Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.709 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch is het balen dat hoewel je 0 verbruik hebt, je snachts zulke bagger stroom uit je stopkontakt krijgt.
zo is overdag je stroom veel te hernieuwbaar en snachts ongeveer even erg de andere kant op.

(was het maar bagger stroom, dan was het nog beter dan wat het nu is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
antonboonstra schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:01:
[...]

Het rendement van de panelen maakt niet uit, omdat bij een hoger rendement het aantal kWp ook stijgt en dus de kWh/kWp gelijk blijft. Wat wel zou kunnen veranderen is dat door nieuwe technieken de panelen meer blijven produceren bij bewolking/diffuus licht. Hierbij neemt de piek niet toe, maar de opbrengst per kWp wel.

De 850 kWh/kWp is volgens mij een gemiddelde over de levensduur van een installatie. De efficiëntie van de panelen neemt in de loop van de tijd namelijk af. Ik zit met mijn nieuwe installatie namelijk ook redelijk ver boven de geschatte opbrengst als ik deze invul op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php
Neen, die 850 is alleen maar gebruikt om de SDE af te knijpen (geen cent teveel uitbetalen vanwege de budgetmaximeringen), terwijl Siderea.nl al een tijd aangeeft dat er gewoon in de meeste delen van Nederland al structureel meer valt te produceren, in de kustprovincies stelselmatig veel meer dan die 850 (ik zit met "bagger" paneeltjes van olieboer Shell 7 km. van de kust al tien jaar tussen de 900 en 950 kWh/kWp.jaar).

CBS rekent al vele jaren met een totaal bezopen 700 kWh/kWp.jaar om de "duurzame productie van zonnestroom" mee uit te rekenen, die leven nog in de Middeleeuwen.

Zogenaamde degradatie van [kristallijne] zonnepanelen is beslist geen "gelopen race", kan ik beslist niet hard maken uit mijn tien jaar productiecijfers. Ook ISE in Freiburg stelt (eigen metingen aan installaties van zo'n 20 jaar oud) dat het nauwelijks fysiek aantoonbaar is. Dat velen er mee "rekenen", heeft alles met de mogelijk veel te conservatieve "percentage van nominaal vermogen na 10 jaar en na 20/25 jaar" opgaves van leveranciers te maken. Hoeft helemaal geen realiteit te zijn.

ECN Beleidsstudies heeft nooit hard kunnen maken waar die 850 vandaan komt ...

En je moet Siderea.nl maar eens gaan doorzagen over de actuele waarde van de PVGIS cijfers, die heeft daar wel wat kritische kanttekeningen bij...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 16:29
Pa is serieus ' into PV'.
momenteel een offerte ontvangen van 4x 285Wp panelen (yeah je leest 't goed).
Hij had een hekel aan kleine paneeltjes naast elkaar ;)

afmetingen waren (zoals ik al dacht) ca 2 meter bij 1 meter :)
ik ruik/proef weer een leuke installatie & blog-artikel!
(nu eerst zorgen dat de aankoop gedaan wordt, ofcourse!)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:05:
toch is het balen dat hoewel je 0 verbruik hebt, je snachts zulke bagger stroom uit je stopkontakt krijgt.
zo is overdag je stroom veel te hernieuwbaar en snachts ongeveer even erg de andere kant op.

(was het maar bagger stroom, dan was het nog beter dan wat het nu is)
Als je dat een probleem vindt, dan zou ik "balansstroom" overwegen :*)
- overdag lever jij je nachtverbruik als overschot aan een Australiër die daar de nacht mee doorkomt, en
- 's nachts doen jullie het lekker andersom

Resultaat: *O*

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Geweldige humor, Frans B stapt ook over naar Greenchoice > youtube filmpje >
http://www.linkedin.com/s...&trk=NUS_UNIU_SHARE-title

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-08 13:16
SasJo schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:26:
Geweldige humor, Frans B stapt ook over naar Greenchoice > youtube filmpje >
http://www.linkedin.com/s...&trk=NUS_UNIU_SHARE-title
Haha lachen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:54
Hebben jullie nog interessante adressen voor nieuwe panelen?

Wie is het goedkoopst met grote mono kristal panelen van 250 watt?

Wil 4 mono panelen kopen van 250 watt liefst 88 of 96 cellen.

Had dit al gevonden op marktplaats

http://doe-het-zelf-verbo...FvQZ6Y%3D&fta_ind=48&fs=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-09 13:46
LEX63 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:25:

Chinese panelen van iemand uit Tilburg.
Dat is een oude bekende hier. Scherpe prijs, goede ervaringen en de panelen presteren goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-08 09:08

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

LEX63 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:25:

http://doe-het-zelf-verbo...FvQZ6Y%3D&fta_ind=48&fs=1
http://stelwagen.come2me.nl/1140569/Zonnepanelen-startset

€311 voor 180Wp

[ Voor 4% gewijzigd door aartw99 op 20-08-2010 15:07 ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 12:44

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik zat gisteren op mijn forensenfietstochtje naar huis te denken. Heeft iemand al een keer een grafiekje gemaakt waarin de instantane vermogens van 1, 5, 10, etc zonnestroomsystemen bijelkaar opgeteld zijn. Dat zou een mooi voorbeeldgrafiekje kunnen zijn voor mensen die zeggen dat het vermogen van zonnepanelen teveel zwabbert om het nuttig te kunnen gebruiken. Ik denk namelijk dat de output steeds stabieler en voorspelbaarder wordt wanneer je meer systemen bijelkaar gaat bekijken.
Volgens mij wordt de output zelfs op dagen met stapelwolken redelijk stabiel. Voorwaarde is uiteraard dat die systemen wel een bepaalde afstand tot elkaar hebben.
Grootschaliger zou je zo' n grafiek in europees verband ook willen zien voor windmolens.

Mocht dit er nog niet zijn, dan zou ik er zelf wel 1 willen maken.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Ik las ergens dat zonnepanelen in Duitsland goedkoper zijn?
Is dat zo?
Graag een link naar een verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windfreak,
Lijkt me inderdaad interessant om dat eens te zien. Ik kan je mijn gegevens vanaf mei op 5 minutenbasis in een spreadsheetje geven. Zeg maar welke periode je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JopieE schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:49:
[...]

Is EZ weer eens een campagne begonnen? 8)7 :(
Ik kan je geruststellen, EZ is net zo hard geschrokken van alle negatieve berichten als jullie ;)
Hoe halen we het ook in ons hoofd om minder gas en stroom te gebruiken. Dit ruikt natuurlijk naar belasting ontduiking. Naheffing is in de maak, alle miljarden moeten toch ergens vandaan komen. >:)
Dit klinkt eerlijk gezegd bijna als een verboden MS-flame, maar dan richting de overheid... Gelukkig zit ik iets dichter op het vuur, en kan ik je melden dat dit absoluut niet het geval is (EZ betaald mij nota bene om zonnestroom juist te stimuleren).

De berichtgeving is nogal ongelukkig geweest. Ik heb inmiddels het pad uitgeplozen en ook al contact gehad met de bron. Sowieso is het vroegtijdig naar buiten gekomen, het rapport was nog in concept (zie hier op de site van het NVBR, de opdrachtgever voor het rapport), daarnaast spreekt de bron (voor zover ik na heb kunnen gaan was dit het AD met een artikel in de Gelderlander) over een potentieel risico, waar rekening mee gehouden moet worden. Mijns inziens terecht, de kans is heel klein, maar theoretisch kan de positieve pool en de negatieve pool kortsluiting maken via een persoon als de contacten ongelukkig bloot komen te liggen. Alleen zoals altijd wordt een bericht overgenomen en steeds verder samengevat, waardoor uiteindelijk alle nuance en context verdwijnt. En zie, een sensatie bericht.

Vanuit de brandweer, of eigenlijk hun branche-vereniging, is de vraag gekomen om een advies hierover op te stellen, hoe met dat risico omgegaan moet worden. Een dergelijk advies bestaat al jaren Duitsland (sinds 2007) (het spreekt over welke afstand aangehouden moet worden met een waterstraal, dat een gebouw nog niet betreden mag worden als er water op de vloer staat, etc).

De enorme aandacht hieraan zal te maken hebben met de komkommertijd, onbekendheid met zonnestroom en gewoon pure sensatie (elektrocutiegevaar brandweer klinkt zo lekker spectaculair).

In ieder geval heeft dit er wel direct toe geleidt dat ondergetekende nu druk bezig is om te kijken of dit echt een potentieel probleem is, en wat er gedaan moet worden om eventueel de veiligheid voor de brandweer te kunnen garanderen. Gezien de al bestaande Duitse richtlijnen, zal die waarschijnlijk overgenomen worden door de brandweer hier en is het daarmee klaar, maar dat weten we pas over een tijdje.
Wellicht dat de installatienormen ook aangepast moeten worden, met een duidelijke markering van de plek waar de DC-voeding doorbroken kan worden (zoals de al eerder genoemde NEON-schakelaar), of een automatisch relais dat de DC-voeding kortsluit op de plek waar de kabel het huis in komt, zodra de 230 wegvalt (beide technisch makkelijk uit te voeren oplossingen), maar ik denk nu even hardop.

Overigens, voor iemand gaat roepen dat dat lekker veilig is, expres kortsluiten, maar een pv-systeem werkt even iets anders dan een batterij of generator. Bij kortsluiten heb je kort een flinke stroom, maar daarna ligt het paneel zo goed als volledig stil, omdat er geen spanningspotentiaal over het substraat meer opgebouwd kan worden en er daardoor nog maar nauwelijks elektrische energie geproduceerd wordt. Zonnepanelen zijn wat dat betreft als energie-bron erg bijzonder.

Dit soort berichten horen nou eenmaal bij een technologie die nieuw is en hard groeit. Precies hetzelfde bericht had je een jaar of 10 terug ook toen de eerste hybriden op de weg verschenen. Ook daar bleek de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten te worden als de media suggereerden.
zonnigtype schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:54:
[...]

Neen, die 850 is alleen maar gebruikt om de SDE af te knijpen (geen cent teveel uitbetalen vanwege de budgetmaximeringen), terwijl Siderea.nl al een tijd aangeeft dat er gewoon in de meeste delen van Nederland al structureel meer valt te produceren, in de kustprovincies stelselmatig veel meer dan die 850 (ik zit met "bagger" paneeltjes van olieboer Shell 7 km. van de kust al tien jaar tussen de 900 en 950 kWh/kWp.jaar).

CBS rekent al vele jaren met een totaal bezopen 700 kWh/kWp.jaar om de "duurzame productie van zonnestroom" mee uit te rekenen, die leven nog in de Middeleeuwen.

Zogenaamde degradatie van [kristallijne] zonnepanelen is beslist geen "gelopen race", kan ik beslist niet hard maken uit mijn tien jaar productiecijfers. Ook ISE in Freiburg stelt (eigen metingen aan installaties van zo'n 20 jaar oud) dat het nauwelijks fysiek aantoonbaar is. Dat velen er mee "rekenen", heeft alles met de mogelijk veel te conservatieve "percentage van nominaal vermogen na 10 jaar en na 20/25 jaar" opgaves van leveranciers te maken. Hoeft helemaal geen realiteit te zijn.

ECN Beleidsstudies heeft nooit hard kunnen maken waar die 850 vandaan komt ...

En je moet Siderea.nl maar eens gaan doorzagen over de actuele waarde van de PVGIS cijfers, die heeft daar wel wat kritische kanttekeningen bij...
Ik kan je melden dat van degradatie van silicium panelen geen sprake is, zolang er geen delaminatie optreed. Hooguit dat het 5% terugloopt (per cel) over de gehele levensduur van een paneel. Alleen aantasting van het glas, contactoxidatie en delaminatie veroorzaken echt slijtage. Voor CIS, CdTd en organisch ligt dit iets anders. De laatste degradeert op dit moment nog heel sterk, CIS en CdTd minder, maar wel duidelijk meetbaar.

Voor info, zie de site van de EPIA en de presentaties van een onderzoekscongres waar ik vorig jaar bij was.

[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 20-08-2010 16:07 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:29
windfreak schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:34:
Ik zat gisteren op mijn forensenfietstochtje naar huis te denken. Heeft iemand al een keer een grafiekje gemaakt waarin de instantane vermogens van 1, 5, 10, etc zonnestroomsystemen bijelkaar opgeteld zijn.
Je zou dan als allereerste een genormeerd meetsysteem moeten bedenken, en dat is er niet. Monitoring is een ondergeschoven kindje, helaas.

Zonder dat valt er niet te vergelijken. Plugwise? Meetsysteem van fabrikant? Homebrew? Hartstikke leuk maar door gebrek aan ijking is het altijd de vraag hoe betrouwbaar de meetinformatie is.

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2010 16:01 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 12:44

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:00:
[...]

Je zou dan als allereerste een genormeerd meetsysteem moeten bedenken, en dat is er niet. Monitoring is een ondergeschoven kindje, helaas.

Zonder dat valt er niet te vergelijken. Plugwise? Meetsysteem van fabrikant? Homebrew? Hartstikke leuk maar door gebrek aan ijking is het altijd de vraag hoe betrouwbaar de meetinformatie is.
Je hebt gelijk dat er geen genormeerde systemen zijn (op grote schaal), maar ik denk dat het voor een dergelijke test niet noodzakelijk is. De systemen hoeven niet per definitie even groot te zijn, maar voor het aantonen van mijn idee zou het wel handig zijn wanneer ze ongeveer even groot zijn. Anders moet ik wel een heel groot aantal datalogs tot mijn beschikking hebben.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
[...]

Jammer dat een brutto productiemeter geld kost anders was dit ideaal geweest want geijkt.
Nu zou je dit wel kunnen doen voor iedereen met SDE. Zijn er toch nog duizenden in NL

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
energiebewust schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:18:
[...]

Jammer dat een brutto productiemeter geld kost anders was dit ideaal geweest want geijkt.
Nu zou je dit wel kunnen doen voor iedereen met SDE. Zijn er toch nog duizenden in NL
is zo'n BPM meter dan niet gewoon los te kopen (groothandel?)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
aartw99 bedankt voor de link.

540 watt voor €933,- klinkt interessant het gaat hier waarschijnlijk om panelen met 72 cellen.

Jammer genoeg ben ik gebonden aan een dak oppervlak van 350x220 CM.
Wil ik dit zo optimaal mogelijk benutten dan kom ik uit op 200 t/m 250 watt panelen.
Afmetingen 145cmx106cm of net iets grotere afmetingen.

panelen van 81x158 daarvan kan ik er net geen 3 van naast elkaar leggen 3x81=250 30cm te breed.

Denk toch dat Sunsolar een van de voordeligste adressen is 4 panelen van 220 watt kosten me 1592,-
Een MPPT regelaar van Morningstar Tristar 45 ampère kost €350,- dan heb ik voor €1950,-

Een stroom systeem van 880 watt heeft in Nederland een maximaal rendement van 80% ooit ergens gelezen. Dan kom ik uit 704 watt /24= +/-30 ampère bij 24 volt. Flinke acculader dus.

Het mooie van een Morningstar Tristar 45 ampère regelaar is dat er een data log in zit er word bij gehouden wat er per dag, per week, per maand of per jaar is geladen. Op de pc kan je de details uitlezen met grafieken.

Denk dat dit systeem voor mij het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

LEX63 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:25:
aartw99 bedankt voor de link.

540 watt voor €933,- klinkt interessant het gaat hier waarschijnlijk om panelen met 72 cellen.

Wil ik dit zo optimaal mogelijk benutten dan kom ik uit op 200 t/m 250 watt panelen.

panelen van 81x158 daarvan kan ik er net geen 3 van naast elkaar leggen 3x81=250 30cm te breed.
klopt.
http://www.china-solar.cn/pdf/155-185mono.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de electrolux hot&cold wasmachine is hier besteld
564 euro inclusief plaatsing en verwijdering oude.
de hot&cold kan 95c aanvoerwater aan en regelt alles zelf.
ik was onder de indruk.
de duco mixer gaat nu dus weg.

goed geholpen ook door de lokale ondernemer, die even 70 euro goedkoper is dan media markt,
en zelf al 28 jaar een hotfill heeft.
kijk, en dan kan je lekker scoren !

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
deepbass909 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:55:
Ik kan je geruststellen, EZ is net zo hard geschrokken van alle negatieve berichten als jullie ;)
Dat meent u niet... :?
Dit klinkt eerlijk gezegd bijna als een verboden MS-flame, maar dan richting de overheid... Gelukkig zit ik iets dichter op het vuur, en kan ik je melden dat dit absoluut niet het geval is (EZ betaald mij nota bene om zonnestroom juist te stimuleren).
Fijn, wel even de spellingchecker gebruiken (flauw, maar kon het niet laten). Dan kunt u hier vast ook wel, dicht bij het "vuur" enzo, melden of de SDE volgend jaar afgeschaft wordt, en dat er alleen maar geld naar ECN, Nijmegen, Eindhoven e.d. mag voor de "innovatie" (die vervolgens linea recta naar het buitenland weg gaat vloeien). En de burger verder in zijn sop mag gaarkoken met zonnestroom. Wat gaat het worden?
En zie, een sensatie bericht.
Niet alleen hier hoor, ook in België (Vlaanderen: tachtig maal zoveel bijbouw als NL in juli) wordt het, nota bene voor de tweede maal "sensationeel" gebracht...
De enorme aandacht hieraan zal te maken hebben met de komkommertijd, onbekendheid met zonnestroom en gewoon pure sensatie (elektrocutiegevaar brandweer klinkt zo lekker spectaculair).
Niet "enorme aandacht", maar "enorm makkelijk copy and paste gedrag".
Niet "onbekendheid met zonnestroom", maar "bewust klein gehouden markt voor zonnestroom in NL". Kennis is er zat, we gaan maandag weer een heel leuk stukkie bewijs daarvan zien...

De "sensatie" laat maar zitten: de meeste mensen zijn het alweer vergeten, op naar de volgende microhype.
In ieder geval heeft dit er wel direct toe geleidt dat ondergetekende nu druk bezig is om te kijken of dit echt een potentieel probleem is, en wat er gedaan moet worden om eventueel de veiligheid voor de brandweer te kunnen garanderen. Gezien de al bestaande Duitse richtlijnen, zal die waarschijnlijk overgenomen worden door de brandweer hier en is het daarmee klaar, maar dat weten we pas over een tijdje.
Vergeet Vlaanderen niet, daar bemoeit zelfs het Ministerie van Binnenlandse Zaken zich ermee. Ik zou zeggen: verplicht bezoek van NVBR aan zonne-energie brancheorganisatie BSW en Duitse brandweer autoriteiten (al tijden in overleg over de materie), en gezamenlijk met de Belgen consensus en protocollen opstellen. Drie maal geschoten is al snel raak.
Wellicht dat de installatienormen ook aangepast moeten worden, met een duidelijke markering van de plek waar de DC-voeding doorbroken kan worden (zoals de al eerder genoemde NEON-schakelaar), of een automatisch relais dat de DC-voeding kortsluit op de plek waar de kabel het huis in komt, zodra de 230 wegvalt (beide technisch makkelijk uit te voeren oplossingen), maar ik denk nu even hardop.
Gaan jullie dat opleggen aan alle installaties? Betalen jullie de kosten? Ook voor de "niet renderende" installaties die jarenlang buiten enig subsidieregime zijn aangelegd? Ik hoef vast niet mee te doen. Ik heb parallelle modules/omvormers, max. 40 Volt DC. Nog overleg met ZPV en ODE gepland?
Overigens, voor iemand gaat roepen dat dat lekker veilig is, expres kortsluiten, maar een pv-systeem werkt even iets anders dan een batterij of generator. Bij kortsluiten heb je kort een flinke stroom, maar daarna ligt het paneel zo goed als volledig stil, omdat er geen spanningspotentiaal over het substraat meer opgebouwd kan worden en er daardoor nog maar nauwelijks elektrische energie geproduceerd wordt. Zonnepanelen zijn wat dat betreft als energie-bron erg bijzonder.
Daar waren de meeste technisch geïnteresseerden al snel achter nadat ze het prachtspul fysiek in/op huis hadden gehaald... Veilig is nooit iets vanzelf (ook geen inherent "safe" nuke). Dus ook zonnepanelen niet. Waarheid als een koe.
Dit soort berichten horen nou eenmaal bij een technologie die nieuw is en hard groeit. Precies hetzelfde bericht had je een jaar of 10 terug ook toen de eerste hybriden op de weg verschenen. Ook daar bleek de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten te worden als de media suggereerden.
Tien jaar terug waren de energiemolochs en Duitsland nog niet zo slim om Hermann Scheer en Hans Josef Fell de tent uit te roken met zwaar overtrokken "brand[weer]gevaarlijk" claims. Ze hebben tevergeefs tot aan het Europese Hof geprocedeerd om het EEG nietig te laten verklaren. Is ze niet gelukt, en die 13 en een halve Gigawattpiek staat nu elke dag heul veul zonnestroom te bakken. Met nauwelijks (niet: geen) incidenten. We hebben nog een paar decennia voor we de eerste Gieg in eigen land vol gaan (lees, van EZ: mogen) maken...
Ik kan je melden dat van degradatie van silicium panelen geen sprake is, zolang er geen delaminatie optreed.
Wist ik al, al zeg ik niet "geen", maar "onmerkbaar", "onmeetbaar", dat soort termen.
Hooguit dat het 5% terugloopt (per cel) over de gehele levensduur van een paneel.
We zullen het gaan zien. 5% kan ik mee leven, dan hebben die moduultjes zich al lang "terugverdiend". En wie weet, liggen er tegen die tijd wel ouwe Shell moduultjes bij het grofvuil... >:)
Alleen aantasting van het glas, contactoxidatie en delaminatie veroorzaken echt slijtage. Voor CIS, CdTd en organisch ligt dit iets anders. De laatste degradeert op dit moment nog heel sterk, CIS en CdTd minder, maar wel duidelijk meetbaar.
Dat weet First Solar (CdTe super producent, 1,1 GWp fysieke productie op jaarbasis, and growing fast met een project portfolio van 2,2 GWp) vast ook wel.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:24
Ik zat gisteren op mijn forensenfietstochtje naar huis te denken. Heeft iemand al een keer een grafiekje gemaakt waarin de instantane vermogens van 1, 5, 10, etc zonnestroomsystemen bijelkaar opgeteld zijn. Dat zou een mooi voorbeeldgrafiekje kunnen zijn voor mensen die zeggen dat het vermogen van zonnepanelen teveel zwabbert om het nuttig te kunnen gebruiken. Ik denk namelijk dat de output steeds stabieler en voorspelbaarder wordt wanneer je meer systemen bijelkaar gaat bekijken.
Volgens mij wordt de output zelfs op dagen met stapelwolken redelijk stabiel. Voorwaarde is uiteraard dat die systemen wel een bepaalde afstand tot elkaar hebben.
Grootschaliger zou je zo' n grafiek in europees verband ook willen zien voor windmolens.

Alle systemen van Duitsland bij elkaar optellen misschien?

http://www.transparency.e...olar%20power%20generation

@zonnigtype: Ik snap de frustratie, maar volgens mij is die flame op de man gepast nog effectief.

Ik ben iig blij dat iemand met klaarblijkelijk insider kennis die hier met ons delen wil. Toch prettig om ook van die kant een keer nuances te horen?

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 20-08-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 20:30:

@zonnigtype: Ik snap de frustratie, maar volgens mij is die flame op de man gepast nog effectief.

Ik ben iig blij dat iemand met klaarblijkelijk insider kennis die hier met ons delen wil. Toch prettig om ook van die kant een keer nuances te horen?
Correct, d'r flapt wel eens wat uit, niemand hier is heilig. Je kunt het ook beschouwen als: "geïnteresseerde vragen aan iemand die dicht bij het vuur zit". Of anders: ik maak meteen van de gelegenheid gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:23

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:45:
Door overspanning op de RS485 bus heeft mijn Solarlog 500 het helaas begeven. Het apparaat is opgestuurd, nadat ik 55 !!!!! minuten met de helpdesk van Solare heb gebeld om een RMA formulier toegemaild te krijgen. Ook de SMA Sunny Boy 1700 doet raar na deze overspanning en geeft slechts 2/3 opbrengst en een "Warning Earthfault" melding op de display. Maandag ga ik SMA bellen over de omvormer. Wat er precies gebeurd is weet ik niet precies, maar dat zoeken we nog verder uit.

Helaas dus even geen online opbrengsten ;(
Vandaag de Solarlog 500 terug uit Duitsland ontvangen. Wat een deceptie. Het wordt teruggestuurd met het simpele zinnetje Überspannungsschaden - Gerät irreparabel / keine Garantie }) Dat er op zo'n print met SMD componenten niet zomaar iets vervangen kan worden begrijp ik. Maar in het telefoongesprek gaf Solarlog support al aan dat de RS 485 bus tegenwoordig iets robuuster was uitgevoerd. Bovendien is er veel niet stuk, de behuizing, de displayprint, de netvoeding, de SD-kaart, allemaal OK. Het moet toch mogelijk zijn om tegen een redelijke prijs een nieuwe hoofdprint te leveren? Er is in ieder geval een pittig mailtje naar Solare gestuurd. Je gaat toch niet een apparaat wat 10 maanden oud is en een klein defekt heeft in de afvalton gooien? Dat is niet echt duurzaam.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4117/4911223098_bc73046033.jpg

Mocht iemand zijn soldeerkunsten willen vertonen, dan hou ik me ook aanbevolen. De verdachte componenten staan op het plaatje hierboven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Vraag Glambalk en.of Solarking eens naar mogelijkheden voor maatwerk, volgens mij vallen de extra prijzen weg tegen de piekverliezen.
En dan heb je dus de max aantal Wp voor relatief weinig geld

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 20:13
O, geweldig! Een verplichte single point of failure voor iedereen! Daar zitten we echt op te wachten. Briljant staaltje engineering, zeg! We hebben namelijk nog niet genoeg normen in Nederland, dus dit komt echt als geroepen. Deze dodemansknop (dodemansrelais?) moet dan zeker door een erkend installateur (lid van een belangenorganisatie) aangelegd worden, door een ISSO lid gekeurd, met door een erkend instituut gekeurd materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 16:38
Speksteenkachel schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:31:
[...]

Bijzonder mooi gesproken, laat ik dit nu net in de praktijk gaan brengen over een maand of twee *O*
Pfff, het is wel een heel werk hoor... Ben nu iemand van een heel stel omgewaaide bomen aan het afhelpen. We zijn met 5 man bezig (waarvan er 3 zelf hout willen hebben). Hebben al zeker 50 kuub bij huis gesleept (6 Km over de weg) en er ligt nog meer dan 50 kuub te wachten.

Maar warm zullen we zitten van de winter! Heerlijk die bergkachel!

* kockie zit al hard te denken over een cv op hout....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
kockie schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:12:
[...]

Pfff, het is wel een heel werk hoor... Ben nu iemand van een heel stel omgewaaide bomen aan het afhelpen. We zijn met 5 man bezig (waarvan er 3 zelf hout willen hebben). Hebben al zeker 50 kuub bij huis gesleept (6 Km over de weg) en er ligt nog meer dan 50 kuub te wachten.

Maar warm zullen we zitten van de winter! Heerlijk die bergkachel!

* kockie zit al hard te denken over een cv op hout....
Beetje onafhankelijk zijn mag wat energie (boterhammen met biologische pindakaas en in jullie geval een pint d'r bij) kosten toch?

Ben best wel beetje jaloers, en zou wel mee willen hakken. Maar ja, zowel Enschede als België liggen wat ver weg. Ga van de winter misschien wel weer wat bosonderhoud in de buurt doen (ja, we hebben echt nog microbosjes in de Randstad...).

Record omzet SMA, grootste inverter fabrikant ter wereld. Eerste half jaar vrijwel evenveel als in HEEL (record)jaar 2009: 816 miljoen Euro omzet, 3,1 GW aan omvormer capaciteit verkocht in een half jaartje tijd. Prognose voor hele jaar 2010 wordt overeind gehouden: omzet geschat op 1,5-1,8 miljard Euro...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 20-08-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 31-08 16:38
Je bent van harte welkom om te komen helpen; er ligt genoeg. Hier in de Achterhoek (of eigenlijk Liemers) worden tijdens het hak en zaagwerk vooral hamburgers en knakworsten verorberd, al dan niet biologisch. Pintjes zijn we nog niet aan toegekomen. Misschien als alles gekloofd is en onder dak ligt

Een kleine impressie van de houtvoorraad (voor 3 gezinnen)
Afbeeldingslocatie: http://fotoboek.kockie.nl/d/36373-1/P8121307.JPG

Afbeeldingslocatie: http://fotoboek.kockie.nl/d/36398-1/P8121302.JPG

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
kockie schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:47:
Je bent van harte welkom om te komen helpen; er ligt genoeg. Hier in de Achterhoek (of eigenlijk Liemers) worden tijdens het hak en zaagwerk vooral hamburgers en knakworsten verorberd, al dan niet biologisch. Pintjes zijn we nog niet aan toegekomen. Misschien als alles gekloofd is en onder dak ligt

Een kleine impressie van de houtvoorraad (voor 3 gezinnen)
[afbeelding]

[afbeelding]
8)7

Ik zaag met de hand (en al vele jaren veggie). Eeeeeeuhhhh. Ander keertje misschien?

(maakt stiekem slinkse terugtrekkende bewegingen.... O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

kockie schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:12:
[...]
Ik heb de foto's gezien op het Ecologie forum d:)b
Vandaag heeft de boer om de hoek 8 kuub gebracht.
Er ligt nu 4 kuub in het houthok, de rest doe ik morgen :z
Gelukkig is alles al wel gekloofd en kurk droog.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:13
[...]

Ook fijn voor deze onnodige verliezen, gesteld de DC onderbreker moet in de meterkast. Dan mag ik vanaf het dak eerst 10-15 meter DC kabel naar beneden aanleggen, daar de DC onderbreker en dan weer 10-15 meter omhoog naar de omvormer. Dus 20-30 meter extra bekabeling met bijbehorende verliezen.

Daarnaast, als de 230 wegvalt vallen alle omvormers uit ivm eilandbeveiliging. Het nutteloos kortsluiten aan de DC kant lijkt mij dan sterk overdreven?

Mijn mening is dat er nu bij EZ van een mug een mega olifant wordt gemaakt en dat de uitkomst wederom nadelig zal zijn voor de doorbraak van duurzame energie in Nederland.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

flitspaal.nl schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:51:
[...]

Ook fijn voor deze onnodige verliezen, gesteld de DC onderbreker moet in de meterkast. Dan mag ik vanaf het dak eerst 10-15 meter DC kabel naar beneden aanleggen, daar de DC onderbreker en dan weer 10-15 meter omhoog naar de omvormer. Dus 20-30 meter extra bekabeling met bijbehorende verliezen.
:S

Als men voor zo'n "oplossing" zou kiezen dan hoeft er alleen maar een kabeltje vanuit de meterkast naar de contactor die op zolder zit, dat aangesloten wordt op de spoel van deze contactor.
Kan gewoon 230VAC zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:01

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

[...]
(EZ betaald mij nota bene om zonnestroom juist te stimuleren).
Als je kijkt naar het aantal aanmeldingen is dat inderdaad gelukt. Echter zegt dat meer over de gewilligheid van de bevolking dan over de stimulans gegeven door EZ.

Kunt u mij dan misschien uitleggen waarom de SDE regeling in huidige vorm zelf bedacht is, terwijl er in bijna alle landen om ons heen veel betere regelingen zijn, die 1 op 1 overgenomen konden worden. Daar kan het dus wel, kijk maar naar de groei om ons heen.

Ik zeg: Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:05:
[...]

:S

Als men voor zo'n "oplossing" zou kiezen dan hoeft er alleen maar een kabeltje vanuit de meterkast naar de contactor die op zolder zit, dat aangesloten wordt op de spoel van deze contactor.
Moet je wel eerst uitleggen wat "contactors" dan wel zijn, waar je denk ik (gezien de huis applicatie) "relais" bedoelt???
Devices switching more than 15 amperes or in circuits rated more than a few kilowatts are usually called contactors.
Bron.

Anders gaarne toelichten. Er zitten hier ook Jips en Jannekes (ik ben d'r een van...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:12:
[...]
Moet je wel eerst uitleggen wat "contactors" dan wel zijn, waar je denk ik (gezien de huis applicatie) "relais" bedoelt???
Sorry, contactors of te wel magneetschakelaars zijn inderdaad een vergrote uitvoering van een relais.
Worden bijvoorbeeld gebruikt om elektrische motoren in en uit te schakelen.

Deze Jip zegt de kreet "CdTe" bijvoorbeeld niets ;)

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-08-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Niet online
Woodski schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:29:
[...]

Chinese panelen van iemand uit Tilburg.
Dat is een oude bekende hier. Scherpe prijs, goede ervaringen en de panelen presteren goed
Wel een ietwat "vreemde" vertaling??
Is i.i.g. niet van Solarking

Wij verkopen Nieuw merk zonnenpanelen uit China , wij hebben alle sorten nieuw Mono: 90W; 140W; 185W; 220W panellen met TUV , CE , IEC keurmerk en krijgen 5 jaar garantie.
Ons panellen toleratie ( plus) : +0 tot 3% en Ik kan ons panellen test resultaat en meer informatie email aan u . Solarkabels en MC4 stekkers , alle sorten omvormers kunnen we ook leveren.
wij geven beste kwaliteit en zo scherp Prijs.
Mono 90W ( prijs: 180 euro per stuk ) met deze panelen wij kunnen sturen aan u bij TNT.
90Wp ( 0/+ 3% )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:16:
[...]

Sorry, contactors of te wel magneetschakelaars zijn inderdaad een vergrote uitvoering van een relais.
Worden bijvoorbeeld gebruikt om elektrische motoren in en uit te schakelen.

Deze Jip zegt de kreet "CdTe" bijvoorbeeld niets ;)
Dank voor de aanvulling en terechtwijzing. Is ook niet onvoorstelbaar, want CadmiumTelluride modules (niet alleen van First Solar, er zijn meerdere producenten die ook een graankorrel mee willen pikken) mag in NL (nog) niet op de daken - laat staan in het veld (te goedkoop, zou onze markt wel eens te snel doen toenemen). Vooralsnog geloof ik ook niet in België, ik heb in ieder geval (nog) niet gehoord dat ze daar zijn toegepast. Natuurlijk wel massaal in Duitsland, en in Frankrijk lust de Renouvelles dochter van atoom grootboer EDF er ondertussen ook wel "pap" van (in overdrachtelijke zin, dan, hé...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hmm zomaar een gedachte over de ondergrondse opslag van CO2:
Kan de ondergrondse CO2 opslag niet anders benut worden? Gewoon de CO2 afvangen, en invoeden op de kassen (die nu door gesgestookte generatoren de boel voorzien)?
vroeg het me zo maar eens af... dan is het toch nog goed voor mens (geen opslag ondergronds met mogelijke gevaren) en milieu (CO2 invoeden op de kassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:27:
Kan de ondergrondse CO2 opslag niet anders benut worden? Gewoon de CO2 afvangen, en invoeden op de kassen (die nu door gesgestookte generatoren de boel voorzien)?
vroeg het me zo maar eens af... dan is het toch nog goed voor mens (geen opslag ondergronds met mogelijke gevaren) en milieu (CO2 invoeden op de kassen)
pomtiedomtiedomdom

Dank, meneer Google... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
thanks Sunnyboy.... 't is al laat.. maar goed zo'n hersenspinsel kwam bovendrijven (zonder alcohol vanavond) na een avondje bomen om lokaal 't duurzame topic in de gemeente eens aan te trappen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NielsTn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:47:
[...]
thanks Sunnyboy.... 't is al laat.. maar goed zo'n hersenspinsel kwam bovendrijven (zonder alcohol vanavond) na een avondje bomen om lokaal 't duurzame topic in de gemeente eens aan te trappen! >:)
Ik zal dan nog eens een ander hersenspinsel over CO2 opslag met jullie delen. Waarom slaan we CO2 op in vloeibare vorm en niet alleen de C, wat in vaste vorm kan?

Lijkt me veel veiliger en gemakkelijker.
Hoe zou dat er in de praktijk uitzien, nou houtskool is voor het grootste deel koolstof.

(spoiler: wss omdat koolstof nog best wel veel verbrandingswaarde heeft, maar als je in deze richting gaat denken dan zie je al snel in wat een belachelijke bezigheid het is om eerst een fossiele brandstof omhoog te halen, te verbranden en daarna de CO2 terug te willen stoppen. Technisch is het prima mogelijk om alleen de waterstof te verbranden en de koolstof over te laten, door pyrolyse. Je zou dat ook op biomassa kunnen doen, dan haal je een deel van de verbrandingswaarde eruit als nuttige energie en je houd koolstof over, waardoor je dus een CO2 negatief proces hebt!)

[ Voor 8% gewijzigd door Paul C op 21-08-2010 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Even een aansluit vraag?

Bij mijn oude systeem heb ik de panelen per twee 24 volt aangesloten met 2,5mm kwadraat draad naar een centrale koppeldoos op het dak. Van daar met een 16mm kwadraat draad naar de huidige regelaar.

Had begrepen dat aan deze nieuwe panelen korte aansluit kabels zitten van +/- 50CM met stekkers. Neem aan dat ik hier aansluit kabels bij moet gaan kopen per paneel en hiermee weer naar mijn centrale kopeldoos moet gaan.

Die 16mm kwadraat draad zal nog wel dik genoeg zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47

Misschien staan hier wat goede afmetingen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

LEX63 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 09:23:
Even een aansluit vraag?

Bij mijn oude systeem heb ik de panelen per twee 24 volt aangesloten met 2,5mm kwadraat draad naar een centrale koppeldoos op het dak. Van daar met een 16mm kwadraat draad naar de huidige regelaar.

Had begrepen dat aan deze nieuwe panelen korte aansluit kabels zitten van +/- 50CM met stekkers. Neem aan dat ik hier aansluit kabels bij moet gaan kopen per paneel en hiermee weer naar mijn centrale kopeldoos moet gaan.

Die 16mm kwadraat draad zal nog wel dik genoeg zijn neem ik aan.
Als het om mijn 220Wp panelen gaat dan zit er ongeveer 85cm 4mm2 kabels aan met MC4 stekkers.
De prijs is trouwens 395 euro per stuk.
Verlengkabels en stekkers kan ik je gewoon leveren in elke lengte die je maar wilt. Die 16mm2 kabel in je koppeldoos is dik genoeg.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ericplan schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:22:
[...]
Mocht iemand zijn soldeerkunsten willen vertonen, dan hou ik me ook aanbevolen. De verdachte componenten staan op het plaatje hierboven.
@Ericplan

Als het inderdaad de RS-485 aansluiting is, dan is er altijd gevaar voor piekspanning of statische elektriciteit.
Als je de logger aansluit terwijl de omvormer aanstaat is het vaak al mis en branden de IC's door. Heb ik hier al 2 maal gehad. Als ik de foto bekijk is deze connector tevens geschikt voor RS-422 omdat ik 2 IC's zie. U3 en U4. Het gaat om het type 75176

Helaas kan ik je niet helpen met solderen van SMD. Ik vind dat solarlog even de moeite moet nemen om er een ander IC op te solderen. Dit kost 5 minuten werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Mike70 op 21-08-2010 10:46 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

[...]

Voor het onderzoek dat windfreak wil doen is ijking niet van belang. Het gaat om de relatieve prestaties. Hij zal sowieso de systeemopbrengsten moeten normeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik heb deze exercitie een tijd geleden ook uitgevoerd voor windenergie met intervaldata uit Duitsland, Denemarken en Spanje, op basis van productie per etmaal. Je kunt inderdaad zien dat de variabiliteit enorm afneemt als je over zo'n groot gebied gaat aggregeren.

Als je wat rondzoekt op het internet, vind je genoeg studies. Zelf vond ik vrij snel dit onderzoek. Dit soort plaatjes krijg je dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.wind-energy-the-facts.org/images/fig/chap2/2-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wind-energy-the-facts.org/images/fig/chap2/2-5.jpg

Maar als je het zelf met je eigen ogen wilt zien, kun je ook op zoek gaan naar intervaldata die hier en daar wel te krijgen is. Mijn eigen onderzoekje is al weer een tijdje geleden en de data die ik toen had, kan ik nu niet zo makkelijk meer vinden (op het internet verhuist men graag en vaak). In Duitsland kon je gewoon alle intervaldata over een hele maand in CSV-formaat downloaden. Nu schijnt dat alleen nog maar per dag te kunnen en moet je een captcha invullen. Kennelijk geven ze hun data niet meer zo makkelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Uuuuhhhhm, ok. Dan ga je die CO2 invoeden op de kassen, en dan? Wat heeft die CO2 te maken met gasgestookte generatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:44:
[...]

Uuuuhhhhm, ok. Dan ga je die CO2 invoeden op de kassen, en dan? Wat heeft die CO2 te maken met gasgestookte generatoren?
planten in kassen groeien van de CO2, verbruiken het en stoten zuurstof (onder invleod van licht) uit.
nu wordt gas gestookt, de CO2 de kas ingejaagd, en de mensen voorzien van stadsverwarming (in het kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dit wordt bijvoorbeeld al gedaan bij de WKC ROCA in de omgeving van Rotterdam.
Heb ik in het verleden nog iets voor gedaan toen het goeie oude Stork Ketels nog bestond.
(Is inmiddels nu NEM hengelo)

http://www.eon-benelux.co...nsf/Content/Centrale+RoCa

[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-08-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mike70 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:45:
[...]

@Ericplan

Als het inderdaad de RS-485 aansluiting is, dan is er altijd gevaar voor piekspanning of statische elektriciteit.
Als je de logger aansluit terwijl de omvormer aanstaat is het vaak al mis en branden de IC's door. Heb ik hier al 2 maal gehad. Als ik de foto bekijk is deze connector tevens geschikt voor RS-422 omdat ik 2 IC's zie. U3 en U4. Het gaat om het type 75176

Helaas kan ik je niet helpen met solderen van SMD. Ik vind dat solarlog even de moeite moet nemen om er een ander IC op te solderen. Dit kost 5 minuten werk.
Van mijn Duitse leverancier kreeg ik de volgende reactie:

das Sie kein Ersatzteil von Solare Datensysteme bekommen ist bedauerlich. Die Firmenpolitik ist
seit neuestem - auch uns Händlern gegenüber - sehr restriktiv und arrogant: "kauft, verkauft
zur `unverbindlichen Preisempfehlung´, oder lasst es". Die Firma lebt von Ihrem Datenlogger
- auf Zeit - immer mehr Wechselrichterhersteller implementieren diese Funktionen, irgendwann
wird der Solarlog überflüssig sein...

Het is inderdaad een gecombineerde rs422/485 aansluiting. Gebruiken ze hiervoor dezelfde componenten? Het lijkt er wel op. Dan zou ik nog kunnen kijken of iemand het IC zou kunnen omzetten? Of misschien die aansluitingen gebruiken en op de print een bypass maken? Zijn het altijd de IC's die doorbranden, of zijn de andere componenten ook verdacht?

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 21-08-2010 14:13 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
SolarKing schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:19:
[...]

Als het om mijn 220Wp panelen gaat dan zit er ongeveer 85cm 4mm2 kabels aan met MC4 stekkers.
Verlengkabels en stekkers kan ik je gewoon leveren in elke lengte die je maar wilt. Die 16mm2 kabel in je koppeldoos is dik genoeg.
Verkoop jij ook panelen dan, zoek eigenlijk panelen van 250 watt maar die kan sun-solar niet leveren.
wat kosten deze panelen dan? Ik heb er 4 nodig. Heb een dak oppervlak van 350x220 en wil hier zoveel mogelijk energie uithalen. 880 watt of 1000 watt dat scheelt toch 5 ampère bij 24Volt 120/24=5 ampère.

Ook belangrijk hoeveel cellen een paneel heeft hoe meer cellen des te hoger de spanning hoe meer er geladen word bij bewolkt weer.

[ Voor 21% gewijzigd door LEX63 op 21-08-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
LEX63 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:25:
[...]

Verkoop jij ook panelen dan, zoek eigenlijk panelen van 250 watt maar die kan sun-solar niet leveren.
wat kosten deze panelen dan? Ik heb er 4 nodig. Heb een dak oppervlak van 350x220 en wil hier zoveel mogelijk energie uithalen. 880 watt of 1000 watt dat scheelt toch 5 ampère bij 24Volt 120/24=5 ampère.

Ook belangrijk hoeveel cellen een paneel heeft hoe meer cellen des te hoger de spanning hoe meer er geladen word bij bewolkt weer.
Als het jou om de maximale power bij een beperkt oppervlak te doen is, dan moet je naar panelen met een hogere efficiëntie gaan kijken. Sunpower bijvoorbeeld. Die halen 20% paneel rendement tegenover ongeveer 14% voor standaard mono panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
pcmadman schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:36:
[...]

Als het jou om de maximale power bij een beperkt oppervlak te doen is, dan moet je naar panelen met een hogere efficiëntie gaan kijken. Sunpower bijvoorbeeld. Die halen 20% paneel rendement tegenover ongeveer 14% voor standaard mono panelen.
Net even gegoogled deze panelen halen inderdaad 21,5% maximaal rendement maar kosten 400% duurder.

Dan maar wat minder stroom dat hou ik het wel bij normale mono kristal panelen.

toch bedankt voor de tip.

[ Voor 23% gewijzigd door LEX63 op 21-08-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-09 20:13
Sunpower panelen kosten ruim 30% meer per Wp. Ik geloof dat Glambalk ze kan leveren.
Bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

NielsTn schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:05:
planten in kassen groeien van de CO2, verbruiken het en stoten zuurstof (onder invleod van licht) uit.
nu wordt gas gestookt, de CO2 de kas ingejaagd, en de mensen voorzien van stadsverwarming (in het kort).
Maar de CO2 die de kas ingaat, wordt dus niet uit de lucht opgenomen. Hooguit groeien de tomaatjes iets sneller, maar het is gewoon CO2 uit de lucht verdringen met CO2 uit een schoorsteen. Netto resultaat: 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
ericplan schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:22:
[...]

Vandaag de Solarlog 500 terug uit Duitsland ontvangen. Wat een deceptie. Het wordt teruggestuurd met het simpele zinnetje Überspannungsschaden - Gerät irreparabel / keine Garantie }) Dat er op zo'n print met SMD componenten niet zomaar iets vervangen kan worden begrijp ik. Maar in het telefoongesprek gaf Solarlog support al aan dat de RS 485 bus tegenwoordig iets robuuster was uitgevoerd. Bovendien is er veel niet stuk, de behuizing, de displayprint, de netvoeding, de SD-kaart, allemaal OK. Het moet toch mogelijk zijn om tegen een redelijke prijs een nieuwe hoofdprint te leveren? Er is in ieder geval een pittig mailtje naar Solare gestuurd. Je gaat toch niet een apparaat wat 10 maanden oud is en een klein defekt heeft in de afvalton gooien? Dat is niet echt duurzaam.
[afbeelding]

SMD solderen is niet zo spannend, ik heb ervaring met vervangen van hele geheugenchips op een sdram bankje. Lastige is wel dat je aan de buitenkant absoluut niet kan zien of iets werkelijk kapot is. Maw, dat is vrijwel niet te doen, want componenten kan je pas goed meten als ze los zijn van de print.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Ericplan.
Het vervangen van SMD-IC's is op zich niet moeilijk, als je er de juiste spullen voor hebt. 8)
Wel kan het soms lastig zijn om nieuwe IC's te pakken te krijgen.
Maar ik wil eventueel wel een poging wagen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:51:

Daarnaast, als de 230 wegvalt vallen alle omvormers uit ivm eilandbeveiliging. Het nutteloos kortsluiten aan de DC kant lijkt mij dan sterk overdreven?
Ik vindt het idee van deepbass909 juist alleraardigst.
Door de panelen (zo dicht mogelijk bij de paneel-aansluitingen) kort te sluiten zijn alle onderdelen in alle panelen spanningsloos.
Dit werkt echter alleen maar zolang er geen paneelbreuk is en alle kabelverbindingen intact zijn.

Het zou uitvoerbaar kunnen zijn zonder extra bekabeling van binnenuit, bijvoorbeeld door een klein signaal op de DC-bekabeling te zetten. Dit zou de inverter kunnen doen, maar wellicht beter nog, een los kastje dat op de AC-zijde is aangesloten. Geen AC-netspanning? dan ook geen signaal op de DC-bekabeling, dan ook het relais in neutraal=sluiting zetten. Wat zou het kosten? Paar tientjes + kosten van enkele solar-kabel aansluitingen?
Pas relevant bij stringvermogens boven 1000Wp en/of spanningen boven 100V ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
The inability to de-energize individual photovoltaic panels exposed to sunlight cannot be overemphasized. It is absolutely imperative that emergency responders always treat the systems and all its components as energized. This includes after the emergency event is stabilized, as the system will continue to be energized while exposed to sunlight, possibly with damaged system components that could present serious shock hazards or even cause a rekindling of a fire. Operational approaches for fire fighters in situations involving live electrical systems is well established, and constant attention needs to be given to the threat of live electrical wiring and components.

Because a photovoltaic module and their respective solar cells within the modules will continue to generate electricity when exposed to light, any conduit or components between the modules and disconnect/isolation switches remain energized. Care should be taken throughout fireground operations never to cut or damage any conduit or any electrical equipment, and they should be treated as energized at all times....
Et-ce-te-ra

Uit: Fire Fighter Safety and Emergency Response for Solar Power Systems Final Report

van de Fire Protection Research Foundation, Mei 2010. 93 pagina's.

Conclusie: laat in Gaia's naam de discussie en de oplossingsrichtingen over aan de professionals, en laat hetzerige media in de plomp zinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-08 17:30

stegen

8710Wp

ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:34:
[...]
Vandaag de Solarlog 500 terug uit Duitsland ontvangen. Wat een deceptie. Het wordt teruggestuurd met het simpele zinnetje Überspannungsschaden - Gerät irreparabel / keine Garantie
Hmm goede service :(

Ik heb dezelfde IC's ook in mijn datalogger zitten. Ik soldeer ze er zo even met hete lucht voor je uit, en heb waarschijnlijk nog wel een paar stuks van liggen.
Werkt de datalogger verder nog wel goed? Kan je bv nog wel op de webpagina van het ding komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SolarKing schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 10:19:
[...]

........................
............................
Is dat inclusief of exclusief BTW?
basfromasd schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:30:
Sunpower panelen kosten ruim 30% meer per Wp. Ik geloof dat Glambalk ze kan leveren.
Bas.
Kosten inderdaad 30% meer maar leveren 50%/m². Ik kan ook Sanyo panelen leveren 17,8% rendement. Zijn iets goedkoper dan SunPower maar leveren meer stroom bij bewolkt weer dan de SunPowers. De SunPower knallen er wel uit bij zonnig weer. Energiastic kan mooi twee verschillende soorten panelen vergelijken waaronder de Sunpowers.

Ik heb trouwens afgelopen week een van de eerste en dus de grootste installaties met AvanCIS panelen gedaan in Nederland. Dat ziet er strak uit. Volgens meetgegevens van AvanCIS zelf produceren deze panelen genormeerd beter dan de SunPower panelen. Dit blijkt uit een eigen testopstelling in Zwitserland waarin twee systemen naast elkaar geplaatst zijn; een AvanCIS en een back-contact mono (SunPower?) systeem.
Ja, je hebt alleen wat meer oppervlakte nodig. Binnekort hoop ik wat mooie foto's op mijn site te kunnen plaatsen. Moet ik wel even een hoogwerker zin te bemachtigen want op het dak kan ik niet genoeg afstand nemen om alles te laten zien. Het dak ligt helemaal vol.

[ Voor 70% gewijzigd door ZonneStroom op 22-08-2010 09:44 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ericplan schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:34:
[...]

Van mijn Duitse leverancier kreeg ik de volgende reactie:...
Das dan lekker... En ze hebben met de laatste opmerking gelijk dat ze op den duur uit de markt verdwijnen.

Over het algemeen zijn het alleen de ic's 75176 die kapot zijn.
Ja er zitten er 2 van op. Als er één kapot is, is de andere misschien nog heel omdat RS485 er maar één gebruikt en de RS422 gebruikt er 2.
Ze kosten bij Farnell.nl een paar duppies.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige watermeterstand: 660 m³
Huidige watermeterstand: 794 m³
Datum opname: 22-8-2010
Uw cadeaukeuze: Bedankt voor uw donatie aan een watertappunt in Rwanda. Kijk op www.pwn.nl/internationaal voor meer informatie over de projecten.

zo das effe 19.331 liter minder water nodig in een jaar.
opvallend is ook dat ik vanmorgen even stiekum de gasketel zag aanslaan,
de zomer gaat ons verlaten ;(

iedereen graag even stoppen over de brandweer-panelen discussie,
het is nog niet gebeurt, en in pakistan willen 14 miljoen mensen de brandweer bellen,
zijn we er weer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

stegen schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 01:18:
[...]

Hmm goede service :(

Ik heb dezelfde IC's ook in mijn datalogger zitten. Ik soldeer ze er zo even met hete lucht voor je uit, en heb waarschijnlijk nog wel een paar stuks van liggen.
Werkt de datalogger verder nog wel goed? Kan je bv nog wel op de webpagina van het ding komen?
De webpagina doet het nog gewoon, en ook de display en het configuratiemenu werken gewoon. Ik wacht nog even de reactie op mijn pi(ss)(tt)ige mail aan Solare af. Misschien dat ze eieren voor hun geld kiezen. Anders maak ik graag van je aanbod gebruik (zie ook de opmerking van Mike70) en verschijnt er een stukje over de service van Solare Datensysteme GmbH op diverse Duitse en Belgische fora en ook hier.
Mike70 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:01:
[...]

Das dan lekker... En ze hebben met de laatste opmerking gelijk dat ze op den duur uit de markt verdwijnen.

Over het algemeen zijn het alleen de ic's 75176 die kapot zijn.
Ja er zitten er 2 van op. Als er één kapot is, is de andere misschien nog heel omdat RS485 er maar één gebruikt en de RS422 gebruikt er 2.
Ze kosten bij Farnell.nl een paar duppies.
Er zaten maar 3 draden aangesloten, dus de kans dat ze beide defect zijn is misschien niet zo groot?
guus.assmann schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:59:
@Ericplan.
Het vervangen van SMD-IC's is op zich niet moeilijk, als je er de juiste spullen voor hebt. 8)
Wel kan het soms lastig zijn om nieuwe IC's te pakken te krijgen.
Maar ik wil eventueel wel een poging wagen.
Bedankt alvast voor het aanbod, ik heb inderdaad de juiste spullen niet en m'n ogen zijn ruim 50+, dat is ook lastig met dat kleine spul ;(

[ Voor 45% gewijzigd door ericplan op 22-08-2010 18:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
glambalk schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 09:25:
[...]

Is dat inclusief of exclusief BTW?

[...]

Kosten inderdaad 30% meer maar leveren 50%/m². Ik kan ook Sanyo panelen leveren 17,8% rendement. Zijn iets goedkoper dan SunPower maar leveren meer stroom bij bewolkt weer dan de SunPowers. De SunPower knallen er wel uit bij zonnig weer. Energiastic kan mooi twee verschillende soorten panelen vergelijken waaronder de Sunpowers.

Ik heb trouwens afgelopen week een van de eerste en dus de grootste installaties met AvanCIS panelen gedaan in Nederland. Dat ziet er strak uit. Volgens meetgegevens van AvanCIS zelf produceren deze panelen genormeerd beter dan de SunPower panelen. Dit blijkt uit een eigen testopstelling in Zwitserland waarin twee systemen naast elkaar geplaatst zijn; een AvanCIS en een back-contact mono (SunPower?) systeem.
Ja, je hebt alleen wat meer oppervlakte nodig. Binnekort hoop ik wat mooie foto's op mijn site te kunnen plaatsen. Moet ik wel even een hoogwerker zin te bemachtigen want op het dak kan ik niet genoeg afstand nemen om alles te laten zien. Het dak ligt helemaal vol.
Weet niet of je privé berichten kunt achterlaten aan een ander via Tweakers? Stuur er dan even een.
Wil wel wat meer afweten van de Sanyo panelen zoek 4 panelen van 220/250 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

LEX63 schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:58:
[...]

Weet niet of je privé berichten kunt achterlaten aan een ander via Tweakers? Stuur er dan even een.
Wil wel wat meer afweten van de Sanyo panelen zoek 4 panelen van 220/250 watt.
Kan via de weblink of via een van de icoontjes onder mijn naam op tweakers.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 01-09 14:39
over maatwerk panelen, wat kosten die meer dan een normaal paneel, en wat zijn de maximale of kosteneffectieve maaten waar je onegveer in de buurt wilt zitten?of is het niet afhankelijk van de maat, maar van het aantal cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat een vijandigheid... Ik snap de algemene topic waarschuwing... (helaas)
En natuurlijk snap ik jullie frustratie rond de SDE, die zit er op mijn afdeling ook. Voor de duidelijkheid, voor ik hier over aangesproken wordt, ik heb niets met de SDE te maken. Mijn afdeling houdt zich puur met installatie, productie en commerciële financiering bezig (en alles wat daar omheen hangt).

De suggesties rond het spanningsvrij maken van mij, waren inderdaad maar suggesties. En sorry voor de mensen die zo erg op het geld zitten waarvoor een veiligheids-investering voor hulpdiensten blijkbaar te duur is, maar als dat nodig mocht blijken te zijn, en het wordt een verplichting, dan komt die er ook gewoon.
Laat ik het anders zeggen, zou je ook je stoppenkast uit het huis weglaten als je daar een €300 voor neer moest leggen?
Vergeet niet dat dergelijke berichtgeving helaas wat nare bijeffecten kan hebben. Wat dacht je van je brandverzekering? Er zullen waarschijnlijk naar aanleiding van dat bericht een aantal verzekeraars aan het rekenen zijn geslagen om te kijken hoe hoog de premie moet worden voor een huis met een zonnestroom installatie. Want tja, het risico bestaat dat de brandweer weigert te blussen en de schade dus nog groter zal zijn...
basfromasd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:57:
[...]

O, geweldig! Een verplichte single point of failure voor iedereen! Daar zitten we echt op te wachten. Briljant staaltje engineering, zeg!
Als je een beter idee hebt, roep maar. Als je zo weinig vertrouwen in een enkele schakelaar hebt, dan heb je in je huis zeker alles dubbel uitgevoerd?
We hebben namelijk nog niet genoeg normen in Nederland, dus dit komt echt als geroepen.
Rond zonnestroom is er nog maar heel weinig geregeld, wat helaas tot veel slechte installaties heeft geleidt. Er zijn genoeg situaties bekend van panelen die van een gebouw gewaaid zijn, kortsluiting hebben gemaakt, of zelfs helemaal niet werken door foute installatie. Als we in een perfecte wereld zouden wonen, waarin iedereen alles goed deed, waren normen niet nodig. Helaas is dat niet zo, dus zullen ze er altijd zijn.
Deze dodemansknop (dodemansrelais?) moet dan zeker door een erkend installateur (lid van een belangenorganisatie) aangelegd worden, door een ISSO lid gekeurd, met door een erkend instituut gekeurd materiaal?
Wat denk je nou zelf? Je praat over een veiligheidsmaatregel. Komt die verplichting er niet vanuit de overheid, dan zal hij wel als polisvoorwaarde opgenomen gaan worden in je verzekering, of voor de garantie.
Ik neem aan dat jij normaal installatie materiaal in je huis hebt (bijv. een Holec meterkast, gira of jung stopcontacten, etc)? Raad eens, die zijn allemaal gekeurd. Waarom? Om te garanderen dat het doet wat het moet doen. Dus ook veiligheidsschakelaars zullen gekeurd moeten zijn. Maar zo spectaculair is dit niet, want je kan ervan uitgaan dat ze allang bestaan (voor bijv. batterij-installaties).
zonnigtype schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:50:
[...]

Fijn, wel even de spellingchecker gebruiken (flauw, maar kon het niet laten). Dan kunt u hier vast ook wel, dicht bij het "vuur" enzo, melden of de SDE volgend jaar afgeschaft wordt, en dat er alleen maar geld naar ECN, Nijmegen, Eindhoven e.d. mag voor de "innovatie" (die vervolgens linea recta naar het buitenland weg gaat vloeien). En de burger verder in zijn sop mag gaarkoken met zonnestroom. Wat gaat het worden?
Hier kan, ga en mag ik niks over zeggen. En wat betreft beschikbaar geld, we kijken op het moment meer dan ooit naar Den Haag en wat voor kabinet er gaat komen. De kans is iets te groot dat ik gedag moet gaan zeggen tegen heel wat collega's, want zoals het er nu naar uitziet gaat er flink gesneden worden in alle subsidie-programma's (niet alleen voor duurzame energie).

Maar kijk eens hier.

En over dat de burger in z'n sop mag gaarkoken, de huidige strategieën in Nederland zijn niet gericht op het meters maken, zoals in Duitsland, maar op een slimmere manier zonnestroom inpassen in de bestaande bouw en infrastructuur. In Duitsland hebben ze problemen genoeg met het daar gebruikte stimuleringssysteem. Natuurlijk is het prachtig om zoveel meters te zien, maar vergeet niet dat Hermann Scheer zelf al aangaf in zijn oorspronkelijke plan, dat één van de belangrijkste doelen het creëren van een markt was, waarin de Duitse industrie zich kon ontwikkelen. En dat is gebeurd, tegen een vrij hoge prijs, waarvan het terugverdienen nu bedreigd wordt door de explosieve groei in China.

Daarnaast is grid-parity voor de gewone consument op het moment wel heel dichtbij, de laatste informatie is dat dit zelfs al ruim 2015 gehaald gaat worden voor wat grotere installaties. Aangezien we in Nederland zo goed als 0 invloed hebben op de prijsontwikkelingen, heeft stimuleren eigenlijk maar bar weinig zin, anders dan voor de CO2 doelstellingen. Maar daarin heeft zonnestroom gewoon een te klein aandeel. We hebben wel invloed in technologische ontwikkelingen. Nederland geldt nog altijd als koploper op het gebied van R&D, en ook dat levert wat op.
[...]
Niet alleen hier hoor, ook in België (Vlaanderen: tachtig maal zoveel bijbouw als NL in juli) wordt het, nota bene voor de tweede maal "sensationeel" gebracht...
In Vlaanderen ligt zonnestroom sowieso al enige tijd onder vuur. Waarom weet ik niet, maar ik hoor daar vaker negatieve berichten vandaan komen dan uit Nederland (even los van de fraude).
[...]
Niet "enorme aandacht", maar "enorm makkelijk copy and paste gedrag".
Niet "onbekendheid met zonnestroom", maar "bewust klein gehouden markt voor zonnestroom in NL". Kennis is er zat, we gaan maandag weer een heel leuk stukkie bewijs daarvan zien...

De "sensatie" laat maar zitten: de meeste mensen zijn het alweer vergeten, op naar de volgende microhype.
[...]
Vergeet Vlaanderen niet, daar bemoeit zelfs het Ministerie van Binnenlandse Zaken zich ermee. Ik zou zeggen: verplicht bezoek van NVBR aan zonne-energie brancheorganisatie BSW en Duitse brandweer autoriteiten (al tijden in overleg over de materie), en gezamenlijk met de Belgen consensus en protocollen opstellen. Drie maal geschoten is al snel raak.
In Duitsland liggen er al sinds 2007 richtlijnen voor de brandweer, ik heb ze doorgelezen en op zich zijn ze weinig spannend. Het hele doel van het onderzoek van de NVBR was juist het inventariseren van al deze documenten in Europa en hieruit richtlijnen destilleren voor de Nederlandse en Vlaamse brandweer. Hier hoeft geen ministerie voor aan te pas te komen. Dat in Vlaanderen BZK zich ermee bemoeit is ook niet raar, de brandweer valt immers onder verantwoording van dit ministerie (als het tenminste in Vlaanderen net zo geregeld is als in Nederland).
[...]
Gaan jullie dat opleggen aan alle installaties? Betalen jullie de kosten? Ook voor de "niet renderende" installaties die jarenlang buiten enig subsidieregime zijn aangelegd? Ik hoef vast niet mee te doen. Ik heb parallelle modules/omvormers, max. 40 Volt DC. Nog overleg met ZPV en ODE gepland?
Wat er gaat gebeuren, weet ik niet. Ik wacht op het moment verdere berichten af van het NIFV, waarmee ik al contact heb. En zij hebben weer contact met KEMA over dit onderwerp. Als daaruit komt dat met een duidelijke richtlijn en lespakket voor de brandweer, het risico voldoende is afgedekt, dan hoeft er niks te veranderen. Als de brandweer (in de persoon van het NVBR) het wel wil hebben, zal er waarschijnlijk wel een verplichting uitkomen. Maar dat is allemaal nog koffie-dik kijken.

Sowieso ben ik zelf nog aan het kijken of ik ergens de normen kan achterhalen voor DC-netten in een gebouw. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er al bepaalde normen opgesteld zijn voor dergelijke netten, aangezien die al jaren, zo niet decennia in gebruik zijn, maar dan met andere energie leveranciers. Daarin zullen ongetwijfeld grenzen vastgesteld zijn voor spanningen waarboven beveiligingen geïnstalleerd moeten worden (bijv. van 120v. dat als algemene grens geldt waarboven DC dodelijk wordt).
[...]
Daar waren de meeste technisch geïnteresseerden al snel achter nadat ze het prachtspul fysiek in/op huis hadden gehaald... Veilig is nooit iets vanzelf (ook geen inherent "safe" nuke). Dus ook zonnepanelen niet. Waarheid als een koe.
[...]
Tien jaar terug waren de energiemolochs en Duitsland nog niet zo slim om Hermann Scheer en Hans Josef Fell de tent uit te roken met zwaar overtrokken "brand[weer]gevaarlijk" claims. Ze hebben tevergeefs tot aan het Europese Hof geprocedeerd om het EEG nietig te laten verklaren. Is ze niet gelukt, en die 13 en een halve Gigawattpiek staat nu elke dag heul veul zonnestroom te bakken. Met nauwelijks (niet: geen) incidenten. We hebben nog een paar decennia voor we de eerste Gieg in eigen land vol gaan (lees, van EZ: mogen) maken...
Geef mij eens een bron waarom het van EZ niet zou mogen? Ja aan de SDE zit een bovengrens, weet je ook waarom? Omdat je anders aan de subsidie zelf gaat verdienen, wat met geen enkele subsidie mag.
Maar er staat nergens, maar dan ook echt nergens, hoe groot een installatie maximaal mag zijn. De enige 3 beperkingen zijn het vinden van:
  1. genoeg grondoppervlak;
  2. een geschikte aansluiting op het net;
  3. een financierder.
Laat ik een afspraak met je maken ;) Ik vertel graag wat ik weet en mag vertellen (ik mag nou eenmaal niet alles vertellen, maar dat moge duidelijk zijn), als jij (en eventueel anderen) ophouden met EZ te bashen en als je iets claimt, dit dan tenminste te onderbouwen met een publicatie waaruit dit blijkt. En ik zeg er maar vast bij, polderpv.nl is voor mij geen geldige of betrouwbare bron. Voor mij is Polderpv.nl namelijk net zo'n sensatie nieuwsbrenger als de Telegraaf of SBS6 en nauwelijks objectief te noemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:13
engelbertus schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 00:34:
over maatwerk panelen, wat kosten die meer dan een normaal paneel, en wat zijn de maximale of kosteneffectieve maaten waar je onegveer in de buurt wilt zitten?of is het niet afhankelijk van de maat, maar van het aantal cellen?
Ik heb 1 6x6 cel paneeltje besteld, prijs per Wp was even hoog als voor de reguliere panelen :)
deepbass909 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 01:06:
Wat een vijandigheid... Ik snap de algemene topic waarschuwing... (helaas)
En natuurlijk snap ik jullie frustratie rond de SDE, die zit er op mijn afdeling ook. Voor de duidelijkheid, voor ik hier over aangesproken wordt, ik heb niets met de SDE te maken. Mijn afdeling houdt zich puur met installatie, productie en commerciële financiering bezig (en alles wat daar omheen hangt).

De suggesties rond het spanningsvrij maken van mij, waren inderdaad maar suggesties. En sorry voor de mensen die zo erg op het geld zitten waarvoor een veiligheids-investering voor hulpdiensten blijkbaar te duur is, maar als dat nodig mocht blijken te zijn, en het wordt een verplichting, dan komt die er ook gewoon.
Laat ik het anders zeggen, zou je ook je stoppenkast uit het huis weglaten als je daar een €300 voor neer moest leggen?
Mocht ik vijandig overgekomen zijn dan bij deze mijn excuses, dat is niet de bedoeling. Waar mijn haren wel van overeind gaan staan is dat door het NIFW artikel ineens iedereen bovenop het onderwerp zonnepanelen,brandgevaar en beveiliging is gesprongen. En dat terwijl door het NIFW zelf inmiddels het meeste al behoorlijk is genuanceerd.

Daarbij, vind ik persoonlijk, EZ nu niet echt een betrouwbare partij als het aankomt op goede bedoelingen rondom duurzame energie. En met de voorgenomen mogelijke extra beveiligingen weet ik niet wat ik daarvan moet vinden of dit echt ten goede is van de veiligheid of dat het neerkomt op "mensen met zonnepanelen pesten".

De 3kWp installatie die ik thuis heb is volledig volgens de huidige geldende veiligheidsnormen aangesloten, dus aparte groep naar zolder, ik moest er zelfs een compleet nieuwe meterkast voor aanschaffen etc. Gesteld er zou een vorm van lastonderbreking moeten komen aan de DC zijde van de panelen dan moet ik voor 4! deelsystemen hier een oplossing voor gaan verzinnen. Variërend van 1 los paneeltje op een oude OK4E omvormer. Tot en met een 2kWp installatie op het dak. Mijn installaties kort op een rij en de locatie:

- 93Wp (1 paneel) op een OK4E omvormer die in de meterkast hangt; ( ca 36V mpp )
- 500Wp ( 5panelen) op een Soladin600 omvormer die op de vliering hangt; ( ca 70-90V mpp )
- 545Wp ( 3 panelen) op een Steca500 omvormer die op de vliering hangt; ( 90-100V mpp )
- 2kWp ( 11 panelen ) op een Solarmax omvormer die op de vliering hangt. ( 350-400V mpp )

Gaat deze regeling dan gelden voor ALLE PV installaties of inderdaad PV installaties vanaf een bepaalde hoeveelheid Wp in relatie tot Vmp en Imp?

Hoe gaat dat eruit zien? Wat gaat het kosten? En nog belangrijker WIE gaat het betalen? Mijn huidige installatie is als veilig bestempeld omdat het aan alle voorwaarden wat betreft PV heeft voldaan, deze regelgeving is al jarenlang "stabiel".

Nu wordt er gesuggereerd dat het niet veilig is en nu word ik ineens op stel en sprong opgezadeld met additionele veiligheidsmaatregelen waarvoor ik, als het een beetje tegenzit, mijn halve huis weer mag openbreken om het opnieuw "veilig" te maken?

Nog een belangrijke vraag. Waar zou de DC lastonderbreker moeten komen? Zo dicht als mogelijk bij de panelen zelf om mag deze naast de omvormer komen te hangen? Of misschien tussen elk paneel in? Dan wordt het voor mij helemaal leuk dan mag ik mijn hele installatie op mijn dak eraf halen, schakeling ertussen om daarna alles weer aan te moeten sluiten.

Al met al een hoop vragen en bedenkingen. Ik wacht dus het definitieve antwoord van EZ af rondom dit onderwerp. En nogmaals, het is niet bedoeld om vijandig over te komen maar ik heb wel mijn serieuze bedenkingen en reserveringen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21
NielsTn schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:23:
[...]

is zo'n BPM meter dan niet gewoon los te kopen (groothandel?)
Conrad verkoopt een heleboel meters die ook met ijkcertificaat leverbaar zijn, volgens een norm ISO-??? die daardoor toegepast mogen worden voor facturatie doelen in nederland.

Alleen niet vergeten te laten herkeuren na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 09:45:
[...]

Conrad verkoopt een heleboel meters die ook met ijkcertificaat leverbaar zijn, volgens een norm ISO-??? die daardoor toegepast mogen worden voor facturatie doelen in nederland.

Alleen niet vergeten te laten herkeuren na 10 jaar.
heb hier reeds 3 (geijkte!) ferrarismeters hangen, maar zelfs dan wordt nog aan de opbrengsten getwijfeld.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Beste steunbetuiger,

Wij hebben geweldig nieuws: we zijn voorbij de 40.000 steunbetuigingen! Ons burgerinitiatief is daarmee geslaagd, want wij kunnen ons partijoverstijgende voorstel direct na het zomerreces gaan voorleggen aan de Tweede Kamer.

Hoewel de geluiden rondom de formatie van het beoogde gedoogkabinet niet bijzonder hoopgevend klinken voor de energietransitie, zijn wij toch hoopvol gestemd dat we – mede door ons burgerinitiatief – de discussie over de toekomst van onze energiehuishouding uit de politieke loopgraven kunnen halen. De opvattingen dat hernieuwbare energie een ‘linkse hobby’ is en dat nieuwe kerncentrales en kolencentrales ‘noodzakelijk’ zijn, worden namelijk steeds minder houdbaar door een toenemend aantal publicaties die juist de economische voordelen van een versnelde energietransitie ondersteunen:

* http://www.nahetfossieletijdperk.nl
* http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2010/2010-40.html
* http://www.roadmap2050.eu

Nogmaals enorm bedankt voor uw steun. Wij gaan nu uiteraard in de komende weken en maanden ons uiterste best doen om uw stem te verzilveren in een partijoverstijgend deltaplan Nieuwe Energie.

Met vriendelijke groet,
Namens het Duurzaamheid Overleg Politieke Partijen

Marco Witschge
Harmen Bos

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik hoop bij dit soort initiatieven altijd maar dat ze échte duurzaamheid nastreven en niet het makkelijk te verkopen techno-optimisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Met betrekking tot discussie rond normen en noodzaak hiervan ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat normen in eerste instantie bedoeld zijn om handel te bevorderen. (Het wordt eenvoudiger door normen)
Daarmee bedoel bedenk je maar eens een wereld zonder normen. Elk apparaat zou ze eigen stekker met afwijkende spanning kunnen hebben om maar eens iets te noemen.

Als je met deze inslag bekijkt zijn normen nog niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 29-08 13:16
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die bespreking in de Tweede Kamer. Ik hoop het debat live te kunnen volgen tegen die tijd. NL loopt nog steeds erg achter met duurzame energie. Die pogingen van een aantal particulieren zoals ook in dit topic zijn leuk en aardig, alleen een druppel op de gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:37:
Met betrekking tot discussie rond normen en noodzaak hiervan ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat normen in eerste instantie bedoeld zijn om handel te bevorderen. (Het wordt eenvoudiger door normen)
Daarmee bedoel bedenk je maar eens een wereld zonder normen. Elk apparaat zou ze eigen stekker met afwijkende spanning kunnen hebben om maar eens iets te noemen.

Helemaal mee eens!

Ook ben ik blij dat mensen als Deepbass909 met hun inhoudelijke kennis/ervaring aan ons forum willen deelnemen. En het geeft niet als er wat vonken van de discussies afspringen, dat laat alleen maar zien waar er spanningen zijn. Laten we welkom zijn/blijven naar de personen die erachter zitten, profi's of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist aangemeld voor de Burendag 2010 (zaterdag 25 sept. a.s.)
Kan ik mijn kennis en ervaring delen met mensen in de buurt, en zo anderen ook nog energie laten besparen :)
(vooral de 'low hanging fruit' maar delen :) )
Kijken of er animo voor is, want elk beetje helpt!

(PS: heb de ODE ook al getipt...)

[ Voor 31% gewijzigd door NielsTn op 23-08-2010 15:24 . Reden: URL burendag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 01-09 15:16
zonnigtype schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:20:
[...]
Ben best wel beetje jaloers, en zou wel mee willen hakken. Maar ja, zowel Enschede als België liggen wat ver weg. Ga van de winter misschien wel weer wat bosonderhoud in de buurt doen (ja, we hebben echt nog microbosjes in de Randstad...).
Sla je slag polderboy! http://www.nu.nl/binnenla...-frankboom-omgewaaid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 13:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

deepbass909 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 01:06:

Laat ik een afspraak met je maken ;) Ik vertel graag wat ik weet en mag vertellen (ik mag nou eenmaal niet alles vertellen, maar dat moge duidelijk zijn), als jij (en eventueel anderen) ophouden met EZ te bashen en als je iets claimt, dit dan tenminste te onderbouwen met een publicatie waaruit dit blijkt. En ik zeg er maar vast bij, polderpv.nl is voor mij geen geldige of betrouwbare bron. Voor mij is Polderpv.nl namelijk net zo'n sensatie nieuwsbrenger als de Telegraaf of SBS6 en nauwelijks objectief te noemen.
oei, oei, dat wordt nog een leuke discussue, Polderboy versus deepbass909 :Y

@zonnigtype: ben zeer benieuwd naar jouw reactie, zeker over de Telegraaf/SBS 6 opmerking.
eerlijk is eerlijk, dit kon je verwachten, jouw reactie was niet echt netjes, maar dit heb je ook al toegegeven-
er flapt wel eens wat uit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 13:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

NielsTn schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:57:
Pa is serieus ' into PV'.
momenteel een offerte ontvangen van 4x 285Wp panelen (yeah je leest 't goed).
Hij had een hekel aan kleine paneeltjes naast elkaar ;)

afmetingen waren (zoals ik al dacht) ca 2 meter bij 1 meter :)
ik ruik/proef weer een leuke installatie & blog-artikel!
(nu eerst zorgen dat de aankoop gedaan wordt, ofcourse!)
@Niels:
De fam.Thijssen is goed bezig :*)

just my 50 eurocents....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

leonbong schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:37:
Je zegt het precies goed: om handel te bevorderen!
Vandaar wijzigen normen ook continue en maakt een ieder die sterk genoeg is zijn eigen norm, en het liefst nog met een of andere wet daarachter zodat je je ook aan die norm moet gaan houden, het liefst nog met terugwerkende kracht ook!

Zo voldoet mijn 20jr oude meterkast niet meer aan de huidige norm, maar wel aan de toen geldende norm!
Is-tie daarom onveilig? Nee hoor! Moet-ie daarom vervangen worden? Nee hoor, maar als ik bepaalde extra's wil dan moet-ie plotseling wel vervangen worden omdat dan plotseling de nieuwe norm van toepassing is en niet omdat het technisch niet kan of niet veilig is: puur normpje-n**ken dus :D

Da's inderdaad de nuttige toepassing van normen: standaardisatie die zorgt voor een brede, toegankelijke markt voor zowel het nut van de producent als de consument. Desondanks heb je nog steeds een wereldstekker nodig als je op reis gaat, en apparatuur met een breed ingangsbereik, dankzij diezelfde standaardisatie 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

JAN-B schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:07:
[...]

@Niels:
ook hier 4x780Wp solarking setjes in bestelling m.b.v. de L.E.S. subsidie. Gennep gaat de goede kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:07:
[...]

@Niels:

just my 50 eurocents....
thanks, al zijn ze nu even op vakantie deze week :(
ik wou graag spijker met koppen slaan maar dat duurt nog ff...

enne... waar je mee om gaat, wordt je mee besmet! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 23-08-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:19:
[...]

ook hier 4x780Wp solarking setjes in bestelling m.b.v. de L.E.S. subsidie. Gennep gaat de goede kant op :)
nu nog wel aanmelden op Sonnenertag! :) (met geijkte ferrarismeter oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mars Warrior schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:13:
[...]

Vandaar wijzigen normen ook continue en maakt een ieder die sterk genoeg is zijn eigen norm, en het liefst nog met een of andere wet daarachter zodat je je ook aan die norm moet gaan houden, het liefst nog met terugwerkende kracht ook!
Nee dit is niet wat ik bedoel. Ik ben met je eens dat er normen zijn die aan erosie onderhevig zijn en daarom vernieuwd worden. Dit geldt maar voor een relatief klein deel van de normen.

Ik bedoel het anders. Stel je wil als een bedrijf zijnde een machine aanschaffen dit is praktisch onmogelijk zonder normen want dan zou je alles moeten specificeren. Met een norm kan je gewoon aangeven: Constructie lassen volgens din-XXX of plaatdikte volgens iso-XXX.

Ik denk dat je niet begrijpt hoe een norm tot stand komt. Geen enkel bedrijf kan in zijn eentje een norm specificeren. Je bent in de verwarring met de facto standaarden die eigenlijk ontstaan doordat een partij marktleider in iets is.

PS 99% van de normen heeft niks met wetgeving te maken. Denk aan bijvoorbeeld DIN/ISO normen voor werktuigbouwkundige tekeningen.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 23-08-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 01-09 14:39
Mars Warrior schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:13:
[...]

Zo voldoet mijn 20jr oude meterkast niet meer aan de huidige norm, maar wel aan de toen geldende norm!
Is-tie daarom onveilig? Nee hoor! Moet-ie daarom vervangen worden? Nee hoor, maar als ik bepaalde extra's wil dan moet-ie plotseling wel vervangen worden omdat dan plotseling de nieuwe norm van toepassing is en niet omdat het technisch niet kan of niet veilig is: puur normpje-n**ken dus :D

[...]

Da's inderdaad de nuttige toepassing van normen: standaardisatie die zorgt voor een brede, toegankelijke markt voor zowel het nut van de producent als de consument. Desondanks heb je nog steeds een wereldstekker nodig als je op reis gaat, en apparatuur met een breed ingangsbereik, dankzij diezelfde standaardisatie 8)
er moet niet vergeten worden dat normen niet altijd standaard zijn, en standaarden niet altijd een norm.
in mijn beleving zijn standaarden om dingen "makkelijker"te maken, en normen om dingen te verplichten, voor een of ander "extern" belang (zij het bevordering van de markt, of veiligheid, etc.) waar standaarden vaak juist uit eigen belang worden nagestreefd.

zo is een fabrikant die apparaten maakt die wel stroom nodig hebben, maar waar geen ( voeding met) passend snoer voor is natuurlijk zelf niet slim bezig -> men bedenkt en volgt een "standaard" al is het de eigen standaard.
dat kan ook een beveiligings"standaard" zijn die helemaal niet "veilig" is. zo is een iso 9001 certificaat wel leuk, maar een betonnen zwemvest dat niet wil drijven, kan best een iso keur hebben.
om dat soort situaties het hoofd te bieden worden er normen of standaarden verplicht gesteld.

dat een norm dus is om de markt te helpen vind ik wel een beetje "overdreven" in mijn ogen is dat een bijproduct ervan. je kunt mensen niet verplichten tot het "leveren van een betere markt" wel tot een veilig product, zodat consumenten / klanten er op kunnen vertrouwen dat ze een deugdelijk product kopen.

veranderingen van normen zijn soms best vervelend. een nieuwe meterkast is niet goedkoop, maar de bestaande uitbreiden is soms duurder, of onmogelijk omdat componenten niet te koop zijn (voor een redelijke prijs). een "voorgemonteerde"kast van abb is zo opgehangen. een bestaande kast uitruimen, indelen en met nieuwe bekabeling aansluiten is een stukje meer werk. het eventuele prijsverschil zorgt er daarnaast voor dat je weer een overzichtelijke kast hebt, die je op de toekomst kunt voorbereiden door wat extra ruimte over te laten en niet gelijk elke ALS weer vol te zetten met 4 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Hoe hebben jullie je zonnepanelen verzekerd?

Ik heb nu contact gehad en de panelen vallen nu binnen de opstalverzekering, maar deze dekt hagelschade niet en ik weet eerlijk gezegd ook niet of opstal diefstal dekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kastanje is zo'n beetje het slechtste brandhout dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
sander817 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 16:19:
[...]

780Wp.. uit welke panelen en inverter bestaat zo'n set dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn in "Duurzame Energie deel 17" had ie gepost.

ik was om half 6 nog naar de display kijken van het amaliapark (egmond met een ijsje)
106Megawatt continu kwam eruit, al 8 uur lang... (6-7 beaufort)
daar ga je toch wel dubbel van kwijlen, en dat zijn maar slechts 36 vestasjes.

als er bij mij brand komt sta ik op straat met 2 sma ess breakers, en blussen maar, jammer dat niemand weet dat dat juist zo moet, en juist niet knippen in kabels. google-> sma ess

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@deepbass909 en anderen. In dit topic ontmoeten vele pioniers elkaar. En pioniers willen hun nek uitsteken. In dit topic geloven zij in energie besparen en/of een fundamentele bijdrage van o.a. zonneenergie in de energiebehoefte. Voor die ontwikkeling is het van belang dat de scores en de hiaten gemeten en gedeeld worden.
De pioniers (freaks) hebben bij elkaar heel wat kennis. Desondanks staan er ook wel eens foutieve interpretaties die vervolgens gecorrigeerd worden vermeld. Met een knipoog erbij valt er ook nog eens te lachen.
Laten we de bijdragen erop richten om ervaringen te delen en de ontwikkeling van duurzame energie te ondersteunen. Uiteraard hoort daar ook regelgeving bij, maar pioniers zullen daar vanuit hun aard altijd de grenzen van het (on)mogelijke zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er blijken al producten op de markt te zijn waarmee je (veilig???) panelen kunt loskoppelen bij brand of zo. Ik heb nog geen idee hoe het precies werkt en wat het kost maar voor wie verder wil lezen: hier een link
Ze claimen zelfs "...and provides the ability to deactivate the high voltage DC bus for safer installation, maintenance or fire fighting"
Voorlopig roept het alleen maar vragen bij me op.

Edit: Oh ja, dit ding zegt in hoofdzaak een paneel-output optimizer te zijn, zodat je bij beschaduwing van enkele panelen toch fors meer opbrengst zou kunnen verwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:42:
Met een knipoog erbij valt er ook nog eens te lachen.
Laten we de bijdragen erop richten om ervaringen te delen en de ontwikkeling van duurzame energie te ondersteunen. Uiteraard hoort daar ook regelgeving bij, maar pioniers zullen daar vanuit hun aard altijd de grenzen van het (on)mogelijke zoeken.
Hear hear, lachen is gezond.

Reactie komt nog, maar eerst een betaald artikel op verzoek voor de deadline zien te produceren (men vraagt "objectief" materiaal van me, is me wel vaker overkomen ;) ). En mijn verslag van een heeeel leuke installatie op de site zien te krijgen voordat het nieuws is verouderd. En de notulen van een belangrijke vergadering in ons complex nog uitwerken. Sorry, maar ik heb maar twee handen.

Geduld is een schone zaak...

Oh, en eric-pvt: de NUON tweewiekers op de Eemmeerdijk stonden heeeel hard te fluiten in de bries, ik woei bijna van de dijk af. Wel vreemd dat NUON d'r 19 opgaf, op het informatiebord, maar d'r stonden d'r toch maar echt 18, waarvan eentje zonder rotor... ;)

Ook nog een totaal lucky shot gemaakt van een ?? condensatiespoor ?? van een heel hard fluitende wiek, mooi terug te vinden op de foto genomen uit de losse hand (pure gok)...

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 24-08-2010 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hulp gezocht bij het maken van zelfbouwboiler.

zijn er nog makers van zonneboilers (in deze regio = in de buurt van Leiden)

zodat ik eens mag komen kijken en mezelf kan behoeden voor al eerder gemaakte fouten.

het automatisch leegloopsyteem lijkt me wel wat

hoe hebben jullie de beveiliging geregeld als het te warm wordt.????

ik zie jullie berichten met veel belangstelling tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 07:55:
hulp gezocht bij het maken van zelfbouwboiler.

zijn er nog makers van zonneboilers (in deze regio = in de buurt van Leiden)
zodat ik eens mag komen kijken en mezelf kan behoeden voor al eerder gemaakte fouten.
het automatisch leegloopsyteem lijkt me wel wat
hoe hebben jullie de beveiliging geregeld als het te warm wordt.????

ik zie jullie berichten met veel belangstelling tegemoet
wellicht heb je op Google deze nog niet gezien? http://members.tele2.nl/zonneboiler/index.html
gaat over zelfbouw, wellicht bevat die reeds info waar je naar aan het zoeken bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@rijnstreek
De beveiliging zit in de regelaar.
Die meet de temperatuur van de boiler inhoud en zet de pomp stop als de temperatuur te hoog wordt.
De meeste regelingen stoppen bij 90 graden, mede om de isolatie van het voorraadvat te sparen.
Een andere beveiliging is ook nog, dat de pomp niet meer start als de collector te warm is.
En tot slot ook nog een vorstbeveiliging. Bij te lage collectortemp start de pomp ook niet meer.
Deze laatste 2 zijn bij een leegloopsysteem van belang.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 01:01:
Wel vreemd dat NUON d'r 19 opgaf, op het informatiebord, maar d'r stonden d'r toch maar echt 18,
Paar jaar geleden is er eentje omgewaaid. Lag over de weg. Is nooit teruggeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

http://www.nuzakelijk.nl/...-rechter-windmolens-.html

Vooral de zin:
"Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt dat de molens van de windparken de vliegroute van helikopters van de offshore olie- en gasindustrie in de weg zouden zitten."

Dat is toch tegenwerking van de bovenste plank 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-08-2010 10:40 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.