Vuvuzela schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:17:
Noob hier. Zie door de bomen het bos niet meer. Gisteren een nieuwe (voor mij) auto in ontvangst genomen. Zwart metallic.. lekker besmettelijk. Deze wil ik met de hand gaan wassen, en soms een wax/seal/coating oid laagje aanbrengen.
Wat koop ik om te beginnen? Ik denk nu aan:
2 emmers, grit guard.
Washmitt,
drooddoek,
shampoo, Welke?
quick detailer oid ?
Ja da's altijd een leuke, hoor vaak dat mensen een zwarte auto kopen omdat ze dan denken datie er niet zo snel vies uit gaat zien. Zwart wordt juist het snelste vies, nog erger dan wit
2 emmers: correct. Gritguard heb ik zelf niet maar kun je doen.
Washmitt: neem er 3 verschillende. 1 voor de bovenste helft vd auto, 1 voor de onderste helft (ook onder dorpels en wielkastranden) en 1 voor de velgen. Zorg dat je ze nooit door elkaar haalt.
Als je dit teveel vindt dan in ieder geval 2, want de velgen-mitt mag nooit op de lak komen. Remstof is zo scherp als glas en dat krijg je nooit helemaal uitgespoeld.
Droogdoek: neem er ook 3. 1 grote bv 40-50 x 80-90 voor de lak. 2 kleine van 40x40, 1 voor de sponningen en 1 voor de velgen/banden. Haal die ook niet door elkaar. Achteraf wassen ook de doeken voor de velgen apart houden.
Shampoo: maakt niet veel uit. Liefst wel 1 waar geen carnauba, wax, sealant of coating delen in zitten. Dus alleen pure shampoo.
Wax of sealant, maar net wat je wil. Zoals bekend gaat een sealant langer mee, maar een wax geeft mooiere warmere glans. Aanbrengen/afnemen is gelijkwaardig.
Een keramische/glascoating is ook een optie maar vergt veel voorwerk (kleien, polijsten, grondig ontvetten, na aanbrengen 24 uur droog staan), en zowiezo duurder in aanschaf, maar gaat ook lang mee (wel onderhouden).
Wat ik momenteel gebruik is Gyeon Cure, da's eigenlijk bedoeld als topping voor een keramische coating, maar kan ook stand-alone gebruikt worden als spray-sealant met keramische (siliciumoxide Si02) elementen. Werkt erg makkelijk en toch 2-3 maanden standtijd. Dat laatste doe ik dus. Wat aan Cure ook super is dat het ook werkt op glas, ongespoten plastic en rubber.
Wat ik ook zou nemen is een milde klei, die kun je met (verdunde) quick detailer gebruiken om vervuiling weg te krijgen dat met je washmitt er niet af gaat. Dit is vervuiling die je vaak niet ziet maar er wel op zit. Wax/sealant/coating hechten dan beter en blijft het langer goed.
Wil je het goed doen zou ik ook een ontvetter nemen zoals Gyeon Prep, zelfs voor gewone wax of sealant. Wederom dan hecht het beter. Kleine extra moeite. Wel alleen voor de eerste keer gebruiken, moet daarna niet meer nodig zijn.
Vergeet spullen voor je ramen niet, zowel glasreiniger als doeken speciaal voor glas. Ik gebruik een wafeldoek om glas te reinigen (groene doek buitenkant, witte doek binnenkant) en een (blauwe) supergladde doek om daarna af te nemen.
Edit: vergeet ook applicator pads niet als je wax of sealant in pot/blik/fles kiest, die heb je zowel in foam als microfiber. Ik vind foam wel fijn, microfiber pads zijn na 1x gebruik moeilijk schoon te maken voor hergebruik, foam wordt makkelijker schoon.
Voor sprayversies heb je alleen microfiber doeken nodig.
[
Voor 17% gewijzigd door
Knightwolf op 30-05-2025 23:17
]