om het logo met bv apc en een kwast of wattenstaafjes voor de moeilijke hoekjes
Blurgh, vandaag een stukje met de rotary gepolijst .. geen succes. Had een witte pad met Mezzo gebruikt, maar die machine is bijna niet onder controle te houden, die pad hapte al na een paar blobjes Mezzo helemaal in de lak. Pad uitgespoeld, drooggedraaid op de rotary (Pro 900), weer Mezzo erop, komt er echt nog een shitload aan vocht uit tijdens het polijsten 
Daarnaast volgens mij het kleine stukje wat ik gedaan heb vol met hologrammen, maar ik had (na de compoundsplatter verwijderen) geen zin meer om daar nog mee aan de slag te gaan. Ben binnenkort jarig, vraag wel een rotaryclinic bij Carclean als kado
Daarnaast volgens mij het kleine stukje wat ik gedaan heb vol met hologrammen, maar ik had (na de compoundsplatter verwijderen) geen zin meer om daar nog mee aan de slag te gaan. Ben binnenkort jarig, vraag wel een rotaryclinic bij Carclean als kado
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Auto bestellen zonder lettersallure schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:04:
Hoe poetsen jullie om logo`s en letters op de auto heen?
Is dat vocht erg dan? Wij hebben met polijsten altijd een sprayflesje water erbij om de (fijn)slijp-polijstpasta vloeibaar te houden. Zal wel aan de soort pasta liggen dat dat nodig is denk ik? Zonder water is er namelijk niet mee te polijsten, maar teveel water is ook weer niet goed.Arfman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:59:
Blurgh, vandaag een stukje met de rotary gepolijst .. geen succes. Had een witte pad met Mezzo gebruikt, maar die machine is bijna niet onder controle te houden, die pad hapte al na een paar blobjes Mezzo helemaal in de lak. Pad uitgespoeld, drooggedraaid op de rotary (Pro 900), weer Mezzo erop, komt er echt nog een shitload aan vocht uit tijdens het polijsten
De hoogglans/antihologram-pasta gebruik ik wel zonder water omdat ik vind dat het resultaat dan beter is, maar dan moet er vrij veel pasta op (grote klodder per paneel) om er mee te kunnen werken.
De auto zit dan uiteraard helemaal onder de spetters, maar hij moet dan toch nog gewassen worden dus dat maakt niet uit. Maar als we ergens in de showroom een krasje her en der moeten wegpoetsen kan dat natuurlijk niet, dan wordt het moeilijker en kunnen we geen water gebruiken omdat dat spettert. Verschil tussen 'nat' en 'droog' polijsten.
Heb totaal geen idee hoe de hier bekende pasta's werken, nog nooit in m'n handen gehad, dus vroeg me al langer af wat de verschillen zijn
[ Voor 13% gewijzigd door Knightwolf op 05-05-2011 15:32 ]
Autootje vandaag onder handen genomen met dit boodschappenlijstje. Had geen tijd/zin om de auto goed voor te spoelen met een HD dus even losjes wat warm water eroverheen gemikt, 10 minuten laten staan en daarna gesopt met de Dodo Juice. Na het drogen de Need for Speed gebruikt maar dat vind ik toch niet helemaal mijn ding. Zal ook wel komen omdat ik een cheap 2 Euro applicator gebruikte die amper goed vast te houden is; zal volgende keer eens kijken voor een wat groter "apparaat".
Morgen nog even de ruiten, dashboard en velgjes doen en dan kan 'ie volgende week mee in een bruidsstoet
Pics doe ik zometeen wel ff posten hieronder en klikbaar (2MB/stuk).

Morgen nog even de ruiten, dashboard en velgjes doen en dan kan 'ie volgende week mee in een bruidsstoet
Pics doe ik zometeen wel ff posten hieronder en klikbaar (2MB/stuk).
[ Voor 42% gewijzigd door MAX3400 op 05-05-2011 16:24 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Normaal hoor je met dit soort pasta's (polijstmiddelen dus, zoals Monello Mezzo, Menzerna PO85, Meguiar's 105/205, etc.) helemaal geen water te gebruiken. Van wat ik er van weet is wat jullie doen (nat polijsten) echt oldskoolKnightwolf schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:30:
[...]
Is dat vocht erg dan? Wij hebben met polijsten altijd een sprayflesje water erbij om de (fijn)slijp-polijstpasta vloeibaar te houden. Zal wel aan de soort pasta liggen dat dat nodig is denk ik? Zonder water is er namelijk niet mee te polijsten, maar teveel water is ook weer niet goed.
En ik baalde ervan want ik had net de hele auto gewassen en ik wilde alleen maar een klein stukje proberen met de rotary, en toen kon ik de halve auto weer gaan afnemen.
Ik kan alleen de producten beschrijven die ik ken, en die werken zo:Heb totaal geen idee hoe de hier bekende pasta's werken, nog nooit in m'n handen gehad, dus vroeg me al langer af wat de verschillen zijn
-nieuwe/droge pad: 1 spritz met een quick detailer (ik gebruik Meg's Last Touch)
-3 blobjes (erwtgrootte) product op de pad aanbrengen
-op een stuk van ongeveer 30x30cm een paar keer de pad op de lak drukken zodat er overal iets pasta zit
-standje 2 product inwerken (totdat het niet meer wit is, is al na 1 hit)
-standje 5 product verwerken totdat het olieachtig/vloeibaar wordt met een klein beetje druk op het apparaat
-als dat de final step was, met standje 4 en lichte druk nog een hit om af te bouwen
Zo gebruik ik Inizio/Mezzo/Finale (in die volgorde bij een 3-step).
EDIT: MAX3400, glimt weer lekker. Zie op de eerste foto echter wel swirls
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Lak is al bagger; relatief veel kleine krasjes en pitjes, zeker op de voorkant...Arfman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:25:
[...]
EDIT: MAX3400, glimt weer lekker. Zie op de eerste foto echter wel swirls
Niet zo heel goed dus... Ben rustig begonnen en niet teveel gebruikt. Reuk is goed, smaak geen idee en het aanbrengen is zo zo. Erg snel erg stroef (zeker als je met de hand doet) en de instructies dat als 'ie dof wordt, dat je moet uitwrijven, kloppen niet. Dof is een groot woord, zeker op een zilverkleurige auto als de mijne; het was meer alsof de brightness van je monitor even -10 kreeg.Ultraman schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:44:
[...]
Die Need for Speed zou trouwens wel geen hele lange standtijd hebben verwacht ik. Maar het is zeker een mooi begin. Laat even weten hoe hij bevalt! Want ik heb zelf dus geen Dodo NFS.
Voor de rest ben ik wel tevreden erover; tis niet duur, relatief snel klaar en het uitwrijven met MF ging erg makkelijk; een keer eroverheen en je zag er niets meer van
[ Voor 50% gewijzigd door MAX3400 op 05-05-2011 16:41 ]
Zo, ik wil ook in het detail wereldje stappen.
Eerst wat oefenen zonder polijstmachine, dat vind ik nog iets te spannend op dit moment
.
Aangezien ik het niet eerst hoef uit te proberen (dat heb ik namelijk al gedaan
) wil ik meteen met fatsoenlijke gear beginnen.
Op dit moment heb ik de volgende lijst:
Poorboys World Microfiber Applicator
Cobra - 'The Bone' Spons
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
DBilt-Hamber Auto-Clay Soft - 180g
Dodo Juice - Born Slippy clay lube - Spray 500ml
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Meguiars - ScratchX 2.0 - 207ml
Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
9 producten. Totaalbedrag: € 105,17
Op zich zeg ik zelf dat dit een net lijstje is, maar blijven kan hij zowiezo niet, want ik heb 100 euro gereserveerd als budget, anders moet ik wachten met bestellen tot eind mei en daar heb ik weinig zin in
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en zie graag verbeteringen, vooral om het liefst iets onder de 100 euro te krijgen
Eerst wat oefenen zonder polijstmachine, dat vind ik nog iets te spannend op dit moment
Aangezien ik het niet eerst hoef uit te proberen (dat heb ik namelijk al gedaan
Op dit moment heb ik de volgende lijst:
Poorboys World Microfiber Applicator
Cobra - 'The Bone' Spons
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
DBilt-Hamber Auto-Clay Soft - 180g
Dodo Juice - Born Slippy clay lube - Spray 500ml
Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 250ml
Meguiars - ScratchX 2.0 - 207ml
Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
9 producten. Totaalbedrag: € 105,17
Op zich zeg ik zelf dat dit een net lijstje is, maar blijven kan hij zowiezo niet, want ik heb 100 euro gereserveerd als budget, anders moet ik wachten met bestellen tot eind mei en daar heb ik weinig zin in
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en zie graag verbeteringen, vooral om het liefst iets onder de 100 euro te krijgen
[ Voor 42% gewijzigd door Xzelicon op 05-05-2011 20:46 ]
Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!
Bijna hetzelfde lijstje als waar ik mee begon! En inmiddels ben ik ruim 300 euro verder, het werkt verslavend. Op mijn verlanglijst staan nog wel wat dingen, waaronder een polijstmachine 
Ik had ook advies gevraagd en kreeg als suggestie om de basics of bling clay bars te wisselen voor de bilthammer soft clay. Ik heb geen ervaring met de DJ clay, dus kan niet zeggen waarom de bilthammer beter zou zijn. De combo bilthammer met born slippery vind ik echter wel perfect.
Zou je er niet nog een glaze (PB White Diamond of Black Hole\Dodo Juice Lime Prime Lite) bijnemen? Heb zelf zowel de PB white diamond als de DJ lime prime lite en de glans vind ik echt heel goed daarmee. Hieronder twee foto's wat DJ Lime prime lite in combinatie met Natty's paste wax deed:

Ik had ook advies gevraagd en kreeg als suggestie om de basics of bling clay bars te wisselen voor de bilthammer soft clay. Ik heb geen ervaring met de DJ clay, dus kan niet zeggen waarom de bilthammer beter zou zijn. De combo bilthammer met born slippery vind ik echter wel perfect.
Zou je er niet nog een glaze (PB White Diamond of Black Hole\Dodo Juice Lime Prime Lite) bijnemen? Heb zelf zowel de PB white diamond als de DJ lime prime lite en de glans vind ik echt heel goed daarmee. Hieronder twee foto's wat DJ Lime prime lite in combinatie met Natty's paste wax deed:

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Zo, lijstje even aangepast.
Klei vervangen door de aanrader van hierboven, wheel brush eruit gehaald (kan best even zonder
) en van applicator veranderd.
Glaze komt er wel, maar aangezien het niet echt hoeft (gewoon diepere glans toch?
) komt hij bij bestelling #2, eind deze maand dus.
Dit lijkt er, ook qua budget al erg veel op
Klei vervangen door de aanrader van hierboven, wheel brush eruit gehaald (kan best even zonder
Glaze komt er wel, maar aangezien het niet echt hoeft (gewoon diepere glans toch?
Dit lijkt er, ook qua budget al erg veel op
[ Voor 24% gewijzigd door Xzelicon op 05-05-2011 20:49 ]
Vult ook wel de krassen wat op en geeft glans inderdaad!
Ben zelf erg te spreken over de DJ Born to be mild shampoo. Gebruik per keer ongeveer een theelepeltje en heb gewoon een emmer vol sop en schuim
Veel plezier ermee
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Je kunt als claylube ook de autoshampoo + water gebruiken, heel erg verdund dus. Scheelt je weer een tientje.
Werkt dat even goed eigenlijk? Lees dat op meerdere plaatsen, maarja...Arfman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:19:
Je kunt als claylube ook de autoshampoo + water gebruiken, heel erg verdund dus. Scheelt je weer een tientje.
Je hebt er iets meer van nodig en je auto glimt daarna iets minder, maar da's niet erg want na het kleien moet je toch je auto weer wassen.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Zojuist de binnenkant van de velgen aangepakt. Aan de slag met Meguairs All Purpose cleaner, restant Mothers Wheelcleaner, Dasty en Dreft. Twee van de vier zorgden ervoor dat mijn velgenborstel een zwart permanent kreeg
Die hebben kennelijk voor gelegen rondom de auto waar ze vandaan gekomen zijn. Enfin, nu kan ik ze tenminste afgeven aan de garage. Is ook wat voor een monteur om in de weer te moeten met smerige velgen en daar gloednieuwe banden omheen te moeten leggen...
Nu even pauze. En dan vanmiddag het leuke werk: buitenkant van de auto wassen en mooi laten glimmen voor de JAF morgen

Nu even pauze. En dan vanmiddag het leuke werk: buitenkant van de auto wassen en mooi laten glimmen voor de JAF morgen
Ik heb vanmiddag met m'n neef zijn auto onderhanden genomen. Eerst insprayen van de lak en velgen met spullen van m'n werk bij een autodealer waar ik veel kom in hun wasbox (kan ik gratiz gebruik van maken), en dan afspuiten met de HD. Daar werd hij al redelijk goed schoon van. De velgen waren zo zwart als de banden en daarna waren ze al weer bijna schoon.
Toen kwam het, ben ik m'n Iron-X gaan uitproberen op zijn auto. Is namelijk toch maar een tijdelijke leasebak (zwarte Seat Ibiza TDI) die er niet uit ziet en over aantal weken weg is. Eerst de velgen in gesprayed, puur, daarna motorkap en dak. Ondanks dat de velgen al heel schoon werden (geen zwartigheid meer te zien) van de zwaar agressieve velgenreiniger van m'n werk, werden ze toch nog behoorlijk paars!
precies wat ik dacht. Op de zwarte lak zie je het natuurlijk niet paar worden, maar toen ik alles met de HD afspoot was het beetje schuim dat er af kwam duidelijk paarsig.
Daarna met shampoo en spons even helemaal afgesopt en nogmaals met de HD afgespoten, en met zeem afgedroogd. Nou, m'n neef had z'n auto nog nooit zo schoon gezien
Eenmaal thuis heb ik er ook nog een Turtle Wax Magic Color Black (waar ik anders toch niet vanaf kom) op gesmeerd om nog enige bescherming te geven.
Als hij z'n nieuwe 'permanente' leasebak heeft gaan we die eens goed met m'n eigen goede dure spulletjes (Poorboys, Mothers, etc) onder handen nemen om te zorgen datie mooi blijft.
Toen kwam het, ben ik m'n Iron-X gaan uitproberen op zijn auto. Is namelijk toch maar een tijdelijke leasebak (zwarte Seat Ibiza TDI) die er niet uit ziet en over aantal weken weg is. Eerst de velgen in gesprayed, puur, daarna motorkap en dak. Ondanks dat de velgen al heel schoon werden (geen zwartigheid meer te zien) van de zwaar agressieve velgenreiniger van m'n werk, werden ze toch nog behoorlijk paars!
Daarna met shampoo en spons even helemaal afgesopt en nogmaals met de HD afgespoten, en met zeem afgedroogd. Nou, m'n neef had z'n auto nog nooit zo schoon gezien
Als hij z'n nieuwe 'permanente' leasebak heeft gaan we die eens goed met m'n eigen goede dure spulletjes (Poorboys, Mothers, etc) onder handen nemen om te zorgen datie mooi blijft.
vandaag ook mijn kar weer een voorjaarsbeurtje gegeven.
gewassen, black hole en natty's wax blue en vervolgens m'n interieur wat gedaan met natural look en leather stuff (geniale productnaam btw
)
hij is nu weer prachtig diepblauw en hoop dat hij er weer een tijdje tegen kan
overigens was het niet het meest handige weer... er viel allerlei troep uit de lucht
gewassen, black hole en natty's wax blue en vervolgens m'n interieur wat gedaan met natural look en leather stuff (geniale productnaam btw
hij is nu weer prachtig diepblauw en hoop dat hij er weer een tijdje tegen kan
overigens was het niet het meest handige weer... er viel allerlei troep uit de lucht

Op die fles van Turtle-waxdinges staat trouwens dat je het niet op een heet oppervlak en niet in de zon moet gebruiken... raad eens waar die zwarte auto van m'n neef stond
juist ja buiten in de zon en was dus heet. Paar sec na het opsmeren was het al droog
Meteen nadat de hele auto ingesmeerd was beginnen met uitpoetsen. Enige waarom ik het er niet meteen goed af kreeg was omdat het er op aantal delen een beetje dik op zat, maar verder zie ik niet waarom het niet in de zon of op heet oppervlak gebruikt kan worden.
Wat rekent een hobbyist ongeveer voor het detailen van een grote auto ? Ik wil als mn lak straks goed uitgehard is de boel wel eens goed gepolijst hebben. Heb alleen zelf een behoorlijke hekel aan poetsen
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Ik zou het graag doen, maar vergeleken een aantal hier voel ik me maar een amateur en de wetenschap hoe trots je op je nieuwe lak bent waag ik me er niet aan
Maar gelijk heb je dat je het goed wil afwerken, en daarna goed spulleke erop smeren om die mooie lak mooi te houden
bling bling!
[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 08-05-2011 16:19 ]
Dat zou ik ook wel eens willen weten..Hydraulik-Phunk schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:24:
Wat rekent een hobbyist ongeveer voor het detailen van een grote auto ? Ik wil als mn lak straks goed uitgehard is de boel wel eens goed gepolijst hebben. Heb alleen zelf een behoorlijke hekel aan poetsen
Wat is een grote auto? Kan me voorstellen dat een gemiddelde hobbyist voorzichtiger omgaat met bijvoorbeeld een SL dan een XC90 (beiden best groot) en dus langer bezig is met bijvoorbeeld clay of iets dergelijks...Hydraulik-Phunk schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:24:
Je weet toch wel welk slagschip hij al 2 jaar mee bezig is en van de week heeft laten spuiten? Een oude Chevy Impala
[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 08-05-2011 19:00 ]
5,5m lange Chevrolet:MAX3400 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:40:
[...]
Wat is een grote auto? Kan me voorstellen dat een gemiddelde hobbyist voorzichtiger omgaat met bijvoorbeeld een SL dan een XC90 (beiden best groot) en dus langer bezig is met bijvoorbeeld clay of iets dergelijks...

Is inderdaad gisteren net gespoten, maar ik zou 'm ondanks dat 'ie er netjes in zit wel spiegelglad willen hebben
Hoeveel mensen hebben met hun DAP500 het gevoel dat ze het beetje extra van de DAP900 te kort komen om een defect weg te polijsten?
En aan wat voor defecten moet ik denken als een DAP500 niet afdoende is en een DAP900 wel?
En aan wat voor defecten moet ik denken als een DAP500 niet afdoende is en een DAP900 wel?
Don't play dumb with me, that's a game you can't win....
Swirls en hele lichte waskrasjes krijg ik perfect weg met de DAP500, maar de iets prominenter aanwezige krasjes of vogelpoep plekjes blijken een heel stuk moeilijker.PeeJay schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:15:
Hoeveel mensen hebben met hun DAP500 het gevoel dat ze het beetje extra van de DAP900 te kort komen om een defect weg te polijsten?
De DAP900 heb ik echter nooit gebruikt, dus ook geen vergelijking. Ik zit er zelf aan te denken om er een rotary bij te kopen. Dat zou ik eerder doen dan nu nog een DAP900 aan schaffen.
Sta je op het punt voor het eerst een machine aan te schaffen dan zou ik weer wel de DAP900 aanschaffen, vanwege het extra beetje vermogen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Wat bedoel je met 'blijken een heel stuk moeilijker"? Zijn die vrijwel niet weg te krijgen of betekent het gewoon een aantal extra passes?kendo schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:57:
[...]
Swirls en hele lichte waskrasjes krijg ik perfect weg met de DAP500, maar de iets prominenter aanwezige krasjes of vogelpoep plekjes blijken een heel stuk moeilijker.
De DAP900 heb ik echter nooit gebruikt, dus ook geen vergelijking. Ik zit er zelf aan te denken om er een rotary bij te kopen. Dat zou ik eerder doen dan nu nog een DAP900 aan schaffen.
Sta je op het punt voor het eerst een machine aan te schaffen dan zou ik weer wel de DAP900 aanschaffen, vanwege het extra beetje vermogen.
Het is inderdaad de afweging voor het aanschaffen van mijn eerste machine. En vermoedelijk ook enige machine. Ik denk niet dat ik aan een rotary zal beginnen.
[ Voor 4% gewijzigd door PeeJay op 10-05-2011 18:13 ]
Don't play dumb with me, that's a game you can't win....
Je ziet vogelpoep vlekken bv. wel vervagen maar daar zijn al veel passes voor nodig. Je kunt natuurlijk eindeloos doorgaan, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. De DAP500 is een leuke machine, begrijp me niet verkeerd, ik heb er nu een aantal auto's mee gedaan. Swirls verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar bij probleem plekjes heb ik soms toch de behoefte aan net iets meer kracht.PeeJay schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 18:02:
[...]
Wat bedoel je met 'blijken een heel stuk moeilijker"? Zijn die vrijwel niet weg te krijgen of betekent het gewoon een aantal extra passes?
Het is inderdaad de afweging voor het aanschaffen van mijn eerste machine. En vermoedelijk ook enige machine. Ik denk niet dat ik aan een rotary zal beginnen.
Met de DAP900 heb je eigenlijk meteen dat beetje extra vermogen in huis.
Het is erg moeilijk uit te leggen, je voelt op een gegeven moment dat het effect van meer passes steeds minder wordt, terwijl het resultaat eigenlijk nog niet helemaal naar wens is.
Misschien dat iemand met beide machines, kan vertellen of het verschil in vermogen ook daadwerkelijk het verschil in resultaat oplevert.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Wat is de achtergrond bij het verhaal niet alles met een DAP500 weg te krijgen? Welke pads, welk polijstmiddel, wat voor krassen, harde lak?
Ik heb er zelf een en met wat grovere combinaties heb ik al best wat krassen die ik vooraf als grote uitdaging zag weg gekregen.
Ik heb er zelf een en met wat grovere combinaties heb ik al best wat krassen die ik vooraf als grote uitdaging zag weg gekregen.
Zag overigens mijn overbuurman zijn Opel Corsa onder handen nemen met (op het eerste gezicht) een DAP. Zou net zo goed een rotary geweest kunnen zijn. Helaas ging het niet helemaal goed, de pad/steunplaat/oid raakte de antenne op het dak die dus uit het schroefdraad bevestigingspunt schoot
Had het eigenlijk op moeten nemen met mijn telefoon, het zag er allemaal wel zielig uit...

Heb een andere auto
. Zaterdag de moterkap even aangepakt:
Wassen
Kleien
Paint Cleaner
Polish
2x Wax
Zo zag het er vanochtend uit:
Wassen
Kleien
Paint Cleaner
Polish
2x Wax
Zo zag het er vanochtend uit:

SPOEDVRAAG: vorige week de auto gewassen en daarna met Dodo Juice - Need for Speed ingewreven. Moet zo in een bruiloftstoet meerijden maar auto vertoont weer bakken met geel stuifmeel.
Kan ik 'm even snel afspoelen (HD/emmers) met koud water en klaar?
Kan ik 'm even snel afspoelen (HD/emmers) met koud water en klaar?
Als dat laatste er goed op zit moet afspoelen genoeg zijn. Gewoon even aankijken anders snel wassen. Zou de HD pakken en van een afstandje schoon spuiten.
Nee, is neerslag uit de bomen van 2 dagen... Kan me mijn vinger er gewoon in tekenen dus inderdaad een HD zou de oplossing wel kunnen zijn...DJ-Promo schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:53:
Als dat laatste er goed op zit moet afspoelen genoeg zijn. Gewoon even aankijken anders snel wassen. Zou de HD pakken en van een afstandje schoon spuiten.
Thanks...
Sproeier er overheen zou best eens voldoende kunnen zijn idd
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
En anders gewoon ff snel wassen. Stuifmeel blijft toch wel aardig plakken af en toe.Ultraman schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:23:
Sproeier er overheen zou best eens voldoende kunnen zijn idd
No signature required.
Als de wax er goed op zit blijft stuifmeel echt niet plakken. Had ik met m'n Starlet ook pasgeleden, was echt _heel_ erg geel van een dikke laag stof en stuifmeel, en alleen met de gieter wat water overheen spoelen was genoeg om vrijwel alles eraf te krijgen. Het stof en stuifmeel zag je gewoon droog bovenop de waterdruppels drijven. En dat was vervuiling van meer dan een paar dagen. Met tuinslang of HD afspoelen moet dan helemaal goed genoeg zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 11-05-2011 13:56 ]
Heb de auto maar even snel afgenomen met 2 emmers lauwwarm water; dat ging zonder problemen... Wel een paar plekjes vergeten af te drogen maar gelukkig hoefde 'ie niet op de foto's in vol ornaat
Hier ook maar even, crosspost van het CC forum:
Gisteren was de Nissan Note van mijn schoonouders aan de beurt voor een detailsessie. De auto komt uit 2009 en is in 2010 als ex-demoauto aangeschaft met slechts een paar duizend KM op de teller. De auto wordt door mijn schoonvader soms met de hand gewassen (2 emmer methode) en soms (ivm. tijdgebrek) door de wasstraat gereden.
Goed, de auto zoals hij aankwam:

Vliegenkerkhof op de voorbumper:

De velgen konden ook wel een goede schrobbeurt gebruiken:

De auto zat onder de teer en vliegroest, zo bleek later:

Interieur kon ook wel een goede beurt gebruiken:

Dit soort beschadigingen aan de instapdorpel vind ik altijd zonde en doet enorm afbreuk aan een auto:

Goed, eerst de velgen maar eens afgespoten met de HD reiniger om het ergste vuil los te weken. Toen een flinke laag Wheel Brightener aangebracht en deze ingewerkt met de EZ Wheel Brush en Mother's Wheel Brush. Banden ook flink ingeschrobt. Wielen afgespoeld met de HD reiniger en toen de motorkap en bumper ingespoten met PB's Bug Squash. Daarna de auto ingefoamed met een mix van ValetPRO Snow Foam en APC om zoveel mogelijk rommel te verwijderen. Helaas wil mijn foamlans niet echt meer een dikke schuimlaag produceren nadat hij verstopt heeft gezeten, dus dat bracht niet veel soelaas op deze toch wel vieze auto. Verder nog alle hoekjes en gaatjes nagelopen met een kwast en APC 1:4 (deursponningen, tankdop, langs de lampen en langs de stootstrips op de deuren).
Na het wassen:

Nog steeds veel teer zichtbaar. Dit zoveel mogelijk verwijderd met Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover en daarna een rondje met Iron.X om de auto gelopen. De hele auto werd paars! Helaas in alle consternatie geen foto genomen, maar het was echt ziek hoeveel rommel er nog afkwam! Ik kreeg echter de overgebleven teerrestjes niet weg met klei (Meguiar's) dus die heb ik maar weggepolijst met een witte pad met Mezzo, toen vloog het eraf.
Omdat een volledige polijstbeurt niet te halen is in 1 dag (voor mij dan, snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen) besloten om de ergste beschadigingen weg te werken met de DAP. Dit is de eerder getoonde beschadigde dorpel na een rondje Mezzo op wit met de DAP500:

Krasjes van de bosjes naast hun oprit:

Wederom na Mezzo/wit/DAP500:

De transportwax mag er na 2 jaar ook wel eens vanaf (goed werk, dealer) :no

VP Citrus Tar and Glue Remover to the rescue!

De standaardbeschadigingen bij de deurgrepen:

Na wat handpolijstwerk met een witte handpad en Inizio:

Interieur uitgestofzogen, alles afgenomen met APC, kieren en gaatjes met de kwast en stofzuiger behandeld en voorzien van een laagje Natural Look. Pedalen met een kwast en APC behandeld en alle automatten uitgestofzogen. Oog voor detail:

Ondertussen de weinige exterme plastic trims in de Trim Restorer van Poorboy's gezet.
En toen was het 4 uur, was de auto klaar en de accu leeg:

Interieur ook weer netjes:

Dat was het weer. Ik hou me aanbevolen voor tips/opmerkingen/suggesties!
Gisteren was de Nissan Note van mijn schoonouders aan de beurt voor een detailsessie. De auto komt uit 2009 en is in 2010 als ex-demoauto aangeschaft met slechts een paar duizend KM op de teller. De auto wordt door mijn schoonvader soms met de hand gewassen (2 emmer methode) en soms (ivm. tijdgebrek) door de wasstraat gereden.
Goed, de auto zoals hij aankwam:

Vliegenkerkhof op de voorbumper:
De velgen konden ook wel een goede schrobbeurt gebruiken:
De auto zat onder de teer en vliegroest, zo bleek later:
Interieur kon ook wel een goede beurt gebruiken:
Dit soort beschadigingen aan de instapdorpel vind ik altijd zonde en doet enorm afbreuk aan een auto:
Goed, eerst de velgen maar eens afgespoten met de HD reiniger om het ergste vuil los te weken. Toen een flinke laag Wheel Brightener aangebracht en deze ingewerkt met de EZ Wheel Brush en Mother's Wheel Brush. Banden ook flink ingeschrobt. Wielen afgespoeld met de HD reiniger en toen de motorkap en bumper ingespoten met PB's Bug Squash. Daarna de auto ingefoamed met een mix van ValetPRO Snow Foam en APC om zoveel mogelijk rommel te verwijderen. Helaas wil mijn foamlans niet echt meer een dikke schuimlaag produceren nadat hij verstopt heeft gezeten, dus dat bracht niet veel soelaas op deze toch wel vieze auto. Verder nog alle hoekjes en gaatjes nagelopen met een kwast en APC 1:4 (deursponningen, tankdop, langs de lampen en langs de stootstrips op de deuren).
Na het wassen:
Nog steeds veel teer zichtbaar. Dit zoveel mogelijk verwijderd met Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover en daarna een rondje met Iron.X om de auto gelopen. De hele auto werd paars! Helaas in alle consternatie geen foto genomen, maar het was echt ziek hoeveel rommel er nog afkwam! Ik kreeg echter de overgebleven teerrestjes niet weg met klei (Meguiar's) dus die heb ik maar weggepolijst met een witte pad met Mezzo, toen vloog het eraf.
Omdat een volledige polijstbeurt niet te halen is in 1 dag (voor mij dan, snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen) besloten om de ergste beschadigingen weg te werken met de DAP. Dit is de eerder getoonde beschadigde dorpel na een rondje Mezzo op wit met de DAP500:
Krasjes van de bosjes naast hun oprit:
Wederom na Mezzo/wit/DAP500:
De transportwax mag er na 2 jaar ook wel eens vanaf (goed werk, dealer) :no
VP Citrus Tar and Glue Remover to the rescue!
De standaardbeschadigingen bij de deurgrepen:
Na wat handpolijstwerk met een witte handpad en Inizio:
Interieur uitgestofzogen, alles afgenomen met APC, kieren en gaatjes met de kwast en stofzuiger behandeld en voorzien van een laagje Natural Look. Pedalen met een kwast en APC behandeld en alle automatten uitgestofzogen. Oog voor detail:
Ondertussen de weinige exterme plastic trims in de Trim Restorer van Poorboy's gezet.
En toen was het 4 uur, was de auto klaar en de accu leeg:
Interieur ook weer netjes:
Dat was het weer. Ik hou me aanbevolen voor tips/opmerkingen/suggesties!
Kijk aan, dat ziet er weer keurig uit zeg!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Misschien een stomme vraag:
maar een metallic lak heeft toch een clearcoat erover, dan zit je dus een aantal uur lang de clearcoat te wassen?
Of denk ik nu te simpel?
maar een metallic lak heeft toch een clearcoat erover, dan zit je dus een aantal uur lang de clearcoat te wassen?
Of denk ik nu te simpel?
De blanke laklaag? Ja natuurlijk, wat denk jij dan.
Dat is waar het vuil in gaat zitten, dat is wat moet glimmen, dat is het gene wat de lak zelf beschermt, dat is het gene wat beschadigt raakt door vogelpoep, etc.
Teer wegpolijsten?Arfman schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:33:

Denk dat 'rotary' wel een aardige keyword is, zeker na alle verhalen die ik hier meekrijg. En op een lichte kleur lak niet te erg mierenneuken als je daar de tijd niet voor hebtOmdat een volledige polijstbeurt niet te halen is in 1 dag (voor mij dan, snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen) besloten om de ergste beschadigingen weg te werken met de DAP. Dit is de eerder getoonde beschadigde dorpel na een rondje Mezzo op wit met de DAP500:
Volgende week heeft m'n neef z'n nieuwe leasebak, splinternieuwe auto, zwarte VW Polo BlueMotion. Nou heb ik aangeboden om die gelijk een goede behandeling te geven. Iemand nog tips daarvoor?
Zit zelf te denken aan deze volgorde:
- afspuiten met HD
- IronX
- evt kleien als het nodig is
- licht polijsten als het nodig is na kleien
- wassen
- drogen
- glaze + uitpoetsen
- sealant + uitpoetsen
- wax + uitpoetsen
- ruiten RainClear
Beschikbare tijd: Vrijdagmiddag krijgt hij de auto. Zaterdag heb ik 1 dag. Zondag gaat hij er mee naar zuid-Duitsland.
Het is 'maar' een leasebak, maar omdat het een splinternieuwe auto is lijkt me een goede behandeling wel belangrijk om hem mooi te houden. En dat is iets waar je ook met een leasebak toch zelf verantwoordelijk voor bent.
Klein vraagje: nieuwe auto (1,5 week), witte lak, geen metallic of pearl. Heb hem net voorzichtig gewassen omdat er nogal wat stof over was komen waaien maar vraag me toch af of er niet een wax laag o.i.d. overheen moet. Ziet er nu natuurlijk allemaal nog prachtig uit en ik ben niet zo kritisch als de meesten hier maar ik wil hem toch ook wel een beetje mooi houden en ik heb het idee dat daar zeker bij blanke lak wel wat werk voor nodig is.
Wat raden jullie aan?
Wat raden jullie aan?
Knightwolf:
Ik zou voor de Iron.X en het kleien zeker nog een wasbeurt doen.
Rotary moet ik eerst nog vaker mee oefenen, ga deze zomer een clinicje doen bij CC denk ik (verjaardagskado). Bovendien werkt dat alleen maar sneller als je weet waar je mee bezig bent, ik weet zeker dat ikzelf op dit moment een auto sneller kan polijsten met de DA dan met de rotary. Sowieso zie je veel prof's ook nog nabewerken met een DA omdat dat niet zoveel correctie vereist en dus de DA net zo snel en veel veiliger is dan een rotary. Goed afwerken met een rotary is niet voor veel mensen weggelegd.
Jazzle: zeker een wax eroverheen doen! Als jet niet echt kritisch bent en het dus niet belangrijk vindt dat je auto als een gek glimt alsof hij nat is, dan kan ik je de Collinite 476s aanraden. Per paneel opbrengen, maximaal 5 miunten laten zitten en weer uitpoetsen. Doe dat 2 keer per paneel en het blijft 6 maanden bescherming geven aan je lak. Potje kost iets van 2 tientjes, neem er een waxapplicator pad bij en een paar uitpoetsdoeken (Cobra of Eurow ofzo) en je bent voor 5 tientjes helemaal klaar.
Ik zou voor de Iron.X en het kleien zeker nog een wasbeurt doen.
Rotary moet ik eerst nog vaker mee oefenen, ga deze zomer een clinicje doen bij CC denk ik (verjaardagskado). Bovendien werkt dat alleen maar sneller als je weet waar je mee bezig bent, ik weet zeker dat ikzelf op dit moment een auto sneller kan polijsten met de DA dan met de rotary. Sowieso zie je veel prof's ook nog nabewerken met een DA omdat dat niet zoveel correctie vereist en dus de DA net zo snel en veel veiliger is dan een rotary. Goed afwerken met een rotary is niet voor veel mensen weggelegd.
Jazzle: zeker een wax eroverheen doen! Als jet niet echt kritisch bent en het dus niet belangrijk vindt dat je auto als een gek glimt alsof hij nat is, dan kan ik je de Collinite 476s aanraden. Per paneel opbrengen, maximaal 5 miunten laten zitten en weer uitpoetsen. Doe dat 2 keer per paneel en het blijft 6 maanden bescherming geven aan je lak. Potje kost iets van 2 tientjes, neem er een waxapplicator pad bij en een paar uitpoetsdoeken (Cobra of Eurow ofzo) en je bent voor 5 tientjes helemaal klaar.
Dat ziet er goed uit, bedankt!Arfman schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:02:
[...]
Blijft een rare gedachte om al die stappen te moeten doen puur alleen voor de clearcoat...Joopieboy schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:15:
De blanke laklaag? Ja natuurlijk, wat denk jij dan.Dat is waar het vuil in gaat zitten, dat is wat moet glimmen, dat is het gene wat de lak zelf beschermt, dat is het gene wat beschadigt raakt door vogelpoep, etc.
Heb je nou geen metallic lak kan ik het me nog voorstellen..
Volgende week poetsclinic bij carclean dus dan hoor ik de details wel
Volgens mij hebben alle (Non-metallic) solid lakken ook gewoon een blanke laklaag.Magic666 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 07:04:
[...]
Blijft een rare gedachte om al die stappen te moeten doen puur alleen voor de clearcoat...
Heb je nou geen metallic lak kan ik het me nog voorstellen..
Volgende week poetsclinic bij carclean dus dan hoor ik de details wel
Metallic of solid maakt niet uit, je moet het beschermen, anders wordt het lelijk na een tijd.
Zaterdag weer bezig geweest met me witte Polo.
Op het dak zitten aardig wat lichte swirls die je alleen vanuit een bepaalde hoek ziet.
Dit moet ik er met de hand uit krijgen met de polish van Meguiars? Gebruik ook de paint cleaner en wax van dat merk.
Op het dak zitten aardig wat lichte swirls die je alleen vanuit een bepaalde hoek ziet.
Dit moet ik er met de hand uit krijgen met de polish van Meguiars? Gebruik ook de paint cleaner en wax van dat merk.
[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Promo op 16-05-2011 09:23 ]
Jep, gewoon 2 emmer methode, helemaal goed. Ergens in oktober/november 2 laagjes erop smeren en je zit de hele winter gebakken (erg belangrijk ivm. pekel, da's echt killing voor je auto).Jazzle schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:18:
[...]
Dat ziet er goed uit, bedankt!en hoe kan je de auto dan daarna het beste verzorgen? gewoon wassen zoals ik dat altijd zou doen? (2 bucket etc, geen zorgen: wasstraat doe ik niet aan
)
Vandaag de hele dag met de splinternieuwe gitzwarte Polo BlueMotion van m'n neef bezig geweest.
En nieuw is ook echt nieuw, hier thuis stond er 87 km op de teller. Waar ik dus wel van schrok waren de enorme hoeveelheden swirls en hele lichte krasjes in alle richtingen.
Werkvolgorde
- met tuinslang afspoelen
- met HDspuit nog een keer goed afspuiten
- 2 emmer methode met Mothers California Gold en washmitt wassen. In de zon droogde het zo hard dat m'n neef met de tuinslang achter mij aan werkte om het er meteen af te spoelen voor het opdroogde.
- Iron.X erop sprayen. Gewoon uit de literfles met een los knijpspuitding in de dop-opening houden. Auto helemaal gedaan behalve de ramen. 10-15 mins laten inwerken. Omdat het zwarte auto is zie je natuurlijk geen paarse uitlopers, wel een beetje op de velgen. Om m'n neef het effect goed te laten zien heb ik op de zilveren auto van de buurman een stukje van een deur gedaan. Werd goed paars
Daarna met de HD die hele zijkant afgespoten. Er is geen fysieke wrijving geweest van spons of mitt en toch was met de rug van je hand al het verschil te voelen tussen wel en niet met Iron.X gedane delen.
- Heb een stuk van de motorkap gekleid met PB Elastic Clay en (verdunde) Spray&Wipe, maar wat ik al vermoedde gaf het 0,0 vervuiling op m'n stukje klei. De rest van de auto dus niet gedaan. Heb dat stuk motorkap nog ff met de washmitt afgedaan en weer afgespoeld.
Toen zijn we gaan lunchen. Na de lunch zijn we met m'n eigen arsenaal poetsspullen naar m'n werk gereden.
Daar aangekomen kwamen we echter voor een hele nare verrassing te staan... heel de auto zat vol kalkvlekken, zo erg dat ik het nog maar zelden gezien heb!
Nou is dat nog tot daar aan toe... maar kreeg het er ook niet meer vanaf 
Wat ik geprobeerd heb:
- met washmitt wat harder wrijven. Kalk ging er niet af, gaf wel lichte krasjes.
- met sterk wasspul van m'n werk en spons even flink boenen. Kalk ging er niet vanaf.
- met klei van m'n werk (had mijne niet bij) flink boenen, guess what... kalk ging er niet af, maar gaf wel flinke krassen!
- dan uiteindelijk maar met polijstmachine, gele (onze medium) pad en medium pasta er flink, veel en langzaam overheen. Dit heeft tot nu toe nog het meeste resultaat gegeven, maar zelfs met deze setup was het nog flink werken om die kalkvlekken eraf te krijgen. De lak was voor een VAG-auto veel zachter dan ik verwachtte, dus de even er voor gemaakte krassen waren zo weg. Hierna uiteraard met fijn polijsten gefinished.
Gezien de eerder ontdekte enorme swirls/marring en lichte krasjes was ik toch al van plan de hele auto fijn te polijsten, maar eerst mediumgrof polijsten om die kalkvlekken weg te krijgen ging qua tijd echt niet lukken. En door deze tegenvaller was er ook al bij voorbaat geen tijd meer voor m'n hele Glaze/Sealant/Wax stappenplan. Dus enige wat ik kon doen was met washmitt even op normale manier over de te behandelen oppervlakken gaan, met een gewoon MF-doekje ergste nattigheid eraf vegen, en dan met m'n eigen MF Drying Towel goed droog maken. En dan fijn polijsten. En dit zo paneel per paneel. Op de zijkanten bleek dat de kalkvlekken na het afdrogen nagenoeg weg waren, maar op het dak waren ze echt heel erg. Zelfs met fijn-polijsten gingen die vlekken er niet af. Voor deze keer lekker laten zitten dan maar. Kijk ik de volgende keer wel naar.
- Heb m'n neef uitgelegd hoe hij de velgen in de PB Wheel Sealant moet zetten, en ruiten met glasreiniger en daarna ruiten en rubbers in de RainClear moet behandelen, en weer uitpoetsen.
Voor mij was er alleen nog tijd voor 1 stap in de poets zetten. De keuze is gevallen op PB EX-P Pure Sealant omdat dat het beste en langste blijft zitten, Glaze niet genoeg bescherming geeft, en de harde Carnauba Wax erg lang duurt met op smeren en uitpoetsen.
- Hele auto in de EX-P zetten, het is deze keer goed gelukt om dit heel mooi egaal en dun erop te smeren
- Ramen aan de binnenkant met glasreiniger
Ik denk dat de EX-P er zo'n 3 kwartier op gezeten heeft voor ik ging uitpoetsen.
- Uitpoetsen. Ging erg makkelijk!
Daarna een 'wow' wetlook
(even de kalkvlekken op het dak negerend), die ik zelf niet van de EX-P verwacht had. Moet wat worden als er ook nog CarnaubaWax overheen gaat!
Pics... heb alleen pics van de kalkvlekken nadat ik de EX-P erop gesmeerd had, en van het eindresultaat. Verder niet aan gedacht helaas.
In action

Enkele van de vele kalkvlekken op het dak:

Het resultaat:

Maar, nou dus vooral de vraag, Weet iemand hoe ik die kalkvlekken eraf krijg zonder de lak erg te beschadigen? Toch grof polijsten? Is er een speciaal spulletje voor?
En nieuw is ook echt nieuw, hier thuis stond er 87 km op de teller. Waar ik dus wel van schrok waren de enorme hoeveelheden swirls en hele lichte krasjes in alle richtingen.
Werkvolgorde
- met tuinslang afspoelen
- met HDspuit nog een keer goed afspuiten
- 2 emmer methode met Mothers California Gold en washmitt wassen. In de zon droogde het zo hard dat m'n neef met de tuinslang achter mij aan werkte om het er meteen af te spoelen voor het opdroogde.
- Iron.X erop sprayen. Gewoon uit de literfles met een los knijpspuitding in de dop-opening houden. Auto helemaal gedaan behalve de ramen. 10-15 mins laten inwerken. Omdat het zwarte auto is zie je natuurlijk geen paarse uitlopers, wel een beetje op de velgen. Om m'n neef het effect goed te laten zien heb ik op de zilveren auto van de buurman een stukje van een deur gedaan. Werd goed paars
- Heb een stuk van de motorkap gekleid met PB Elastic Clay en (verdunde) Spray&Wipe, maar wat ik al vermoedde gaf het 0,0 vervuiling op m'n stukje klei. De rest van de auto dus niet gedaan. Heb dat stuk motorkap nog ff met de washmitt afgedaan en weer afgespoeld.
Toen zijn we gaan lunchen. Na de lunch zijn we met m'n eigen arsenaal poetsspullen naar m'n werk gereden.
Daar aangekomen kwamen we echter voor een hele nare verrassing te staan... heel de auto zat vol kalkvlekken, zo erg dat ik het nog maar zelden gezien heb!
Wat ik geprobeerd heb:
- met washmitt wat harder wrijven. Kalk ging er niet af, gaf wel lichte krasjes.
- met sterk wasspul van m'n werk en spons even flink boenen. Kalk ging er niet vanaf.
- met klei van m'n werk (had mijne niet bij) flink boenen, guess what... kalk ging er niet af, maar gaf wel flinke krassen!
- dan uiteindelijk maar met polijstmachine, gele (onze medium) pad en medium pasta er flink, veel en langzaam overheen. Dit heeft tot nu toe nog het meeste resultaat gegeven, maar zelfs met deze setup was het nog flink werken om die kalkvlekken eraf te krijgen. De lak was voor een VAG-auto veel zachter dan ik verwachtte, dus de even er voor gemaakte krassen waren zo weg. Hierna uiteraard met fijn polijsten gefinished.
Gezien de eerder ontdekte enorme swirls/marring en lichte krasjes was ik toch al van plan de hele auto fijn te polijsten, maar eerst mediumgrof polijsten om die kalkvlekken weg te krijgen ging qua tijd echt niet lukken. En door deze tegenvaller was er ook al bij voorbaat geen tijd meer voor m'n hele Glaze/Sealant/Wax stappenplan. Dus enige wat ik kon doen was met washmitt even op normale manier over de te behandelen oppervlakken gaan, met een gewoon MF-doekje ergste nattigheid eraf vegen, en dan met m'n eigen MF Drying Towel goed droog maken. En dan fijn polijsten. En dit zo paneel per paneel. Op de zijkanten bleek dat de kalkvlekken na het afdrogen nagenoeg weg waren, maar op het dak waren ze echt heel erg. Zelfs met fijn-polijsten gingen die vlekken er niet af. Voor deze keer lekker laten zitten dan maar. Kijk ik de volgende keer wel naar.
- Heb m'n neef uitgelegd hoe hij de velgen in de PB Wheel Sealant moet zetten, en ruiten met glasreiniger en daarna ruiten en rubbers in de RainClear moet behandelen, en weer uitpoetsen.
Voor mij was er alleen nog tijd voor 1 stap in de poets zetten. De keuze is gevallen op PB EX-P Pure Sealant omdat dat het beste en langste blijft zitten, Glaze niet genoeg bescherming geeft, en de harde Carnauba Wax erg lang duurt met op smeren en uitpoetsen.
- Hele auto in de EX-P zetten, het is deze keer goed gelukt om dit heel mooi egaal en dun erop te smeren
- Ramen aan de binnenkant met glasreiniger
Ik denk dat de EX-P er zo'n 3 kwartier op gezeten heeft voor ik ging uitpoetsen.
- Uitpoetsen. Ging erg makkelijk!
Daarna een 'wow' wetlook
Pics... heb alleen pics van de kalkvlekken nadat ik de EX-P erop gesmeerd had, en van het eindresultaat. Verder niet aan gedacht helaas.
In action

Enkele van de vele kalkvlekken op het dak:

Het resultaat:

Maar, nou dus vooral de vraag, Weet iemand hoe ik die kalkvlekken eraf krijg zonder de lak erg te beschadigen? Toch grof polijsten? Is er een speciaal spulletje voor?
Born Slippy (clay lube) haalt die vlekken wel weg. Beste is uiteraard voorkomen, zeker op onbeschermde lak (na de Iron-X). Beter / sneller drogen dus.
Verder wel eer nar werken hoor. mooi opgeknapt, en het zijn toffe karretjes!
Verder wel eer nar werken hoor. mooi opgeknapt, en het zijn toffe karretjes!
Ik heb niets te melden.
Volgende keer de deuren enzo wel ff kleien. De motorkap en het dak zit vaak zo'n stuk wit plastic overheen, en daar komt dus in principe geen vervuilingKnightwolf schreef op zondag 22 mei 2011 @ 02:56:
Lang verhaal
Verder een schitterend resultaat natuurlijk
[ Voor 8% gewijzigd door M3rcury op 22-05-2011 10:17 ]
No signature required.
Daar heb je idd gelijk in, ff niet aan gedacht. Maar, de deuren voelden net zo glad als de rest en de tijd werd toch al krap.
En thuis na het wassen had ik hem idd meteen moeten afdrogen. Toch had ik zo erge kalkvlekken nooit gezien en dus ook niet verwacht, dus dacht van tzal wel meevallen. Niet dus. Harde les voor een volgende keer
Ander vraagje: Bij een van die kalkvlekken op het dak heb ik even met het zachte deel van m'n vinger overheen geveegt om te kijken wat er gebeurt, drukte er niet echt hard op, en had toen al een aantal kleine krasjes (wel weggepolijst uiteraard). Is die lak van VAG tegenwoordig zo zacht of kan het zijn dat de lak nog niet helemaal uitgehard was? (dat laatste lijkt me sterk omdat een auto vele weken tot enkele maanden onderweg is van fabriek tot klant)
En thuis na het wassen had ik hem idd meteen moeten afdrogen. Toch had ik zo erge kalkvlekken nooit gezien en dus ook niet verwacht, dus dacht van tzal wel meevallen. Niet dus. Harde les voor een volgende keer
Ander vraagje: Bij een van die kalkvlekken op het dak heb ik even met het zachte deel van m'n vinger overheen geveegt om te kijken wat er gebeurt, drukte er niet echt hard op, en had toen al een aantal kleine krasjes (wel weggepolijst uiteraard). Is die lak van VAG tegenwoordig zo zacht of kan het zijn dat de lak nog niet helemaal uitgehard was? (dat laatste lijkt me sterk omdat een auto vele weken tot enkele maanden onderweg is van fabriek tot klant)
[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 22-05-2011 12:23 ]
Ik ben vrijdag langs Tsunami69 gegaan met mijn Ford Focus uit 2005. Hij heeft mij het een en ander uitgelegd over auto detailing en een stukje voorgedaan. Er zat niet eens zoveel vuil op de deurpanelen toen hij er met klei overheen ging, viel dus mee!
Het meeste vreemde van de paar uren die wij hebben gesproken was nog wel dat de lak niet overal even dik is. Meter gaf over de gehele auto tussen de 120 en de 160 (eenheid?) aan behalve op de linkerflank, daar was alles tussen de 220 en de 250! Het is geen schadeauto, dus zal het in de fabriek nog eens zijn overgespoten?
Volgens Tsunami69 kan een spuiter het nooit zo dun spuiten en ga je in dat geval al richting de 400...
Ben benieuwd wat jullie denken.
Bedankt iig Tsunami en wij hebben nog contact
Het meeste vreemde van de paar uren die wij hebben gesproken was nog wel dat de lak niet overal even dik is. Meter gaf over de gehele auto tussen de 120 en de 160 (eenheid?) aan behalve op de linkerflank, daar was alles tussen de 220 en de 250! Het is geen schadeauto, dus zal het in de fabriek nog eens zijn overgespoten?
Volgens Tsunami69 kan een spuiter het nooit zo dun spuiten en ga je in dat geval al richting de 400...
Ben benieuwd wat jullie denken.
Bedankt iig Tsunami en wij hebben nog contact
* Ophidian zijn auto had onder een boom gestaan en daarna een lekkere hars laag erop. Kon hem nog niet wassen omdat mijn foamlans retour is omdat ie defect is, maar de regenbui van vannacht heeft wonderen gedaan. Vanochtend nog erg goede beading van de Natty's en de hars is er compleet afgespoeld
ik dacht eigenlijk dat je de lak van een gloednieuwe auto minimaal een half jaar met rust moest laten om 'm te laten uitharden enz.
of is dat niet (meer) ?
overigens.. zoals de meeste denk ik wel weten (die met HK-XS) rijdt ik in een 4 jaar oude Ibiza.
nu dat ik 'm bijna in moet leveren (einde leasecontract) heb ik 'm eens naast een andere Seat gezet die op dezelfde dag is geleverd in 2007, ook in de kleur Candy white.
de mijne is 4 jaar lang vertroeteld met kleibeurten, paintcleaners, carnaubawaxen en (vrijwel altijd* ) met de hand gewassen.
die andere is in dezelfde periode uitsluitend gewassen in de wasstraat, de lak heeft nooit speciale aandacht gekregen.
het verschil is echt schokkend
de mijne is nog echt wit, de andere is gewoon beige, bijna tegen het pisgele aan
ontzettend stroeve lak, gooi er een poetsdoek op en hij blijft bijna instant liggen.. doe dat bij die van mij en je kunt de poetsdoek bij de achterklep van de grond af rapen
ook qua details scheelt het, zoals thv. de scharnieren van portieren, zwart versus wit.
ik denk dan ook niet dat de leasemij. mag klagen als ze de mijne gaan innemen
*= door dealers die na een grote beurt de klant dachten van dienst te zijn door 'm door een krasstraat te halen, en dan geen moderne wasstraat... nee... gewoon type zandstraal
of is dat niet (meer) ?
overigens.. zoals de meeste denk ik wel weten (die met HK-XS) rijdt ik in een 4 jaar oude Ibiza.
nu dat ik 'm bijna in moet leveren (einde leasecontract) heb ik 'm eens naast een andere Seat gezet die op dezelfde dag is geleverd in 2007, ook in de kleur Candy white.
de mijne is 4 jaar lang vertroeteld met kleibeurten, paintcleaners, carnaubawaxen en (vrijwel altijd* ) met de hand gewassen.
die andere is in dezelfde periode uitsluitend gewassen in de wasstraat, de lak heeft nooit speciale aandacht gekregen.
het verschil is echt schokkend

de mijne is nog echt wit, de andere is gewoon beige, bijna tegen het pisgele aan
ontzettend stroeve lak, gooi er een poetsdoek op en hij blijft bijna instant liggen.. doe dat bij die van mij en je kunt de poetsdoek bij de achterklep van de grond af rapen
ook qua details scheelt het, zoals thv. de scharnieren van portieren, zwart versus wit.
ik denk dan ook niet dat de leasemij. mag klagen als ze de mijne gaan innemen
*= door dealers die na een grote beurt de klant dachten van dienst te zijn door 'm door een krasstraat te halen, en dan geen moderne wasstraat... nee... gewoon type zandstraal
Heb dat nagevraagd en is niet meer nodig. Lak is in de fabriek al gebakken en heeft 2-4 weken rust nodig. Met transport en aflevering zit je daar al overheen. Dealer zet hem zelf ook nog eens in de waxshameete schreef op zondag 22 mei 2011 @ 16:42:
ik dacht eigenlijk dat je de lak van een gloednieuwe auto minimaal een half jaar met rust moest laten om 'm te laten uitharden enz.
of is dat niet (meer)
Is het uni-zwart? Dus geen metallic? Dan is het meestal zacht inderdaad.Knightwolf schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:22:
Waar vui zit, zit geen glans!
Ik heb er niet echt op gelet, maar denk dat het idd unikleur is. Echter zit er wel duidelijk blanke lak overheen want de polijstpad was niet verkleurd (was bij m'n TA op aantal delen wel het geval, ook uni zwart). Heb behalve die kalkvlekken hierboven geen closeups gemaakt dus kan het ook niet terugzien. Volgende week of zo zie ik hem weer, kijk er dan wel ff naar.
Maar, geen speciaal spul tegen kalkvlekken?
Maar, geen speciaal spul tegen kalkvlekken?
[ Voor 32% gewijzigd door Knightwolf op 22-05-2011 22:25 ]
Antikal?
Ik zou het niet serieus proberen als ik jou was.
Ik vind het eigenlijk maar raar, ik ben nog nooit kalkvlekken op de lak tegengekomen die ik niet met Spray&Wipe wegkreeg. Volgens mij zou iedere detailspray net zo goed moeten werken, maar die heb je vast al wel één geprobeerd tijdens het kleien...
Wellicht dat een All Purpose Cleaner verbetering brengt? Het werkt om harde doeken weer wat zachter te krijgen, dus het zal wel iets tegen kalk doen. Ik weet alleen niet of dat wel echt lekker is voor je (blijkbaar zeer gevoelige) lak, ik zou het iig goed verdunnen en niet laten inwerken (snel afspoelen dus).

Ik vind het eigenlijk maar raar, ik ben nog nooit kalkvlekken op de lak tegengekomen die ik niet met Spray&Wipe wegkreeg. Volgens mij zou iedere detailspray net zo goed moeten werken, maar die heb je vast al wel één geprobeerd tijdens het kleien...
Wellicht dat een All Purpose Cleaner verbetering brengt? Het werkt om harde doeken weer wat zachter te krijgen, dus het zal wel iets tegen kalk doen. Ik weet alleen niet of dat wel echt lekker is voor je (blijkbaar zeer gevoelige) lak, ik zou het iig goed verdunnen en niet laten inwerken (snel afspoelen dus).
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het spul waarmee we op m'n werk de hele auto af doen na het polijsten (of gewoon als er niet gepolijst hoeft te worden) is een soort sterke APC. Uiteraard verdund. En moet idd niet te lang blijven zitten. Maar dat spul heeft op de motorkap vrijwel niet geholpen.
Spray&Wipe heb ik wel maar had ik niet meegenomen naar m'n werk, evenals m'n eigen klei niet. Maar de vrij 'agressieve' klei op m'n werk hielp bijna niet. Enige dat tot nu toe uiteindelijk werkte was dus medium-grof polijsten alsof er flinke krassen in zitten, eerder gingen die kalkkringen niet weg.
Dat antikal spul dat je normaal in de badkamer gebruikt, is dat erg slecht voor je lak? Weet iemand dat?
Spray&Wipe heb ik wel maar had ik niet meegenomen naar m'n werk, evenals m'n eigen klei niet. Maar de vrij 'agressieve' klei op m'n werk hielp bijna niet. Enige dat tot nu toe uiteindelijk werkte was dus medium-grof polijsten alsof er flinke krassen in zitten, eerder gingen die kalkkringen niet weg.
Dat antikal spul dat je normaal in de badkamer gebruikt, is dat erg slecht voor je lak? Weet iemand dat?
ja oke, maar het ging mij niet zozeer om het waxen, maar meer de voorbehandeling.. dus kleien en paint cleaner.. dat soort dingen...Ophidian schreef op zondag 22 mei 2011 @ 16:54:
[...]
Heb dat nagevraagd en is niet meer nodig. Lak is in de fabriek al gebakken en heeft 2-4 weken rust nodig. Met transport en aflevering zit je daar al overheen. Dealer zet hem zelf ook nog eens in de wax
en hoe zit het dan met een sealant?
Allemaal geen enkel probleem 
Zoals gezegd, lak ik al gebakken/uitgehard voordat het de fabriek verlaat. Dan komt er nog een aantal weken transport bij en staan veel auto's ook vaak nog wel even bij een dealer.
Zoals gezegd, lak ik al gebakken/uitgehard voordat het de fabriek verlaat. Dan komt er nog een aantal weken transport bij en staan veel auto's ook vaak nog wel even bij een dealer.
Ik vroeg mij af wat er momenteel aan 'bumperzwart' te koop is, ik hoorde voorheen goede verhalen over iets van de hema. Ik weet niet of dat nog aan te bevelen is, of is er inmiddels iets anders op de markt wat je bumpers aardig voed? Bij voorkeur iets wat niet de hoofdprijs kost
Zie ondertitel
303 Aerospace Protectant. Geen glimspul maar een mooie zijdeglans met een egale dekking en het blijft ook lang zitten.
Verwijderd
Ik zou graag mijn auto eens grondig willen aanpakken.
Het betreft een zwarte Seat Ibiza (nieuw model) uit 2008 die 3-4x per jaar de wasstraat ziet.
De lak is bijna kras vrij.. (hele kleine lichte krasjes) hier en daar een beetje steenslag..
Nu zat ik te kijken naar meguiars producten.
NXT Generation Car Wash
Meguiars Clay en Quick Detailer
NXT Generation Tech Wax 2.0,
verder de andere benodigheden zoals Supreme Shine Microfiber, Microfiber Wash Mitt en een Applicator Pad.
Twijfel of ik de ScratchX 2.0 nog na het clayen en voor het waxen zal gebruiken..
Wat denken jullie? Zal ik met deze producten mijn auto weer als nieuw krijgen of zijn er betere producten??
Het betreft een zwarte Seat Ibiza (nieuw model) uit 2008 die 3-4x per jaar de wasstraat ziet.
De lak is bijna kras vrij.. (hele kleine lichte krasjes) hier en daar een beetje steenslag..
Nu zat ik te kijken naar meguiars producten.
NXT Generation Car Wash
Meguiars Clay en Quick Detailer
NXT Generation Tech Wax 2.0,
verder de andere benodigheden zoals Supreme Shine Microfiber, Microfiber Wash Mitt en een Applicator Pad.
Twijfel of ik de ScratchX 2.0 nog na het clayen en voor het waxen zal gebruiken..
Wat denken jullie? Zal ik met deze producten mijn auto weer als nieuw krijgen of zijn er betere producten??
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 17:00 ]
Scratchx is toch voor kleine lokale beschadigingen zoals bij deurgrepen e.d. ?
Als je daar je hele auto mee gaat doen hou je geen arm meer over
Scratchx is idd een soort opvullaagje wat ervoor zorgt dat het ook weer goed gaat glimmen zodat je het bijna niet meer ziet, beter een bijbehorend product pakken die bij je wax voor een extra goede glans zorgt.
Ik probeer het nog eens. Ik ben niet op zoek naar iemand die zich goedkoop aanbiedt of beunhaaswerk, ben gewoon benieuwd wat zoiets kost. Zit ik goed als ik 'n dag werk voor 100~200 inschat ?Hydraulik-Phunk schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:24:
Voor dat bedrag kun je wel terecht bij iemand voor het detailen van je nieuwe auto. Of je de auto echter durft over te laten aan iemand die zoiets rekent is verse 2. Zeker ook omdat je er net nieuwe lak op hebt zitten. Dus voor een auto die geen bijzonderheden heeft gehad (lees: opnieuw gespoten) zou ik het gewoon doen. Maar in jouw geval zou ik het niet 1,2,3 zo maar laten doen. Tis zonde namelijk terwijl als je lak puntgaaf is die eventueel te laten vernaggelen terwijl jij je vertrouwen stelt in iemand die dat dan voor je doet zeg maar. Heb zelf mijn micra ook naar Tsunami69 gebracht voor 1x een grondige detailbeurt. Om daar zelf op voort te borduren. En dan is het een mooi vertrekpunt. Maar ik zou hem enkel naar iemand brengen die echt weet met welk object ie omgaat. Tis niet zo maar een auto die je nu hebt namelijk
Dat is ook zo, vandaar dat ik ook wat aan het orienteren ben op dit vlak. De eerste keren zal ik 'm zelf gewoon wassen en waxen, maar het lijkt me wel de moeite om eens te investeren in een echt spiegelglad resultaat.
Anders neem je hem toch samen met de detailer onderhanden, die kan je gelijk het een en ander uitleggen over de diverse waxen, sealants, polijstmiddelen etc.
@ H-P:
Bij m'n werk in de straat zit een kerel die voornamelijk voor particulieren vaak vrij dure en zeldzame auto's onder handen neemt (Ferrari, Porsche, Bentley uit de 20's, Jag uit de 60', etc). Van polijsten tot fixen van beschadigingen in het interieur. Zal hem es vragen wat hij rekent
Edit:
Ik denk dat ik do of vr kans heb om hem te vragen.
Heb wel z'n website vast gevonden: http://www.mastercartreatments.nl
Bij m'n werk in de straat zit een kerel die voornamelijk voor particulieren vaak vrij dure en zeldzame auto's onder handen neemt (Ferrari, Porsche, Bentley uit de 20's, Jag uit de 60', etc). Van polijsten tot fixen van beschadigingen in het interieur. Zal hem es vragen wat hij rekent
Edit:
Ik denk dat ik do of vr kans heb om hem te vragen.
Heb wel z'n website vast gevonden: http://www.mastercartreatments.nl
[ Voor 18% gewijzigd door Knightwolf op 25-05-2011 02:37 ]
Verwijderd
shameete schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:57:
Scratchx is toch voor kleine lokale beschadigingen zoals bij deurgrepen e.d. ?
Wat raden jullie me dan aan om de lak weer 100% te krijgen? ik heb alleen hele kleine oppervlakkige krasjes.. dus het hoeft maar heel licht gepolijst te worden denk ik..Joopieboy schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:30:
Scratchx is idd een soort opvullaagje wat ervoor zorgt dat het ook weer goed gaat glimmen zodat je het bijna niet meer ziet, beter een bijbehorend product pakken die bij je wax voor een extra goede glans zorgt.
Iemand tips?
Licht polijstenVerwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:53:
Wat raden jullie me dan aan om de lak weer 100% te krijgen? ik heb alleen hele kleine oppervlakkige krasjes.. dus het hoeft maar heel licht gepolijst te worden denk ik..
Iemand tips?
Jawel, DAP500 met een assortiment aan pads en polijstmiddelen, zoals een gele pad, een witte pad, lichtgroene pad en een zwarte pad (in volgorde van zwaar naar licht). Omdat het VAG lak betreft de Monello lijn gebruiken, Inizio Forza op geel, Mezzo op wit en finishen met Finale op lichtgroen/zwart. Daarna een goede wax eroverheen (Natty's Blue) en je auto is bijna weer als nieuw.
Heb je daar geen zin in, of vind je het te duur, dan zou ik voor het kleisetje gaan, Black Hole om de krasjes op te vullen en daarna wederom Natty's Blue. Ziet je auto er ook weer erg goed uit, moet je alleen elke 3 maanden weer opnieuw. Er is geen wondermiddel die het voor altijd verhelpt behalve polijsten.
@Knightwolf: leuk dat je een zwarte Polo Bluemotion hebt gedaan. Ik heb er zelf ook een en die is nu 1 jaar oud. Ik heb hem 6 weken geleden ook een volledige detailbeurt gegeven na langzaam in de materie te zijn gegroeid. Ik moet zeggen dat ik het 'kleine krasjes' effect inderdaad ook heb opgemerkt. Ik kan echt niets doen met de auto wat niet hele lichte krasjes met zich meebrengt, het lijkt zelfs zo te zijn dat het bewegen van een schone microvezeldoek al krasjes oplevert. Het is inderdaad een unilak en deze lijkt dus zo zacht als boter.
Die kalkvlekken heb ik nooit gehad. Ik heb de auto ook nog niet vaak in de zon behandeld maar bij die 'full detail' heb ik een niet-afgedroofde auto gekleid met het opbrengen van Born Slippy. Na het kleien was dit wel opgedroogd maar niet ingedroogd, want na wassen verwenen de BS vlekken weer.
Wat mij wel opvalt; ik heb de auto 6 weken geleden gekleid, gepolijst, en EX-P + Natty liquid blue opgezet. Van beading is al niks meer over en de lak voelt ook echt alweer als schuurpapier zoveel troepjes zitten er in. Ik probeer niet onder bomen te parkeren en zal zo'n 4000 a 5000 gereden hebben in die tijd. Dat valt me toch een beetje tegen. Ik kan haast alweer helemaal van vooraf aan beginnen terwijl bij het kleien toen (sinds aanschaf nooit gedaan) eigenlijk helemaal geen zichtbare vervuiling van de lak afkwam (hij werd wel voelbaar glad).
Verder heeft de wagen ook echt extreem veel last van steenslag. Mijn motorkap en zeker het zwarte grill gedeelte onderdaad zit echt bezaaid met witte plekjes (38000 km). Mijn vorige auto was zwart metallic (Hyundai Accent) en daarbij is het me nooit zo opgevallen, maar toen had ik ook nog geen detail-virus te pakken
.
@Remko24: je kan ook ColorX proberen. Dat schijn je wel op je hele auto te kunnen gebruiken en is een soort alles-in-1 produkt. Ik moet zeggen dat ik na een mini-stappenplan van Meguiars uiteindelijk voor de elk-product-zijn-eigen-doel collectie ben gegaan van Poorboys.
Weet iemand trouwens nog een toepassing voor de Paint Cleaner (Deep Crystal System Paint Cleaner, dus de Step 1 uit het systeem) van Meguiars? Ik zou eigenlijk sinds de aanschaf van machinaal niet meer weten wanneer ik een chemische paint cleaner kan gebruiken...
Die kalkvlekken heb ik nooit gehad. Ik heb de auto ook nog niet vaak in de zon behandeld maar bij die 'full detail' heb ik een niet-afgedroofde auto gekleid met het opbrengen van Born Slippy. Na het kleien was dit wel opgedroogd maar niet ingedroogd, want na wassen verwenen de BS vlekken weer.
Wat mij wel opvalt; ik heb de auto 6 weken geleden gekleid, gepolijst, en EX-P + Natty liquid blue opgezet. Van beading is al niks meer over en de lak voelt ook echt alweer als schuurpapier zoveel troepjes zitten er in. Ik probeer niet onder bomen te parkeren en zal zo'n 4000 a 5000 gereden hebben in die tijd. Dat valt me toch een beetje tegen. Ik kan haast alweer helemaal van vooraf aan beginnen terwijl bij het kleien toen (sinds aanschaf nooit gedaan) eigenlijk helemaal geen zichtbare vervuiling van de lak afkwam (hij werd wel voelbaar glad).
Verder heeft de wagen ook echt extreem veel last van steenslag. Mijn motorkap en zeker het zwarte grill gedeelte onderdaad zit echt bezaaid met witte plekjes (38000 km). Mijn vorige auto was zwart metallic (Hyundai Accent) en daarbij is het me nooit zo opgevallen, maar toen had ik ook nog geen detail-virus te pakken
@Remko24: je kan ook ColorX proberen. Dat schijn je wel op je hele auto te kunnen gebruiken en is een soort alles-in-1 produkt. Ik moet zeggen dat ik na een mini-stappenplan van Meguiars uiteindelijk voor de elk-product-zijn-eigen-doel collectie ben gegaan van Poorboys.
Weet iemand trouwens nog een toepassing voor de Paint Cleaner (Deep Crystal System Paint Cleaner, dus de Step 1 uit het systeem) van Meguiars? Ik zou eigenlijk sinds de aanschaf van machinaal niet meer weten wanneer ik een chemische paint cleaner kan gebruiken...
[ Voor 15% gewijzigd door Contagion op 24-05-2011 14:13 ]
Een cleaner is bedoeld om alle oude glaze/sealant/wax resten op te lossen en weg te halen. Zeg maar een soort van steriel maken voordat je er een nieuwe laag op smeert.
Edit:
die kalkvlekken moeten gekomen zijn omdat door de beading (dat had hij al vrij sterk toen ik er de eerste waterstraal op zette) de grote drupels in de zon op een heet oppervlak lijken te zijn ingebakken. Waarschijnlijk daarom nog niet eerder zo erg meegemaakt... of de zon heeft er niet op gestaan of heb het al afgedroogd voor het kan inbakken.
Edit:
die kalkvlekken moeten gekomen zijn omdat door de beading (dat had hij al vrij sterk toen ik er de eerste waterstraal op zette) de grote drupels in de zon op een heet oppervlak lijken te zijn ingebakken. Waarschijnlijk daarom nog niet eerder zo erg meegemaakt... of de zon heeft er niet op gestaan of heb het al afgedroogd voor het kan inbakken.
[ Voor 51% gewijzigd door Knightwolf op 24-05-2011 22:12 ]
Zou je dat niet voor elkaar krijgen door een APC oplossing (of Dreft) te nemen bij het wassen als je toch alles opnieuw gaat aanbrengen? En van wat ik gelezen heb schijnt kleien ook prima te werken om alles te strippen. Laat staan als je beide gebruikt, waarom dan nog een pass met een cleaner? En is een Meguiar's cleaner ook wel een 'echte' cleaner. Hun stap 2 heet Polish maar is natuurlijk ook eigenlijk een glaze.
Check je DMHydraulik-Phunk schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 01:37:
Dat is ook zo, vandaar dat ik ook wat aan het orienteren ben op dit vlak. De eerste keren zal ik 'm zelf gewoon wassen en waxen, maar het lijkt me wel de moeite om eens te investeren in een echt spiegelglad resultaat.
Verwijderd

6 uur aan het poetsen geweest (by hand)
eerst wassen
toen kleien
toen polijsten
en als laatste 2x wax..
helaas best veel steenslag op de motorkap, maar het resultaat mag er zijn..
glimt mooi
heeft iemand hier goeie ervaringen met een insectenverwijderaar?
ik ben zelf namelijk totaal niet tevreden over de bug & tar remover van Meguiars.
en ben dus op zoek naar een alternatief die wél goed werkt.
heeft iemand hier goeie ervaringen met een insectenverwijderaar?
ik ben zelf namelijk totaal niet tevreden over de bug & tar remover van Meguiars.
en ben dus op zoek naar een alternatief die wél goed werkt.
Insecten verwijderen van de bumper? Pak een oude grote handdoek, maak die doornat met gewoon water en hang 'm over je bumper en motorkap. Ga dan je auto wassen en tegen de tijd dat je bij de voorbumper aankomt zijn de insecten losgeweekt. Werkt prima, iig veel beter dan al die insectenverwijderaars die een hoop beloven maar niets doen.
Na het kleien niet opnieuw gewassen? En na het polijsten ook niet?Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 15:08:
eerst wassen
toen kleien
toen polijsten
en als laatste 2x wax..
helaas best veel steenslag op de motorkap, maar het resultaat mag er zijn..
[ Voor 32% gewijzigd door AtleX op 29-05-2011 10:43 ]
Gisteren poetsclinic gehad bij carclean en zodoende de eerste stappen in het detailing wereldje gezet 
Veel gezien en geleerd gisteren en uiteraard weer 330 euro armer

Dap900 gekocht (introset met 2 polijstsoorten en 3 pads)
Mothers klei setje
Aantal microvezel doeken
Shampoo
IronX + paar borstels
Poorboys blauwe wax
Over een week of 8 komt er een nieuwe auto dus kunnen we oefenen op de oude die ingeleverd gaat worden
Veel gezien en geleerd gisteren en uiteraard weer 330 euro armer
Dap900 gekocht (introset met 2 polijstsoorten en 3 pads)
Mothers klei setje
Aantal microvezel doeken
Shampoo
IronX + paar borstels
Poorboys blauwe wax
Over een week of 8 komt er een nieuwe auto dus kunnen we oefenen op de oude die ingeleverd gaat worden
Als er gepolijst moet worden zou ik hem na het kleien niet wassen hoor, verspilde moeite imo. Maar na het polijsten zeker wel wassen.
Verwijderd
Ik had ook veel insecten op de motorkap die er al ruim een jaar opgeplakt zaten.
Ik heb een emmer water gepakt klein beetje auto shampoo erin en toen een grote badlaken erin gestopt, en die toen op de motorkap gelegd, 20 minuutjes in laten trekken en toen gewassen met de washmitt, vliegen verdwenen als sneeuw voor de zon.
De vlekken die er daarna nog zaten gingen prima weg met klei of met polijsten. (Ultimate Compound van Meg.)
Ik heb van de winkel waar ik mijn producten gekocht heb begrepen dat na het polijsten met Ultimate Compound je de wagen niet opnieuw mag wassen omdat je dan de finish eraf wast. Enige wat je moest doen was de auto goed afnemen met een doek zodat er geen polijst middel meer op de wagen zat.
Ik ben zeer content met het resultaat, alleen nu na 3 dagen zitten er weer hars druppeltjes op
Lekker even op visite geweest en onder een boom moeten parkeren...
Detailen heeft ook zo zijn nadelen, je wil het perfecte uiterlijk zo lang mogelijk behouden
Ik heb een emmer water gepakt klein beetje auto shampoo erin en toen een grote badlaken erin gestopt, en die toen op de motorkap gelegd, 20 minuutjes in laten trekken en toen gewassen met de washmitt, vliegen verdwenen als sneeuw voor de zon.
De vlekken die er daarna nog zaten gingen prima weg met klei of met polijsten. (Ultimate Compound van Meg.)
Ik heb van de winkel waar ik mijn producten gekocht heb begrepen dat na het polijsten met Ultimate Compound je de wagen niet opnieuw mag wassen omdat je dan de finish eraf wast. Enige wat je moest doen was de auto goed afnemen met een doek zodat er geen polijst middel meer op de wagen zat.
Ik ben zeer content met het resultaat, alleen nu na 3 dagen zitten er weer hars druppeltjes op

Lekker even op visite geweest en onder een boom moeten parkeren...
Detailen heeft ook zo zijn nadelen, je wil het perfecte uiterlijk zo lang mogelijk behouden
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2011 09:09 ]
Ik heb even gekeken in de TS, maar ik kon het volgende niet vinden: hoe verwijder je effectief insecten van je voorbumper en motorkap? Ik heb zo een insectenspons, maar daar krijg je ook niet alles mee weg.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
AtleX in "Het grote auto detailing topic"JT schreef op maandag 30 mei 2011 @ 11:55:
Ik heb even gekeken in de TS, maar ik kon het volgende niet vinden: hoe verwijder je effectief insecten van je voorbumper en motorkap? Ik heb zo een insectenspons, maar daar krijg je ook niet alles mee weg.
Excuus
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Misschien heel dom (ik ben nog niet zo bekend op het detailing gebeuren, maar ik neem aan dat je lak er tegen kan), maar is het geen idee om een doek te pakken, onderdompelen in flink warm water, en dan even op de vlekken laten "inweken"? lijkt me dat je ze er daarna gewoon kan afvegen.
n54 power!
Verwijderd
Of een doek met schoonmaak azijn, dit lost de kalk echt op. weet alleen niet 100% zeker of je lak ertegen kan aangezien het een vrij zuur product is.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2011 12:31 ]
Met zuren altijd uitkijken. Als m'n neef met z'n auto weer hier is en we hebben er ff tijd voor zal ik wel es kijken wat ik er aan kan doen
Net ff een bestelling gedaan bij carclean.... als dat binnen is heb ik toch een aardig begin setje en ga ik van het weekend eens de Ibiza wassen, polijsten indien nodig en waxen
Ik ben van plan bij gebrek aan voorraad nieuwe spullen in huis te halen. En dan meer specifiek: velgenreiniger, klei en uiteraard bijbehorend spul om te kunnen kleien. Nu zat ik hier aan te denken...
Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Poorboys World - Standaard sprayer - Poorboy's World
Die spray kop is dan dus bedoeld voor Spray and Wipe. Want de Spray and Rinse heeft zelf al een spray kop. Enfin, een lijstje met Poorboys dus. Ik weet dat het combi pakket van Mothers goedkoper is. Maar ik wil eens wat anders proberen en gezien ik vrij vlot door het setje van Mothers heen ging leek mij het verdund gebruiken van PB wel wat. Zijn er op/aanmerkingen en of suggesties? Heb op het forum van carclean wel lopen neuzen in diverse topics maar wat nu de beste klei, velgenreiniger e.d. is daar is geen unaniem antwoord op te geven. Logisch ook, zoveel mensen zoveel wensen. Maar enfin, al met al kom ik nu uit bij Poorboys. Shampoo/wax is nog niet op dus die hoeven nog niet aangevuld te worden.
Poorboys World - Poly - Elastic Clay - 200gr
Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Poorboys World - Standaard sprayer - Poorboy's World
Die spray kop is dan dus bedoeld voor Spray and Wipe. Want de Spray and Rinse heeft zelf al een spray kop. Enfin, een lijstje met Poorboys dus. Ik weet dat het combi pakket van Mothers goedkoper is. Maar ik wil eens wat anders proberen en gezien ik vrij vlot door het setje van Mothers heen ging leek mij het verdund gebruiken van PB wel wat. Zijn er op/aanmerkingen en of suggesties? Heb op het forum van carclean wel lopen neuzen in diverse topics maar wat nu de beste klei, velgenreiniger e.d. is daar is geen unaniem antwoord op te geven. Logisch ook, zoveel mensen zoveel wensen. Maar enfin, al met al kom ik nu uit bij Poorboys. Shampoo/wax is nog niet op dus die hoeven nog niet aangevuld te worden.
ik zou die losse sprayer lekker laten zitten - en een paar plantenspuiten kopen waar je je Spray&Wipe 1:1 / puur in doet. Bij mijn bestelling kreeg ik die PBW sprayer er gratis bij als cadeau, dus wie weet
Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.