Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 113 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:02
Greetoz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Heb je wel een polijstmachine gebruikt voordat je de cancoat hebt aangebracht? Wellicht had je toch nog verontreiniging of oneffenheden, met de hand krijg je toch minder voor elkaar en is daarom de cancoat niet helemaal goed gehecht.
Nee ik had de auto alleen goed gewassen en gekleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52
lostboy_0234 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Nee ik had de auto alleen goed gewassen en gekleid.
Kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen maar volgens mij is de aanbeveling wel om ook te polijsten (al dan niet licht). Dus misschien zit daar het probleem. Ik heb al 4 autos voorzien van cancoat en deze problemen nooit eerder gezien.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:53
Ample Energy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:44:
Ik heb het volgende interieur:

[Afbeelding]

Dus een combinatie van vegan leer, eikenhout en nog een soort zacht kunststof.

Wat kan ik hier voor halen? Ik ga die Dap Evo polijstmachine halen en heb nog wat budget over :+
Schoonmaken gaat vooralsnog prima met een doekje voor de bovenkant en wat babydoekjes voor de stoelen en het hout, maar nu het nog mooi is wil ik het een keer in de zo veel tijd beschermen. Vooral het hout wil ik graag wat aandacht geven en misschien is iets dedicated voor het stuur ook leuk.
Niet voor de hout maar voor de leer kan je het beste Colourlock kunstleer pakket halen. Zit een brush, reinigingsmiddel en beschermingsmiddel. Top spul.

https://www.colourlock.nl...nsstof-onderhoudsset.html
ook op bol of amazon te verkrijgen

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 04-06-2024 21:42 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:47
SirLct schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:38:
[...]

Niet voor de hout maar voor de leer kan je het beste Colourlock kunstleer pakket halen. Zit een brush, reinigingsmiddel en beschermingsmiddel. Top spul.
Wat een leuke tip, dankjewel!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ample Energy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:53:
ChatGPT kwam met Meguiars Ultimate Interior Detailer. Dat Carpro Inside klinkt toch als een heel ander product.
Interior Detailer... Interior Cleaner... tomato, tomato.

ChatGPT vragen welk product een goed product is... legio kenners hier en anders heb je nog carclean.com

Nee, gaat er bij mij nog steeds niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:54

Mr Pingu

Professioneel Prutser

teacher schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:27:
[...]

Een goede alles in een hiervoor: carpro inside. Als je auto nog goed fris is kan je dit prima 1 op 3, 1 op 4 verdunnen. Of carpro innerqd als je gewoon wil ontstoffen/opfrissen.
Carpro InnerQD & inside cleaner zijn dan 1 van de betere? :)

Pas Optimum No rinse Wash gebruikt voor interieur en dat was erg effectief voor glas & gladde oppervlakken en makkelijk in gebruik. Enige nadeel is de slechte verkrijgbaar verkrijgbaarheid dus ben op zoek naar alternatief...

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Gisteren dit gebruikt bij de auto van mijn vrouw (want tjah, action spullen moet niet gelijk in mn auto :+)
https://www.action.com/nl...c-velgenreiniger-extreme/
En tot mijn verbazing werkt het echt zo goed. Voor 3 euro. What the heck.
Je ziet het echt bleeden en paars worden op moment dat ie bijt op de brakedust.
Daarna met hogedruk en gelijk schoon. Best wel wonderbaarlijk.
Nee ik doe het niet elke keer, maar de velgen waren 1 maand lang niet echt schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

SirLct schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:55:
Gisteren dit gebruikt bij de auto van mijn vrouw (want tjah, action spullen moet niet gelijk in mn auto :+)
https://www.action.com/nl...c-velgenreiniger-extreme/
En tot mijn verbazing werkt het echt zo goed. Voor 3 euro. What the heck.
Je ziet het echt bleeden en paars worden op moment dat ie bijt op de brakedust.
Daarna met hogedruk en gelijk schoon. Best wel wonderbaarlijk.
Nee ik doe het niet elke keer, maar de velgen waren 1 maand lang niet echt schoongemaakt.
Ooit geprobeerd, vond dat je er erg veel van moest gebruiken dus hij is niet zuinig. Zou hem trouwens ook niet op je lak proberen geen idee hoe aggresief dat spul is.

Iemand dit spul al geprobeerd van de Action? : https://www.action.com/nl...banden-en-velgenreiniger/

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1420638 op 05-06-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik wil zoals iedereen meer glans maar niet machinaal polijsten… maar een beetje iets extra voor de zomer :)

Ik dacht nu aan
- wassen
- iron remover
- kleidoek
- weer wassen

En dan twijfelde ik tussen
- dodo lime prime
- dodo purple haze
(Dodo ivm kleine verpakkingen)

Of gewoon een flesje red mist en accepteren dat je die je iets een keer extra (later) moet aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wd200 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:57:
Ik wil zoals iedereen meer glans maar niet machinaal polijsten… maar een beetje iets extra voor de zomer :)

Ik dacht nu aan
- wassen
- iron remover
- kleidoek
- weer wassen

- dodo lime prime
- dodo purple haze

Of gewoon een flesje red mist en accepteren dat je die je iets een keer extra (later) moet aanbrengen
Als je gaat kleien dan moet je vgm ook polijsten erna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
Anoniem: 1420638 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:26:
[...]

Beetje afhankelijk van de type klei en de hardheid van je lak. Maar vaak heb je wel last van marring en is polijsten de volgende stap. Als je toch bezig bent is dat sws aan te raden om de beste correctie te krijgen van je lak.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
wd200 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:57:

Ik dacht nu aan
- wassen
- iron remover
- kleidoek
- weer wassen

- dodo lime prime
- dodo purple haze

Lime Prime biedt geen bescherming. Je zal dan eerst de Lime Prime en daarna een wax moeten gebruiken.
Anoniem: 1420638 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:26:
[...]

Met een goede clay towel (mits goed gebruikt) hoeft dit niet tot marring te leiden. Het risico erop is een stuk kleiner dan met een normale klei.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
g-j-t schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Lime Prime biedt geen bescherming. Je zal dan eerst de Lime Prime en daarna een wax moeten gebruiken.

[...]

Met een goede clay towel (mits goed gebruikt) hoeft dit niet tot marring te leiden. Het risico erop is een stuk kleiner dan met een normale klei.
Ja daarom was lime prime + wax; vs de red mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan je een verfkwast met zachte haren ook gebruiken om je interieur te detailen? Voorbeeld https://www.action.com/nl...openhagen-gold-verfkwast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:42
sloth schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:14:
Kan je een verfkwast met zachte haren ook gebruiken om je interieur te detailen? Voorbeeld https://www.action.com/nl...openhagen-gold-verfkwast/
Ik gebruik ook een verfkwast om in de moeilijke hoeken te geraken bij het wassen.

Let er dan wel op dat dit een kwast is met plastic en niet met ijzer dat de haren vasthoudt om krassen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dank @Asterion en kan je een verfkwast ook gebruiken voor het interieur? Bv de kleine openingen van je middenconsole schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:37
Hee all!

Ik ben super nieuw hier en heb dus ook geen verstand van alles wat in dit topic besproken wordt.

Nou heb ik vorige week een Volvo V60 T6 Recharge in Bursting Blue gekocht! Die mag ik volgende week ophalen.

Gezien ik een dergelijk auto al lang wilde, overweeg ik de wasstraat niet meer te doen, en eens te kijken wat ik zelf kan bereiken hier op de parkeerplaats...

Is er ook een soort "alles-in-1-beginners" pakket aan te schaffen? In plaats van allemaal verschillende losse producten? Vrij basic lijkt me in principe prima.

Ik zie hier van alles voorbij komen maar zou niet weten waar te beginnen haha. De laatste keer dat ik een auto met de hand waste was dat met autoshampoo en velgenreiniger en thats it :P

Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
sloth schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:16:
Dank @Asterion en kan je een verfkwast ook gebruiken voor het interieur? Bv de kleine openingen van je middenconsole schoon te maken?
Dat denk ik wel.
Het kost ook de wereld niet om dat even uit te proberen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLct
Inverted_World schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:22:
Hee all!

Ik ben super nieuw hier en heb dus ook geen verstand van alles wat in dit topic besproken wordt.

Nou heb ik vorige week een Volvo V60 T6 Recharge in Bursting Blue gekocht! Die mag ik volgende week ophalen.

Gezien ik een dergelijk auto al lang wilde, overweeg ik de wasstraat niet meer te doen, en eens te kijken wat ik zelf kan bereiken hier op de parkeerplaats...

Is er ook een soort "alles-in-1-beginners" pakket aan te schaffen? In plaats van allemaal verschillende losse producten? Vrij basic lijkt me in principe prima.

Ik zie hier van alles voorbij komen maar zou niet weten waar te beginnen haha. De laatste keer dat ik een auto met de hand waste was dat met autoshampoo en velgenreiniger en thats it :P

Hoor het graag!
Stap voor stap

- Prewash: Bilthamber touch-less (kan in de foam cannon of met handmatig pompsprayer)

- Afspuiten met hogedruk

- Velgen schoonmaken: emmer + velgen borstel + reiniger
Velgenreiniger als het niet zo vies is kan je gewoon APC gebruiken (Bilthamber Surfex HD verdund)
Mocht het helemaal onder de brakedust dan kan je sterkere spul gebruiken (P&S Renny Doyle Brake buster/ Monello Non-ferro, of..... de roze spul van action -> het werkt)

- Dan auto wassen, als je toch bescherming gaat aanbrengen kies dan basic shampoo bijv: Gyeon Bathe.
Je heb emmer (of 2), dirt guard, chenille wash mitt nodig.
Daarna afspuiten en drogen met grote microfiber doek.

- Postwash: Sonax BSD/ Gyeon Wetcoat/ Monello Acquafobia
Sonax BSD doe je na drogen, Wetcoat/ Acquafobia doe je tijdens afspuiten.
Ze zijn snel, makkelijk, en cheap. Wil je uitgebreider, kan natuurlijk.
Gyeon Cancoat is een step-up, of ga je de wax kant met Colinite 845.
Maar dan moet je kleien, poetsen, etc.

- Je kan ook je velgen beschermen, sommige gebruik gewoon Gyeon Wetcoat ook op de velgen, of je kies cheapo Sonax spray of wil je extreem goed, Gyeon Rim (moet je wel voorbereiden etc)

Overigens voor alle emmers, kwasten, borstels, doekjes kan je allemaal zelf kiezen. Of je gaat het van de action halen of je gaat de goedkoopste/ duurste bij Carclean.com bestellen. Ik mix ze een beetje maar iedereen heeft zn voorkeur.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLct op 07-06-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 23:07
sloth schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:14:
Ik neem dat risico niet.

Ik gebruik make-up penselen. superzacht en absoluut veilig en met een 16 delig setje zit er van superklein tot groot altijd een maatje bij voor ieder hoekje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 15:03
@SirLct Die roze 'extreme' cleaner van de action verdun ik vaak met 1/3 a 1/2 water, vernevelt dan beter en spuit fijner.
Heeft bij mij in de collectie Alu Teufel vervangen omdat dit net zo goed werkt.

Gebruikt hier iemand andere sprayers? Ik had monello sprayers (canyon) maar na 1 jaar gebruik spuiten ze niet meer zo fijn. Bijv. voor Gyeon wetcoat, die spray die erop zit vernevelt niet en daardoor gebruik je echt veel om de wagen in te sprayen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SirLct schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Stap voor stap

- Prewash: Bilthamber touch-less (kan in de foam cannon of met handmatig pompsprayer)

- Afspuiten met hogedruk

- Velgen schoonmaken: emmer + velgen borstel + reiniger
Velgenreiniger als het niet zo vies is kan je gewoon APC gebruiken (Bilthamber Surfex HD verdund)
Mocht het helemaal onder de brakedust dan kan je sterkere spul gebruiken (P&S Renny Doyle Brake buster/ Monello Non-ferro, of..... de roze spul van action -> het werkt)

- Dan auto wassen, als je toch bescherming gaat aanbrengen kies dan basic shampoo bijv: Gyeon Bathe.
Je heb emmer (of 2), dirt guard, chenille wash mitt nodig.
Daarna afspuiten en drogen met grote microfiber doek.

- Postwash: Sonax BSD/ Gyeon Wetcoat/ Monello Acquafobia
Sonax BSD doe je na drogen, Wetcoat/ Acquafobia doe je tijdens afspuiten.
Ze zijn snel, makkelijk, en cheap. Wil je uitgebreider, kan natuurlijk.
Gyeon Cancoat is een step-up, of ga je de wax kant met Colinite 845.
Maar dan moet je kleien, poetsen, etc.

- Je kan ook je velgen beschermen, sommige gebruik gewoon Gyeon Wetcoat ook op de velgen, of je kies cheapo Sonax spray of wil je extreem goed, Gyeon Rim (moet je wel voorbereiden etc)

Overigens voor alle emmers, kwasten, borstels, doekjes kan je allemaal zelf kiezen. Of je gaat het van de action halen of je gaat de goedkoopste/ duurste bij Carclean.com bestellen. Ik mix ze een beetje maar iedereen heeft zn voorkeur.
Superfijn voor de beginner om dit zo op een rijtje te lezen! Wat te doen als je geen hogedrukspuit hebt? Is het ook met een gewone tuinslang te doen en gewoon extra lang spoelen? Na een rondreis van 3 maanden heeft de auto wel wat extra aandacht nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:30
smeaggie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:11:
[...]

Superfijn voor de beginner om dit zo op een rijtje te lezen! Wat te doen als je geen hogedrukspuit hebt? Is het ook met een gewone tuinslang te doen en gewoon extra lang spoelen? Na een rondreis van 3 maanden heeft de auto wel wat extra aandacht nodig...
Ik heb nu een HD en het is top om te hebben maar ik ben aan het “Detailen” dik een jaar zonder HD.

Eerst geïnvesteerd in een handfoamer (ik Foam pro 2 ) en een goede voorwas zeep (BH touchless).
Dus alles klaarmaken, rijden naar de wasbox, voorwas inspuiten, latten trekken, 1 tot €1,50 voor de HD, afspuiten en gauw naar huis voor de twee emmers was methode.

Nu is het een stuk makkelijk maar het werkte wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Generation Kill schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:55:
@SirLct Die roze 'extreme' cleaner van de action verdun ik vaak met 1/3 a 1/2 water, vernevelt dan beter en spuit fijner.
Heeft bij mij in de collectie Alu Teufel vervangen omdat dit net zo goed werkt.

Gebruikt hier iemand andere sprayers? Ik had monello sprayers (canyon) maar na 1 jaar gebruik spuiten ze niet meer zo fijn. Bijv. voor Gyeon wetcoat, die spray die erop zit vernevelt niet en daardoor gebruik je echt veel om de wagen in te sprayen.
Heb toevallig vandaag nog gedaan idd. 1/4 verdund met een paar druppel surfex. Iets milder en idd spuit fijner!

Betr sprayers ben ik toch terug gegaan naar IK.
Ja ze zijn f*king duur maar ik heb mn vinger bijna eraf gehaald door zo’n cheapo pompsprayer. Staafje van de pomp is van metal en als die aan de onderkant breekt trek je dat staafje los. En je bent dus keihard aan het pompen omhoog en omlaag.. Dus keihard dat loze metaal staafje tegen je vingers. Was leuk hoe de medewerker van de wasbox bijna flauwviel op moment dat ie zag hoeveel bloed spettert :+

Goed, gaat natuurlijk niet gebeuren als je alleen simpele sprayer zonder pomp wil. Maar vaak zijn de goedkope sh*t wel echt sh*t :+ Overigens heb ik eigenlijk goede ervaring met Monello Canyon. Ze zijn voor de prijs wel degelijk en als die binnen een jaar kapot is is het nog steeds oke value
smeaggie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:11:
[...]

Ik heb een simpele hd dus voor de echte werk ga ik zelf nog steeds naar een wasbox. Moet je wel een goede hebben zowel qua prijs en dat ‘hobbyist welkom’ is. Het is niet altijd gewardeerd om je tijd te nemen met eerst de velgen, eerst eigen foam spuiten, eerst laten intrekken, etc etc. Ik heb nu eentje id buurt met goede prijs verhouding (2 eur krijg je 3 minuten - top!) en je kan je emmer met water daar opvullen etc. Wat ook fijn is van wasbox is de ‘vlekvrij afspoelen’ dmv osmose water. Is wel chill want thuis krijg ik snel witte vlekjes (kalk) want ik heb geen ontharder oid.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLct op 08-06-2024 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:34
Vraagje:
Vandaag had ik een grote vogelflats op m'n lak van m'n nieuwe Tesla (zo'n 4 weken oud). De flats heeft er maximaal 4 uur opgezeten. Ik heb de poep met veel water verwijderd en daarna de auto door de wasstraat gehaald (ja dat is slecht voor de lak, ik weet niet, maar ik ga niet zelf wassen).

Het lijkt er echter op dat de poep in die paar uur al een vlek heeft achtergelaten die niet meer weggaat. Ik heb met veel weken en een microvezeldoek nog wat geprobeerd maar het blijft er zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgxQdKUlePlaVvpfu4i-HRBQpSU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/HN0jiQtmGuxZgleWaIFOC6VU.png?f=fotoalbum_small

Het is hier overigens (expres) HEEL zichtbaar doordat ik de TL-balk erin heb gefotografeerd. Hoe kan ik dit zelf wegkrijgen? Het lijkt er bijna op dat dit nu al in de clearcoat gebeten is.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56

Theck88

If it's hard just KISS!

Korvaag schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:46:
Vraagje:
Vandaag had ik een grote vogelflats op m'n lak van m'n nieuwe Tesla (zo'n 4 weken oud). De flats heeft er maximaal 4 uur opgezeten. Ik heb de poep met veel water verwijderd en daarna de auto door de wasstraat gehaald (ja dat is slecht voor de lak, ik weet niet, maar ik ga niet zelf wassen).

Het lijkt er echter op dat de poep in die paar uur al een vlek heeft achtergelaten die niet meer weggaat. Ik heb met veel weken en een microvezeldoek nog wat geprobeerd maar het blijft er zo uitzien:

[Afbeelding]

Het is hier overigens (expres) HEEL zichtbaar doordat ik de TL-balk erin heb gefotografeerd. Hoe kan ik dit zelf wegkrijgen? Het lijkt er bijna op dat dit nu al in de clearcoat gebeten is.
Je zou met een mild polijstmiddel (Meguiaers paint cleaner bijvoorbeeld) en een polijstblokje eerst eens kunnen proberen. Mocht dat niet lukken, dan kun je het machinaal er uit proberen te polijsten.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je auto even in het zonnetje zetten, waarschijnlijk is het dan al minder. Daarna nog met bijvoorbeeld megiuars ultimate compound en ultimate polish erover.

En tesla lak is boterzacht; je ziet op de foto ook de swirls/marring van je doekje. Voordeel: makkelijk te polijsten. :Y

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 11-06-2024 19:02 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:47
Vraagje:

[Afbeelding]

Zie je het zonder tl balk erin? Beste is voorkomen door te beschermen met wax doe je dat niet dan zou ik vooral nog niet gaan polijsten want dit gaat wel vaker gebeuren je kan hem dan beter in een keer aanpakken dan her en der een plekje zeker op een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Puddi Puddin schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Zie je het zonder tl balk erin? Beste is voorkomen door te beschermen met wax doe je dat niet dan zou ik vooral nog niet gaan polijsten want dit gaat wel vaker gebeuren je kan hem dan beter in een keer aanpakken dan her en der een plekje zeker op een nieuwe auto.
Ja ook duidelijk te zien zonder TL-balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwRZdmmTQwrqq71sLuG-SwT_NNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJ2ZIcmS92I0ibvzq9R0M3WA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYQVWFG6MgrtesZrZpass6BpHLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNgOUGJ8YLlKJrxp68tn4KMr.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort zitten er witachtige vlekken boven mijn deurklink, alsof iemand met vette handen ze heeft aangeraakt (een van de vlekken lijkt op een vingerafdruk). Heeft iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen?

Als ik mijn auto was, lijken ze te verdwijnen - maar alleen als de auto nat is. Zodra de auto weer droog is, zijn de vlekken weer terug. Als ik over de vlekken ga, is het oppervlak 100% vlak (er zit dus niets “op” de auto). Ik heb ook wax aangebracht om te kijken of dat de vlekken zou verwijderen, maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:32

Steeffoon

Smartphone-nerd

In een zoektocht naar een wax voor onze Hyundai Kona en Hyundai i10, uitgekomen op Dr. Wack Wax. De recensies zijn lovend. Zal als het goed is vandaag geleverd worden. Linkje

Iemand toevallig al ervaring mee hier?

[ Voor 9% gewijzigd door Steeffoon op 14-06-2024 17:24 ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32

SteveV

Schtiefv Meister

wdekreij schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds kort zitten er witachtige vlekken boven mijn deurklink, alsof iemand met vette handen ze heeft aangeraakt (een van de vlekken lijkt op een vingerafdruk). Heeft iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen?

Als ik mijn auto was, lijken ze te verdwijnen - maar alleen als de auto nat is. Zodra de auto weer droog is, zijn de vlekken weer terug. Als ik over de vlekken ga, is het oppervlak 100% vlak (er zit dus niets “op” de auto). Ik heb ook wax aangebracht om te kijken of dat de vlekken zou verwijderen, maar dat heeft niet geholpen.
Het lijkt mij iets op zonnebrand crème wat is ingevreten in de lak.
Dat krijg je alleen weg met polijsten.
Maar dat is een aanname en weet het niet 100% zeker.

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:26
SteveV schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:59:
[...]

Het lijkt mij iets op zonnebrand crème wat is ingevreten in de lak.
Dat krijg je alleen weg met polijsten.
Maar dat is een aanname en weet het niet 100% zeker.
Ja ik denk ook dat het zonnebrandcreme is.

Wij hebben dat ook op onze auto gehad en goed weg gekregen door het met Raffini Mezzo Polish te behandelen met een oranje pad(handmatig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:05
Zonnebrand zou heel goed kunnen, gezien de wingerafdruk.
Heb je iets van polijstmiddel?

Poor Boys World Proffesional polish is een hele goede om in huis te hebben. Niet echt een polijstmiddel, maar een hele goede cleaner. Ingebrande vliegjes gaan er ook mee weg. Ingebrande vogelpoep ook grotendeels.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

jacobras

Developer

Smotske schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:14:
Zonnebrand zou heel goed kunnen, gezien de wingerafdruk.
Heb je iets van polijstmiddel?

Poor Boys World Proffesional polish is een hele goede om in huis te hebben. Niet echt een polijstmiddel, maar een hele goede cleaner. Ingebrande vliegjes gaan er ook mee weg. Ingebrande vogelpoep ook grotendeels.
Ik zie dat ze daar twee varianten van hebben:
https://www.carclean.com/...-professional-polish.html
https://www.carclean.com/...ional-polish-2-473ml.html

waarbij de tweede als "heavy duty variant" wordt omschreven. Welke raad je aan?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 19:30
Nou heb ik indirect een vraag over het poetsen/polijsten van een auto. Ik heb een spoiler laten spuiten op kleurcode/kleuren scanner maar deze ziet er een stuk blauwer uit dan de originele lak op het eerste oog. Als ik heb vergelijk met de kleur aan de binnenkant van de deur lijkt die wel een stuk beter te kloppen. Nou denk ik dat de lak een beetje vergeeld is over de jaren heen en mijn hoop is dat door de auto te polijsten de kleur beter matched. Auto is 10 jaar oud en het plastic laat me denken dat die flink geleden heeft van de uv Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NtTlmyo5_HxStdEL83pJFwK63s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tn77YORh1RAu92FRdHSkYdLK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 22:43

Wok

Dakloos...

@Uberdude Dat is toch wel een fors kleurverschil en ik vrees dat je dat niet rechtgetrokken krijgt met polijsten.

(daarom moet je eigenlijk ook nooit op kleurcode laten spuiten, maar de kleur altijd laten meten en mengen o.b.v. bijvoorbeeld de tankklep of afdekkapje van een sleepoog o.i.d.)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Wok schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:07:
@Uberdude Dat is toch wel een fors kleurverschil en ik vrees dat je dat niet rechtgetrokken krijgt met polijsten.

(daarom moet je eigenlijk ook nooit op kleurcode laten spuiten, maar de kleur altijd laten meten en mengen o.b.v. bijvoorbeeld de tankklep of afdekkapje van een sleepoog o.i.d.)
Hij is dus gescand op de bovenkant van de achterklep aangezien die daar ook moet zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 01-06 22:43

Wok

Dakloos...

Uberdude schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:15:
[...]

Hij is dus gescand op de bovenkant van de achterklep aangezien die daar ook moet zitten :/
:o O wow... Da's wel heel slecht gescand dan, lijkt me :X

/edit:

Aan de andere kant... het zal ook te maken hebben met het oppervlaktemateriaal. Die spoiler zal sowieso kunststof zijn; de bovenkant van de achterklep is wellicht metaal. Dat is hoe dan ook lastig te matchen qua kleur... In het verleden heb ik een nieuwe Peugeot 308 gehad in 'appeltjesgroen' (Jaune Lacerta was de officiële naam) en daar was gewoon kleurverschil zichtbaar (bij bepaalde lichtval) tussen de bumper en de carrosserie...

[ Voor 45% gewijzigd door Wok op 17-06-2024 22:26 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Wok schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Daar ben ik ook bang voor, ik neem morgen wel even contact op met de spuiter en dan laat ik het poetsen voor nu nog even achterwegen toch bedankt voor het mee denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Wok schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:18:
[...]

/edit:

Aan de andere kant... het zal ook te maken hebben met het oppervlaktemateriaal. Die spoiler zal sowieso kunststof zijn; de bovenkant van de achterklep is wellicht metaal. Dat is hoe dan ook lastig te matchen qua kleur... In het verleden heb ik een nieuwe Peugeot 308 gehad in 'appeltjesgroen' (Jaune Lacerta was de officiële naam) en daar was gewoon kleurverschil zichtbaar (bij bepaalde lichtval) tussen de bumper en de carrosserie...
Ik heb in het verleden een Volvo V40 nieuw in Passion Red besteld. Daar zat al kleurverschil tussen de bumpers en het plaatwerk bij de levering. Dat komt inderdaad zoals eerder vermeld door verschillende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 11:29
Ik heb sinds een half jaar een Audi A5 cabriolet (2011) en ik wil het dak wat beter beschermen tegen de regen. Het dak ziet er op zich netjes uit, maar ik zie wel wat strepen op de vouwplekken. Het lijkt wel alsof het dak lang opgevouwen heeft gezeten.

Het dak wordt nu steeds erg nat, dus ik wil het volgende gaan doen:
  1. Schoonmaken met PoorBoys APC (1:10 verdund). Ik heb ook nog een fles Meguiars Convertible Top Cleaner liggen, maar ik begreep dat APC beter werkt. Ik heb een paardehaarborstel om het netjes in te wrijven.
  2. Dak grondig afspoelen tot al het schoonmaakmiddel er uit is.
  3. Dak impregneren mag Gtechniq I1 Smart Fabric Coat Anti-Bacterial V3. Waarmee kan ik dit het beste opwrijven? Gewoon een microvezeldoekje?
Wat mij niet helemaal duidelijk wordt is hoe ik de laatste stap het beste kan uitvoeren. Moet het dak helemaal droog zijn voordat ik ga impregneren en hoe lang moet dak daarna drogen voordat het nat kan worden. Ik wou wachten tot een langere droge periode, maar ik wacht al 1,5 maand :) Morgen en overmorgen is het droog, dus zat te denken om morgen het dak helemaal te reinigen en overmorgen het dak te impregneren.

[ Voor 4% gewijzigd door BugBoy op 18-06-2024 22:31 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Gtechniq maakt echt goed spul, maar die smart fabric coat is -volgens mij- meer bedoeld voor interieur: stoelen etc.
Kijk eens naar iets als 303 aerospace protectant of gyeon fabriccoat ofzo.

Tip: dek de rest van je auto af met zeil en tape.
Nog een tip: stofzuig eerst je dak, blaas los spul eraf. Spoel je dak echt goed schoon, anders houdt de coating niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
teacher schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:55:
Gtechniq maakt echt goed spul, maar die smart fabric coat is -volgens mij- meer bedoeld voor interieur: stoelen etc. Kijk eens naar iets als 303 aerospace protectant of gyeon fabriccoat ofzo.

Tip: dek de rest van je auto af met zeil en tape.
Nog een tip: stofzuig eerst je dak, blaas los spul eraf. Spoel je dak echt goed schoon, anders houdt de coating niet goed.
Allereerst rondom de auto met papier afgedekt en met schilderstape vastgeplakt, zodat spuitnevel niet zo'n probleem geeft. Ik had begrepen dat APC ook wat vlekken kan achterlaten, maar de volgende keer doe ik het anders. Dan maak ik gewoon de auto goed nat en ga dan het dak schoonmaken. Als je helemaal klaar bent met het dak schoonmaken, dan spuit ik de auto nog wel een keer af en plak pas af als ik begin met de coating.

Ik heb met Poor Boys APC het dak twee keer schoongemaakt, maar heel erg vuil was het dak niet. Geen idee of de vorige eigenaar het een beetje heeft bijgehouden, maar er kwam niet zo gek veel vanaf. Daarna goed uitgespoeld en gedroogd en dat nog twee keer herhaald totdat er geen schuimvorming meer zichtbaar was met de tuinslang.

In het zonnetje was het dak in no-time droog. Nog wel even de matten helemaal schoongemaakt met APC en die zien er weer als nieuw uit. Die ook weer drie keer uitgespoeld totdat er geen zeepresten meer zichtbaar zijn en in het zonnetje te drogen gelegd. Dat duurt denk ik heel wat langer dan het dak. Dat was na 2 uur in de zon krukdroog.

Daarna de auto weer in de schaduw gezet en toch met de Gtechniq Smart Fabric aan de slag gegaan. Ik zag dat meer mensen dit hebben gebruikt voor hun dak en er erg tevreden over zijn. Aangezien zo'n 500ml flesje al bijna 40 euro kost vond ik het ook jammer om te laten verstoffen. Ik had verwacht met 500ml ook het dakje van mijn vrouw's Peugeot 108 te doen en/of de matten, maar met twee lagen was het flesje toch leeg. Weet niet of ik er nu teveel op heb gedaan, maar dat gaan we wel zien. Wellicht dat ik de Gyeon
Q² Fabric Coat ga gebruiken voor het dakje van de 108. Spul is nog weer even een slag duurder zie ik.

Nu staat de auto weer te drogen en de komende 24 uur zou het droog blijven. Het is nu een paar uur later en het lijkt al redelijk droog te zijn. Ik wacht wel tot morgen om te kijken of het inderdaad een beetje werkt. Het dak lijkt wel iets donkerder van kleur te zijn geworden, maar dat kan ook te maken hebben met het schoonmaken.

Eigenlijk mijn eerste "echte" detailingklus. Komend weekend gaan we de auto eens goed inschuimen, wassen, non-ferro, kleien en in de was zetten. Kijken hoe die daar van opknapt. Als ik me er allemaal wat beter in thuisvoel, dan gaan we eens denken aan polijsten. Heb er wel de nodige swirls inzitten en het zou mooi zijn als ik die kwijt kan raken.

Ook het interieur kan wel een detailbeurt gebruiken. Heb begrepen dat Monello Matte Opaco goed is voor het interieur (lederen stuur en stoelen), maar zag dat het nu niet te verkrijgen was. Wat is een goede bescherming voor het leer? Ik zag Dodo Juice Supernatural Leather Sealant, maar dat is prijzig spul. Niet het einde v/d wereld als het echt topspul is. Was even benieuwd naar wat tips...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ample Energy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:44:
Ik heb het volgende interieur:

[Afbeelding]

Dus een combinatie van vegan leer, eikenhout en nog een soort zacht kunststof.
Ik heb hetzelfde interieur gehad, maar dan de “Carbon” inleg. Wat jij eikenhout noemt is gewoon folie. Na 5 jaar gewoon wassen met lauw water zag alles er nog als nieuw uit. Enkel de armrest had slijtage. Die zou ik dus wel behandelen. Mocht het toch wat vuil zijn, dan de matten reinigen (bijv. Poorboys APC) en daarna Gtechniq Smart Fbric (250ml is ruim voldoende) om het wat schoner te houden. Stuur kan met Monello Matte Opaco schoongemaakt worden (geeft ook een matte look).

Vegan delen weet ik niet goed. Is een soort kunstig, dus matte opaco zou daar wellicht ook goed op werken. Maar ik gebruikte gewoon lauw water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:47
BugBoy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 03:27:
[...]

Ik heb hetzelfde interieur gehad, maar dan de “Carbon” inleg. Wat jij eikenhout noemt is gewoon folie.
Uh, nietes :P

Bedankt voor je tips, maar ik durf ze niet op te volgen, want mijn interieur is duidelijk gefreesd hout en geen folie. En het is inmiddels ook al schoon. Ik heb een interieurspul verdund en het daarmee afgenomen en daarna met een beetje lijnzaadolie ingewreven.

Voor het leer heb ik 2 producten van Meguiars gebruikt: een cleaner en een conditioner. Heel makkelijk te verwerken en werkt ook heel goed op het stuur.

Voor de zachte delen heb ik enkel interieurborstels gebruikt en daarmee was ik al meer dan tevreden.

Binnenkort met de Dap Evo polijstmachine aan de gang op de buitenkant oOo
Dat ding voelt heerlijk comfortabel en is goed instelbaar. Zin in!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ample Energy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Bedankt voor je tips, maar ik durf ze niet op te volgen, want mijn interieur is duidelijk gefreesd hout en geen folie. En het is inmiddels ook al schoon. Ik heb een interieurspul verdund en het daarmee afgenomen en daarna met een beetje lijnzaadolie ingewreven.
Dan zal het iets aftermarket moeten zijn. Ik had de “Carbon” inleg en dat was zeker folie (Model S, sep 2018). Gezien de duurzaamheidfilosofie van Tesla lijkt normaal hout mij ook vreemd. Op echt hout zal ik ook geen matte opaco smeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Ample Energy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Voor het leer heb ik 2 producten van Meguiars gebruikt: een cleaner en een conditioner. Heel makkelijk te verwerken en werkt ook heel goed op het stuur.

Voor de zachte delen heb ik enkel interieurborstels gebruikt en daarmee was ik al meer dan tevreden.

Binnenkort met de Dap Evo polijstmachine aan de gang op de buitenkant oOo
Dat ding voelt heerlijk comfortabel en is goed instelbaar. Zin in!
BugBoy schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Dan zal het iets aftermarket moeten zijn. Ik had de “Carbon” inleg en dat was zeker folie (Model S, sep 2018). Gezien de duurzaamheidfilosofie van Tesla lijkt normaal hout mij ook vreemd. Op echt hout zal ik ook geen matte opaco smeren.
Jullie hebben beide beetje gelijk, het is een hout fineer (mits het van tesla zelf is). Dus super dun laagje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenberg
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06-2024
Iemand hier ervaring met kleine stofzuigers? Zover ik kan vinden hier in de regio alleen de Flex VC 6 L MC die ook op accu kan maar zie ik niet of deze ook nat kan.
Verder heeft Festool een kleine maar die is ver boven budget.

https://www.flex-tools.co...eidsstofzuigers/vc-6-l-mc

In US vind ik echter nog 2 andere merken met goede reviews op YT. Alleen lijken deze niet leverbaar in Europa. Iemand hier ervaringen en tips?

Ridgid WD4070EX
https://www.ridgid.eu/bh/en/4-gallon-portable-wet-dry-vac

Vacmaster VF408
https://vacmaster.com/wet...household-wet-dry-vacuum/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
jacobras schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Ik zie dat ze daar twee varianten van hebben:
https://www.carclean.com/...-professional-polish.html
https://www.carclean.com/...ional-polish-2-473ml.html

waarbij de tweede als "heavy duty variant" wordt omschreven. Welke raad je aan?
Late reactie, excuus. De reguliere versie zou voldoende moeten zijn.
Een goede MFdoek op handpolijstpad heb je dan ook nodig.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn auto staat helaas onder een eikenboom met veel bladluis. Gevolg is een enorme afscheiding van honingdauw op de auto. Is er nog een coating in het bijzonder die hier goed tegen kan beschermen? Voor nu staat de auto steeds onder een hoes, maar ook dat is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Heisenberg schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:55:
Iemand hier ervaring met kleine stofzuigers? Zover ik kan vinden hier in de regio alleen de Flex VC 6 L MC die ook op accu kan maar zie ik niet of deze ook nat kan.
Waarom ga je niet kijken voor een Dyson (hoeft niet persé de laatste versie te zijn). Wij hebben hier al jaren een Dyson V10 en die is perfect voor in huis, maar ook voor de auto. Je moet wel even (bij Ali Express) een flexibele slang erbij bestellen, maar dan heb je een prima stofzuiger om je auto uit te zuigen. Ook de kleiner rollerborstel (gemotoriseerd) werkt erg goed voor het uitzuigen van vlakke delen (voetenruimte, achterbak, ...). Wel iets duurder, maar ook voor in huis is die erg praktisch. Het feit dat die snoerloos is maakt dat je hem veel sneller pakt dan een reguliere stofzuiger.

Nat zuigen kan die helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 22:10
Heb een andere van parkside maar die van mij bevalt prima.

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345284

Al is dit natuurlijk niet geschikt om nat de bekleding mee te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 15:01

paQ

Welke alternatieven zijn er voor Polar Seal eigenlijk?
Ik zoek iets wat ik snel met de schuimlans kan aanbrengen, en dan ook nog liefst zonder dat ik moet afdrogen :+ :>

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-06 21:55

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Verkeerde topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Xqlus1ve op 24-06-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Gyeon Bathe+ en Nanolex WashCoat.
Er zijn ook zat shampoos waar een wax/sealant in zit.
Een WetCoat-achti product vind je misschien wel wat? Op het paneel sprayen, afspuiten/verdelen en klaar. gyeon WetCoat is de king. Monello AquaFobia is ook prima.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kmf schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:21:
oeps.... al een tijdje geen wax meer gedaan. zie ik opeens een stukje waarbij het blanke lak loslaat. Waarschijnlijk te lang in de zon geweest? (gezien de krasjes lijkt het me zelfs saharazand dat hiertegen is geblazen. auto staat ook op een plek waar veel wind is, het is geen gebruikersschade iig)
[Afbeelding]

hoe dit nu het beste aanpakken? lijkt me nu niet verstandig om te polishen. is de linkerrijstijl net naast de voorruit. ik wil enkel erger voorkomen, dus liever niet hele plaat eraf en spuiten.

misschien mijn dap500 inzetten en zoiets zelf proberen: YouTube: How to Repair Damaged Clear Coat - Auto Body Repair Hacks Revealed
om dit af te sluiten:

ik had besloten om maar de gok te nemen en zelf proberen dit te repareren. een busje blanke lak gekocht en op een niet te hete, maar droge dag (weken moeten wachten dus) dat stukje stijl schoongemaakt, ontvet en dan met de dap500 gepoetst. ik kon geen mooie overgang maken van de resterende blanke lak, en ik wil niet gaan schuren (want nooit gedaan).
Gewoon maar blanke lak op gespoten. 2 lagen en dan de volgende dag weer even gepoetst. De loslatende lak is niet meer zichtbaar, wel is de overgang nog voelbaar (en zichtbaar in het licht) en er zijn dikke spikkels voelbaar omdat een spuitbus niet zo makkelijk werkt in vergelijking met een airbrush.
Na een lichte poetsbeurt lijkt het op steenslag. ik vind het goed zo.
Ik ben toch tevreden. Het is al een 14-jarige auto.. gelijk ook even de krasjes beetje meegenomen welke in dezelfde lijn zitten.

Ik had geen zin om de hele auto te kleien en poetsen, doe ik misschien later wel. ik ben hier tevreden over:

before
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DbmdvSR/F598-FB96-837-E-4-C46-A4-D2-14-F832-FEFFD9-1-105-c.jpg

after
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LQ0jcbZ/1-E213-CFF-5-CA3-44-DF-8-D57-144-DE24-DD148-1-102-o.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 25-06-2024 09:24 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Smotske schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:09:
gyeon WetCoat is de king. Monello AquaFobia is ook prima.
Ik neem aan dat dat ook gewoon geconcentreerd is en dat meng ik dan 1:x oid?

edit: schijnt geen concentraat te zijn lees ik.
CARBON COLLECTIVE – HYBRID COATING is dat dan weer wel.
Wel fors ana de prijs. Dan twijfel ik toch weer over die autoglym... hmmm
Kwa mengverhouding komt het kostentechnisch weer op hetzelfde neer.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 25-06-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

of, Koch S0.03?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nou. Toch de autoglym polar seal besteld.
Ik als ergens dat de koch in de foamspuit ook gewoon 1:9 moet (en geen 1:50-150)
Komt bij allen op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
paQ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Ik neem aan dat dat ook gewoon geconcentreerd is en dat meng ik dan 1:x oid?

edit: schijnt geen concentraat te zijn lees ik.
CARBON COLLECTIVE – HYBRID COATING is dat dan weer wel.
Wel fors ana de prijs. Dan twijfel ik toch weer over die autoglym... hmmm
Kwa mengverhouding komt het kostentechnisch weer op hetzelfde neer.
Gyeon Q²M Wetcoat Essence is het concentraat. Kan je zelf verdunnen. Een oranje fles WetCoat is ready to use.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Koch S0.03, net als Bathe+ en WashCoat.
Met Polar Seal is ook weinig mis mee. Naar mijn idee is Bathe+ en WashCoat wat beter in standtijd.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb iets nieuws langs zien komen, in korte tijd erg populair geworden. Heeft iemand het al geprobeerd? O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTuCauM1CQaMOjfAtQZ7qfwF74E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aybgP5QZpfD91oTtTv6OBwEA.png?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 20:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNMzsZYXvN5zOVaqdW3avyL8QRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/js5JlKDVprSUVL9jStTKna9t.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wat lichte schade opgelopen en wil dit zelf verhelpen door het te schuren en te polijsten.

Wat zou nou de handigste aanpak zijn? De krassen hebben alleen de blanke lak aangetast zo te zien.

Zou het in dit geval alleen; blanke lak vullen - nat schuren met 3000 - 2000 grit - polijsten zijn? Of zou ik toch eerst moeten vullen met een kleur lakstift dan schuren, de overige krassen vullen met blanke lak dan weer schuren en polijsten als laatst?

En dan nog een vraag over het polijsten. Welke compound zou geschikt zijn? Moet je meteen met een microvezelpad polijsten of moet het met een cutting pad of polishing pad. Zoveel YT video's al gezien en iedereen gebruikt verschillende soorten spul..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Ari Gold schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:55:
[Afbeelding]

Heb wat lichte schade opgelopen en wil dit zelf verhelpen door het te schuren en te polijsten.

Wat zou nou de handigste aanpak zijn? De krassen hebben alleen de blanke lak aangetast zo te zien.

Zou het in dit geval alleen; blanke lak vullen - nat schuren met 3000 - 2000 grit - polijsten zijn? Of zou ik toch eerst moeten vullen met een kleur lakstift dan schuren, de overige krassen vullen met blanke lak dan weer schuren en polijsten als laatst?

En dan nog een vraag over het polijsten. Welke compound zou geschikt zijn? Moet je meteen met een microvezelpad polijsten of moet het met een cutting pad of polishing pad. Zoveel YT video's al gezien en iedereen gebruikt verschillende soorten spul..
Ik zou zeggen begin met wassen en kijk wat er zichtbaar blijft op een schoon en nat oppervlakte. Dit is het resultaat wat je kan bereiken met polijsten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz
Ari Gold schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:55:
[Afbeelding]

Ik ben nu bezig met een auto met veel zulke krassen, ik schuur het op 1500-3000grit in stappen. Vervolgens met menzerna 1000 en een cutting pad op de DAP. Gaat goed, ik krijg de schuur krassen er goed mee weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XFIBUUePQW_dgK6VuUBNY4ssCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px9Nlsa48e5yhsO3qkqIFOHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG5l0n4j-bXnLbl8pCTxdSc0h64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUDHdMivMDTD5Zvn2JqaybSN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Greetoz op 29-06-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 20:46
Greetoz schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Ik ben nu bezig met een auto met veel zulke krassen, ik schuur het op 1500-3000grit in stappen. Vervolgens met menzerna 1000 en een cutting pad op de DAP. Gaat goed, ik krijg de schuur krassen er goed mee weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je vult de krassen niet eerst op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Ari Gold schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Je vult de krassen niet eerst op?
Met blanke lak bedoel je? Ik vind het daar vaak niet mooier van worden, althans het is al snel te dik en dan moet je veel schuren met de kans dat je door de lak naast het opgevulde stukje gaat. Maar ik ben maar een hobbyist;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Greetoz op 29-06-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
Zucht, ik had gisteren beide auto’s eens grondig gewassen en daarna afgewerkt met een ceramic wax van Turtle Wax. Resultaat was top, maar gisterenavond / nacht zat er blijkbaar zand in de regen waardoor beide auto’s nu helemaal onder de opgedroogde zanddruppels zitten. Kan ik de auto gewoon met water afspoelen en daarna even drogen met een droogdoek? Of moet ik iets anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
koentjuh schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:05:
Zucht, ik had gisteren beide auto’s eens grondig gewassen en daarna afgewerkt met een ceramic wax van Turtle Wax. Resultaat was top, maar gisterenavond / nacht zat er blijkbaar zand in de regen waardoor beide auto’s nu helemaal onder de opgedroogde zanddruppels zitten. Kan ik de auto gewoon met water afspoelen en daarna even drogen met een droogdoek? Of moet ik iets anders doen?
Welkom bij de club ;-). Ik had de mijne nog niet gewassen maar was wel schoon. Hier hetzelfde verhaal, allemaal zand in de regen.

Goed afspoelen met heel veel water is vaak afdoende maar inspecteer wel even voordat je gaat drogen want als er toch nog wat zand achterblijft krijg je allemaal micro krassen.

Je moet je overigens afvragen of je het wel moet doen. Komende week wordt erg wisselvallig qua weer.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Ik rij in dat soort gevallen meestal even naar de wasbox, even afspuiten met osmose water, dan hoef je niet te drogen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Prewash en hogedruk is voor mij niet voldoende ookal staat hij in de ceramic wax. Ik zou voor nu alleen de ramen even poetsen want er komt waarschijnlijk nog veel meer van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Kan iemand mij zeggen wat dit precies is en welk spul ik kan gebruiken om dit weg te krijgen? Ik krijg het niet weg met kleien in ieder geval en ik "durf" nog geen ander spul zomaar te kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKObyVMFHKg243WNFgnK6YruS3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRxnjULK0tMkTaUzIqWTUe3K.jpg?f=fotoalbum_large

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Deathchant schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:35:
Kan iemand mij zeggen wat dit precies is en welk spul ik kan gebruiken om dit weg te krijgen? Ik krijg het niet weg met kleien in ieder geval en ik "durf" nog geen ander spul zomaar te kopen.
[Afbeelding]
Is dat (warm) asfalt?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb geen idee, daarom stel ik de vraag hier ;)
Lijkt wel remstof ofzo, of olie? Kep het ook een klein beetje op de spoiler zitten...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
Probeer eens een TAR remover om te beginnen. :)

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Deathchant schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:37:
Ik heb geen idee, daarom stel ik de vraag hier ;)
Lijkt wel remstof ofzo, of olie? Kep het ook een klein beetje op de spoiler zitten...
Ik zou beginnen met een teer / asfalt verwijderaar ala Koch Chemie Teerwasche. Dit is ook erg effectief als voorwas + schuim in de winter / herfst als je veel in spray van voorgangers gereden hebt.

Remstof zou je kunnen proberen met een velgreiniger die ook geschikt is voor lak (bijv Koch Chemie Felgenblitz)

Zelf gebruikt veelal koch chemie maar er zijn waarschijnlijk veel andere merken met vergelijkbare producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Carclean verkoopt geen koch chemie helaas. Enig idee waar je koch chemie kan halen of bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
Anoniem: 1420638 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:15:
Carclean verkoopt geen koch chemie helaas. Enig idee waar je koch chemie kan halen of bestellen?
Andere merken werken net zo goed hoor, op Carclean vind je een ruim assortiment aan TAR removers. :)

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 23:07
wat dacht je van waxworld.nl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
Ik zou niet drogen zonder handwas. Met prewash, hoe goed ook, krijg je niet al het zand en pollen van de lak af. Als je dan gaat drogen ben je met een schuurmiddel aan het drogen.
Afspoelen in de wasbox met osmose water is dan nog het best. Of prewash gevolgd door een handwas.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
Gyeon, Nanolex, AutoGlym, zoveel goede producten bij CarClean.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 19:55
renzo4000 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Welkom bij de club ;-). Ik had de mijne nog niet gewassen maar was wel schoon. Hier hetzelfde verhaal, allemaal zand in de regen.

Goed afspoelen met heel veel water is vaak afdoende maar inspecteer wel even voordat je gaat drogen want als er toch nog wat zand achterblijft krijg je allemaal micro krassen.

Je moet je overigens afvragen of je het wel moet doen. Komende week wordt erg wisselvallig qua weer.
Oef, ben terug van vakantie en de auto is erg vies :'( (althans, voor mijn definitie van vies). Ben ik blij dat ik heb besloten om het nog maar even aan te zien :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep zojuist de GYEON Q²M Tar - 500ml gekocht voor de vlekken uit bovenstaande foto en kep tegelijkertijd deze ook maar meebesteld om de velgen eens goed onder handen te nemen: GYEON Q²M Iron - 500ml
Bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

Smotske schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:31:
Koch S0.03, net als Bathe+ en WashCoat.
Met Polar Seal is ook weinig mis mee. Naar mijn idee is Bathe+ en WashCoat wat beter in standtijd.
Nou.
Heb maar eens een poging gedaan tot handwas.

Turtle wax shampoo
Afspuiten
Verdunde turtle wax shampoo
Met de washand per paneel
Afspuiten
Polar seal (3 dopjes op een halve liter, dus ik gok 15 ml?)
Afspuiten
Drogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSVexQFBQIF9e47AFzzbEseb-JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGqfvmUh90zztMBi7bAgDJM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Valt me niks tegen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6TFQ4I1S1omLw8OKIuEUAdgwYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viKj3oG1xz8hkfBcC31D93ex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-06 21:55

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met donkere uitlaten en Mother Wax Mag & Alumium Polish?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Glimt heerlijk, hopelijk wordt er geen saharazand verwacht aankomende dagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:20:
Nou.
Heb maar eens een poging gedaan tot handwas.
Zo schoon mag ik ze helaas niet wassen op het werk... :X
Krijg ik weer klachten dat ik er te lang over doe voordat ze afgeleverd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 04-07-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CreativeS schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Zo schoon mag ik ze helaas niet wassen op het werk... :X
Krijg ik weer klachten dat ik er te lang over doe voordat ze afgeleverd worden.
Het viel me nog me eigenlijk.
Vooral alles op de hand doen is tijdrovend; het is... veel... :|

Maar ben wel ruim 30 min bezig geweest schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
30 minuten?? Dat haal ik noooit.
  • Alles klaar zetten
  • Dan HD
  • Dan evt prefoam en borsteltje en opnieuw HD
  • Dan wassen (ik ben wel OCD ik dip zo'n 16x in het water oid)
  • Dan weer HD
  • Drogen
  • Opruimen
Een uurtje ben ik er altijd wel zoet mee.

Hij ziet er wel schoon (en dik) uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Card Nox schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:41:
30 minuten?? Dat haal ik noooit.
  • Alles klaar zetten
  • Dan HD
  • Dan evt prefoam en borsteltje en opnieuw HD
  • Dan wassen (ik ben wel OCD ik dip zo'n 16x in het water oid)
  • Dan weer HD
  • Drogen
  • Opruimen
Een uurtje ben ik er altijd wel zoet mee.

Hij ziet er wel schoon (en dik) uit.
Die eerste keer HD ben ik mee gestopt als ik foam. Vuil gaat er beter vanaf als ik niet eerst de HD gebruik voor foamen plus het scheelt tijd en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

De foam blijft wel iets beter zitten als ie nog droog is ja is ook mijn indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vraagje:

[Afbeelding]

Hoe is het hier eigenlijk mee afgelopen?
* teacher is benieuwd... O-) :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Greetoz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 05:50:
[...]

Die eerste keer HD ben ik mee gestopt als ik foam. Vuil gaat er beter vanaf als ik niet eerst de HD gebruik voor foamen plus het scheelt tijd en water.
Klopt helemaal. Droog doet het foam beter zijn werk aangezien het niet wordt verdund. Zijn ook mooie vergelijkingsfilmpjes van op YT.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
teacher schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Hoe is het hier eigenlijk mee afgelopen?
* teacher is benieuwd... O-) :o
Ja heel apart. Ik ben bij een gekke gast langsgeweest en die heeft het gemaakt.

Zelf ook vergeten om alsnog een foto te maken :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Full disclosure: @Korvaag is bij mij langsgeweest.
Tesla lak is boterzacht en helaas was het echt al ingebeten. Dus niet reflowen, maar polijsten.

Flex pxe 80 + 50mm finishing pad (had ik al zachte lak gezegd?) + koch chemie p6.01
3 passes, net niet genoeg bite. Nog even een medium cut pad erbij gepakt voor die paar diepe stukjes en toen weer gefinished. We moesten daarna zoeken naar de plek.

Spritsje beadmaker over de lak, en klaar. En inderdaad vergeten voor en na foto's te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 05-07-2024 23:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
@teacher
Ja nogmaals dank :) Het was gezellig en nuttig. Er was echt niets meer te zien van de vlek en nu moet ik ook een machine kopen om dit zelf te kunnen. En bedankt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou ik heb het dus geprobeerd met Gyeon Tar Remover en Gyeon Iron:

Vóór:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKObyVMFHKg243WNFgnK6YruS3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRxnjULK0tMkTaUzIqWTUe3K.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DspUOvKb9_cqUO9qBxEhwmkSek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnoQAr7QGerJyyA8Aa17jvrp.jpg?f=fotoalbum_large

Kep niet echt het gevoel dat het ijzerdeeltjes of asfalt deeltjes zijn....

Onder een bepaalde hoek ziet het niet echt gekleurd uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le8qxno7HU5tFpbJ4moXZadm5Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSImNtUjikdlqn52ee3SXgaJ.jpg?f=fotoalbum_large

En van een andere hoek weer zwart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PVVRd3fwwgef0STC0jqbLQSSYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziHMpFRP5nLBLw3D1UEIyRp4.jpg?f=fotoalbum_large

Met kleien gaat het in ieder geval ook niet weg....geen idee wat het dan nog kan zijn.
Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Lijkt wel of er een schade zeer slecht verholpen is...
Pagina: 1 ... 113 ... 121 Laatste

Let op:
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]