Dubbel foamen is onzin. Ik foam 2 keer (start wasbeurt) met Gyeon Foam en de derde keer (start wasbeurt) met Gyeon Bathe+. Wel elke keer GyeonBathe+ als shampoo. Een liter Gyeon Bathe+ kost €40,-. Vind ik persoonlijk iets te gortig om vaker mee te foamen. Afspuiten met Wetcoat en als drooghulp Quick Detailer. Water blijft parelen. Vanavond ook weer… ritje in de regen, druppels blijven van de lak afglijden.
Ik snap geloof ik niet precies wat je zegt. Wat is precies ‘dubbelop’ aangezien je daarna beschrijft dat je meerdere keren foamt met Gyeon Foam en Bathe+?
Ik ben toch malle pietje niet!
Kan gebeuren maar zo moeilijk is het toch niet?
Je foamt niet eerst met Monello om
vervolgens te foamen met Bathe+. Dubbelop. Eén keer foamen (met welk merk ook) is voldoende.
Extra info:
Bathe+ is wel een goede foam. Elke derde wasbeurt foam ik met Bathe+. De andere twee keer gewoon Gyeon Foam.
Je foamt niet eerst met Monello om
vervolgens te foamen met Bathe+. Dubbelop. Eén keer foamen (met welk merk ook) is voldoende.
Extra info:
Bathe+ is wel een goede foam. Elke derde wasbeurt foam ik met Bathe+. De andere twee keer gewoon Gyeon Foam.
[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 24-09-2024 22:13 ]
Zijn hier tweakers dit ervaring hebben met een Dirt Lock (van The Detail Guardz) i.c.m. een magic bucket, lees wat wisselvallige reviews van dat die soms niet lekker klemt of gaat drijven.
@TNThomas Ik lees dat jij deze combinatie heb, wat is jouw ervaringen?
Deze combinatie gebruik ik al vele wasbeurten en bevalt zeer goed! Ik heb ook een Scrubwall 180, dus mogelijk zorgt dat gewicht ervoor dat alles beter op zijn plek blijft. Ik gebruik zelfs niet de meegeleverde rubberen pootjes. Deze kun je om de plastic pootjes schuiven, maar dan klemt die zo goed dat het lastig eruit te halen is.Xqlus1ve schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:30:
Zijn hier tweakers dit ervaring hebben met een Dirt Lock (van The Detail Guardz) i.c.m. een magic bucket, lees wat wisselvallige reviews van dat die soms niet lekker klemt of gaat drijven.
Je zou ook de lans en de gun apart kunnen kopen zonder de foam. Niet dat het niet goed is maar er zijn betere. https://www.carclean.com/...-lance-nilfisk-nieuw.htmlThe Legend schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:24:
Ik wil mijn auto, die nu met Gyeon Syncro EVO is behandeld, voortaan gaan foamen. Ik heb een Nilfisk E 150.1-10 DPH X-Tra van 5 jaar oud. Daar moet deze set volgens mij wel op passen: https://www.carclean.com/...foamkit-voor-nilfisk.html
Van de detailer heb ik een fles Gyeon Bathe+ meegekregen die ook te gebruiken zou zijn als foam. In de bovengenoemde set zit 5 liter monello foam. Mijn idee was om de auto dan eerst in die Monello foam te zetten, af te spuiten en daarna met Bathe+ te foamen en te wassen zodat de coating goed blijft. Goed plan?
https://www.carclean.com/...ta-short-trigger-gun.html
https://www.carclean.com/...ess-snow-foam-5000ml.html
Kom je per saldo niet heel anders. Maar de touch-less (zeker de nieuwe formula die nog meer is geconcentreerd) gaat eeuwigheid mee en werkt echt goed! Dan is 1x foamen dik voldoende, dan kan je gelijk beginnen met contact wash.
Life is too short to drive boring cars
Ik heb inmiddels alleen de lans besteld met los een fles Gyeon Foam. De korte ‘gun’ heb ik niet perse nodig denk ik. Kan ik rustig testen wat goed werkt voor mij.
Voor een kleinere gun heb ik deze gekocht, gaat al 2 jaar mee zonder issue
High Pressure Gun Car Washer Nozzles For Karcher Serie K K2-K7 Nilfisk 4000PSI
https://a.aliexpress.com/_EJxNU2N
High Pressure Gun Car Washer Nozzles For Karcher Serie K K2-K7 Nilfisk 4000PSI
https://a.aliexpress.com/_EJxNU2N
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
NVM
[ Voor 99% gewijzigd door Roenie op 26-09-2024 15:26 ]
Ja, voor uitgebreide klussen gebruik ik Primer graag als laatste stap. Als je klaar bent met de Menzerna de auto goed afnemen met prep. Zodat er echt geen oliën en andere resten achterblijven. En dan met Primer. Mooiste is om deze de nacht door te laten "curen". Dan is die voorbereidende laag goed gehecht. Als je dan Mohs of andere Gyeon coating aanbrengt gaat dat heel erg soepel. Aanbrengen, verdelen, en uitpoetsen/levellen gaat dan zo gemakkelijk dat je eerst denkt dat het niet goed gaat.g-j-t schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:18:
@Smotske Ik zag dat jij ervaring hebt met Gyeon Primer. Ik wil volgend jaar de nieuwe auto voorzien van Gyeon Mohs Evo. Deze bevalt me nu ook super dus waarom wat anders. De huidige applicatie heb ik gedaan door na decon en licht kleien te polijsten met Menzerna 3800. Hierna wassen met afwasmiddel (zoals aanbevolen, ook na telefonisch consult van Carclean) en daarna helemaal nagelopen met Prep.
Ik zou echter liever sneller de coating aanbrengen en het extra wassen overslaan. Ik denk daarom aan eerst Gyeon Primer, hierna na minimaal 15 min afnemen met prep en coaten.
Ik heb geen idee wat de coating chemisch doet met de primer maar vanuit boerenverstand zou ik de coating liefst op een zo schraal mogelijke lak aanbrengen voor (gevoelsmatig) de beste hechting. Nu je de lak eerst ‘vult’ met de SiO2 primer en glad maakt, lijkt me de coating minder ‘grip’ krijgen op de lak waardoor de standtijd afneemt (nogmaals allemaal gevoelsmatig) Veel gegoogled hierop maar kan geen langdurende ervaringen vinden. Als Gyeon dit adviseert ga ik er echter vanuit dat dit gewoon moet werken.
Hoe zijn de ervaringen met Primer? Goed te verwerken en voegt het iets toe?
Ik wil eigenlijk ook geen gokje wagen met een coating van €109,- voor de benodigde 50ml.
Primer hoeft niet perse, maar als ik de tijd heb doe ik het wel graag. Op de Kia eNiro van m'n ouwe heer heb ik Compound-Polish-Primer gebruikt om vervolgens Synchro aan te brengen. Echt de tijd genomen. Nu 2,5jaar en 80d km later is er bij normale (2wekelijkse) handwasjes nog amper slijtage te merken.
@DetailingBySmotske
Z'n kort pistool vind ik erg fijn werken. Ik heb nu alles omgebouwd naar die 1/4" Quick connect. Dus geen Nilfisk aansluitingen meer. Bathe+ is een prima shampoo met bescherming. Kan je gebruiken als wasshampoo maar ook om na het wassen de auto mee in te foamen om als bescherming aan te brengen.The Legend schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:24:
Ik wil mijn auto, die nu met Gyeon Syncro EVO is behandeld, voortaan gaan foamen. Ik heb een Nilfisk E 150.1-10 DPH X-Tra van 5 jaar oud. Daar moet deze set volgens mij wel op passen: https://www.carclean.com/...foamkit-voor-nilfisk.html
Van de detailer heb ik een fles Gyeon Bathe+ meegekregen die ook te gebruiken zou zijn als foam. In de bovengenoemde set zit 5 liter monello foam. Mijn idee was om de auto dan eerst in die Monello foam te zetten, af te spuiten en daarna met Bathe+ te foamen en te wassen zodat de coating goed blijft. Goed plan?
Monello is een heel fijn merk, maar de foam is toch wat aan de zwakke kant. Bilt Hamber Touchless, nieuwe formule, is echt een koning. Met een 1l fles ga ook heel lang mee doen.
Zelf foam ik liever een keer vaker dan niet. Pre-wash met Bilt Hamber TL. Foamen (met bathe) voor extra lube voor bij de handwas, en dan nog een (bathe) beurtje om tegen eventueel opgedroogde shampoo en water sporen. Zijn beide keren geen uitgebreide dikke lagen.
@DetailingBySmotske
fynrd1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:17:
[...]
Als je na 15min gaat afnemen met bijvoorbeeld prep, doe je volgens mij een grootdeel van de producteigenschappen teniet. Wellicht helpt dit alles ook met het makkelijker voorkomen van highspots.
Als je de tijd en ruimte hebt zou ik voor de 24uur droogtijd gaan, dan ben je aan arbeid en producten een stuk minder tijd en geld kwijt en maak je optimaal gebruik van de producteigenschappen.
Goed ontvetten na het polijsten is bij een grote auto toch weer een uurtje werk.
Gyeon adviseert zelf om Primer (als je de coating direct aan wil brengen) na minimaal 15 min curen, deze met Prep af te nemen. Je zal daarmee absoluut iets verwijderen, maar het lijkt me sterk dat je het hele product weg neemt. Ze adviseren de prep op de doek te spuiten en niet direct op de net 'geprimerde' lak.Smotske schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:11:
[...]
Ja, voor uitgebreide klussen gebruik ik Primer graag als laatste stap. Als je klaar bent met de Menzerna de auto goed afnemen met prep. Zodat er echt geen oliën en andere resten achterblijven. En dan met Primer. Mooiste is om deze de nacht door te laten "curen". Dan is die voorbereidende laag goed gehecht. Als je dan Mohs of andere Gyeon coating aanbrengt gaat dat heel erg soepel. Aanbrengen, verdelen, en uitpoetsen/levellen gaat dan zo gemakkelijk dat je eerst denkt dat het niet goed gaat.![]()
Primer hoeft niet perse, maar als ik de tijd heb doe ik het wel graag. Op de Kia eNiro van m'n ouwe heer heb ik Compound-Polish-Primer gebruikt om vervolgens Synchro aan te brengen. Echt de tijd genomen. Nu 2,5jaar en 80d km later is er bij normale (2wekelijkse) handwasjes nog amper slijtage te merken.
Als je de lak na primer en prep niet meer hoeft te wassen met een ontvetter als afwasmiddel is er voor mij al voldoende voordeel. Het wassen voor het coaten moet normaal om evt polijstresidu en stof weg te nemen van wat vettige polijstmiddelen. Prep alleen is dan eigenlijk niet genoeg. Ik heb begrepen dat Primer ook geen stof achterlaat.
De vorige keer heb ik gedaan (na wassen, decon en milde klei): Menzerna 3800, wassen met afwasmiddel, prep en daarna de Mohs evo.
Als ik de Menzerna vervang door primer scheelt dit de was-stap die (ondanks blazer) het risico op vocht uit kieren etc weer toe doet nemen. Ook kost het wassen weer extra tijd en hoe klein ook, risico op swirls.
24 uur binnen laten drogen na de primer is voor mij eigenlijk geen optie.
De vorige keer heb ik alles onder de carport gedaan in één dag. De Mohs Evo doet nog steeds zijn werk perfect! Voor de nieuwe auto kijk ik alleen of ik het proces nog kan optimaliseren.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Je moet je auto wel binnen of beschermt kunnen stallen als je Primer een nacht/24u laat curen. Na de Primer stap dan ook niet afnemen. Pas doen na het curen.
De Primer stap is hoe dan ook een hele kleine toevoeging. Maar voor wie perfectie wil...
De Primer stap is hoe dan ook een hele kleine toevoeging. Maar voor wie perfectie wil...
[ Voor 22% gewijzigd door Smotske op 27-09-2024 12:37 ]
@DetailingBySmotske
Even props voor de service van CarClean. Ik had dus een Lancia foamlans besteld, en ging ervan uit dat je met een 5 jaar oude Nilfisk de ‘oude’ koppeling erbij moest hebben. Dat bleek niet het geval, maar met m’n stomme kop kwam ik daar pas achter nadat ik de lans had gemonteerd (als je een beetje wringt lijkt hij wel vast te zitten in het handvat), maar bij de eerste druk die er op kwam vloog de lans er natuurlijk af
. Resultaat: plastic mond van de lans beschadigd. Dus ik meldde me bij CC en heb gewoon gezegd dat ik door m’n eigen fout het verkeerde spul besteld heb en daardoor de mond beschadigd was. Of ik een vervangende spuitmond kon bestellen. Kreeg direct reactie dat ik het setje kon opsturen en dat ze kosteloos een nieuwe opsturen met de juiste adapter

Vraagje, heeft iemand ervaring met baseus car polisher (draadloze apparaat).
Ik poets nu handmatig de auto steeds (twee lagen, paint cleaner poorboys en glaze &sealent), best vermoeiend. Nu zag ik zo’n draadloze.. ik weet dat zo’n dap 500 hiervoor ook geschikt is wat duurder maar bedraad.
Ik poets nu handmatig de auto steeds (twee lagen, paint cleaner poorboys en glaze &sealent), best vermoeiend. Nu zag ik zo’n draadloze.. ik weet dat zo’n dap 500 hiervoor ook geschikt is wat duurder maar bedraad.
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Klein verlies voor nu, klant voor altijdThe Legend schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
Kreeg direct reactie dat ik het setje kon opsturen en dat ze kosteloos een nieuwe opsturen met de juiste adapter
Maar ze zijn inderdaad de beroerdste niet. Of ze hebben natuurlijk zoveel marge op die Lancia-kits dat het allemaal wel uitkan
X-post vanuit SJAT 
Zo, weer schoon
:strip_exif()/f/image/BfLPb1xGFm0T7lvIpJ1Xk7j1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jluKOrJgMUTFWtV5YtInSpLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R3DN5QuhlPfNftmGBF31IbjI.jpg?f=fotoalbum_large)
Wielen gereinigd met Monello Non-Ferro, daarna de banden gereinigd met Gyeon Q²M TireCleaner en vervolgens de banden in de Gyeon Q² Tire dressing gezet.
Auto ingeschuimd met Bilt-Hamber Auto-Foam en daarna gewassen met Dodo Juice Born to be Mild. Diverse randjes en hoekjes (raamlijsten, binnenkant deuren en kofferklep, motorruimte, etc.) ingespoten met APC 1:4 en schoongekwasteld. Na het afspuiten en drogen een laagje Dode Juice Purple Haze gezet en een paar uur later nog een laagje Collinite 845. Daarmee moet de auto de komende winter wel doorkomen
Morgen de ramen nog even nalopen met Meg's glasreiniger en Q²M Prep en dan in de Q² VIEW zetten en het interieur schoonmaken...
Zo, weer schoon
:strip_exif()/f/image/BfLPb1xGFm0T7lvIpJ1Xk7j1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jluKOrJgMUTFWtV5YtInSpLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R3DN5QuhlPfNftmGBF31IbjI.jpg?f=fotoalbum_large)
Wielen gereinigd met Monello Non-Ferro, daarna de banden gereinigd met Gyeon Q²M TireCleaner en vervolgens de banden in de Gyeon Q² Tire dressing gezet.
Auto ingeschuimd met Bilt-Hamber Auto-Foam en daarna gewassen met Dodo Juice Born to be Mild. Diverse randjes en hoekjes (raamlijsten, binnenkant deuren en kofferklep, motorruimte, etc.) ingespoten met APC 1:4 en schoongekwasteld. Na het afspuiten en drogen een laagje Dode Juice Purple Haze gezet en een paar uur later nog een laagje Collinite 845. Daarmee moet de auto de komende winter wel doorkomen
Morgen de ramen nog even nalopen met Meg's glasreiniger en Q²M Prep en dan in de Q² VIEW zetten en het interieur schoonmaken...
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Sonax brilliant shine detailerWok schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:34:
Dodo Juice Purple Haze x Collinite 845 🥰
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/m6Qbm1iagrVoVuS2PiiGE4Pp.jpg?f=fotoalbum_large)
Met purple haze ziet alles er mooier uitWok schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:34:
Dodo Juice Purple Haze x Collinite 845 🥰...
nvt
[ Voor 102% gewijzigd door CreativeS op 31-10-2024 21:45 ]
Ik gebruik een Kränzle K1152TST hogedrukreiniger i.cm. de Kränzle foamlans In de 1 liter beker gaat 25 ml Sonax actifoam, wat ik aanvul met water.
Ik zet vervolgens de auto van onder naar boven in het schuim. Terwijl het schuim kan werken, vul ik vervolgens 2 emmers, een emmer met schoon water en de andere met water en Turtle Wax Ceramic Wash & Wax,.
Ik gebruik de schuim als voorwas en spuit daarna de auto af en ga de auto vervolgens met de hand wassen. Echter tijdens het wassen met de hand, heb ik niet het idee dat de foam ook maar enig zins de auto schoon maakt. Ik heb ergens gelezen dat een voorwas je auto voor 80 - 90 % schoon krijgt.
Bijv. gisteren heb ik 2x de emmer met schoon water moeten verversen, omdat het water zwart was geworden.
Of zal de Sonax niet geschikt zijn als voorwas?
Ik zet vervolgens de auto van onder naar boven in het schuim. Terwijl het schuim kan werken, vul ik vervolgens 2 emmers, een emmer met schoon water en de andere met water en Turtle Wax Ceramic Wash & Wax,.
Ik gebruik de schuim als voorwas en spuit daarna de auto af en ga de auto vervolgens met de hand wassen. Echter tijdens het wassen met de hand, heb ik niet het idee dat de foam ook maar enig zins de auto schoon maakt. Ik heb ergens gelezen dat een voorwas je auto voor 80 - 90 % schoon krijgt.
Bijv. gisteren heb ik 2x de emmer met schoon water moeten verversen, omdat het water zwart was geworden.
Of zal de Sonax niet geschikt zijn als voorwas?
@Rolla, klopt je mengverhouding wel? Ik vind het erg weinig.
Heb je wel dikke foam?
Met schoonspuiten is niet het doel de foam eraf te spuiten, het doel is om de hele auto met een straal af te spuiten, het foam werkt het vuil enigzins los van te voren.
Is de auto al beschermd door een coating oid? Hoe beter de bescherming hoe meer vuil je eraf gespoten krijgt.
Mbt je schoon water emmer, wring je de handschoen in het water uit of buiten de emmer en dan nogmaals in het water?
Heb je wel dikke foam?
Met schoonspuiten is niet het doel de foam eraf te spuiten, het doel is om de hele auto met een straal af te spuiten, het foam werkt het vuil enigzins los van te voren.
Is de auto al beschermd door een coating oid? Hoe beter de bescherming hoe meer vuil je eraf gespoten krijgt.
Mbt je schoon water emmer, wring je de handschoen in het water uit of buiten de emmer en dan nogmaals in het water?
Sonax vertelt:
"
Toepassing
Bij gebruik met Foam Sprayer: product 1:10 tot 1:20 voorverdunnen.
Bij gebruik met schuimlans/ schuimboog; product 1:100 tot 1:200 voorverdunnen
"
Lijkt mij ook erg weinig. Staat er op de fles geen PIR-verhouding op? Panel impact ratio? Gangbare maatvoering voor foams.
Berekening van je PIR:
https://www.carclean.com/...ud%20van%20je%20mengfles.
https://forum.carclean.co...eads/pir-berekenen.25175/
https://www.obsessedgarag...z-SYVwY2hlBzT_aSCZigabrFE
Mocht het je dan niet naar tevredenheid zijn zou ik je Bilt Hamber Touchless adviseren. Een koning van een foam.
"
Toepassing
Bij gebruik met Foam Sprayer: product 1:10 tot 1:20 voorverdunnen.
Bij gebruik met schuimlans/ schuimboog; product 1:100 tot 1:200 voorverdunnen
"
Lijkt mij ook erg weinig. Staat er op de fles geen PIR-verhouding op? Panel impact ratio? Gangbare maatvoering voor foams.
Berekening van je PIR:
https://www.carclean.com/...ud%20van%20je%20mengfles.
https://forum.carclean.co...eads/pir-berekenen.25175/
https://www.obsessedgarag...z-SYVwY2hlBzT_aSCZigabrFE
Mocht het je dan niet naar tevredenheid zijn zou ik je Bilt Hamber Touchless adviseren. Een koning van een foam.
@DetailingBySmotske
@Card Nox
Op de website van Sonax staat:
Verwendung mit Foamsprüher: 15 bis 25ml Produkt pro L Wasser mischen. Fahrzeug von unten nach oben einschäumen und anschließend mit einem Waschschwamm nachreiben.
Vandaar dat ik 25 ml op een liter water gebruik. Alleen de spons gebruik ik niet. De foam is naar mijn idee wel prima.
In video's op YouTube zag ik dat vuil met het foam van de auto druipt. Dat gebeurt bij mij niet. Echter wrijf ik met de handschoen het meeste vuil er wel zo af.
In de emmer met schoon water zit een grid guard, waar ik mijn handschoen in uit spoel, alvorens ik weer door de emmer met shampoo ga. Ik gebruik overigens de Meguiars emmers. Dat zijn mooie stevige emmers.
Na het grondig afspoelen van de auto gebruik ik Turtle Ceramic Wet Wax en wrijf de auto droog met de speciale droogdoeken Het hangt er overigens wel vanaf hoeveel tijd er tussen wasbeurten zit. Is dit kort, dan sla ik de Wet Wax over.
Voor het beschermen van de lak, gebruik ik Hybrid Solutions Ceramic Polish & Wax - 500ml, waar een laag Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating over heen gaat. Dit breng ik overigens met de hand aan.
@Smotske
Dank voor de tip.
Ga eerst nog even verder proberen met de Sonax Actifoam.
Op de website van Sonax staat:
Verwendung mit Foamsprüher: 15 bis 25ml Produkt pro L Wasser mischen. Fahrzeug von unten nach oben einschäumen und anschließend mit einem Waschschwamm nachreiben.
Vandaar dat ik 25 ml op een liter water gebruik. Alleen de spons gebruik ik niet. De foam is naar mijn idee wel prima.
In video's op YouTube zag ik dat vuil met het foam van de auto druipt. Dat gebeurt bij mij niet. Echter wrijf ik met de handschoen het meeste vuil er wel zo af.
In de emmer met schoon water zit een grid guard, waar ik mijn handschoen in uit spoel, alvorens ik weer door de emmer met shampoo ga. Ik gebruik overigens de Meguiars emmers. Dat zijn mooie stevige emmers.
Na het grondig afspoelen van de auto gebruik ik Turtle Ceramic Wet Wax en wrijf de auto droog met de speciale droogdoeken Het hangt er overigens wel vanaf hoeveel tijd er tussen wasbeurten zit. Is dit kort, dan sla ik de Wet Wax over.
Voor het beschermen van de lak, gebruik ik Hybrid Solutions Ceramic Polish & Wax - 500ml, waar een laag Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating over heen gaat. Dit breng ik overigens met de hand aan.
@Smotske
Dank voor de tip.
Ga eerst nog even verder proberen met de Sonax Actifoam.
Ik neem aan dat je het meeste eraf spuit met je lans ipv het eraf te wrijven met je handschoen?Rolla schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:25:
De rest van je methode klinkt zo snel gewoon goed.
De bedoeling was om het meeste vuil na de voorwas (Actifoam) er af te spuiten met de lans, maar de Actifoam lost niet alle vuil op. Daarom wrijf ik met de handschoen, tijdens het handmatig wassen (water voorzien van Turtle Ceramic Wash & Wax) de rest van het vuil er nog af.
Het zou ook kunnen zijn dat de Actifoam niet bedoeld is om te gebruiken, zoals ik hem gebruik, maar dat je de foam met de handschoen moet activeren. In het filmpje op de Sonax website foamen ze de auto in en wrijven ze gelijk met de handschoen de auto schoon. Of te wel ze gebruiken hem niet als voorwas.
Het zou ook kunnen zijn dat de Actifoam niet bedoeld is om te gebruiken, zoals ik hem gebruik, maar dat je de foam met de handschoen moet activeren. In het filmpje op de Sonax website foamen ze de auto in en wrijven ze gelijk met de handschoen de auto schoon. Of te wel ze gebruiken hem niet als voorwas.
@Rolla, Spuit altijd de auto af voordat je er met de handschoen overheen gaat. Dat niet alles eraf gaat is vanzelfsprekend, anders hoefde we er niet meer met de handschoen overheen maar het grove vuil zou wel weg moeten zijn.
De volgorde moet dus zijn
- Foam
- Spuiten
- Wassen
- Spuiten
- Drogen
[ Voor 64% gewijzigd door Card Nox op 05-11-2024 19:50 ]
Ik heb nu twee gekeer gewassen volgens bovenstaande methode. De wasbeurt met Gyeon Bathe+. Klopt het dat dit spul nauwelijks schuimt? Laatste keer 15-20 ‘pompjes’ gedaan op ca 10 liter water.
Dat klopt, het schuimt bijna niet, sowieso is 15-20 pompjes veel te veel, leuk voor gyeon, slecht voor je portemonnee. Een pompje is ongeveer 2ml 15-20 ML voor 12L water geven ze aan. 10 pompjes is dus ruim voldoende.The Legend schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:02:
Ik heb nu twee gekeer gewassen volgens bovenstaande methode. De wasbeurt met Gyeon Bathe+. Klopt het dat dit spul nauwelijks schuimt? Laatste keer 15-20 ‘pompjes’ gedaan op ca 10 liter water.
Je kan het wel laten schuimen door de hogedruk spuit even in de emmer te steken ;-)
De hoeveelheid schuim zegt niets over de kwaliteit. 15~20 ‘pompjes’… dure wasbeurt.The Legend schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:02:
[ Voor 63% gewijzigd door CreativeS op 05-11-2024 22:47 ]
Of als foam gebruiken… werkt super. 2 à 3 foambeurten met Gyeon Foam en dan een keer met Bathe+ foamen. Lekker afwisselen.Greetoz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:45:
Je kan het wel laten schuimen door de hogedruk spuit even in de emmer te steken ;-)
Mijn eerste stap is spuiten, om zo het losse vuil er af te spuiten. Dan de stappen zoals jij hierboven beschrijft.Card Nox schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:49:
@Rolla, Spuit altijd de auto af voordat je er met de handschoen overheen gaat. Dat niet alles eraf gaat is vanzelfsprekend, anders hoefde we er niet meer met de handschoen overheen maar het grove vuil zou wel weg moeten zijn.
- Foam
- Spuiten
- Wassen
- Spuiten
- Drogen
Het zou kunnen zijn dat mijn verwachtingen van de foam te hoog zijn. Moet ook zeggen dat mijn auto, ondanks dat hij langere tijd niet gewassen is, niet erg vervuild was. Wellicht dat als de auto zwaarder vervuild is, de foam ook een beter resultaat geeft.
Je moet juist niet eerst afspuiten. Eerst foamen! Afspuiten en dan met de mitt wassen, et cetera.
:strip_exif()/f/image/mIHVQ32K8Jch1GMehKEVaBRL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ook niet foamen en dan direct de washmitt erop. Dat zie je ook nog wel eens gebeuren. Tenzij je natuurlijk je lak vol met krassen wil hebben hè…
:strip_exif()/f/image/mIHVQ32K8Jch1GMehKEVaBRL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ook niet foamen en dan direct de washmitt erop. Dat zie je ook nog wel eens gebeuren. Tenzij je natuurlijk je lak vol met krassen wil hebben hè…
[ Voor 79% gewijzigd door CreativeS op 06-11-2024 21:49 ]
Wanneer de auto glad is van het water drupt je schuim er sneller af. Ook zijn de vuil-deeltjes verzadigd met water ipv foam die het vuil los probeert te weken. Wellicht geeft dit je een beter resultaat.
@DetailingBySmotske
Iemand hier een tip om groene aanslag te verwijderen op de rubbers van de autoruiten? Haal de auto altijd door de wasstraat.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Borstel met paardenhaar en je favoriete cleaner... een hardere borstel zorgt voor krassen in de lak om de rubbers heen.
Een alkalische reiniger maakt gehakt van dat soort organische vervuiling. Borsteltje of kwastje erbij voor wat agitatie en goed naspoelen. Ook even ruit laten zakken en met een oude vochtige doek langs de binnenkant van het rubber.
Wise enough to play the fool
Ik wil eigenlijk ook gaan foamen maar heb geen hoge druk spuit ter beschikking, ook niet echt van plan om er 1 te kopen (yes I know, het is wel beter etc...)
Nu zie ik nog soms wel eens spuitmondjes voorbij komen die op de gardena aansluiting passen, iemand ervaring daarmee om wat 'decent' foam te kunnen krijgen? Of dan toch beter zo'n handmatige drukpomp gebruiken voor de foam? Met nieuwe auto op komst wil ik mijn poets routine weer eens iets aanscherpen namelijk.
Nu zie ik nog soms wel eens spuitmondjes voorbij komen die op de gardena aansluiting passen, iemand ervaring daarmee om wat 'decent' foam te kunnen krijgen? Of dan toch beter zo'n handmatige drukpomp gebruiken voor de foam? Met nieuwe auto op komst wil ik mijn poets routine weer eens iets aanscherpen namelijk.
>> Signature?
Ja hoor, gebruik hier zo een gardena opzet ding om de motorfiets schoon te maken (is een EV, dus wil geen water met kracht in de hoeken en kieren spuiten).ChiLLeR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:53:
Ik wil eigenlijk ook gaan foamen maar heb geen hoge druk spuit ter beschikking, ook niet echt van plan om er 1 te kopen (yes I know, het is wel beter etc...)
Er zit ook een wieltje op, zodat je de verhouding schuim en water wat kan sturen.
En als de kinderen helpen hoef je je geen zorgen te maken over gevaar met hoge druk enzo, mijn zoontje van 5 kan dan prima meehelpen.
Ook ideaal om de ramen mee schoon te maken btw.
Zoiets dus.
https://www.bol.com/nl/nl...oducten/9300000130021887/
[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 08-11-2024 09:07 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ja idd zo iets, geeft dat wel mooie foam dikte? Anders keek ik nog naar zo iets als een hand foamer, https://www.carclean.com/...-2-handfoamer-1250ml.html_Apache_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:07:
[...]
Ja hoor, gebruik hier zo een gardena opzet ding om de motorfiets schoon te maken (is een EV, dus wil geen water met kracht in de hoeken en kieren spuiten).
Er zit ook een wieltje op, zodat je de verhouding schuim en water wat kan sturen.
En als de kinderen helpen hoef je je geen zorgen te maken over gevaar met hoge druk enzo, mijn zoontje van 5 kan dan prima meehelpen.
Ook ideaal om de ramen mee schoon te maken btw.
Zoiets dus.
https://www.bol.com/nl/nl...oducten/9300000130021887/
>> Signature?
Ik gebruik het eindelijk alleen met Poorboys wash, en dat geeft mij prima schuim.ChiLLeR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:12:
[...]
Ja idd zo iets, geeft dat wel mooie foam dikte? Anders keek ik nog naar zo iets als een hand foamer, https://www.carclean.com/...-2-handfoamer-1250ml.html
Wel op standje 5 (maximaal schuim), anders is het te nat zegmaar.
Je kunt natuurlijk ook nog een beetje spelen met hoeveel sop in het reservoir, meer sop = meer schuim.
[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 08-11-2024 09:21 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik wil Gyeon View Evo aanbrengen op mijn ruiten. Sinds 2 weken heb ik een nieuwe voorruit. Voordat ik de coating wil aanbrengen, wil ik dat mijn voorruit perfect schoon is. Aan de buitenkant blijf je helaas de zuignappen zien van toen de ruit geplaatst werd. Heeft er iemand tips om deze afdrukken weg te krijgen? Goed wassen heeft niet geholpen, ontvetter en een goede glasreiniger helaas ook niet.
Gyeon Glass Polish. Zit bij de Gyeon View Evo-kit in.LostInNight schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:41:
Ik wil Gyeon View Evo aanbrengen op mijn ruiten. Sinds 2 weken heb ik een nieuwe voorruit. Voordat ik de coating wil aanbrengen, wil ik dat mijn voorruit perfect schoon is. Aan de buitenkant blijf je helaas de zuignappen zien van toen de ruit geplaatst werd. Heeft er iemand tips om deze afdrukken weg te krijgen? Goed wassen heeft niet geholpen, ontvetter en een goede glasreiniger helaas ook niet.
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 18-11-2024 16:49 ]
Gyeon glass polish is een goede. Autoglymm glass polish is nog fijner. Ook goed voor de binnenkant van je ramen.
Met een polish pad op je polijst machine, of een stevige handpad. Je zal je armen wel gaan voelen ben ik bang.
Met een polish pad op je polijst machine, of een stevige handpad. Je zal je armen wel gaan voelen ben ik bang.
@DetailingBySmotske
Ik had van de Gyeon Glass Polish alleen te veel op de pad gebruiktSmotske schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:39:
Gyeon glass polish is een goede. Autoglymm glass polish is nog fijner. Ook goed voor de binnenkant van je ramen.
Ik heb nieuwe velgen besteld voor de winterbanen. En nu wil ik, voordat ik ze onder de auto schroef, ze in een keramische coating zetten. Weten jullie welke ik daarvoor moet hebben?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zelf ben ik fan van Gyeon Q² Rim EVO. Zowel los als in een kit verkrijgbaar. 1 flesje kom je heel ver mee. Zeker 2 complete wielensets.Tylen schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:25:
Ik heb nieuwe velgen besteld voor de winterbanen. En nu wil ik, voordat ik ze onder de auto schroef, ze in een keramische coating zetten. Weten jullie welke ik daarvoor moet hebben?
Je hebt nog meer uiteraard... Nanolex Si3D Rim, Angelwax Enigma Genesis Pro Wheel Coating... maar Gyeon is mijn favoriet. Erg diepe glans en houdt lang stand. Met de wasbeurt een toefje Ceramic Detailer en het is weer fris.
[ Voor 25% gewijzigd door CreativeS op 18-11-2024 18:00 ]
Een handmatige drukspuit werkt ook prima, het hoeft niet per se foam te zijn. Ik heb zo'n ding van Gloria (Prima 5L) die ik altijd in de wasbox gebruik. Eén keer op druk brengen en je kunt makkelijk de hele auto doen. Dit in tegenstelling tot handfoamers (Kwazar / IK).ChiLLeR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:53:
Let er wel op dat je een foam gebruikt die ook met lage druk volledig afgespoten kan worden. Sommige foams hebben hoge druk nodig om van de lak verwijderd te worden.
Dit gezegd hebbende: zonder HD-reiniger kun je eigenlijk niet fatsoenlijk je auto wassen. Dus ik zou toch zsm in een HD-reiniger investeren, of in de wasbox wassen.
Je kan ook ‘normale’ coating gebruiken. Gyeon Mohs Evo doet het bijvoorbeeld ook erg goed als wielcoating.Tylen schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:25:
https://youtu.be/Txo204YoDVg?si=bEbk8uY8pijIheFi
https://youtu.be/6PuwDlRBOWM?si=4L_2Rp2jkJV1YgpQ
Ps. Ik kijk graag naar zijn video’s. Hij is wat lang van stof maar inhoudelijk altijd goed.
[ Voor 8% gewijzigd door g-j-t op 18-11-2024 19:48 ]
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Gyeon Rim EVO is een hele goede. Een "gewone" coating zou ook wel voldoen. het blijft immers lak.
Gyeon CanCoat is ook heel goed. Budget vriendelijk want met dat flesje voor 55eu kan je wel heel veel velgen voorzien, maar ook goed voor de rest van je auto.
en!, CanCoat geeft echt een hele fijne "pop" glans. Rim Evo wat minder.
Gyeon CanCoat is ook heel goed. Budget vriendelijk want met dat flesje voor 55eu kan je wel heel veel velgen voorzien, maar ook goed voor de rest van je auto.
en!, CanCoat geeft echt een hele fijne "pop" glans. Rim Evo wat minder.
@DetailingBySmotske
Thanks. Ik heb het kitje van gyeon besteld inclusief iron flesje. Dan kan ik mooi de zomerset ook gelijk doen en opbergen. 👍🏻👍🏻CreativeS schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:56:
[...]
Zelf ben ik fan van Gyeon Q² Rim EVO. Zowel los als in een kit verkrijgbaar. 1 flesje kom je heel ver mee. Zeker 2 complete wielensets.
Je hebt nog meer uiteraard... Nanolex Si3D Rim, Angelwax Enigma Genesis Pro Wheel Coating... maar Gyeon is mijn favoriet. Erg diepe glans en houdt lang stand. Met de wasbeurt een toefje Ceramic Detailer en het is weer fris.
Edit: Dat ging snel. pakket is binnen. Nu nog de velgen
[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 19-11-2024 13:01 ]
Ik kan er niet veel over terugvinden (of ik zoek verkeerd), maar kun je Black Hole en daarna Collinite 845 beter machinaal of handmatig aanbrengen? Wil het liefst de hele auto polijsten maar daar is de komende periode absoluut geen tijd voor dus wil ik nu black hole gaan proberen.
Het lijkt me dat machinaal wel moet kunnen, maar mocht het afgeraden worden dan hoor ik het ook zeker graag.
Is Collinite de goede optie, of kan ik beter Natty's Blue (en zo ja, paste of liquid) pakken?
Het lijkt me dat machinaal wel moet kunnen, maar mocht het afgeraden worden dan hoor ik het ook zeker graag.
Is Collinite de goede optie, of kan ik beter Natty's Blue (en zo ja, paste of liquid) pakken?
Je mist alleen Gyeon Primer nog! Het kleine puntje op de i.CreativeS schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:33:
En toch trap je weer in die 'Black Friday'-meuk hè. We blijven wel Nederlander hè
[Afbeelding]
@DetailingBySmotske
PBW Black Hole kan je ook heel goed aanbrengen met de machine. Zachte waxpad, standje 1 op de excentrische machine en doorwerken tot het transparant wordt. Na een halfuurtje afnemen is dan een eitje. Je kan dan gelijk door met Colinite 845. PBW BH + no845 en PBW BH + Natty's is al jaren een top combo. Met beide ga je niet mis. No845 heeft wat een langere standtijd, waar Natty's een hele diepe wet look geeft.Basfr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:26:
Ik kan er niet veel over terugvinden (of ik zoek verkeerd), maar kun je Black Hole en daarna Collinite 845 beter machinaal of handmatig aanbrengen? Wil het liefst de hele auto polijsten maar daar is de komende periode absoluut geen tijd voor dus wil ik nu black hole gaan proberen.
@DetailingBySmotske
Ook maar ff nog wat spul besteld. Nieuwe wagen zonder coating, dus ga de Bathe+ eens proberen, nieuwe wash mitt en droog doek om weer goed te beginnen. Wellicht in de zomer een coating maar eerst eens kijken hoe het zonder coating ook alweer was 
:strip_exif()/f/image/IUvcP0TtmSxbJPioD3r1z6q8.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door ChiLLeR op 29-11-2024 16:28 ]
>> Signature?
Ik had nog 685 spaarpunten, dus ik heb nog even een nabestelling van €45 gedaan wat netto maar €4,- kostteSmotske schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:55:
Je mist alleen Gyeon Primer nog! Het kleine puntje op de i.
Dank nog voor de tip @Smotske. Primer is ook onderweg.
[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 30-11-2024 10:07 ]
Hi,
Hier een beginnend detaillist, nu zie ik al redelijk snel in dit topic voor welk merk de voorkeur uit gaat. Maar hebben jullie ook tips wat ik moet aanschaffen om mee te starten? Bijv. Foam / shampoo / wax of Klei(?) / velgenreiniger / was handschoen / droogdoek / foammer aka foamcannon / wheel brush
Zoiets? Zo ja, welke van Gyeon set zouden jullie adviseren om te gebruiken, ik heb een BMW F31 in de kleur A83 - Glaciersilber, voor zover dat uitmaakt
Alle tips zijn welkom uiteraard
Hier een beginnend detaillist, nu zie ik al redelijk snel in dit topic voor welk merk de voorkeur uit gaat. Maar hebben jullie ook tips wat ik moet aanschaffen om mee te starten? Bijv. Foam / shampoo / wax of Klei(?) / velgenreiniger / was handschoen / droogdoek / foammer aka foamcannon / wheel brush
Zoiets? Zo ja, welke van Gyeon set zouden jullie adviseren om te gebruiken, ik heb een BMW F31 in de kleur A83 - Glaciersilber, voor zover dat uitmaakt
Alle tips zijn welkom uiteraard
[ Voor 3% gewijzigd door SirMemeAlot op 04-12-2024 19:56 ]
Ik vind deze handleiding erg goed. https://forum.carclean.com/threads/wassen-zoals-jan.26667/
Op het CarClean forum zijn meer handleidingen/houd vasten te vinden. Ieder heeft z’n voorkeur voor merken etc, maar als je bij de grote merken blijft grijp je niet mis. Gyeon, Poor Boys World, Nanolex, Monello. Die merken hebben ook wel een starter setje. Met een foamlans op een hogedrukreiniger en een goede wasmethode ga je al heel goed.
Mijn tips;
Bilthamber Touchless in een foamlans, wassen met een Gyeon smoothie washandschoen en Bathe shampoo. Drogen met Gyeon silk droogdoek, en een detail spray als drooghulp. Gyeon CeramicDetailer, PBS spray&wipe+, P&S beadmaker. Dan heb je gelijk een mooi beschermlaagje met goede beading en sheeting. Van B&S wordt iedereen blij.
Maar pas op, het konijnenhol is diep…
Op het CarClean forum zijn meer handleidingen/houd vasten te vinden. Ieder heeft z’n voorkeur voor merken etc, maar als je bij de grote merken blijft grijp je niet mis. Gyeon, Poor Boys World, Nanolex, Monello. Die merken hebben ook wel een starter setje. Met een foamlans op een hogedrukreiniger en een goede wasmethode ga je al heel goed.
Mijn tips;
Bilthamber Touchless in een foamlans, wassen met een Gyeon smoothie washandschoen en Bathe shampoo. Drogen met Gyeon silk droogdoek, en een detail spray als drooghulp. Gyeon CeramicDetailer, PBS spray&wipe+, P&S beadmaker. Dan heb je gelijk een mooi beschermlaagje met goede beading en sheeting. Van B&S wordt iedereen blij.
Maar pas op, het konijnenhol is diep…
[ Voor 29% gewijzigd door Smotske op 04-12-2024 20:14 ]
@DetailingBySmotske
Kan je eigenlijk velgen (die in de keramische coating staan) behandelen met iron remover? (dat spul wat paars uitslaat) of zal je de coating er ermee afhalen?
Normaal gesproken moet dat kunnen... Gyeon Q²M Iron tast het sowieso niet aan en tegenwoordig (redefined) heeft het een bananengeur
[ Voor 103% gewijzigd door CreativeS op 17-12-2024 10:02 ]
Thanks. Ja ik heb die toevallig ook al staanCreativeS schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:57:
Normaal gesproken moet dat kunnen... Gyeon Q²M Iron tast het sowieso niet aan en tegenwoordig (redefined) heeft het een bananengeur
Neu... mij te koud... en vanaf morgen weer regen. die blijft maar één dag echt schoon dan. Ik kijk volgende week wel weer. Heeft nu mooi een beschermlaagjeTylen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:51:
Oke ga ik zo maar weer even wassen. De auto ziet er niet uit.
Wow, dat ziet er goed uit. Hoe heb je de hubs gedaan? Heb je tips? Ik heb deze gevonden, maar dat zijn geen middelen die standaars in mijn arsenaal zitten: https://car-us.com/blog/nl/rust-on-wheel-hub
Die zijn bij mij ook verroest. Af en toe blijft de velg "plakken" als ik deze wil verwijderen, dus hoog tijd om aan te pakken.
Die zijn bij mij ook verroest. Af en toe blijft de velg "plakken" als ik deze wil verwijderen, dus hoog tijd om aan te pakken.
[ Voor 25% gewijzigd door Theone098 op 19-12-2024 10:15 ]
Wekelijks hoeft niet, een keer per maand zou voldoende moeten zijn als de velgen goed zijn gecoat. Houd de coating "schoon". Niet vervuild met deeltjes. Als je hele auto gecoat is is het eens of 2x per jaar ook goed om met een iron remover aan de gang te gaan. Houd de coating levend.Tylen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:52:
Kan je eigenlijk velgen (die in de keramische coating staan) behandelen met iron remover? (dat spul wat paars uitslaat) of zal je de coating er ermee afhalen?
@DetailingBySmotske
Staalborstel op een boormachine.. Kost even wat tijd maar je ziet het resultaat. Ik gok dat je het met middeltjes niet zo goed krijgt als dit... Ik ga ze in het voorjaar nog wat netter maken zodat ze wat egaler zijn, maar dit ziet er al 100% beter uit.Theone098 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:01:
Wow, dat ziet er goed uit. Hoe heb je de hubs gedaan? Heb je tips? Ik heb deze gevonden, maar dat zijn geen middelen die standaars in mijn arsenaal zitten: https://car-us.com/blog/nl/rust-on-wheel-hub
Bij het monteren van de wintervelgen ook wat keramisch vet er tussen zodat ze de volgende keer niet blijven plakken.
[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 19-12-2024 16:05 ]
Zijn er nog mensen die recent ervaring hebben bij wax-it.eu? Is volgens mij gewoon dezelfde als de originele uit België, maar ook in dit topic zie ik maar weinig verwijzingen naar deze shop. Op dit moment hebben ze een mooie Ava hogedrukspuit in de aanbieding, maar normaal haal ik alles bij carclean dus ik heb nog wat koudwatervrees..
Ik heb daar in het verleden regelmatig besteld en is altijd prima en snel gegaan.Tehh schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:22:
Zijn er nog mensen die recent ervaring hebben bij wax-it.eu? Is volgens mij gewoon dezelfde als de originele uit België, maar ook in dit topic zie ik maar weinig verwijzingen naar deze shop. Op dit moment hebben ze een mooie Ava hogedrukspuit in de aanbieding, maar normaal haal ik alles bij carclean dus ik heb nog wat koudwatervrees..
Kan even de sleutelwoorden niet meer vinden maar volgens mij al eens in dit topic voorbij gekomen, maar ik zoek een kwalitatief goede elektrische handheld blower waarmee ik de auto grotendeels droog kan blazen.
Nu heb ik op Youtube al een paar goede gevonden maar natuurlijk allemaal niet te koop in NL of voor een veels te dure prijs. Iemand een tip voor een sleutelwoord of een type blower die bang for your buck is?
Edit: inmiddels wel een X3 gevonden (die natuurlijk onder vele merknamen wordt verkocht).
Nu heb ik op Youtube al een paar goede gevonden maar natuurlijk allemaal niet te koop in NL of voor een veels te dure prijs. Iemand een tip voor een sleutelwoord of een type blower die bang for your buck is?
Edit: inmiddels wel een X3 gevonden (die natuurlijk onder vele merknamen wordt verkocht).
[ Voor 14% gewijzigd door Xqlus1ve op 03-01-2025 20:15 ]
Dit lijkt me toch vooral een gimmick, ik kan me niet voorstellen dat dit gaat werken. Ik heb een Metrovac Blaster Sidekick, die volstaat om een fiets of wielen te drogen maar niet een hele auto.Xqlus1ve schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:50:
Kan even de sleutelwoorden niet meer vinden maar volgens mij al eens in dit topic voorbij gekomen, maar ik zoek een kwalitatief goede elektrische handheld blower waarmee ik de auto grotendeels droog kan blazen.
[YouTube: Turbo Fan Dusters are getting out of hand]
Voor de auto heb ik een Monello Maestro. Ook deze gebruik ik inmiddels niet meer voor regulier drogen, het ding blaast hard en warme lucht en doet dus wat je mag verwachten, maar het hele proces duurt mij gewoon te lang. Het gedoe met uitpakken, snoeren, aansluiten en weer opbergen en het enorme kabaal staat me tegen.
Beide hebben trouwens een filter om te voorkomen dat je troep over je auto heen blaast.
Binnekant ruiten.
Ik heb dat nog nooit gekregen zoals ik wil. Glasex, speciale autoruit reiniger, lauwwarm water.... het maakt niet uit ik hou alsnog vet over op de ruit.
Als er condens op slaat ziet je dat de hele ruit vettig is.
En deze keer had ik de ruit ingespoten met speciale ruit cleaner totdat de druppels naar beneden liepen.
De halve fles erop zodat het volgens mijn plan allemaal naar beneden zou stromen.
Toen schoongemaakt met een droge katoene doek, en nog een keer ingespoten.
Maar toch.... vet op de ruit, strepen en aanslag bij condens.
Ik word er gek van. Ik zou haast naar chemische middelen over stappen om dat vet te breken of iets dergelijks. Maar dat durf ik niet ivm het dashboard waar het op zou kunnen werken.
Moet ik het vaker achter elkaar doen?
Moet ik een ander middel hebben?
Is de katoene doek niet goed?
Help
Ik heb dat nog nooit gekregen zoals ik wil. Glasex, speciale autoruit reiniger, lauwwarm water.... het maakt niet uit ik hou alsnog vet over op de ruit.
En deze keer had ik de ruit ingespoten met speciale ruit cleaner totdat de druppels naar beneden liepen.
De halve fles erop zodat het volgens mijn plan allemaal naar beneden zou stromen.
Toen schoongemaakt met een droge katoene doek, en nog een keer ingespoten.
Maar toch.... vet op de ruit, strepen en aanslag bij condens.
Ik word er gek van. Ik zou haast naar chemische middelen over stappen om dat vet te breken of iets dergelijks. Maar dat durf ik niet ivm het dashboard waar het op zou kunnen werken.
Moet ik het vaker achter elkaar doen?
Moet ik een ander middel hebben?
Is de katoene doek niet goed?
Help
FreeReef.nl
Ik gebruik GYEON Q²M Glass. Als er al vettigheid achter blijft, is dat omdat ik zelf niet goed heb gereinigd (plekjes heb overgeslagen). Op een doek spuiten ( waffle microvezeldoek wordt aangeraden), ruit schoonmaken en drogen met een andere schone doek.
[ Voor 8% gewijzigd door Theone098 op 09-01-2025 16:04 ]
Misschien eens met een applicator heel dun een glaspolish aanbrengen... kan namelijk ook aan de binnenkant.
Als het "chemisch" niet wil, dan maar "mechanisch". Een microvezeldoek, of beter nog een handpolijstpad, met een glas polish. AutoGlym GlassPolish, Gyeon GlassPolish oid. Doorwerken tot het doorzichtig wordt. Dan met een pluis vrije doek afnemen. Een "waffle" doek is voor glas echt wel een meerwaarde. Voorruit en panoramadak kan door je houding een kr"ng zijn, maar het gaat zeker lonen.
Kleine kans dat je dan Faalt.
Kleine kans dat je dan Faalt.
@DetailingBySmotske
Dit is ook absoluut niet bedoeld om een hele auto ermee to drogen, ik heb er 1 aangeschaft voor specifieke plekken op de auto, met name de spiegels, de nier- en koplampspeleten, afwatering achterklep, diverse spleten, en afhankelijk van hoe goed de batterij is het dak en motorkap, de rest doe ik met een Liquid8torLVGH schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:32:
[...]
Dit lijkt me toch vooral een gimmick, ik kan me niet voorstellen dat dit gaat werken. Ik heb een Metrovac Blaster Sidekick, die volstaat om een fiets of wielen te drogen maar niet een hele auto.
Voor de auto heb ik een Monello Maestro. Ook deze gebruik ik inmiddels niet meer voor regulier drogen, het ding blaast hard en warme lucht en doet dus wat je mag verwachten, maar het hele proces duurt mij gewoon te lang. Het gedoe met uitpakken, snoeren, aansluiten en weer opbergen en het enorme kabaal staat me tegen.
Beide hebben trouwens een filter om te voorkomen dat je troep over je auto heen blaast.
Same here bij mij EV6... Het is een nieuwe auto en ik weet dat de plastics dan nog gassen uitstoten maar toch is het erg vervelend en inmiddels is de auto ~9 maanden dus verwacht wel dat het klaar is.World Citizen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
Binnekant ruiten.
Heb ook al met lauw water, zeem, glas cleaner, mf doeken, waffle doeken geprobeerd maar krijg het niet weg. Elke keer denk ik; ahh nu is het goed en zodra het vochtig wordt zie ik een bepaalde vierkantje weer terugkomen (waarschijnlijk heeft daar ooit een sticker gezeten).
Probeer eens de combinatie van een wonderspons goed ondergedompeld in warm water. Maar geen extra producten gebruiken. Goed wrijven, niet aaien. Drogen met een MF doek. Werkt altijd bij mij.
[ Voor 7% gewijzigd door _Brad_ op 10-01-2025 16:39 ]
't is een hobby ...
Vanmiddag ook een flesje monello matte opaco gekocht voor het stuur van mn auto. Dacht ook even een lederen stoel (in huis) beet te pakken. Maar daar komt me toch een berg kleur vanaf. De stoel is diep paars. En glanst als een honden*** in de maneschijn. Mat zou er een stuk beter uit zien. Kan het kwaad als er kleur mee komt bij reinigen?
Ik zou het ook eens met een glass polish proberen. Zie bijv. deze instructievideo:Card Nox schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Same here bij mij EV6... Het is een nieuwe auto en ik weet dat de plastics dan nog gassen uitstoten maar toch is het erg vervelend en inmiddels is de auto ~9 maanden dus verwacht wel dat het klaar is.
Heb ook al met lauw water, zeem, glas cleaner, mf doeken, waffle doeken geprobeerd maar krijg het niet weg. Elke keer denk ik; ahh nu is het goed en zodra het vochtig wordt zie ik een bepaalde vierkantje weer terugkomen (waarschijnlijk heeft daar ooit een sticker gezeten).
Als het geen glansleder is en het leer glanst dat is het behoorlijk smerig. Als er kleur mee komt is dat absoluut niet goed.MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:17:
Vanmiddag ook een flesje monello matte opaco gekocht voor het stuur van mn auto. Dacht ook even een lederen stoel (in huis) beet te pakken. Maar daar komt me toch een berg kleur vanaf. De stoel is diep paars. En glanst als een honden*** in de maneschijn. Mat zou er een stuk beter uit zien. Kan het kwaad als er kleur mee komt bij reinigen?
Ik weet niet waarmee je schoonmaakt maar je beschadigd je leer behoorlijk tijdens het reinigen als er kleur afgifte is.
Ik gebruik nooit de zo genaamde reinigens borstel voor leer, de meeste beschadigen het leer tijdens het schoonmaken. Ik gebruik schubpads die zijn veilig en reinigen zo veel beter dan een borstel.
Ik ken monelle opaco niet, kan dus niet bepalen hoe veilig dat spul op leer is.
Voor Leder reiniging en onderhoud gebruik is uitsluitend Ledermax. Niet het goedkoopste spul maar wel veruit het beste. Als alternatief zou je Colourlock kunnen gebruiken.
@trinity999 ik gebruik Monello Matte Opaco. Doet het prima in de auto. Juist om glanzend leer weer mat te maken. Maar wellicht is dat wat betere verf dan er voor in huis gebruikt wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2025 14:07 ]
Wel grappig want met een scrubpad haal je net zo snel de toplaag van het leder weg.trinity999 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:51:
Ik gebruik schubpads die zijn veilig en reinigen zo veel beter dan een borstel.
Nee, dus juist net niet, want een scubpad is veel zachter dan een borstel. Met een borstel beschadig je onzichtbaar de toplaag van het leder waardoor het juist gaat uitdrogenCreativeS schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Wel grappig want met een scrubpad haal je net zo snel de toplaag van het leder weg.
Oké. Wat jij wil... maar dat gebeurt dus juist ook met een scrubpad. Je haalt het miniscule dunne toplaagje van het leder weg. Maar goed, dan zal ik het wel gedroomd hebben.trinity999 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:17:
[...]
Nee, dus juist net niet, want een scubpad is veel zachter dan een borstel. Met een borstel beschadig je onzichtbaar de toplaag van het leder waardoor het juist gaat uitdrogen
[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 11-01-2025 16:48 ]
Zal wel uitmaken hoe hard de borstel is? Paardenhaar is erg zacht.trinity999 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:17:
[...]
Nee, dus juist net niet, want een scubpad is veel zachter dan een borstel. Met een borstel beschadig je onzichtbaar de toplaag van het leder waardoor het juist gaat uitdrogen
Die toplaag van het splitleder wat ze tegenwoordig gebruiken is gewoon een vinylverf.
Wise enough to play the fool
Ik zal nog even een bericht plaatsen bij wie het niet helemaal lekker ging en lees gelijk even de berichten erna. Zelf ben ik er uiterst voorzichtig mee geworden.
Rivanov in "Het grote auto detailing topic"
Rivanov in "Het grote auto detailing topic"
Ik heb zo'n blazertje en ik gebruik hem niet voor de volledige auto. Ik gebruik hem juist voor naden bij lichten, dakrails etc, daar werkt het echt perfect voor. De rest van de auto gaat gewoon met een droogdoek.LVGH schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:32:
[...]
Dit lijkt me toch vooral een gimmick, ik kan me niet voorstellen dat dit gaat werken. Ik heb een Metrovac Blaster Sidekick, die volstaat om een fiets of wielen te drogen maar niet een hele auto.
Wat is trouwens jullie go-to coating? Ik heb nou meerdere producten geprobeerd en nergens echt enorm blij mee. Wat is een beetje idiot-proof wat ook nog even goed blijft zitten?
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Alles van Gyeon. Moeilijk om te verprutsen. Glans, beading en sheeting, en standtijd erg goed.
Nanolex is ook erg fijn.
Nanolex is ook erg fijn.
@DetailingBySmotske
Kent iemand de site Wax-it.eu?
Die Gyeon Mosh is daar de helft van andere sites, dan ga ik altijd twijfelen hoe echt het is.
Laat maar, het is Mosh vs Mosh Evo (volgens mij is de laatste een nieuwe versie)
Die Gyeon Mosh is daar de helft van andere sites, dan ga ik altijd twijfelen hoe echt het is.
Laat maar, het is Mosh vs Mosh Evo (volgens mij is de laatste een nieuwe versie)
[ Voor 26% gewijzigd door Mad-Matt op 04-02-2025 09:09 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
De oude versie van Mohs is ook prima hoor. Zeker voor 50% van de prijs. Betere bang for buck krijg je niet.
@DetailingBySmotske
Ligt het aan mij of is Carclean.com een stuk duurder geworden met bepaalde producten?
Ik zit een beetje te kijken naar een polijstmachine en heb natuurlijk de DAP EVO gezien op CC
https://www.carclean.com/...jstmachine-1000-watt.html
De kleinste steunplaat is alleen 88 maar dan heb je wel 1000W tot je beschikking
OF
https://vonroc.nl/excentr...-150mm-incl-polijstschijf
en
https://vonroc.nl/dual-ac...nplaten-en-2-polijst-pads
Alleen vrees ik dan een beetje voor de 400W
Wat zou wijsheid zijn?
De kleinste steunplaat is alleen 88 maar dan heb je wel 1000W tot je beschikking
OF
en
Wat zou wijsheid zijn?
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Iemand (goede) ervaring met een detailer(bedrijf) voor het aanbrengen van glascoating? Ik wil een nieuwe auto van glascoating laten voorzien. Omgeving Nijmegen als mogelijk.
Ik heb geen ervaring met die vonroc maar heb die DAP nu 1,5 jaar en ben er zeer tevreden mee, zou ook geen lager wattage willen denk ik.Vogels60 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:24:
Ik zit een beetje te kijken naar een polijstmachine en heb natuurlijk de DAP EVO gezien op CC
OF
en
Wat zou wijsheid zijn?
Ik bestel er (te) regelmatig, maar weinig merk weinig. Gyeon heeft een vernieuwde productlijn, wellicht daar een eurootje er bij op.Xqlus1ve schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:58:
Ligt het aan mij of is Carclean.com een stuk duurder geworden met bepaalde producten?
@DetailingBySmotske
400W is wat karig. Ik ben erg tevreden met mijn DAP Evo. Ben al met m'n tweede bezig, en die heeft ook al heel wat draaiuren. De bundeldeals van de DAP met Gyeon, Menzerna of Monello zijn heel erg goed. Ik weet geen betere starterset.Vogels60 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:24:
OF
en
Wat zou wijsheid zijn?
@DetailingBySmotske
Wet Coat 1000ml +2 eurSmotske schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:28:
[...]
Ik bestel er (te) regelmatig, maar weinig merk weinig. Gyeon heeft een vernieuwde productlijn, wellicht daar een eurootje er bij op.
Q²M Wetcoat - 4000ml +3
Q² Trim EVO Protection Kit +4 (altijd korting op deze set)
Q²M Bug and Grime - 500ml +2
Q²M Bathe+ - 1000ml nu 46 euro??
Non-Ferro - 1000ml +2
Non-Ferro - 5000ml +? die was ergens rond de 87 als ik mij niet vergis, nu 95
En overige producten gemiddeld één euro, flinke inflatie weer als je het aan mij vraagt
Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.