Wat een vijandigheid... Ik snap de algemene topic waarschuwing... (helaas)
En natuurlijk snap ik jullie frustratie rond de SDE, die zit er op mijn afdeling ook. Voor de duidelijkheid, voor ik hier over aangesproken wordt, ik heb
niets met de SDE te maken. Mijn afdeling houdt zich puur met installatie, productie en commerciële financiering bezig (en alles wat daar omheen hangt).
De suggesties rond het spanningsvrij maken van mij, waren inderdaad maar suggesties. En sorry voor de mensen die zo erg op het geld zitten waarvoor een
veiligheids-investering voor hulpdiensten blijkbaar te duur is, maar als dat nodig mocht blijken te zijn, en het wordt een verplichting, dan komt die er ook gewoon.
Laat ik het anders zeggen, zou je ook je stoppenkast uit het huis weglaten als je daar een €300 voor neer moest leggen?
Vergeet niet dat dergelijke berichtgeving helaas wat nare bijeffecten kan hebben. Wat dacht je van je brandverzekering? Er zullen waarschijnlijk naar aanleiding van dat bericht een aantal verzekeraars aan het rekenen zijn geslagen om te kijken hoe hoog de premie moet worden voor een huis met een zonnestroom installatie. Want tja, het risico bestaat dat de brandweer weigert te blussen en de schade dus nog groter zal zijn...
Als je een beter idee hebt, roep maar. Als je zo weinig vertrouwen in een enkele schakelaar hebt, dan heb je in je huis zeker alles dubbel uitgevoerd?
We hebben namelijk nog niet genoeg normen in Nederland, dus dit komt echt als geroepen.
Rond zonnestroom is er nog maar heel weinig geregeld, wat helaas tot veel slechte installaties heeft geleidt. Er zijn genoeg situaties bekend van panelen die van een gebouw gewaaid zijn, kortsluiting hebben gemaakt, of zelfs helemaal niet werken door foute installatie. Als we in een perfecte wereld zouden wonen, waarin iedereen alles goed deed, waren normen niet nodig. Helaas is dat niet zo, dus zullen ze er altijd zijn.
Deze dodemansknop (dodemansrelais?) moet dan zeker door een erkend installateur (lid van een belangenorganisatie) aangelegd worden, door een ISSO lid gekeurd, met door een erkend instituut gekeurd materiaal?
Wat denk je nou zelf? Je praat over een veiligheidsmaatregel. Komt die verplichting er niet vanuit de overheid, dan zal hij wel als polisvoorwaarde opgenomen gaan worden in je verzekering, of voor de garantie.
Ik neem aan dat jij normaal installatie materiaal in je huis hebt (bijv. een Holec meterkast, gira of jung stopcontacten, etc)? Raad eens, die zijn allemaal gekeurd. Waarom? Om te garanderen dat het doet wat het moet doen. Dus ook veiligheidsschakelaars zullen gekeurd moeten zijn. Maar zo spectaculair is dit niet, want je kan ervan uitgaan dat ze allang bestaan (voor bijv. batterij-installaties).
zonnigtype schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:50:
[...]
Fijn, wel even de spellingchecker gebruiken (flauw, maar kon het niet laten). Dan kunt u hier vast ook wel, dicht bij het "vuur" enzo, melden of de SDE volgend jaar afgeschaft wordt, en dat er alleen maar geld naar ECN, Nijmegen, Eindhoven e.d. mag voor de "innovatie" (die vervolgens linea recta naar het buitenland weg gaat vloeien). En de burger verder in zijn sop mag gaarkoken met zonnestroom. Wat gaat het worden?
Hier kan, ga en mag ik niks over zeggen. En wat betreft beschikbaar geld, we kijken op het moment meer dan ooit naar Den Haag en wat voor kabinet er gaat komen. De kans is iets te groot dat ik gedag moet gaan zeggen tegen heel wat collega's, want zoals het er nu naar uitziet gaat er flink gesneden worden in alle subsidie-programma's (niet alleen voor duurzame energie).
Maar kijk eens
hier.
En over dat de burger in z'n sop mag gaarkoken, de huidige strategieën in Nederland zijn niet gericht op het meters maken, zoals in Duitsland, maar op een slimmere manier zonnestroom inpassen in de bestaande bouw en infrastructuur. In Duitsland hebben ze problemen genoeg met het daar gebruikte stimuleringssysteem. Natuurlijk is het prachtig om zoveel meters te zien, maar vergeet niet dat Hermann Scheer zelf al aangaf in zijn oorspronkelijke plan, dat één van de belangrijkste doelen het creëren van een markt was, waarin de Duitse industrie zich kon ontwikkelen. En dat is gebeurd, tegen een vrij hoge prijs, waarvan het terugverdienen nu bedreigd wordt door de explosieve groei in China.
Daarnaast is grid-parity voor de gewone consument op het moment wel heel dichtbij, de laatste informatie is dat dit zelfs al ruim 2015 gehaald gaat worden voor wat grotere installaties. Aangezien we in Nederland zo goed als 0 invloed hebben op de prijsontwikkelingen, heeft stimuleren eigenlijk maar bar weinig zin, anders dan voor de CO2 doelstellingen. Maar daarin heeft zonnestroom gewoon een te klein aandeel. We hebben wel invloed in technologische ontwikkelingen. Nederland geldt nog altijd als koploper op het gebied van R&D, en ook dat levert wat op.
[...]
Niet alleen hier hoor, ook in België (Vlaanderen: tachtig maal zoveel bijbouw als NL in juli) wordt het, nota bene voor de tweede maal
"sensationeel" gebracht...
In Vlaanderen ligt zonnestroom sowieso al enige tijd onder vuur. Waarom weet ik niet, maar ik hoor daar vaker negatieve berichten vandaan komen dan uit Nederland (even los van de fraude).
[...]
Niet "enorme aandacht", maar "enorm makkelijk copy and paste gedrag".
Niet "onbekendheid met zonnestroom", maar "bewust klein gehouden markt voor zonnestroom in NL". Kennis is er zat, we gaan maandag weer een heel leuk stukkie bewijs daarvan zien...
De "sensatie" laat maar zitten: de meeste mensen zijn het alweer vergeten, op naar de volgende microhype.
[...]
Vergeet Vlaanderen niet, daar bemoeit zelfs het Ministerie van Binnenlandse Zaken zich ermee. Ik zou zeggen: verplicht bezoek van NVBR aan zonne-energie brancheorganisatie BSW en Duitse brandweer autoriteiten (al tijden in overleg over de materie), en gezamenlijk met de Belgen consensus en protocollen opstellen. Drie maal geschoten is al snel raak.
In Duitsland liggen er al sinds 2007 richtlijnen voor de brandweer, ik heb ze doorgelezen en op zich zijn ze weinig spannend. Het hele doel van het onderzoek van de NVBR was juist het inventariseren van al deze documenten in Europa en hieruit richtlijnen destilleren voor de Nederlandse en Vlaamse brandweer. Hier hoeft geen ministerie voor aan te pas te komen. Dat in Vlaanderen BZK zich ermee bemoeit is ook niet raar, de brandweer valt immers onder verantwoording van dit ministerie (als het tenminste in Vlaanderen net zo geregeld is als in Nederland).
[...]
Gaan jullie dat opleggen aan alle installaties? Betalen jullie de kosten? Ook voor de "niet renderende" installaties die jarenlang buiten enig subsidieregime zijn aangelegd? Ik hoef vast niet mee te doen. Ik heb parallelle modules/omvormers, max. 40 Volt DC. Nog overleg met ZPV en ODE gepland?
Wat er gaat gebeuren, weet ik niet. Ik wacht op het moment verdere berichten af van het NIFV, waarmee ik al contact heb. En zij hebben weer contact met KEMA over dit onderwerp. Als daaruit komt dat met een duidelijke richtlijn en lespakket voor de brandweer, het risico voldoende is afgedekt, dan hoeft er niks te veranderen. Als de brandweer (in de persoon van het NVBR) het wel wil hebben, zal er waarschijnlijk wel een verplichting uitkomen. Maar dat is allemaal nog koffie-dik kijken.
Sowieso ben ik zelf nog aan het kijken of ik ergens de normen kan achterhalen voor DC-netten in een gebouw. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er al bepaalde normen opgesteld zijn voor dergelijke netten, aangezien die al jaren, zo niet decennia in gebruik zijn, maar dan met andere energie leveranciers. Daarin zullen ongetwijfeld grenzen vastgesteld zijn voor spanningen waarboven beveiligingen geïnstalleerd moeten worden (bijv. van 120v. dat als algemene grens geldt waarboven DC dodelijk wordt).
[...]
Daar waren de meeste technisch geïnteresseerden al snel achter nadat ze het prachtspul fysiek in/op huis hadden gehaald... Veilig is nooit iets vanzelf (ook geen inherent "safe" nuke). Dus ook zonnepanelen niet. Waarheid als een koe.
[...]
Tien jaar terug waren de energiemolochs en Duitsland nog niet zo slim om Hermann Scheer en Hans Josef Fell de tent uit te roken met zwaar overtrokken "brand[weer]gevaarlijk" claims. Ze hebben tevergeefs tot aan het Europese Hof geprocedeerd om het EEG nietig te laten verklaren. Is ze niet gelukt, en die 13 en een halve Gigawattpiek staat nu elke dag heul veul zonnestroom te bakken. Met nauwelijks (niet: geen) incidenten. We hebben nog een paar decennia voor we de eerste Gieg in eigen land vol gaan (lees, van EZ: mogen) maken...
Geef mij eens een bron waarom het van EZ niet zou mogen? Ja aan de SDE zit een bovengrens, weet je ook waarom? Omdat je anders aan de subsidie zelf gaat verdienen, wat met geen enkele subsidie mag.
Maar er staat nergens, maar dan ook echt nergens, hoe groot een installatie maximaal mag zijn. De enige 3 beperkingen zijn het vinden van:
- genoeg grondoppervlak;
- een geschikte aansluiting op het net;
- een financierder.
Laat ik een afspraak met je maken

Ik vertel graag wat ik weet en
mag vertellen (ik mag nou eenmaal niet alles vertellen, maar dat moge duidelijk zijn), als jij (en eventueel anderen) ophouden met EZ te bashen en als je iets claimt, dit dan tenminste te onderbouwen met een publicatie waaruit dit blijkt. En ik zeg er maar vast bij, polderpv.nl is voor mij geen geldige of betrouwbare bron. Voor mij is Polderpv.nl namelijk net zo'n sensatie nieuwsbrenger als de Telegraaf of SBS6 en nauwelijks objectief te noemen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier