ik vraag me af wat het daadwerkelijke verschil tussen de 12 Months en de F7 is. Auto in kwestie is een witte Fiesta.

Iemand ervaringen met deze twee waxen?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:04:
Wat zou een goed setje zijn om mee te beginnen?
Ik wil eigenlijk wel kijken naar:
Wassen
Kleien
Polijsten
Waxen
Ik ga het kleien en polijsten even skippen. Wordt me veel te duur.
Ik heb nu dit op het oog:

101932 Dodo Juice - Diamond White wax panel pot - 30ml € 8,25
102092 Monello - Wash Mitt € 9,99
102095 Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm € 8,98
102641 Monello - Disco Nero Foam Applicator € 3,79
102936 Monello - Artico Magico Snow Foam - 1000ml € 9,99

Nu heb ik thuis nog shampoo van poorman staan.
Zit ik alleen nog even met emmers... Ik vind 25 euro voor een emmer met grit guard wel erg duur worden, aangezien ik er 2 nodig heb...

Iemand nog tips voor een goedkopere emmer met grit guard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 13:32
dfrenner schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:21:
[...]

Ik ga het kleien en polijsten even skippen. Wordt me veel te duur.
Ik heb nu dit op het oog:

101932 Dodo Juice - Diamond White wax panel pot - 30ml € 8,25
102641 Monello - Disco Nero Foam Applicator € 3,79
102936 Monello - Artico Magico Snow Foam - 1000ml € 9,99

Nu heb ik thuis nog shampoo van poorman staan.
Zit ik alleen nog even met emmers... Ik vind 25 euro voor een emmer met grit guard wel erg duur worden, aangezien ik er 2 nodig heb...

Iemand nog tips voor een goedkopere emmer met grit guard?
Heb je al wel een lans dan voor de foam?
En dan bedoel ik niet zo'n standaard meegeleverde lans van de HD zelf.
Eventueel kan je ook voor de Soft99 fuso of Coli 845 in plaats van een panel potje.
Is namelijk een stuk voordeliger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Camo schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:43:
Heb je al wel een lans dan voor de foam?
En dan bedoel ik niet zo'n standaard meegeleverde lans van de HD zelf.
Eventueel kan je ook voor de Soft99 fuso of Coli 845 in plaats van een panel potje.
Is namelijk een stuk voordeliger..
Ik heb een standaard meegeleverde lans van de HD reiniger inderdaad.

Ik snap dit niet helemaal:
"Eventueel kan je ook voor de Soft99 fuso of Coli 845 in plaats van een panel potje."

Dat potje is 8,25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 13:32
dfrenner schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:46:
[...]

Ik heb een standaard meegeleverde lans van de HD reiniger inderdaad.

Ik snap dit niet helemaal:
"Eventueel kan je ook voor de Soft99 fuso of Coli 845 in plaats van een panel potje."

Dat potje is 8,25.
Oh sorry, was even in de war met een panel potje, was ook meer budget technisch bedoeld aangezien de hoeveelheid die je krijgt voor 8,25 vergeleken met de coli of soft99 fusso van +- 20 eu..
Foamen zal alleen aardig waardeloos zijn met een standaard bijgeleverde lans voorbeeld:
https://forum.carclean.nl...alto-foamspuit-fail.1181/

[ Voor 11% gewijzigd door Camo op 22-06-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Camo schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:50:
Oh sorry, was even in de war met een panel potje, was ook meer budget technisch bedoeld aangezien de hoeveelheid die je krijgt voor 8,25 vergeleken met de coli of soft99 fusso van +- 20 eu..
Tenzij die fusso een stuk beter werkt natuurlijk...
Foamen zal alleen aardig waardeloos zijn met een standaard bijgeleverde lans voorbeeld:
https://forum.carclean.nl...alto-foamspuit-fail.1181/
Dat is leuk, maar zo'n foamlans is ook weer minimaal 50 euro... Dat gaan we niet doen, ik twijfel al over de emmers...
Ik heb hem wel eens eerder gebruikt en toen werkte het voor mij prima...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 22-06-2016 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

melcon schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:48:
Zal ook eens wat posten, ik lurk af en toe wel even mee, het is wel een interessant topic.
Ook altijd leuk om de verschillende werkwijzen te lezen en ideeën/ervaringen.

Afgelopen zaterdag de barchette van mijn oom/tante onder handen genomen, niet heel spannend maar wel leuk. Na het wassen eerst de kap gedaan met een fabric cleaner en daarna opnieuw in een coating gezet. Daarna de gehele auto gekleid, gepolijst (Monello, eerst een cutting en daarna een finishing). Daarna vanilla glaze clearkote en afgerond met Collinite 476S.

Zo als je ziet kon die wel wat aandacht gebruiken...
[afbeelding]

Het kleien maakt al een hoop verschil:
[afbeelding]

En het eind resultaat, hij is weer aardig geel en hij glanst weer :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Een cabriodak van stof coat je niet of impregneer je ook niet. Kappen moeten ademen en met die middeltjes sluit je hem af wat de levenduur van de kap niet ten goede komt. Sowieso zijn cabiodaken al waterdicht. Ook kan de kap sneller verkleuren. Gebruik voor vinyl/stoffen cabriodaken vloeibare groene zeep van Driehoek en lauw water. Borstel het met een zacht harige borstel in en spoel het dak goed na met overvloedig water. Op laten drogen en klaar. Bij grove vervuiling kan je ook het dak insmeren met vloeibare groene zeep en het laten intrekken voor een paar uur. Daarna uitspoelen en naborstelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cabriodakken zijn ook niet dicht vanwege de stof, maar omdat er een waterdichte laag tussen zit. De meeste dakken bestaan uit minstens drie lagen: stoffen buitenlaag, waterdichte (rubber) tussenlaag en stoffen binnenlaag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

dfrenner schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:01:
[...]
Tenzij die fusso een stuk beter werkt natuurlijk...
[...]
Dat is leuk, maar zo'n foamlans is ook weer minimaal 50 euro... Dat gaan we niet doen, ik twijfel al over de emmers...
Ik heb hem wel eens eerder gebruikt en toen werkte het voor mij prima...
To be honest, ik weet niet of zo'n foam lans veel toegevoegde waarde heeft als je net start, net zoals speciale emmers met een grid guard. Imo kan je de eerste keren wel uit de voeten met emmers van de action die je dan wat regelmatiger ververst.

Kan je bijvoorbeeld een kit kopen zoals de 101955 (Meguiars Brilliant Solutions New Car Kit) die je al aardig op weg kan zetten. En dan kan je als dat je bevalt systematisch je producten als ze op zijn vervangen door andere, of een klei kit bijkopen zoals de 100051 (Meguiars Smooth Surface Clay Kit).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ibex schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:52:
[...]

To be honest, ik weet niet of zo'n foam lans veel toegevoegde waarde heeft als je net start, net zoals speciale emmers met een grid guard. Imo kan je de eerste keren wel uit de voeten met emmers van de action die je dan wat regelmatiger ververst.

Kan je bijvoorbeeld een kit kopen zoals de 101955 (Meguiars Brilliant Solutions New Car Kit) die je al aardig op weg kan zetten. En dan kan je als dat je bevalt systematisch je producten als ze op zijn vervangen door andere, of een klei kit bijkopen zoals de 100051 (Meguiars Smooth Surface Clay Kit).
Ik kijk net in de schuur en zie dat ik nog poorboy's ex-p heb liggen.
Het enige probleem is dat de auto 3 jaar is en nog nooit gewaxt.

Ik heb voor mijn vakantie echt geen tijd om te kleien, dus grondig wassen en waxen is het enige... Die set die jij aandraagt, werkt een vloeibare wax die niet wit uitslaat wel goed?

Als je de ex-p vergelijkt met de soft99 fusso of de eerder aangedragen wax panel pot? Ik heb hier totaal geen verstand van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik Fusso gebruik, nu een aantal maanden en op tig auto's aangebracht, gebruik ik EX-P eigenlijk niet meer. Fusso geeft een hele goede bescherming, mooie diepe glans, enorm goede sheeting en beading en het blijft tot zeker zeven maanden zitten. Om dat te bereiken moet je natuurlijk wel regelmatig wassen en je laklaag blijven onderhouden. Zoek maar eens op YouTube naar filmpjes van Fusso.

Maar als je EX-P hebt liggen maak dat dan eerst op. Zonde om het niet te gebruiken. EX-P is zeker niet slecht en is favoriet bij velen. Ik vind de Fusso alleen beter in eigenlijk elk opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Okee dus ook zonder klei en met grondig wassen te gebruiken. Ik zag ook nog een restant poorboys bug sqash staan. Dus ik sray daar eerst een groot deel van de auto mee in (ook voor hars enzo). Vervolgens grondig wassen. En dan met ex-p aan de gang. Daar heb ik een black finessing pad cut factor 0 bij zitten in de tas.

Ik denk dat ik er een goede washmit bij koop, één emmer met grit guard en een paar microvezel doeken en misschien nog een fles bug squash. Is er nog een andere spray aan te raden die vuil losweekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:45:
Cabriodakken zijn ook niet dicht vanwege de stof, maar omdat er een waterdichte laag tussen zit. De meeste dakken bestaan uit minstens drie lagen: stoffen buitenlaag, waterdichte (rubber) tussenlaag en stoffen binnenlaag.
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:40:
[...]

Een cabriodak van stof coat je niet of impregneer je ook niet. Kappen moeten ademen en met die middeltjes sluit je hem af wat de levenduur van de kap niet ten goede komt. Sowieso zijn cabiodaken al waterdicht. Ook kan de kap sneller verkleuren. Gebruik voor vinyl/stoffen cabriodaken vloeibare groene zeep van Driehoek en lauw water. Borstel het met een zacht harige borstel in en spoel het dak goed na met overvloedig water. Op laten drogen en klaar. Bij grove vervuiling kan je ook het dak insmeren met vloeibare groene zeep en het laten intrekken voor een paar uur. Daarna uitspoelen en naborstelen.
Dank voor de info, heb Chemical Guys - Fabric Guard gebruikt, niet zo zeer vanwege de waterdichtheid maar omdat het vuil afstotend zou werken. Was ook de 1e cabrio dus niet zo veel ervaring mee, dank voor jullie tips d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

dfrenner schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:31:
[...]

Ik kijk net in de schuur en zie dat ik nog poorboy's ex-p heb liggen.
Het enige probleem is dat de auto 3 jaar is en nog nooit gewaxt.

Ik heb voor mijn vakantie echt geen tijd om te kleien, dus grondig wassen en waxen is het enige... Die set die jij aandraagt, werkt een vloeibare wax die niet wit uitslaat wel goed?

Als je de ex-p vergelijkt met de soft99 fusso of de eerder aangedragen wax panel pot? Ik heb hier totaal geen verstand van...
Ik ben ook met deze kits gestart en vond de wax eigenlijk wel fijn werken. Je kan er weinig mee misdoen.
dfrenner schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:20:
Okee dus ook zonder klei en met grondig wassen te gebruiken. Ik zag ook nog een restant poorboys bug sqash staan. Dus ik sray daar eerst een groot deel van de auto mee in (ook voor hars enzo). Vervolgens grondig wassen. En dan met ex-p aan de gang. Daar heb ik een black finessing pad cut factor 0 bij zitten in de tas.

Ik denk dat ik er een goede washmit bij koop, één emmer met grit guard en een paar microvezel doeken en misschien nog een fles bug squash. Is er nog een andere spray aan te raden die vuil losweekt?
Maar als je al een ander hebt liggen kan je het idd beter aanvullen en daarmee beginnen. Een Iron-X of Monello Non-Ferro is wel handig om vuil van je wielen te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Ibex schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:34:
Maar als je al een ander hebt liggen kan je het idd beter aanvullen en daarmee beginnen. Een Iron-X of Monello Non-Ferro is wel handig om vuil van je wielen te verwijderen.
Ik heb wieldoppen en geen velgen ;)
Dus dat skip ik lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
Vorig jaar april is er een glascoating op gegaan bij mij. Er komt nu alleen wel een hoop troep op te liggen. Kan ik dit er gewoon af kleien met een zachte klei en hopen dat de coating daar tegen kan? Ik twijfel hierover namelijk en kan er niet heel veel over vinden.

Daarnaast, hoe moeilijk is glascoating aanbrengen? Ik heb er de ruimte voor ( droog ) waar die 24 uur kan uitharden.

[ Voor 32% gewijzigd door Boinkie op 23-06-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

dfrenner schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:42:
[...]
Ik heb wieldoppen en geen velgen ;)
Dus dat skip ik lekker.
Goed schoonmaken en daarna ook waxen, zal je in de toekomst veel tijd sparen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ibex schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:49:
Goed schoonmaken en daarna ook waxen, zal je in de toekomst veel tijd sparen dan :)
Okee ik heb een nieuw lijstje:

101015 Poorboys World - Bug Squash - 946ml € 17,99

101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard € 13,99

102684 Grit Guard - Grit Guard - Geel € 9,49
5 producten. Subtotaal: € 60,44

En ik denk eigenlijk aan een flesje:
https://www.carclean.nl/p...500ml_Q2M_Prep_500_102604
Voor de ruiten en de erg vervuilde stukken.

Mijn idee is dan:
Stap 1: bug squash
Stap 2: Wassen
Stap 3: Q2 prep (of zijn er betere ideeen voor?)
Stap 4: Wassen
Stap 5: Ex-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Alternatief voor de Q2 prep zou een flesje 103132 (Poorboys World Professional Polish Sample - 120ml) kunnen zijn die dan stap 3 en 4 vervangt. Iemand een second opinion hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ibex schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:03:
Alternatief voor de Q2 prep zou een flesje 103132 (Poorboys World Professional Polish Sample - 120ml) kunnen zijn die dan stap 3 en 4 vervangt. Iemand een second opinion hier?
Ik heb er totaal geen verstand van, maar deze kan ik zonder machine gebruiken?
Chemische polish houdt in dat het aanbrengen en uitwrijven met een piccolo nero doek?

Nadeel is dat deze pas op 7-7-16 (dat is te laat) leverbaar is...
Iemand een alternatief?

Heb toch wel weer wat anders toegevoegd ;)
100125 Autoglym - Car Glass Polish - 325ml
102480 Nanolex - Ultra Glass Sealant - 30ml
102494 Nanolex - Cotton Applicator Pads 10-pack

Dure hobby zie ik al, ik blijf klikken :(

Ik heb nu dit:
100125 Autoglym - Car Glass Polish - 325ml € 8,99
101081 Poorboys World - Professional Polish - 946ml € 35,99
101154 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard € 13,99
102480 Nanolex - Ultra Glass Sealant - 30ml € 29,99
102494 Nanolex - Cotton Applicator Pads 10-pack € 0,99

136 euro :X

Waarmee breng ik de professional polish aan?

[ Voor 29% gewijzigd door BlakHawk op 23-06-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

dfrenner schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:25:
[...]

Ik heb er totaal geen verstand van, maar deze kan ik zonder machine gebruiken?
Chemische polish houdt in dat het aanbrengen en uitwrijven met een piccolo nero doek?

Nadeel is dat deze pas op 7-7-16 (dat is te laat) leverbaar is...
Iemand een alternatief?

Heb toch wel weer wat anders toegevoegd ;)
100125 Autoglym - Car Glass Polish - 325ml
102480 Nanolex - Ultra Glass Sealant - 30ml
102494 Nanolex - Cotton Applicator Pads 10-pack

Dure hobby zie ik al, ik blijf klikken :(

Ik heb nu dit:
100125 Autoglym - Car Glass Polish - 325ml € 8,99
101081 Poorboys World - Professional Polish - 946ml € 35,99
102480 Nanolex - Ultra Glass Sealant - 30ml € 29,99
102494 Nanolex - Cotton Applicator Pads 10-pack € 0,99

136 euro :X

Waarmee breng ik de professional polish aan?
Ben je dan niet beter met 102570 (Nanolex - Ultra Glass Sealant Kit Deluxe) in plaats van de aparte polish en sealant?

De professional polish breng ik gewoon aan met zo'n foam applicator waarmee ik ook de wax en aanverwanten aanbreng. Ik gebruik die voor zowat alles (behalve iets wat de pad zou stukvreten natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ibex schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:31:
[...]

Ben je dan niet beter met 102570 (Nanolex - Ultra Glass Sealant Kit Deluxe) in plaats van de aparte polish en sealant?

De professional polish breng ik gewoon aan met zo'n foam applicator waarmee ik ook de wax en aanverwanten aanbreng. Ik gebruik die voor zowat alles (behalve iets wat de pad zou stukvreten natuurlijk).
Thanx, was idd voor de kit gegaan.
Toevallig eerder gebruikt? Er zit een -voor mij- onduidelijke handleiding bij.

Ik ben begonnen met de EX, toen de polish, die kreeg ik niet helemaal weg, dus nog een keer ex en toen de sealant. Alleen bij de sealant merk ik achteraf ook vlekken. Wat doe ik verkeerd?

Ex met keukenrol
Polish met vierkant bijgeleverd doekje
Sealant met ronde kleine bijgeleverde doekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

dfrenner schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 05:54:
[...]

Ik ben begonnen met de EX, toen de polish, die kreeg ik niet helemaal weg, dus nog een keer ex en toen de sealant. Alleen bij de sealant merk ik achteraf ook vlekken. Wat doe ik verkeerd?

Ex met keukenrol
Ik heb m niet eerder gebruikt, maar ik lees er goede dingen over, en aangezien je toch al 2 producten van nanolex had, kwam een kit misschien voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 05:54:
[...]

Ex met keukenrol
Iemand anders eerder gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Sowieso keukenrol, waarom en hoe kom je erop? En ten tweede dat bijgeleverde doekje zal hoogstwaarschijnlijk verzadigd zijn. Ik heb meestal een doek of 2-3 afhankelijk van de auto nodig na het polijsten met de stappen. En dan heb ik voor de wax ook nog een doek of 2-6 afhankelijk van de lagen wax. En dat zijn dan microvezel doeken van 40x50 ofzo, of net wat kleiner.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Joopieboy schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:38:
Sowieso keukenrol, waarom en hoe kom je erop? En ten tweede dat bijgeleverde doekje zal hoogstwaarschijnlijk verzadigd zijn. Ik heb meestal een doek of 2-3 afhankelijk van de auto nodig na het polijsten met de stappen. En dan heb ik voor de wax ook nog een doek of 2-6 afhankelijk van de lagen wax. En dat zijn dan microvezel doeken van 40x50 ofzo, of net wat kleiner.
Diet kit is voor de voorruit he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Excuus, te snel gelezen en gereageerd.

Maar voor de Rain X coating die ik aanbreng gebruik ik een gele poetsdoek, geen zeem maar zachtere fijnere doek, wegwerp dingen. En dan met een zachte stoffen doek uitwrijven en nawrijven. Maar, als je dan niks doet is het tot en met de eerste regenbui vlekkerig. :)

De truc, of iig wat ik doe is even de ruit insprayen met water na het aanbrengen (druppels beginnen te vormen en vlekken zie je makkelijker) en dan met een zelfde gele poetsdoek de ruit nat nawrijven. Keer herhalen vaak en dan is die perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:31
Wat ik me nu altijd afvraag... met polijsten schuur je een stukje van de (blanke) lak weg, toch? Als je een kras hebt van zeg 0,5mm diep, dan zul je toch 0,5mm lak weg moeten schuren om de kras niet meer te zien, of werkt dit anders? Hele fora worden volgeschreven over detailen. Er wordt driftig gepolijst op (relatief) nieuwe auto's. Hoe vaak kun je dat ongestraft doen? Ben je uiteindelijk niet door de blanke lak heen en gaat de kwaliteit van de lak daarna niet veel harder achteruit omdat de bescherming weg is?

Ik neem aan dat een professionele detailer op alle panelen de lakdikte meet alvorens te gaan polijsten. Een lakdiktemeting na afloop hoort er dan ook bij lijkt me. Heeft iemand ervaring met reële lakdiktes? Wat is typisch de dikte van de gekleurde laklaag en de blanke laklaag en hoeveel schuur je weg met een gemiddelde polijstbeurt waarin je "correctie" wilt aanbrengen (bijv. ondiepe krassen of ingevreten vogelpoep)? Ik ben benieuwd of iemand daar voorbeelden van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ingevreten vogelpoep krijg je vaak nooit 100% eruit, ook wat jij omschrijft. Maar vaak zie je sommige mensen dan met wetsanden en polijsten erg mooie resultaten krijgen maar ik ken ook iemand die heeft zo een mooie plek in de deur waar ie door de lak is gegaan.

Maar idd de beetje professionelere poetsers die meten je lak en kijken van daaruit wat veilig mogelijk is.

Vaak kun je wel krassen en plekken 'maskeren' door ze minder scherp en daarmee dus zichtbaar te maken. :) Alleen onder echt goed fel licht kun je het terugvinden dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het meten van lak in puur indicatief. Niets meer en niets minder. Alleen de dure, vaak onbetaalbare lakdiktemeters kunnen individuele laklagen meten.

Je kan zo vaak polijsten als je blanke laklaag toelaat. En hoe dik die is, en hoe hard of zacht, verschilt per fabrikant en zelfs per fabriek. Hoe dik de lagen zijn is ook weer afhankelijk van merk, fabriek en samenstelling van de laklaag. Ook hier kan je niets zinnigs over zeggen. Meten is weten maar door ervaring heb je wel een idee van welke laklagen hard of zacht zijn en welke goed te behandelen zijn.

Een kras of een ingevreten poepvlek hoef je niet helemaal weg te polijsten. Zeker niet wanneer je geen idee hebt wat je doet of niet weet op wat voor ondergrond je werkt. Middels polijsten maskeer je ook heel veel zodat het nagenoeg niet zichtbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jestar076
Dit weekend een VW Polo onderhanden genomen, deze heeft de wasstraat iets teveel bezocht...

Zie de foto's voor de tussentijdse veranderingen.

Weer een mooi eindresultaat!

Auto zoals hij aan kwam:

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/52bg6s4ud/DSC_0253_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/xt89wuao5/DSC_0254_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/aga8ebukl/DSC_0255_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/ri32gf9fp/DSC_0256_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/f6062xll1/DSC_0258_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/mn9di5b45/DSC_0259_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/k77k4at1h/DSC_0260_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/u5x44irut/kras.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/jx4myp3t1/kras1.jpg

Na het glazen, sealant aan brengen:

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/i5yld3obv/DSC_0261_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/gffkbm6sr/DSC_0262_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/3pbbyiyuj/DSC_0263_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/eq6h3jr3f/DSC_0264_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/eep0qsanf/DSC_0266_NEF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/ha23xnenf/DSC_0268_NEF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:31
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:49:
Het meten van lak in puur indicatief. Niets meer en niets minder. Alleen de dure, vaak onbetaalbare lakdiktemeters kunnen individuele laklagen meten.

Je kan zo vaak polijsten als je blanke laklaag toelaat. En hoe dik die is, en hoe hard of zacht, verschilt per fabrikant en zelfs per fabriek. Hoe dik de lagen zijn is ook weer afhankelijk van merk, fabriek en samenstelling van de laklaag. Ook hier kan je niets zinnigs over zeggen. Meten is weten maar door ervaring heb je wel een idee van welke laklagen hard of zacht zijn en welke goed te behandelen zijn.

Een kras of een ingevreten poepvlek hoef je niet helemaal weg te polijsten. Zeker niet wanneer je geen idee hebt wat je doet of niet weet op wat voor ondergrond je werkt. Middels polijsten maskeer je ook heel veel zodat het nagenoeg niet zichtbaar is.
Interessant, goed om te weten dat je met polijsten niet de hele beschadiging weg hoeft te schuren maar ook kunt maskeren, maar ook niet helemaal bevredigend. Ik snap dat je niet kunt zeggen hoe dik een laklaag is, maar ben juist benieuwd naar praktijkvoorbeelden om de ordes van grootte in te kunnen schatten en daarmee het risico dat een polijstbeurt een financiële schade (overspuiten + waardevermindering) oplevert. Ook de beste detailers doen het maar op gevoel en ervaring met verschillende typen lak? Dat gaat dan ook geregeld mis zou je zeggen. En elk jaar je auto polijsten is dus gewoon een slecht idee omdat je lak op een gegeven moment 'op' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

LVGH schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:19:
[...]

Interessant, goed om te weten dat je met polijsten niet de hele beschadiging weg hoeft te schuren maar ook kunt maskeren, maar ook niet helemaal bevredigend. Ik snap dat je niet kunt zeggen hoe dik een laklaag is, maar ben juist benieuwd naar praktijkvoorbeelden om de ordes van grootte in te kunnen schatten en daarmee het risico dat een polijstbeurt een financiële schade (overspuiten + waardevermindering) oplevert. Ook de beste detailers doen het maar op gevoel en ervaring met verschillende typen lak? Dat gaat dan ook geregeld mis zou je zeggen. En elk jaar je auto polijsten is dus gewoon een slecht idee omdat je lak op een gegeven moment 'op' is?
Nou ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een lak die op is zo rond de 50-70 micron zit, daar kun je eigenlijk weinig meer mee. In mijn geval was dat een aantal plekken waar flink gebeund was door een poetsbedrijfje van de dealer. Na wat schades waren er wat plekken overgespoten. Originele lak zat net boven de 100, wat plekken met spuitnevel zo rond de 130 maar er waren ook plekken die richting of zelfs over de 180 gaan. Die dikke plekken waren ook niet strak, sinaasappelhuidje en alles. Dan moet je echt gaan wetsanden. Oude lak kun je dan weer bijna niet grof hitten, etc.

Nu is dat ook afhankelijk van de auto. Jappanertje zoals ik heb is misschien 2 laklagen en blanke lak. Mijn Volvo had er 3, en sommige duurdere auto's hebben 2x dat en 2 blanke laklagen. Die diktes zijn heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LVGH schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 23:19:
[...]

Voorbeeld. Over het algemeen worden de VAG lakken als hard ervaren. Maar dat wil niet zeggen dat alle VAG lakken hard zijn. Immers worden niet alle VAG auto's in dezelfde fabrieken gemaakt en gespoten. Dit geldt voor alle auto's trouwens.

Als jij bijvoorbeeld met een grove polijstpad aan de gang gaat met een grof polijstmiddel schuur je naar alle waarschijnlijkheid al teveel weg. In die zin teveel dat het niet nodig is en dat je de laklaag dunnen maakt dan nodig. Je begint dan ook altijd met de lichtst mogelijke combinatie en kijkt of dat een tevreden resultaat oplevert. Je kan een finishingpad i.c.m. een medium cut polijstmiddel gebruiken bijvoorbeeld. Geeft dat net niet het resultaat wat je verwacht pak je bijvoorbeeld een groene Monello pad met een medium cut polijstmiddel. Geeft dat het resultaat wat je verwacht dan zit je goed. Daarna werk je het af met een finishing pad en een finishing compound.

Je kan prima ieder jaar je auto licht polijsten. Dus alleen de wasstraatkrasjes weghalen. Dat kan al met de lichtste combinatie en het resultaat is zeer bevredigend. Uiteraard is de blanke laklaag een keer op. Ik mat de laklagen bij sommige auto's altijd wel op. Bijvoorbeeld bij de Rolls Royce die ik gedaan heb en de Porsche afgelopen maand (http://www.autopoetsbedri.../rolls-royce-corniche-ii/ en http://www.autopoetsbedrijfwinsum.nl/porsche-911-964/). Vaak gebruikte ik mijn ervaring en expertise van de afgelopen 15 jaar. Ik ben nog nooit, maar dan ook nooit, door een laklaag heengegaan en ik heb van de 15 jaar 13 jaar met een rotary gewerkt.

Voor een kleine €100,00 heb je al een lakdiktemeter. Niet fantastisch maar het geeft je een idee hoe dik de totale lagen zijn, dus geen individuele lagen. Gemiddelde dikte zit tussen de 100 en 150 micron (1000 micron is 1 millimeter) waarvan de helft blanke laklaag is. Let wel dat dat hier ook indicatief is om de nu bekende reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Jestar076 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 19:56:
Dit weekend een VW Polo onderhanden genomen, deze heeft de wasstraat iets teveel bezocht...

Zie de foto's voor de tussentijdse veranderingen.

Weer een mooi eindresultaat!
Die is weer showroomwaardig, erg mooi resultaat! Welke middelen / materialen gebruikt?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Marcusso schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:38:
[...]

Die is weer showroomwaardig, erg mooi resultaat! Welke middelen / materialen gebruikt?
Dat is wel een aardig lijstje, mag ook via pb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Jestar076 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:47:
[...]

Dat is wel een aardig lijstje, mag ook via pb!
Dat mag ook. Ben eigenlijk altijd wel benieuwd naar de polijst middelen welke gebruikt zijn. En met de DAP of Rotary. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Marcusso schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:55:
[...]

Dat mag ook. Ben eigenlijk altijd wel benieuwd naar de polijst middelen welke gebruikt zijn. En met de DAP of Rotary. :)
pb gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gooi het hier op het forum. Hebben andere mensen er ook nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jestar076
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 20:27:
Gooi het hier op het forum. Hebben andere mensen er ook nog wat aan.
Ik heb de polo niet gepolijst, althans niet met echte polijstmiddelen.
De lak heb ik weer glad gekregen met professional polish en een DAP.

Verder gebruik ik veel monello middelen maar ik overweg om over te stappen naar Scholl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom overstappen? Je kan ze beter naast elkaar gebruiken. Ik heb zo uit mijn hoofd een vijftal verschillende merken polijstmiddelen van finishers tot compouonds. Er is geen universeel polijstmiddel dat geschikt is voor alle laksoorten. Daarnaast moet je ze wel weten te benutten en je moet weten waaruit het middel bestaat en hoe je er de laklaag mee bewerkt.
Pagina: 1 ... 54 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.