Gisteren ben ik even langs verschillende winkels gereden om toch eens naar verschillende lcd/plasma tv's te kijken. Omdat we onze woonkamer opnieuw in gaan richten, wordt de kijkafstand een stuk groter (van 2,5 meter naar 4 meter). Momenteel hebben we een 32" Philips LCD staan (32PF7331).
In achtneming dat bijna alle tv's in de winkel óf een HD bron hebben óf aangesloten zijn op een bluray speler, was ik toch aangenaam verrast. De plasma tv's (met name de panasonics) waren qua kleur en kijkhoek beduidend beter.
Waar een opname van een hoofd op een samsung lcd roze of zelfs rood ipv blank was, de kijkhoek van een Philips 9704 niet optimaal was en de helderheid van de meeste tv's op 100% stond waardoor er absoluut geen details meer te zien waren in de lucht, staken de plasma schermen er met kop en schouders boven uit. Het beeld kijkt zo veel rustiger en mooier dat het voor mij zeker een pluspunt is tov LCD's.
Nou kijken wij hoofdzakelijk SD content [via UPC digital], helaas heb ik dan weinig vergelijkingsmateriaal hoe het beeld er dan uitziet. Nou stond er wel een Panasonic 42G10 op demo icm bluray, dat was echt kwijlen...
Maargoed, Panasonic komt weliswaar met een nieuwe lijn, de BCC kon mij niet echt vertellen wanneer ze de nieuwe lijn kunnen leveren (met name de G20). In het 2010 Panasonic topic zag ik wel enkele specs voor de G20, maar of de meerprijs opweegt tegenover deze nieuwe specs is nog iets waar ik nog over twijfel.
Het nadeel is wel dat de 'oude' G10/G15 modellen lastiger zijn te verkrijgen. De 42G10 was nagenoeg op, ze boden wel de 42G15 als alternatief (voor 999 euro wat vrij fors is). De 46G10 was nog te bestellen voor 1299 euro, de 46G15 was nog een tikje duurder. Flinke prijzen dus, maar ik verwacht eigenlijk dat ik er makkelijk wat af kan krijgen. Zaken als plasmadiscounter zijn weliswaar goedkoper maar persoonlijk hecht ik iets meer waarde aan een 'keten' dan een 'internetbedrijf'.
Ik hoop op een 46G10 voor een redelijke prijs