Het leven is te kort om geduld te hebben!
Je kan het proberen met Tardis & IronX e.d. om het schoon te krijgen, maar het ziet er allemaal zo aangetast uit dat zandstralen en opnieuw coaten me een betere oplossing lijkt. Als je de velgen echt lelijk vind zou ik gewoon voor een paar honderd euro een net setje tweedehands wieltjes van marktplaats afhalen. Dan ben je net zoveel kwijt en heb je wel velgen die je mooi vind.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik heb er het geld niet voor (over) om nieuwe velgen te kopen of ze te laten behandelen en dat is me de hele auto ook niet waard. Voor een paar tientjes wil ik het proberen, alles daarboven is al teveel voor de auto.
Paseo uit 1996 die toch al de nodige dingen te verduren heeft gekregen.

Stukje gepolijst met Mezzo op wit, zag alleen geen enkele verandering ten opzichte van de lak op de rest van de motorkap. Ik weet dat er swirls opzitten, ik zie ze alleen niet

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Dat doe ik uiteraard niet bij auto's met slechte lak, maar over het algemeen zijn het vrij recente auto's met reclamestickers erop. Als er ergens een enkel stickertje op zit ga ik wel ff peuteren, maar een hele zijkant is wat teveel van het goede.M3rcury schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:25:
[...]
Met stickers erafhalen met een hoge druk spuit zou ik toch wel even oppassen. Stickers kunnen zich goed aan de lak hechten, waardoor je niet alleen de stikker er mee afspuit, maar ook de lak die eronder zit. (mijn vorige werkgever was daar aardig goed in) Het waren dan geen dingen waar de stickers er net een maand op zaten natuurlijk
Zoals ik al uitlegde, is dat geheel afhankelijk van hoe hardnekkig het vuil is, de waterdruk en vooral je spuitafstand.Dibbuz schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:52:
Ligt er helemaal aan wat voor krassen je zoekt. Je zal geen nageldiepe krassen maken maar swirls en marring achtige schade is zeker mogelijk.
Zo ziet zand eruit onder een microscoop:
[afbeelding]
[afbeelding]
Als een hogedrukreiniger dat met grote kracht over een lak spuit dan doet dat een lak geen goed.
Maar prima als jij dat vind, ik blijf het met beleid afspuiten en foam de auto goed in als deze onder het zand zit.
Daarbij moet 9 van de 10 auto's die we doen toch nog gepolijst worden dus die microscopische krasjes die je daar evt mee zou kunnen krijgen vallen in het niet bij de hoeveelheid gebruikerskrassen en zijn dan toch weg.
Verder, als je auto al compleet behandeld is is het lakoppervlak zo glad dat vuil zich al amper kan hechten en als liefhebber hou je he zowiezo graag bij zodat je dat bij voorbaat ook voorkomt, waardoor met de HD van een aardige afstand al genoeg is om de ergste zooi er zonder schade af te krijgen.
Goede velgenreiniger erop sprayen, paar mins laten inwerken, en dan met hogedruk afspuiten. Denk dat je dan al een heel eind komt om het lekker goedkoop te houden.The Realone schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:34:
Tussen al die mooie blinkende auto's wil ik toch ook eens een vraagje neergooien. Ben niet echt een autofanaat en ook niet erg zuinig op mijn auto, maar aan mijn bak stoort mij toch 1 ding en dat zijn de velgen. Sowieso zijn het lelijke gedrochten en vraag ik me af wat de vorige eigenaar dacht toen ie ze eronder zette, afgezien daarvan zijn ze ongelooflijk goor of vergaan. Welke van de 2 het is weet ik eigenlijk niet.
[afbeelding] [afbeelding]
Ik vraag mij af of die dingen nog enigszins te redden zijn en natuurlijk, hoe? Die "spaken" zijn volgens mij nog wel schoon te krijgen, maar de buitenste ring voelt aan alsof de velg zelf aangetast is, maar dat kan ook gewoon een dikke laag troep zijn.
Tips?
Ben met eerdere reacties eens dat het er wel erg aangetast/beschadigd uitziet, maar denk dat je ze toch schoner zal krijgen dan je denkt.
[ Voor 66% gewijzigd door Knightwolf op 16-04-2011 11:51 ]
Gedeeltelijk met je eens, kan me voorstellen dat je als bedrijf waarbij je niet uitgebreid de tijd kan nemen flink de HD erop zet als je toch gaat polijsten. Dat haal je dan toch weer weg.Knightwolf schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:44:
[...]
Zoals ik al uitlegde, is dat geheel afhankelijk van hoe hardnekkig het vuil is, de waterdruk en vooral je spuitafstand.
Daarbij moet 9 van de 10 auto's die we doen toch nog gepolijst worden dus die microscopische krasjes die je daar evt mee zou kunnen krijgen vallen in het niet bij de hoeveelheid gebruikerskrassen en zijn dan toch weg.
Verder, als je auto al compleet behandeld is is het lakoppervlak zo glad dat vuil zich al amper kan hechten en als liefhebber hou je he zowiezo graag bij zodat je dat bij voorbaat ook voorkomt, waardoor met de HD van een aardige afstand al genoeg is om de ergste zooi er zonder schade af te krijgen.
Bij mijn eigen auto pas ik wel flink op. Ik heb afgelopen 2 weken zo'n 15 uur aan werk in mijn Leon gestoken, zonde als ik door verkeerd gebruik van een HD daar weer lichte swirls/marring veroorzaak die ik had kunnen voorkomen. Je kan nooit alles voorkomen, jammer maar helaas maar ik probeer het wel zoveel mogelijk te beperken.
Er is dus een flink verschil of het je eigen auto is of een auto die je toch onder handen moet nemen.
Bij een auto die toch gedaan moet worden ben ik ook wat minder voorzichtig met de HD.
@C0ne, kijk eens naar een (tweedehand) Numatic George of een Karcher 2001/3001
http://link.marktplaats.nl/440566752
[ Voor 3% gewijzigd door Dibbuz op 16-04-2011 22:45 ]
Waar vui zit, zit geen glans!
Wilde vandaag m'n TransAm een complete beurt geven, maar daar is niet veel van terecht gekomen. Dat kwam mede omdat m'n werkdag gisteren nogal lang was en dus laat werd en ik vandaag dus eigenlijk niet veel energie had. Wel ja dan doe ik dat uitgebreide een andere keer wel weer.
Heb hem volgens gebruikelijke manier gewassen (2 emmers, mitt, mothers wash) en afgedroogd (mf drooghanddoek), en daarna meteen de carnauba wax erop, wheel sealant erop en alles uitgepoetst. Heb alles op m'n gemakje gedaan en vond het al zwaar genoeg voor vandaag.
Met wassen heb ik nog goed over de lak gevoeld of het nodig was om te kleien, wat ik aanvankelijk van plan was, maar dat leek niet nodig. Echter toen ik de wax ging opsmeren alsook met uitpoetsen bleek dat dat toch echt al weer nodig is. En erg kl*te, dat ondanks schone zachte mf-doeken en voorzichtig uitwrijven ik toch zie dat er her en der wat 'krassen' ontstaan in mijn poetspatroon. Welja, het polijsten dat ik ook voor vandaag op programma had staan komt de volgende keer dus wel weer.
Nog even naar m'n werk gereden voor de banden, heb daar ook gelijk de ramen binnen en buiten (buitenkant ook met Rainclear) gedaan.
Morgen de American Sunday in Zandvoort, staat hij er toch weer netjes bij al hoopte ik op een beter resultaat. Welja volgende keer dus.
Interieur

Compleet uitgezogen en ingepoetst met Vinyl Care

Exterieur

Ingepoetst met Vinyl Care en de lak met DJ Lime Prime Lite, EX-sealant en Natty’s Paste Wax
Spiegeltje, spiegeltje...

Hij is goed gelukt al zeg ik het zelf. Ben benieuwd hoe onze aankomende auto gaat spiegelen. Wil misschien nog PB White Diamond erbij nemen voor onze licht blauwe metallic kleur om af te wisselen met DJ Lime prime Light.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Goeie tip, thanks!Dibbuz schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 22:42:
[...]
@C0ne, kijk eens naar een (tweedehand) Numatic George of een Karcher 2001/3001
http://link.marktplaats.nl/440566752
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Nu al ingevreten remstof? dat is wel heel erg snel dan.AtleX schreef op maandag 18 april 2011 @ 09:40:
Dit weekend weer 4 auto's gewassen.Raak nu angstig snel door mijn materiaal heen en moet dus in het vervolg maar wat grotere verpakkingen kopen.
Eén van die auto's was trouwens een vrijwel nieuwe Nissan Juke, als ik ooit ene nieuwe auto koop en de dealer wil m in die staat afleveren dan neem ik 'm niet eens aan. Totaal geen bescherming, heel rare defecten rond naden (lijkt op vastgezet vuil rond het transportplastic wat er ruw afgehaald is), nu al roestende slotmoeren, scheef gemonteerde kentekenplaat, geen bescherming op de velgen en daardoor nu al ingevreten remstof, krassen op de velgen rondom de gaten van de moeren en nog veel meer van die kleine maar erg opvallende dingetjes.
No signature required.
Dat is inderdaad het beste advies. Velgen mogen, hoe slecht je ze ook behandelt, na 2 maanden echt niet af takelen.AtleX schreef op maandag 18 april 2011 @ 09:49:
Ding is een maand of 2 oud maar in de velgen zitten al kratertjes, een groot gedeelte heb ik er wel vanaf gekregen maar ook daar bleven putjes over. Ik heb mijn bedenkingen bij de kwaliteit van de velgen en heb de eigenaar aangeraden om ermee naar de dealer te gaan. Dat je velgen zo snel al lelijk worden mag echt niet, op mijn 10,5 jaar oude Toyota velgen is alles nog zo te verwijderen.
No signature required.
Ben redelijke autogek, maar moet eerlijk bekennen dat mijn auto niet strak in de lak staat (schaam schaam).
Had er gewoonweg geen tijd voor, komende tijd gelukkig wat meer.
Nu heb ik sinds een aantal maanden een aantal krasjes en putjes op de auto en wil de auto eens goed poetsen. Weten jullie een goed bedrijf in het Noorden die dit doet? Wil er ook zelf mee aan de slag, maar wil dit eerst met iemand eens doen. Al doende leert men
Hoor graag van jullie!
Afijn, ondertussen maak ik wat ik in huis heb gewoon op. Maar ik denk er serieus aan om over te gaan naar een DAP 500. Kan ik de polijst-fase er ook bij betrekken. En dan paint cleaner/polish/wax daarmee aanbrengen. Welke DAP 500 combi verdient de voorkeur? DAP 500 en gaan voor PB of Monello? Of is het zoals gebruikelijk, zoveel detailliefhebbers zoveel meningen?
[ Voor 3% gewijzigd door Joosie200 op 18-04-2011 23:23 ]
Ik denk dat dit voornamelijk te maken heeft met de hardheid van je lak. Harde lak, dan zou ik voor Monello gaan en eigenlijk ook voor de DAP 900.Joosie200 schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:23:
Nu ik een half jaar een beginnerssetje in huis heb raken delen daarvan op. Met name showtime, FX wheelcleaner & PB's Trim restorer (werkt goed op banden, maar pakt slecht op mijn Micra qua trims). Dat zijn toch wel de drie die ik geregeld erbij pak met ook Meguiars Glass Cleaner overigens. Niet zo gek dat die sneller opraken want tussen de was/wax beurten door pak ik die er met regelmaat bij. Van dat setje van Mothers zitten de paint cleaner/glaze/wax stuk voor stuk nog flink vol. Heb het eigenlijk niet vaak gebruikt. Ben snel gegaan naar wassen/kleien/wax.
Afijn, ondertussen maak ik wat ik in huis heb gewoon op. Maar ik denk er serieus aan om over te gaan naar een DAP 500. Kan ik de polijst-fase er ook bij betrekken. En dan paint cleaner/polish/wax daarmee aanbrengen. Welke DAP 500 combi verdient de voorkeur? DAP 500 en gaan voor PB of Monello? Of is het zoals gebruikelijk, zoveel detailliefhebbers zoveel meningen?
PB's zijn dan wel weer wat makkelijker in gebruik.
Heb je het budget, neem een DAP900. Je kan beter wat kracht over hebben dan kracht tekort.

Hoogste tijd dus om een detailer te vinden, die de auto weer mooi wil maken. Hij hoeft niet terug naar showroomconditie en de prijs/prestatieverhouding moet goed zijn, dat zijn de voornaamste eisen. Zelf detailen ga ik niet aan beginnen - ik heb er geen ervaring mee en besteed het liever uit.
Ik woon in Dronten en moet voor mijn werk vaak in Almere zijn. Hebben jullie aanraders en afraders voor detailers in deze regio?
Een goede grap mag vrienden kosten.
Even later, maar heb vandaag trim restorer+ APC gehaald, meteen gebruikt. Voldoet helemaal aan de verwachtingenB-Buster schreef op zondag 10 april 2011 @ 13:15:
Ik zou het eerst goed schoonmaken met APC, daarna inderdaad de Trim Restorer van PB's eroverheen.
Als het er heel snel intrekt, TR nog een (paar) keer gebruiken. Mijn ervaring is dat die soms wat tijd nodig heeft om effect te krijgen, zeker als het kunststof nooit eerder behandeld is. Dan beter een paar keer achter mekaar met tussenpozen van ongeveer een week weinig TR gebruiken. Bijv: 2 druppels ervan is voor mijn auto genoeg om 1 deur / stootlijst mee te doen.
Tijdje terug hadden we een discussiepunt van doekje beetje vochtig met glasreiniger op de lak gebruiken om snel zeem/droogdruppels streeploos weg te krijgen en de lak weer goed te laten glanzen.
Daar kreeg ik commentaar op dat dat de wax zou aantasten (lol, als er al wax op zit dan he
2. En nog wat anders.
PB Wheel Sealant werkt prima op velgen, en moet een harde gladde laag achter laten omdat velgen juist veel te verduren krijgen. Waarom zou je dat spul niet op je lak gebruiken, juist omdat het zo duurzaam en beschermend zou moeten zijn? Vroeg ik me gewoon af
Dat heet spoorslag, dat is er zo met klei af te krijgentomatoman schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 17:59:
Verder zitten er wat lelijke roestkleurige stipjes op de lak, die je vaak schijnt tegen te komen als een auto langs het spoor geparkeerd heeft gestaan. Je kunt je ze er trouwens gewoon afpoetsen, het is geen roest van binnenuit.
Dat je niet aan polijsten wil beginnen kan ik me voorstellen want dat is wel een vak apart, maar wassen, kleien en waxen kan iedereen heel makkelijk zelfHoogste tijd dus om een detailer te vinden, die de auto weer mooi wil maken. Hij hoeft niet terug naar showroomconditie en de prijs/prestatieverhouding moet goed zijn, dat zijn de voornaamste eisen. Zelf detailen ga ik niet aan beginnen - ik heb er geen ervaring mee en besteed het liever uit.
Ik woon in Dronten en moet voor mijn werk vaak in Almere zijn. Hebben jullie aanraders en afraders voor detailers in deze regio?
Ik zou overigens niet naar een detailer maar naar een autopoetser zoeken. Detailers zijn detailers omdat ze er weer een nieuwstaat van maken. Autopoetsers maken auto's globaal showroomklaar maar da's nog lang niet van het niveau van een autopoetser. Ofwel een autopoetser zal een stuk goedkoper zijn
[ Voor 23% gewijzigd door Knightwolf op 21-04-2011 18:24 ]
Geen idee eigenlijk. Misschien hecht het zich minder goed aan lak dan aan lichtmetaal, of glanst het een stuk minder op lak? Iemand die hier het antwoord op weet?Knightwolf schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:20:
2. En nog wat anders.
PB Wheel Sealant werkt prima op velgen, en moet een harde gladde laag achter laten omdat velgen juist veel te verduren krijgen. Waarom zou je dat spul niet op je lak gebruiken, juist omdat het zo duurzaam en beschermend zou moeten zijn? Vroeg ik me gewoon afwat zijn de voors en tegens?
Kan, maar ik raad Iron.X aan. Hoef je de lak helemaal niet aan te raken, het spul reageert met vliegroest, wordt paars en loopt er zo vanaf.Dat heet spoorslag, dat is er zo met klei af te krijgen
Een poetser doet ongeveer het volgende in mijn ogen:Ik zou overigens niet naar een detailer maar naar een autopoetser zoeken. Detailers zijn detailers omdat ze er weer een nieuwstaat van maken. Autopoetsers maken auto's globaal showroomklaar maar da's nog lang niet van het niveau van een autopoetser. Ofwel een autopoetser zal een stuk goedkoper zijn
-wast de auto
-ragt er (zonder te kleien) met een roterende polijstmachine veel te snel overheen waardoor hologrammen ontstaan
-smeert de auto vol met poetsmiddel vol met fillers (Super Resin Polish van AutoGlym bijvoorbeeld)
-smeert er nog een beetje goedkope wax op (want hey, het mag niks kosten he)
-laat je 100 euro aftikken, waarna je er na 4 wasbeurten achterkomt dat de goedkope wax + fillers verdwenen zijn en je met hetzelfde euvel zit. Je gaat terug naar de poetser en die zegt "ja dat had ik allemaal weggewerkt, dit heb je er zelf weer ingewassen!"
-je gaat alsnog naar een detailer, levert je auto voor een dag (of 2) in, rekent ~200 euro af en hebt de auto alsnog in bijna nieuwstaat terug.
Mijn advies: zoek een goede (amateur)detailer op 1 van de vele fora, bel hem op of ga langs en als het goed voelt, breng je auto daar dan onder.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Of een detailer, of niets. De autopoetser als beschreven is zonde van je geld en levert alleen maar frustaties op. Je auto verpesten kun je zelf veel goedkoper.Knightwolf schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:59:
Een autopoetser kan best, als je aangeeft wat je wensen zijn zal hij dat ook prima zo uitvoeren. Maar dan moet je dus wel zeggen wat je precies gedaan wil hebben en wat niet.
[ Voor 47% gewijzigd door Roenie op 22-04-2011 11:33 ]
Machine: Makita BO6040 op ex-centrische stand
Gewassen & gekleid
SSR2.5 (oranje pad)
SSR1 (groene pad)
Black Hole (zwarte pad)
NXT (hand, even coat applicator)
Carnauba wax (hand, helaas niks anders voor handen)
Iemand tips?
Intentionally left blank.
Misschien dat ik te kort polish of iets dergelijks. Met de machine pak ik een klein gebied en ga daar dan 1 tot 2 minuten horizontaal/verticaal en soms zelfs diagonaal langs.
Hij is vies aan het worden, en wil hem dus goed wassen. Nou klinkt het Wassen, Drogen,Kleien verhaal vrij goed. Maar waar haal ik die klei vandaan? Of kan ik gewoon klei van Intertoys gebruiken?
Daarna dacht ik hem ook in de wax te zetten, maar daar moet ik me nog helemaal in verdiepen, want ik heb wel zo'n poets apparaat (van de Gamma), maar ik ben bang dat ik daar weer swirls van krijg

n54 power!
http://www.carclean.nl/products.aspx?search=clayTMDevil schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:31:
Nu ik een nieuwe Calibra heb, waarvan de lak nog helemaal netjes is, en ook geen swirls heeft, wil ik dat ook zou houden.
Hij is vies aan het worden, en wil hem dus goed wassen. Nou klinkt het Wassen, Drogen,Kleien verhaal vrij goed. Maar waar haal ik die klei vandaan? Of kan ik gewoon klei van Intertoys gebruiken?
Daarna dacht ik hem ook in de wax te zetten, maar daar moet ik me nog helemaal in verdiepen, want ik heb wel zo'n poets apparaat (van de Gamma), maar ik ben bang dat ik daar weer swirls van krijg
Je kan met Play Doh aan de gang gaanTMDevil schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:31:
Nu ik een nieuwe Calibra heb, waarvan de lak nog helemaal netjes is, en ook geen swirls heeft, wil ik dat ook zou houden.
Inlezen kan op forums als dat van CarClean, kopen kan daar ook, net als bij Wax-on.nl.
Die poetsapparaten van de bouwmarkt zijn niet echt jofel, met de goede wax en een applicator is dat met de hand ook erg makkelijk te doen.
Ik had al een vermoedec0ne schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:05:
[...]
Je kan met Play Doh aan de gang gaan, maar ik zou detail-klei pakken
![]()
Inlezen kan op forums als dat van CarClean, kopen kan daar ook, net als bij Wax-on.nl.
Thanx for the info, ik ga even een paasweekend forms aflezen
n54 power!
Lol overdrijven is ook een kunst. En een detailer en 'goedkoop' gaan gewoon niet samen. Of het een of het ander.Roenie schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:32:
[...]
Of een detailer, of niets. De autopoetser als beschreven is zonde van je geld en levert alleen maar frustaties op. Je auto verpesten kun je zelf veel goedkoper.
Wat voor machine heb je dan wel niet dat als je er op drukt datie stil kan vallen?aKra schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:28:
Hoeveel toeren raad je aan? Druk is meestal verschillend, wat ik doe is precies dat je de pad ziet roteren anders druk je te hard en staat hij dus stil

Van de IntertoysTMDevil schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:31:

Sealant en/of wax zowiezo handmatig aanbrengen en uitpoetsen.
Maar ik heb het over op drukken bij ~800/1000tpm dat hij stilvalt, als ik hem in stand 2-3 zet krijg je hem met je spierkracht niet stilgelegd
Lees nu eens goed wat ik schrijf! Dat is precies mijn punt. Of je geeft geld uit aan een detailer en dan krijg je hem mooi terug. Dat kost wat, ik heb niet anders beweerd. Of je doet dat niet. Naar een 'poetser' zoals beschreven is een half geld betalen voor slecht werk.Knightwolf schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 22:31:
[...]
Lol overdrijven is ook een kunst. En een detailer en 'goedkoop' gaan gewoon niet samen. Of het een of het ander...
[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 23-04-2011 08:14 ]
Het kan zijn dat een ander polijstmiddel beter finished. Bijvoorbeeld Monello Mezzo of Meguiar's M105.
Elke lak is anders en soms wil het ene polijstmiddel niet echt lukken.
Als het echt hologrammen zijn dan moet je zeker niet zwaarder gaan maar zoeken in product/polijsttechniek.
Zelf ook een paar keer gewerkt met de BO6040, leuk apparaat maar ik vind het net te zwaar en de geforceerd roterende stand is voor mij veels te sterk. Kan lastig het apparaat soepel over de lak laten lopen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Je bent al snel 4 uur bezig en dan ben je echt razendvlot.
Alleen het wassen (incl velgen) ben ik al ruim een uur mee bezig.
Dan is het 25 euro per uur inclusief materiaal, huur, gas, water, licht, belastingen etc etc.
In mijn uppie ben ik zeker 10-14 uur bezig met alleen de buitenkant en dan moeten er niet teveel probleem plekken zijn die extra aandacht verdienen (wetsanden e.d.)
Zijn ze langer bezig dan wordt het nog minder per uur.
Mijn ervaring, voor 100 euro is het 99 euro weggegooid geld tenzij het een particulier is die het er voor de hobby erbij doet. Voor een bedrijf kan het nauwelijks winstgevend zijn als je gaat kleien, polijsten en een goede wax.
Even zelf een beetje rekenen en ik denk dat je ook wel tot die conclusie komt.
edit: toevallig donderdag nog iemand langs geweest die bij Sonax was geweest. 125 voor ALLEEN de bovenkant van een kofferklep. Krassen waren niet allemaal eruit maar in ieder geval geen hologrammen (of ze zaten verborgen onder een filler). En wat ik bijna dagelijks tegenkom was dat nog vrij netjes gedaan helaas.
[ Voor 16% gewijzigd door Dibbuz op 23-04-2011 13:34 ]

Alle foto's incl TimeLapse vind je hier:
http://forum.carclean.nl/...imeLapse.aspx?find=unread
Goede belichting ook met die TL's.
Inclusief polijsten? Dan vraag ik me af of ze er nog wat op verdienen. Zonder polijsten lijkt me wel kunnen.MrFl0ppY schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:23:
Even inhaken op de autopoetser discussie, in de omgeving van Tilburg heb ik 3 detailers/poetsers aangeschreven voor een prijsopgave en deze kwamen alle 3 met offerte voor rond de 100€ voor wassen, kleien, polijsten en waxen. Het lijkt me sterk dat deze allemaal prutswerk afleveren.
[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 24-04-2011 13:47 ]
Je hebt vogelpoep dat kan er weken op zitten zonder problemen en je hebt van die flatsen die in een uurtje al inbakken in je lak.
Mothers FX Wheel Cleaner - 710ml
EuroW Yellow Microfiber Towel 40x40cm 3-pack
EuroW Double Density Microfiber Towel
Mothers California Gold Car Wash - 1892ml
Mothers Genuine Lambswool Washmitt
EuroW Big Thirsty Drying Towel - 91x66 cm
Mothers California Gold Claybar Kit
Mothers Ultra Soft Microfiber Applicator Pads (2x)
Mothers FX Synwax - 473ml
Nu nog 2 emmers scoren, en als de Monello Raffini Mezzo Polish in mei weer leverbaar is, bestel ik die er ook weer bij.
Eens kijken hoe deze producten bevallen, wel enorm veel tips en advies gehad vanmiddag.
Vorige week de auto gewassen, gekleid, cleaner, glaze, wax. Alle bekleding en kunststof, van binnen en buiten onder handen genomen. De ruiten,velgen en banden gepoetst.
De Alto glimt als een eikel.................maar een half uurtje later is de hele auto weer bedekt met een vieze gele laag stof/zand
Maar goed dat het een hobby is, zodat ik meteen weer opnieuw kan beginnen
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Vandaag wel even goed afgesopt, maar er zit nu alweer gele aanslag op.

Meguiar's Professional - All Purpose Cleaner (APC) - 3780ml € 23,99
Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 5000ml € 26,99
Autobrite - Foam Kit voor Nilfisk Alto € 65,00
Poorboys World - White Diamond - 473ml € 17,99
Mothers Wax - Detail Brushes - 2st. € 4,99
Poorboys World - Trigger sprayfles (rood) - 650ml € 2,99
Carclean.nl - Interieur concours kwast € 4,99
Kan er dus weer mooi tegenaan nu. Enige dat ik nog wil is een DAP, maar die heb ik nog niet nodig met de nieuwe lak en een extractor
EDIT: Als gratis extraatje Dodo Juice Red Mist Quick Detailer! Top webshop

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 26-04-2011 19:13 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dus ja, ik wil de auto toch iets netter dan wasbeurt afleveren bij de garage tegen die tijd.
Dus mijn vraag; wat voor spullen kan je hier het beste voor gebruiken? Ik hoef dus geen uitgebreide zooi, want de auto gaat toch weg... ik wil hem alleen iets mooier laten glimmen dan een standaard wasbeurt.
Ook de velgen wil ik netjes krijgen.
Dus, wat koop ik en waar kan ik het online bestellen?
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Een setje om hem te wassen en wat wax + pad + mf doek om hem shiny te maken?
Ik heb een tijdje terug wat spulletjes gekocht om hetzelfde te bereiken, alleen dan voor mezelf en daar voeg ik om de zoveel tijd wat aan toe.
Mijn was setje:
- Cobra 'The Bone' Spons (wat een heerlijk ding
- Dodo Juice Born To Be Mild shampoo. Ik heb maar ong 10 ml nodig per wasbeurt (huishoudemmer).
- CSF Delirium Orange Drying Towel
Zo'n soort setje kan ik iedereen aanraden, daar heb je ook voor je latere auto plezier van.
Als je velgen niet te vies zijn kun je aan de shampoo genoeg hebben, kun je ze schoonmaken met een goedkoop MF doekje van de Action/Wibra/etc. Als ze goed vies zijn kun je er wat velgenreiniger voor halen. Ik heb wel aardige ervaringen met Valma Wheelclean, goedkoop en doet wat het moet doen, wil je wel een apart borsteltje bij hebben want dat moet je niet met je spons doen.
Zijn ook nog wel alternatieven voor, maar ik heb geen idee wat het kost. Heb het zelf zelden nodig, heb redelijk vlakke velgen die niet zo vies worden en nu toch in de was staan waardoor ik ze met een simpel Dodo sopje al schoon heb.
Kleien, polijsten, etc zou ik achterwege laten tenzij je dat echt echt wilt doen. Voor puur even netjes er uit laten zien alvorens inleveren is dat mijns inziens overkill.
Voor na het wassen is Dodo Juice - Need for Speed een leuke oplossing. Dit is een chemische cleaner en sealer in één, en het is nog eens erg betaalbaar ook. Denk dat dit voor jou een goede oplossing is. Ik heb zelf ook zoiets in huis, maar dan van een of ander Duits merk wat mijn vader ooit mee heeft gebracht. Volgende aankoop kan dit voor mij wel eens bij zitten.
Zoek er een goede applicator bij en een MF doek (Poorboy's en Dodo hebben prima betaalbare MF doeken) en gaan.
En voor de nieuwe wagen kun je er altijd nog een pure wax of sealant bij kopen mocht je dat willen.
En zo zijn er nog wel meer manieren en producten die er op zich op passen. Dit is een methode waarvan ik denk dat je niet veel geld kwijt bent en toch het resultaat kunt boeken waar jij om vraagt.
Maar ik ben maar een beginner als het op detailen aankomt, dus ben benieuwd wat de guru's er van vinden.
En nou snel die Carclean webshop weer dicht, want ik krijg jeuk...

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 27-04-2011 10:49 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
De eerste stappen in het detailing wereldje... soort van huiverig om met zo'n apparaat op je auto te gaan
Maar aangezien we eerdaags een nieuwe auto willen is het wel handig om op een oude te testen natuurlijk
Dat is hoofdzakelijk stuifmeel.kendo schreef op maandag 25 april 2011 @ 11:51:
Ik heb de laatste weken het gevoel, dat ik alles voor niks aan het doen ben.
Vorige week de auto gewassen, gekleid, cleaner, glaze, wax. Alle bekleding en kunststof, van binnen en buiten onder handen genomen. De ruiten,velgen en banden gepoetst.
De Alto glimt als een eikel.................maar een half uurtje later is de hele auto weer bedekt met een vieze gele laag stof/zand
Kan je het best even afspoelen met de tuinslang (gewoon een zachte straal). Gaat helemaal makkelijk als je een goeie waxlaag op je auto heb zitten.
Waar heb ik in hemelsnaam de MF doek voor nodig? Applicator snap ik nog wel; dat is voor het netjes aanbrengen van, bijvoorbeeld, de Juice maar de MF doek?Ultraman schreef op woensdag 27 april 2011 @ 01:12:Voor na het wassen is Dodo Juice - Need for Speed een leuke oplossing. Dit is een chemische cleaner en sealer in één, en het is nog eens erg betaalbaar ook...
Zoek er een goede applicator bij en een MF doek (Poorboy's en Dodo hebben prima betaalbare MF doeken) en gaan.
/edit: misschien side-lining maar weet iemand een semi-amateur/bedrijf in de regio Den Haag voor het nat opschuren van mijn bladderende laklaag van mijn carbonvleugel en daarna het opnieuw leggen van enkele lagen blanke lak voor "financieel niet al te duur monetair verkeer"?
[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 27-04-2011 09:20 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Die doek heb je nodig voor het uitpoetsen van de Juice.MAX3400 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:00:
Waar heb ik in hemelsnaam de MF doek voor nodig? Applicator snap ik nog wel; dat is voor het netjes aanbrengen van, bijvoorbeeld, de Juice maar de MF doek?
And I'm the only one and I walk alone.
PromoX schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:26:
[...]
Die doek heb je nodig voor het uitpoetsen van de Juice.

Niet huiverig zijn. Als je gewoon de normale regeltjes opvolgt kan er weinig mis gaanMagic666 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 06:46:
28 mei een cleanclinic bij carclean, georganiseerd door Seat Online.
De eerste stappen in het detailing wereldje... soort van huiverig om met zo'n apparaat op je auto te gaan
Maar aangezien we eerdaags een nieuwe auto willen is het wel handig om op een oude te testen natuurlijk
No signature required.
MAX3400 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:00:
toch maar eens op zoek naar een goede starterset. Boodschappenlijstje van Ultraman gewoon even klakkeloos in de winkelmand gegooid (virtueel) maar zit wel mijn hoofd te breken over onderstaande.
Wat PromoX zegt idd:Waar heb ik in hemelsnaam de MF doek voor nodig? Applicator snap ik nog wel; dat is voor het netjes aanbrengen van, bijvoorbeeld, de Juice maar de MF doek?
Als je de Juice hebt ingepoetst en hij is klaar om af te nemen, ga je dat ergens mee willen doen. Een goede MF doek wil je daarvoor hebben.PromoX schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:26:
Die doek heb je nodig voor het uitpoetsen van de Juice.
Die Need for Speed zou trouwens wel geen hele lange standtijd hebben verwacht ik. Maar het is zeker een mooi begin. Laat even weten hoe hij bevalt! Want ik heb zelf dus geen Dodo NFS.
Als het bevalt en je flesje op is kun je altijd overstappen op een losse cleaner en(/of) losse wax/sealent.
Of kijk naar Autoglym Super Resin Polish ipv Dodo NFS, dat is ook handig spul als je het simpel wilt houden.
Daar wil je wel zeker een losse wax/sealent bij hebben, want anders ben je die SRP zo kwijt. Autoglym heeft zelf ook een prima sealent voor niet teveel centjes
[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 27-04-2011 10:48 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Daar ga ik ook van uit, maar toch lijkt het me een rare gewaarwording om met zo'n ding op je lak te gaan.M3rcury schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:33:
[...]
Niet huiverig zijn. Als je gewoon de normale regeltjes opvolgt kan er weinig mis gaan
Ben daarom ook erg benieuwd naar 28 mei, want als je sommige resultaten hier ziet!
En binnenkort een nieuwe auto dus zou het leuk zijn die showroomlook te blijven behouden
Het is ook een beetje raar als je er bij nadenkt dat je toch een stuk van je lak weghaaltMagic666 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:53:
[...]
Daar ga ik ook van uit, maar toch lijkt het me een rare gewaarwording om met zo'n ding op je lak te gaan.
Ben daarom ook erg benieuwd naar 28 mei, want als je sommige resultaten hier ziet!
En binnenkort een nieuwe auto dus zou het leuk zijn die showroomlook te blijven behouden
[ Voor 6% gewijzigd door M3rcury op 27-04-2011 11:05 ]
No signature required.
Ik heb volgens mij in het topic over die clinic wel de naam Dennis voorbij zien komen...
Een hoop leren zal ik zeker doen: zo'n autowasser ben ik niet, maar als ik al die foto's zo zie hier is het best de moeite waard om daar tijd in te gaan steken. Samen met mijn vriendin, dus het kan snel gaan: ik de buitenkant en zij de binnenkant
En natuurlijk de standaard vragen over vlekken in de bekleding en het mooi houden van het dashboard en zo. (al kan ik dat hier ook vragen/lezen natuurlijk
Standaard autowasbeurtje kan ik nu in een uur doen, en dan is hij weer helemaal spik en span. Anderhalf uur als ik het echt netjes wil doen (waxlaagje d'r op, interieur in de Natural Look, dat soort dingen, maar dat hoeft niet elke keer).
Top!
Hiermee kan ik wel even uit de voeten...
Was het vergeten te vragen; maar tips voor dashboard en ramen binnenkant?
Sowieso, voor mijn volgende auto...
[ Voor 23% gewijzigd door Naboo op 27-04-2011 16:30 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Tapijt & stoelen (stof) maak ik schoon met Clearkote Carpet Cleaner en de APC, na het drogen even een dun laagje Fabric Guard van 303 erop. Voor leer moet je even inlezen wat het beste bij het soort leer (en de kleur) die je hebt.
Ramen doe ik aan de buitenkant met gewone windowcleaner van het tankstation, binnenkant is het gewoon even afdoen met een doekje (geen rokersauto) of met APC en dan nog een keer met gewoon water (roker). Eigenlijk moet ik mijn ruiten aan de buitenkant ook weer eens met glass polish oid doen, maar mijn fles is al maanden leeg en ik vergeet elke keer nieuwe te bestellen.
Vandaag m'n TransAm weer es gewassen. Na een dagje Nürburgring zag hij net zo grauw als de gravel op de parkplatz, en 1000 insecten voorop geplet natuurlijk. Heb het deze keer eens anders gedaan. De hogedrukspuit van m'n werk geleend, Nilfisk Alto C1** (weet niet precies), incl kannetje voor een vloeistof. Aangezien ik geen speciaal foam-spul heb heb ik hem volgegote met Mothers California Gold Car Wash shampoo, omdat ik niks anders had. Heb ook totaal geen ervaring met een foamlans op de hogedrukspuit dus wilde dat wel es proberen. Ook geen id hoe snel het kannetje leeg gaat (het verbruik) en wat het resultaat is.
Heb eerst de auto helemaal zoals ik altijd doe afgespoeld met de tuinslang. Daarna met de foamlans. Dat resultaat viel wel mee, het zag er duidelijk maar lichtelijk schuimend uit. Heel de auto grondig ingefoamed was ongeveer 1/3e tot een half kannetje.
Wat niet handig van mij was is dat ik hem daarna niet met de hogedruklans heb afgespoten, maar meteen met 2 emmers en de mitt ben gaan wassen. Met name de voorkant resulteerde binnen de kortste keren in een mitt waar de vliegenresten bijna niet meer uit te krijgen waren. Dat doe ik de volgende keer dus anders
Daarna eerst met de HD afgespoten en dan met tuinslang nog een keer grondig afgespoeld. Daarna met MF-towel afgedroogd. Damn wat een verschil
Ik heb vanmiddag bij Carclean trouwens nog een bestelling gedaan
- Autobrite Super Snow Foam - Super Concentrate - 1000ml
- Mothers Wax - California Gold Car Wash - 1892ml
- CarPro - Iron.X Cleaner - 1000ml
Die Iron.X is zoals ik hier al begrepen had voorlopig niet leverbaar, maar da's niet erg, heb er geen haast mee. Ben wel benieuwd naar wat het doet na al die verhalen hier
Dan wil ik je bij deze vast waarschuwen je verwachtingen niet te hoog te stellen
Vorige week mijn auto voor het eerst weer echt grondig gereinigd na de winter en de hoeveelheid krasjes (niet weg te polijsten) en steenslag e.d. begint me nu echt wel te irriteren... eens kijken of ik mijn vakantiegeld er voor wil aanspreken om er een vers kleurtje op te laten leggen
Valt mij trouwens wel op dat mijn detailing verzameling een beetje aan het groeien is. Ik ben nu al weer bezig mijn 2e krat te vullen met spullen

[ Voor 25% gewijzigd door vhal op 28-04-2011 11:08 ]
Ideaal voor lak, kunststof en ruiten. Kost iets van 7,50, en werkt perfect. Weekt de resten los, zonder schade achter te laten.

12 euro voor bijna een halve leter en is 1:3 te verdunnen.
Werkt een stuk beter dan de Valma variant.
Afspuiten, voorkant innevelen en gwoon wassen vanaf het dak, in de tussentijd worden de lijkjes los geweekt.
Heb zelf (nog) geen HD, heb die van m'n werk geleend.Blamm schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:35:
Je gaat de super snow foam gebruiken met het bij je HD geleverde "foamlans" ?
Dan wil ik je bij deze vast waarschuwen je verwachtingen niet te hoog te stellen
Maar om die Snow Foam optimaal te gebruiken, wat raadt je aan?
Die is 6 euro 50dnhelle schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:15:
Als amateur schoonmaker even over de vliegresten: Koop je een fles Valma Insectfree spray.
Ideaal voor lak, kunststof en ruiten. Kost iets van 7,50, en werkt perfect. Weekt de resten los, zonder schade achter te laten.
[afbeelding]
Maar deze is maar 5 euro, maar wordt ook door Valma gemaakt: http://www.halfords.nl/sh...oud/auto-exterieur/404504
De Autobrite foam lance. Wel prijzig (65 euro, heb hem ook net zelf aangeschaft), maar geeft veel meer schuim dan de standaard toebehoren.Knightwolf schreef op donderdag 28 april 2011 @ 18:02:
[...]
Heb zelf (nog) geen HD, heb die van m'n werk geleend.
Maar om die Snow Foam optimaal te gebruiken, wat raadt je aan?
Hier filmpje van het verschil: Klik!
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 28-04-2011 22:26 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Waar denk je dat het woordje 'hem' in m'n post op slaat
Via dw.co.uk loopt een groupbuy van Autobrite voor die foam-lancen + een fles schuim voor £39.99.
http://www.detailingworld...m/showthread.php?t=183611 £9 shipping naar Nederland.
[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 28-04-2011 22:24 ]

Nou heb ik vooral de vraag over de Iron-X... Hoe moet ik dat nou precies gebruiken? Moet je dat puur gebruiken of verdund? Een knijpspuitje erop schroeven (is dat niet veel werk om dan de hele auto te doen?) of in de foampot van de HD?
Die vraag geldt eigenlijk ook voor de Snow Foam, moet je dat puur in de foampot van de HD doen of verdund? Met spuiten wordt het immers al verdund door het water van de HD.
[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 04-05-2011 00:11 ]
(op dw.co.uk staan een hoop reviews van super snow foam met verschillende mixverhoudingen)
[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 04-05-2011 00:21 ]
[ Voor 62% gewijzigd door Knightwolf op 04-05-2011 21:01 ]
En ook zorg dat je het niet op je lichaam krijgt. Ik had er behoorlijke uitslag van de eerste keer.Arfman schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:24:
Iron.X kun/moet je gewoon puur gebruiken, even in een sprayflesje doen inderdaad. Doe dat wel buiten want het meurt als de ziekte!
No signature required.
Heb even gegoogled want weet het niet precies uit m'n hoofdallure schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:02:
Het spul is als een "normale" was te gebruiken?
Ben overigens wel benieuwd hoe je aan het spul komt, dat is namelijk niet voor de consument verkrijgbaar en wordt alleen door poetsbedrijven aangebracht.Het is een 2-componenten hars/polymeren systeem. Een poetsbedrijf brengt het aan voor je en je krijgt schriftelijk 6 jaar garantie dat je auto in showroomconditie blijft. Da's nogal een uitspraak. Protech is 5 jaar en Waxoil geeft 3 jaar garantie op een nieuwe auto en 18 maanden op een gebruikte auto.
De truuk is wel dat je de auto wast met een speciale shampoo van hun en dat je één keer per maand een conserveermiddel aanbrengt na het wassen. Alleen dan is die garantievoorwaarde geldig.
Het vormt een kanonharde en gladde laag op je lak (de 2e laag gaat een chemische reactie aan met de 1e laag) en maakt wassen een stuk makkelijker. Je auto staat als het ware permanent in de wax.
Nog ff een piccie van m'n aanwinst

[ Voor 69% gewijzigd door Knightwolf op 05-05-2011 01:21 ]
http://www.ts24.nl/produc...brite-Lakverzegeling-Kit/
Hoe poetsen jullie om logo`s en letters op de auto heen?
[ Voor 22% gewijzigd door allure op 05-05-2011 11:27 ]
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.