Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 122 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23

bakvis

Tweakers.Nerd

Tweak_ers schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:02:
[...]

Ik heb de laatste tijd wat last van het Ali-syndroom 😅

Dan zit ik op een website en vraag ik mij continu af, is dit niet gewoon AliExpress spul is wat ze hier duur verkopen.

Nu zie ik continu reclames voor Detailrs voorbij komen en krijg ik ergens sterk dat gevoel. Krijg er een beetje het Stipt gevoel bij. Goedkope meuk, duur verkocht.

Of is het gewoon goed spul?
Detailerz heb ik niets van gekocht. Wel wat via bol. Onderstaande heb ik nu besteld op Ali:
- detail brushes: https://a.aliexpress.com/_mq20N4X kwaliteit lijkt prima, zachte medium en wat hardere borstel. Even kijken of ze niet teveel haar verliezen.
- carpet brush: https://a.aliexpress.com/_msP2rAj is wat hard maar prima voor matten en tapijt gok ik.
- wielen borstel: https://a.aliexpress.com/_mNicNOL Wat zachter als de carpet brush, lijkt erg veel op de borstels op car clean of detailerz
- hogedruk pistool met foamgun: https://a.aliexpress.com/_mMqowF1 optisch identiek aan spul wat hier 40-60 euro kost (voor 23 euro besteld). Werkt super, maakt prima foam!
- grid guard: https://a.aliexpress.com/_mrd8NmF lijkt ook gewoon goed te zijn. Is tenslotte een stuk plastic en niets speciaals.
- was emmers: https://amzn.eu/d/4n8vAMv degelijke emmer, voor een nette prijs

Vaak kijk ik of iets een “commodity” item is of redelijk speciaal. Commodity kun je makkelijk op Ali vind ik, zeker als je opstart en een boel moet investeren kan dat slim zijn.

Ik heb ook een wheel wooly gehaald op bol.com, waarvan de kwaliteit voelde als een 5 euro Ali product waar je het 3-dubbele voor betaald…

De cleaning producten als shampoo, foam, sealant Enzo komen allemaal bij car clean vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door bakvis op 14-07-2025 07:29 ]

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

CreativeS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:23:
Er zullen ongetwijfeld gebruikers zijn met positieve ervaringen, maar hier zie je ze ook niet zo vaak. Ja, wanneer iemand de producten weer in twijfel brengt. Ze zijn drie jaar geleden begonnen (?) op Facebook toen ze nog een afgetrapte BMW E46 hadden. Weinig kwaliteitsprojecten, maar véél, heel véél marketing. Ze hebben goed naar de oppersmurf gekeken.
Detailrs houd er ook wat agressieve verkoop technieken op na. De counter boven aan hun website (order voor x minuten voor verzending vandaag) is te In your face. Dit geeft me de kriebels en loop ik vaak van weg.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Nu zie ik continu reclames voor Detailrs voorbij komen en krijg ik ergens sterk dat gevoel. Krijg er een beetje het Stipt gevoel bij. Goedkope meuk, duur verkocht.

Hij (van Detailrs) staat toevallig nu in De Gelderlander met zijn ‘miljoenenbedrijf’. Typisch Rikkert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind al die webwinkels op dit gebied een beetje twijfelachtig. Zelf heb ik ruim zes à zeven jaar gedaan met één fles autoshampoo van de Action. Bij elke wasbeurt gebruikte ik één dopje, soms twee. In de tijd dat ik net op mezelf woonde en er nog geen kind was, werd de auto waarschijnlijk één keer per maand gewassen.

Later werd het meer iets van: "Ik heb weer een paar duizend kilometer gereden, nu mag de auto wel eens gewassen worden." Tegenwoordig gebeurt het nog maar een paar keer per jaar.

Op de verpakking van de autoshampoo van Action staat dat er wax in zit. Daar wordt wel eens lacherig over gedaan met opmerkingen als: "Dat kan toch niet?" Maar ik droog de auto na elke wasbeurt altijd netjes af met een speciale microvezeldoek, zo’n donkerblauwe die je ook gewoon bij de Action kunt kopen. En telkens als het daarna geregend heeft, zie ik weer druppels op de lak staan. Dus ik denk dat de claim op de verpakking best zou kunnen kloppen.

Vroeger had ik ook weleens de tijd om de auto met de hand in de wax te zetten, maar dat is een enorm tijdrovend klusje. Iets waar ik tegenwoordig niet meer aan begin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom zou je lacherig doen over was in shampoo? Dat kan gewoon hoor, een beetje het idee van een vloeibare was.
Je moet alleen niet gaan doen alsof het precies hetzelfde effect en bescherming heeft als hem daadwerkelijk met de hand in een goede laag goede was zetten, want dan wordt er wel lacherig over gedaan vermoed ik. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartFX
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:25
Na tijden gebruik gemaakt te hebben van een spray wax op de velgen, wil ik toch een stapje verder gaan. Ik heb besloten om Gyeon Rim op de velgen te doen. Hebben jullie nog specifieke tips voor het aanbrengen? Binnenkant van de velg meenemen? Wel of niet polijsten van velgen? Ik heb nog geen ervaring met polijsten namelijk. En aanraders qua doeken voor het afnemen/uitwrijven of zit er genoeg spul in de kit die je bij Carclean kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:52:
Op de verpakking van de autoshampoo van Action staat dat er wax in zit. Daar wordt wel eens lacherig over gedaan met opmerkingen als: "Dat kan toch niet?" Maar ik droog de auto na elke wasbeurt altijd netjes af met een speciale microvezeldoek, zo’n donkerblauwe die je ook gewoon bij de Action kunt kopen. En telkens als het daarna geregend heeft, zie ik weer druppels op de lak staan. Dus ik denk dat de claim op de verpakking best zou kunnen kloppen.

Vroeger had ik ook weleens de tijd om de auto met de hand in de wax te zetten, maar dat is een enorm tijdrovend klusje. Iets waar ik tegenwoordig niet meer aan begin.
Dat kan gewoon, ik gebruik ook Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Wash & Wax. Schuimt voor geen meter, maar het laat overduidelijk een laagje achter. Ik zie het meer als aanvulling op de reguliere was beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:52
CreativeS schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 00:28:
[...]

Hij (van Detailrs) staat toevallig nu in De Gelderlander met zijn ‘miljoenenbedrijf’. Typisch Rikkert.
Zit het net te lezen:

https://www.ad.nl/binnenl...te-kunnen-maken~a91a533a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:30
CreativeS schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 00:28:
[...]

Dus hij doet min of meer een whitelabel product branden en voegt er zijn eigen geutjes aan toe.
Best een makkelijk product, maar als hij hier een waar bedrijf heeft kunnen maken kan ik dat wel respecteren.

Goede marketing wellicht,maar ik kan het hem wel gunnen.
Ik weet verder niets van de reviews af maar als de producten voor de meeste mensen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

Vuvuzela

My spire is forming

elektriekert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Dus hij doet min of meer een whitelabel product branden en voegt er zijn eigen geutjes aan toe.
Best een makkelijk product, maar als hij hier een waar bedrijf heeft kunnen maken kan ik dat wel respecteren.

Goede marketing wellicht,maar ik kan het hem wel gunnen.
Ik weet verder niets van de reviews af maar als de producten voor de meeste mensen voldoen.
En zo zullen er stiekem nog wel meer zijn dit dit doen.

Heb dit idee ook van Monello, wordt op CarClean best gepushed maar is verder 0 info over online.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vuvuzela schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:21:
[...]

En zo zullen er stiekem nog wel meer zijn dit dit doen.

Heb dit idee ook van Monello, wordt op CarClean best gepushed maar is verder 0 info over online.
Monello is gewoon het huismerk van CarClean, die producten worden in hun opdracht speciaal voor CC geproduceerd.
Het is maar de vraag in hoeverre je dat vindt verschillen van andere merken die hun spullen laten produceren, in principe is dat hetzelfde.

Een standaardproduct relabelen is net een stapje simpeler inderdaad, maar hoeft ook niet per se iets over de kwaliteit te zeggen.
Uiteindelijk is er maar één ding wat telt, en dat is hoe je zelf de producten ervaart bij gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gonadan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Monello is gewoon het huismerk van CarClean, die producten worden in hun opdracht speciaal voor CC geproduceerd.
Het is maar de vraag in hoeverre je dat vindt verschillen van andere merken die hun spullen laten produceren, in principe is dat hetzelfde.

Een standaardproduct relabelen is net een stapje simpeler inderdaad, maar hoeft ook niet per se iets over de kwaliteit te zeggen.
Uiteindelijk is er maar één ding wat telt, en dat is hoe je zelf de producten ervaart bij gebruik.
Ik heb de Gyeon detail spray en dat heeft ook echt een aparte geur.
Ik kan ook nog niet zeggen of ik het handig vind met kalk vlekjes want ik moet flink druk leveren op het glas om het ervan af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:01:
Ik heb de Gyeon detail spray en dat heeft ook echt een aparte geur.
Ik kan ook nog niet zeggen of ik het handig vind met kalk vlekjes want ik moet flink druk leveren op het glas om het ervan af te krijgen.
Welke detailspray? De Gyeon Ceramic Detailer of de Gyeon Quick Detailer? De Quick Detailer ruikt een beetje naar peer.

Maar... je moet natuurlijk ook geen Gyeon Quick Detailer op glas doen, dat kan een waas achterlaten door de glansverhogende ingrediënten. Daar heb je gewoon glasreinigers voor die keurig met kalkvlekjes overweg kunnen.
Vuvuzela schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:21:
De producten van Monello worden door diverse fabrikanten gemaakt. De polijstmiddelen door Menzerna in Italië en zo halen ze overal de voor hun beste producten vandaan.
CreativeS schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:06:
Ik heb de remklauwen vandaag in de coating gezet. Toch nog wat uurtjes zoet mee geweest. Ik had nog een half potje Gyeon Rim Evo over en dat is praktisch op. Dik genoeg dus. Ik heb het wel uitgewreven na een ruime tien minuten (moet kunnen op een harde poedercoating), want het oppervlak van de remklauwen is te vlak/glad om onaangeroerd te laten zitten. Dat ga je zeker zien. Ze liggen nu uit te harden. Man, man, man, wat is die kleur nu mooi. Bijna BMW Individual Atlas Grau. Fractie donkerder. Ik heb een ronde schuimpad in vieren geknipt, zo kon ik makkelijk in alle hoekjes komen.
Ik had toch nog een aantal ml's in het potje Gyeon Rim zitten, dus ik heb alsnog even een dikke tweede laag aangebracht op de - als het straks gemonteerd is - moeilijker bereikbare plekken. Wat een diepe glans. Zo simpel om het zo mooi te krijgen en dan zijn het 'maar' remklauwen :D

[ Voor 57% gewijzigd door CreativeS op 16-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
CreativeS schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Welke detailspray? De Gyeon Ceramic Detailer of de Gyeon Quick Detailer? De Quick Detailer ruikt een beetje naar peer.

Maar... je moet natuurlijk ook geen Gyeon Quick Detailer op glas doen, dat kan een waas achterlaten door de glansverhogende ingrediënten. Daar heb je gewoon glasreinigers voor die keurig met kalkvlekjes overweg kunnen.

[...]

De producten van Monello worden door diverse fabrikanten gemaakt. De polijstmiddelen door Menzerna in Italië en zo halen ze overal de voor hun beste producten vandaan.

[...]

Ik had toch nog een aantal ml's in het potje Gyeon Rim zitten, dus ik heb alsnog even een dikke tweede laag aangebracht op de - als het straks gemonteerd is - moeilijker bereikbare plekken. Wat een diepe glans. Zo simpel om het zo mooi te krijgen en dan zijn het 'maar' remklauwen :D
De quick detailer, de peer geur kon ik er niet uithalen.
Wel een vleugje vanille.
Ik had de detailer vast en meende mij te herinneren dat het ook voor kalkvlekken was :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Nou, de vakantie komt dichterbij en het begint weer te kriebelen.

Jaren terug was ik zeer bedreven in het onderhouden van mijn (eerste) auto. De laatste jaren blijft het echter bij een voornemen, waar ik uiteindelijk geen tijd voor heb, of geen zin in heb.

Zo ook nu weer, ik moest wat bestellen op carclean voor mijn vader en heb zelf ook weer wat toevoegingen voor de poets-spullen-doos aangeschaft, die inmiddels aardig begint uit te puilen, omdat ik er maar zeer weinig tot geen gebruik van maak....

Een overzicht van wat ik al had:
LA-384 in "Het grote auto detailing topic"

De nieuwe toevoeging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUi458Qb9OvJkVZ6cil-OsdcOWg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GgGNiI78N3O8ZfFrMKd3FRHQ.jpg?f=user_large

Ik wil morgen eigenlijk gewoon een simpele wasbeurt doen, waarbij ik ook nog eens een beschermlaagje aanbreng. In de vakantie over een paar weken, wil ik de auto eens met het 5-stappen-plan onder handen nemen. Dus wassen, kleien, polijsten, voeden, afsluiten. Daarna hoop ik met Bathe+ of Wetcoat er een blijvende beschermlaag op te houden. Hoe minder werk, hoe beter.

Waar ik nu even over twijfel, is hoe ik het morgen zal aanpakken.
Gebruik ik de pre-wash van Valet Pro met de nieuwe schuimlans, daarna wassen met Dodo Juice Born to be Mild en daarna Wetcoat?
Of gebruik ik beter Bathe+ als pre-wash en ook als wasmiddel, daarna geen wetcoat meer nodig eigenlijk?

Ik twijfel of ik ook al m'n ruiten uitgebreid zal aanpakken, of dat bewaren voor de mogelijk uitgebreide beurt in de vakantie (die er misschien ook niet komt). Ik dacht er dan aan om de ruiten eerst te reinigen met de Glass Scrub van Pro Vision, om daarna de Glaco eens te proberen. Dat is een glass-sealer of iets in die richting, zou zeer sterke waterafstotende eigenschappen moeten hebben en een lange standtijd.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 19-07-2025 13:35 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MartFX
Vandaag m'n eigen auto maar van een nieuw laagje Fusso Coat voorzien, het resultaat mag er wezen... 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nHoNmJaMzxQ9fWGa00KUGDGVWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4rYxeAD938bPcThbknwOqdB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33
elektriekert schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Ik zou aan wasbenzine denken om het weg te halen.
Maar ik heb eigenlijk geen idee wat het met auto lak doet :X .

Wellicht al te aggressief, kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Edit: Google : te aggressief voor lak
Volgens mij heb ik het recent eerder gezegd. Wasbenzine (en ook terpentine) is erg zachtaardig en kan echt geen kwaad. Google resultaten laten het net lijken alsof je lak oplost maar dat kan helemaal niet, en de Google AI-resultaten zitten nog steeds vol fouten.

Thinner is wel iets agressiever maar ook dat kan best een keer voor bv wat heftige teerspetters. Heb ik vroeger als autopoetser nog wel es nodig gehad en nooit problemen mee ondervonden, geen verkleuringen of doffe plekken in welke lak dan ook.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:52:

Ik gebruikte afgelopen 10 jaar geen wax maar een sealant. Zelfde idee toch. Maar sinds een kleine 2 jaar ben ik daar van afgestapt, overgestapt op Gyeon. Hoofdreden is meer lichamelijke klachten en dat ik dat hele proces van opsmeren en hard uitpoetsen vaak minder goed aan kan.

Gyeon Cure staat bekend als top-coat op een echte coating zoals Gyeon Mohs, maar Cure kan ook stand-alone als spray-sealant gebruikt worden. Spraytje per paneel met een doek uitwrijven klaar, evt een 2e doek zachtjes overheen.

Gyeon WetCoat (of bv Carcleans eigen Monello Aquafobia) is nog sneller, handig als je echt weinig tijd/energie hebt en vooral in de winter als het erg koud is en je niet lekker gaat staan poetsen. De beading van Cure en WetCoat is gewoon super, en 2 maanden standtijd moet wel te halen zijn (bij mij iig, staat altijd buiten).
MartFX schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:01:
Na tijden gebruik gemaakt te hebben van een spray wax op de velgen, wil ik toch een stapje verder gaan. Ik heb besloten om Gyeon Rim op de velgen te doen. Hebben jullie nog specifieke tips voor het aanbrengen? Binnenkant van de velg meenemen? Wel of niet polijsten van velgen? Ik heb nog geen ervaring met polijsten namelijk. En aanraders qua doeken voor het afnemen/uitwrijven of zit er genoeg spul in de kit die je bij Carclean kan kopen?
Als eerste, zelf geen ervaring met zo'n coating op de velgen, dus wat ik zeg is algemene kennis.

Kleien en polijsten zeker doen als het lukt. Binnenkant velg natuurlijk ook meenemen, da's eigenlijk zelfs belangrijker gezien daar het meeste remstof terecht komt. Dan natuurlijk grondig ontvetten. Aanbrengen van dat spul verwacht ik niet anders dan bij een coating op de lak en de ramen.

Verder heb ik volgens mij in een Q&A video van Carclean een vraag langs zien komen of je Gyeon Mohs op de velgen kan doen. Ja dat kan, zeker als je daar toch al een flesje van hebt voor de lak. Heb begrepen dat Mohs echt een hardere laag maakt dan Rim, maar Rim heeft iets andere chemische samenstelling en waarschijnlijk beter hittebestendig. Vraag me af of dat uitmaakt want de lak in de brandende zomerzon zou ik ook niet willen aanraken en daar zal Mohs ook prima tegenkunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Knightwolf op 20-07-2025 02:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 02:22:
[...]

Volgens mij heb ik het recent eerder gezegd. Wasbenzine (en ook terpentine) is erg zachtaardig en kan echt geen kwaad. Google resultaten laten het net lijken alsof je lak oplost maar dat kan helemaal niet, en de Google AI-resultaten zitten nog steeds vol fouten.

Thinner is wel iets agressiever maar ook dat kan best een keer voor bv wat heftige teerspetters. Heb ik vroeger als autopoetser nog wel es nodig gehad en nooit problemen mee ondervonden, geen verkleuringen of doffe plekken in welke lak dan ook.

[...]

Ik gebruikte afgelopen 10 jaar geen wax maar een sealant. Zelfde idee toch. Maar sinds een kleine 2 jaar ben ik daar van afgestapt, overgestapt op Gyeon. Hoofdreden is meer lichamelijke klachten en dat ik dat hele proces van opsmeren en hard uitpoetsen vaak minder goed aan kan.

Gyeon Cure staat bekend als top-coat op een echte coating zoals Gyeon Mohs, maar Cure kan ook stand-alone als spray-sealant gebruikt worden. Spraytje per paneel met een doek uitwrijven klaar, evt een 2e doek zachtjes overheen.

Gyeon WetCoat (of bv Carcleans eigen Monello Aquafobia) is nog sneller, handig als je echt weinig tijd/energie hebt en vooral in de winter als het erg koud is en je niet lekker gaat staan poetsen. De beading van Cure en WetCoat is gewoon super, en 2 maanden standtijd moet wel te halen zijn (bij mij iig, staat altijd buiten).

[...]

Als eerste, zelf geen ervaring met zo'n coating op de velgen, dus wat ik zeg is algemene kennis.

Kleien en polijsten zeker doen als het lukt. Binnenkant velg natuurlijk ook meenemen, da's eigenlijk zelfs belangrijker gezien daar het meeste remstof terecht komt. Dan natuurlijk grondig ontvetten. Aanbrengen van dat spul verwacht ik niet anders dan bij een coating op de lak en de ramen.

Verder heb ik volgens mij in een Q&A video van Carclean een vraag langs zien komen of je Gyeon Mohs op de velgen kan doen. Ja dat kan, zeker als je daar toch al een flesje van hebt voor de lak. Heb begrepen dat Mohs echt een hardere laag maakt dan Rim, maar Rim heeft iets andere chemische samenstelling en waarschijnlijk beter hittebestendig. Vraag me af of dat uitmaakt want de lak in de brandende zomerzon zou ik ook niet willen aanraken en daar zal Mohs ook prima tegenkunnen.
Ik heb op mijn oude shitbox ook weleens wasbenzine gebruikt, zag er ook niks aan, maar of het onzichtbaar de lak aantast kon ik niet zien. Dan liever het zekere voor het onzekere

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Zojuist de auto gewassen. De nieuwe schuimlans is een verschil van dag en nacht. De schuim spuit er als pudding op, zo dik. Dat was met een restje oud mengsel. Daarna de voorgeschreven verhouding gebruikt, maar dat geeft wat slappe sop. Volgende keer eens 1:5 proberen ipv 1:8.

Het viel me tijdens het afspoelen overigens op dat er met name op de zijpanelen wat beading zichtbaar leek, wellicht dat de foam of de shampoo (dodo juice born to be mild) toch wat van die eigenschappen heeft wat ik vergeten was.

Daarna de wetcoat aangebracht, afgespoeld en met de nieuwe droogdoek afgedroogd. Die doet het overigens ook meesterlijk. Hele auto droog, had niet eens het gevoel dat de doek heel nat was.

Waar ik wel weer achter kwam en waarom ik mogelijk niet meer zo vaak de auto uitgebreid was; letterlijk iedere, bekende voorbijganger kwam met dezelfde afgezaagde en uitgekotste grap, of ze hun auto er ook bij mogen zetten... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:48:
Waar ik wel weer achter kwam en waarom ik mogelijk niet meer zo vaak de auto uitgebreid was; letterlijk iedere, bekende voorbijganger kwam met dezelfde afgezaagde en uitgekotste grap, of ze hun auto er ook bij mogen zetten... :N
Wat is het adres? Dan kom ik m’n Leaf even langsbrengen :+

Maar zonder gekkigheid: ik herken dat helemaal. Ik heb hetzelfde wanneer ik de tuinslang vanaf de tweede verdieping van de flat via het keukenraam naar buiten laat hangen. Voorbijgangers hebben dan meestal wel wat commentaar, vaak juist positief. Zeker als de auto daarna weer mooi blinkt, zelfs met simpele autoshampoo en de twee-emmer-methode.

Voor mij wel reden om het niet te vaak te doen. Komende week krijg je namelijk toch al een gratis wasbeurt van Moeder Natuur. De eerste buien kunnen wat Saharazand meebrengen, maar als het de rest van de week blijft regenen, spoelt dat er vanzelf ook weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zojuist de auto gewassen. De nieuwe schuimlans is een verschil van dag en nacht. De schuim spuit er als pudding op, zo dik. Dat was met een restje oud mengsel. Daarna de voorgeschreven verhouding gebruikt, maar dat geeft wat slappe sop. Volgende keer eens 1:5 proberen ipv 1:8.

Het viel me tijdens het afspoelen overigens op dat er met name op de zijpanelen wat beading zichtbaar leek, wellicht dat de foam of de shampoo (dodo juice born to be mild) toch wat van die eigenschappen heeft wat ik vergeten was.

Daarna de wetcoat aangebracht, afgespoeld en met de nieuwe droogdoek afgedroogd. Die doet het overigens ook meesterlijk. Hele auto droog, had niet eens het gevoel dat de doek heel nat was.

Ik antwoord dan altijd dat ik dat best wil doen. En voordat ik mijn tarief genoemd heb krabbelen zij al terug ;)

Welke schuimlans heb je gebruikt trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:17:
Wat is het adres? Dan kom ik m’n Leaf even langsbrengen :+
;(
Maar zonder gekkigheid: ik herken dat helemaal. Ik heb hetzelfde wanneer ik de tuinslang vanaf de tweede verdieping van de flat via het keukenraam naar buiten laat hangen. Voorbijgangers hebben dan meestal wel wat commentaar, vaak juist positief. Zeker als de auto daarna weer mooi blinkt, zelfs met simpele autoshampoo en de twee-emmer-methode.
Oh ja, die zijn er ook bij natuurlijk. Maar ik snap die drang nooit zo om er überhaupt een (grappige) opmerking over te maken. Je kunt ook gewoon goedemorgen zeggen. Ach ja, misschien gaat het er wel af als ze me juist vaker bezig zien.
Voor mij wel reden om het niet te vaak te doen. Komende week krijg je namelijk toch al een gratis wasbeurt van Moeder Natuur. De eerste buien kunnen wat Saharazand meebrengen, maar als het de rest van de week blijft regenen, spoelt dat er vanzelf ook weer af.
Ja, ik wil dat juist even voor zijn. Ik wilde vooral die wetcoat weer eens proberen. M'n vader zweert erbij en die lak is echt spiegelglad. Ik heb dat spul al 6 jaar in huis en 1x gebruikt, (waar ik niet eens herinneringen aan heb, ik zag het terug in dit topic, of op het carclean forum). Helaas is mijn lak niet zó spiegelglad geworden, daarvoor moet ik em eerst weer grondig onder handen nemen ben ik bang. Binnenkort maar eens een stappenplan gaan bedenken en de eventueel ontbrekende spullen in huis halen.

Als het zo ver is, zal ik ook een mooi verslag maken met foto's.
Roenie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:24:
Ik antwoord dan altijd dat ik dat best wil doen. En voordat ik mijn tarief genoemd heb krabbelen zij al terug ;)

Welke schuimlans heb je gebruikt trouwens?
Ik kom meestal niet verder dan een flauwe, duidelijk niet gemeende "hah!", om daarna maar gewoon ongestoord door te gaan.

Het is de Monello spuitlans van Carclean. Hiervoor had ik degene die bij m'n Nilfisk HDR zat. Begin dit jaar of zo voor het eerst een spuitlans gebruikt en wilde die eerst proberen voordat ik weer kosten ging maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:38:
Maar ik snap die drang nooit zo om er überhaupt een (grappige) opmerking over te maken. Je kunt ook gewoon goedemorgen zeggen. Ach ja, misschien gaat het er wel af als ze me juist vaker bezig zien.
Waarschijnlijk komt dat doordat wij iets doen wat tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk is: als iemand voor de zoveelste keer op straat aan zijn auto staat te sleutelen, kijk ik ook even vreemd op. Helemaal als de auto na al dat geklus nog steeds klinkt alsof er iets niet in orde is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een bepaalde leeftijdscategorie heeft inderdaad een nogal dwangmatige neiging tot grappig willen doen. Maar als je de oprit aan het schoonspuiten bent of de kliko's wassen dan loop je daar ook kans op hoor. Enige voordeel is dan dat je ze met de HD zo verjaagd hebt.

Naar aanleiding van het wasbox verhaal heb ik een tijdje getest wat het schuim van de lokale box doet. Ik trek toch de conclusie dat ik het niet veilig genoeg vind voor mijn waslaag. De beading van de voorjaarsbeurt leek onderhand volledig verdwenen te zijn, dat vind ik wel wat snel.

Dus van de week maar opnieuw in de was gezet en die boxen ga ik niet meer mee schuimen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Of... "ben je nu nog bezig?"

Tegenwoordig ben ik vooral lekker bezig met noise cancelling oordopjes in :)

Daarvoor zei ik nog wel eens dat ze die auto neer mochten zetten à €50,- per uur. Dan klaagden ze over de kosten... kwaliteit kost wat hè? Stil. Ik heb sowieso erg weinig met de buren hier, terwijl wij dat wel hadden bij ons vorige huis. Wij leven ons leven... af en toe een praatje. Laat mij maar lekker poetsen en schoonmaken. Ben ik het echt zat dan zet ik de te wassen auto achterop de oprit en zet ik de andere auto vooraan op de oprit tegen de stoep aan. Lekker afbakenen.

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 20-07-2025 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 02:22:

Er is natuurlijk nogal een verschil in hitte van een remschijf en plaatwerk dat in de zon staat. Ik kan het trouwens wel gaan testen. Voorlopig doe ik toch geen coating op mijn auto en ik moet de nieuw opgemaakte velgen van mijn vaders auto binnenkort in de coating zetten. Ik heb nog een vol potje Gyeon MOHS 50ml staan. Hij rijdt niet hard, al wat op leeftijd, dus kan ik mooi testen en vergelijken met de Gyeon Rim op mijn velgen. Sowieso de volgende keer een wat dikkere laag erop en wat langer wachten met uitwrijven. Maar goed, tijdrovende velg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1bqWpujDO1S8t3sXJadTYXiDNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H9GURV3Maqjh1WyTjWwXXAO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX5xRXNYOursw0bNNHBy515mYYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFpOgs0lPvAoLCbQSbMUBGiY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA7BxENW-yMe4GtrXhmka0iSLRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsObjRuu03rplLbPqHMAlRhe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door CreativeS op 20-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Als je alleen een wetcoat gebruikt wil ik toch aanraden de lak niet meer aan te raken. Ten eerste krijg je dat spul dan in je droogdoeken die daarna niet meer goed water willen opnemen, ten tweede ben ik van inschatting dat het slecht is voor de standtijd omdat het geen harde wax/sealant/coating is en je met droogwrijven er een aanzienlijk deel weer mee af veegt.
Zo herkenbaar _O- maar meestal krijg ik gelukkig gewoon wat complimenten. Andere opmerkingen die ik hoor is "poets je de lak er niet van af?"

Het zijn wel typisch nooit de buren met zulke opmerkingen. Heb wel es aangeboden hun auto ook te wassen maar dat hoeft dan nooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:37:
Als je alleen een wetcoat gebruikt wil ik toch aanraden de lak niet meer aan te raken. Ten eerste krijg je dat spul dan in je droogdoeken die daarna niet meer goed water willen opnemen, ten tweede ben ik van inschatting dat het slecht is voor de standtijd omdat het geen harde wax/sealant/coating is en je met droogwrijven er een aanzienlijk deel weer mee af veegt.
Heb je het zelf ooit gebruikt? Ik heb vantevoren wat video's bekeken en de algemene conclusie is dat een wetcoat ongeveer de standtijd heeft van een sealing (enkele maanden). Daarbij zie ik ze overal de auto droogvegen na applicatie/afspoelen. Het gaat ook wel tegen m'n gevoel in om de auto met waterparels zo op te laten drogen.

Of het in de doeken gaat zitten kan ik nog geen uitspraak over doen. Ik was ze sowieso met speciale mf cleaner.
Een tip die ik in een van de video's tegenkwam was om na het insprayen het spul beter te verdelen met een washmitt. De waterafstotende werking was net zo sterk als daar waar ik dat niet had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:06:
Heb je het zelf ooit gebruikt? Ik heb vantevoren wat video's bekeken en de algemene conclusie is dat een wetcoat ongeveer de standtijd heeft van een sealing (enkele maanden). Daarbij zie ik ze overal de auto droogvegen na applicatie/afspoelen. Het gaat ook wel tegen m'n gevoel in om de auto met waterparels zo op te laten drogen.

Of het in de doeken gaat zitten kan ik nog geen uitspraak over doen. Ik was ze sowieso met speciale mf cleaner.
Een tip die ik in een van de video's tegenkwam was om na het insprayen het spul beter te verdelen met een washmitt. De waterafstotende werking was net zo sterk als daar waar ik dat niet had gedaan.
Ik doe altijd na het afspoelen van de laatste zeepresten ongeveer twee sprays WetCoat per paneel/velg en daarna direct de HD erop. Doe er ook niet te veel op, want dan kan je bij het drogen van de auto goed boenen. De vlekken zijn vooral goed zichtbaar op zwart. Zelfs de plekken waar je Wet Coat hebt gesprayed zijn dan zichtbaar. Nadat de hele auto nogmaals is afgespoeld na een rondje WetCoat, droog ik de auto gewoon met een Silk Dryer Evo en Gyeon Quick Detailer als drooghulp. Standtijd van de WetCoat is hier zeker 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Nee laten opdrogen met waterparels moet je niet doen, dan kun je hem idd beter voorzichtig drogen met een doek. Maar wrijf dan niet te hard.

Als ik ga poetsen en Cure aanbreng gebruik ik eerst een blower quick'n'dirty voor het ergste en daarna verder grondig drogen met een doek.
Als ik niet ga poetsen gebruik ik alleen WetCoat. 1-2 sprays per paneel, dat smeer ik meteen met een speciaal daarvoor gekochte microfiber wash-pad goed uit voor ik hem afspuit. Daarna alleen maar grondig met de blower droogblazen en dan niet meer aanraken.

Als je geen blower hebt zul je moeten doeken idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:37:
[...]
[...]
Ugh, die fout heb ik ook regelmatig gemaakt. Alle doekjes samen in de was en daarna werken je microvezeldoekjes niet meer, ondanks wassen met microvezel rejuvinator. Vooral de Monello Piccolo zijn er erg gevoelig voor. Ik heb hele stapels liggen die water-afstotend ipv opnemend zijn. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:31:
Nee laten opdrogen met waterparels moet je niet doen, dan kun je hem idd beter voorzichtig drogen met een doek. Maar wrijf dan niet te hard.
Ah kijk, dan begrijpen we elkaar toch wel gewoon :D
Nee drogen doe ik idd niet met al teveel druk. Bij de horizontale vlakken gooi ik de doek er over en trek deze er weer af. Voor de verticale vlakken vouw ik em in vieren en neem het met zeer lichte druk af, zonder te boenen. Door em vieren te vouwen houdt je wat losser contact met de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
S_Chief schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:28:
Door de jaren heen is de ster van mijn Mercedes wat vervaagd. Betreft een plastic plaat met een 3D-logo erin (Distronic ster). Voorbeeld van internet:
[Afbeelding]

Waarmee zou ik deze het beste kunnen polijsten? Heb Meguiars ScratchX gebruikt (had ik liggen), maar dat was geen succes (of ik heb niet genoeg gepoetst). Is iets als PlastX of een middel voor koplampen (https://www.carclean.com/...lastic-4lights-236ml.html) wellicht iets? Heb geen DAP liggen, dus het wordt poetsen met het handje. :p
Ik probeer het hier nog een keertje (in de hoop dat we niet weer offtopic gaan). Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Stiggy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Ugh, die fout heb ik ook regelmatig gemaakt. Alle doekjes samen in de was en daarna werken je microvezeldoekjes niet meer, ondanks wassen met microvezel rejuvinator. Vooral de Monello Piccolo zijn er erg gevoelig voor. Ik heb hele stapels liggen die water-afstotend ipv opnemend zijn. |:(
Je moet 4 wasjes hebben als je veilig wil werken:
1: droogdoeken voor de lak
2: droogdoeken voor de velgen
3: alle poetsdoeken voor de lak. Interieur en glas doeken kunnen hier meestal wel bij.
4: alle poetsdoeken voor de velgen
Deze nooit samen in 1 sopje doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 20-07-2025 15:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
En dan ben je wat aan het opruimen en kom je ineens een doos tegen met nóg meer carcleaning spullen, waarvan ik kennelijk ook vergeten was dat ik ze had. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJbk9usrIPCbuP23wE8D9UIs5y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HXkuILai7VXjaCMrTufPVdH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 106% gewijzigd door LA-384 op 20-07-2025 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Je moet 4 wasjes hebben als je veilig wil werken:
1: droogdoeken voor de lak
2: droogdoeken voor de velgen
3: alle poetsdoeken voor de lak. Interieur en glas doeken kunnen hier meestal wel bij.
4: alle poetsdoeken voor de velgen
Deze nooit samen in 1 sopje doen.
Je zou toch denken dat de wasmachine ze juist schoon maakt Inn plaats van op hetzelfde niveau kruisbestuift. Droogdoek apart kan ik me nog iets bij voorstellen, maar dan zou ik glasdoeken eerder bij droogdoeken doen dan poetsdoeken.
't Wordt allemaal wel een beetje dwangmatig zo he? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Glasdoeken kunnen niet perse bij droogdoeken ivm waterafstotende coating die je daar mee kan aanbrengen. Doeken waar je glas alleen mee schoonmaakt (zoals binnenkant) kunnen wel bij droogdoeken.

Tis niet dwangmatig, die 'kruisbestuiving' is echt heel vervelend en gevaarlijk. Droogdoeken wil je niet waterafstotend hebben, en alle andere doeken wil je niet bevuilen met remstof. Da's echt een ondergewaardeerd probleem.

@LA-384 haha dat zijn de betere verrassingen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 20-07-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
LA-384 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:04:
En dan ben je wat aan het opruimen en kom je ineens een doos tegen met nóg meer carcleaning spullen, waarvan ik kennelijk ook vergeten was dat ik ze had. 8)7
[Afbeelding]
Early christmas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:40:
@LA-384 haha dat zijn de betere verrassingen :D
Haha, ja het houdt ook niet op. Ik kwam net ook nog een doosje met nieuwe klei tegen en ik weet vrij zeker dat ik nog ergens een borsteltje met paardenhaar moet hebben liggen.

Misschien moet ik de eerste dagen van de vakantie maar eens het huis opruimen... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Knightwolf schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:40:
Glasdoeken kunnen niet perse bij droogdoeken ivm waterafstotende coating die je daar mee kan aanbrengen. Doeken waar je glas alleen mee schoonmaakt (zoals binnenkant) kunnen wel bij droogdoeken.
Dan snap ik je. Bij glasdoeken denk ik inderdaad aan schoonmaken, dus juist ontvetten. Ga ik een anti regen spul erop smeren dan noem ik het poetsdoen inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjtdtjdjykd
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:20
Ik heb eigenlijk twee vragen. Ik ga een nieuwe (tweedehands) mooie auto kopen, deze wil ik heel graag heel lang heel mooi houden. Ik mag geen carport van de gemeente en wil daarom de auto gewoon 1x per maand door een wasstraat rijden, maar dan een hele goede luxe, die dus niet krast oid.

1.Weet er iemand een kwalitatief goede wasstraat omgeving Zeist?
2. Mijn oude auto had veel groene aanslag op de rubbers en binnenkant achterklep, staat op het koude noorden buiten met weinig zon en veel vocht. Hoe kan ik voorkomen dat die aanslag vormt of is deze makkelijk professioneel te verwijderen? Weet iemand een bedrijf in omgeving Zeist die dit goed en voorzichtig kan doen of kan ik beter na 5 jaar nieuwe rubbers kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:46
@tdjtdtjdjykd, foute topic denk ik 😜

1. Er is geen wasstraat die niet krast.
2. Groene aanslag is kwestie van schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krassen blijf je toch houden. Ik loop ook weleens om de auto heen en denk dan: waar komt dit nou weer vandaan? En dan moet ik echt mijn best doen om er niet dwangmatig mee bezig te raken. Dus wat doe je dan? Juist, niet te vaak poetsen, want dan zie je elke keer weer iets nieuws.

Ik zou sowieso minimaal de twee-emmermethode gebruiken als je zelf je auto wast. De wasstraat is eigenlijk zonde; die maken meestal niet écht goed schoon. Zoek maar eens op YouTube naar "MrWash" in Duitsland. Daar doen ze ook je interieur, maar niet bepaald grondig. Je ziet overal nog vegen.

Dan kun je beter met een goede microvezeldoek aan de slag, of het stof gewoon laten zitten in plaats van half werk te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

tdjtdtjdjykd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:19:
Ik heb eigenlijk twee vragen. Ik ga een nieuwe (tweedehands) mooie auto kopen, deze wil ik heel graag heel lang heel mooi houden. Ik mag geen carport van de gemeente en wil daarom de auto gewoon 1x per maand door een wasstraat rijden, maar dan een hele goede luxe, die dus niet krast oid.

2. Mijn oude auto had veel groene aanslag op de rubbers en binnenkant achterklep, staat op het koude noorden buiten met weinig zon en veel vocht. Hoe kan ik voorkomen dat die aanslag vormt of is deze makkelijk professioneel te verwijderen? Weet iemand een bedrijf in omgeving Zeist die dit goed en voorzichtig kan doen of kan ik beter na 5 jaar nieuwe rubbers kopen?
Welke kaders heb je precies in je hoofd?

Gewoon goed schoon houden, lak mooi schoon en glimmend en geen gekke beschadigingen? Dan zal elke willekeurige moderne wasstraat met lappen in plaats van borstels voldoen. Zolang je voorganger niet rammetjevol zand zit krast zo'n wasstraat voor de gemiddelde consument niet.

Ga je hem echter laten polijsten en wil je hem jarenlang als een spiegel houden zonder ook maar de lichtste swirls dan wordt het gewoon handwerk want dan voldoet een wasstraat niet.

Dit topic gaat over detailing, dus de tweede categorie. Voor gewoon een goede wasstraat kan je Google en haar reviews wel gebruiken.

Mijn auto staat ook op het noorden en dat merk je inderdaad wel. Dus dat is net even vaker met een klein borsteltje langs raam rubbers of andere moeilijke plekjes om beginnende aanslag weg te halen. Bij dat soort dingen is het een kwestie van goed bijhouden, helemaal voorkomen lukt je niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 06:52:
[...]

Welke kaders heb je precies in je hoofd?

Gewoon goed schoon houden, lak mooi schoon en glimmend en geen gekke beschadigingen? Dan zal elke willekeurige moderne wasstraat met lappen in plaats van borstels voldoen. Zolang je voorganger niet rammetjevol zand zit krast zo'n wasstraat voor de gemiddelde consument niet.

Ga je hem echter laten polijsten en wil je hem jarenlang als een spiegel houden zonder ook maar de lichtste swirls dan wordt het gewoon handwerk want dan voldoet een wasstraat niet.

Dit topic gaat over detailing, dus de tweede categorie. Voor gewoon een goede wasstraat kan je Google en haar reviews wel gebruiken.

Mijn auto staat ook op het noorden en dat merk je inderdaad wel. Dus dat is net even vaker met een klein borsteltje langs raam rubbers of andere moeilijke plekjes om beginnende aanslag weg te halen. Bij dat soort dingen is het een kwestie van goed bijhouden, helemaal voorkomen lukt je niet.
Ik kocht in 2022 een 3 jaar oude Lexus IS zonder enige swirl en die heeft dus nog nooit de wasstraat gezien en zo zal het blijven >:) Het wassen is een klusje maar het resultaat is o zo fijn :+

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:08

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb lang geleden altijd veel pijn en moeite gestopt in het mooi houden van mijn auto's maar sinds ik zakelijk rij en de privé collectie de deur uit heb gedaan heb ik het wereldje niet meer zo gevolgd.

N=1 is afdoende voor mij maar wat zijn tegenwoordig de betere washandschoenen/droogdoeken?
Voor de ramen gebruikte ik vroeger een Dodo Juice Mint Merkin (zo'n groene Waffle Weave). Is die nog steeds zo goed als destijds of zijn er ontwikkelingen gekomen?

Ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar:

Shampoo / Foamgun / Wax / Interieurcleaner / APC / Ruitenreiniger en een Iron-X achtig spul voor de velgen.

Wasstraat is leuk maar sinds wij in ons nieuwe huis wonen met grote oprit vind ik het leuker om dat weer zelf te gaan doen. Ik kom echter heel veel spul tegen wat ik niet ken van vroeger en ik kom van die gladde joekels tegen op Instagram die ik al helemaal niet vertrouw. Ik deed vroeger veel met Labcosmetica maar zag ook wat Carpro spul voorbij komen waar ik wel nieuwsgierig naar ben.

Meguiars, Poorboys World en dat soort spul vond ik persoonlijk toch altijd een klap minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Typhone schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:24:
N=1 is afdoende voor mij maar wat zijn tegenwoordig de betere washandschoenen/droogdoeken?
Ik gebruik zelf al jarenlang de "Multi" microvezeldoek van de Action als droogdoek, en daarnaast een washandschoen die ik ooit bij de Duitse Aldi Süd heb gekocht. Natuurlijk is N=1, maar persoonlijk geloof ik niet dat er een enorm groot verschil zit tussen microvezeldoeken of washandschoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:06

Ik kreeg regelmatig reclame over zo’n spandoek/carport-idee dat je (blijkbaar) vergunningvrij mag plaatsen. Is dat niet iets?

Want als ik iets geleerd heb van wekelijks in de wasbox staan, is het wel dat het geen doen is zonder een fatsoenlijke garage om je auto in te stallen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 22:18
[...]

Dan zit ik op een website en vraag ik mij continu af, is dit niet gewoon AliExpress spul is wat ze hier duur verkopen.

Natuurlijk is het opzich prima spul, maar net zoals met alle dropshippers laat ik dat lekker links liggen.
Haal dan liever spul van een merk dat minder populaire reclame maakt, scheelt ook weer overhead en kwaliteit is net zo goed, misschien nog wel meer kwaliteit voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Google image search is your friend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:35:
Ik gebruik zelf al jarenlang de "Multi" microvezeldoek van de Action als droogdoek, en daarnaast een washandschoen die ik ooit bij de Duitse Aldi Süd heb gekocht. Natuurlijk is N=1, maar persoonlijk geloof ik niet dat er een enorm groot verschil zit tussen microvezeldoeken of washandschoenen.
Zo zal iedereen toch zijn keuzes vergoelijken? Ik had hiervoor de Gyeon Silk Dryer. Gebruikte die veel. Toen kwam daar ineens de Silk Dryer Evo. En ja, die was toch echt wel een stukje fijner. Het is maar net wat je ervoor over hebt. Ja, ik heb doeken voor drogen, glas, velgen, stuur, et cetera en dat is een mix van Monello voor de simpele doeken en Gyeon voor de rest. We hebben hier nog diverse MF multidoekjes... die komen zelfs niet hetzelfde uit de wasmachine. Nee, ik (met toestemming van de baas thuis) koop gewoon dedicated MF-doeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ga naar een wasbox waar je zelf met de hogedrukspuit kan werken. Groene aanslag op de auto (overal, niet alleen rubbers) krijg je daar vrij goed en veilig mee weg. Als het nardnekkig is wees niet te bang om de spuit heel dichtbij te houden (2-3cm) maar hou hem dan niet stil.
Wat goed werkt op rubbers en mat/dof ongespoten plastic zijn katoenen vaatdoekjes. Die hebben meer schuurkracht dan microvezel maar geven geen krassen zoals een schuursponsje dat wel doet. Daar kun je restanten mee wegpoetsen. Gebruik hierbij een allesreiniger zoals APC en spoel goed af.

Als het schoon is behandelen met een rubberdressing, en zeker in jouw genoemde situatie liefst een goede zoals Gyeon Trim die extreem water/vuil afstotend is en lang blijft zitten.

Wasstraat zou ik vermijden, krasvrije bestaan anno 2025 nog steeds niet en het resultaat is zelfs bij de beste nog vaak teleurstellend.

Wat ik al zei, ga naar een wasbox en spuit hem zelf af, neem een washmitt mee en was de auto zelf met de hand helemaal. Even afspuiten en klaar. De schuimborstel die ze bij de meeste hebben net zo goed niet gebruiken als de wasstraat, die krassen namelijk ook. En borstelharen maken nou eenmaal lang niet zo goed schoon dan een spons of microfiber spons/mitt.
Wil je het goed doen gebruik dan na het wassen een Monello Aquafobia of Gyeon WetCoat, dat spul is echt goed en zorgt dat je hele auto waterafstotend wordt. Werkt op alle oppervlakken. Pro-tip: gebruik een 2e (alleen hier voor gebruiken) microfiber washmitt/washpad om de Aquafobia/WetCoat mee uit te smeren voor je hem afspuit, geeft echt beter resultaat dan "opsprayen en afspuiten".
Typhone schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:24:

Meguiars, Poorboys World en dat soort spul vond ik persoonlijk toch altijd een klap minder.
Meguiars, Poorboys en Mothers horen anders wel bij de beste merken dus waar je dat 'klap minder' vandaan haalt weet ik niet.
Ik ben eigenlijk alleen maar op zoek naar:

Shampoo / Foamgun / Wax / Interieurcleaner / APC / Ruitenreiniger en een Iron-X achtig spul voor de velgen.
Shampoo: Maakt eigenlijk niet uit, denk dat alles dat puur alleen shampoo is zonder toevoegingen goed is.
Foamgun: kijk ff bij Carclean.com
Wax/Sealant: Mothers, Poorboys, Collinite, Gyeon
Interieurcleaner: Monello zal prima zijn.
Interieurverzorging: Poorboys, Gyeon, Nanolex
APC: Poorboys APC
Ruitenreiniger: Gyeon, Monello, Nanolex, maar iets dat bij de supermarkt/action te krijgen is werkt ook prima
Iron-X: Monello, Poorboys of Gyeon

Helaas lees ik net dat Carclean het merk Mothers uit het assortiment haalt. Wat ze nu nog hebben is op=op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:48:
Helaas lees ik net dat Carclean het merk Mothers uit het assortiment haalt. Wat ze nu nog hebben is op=op.
Jammer, hun Mothers Mag & Aluminum Polish is eigenlijk onovertroffen.
Ik ben nogal van Gyeon, maar hun Metal Polish is zelfs niet zo goed.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:01

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CreativeS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:59:
[...]

Iemand tips?
Ja, Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Thanks Sherlock! Dat is bekend uiteraard, maar als er een gelijkwaardig alternatief is (waar ik naar vraag), neem ik dat net zo lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CreativeS schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Thanks Sherlock! Dat is bekend uiteraard, maar als er een gelijkwaardig alternatief is (waar ik naar vraag), neem ik dat net zo lief.
Your welcome Dr. Watson :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Je kan ook gewoon nog even inslaan bij Carclean, dat spul vergaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

[...]

Iemand tips?
Dat is wel balen. Ik heb dat spul ook. Doe erg lang met een potje maar het is inderdaad wel heel erg fijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Nou, de vakantie komt er bijna aan, tijd om eens na te gaan denken hoe ik het grondig poetsen van m'n auto aan ga pakken.

Ik dacht er aan om eerst de velgen in te sprayen met non-ferro. Wellicht goed om ook de omliggende lakdelen mee te nemen, of maar gelijk de hele auto? Blijkbaar kan er ook rommel op bijvoorbeeld de motorkap komen van voorliggers.

Hierna afspoelen en foamen met een pre-wash (Valet Pro Citrus Pre Wash), even laten inwerken en opnieuw afspoelen.

Is het zinvol om nog een APC te nemen voor de velgen of eventueel de hele auto? Eventueel kan dit ook in de foamer voor praktische applicatie. Sowieso lijkt het me handig dit te hebben voor bijvoorbeeld rond het embleem, binnenkant deurstijlen en tankdop, zodat alles met lak eens goed schoongemaakt wordt. Geen idee of zoiets ook teerdeeltjes oplost? iig weer afspoelen hierna.

Hierna dacht ik aan kleien met PB Spray & Wipe.

Daarna toch maar polijsten, ik heb diverse pads voor een DAP, cutting factor 4 en 2, ik heb ook nog handpads (oranje en wit) voor de moeilijker bereikbare plaatsen (rond handgrepen en rond de randen van de carosserie). Ik heb nog polijstmiddel staan, te weten monello Mezzo (CF 3.5/5) en monello Finale (CF 2/5). De grove pads combineer ik met de Mezzo, de fijnere pads met Finale, hoewel ik niet zeker ben van deze combinatie. Ik heb ook nog de zwarte Finessing pad. Ik ben niet zeker of ik juist deze moet combineren met de monello Finale polijstpasta, of wat ik er anders mee kan doen?

Wat gebruik ik hierna om de resten polijstpasta te verwijderen? Doe ik dat ook tussen de verschillende grofheden door?

Na het polijsten ga ik weer diepte in de lak terugbrengen door de PB Blackhole glaze aan te brengen. Dit doe ik dan ofwel met de zwarte pads ofwel met een van de witte applicator pads.

Dan komt de slotvraag, wat gebruik ik als afsluiting?
Ik heb tot mijn beschikking:
- PB EX-P Sealant
- PB Natty's paste wax (evt ná de sealant voor extra glans, zinvol?)
- Sonax Brilliant Shine Detailer (hoewel dit meer een quickdetailer is en wellicht beter geschikt is voor een snelle wasbeurt)
- Q2M Wetcoat (minder glans dan wax, maar wel langere standtijd en wellicht betere waterafstotende eigenschappen, zinvol om eerst wetcoat te doen en daarna wax??). Overigens schijnt de wetcoat echt aan de lak te moeten hechten voor optimaal resultaat. hoe zit dat dan wanneer er een glaze aangebracht is?

Het gaat trouwens om deze auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOaD0eQgFgJeDgmDbaW8SXulEtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLwB7nqYbd7oVeOOuWmasmZp.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 26-07-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Heb je ook iets kunnen vinden van Nilfisk HD naar M22-14mm adapter? Ik krijg niets gevonden, wel een hoop van NIlfisk slang naar M22-14mm, maar die moet ik niet hebben.

EDIT: of is dat deze? https://www.amazon.nl/Vro...rageCustomerReviewsAnchor
Die is het dus niet.
Iemand een linkje naar een Nilfisk HD naar M22-14mm adapter?
Een standaard M22-14 past er net niet in, het middelste deel is net een paar mm te dik heb de draad niet getest. Ik heb al uren gezocht maar krijg geen goede hits, bestaat zoiets wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Die is het dus niet.
Een standaard M22-14 past er net niet in, het middelste deel is net een paar mm te dik heb de draad niet getest. Ik heb al uren gezocht maar krijg geen goede hits, bestaat zoiets wel?
Bedoel je dit: Pressure Washer Hose Aluminum Connector Power washer outlet adapter M22 for Karcher Nilfisk Stihl High Pressure Washer Hose
https://a.aliexpress.com/_mLoHbRZ

Die past op mij Nilfisk HD en op mijn korte trigger met verwisselbare nozzles.

[ Voor 4% gewijzigd door bakvis op 28-07-2025 15:12 ]

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@bakvis, nee die zijn gemaakt om een Nilfisk slang in te doen. Ik heb een Nilfisk HD (C135) en op die aansluiting wil ik een connector zetten zodat ik daar een standaard M22-14mm slang op kan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartFX
LA-384 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:02:
Nou, de vakantie komt er bijna aan, tijd om eens na te gaan denken hoe ik het grondig poetsen van m'n auto aan ga pakken.

Ik dacht er aan om eerst de velgen in te sprayen met non-ferro. Wellicht goed om ook de omliggende lakdelen mee te nemen, of maar gelijk de hele auto? Blijkbaar kan er ook rommel op bijvoorbeeld de motorkap komen van voorliggers.

Hierna afspoelen en foamen met een pre-wash (Valet Pro Citrus Pre Wash), even laten inwerken en opnieuw afspoelen.

Is het zinvol om nog een APC te nemen voor de velgen of eventueel de hele auto? Eventueel kan dit ook in de foamer voor praktische applicatie. Sowieso lijkt het me handig dit te hebben voor bijvoorbeeld rond het embleem, binnenkant deurstijlen en tankdop, zodat alles met lak eens goed schoongemaakt wordt. Geen idee of zoiets ook teerdeeltjes oplost? iig weer afspoelen hierna.

Daarna toch maar polijsten, ik heb diverse pads voor een DAP, cutting factor 4 en 2, ik heb ook nog handpads (oranje en wit) voor de moeilijker bereikbare plaatsen (rond handgrepen en rond de randen van de carosserie). Ik heb nog polijstmiddel staan, te weten monello Mezzo (CF 3.5/5) en monello Finale (CF 2/5). De grove pads combineer ik met de Mezzo, de fijnere pads met Finale, hoewel ik niet zeker ben van deze combinatie. Ik heb ook nog de zwarte Finessing pad. Ik ben niet zeker of ik juist deze moet combineren met de monello Finale polijstpasta, of wat ik er anders mee kan doen?

Wat gebruik ik hierna om de resten polijstpasta te verwijderen? Doe ik dat ook tussen de verschillende grofheden door?

Na het polijsten ga ik weer diepte in de lak terugbrengen door de PB Blackhole glaze aan te brengen. Dit doe ik dan ofwel met de zwarte pads ofwel met een van de witte applicator pads.

- PB EX-P Sealant
- Sonax Brilliant Shine Detailer (hoewel dit meer een quickdetailer is en wellicht beter geschikt is voor een snelle wasbeurt)
- Q2M Wetcoat (minder glans dan wax, maar wel langere standtijd en wellicht betere waterafstotende eigenschappen, zinvol om eerst wetcoat te doen en daarna wax??). Overigens schijnt de wetcoat echt aan de lak te moeten hechten voor optimaal resultaat. hoe zit dat dan wanneer er een glaze aangebracht is?

[Afbeelding]
Ik zou de auto eerst foamen met de pre-wash. Volledig inspuiten met non-ferro vind ik niet nodig, als je toch van plan bent om te kleien. Teer verwijderen zou ik ook pas gebruiken als je het met kleien niet weg krijgt.
Voor het polijsten is het een kwestie van trail & error. Beginnen met de lichtste pad & als je niet tevreden bent een stapje zwaarder. Gezien de Mazda zou het een redelijk zachte lak moeten zijn. Om de polijstresten te verwijderen eerst goed afnemen met een microvezeldoek. Ik zou hierna de auto weer volledig wassen voor de zekerheid. Na het polijsten heb je geen opvullers zoals Blackhole Glaze o.i.d. nodig. Je hebt namelijk alle swirls etc. al verwijderd.
Als wax zou ik aanbevelen om de sterkst mogelijke wax/coating te gebruiken, of je moet het leuk vinden om om de paar maanden te waxen. Wetcoat zie ik meer als een topper ipv basis. Overigens zou ik het bij één wax laten zoals een Fusso Coat of wellicht een Gyeon coating als je daar zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Iemand tips?
Meguiars all metal polysh nxt
Great lyon extreme metal polish
Good old belgom; dit blijft prima spul.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
LA-384 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:02:

- PB EX-P Sealant

[Afbeelding]
Je plan ziet er goed uit.

Auto helemaal infoamen en afspuiten, wassen zoals gewoonlijk, en weer afspuiten. Als je APC wil gebruiken is dit je beste moment. Wat mij betreft mix je APC met je shampoo, zou niet weten waarom dat kwaad kan. Enige waar je dan wel nog meer voor moet opletten is dat het tussendoor niet opdroogt.

Non-ferro aka Iron-X kun je idd op heel de auto doen, kleine moeite als je het toch grondig gaat aanpakken.

Kleien met PB Spray & Wipe. Dat gebruikte ik ook altijd met kleien, werkt prima. De Spray&Wipe heb ik ongeveer 1:10 verdund overigens, en geeft nog steeds genoeg glijmiddel en reinigingskracht. Dan is je verbruik S&W wat minder hoog.

In tegenstelling tot iemand anders zeg ik wel, eerst IronX en daarna pas kleien, minder kans dat die metaaldeeltjes in je lak krassen geven.

DAP en bijbehorende pads heb ik geen verstand van, heb alles van Monello die met kleuren werken.
Mezzo en Finale heb ik ook, werkt prima. Beginnen met Mezzo op een medium pad (Monello witte pad) lijkt me prima. Pas als dat niet voldoende resultaat geeft ga je grover (Monello oranje pad bv). Als dat nodig is ook weer in meerdere stappen terug naar fijn. Een zwarte finale pad met Finale is natuurlijk je afsluiter.

Polijstpasta verwijderen kun je met een verdund APC sopje doen. Met polijsten komt er altijd gespetter in randjes en kiertjes en zo dus vergeet daarna niet ook sponningen heel grondig te wassen.

Als je voor een wax of sealant kiest kun je dat meteen doen. Als je voor een coating kiest is ontvetten met bv Gyeon Prep of Isopropyl alcohol 70% of zo wel heel belangrijk. Ontvetten voor een wax of sealant mag natuurlijk wel maar is niet nodig omdat glaze/wax/sealant ook vettig zijn.

Ook na polijsten kan een glaze zoals Black Hole ook nog de puntjes op de i zetten, maar het is wel een bekend verschijnsel dat door gebruik van een glaze de standtijd van wax/sealant erg afneemt. Wax/sealnt hechten gewoon minder goed op glaze. Mijn advies is dus de glaze geheel weg te laten. Mijn flesje Black Hole heb ik misschien 2x gebruikt en zit nu jaren later nog steeds vol. Glaze is leuk voor een show & shine evenement maar niet om je auto mooi in de bescherming te zetten voor dagelijks gebruik.

Als je voor een coating kiest is WetCoat alleen niet echt geschikt. Het houdt je auto wel lange tijd waterafstotend maar echte bescherming is het toch niet. Als je geen echte dure keramische coating wil met alle applicatie regels en voorwaarden van dien, dan is Gyeon Cure een goede optie.

Een wax/sealant en WetCoat moet je in ieder geval niet combineren, beide voorkomen hechting van de ander.

Poorboys EX-P heb ik vele jaren met plezier gebruikt. Echt goed spul. Ben er alleen mee gestopt ivm lichamelijke klachten en moest iets hebben dat makkelijker en sneller werkt. Dat werd Gyeon Cure. Da's eigenlijk bedoeld als topping van een keramische coating maar kan ook als stand-alone spray sealant gebruikt worden. Spray op een mf-doek, op de lak wrijven, meteen uitwrijven en klaar. Cure werkt bovendien op alle materialen: lak, glas, ongespoten plastic, rubber, enz. Ik doe het dus ook voor het gemak overal op.
Cure is de laatste paar maanden wel verrekte duur geworden...

Voor de velgen heb ik overigens PB WheelSealant. Roze potje. Werkt net zoals EX-P (moet wel erg dun erop anders kan uitpoetsen zwaar worden). Goede remstofwerende bescherming die vrij lang stand houdt. Voor het gemak ben ik de velgen ook maar met Cure gaan doen maar denk dat WheelSealant beter beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:47:
In tegenstelling tot iemand anders zeg ik wel, eerst IronX en daarna pas kleien, minder kans dat die metaaldeeltjes in je lak krassen geven.
Hallelujah!
Knightwolf schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:47:
Voor de velgen heb ik overigens PB WheelSealant. Roze potje. Werkt net zoals EX-P (moet wel erg dun erop anders kan uitpoetsen zwaar worden). Goede remstofwerende bescherming die vrij lang stand houdt. Voor het gemak ben ik de velgen ook maar met Cure gaan doen maar denk dat WheelSealant beter beschermt.
Of gewoon je velgen in een goede coating. Gyeon Q² Rim Evo, Nanolex Si3D Rim Coating, Angelwax Enigma Legacy... allemaal goed.

[ Voor 50% gewijzigd door CreativeS op 29-07-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Zekers! Maar dat is het alleen waard op velgen in nieuwstaat. Mijne bv zien er niet meer uit, dus gewoon makkelijk ff alleen het zichtbare deel met goedkoper spul.

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 29-07-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:15:
Zekers! Maar dat is het alleen waard op velgen in nieuwstaat. Mijne bv zien er niet meer uit, dus gewoon makkelijk ff alleen het zichtbare deel met goedkoper spul.
Die van mij zijn ook verre van perfect... maar het feit dat ze bijna niet smerig worden, dat is al zo'n voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
@CreativeS waar had jij de remklauwen laten spuiten? En kunnen die ook het M Logo weer opbrengen?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:32:
@CreativeS waar had jij de remklauwen laten spuiten? En kunnen die ook het M Logo weer opbrengen?
Ja, dat kunnen ze.

https://www.robijnrevisie.com/fotos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Die is het dus niet.
Niemand met de goude tip?
Ik kan de HD al een hele tijd niet/slecht gebruiken omdat ik elke keer handmatig de stroom op/van de HD moet halen en de kraan moet open/dicht draaien als ik wil beginnen/stoppen met spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Card Nox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Ik kan de HD al een hele tijd niet/slecht gebruiken omdat ik elke keer handmatig de stroom op/van de HD moet halen en de kraan moet open/dicht draaien als ik wil beginnen/stoppen met spuiten.
Wat zoek je dan exact? De Nilfisk snelkoppeling naar M22 met intern diameter van 14 mm?

Misschien zit hier iets bij?
I just found this on AliExpress: €6,79 | Pressure Washer Adapter Set Couplers M22-14mm/15mm to 1/4 Quick Connect Swivel Accessories for High Pressure Water Gun Hose
https://a.aliexpress.com/_mtzc6yV

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Een connector die op de output van mijn Nilfisk C135 HD kan en waar ik dan een M22-14mm slang op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ok, het ziet er naar uit dat het vandaag en/of morgen moet gaan gebeuren ivm bewolking en de vooruitzichten op zonnig weer na maandag.

Dat betekent dat ik het moet doen zonder apc, want die had ik moeten bestellen.

Nu heb ik bij de laatste poetsbeurt een week of 2 geleden, die gyeon wetcoat aangebracht.

Is die citrus pre-wash foam genoeg om die succesvol te strippen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 17:16
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Ik gebruik zelf al jarenlang de "Multi" microvezeldoek van de Action als droogdoek
Is dat deze? https://www.action.com/nl...c-c-polijst-of-droogdoek/
Daar ben ik uitermate tevreden over. Neemt aanzienlijk meer water op dan de microvezel droogdoek met 4,8 recensie op Amazon waar ik bijna 10 keer zoveel voor betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
remmuz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Daar ben ik uitermate tevreden over. Neemt aanzienlijk meer water op dan de microvezel droogdoek met 4,8 recensie op Amazon waar ik bijna 10 keer zoveel voor betaalde.
Ik heb zo'n set in het groen/grijs van Amazon, werken wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmuz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Nee, het was een blauwe. Maar ik geloof direct dat deze ook prima werkt. Destijds hadden ze zowel "multidoek" als "glasdoek" in het assortiment. Met die laatste kom ik persoonlijk niet zo goed uit de voeten. Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik ermee aan moet, want voor zowel het schoonmaken als het droogwrijven van ruiten vind ik gewone microvezeldoeken simpelweg effectiever.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
We hadden besloten dat mijn vader zijn velgen zilver zou laten poedercoaten en na het coaten voorzien van Continental AllseasonContact 2. Kat in het bakkie! Wij gisteren naar de Velgendokter in Uden. Ziet hij daar ineens velgen gepoedercoat in... hoogglans zwart en hij is op slag verliefd. Change of plans dus. Geen punt, maar wel vermeld dat hij dan goed op de velgen moet letten anders worden ze bruin van remstof. Hij wilde naar de Gamma om te kijken voor een foamlans onder zijn Kärcher en dan wat 'van die blauwe dingen' om de velgen te wassen. Hij is te oud om de hele auto te doen, maar de velgjes kan hij mooi doen. Hij is er zo trots op. Maar goed, géén spul van Stipt (dat blauwe)! Ik heb een lijstje gemaakt met een handfoamer, Gyeon Rim coating, Gorilla mitt, shampoo en foam en dat krijgt hij dan wel van mij. Nadat we de velgen eind van de maand weer hebben opgehaald (hoeft niet in een week en dus geen haast!) gaan we ze samen licht met Gyeon Primer polijsten en dan in de coating zetten. Nooit gedacht dat hij dat zo interessant zou vinden.

Crises diverted :+

PS Had ik al gezegd dat ik werkelijk een gruwelijke bloedhekel heb aan zwarte velgen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 02-08-2025 13:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dus binnenkort heeft hij met de vuilfrees van zijn kärcher de zwarte coating weer keurig van zijn velgen gewassen? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:05:
Dus binnenkort heeft hij met de vuilfrees van zijn kärcher de zwarte coating weer keurig van zijn velgen gewassen? :+
Jij bent wel goed in staat om vrienden te maken hè?

* CreativeS duikt weer weg oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie van jullie was vanmorgen tussen de buien door de auto aan het wassen? Ik liep net richting de laadpaal en zag iemand met emmers water in de weer. Een Opel met een identiteitscrisis: altijd in showroomstaat, maar volgens mij amper kilometers.

Ik heb het vroeger ook wel gedaan. Zonder oprit wachtte ik gewoon een goeie regenbui af. Handig, want die spoelt het ergste er al af. Alleen jammer dat de volgende bui meestal alweer onderweg is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
Bij mij gaat het altijd regenen de dag nadat ik hem gewassen heb 😂

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
LA-384 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:15:
Ok, het ziet er naar uit dat het vandaag en/of morgen moet gaan gebeuren ivm bewolking en de vooruitzichten op zonnig weer na maandag.

Dat betekent dat ik het moet doen zonder apc, want die had ik moeten bestellen.

Nu heb ik bij de laatste poetsbeurt een week of 2 geleden, die gyeon wetcoat aangebracht.

Is die citrus pre-wash foam genoeg om die succesvol te strippen?
Je wilde polijsten toch? Dan is 'chemisch strippen' niet belangrijk, door het polijsten gaat alles er af. Sterker nog, heb begrepen dat bv een Gyeon Mohs er alleen met polijsten af te halen is.
CreativeS schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:53:
Wij gisteren naar de Velgendokter in Uden.
Laat ajb weten hoe dat gegaan is. Heb hier nog een set velgen van m'n TransAm liggen die gedaan moeten worden. Velgendokter is tot nu toe de goedkoopste die ik heb gecontacteerd in het hele land maar lees en hoor teveel negatieve ervaringen over hun.
Maar goed, géén spul van Stipt (dat blauwe)!
Da's zowiezo al een goed begin d:)b
PS Had ik al gezegd dat ik werkelijk een gruwelijke bloedhekel heb aan zwarte velgen? :)
Ben juist gisteren begonnen om de andere set velgen van m'n TransAm voor te bewerken om ze, juist ja, geheel matzwart te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
Voor velgen ben ik zeer tevreden over Rotary Velg Herstel in Haarlem. Maar die poedercoaten niet (omdat dat afbrokkelt als je weer keer stoeprandje pakt)

Ze vragen fixed fee voor 150 per wiel als er schade is. Zonder schade is het goedkoper.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Nou, ik ben er klaar voor, vanochtend de auto even gewassen, nu inspecteren en daarna kleien.

Het lijkt dat de lak in best goede staat is. Er zijn wat zeer lichte swirls zichtbaar, maar die vallen bijna niet op door het metallic-effect (de glinstering die het geeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3UW-_8bYDOmm38qVC-NJ71BYME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTqFesRPrQGHyMozgsHtYd3y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaETS19FlhKmi1pXsZRKID3DQOU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mj8DKHzZ37CXOmnzVZm7O39Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik denk dat ik na het kleien gewoon eens kijk wat de finishing polish alleen doet, evt met de middelste pad (lichte cutting).

De grootste uitdagingen zijn deze twee plekken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsYG66gQs_bKihodvRAnHSEIWTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtaahmA2XxRCVlGyiR2qR62t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT4XQGReJZCTHNzooCafY7-FZfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDxrJMrgKxLAPGdD9iaJToyT.jpg?f=fotoalbum_tile

Links kan ik niet thuisbrengen, het is een doffe plek die ook dit aanvoelt. Rechts lijkt alsof iemand dat met zo'n correctie-lak-flesje heeft aangetipt.

Oke, schijn bedriegt. De eerste 20cm van de achterklep laat de klei meteen verkleuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQeHlz2-ahhgahiIOWwt0R8Q_qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wim1oLfrdRVbfllLVW10CMRU.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 03-08-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Die rare, doffe plekjes lijken wel kleiner te worden, dit is na ongeveer 3a4 minuten met de grove polijstpasta en oranje cutting pad. Hoe lang mag je eigenlijk polijsten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqmx0yM20DmRoyejfqwc8J1u6uk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wwlTeJE9v7zNQ4Z37NXE7IKk.jpg?f=user_large

En toen was het uit met de pret. De DAP is al wat jaartjes oud en de lijm tussen de backingplate en klittenband is waarschijnlijk vergaan in de jaren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnhvkzN0J1X_CZzm-BKPWz80_F4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAuyVKd5TbzDmCnamGEjBUjZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDgdOia3mIx68GhOCXrGIEfLLqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISyqs6PGYUMeHrLUkBbdrJGS.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelukkig wilde ik toch al niet de hele auto doen, maar wel de doffe koplamp.

Nou, na het sneuvelen van de DAP, was ik er ook wel weer klaar mee. Dus enkel black hole op de motorkap en daarna alles in de wax gezet. Zometeen afnemen en dan later deze vakantie wellicht weer een poging. Kleien hoeft dan waarschijnlijk niet meer, dus zou na het wassen waarschijnlijk meteen kunnen gaan polijsten en daarna sealen. Ik wil ook nog die coating proberen op de ruiten, maar dan moet het 48u droog zijn.

[ Voor 100% gewijzigd door LA-384 op 03-08-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 03:12:
Laat ajb weten hoe dat gegaan is. Heb hier nog een set velgen van m'n TransAm liggen die gedaan moeten worden. Velgendokter is tot nu toe de goedkoopste die ik heb gecontacteerd in het hele land maar lees en hoor teveel negatieve ervaringen over hun.
Die vervelende reviews zijn al van jaren terug en wat ik heb gelezen zijn ze veelvuldig van die toetsenbordridders die maar blijven doordrammen. Meesten zelfs uit 2008~2012 en verder ben ik maar niet gaan zoeken. Daarnaast heb ik mijn vader geobserveerd hoe hij reageerde op alles. Die voelsprieten van hem reageerden niet. Als hij ook maar een wenkbrauw omhoog had gedaan, had ik hem weer naar de auto geleid. Is het werkelijk waar niets... hebben we altijd nog TH Poedercoaten -> Custom Velgen in Arnhem. Het kan misschien nog wel dichter in de buurt, maar ik heb hier in de omgeving weinig concrete voorbeelden gezien, anders dan: 'Ik ken wel een mannetje...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:05:
Hoe lang mag je eigenlijk polijsten?
Als je metaalkleur ziet... ben je te lang beziggeweest. Ik hoop ook dat we nu gewoon wat reflecties in de lak zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
LA-384 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:08:

Oke, schijn bedriegt. De eerste 20cm van de achterklep laat de klei meteen verkleuren.
[Afbeelding]
Als je niet weet wanneer de auto gekleid is, of dat het lang geleden is, gewoon helemaal doen van boven tot onder en van voor tot achter. Is altijd nodig en nuttig.
LA-384 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:05:
Hoe lang mag je eigenlijk polijsten?
Niet lang, vooral met een rotary oppassen (zelf geen ervaring met een dap). Veel op dezelfde plek moet je ook met een dap oppassen dat de ondergrond/lak niet te heet wordt. Dus korte momenten met tussenpozen als het om een specifiek plekje gaat. Regelmatig tussendoor even met mf-doek afwrijven zodat je kan zien wat je gedaan hebt en hoeveel je nog moet.
En toen was het uit met de pret. De DAP is al wat jaartjes oud en de lijm tussen de backingplate en klittenband is waarschijnlijk vergaan in de jaren...
Als het alleen de klittenband is hoef je de dap niet af te schrijven, alleen een nieuwe steunplaat erop moet voldoende zijn. Die kun je gewoon los kopen.
Ik wil ook nog die coating proberen op de ruiten, maar dan moet het 48u droog zijn.
Klopt, zelfs nacht-condens is funest. Dus het kan wel buiten op straat, maar je moet zeker weten dat je geen condens in de nacht krijgt. Volgende week wordt het overdags weer zomers warm dus wellicht een kans, hou goed in de gaten wat de eerste nachten gaan doen met condens op auto's.
CreativeS schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

Die vervelende reviews zijn al van jaren terug en wat ik heb gelezen zijn ze veelvuldig van die toetsenbordridders die maar blijven doordrammen. Meesten zelfs uit 2008~2012 en verder ben ik maar niet gaan zoeken. Daarnaast heb ik mijn vader geobserveerd hoe hij reageerde op alles. Die voelsprieten van hem reageerden niet. Als hij ook maar een wenkbrauw omhoog had gedaan, had ik hem weer naar de auto geleid. Is het werkelijk waar niets... hebben we altijd nog TH Poedercoaten -> Custom Velgen in Arnhem. Het kan misschien nog wel dichter in de buurt, maar ik heb hier in de omgeving weinig concrete voorbeelden gezien, anders dan: 'Ik ken wel een mannetje...'
Ik heb het niet van reviews op internet. Heb hier op GOT in het Show Je Auto Topic gevraagd, en eerder dit jaar zei mijn bandenspecialist die ik al 25 jaar ken hetzelfde, dat het nog steeds rotzooi is bij Velgendokter.

Een recenter emailtje van Supervelg in Drunen stuurde me door naar Velgendokter omdat ze mij niet kunnen helpen. Toen ik de ervaringen vertelde kreeg ik terug dat het wel verbeterd is maar kon niet bevestigen dat het nu gewoon goed is.

Bijna niemand kan me ook niet helpen, want m'n TransAm velgen moeten kleur op maat natlak gespoten worden.

Wellicht dat ik binnenkort toch maar es bij Velgendokter zelf ff langs ga om te kijken en persoonlijke gesprekken aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Knightwolf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:45:
Als het alleen de klittenband is hoef je de dap niet af te schrijven, alleen een nieuwe steunplaat erop moet voldoende zijn. Die kun je gewoon los kopen.
Haha, nee dat begrijp ik. Ik had eerder al eens gekeken (want klittenband begon al los te laten), en ze hadden nog 1 soort backing plate te koop die ook op mijn DAP past.
Klopt, zelfs nacht-condens is funest. Dus het kan wel buiten op straat, maar je moet zeker weten dat je geen condens in de nacht krijgt. Volgende week wordt het overdags weer zomers warm dus wellicht een kans, hou goed in de gaten wat de eerste nachten gaan doen met condens op auto's.
Eventueel kan ik er nog zo'n vorst-scherm over leggen. Als dat vorst voorkomt, zal het ook wel condens voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:45:
Ik heb het niet van reviews op internet. Heb hier op GOT in het Show Je Auto Topic gevraagd, en eerder dit jaar zei mijn bandenspecialist die ik al 25 jaar ken hetzelfde, dat het nog steeds rotzooi is bij Velgendokter.

Een recenter emailtje van Supervelg in Drunen stuurde me door naar Velgendokter omdat ze mij niet kunnen helpen. Toen ik de ervaringen vertelde kreeg ik terug dat het wel verbeterd is maar kon niet bevestigen dat het nu gewoon goed is.

Bijna niemand kan me ook niet helpen, want m'n TransAm velgen moeten kleur op maat natlak gespoten worden.

Wellicht dat ik binnenkort toch maar es bij Velgendokter zelf ff langs ga om te kijken en persoonlijke gesprekken aan te gaan.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Over het velgengebeuren, ik heb niet teruggelezen wat jullie beweegreden is, maar ik heb zelf ooit eens velgen laten poedercoaten bij Wheelcare Zeeland (NB). https://wheelcare.nl/

Dat was gewoon goed gedaan en goede reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:35
SL65 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:50:
Wat raden jullie aan om een kunstleer (kunststof stuur, Tesla) stuur mee schoon te maken? Ik lees en zie hierboven ook weer goeie ervaringen met de Gyeon ScrubPad dus die staat al op de verlanglijst. Alleen qua schoonmaak middel twijfel ik. Ik lees allemaal mooie verhalen over bijvoorbeeld LeatherCleaner Strong van Gyeon, maar het stuur is gewoon van kunststof en de fabrikant raadt gewoon water met zeep aan. Wat is jullie advies?
Ik quote deze oude post nog even aangezien deze voor mij nu ook relevant is. :)

Heb al de ScrubPads van Gyeon die ik gebriukte voor mijn vorige auto (BMW) en ook de LeatherCleaner. Maar die lijkt mij niet wenselijk voor het syntethische kunstleder in de Tesla?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:11:
Heb al de ScrubPads van Gyeon die ik gebriukte voor mijn vorige auto (BMW) en ook de LeatherCleaner. Maar die lijkt mij niet wenselijk voor het syntethische kunstleder in de Tesla?
Ja is geschikt, maar wees echt voorzichtig met die ScrubPads. Boenen kan al plekken veroorzaken, voorzichtigheid is geboden, ook al is de zachte zijde 'zo zacht'. 'Strelen' is misschien een beter woord. Zeker met het materiaal van tegenwoordig.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 04-08-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
CreativeS schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:57:
[...]

Ja is geschikt, maar wees echt voorzichtig met die ScrubPads. Boenen kan al plekken veroorzaken, voorzichtigheid is geboden, ook al is de zachte zijde 'zo zacht'. 'Strelen' is misschien een beter woord. Zeker met het materiaal van tegenwoordig.
Ik streelde er ook altijd al mee. Deed ze om het stuur "vouwen" en dan ging ik van één kant naar de andere. Nooit als een bezetene op- en neer. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:04:
Ik streelde er ook altijd al mee. Deed ze om het stuur "vouwen" en dan ging ik van één kant naar de andere. Nooit als een bezetene op- en neer. ;)
Beter een keer teveel gezegd dan iemand die uit zijn plaat gaat omdat niemand iets gezegd heeft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
CreativeS schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Beter een keer teveel gezegd dan iemand die uit zijn plaat gaat omdat niemand iets gezegd heeft :)
Zeker! Wordt ook gewaardeerd. Maar na de troep van Stipt in het verleden ben ik uiterst zorgvuldig voortaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:10:
Zeker! Wordt ook gewaardeerd. Maar na de troep van Stipt in het verleden ben ik uiterst zorgvuldig voortaan.
Pas maar op, anders krijg je de 'Stipt'-brigade over je heen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Card Nox schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Dat staat toch los van je aansluiting? Is je start stop schakelaar niet defect? Is bij nilfisk eenvoudig te vervangen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Nee de gun is defect en staat altijd 'open'. Dus zodra ik de kraan aanzet begint het water te lopen, zodra ik de HD aanzet geeft hij volle power. Als ik klaar ben moet ik dus snel de HD uitzetten en dan de kraan dichtdraaien.
Pagina: 1 ... 122 ... 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.