WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Zolang het niet helemaal geschift is kan je het gewoon gebruiken. Shampoo, wax, velgenreiniger is allemaal geen probleem.TNThomas schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:11:
Zojuist wat oude flessen detailing spullen gevonden. Ik gok 5-7 jaar oud, maar wel altijd op kamertemperatuur en donker bewaard. Nu vraag ik me af of deze nog te gebruiken zijn…
Wat is jullie ervaring met de houdbaarheid van detailing spullen, zoals shampoos, waxen, leerreinigers of velgenreinigers?
Klei en coating producten zou ik een beetje mee oppassen.
Toevallig een paar weken geleden een dodo juice wax op de auto aangebracht die ik in 2012 heb gekocht. Beading en sheeting is perfect. Standtijd is misschien iets minder, al lijkt ik daar tot nu toe niet zo veel van te merken.
No signature required.
Heeel goed schudden, dan zijn alle chemicaliën weer goed gemixt.TNThomas schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:11:
Zojuist wat oude flessen detailing spullen gevonden. Ik gok 5-7 jaar oud, maar wel altijd op kamertemperatuur en donker bewaard. Nu vraag ik me af of deze nog te gebruiken zijn…
Wat is jullie ervaring met de houdbaarheid van detailing spullen, zoals shampoos, waxen, leerreinigers of velgenreinigers?
Kamertemperatuur en donker bewaren is de key.
Aangebroken coating oid zou ik niet aandurven.
@DetailingBySmotske
:strip_exif()/f/image/AGBeNI0UWxnRpmz2mIyGgVNR.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder viel me dit op bij het raam achter, gezien de leeftijd van de auto een fabrieksfout.. maar even melden bij Audi
:strip_exif()/f/image/Wz9F0bTDQDZixaR5keb5ngHg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQht1QSOW4otuE1HcMhPbOL8.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit; mocht pulken en was inderdaad oppervlakkig. Rare plek en ga zo even de rest langs of er nog meer zijn
[ Voor 20% gewijzigd door Holk op 17-02-2024 16:19 ]
Zijn er forumleden die dit zelf ook hebben geprobeerd en/of die hier ervaring mee hebben?
https://youtu.be/lTcujjZfWYU?si=AXKoaDsKXmMuhVGP
[ Voor 20% gewijzigd door Dannykl op 17-02-2024 18:53 ]
Bedoel je spray coating? Dat is niet veel meer dan een spray sealant waarbij ze het woord ‘ceramic’ gebruiken voor de marketing. Los daarvan geeft dat spul van Sonax wel een goede bescherming. Gebruikte zelf de Briliant Shine detailer in een verdunning van 1 op 1 en dat spul bleef beter stand houden dan de gemiddelde wax. De ceramic detailer is hier een doorontwikkeling van heb ik begrepen.Holk schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:09:
Vandaag m’n nieuwe Q4 in de Sonax Xtreme Ceramic coating gezet. Ging echt makkelijk, twee keer gewassen met Sonax shampoo en daarna deel voor deel insmeren en uitsmeren. Wel een groot oppervlak
[Afbeelding]
Verder viel me dit op bij het raam achter, gezien de leeftijd van de auto een fabrieksfout.. maar even melden bij Audi
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De plekjes die je laat zien lijken op vliegroest van metaaldeeltjes. Je kan een middel als Bilthamber Korrosol proberen om dit weg te krijgen. Even met een kwastje inwerken en wegspoelen. Ik gok dat het dan zo weg is. Hierna ook superhandig om je velgen eens per kwartaal even mee te doen om het remstof er af te krijgen.
Jep. Had wel door dat het geen echte ceramic coating is zoals de detailer het aanbrengt, deze geeft een maand of 4 bescherming ipv de 5 tot zelfs 10 jaar die sommige shops aan hun producten geven. Was ook z’n eerste laag en beetje door dit topic te hebben geplozen leek me de Sonax een mooi middel om mee te beginneng-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:35:
[...]
Bedoel je spray coating? Dat is niet veel meer dan een spray sealant waarbij ze het woord ‘ceramic’ gebruiken voor de marketing. Los daarvan geeft dat spul van Sonax wel een goede bescherming. Gebruikte zelf de Briliant Shine detailer in een verdunning van 1 op 1 en dat spul bleef beter stand houden dan de gemiddelde wax. De ceramic detailer is hier een doorontwikkeling van heb ik begrepen.
De plekjes die je laat zien lijken op vliegroest van metaaldeeltjes. Je kan een middel als Bilthamber Korrosol proberen om dit weg te krijgen. Even met een kwastje inwerken en wegspoelen. Ik gok dat het dan zo weg is. Hierna ook superhandig om je velgen eens per kwartaal even mee te doen om het remstof er af te krijgen.
Voor het wassen zit ik te kijken naar de verschillende opties voor een lans, heb geen hogedrukspuit maar wel een compressor. Ben er nog niet uit wat handiger is, een hogedrukreiniger aanschaffen of de compressor versie zoeken, want een echt goed aangeschreven optie kan ik nog niet vinden
Dank voor de tip van de Bilthamber Korrosol, zal er eens induiken
Wel eens krasjes gevuld met lak uit een lakstift met behulp van een sateprikker. Daarna heel lichtjes wegschuren met p2500 - p3000 en dan polijsten. Ervaring is dat je het afhankelijk van de kleur wel kunt verbeteren maar het blijft zichtbaar. Er zijn wel setjes voor verkrijgbaar (paint chip repair) die je kan gebruiken maar hier heb ik geen ervaring mee. Steenslag lukt bij mij prima door deze met een satéprikker te vullen met een mengsel van kleur- en blanke lak. Dit terugschuren en licht polijsten.Dannykl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:52:
Er staan nogal wat filmpjes op youtube met (blijkbaar) enorm handige detailers die kleine krasjes kunnen verhelpen zonder spuitwerk. Bijvoorbeeld deze:
Zijn er forumleden die dit zelf ook hebben geprobeerd en/of die hier ervaring mee hebben?
https://youtu.be/lTcujjZfWYU?si=AXKoaDsKXmMuhVGP
Met de wijze waarop die gast in het filmpje van de link aan het schuren is, ben je bij sommige autofabrikanten al door de blanke lak heen. Dat zou ik dus zo niet aanraden.
Als poetsbedrijven 5-10 jaar claimen bij een ceramische coating dan kun je wel weglopen. 5 jaar zou bij zeer goed onderhoud wellicht kunnen maar bij de meeste mensen is het door slecht wassen en vervuiling die zich toch weer hecht na 2-3 jaar echt wel op zijn end. Na het wassen eens per 2 a 3 maanden even nalopen met zo’n spray sealer die je nu gebruikt is ook prima.Holk schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:43:
[...]
Jep. Had wel door dat het geen echte ceramic coating is zoals de detailer het aanbrengt, deze geeft een maand of 4 bescherming ipv de 5 tot zelfs 10 jaar die sommige shops aan hun producten geven. Was ook z’n eerste laag en beetje door dit topic te hebben geplozen leek me de Sonax een mooi middel om mee te beginnen
Voor het wassen zit ik te kijken naar de verschillende opties voor een lans, heb geen hogedrukspuit maar wel een compressor. Ben er nog niet uit wat handiger is, een hogedrukreiniger aanschaffen of de compressor versie zoeken, want een echt goed aangeschreven optie kan ik nog niet vinden
Dank voor de tip van de Bilthamber Korrosol, zal er eens induiken
Ik moet de ceramische coating ook eens per 2 a 3 wasbeurten weer behandelen met een specifieke detailer.
Voor het wassen gebruik ik eigenlijk altijd een hd spuit. Komt ook door de lage waterdruk hier. Ik heb een flexibele rubber slang er op (later besteld) met een ‘short trigger gun’ er op met een quick release. Hier kan ik ook een mijn foam cannon op aansluiten. Ik gebruik al jaren een Nilfisk van 150 euro en deze wil maar niet stuk gaan. Top ding.
[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 17-02-2024 19:56 ]
Al kan ik het meeste wel schoonkrijgen met een microvezel doekje en een emmertje allesreiniger. Maar deze vlekken krijg ik er echt niet uit. Ik heb sterk het vermoeden dat het vet is. Maar hoe krijg ik dat er het beste uit?
Ook is de stoel van mijn dochtertje het meest vies. Schoonmaken gaat wel oke, maar blijft een soort vlekken zien. Ik gok dat ik wat anders dan Allesreiniger nodig heb. Misschien sopje Biotex?
:strip_exif()/f/image/glvabQerNHDUVoJj0SJBdBmA.jpg?f=fotoalbum_large)
Met biotex kan je het waarschijnlijk wel eruit krijgen, en anders even een goede APC cleaner halen bij Carclean.Xavier schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:47:
Handig een auto met creme bekleding. Maar vies wordt het wel met twee kleine kinderen...
Al kan ik het meeste wel schoonkrijgen met een microvezel doekje en een emmertje allesreiniger. Maar deze vlekken krijg ik er echt niet uit. Ik heb sterk het vermoeden dat het vet is. Maar hoe krijg ik dat er het beste uit?
Ook is de stoel van mijn dochtertje het meest vies. Schoonmaken gaat wel oke, maar blijft een soort vlekken zien. Ik gok dat ik wat anders dan Allesreiniger nodig heb. Misschien sopje Biotex?
[Afbeelding]
Andere optie is misschien via meubel / stofreiniger, vaak kan je deze wel dagje huren bij de meeste bouwmarkten,

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2024 14:58 ]
Ik heb er even over nagedacht, maar hij is vandaag in de aanbieding bij Bol!: https://www.bol.com/nl/nl...BPUQ.2_16.21.ProductTitlereiniero schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Lijkt me meer iets voor een Bissel Spotclean, bijvoorbeeld deze.
Kon het niet laten, aankomend weekend maar eens even proberen! Stomme vraag misschien, maar onze auto's hebben stoelverwarming, is dat nog iets om rekening mee te houden?
Ja, zeker. Aanzetten om sneller te drogenDanielson schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:09:
[...]
Stomme vraag misschien, maar onze auto's hebben stoelverwarming, is dat nog iets om rekening mee te houden?
Verder geen probleem!
Welke heb je nou gebruikt?Holk schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:09:
Vandaag m’n nieuwe Q4 in de Sonax Xtreme Ceramic coating gezet. Ging echt makkelijk, twee keer gewassen met Sonax shampoo en daarna deel voor deel insmeren en uitsmeren. Wel een groot oppervlak
[Afbeelding]
https://www.carclean.com/...-sprayplusseal-750ml.html
of
https://www.carclean.com/...-spray-coating-750ml.html
Kwam ook nog dit tegen;
https://www.carclean.com/...slick-detailer-750ml.html
https://www.carclean.com/...nieuwe-formule-750ml.html
De keuze is weer reuze
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
dezeTommyGun schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Welke heb je nou gebruikt?
https://www.carclean.com/...-sprayplusseal-750ml.html
of
Kwam ook nog dit tegen;
https://www.carclean.com/...slick-detailer-750ml.html
https://www.carclean.com/...nieuwe-formule-750ml.html
De keuze is weer reuze
en om te wassen deze:
https://www.carclean.com/...mpoo-wash-dry-1000ml.html
Velgen met deze:
https://www.carclean.com/...velgenreiniger-500ml.html
(die ruikt naar citroentjes
Biotex sopje heeft 90% eruit gehaald. Straks nog een keertje herhalen, hopelijk is dan alles eruit. Goedkoopste oplossing, heb het toch staanG.Scholtens schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:55:
[...]
Met biotex kan je het waarschijnlijk wel eruit krijgen, en anders even een goede APC cleaner halen bij Carclean.
Andere optie is misschien via meubel / stofreiniger, vaak kan je deze wel dagje huren bij de meeste bouwmarkten,
Klopt helemaal! En iets van een goede borstel (met hand of op de accuboormachine). De Bissell wordt hiernaast ook gebruikt voor een ongelukje op het bankstel. Deze ook al eens helemaal gereinigd en het is bizar wat de kleur van het water is die er uit komt.ThinkPad schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:58:
Extractor met warm water en iets als APCZoek eens op 'Bissell' in dit topic
De volgorde is hier altijd om het vuil eerst op te lossen/lost te werken met een borstel en schoonmaakmiddel en hierna de extractor te gebruiken. Ik gebruik deze ook alleen met warm water.
Mocht je geen extractor willen aanschaffen hiervoor (logisch op zich) kan je na het schoonmaken met biotex of APC of wat ook maar effectief is, een stofzuiger pakken die ook nat mag zuigen, in combinatie met een plantenspuit of andere sproeier. De winst van de extractor zit hem er namelijk is dat je het schoonmaakmiddel met het opgeloste vuil uit de bekleding zuigt. Met een doek neem je niet genoeg op. Ook is alles hierna veel sneller droog.
Laatste vraag! Ik heb er ook Poorboys Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser bijbesteld, daarmee dus eerst de stoelen inspuiten? Op welke schaal moet ik het dan verdunnen?Timmert schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:20:
[...]
Ja, zeker. Aanzetten om sneller te drogen
Verder geen probleem!
Hangt er een beetje vanaf hoe vies het allemaal is.Danielson schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Laatste vraag! Ik heb er ook Poorboys Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser bijbesteld, daarmee dus eerst de stoelen inspuiten? Op welke schaal moet ik het dan verdunnen?
Ik zou eens beginnen met 1:10. Meestal is dat wel voldoende. (voor vlekken). Wel altijd eerst even een op onzichtbaar plekje proberen
[ Voor 5% gewijzigd door M3rcury op 21-02-2024 14:57 ]
No signature required.
1:100 - Te gebruiken om je ramen mee schoon te maken of als ruitensproeiervloeistof (handig!)
1:30 - Lichte vervuiling. Bijvoorbeeld onderhoud aan kunststof, het reinigen van leer etc.
1:15 - Normale vervuiling. Vlekjes / strepen op kunststof, lichte vlekken op leer, wielkasten, velgen etc.
1:7 - Stevige vervuiling. Vlekken in bekleding. Ontvetten van motoronderdelen etc.
1:1 - Hardnekkige vlekken in tapijt en andere bekleding. Ontvetten van zwaar vervuilde onderdelen
Ooit gevonden op het forum van CarClean en nooit van hoeven afwijken.
Beter licht beginnen dan gelijk te sterk.
@DetailingBySmotske
Danielson schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Laatste vraag! Ik heb er ook Poorboys Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser bijbesteld, daarmee dus eerst de stoelen inspuiten? Op welke schaal moet ik het dan verdunnen?
Kleine waarschuwing: die Poorboys APC-D is wel sterk spul. Ik heb slechte ervaringen met deze APC bij gebruik in het interieur. Met 1:10-1:15 tastte het de "softtouch"-coating aan op de plastic delen (middenconsole/deuren/etc) van mijn BMW E46. Dit was de verdunning die destijds werd aangeraden op het Carclean forum.Smotske schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:08:
Voor de meeste APC's:
1:100 - Te gebruiken om je ramen mee schoon te maken of als ruitensproeiervloeistof (handig!)
1:30 - Lichte vervuiling. Bijvoorbeeld onderhoud aan kunststof, het reinigen van leer etc.
1:15 - Normale vervuiling. Vlekjes / strepen op kunststof, lichte vlekken op leer, wielkasten, velgen etc.
1:7 - Stevige vervuiling. Vlekken in bekleding. Ontvetten van motoronderdelen etc.
1:1 - Hardnekkige vlekken in tapijt en andere bekleding. Ontvetten van zwaar vervuilde onderdelen
Ooit gevonden op het forum van CarClean en nooit van hoeven afwijken.
Beter licht beginnen dan gelijk te sterk.
Voor leer is het meestal ook niet nodig om zo'n sterke en ontvettende reiniger te gebruiken. Het droogt ook het leer uit.
Daarnaast zijn APC's (meestal) niet residu-vrij. Je moet dus altijd overal nog een keer overheen met een vochtige doek om het residu af te nemen, anders heb je kans op wittige vlekken. Ik sla een dergelijke stap graag over als het enigszins kan.
Ik zou dus wel een beetje oppassen met APC's in het interieur. Ik gebruik het voornamelijk nog voor velgen, banden, hoekjes en trims. Bij toepassingen in het interieur i.c.m. een extractor (matten, stoffen meubilair).
Thanks, heb de Xtreme Ceramic Spray Coating en Xtreme Ceramic Ultra Slick Detailer besteld. Ik ben benieuwd.Holk schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:38:
[...]
deze
en om te wassen deze:
https://www.carclean.com/...mpoo-wash-dry-1000ml.html
Velgen met deze:
https://www.carclean.com/...velgenreiniger-500ml.html
(die ruikt naar citroentjes)
Nu ga ik de auto wel eerst glazen met Black Hole. Ik twijfel alleen wat daarna handig is? Wax of de Spray Coating? Beide kan ook volgens mij, maar dan de wax als laatste. Weet alleen niet of dat dan nog veel bijdraagt.
@DetailingBySmotske
Dus op de lak eerst een glaze, dan een spray sealant, en dan nog een wax? Beetje overbodig.TommyGun schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:30:
[...]
Nu ga ik de auto wel eerst glazen met Black Hole. Ik twijfel alleen wat daarna handig is? Wax of de Spray Coating? Beide kan ook volgens mij, maar dan de wax als laatste. Weet alleen niet of dat dan nog veel bijdraagt.
Een spraysealant hecht niet goed op een vettige ondergrond als een glaze.Een wax doet dat wel beter.
Welke wax had je in gedachte om te gaan gebruiken.
@DetailingBySmotske
Eens. Ik gebruik hem eigenlijk voornamelijk voor ruiten of heel duidelijke vlekken. Zo heb ik er wel eens een zwarte vingerafdruk van een monteur (gok ik) mee van de hemel afgehaald. Verder heb ik liever natural look, is meer een dressing maar frist het interieur heel fijn op.LVGH schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:44:
Kleine waarschuwing: die Poorboys APC-D is wel sterk spul. Ik heb slechte ervaringen met deze APC bij gebruik in het interieur. Met 1:10-1:15 tastte het de "softtouch"-coating aan op de plastic delen (middenconsole/deuren/etc) van mijn BMW E46. Dit was de verdunning die destijds werd aangeraden op het Carclean forum.
Voor leer is het meestal ook niet nodig om zo'n sterke en ontvettende reiniger te gebruiken. Het droogt ook het leer uit.
Daarnaast zijn APC's (meestal) niet residu-vrij. Je moet dus altijd overal nog een keer overheen met een vochtige doek om het residu af te nemen, anders heb je kans op wittige vlekken. Ik sla een dergelijke stap graag over als het enigszins kan.
Ik zou dus wel een beetje oppassen met APC's in het interieur. Ik gebruik het voornamelijk nog voor velgen, banden, hoekjes en trims. Bij toepassingen in het interieur i.c.m. een extractor (matten, stoffen meubilair).
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah je hebt gelijk, ik heb verkeerde / verouderde topics (op Carclean) gelezen denk ik.Smotske schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Dus op de lak eerst een glaze, dan een spray sealant, en dan nog een wax? Beetje overbodig.
Een spraysealant hecht niet goed op een vettige ondergrond als een glaze.Een wax doet dat wel beter.
Welke wax had je in gedachte om te gaan gebruiken.
Dus
Glaze+Wax
OF
Spray Coating (Sealent, hoe je 't ook wil noemen).
Maar qua swirls (voeden) is 't beter om te glazen toch? Moet even een afweging maken wat ik nou wil/ga doen...
Sowieo is de lak niet helemaal schoon (als in; wel gewassen maar niet gestript of zo).
Natty's Liquid Blue heb ik momenteel.
[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 22-02-2024 14:11 ]
Je kan een spray coating ook als booster gebruiken. Dus eerst glaze + wax. Daarna 1 keer in de zoveel tijd bijhouden met de spray coating. Meestal blijven ze toch niet langer dan 2 maanden zitten.
[ Voor 53% gewijzigd door M3rcury op 22-02-2024 14:28 ]
No signature required.
Ik heb door steenslag een kleine schade op de motorkap. Er is een klein stukje lak weggesprongen, waar je nu de witte grondlak kan zien zitten. Ik wil dit graag repareren, maar denk dat het zelf doen niet mooi wordt.g-j-t schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:45:
[...]
Wel eens krasjes gevuld met lak uit een lakstift met behulp van een sateprikker. Daarna heel lichtjes wegschuren met p2500 - p3000 en dan polijsten. Ervaring is dat je het afhankelijk van de kleur wel kunt verbeteren maar het blijft zichtbaar. Er zijn wel setjes voor verkrijgbaar (paint chip repair) die je kan gebruiken maar hier heb ik geen ervaring mee. Steenslag lukt bij mij prima door deze met een satéprikker te vullen met een mengsel van kleur- en blanke lak. Dit terugschuren en licht polijsten.
Met de wijze waarop die gast in het filmpje van de link aan het schuren is, ben je bij sommige autofabrikanten al door de blanke lak heen. Dat zou ik dus zo niet aanraden.
Het gaat in dit geval om een zwarte auto, op zwart zie je volgens mij vrijwel alles, of het jouw ervaring dat het bij zwart wel goed lukt?
Ik kan mezelf geen detailer noemen, echter heb ik nu wel hulp nodig van dit topic.
Ik rijd sinds mei 2022 in een Toyota Yaris en maak gebruik van Apple Carplay hierin. Via een usb kabel welke 'achter' de schakelpook zit. De telefoon leg ik onderin het vakje.
Omdat ik een hoop kilometers maak, heb ik mijn telefoon erg vaak in dat vakje gelegd. Inmiddels zo vaak dat er krassen zijn ontstaan op het grijze plastic gedeelte om de pook heen (zie foto). Het zijn hele lichten krassen, maar zeker wel zichtbaar.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan behandelen? Is het uberhaupt te behandelen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/DjzvG4nTM4SRdG1qMnxPDmik.png?f=user_large)
Wise enough to play the fool
Top! Dankjewel. Op deze foto goed te zien dat het echt om lichte krassen gaat dus ik zal je advies opvolgen!teacher schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:53:
Ja, een lichte polish doet al wonderen, of iets als meguiars ultimate compound of plastix
:strip_exif()/f/image/RiMYOBrHwWVxgi8TiNKwauTc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is klein? Tot een paar mm lukt het heel aardig. Je zal echt wel iets blijven zien maar het zal aanzienlijk verbeteren. Bestel wat lak bij een herstelbedrijf. Zijn ook wel webshops waar je lak op kleur kunt bestellen. De lakstiftjes van de fabrikant vind ik meestal wat te dik. Als je dit iets kun verdunnen is dit ook prima.Mystic Spirit schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:39:
[...]
Ik heb door steenslag een kleine schade op de motorkap. Er is een klein stukje lak weggesprongen, waar je nu de witte grondlak kan zien zitten. Ik wil dit graag repareren, maar denk dat het zelf doen niet mooi wordt.
Het gaat in dit geval om een zwarte auto, op zwart zie je volgens mij vrijwel alles, of het jouw ervaring dat het bij zwart wel goed lukt?
Met een sateprikker de beschadiging zo vullen, dat de lak netjes binnen tegen de randen van de lak vloeit. Dit net zo vaak doen dat het heel iets hoger ligt dan de omliggende lak. Dag laten drogen. Daarna lichtjes terugschuren (p2500 of p3000) zodat het vlak is met de omringende lak. Daarna polijsten.
Bij kleine puntjes vul ik meestal alleen een paar keer. Schuren en polijsten kan dan achterwege blijven.
Heel voorzichtig op dit plastic, ik denk dat deze verf zo weg is…maar je kan het proberen. Lukt het niet dan zou ik een stukje wrap vinyl bestellen in een passende kleur, mooi in vorm knippen en dit hier netjes plakken. Is het meteen beschermd voor als je hier je telefoon weer neerlegt.wErudite schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:21:
[...]
Top! Dankjewel. Op deze foto goed te zien dat het echt om lichte krassen gaat dus ik zal je advies opvolgen![Afbeelding]
Juist.TommyGun schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:10:
[...]
Glaze+Wax
OF
Spray Coating (Sealent, hoe je 't ook wil noemen).
Glaze is strikt genomen een "filler" ja. Kan de lichtste krassen iets maskeren, maar verwacht geen wonderen. Ook met een goede wax erover zal je het goed moeten bijhouden. Glaze staat niet lang.
Glasyr Protection Glaze van Stjärnagloss https://www.carclean.com/...otection-glaze-500ml.html doet dit in 1 product. Dit is een glaze, met een synthetische wax.
Natty's Liquid Blue is een prima wax om te gebruiken.
Wat is de kleur van je auto? Er is genoeg zooi te krijgen, dit: https://www.carclean.com/...ylic-black-wax-500ml.html is dan een goeie alles-in-1 mocht je een donkere kleur hebben.
@DetailingBySmotske
is dat paneeltje niet makkelijk te verwijderen?wErudite schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:39:
Hoi!
Ik kan mezelf geen detailer noemen, echter heb ik nu wel hulp nodig van dit topic.
Ik rijd sinds mei 2022 in een Toyota Yaris en maak gebruik van Apple Carplay hierin. Via een usb kabel welke 'achter' de schakelpook zit. De telefoon leg ik onderin het vakje.
Omdat ik een hoop kilometers maak, heb ik mijn telefoon erg vaak in dat vakje gelegd. Inmiddels zo vaak dat er krassen zijn ontstaan op het grijze plastic gedeelte om de pook heen (zie foto). Het zijn hele lichten krassen, maar zeker wel zichtbaar.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan behandelen? Is het uberhaupt te behandelen?
[Afbeelding]
dan kan je beter je ding doen.
evt verfen/beplakken. zelfs nieuw paneeltje Ou kunnen.
GiTS
Gonadan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:36:
[...]
Black Hole blijft bazenspul.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat ziet er best indrukwekkend uit inderdaad. Het werkt vast niet om schuurkrassen te verbloemen?Gonadan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:57:
Ik heb toch een iets positievere mening over glaze.
[...]

Duidelijk verhaalSmotske schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:46:
[...]
Juist.
Glaze is strikt genomen een "filler" ja. Kan de lichtste krassen iets maskeren, maar verwacht geen wonderen. Ook met een goede wax erover zal je het goed moeten bijhouden. Glaze staat niet lang.
Glasyr Protection Glaze van Stjärnagloss https://www.carclean.com/...otection-glaze-500ml.html doet dit in 1 product. Dit is een glaze, met een synthetische wax.
Natty's Liquid Blue is een prima wax om te gebruiken.
Wat is de kleur van je auto? Er is genoeg zooi te krijgen, dit: https://www.carclean.com/...ylic-black-wax-500ml.html is dan een goeie alles-in-1 mocht je een donkere kleur hebben.
Staat nu in de Black Hole en Natty's.
:strip_exif()/f/image/fGcY5hRNwsSMsPG70XkLaZvf.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een soort van donker groen overigens.

:strip_exif()/f/image/LRpiCrrqhpANtKEaZf2Kmm0h.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan vervolgens bij de dealer horen: "zo zo die staat goed te glimmen, lijkt wel nieuw!"
If only they knew...
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Nou je raad het al, de dealer heeft dit vervolgens gezien als, even doekje erover en klaar. Auto zag er op het oog prima uit maar de lak was erg verontreinigd en hier en daar nog wel een kras. Dus gefoamed met monello snow foam, gewassen (gyeon bathe), deironed (Gyeon), gekleid (Gyeon Mild Clay) en 2 staps gepolijst met een DAP en Menzerna 2500-3500. Morgen laatste stukje afmaken en dan in de Gyeon CanCoat..
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Tenzij je er blij van wordt zou ik hem gewoon door de wasstraat trekken en inleveren 😂. Het gaat er meer om dat je hem niet onder de bagger inlevert. Beschermlaag etc lijkt me overkill.Card Nox schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:38:
@renzo4000, ik moet volgende week mijn eNiro lease inleveren. Hij moet gepoetst worden ingeleverd dus wil hem aankomend weekend nog even goed wassen, beschermlaagje aanbrengen en de binnenkant goed schoonmaken. Hopelijk gaat hij niet dan nog ergens door een krasstraat...
De beschermlaag is een TW Ceramic Spray dus dat is met 10 minuten ook gedaan.
Dit is mijn 'parting gift' aan de auto als bedankje voor de fijne 2,5j / 45k veilige kilometers die we samen hebben doorgebracht. Hopelijk is zijn nieuwe baasje er net zo zuinig op.
Punt is dat die leaseauto's naar de groothandel verdwijnen of ze worden door verkocht aan een dealer. Die dealer trekt hem gewoon weer door de wasstraat. Hoewel het heel nobel van je is, is het eerlijk gezegd wel zonde van je moeite. Daarom trek ik hem dus eenmalig door de wasstraat bij inleveren, hoe pijnlijk dat er ook uit zietCard Nox schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:05:
@Greetoz, nee dat kan ik niet over mijn hart krijgen. Ruim 2,5j netjes met de hand gewassen, dat zou ik zonde vinden.
De beschermlaag is een TW Ceramic Spray dus dat is met 10 minuten ook gedaan.
Dit is mijn 'parting gift' aan de auto als bedankje voor de fijne 2,5j / 45k veilige kilometers die we samen hebben doorgebracht. Hopelijk is zijn nieuwe baasje er net zo zuinig op.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Moet het gepoetst worden ingeleverd?Card Nox schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:38:
@renzo4000, ik moet volgende week mijn eNiro lease inleveren. Hij moet gepoetst worden ingeleverd dus wil hem aankomend weekend nog even goed wassen, beschermlaagje aanbrengen en de binnenkant goed schoonmaken. Hopelijk gaat hij niet dan nog ergens door een krasstraat...
Bij mijn vorige leaseauto (Alfa Giulia) was ik zo verliefd op dat ik idd even laat polijsten voordat ik het inlever
Life is too short to drive boring cars
Sealant? Wax? welke merk?
Jammer dat forensic detailing geen recente video's heb, laatste is van paar jaar terug.
Auto van mijn vrouw krijg nieuwe glimmende velgen dus wil het ook zo houden.
Mijn eigen daily is een EV dus al een paar jaar niks met velgen gedaan
[ Voor 31% gewijzigd door SirLct op 27-02-2024 10:16 ]
De gewone Gyeon Rim staat bij mij een heel seizoen (20dkm+) heel goed. Na het seizoen ff schoonmaken, nieuw laagje, en klaar voor de volgende 20d km, probleemloos.
Met een 30ml flesje deed ik z'n 4setjes. De EVO-versie zou ipv 12maanden 18maanden staan.
Ik heb ook gewone glascoatings, van Gyeon weliswaar , geprobeerd op velgen, maar zelfs Mohs (hun topper) blijft niet zo lang staan als Rim op velgen. De heat-cycles heeft toch invloed.
Ook maak ik met Gyeon Rim de velgen niet schoon met een stevige velgenreiniger. Gewone autohampoo en een kleine mitt en kwast. Een keer tussendoor met een iron-remover, omdat het kan.
Nanolex heeft ook net hun nieuwe coatings op de markt gebracht. Deze zijn ook erg goed.
[ Voor 40% gewijzigd door Smotske op 27-02-2024 10:42 ]
@DetailingBySmotske
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Normaal doe ik de voorruit ook met QuickView maar kreeg daar laatste keer extreem stuiterende wissers van dus die laat ik nu waarschijnlijk voor wat het is.
:strip_exif()/f/image/DkrHOHs775tWkqlgdfIzlM6S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Greetoz op 27-02-2024 21:25 ]
PBW staat maar heel kort als je er geen wax over doet.pretpik schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:12:
Iemand nog advies voor een goede glaze? Ik ben nu door m’n Meguiars Ultimate Polish heen wat ik opzich een fijn product vind om mee te werken. Zelf twijfel ik tussen deze of White Diamond van Poorboys World.
Dan is een Stjaernagloss Glasyr passender. https://www.carclean.com/...otection-glaze-500ml.html
@DetailingBySmotske
Er komt wel een wax overheen zoals Fusso of Meguiars, een glaze alleen is natuurlijk geen bescherming.Smotske schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:40:
[...]
PBW staat maar heel kort als je er geen wax over doet.
Dan is een Stjaernagloss Glasyr passender. https://www.carclean.com/...otection-glaze-500ml.html
Ik wil mijn auto gaan coaten met Gyeon Synchro Evo. Ik heb nu alles in huis gehaald om dit te gaan doen en de lak helemaal voor te bereiden op de coating (de-iron, klei, polijsten, ontvetter etc).
Enige waar ik nu nog over twijfel qua proces is het aanbrengen van de Mohs Evo. In de handleiding en online staat dat je dit per paneel moet aanbrengen, maar in dezelfde handleiding staat dat je het beste in oppervlaktes van 50x50cm kan werken om high spots te voorkomen.
Uit de handleiding:
Over Q2 Syncro Evo:
In het algemene application tips stukje:Apply a thick layer of Q2 MOHS EVO. Level the coating well. Apply in your preferred motion. Leveling is crucial, not the application pattern. We recommend applying full panels. Split panels only while applying at high temperature or humidity.
Op Gyeons website voor Mohs Evo:Work in small sections (with the exception of Q2 PURE EVO), splitting panels in maximum 50x50cm areas.
Wat is jullie ervaring hiermee?BEST PRACTICE AND PRO-TIPS FROM YVES HEYLEN
Apply the product liberally in your favourite motion to a whole panel. Once temperature and humidity rise, apply to smaller sections and wipe off immediately. The product will lightly bubble up on the panel - this is the perfect timing for wipe off.
Mohs evo hier aangebracht 2 jaar geleden. Zeer tevreden over! Ik onderhoud hem met ceramic detailer.MuskitoNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:18:
Vraagje over Gyeon Q2 Syncro/Mohs Evo.
Ik wil mijn auto gaan coaten met Gyeon Synchro Evo. Ik heb nu alles in huis gehaald om dit te gaan doen en de lak helemaal voor te bereiden op de coating (de-iron, klei, polijsten, ontvetter etc).
Enige waar ik nu nog over twijfel qua proces is het aanbrengen van de Mohs Evo. In de handleiding en online staat dat je dit per paneel moet aanbrengen, maar in dezelfde handleiding staat dat je het beste in oppervlaktes van 50x50cm kan werken om high spots te voorkomen.
Uit de handleiding:
Over Q2 Syncro Evo:
[...]
In het algemene application tips stukje:
[...]
Op Gyeons website voor Mohs Evo:
[...]
Wat is jullie ervaring hiermee?
De oppervlakte die je steeds kan aanbrengen hangt een beetje af van de temperatuur. Ik heb het een beetje geprobeerd wat het beste werkt. Ik heb een witte auto dus het aanbrengen is lastig te zien. Als je wat ruimer aanbrengt zie je duidelijk de 'druppeltjes' ontstaan. Dat gebeurde bij mij vrij vlot (ca 18 graden was het, heb buiten, onder carport gewerkt). Mijn ervaring is dat een hele motorkap veel te veel is. Deze dus in 4 delen gedaan (Mazda CX5). De deuren e.d. ook in 4 delen. Je merkt vanzelf wel hoe snel dit werk. Ik vond het residu goed afneembaar (glad, gaat niet plakken) maar je moet niet te lang wachten om high-spots te voorkomen. Neem de tijd, klein deel doen, kijken naar de 'druppeltjes' en op basis hiervan je snelheid gaan bepalen.
Let op dat je de auto goed ontvet voordat je aan de gang gaat met de coating. Ik heb navraag gedaan t.a.v. het wassen met afwasmiddel maar dit is wel van belang. Hierna nog een keer met prep nalopen en dan is de lak schraal. Prep alleen is soms echt onvoldoende om de oliën van het polijstmiddel goed te verwijderen.
Kwa verbruik vond ik deze coating lastig. Ik heb hem één laag gegeven maar hierna was het 30ml flesje zo goed als leeg. Met Carpro C-quartz UK 3.0 kon ik de auto 2 keer doen met 50ml.
Ik vind de Mohs Evo echter veel fijner werken. De ene laag zit nu al langer dan de 2 lagen C-quartz.
Succes met de coating!
Jouw werkwijze bevestigt mijn beeld van hoe ik het ook wil gaan doen. Ik ga iig nog even wachten tot de buitentemperatuur wat toeneemt (ik ga het buiten onder een partytent doen).
Had inderdaad ook al even gekeken wat ik het beste kon doen op de auto goed te ontvetten en kwam uit op Nanolex PreWash wat op CarClean werd aangeraden als goede shampoo om je auto te ontvetten voor een coating. En daarna inderdaad afnemen met Prep.
Ik heb naast een normale autoshampoo ook Bathe+ en Wetcoat gekocht om de coating te gaan onderhouden, maar ik moet nog even kijken hoe ik deze het beste kan toepassen, qua frequentie (Bathe+ bijv niet bij elke autowas, maar 1x per 6 weken).
[ Voor 0% gewijzigd door MuskitoNL op 29-02-2024 17:06 . Reden: typo ]
Ik heb nu 3 autos gecoat met cancoat, en enkel Prep gebruikt zoals Gyeon zelf ook zegt en tot nu toe geen problemen daarmee gehad. Ze geven zelf aan dat Prep juist beter ontvet/reinigd dan IPA. Maargoed kan sowieso geen kwaad om alsnog extra te ontvetten.MuskitoNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:39:
@g-j-t Thanks voor je ervaring, hier kan ik wat mee!
Jouw werkwijze bevestigt mijn beeld van hoe ik het ook wil gaan doen. Ik ga iig nog even wachten tot de buitentemperatuur wat toeneemt (ik ga het buiten onder een partytent doen).
Had inderdaad ook al even gekeken wat ik het beste kon doen op de auto goed te ontvetten en kwam uit op Nanolex PreWash wat op CarClean werd aangereden als goede shampoo om je auto te ontvetten voor een coating. En daarna inderdaad afnemen met Prep.
Ik heb naast een normale autoshampoo ook Bathe+ en Wetcoat gekocht om de coating te gaan onderhouden, maar ik moet nog even kijken hoe ik deze het beste kan toepassen, qua frequentie (Bathe+ bijv niet bij elke autowas, maar 1x per 6 weken).
Ik heb nu ook een flesje restart wash van Gyeon gekocht, stinkt wel maar kijkt prima te werken voor de coating. Bathe+ natuurlijk ook, maar daar zit dan weer Sio2 in.
[ Voor 6% gewijzigd door Greetoz op 29-02-2024 16:43 ]
Verstandig om nog even te wachten idd. Let ook op de nachttemperatuur. Veelal kan je pas later op de dag coaten door alles wat je vooraf moet doen. Als je in de nacht condens krijgt lijkt me dat minder. Ik wou de auto wat langer droog houden. Onder de carport lukte dat goed.MuskitoNL schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:39:
@g-j-t Thanks voor je ervaring, hier kan ik wat mee!
Had inderdaad ook al even gekeken wat ik het beste kon doen op de auto goed te ontvetten en kwam uit op Nanolex PreWash wat op CarClean werd aangeraden als goede shampoo om je auto te ontvetten voor een coating. En daarna inderdaad afnemen met Prep.
Die Nanolex lijkt me idd zeer geschikt om de auto te ontvetten.
Ik gebruik Carpro reset als shampoo voor de regulier wasbeurten. Vooraf veelal foamen met Bilthamber autofoam.
Eens per 3 a 4 wasbeurten loop ik de auto na met de Gyeon ceramic detailer. Dit werkt denk ik net zo snel als de Wetcoat en heeft een langere standtijd. De Wetcoat gebruik ik voor de roosters in de grille en om de wielcoating gemakkelijk te boosten.
Prep werkt prima maar ik zag dus na het polijsten met Menzerna 3800 nog beading na de behandeling met enkel Prep. Je moet echt veel gebruiken en regelmatig een schone doek pakken en wellicht zelfs alles 2 keer doen om de lak volledig te strippen. Na het wassen met afwasmiddel en daarna de prep was het goed. Geen idee hoeveel het doet met de hechting en standtijd maar aangezien je zoveel inspanning doet om de lak coating-klaar te krijgen; better safe than sorry..Greetoz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Ik heb nu 3 autos gecoat met cancoat, en enkel Prep gebruikt zoals Gyeon zelf ook zegt en tot nu toe geen problemen daarmee gehad. Ze geven zelf aan dat Prep juist beter ontvet/reinigd dan IPA. Maargoed kan sowieso geen kwaad om alsnog extra te ontvetten.
Ik heb nu ook een flesje restart wash van Gyeon gekocht, stinkt wel maar kijkt prima te werken voor de coating. Bathe+ natuurlijk ook, maar daar zit dan weer Sio2 in.
Beading van Mohs Evo na de eerste keer wassen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o9RlVbXyGYPfyqVGgycM6mWE.jpg?f=user_large)
Vandaag beide even een snelle wasbeurt gedaan. Nanolex Sisplash blijft het goed doen, erg tevreden mee. Ook een kleine beschadiging op de Volvo weggepolijst. De elektrische klep was in een te lage parkeergarage tegen betonnen balk gekomen, maar gelukkig nagenoeg weg kunnen krijgen. Lak is niet zo hard iig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNvCyIseZiejj48vHjdcqVlM.jpg?f=user_large)
Beetje kleur blijft toch het mooist
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
:strip_exif()/f/image/lXANf93tkL52pkAmLIAOu4Mc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zkPb8eCMpL7k85kiP3zo1LAc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohQSYturCBl9k5tKVAUL4iSn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MN0ZRgyFJAgvfM7A56yzbz1L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GTgR14t8XkL9bxw3JtsuSjU1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lw1A8VAMr61qkhQ8sfzgph86.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LwrRIDNHgpZenVdIoe09G4pk.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgenvroeg nog even een coating aanbrengen, vandaag niet meer gered.
Ziet er weer netjes uit. Hier droogt het ook wel iets op maar combinatie van een waterontharder en de cancoat coating zorgt er eigenlijk voor dat er geen watervlekken komen.Card Nox schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:03:
@Ophidian, hoe was je 2 auto's zonder dat het opdroogt? Vandaag onze eNiro gewassen om as woensdag in te leveren en met een beetje wind en zon sproei ik de auto meermaals tussendoor nat om droogvlekken te voorkomen.
Morgenvroeg nog even een coating aanbrengen, vandaag niet meer gered.
Ik heb een hogedrukreiniger waar een schuimlans bij zit. Maar wat daar aan schuim uitkomt is een lachertje.
Zelf gevonden: https://www.carclean.com/nl/monello-lancia-foam-lance.html
Is dat de 60 euro waard?
Heb ik daar trouwens speciale zeep of schuim voor nodig.
Voor mijn caravan, die van ongespoten polyester is (wit) zoek ik en fatsoenlijke wax.
Het oppervlakte voelt nu droog en lijkt wat te verkrijten.
Ik heb het ding nu gewassen met autoshampoo van Turtle wax, Max power.
Valt me op dat de zwarte strepen (elke caravan of camper eigenaar kent ze wel) er lastig of zelfs helemaal niet vanaf gaan.
Foto van de caravan ter illustratie.
:strip_exif()/f/image/iLL7Hj1BK4mq93PmD23BniB6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus resume:
Een fatsoenlijke schuimlans/spuit ding?
Een wax of soort gelijk voor het netjes krijgen van de doffe caravan.
[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 08-03-2024 17:59 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
https://www.gently.nl/
:strip_exif()/f/image/LYiNpCxkKUKgEsuekzZuzRbC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil je schuimen, dan is een echt schuimpistool een must. Daar stop je ook "snow foam" in.
Misschien nog een aanrader: bilt hamber touchless.
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 09-03-2024 13:07 ]
Ik heb die Monello Lans en gebruik ook hun snow foam. Werkt goedBommes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:41:
2 vraagjes:
Ik heb een hogedrukreiniger waar een schuimlans bij zit. Maar wat daar aan schuim uitkomt is een lachertje.
Is dat de 60 euro waard?
Voor mijn caravan, die van ongespoten polyester is (wit) zoek ik en fatsoenlijke wax.
Valt me op dat de zwarte strepen (elke caravan of camper eigenaar kent ze wel) er lastig of zelfs helemaal niet vanaf gaan.
[Afbeelding]
Dus resume:
:strip_exif()/f/image/hSxrWzCFvMfqfNvblNkXlleU.jpg?f=fotoalbum_large)
Een alixpress foamlans werkt ook, maar... "you get what you pay for". Ik ben er 2, maar ondertussen ook 2 Lancias omdat die zo fijn werken.
Voor een wax die goed op polyester werkt Collinite no.845 ook heel goed. https://www.carclean.com/...tor-wax-no-845-473ml.html
@DetailingBySmotske
Dasty doet wonderen voor de zwarte strepen. Maar pas daar wel mee op. Toch wel een agressief goedje. Voor de rest eens met wat de rest zegt. Foam lance heb ik van AliExpress. Geen ervaring met andere maar die bevalt mij prima voor de auto. Caravan durf ik niet zo goed op met de hogedrukreiniger.Bommes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:41:
2 vraagjes:
Is dat de 60 euro waard?
[Afbeelding]
Dus resume:
Ik heb een old/youngtimer die grotendeels herspoten is en voor de rest al eens gepolijst. Die zet ik altijd met de hand in de wax, wat toch wel een stevige klus is.
Ik heb dus niet de ambitie om te gaan polijsten, en ga al helemaal niet om aan de slag met andermans auto's.
Als ik op internet kijk dan zeggen me de merken niets. Denk wel dat ik een excentrische machine moet nemen en op een accu is dan ook wel handig. De prijzen lopen uiteen van 60 tot 300 euro...
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Krijg je zo een wax een beetje fatsoenlijk met de hand aangebracht?Smotske schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:00:
Een Monello Lancia met daarin Bilt Hamber Touchless (nu met nieuwe formule in een 1l fles) is een gouden combinatie.
Een alixpress foamlans werkt ook, maar... "you get what you pay for". Ik ben er 2, maar ondertussen ook 2 Lancias omdat die zo fijn werken.
Voor een wax die goed op polyester werkt Collinite no.845 ook heel goed. https://www.carclean.com/...tor-wax-no-845-473ml.html
Of heb je daar echt een machine voor nodig?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Er is eigenlijk geen één wax die je met een machine hoeft aan te brengen eerlijk gezegd. Met het handje gaat prima en kan je veel preciezer te werk gaan. Bij collinite 845 is het vooral "less is more". Je brengt al gauw te veel aan en is echt niet nodig en kost je alleen maar meer tijd om uit te buffen. Mijn tip is gebruik een microfibre handpad en maak die licht vochtig. Let wel op je zwarte trims, want die slaan wit uit met collinite erop.Bommes schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:46:
[...]
Krijg je zo een wax een beetje fatsoenlijk met de hand aangebracht?
Mocht je verder het rabbithole induikelen, kan je ook prima polijsten met een dap500.
Zoek je nu een goede accumachine en mag het wat kosten: flex pxe80

Collinite 845 is notorious vanwege te dik opbrengen en nooit meer uit kunnen poetsen. Mega spaarzaam opbrengen dus.Bommes schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:46:
[...]
Je zou ook gewoon bij meguiars kunnen kijken. Hun rv/boot lijn is best goed.
[ Voor 66% gewijzigd door teacher op 09-03-2024 13:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Elke wax is bedoeld om met de hand aan te brengen, en steeds meer waxen kunnen met de machine aangebracht worden. Een goede hand pad is daarbij wel fijn. Een simpel microvezel schijfje kan ook ,maar krijg je snel last van je hand. Die van Sam’s detailing op car clean is mijn favoriet. En zoals met elke wax, less is more. Soms denk je, ik breng niks aan, en dat is precies genoeg.Bommes schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:46:
[...]
Leg de No.845 eerst ff 5min in warm water. In de fles wil het wel eens klonteren. Warm is het erg vloeibaar, dus voorzichtig op de pad aanbrengen.
Een goede buffing doek is daarbij ook een vereiste. Bijvoorbeeld die van Bilt Hamber. Voor een caravan denk ik 2 stuks.
Bilt Hamber Touchless heeft wel eens waar een hogere pH, maar ik tast niet agressief waxen of coatings aan in de praktijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Smotske op 09-03-2024 19:40 ]
@DetailingBySmotske
De Flex PXE 80 is een pracht machine. Maar om een paar keer per jaar een wax aan te brengen wat overdreven duur. Kies wel voor een excentrische, en een die laag toerig kan draaien.Chaoss schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:39:
Wat voor machine zouden jullie kopen puur voor het aanbrengen van wax/finischer?
Ik heb een old/youngtimer die grotendeels herspoten is en voor de rest al eens gepolijst. Die zet ik altijd met de hand in de wax, wat toch wel een stevige klus is.
Ik heb dus niet de ambitie om te gaan polijsten, en ga al helemaal niet om aan de slag met andermans auto's.
Als ik op internet kijk dan zeggen me de merken niets. Denk wel dat ik een excentrische machine moet nemen en op een accu is dan ook wel handig. De prijzen lopen uiteen van 60 tot 300 euro...
@DetailingBySmotske
Iemand advies hierin?
Velgen, zie bmw topic
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78396530
Ik heb mijn Orbit Matte Grey velgen zelf ook in Gyeon Rim gezet. Ze gaan imho niet echt meer glimmen dan daarvoor. Gyeon Rim is ook geschikt voor matte velgen namelijk. Ik zal later wel een fototje maken.DeBaroN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:05:
Ik heb mijn zomerset laten poedercoaten in mat bronze. Nu wil ik deze graag met een glascoating behandelen. Alleen ben ik bang dat de velgen dan te veel gaan glimmen.
Iemand advies hierin?
Velgen, zie bmw topic
Vandaag de V70 weer lekker gewassen. Ook de velgen weer behandeld met Manello non-ferro. Werkt echt prima dat spul, maar ik vind wel dat het best hard gaat qua verbruik. Ik denk dat ik 4 behandelingen uit een literfles ga halen en dan spuit ik het er volgens mij niet dik op.
En als ik dan toch bezig ben. Nog tips voor onderhoudsspul voor een lederen interieur? Ik heb nu een fles smartleather. Dat werkt best goed, maar wellicht zijn er nog betere spullen te krijgen?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik werk in een staalfabriek en al dat stof kruipt in de rubbers en laat ze bruin uitslaan.
Vandaag de auto eens goed kunnen wassen (had gevraagd aan de dealer dit NIET te doen en ze hebben het niet gedaan dus content mee) en een coating aangebracht.
Ik vind de kleur erg geslaagd en ben er blij mee! Heb mijn Zero FXE er naast gezet, ik wil die in dezelfde kleur wrappen als deze auto, iemand tips?
:strip_exif()/f/image/AMNBxZ6gIa0U8WaTU8HomyQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/268z07JV2depDUuo1LqRmLMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de wolkjes 😊
:strip_exif()/f/image/yqanOuJ8Ffwg5CsudadbSXCb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb overigens 'maar' 1 kleine lak beschadiging gevonden op de auto. Die polijst ik er nog een keer uit.
:strip_exif()/f/image/MBbejAmCqXPoSfzfZe27sLI3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Card Nox op 10-03-2024 20:03 ]
Gyeon Rim vind ik de beste die zo gemakkelijk is te gebruiken voor consumers. Ze hebben net hun EVO versie uitgebracht. https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2-rim-evo-30ml.htmlDeBaroN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:05:
Ik heb mijn zomerset laten poedercoaten in mat bronze. Nu wil ik deze graag met een glascoating behandelen. Alleen ben ik bang dat de velgen dan te veel gaan glimmen.
Iemand advies hierin?
Velgen, zie bmw topic
Met een flesje heb ik 4 setjes gedaan, en kan nog wel een doen denk ik. Voegt niet echt extra glans toe, maar het gemak van schoonmaken is echt top.
@DetailingBySmotske
Verweerd? Waterspots? Behandelen met een goede cleaner is vaak al de oplossing. https://www.carclean.com/...-professional-polish.htmlPaT schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:10:
Ik heb rond mijn ramen een chromen sierstrip zitten die wel wat liefde kan gebruiken. Hebben jullie nog tips voor een chroompolish oid waar dit erg goed mee gaat? Je hebt zoveel van die goedjes dat de twijfel direct toeslaat welke te kopen.
Vandaag de V70 weer lekker gewassen. Ook de velgen weer behandeld met Manello non-ferro. Werkt echt prima dat spul, maar ik vind wel dat het best hard gaat qua verbruik. Ik denk dat ik 4 behandelingen uit een literfles ga halen en dan spuit ik het er volgens mij niet dik op.
En als ik dan toch bezig ben. Nog tips voor onderhoudsspul voor een lederen interieur? Ik heb nu een fles smartleather. Dat werkt best goed, maar wellicht zijn er nog betere spullen te krijgen?
Mocht dit niet willen, dan een lichte polish.
Monello Non-Ferro is inderdaad een hele goede iron remover, maar ook z'n beetje de duurste. Iron removers is so wie so al een van de duurste chemicalien in de detailing wereld. Daarom gebruik ik een gewone wheel cleaner eerst, wielen wassen, en dan Non-Ferro (of iets vergelijkbaars). Scheelt aardig in gebruik van product. Dan zijn 4a5 pufjes per wiel zeker genoeg.
Over het leder, Gyeon Leather Mild met een borstel is heel goed (https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2m-leather-set-mild.html), maar ook Gliptone (https://www.carclean.com/nl/merken/gliptone) heeft heel veel goede reviews.
@DetailingBySmotske
Ik herken je struggles. Paar keer per jaar doe ik ze goed schoonmaken met een verdunde APC (1:15) en dan breng ik m'n bandendressing aan. https://www.carclean.com/...lic-tyre-shine-680ml.html. Werkt heel goed!Asterion schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:16:
Heeft er iemand een gouden tip om rubbers terug proper te krijgen?
Ik werk in een staalfabriek en al dat stof kruipt in de rubbers en laat ze bruin uitslaan.
@DetailingBySmotske
4 setjes velgen met 1 flesje? Haal je de velgen er dan ook af of doe je alleen de buitenkant en de spaken? Ik heb op mijn 19/20inch set 3/4 flesje gebruikt, maar dat is dan wel 2 lagen incl binnenkant velg.Smotske schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:06:
[...]
Gyeon Rim vind ik de beste die zo gemakkelijk is te gebruiken voor consumers. Ze hebben net hun EVO versie uitgebracht. https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2-rim-evo-30ml.html
Met een flesje heb ik 4 setjes gedaan, en kan nog wel een doen denk ik. Voegt niet echt extra glans toe, maar het gemak van schoonmaken is echt top.
Wel met een LED spot erop gericht. Dus lijkt iets meer te glanzen dan in t echt.DeBaroN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:05:
Iemand advies hierin?
Velgen, zie bmw topic
:strip_exif()/f/image/K8rZjUyvP5zrQ3wjHNIXAFjO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JR3R4Zy2jVgO8RUtZuFkO3Kn.jpg?f=fotoalbum_large)
De chromen strips zijn wat vlekkerig, dus ik denk dat dat waterspots zijn. Een goede cleaner heb ik nog wel staan, dus dat kan ik mooi uitproberen. Bedankt voor de tips, ik ga weer shoppen bij carcleanSmotske schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:12:
[...]
Verweerd? Waterspots? Behandelen met een goede cleaner is vaak al de oplossing. https://www.carclean.com/...-professional-polish.html
Mocht dit niet willen, dan een lichte polish.
Monello Non-Ferro is inderdaad een hele goede iron remover, maar ook z'n beetje de duurste. Iron removers is so wie so al een van de duurste chemicalien in de detailing wereld. Daarom gebruik ik een gewone wheel cleaner eerst, wielen wassen, en dan Non-Ferro (of iets vergelijkbaars). Scheelt aardig in gebruik van product. Dan zijn 4a5 pufjes per wiel zeker genoeg.
Over het leder, Gyeon Leather Mild met een borstel is heel goed (https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2m-leather-set-mild.html), maar ook Gliptone (https://www.carclean.com/nl/merken/gliptone) heeft heel veel goede reviews.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik ben me dus wat aan het inlezen, YouTube aan het kijken etc.
Nu vroeg ik me af of het volgende een realistisch idee is (vertrekkende van een nog nooit gewassen auto):
- Eerst Bilt-Hamber Touch-Less snow foam
- Afspuiten met de hogedrukreiniger
- Contact wash met dezelfde foam (?)
- Afspuiten
- Bilt-Hamber Touch-On foamen als bescherming
- Afspuiten
- Auto drogen
Dan zou ik enkel een droogdoek, foam cannon voor de Karcher en 2 Bilt-Hamber producten nodig hebben. Stiekem hoop ik dat de contact wash stap ook niet elke keer nodig gaat zijn.
Is dit wat realistisch? Of raden jullie bvb. een echte wax laag aan idpv de Touch-On en moet er elke keer een contact wash gebeuren? Ik hoef geen perfecte wagen/lak, maar zou in zo weinig mogelijk tijd een propere wagen willen hebben zonder honderden swirls na een jaar.
Stuur mij een DM, dan geef ik je toegang tot een google lijst met producten die ik gebruik voor mijn Tesla. Die ''Bilt-Hamber'' producten wil ik ook gaan gebruiken zodra mijn huidige producten op zijn. In mijn initiele onderzoek kwam ik deze niet tegen. Vooral de snow foam die ik nu gebruik vindt ik niet sterk genoeg.demichiel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:01:
Hey, ik heb recent mijn eerste eigen wagen gekocht (Tesla Model Y). Nu het voor de eerste keer geen lease is ben ik wat huiverachtig om door de wasstraat te gaan. De Tesla lak heeft al niet de beste reputatie hoor ik. Ik zoek dus een manier om mijn wagen in goede staat te houden, liefst zonder al té veel moeite (beetje vloeken in de kerk hier misschien). Ik zou de auto pakweg maandelijks willen wassen, liefst in zo weinig mogelijk tijd.
Nu vroeg ik me af of het volgende een realistisch idee is (vertrekkende van een nog nooit gewassen auto):
- Afspuiten
- Afspuiten
- Auto drogen
Dan zou ik enkel een droogdoek, foam cannon voor de Karcher en 2 Bilt-Hamber producten nodig hebben. Stiekem hoop ik dat de contact wash stap ook niet elke keer nodig gaat zijn.
Is dit wat realistisch? Of raden jullie bvb. een echte wax laag aan idpv de Touch-On en moet er elke keer een contact wash gebeuren? Ik hoef geen perfecte wagen/lak, maar zou in zo weinig mogelijk tijd een propere wagen willen hebben zonder honderden swirls na een jaar.
Het resultaat van gisteren:
:strip_exif()/f/image/XN6h1msu0llRJH5BDE4QmZkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds gisteren voor het eerst Q2M tire cleaner + tire dressing gebruikt. Het resultaat is echt mooi. Maakt het geheel echt af.
:strip_exif()/f/image/b0m4uEkDdoYlYdU9W3Djm1lB.jpg?f=fotoalbum_large)
De glans die je hier ziet blijft zo'n 2 a 3 weken zitten als het goed is.
[ Voor 10% gewijzigd door spartacusNLD op 11-03-2024 11:40 ]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Setje 17”, 2x setje 19” breedset, en 1x setje 18” breedset. Complete velg. Binnen, buiten, achterkant spaak etc.Greetoz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:12:
[...]
4 setjes velgen met 1 flesje? Haal je de velgen er dan ook af of doe je alleen de buitenkant en de spaken? Ik heb op mijn 19/20inch set 3/4 flesje gebruikt, maar dat is dan wel 2 lagen incl binnenkant velg.
Ik breng vaker coatings aan, ik vermoed dat je aardig ruig bent geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door Smotske op 11-03-2024 18:22 ]
@DetailingBySmotske
Geen contact wash = niet afdrogen. Er blijft na een goede prewash altijd vuil achter op je lak, als je dan gaat drogen ben je aan het schuren. BH TL is een hele goede prewash. Zou .m niet als shampoo gebruiken. Neem dan een product als Gyeon Bathe.demichiel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:01:
Hey, ik heb recent mijn eerste eigen wagen gekocht (Tesla Model Y). Nu het voor de eerste keer geen lease is ben ik wat huiverachtig om door de wasstraat te gaan. De Tesla lak heeft al niet de beste reputatie hoor ik. Ik zoek dus een manier om mijn wagen in goede staat te houden, liefst zonder al té veel moeite (beetje vloeken in de kerk hier misschien). Ik zou de auto pakweg maandelijks willen wassen, liefst in zo weinig mogelijk tijd.
- Afspuiten
- Afspuiten
- Auto drogen
@DetailingBySmotske
Ik vermoed wellicht ook wel iets te ruig, maar ze geven zelf aan 15-20ml per set met 1 laag. dus dat zou wel uitkomen op 1 flesje van 30ml per set met 2 lagen. (ik had ook 2 lagen gedaan). Heb denk ik nog 1/4 potje over. Ik coat ook wel vaker maar was de eerste keer Gyeon RimSmotske schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:16:
[...]
Setje 17”, 2x setje 19” breedset, en 1x setje 18” breedset. Complete velg. Binnen, buiten, achterkant spaak etc.
Ik breng vaker coatings aan, ik vermoed dat je aardig ruig bent geweest.
[ Voor 8% gewijzigd door Greetoz op 11-03-2024 18:46 ]
:strip_exif()/f/image/jrEZTEqt0Yudw0whFGpQqH4O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PWRjQbNfebupnABZBMAeteDY.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren een CLA onder handen genomen. Lak was gelukkig niet echt slecht, maar wel gewassen, gekleid, steenslag opgevuld, plekjes geschuurd en lokaal grof voorgepolijst. Daarna hele auto een single stage polish gegeven en de coating in. 90% verbetering!
@PaT meguiars all metal polish, great lion, of oud en vertrouwd belgom.
@demichiel mn buurman heeft een zwarte Y: die lak is boterzacht. Never ever door de wasstraat.
Touchless van BH als pre-wash is wel echt top. Hierna is de contact wash wel erg makkelijk. Voor de shampoo zou ik iets anders gebruiken (gyeon, sams, of zelfs turtle wax, sonax, oid) Je kies wel even of je wash met wax/ bescherming wil of alleen puur wash. Touch-on heb ik geen ervaring mee, maar ik heb goede ervaring met monello acquafobia en recent ook gyeon wetcoat, beide werken goed als simpele "spray on sealant". Ik heb in het weekend ook net geprobeerd met Sonax BSD, schijnt goed te zijn en bang for buck. Resultaat na 1 dag is zeer goed te noemen. Beading is wel echt bizaar.demichiel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:01:
- Afspuiten
- Afspuiten
- Auto drogen
[html]Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.[/html]