Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 24 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:53
Ik kwam net dit filmpje tegen. Iemand die met de hogedrukspuit een splinternieuwe Mercedes CLS350 CDI onder handen neemt...

Voor m'n werk moet ik ook wel es een CLS doen, maar denk niet dat ze er blij mee zijn als ik het zo doe 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:31

13art

Moderator Mobile
Laats ook maar een wat begonnen met 'ruiken' aan het detailen.
Heb een beginnerssetje wat bestaat uit:
- Kraus DB5200 Dual Action Polijstmachine
- Monello Raffini Inizio
- Monello Raffini Mezzo
- Monello Raffini Finale
- NXT Wax
- 4 Chemical guy pads

Nu was ik laatst wat aan het poetsen geslagen, maar swirls kreeg ik niet echt weg. Wel was het zo dat mn motorkap (dat was het enige onderdeel wat ik gepoetst heb, gewoon om uit te proberen) een veel diepere kleur. Maar goed de swirls bleven zitten. Toen vroeg ik me dus af, op welke snelheid je eigenlijk de polijstmachine moet zetten. Bij het waxen heb ik hem niet zo hoog gezet (stand 2-3), want dat leek me niet nodig, maar hoe snel zet je hem bij het polijsten zelf? Moet je hem juist hoog zetten, of juist niet? En hoe lang moet je door poetsen?

Allemaal beginnersvragen, maar niet geheel onbelangrijk lijkt me.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:59
welke pads heb je?

met welke combi heb je gepolijst, op welke stand, met of zonder druk?

normaal gesproken begin je op stand 1-2 om het product te verdelen vervolgens naar stand 4-5 om product te verwerken eventueel terug naar stand 2-3 om af te bouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door tsunami69 op 10-10-2011 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 00:16
Pads zijn inderdaad wel belangrijk om te vermelden ;)
Druk zetten bij een Dual Action machine is ook wel belangrijk.
Knightwolf schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 06:14:
Ik kwam net dit filmpje tegen. Iemand die met de hogedrukspuit een splinternieuwe Mercedes CLS350 CDI onder handen neemt...

[video]

Voor m'n werk moet ik ook wel es een CLS doen, maar denk niet dat ze er blij mee zijn als ik het zo doe 8)7
Hahaha die heeft nooit het spoor gezien 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door KappeNou op 10-10-2011 10:28 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hymnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 15:59
l3art schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 07:47:
Laats ook maar een wat begonnen met 'ruiken' aan het detailen.
Heb een beginnerssetje wat bestaat uit:
- Kraus DB5200 Dual Action Polijstmachine
- Monello Raffini Inizio
- Monello Raffini Mezzo
- Monello Raffini Finale
- NXT Wax
- 4 Chemical guy pads

Nu was ik laatst wat aan het poetsen geslagen, maar swirls kreeg ik niet echt weg. Wel was het zo dat mn motorkap (dat was het enige onderdeel wat ik gepoetst heb, gewoon om uit te proberen) een veel diepere kleur. Maar goed de swirls bleven zitten. Toen vroeg ik me dus af, op welke snelheid je eigenlijk de polijstmachine moet zetten. Bij het waxen heb ik hem niet zo hoog gezet (stand 2-3), want dat leek me niet nodig, maar hoe snel zet je hem bij het polijsten zelf? Moet je hem juist hoog zetten, of juist niet? En hoe lang moet je door poetsen?

Allemaal beginnersvragen, maar niet geheel onbelangrijk lijkt me.
Heb je ook wel gekleid?
Ja kan zoveel polijsten als je wil, als er vuil in de porien van de lak ziten je polijst , neem je die gewoon mee in de pad en creëer je gewoon opnieuw swirls.

Indien je begint met polijsten eerst altijd wassen en kleien. :9
volgende stap is het polijsten (eventueel IPA wipedown)
voeden.
beschermen.

:)

Over het polijsten zelf:
YouTube: How to use a DA polisher
YouTube: How to: DAP500

erg veel over te vinden , succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Hymnir schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 14:36:
[...]

Heb je ook wel gekleid?
Ja kan zoveel polijsten als je wil, als er vuil in de porien van de lak ziten je polijst , neem je die gewoon mee in de pad en creëer je gewoon opnieuw swirls.
Als je 3 stappen polijst heb je dat niet. (ik zie 3 stappen polijst middel bij hem staan)
Met alleen witte pad en finale zou dat wel het geval kunnen zijn.

Ik denk eerder dat hij niet de goede pads gebruikt en/of in combinatie met niet genoeg druk zetten.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 13:43

AMDFreak

Intel is zo..

Kleien voordat je gaat polijsten is naar mijn idee een must have.
Als je dit niet doet, slijt je onnodig snel je pads en onnodig veel blanke lak. Onder het motto weg is weg.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Dat zeker. Alleen kan het wel ;) Dus het swirl probleem zou daardoor niet moeten komen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hymnir
Pff ik weet niet of het kan hoor 3 stappenplan of niet.. Zo een dap produceert heel wat warmte en maakt de lak een klein beetje "malser" zit er nog vuil op de lak , dan "brand" je die gewoon opnieuw in de lak.

en neem je die vuldeeltjes, weliswaar minder dus gewoon terug mee met de volgende pad.

Of het nu werkelijk de oorzaak is , wss niet , maar gewoon niet doen :p

een beetje meer info over de werkwijze is sowieso vereist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Een dual action produceert juist relatief weinig warmte, waardoor het ook veiliger is voor een beginner.
Het vuil komt juist op je pad..
Ik heb het ook wel is gedaan zonder of met slecht kleien en werkt ook (niet een extreem vervuilde auto door veel hars etc) Met kleien haal je ook niet al het vuil weg.

Maar verdere discussie is ook niet nodig. Kleien is wel een must ;)

[ Voor 4% gewijzigd door KappeNou op 11-10-2011 23:05 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:31

13art

Moderator Mobile
Ok om te proberen een einde aan de discussie te maken, nee ik heb niet staan kleien. Misschien maar aanschaffen dan.

Tja welke pads heb ik, weet het even niet uit mijn hoofd, maar ik dacht zo uit mijn hoofd, rood, oranje, grijs, en geel. Waarbij ik de hardste pad heb gebruikt voor het grofste middel, en de zachtste voor de wax.

Wat ik had gelezen in de handleiding van de Krauss is dat ik juist geen druk er op moest zetten en eigenlijk het apparaat zelf het werk moest laten doen.

Ga me nu eens storten op de youtube filmpjes.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
l3art schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:12:

Wat ik had gelezen in de handleiding van de Krauss is dat ik juist geen druk er op moest zetten en eigenlijk het apparaat zelf het werk moest laten doen.
In princiepe klopt dat, maar helemaal geen druk uitoefenen schiet natuurlijk niet op. Moet je leren aanvoelen door het vaker te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Dan zou ik idd een klei kitje aanschaffen.
Maar bij een dual action "moet"/kan je aardig wat druk zetten, anders zit je een jaar op 1 paneel te polijsten. Bij een rotary hoef je idd een stuk minder druk te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door KappeNou op 12-10-2011 10:32 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dat laatste klopt ook idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Laatst online: 21:20

aKra

Intentionally left blank.

Bij een DA is het toch zo dat je moet drukken totdat de pad nog net roteert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Als je daar de kracht voor hebt en je wil de lak klaar maken voor te spuiten, dan ja ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Kost nauwelijks kracht, praat hier over een 'dual action' Makita BO6400 (die kan rotary en excenter zijn met de keuze van een knop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Bij de DAP's waar ik mee gewerkt heb lukt je dat niet.
Maar nee hij moet wel nog vrij snel rond draaien.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Lol, zo hard drukken datie bijna niet meer draait :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Knightwolf schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:49:
Lol, zo hard drukken datie bijna niet meer draait :D 8)7
Ach... Zo is duidelijk elke machine anders!

Het kost praktisch geen druk, amper gewicht van je hand/arm om het te bereiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dan wordt het denk ik tijd dat je een machine met een wat hoger Wattage koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Makita BO6040 geadviseerd door Carclean ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn DAP500 heeft ook niet al te veel druk nodig om de pad te doen stoppen met draaien(op stand 6), trillen doet ie dan nog wel als een malle.
Om mijn DAP500 snel rond te laten draaien moet ik alle druk van de machine halen, en deze zelfs een beetje op tillen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Meen je dat? Zijn die dingen zo slecht? :X Een beetje fatsoenlijke machine kun je met je volle gewicht op gaan hangen en dan stoptie nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ik wil sowieso niet meer anders dan Festool. Groot verschil met de duurste makita en DAP. Maar is net wat je budget is en hoe vaak je polijst.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:26:
Meen je dat? Zijn die dingen zo slecht? :X Een beetje fatsoenlijke machine kun je met je volle gewicht op gaan hangen en dan stoptie nog niet.
Een DAP500 is niet slecht, is alleen beperkt qua kracht. Daarom raadt Carclean hem ook altijd aan aan beginners. Je kunt er met de beste wil van de wereld geen beschadigingen mee veroorzaken op je lak zonder echt enorm onbenullig te werk te gaan. En toch kun je er mooie correctie mee behalen:

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/polo/DSC_4754.JPG

Na gele pad + inizio, wit + mezzo:
Afbeeldingslocatie: http://rally.arfman.net/arfman/polo/DSC_4802.JPG

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Voor beginners is dat idd wel gunstig ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jep, en als je wat meer kracht/correctie wilt kun je voor een DAP900 of PRO900 (rotary) gaan. Rotary werkt veel sneller maar is ook meer oppassen; iemand van Carclean deed even voor wat er gebeurt als je hem verkeerd houdt -> instant schade.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nou dan doe je echt wat verkeerd. Die Pro900 is 900 Watt, die op m'n werk zijn 1400 Watt (uiteraard ook rotary) en daarmee moet je wel voorzichtig zijn maar tis echt niet zo dat je instant schade hebt. De gevaarlijkste plekken op een auto zijn meegespoten plastic bumpers, omdat het plastic de hitte van de wrijving niet kan weggeleiden, maar dat gaat pas fout als je hem meer dan 3-4 sec met veel druk op dezelfde plek stilhoudt (1x meegemaakt, iets te ongeduldig), iets wat je zowiezo niet moet doen om een net evenredig resultaat te krijgen.

Edit:

Godver zeg, nou wil ik m'n TransAm even wassen en afdrogen om hem voor z'n winterslaapje klaar te maken, is m'n Mothers Lambswool Washmitt pleite. Ik hang het ding op de kamer hier naast met het lusje aan de kraan om te drogen, wat zeker een paar dagen duurt, en die valt er echt niet uit zichzelf vanaf en ook niet door er per ongeluk tegenaan stoten (lusje gaat heel strak met moeite om de kraankop heen). Iemand moet hem er dus af gehaald hebben, en de enige anderen hier in huis zijn m'n ouders, en die kunnen zich er niks van herinneren. Ze hebben meegeholpen te zoeken maar nergens te vinden.

Nou kan ik m'n auto dus niet wassen :( en een nieuwe dure mitt bestellen.

Edit 2:

Ben eigenlijk op zoek naar een cleaner voor de lak. Maar alles dat ik op carclean.nl zie staan is in opsmeer/uitpoets vorm, en ik wil het graag in shampoo-vorm. Maar alle shampoo's zijn juist ter voorkomen van verwijderen van sealant/wax, en daar heb ik dus niks aan. Ik wil met auto wassen alle wax en sealants kunnen verwijderen. Weet iemand daar een goed spulletje voor? Kom ik dan uit bij Dreft of APC of zo?

Edit 3:
Ik zie dat ze iets nieuws hebben, Iron.X Eraser, is dat voor mijn toepassing te gebruiken? (kan dat niet goed uit de beschrijving opmaken, vandaar m'n vraag).

[ Voor 56% gewijzigd door Knightwolf op 14-10-2011 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik zal het Tim en Dennis even doorgeven ;) :P
Ik wil met auto wassen alle wax en sealants kunnen verwijderen. Weet iemand daar een goed spulletje voor? Kom ik dan uit bij Dreft of APC of zo?
APC zou ik zelf doen. In Dreft of ander afwasmiddeltjes kunnen hele kleine schuurkorreltjes zitten om dat vastzittende viul van je ord te halen, niet iets wat je op je lak wilt. Foamen met APC schijnt goed te zijn, ga ik binnenkort ook proberen want de zomerwax (Natty's Blue) moet eraf ten faveure van de winterwax (Collinite 476S).
Ik zie dat ze iets nieuws hebben, Iron.X Eraser, is dat voor mijn toepassing te gebruiken? (kan dat niet goed uit de beschrijving opmaken, vandaar m'n vraag).
Eraser is eigenlijk bedoeld voor na het polijsten, in plaats van IPA. Het zal ongetwijfeld de waxlaag aantasten of verwijderen, maar ik denk dat die toepassing vrij duur is (0.5L kost 11 euro zie ik, en ik verwacht dat je dat wel nodig gaat hebben om een auto te strippen van wax).

Maar ik hou me graag aanbevolen voor andere tips, bovenstaande is gebaseerd op wat ik gelezen heb op fora, geen eigen ervaring dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ok thanx voor de uitleg, Eraser eruit en APC aan het lijstje toegevoegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 15-10-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:40

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

En wat aan het poetsen geweest:

Eerst wassen:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0126.jpg

Dan kleien:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0124.jpg

Samen met de klei, het glijmiddel:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0118.jpg

De klei na de auto:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0075.jpg

Lichte krasverwijderaar:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0122.jpg

Dan polieren met het machien:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0123.jpg

Daar de wax erover:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0125.jpg

En dan sealen:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0114.jpg

En dan nog ff afwerken met banden zwart :P
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMAG0121.jpg

resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/Poets/IMG_0327.jpg

kut foto, kut camera en kut zon.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Volgens mij wissel je de wax en seal om :?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Waarom een sealant over de wax heen.?

Een sealant heeft in de regel een langere standtijd dan een wax, daarom is het verstandiger om de sealant eerst aan te brengen.

Edit: to slow! :X

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Idd, goed bezig geweest Jelle d:)b maar volgende keer eerst sealant en dan wax :)

Vraag me wel af, waarom een krasverwijderaar als je toch met de machine gaat polijsten? Daarmee haal je de krassen immers ook weg.

[ Voor 45% gewijzigd door Knightwolf op 15-10-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:40

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

oeps, van die sealant en de wax wist ik dus niet,
en van die krasverwijderaar... die had ik nog in de kast staan, en kan nooit kwaar om er extra mee over te gaan :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 08:20

SteveV

Schtiefv Meister

De Chemical Guys Black Light is niet per se alleen een sealant.
Dit is een LSP aka Last Step Product, het bevat een glaze, sealant en wax in 1 product waardoor je het in principe als een losstaand product kunt gebruiken.

Uiteraard kun je er een wax overheen zetten maar persoonlijk gebruik ik het als een losstaand product.
De standtijd is tussen de 6 en 8 weken met alleen de Black Light en dan wekelijks bijgehouden met de V7 Hybrid detail spray.

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Met dank aan The_Andrieske heb ik ook een lijst in elkaar gezet voor een eerste goede poetsbeurt. Het onderwerp is een Volvo S60 uit 2005. Ik heb geen idee wat er de afgelopen tijd mee gebeurt is, aangezien ie pas enkele maanden in mijn bezit is. Ik was hem af en toe, maar wil een keer een goede beurt geven zodat ie goed de winter doorkomt.

De lijst:
Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm

Kleien:
Dodo Juice - Basics of Bling - Clay Bars - 2x55g
Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml

Polish:
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm

Wax:
Mothers Wax - FX SynWax - 473ml
Mothers Wax - Microfiber Applicator Pads - 4st. (ook voor polish)
Poorboys World - Mega Plush - Groen - 39x39cm

Ramen:
Pro Vision - Rain Clear Rain Repellant Liquid - 300ml

Vragen:
1. Voor de LM-velgen wil ik Iron-X gebruiken. Is 50ml voldoende hiervoor? Dit is de enige die op het moment op voorraad is bij Carclean.
2. Wat op de velgen de smeren ter bescherming na het schoonmaken?
3. Wax inwisselen voor Sealand ivm betere bescherming. Glans is leuk, maar nu ondergeschikt aan bescherming. Zo ja, welke Sealant raden jullie me aan?
4. Andere tips/op- en aanmerkingen, suggesties etc?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
1. Voor 4 velgen moet het meer dan voldoende zijn. Ik spuit er wat op en daarna met een vochtige spons verder goed verspreiden (wel druk zetten)
Heb je ook bug en tar remover? Daar krijg je ook veel mee weg en hierna pas iron x gebruiken en kleien.
Het is wel goedkoper om meer te nemen. Maar zo vaak gebruik je het niet als je eenmaal de velgen onderhoud.

2. Hierna kan je de velgen waxen of in de sealent zetten. (sealent is makkelijker wanneer je de velg op de auto laat zitten) Speciale velgen wax geloof ik niet heel veel in (ik gebruik het wel, maar is ook omdat ik het gekregen heb)

3. Hoe lang een wax blijft zitten is ook afhankelijk welke wax, de behandeling ervoor en hoe je de auto bij houd.
Ik ben persoonlijk helemaal weg van de wolfgang sealent en de wolfgang fuzion wax. Ik doe eerst 1 laag sealent en dan de dag erna een laag wolfgang fuzion.

4. Je polijst lijkt me machinaal? Welke pads gebruik je? Ik zou in iedergeval nog 1 stap extra erbij nemen (Mezzo)
Finale heeft amper cutting. Is meer voor alleen glans. Hiermee ben je een eeuw bezig om krasjes uit je lak te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door KappeNou op 17-10-2011 19:08 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
1. ik zou nooit genoeg hebben aan 50ml voor mijn velgen. + het is vaak goedkoper om een grotere verpakking te kopen. Het is natuurlijk ook niet verplicht om Iron-x te gebruiken. En desnoods doe je de velgen later nog een keer, wanneer de grotere verpakkingen Iron-x wel weer te kop zijn ;) .

2. Voor de velgen zou je een wheelwax kunnen gebruiken, ik gebruik NXT vloeibare wax van Meguiars omdat ik nog bijna een volle fles heb staan die anders niet gebruikt wordt.

3. Poorboys EX-P is een goede sealant die makkelijk te verwerken is en erg lang stand houdt. Ik heb mijn auto auto dit weekend nog in de EX-P gezet en afgewerkt met Collinite 476S wax. Ik hoop de komende maanden geen werk meer te hebben aan deze beschermlaag. ;)
Ik heb 's zomers ook geen sealant op mijn lak maar een glaze (Poorboys Blackhole) + een vaste of vloeibare wax van Poorboys (natty's Red of liquid Blue)

4. Opmerkingen: Meer doeken........veel meer doeken :*) Daar kun je nooit genoeg van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Dank voor den replies.

1. Ik bestel voor alle zekerheid wel 2x50ml flesjes Iron-X. Wat ik lees is dit spul wel erg goed, daarom blijf ik erbij.
2. Velgen gaan dan in de Sealant. Ik hoop op een dag genoeg tijd te hebben om de auto te doen en de wielen (incl demontage). Ik hoef gelukkig niet alles alleen te doen ;)
3. Poorboys World EXP Pure Sealant ruilen tegen de Wax. Ook gebruiken voor de velgen.
4: Ik doe alles handmatig. Ik wil Mothers Wax - Microfiber Applicator Pads (4x) gebruiken voor zowel polish als wax. Doeken zijn lastig, behoorlijk aan de prijs, maar ik snap wel dat het handig is om genoeg van de hebben. Some advice?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Velgen: Poorboys Wheel Sealant, perfect spul. Makkelijk opsmeren, makkelijk uitpoetsen (mits niet te dik opgebracht en te lang laten drogen). Dat spul had ik echt eerder moeten ontdekken (net zoals wel meer spul).
Jellabie schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:16:
oeps, van die sealant en de wax wist ik dus niet,
Het is ook niet erg, maar andersom is beter :P

[ Voor 34% gewijzigd door Knightwolf op 17-10-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Weet iemand wat de beste methode is om matte velgen schoon te maken? Beetje Googlen leerde mij dat je met mat verre van poetsmeuk moet blijven, anders gaan ze juist glanzen na verloop van tijd. Water en beetje shampoo is voldoende. Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Idd geen glaze/sealant/wax erop. Gewoon wassen en afdrogen moet geen probleem zijn. Evt milde velgenreiniger (zonder zuren) en wat Iron.X moet je een heel eind mee komen.

Welke kleur mat zijn ze eigenlijk?

Verder erg belangrijk om ze goed bij te houden en dus regelmatig te wassen, want omdat je er geen bescherming op kan smeren omdat het dan gaat glanzen zijn ze dus onbeschermd en ook moeilijk schoon te maken als je dat iets te lang laat zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door Knightwolf op 17-10-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ze zijn donker antraciet grijs. Foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.vankesterenrenault.nl/gfx/extcont/megane_rs2.jpg

Regelmatig bijhouden dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Dat zijn toch standaard kleur renault sport velgen? Als dat zo is kan je ze gewoon in de sealent zetten, want daar zit nog wel een laag over de laklaag heen.
Een maat van me kreeg een tijd terug een soort sealent mee die handig is voor de binnenkant van je velg. Die glimt ook niet. Ik weet even de naam niet.

@MrBarBarian: handmatig polijsten gaat veel moeite kosten en relatief weinig resultaat. Dan zou ik eerder ergens een 2e hands DAP op de kop tikken oid.

[ Voor 20% gewijzigd door KappeNou op 17-10-2011 20:15 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hymnir
Jellabie schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 17:37:
En wat aan het poetsen geweest:

...
kut foto, kut camera en kut zon.
Net ook Blacklight binnengekregen. Ik wil hem zo snel mogelijk uit proberen , mooi resultaat!
Ik had nu ook het idee dat je best eerst waxed en dan sealed..

Aangezien wax in de eerste plaats een veel diepere glans brengt en in mindere mate beschermt. Daarover seal je om de glans van de wax langer te behouden en beter te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:58

PromoX

Flying solo

Hymnir schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:49:
[...]

Net ook Blacklight binnengekregen. Ik wil hem zo snel mogelijk uit proberen , mooi resultaat!

Aangezien wax in de eerste plaats een veel diepere glans brengt en in mindere mate beschermt. Daarover seal je om de glans van de wax langer te behouden en beter te beschermen.
Ik dacht dat een sealant ook niet goed kan hechten bovenop een wax. Daarnaast vind ik een standtijd van 6 tot 8 weken nou ook niet echt lang. Ik denk dat een echte sealant of bv een collinite wax het langer volhoudt.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
6 tot 8 weken is wel normaal. Veel meer haal je niet als je relatief vaak je auto wast.

Sowieso eerst een sealent en het liefst een dag laten cure'n voordat je de wax erop aan brengt.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Heb vandaag m'n bestelling bij Carclean binnengekregen.
Ben gaan shoppen omdat m'n ouders dus m'n dure Mothers lambswool Washmitt kwijtgemaakt hebben en ik m'n auto dus niet meer kon wassen. En als ik dan toch aan het bestellen ben, komt er gelijk wat meer op het lijstje:

1x 100581 Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm
1x 101031 Mesh Microfiber Bug Towel - 39x39cm
2x 101028 Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm
5x 102026 Edgeless Soft Foam Hand Applicator
3x 101163 Dressing Applicator - Rond - 10cm
1x 100712 Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
Als kadootje een zwarte Monello finishing pad gekregen, waarvoor dank!

Van de Poorboys Ultra Mega Towel blauw had ik er al 3, nu dus 5. Ik heb ook de Poorboys Mega Plush blauw, maar de langere haren van de Ultra Mega Towel vind ik een stuk fijner om de wax mee uit te poetsen, veel zachter ook.

De goedkope gele soft foam applicator-pads van huismerk Carclean bij m'n vorige bestelling zijn aardig aan vervanging toe na een paar keer gebruiken (slecht schoon te krijgen, zelfs met speciaal spul daarvoor). Maar omdat ik de foam-pads fijner vind dan de grotere microfiber applicator pads heb ik van de aanbieding van de witte Monello foampads gebruikgemaakt en er daar gelijk 5 nieuwe van besteld. Deze zijn ook iets dikker en zachter dan de gele die ik al had, en hoewel ik geen last had van de harde smeltnaad van de gele is het uiteraard beter dat deze witte geen lasnaad heeft. Ben benieuwd of ze ook fijner werken maar op het eerste gevoel voelen ze beter aan.

Op aanraden van hier een fles Poorboys APC meebesteld, kan ik daar ook weer een tijd mee vooruit.
De dressing applicators zijn vooral bedoeld voor bandenzwart.
De Poorboys bug towel is om uit te proberen of het wat is, aangezien het altijd een ramp is om in de zomer vliegen van de voorkant van je auto af te krijgen.
Hymnir schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:49:
[...]

De glans van de wax kun je niet inkapselen door er sealant overheen te smeren. De glans van wax werkt alleen als die als laatste aangebracht is. En zoals hierboven al gezegt wordt hecht sealant niet goed op wax. En idd de sealant een dag laten uitharden na het uitpoetsen voor je er wax op smeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik ga in november mijn nieuwe velgen ophalen, welke van het voorjaar gemonteerd gaan worden.
Omdat ze de gehele winter in m'n schuur liggen wil ik ze toch wat beschermen.

Uiteraard worden de velgen veilig geplaatst met tussen elke velg een stuk karton of doek oid in.
Maar ik was even benieuwd of het zin heeft om tijdens de winter te behandelen met een sealant voor extra bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Dat heeft zeker zin.
Dan heb je ook de tijd om ze goed te kleien/cleaner en 2 lagen sealent aan te brengen. Dan hecht de sealent ook beter.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ok prima.

Ik heb namelijk nu de Poorboys Wheel Sealant gekocht.
Kan ik hier ook de meguiars claybar gewoon voor gebruiken i.c.m. quick detailer?

meteen nog een vraagje. Is het met kleien persé nodig om die dure quick detailer te gebruiken? Of kan je ook gewoon water gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:58

PromoX

Flying solo

pdebie schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:50:
ok prima.

Ik heb namelijk nu de Poorboys Wheel Sealant gekocht.
Kan ik hier ook de meguiars claybar gewoon voor gebruiken i.c.m. quick detailer?
Voor de velgen kun je ook de klei gebruiken, maar gebruik het daarna enkel nog daarvoor en niet meer voor de lak. Dit in verband met de vervuiling (remstof) van de velgen die in de klei gaat zitten. Zo heb ik ook een aparte washandschoen en doeken voor de velgen.
meteen nog een vraagje. Is het met kleien persé nodig om die dure quick detailer te gebruiken? Of kan je ook gewoon water gebruiken?
Met klei van Bilt-Hamber kan het volgens de fabrikant wel, maar water wordt over het algemeen afgeraden. Wil je geen dure quick detailer gebruiken, dan kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld Valet Pro Citrus Bling of de Clay Lube van Dodo Juice. Deze kun je beide mengen met water, waardoor je er erg lang mee kunt doen.

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ok, dan stop ik die klei achteraf in een apart bakje met een stickertje 'velgen klei' erop. Zo kan ik me later ook niet vergissen :)

Kijk, die Valet en dodo juice spreken me wel aan. dat is prijstechnisch net even interessanter dan elke keer 14,- euro voor een flesje wat half leeg is na 1x de auto kleien (als hij al niet leeg is daarna).

Het gaat overigens om deze wielen:
Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e312/pdebie/Peugeot%20207/Velgen/DSC03551.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e312/pdebie/Peugeot%20207/Velgen/DSC03544.jpg

Keskin KT4 (17inch 8j breed)
Aankomende november ophalen. Beetje zonde om zulke velgen te verknallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik heb Poorboys Spray&Wipe ook gewoon verdund met water en dat werkte ook goed (aangezien alleen water ook werkt gaat dit zeker). Enige nadeel is dat je dan meer kans op marring hebt, zoals ik ondervonden heb (hoewel dat ook kan komen omdat het de eerste kleibeurt ooit was en ik dat vrij hardhandig gedaan heb). Voor mij niet erg omdat ik toch nog grof polijsten op het to-do lijstje had staan, maar als je dat niet hebt kun je beter niet (of veel minder) verdunnen idd.

Ik had het ongeveer 1:8 verdund, maar denk dat als je 1:2 a 1:3 doet het ook nog goed werkt en dan heb je toch 2-3x zoveel volume voor dezelfde prijs en dat maakt het natuurlijk al een stuk aantrekkelijker...

Als het voor velgen is zou ik me om die marring helemaal geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 08:20

SteveV

Schtiefv Meister

Yep inderdaad verdunnen tot 1:3 gaat prima als je de detail spray puur gebruikt voor het kleien.

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ok top!
Gaan we de wielen eens goed onder handen nemen zodra ik ze binnen heb :)

Duurt vervolgens nog wel lang voordat ik ze kan monteren. Zal pas maart/april worden. :'( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 13:43

AMDFreak

Intel is zo..

Wat ik vaak doe (afhankelijk van de temp), auto niet na het afspoelen niet droog maken, maar gewoon nat laten.. en dan de detail spray gebruiken.. zo verbruik je ook net wat minder.

In de warmere periodes meng ik het 1:1

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Wel zorgen dat je auto dan niet in de zon staat :)

Als kleimiddel gebruik ik Last Touch. Ooit een gallon besteld bij Carclean, je verdunt het 1:10 en je kunt jaren vooruit. Heb een enorme hekel aan dingen die op zijn als ik besloten heb om de auto te gaan doen, heb ook van APC, Wheel Brightener en Snow Foam gallonverpakkingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
mja, ik ga ook steeds vaker grotere verpakkingen kopen.
Ben ook redelijk fanatiek als het om poetsen van m'n eigen auto gaat.

Hier een foto van m'n vorige auto na een flinke poetsbeurt. (klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: http://www.patrickdebie.nl/wp-content/uploads/2011/07/FranseAutoDag2011_-3-150x150.jpg

Ondernomen stappen:
- wassen met Meguiars NXT shampoo
- kleien met Meguiars claybar i.c.m. Meguiars QuickDetailer
- gepolijst met Poorboys SSR2 (pad weet ik even niet meer)
- nogmaals met Poorboys SSR1 (ook pad vergeten)
- Poorboys Black Hole behandeling (kreeg ik een mooie diepe glans door, zelfs na het polijsten nog)
- Poorboys EXP Pure Sealant
- afgetopt met M16 wax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Met klein tot medium verpakkingen probeer ik het uit en leer ik er een tijdje mee werken. In de meeste gevallen kan ik wel inschatten of het goed spul is en hoeveel ik er van nodig zal hebben. Bv de Poorboys EX-P Pure Sealant heb ik in 473 ml verpakking, die 946 ml is echt teveel. Heb meerdere auto's al meerdere keren gedaan en er is amper 1/3e uit dus de 473 ml verpakking is een erg goede keuze geweest.

Anderzijds, met bv m'n Mothers California Gold 3-stappen systeem heb ik vind ik deels een 'miskoop' gedaan. Niet dat het slecht spul is, maar ik denk dat er beter te krijgen is. Step-1 Prewax-Cleaner heb ik pas 1x gebruikt en denk dat dat alleen nuttig is meteen na een complete behandeling incl kleien en polijsten, niet iets dat je geregeld toepast. Step-2 Sealer&Glaze blijkt geen sealant maar alleen glaze te zijn waardoor ik losse (EX-P) sealant moest kopen. Step-2 gebruik ik wel, maar alleen om het op te maken omdat het zonde is het weg te gooien. Als die fles ooit leegraakt ga ik de befaamde Black Hole uitproberen. Uiteraard ook alleen de 473 ml verpakking en niet groter.

Van Poorboys Spray&Wipe, Iron.X, Super Snow Foam en APC heb ik wel de 946 ml verpakking omdat die door het ander soort gebruik sneller op gaan.

De enige gallon-verpakking die ik heb is het 'wasmiddel' speciaal om poetsdoeken en pads schoon te krijgen, Micro Restore Concentrate. Ook pas 1x iets van gebruikt overigens, maar ben weer aardig door m'n stapeltje doeken heen dus binnenkort weer een 'wasje'.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 20-10-2011 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De auto van m'n ouders is afgelopen weekend bekrast. Op het zijscherm zit een kras van 30cm lang.
Dit melde mijn vader mij via e-mail gister avond.

De diepte van de kras weet ik (nog) niet.

De auto (witte Kia Picanto van nog geen half jaar oud) heeft een Waxoyl behandeling gehad en nu ben ik even benieuwd of het kwaad kan als ik de kras met Meguiars Scratch-X probeer te verwijderen. Mocht de kras niet te diep zijn uiteraard.

Ik neem aan dat ik hiermee de Waxoyl laag ook bewerk.

Kan iemand mij hier in adviseren, alvorens ik zelf aan de slag ga, of m'n ouders doorstuur naar de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Je kan het proberen.
Ik heb betere ervaring met 2 of 3 stappenplan machinaal polijsten.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja ik ook, maar ik zit even met de waxoyl behandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40

timovd

Voorsprong door techniek

Vraag even bij het bedrijf waar je de Waxoyl behandeling hebt laten doen. Je hebt drie jaar garantie op de glanslaag en als je zelf aan het werk gaat vervalt dit wellicht. Dat zou zonde zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Waxoyl en protech is helaas toch redelijk onzin. Je kan hem beter een keertje polijsten en af en toe waxen. 10x beter resultaat.
Maarja idd wel "zonde", alleen is scratch X ook een polijst middel. Je haalt dan op die plek ook de waxoyl weg wanneer je resultaat wil behalen. Dan kan je ook op die plek ook gewoon goed polijsten en dan een waxje er overheen gooien.

[ Voor 14% gewijzigd door KappeNou op 25-10-2011 10:01 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
mja, het is de auto van m'n ouders. ik heb er verders niks over te zeggen helaas.

Maar ik verwijs ze wel naar de dealer, want ik ga zelf inderdaad niet lopen prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40

timovd

Voorsprong door techniek

@KappeNou Waarom is Waxoyl "redelijk onzin"? Ik wax mn auto regelmatig (met de hand) en overweeg om zo'n behandeling te laten doen. Wel eerst goed laten polijsten en wat spot repair op de voorbumper (gebruikskrasjes).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Omdat alle wax lagen en wat er op lijkt een bepaalde stand tijd heeft. Je kan dus beter polijsten en dan een potje wax kopen waar je vervolgens veel langer blij mee bent. Om de 2 maanden ben je 1 a 2 uurtjes bezig.
Ik weet niet wat die behandeling kost, maar ik denk dat zelf waxen goedkoper is.

Net zoals dat soort teflon laagje wat protech op je krassen bakt. Dit spul heeft pas een goede werking als het met een veel hogere temperatuur erop aangebracht word. Dit kan helaas niet, want dan verbrand je lak.
Ik heb zoveel auto's met een protech behandeling gezien en ook hierna gepolijst.
Dit is echt zo'n voorbeeld van goede marketing. De dealer raad het aan dus zal wel goed zijn. Maar wie geef je ongelijk, ik heb ook ooit gedacht dat dit goed was, omdat ik een leek was ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Waxoyl stelt idd niks voor. Het is leuk dat het 'lakverzegeling' heet en daardoor heel duur is, maar het is niks beter dan een gewone wax van Turtle. Het heeft ook een amper langere standtijd dan de gemiddelde sealants die hier bekend zijn. Het spul is niet slecht, maar het is vooral weggegooid geld.

Bij de Peugeot-dealer moeten we dat er geregeld opsmeren omdat hun er heilig van overtuigd zijn en er mee 'pronken', maar dat aanbrengen van de Waxoyl voor hun doen we dus bijna met tegenzin omdat we weten dat hun klant genaaid wordt voor zo'n enorm bedrag.

Als je goede lakverzegeling wil kun je beter wat pakken van Nano of DiamondBrite...

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 25-10-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
wel knap dat ze er dan 3 jaar garantie op geven.

3 jaar lang je auto niet in de was hoeven te zetten, zeggen ze

[ Voor 40% gewijzigd door PdeBie op 25-10-2011 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Even een quote van de protech website:
Ieder voertuig dat met ProTech wordt behandeld krijgt een garantienummer en -certificaat dat ons engagement, om uw auto gedurende de komende jaren glanzend te houden, garandeert. Op een nieuwe auto is de ProTech behandeling 5 jaar gegarandeerd.

Het garantienummer zorgt ervoor dat we iedere klant nauwkeurig kunnen opvolgen.

In het kader van onze R&D acties en ten einde de unieke bescherming die de ProTech producten bieden aan te tonen, werden ze onderworpen aan talrijke testen wat betreft veroudering en weerstand tegen agressies.
Dat certificaat is natuurlijk wel heel mooi 8)7 ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Verkooppraatjes ja.

DiamondBrite is echt veel beter dan Waxoyl, en duurder, en zelfs die geven er een setje spul bij waarmee je je auto zelf moet bijhouden. Dat is niet voor niks. Er is geen enkele wax, sealant of lakverzegeling die je niet hoeft bij te houden. Bestaat gewoon niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 25-10-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een tijdje bij een niet-nader-te-noemen autodealer in Oldenzaal gewerkt die ook auto's verkoopt met Waxoyl. En ja, het is rotzooi. Het ging zo: auto komt binnen --> wasstraat --> waxoyl wax erop. Wat je dus krijgt is dat de lak van de nieuwe auto eigenijk al 'kapot' gaat door de wasstraat en al veel 'krasjes' heeft. Met de Waxoyl erop geeft het een gladde lak en daar vallen mensen voor. Maar polijsten en een goeie wax erop en die bijhouden heeft meer nut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Bij de genoemde Peug-dealer gaan nieuwe auto's niet in de wasstraat, we wassen en ontvetten die met de hand voor het spul erop gaat. En gebruikte auto's worden evt gekleid en altijd gepolijst, dus ook als dat spul erop moet. Maar zelfs dan nog is het geen geweldig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:59
Op diverse andere site's komt deze discussie ook regelmatig voorbij, de een zweert erbij en de ander moet er niks van weten.

Onderstaand stukje kwam ik tegen in 1 van deze discussies, dit stuk is opgesteld door iemand die ervaring heeft met diverse soorten lakpantsers daarnaast geeft het mijn mening goed weer, ( ik had het niet zo kunnen verwoorden)

Mij stoort vooral de marketing van Protech en andere (zoals Waxoil / Waxquard etc) die jarenlange bescherming beloven. En het feit dat ze "garantie" geven. Ze verkondigen het verhaal van jarenlange bescherming met één behandeling, en dat kan gewoon niet. Iedereen wil het graag horen, en velen vallen in de val, maar dit is gewoon niet haalbaar. Om een wagen zijn ultieme look te behouden zul je er meer moeten mee doen dan één keer die behandeling geven. Daarnaast hangt er het allemaal vanaf wat je in tussentijd doet. Een juiste wastechniek en regelmatige updates zijn vereist. En of het nu bij Protech, bij mij of bij eender ieder ander is, als je de dag erna de washbox inrijdt en er met de grove borstel opzit mag je het vergeten. Ook op Protech vormt zich nieuwe oxidatie en microkrasjes / swirls e.d. Vogelpoep vreet ook op Protech gewoon in. Als er schade is polijsten ze dit gewoon weg en smeren er wat nieuw product op, dat is dus géén garantie op bescherming he!

Protech en zogenaamde tefonbeschermingen zijn niet veel meer dan acrylic sealants. Trouwens, teflon (poly-tetra-fluor-etheen PTFE) hecht pas bij 327 °C en een hoge druk, een knappe kerel die zoiets op je lak kan aanbrengen door met een padje heen en weer te wrijven... Vaak zit er inderdaad een héééél klein beetje telfon in (wat zorgt voor het non-stick effect), maar het mag geen naam hebben en het wordt allemaal zo gigantisch overdreven.

Men geeft daarbij een 'glansgarantie'. Hoe vaag is zoiets. Glans in de schaduw of glans in de zon ? Glans in de zon is niet moeilijk door reflectie die je krijgt door het invallende licht. Daarnaast zijn de huidige lakken zo dat ze na een 4 jaar echt nog wel een vorm van glans afgeven, ook al rag je de auto drie keer in de week door de wasstraat en staat hij vol microkrasjes. Glans is een relatief begrip. Wie bepaald wanneer iets wel nog net voldoende glanst of net niet. Ik wil maar zeggen dat de term "glans" erg breed ligt. Glans zegt tevens totaal niets over bescherming. Vele vinden hun auto bij aflevering in de showroom glanzen, terwijl er in mijn ogen nog zo veel aan te verbeteren valt. Zo laatst ook een klant met een nieuw model S-klasse (zelf nieuw gekocht), zilver notabene, een van de moeilijkste kleuren omdat je weinig reflectie / diepte kunt creëren. Die wist niet wat hij zag na de detail!

Men verklaart mij in eerste instantie ook soms voor gek als ik de prijs noem van een detail, dan krijg ik het argument dat de lokale carwash op de hoek 'dit ook doet' en dan voor de prijs van een McMenu De waarheid is soms moeilijk te bevatten, maar je wagen op een degelijke manier beschermen vergt goed onderhoud en herhaling van de bescherming. Die lakverzegelingen verkopen je hoofdzakelijk gebakken lucht en vertellen wat je graag wil horen. "Ik moet mijn wagen niet meer onderhouden, hij is beschermd, en dit jaren lang." Ze hebben een kei van een marketing en daar moeten ze het van hebben, echt niet zo zeer van het resultaat. Topgarages vallen voor de mooie praatjes en goede prijzen, en hun percentje als ze het aan een klant verkopen. Ik wil hiermee niet zeggen dat protech echt SLECHT is hé ! zeker niet, maar het is zeker niet zo als men je wil doen geloven.

De bescherming zal wat waard zijn ,maar zoals ik al zei, niet veel meer dan de goede waxen of sealants. Daarnaast is er geen een product wat langer dan een maand of 8 daadwerkelijk blijft zitten. Net als wat bij Protech wordt aangebracht, het is gewoon een sealant, that's it. Ze hebben gemikt op lange houdbaarheid, maar daar spelen zoveel factoren een rol dat je dat gewoon niet kan voorzien. Iemand die enkel zijn wagen in het weekend buitenhaalt bij een zonnig weertje zal een lange beschermtijd hebben. Iemand die 50k per jaar rijdt en waarvan de auto in weer en wind buitenstaat zal dit veel korter zijn. De praktijk toont dan ook vaak aan dat de klant lange tijd rond rijdt zonder bescherming. Maar goed, vaak wordt dan gezegd dat de auto nog mooi glanst en er nog goed uit ziet......maar nogmaals, glans heeft niets met bescherming te maken! En trouwens, wordt er tijdens de jaarlijkse controle niet wat bijgesmeerd in de vorm van een spuitbusje?

Ik zou zeggen, als men niet echt de interesse heeft om de wagen bij te houden door hem regelmatig te wassen en wat te verzorgen op zijn tijd, ga gerust voor een protech of diamondbrite behandeling. Het zal altijd beter zijn dan zonder bescherming rond te rijden.
Echter, als je zoekt naar een mooie look en up to date bescherming voor je wagen, dan is het verschil tussen bovenstaande en een goede detail echt wel groot hoor. Maar ook bij een goede detail geldt, net als bij een Protech behandeling, dat je hem zelf op de juiste wijze moet bijhouden. Maar zo gaat dat met alles in het leven. Niets komt vanzelf. Protech en diamondbrite spelen hierop in door de mensen te vertellen dat ze lui mogen zijn en hun auto niet meer hoeven te poetsen. En dat is wat mensen eigenlijk willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23
Twee weken terug de VW Polo van mijn zus onderhanden genomen. Had 3 uurtjes de tijd en de auto was flink toegetakeld. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00005.jpg

Eenmaal alles klaargezet, de volgende stappen:
1. Auto compleet uitgezogen en met swiffer antistof ding gedaan
2. Alles behandeld met extractor
3. Alle plastic delen behandeld met PB Natural Look
4. Auto 2x gefoamed en afgespoten. Meeste vogelpoep was daarop wel verdwenen.
5. Auto gewassen met DJ Born to be Mild
6. Auto gekleid met Bilthammer Soft en DJ clay lube
7. Klein stukje geprobeerd te polijsten met de hand (Monello met polijstpads), echter was de lak kneiterhard. Volgend voorjaar gaan we dat met de DAP doen dus.
8. Auto behandeld met DJ LPL
9. Auto gewaxed met Collinite S476 voor de winter
10. Alle plastic delen behandeld met Natural look.
11. Velgen nog behandeld met Iron-X
12. Banden ingespoten met Autoglym Tyre Dressing

Met onderstaand resultaat:

Resultaat uit de extractor:
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00008.jpg

Interieur na PB Natural Look
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00010.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00014.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00015.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00016.jpg

Helaas zie je dan bij goed schoonmaken ook de mankementjes:
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00020.jpg

Een bobbel op de wang van de band. Even wiel verwisselt voor de deur, zodat ze wel veilig op weg kon ;)

Al-met-al toch goed resultaat in 3 uur! :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
@tsunami69: 2 dingen vallen mij meteen op. Hij weet niet hoe protech aangebracht wordt. Dit doen ze niet met een pad oid ;)
Daarna komt hij met de kleur zilver. Hij zegt 1 van de moeilijkste kleuren. Argument; moeilijk diepte in te krijgen. Ok daar kan ik me wel in vinden. Maar dit is ook wel weer 1 van de makkelijkste kleuren omdat je hier weinig imperfecties in kan zien.
Verder leuk verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door KappeNou op 25-10-2011 21:52 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
@ Ophidian: heb je idd netjes gedaan in maar 3 uur tijd. Daar heb ik op m'n werk toch wel het dubbele voor nodig (buiten kant en binnenkant helemaal doen, ook ex polijsten dus).

@ KappeNou: Het klopt dat ProTech alleen machinaal aangebracht kan worden. Wij doen dit niet. Wij hebben alleen DiamondBrite en Nano, maar dergelijke behandelingen komen maar zelden voor.

Op een rijtje van lage naar hoge kwaliteit. Het is echter niet alleen de kwaliteit die hoger wordt, de prijs evenzo. Genoemde prijzen zijn 'ongeveer' en heb ik maar gehoord van m'n baas, zal her en der dus wat kunnen varieren.
- WaxOyl (200 euro)
- DiamondBrite (350 euro)
- Nano (600 euro)
- ProTech (1200 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
3 uur was ook eigenlijk te kort! Heb echt moeten haasten\rennen, maar hij kan iig de winter door nu. Van het voorjaar wel goede polijstbeurt.

Overigens twee daagjes geleden de auto van een vriend van me gedaan. Die heeft oude Volvo en rode lak is compleet verweerd. Hij wil deze nu verkopen en wilde hem in wat betere staat hebben. Nog her en der oude polijstpasta gescoord en Turtle wax. Wilde er niet mijn dure spullen in gebruiken als hij toch over enkele dagen op marktplaats staat.

Boven kort gepolijst en onder lekker verweerd:
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/23102011080.jpg

Toen bedacht hij dat hij een simpele polijstmachine had en toen ging het lekker snel:
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00080.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af61/iMBP/DSC00079.jpg

Alleen motorkap was in slechte conditie en geen glans in te krijgen. Maargoed, het was een marktplaats poetsbeurtje en dus voldeden de spullen prima ;) Zijn volgende auto pakken we met het dure goede spul aan :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ophidian schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:46:
Twee weken terug de VW Polo van mijn zus onderhanden genomen. Had 3 uurtjes de tijd en de auto was flink toegetakeld. Zie hieronder:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Eenmaal alles klaargezet, de volgende stappen:
1. Auto compleet uitgezogen en met swiffer antistof ding gedaan
2. Alles behandeld met extractor
3. Alle plastic delen behandeld met PB Natural Look
4. Auto 2x gefoamed en afgespoten. Meeste vogelpoep was daarop wel verdwenen.
5. Auto gewassen met DJ Born to be Mild
6. Auto gekleid met Bilthammer Soft en DJ clay lube
7. Klein stukje geprobeerd te polijsten met de hand (Monello met polijstpads), echter was de lak kneiterhard. Volgend voorjaar gaan we dat met de DAP doen dus.
8. Auto behandeld met DJ LPL
9. Auto gewaxed met Collinite S476 voor de winter
10. Alle plastic delen behandeld met Natural look.
11. Velgen nog behandeld met Iron-X
12. Banden ingespoten met Autoglym Tyre Dressing

Helaas zie je dan bij goed schoonmaken ook de mankementjes:
[afbeelding]

Een bobbel op de wang van de band. Even wiel verwisselt voor de deur, zodat ze wel veilig op weg kon ;)

Al-met-al toch goed resultaat in 3 uur! :+
Was aardig vies! Goed resultaat. Maar een goed polijst beurtje mag hij idd ook zeker gebruiken ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Heeft ie inderdaad echt nodig, maar heb me de spierpijn staan polijsten en de lak gaf geen krimp! Een DAP heb ik ook nog niet, dus dat gaf ik maar snel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Kan je nagaan. Met een DAP ben je af en toe nog lang bezig!
Nu ik een festool gewend ben wil ik niet anders meer ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
@ Ophidian

Heb je een foto van de voorkant met die grote lampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

KappeNou schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:36:
Kan je nagaan. Met een DAP ben je af en toe nog lang bezig!
Nu ik een festool gewend ben wil ik niet anders meer ;)
Jup, roterend polijsten werkt veel sneller. Vereist wel wat skills/oefening en finishen doe ik nog steeds met de DAP, dat lukt me (nog) niet met rotary maar de tijdwinst die je eventueel zou kunnen halen door te finishen op een rotary is m.i. toch marginaal, dus ik weet ook niet of ik ooit die moeite ga nemen.

Binnenkort een compleet verweerde Cuore op het programma, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ik ben er wel achter dat dit ook afhankelijk is wat voor rotary je gebruikt.
De makita (ook duur apparaat) is veel minder fijn. De festool bouwt ze vermogen veel beter op en kan je veel beter met de knop verdelen. Ook ligt de festool veel beter in de hand en maakt hij minder herrie. Heel de ervaring van polijsten is beter en finishen is ook velen malen makkelijker.
Maar inderdaad, finishen kan je ook met de DAP doen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik heb zelf alleen ervaring met de DAP500 en de PRO900 (huismerk Carclean). De PRO900 stijgt ook langzaam in toeren en is in mijn optiek een prima rotary (ook als je de mensen op hun forum moet geloven die meerdere rotary's hebben), maar ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal. Ik, als goedbedoelende amateur, kan me er iig. prima mee redden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
even terugkomend op het kras verhaal van de auto van m'n ouders.

Ze zijn naar de dealer gegaan en deze heeft de polijstmachine er overheen gehaald. De kras is voor 90% verdwenen.
Dat wordt dus spuitwerk waarschijnlijk.

Kl*te tuig die de kras hebben gezet! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Dan nog zelf een keer polijsten ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Gister mijn nieuwe aanwinst gepolijst en in de wax gezet. Het resultaat was echt goed, ik denk dat dit de eerste auto is waarbij ik voor mezelf echt het WOW-effect bereikt heb. De Dodo Juice Rainforest Rub doet daarbij ook een flinkke duit in het zakje, erg mooie glans! Ik had daar een panel-potje van, maar daar ga ik toch de grote pot van bestellen.

Jammer genoeg heeft mijn Canon last van het "Lens problem, please restart camera"-syndroom dus geen foto's.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39
Ik ben al lang aan het meekijken in het topic, maar reageren zat er nog niet in... tot nu.
Ik heb zelf een VW Golf V 1.9 TDi, een leasebak die binnen een week of 3 terug mag waarna ik een andere zal krijgen. Het probleem is het volgende, ik schets het even met een kort filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=UCKAJ2kYOLg]
Krassen dus...
De krasjes kan je voelen als je over het oppervlak heen gaat met je vingers, maar ze zijn niet echt diep. Maar zoals je kan zien, vallen ze wel hard op.
De vraag komt neer op het volgende:
Hoe maak ik deze (tijdelijk) onzichtbaar zonder er al te veel kosten in te steken?
Wat heb je precies allemaal nodig, wat zijn goede producten, kom je er vanaf met zelf wat te proberen of zijn er andere dingen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Als je ze kunt voelen met je nagel ben je fucked. Hooguit zou je ze met Poorboy's Black Hole iets midner zichtbaar kunnen maken.

Weet je hoe de krassen ontstaan zijn toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39
Arfman schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:46:
Als je ze kunt voelen met je nagel ben je fucked. Hooguit zou je ze met Poorboy's Black Hole iets midner zichtbaar kunnen maken.

Weet je hoe de krassen ontstaan zijn toevallig?
Neen, daar heb ik compleet geen idee van. Op een dag heb ik ze opgemerkt, maar ik heb geen idee hoe ze er gekomen zijn.

Zou dat veel uitmaken hoe ze precies ontstaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Krassen worden vooral zichtbaar (wit) door kalk en andere vervuiling in de kras. Als je het vuil uit de kras polijst zal die voor veel mensen relatief onzichtbaar worden. Wel daarna een wax laag er overheen gooien zodat er niet nieuw vuil in kan komen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

X-DraGoN schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:51:
[...]

Neen, daar heb ik compleet geen idee van. Op een dag heb ik ze opgemerkt, maar ik heb geen idee hoe ze er gekomen zijn.

Zou dat veel uitmaken hoe ze precies ontstaan zijn?
OK, duidelijk. Maakt verder niet uit, maar ik heb eigenlijk geen zin om iemand die door onvoorzichtig gedrag krassen heeft gemaakt en nu onder de leaseboete uit wil te helpen ;)

Wat KappeNou zegt: beste kans is om te laten polijsten, goede wax met veel fillers erin overheen (zodat de krassen minder opvallen) zoals AutoGlym SRP of Poorboy's Black Hole en hopen dat ze eroverheen kijken bij de controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 08:20

Blamm

Niet meer Smart

X-DraGoN schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:10:
Hoe maak ik deze (tijdelijk) onzichtbaar zonder er al te veel kosten in te steken?
Wat heb je precies allemaal nodig, wat zijn goede producten, kom je er vanaf met zelf wat te proberen of zijn er andere dingen nodig?
Goed reinigen om te zorgen dat al het vuil uit de krassen is, dan zijn ze al een stuk minder zichtbaar! Kleien zou het best helpen in dat geval.
Polijsten helpt het best uiteraard (na spuiten). Niet alleen omdat je misschien heel de kras er uit krijgt of minder maakt, maar wanneer je hem minder maakt, zullen de randen ook vloeiender zijn waardoor ze minder opvallen.

Wil je het goedkoop 'verhullen', koop een flesje Autoglym SRP (Super Resin Polish) en werk deze goed in op de plek. Kost je circa een tientje maar brengt voor een aantal weken een prima glans tevoorschijn op je auto, en verhult lichte poetskrassen en soms wat grovere ook enigszins. Dus ook al helpt het niet genoeg voor dit, het is hoe dan ook fijn spul om je auto even op te frissen met relatief weinig effort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Kleien helpt niet met een wit uitgeslagen kras. Klei haalt alleen de oppervlakkige vervuiling weg, zoals je op het onderstaande plaatje kan zien.

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek/clay-graphic-wash.jpg

Voorbeeldje van voor en na krassen polijsten (is al met klei behandeld)

Afbeeldingslocatie: http://i235.photobucket.com/albums/ee41/DaveKG/Detailing/VauxVectra/2008_0820Vectra0229.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i235.photobucket.com/albums/ee41/DaveKG/Detailing/VauxVectra/2008_0820Vectra0230.jpg

Die krassen in het youtube filmpje kan je wel aardig weg krijgen.
Alleen even een polijst machine regelen ;)

[ Voor 48% gewijzigd door KappeNou op 03-11-2011 14:11 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 10:09

Type-R

One Minute Shakin

Iemand hier ervaring mee?

Tijdje terug heb ik mijn ruiten ingesmeerd met Rain-X (regen versie).
Aangebracht zoals op de flacon staat/applicator pad. Omdat het een al een tijdje niet goed geregend heeft heb ik het resultaat nog niet gezien. Echter, 's ochtends tijdens de dauw veroorzaak het een hele fijne mist, waardoor het als een dichte waas mijn ruiten beslaat. Waar de onbehandelde ruiten het na een tijdje droog/ minder is, zijn de behandelde ruiten nog altijd bedenkt met die laag mist. Behoorlijk gevaarlijk in de spits(!). :/

Bijwerking van product of niet goed aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Is een bijwerking. Klinkt alsof je het prima hebt aangebracht :)

Die mist ontstaat omdat het glasoppervlak juist zo waterafstotend is zodat er geen egale waterlaag kan ontstaan. Die miezerkleine druppeltjes smelten dus niet samen en blijven dus als miezerkleine druppeltjes op je raam zitten. Als je gaat rijden merk je dat kleine druppeltjes samensmelten tot grotere die dan wel door de rijwind van je raam geblazen worden. Dit is idd een nadeeltje van het spul, maar daar heb je weer ruitenwissers voor, een enkel keertje wipen en je zicht is weer schoon.

In het algemeen heb je er meer profijt van dan nadeel.
Pagina: 1 ... 24 ... 122 Laatste

Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]