Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 17 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:55:
[...]

Nee. Een polish gebruik je om de krasjes weg te polijsten. Een glaze zorgt ervoor, dat de openingen in de lak opgevuld worden waardoor het een mooi geheel en glans krijgt.
Een sealant zorgt ervoor, dat er een afdichtings laag opkomt (vergelijkbaar als een wax) alleen na het curen wordt deze laag enorm hard waardoor het een extra bescherming geeft voor of na het waxen. Hierdoor creeer je eigenlijk een langere standtijd voor je wax.
Ja duh ;) dat snap ik, maar je schreef "Na het polijsten in de glaze met als finish een goede polish en klaar is Kees." Dat werkt dus niet. Als je gaat polishen na je glaze en sealant, dan haal je dat weer weg. Polish doe je voor je glaze en sealant. Vandaar mijn vraag wat je met 'polish' bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
Misschien hetzelfde als wat Meguiars met polish bedoelt ;). Ik ben nog helemaal nieuw in het wereldje, maar het heeft mij in elk geval op het verkeerde been gezet dat de 'Meguiars Step 2 - Deep Crystal Polish' geen polish is zoals bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 17:04
Vraagje voor de kenners hier. Heb laatst een nieuwe auto gekocht en gelukkig werd deze altijd netjes elke week gewassen. Echter was de man nogal fan van de wasstraat en dat is te zien. Erg veel swirls en dat ik vind ik erg jammer van de auto. Nu begrijp ik dat ik die er alleen uit krijg met polijsten en eigenlijk alleen machinaal. Klopt dit of kan een goede wax beurt al veel verschil opleveren? Hoeft niet perfect maar beter als het nu is.

Mochten er overigens mensen zijn die voor hobby/bijklussen een auto willen polijsten in Tilburg dan ben ik hier ook in geïnteresseerd. Dus DM's met voorwaarden/prijs zijn welkom. Het gaat om een BMW E90 zwarte sedan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
Met een wax of glaze met fillers kun je swirls camoufleren. Maar dat is van tijdelijke aard dus... Als je ze permanent weg wilt hebben zul je inderdaad moeten polijsten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 21:46

vhal

ಠ_ಠ

En het kan wel met de hand maar verwacht dan wel een lamme arm en spierpijn :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Glaze met fillers? Wat doet die precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wat de naam suggereert... De swirls vullen en voor glans zorgen. :P

Dan heb ik het over zoiets. Je moet het dan nog wel aftoppen met een sealant of wax, anders regent het er volgens mij zo weer vanaf. Maar afhankelijk van de producten die je er overheen smeert kun je 1 tot 3 maanden later dus weer aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Die link van Xander verwijst naar een glaze voor donkere auto's. Poorboys heeft ook een glaze voor lichte kleuren: White Diamond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Thnx beide, ik ga eens aan de slag met Meguiars Ultimate Polish. Die is te koop op de route naar huis zie ik. Eens kijken wat hoe dat bevalt. Polijsten kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 01:59
Wasstraatkrassen kom ik heel veel tegen in m'n werk, en dat is er idd alleen uit te polijsten.

Nog een ander mooi verhaaltje :X
Bijna alle poetsmiddelen doen we uit zo'n jerrycan in een klein knijpspuitflesje, en m'n baas vertelde van de week dat een keer (denk datie van de week bedoelde maar dat zei hij er niet bij) een flesje velgenreiniger onderweg naar de wasbox was omgevallen en iets gelekt heeft. Hij zei dat de vloerbedekking wat papperig aan voelde en toen hij het wilde opvegen met een doekje was de vloerbedekking weg :X We wisten wel dat onze velgenreiniger troep is maar zo erg wisten we toch nog niet :X lol...

Op velgen werkt het prima, opspuiten, paar mins laten intrekken/weken, en met HD afspuiten. Moet je niet vaak gebruiken natuurlijk, niet goed voor je velgen, maar een enkele keer is niet zo erg. Wij hebben het als eenmalig gebruik op een auto omdat het grondig en snel moet. Daarna moet de klant het gewoon bijhouden natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Knightwolf op 25-03-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39

Bestla

Kvinne

Kleien : leuk voor show automobielen, not voor leasebakken of daily use gevallen
Old fashioned 1 emmer methode: goed voor Jan en alleman die zijn auto inruild na 2 jaar of langer
Wasstraat ;Voor Haastige types die meestal in leasebakken rijden.
2 emmers methode : Mensen die water teveel hebben.

conclusie : Mensen denk eens na. een auto van vandaag de dag heeft een economische levensduur van 10 jaar. Brengt het meer op na 2 jaar kleien/2 emmers/wasstraat enz? En heeft het zin om een 10 jaar oude auto te kleien?
Dat je een gerestaureerde klassieker met de nodige liefde behandeld kan ik begrijpen, maar dat gedoe met klei gaat mij te ver voor je daily gebakje. Ga eens na hoe lang je met een auto rijd tot je hem verkoopt,

just my thoughts, ieder zijn lol met zijn/haar auto, maar ik geef mijn geld liever aan iets anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Bestla schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:46:
Kleien : leuk voor show automobielen, not voor leasebakken of daily use gevallen
Old fashioned 1 emmer methode: goed voor Jan en alleman die zijn auto inruild na 2 jaar of langer
Wasstraat ;Voor Haastige types die meestal in leasebakken rijden.
2 emmers methode : Mensen die water teveel hebben.

conclusie : Mensen denk eens na. een auto van vandaag de dag heeft een economische levensduur van 10 jaar. Brengt het meer op na 2 jaar kleien/2 emmers/wasstraat enz? En heeft het zin om een 10 jaar oude auto te kleien?
Dat je een gerestaureerde klassieker met de nodige liefde behandeld kan ik begrijpen, maar dat gedoe met klei gaat mij te ver voor je daily gebakje. Ga eens na hoe lang je met een auto rijd tot je hem verkoopt,

just my thoughts, ieder zijn lol met zijn/haar auto, maar ik geef mijn geld liever aan iets anders uit.
Dat is wel een hele zakelijke benadering. Uiteraard je goed recht zoals je al schrijft ;) Maar voor veel mensen is een auto meer, een hobby bijvoorbeeld. En die vinden het leuk om hun auto te verzorgen en halen daar energie uit. Voor jou is kleien teveel moeite, voor die mensen is het normaal.

Overigens lijkt me die tien liter van die tweede emmer nu niet echt waterverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Zie niet echt het nut in om hier te posten dat je het verzorgen van de auto onzin vindt... zeg dan niks of zo.

Ow, als we het over watergebruik gaan hebben... een wasstraat gebruikt wel even wat meer dan jij met je tuinslang en 2 emmers ;)

Door je auto bij te houden blijft het schoonhouden weinig werk, blijft je auto er altijd mooi uit zien, en gaat hij langer mee. En niet alleen kun je dan zelf meer van je auto genieten alsie er altijd mooi uit ziet, hij brengt idd wel degelijk meer op.

En uberhaupt, waarom zou zoiets alleen bij een klassieker mogen? :? sorry maar da's echt onzin.

[ Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 26-03-2011 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Wat het opbrengt vraag je? Een dikke glimlach op je gezicht als je instapt!

Ik ben lang niet zo fanatiek als de meesten hier, maar ik kan er toch wel blij van worden als ie weer staat te blinken in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ach, ieder zijn ding. De ene geeft honderden euro's uit aan PC hardware voor 1% snelheidwinst en de andere geeft honderden euro's uit aan spulletjes om zijn/haar auto te poetsen.

Hobby's kosten nu eenmaal geld, de ene wat meer dan de andere. :)

offtopic:
bovendien ziet mijn witte auto er niet uit als hij niet gewassen is...dus ik moet wel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
*knip*
Modbreak:Iedereen mag een mening hebben die voorzien is van een argumentatie. Ben je het met die argumenten niet eens, dan biedt dat ruimte voor een discussie.

[ Voor 138% gewijzigd door Steffie op 27-03-2011 01:04 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap best dat je het niet met hem eens bent (ik ook niet) maar deze post slaat ook nergens op..

Terug on-topic? :)

[ Voor 24% gewijzigd door Steffie op 27-03-2011 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Mijn velgen waren altijd erg mooi schoon, maar sinds een tijdje komt er vuil op wat ik er niet meer af krijg.
Velgenreiniger wil niet helpen, maar dat ligt misschien aan de soort die ik heb. Wat zou ik kunnen gebruiken om dit nog schoon te krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/i2kbgp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:21
DarkShadow16 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:31:
Mijn velgen waren altijd erg mooi schoon, maar sinds een tijdje komt er vuil op wat ik er niet meer af krijg.
Velgenreiniger wil niet helpen, maar dat ligt misschien aan de soort die ik heb. Wat zou ik kunnen gebruiken om dit nog schoon te krijgen?

[afbeelding]
Is dit wel remstof? Lijkt wel iets van teer of iets dergelijks, al een teerverwijderaar geprobeerd?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 21:25

Type-R

One Minute Shakin

[afbeelding]
Kleien? Niet die klei daarna voor de lak gebruiken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 15:31

BioHazard

*\o/*

Dusss, ik ben er erg aan aant denken, om hier ook eens mee te beginnen. Mijn zwarte Ibiza heeft wat swirls sinds ik hem heb, en ik erger me kapot.

Ik zit me al dagen in te lezen, maar wat ik begrijp is, dat ik zonder DAP/Machinaal of whatever niet ver kom met VAG lak. Het is meteen een hele investering. Verder weet ik ook niet of het slim is om meteen machinaal te beginnen als beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Registreer je eens op een forum van een bekende winkel in cardetailgoederen. Afhankelijk van waar je zit zitten er gerust wel leden die je eens op weg willen helpen/dap uitlenen.

Als je van Texel komt mag je gerust eens bij mij langs komen, maar gok van niet :+ (laat maar, ff in je profiel gekeken, helmond ligt niet naast de deur. maar idee dat ik je gaf blijft staan. Zijn er vast zat die je eens op weg willen helpen :) )

[ Voor 23% gewijzigd door Cybersijp op 29-03-2011 00:13 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf

[afbeelding]
Probeer de bekende dingen eens als spiritus, wasbenzine, terpentine, evt thinner (dit laatste niet langer dan een paar sec gebruiken). Als het teerspetters zijn is het hiermee zo weg.

Overigens grote kans dat het ook op de zijkant van je auto zit, met name het onderste deel van de zijkant achter de wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
De zijkant is gelukkig helemaal schoon het zijn dus echt de velgen.
Aan het einde van de week als ik tijd heb maar eens wat gaan proberen.
Is er nog een bepaalde velgenreiniger die jullie aanraden voor normaal gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 15:31

BioHazard

*\o/*

Cybersijp schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 00:11:
Registreer je eens op een forum van een bekende winkel in cardetailgoederen. Afhankelijk van waar je zit zitten er gerust wel leden die je eens op weg willen helpen/dap uitlenen.

Als je van Texel komt mag je gerust eens bij mij langs komen, maar gok van niet :+ (laat maar, ff in je profiel gekeken, helmond ligt niet naast de deur. maar idee dat ik je gaf blijft staan. Zijn er vast zat die je eens op weg willen helpen :) )
Haha, Texel ligt inderdaad een klein beetje uit de richting. ;) Ik zal eens rondkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Knightwolf schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 01:16:
[...]

Probeer de bekende dingen eens als spiritus, wasbenzine, terpentine, evt thinner (dit laatste niet langer dan een paar sec gebruiken). Als het teerspetters zijn is het hiermee zo weg.

Overigens grote kans dat het ook op de zijkant van je auto zit, met name het onderste deel van de zijkant achter de wielen.
Dat inderdaad en IronX :*)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Ik heb eens op carclean zitten kijken en dit lijkt mij ook wel iets mochten de huis tuin en keuken middeltjes het niet doen. Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
Als ik de reacties lees is dit redelijk aggressief spul wat het goed schoon zou krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door DarkShadow16 op 29-03-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Het is een zuurhoudende velgenreingier. Werkt erg goed. Niet gebruiken op velgen zonder blanke lak (ook die met de ongelakte gepolijste randen).

Sprayer na gebruik doorspoelen met water anders raakt ie verstopt helaas.
Wat er na de Spray & Rinse nog blijft zitten verwijder je met Iron-X.
Daarna lekker bijhouden.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:20
Hier nog een aantal dingetjes besteld, vond mijn beginnersset vond ik toch nog niet compleet :P Dus het volgende erbij:

Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml
Autoglym - Vinyl & Rubber Care - 500ml
Poorboys World - Bug Squash - 473ml
Autoglym - Car Glass Polish - 325ml
Mothers Wax - Microfiber Applicator Pads - 2st.

Nou krijg ik volgende maand de nieuwe auto en die wil ik meteen een goede beschermlaag geven. Dus als ik hem heb:

1. Wassen met Dodo Juice Born to be Mild
2. Kleien met Autobild soft en Dodo Juice Born Slippery clay lube
3. Dodo Juice Lime Prime Lite glaze
4. Poorboy's Natty Paste Wax
5. Poorboy's Ex-Sealant als extra beschermlaag.

Iemand nog tips of aanmerkingen om hem meteen een goede beschermlaag te geven?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ophidian schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:28:
Hier nog een aantal dingetjes besteld, vond mijn beginnersset vond ik toch nog niet compleet :P Dus het volgende erbij:

Nou krijg ik volgende maand de nieuwe auto en die wil ik meteen een goede beschermlaag geven. Dus als ik hem heb:

Stap 5 en 6 even omdraaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:36:
[...]

Stap 5 en 6 even omdraaien ;)
Top dank u!

Laatst wel eens even de dingen uitgeprobeerd op mijn huidige 206. Als het dan fout gaat, interesseert het niet, auto gaat toch weg :P

Maar beviel erg goed :D Eerste keer met klei is wel raar, maar de lak was heel glad daarna zeg :| Had ik nooit verwacht :) Uiteindelijk na de glaze en wax was ie helemaal glad en glimmend. Zo heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen op een auto :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ophidian schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:28:

Stap 4 en 5 omdraaien (weet niet waar die hierboven ^^ aan stap 6 komt)
Ophidian schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:50:
[...]

Laatst wel eens even de dingen uitgeprobeerd op mijn huidige 206. Als het dan fout gaat, interesseert het niet, auto gaat toch weg :P

Maar beviel erg goed :D Eerste keer met klei is wel raar, maar de lak was heel glad daarna zeg :| Had ik nooit verwacht :) Uiteindelijk na de glaze en wax was ie helemaal glad en glimmend. Zo heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen op een auto :P
Dat kleien scheelt echt vies veel ja :D

[ Voor 22% gewijzigd door Knightwolf op 30-03-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:28:
[...]

Stap 4 en 5 omdraaien (weet niet waar die hierboven ^^ aan stap 6 komt)
Dat weet ik ook niet.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
eerst sealant en dan evt aftoppen met de wax :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49

Arfman

Drome!

Zojuist de zomervelgen van de Yaris schoongemaakt. Die waren in 8 jaar tijd nog nooit van de binnenkant schoongemaakt :X

Helaas geen foto's gemaakt, had niet gedacht dat het zo'n sessie zou worden. Afgespoeld, Wheel Brightener erop, dat haalde bijna niks weg. ValetPRO Tar & Glue Remover kon aardig wat teer weghalen (binnenkant zag er serieus uit alsof ze door een teerput waren gereden), Iron-X haalde mooi wat metaalslijpsel weg maarja, toen zat ik nog met de bruine aanslag aan de binnenkant die ook met de Tar Remover en/of klei niet wegwilde. Toen maar met de witte handpad en Monello Inizio de velgen gepolijst met de hand .. serieus kapot nu :P

Maar de velgen zijn wel weer spik en span en het eerste laagje Wheel Sealant staat nu te curen 8)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dus je gebruikt een polijstmiddel/pad om vervuiling eraf te halen?
Dingen als spiritus/wasbenzine/terpentine/thinner eerst geprobeerd?

[ Voor 35% gewijzigd door Knightwolf op 01-04-2011 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 00:25:
Dus je gebruikt een polijstmiddel/pad om vervuiling eraf te halen?
Dingen als spiritus/wasbenzine/terpentine/thinner eerst geprobeerd?
Jep, Inizio is een redelijke grove polijstpasta. Inizio Forza schijnt weer beter te zijn en mooier te finishen, maar ik heb nog anderhalve fles Forza staan, dus die gaat eerst op. Overigens is Monello "gewoon" een private label van Menzerna, ik heb alleen zo geen vergelijkingstabel tussen Monello <> Menzerna.

De dingen die jij noemt heb ik niet geprobeerd, ten eerste omdat ik ze niet heb en ten tweede omdat ik denk dat na Wheel Brightener, Tar & Glue Remover en Iron.X ook die zaken geen verschil zouden maken. Natuurlijk weet ik dat echter niet zeker en als je het met mate gebruikt kan het volgens mij ook geen kwaad, dus misschien probeer ik dat ooit nog wel eens mocht ik weer dergelijke velgen tegenkomen.

Ik heb nu wel spijt dat ik geen foto's heb genomen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappeNou
Arfman schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 12:52:
[...]

Jep, Inizio is een redelijke grove polijstpasta. Inizio Forza schijnt weer beter te zijn en mooier te finishen, maar ik heb nog anderhalve fles Forza staan, dus die gaat eerst op. Overigens is Monello "gewoon" een private label van Menzerna, ik heb alleen zo geen vergelijkingstabel tussen Monello <> Menzerna.
Ik gebruikte altijd Menzerna. Monello komt idd gewoon uit de Menzerna fabriek net zoals vele andere merken. Was het niet gewoon een private label van Tim van Carclean om een beetje profi over te komen?
Die monello pads hebben ook gewoon een verpakking met die naam erop, maar zijn van dat ene andere bekende merk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door KappeNou op 01-04-2011 14:49 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Voordeel van Monello is IMHO dat de namen simpel zijn. Van grof naar fijn:

-Inizio Forza
-Inizio
-Mezzo
-Finale

en de inspection spray/IPA Spruzzo.

Menzerna :? PO85RO, PO3.02, Power Finish, geen touw aan vast te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
KappeNou schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:47:
[...]
Was het niet gewoon een private label van Tim van Carclean om een beetje profi over te komen?
Als je niet weet hoe het zit moet je geen dingen verzinnen. Het is is in ieder geval niet om profi over te komen.
Daar laat ik het verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
* Ophidian heeft zijn pakketje weer binnen. :) Binnenkort maar eens al het spul op de auto proberen. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen :D
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/9kxrnm.jpg

De glass polish even uitgeprobeerd op mijn Macbook. Telt macbook-detailing ook? ;)
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/ipqphx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Tis mooi weer, en al te lang geleden dat ik m'n Slet gewaxed heb... zometeen dus eens aan beginnen :)

De PB EX-P Pure Sealant zou een standtijd van zo'n 6 mnd moeten hebben, die zijn nog lang niet om, maar de wax die gemiddeld zo'n 6-8 weken meegaat zijn we wel al overheen. Weet niet of het nodig is om te kleien maar gezien de hologrammen die daardoor kunnen ontstaan en dus ook weer gepolijst moet worden, laat ik dat bij voorbaat zitten.

Dus alleen wassen met 2 emmers en Mothers lambswool mitt, afdrogen met Waffle Weave Drying Towel, en dan Mothers California Gold Step 3 Pure Carnauba Wax erop :) En dan vind ik het weer genoeg voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hologrammen door klei? Volgens mij is dat nieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Neehoor, is niks nieuws aan, is maar net wat voor klei je gebruikt (harde of zachte) en hoe vuil je auto is.
De klei die ik heb PBW Poly Elastic Clay zou volgens de beschrijving net geen/weinig kans op hologrammen hebben. Maar toen ik met m'n TransAm klaar was zat hij helemaal onder, kon precies zien waar en in welke richting ik er overheen bewogen heb.
Precies hetzelfde effect als grof polijsten geeft, maar dan in rechte ipv draaiende bewegingen.

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/8388/opel019.jpg

Anyway, nadat ik hem net gewassen en afgespoeld heb zag ik vrijwel geen beading meer op m'n Slet, dus meteen nog een keer met de mitt er overheen en nog een keer afgespoeld. Nog steeds geen beading. Daar schrok ik wel van eigenlijk. De vorige keer dat ik hem ging wassen had hij voor het wassen ook geen beading meer, maar na het wassen wel weer heel erg. Nu dus niet.

Dus ipv de Carnauba Wax heb ik er weer PB EX-P Pure Sealant op gedaan. Heb vandaag verder geen tijd, dus volgende week doe ik er nog wel een keer die Carnauba Wax overheen. Dan doe ik ook gelijk de velgen weer es, PB Wheel Sealant en zo, ook vandaag geen tijd voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 02-04-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knightwolf schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 15:21:
Neehoor, is niks nieuws aan, is maar net wat voor klei je gebruikt (harde of zachte) en hoe vuil je auto is.
De klei die ik heb PBW Poly Elastic Clay zou volgens de beschrijving net geen/weinig kans op hologrammen hebben. Maar toen ik met m'n TransAm klaar was zat hij helemaal onder, kon precies zien waar en in welke richting ik er overheen bewogen heb.
Precies hetzelfde effect als grof polijsten geeft, maar dan in rechte ipv draaiende bewegingen.

[afbeelding]

Anyway, nadat ik hem net gewassen en afgespoeld heb zag ik vrijwel geen beading meer op m'n Slet, dus meteen nog een keer met de mitt er overheen en nog een keer afgespoeld. Nog steeds geen beading. Daar schrok ik wel van eigenlijk. De vorige keer dat ik hem ging wassen had hij voor het wassen ook geen beading meer, maar na het wassen wel weer heel erg. Nu dus niet.

Dus ipv de Carnauba Wax heb ik er weer PB EX-P Pure Sealant op gedaan. Heb vandaag verder geen tijd, dus volgende week doe ik er nog wel een keer die Carnauba Wax overheen. Dan doe ik ook gelijk de velgen weer es, PB Wheel Sealant en zo, ook vandaag geen tijd voor.
Ja maar dat is dan toch marring? Volgens mij zijn hologrammen heel anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Hologrammen komen door polijsten met een rotary, wat je op de TransAm ziet is marring. Overigens te voorkomen door zachtere klei te nemen (mijzelf bevalt Meguiar's consumentenklei erg goed, nog geen marring mee gehad) en door goede lube te gebruiken. Ikzelf gebruik hiervoor Last Touch (Meguiar's) maar Born Slippy (Dodo Juice) wordt ook vaak gebruikt.

Overigens geloof ik eerlijk gezegd niet dat EX-P de 6 maand haalt. Voor zover ik weet zijn er maar heel weinig producten die dat echt halen, namelijk Collinite 476s (6 maand) en GTechniq C1 (da's eigenlijk een soort lakpantser), die schijnt de 2 jaar te halen :o

Ik schat dat je met EX-P, afgaande op verhalen op o.a. dw.co.uk, ongeveer 3 maand kunt verwachten, mits goed onderhouden en netjes wax eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Marring/hologrammen/banen is allemaal exact hetzelfde: vele microkrasjes in dezelfde richting naast elkaar. Of die vele parrallelle microkrasjes recht of krom zijn doet er niet toe.

Heb destijds wel de Carnauba Wax over de EX-P gedaan, maar dat ik er EX-P op deed was net voor de winter zeg maar. De 6 mnd zijn dus nog lang niet om. Denk hooguit 4.

Anyway, kom net terug van verjaardag en zie dat het nogal geregend had hier, en hij heeft weer hele sterke mooie beading :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Knightwolf schreef op zondag 03 april 2011 @ 04:46:
Marring/hologrammen/banen is allemaal exact hetzelfde: vele microkrasjes in dezelfde richting naast elkaar. Of die vele parrallelle microkrasjes recht of krom zijn doet er niet toe.

Heb destijds wel de Carnauba Wax over de EX-P gedaan, maar dat ik er EX-P op deed was net voor de winter zeg maar. De 6 mnd zijn dus nog lang niet om. Denk hooguit 4.

Anyway, kom net terug van verjaardag en zie dat het nogal geregend had hier, en hij heeft weer hele sterke mooie beading :)
Als je het beestje de goede naam geeft is het een stuk duidelijker ;) Als je het echt onder 1 naam wilt laten vallen zijn het krasjes. of nog algemener lak imperfecties.

Zelfde als met auto's als je het over een leon hebt, weet iedereen waar over het gaat ipv mijn seat is kapot ;)

[ Voor 14% gewijzigd door M3rcury op 03-04-2011 10:26 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dus marring zijn rechte krasjes en hologrammen/banen zijn kromme krasjes 8)7 net wat je wil...

Zo kan ik het ook wel. Alle hologrammen/banen/marring zijn lakimperfecties, maar niet alle lakimperfecties zijn hologrammen/banen/marring ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Knightwolf op 03-04-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Knightwolf schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:13:
Dus marring zijn rechte krasjes en hologrammen/banen zijn kromme krasjes 8)7 net wat je wil...

Zo kan ik het ook wel. Alle hologrammen/banen/marring zijn lakimperfecties, maar niet alle lakimperfecties zijn hologrammen/banen/marring ;)
Ik hap maar niet op dat laatste ;)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:13:

Luister eens vriend, wij hebben het ook niet verzonnen. Je komt hier met allerlei beweringen, je weet er lang niet zoveel van zoals een Dibbuz of M3rcury, je wuift bezwaren tegen rotary's voor beginners lachend weg, alle krasjes zijn lakimperfecties (terwijl er juist allerlei gradaties zijn "uitgevonden" om de oorzaken en de gevolgen duidelijker te maken), sponzen zijn altijd slecht (terwijl je het merk "The Bone" niet eens kent), ik wil wedden dat je ook nog nooit van Zymol en Swissvax hebt gehoord want het bedrijf waar je werkt gebruikt dat niet, enzovoort, enzovoort.

Wil wil je nu? Altijd je gelijk krijgen of in dit topic gewoon samen over autodetailing babbelen en iets van elkaar opsteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R

Type-R

One Minute Shakin

Is Black wow een beetje goed uit te wassen uit een applicator pad, of zou je daar echt een dedicated pad voor moeten pakken?

Gister maar even weer inkopen gedaan voor komend seizoen, ± €160 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Arfman schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:44:
[...]

Luister eens vriend, wij hebben het ook niet verzonnen. Je komt hier met allerlei beweringen, je weet er lang niet zoveel van zoals een Dibbuz of M3rcury, je wuift bezwaren tegen rotary's voor beginners lachend weg, alle krasjes zijn lakimperfecties (terwijl er juist allerlei gradaties zijn "uitgevonden" om de oorzaken en de gevolgen duidelijker te maken), sponzen zijn altijd slecht (terwijl je het merk "The Bone" niet eens kent), ik wil wedden dat je ook nog nooit van Zymol en Swissvax hebt gehoord want het bedrijf waar je werkt gebruikt dat niet, enzovoort, enzovoort.

Wil wil je nu? Altijd je gelijk krijgen of in dit topic gewoon samen over autodetailing babbelen en iets van elkaar opsteken?
Nee, heb er gewoon een schurfthekel aan dat er zo gemierenneukt wordt op een woordje terwijl er perfect begrepen wordt wat er bedoeld wordt.
Prima als je voor bepaalde vorm van beschadiging een aparte specifieke naam gebruikt, maar ga niet zeggen dat het Feitelijk iets anders is. Dat is het namelijk niet. Wat ik belangrijk vind is wat de 'beschadiging' feitelijk is, maar wat voor naam je er aan geeft zal me aan m'n aars roesten :).

Edit: Zymol en Swissvax ken ik trouwens wel. Leuk dat spul maar mij het geld niet waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Knightwolf op 03-04-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gezellig hier...
Ik ga offtopic verder; vandaag staat een BMW C1, F1 Williams Edition op het programma. 9 jaar oud, altijd buiten gestaan, en weer en wind mee gereden. Ben benieuwd wat ik daar uit kan halen, en hoeveel spier pijn dat gaat kosten...

Zal verslag zsm posten...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:05:
[...]

Nee, heb er gewoon een schurfthekel aan dat er zo gemierenneukt wordt op een woordje terwijl er perfect begrepen wordt wat er bedoeld wordt.
Helemaal niet. Als jij het hebt over hologrammen, denken wij "oh, er is niet gefinished met de juiste middelen" of "er is gepolijst met te zware polijstmiddel zonder te finishen". Dus er wordt niet precies begrepen wat er bedoeld wordt, daarom zijn er juist van die gradaties.
Prima als je voor bepaalde vorm van beschadiging een aparte specifieke naam gebruikt, maar ga niet zeggen dat het Feitelijk iets anders is. Dat is het namelijk niet. Wat ik belangrijk vind is wat de 'beschadiging' feitelijk is, maar wat voor naam je er aan geeft zal me aan m'n aars roesten :).
Dus jij vindt swirls, RDS-en, bird etching, oxidatie ook allemaal precies hetzelfde? Zijn immers allemaal lakimperfecties.
Edit: Zymol en Swissvax ken ik trouwens wel. Leuk dat spul maar mij het geld niet waard.
Dan heb je niet goed geGoogled, want Zymol heeft ook gewoon betaalbare waxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Okay, daar gaan we dan. Niet alles kunnen doen, maar ver gekomen....

Het slachtoffer was een BMW C1 Williams F1 Team edition. 9 jaar oud, en nooit echt fatsoenlijk gewassen geloof ik... De "vooraf" foto's:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5177/5588267007_2ca72cb782_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Duidelijke schades aan de lak...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5309/5588267591_7a007deaf9_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Gewoon heel smerig...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5267/5588267851_ca9e847c26_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Plastic was ook niet echt zwart meer...

Dus, leuk project voor wat extra oefening ;)

Begin gemaakt, foamen, daarna wassen:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5173/5588862870_ceaef5c51c_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Resultaat van het wassen:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5150/5588864234_da4b5291af_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Best schoon, tot je wat beter kijkt:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5107/5588864492_7e3d9328b4_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5013/5588271629_bf4330ee20_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Dus:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5059/5588272171_5fcdfdd4ca_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Om te laten zien wat het doet; dit is hetzelfde scherm, als waar je hierboven die zwarte plekjes ziet:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5190/5588867232_7a88fcea5b_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

en van dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5222/5588272471_efc331aa05_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

naar dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5099/5588272719_22b4253c39_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Maar ja, daan ben je er nog niet, dus nu:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5070/5588273365_31e199aec1_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

na een uurtje bezig, krijg je dan dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5269/5588273645_d59a54ab54_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Dat kan beter, dus:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5103/5588274871_65c3a7c4ed_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

En dan wordt het al weer wat beter:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5133/5588870170_23b9d02a8a_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Voor de bescherming doen we:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5091/5588276197_9ddcdf5183_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Dat laten we even curen:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5141/5588870704_a63250df1e_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Dan kunnen we ondertussen:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5150/5588871262_192dc868f5_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Even een 50/50 van wat dit doet:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5029/5588871830_25056580dd_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Als we hier klaar mee zijn, even buffen, en dan is er dit eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5140/5588277881_fd31e8f4fa_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5292/5588872548_4461b78b2e_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5070/5588280637_e7d9feeb66_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5173/5588876470_a0ed7637b2_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Uiteraard ook even onder de diverse kappen en deksels gereinigd:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5022/5588875292_5b6fe84205_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5092/5588874208_08cdd8e88f_z.jpgUntitled by joeltje, on Flickr

Al bij al een leuke klus, met een heel behoorlijk resultaat gezien de staat voor ik begon...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Laatst online: 01-09 13:19
Leuk detail object met mooi resultaat!

Helemaal geweldig voor Trim Restorer zoiets. :D

Heb je alleen Finale op witte pad gebruikt? Als de lak zodanig zacht is dat je dit resultaat ermee haalt is het voor een volgende keer wellicht interessant om met een pad zonder cutting factor te finishen.

[ Voor 5% gewijzigd door B-Buster op 04-04-2011 18:50 ]

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
^^ ziet er enorm opgeknapt uit idd :) Blijft het ding wel goed stabiel staan als je er flink mee bezig bent?
Arfman schreef op maandag 04 april 2011 @ 07:56:
[...]

Helemaal niet. Als jij het hebt over hologrammen, denken wij "oh, er is niet gefinished met de juiste middelen" of "er is gepolijst met te zware polijstmiddel zonder te finishen". Dus er wordt niet precies begrepen wat er bedoeld wordt, daarom zijn er juist van die gradaties.
Het ging over kleien dus dan is het toch wel duidelijk dat het niet over verkeerd polijsten gaat toch?
Dus jij vindt swirls, RDS-en, bird etching, oxidatie ook allemaal precies hetzelfde? Zijn immers allemaal lakimperfecties.
Nee, het ging over ontelbaar parrallelle microkrasjes in rechte of kromme vormen, genaamd hologrammen, banen en marring. Dan moet je het niet ineens over vogelpoep en oxidatie gaan hebben |:( Natuurlijk is dat niet hetzelfde.

Maar die microkrasjes zijn het wel. Het geeft in het licht hetzelfde vreemde hologrammige effect, of die krasjes nou door polijsten of kleien veroorzaakt zijn doet er niet toe, ook niet hoe je het noemt, het effect voor het oog is hetzelfde! Alleen dan recht vs gedraaid... Jippie.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 04-04-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Knightwolf schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:40:
Het ging over kleien dus dan is het toch wel duidelijk dat het niet over verkeerd polijsten gaat toch?
Sja, maar jij gebruikt een term die voorkomt bij roterend polijsten en niet bij kleien, daar is de hele verwarring ontstaan.
Nee, het ging over ontelbaar parrallelle microkrasjes in rechte of kromme vormen, genaamd hologrammen, banen en marring. Dan moet je het niet ineens over vogelpoep en oxidatie gaan hebben |:( Natuurlijk is dat niet hetzelfde.
Precies zoals hologrammen en marring niet hetzelfde zijn.
Maar die microkrasjes zijn het wel. Het geeft in het licht hetzelfde vreemde hologrammige effect, of die krasjes nou door polijsten of kleien veroorzaakt zijn doet er niet toe, ook niet hoe je het noemt, het effect voor het oog is hetzelfde! Alleen dan recht vs gedraaid... Jippie.
Het effect is voor de ogen helemaal niet hetzelfde. De oorzaak is ook anders en sterker nog, de microkrasjes zijn ook niet hetzelfde. Hologrammen bestaan vaak uit meer microkrasjes dan marring, marring is vaak ook wat dieper (omdat ze vaak veroorzaakt worden door kleien of op een andere manier hard op de lak drukken zoals je smerige auto afvegen met een microvezeldoek) en beiden vereisen dus ook een andere aanpak om te verhelpen.

Dat jij daar geen verschil in ziet zegt eerder iets over jouw onkunde op detailing/polijstgebied en je eigenwijze gedrag dan over ons. Nogmaals: ik heb die termen ook niet verzonnen, het is gewoon de standaard in detailinggebied. Iedereen gebruikt die termen en als jij ze door elkaar gaat gebruiken zullen mensen in het vak je vaak niet of verkeerd begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wat een gedoe om een paar termen zeg. :')

Ik had KW prima begrepen na zijn eerste post. Het woord 'marring' heb ik even moeten googlen...

Hij had het specifiek over kleien, dan kun je toch zelf wel verzinnen over wat voor microkrasjes hij het had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik ga dit topic maar eens volgen.... Mijn 1 jaar oude 107 heeft ook van die irritante vlekjes die achterblijven ondanks het wassen.....
Hier maar eens leren detailen.... Hoeft van mij niet helemaal pietje precies... maar net iets beter dan alleen wassen is voor mij voldoende....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Naboo schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:39:
Ik ga dit topic maar eens volgen.... Mijn 1 jaar oude 107 heeft ook van die irritante vlekjes die achterblijven ondanks het wassen.....
Hier maar eens leren detailen.... Hoeft van mij niet helemaal pietje precies... maar net iets beter dan alleen wassen is voor mij voldoende....
Probleem is alleen dat zo iedereen begint! Het is een verslaving! :p

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Mja, ik heb al een hekel aan autowassen.... dus ik denk niet dat ik zo heel snel uitgebreid zal gaan doen... maar wie weet.... Ik mis de blauwe "nieuw" glans van mijn auto wel een beetje.... vooral als er dan een net nieuwe achter mij rijdt die er dan net ff anders uitziet.... :(

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
B-Buster schreef op maandag 04 april 2011 @ 18:48:
Leuk detail object met mooi resultaat!

Helemaal geweldig voor Trim Restorer zoiets. :D

Heb je alleen Finale op witte pad gebruikt? Als de lak zodanig zacht is dat je dit resultaat ermee haalt is het voor een volgende keer wellicht interessant om met een pad zonder cutting factor te finishen.
Ik ben geeindigd met BlackHole op een handpadje. Omdat de lak zelf redelijk hard is, was witte pad genoeg, zeker met de stickers...

@Naboo: Begin maar eens met goed wassen, een keer kleien, een BlackHole en een goed wax. Je zult dan al versted staan! (Zal een goede ochtend werk zijn, maar het resultaat gaat je doen zwichten en smakken snakken naar meer :9 )

[ Voor 17% gewijzigd door joeltje op 05-04-2011 10:33 . Reden: toevoeging / Roenie bedankt... ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Smakken :? Snakken bedoel je ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Roenie op 05-04-2011 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort wil ik me ook eens aan detailing gaan wagen. Ik heb sinds september een Volvo S40 uit 2002, die er nog best redelijk bij staat, alleen de lak is niet wat het zou kunnen zijn. Het lijkt her en der wat dof, terwijl ik denk dat er met wat werk best nog heel wat uit te halen is.

Nu vraag ik me af; in de topicstart staat een beknopte uitleg over schoonmaken / voorbereiden, maar verder heb ik geen stappenplannen gevonden over de verdere aanpak. Wat zouden jullie aanraden als ik m'n auto één keer een volledige beurt wil geven zonder gelijk honderden euro's uit te geven?

Welke stappen moet ik ondernemen, en zijn er nog tips / stappenplannen om het op een goede manier aan te pakken? Zijn er spullen in de omloop die echt aan (of juist af) te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Zijn zat goede producten, wat is je budget, wat heb je zelf al wat je denkt te kunnen gebruike.
Wil je machinaal polijsten of met het handje. Wil je alles aanpakken dan (machinaal) reken dan op een 300-350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dibbuz schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:10:
Zijn zat goede producten, wat is je budget, wat heb je zelf al wat je denkt te kunnen gebruike.
Wil je machinaal polijsten of met het handje. Wil je alles aanpakken dan (machinaal) reken dan op een 300-350 euro.
Ok, dat is wel beduidend meer dan waar ik op gerekend had. Laten we zeggen dat ik bereid ben tussen de 50-80 euro te besteden, en het best wat handwerk mag zijn.

Ik wil wat ervaring hiermee opdoen, zodat ik later ook mijn '94 Mini een goede poetsbeurt kan geven. De Volvo heeft het op dit moment meer nodig, en lijkt me gelijk een goed testplatform. Waarschijnlijk ga ik deze komende herfst verkopen, dus dan zou het wel leuk zijn als hij er mooi bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R

Type-R

One Minute Shakin

met 50-80 euro ga je polijsten niet halen. hoogstens wassen/ wax met bijbehorende spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Belangrijkste is het wassen, dat moet goed aan anders heeft de rest weinig zin.

Wassen met een microvezelspons/washanschoen, goede shampoo en een droogdoek.

Daarna kleien en een goede wax (Mother's Synwax).

Polijsten komt later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
* Ophidian is gister aan het poetsen geslagen. :+ Geen uitgebreid verslag, maar wat foto's:

Gebruikt:
Dodo Juice Born to be Mild Shampoo
Bilthammer Soft clay + DJ Born slippery
DJ Lime Prime Lite
Poorboys EX-sealant
Poorboys Natty Paste wax
Autoglym glass polish & Vinyl care

Van:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/n6z0r8.jpg
Tijdens:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/iqwil3.jpg
Naar:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/9hpdky.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2r73o6d.jpg

* Ophidian is content met zijn poetsspul *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op mijn kever heb ik dorpels waar een soort vinyl/rubber overheen zit met ribbels:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kyxDTpMpU8AEXhErPaQ464MX/full.jpg
(hier was ik de alu strip aan het poetsen)
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat het weer mooi diep wordt? Hij is op zich wel zwart, maar met waterdruppels of wat stof ziet het er al snel vies en onverzorgd uit.
Waarschijnlijk met trim restorer zoals op de BMW hierboven gebruikt wordt? Zou ook handig zijn als ik er de banden met gemonteerde whitewalls mee kan verzorgen;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KN5dxYQ25ygSaHhegFxj3Q4a/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Laatst online: 01-09 13:19
Ik zou het eerst goed schoonmaken met APC, daarna inderdaad de Trim Restorer van PB's eroverheen.

Als het er heel snel intrekt, TR nog een (paar) keer gebruiken. Mijn ervaring is dat die soms wat tijd nodig heeft om effect te krijgen, zeker als het kunststof nooit eerder behandeld is. Dan beter een paar keer achter mekaar met tussenpozen van ongeveer een week weinig TR gebruiken. Bijv: 2 druppels ervan is voor mijn auto genoeg om 1 deur / stootlijst mee te doen.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vriendin had d'r auto langs de oude maas gezet in Rotterdam omdat haar normale parkeerplek open was gebroken.

Nou, dat heeft ze geweten hoor :| Werkelijk de gehele auto was onder gescheten door meeuwen. Ik kon dus na het avondeten aan de slag om de vogelpoep te verwijderen, altijd een fijn klusje :|

Al met al een klein uurtje bezig geweest.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:11
Over 2 weken krijg ik een andere auto en ik heb wat kleine vraagjes waar ik graag jullie mening over hoor.

1. Vliegen :S bij me huidige auto zorg ik dat ie altijd goed in de wax staat dan spuit je de vliegen zo van je voorbumper af met de hogedruk is dat slim? Of kan ik het beter anders doen?
2. Tijdje terug was het weer eens flink vochtig in de ochtend dan zijn de ruiten aan de buitenkant nat Ik maak ze altijd droog met een trekker maar volgens mij is dat niet echt slim op de achter ruit bijvoorbeeld zit altijd veel zooi en zand dan maak ik toch alleen maar krassen? Hoe kan ik dit beter doen?
3. Als ik me bolide heb ga ik hem wassen, kleien, paintcleaner, sealen en waxen. Hoe vaak moet ik hierna alles bijhouden? Om de 2 a 3 maanden waxen en dan elk jaar het hele stappenplan als voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DJ-Promo schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:16:
Over 2 weken krijg ik een andere auto en ik heb wat kleine vraagjes waar ik graag jullie mening over hoor.

1. Vliegen :S bij me huidige auto zorg ik dat ie altijd goed in de wax staat dan spuit je de vliegen zo van je voorbumper af met de hogedruk is dat slim? Of kan ik het beter anders doen?
Geen hogedrukspuit tenzij je de auto al helemaal (goed!) hebt gewassen. Beter is om een oude handdoek goed nat te maken en die over je voorbumper te hangen. Dan ga je de auto wassen en zodra je bij je voorbumper aankomt zijn de vliegenlijken goed losgeweekt.
2. Tijdje terug was het weer eens flink vochtig in de ochtend dan zijn de ruiten aan de buitenkant nat Ik maak ze altijd droog met een trekker maar volgens mij is dat niet echt slim op de achter ruit bijvoorbeeld zit altijd veel zooi en zand dan maak ik toch alleen maar krassen? Hoe kan ik dit beter doen?
Ik gebruik ook altijd een trekker. :X
3. Als ik me bolide heb ga ik hem wassen, kleien, paintcleaner, sealen en waxen. Hoe vaak moet ik hierna alles bijhouden? Om de 2 a 3 maanden waxen en dan elk jaar het hele stappenplan als voorbeeld?
Ik was ongeveer 1x per maand en waxen doe ik ook zo vaak. Tenzij het winter word, eind november wordt 'ie nog een keer goed gewassen en gekleid en dan krijgt 'ie 2 laagjes Collinite 476S, dat houd wel tot eind februari/begin maart. Hoe vaak je je auto wilt wassen is helemaal afhankelijk van de standtijd van je was en hoe fanatiek je bent.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ruiten maak ik ook gewoon droog met een zeem, een trekker kun je krassen mee maken. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:11
Eerste punt is wel een goed idee dat ga ik zeker proberen! Maakt het nog uit of ik warm of koud water gebruik voor die handdoek?

Was met auto meestal om de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heren, ik wil ook eens wat (relatief) goed spul aanschaffen om m'n auto BMW 3 serie touring uit 1997 schoon te houden van de buitenkant. Voorlopig wil ik hem gewoon goed wassen zonder dat er meer krassen bijkomen en dan wil ik hem in de toekomst een keer polijsten vanwege de swirls. Echter om hem nu goed schoon te houden zat ik aan een Meguiars Brilliant Solutions New Car Kit G3200 te denken.

Deze kit bevat:
Microfiber Wash Mitt / Ultimate Wash & Wax / Water Magnet Microfiber Drying Towel / Ultimate Wax
Soft Foam Applicator Pad / Supreme Shine Microfiber Towel / Endurance Gel / Soft Foam Applicator Pad

Is dit een beetje een goede starterskit voor iets van 40 euro? Meer wil ik er ook (nog) niet aan uitgeven namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

DJ-Promo schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:26:
Eerste punt is wel een goed idee dat ga ik zeker proberen! Maakt het nog uit of ik warm of koud water gebruik voor die handdoek?

Was met auto meestal om de week.
Handdoek zou ik zelf niet gebruiken, gewoon een goeie zeem. In de winter gebruik ik koud water, in de zomer lauw water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Satch schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 20:31:
Deze kit bevat:
Microfiber Wash Mitt / Ultimate Wash & Wax / Water Magnet Microfiber Drying Towel / Ultimate Wax
Soft Foam Applicator Pad / Supreme Shine Microfiber Towel / Endurance Gel / Soft Foam Applicator Pad

Is dit een beetje een goede starterskit voor iets van 40 euro? Meer wil ik er ook (nog) niet aan uitgeven namelijk. :)
Ik ben niet zo'n fan van die Meguiars doeken, zeker de droogdoek vind ik eigenlijk maar een onding. Verder heb je met die set in mijn ogen te weinig applicator pads en MF-doeken, als je lekker aan het waxen bent en 1 ding op de grond laat vallen ben je uitgewerkt...

Ik zou er zelf een extra pad (kan gewoon van Meguiars zijn), een extra MF-doek (bijvoorbeeld Poorboy's World Deluxe Mega Towel) en een goede droogdoek (bijvoorbeeld CSF Delirium Orange Drying Towel) bij doen, dan heb je echt een leuk setje. Maarja, dan ga je wel weer 50% over je budget heen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
DJ-Promo schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:16:

Hogedrukspuit werkt prima, maar de hardnekkige restjes zul je er niet mee los krijgen.
Als hij echt vuil is eerst met natte spons, veel water, weinig druk. Daarna alsnog met trekkertje :) En anders alleen trekkertje. Op glas maak je niet zo snel krassen, zeker niet als het goed nat is.
Hoe vaak je het moet bijhouden ligt aan de standtijd van je gebruikte middelen.
Joopieboy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:25:
Ruiten maak ik ook gewoon droog met een zeem, een trekker kun je krassen mee maken. :)
Vind het knap als jij met een trekkertje krassen maakt op een ruit :) moet je wel je best voor doen hoor!

Heb jij een natte direct bruikbare zeem in je auto liggen voor die ochtend dat je ff snel weg moet maar je auto helemaal beslagen is?
Joopieboy schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:35:
[...]

Handdoek zou ik zelf niet gebruiken, gewoon een goeie zeem. In de winter gebruik ik koud water, in de zomer lauw water. :)
Een kletsnatte handdoek dus om de vliegjes los te weken, niet om af te drogen ;) Daar moet je geen zeem voor gebruiken, werkt niet goed en veel te klein, of heb jij wel 8 zemen liggen voor de hele voorkant van je auto? :P 2 flinke handdoeken werkt beter en dat heeft iedereen wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
AtleX schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:22:
[...]

Geen hogedrukspuit tenzij je de auto al helemaal (goed!) hebt gewassen. Beter is om een oude handdoek goed nat te maken en die over je voorbumper te hangen. Dan ga je de auto wassen en zodra je bij je voorbumper aankomt zijn de vliegenlijken goed losgeweekt.
Hoezo geen hoge druk spuit :?
Ik zeg gewoon doen als je de auto in de wax hebt staan d:)b

Normaal gesproken spuit je eerst je auto af met de hoge druk spuit en ga je daarna je auto wassen.
Of je houdt van swirls, dan kan je het natuurlijk andersom doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door KappeNou op 13-04-2011 10:54 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik spoel 'm af met de tuinslang. Vaak zit mijn auto behoorlijk onder het zand want ik rij langs wegwerkzaamheden en bij mij in de straat wordt gebouwd. Als ik dat met de hogedruk eraf spuit krijg ik ook krasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
AtleX schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:55:
Ik spoel 'm af met de tuinslang. Vaak zit mijn auto behoorlijk onder het zand want ik rij langs wegwerkzaamheden en bij mij in de straat wordt gebouwd. Als ik dat met de hogedruk eraf spuit krijg ik ook krasjes.
Fabeltje. Hoeft helemaal niet. Is afhankelijk van een heleboel dingen voor je daar pas kans op maakt:
- soort en hoeveelheid vervuiling en hoe hardnekkig
- druk van de waterstraal
- breedte van de waterstraal
en vooral
- afstand van lans tot oppervlak

Vanaf een meter afstand heb je ongeacht waterstraal en -druk echt 0,0 kans op krasjes omdat de straal dan helemaal vernevelt. En de nevel die je op die afstand al hebt werkt toch iets krachtiger dan alleen met tuinslang afspoelen.
Ofwel met een hogedrukspuit heb je wel of geen krassen zelf (letterlijk) in de hand.

Zelfs van dichterbij is de kans op krassen nog steeds minimaal. Zie het probleem dus niet. Zelfs niet als je heel erg gaat mierenneuken.

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 13-04-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Knightwolf schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 23:26:
[...]

Vind het knap als jij met een trekkertje krassen maakt op een ruit :) moet je wel je best voor doen hoor!

Heb jij een natte direct bruikbare zeem in je auto liggen voor die ochtend dat je ff snel weg moet maar je auto helemaal beslagen is?

[...]

Een kletsnatte handdoek dus om de vliegjes los te weken, niet om af te drogen ;) Daar moet je geen zeem voor gebruiken, werkt niet goed en veel te klein, of heb jij wel 8 zemen liggen voor de hele voorkant van je auto? :P 2 flinke handdoeken werkt beter en dat heeft iedereen wel liggen.
Ruiten van mijn auto zijn vaak vuil en met zand enzo, maar goed die zijn toch al bekrast. :+ Op het werk doe ik het iig niet. :)

En ik heb wel zemen in de auto liggen ja, en meestal als het vochtig buiten is en je maakt de ramen droog dan zijn ze vaak nat genoeg om even de koplampen schoon te maken of zoiets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vGI8wKUJHT4LckT0tz7cNI3Z/full.jpg

To do list
  1. Improvisatie prewash: Meguairs APC met warm water
  2. Wassen met Meguairs washmitten + Mothers Gold shampoo
  3. Delirium doek om droog te boenen
  4. Kleien met Mothers Showtime + Mothers klei
  5. Mothers paint cleaner + witte CSS pad + Dodojuice fantastic fur
  6. Mothers sealer/glaze + rode CSS pad + Dodojuice fantastic fur
  7. Van waxlaagje voorzien met Collinite 476S + rode CSS pad + Dodojuice fantastic fur
  8. Trims met Meguairs APC + Poorboys Trim restorer ingewreven met gouden/gele CSS pad
  9. Banden ingespoten met Meguairs APC + mothers wheel brush + met water afgespoeld
  10. Banden ingespoten met Poorboys Trim restorer en laten intrekken
  11. Ruiten met Meguairs Glass Cleaner NXT bespoten en met Dodojuice super natural glasdoek het residu weggehaald
Ik was al dat spul van de hazelaars meer dan zat en dat uitte zich vanmiddag in dit lijstje :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Haal fabeltje dan even weg want het is (zoals je zelf al aangeeft) zeker mogelijk.
Het ligt er helemaal aan hoe je ermee om gaat. Een beetje prof. hogedrukreiniger heeft ook met een meter afstand zeker nog wel wat kracht. De huist-tuin-keuken hogedrukreiniger die heeft dat niet inderdaad.

Vliegjes maak ik zelf al even nat met shampoo voor ik daadwerkelijk ga wassen.
Tegen de tijd dat ik er dan ben zijn ze al zacht en makkelijk te verwijderen.
Laat ze niet weken zitten en wax de voorkant gewoon wat vaker dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Dibbuz schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:31:
[...]

Haal fabeltje dan even weg want het is (zoals je zelf al aangeeft) zeker mogelijk.
Het ligt er helemaal aan hoe je ermee om gaat. Een beetje prof. hogedrukreiniger heeft ook met een meter afstand zeker nog wel wat kracht. De huist-tuin-keuken hogedrukreiniger die heeft dat niet inderdaad.
Ook een prof hogedruk met idioot hoge waterdruk is op een meter afstand echt niet meer schadelijk. Werk er zelf geregeld mee bij een van de dealers waar ik geregeld kom, dus weet waar ik het over heb. Het moet ook een beetje kracht hebben, anders heb je er niks aan natuurlijk, maar op die meter afstand is de straal echt niet meer scherp en dus niet meer schadelijk. Bij een huistuinkeuken-hogedrukspuitje maak daar maar een halve meter van, zo'n dinge hebben we ook en daar komt met 125 bar echt een pisstraaltje uit..

En nou we het daar toch over hebben, ik moet bij die dealer soms een auto doen die flink bestickerd is met tekst. Dat moet er dan af. Makkelijkste is de hogedrukspuit. Amper 5 min per complete zijkant, tegen half uur krabben met fohn en je nagels. Die HD met idioot hoge waterdruk zet ik dan gewoon op zo'n 2 cm afstand van de letters en langs de randen van de letters wat heen en weer bewegen (niet stilhouden nee), floep zo eraf. Heb ik daardoor ooit lakbeschadigingen of krassen gemaakt? Nee!

Dus ik zeg wel degelijk fabeltje omdat ik er nog steeds uberhaupt niet in geloof dat je er krassen mee maakt, laat staan op een normale spuitafstand (20-40 cm).

[ Voor 23% gewijzigd door Knightwolf op 14-04-2011 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Knightwolf schreef op donderdag 14 april 2011 @ 00:47:
[...]

Ook een prof hogedruk met idioot hoge waterdruk is op een meter afstand echt niet meer schadelijk. Werk er zelf geregeld mee bij een van de dealers waar ik geregeld kom, dus weet waar ik het over heb. Het moet ook een beetje kracht hebben, anders heb je er niks aan natuurlijk, maar op die meter afstand is de straal echt niet meer scherp en dus niet meer schadelijk. Bij een huistuinkeuken-hogedrukspuitje maak daar maar een halve meter van, zo'n dinge hebben we ook en daar komt met 125 bar echt een pisstraaltje uit..

En nou we het daar toch over hebben, ik moet bij die dealer soms een auto doen die flink bestickerd is met tekst. Dat moet er dan af. Makkelijkste is de hogedrukspuit. Amper 5 min per complete zijkant, tegen half uur krabben met fohn en je nagels. Die HD met idioot hoge waterdruk zet ik dan gewoon op zo'n 2 cm afstand van de letters en langs de randen van de letters wat heen en weer bewegen (niet stilhouden nee), floep zo eraf. Heb ik daardoor ooit lakbeschadigingen of krassen gemaakt? Nee!

Dus ik zeg wel degelijk fabeltje omdat ik er nog steeds uberhaupt niet in geloof dat je er krassen mee maakt, laat staan op een normale spuitafstand (20-40 cm).
Met stickers erafhalen met een hoge druk spuit zou ik toch wel even oppassen. Stickers kunnen zich goed aan de lak hechten, waardoor je niet alleen de stikker er mee afspuit, maar ook de lak die eronder zit. (mijn vorige werkgever was daar aardig goed in ;) ) Het waren dan geen dingen waar de stickers er net een maand op zaten natuurlijk :)

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Ligt er helemaal aan wat voor krassen je zoekt. Je zal geen nageldiepe krassen maken maar swirls en marring achtige schade is zeker mogelijk.

Zo ziet zand eruit onder een microscoop:
Afbeeldingslocatie: http://www.microscopy-uk.org.uk/mag//imgdec04/chPicture0071.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.microscope-microscope.org/basic/microscope-images/Sand-lg.jpg
Als een hogedrukreiniger dat met grote kracht over een lak spuit dan doet dat een lak geen goed.

Maar prima als jij dat vind, ik blijf het met beleid afspuiten en foam de auto goed in als deze onder het zand zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik ben toch eerder geneigd om Dibbuz te geloven in deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Het maakt mij geen bal uit of iemand mij gelooft of niet, KW brengt het meer als een feit terwijl ervaringen van genoeg anderen die ervaring niet delen. Dat je een mening hebt uit de grote kunst maar breng die ook als mening niet als de enige waarheid.

Het valt lastig te bewijzen maar ik ik kan me niet voorstellen dat als je zand afspuit met een hogedrukreiniger dat je nooit krasjes/swirls/marring kan veroorzaken. De ene lak is ook zeker de andere niet.
Welk zand op de auto ligt (grofheid) speelt ook nog een rol etc etc. Teveel factoren om geen volmondig ja of nee te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
En waarom het risico lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:54
Owkee, dan ga ik me ook maar eens aan een post wagen.
'k Heb een Fiat Bravo uit 2008 en vanaf de eerste keer wassen spijt dat ik een zwarte heb genomen.
Overal ronde krasjes in het zonlicht te zien.
Inmiddels natuurlijk 3 jaar verder en ook wat vliegen en harsresten verder.

Nu moet ik nog een dik halfjaar doen met de auto, dus een mooie poetsbeurt heb ik er wel voor over.

Wat kan ik doen om de auto weer helemaal mooi te krijgen? (of laten doen en wat kost het dan)
Ik heb dus geen zin om voor 350 euro spul te gaan kopen omdat ik het toch niet maandelijks ga doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je het laat doen ben je dat bedrag sowieso wel kwijt en als je zelf voor 350 euro inkoopt kan je flink losgaan. Wil je echt van die swirls af? Dan heb je aan poetsen niet genoeg en moet 'ie minstens gepolijst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:54
AtleX schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:27:
Als je het laat doen ben je dat bedrag sowieso wel kwijt en als je zelf voor 350 euro inkoopt kan je flink losgaan. Wil je echt van die swirls af? Dan heb je aan poetsen niet genoeg en moet 'ie minstens gepolijst worden.
Als ik bijvoorbeeld hier kijk: http://www.cleancars.nl/
Dan zie ik bij behandeling 5 voor 119 euro een complete was / wax en polijst beurt.
Is dit een compleet verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Nu online
Geen idee of ze een goed resultaat kunnen neerzetten.

Ik weet dat ikzelf met zo'n zelfde behandeling zeker een hele dag (8-10 uur) bezig ben.
Dan is 100 euro wel erg weinig.

De meeste volledige behandeling voor zo'n prijs stellen helaas weinig voor.
Dan kan je beter wat meer investeren en zelf aan de gang gaan.

Vergeet niet dat je na deze behandeling alsnog producten nodig hebt om de auto goed te onderhouden (shampoo, washandschoen, droogdoek, wax e.d.). Dat komt er dus bovenop.

Bovendien zou je met je eigen producten elk jaar opnieuw aan de gang kunnen.
Mijn keuze zou het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

jmderonde schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:48:
[...]

Als ik bijvoorbeeld hier kijk: http://www.cleancars.nl/
Dan zie ik bij behandeling 5 voor 119 euro een complete was / wax en polijst beurt.
Is dit een compleet verhaal?
Ik heb er zelf ook naar gekeken voordat ik het virus te pakken kreeg. Komt erop neer dat je bij een goede detailer (dus niet zo'n poetsbedrijf welke je nu aanhaalt) rond de 300 euro kwijt bent. Waarom? Omdat je zeker 8 uur met een auto bezig bent en dan doe je het echt snel. Hou je nog 37,5 euro per uur over als detailer, maar daar moeten de andere kosten (materiaalgebruik, slijtage, stroom en water) nog af. Ik schat dat je bij een full detail voor een paar tientjes aan polijstmiddel/wax/water/stroom gebruikt, dus dan is 300 euro niet zo'n gekke prijs (bovendien doen de meeste detailers er meer dan 8 uur over).

Maar, en dan komt het struikelblok, dan ben je er nog niet. Je moet dan zelf je auto ook goed gaan verzorgen dus 2 emmers kopen. Washmitt erbij, goede shampoo die de wax niet teveel aantast, goede wax om de auto af en toe "af te toppen", een droogdoek, je wilt wat applicators voor de wax, enzovoort. Zit je ook zo op 100 euro en de verplichting om altijd je auto met de hand te wassen, want 1 behandeling door de wasstraat doet al het detailwerk teniet.

Ben je bereid om je auto zelf te gaan wassen, dan kan het lonen om (eventueel samen) met een detailer aan je auto te gaan werken en deze zelf bij te houden. Heb je daar überhaupt geen zin in, dan moet je er op geen enkele manier aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 22:59
Tussen al die mooie blinkende auto's wil ik toch ook eens een vraagje neergooien. Ben niet echt een autofanaat en ook niet erg zuinig op mijn auto, maar aan mijn bak stoort mij toch 1 ding en dat zijn de velgen. Sowieso zijn het lelijke gedrochten en vraag ik me af wat de vorige eigenaar dacht toen ie ze eronder zette, afgezien daarvan zijn ze ongelooflijk goor of vergaan. Welke van de 2 het is weet ik eigenlijk niet.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XtW5Up6QxccXVNN9d0JJuTbm/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GnJXdWPfB4vJJwIyhcsSHGPw/thumb.jpg

Ik vraag mij af of die dingen nog enigszins te redden zijn en natuurlijk, hoe? Die "spaken" zijn volgens mij nog wel schoon te krijgen, maar de buitenste ring voelt aan alsof de velg zelf aangetast is, maar dat kan ook gewoon een dikke laag troep zijn.

Tips? ;)
Pagina: 1 ... 17 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.