LA-384 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:02:
Nou, de vakantie komt er bijna aan, tijd om eens na te gaan denken hoe ik het grondig poetsen van m'n auto aan ga pakken.
Ik dacht er aan om eerst de velgen in te sprayen met non-ferro. Wellicht goed om ook de omliggende lakdelen mee te nemen, of maar gelijk de hele auto? Blijkbaar kan er ook rommel op bijvoorbeeld de motorkap komen van voorliggers.
Hierna afspoelen en foamen met een pre-wash (Valet Pro Citrus Pre Wash), even laten inwerken en opnieuw afspoelen.
Is het zinvol om nog een APC te nemen voor de velgen of eventueel de hele auto? Eventueel kan dit ook in de foamer voor praktische applicatie. Sowieso lijkt het me handig dit te hebben voor bijvoorbeeld rond het embleem, binnenkant deurstijlen en tankdop, zodat alles met lak eens goed schoongemaakt wordt. Geen idee of zoiets ook teerdeeltjes oplost? iig weer afspoelen hierna.
Hierna dacht ik aan kleien met PB Spray & Wipe.
Daarna toch maar polijsten, ik heb diverse pads voor een DAP, cutting factor 4 en 2, ik heb ook nog handpads (oranje en wit) voor de moeilijker bereikbare plaatsen (rond handgrepen en rond de randen van de carosserie). Ik heb nog polijstmiddel staan, te weten monello Mezzo (CF 3.5/5) en monello Finale (CF 2/5). De grove pads combineer ik met de Mezzo, de fijnere pads met Finale, hoewel ik niet zeker ben van deze combinatie. Ik heb ook nog de zwarte Finessing pad. Ik ben niet zeker of ik juist deze moet combineren met de monello Finale polijstpasta, of wat ik er anders mee kan doen?
Wat gebruik ik hierna om de resten polijstpasta te verwijderen? Doe ik dat ook tussen de verschillende grofheden door?
Na het polijsten ga ik weer diepte in de lak terugbrengen door de PB Blackhole glaze aan te brengen. Dit doe ik dan ofwel met de zwarte pads ofwel met een van de witte applicator pads.
Dan komt de slotvraag, wat gebruik ik als afsluiting?
Ik heb tot mijn beschikking:
- PB EX-P Sealant
- PB Natty's paste wax (evt ná de sealant voor extra glans, zinvol?)
- Sonax Brilliant Shine Detailer (hoewel dit meer een quickdetailer is en wellicht beter geschikt is voor een snelle wasbeurt)
- Q2M Wetcoat (minder glans dan wax, maar wel langere standtijd en wellicht betere waterafstotende eigenschappen, zinvol om eerst wetcoat te doen en daarna wax??). Overigens schijnt de wetcoat echt aan de lak te moeten hechten voor optimaal resultaat. hoe zit dat dan wanneer er een glaze aangebracht is?
Het gaat trouwens om deze auto:
[Afbeelding]
Je plan ziet er goed uit.
Auto helemaal infoamen en afspuiten, wassen zoals gewoonlijk, en weer afspuiten. Als je APC wil gebruiken is dit je beste moment. Wat mij betreft mix je APC met je shampoo, zou niet weten waarom dat kwaad kan. Enige waar je dan wel nog meer voor moet opletten is dat het tussendoor niet opdroogt.
Non-ferro aka Iron-X kun je idd op heel de auto doen, kleine moeite als je het toch grondig gaat aanpakken.
Kleien met PB Spray & Wipe. Dat gebruikte ik ook altijd met kleien, werkt prima. De Spray&Wipe heb ik ongeveer 1:10 verdund overigens, en geeft nog steeds genoeg glijmiddel en reinigingskracht. Dan is je verbruik S&W wat minder hoog.
In tegenstelling tot iemand anders zeg ik wel, eerst IronX en daarna pas kleien, minder kans dat die metaaldeeltjes in je lak krassen geven.
DAP en bijbehorende pads heb ik geen verstand van, heb alles van Monello die met kleuren werken.
Mezzo en Finale heb ik ook, werkt prima. Beginnen met Mezzo op een medium pad (Monello witte pad) lijkt me prima. Pas als dat niet voldoende resultaat geeft ga je grover (Monello oranje pad bv). Als dat nodig is ook weer in meerdere stappen terug naar fijn. Een zwarte finale pad met Finale is natuurlijk je afsluiter.
Polijstpasta verwijderen kun je met een verdund APC sopje doen. Met polijsten komt er altijd gespetter in randjes en kiertjes en zo dus vergeet daarna niet ook sponningen heel grondig te wassen.
Als je voor een wax of sealant kiest kun je dat meteen doen. Als je voor een coating kiest is ontvetten met bv Gyeon Prep of Isopropyl alcohol 70% of zo wel heel belangrijk. Ontvetten voor een wax of sealant mag natuurlijk wel maar is niet nodig omdat glaze/wax/sealant ook vettig zijn.
Ook na polijsten kan een glaze zoals Black Hole ook nog de puntjes op de i zetten, maar het is wel een bekend verschijnsel dat door gebruik van een glaze de standtijd van wax/sealant erg afneemt. Wax/sealnt hechten gewoon minder goed op glaze. Mijn advies is dus de glaze geheel weg te laten. Mijn flesje Black Hole heb ik misschien 2x gebruikt en zit nu jaren later nog steeds vol. Glaze is leuk voor een show & shine evenement maar niet om je auto mooi in de bescherming te zetten voor dagelijks gebruik.
Als je voor een coating kiest is WetCoat alleen niet echt geschikt. Het houdt je auto wel lange tijd waterafstotend maar echte bescherming is het toch niet. Als je geen echte dure keramische coating wil met alle applicatie regels en voorwaarden van dien, dan is Gyeon Cure een goede optie.
Een wax/sealant en WetCoat moet je in ieder geval niet combineren, beide voorkomen hechting van de ander.
Poorboys EX-P heb ik vele jaren met plezier gebruikt. Echt goed spul. Ben er alleen mee gestopt ivm lichamelijke klachten en moest iets hebben dat makkelijker en sneller werkt. Dat werd Gyeon Cure. Da's eigenlijk bedoeld als topping van een keramische coating maar kan ook als stand-alone spray sealant gebruikt worden. Spray op een mf-doek, op de lak wrijven, meteen uitwrijven en klaar. Cure werkt bovendien op alle materialen: lak, glas, ongespoten plastic, rubber, enz. Ik doe het dus ook voor het gemak overal op.
Cure is de laatste paar maanden wel verrekte duur geworden...
Voor de velgen heb ik overigens PB WheelSealant. Roze potje. Werkt net zoals EX-P (moet wel erg dun erop anders kan uitpoetsen zwaar worden). Goede remstofwerende bescherming die vrij lang stand houdt. Voor het gemak ben ik de velgen ook maar met Cure gaan doen maar denk dat WheelSealant beter beschermt.