ChrisSmoKe schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:14:
[...]
Eerlijk gezegd wordt ik helemaal kriebelig van het feit dat er zoveel keuze is m.b.t. kwaliteit en duurzaamheid. Zelf denk ik nu weer meer aan een DLP beamer. Het regenboog effect (schijnt) ook verdwenen te zijn wanneer je een DLP beamer neemt met de 3 kleuren chips. Maar toch heb ik de twijvel of het effect dan wel volledig weg is..
Met een 3 chip DLP is dat 100% weg, want de reden dat bij een 1 chip DLP een regenboog effect onstaat, is dat bij een 1 chip DLP de 3 kleuren (rood, groen en blauw) achter elkaar worden geprojecteerd dmv een draaiend kleurenwiel. Bij een 3 chip DLP is die niet meer nodig, want dan heeft elke kleur zijn eigen chip, vergelijkbaar met hoe een LCD beamer werkt. Echter, 3 chip DLP's zijn niet betaalbaar, ik heb er gisteren eentje gezien en die was >30.000 euro... Dus dat kun je vergeten. Alle redelijk betaalbare DLP beamers zijn één chippers. De mate van rainbow effect hangt vooral af van de snelheid waarmee het kleurenwiel draait, maar dan nog kun je het zien, als je er gevoelig voor bent (ik zelf ben dat bijv. en 1 chip DLP is daarom voor mij niet naar te kijken, krijg ik pijn aan de ogen van). Maar dit verschilt per persoon, moet je echt zelf gaan bekijken dus
Wat ik graag wil is dat je simpelweg geen verschil ziet tussen een HDtv en de HDbeamer. Wanneer ik nu bv op mijn HDtv(1080p) Discovery full HD bekijk wil ik dus precies hetzelfde bereiken met mijn toekomstige beamer maar dan uiteraard de door mij gewenste grote.
Denk dat je je verwachtingen van beamer vs tv wat moet bijstellen. Het beeld van een beamer is altijd anders van een tv, doordat het gewoon op een hele ander manier werkt: het beeld is (veel) groter, het werkt dmv reflectie op een scherm, je moet verduisteren voor fatsoenlijk beeld en zo zijn er nog wel wat verschillen te noemen. Het is echt niet vergelijkbaar... Wel is over het algemeen juist bij projecteren het verschil tussen HD en niet-HD nog beter te zien dan bij tv kijken, juist door het grotere beeldformaat.
Heb zeer strakke muren, sausklaar gestuukt met een soort glasvezelachtige behang. Door deze behang is de muur nog strakker en is er bijna geen sprake meer van een oneffenheid op de muur. Ga dit eerst proberen maar wanneer blijkt dat een scherm nog (veel) beter blijkt te zijn schaf ik een scherm aan.
Het gaat niet zozeer om de vlakte van de muur, maar de specifieke structuur en de reflectiewaarde van het oppervlak waarop je projecteert. Dit zal bij iets anders dan een echt projectiescherm nooit optimaal zijn en kan zelfs de kleuren van je beeld compleet verneuken. Wat eventueel nog zou kunnen is projectieverf op een kale muur gebruiken, maar als je in de prijsklasse beamers die jij aangeeft gaat kopen, is het gebruik van een echt projectiescherm m.i. een must
De JVC HD 950 heeft naar mijn mening weer weinig lumen. Het is de bedoeling dat ik ook overdag een goed resultaat bereik wanneer de gordijnen niet dicht zijn.
Ik zou niet alleen op die lumen blindstaren, er zijn meer dingen die een goed beeld maken. Maar een goed beeld krijgen met projecteren zonder goede verduistering is onmogelijk. Ben je niet bereid te verduisteren dan zul je een relatief matig beeld op de koop toe moeten nemen, wat voor beamer je ook gebruikt. Vooral voor je blacklevel is projecteren in een onverduisterde omgeving killling. Immers: als er van buiten al licht valt op je scherm, zal het beeld nooit zwarter kunnen zijn dan dat....
Het lijkt mij dan ook verstandig dat ik telefonisch contact zoek met ITC en BB&G..
Kan ik zeker aanraden en ik zou je ook nog eens wat meer verdiepen in alle ins en outs die bij projecteren komen kijken. Een beetje een plaatje op een muur neerzetten is één ding, maar een echt goed beeld krijgen komt nog heel wat bij kijken, als je het tenminste echt perfect wilt hebben.