_eXistenZ_ schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 01:04:
Mijn auto is een poosje terug
naar de detailer geweest, toen zag het ding er belachelijk strak uit.
Nadat ik de auto gewassen heb spoel ik deze royaal met water af en de eerste paar keer heb ik
met een zeem de auto afgenomen tegen opdroogvlekken, maar dit duurde mij eigenlijk gewoon te lang omdat een zeem maar zeer beperkt water opneemt en ik constant aan het uitknijpen was,
en over elk plekje van de auto welk 3 keer heen moet voor deze droog is.
Omg

nou kan je auto waarschijnlijk terug naar de detailer omdatie vol krassen zit.
Daarom heb ik een nieuwe witte superzachte handdoek gepakt, en droog ik hier de laatste tijd mijn auto mee af. Nadeel: overal op mijn rode lak zitten nu witte pluisjes, die er met een veeg van mijn hand wel afgaan, maar blazen (en dus rijden) helpt niet.
Beetje crappy dus...
Nogal crappy, maar daar is gelukkig een goede oplossing voor, eveneens een vervanger van de zeem die je beter alleen voor het ramen zemen van je huis kan gebruiken.
Namelijk een micro-fiber droogdoek. Van de bekende merken van oa carclean.nl zijn daar meerdere soorten van verkrijgbaar. Zijn zacht, door de microfiber weinig kans op krassen, pluist niet en hebben enorm wateropneemvermogen. Ik heb de Poorboys Waffle Weave Drying Towel 60x90cm. Nadat ik de ramen met een trekkertje van ergste water heb ontdaan kan ik er m'n Starlet mee afdrogen zonder 1x te hoeven uitwringen.
Ik zou graag mijn auto minimaal goed willen kunnen wassen / kleien / waxen, welke producten heb ik eigenlijk precies nodig om dit in 1 keer goed te doen? Heb wel een washmitt gekocht enzo maar heb het idee dat ik met rommel werk, kan ik gewoon bijvoorbeeld de shampoo die ik nu heb blijven gebruiken?
Ligt er aan, er is shampoo waar cleaners in zitten. Als je dat 1x gebruikt is alle wax en sealant van je auto af. Prima als dat de bedoeling is, maar erg nadelig als je dat niet wil. Maar als er geen claeaners in zitten denk ik niet dat je perse een andere shampoo moet gebruiken (shampoo is shampoo, ene wat beter dan de ander)
Klei is er in verschillende soorten, zachte, milde, grovere, afhankelijk van wat voor soort vervuiling je eraf wil halen. Een auto die bij een detailer is geweest zou ruime tijd geen kleibehandeling meer nodig hebben, en het bijhouden ervan zou moeten volstaan met een lichte tot milde. Hoe grover de vervuiling, hoe sterkere klei je nodig hebt, en dus ook hoe meer kans op krasjes (marring), wat weer alleen met polijsten weg te krijgen is.
Dan de volgende stappen (hierboven ergens ook al gezegt) per stap opsmeren en weer uitpoetsen:
maar 1-2x per jaar nodig:
- precleaner (reinigen van oppervlak)
- glaze (voeding van lak en vulling van kleine micro-oneffenheden en swirls)
om de paar maanden nodig:
- sealant (synthetische bescherming, lange standtijd, minder glans)
- wax (natuurlijke bescherming, minder lange standtijd, diepe warme glans)
Ben geen perfectionist maar een auto die lekker schoon is en glanst als een spiegel is wel vet natuurlijk

In ieder geval nooit meer een gewone spons, zeem en katoenen doek gebruiken.
Vraag 2:
Met die washmitt doe ik ook de velgen, maar dit is eigenlijk geen doen. Ik heb deze velgen:
[
afbeelding]
en ben ongeveer 20 minuten per velg bezig om het losliggende vuil er vanaf te krijgen. Ik zoek iets dat ik op de tuinslang kan zeggen, een soort harige borstel/ lans ofzo, die ik er zo tussen kan douwen zodat het eerste vuil er iig erg snel vanaf is.
Hoe pak ik deze velgen het beste aan?
In ieder geval niet met je washmitt, is namelijk erg zonde van dat ding! Na 1x de velgen er mee gedaan te hebben zou ik er geen lak meer mee doen, komt fijne vuiligheid in te zitten die je er waarschijnlijk nooit meer af krijgt. Lak en velgen altijd met aparte middelen behandelen en nooit door elkaar gebruiken.
Voor velgen volstaat imo een spons, maar er zijn ook andere dingen voor verkrijgbaar maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Zal iemand anders hier je wel mee kunnen helpen.
20 mins per velg is trouwens wel heel erg, dan heeft de detailer daar geen beschermlaag op gesmeerd.
Vraag 3:
Verder heb ik in de hoekjes, bij die opstaande rand, aardig wat zwarte spikkels / zooi zitten dat er niet af / uit gaat. Dit zat er in mijn beleving niet op toen ik de auto kocht, maar wel nadat ik de hele winter op mijn zomerbanden het doorgereden bij gebrek aan wintersloffen. Hoe kan ik dit er weer uit krijgen? IronX is volgens mij alleen voor ijzerslijpsel maar ik denk dat het misschien zout of pekel ofzo is van de weg?
Hoe fix ik mijn velgen weer?
IronX is idd een goede om mee te beginnen, velgen zitten voor een groot deel vol ijzerslijpsel van de blokken en schijven. Het werkt zover ik begrepen heb niet alleen tegen ijzerdeeltjes (vliegroest) maar ook tegen andere vervuiling. Verder zijn er diverse soorten velgenreinigers, van milde tot agressieve. Als je velgen echt smerig zijn zou ik 1x een agressieve gebruiken, en daarna bijhouden met een milde. Als IronX en een sterke velgreiniger niet genoeg zijn om die spikkels weg te krijgen kun je nog wasbenzine en evt thinner proberen, met de laatste uiteraard wel erg voorzichtig zijn, en evt met je nagel of zo zachtjes krabben.
Wat ook erg belangrijk is als je velgen goed wil houden: Poorboys Wheel Sealant. Perfect spul. Met een doek of pad opsmeren, werkt erg makkelijk. En daarna uitpoetsen. Dat voor een grondig resultaat nog 1 of 2x herhalen. Dit zorgt er voor dat remstof, ijzerdeeltjes en andere vuiligheid vrijwel geen grip meer op het oppervlak hebben en daardoor nauwelijks hechten. Met HD-spuit kwestie van afspuiten en ze zijn dan in 1x bijna schoon. Wheel Sealant heeft zover ik weet en ervaren heb ook een vrij lange standtijd, wat ook erg gunstig is.
Na opbrengen van Wheel Sealant zou ik overigens geen velgreiniger meer gebruiken, of het moet spul zijn dat de sealant niet aantast maar weet zo niet of die er is en zoja welke. Sinds ik het gebruik is het sopje dat je voor de hele auto gebruikt en spons voldoende om schoon te krijgen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Knightwolf op 21-07-2011 01:54
]