[Nvidia Ion] Nieuws & Discussie Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 118.869 views

Onderwerpen

Alle 50 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nvidia Ion - Nieuws & Discussie Topic - Deel 3

[Nvidia Ion] Nieuws & Discussie Topic

Inleiding
Welkom in alweer het derde deel van het topic over het nieuwe Nvidia ION platform! Na het succesvolle eerste deel, gestart door Wiethoofd en de overname door Frank Martin van het tweede deel, is het nu tijd geworden voor een derde deel. Ook in dit derde deel is het de bedoeling om met name ontwikkelingen rondom het platform te volgen en te bespreken.

Ik zal proberen de startpost bij te blijven werken, maar daarvoor heb ik wel jullie input nodig. Bij deze nog even aandacht vestigen op de site XBMC Freak waar een bult info staat over het ION-platform, XBMC en Linux.

Inhoudsopgave
[list]• Nvidia Ion
• Specificaties
• Overzicht verkrijgbare producten
[list]• Barebone
• Moederborden
• Netbooks
• Nettops
• Previews / Reviews / Userreviews
• Howto's
• Mini FAQ
• Links
• Nawoord
• Changelog

Nvidia Ion
In december 2008 kondigde Nvidia aan om hun chipset, de MCP79 - beter bekend als de nForce 730i - dusdanig aan te passen om ondersteuning te bieden voor de Intel Atom.1 Niet veel later (8 dagen) introduceerde Nvidia het Ion-platform.2 Een klein 'doosje' met een Intel Atom 330, een 1,6GHz dualcore, op een pico ITX bordje dat in combinatie met daarvoor geschikte software en drivers 1080p met zeer weinig CPU-load af kan spelen.

Precies 8 dagen later deelt Intel mee de Atom processor niet los te willen verkopen en alleen in combinatie met de eigen chipset te willen verkopen.3 Weer een paar dagen later staat op Fudzilla dat Intel door een communicatiefout verkeerde/onduidelijke informatie heeft uitgegeven en dat de Atom ook los verkocht zal worden,4 waardoor het Ion-platform toch tot leven gekomen is.

Ook kondigde Apple aan gebruik te gaan maken van het Ion-platform in hun Apple TV,5 al zou het volgens de geruchten ook de Apple's Mac Mini kunnen betreffen.

Hier een video van de CEO van Nvidia op de CES over het Ion-platform:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
NVIDIA Ion
Bekijk in hogere kwaliteit

Inmiddels is de Nvidia in verschillende gedaanten op de markt te koop. Het platform is 'los' te koop als moederbord (met daarop geïntegreerde Atom processor + Nvidia graphics) maar ook als compleet systeem in de vorm van een nettop en in de draagbare versie als netbook.

Ondanks het kleine pico ITX formaat valt met de GeForce 9400 M nog wel een beetje te gamen, zo haalt het in 3DMark06 op standaard instellingen 1263 punten, ook ondersteund de IGP Nvidia's CUDA om zo PhysX via de GPU te laten berekenen en ook video's met behulp van Badaboom sneller dan realtime om te zetten.9

In Linux is het perfect mogelijk om HD-materiaal (bijvoorbeeld x264 encoded video in MKV bestanden) zonder processorbelasting te decoderen via de VDPAU technologie.

Specificaties
Hieronder een lijstje met wat over het algemeen als de specificaties van het Ion-platform gezien worden. Deze kunnen per product uiteraard afwijken.
ProcessorIntel Atom 230 / 330 (x86-x64) / Intel Atom N270 / N280 / Z520 (x86)
Processor snelheid12x133MHz (533MHz FSB)
Form Factorpico ITX / mini ITX / ITX
ChipsetMCP79 (nForce 730i)
GeheugeninterfaceDDR3 1066 MHz
DDR2 800 MHz
GeheugengrootteMoederbordafhankelijk
Grafische chipNvidia GeForce 9300 (M) / 9400 (M)
Grafische uitgangenD-Sub
Dual-link DVI
HDMI 1.3
USB-aansluitingen6x maar mogelijkheid tot 12x in een andere behuizing
Audio uitgangen7.1 Analoog (Azalia)
Coaxial / Optical S/PDIF
Netwerk1 Gbit LAN / 802.11b/g/n WLAN
(e)SATA aansluitingen4x SATAII (3Gbps)
2x eSATA
Maximale resolutie2560 x 1600 (dual-link DVI)
Stroomverbruik18~40W (externe voeding)
Afmetingen (H x B x D)3,8 cm x 14,5 cm x 11,2 cm (1,5" x 5,7" x 4,4")

Klik voor grote versieKlik voor grote versieKlik voor groot
Klik voor grootKlik voor groot

Overzicht verkrijgbare producten
Barebones
• pricewatch: AOpen GP7A-BDR
• pricewatch: AOpen GP7A-HD
• pricewatch: AOpen GP7A-U
• pricewatch: Asrock ION 330 Pro
• pricewatch: Asrock ION 330HT-BD
• pricewatch: Asus Pundit P4-P5N9300

Moederborden
• pricewatch: Asrock A330ION
• pricewatch: Asus AT3N7A-I
• pricewatch: Point of View ION-MB230
• pricewatch: Point of View ION-MB330
• pricewatch: Point of View ION-MB330-1
• pricewatch: Zotac GeForce 9300-ITX WiFi
• pricewatch: Zotac IONITX-A-E
• pricewatch: Zotac IONITX-B-E
• pricewatch: Zotac IONITX-D-E
• pricewatch: Zotac IONITX-F-E

Netbooks
• pricewatch: HP Compaq Mini 311c-1020SA
• pricewatch: Point of View Mobii ION Mini notebook Groen / • Rood / • Zwart
• pricewatch: Samsung N510-KA02 Zwart / • Wit

Nettops
• pricewatch: Acer Aspire Revo 3600
• pricewatch: Acer Aspire Revo R3600 Nettop
• pricewatch: Acer Aspire AspireRevo R3610
• pricewatch: Asrock ION 330-BD
• pricewatch: Asrock ION 330 Zwart / • Wit
• pricewatch: Asrock ION 330Pro Zwart / • Wit
• pricewatch: Asrock ION 330HT Zwart / • Wit
• pricewatch: Asrock ION 330HT-BD Zwart / • Wit
• pricewatch: Asus Eee Box PC EB1012 Zwart / • Wit
• pricewatch: Asus Eee Box PC EB1501
• pricewatch: Asus Eee Top ET2002
• pricewatch: Asus Eee Top ET2002T
• pricewatch: Point of View ION-CS230-1 (Sydney)
• pricewatch: Point of View ION-CS230-1-S (New York)
• pricewatch: Point of View ION-CS330-1 (Sydney)
• pricewatch: Point of View ION-CS330-2-B Zwart / • Wit
• pricewatch: Prestigio ION Officer 330
• pricewatch: Prestigio ION Visconte 330
• pricewatch: Zotac MAG HD-ND01

Previews / Reviews / Userreviews
Previews
• Legit Reviews - Nvidia Ion Benchmark Preview
• Techgage - NVIDIA's ION Platform: Hands-On Impressions
• HEXUS - NVIDIA's ION platform aims to make Intel Atom netbooks better
• PC Perspective - NVIDIA Ion Platform Design and Benchmarks

Reviews
• PC Perspective - NVIDIA ION Platform Review: Death (and Life) of the Netbook
• Laptop Magazine - Nvidia Ion Reference PC review
• Hot Hardware - NVIDIA Ion Reference PC Platform Deep Dive
• Guru3d.com - NVIDIA ION platform review | preview
• HardwareZone - NVIDIA's Ion 'Cannon' Lock and Loaded!
• Tech Report - Nvidia's Ion platform (A GeForce for Atom)
• Anandtech - NVIDIA's Ion Platform: Performance Preview
• X-bit Labs - Nvidia ION Platform: GeForce 9400 + Intel Atom

• HardwareZone - Acer AspireRevo review
• HotHardware - Acer AspireRevo SFF NVIDIA Ion PC
• Fudzilla - Acer Aspire Revo dissected
• HotHardware - Zotac NVIDIA Ion Motherboard: SFF Goodness
• The Tech Report - Zotac's IONITX-A Mini-ITX board
• AnandTech - Zotac's Ion: The World's First mini-ITX Ion Board
• Tom's Hardware - Zotac's Ion Board On Windows 7: Nvidia Re-Arms Intel's Atom
• HardwareZone - The DIY Zotac ION Motherboard Kit
• Nvidia ION Based Nettop with Your Own Hands: Zotac ION-ITX-C Mainboard Review
• ASRock ION 330-BD Nettop - Affordable, Overclockable and 1080p HD
• ASRock ION 330HT-BD - Unboxing and Undressing Video
• ASRock Nettop ION 330 AMCP7A-ION HTPC
• Pro-Clockers - Asrock Ion 330 Nettop PC review
• HardwareZone.com - The Ion Lives - ASUS AT3N7A-1 NVIDIA Ion Motherboard review
• EXPreview.com - A Pictorial Preview of Asus Ion-powered Motherboard
• Silent PC Review - Asus EeeBox EB1501 ION Mini-PC
• Hardware.info - Een nVidia Ion als Media Center: go or no-go?

Userreviews
• productreview: Asus AT3N7A-I review door drikus
• productreview: Asus AT3N7A-I review door Erhnam
• productreview: Asus AT3N7A-I review door Probbel
• productreview: Acer Aspire Revo R3600 NetTop review door Erhnam
• productreview: Asrock ION 330-BD review door S2K
• productreview: Asrock ION 330 Zwart review door luckyjan
• productreview: Asrock ION 330 Zwart review door Anoniem: 101974
• productreview: Asrock ION 330HT-BD 320G HDD Zwart review door Erhnam
• productreview: Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION230 review door Anoniem: 267761
• productreview: Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 review door mark_vb
• productreview: Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 review door M-Opensource
• productreview: Zotac IONITX-A-E review door Wiethoofd

Howto's
• [LINUX] HOW-TO install XBMC for Linux on Asrock ION 330 with full Ubuntu Desktop
• [LINUX] HOW-TO make a minimal install of Ubuntu on Acer Revo ION in under 25 minutes
• [LINUX] HOW-TO make a minimal Ubuntu Jaunty install with XBMC
• [LINUX] XBMScript - Easy installation for Ubuntu Jaunty Jackalope (9.04)
• [LINUX] XBMC Setup Script - Automatic installation of XBMC for Linux
• Ubuntu Nvidia ION HTPC with satellite TV

Mini Frequently Asked Questions
- Wat valt allemaal onder de ION-vlag?
- Het Nvidia ION platform is puur de MCP79 chipset, welke officieel onder de naam nForce 730i door het leven gaat. Deze chipset kan bij elke socket gesoldeerd worden en mag onder de ION-vlag verkocht worden. Zo zou de nieuwste Apple Macbook, welke gebruik maakt van een 9400M (de IGP van de MCP79-chipset) ook als ION verkocht mogen worden.

- Maar mijn moederbord heeft wel de ION-naam, maar een 9300 (M) IGP, klopt dit?
- Ja, de MCP79-chipset heeft de 9300(M) en 9400(M) als IGP, de 9300 is eigenlijk niets meer dan een underclockte 9400.

- Ik moet een kastje hebben voor m'n mini ITX moederbord, in de pricewatch staan er geen?
- Klopt, de kleine kastjes voor ITX moederborden zijn een nicheproduct, maar op Picco Computers staan er een heleboel. Anders even de vorige delen doorbladeren naar kastjes levert ook genoeg tips op.

- Mijn moederbord/nettop heeft een Atom 230/330, kan ik nu wel full HD afspelen?
- Ja, zolang de codec van het videobestand ondersteund wordt door de ION-chip valt deze via de grafische kaart te decoderen, in Windows is CoreAVC of shark007 benodigd voor die versnelling, in Linux moet VDPAU ingeschakeld worden.

- En via het netwerk afspelen van full HD dan?
- Via wi-fi kan het gaan haperen maar XBMC en Windows kunnen bedraad prima full HD afspelen over het netwerk of van een NAS.

- Mijn netbook/nettop heeft een Atom N2x0 / Z5x0, kan ik een 64-bits OS installeren?
- Nee, de mobiele Atom in de netbooks en in sommige nettops ondersteunt geen x64 instructies, de desktop Atom zonder de N of Z ervoor ondersteunt wel x86 en x64 instructies. Voor meer informatie zie Wikipedia: List of Intel Atom microprocessors.

- Windows of Linux voor de hardware-acceleratie?
- In Linux kun je gebruik maken van XBMC, dit speelt alles zo'n beetje af, heeft een handige interface en is vanaf een Live CD te gebruiken. Wil je per se Windows dan is 7 aan te raden vanwege de hardware-acceleratie in de verscheidene mediaspelers. XP wordt afgeraden omdat deze niet de ION-chip volledig kan benutten.

- Mijn full HD video's stotteren ondanks dat alles goed ingesteld is, zelfs in XBMC.
- Een van de mogelijke oplossingen is het 'vastzetten' van het videogeheugen in het BIOS, zet deze niet op auto maar bijvoorbeeld op 512MB om zo een soepelere playback te krijgen.

- Is het ION-platform ook in het reference-design te koop?
- Nee, het referencedesign is pico ITX, de huidige verkochte producten zijn mini ITX en groter.

- Ik wil gebruik maken van twee schermen tegelijk, is dit mogelijk?
- In principe is de ION-chip/IGP prima in staat 2 schermen tegelijk aan te sturen, helaas kan dit niet 2x een scherm zijn via een digitale aansluiting (DVI + HDMI) maar 1x digitaal en 1x analoog (DVI of HDMI + D-Sub). Houdt hier dus rekening met het feit dat niet elk moederbord een analoge aansluiting heeft!

-
-

Links
1 Tweakers.net - Nvidia gaat chipset met Atom-ondersteuning uitbrengen
2 Tweakers.net - Nvidia presenteert Ion-platform voor nettops en netbooks
3 Tweakers.net - Intel haalt streep door Nvidia's Ion-plannen met Atom-cpu
4 Fudzilla - Intel reconsiders selling Atom processors
5 Tweakers.net - Apple gaat van Nvidia's Ion-platform gebruikmaken
6 Fudzilla - Nvidia Ion is almost ready
7 Fudzilla - Intel is ok with Ion platform
8 Fudzilla - Nvidia's Ion + Atom can fit in netbooks
9 Fudzilla - Ion-based PCs coming by late Q2/early Q3
• Officiële Nvidia Ion-website
• ION Based - Latest news and info about the NVIDIA ION platform
• nieuws: HP voorziet Mini 311c-notebook van Ion LE-chipset
• nieuws: Asus bouwt Eee Box met Ion-chipset
• Piethein Strengholt's weblog - XBMC Freak

Nawoord
Voor op- en aanmerkingen of extra informatie voor in de topic start kun je me een Direct Message sturen of het plaatsen in dit topic.

Changelog
• 21-01-2009Startpost deel 1 geplaatst.
• 12-08-2009Startpost deel 2 geplaatst.
• 15-10-2009Startpost deel 3 geplaatst.
• 16-10-2009Extra producten toegevoegd, Mini FAQ geïntroduceerd.
• 02-11-2009Extra producten toegevoegd en georganiseerd door de kleurvarianten niet meer los neer te zetten.

[ Voor 216% gewijzigd door Wiethoofd op 16-01-2010 15:48 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:40

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Mooie startpost! Nice.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_van_logchem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11-2023
Kort vraagje over de pricewatch: Gigabyte MIB T5140, wat wordt er bedoeld met 1 externe 3.5" bay (naast de ene interne) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

p_van_logchem schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:41:
Kort vraagje over de pricewatch: Gigabyte MIB T5140, wat wordt er bedoeld met 1 externe 3.5" bay (naast de ene interne) ?
Goede vraag, dat zou ik ook wel willen weten. Zoals ik het kan zien kan er maar één 3.5" HD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Externe 3,5" bay is een floppy-drive (of iets wat je daar in kunt stoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_van_logchem
Wiethoofd schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:45:
Externe 3,5" bay is een floppy-drive (of iets wat je daar in kunt stoppen)
Voor degenen met een T5140 : Begrijp ik het nu goed dat hij maar 1 van buitenaf te bereiken bay heeft, waar je of een 5.25" (bv. optical drive), of een 3.5" (zoals bv. een floppy-drive of cardreader) in kunt stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 20:46
p_van_logchem schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:49:
[...]

Voor degenen met een T5140 : Begrijp ik het nu goed dat hij maar 1 van buitenaf te bereiken bay heeft, waar je of een 5.25" (bv. optical drive), of een 3.5" (zoals bv. een floppy-drive of cardreader) in kunt stoppen?
Er is 1 bay voor een 5.25". En er is plek voor twee 3.5 hds. Je kunt er ook voor kiezen om er maar een 3.5 hd in te doen, dan houd je ruimte over voor een floppy-drive of cardreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-03 19:34
In deel 2 aangekondigd dat ik een passief gekoelde Hush technologies kast uit 2004 met een mini-ITX EPIA M2K ging ombouwen met een ION board in dit geval de ASUS AT3N7A-I, zojuist hier review geplaatst

Het is gelukt :P een volledig passief gekoelde oplossing !

Echter verbaasd me een aantal dingen wel, nl de temp reading van de GPU lijkt mij altijd een te hoge waarde aan te geven. Passief gekoeld of niet het is altijd te hoog a 65 a 70 graden. In linux uit te lezen middels nvidia-settings -c :0 -tq GPUCoreTemp en het bevreemd mij dat speedstep niet mogelijk is met deze Atom'sop ION boards. Gezien de toepassingen van dit platform wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 12:41
Misschien een idee om deze ook op te nemen in de TS; http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=57764

De XBMScript; installeert en configureert automatisch nvidia drivers en XBMC. Echt super handig. Is gemaakt voor de Asrock, maar werkte bij mij ook op de PoV 330.

Zoiets :)
Afbeeldingslocatie: http://flx.me/wp-content/uploads/2009/09/xbmscript-screenshot.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

En dit script als alternatief (laad meer skins en opties):

http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=55282
Afbeeldingslocatie: http://www.virtualdanny.net/downloads/setupXBMC.gif

♥ Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team♥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
Wil een syteem bouwen met deze onderdelen:

E6300
Zotac GeForce 9300 Wifi
Procase Noah zwart met 80W externe psu
HD 500 GB 3,5 of een kleine 2,5 inch HD
2 gb of 4 gb geheugen
DVD brander
en dan met een Clark Anysee E30TCPlus voor digitale televisie
http://www.satellitecity....see-e30tcplus-p-1549.html

Red ik dat met de voeding en kan dit setje uberhaupt wel samengesteld worden.(past het wel allemaal)
Of is de http://norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=41740 behuizing een betere alternatief mede door de 250 Watt voeding erin?

Suggestie's welkom misschin cardreader extra andere fan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik had na lang twijfelen toch maar een WD TV Live gekocht. Vooral de prijs was daarbij doorslaggevend (tov ION systeem).
Nu ben ik over die WDTV Live niet helemaal tevreden. Vooral bluray rips (m2ts) bestanden met een hoge bitrate (totale film 40GB) willen niet lekker afspelen via het netwerk. M'n pc heeft er echter geen problemen mee.

Nu zit ik dus weer te twijfelen. Ik heb namelijk het idee dat zo'n ION systeem ook continu rommelen met instellingen en drivers is. Het moet namelijk wel makkelijk te bedienen zijn, aanzetten en spelen, zodat ook anderen dan ikzelf er mee overweg kunnen.

Hoe "makkelijk"ervaren jullie zo'n ion systeem qua installatie (xbmc) en gebruiksgemak (aanzetten en spelen maar).

Hoe volledig is xbmc qua bestandsondersteuning op een ION? Vooral de m2ts bestanden van hoge bitate zijn dus belangrijk.

Dan nog de vraag hoe het zit met de audio.
Ik sluit de tv aan met hdmi, maar de tv kan alleen stereosignalen verwerken. Ik sluit de versterker via spdif aan, maar die moet dan wel DTS of DD5.1 (AC3) weergeven natuurlijk. Bij de WD was dus het probleem dat of alles 5.1/DTS was, of alles stereo. Dus of de tv gaf geen geluid, of de versterker bleef steken op stereo. Dan moet je dus de instellingen op stereo zetten als je via de tv wilt kijken, maar weer terug op digitaal als je via de versterker surround wilt gebruiken. Ik wil dus alletwee tegelijk, kan dat op een ion systeempje?
p_van_logchem schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:49:
[...]

Op deze foto zie je rechts naast de 5,25"een vakje zitten. Daar zal de 3,5" wel passen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/14433/11458.jpg

En van bovenaf:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2559/4005506328_c0e5410bce.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door BounceMeister op 16-10-2009 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:34

houthakker

Poehé

Prachtige kast, mist voor mij alleen 1 ding; PCI slot sleuf

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
Leuke review, @drikus. Wat een constructie zeg met die heatpipes!

Ik heb gisteren het AT3N7A bordje besteld en hopelijk krijg ik het morgen binnen. Ik ga het gewoon voorlopig in m'n OrigenAE X10 kast bouwen... niet de kleinste kast maar wel met VFD en IR ingebouwd... en hopelijk genoeg ruimte en airflow om het fannetje op het moederbord uit te zetten of heel langzaam te laten draaien :-).

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
houthakker schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:51:
Prachtige kast, mist voor mij alleen 1 ding; PCI slot sleuf
Dan is de Jetway JC-110-B misschien iets voor je. (Foto's Google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

BounceMeister schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:39:
Hoe "makkelijk"ervaren jullie zo'n ion systeem qua installatie (xbmc) en gebruiksgemak (aanzetten en spelen maar).
Hoe volledig is xbmc qua bestandsondersteuning op een ION? Vooral de m2ts bestanden van hoge bitate zijn dus belangrijk.
[...]
De 9.04 XBMC Live versie vraagt na de installatie nog de nodige aanpassingen voor vloeiende weergave (http://www.xbmcfreak.nl/xbmc-nvidia-ion/). Maar met 9.10 verwacht ik dat de meeste problemen zijn opgelost. 9.10 is een stuk sneller, nieuwere ffmpeg met betere codecs en betere Nvidia en hardware ondersteuning.

Die m2ts is de container van het blu-ray formaat. Dat zal onder XBMC niet standaard werken omdat hier verschillende rechten op zitten. Wat met 9.10 wel mogelijk gaat worden is het gebruik van externe players. Voor alles wat op .m2ts kan je dan een andere player gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik heb gisteravond op m'n huidige systeem met GF 8400 GS in XBMC SVN onder Linux eens geprobeerd een 1080p M2ts van Madagascar af te spelen en dat ging compleet vloeiend :-).

Het enige jammere is dat xbmc echte bluray-images nog niet goed kan detecteren en dat ik nog even moet zien uit te vogelen hoe ik andere audio sporen kan kiezen (iemand?), maar verder speelde het wel erg mooi af :D. Ik moet nog wel eens met de "adjust video to refresh rate" optie spelen, maar ben bang dat ik dit in de audio ga horen. Maar dat schijnt wel het summum van vloeiend afspelen te zijn :-)

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

tismij

???

jingaling schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:30:
Wil een syteem bouwen met deze onderdelen:

E6300
Zotac GeForce 9300 Wifi
Procase Noah zwart met 80W externe psu
HD 500 GB 3,5 of een kleine 2,5 inch HD
2 gb of 4 gb geheugen
DVD brander
en dan met een Clark Anysee E30TCPlus voor digitale televisie
http://www.satellitecity....see-e30tcplus-p-1549.html

Red ik dat met de voeding en kan dit setje uberhaupt wel samengesteld worden.(past het wel allemaal)
Of is de http://norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=41740 behuizing een betere alternatief mede door de 250 Watt voeding erin?

Suggestie's welkom misschin cardreader extra andere fan etc.
toon volledige bericht
80W is niet voldoende, het 9300 bord vereist 90W zonder "extra's", de andere kast (met een ander naampje maar dezelfde) had ik ook al gekozen dat is wel voldoende W's.

Ben er nog steeds niet uit of ik nu ook zo'n systeem samenstel (moeilijk stil te krijgen vind ik) of gewoon een asrock 330 koop (is ook niet stil maar ms stil genoeg) of zelf een ionitx systeempje samenstel met de M350 (is iig wel stil).

Als alternatieve kast voor je E6300 heb ik trouwens nog een mooie tip, de procase CP3500B-150, heb alleen nog geen antwoord van ze waar die te koop is :)
(is fanless en heeft een 150W voeding en ruimte voor een slimline DVD)

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

foutje.. Las verkeerd.

[ Voor 96% gewijzigd door Erhnam op 16-10-2009 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_van_logchem
Ik heb deze kast meteen maar aan Pricewatch toegevoegd - nog even wachten tot 'ie doorkomt achter deze URL : http://tweakers.net/pricewatch/246946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_van_logchem
tismij schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:57:
[...]
Als alternatieve kast voor je E6300 heb ik trouwens nog een mooie tip, de procase CP3500B-150, heb alleen nog geen antwoord van ze waar die te koop is :)
(is fanless en heeft een 150W voeding en ruimte voor een slimline DVD)
En ook deze maar toegevoegd : http://tweakers.net/pricewatch/246957

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hij ziet er wel grappig uit, maar hij zal wel duur zijn, zoals de meeste ITX kasten.
Linkje.
Afbeeldingslocatie: http://www.procase.nl/Images/CP3500B-45D.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door BounceMeister op 16-10-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
woei, ik denk dus met zo'n ION systeempje zoals de Asrock ION 330 mijn ideale vervanger te hebben gevonden voor m''n bijna defecte Freecom MP35, en de PS3 die geen MKV's afspeelt. :(

maar toch nog enkele vragen:

* ik wil als OS vista HP erop zetten, vanwege de media center, is dat aan te raden of is vista te zwaar voor een ION ? ik las in het vorige deeltje dat mensen er vista op hebben geinstalleerd, maar kan zo 123 eigenlijk niets vinden hoe mensen dat ervaren...

* ik wil er graag een RF MCE afstandsbediening bij hebben, hebben er mensen ervaring met de König MCE ?

* zijn er tooltjes om meteen ISO's af te spelen zonder deze eerst te moeten mounten met bij. Deamon tools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:02
Mooie startpost, maar ik mis de Point of View ION-CS330-1 (Sydney) bij de nettops.

[ Voor 3% gewijzigd door croxz op 16-10-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Windows 7 is lichter dan vista, heeft betere hardware acceleratie en heeft ook media center aan boord.

Voor tooltjes om iso's af te spelen zou je naar XBMC onder windows kunnen kijken, al is XBMC onder linux soepeler qua afspelen van video's volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 18:57

XanderDrake

Build the future!

Zotac lanceert nog een Ion board, de Synergy. We hebben het over een meer budget board, dus inclusief Atom 330 zijn de kosten ongeveer €90. Inclusief PCI-E 1x!

Bron

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2009/September/General%20News/zotac_ionitx_synergy_1.jpg

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de Mini FAQ van een paar vragen en antwoorden voorzien, als er meer basic vragen zijn, schroom niet en stuur ze in via Direct Message of post ze in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_van_logchem
Media Player Classic (evt. de Home Cinema versie) speelt bij mijn weten ook gewoon ISO's af (en VLC ook dacht ik). Maar voor een gelikte media-speler-functie kun je beter een mooie interface gebruiken, en daarvoor is XBMC zeer geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Wiethoofd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:45:
Ik heb de Mini FAQ van een paar vragen en antwoorden voorzien, als er meer basic vragen zijn, schroom niet en stuur ze in via Direct Message of post ze in dit topic.
Een htpc is een combinatie van hardware (met optioneel Bluray-drive, afstandsbediening, lcd display), OS, mediaspeler, en codec's, met als input diverse media bestanden (waaronder hd-video) in allerlei containers, met als output digitaal beeld met ondertiteling over HDMI en digitaal meerkanaals geluid over HDMI of S/PDIF.
Voor ION specifiek geldt daarbij dat GPU ondersteuning bij het decoderen van hd-video essentieel is. Misschien kunnen we een overzicht (matrix) maken met mogelijkheden&onmogelijkheden en voordelen&nadelen van de diverse combinaties (of in ieder geval de logische of meest gebruikte combinaties).
Kleine aftrap:
Windows loopt niet helemaal soepel op Atom.
Onder Linux kan geen Bluray-discs afgespeeld worden.
Wanneer de GPU decodeert, kan geen ondertiteling getoond worden.
Er is maar 1 geluidskaart die de HD-audio (weet niet de juiste naam) van Bluray kan uitspugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat Windows niet soepel wil lopen op de Atom is bull, W7 draait prima en waarom denk je dat alle EEE PC's een Atom hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wiethoofd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:29:
Dat Windows niet soepel wil lopen op de Atom is bull, W7 draait prima en waarom denk je dat alle EEE PC's een Atom hebben 8)
En toch zou ik graag een ION bord willen zien met een Via CPU >:) Die zijn sneller !!

Maar ehh wat betreft dit =>
croxz schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:25:
Er is maar 1 geluidskaart die de HD-audio (weet niet de juiste naam) van Bluray kan uitspugen.
Dat is gewoon de nieuwe HD5xxx serie van ATI of de ASUS/Auzentech geluidskaarten ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-04 14:22
[...]
Ehm? op mijn Zotac-ION met Linux XBMC werkt dit prima. Of heb je het alleen over BR-Disks?
Ik denk dat het verstandig is ook een splitsing te maken naar OS en toepassing (HTPC, desktop, server en evt HTPC varianten).

[ Voor 4% gewijzigd door tinus73 op 16-10-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
XanderDrake schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:24:
Zotac lanceert nog een Ion board, de Synergy. We hebben het over een meer budget board, dus inclusief Atom 330 zijn de kosten ongeveer €90. Inclusief PCI-E 1x!

Bron

[afbeelding]
Groot gemis vind ik het ontbreken van de separate digitale audio uitgangen.
Ik ben blij met mijn Zotac-je:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_BLIa-G2mtZ0/StbmzbxeX6I/AAAAAAAADMw/YOErQqDxEuw/s720/IMG_1848.jpg
Toekomst?
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_BLIa-G2mtZ0/Stb2KBxsg_I/AAAAAAAADNY/4ncw7k9N5Q4/IMG_1853AP.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door tinus73 op 16-10-2009 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241234

Hier ook even mijn bevindingen met de asrock 330.

Setup:
Asrock 300 (2x2gb DDR800)
Windows 7 Home Premium 32 bit
Anysee E30TC icm. Ziggo DVB-C en DVB-C HD

Windows 7 loopt super soepel op de asrock 330. Mediacenter loopt ook goed maar ik raad wel aan een SSD schijf te gebruiken of minimaal een 7200rpm. Je ziet gewoon dat de schijf soms de bottle neck is van het systeempje. Verder super ding!

HD live tv gaat gewoon goed op dat ding. Uiteraard ook de MKV's. Ook de killa sample getest en dat ging ook goed. Niks op aan te merken.

Oja nog even dit: Windows Vista vond ik absoluut niet lekker vlot aanvoelen. Kan een driver kwestie zijn geweest maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 241234 op 16-10-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 07:35
[...]

Dit is wel een heel ongenuanceerde bewering.
Beter zou zijn:
Geen support voor SSA/ASS subs bij gebruik van VDPAU/XMBC in linux.

SSA/ASS subs gebruik ik persoonlijk nooit dus ik vind dat geen probleem.
En wat niet is kan nog komen :)
http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=51766&page=5

[ Voor 10% gewijzigd door aval0ne op 16-10-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Anoniem: 241234 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:41:
Hier ook even mijn bevindingen met de asrock 330.

Setup:
Asrock 300 (2x2gb DDR800)
Windows 7 Home Premium 32 bit
Anysee E30TC icm. Ziggo

Windows 7 loopt super soepel op de asrock 330. Mediacenter loopt ook goed maar ik raad wel aan een SSD schijf te gebruiken of minimaal een 7200rpm. Je ziet gewoon dat de schijf soms de bottle neck is van het systeempje. Verder super ding!

HD live tv gaat gewoon goed op dat ding. Uiteraard ook de MKV's. Ook de killa sample getest en dat ging ook goed. Niks op aan te merken.
Mooi, dat is dus DVB-C. Dus HD TV kijken en opnemen met de AsRock gaat goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aval0ne schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:02:
Dit is wel een heel ongenuanceerde bewering.
Beter zou zijn:
Geen support voor SSA/ASS subs bij gebruik van VDPAU/XMBC in linux.
Helemaal correct zou zijn: Geen GPU-acceleratie voor HD-video met ondertiteling in Windows met shark007 en CoreAVC en met SSA/ASS-ondertiteling onder XBMC (linux).

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
maar gewoon een simpele video_ts of een MKV vanaf een netwerkshare is toch geen probleem voor de Asrock?

vond trouwens nog een 'review' van HWI...
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=I-FWaPQytVg]

is het echt zo erg als ze beweren? ik vind ze zo doorslaan in "stel je voor dat je net die ene codec niet vloeiend kan spelen" :X

en in dat ene zeldzame geval dat een film niet goed speelt hercodeer je 'm toch gewoon met je normale pc of probeer'je 'm in een ander formaat te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shameete schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:13:
maar gewoon een simpele video_ts of een MKV vanaf een netwerkshare is toch geen probleem voor de Asrock?
Inderdaad, die moeten gewoon soepel afspelen.
is het echt zo erg als ze beweren? ik vind ze zo doorslaan in "stel je voor dat je net die ene codec niet vloeiend kan spelen" :X

en in dat ene zeldzame geval dat een film niet goed speelt hercodeer je 'm toch gewoon met je normale pc of probeer'je 'm in een ander formaat te vinden?
Er zijn weinig niet ondersteunde, en als het niet werkt moet je een fatsoenlijk gecodeerde versie vinden of inderdaad zelf even hercoderen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 07:35
Wiethoofd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:13:
[...]

Helemaal correct zou zijn: Geen GPU-acceleratie voor HD-video met ondertiteling in Windows met shark007 en CoreAVC en met SSA/ASS-ondertiteling onder XBMC (linux).

Dan impliceer je dat mjin antwoord niet correct is. En dat is niet correct :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@WietHoofd: Inderdaad, dat gemierenneuk van die HWI mensen soms.

Het zelfde is waar voor al die mediatank apparaten die nu beweren FULL HD af te kunnen spelen. Die kunnen dat ook allemaal dankzij een chip die dat allemaal doet en als die chip een bepaald slecht gecodeerd formaat niet ondersteunt of erop over z'n nek gaat is het ook einde verhaal.

Dus om daar nou een extra duur en energieslurpend systeem voor te bouwen met een normale Socket 775 cpu of iets anders... gewoon pure overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Wiethoofd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:29:
Ik vond zelf Win7 niet zo soepel lopen op mijn Atom. Vooral de wachttijden bij het openen van applicaties kon oplopen. Maar goed ieder zo zijn mening.
nero355 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:44:
[...]
Maar ehh wat betreft dit =>
[...]
Dat is gewoon de nieuwe HD5xxx serie van ATI of de ASUS/Auzentech geluidskaarten ;)
Ik bedoelde DTS HD en Dolby TrueHD. Het fijne weet ik er niet vanaf want voor mij niet interessant, maar standaard kan de ION het niet.
Wiethoofd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:13:
[...]
Dat is dus precies wat ik bedoel: sommige dingen werken alleen bij een bepaalde combinatie van software. Maar die zelfde combinatie kan voor andere dingen juist weer problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
croxz schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:02:
Ik vond zelf Win7 niet zo soepel lopen op mijn Atom. Vooral de wachttijden bij het openen van applicaties kon oplopen. Maar goed ieder zo zijn mening.
Afhankelijk van je opslagmedium waarop je je OS hebt geïnstalleerd, ik heb het op een SSD, daar kan het verschil em inzitten.
Ik bedoelde DTS HD en Dolby TrueHD. Het fijne weet ik er niet vanaf want voor mij niet interessant, maar standaard kan de ION het niet.
Via optical S/PDIF aan de juiste versterker/boxenset schakelt de boel goed om. Mijn Z-5400 schakelde keurig naar DTS onder XBMC toen mijn video hiervan gebruikmaakte.
Dat is dus precies wat ik bedoel: sommige dingen werken alleen bij een bepaalde combinatie van software. Maar die zelfde combinatie kan voor andere dingen juist weer problemen opleveren.
Dat is met alles zo, maar met het ION-platform is het wel kenmerkend, maar ook de WD TV's en andere mediaspelers willen niet alles vlekkeloos (met ondertiteling) afspelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Wiethoofd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:07:
Afhankelijk van je opslagmedium waarop je je OS hebt geïnstalleerd, ik heb het op een SSD, daar kan het verschil em inzitten.
Dat zal zeker uitmaken, maar SSD's zijn nog steeds de uitzondering, niet de standaard bij de meeste (ION) htpc's.
Via optical S/PDIF aan de juiste versterker/boxenset schakelt de boel goed om. Mijn Z-5400 schakelde keurig naar DTS onder XBMC toen mijn video hiervan gebruikmaakte.
Nogmaals, ik weet er niet het fijne van, maar wat ik hier zo snel over vind is dat HD-surround alleen over hdmi 1.3 kan, niet over S/PDIF.
Dat is met alles zo, maar met het ION-platform is het wel kenmerkend, maar ook de WD TV's en andere mediaspelers willen niet alles vlekkeloos (met ondertiteling) afspelen 8)
Begrijp me goed, ik vindt Atom+ION een prima htpc. Maar bij het samenstellen van de software moet je wel rekening houden met wat haken en ogen. Hiervan heb ik ecther nog niet een mooi overzicht gevonden, je moet allerlei topics op allerlei fora door om alles te vinden. In de praktijk houdt dat in dat je er pas achteraf achter komt.
Veel geldt voor alle hptc's, maar voor ION specifiek is de GPU decodering essentieel.

Nog een puntje voor de lijst: XBMC ondersteunt geen tv-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
croxz schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:29:
Nog een puntje voor de lijst: XBMC ondersteunt geen tv-kaarten.
Maar Linux wel, dus als je in plaats van een minimal ubuntu install een full ubuntu install doet is het wel mogelijk. Zo is ook makkelijker A2DP in te stellen, werkt Wi-fi out of the box 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
en zojuist toch maar een ION330 van Asrock gekocht, dat wordt lekker klooien dit weekend :9

ik ga het eerst proberen met vista, aangezien ik daar de voorkeur aan heb, als dat helemaal lekker draait maak ik er een image van met Acronis en dan ga ik win7 en XMBC uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkuhlag
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-03 11:21
Ik ben ook op zoek naar een atom ion systeem, maar heb een vraagje over de asrock ion.
Het klinkt een beetje vreemd, maar kan er ook d-sub uit de hdmi poort van de asrock komen? Ik heb namelijk tijdelijk 2 x d-sub nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 08:55
shameete schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:13:

vond trouwens nog een 'review' van HWI...

ik zeg 1 programma, coreavc, daarmee speel ik op mijn foxconn330 al bijna alle 1080p films, enige die niet soepel loopt is de bird scene, en let op dit is niet het ion platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pokkuhlag schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:25:
Het klinkt een beetje vreemd, maar kan er ook d-sub uit de hdmi poort van de asrock komen? Ik heb namelijk tijdelijk 2 x d-sub nodig.
Als je een verloopstukje van hdmi -> d-sub of hdmi -> dvi en dvi -> d-sub hebt is dat gewoon mogelijk hoor ;)

/me Wiethoofd bedankt pokkuhlag voor het herinneren van de dualscreen optie die even in de mini FAQ behandeld moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

kun je met de ION bordjes (en specifiek de asrock 330) het geluid ook tegelijk over HDMI en optical laten gaan?
Films wil ik graag gewoon met geluid over hdmi naar de TV laten gaan maar muziek moet via optical naar mijn versterker en ik heb niet zo'n zin om iedere keer te moeten switchen van geluidsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkuhlag
  • Laatst online: 29-03 11:21
Wiethoofd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:11:
[...]

Als je een verloopstukje van hdmi -> d-sub of hdmi -> dvi en dvi -> d-sub hebt is dat gewoon mogelijk hoor ;)
Ik weet dat die connectors bestaan, maar ik weet niet of die hdmi connector wel analoog video signaal kan doorvoeren. Daarom vroeg ik me af of iemand met een asrock ion dat kan testen voor me.

Deze link zegt van niet.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=245042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
tismij schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:29:
kun je met de ION bordjes (en specifiek de asrock 330) het geluid ook tegelijk over HDMI en optical laten gaan?
Films wil ik graag gewoon met geluid over hdmi naar de TV laten gaan maar muziek moet via optical naar mijn versterker en ik heb niet zo'n zin om iedere keer te moeten switchen van geluidsbron.
Wil ik ook graag weten. Ik wil zelfs nog een stereo downmix over hdmi naar de tv sturen en het oorspronkelijke 5.1 geluid via optisch (spdif).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm... ik weet niet of wat je wil kan (heb zelf door onoplettendheid van 4launch helaas niet vandaag m'n Asus binnen gekregen), maar ik zou zelf het anders aansluiten:

Ik ben van plan om HDMI (video + audio) direct op m'n Yamaha RX-V663 receiver aan te sluiten, in de hoop dat XBMC al in staat zal zijn om bij bd-rips het DTS-MA of DD-truehd signaal ook gewoon via HDMI richting receiver te sturen (de Yamaha kan dit decoderen). Van de receiver dan weer HDMI naar m'n TV. Voordeel hiervan is ook nog eens dat het beeld en geluid automatisch synchroon zullen zijn. Als hierbij het geluid ook nog eens naar TV gestuurd zou worden zou ik dat mazzel vinden maar goed, in mijn geval zal ik XBMC toch altijd in combinatie met de audio installatie gebruiken ;-).

Zelf hoop ik wel wat anders, en dat is dat het geluid naast HDMI ook tegelijk over analoog zal kunnen. Het systeem hangt namelijk ook nog analoog aan de Yamaha, omdat deze digitale geluidsbronnen niet naar m'n zone2 setup kan sturen. M'n huidige oudere Asus moederbord ondersteunt dit toevalligerwijs helemaal automatisch bij gewone PCM output (optical + analoog simultaan uitsturen). Bij DTS of andere 5.1 content wordt de analoge uitgang wel stil, maar dat is niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312857

hier is een schriftelijke review van HWI over het ion platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 312857 schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:44:
hier is een schriftelijke review van HWI over het ion platform.
Die stond al in de topic start ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

eymey schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:14:
Hmmm... ik weet niet of wat je wil kan (heb zelf door onoplettendheid van 4launch helaas niet vandaag m'n Asus binnen gekregen), maar ik zou zelf het anders aansluiten:

Ik ben van plan om HDMI (video + audio) direct op m'n Yamaha RX-V663 receiver aan te sluiten, in de hoop dat XBMC al in staat zal zijn om bij bd-rips het DTS-MA of DD-truehd signaal ook gewoon via HDMI richting receiver te sturen (de Yamaha kan dit decoderen). Van de receiver dan weer HDMI naar m'n TV. Voordeel hiervan is ook nog eens dat het beeld en geluid automatisch synchroon zullen zijn. Als hierbij het geluid ook nog eens naar TV gestuurd zou worden zou ik dat mazzel vinden maar goed, in mijn geval zal ik XBMC toch altijd in combinatie met de audio installatie gebruiken ;-).

Zelf hoop ik wel wat anders, en dat is dat het geluid naast HDMI ook tegelijk over analoog zal kunnen. Het systeem hangt namelijk ook nog analoog aan de Yamaha, omdat deze digitale geluidsbronnen niet naar m'n zone2 setup kan sturen. M'n huidige oudere Asus moederbord ondersteunt dit toevalligerwijs helemaal automatisch bij gewone PCM output (optical + analoog simultaan uitsturen). Bij DTS of andere 5.1 content wordt de analoge uitgang wel stil, maar dat is niet zo'n ramp.
mijn receiver is al 10 jaar oud dus heeft geen HDMI, hij wordt zeker niet vervangen (hele fijne Denon receiver) dus voor mij is het wel van belang dat ik geluid over zowel HDMI als optical kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tegelijk output gaat niet lukken, helemaal niet als je de boel gesplitst uit wilt sturen, dan zit je echt aan 2 geluidskaarten in 1 systeem vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

tinus73 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:22:
[...]
Ik ben blij met mijn Zotac-je
[...]
Zie ik het goed en gebruik je de stock fan voor de CPU niet?
Of is dit een ander bord (de N230) variant want daar is de fan niet nodig zover ik weet.

Ik heb vanmiddag wat koel configuraties uitgeprobeerd:
  1. geen CPU fan / stock fan in de voeding: duck tape als luchtkanaal
    CPU 46 graden
  2. CPU fan / geen fan in de voeding: geen duck tape
    CPU 35 graden -> maar ik denk dat dit niet goed is voor de voeding: deze fan is trouwens bijna niet te horen
  3. geen CPU fan / stock voedingsfan
    CPU 48 graden
  4. geen CPU fan / stock voedingsfan en extra fan (xilence 80mm) op de CPU power connector
    CPU 33 graden en de Xilence draait op 1600 toeren (de helft van de stock CPU fan)
De laatste optie geeft met sensors op linux ongeveer 30 graden, na een uurtje of 2 idle.
En is erg stil, scheelt een stuk met de stock CPU fan. Onder belasting zal dit hoger zijn, dit komt vanavond wel...

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter Core 0: +8.0 °C (crit = +95.0 °C)
coretemp-isa-0001
Adapter: ISA adapter Core 1: +30.0 °C (crit = +95.0 °C)
coretemp-isa-0002
Adapter: ISA adapter Core 2: +8.0 °C (crit = +95.0 °C)
coretemp-isa-0003
Adapter: ISA adapter Core 3: +30.0 °C (crit = +95.0 °C)

(tenminste als de readings kloppen want de chipset wordt niet per default herkend helaas)
Nu na 3 uur looptijd en een geringe CPU belasting (downloads) zie ik de temperatuur stijgen tot 33 graden.
Deze waarde van de CPU temp komt overeen met die van de BIOS waarden na een reboot. Dus de meting is betrouwbaar. Jammer is alleen dat de fan's en de andere waarden (nog) niet uit te lezen zijn bij een Zotac.

[ Voor 75% gewijzigd door HeyDude op 17-10-2009 17:54 . Reden: metingen erbij + resultaten na 3 uur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 19:51

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik ben wel gecharmeerd van de Asus EeeBox PC EB1501 in het zwart.
Ik ga hem dan lekker onder mijn beeldscherm hangen.

Heeft iemand misschien iets meer beelden van hoe de voorkant er uit ziet?
Ik geloof dat er al een foto was langsgekomen, maar ik kan hem niet meer vinden. :X

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F_demon schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 19:11:
Heeft iemand misschien iets meer beelden van hoe de voorkant er uit ziet?
Ik geloof dat er al een foto was langsgekomen, maar ik kan hem niet meer vinden. :X
nieuws: Asus geeft zijn EeeBox een nieuw uiterlijk met EB1501-model misschien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-04 19:51

JaccoW

Kijkt en Luistert

Deze had ik al gezien. ;)
Wel jammer van het zilveren frontje op het zwarte model.
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/extcontent/messages_normal/00550336.jpg

Ik bedoel meer frontaal van voren, en misschien zwart.
(Wat trouwens ook leuk is, is een van de laatste reacties. Blu-Ray modelletje?)

[ Voor 18% gewijzigd door JaccoW op 18-10-2009 11:05 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:28
tismij schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:29:
Het is mij gelukt op een asrock 330 op onderstaande manier.

Probeer het eens door volgende tekst een in .asoundrc bestand aan te maken in de /home/xbmc

pcm.!default {
type plug
slave {
pcm "both"
}
}

pcm.both {
type route
slave {
pcm multi
channels 4
}
ttable.0.0 1.0
ttable.1.1 1.0
ttable.0.2 1.0
ttable.1.3 1.0
}

pcm.multi {
type multi
slaves.a {
pcm "tv"
channels 2
}
slaves.b {
pcm "receiver"
channels 2
}
bindings.0.slave a
bindings.0.channel 0
bindings.1.slave a
bindings.1.channel 1
bindings.2.slave b
bindings.2.channel 0
bindings.3.slave b
bindings.3.channel 1
}

pcm.tv {
type hw
card 0
device 3
channels 2
}

pcm.receiver {
type hw
card 0
device 0
channels 2
}

Bij geluidsopties van xbmc heb ik het volgende ingesteld:
digitaal on
ac3 off
dts on
both
hdmi
downmix on

Dit werkt niet bij iedereen maar zie ook link op xbmc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
:-) whoo, dat is me een asoundrc... ik moest ff 3x lezen voor ik zag hoe die in elkaar zit :D. Maar goed, als ik het goed begrijp krijg je dus nu volgens de xbmc instellingen helemaal geen multi-kanaals geluid over de spdif/hdmi? Of geldt de " downmix" setting alleen voor de normale audio uitgang en niet voor de passthrough uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
HeyDude schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:13:
[...]
Zie ik het goed en gebruik je de stock fan voor de CPU niet?
Of is dit een ander bord (de N230) variant want daar is de fan niet nodig zover ik weet.
...
Jammer is alleen dat de fan's en de andere waarden (nog) niet uit te lezen zijn bij een Zotac.
Het is een N330. Hij blaast nu van de zijkant, maar niet optimaal. Hij wordt flink warm, maar tijdens normaal HD-materiaal nog onder de 50 graden. Met veel diskactiviteit wel iets warmer.

De temps kan je wel uitlezen zie forum van ubuntu, maar standaard nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
Wiethoofd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:11:
[...]

Wiethoofd, wat is fundering hiervoor? Even snel het een en ander roepen helpt niemand en maakt het topic lekker onoverzichtelijk.
Even zoeken op wikipedia:
A DVI signal is electrically compatible with an HDMI video signal; no signal conversion is required when an adapter or asymmetric cable is used, and consequently no loss in video quality occurs.[3] As such, HDMI is backward-compatible with Digital Visual Interface digital video (DVI-D or DVI-I, but not DVI-A)
De vraag was, neem ik aan, of standaard VGA gebruikt kan worden. Dit is analoog; dus niet met een eenvoudig 'tussenstukje'. Dan moet er dus wat meer intelligentie tussen komen wil je dat voor elkaar krijgen, maar dan kan je waarschijnlijk ook direct van hdmi naar VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
maar die verloopstukjes heb je toch ook bij een willekeurige PCI-E kaart?
van DVI naar een VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
shameete schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:47:
maar die verloopstukjes heb je toch ook bij een willekeurige PCI-E kaart?
van DVI naar een VGA.
Ja, maar die DVI uitgangen geven waarschijnlijk ook nog een analoog signaal naast het digitale, zodat het met wat pinnetjes 'mappen' is om te zetten naar VGA. Een HDMI uitgang heeft dat hoogstwaarschijnlijk niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
tismij schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:14:
[...]

mijn receiver is al 10 jaar oud dus heeft geen HDMI, hij wordt zeker niet vervangen (hele fijne Denon receiver) dus voor mij is het wel van belang dat ik geluid over zowel HDMI als optical kan sturen.
Hehe, dat kan ik me voorstellen als je Denon hebt :-). Een collega van mij heeft er eentje van ook rond die leeftijd en dat ding speelt voor een receiver echt stukken beter dan wat er tegenwoordig wordt gebouwd, incl. Denon zelf. Welk model is het als ik ff off-topic vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

eymey schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:53:
[...]

Hehe, dat kan ik me voorstellen als je Denon hebt :-). Een collega van mij heeft er eentje van ook rond die leeftijd en dat ding speelt voor een receiver echt stukken beter dan wat er tegenwoordig wordt gebouwd, incl. Denon zelf. Welk model is het als ik ff off-topic vragen mag? :)
Denon AVR-1803

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

tinus73 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 11:32:
[...]
Het is een N330. Hij blaast nu van de zijkant, maar niet optimaal. Hij wordt flink warm, maar tijdens normaal HD-materiaal nog onder de 50 graden. Met veel diskactiviteit wel iets warmer.
Dit is ook mijn opstelling, een 80mm case fan die redelijk richting het koelblok blaast.
De temperatuur varieert tussen 29 idle en 40 graden belast (HD film).
De temps kan je wel uitlezen zie forum van ubuntu, maar standaard nog niet
Klopt, maar bij mijn Zotac werkt dit niet helemaal, het enige wat ik kan zien zijn 4 maal een temperatuur waarde en geen fan/GPU. De ION GPU is trouwens met een apart Nvidia tool wel uit te lezen.
Die CPU temperatuur die sensors laat zien komt overeen met de waarde die het Bios laat zien.
Afw88 od er iemand een kerneldriver voor de Zotacs aanpast.

Verder is dit helemaal een top moederbord/kast :*) :
de CPU/GPU zijn snel genoeg, mijn knutselwerk oplossing is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Laatst online: 02-05 09:59
Hebben meer mensen hier ook last van een irritant hoog fluitende fan bij de Asrock ION 330?? Het is de fan die op de processor zit btw.

Wordt er echt gek van, speel alleen maar een film af via xbmc en ik hoor m gewoon als er conversaties zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Wiethoofd hoe bevalt je zelfbouw ION systeempje?
(zeker stil dus als je temps goed blijven is het toch interessanter dan de asrock 330 denk ik)

Zou je systeempje ook nog op temp blijven met een gewone HD of gaat dat alleen werken met een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tismij schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 21:22:
Wiethoofd hoe bevalt je zelfbouw ION systeempje? (zeker stil dus als je temps goed blijven is het toch interessanter dan de asrock 330 denk ik)
Bevalt zeer, het is alleen dankzij het duurdere moederbord niet goedkoper dan een AsRock ION :Y)
Zou je systeempje ook nog op temp blijven met een gewone HD of gaat dat alleen werken met een SSD?
Hier staat inmiddels Wieferich@Home op alle 4 de threads 24/7 te draaien en haal daarbij max CPU temps van 52 graden en is daarbij net zo stil als idle omdat de fan op 1000 rpm blijft draaien 8) Met die temps en een SSD dan zal het met een HDD nauwelijks verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
Amelandbor schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 20:55:
Hebben meer mensen hier ook last van een irritant hoog fluitende fan bij de Asrock ION 330?? Het is de fan die op de processor zit btw.

Wordt er echt gek van, speel alleen maar een film af via xbmc en ik hoor m gewoon als er conversaties zijn :?
Vaag, heb nog ff zitten spelen met de fan control in de bios. En op mijn gehoor afgaand, lijkt normal en alles wat eronder zit op dezelfde snelheid te draaien. De twee erboven zijn duidelijk hoorbaar sneller aan het draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Amelandbor schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 20:55:

geen last van, bij mij staat ie op auto en ik hoor de fan bij normaal gebruik niet.
en het had me wel op moeten vallen want ik heb nog een tijdje zitten proberen om de audio via de HDMI te krijgen en tot het gelukt was, is het muisstil geweest in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
Klopt, maar bij mijn Zotac werkt dit niet helemaal, het enige wat ik kan zien zijn 4 maal een temperatuur waarde en geen fan/GPU. De ION GPU is trouwens met een apart Nvidia tool wel uit te lezen.
Die CPU temperatuur die sensors laat zien komt overeen met de waarde die het Bios laat zien.
Afw88 od er iemand een kerneldriver voor de Zotacs aanpast.
klopt, maar als ik mijn pc opnieuw opstart en in het bios kijk zie ik wel veel hogere waarde voor de CPU. Beetje zorgelijk?
Probleem schijnt ook in het Bios te zitten: daar staat de fabrikant niet goed, waardoor linux het een en ander niet goed kan bepalen??

Ik w8 ook geduldig, her-compilen van de kernel was geen succes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
shameete schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 07:52:
[...]

geen last van, bij mij staat ie op auto en ik hoor de fan bij normaal gebruik niet.
en het had me wel op moeten vallen want ik heb nog een tijdje zitten proberen om de audio via de HDMI te krijgen en tot het gelukt was, is het muisstil geweest in de woonkamer.
Hmm, heb maar ff een mailtje gestuurd naar Asrock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:32
Hier ook geen geluidsproblemen, heb mijn asrock 330 van het weekend gehaald. In het bios zat al de extra stille fan-optie, dus hij heeft al een bios update gehad. Maar de setting was nog op default/auto oid, en ik hoor eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Wiethoofd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 21:33:
[...]

Bevalt zeer, het is alleen dankzij het duurdere moederbord niet goedkoper dan een AsRock ION :Y)

[...]

Hier staat inmiddels Wieferich@Home op alle 4 de threads 24/7 te draaien en haal daarbij max CPU temps van 52 graden en is daarbij net zo stil als idle omdat de fan op 1000 rpm blijft draaien 8) Met die temps en een SSD dan zal het met een HDD nauwelijks verschil maken.
kijk dat horen we graag :)
Kun je met dat Zotac bord net als bij de asrock 330 gewoon tegelijk VGA en HDMI gebruiken?
(voor dualscreen dus ik ga tzt een kleine touchscreen aan de VGA hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tismij schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:22:
Kun je met dat Zotac bord net als bij de asrock 330 gewoon tegelijk VGA en HDMI gebruiken?
(voor dualscreen dus ik ga tzt een kleine touchscreen aan de VGA hangen).
Volgens mij is het net als met elk ander moederbord, je kunt 1 analoge en 1 digitale uitgang tegelijk gebruiken om twee schermen aan te sturen, dus D-Sub+DVI of D-Sub+HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Wiethoofd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:25:
[...]

Volgens mij is het net als met elk ander moederbord, je kunt 1 analoge en 1 digitale uitgang tegelijk gebruiken om twee schermen aan te sturen, dus D-Sub+DVI of D-Sub+HDMI.
kan het zo niet meer vinden maar moet je nu lowprofile geheugen hebben om die scythe erop te parkeren of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tismij schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:36:
kan het zo niet meer vinden maar moet je nu lowprofile geheugen hebben om die scythe erop te parkeren of maakt dat niet uit?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/phha6u9E0kr6Ip9OtluOCGNq/full.jpg
Hier de boel van bovenaf gezien, onderin zit het geheugen,en bovenin is nog genoeg ruimte om de fan door te schuiven, dus koelers met exotische finnen gaan niet passen, maar een setje Corsair Dominator moet wel kunnen, al weet ik dan niet hoe je uitkomt bij de aansluitingen voor de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

heb je nu full size dimms (zie er maar 1 vandaar) of lowprofile dimms?
En nu ik toch zo kijk, hoe heb je die scythe vastzitten?

En staat er op de voorkant van die M350 eigenlijk een merkje, zie ze niet op de promo foto's maar dat is vaker zo.

[ Voor 31% gewijzigd door tismij op 19-10-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tismij schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:45:
heb je nu full size dimms (zie er maar 1 vandaar) of lowprofile dimms?
Het bewuste setje:
Afbeeldingslocatie: http://www.awd-it.com/ProdImages/364_xl.jpg
En nu ik toch zo kijk, hoe heb je die scythe vastzitten?
Ligt er los bovenop, zit onderop een fangrill om hem zo naar boven te kunnen laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 23:58

Jodi

No Matches Found

Ik heb toch nog een vraag over de Asus AT3N7A-1. Ik kom bij deze review wel een waarschuwing tegen, "let wel op dat de SATA kabels die je hebt liggen lang genoeg zijn", maar... Hoe lang zijn de kabels die bij het moederbord zitten? Google c.s. hebben geen antwoord, en ik wil niet ineens erachter komen dat de kabels te kort zijn :P Zijn ze zo kort dat het wijs is om extra, langere, kabels te bestellen (icm Gigabyte 5140T MIB)? En hoeveel SATA kabels zitten bij het moederbord?

Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JePe schrijft in deel 2: HD zenders is ook gewoon mogelijk met de Anysee, alleen heb ik niet gekeken naar wat de load op dat moment is, zou meer moeten zijn daar er meer data te decrypten is.
Zou je kunnen nagaan wat de load is?

Mede op basis van jouw antwoord op mijn vraag en deze bijdrage vermoed ik dat het Atom/ION platform minder geschikt is als (HD) PVR. Met name denk ik dat het verwijderen van de reclames uit films een te zware belasting zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik heb de WDTV Live teruggebracht en een Asrock ION 330 gekocht. Wat een mooi klein systeempje is dat zeg. Hij is zwaarder dan ik had verwacht.
De reden dat ik niet voor zelfbouw ging was vooral dat ik geen (leverbare) geschikte behuizing kon vinden (functioneel, klein en mooi, dus subjectief) en dat de totaalprijs van de losse onderdelen ver boven de prijs van de Asrock uitkomt. Vooral geheugen is momenteel erg duur (~50% duurder dan ~3 maanden terug).
Mocht het geheugen weer goedkoper zijn en ik 4GB nodig hebben, dan vervang ik dat later wel weer.
Ook beperken veen behuizingen tot 2,5" harddisks, wat de prijs ook weer hoger maakt.

Ik heb er Ubuntu 9.04 opgezet. Je kunt wel gelijk internetten enzo, maar verder waren er wel wat dingetjes die ik via tutorials heb moeten oplossen. o.a. de (voor een windows gebruiker) vage manier van drivers installeren etc. was wel even wennen. Er gebeurt erg veel via de terminal, het is net zoals vroeger met dos, alleen dan nog vager. ;)
Geluid krijg ik er nog steeds niet uit. XBMC (bovenop de full ubuntu) loopt ook niet helemaal lekker, ondanks de vele tutorials. XBMC Live gaf wel geluid overigens.

Daarom besloten om het even met Windwos XP te proberen, kijken hoe dat gaat. Ik vind de quickboot software van Asrock ook wel interessant, dus die wil ik ook even proberen. Ik kijk later nog wel of ik nog een poging Ubuntu doe.

Het Asrock systeem zelf is mooi afgewerkt, het beschermplastic zit er nog wel op nu. Hij is ook lekker stil, de fan opties staan op auto.
De DVD drive is net zoals in een laptop, dus iets minder gebruiksvriendelijk dan een gewone lade. Als de DVD draait hoor je dat wel goed, maar hij is wel stiller dan de gemiddelde normale DVD drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:49
Jodi schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 21:24:
Ik heb toch nog een vraag over de Asus AT3N7A-1. Ik kom bij deze review wel een waarschuwing tegen, "let wel op dat de SATA kabels die je hebt liggen lang genoeg zijn", maar... Hoe lang zijn de kabels die bij het moederbord zitten? Google c.s. hebben geen antwoord, en ik wil niet ineens erachter komen dat de kabels te kort zijn :P Zijn ze zo kort dat het wijs is om extra, langere, kabels te bestellen (icm Gigabyte 5140T MIB)? En hoeveel SATA kabels zitten bij het moederbord?
Bij mij zaten er 2 van 30cm bij.

Had een berg 30cm sata kabels liggen maar die waren te kort. Na lang zoeken vond ik er nog een van 40 cm.
De langte is eigenlijk totaal geen probleem maar het is gewoon zo jammer als je net niet zo een kabel hebt liggen bij het in elkaar zetten van je nieuwe aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BounceMeister schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:46:
Ik heb de WDTV Live teruggebracht en een Asrock ION 330 gekocht.
zou je kunnen aangeven waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Voornaamste reden:
De WDTV Live is niet snel genoeg om via het netwerk volledige bluray bestanden (m2ts van ~40GB) af te spelen. (Vanaf usb schijf zal het vast wel werken.) Ik heb m'n hele netwerk op allerlei mogelijke manieren getest. Waar een PC geen enkele moeite had met afspelen van deze bestanden, bleef de WDTV Live haperen en het geluid viel dan ook steeds weg.
Zie ook bv deze post, deze post en tot slot deze post van mij in de WDTV Live thread.

Er zijn mensen die zeggen dat het bij hun netwerk wel vlekkeloos werkt. Als dat klopt, dan betekent dat dat de WDTV Live erg kieskeurig is in netwerkapparatuur.

Andere puntjes:
- Geen mogelijkheid om lipsync te corrigeren (kan XBMC wel)
- Klikkend geluid aan begin (en evt ook eind?) van elk audio of videobestand.
- Kleine afstandsbediening
- Omslachtig menu: 1. Elke keer gehele share doorlopen vanaf root en 2. Om geluid te wijzigen van analoog naar digitaal moet eerst de film gestopt worden (en dus weer opnieuw bladeren).

Het grote pluspunt van de WD is natuurlijk wel zijn prijs en installatiegemak (als alles zou werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Ik heb de WDTV Live teruggebracht en een Asrock ION 330 gekocht. Wat een mooi klein systeempje is dat zeg. Hij is zwaarder dan ik had verwacht.
De reden dat ik niet voor zelfbouw ging was vooral dat ik geen (leverbare) geschikte behuizing kon vinden (functioneel, klein en mooi, dus subjectief) en dat de totaalprijs van de losse onderdelen ver boven de prijs van de Asrock uitkomt. Vooral geheugen is momenteel erg duur (~50% duurder dan ~3 maanden terug).
Mocht het geheugen weer goedkoper zijn en ik 4GB nodig hebben, dan vervang ik dat later wel weer.
Ook beperken veen behuizingen tot 2,5" harddisks, wat de prijs ook weer hoger maakt.

Ik heb er Ubuntu 9.04 opgezet. Je kunt wel gelijk internetten enzo, maar verder waren er wel wat dingetjes die ik via tutorials heb moeten oplossen. o.a. de (voor een windows gebruiker) vage manier van drivers installeren etc. was wel even wennen. Er gebeurt erg veel via de terminal, het is net zoals vroeger met dos, alleen dan nog vager. ;)
Geluid krijg ik er nog steeds niet uit. XBMC (bovenop de full ubuntu) loopt ook niet helemaal lekker, ondanks de vele tutorials. XBMC Live gaf wel geluid overigens.

Daarom besloten om het even met Windwos XP te proberen, kijken hoe dat gaat. Ik vind de quickboot software van Asrock ook wel interessant, dus die wil ik ook even proberen. Ik kijk later nog wel of ik nog een poging Ubuntu doe.

Het Asrock systeem zelf is mooi afgewerkt, het beschermplastic zit er nog wel op nu. Hij is ook lekker stil, de fan opties staan op auto.
De DVD drive is net zoals in een laptop, dus iets minder gebruiksvriendelijk dan een gewone lade. Als de DVD draait hoor je dat wel goed, maar hij is wel stiller dan de gemiddelde normale DVD drive.
toon volledige bericht
Heb je hem gewoon bij je TV staan om als mediaspeler te gebruiken ipv de WDTV live ?
Vroeg ik me af omdat je hem lekker stil noemt, is dat stil in verhouding tot een computer of stil als in "ik ben een WDTV gewend en dit maakt nauwelijks meer herrie" :)

Vraag het me nu al zolang af hoe stil dat kreng is dat ik er ms gewoon 1 moet kopen om het zelf te proberen, kan hem altijd terugsturen als hij niet stil genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice, een nieuwe editie van het ION topic :)

Zag alleen in de startpost een klein foutje, de 230 New York editie van POV staat er 2x in...
Nettops > Point of View ION-CS230-1-S (New York)

Ik vermoed dat de tweede de 330 editie moet zijn, verder erg netjes uiteraard! :)

[ Voor 5% gewijzigd door M-Opensource op 20-10-2009 10:50 ]

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee die tweede moet gewoon helemaal weg. deze dus. http://tweakers.net/price...k-slim-line.html#tab:info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online

toon volledige bericht
ik heb dus zitten twijfelen tussen een WDlive en een asrock, uiteindelijk toch voor die laatste gekozen dus.

ik ben er zelf nog niet uit wat nu het prettigst werkt in mijn geval, een volledige windows (vista) zoals ik momenteel op de HDD heb staan, XBMC hapert dan wel met MKV's.
en ik heb nog een usbstick,waarvan ik XBMClive kan booten.

ik heb de Asrock in m'n audiokast staan in de woonkamer, op z'n kant en 'vastgeklemd' tussen de Onkyo receiver en de PS3.
en ook op z'n kant werkt het apparaat uiteraard prima, ben daarom ook wel blij met de 'laptop drive' zodat cd/dvd's gewoon blijven zitten.

het enige dat me stoort is dat de audio vanuit de HDMI aansluiting vaak eruit ligt, als in: "niet aangesloten"
de driver opnieuw installeren helpt, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:40
Ik heb er Ubuntu 9.04 opgezet. Je kunt wel gelijk internetten enzo, maar verder waren er wel wat dingetjes die ik via tutorials heb moeten oplossen. o.a. .....
Er zwerven twee setup scripts rond die het leven erg gemakkelijk zouden moeten maken (heb ze zelf ook nog niet geprobeerd), zie: http://www.xbmcfreak.nl/xbmc-installatie-script/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
catchingfire schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:22:
[...]

Er zwerven twee setup scripts rond die het leven erg gemakkelijk zouden moeten maken (heb ze zelf ook nog niet geprobeerd), zie: http://www.xbmcfreak.nl/xbmc-installatie-script/
Ziet er mooi uit, maar ik heb net 5 minuten geleden de windows installatie gestart.. 8)7
(Edit: Toch maar weer Ubuntu proberen dan...)

Zo'n Ubuntu Minimum installatie CD download toch gewoon verder alles van internet? Dan kan ik toch net zo goed de full gebruiken?
tismij schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:43:
[...]

Heb je hem gewoon bij je TV staan om als mediaspeler te gebruiken ipv de WDTV live ?
Vroeg ik me af omdat je hem lekker stil noemt, is dat stil in verhouding tot een computer of stil als in "ik ben een WDTV gewend en dit maakt nauwelijks meer herrie" :)

Vraag het me nu al zolang af hoe stil dat kreng is dat ik er ms gewoon 1 moet kopen om het zelf te proberen, kan hem altijd terugsturen als hij niet stil genoeg is.
De ION is inderdaad de vervanger van de WDTV Live. Vroeger gebruikte ik een gemodde Xbox met XBMC, dat beviel prima, maar hij kan geen HD materiaal aan. Helaas is de Xbox360 nogal kieskeurig met HD materiaal dus dat is geen optie. Verder speelt de mediaspeler van m'n Samsung B650 ook lang niet alles af. Dus wilde ik er toch iets bij hebben wat gewoon alles afspeelt.

Een WDTV Live maakt helemaal geen geluid, dus stiller dan dat kan gewoon niet.

De Asrock hoor ik lichtjes blazen als ik verder geen geluid maak. Zodra ik TV kijk hoor ik hem niet meer, terwijl ik een Xbox360 dan nog steeds zou horen. Bij lange na niet zoveel lawaai als een Xbox360 dus. Ik stoor me er niet aan.
Ik hem hem zojuist even op 2100MHz gezet, ik ben benieuwd of hij harder gaat blazen onder lange tijd full load. Zo ja, dan haal ik dat kleine fannetje er wel uit en mod ik er iets groters in wat minder geluid maakt.

Er is wel iemand anders die zich behoorlijk stoorde aan het geluid van zijn ION 330. Dus misschien verstandig om er iets meer info over op te zoeken.

[ Voor 61% gewijzigd door BounceMeister op 20-10-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
Een vraagje,

Ik heb ook een ion systeem besteld:

http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=235352 (asus ion moederbord)
en
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=226881 (aopen s135b kast)

Ik hoop eea deze week binnen te krijgen. Een vraag waar ik nog niet uitkom, het asus moederbord heeft een atx stroom aansluiting en een P4 aansluiting. Nu heb ik geen ATX voeding, maar zit er bij de kast zo'n externe voeding met intern een omvormer. Deze voeding kan, neem ik aan, toch gewoon het moederbord voeden?

Daarnaast heb ik zelf nog een laptop slimline DVD liggen, deze heeft echter een 50 pins ATA aansluiting, dus denk dat ik hiervoor een converter moet bestellen. Wacht hier nog even mee, want er zit ook een converter bij de kast, echter weet ik niet welke.

Qua software wou ik Boxee uitproberen onder Windows. Ik zal tzt m'n ervaringen delen.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
- Even tussendoor -

Aargh! 8)7 |:( :X

Wat ben ik toch blij dat niet alles op ubuntu moet draaien. Wat een omslachtig gedoe allemaal zeg.
Na vele, vele pogingen lukt het niet om een werkend systeem te krijgen mét Nvidia drivers. Ik ben al de hele dag tutorials stap voor stap aan het volgen, maar steeds zonder het gewenste resultaat en meestal een re-install. Ik kan nu even geen terminal venster meer zien.
Die XBMC scripts leidden alleen tot een systeem wat bleef hangen tijdens het booten.

Ik probeer nu nog een iso van iemand waar de nvidia drivers al in moeten zitten, anders gewoon windows waar je wel normaal een driver kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:49
BounceMeister schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:38:
- Even tussendoor -

Aargh! 8)7 |:( :X

Wat ben ik toch blij dat niet alles op ubuntu moet draaien. Wat een omslachtig gedoe allemaal zeg.
Na vele, vele pogingen lukt het niet om een werkend systeem te krijgen mét Nvidia drivers. Ik ben al de hele dag tutorials stap voor stap aan het volgen, maar steeds zonder het gewenste resultaat en meestal een re-install. Ik kan nu even geen terminal venster meer zien.
Die XBMC scripts leidden alleen tot een systeem wat bleef hangen tijdens het booten.

Ik probeer nu nog een iso van iemand waar de nvidia drivers al in moeten zitten, anders gewoon windows waar je wel normaal een driver kan installeren.
Wat een optie zou kunnen zijn is MediaPortal; hardwarematige versnelling onder windows.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het Nvidia Ion topic gaat over Nvidia Ion producten en niet over andere zaken; houd het on-topic :-)

Tevens is "wat moet ik kopen" ook niet toegestaan.