Een is nog niet genoeg voor mij, ik ben al een paar games tegen gekomen die het niet voldoende kunnen trekken met AA er bij aanBulls schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 19:53:
[...]
Waarvoor zou je in het begin gelijk 2 5870's moeten hebben 1 is eerst wel snel genoeg en je kan er later altijd 1 bij halen als de kaart te sloom is geworden en de prijs gedaald is.
Maarja je moet je geld toch ergens aan uitgeven
835MHz was de max zonder voltage verhoging.Astennu schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:28:
[...]
Ja klopt inderdaad. Maar 835 is ook geen 25% dan weet ik even niet hoe hij daar aan is gekomen. Dit is gequote uit zijn artiekel vandaar. Ik vond de scaling van de 5870 wel erg mooi. Bijna perfect.
Vast wel.Astennu schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:48:
[...]
Ja klopt hij zij dat hij het wat duidelijker zou maken. Heb gevraagd of hij toevallig ook scores heeft van de kaart op 1 GHz
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
http://www.hardware.info/...lum_alleen_AA_met_nVidia/In een thread op de AMD at Play blog is onlangs de anti-aliasing functionaliteit van de game Batman: Arkham Asylum ter sprake gekomen. Ian McNaughton van AMD bevestigt dat het spel, dat is ontwikkeld onder nVidia's The Way It's Meant To Be Played vlag, de interne AA uitschakelt wanneer een videokaart van ATI gedetecteerd wordt. Eigenaars van zo'n videokaart die het spel met anti-aliasing willen spelen, moeten de functionaliteit daardoor geforceerd inschakelen via het Catalyst Control Center.
Het nadeel hiervan is volgens McNaughton dat geforceerde AA op alle objecten wordt toegepast, terwijl bij het gebruik van de interne functionaliteit van de game de berekeningen selectief worden uitgevoerd. Daardoor worden betere prestaties behaald met de interne AA-functionaliteit, wat alleen mogelijk is met videokaarten van nVidia.
wat een K*tbedrijf dat nVidia

Is dit niet verboden trouwens? Ik zeg; Rechtzaak aanspannen Ati!
[ Voor 3% gewijzigd door Omnyakom1 op 04-10-2009 13:46 ]
Ja, dat vond ik ook best wel een naaistreek.. En in de video heeft hij wel AA...Omnyakom1 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 13:43:
[...]
http://www.hardware.info/...lum_alleen_AA_met_nVidia/
wat een K*tbedrijf dat nVidia
Dat soort streken zouden publiekelijk moeten worden gemaakt, een bedrijf dat met beide handen kansen aangrijp de concurrentie op een zwakke manier aan te vallen. Een echt goed bedrijf verslaat de concurrent op het gebied van producten en prijs - zoals ATi nu nVidia doet. En ATi heeft in de G80 tijd ook achter gestaan, maar zich nooit verlaagd tot dit soort praktijken. Ach, de tweakers weten het wel
!
De meeste mensen deugen!
Het Badman Arkam Asylum debakel is ook al uitgebruik aan bod gekomen in het nVidia topic.
Imho neem ik deze praktijken gamestudio's vele malen kwalijker dan nvidia. Bij nvidia is het 'het aard van het beestje', maar gamestudio's maken in principe games voor een breed publiek met brede hardware keuzes en ze werken er zelf actief aan mee (ze maken zelf die veranderingen in hun engine code). Als een gamestudio zich dus bewust richt op 1 kaart, dan zou ik daar geen games van willen kopen.Omnyakom1 schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 13:43:
Is dit niet verboden trouwens? Ik zeg; Rechtzaak aanspannen Ati!
Als gamecommunity zou ik een 'do-not-buy' list opstellen van gamestudio's die bepaalde kaarten bewust benadelen, je zag dat het ook effect had op het gebruik van restrictieve DRM.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
De GPU is wel 127 Graden warm (terwijl de fan speed op 21% staat).

Arggh the horror, zulke temperaturen wens ik nooit te zien! Waterkoeling FTWSECURITEH schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:38:
De GPU is wel 127 Graden warm (terwijl de fan speed op 21% staat).
Oh wacht het kunnen fahrenheit zijn en geen celcius..
127 F = 52.7 C
Dan stond er wel een Fahrenheit teken achter, nu staat er een Celsius teken achter.Bulls schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:51:
[...]
Arggh the horror, zulke temperaturen wens ik nooit te zien! Waterkoeling FTW
Oh wacht het kunnen fahrenheit zijn en geen celcius..
127 F = 52.7 C
127 graden Celsius is niet zo vreemd bij een fanspeed op 21% met een corespeed van bijna 1400MHz.
Maar dan weer, het screenshot van CCC is in idle-modus, dus wie weet draaide de fan wel op 100% tijdens de benchmark.
Maar dan weer, het screenshot van CCC is in idle-modus, dus wie weet draaide de fan wel op 100% tijdens de benchmark.
[ Voor 39% gewijzigd door dahakon op 04-10-2009 17:17 ]
Op het plaatje van tweakers van het breken van de 3DMark03 score stond ook 127 graden:

Toeval? vast niet. Schijnbaar geeft hij 127 aan bij een niet meetbare temperatuur, zoals bij stikstof koeling. Ik weet dat die cores veel aan kunnen, maar 127 graden vinden ook deze gpu's niet leuk.

Toeval? vast niet. Schijnbaar geeft hij 127 aan bij een niet meetbare temperatuur, zoals bij stikstof koeling. Ik weet dat die cores veel aan kunnen, maar 127 graden vinden ook deze gpu's niet leuk.
Sensoren willen nog wel eens 127 graden teruggeven als ze niet werken. Dan komt er een eentje terug. 128-1 = 127 
Edit: en er is ook geen kaart die op een zware overklok met fanspeed op 21% die zou blijven werken.
Edit: en er is ook geen kaart die op een zware overklok met fanspeed op 21% die zou blijven werken.
[ Voor 30% gewijzigd door Jejking op 04-10-2009 17:41 ]
Oh niet gezienEdwardvGelder schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 17:07:
[...]
Dan stond er wel een Fahrenheit teken achter, nu staat er een Celsius teken achter.
[ Voor 58% gewijzigd door Bulls op 04-10-2009 18:03 ]
Verwijderd
More next generation Radeon code names surfacing!
We shared some stuff on the next generation Radeon series yesterday. The launch is slated for Q3 next year, but it largely depends on who gets the contract. TSMC and we might be looking at Q3 2010 launch, perhaps even on 28nm, while GlobalFoundries will need a bit more time, Q4 at best. The next generation is the first whole new architecture since the introduction of R600, which both R700 and R800 builds upon. Beta drivers have revealed a chip named R9xx, which points to that AMD has set the ASICs already, leaving tape-outs to occur in six months or so.
First the name Radeon 100 started circulating earlier this week, then we hear these Greek code-names we're not sure what to make of (still pending confirmation), and now we have three Islands in the same stream of information. We're thinking these are the names of the R9xx mobile counterparts; Cozumel, Ibiza and Kauai (party islands if you ask me). More information should appear soon, keep your eyes open.
De vraag is natuurlijk hoe echt het is en of het niet is bedacht om zand in de ogen te strooien van sommigen.
AMD Nieuwsdiscussie
Wow! als dit echt zo is. In Q1 2010 komt de GT300 en in Q3 2010 alweer de 6870?
zie ook: Next generation Radeon chips slated for Q3 2010
zie ook: Next generation Radeon chips slated for Q3 2010
Patch Re-Enables PhysX When ATI Card is Present
http://www.ngohq.com/grap...present-30.html#post82837
Forumlink:As you may or may not know, Windows 7 allows two display drivers to be used at once - like in Windows XP. Therefore, it is possible to use an Nvidia card for PhysX and ATI card for graphics rendering. Sadly, since the release of 186 graphics drivers, Nvidia has decided to block this feature anytime a Non-Nvidia GPU is present in the system (Even IGPs). In addition, for some incomprehensible reasons, the latest version of PhysX System Software also prevents PPU cards (such as BFG PPU) from working if a Non-Nvidia GPU is present. The following is Nvidia's explanation behind their actions:
"Physx is an open software standard any company can freely develop hardware or software that supports it. Nvidia supports GPU accelerated Physx on NVIDIA GPUs while using NVIDIA GPUs for graphics. NVIDIA performs extensive Engineering, Development, and QA work that makes Physx a great experience for customers. For a variety of reasons - some development expense some quality assurance and some business reasons NVIDIA will not support GPU accelerated Physx with NVIDIA GPUs while GPU rendering is happening on non- NVIDIA GPUs. I'm sorry for any inconvenience caused but I hope you can understand."
As expected, this move by Nvidia generated a lot of criticism from both consumers and even Nvidia's competitors. Luckily, a forum member by the name of GenL has released an experimental beta patch which intercepts disable-PhysX-if-Radeon-is-present-code. So far, according to user comments the patch delivers successful results. At this stage, the patch only works for PhysX GPU rendering and not PPU rendering. However, the developer claims that work is still in progress.
http://www.ngohq.com/grap...present-30.html#post82837
[ Voor 75% gewijzigd door Format-C op 05-10-2009 01:39 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat de HD5870 CrossFireX systemen de Hall of Fame van Futuremark gaan overnemen. Met een nVidia kaart voor de CPU tests en een aantal RV870 GPU's voor de GPU tests kun je toch zo naar de 50.000 in Vantage denk ik
Goud is geen geld
Ik dacht nog even "zou nVidia dan toch luisteren naar de community", vooral omdat het er op het moment niet zo goed voor ze uitziet, maar nee dus, het is een community patch.
Het is leuk voor Batman:AA en Mirror's Edge waar Physx een verschil maakt en als je al een nVidia kaart hebt om de Physx te berekenen, maar ik zal pas echt juigen als er een wrapper komt die Physx in DX11 of OpenCL kan draaien, net als voor glide toendertijd.
Met vier HD 5870's is 50k Vantage net niet te doen denk ik ... We hebben in de 39k gehaald met drie, die op 1200MHz of zo liepen. Dat kan natuurlijk harder, maar nog een kaart erbij, weet niet of je dan 8k extra scoort. Het record gaat er sowieso aan, van de 4x GTX285 of 2x GTX295.
Misschien veranderd dat over een week of 3?Marc Rademaker schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 07:38:
Met vier HD 5870's is 50k Vantage net niet te doen denk ik ... We hebben in de 39k gehaald met drie, die op 1200MHz of zo liepen. Dat kan natuurlijk harder, maar nog een kaart erbij, weet niet of je dan 8k extra scoort. Het record gaat er sowieso aan, van de 4x GTX285 of 2x GTX295.
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Ruik ik hier nu een hint over een HD5870X2 die men in Xfire mode kan gooien?
Ziet het er niet goed uit voor Nvidia dan?SneakyNL schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 07:36:
[...]
Ik dacht nog even "zou nVidia dan toch luisteren naar de community", vooral omdat het er op het moment niet zo goed voor ze uitziet, maar nee dus, het is een community patch.
Waarom zou een HD5870X2 niet in CrossFireX werken?Jejking schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:37:
[...]
AMD Nieuwsdiscussie
D'r komt eerst nog wat anders deze maand. En een HD5870X2 in CF kan je theoretisch gezien al emuleren op de weinige moederborden met 4 PCIe 16x slots zodat je een indicatie kan krijgen van de te verwachten performance.Jejking schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:37:
[...]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
@ Buurman en Buurman hierboven:
Ik zeg niet dat het niet werkt. Doel op het record wat ze willen breken
Ehms... even zoeken dan wat er in oktober op het menu staat.
Edit: Never mind, HD57xx dus. M'n grijze massa ging even de verkeerde kant op. Maandagmorgen enzo
Ik zeg niet dat het niet werkt. Doel op het record wat ze willen breken
Ehms... even zoeken dan wat er in oktober op het menu staat.
Edit: Never mind, HD57xx dus. M'n grijze massa ging even de verkeerde kant op. Maandagmorgen enzo
[ Voor 24% gewijzigd door Jejking op 05-10-2009 11:07 ]
Er zit nog best een groot verschil in de cooler van de HD5870 en de HD5850:
HD5870:

HD5850:

2 Heatpipes minder en een stuk kleiner.
VRM gedeelte is ook anders. De HD5850 heeft een Phase minder:
HD5870:

HD5850:

En voor de mensen die zich af vroegen waarvoor die speciale beta bios die tweakers heeft gebruikt was. Ik gok dat dat was om de clock limit er af te halen. Veel kaarten blijven steken op 1020 MHz. + in CCC kun je niet verder dan 900. Met die Asus bios lijkt dat wel goed te gaan. En kun je in CCC tot 1500 core.
HD5870:

HD5850:

2 Heatpipes minder en een stuk kleiner.
VRM gedeelte is ook anders. De HD5850 heeft een Phase minder:
HD5870:

HD5850:

En voor de mensen die zich af vroegen waarvoor die speciale beta bios die tweakers heeft gebruikt was. Ik gok dat dat was om de clock limit er af te halen. Veel kaarten blijven steken op 1020 MHz. + in CCC kun je niet verder dan 900. Met die Asus bios lijkt dat wel goed te gaan. En kun je in CCC tot 1500 core.
[ Voor 54% gewijzigd door Astennu op 05-10-2009 11:21 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
zou je veel last hebben van die kleine koeler bij de hd5850 dat hij warmer word of valt dat wel mee?
En hoe zit het met de temps van het geheugen? anders kan ik later nog een aftermarket cooler installeren.
En hoe zit het met de temps van het geheugen? anders kan ik later nog een aftermarket cooler installeren.
Er is wel wat verschil in temp op gelijke voltages en clocks. Maar stock draait de HD5850 ook op een lager voltage 1.09v tov 1.125 of 1.15 voor de 5870. + de clocks zijn lager en er staan twee SMID's uit. Je ziet het ook in de reviews dat hij vaak 30 watt minder verbruikt @ full load. Dus hij heeft ook niet zo'n grote cooler nodig.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
En bij overklokken dan?
Als je het voltage omhoogschroeft om voorbij een bepaald punt te komen, heb je minder speling voordat de koeler het niet meer aankan. Oftewel: wil je deftig overklokken, moet je voor de 5850 sneller aftermarket cooling halen dan voor de 5870.
HD5850 koeler kan softmods gewoon aan. De fan zal alleen sneller gaan draaien.Jejking schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:15:
Oftewel: wil je deftig overklokken, moet je voor de 5850 sneller aftermarket cooling halen dan voor de 5870.
AMD Nieuwsdiscussie
Jep met die 5850 kun je ook makkelijk de 1GHz halen. Wellicht dan iets hogere fan speed nodig.
Mooi, van lawaai heb ik toch niet zoveel last met gamen, maargoed ik zal weer stil zijn (offtopic
)

Dan moet er wel eerst een tool waarmee je het voltage kan verhogen van een 5850. De hiergenoemde tools hebben vooralsnog geen uitwerking op m'n Club3D 5850, maar ik heb geen haast ;-).Astennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:49:
Jep met die 5850 kun je ook makkelijk de 1GHz halen. Wellicht dan iets hogere fan speed nodig.
Verwijderd
@MacroTough, de "AMD GPU Clock Tool v0.9.26.0 For HD 5870" krijg je niet werkend op een HD5850?
In de release notes staat namelijk:
"[0.9.26] July 23, 2009 - release build with Cypress/Juniper support"
In de release notes staat namelijk:
"[0.9.26] July 23, 2009 - release build with Cypress/Juniper support"
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 12:56 ]
Ben eigenlijk best benieuws of de 2 x 6 pins PCI-e aansluitingen genoeg zijn om een zwaar overklokte HD5800 te voeden.
Als je hem 150MHz of meer overklokt, en het voltage verhoogd (moet verhogen) naar bijv. 1,3 of 1,35V, zal het stroomverbruik de pan wel uit rijzen.
Weg energie efficientie.
Als je hem 150MHz of meer overklokt, en het voltage verhoogd (moet verhogen) naar bijv. 1,3 of 1,35V, zal het stroomverbruik de pan wel uit rijzen.
Weg energie efficientie.
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 05-10-2009 12:56 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
MSI Afterburner en AMD GPU Clock Tool werken alle twee.MacroTough schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:53:
[...]
Dan moet er wel eerst een tool waarmee je het voltage kan verhogen van een 5850. De hiergenoemde tools hebben vooralsnog geen uitwerking op m'n Club3D 5850, maar ik heb geen haast ;-).
Makkelijk, een HD5850 moet ook gewoon genoeg hebben aan een enkele 6 pins aansluiting. Daarnaast zorgt een lullig stekkertje er echt niet voor dat die niet meer dan 75 Watt doorlaat.RappieRappie schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:56:
Ben eigenlijk best benieuws of de 2 x 6 pins PCI-e aansluitingen genoeg zijn om een zwaar overklokte HD5800 te voeden.
[ Voor 36% gewijzigd door -The_Mask- op 05-10-2009 12:58 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Jawel hoor, maar ik kan geen hogere voltages kiezen dan de kaart standaard al zou hebben onder 3D load. Uit m'n hoofd geloof ik 1.088xx(ik zit niet achter m'n PC).Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:55:
@MacroTough, de "AMD GPU Clock Tool v0.9.26.0 For HD 5870" krijg je niet werkend op een HD5850?
Wedden??-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:56:
[...]
MSI Afterburner en AMD GPU Clock Tool werken alle twee.
Ja wel, maar als het bij jouw niet werkt zal het eerder aan jouw liggen dan aan de tooltjes.
AMD Nieuwsdiscussie
Klopt maar dat moet voor de HD5870 ook die haalt stock ook geen 1000 MHz. Die komt tot 950. 5850 haakt ietsjes eerder af.MacroTough schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:53:
[...]
Dan moet er wel eerst een tool waarmee je het voltage kan verhogen van een 5850. De hiergenoemde tools hebben vooralsnog geen uitwerking op m'n Club3D 5850, maar ik heb geen haast ;-).
Hoeveel heb je er zelf al getest dan?-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:00:
[...]
Ja wel, maar als het bij jouw niet werkt zal het eerder aan jouw liggen dan aan de tooltjes.
Ik wil daarmee zeggen dat de huidige tooltjes me niet in staat stellen om de GPU-Core voltage te verhogen.Astennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:02:
[...]
Klopt maar dat moet voor de HD5870 ook die haalt stock ook geen 1000 MHz. Die komt tot 950. 5850 haakt ietsjes eerder af.
0, maar als je even rond kijkt zie je dat de Tooltjes gewoon werken.
AMD Nieuwsdiscussie
Bij mij werken ze ook beiden. Is het bij jullie ook zo dat de clockspeed in idle op 500 blijft hangen in plaats dat hij terug gaat naar 150?-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:04:
[...]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Links?-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:04:
[...]
Ik heb de kaart sinds zaterdag en ik geloof dat ik vooralsnog een van de weinige ben met zo'n kaart. Daarbij heb ik nog geen succesverhaal gezien van iemand die het voltage heeft verhoogd op een 5850.
Ja, dat ze het doen op een 5870 geloof ik wel. Ik heb een 5850.winwiz schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:07:
[...]
Bij mij werken ze ook beiden. Is het bij jullie ook zo dat de clockspeed in idle op 500 blijft hangen in plaats dat hij terug gaat naar 150?

Gedaan met AMD GPU Clock Tool voltage verhoogd naar 1,3V
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 05-10-2009 13:09 ]
AMD Nieuwsdiscussie
ja, die kende ik ook wel. Waarom staan er dan geen benchmarks op die magische 1000MHz? Hij heeft alleen maar gebenched op 835, die haal ik ook wel op stock voltage, sterker nog, 850 is ook wel te doen.-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:08:
[...]
[afbeelding]
Gedaan met AMD GPU Clock Tool
Ask him? Fake zal het iig niet zijn, hij is de maker van o.a. GPU-z en GPU Clock Tool.MacroTough schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:09:
[...]
ja, die kende ik ook wel. Waarom staan er dan geen benchmarks op die magische 1000MHz?
Ligt aan je kaart natuurlijk hoe ver je komt op stock voltage elke GPU is namelijk anders.Hij heeft alleen maar gebenched op 835, die haal ik ook wel op stock voltage, sterker nog, 850 is ook wel te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 05-10-2009 13:13 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Maar goed, je hoeft me niet te geloven, dus laat het maar even rusten. Je hoort het vanzelf wel als er meer 5850s bij tweakers terechtkomen.-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:11:
[...]
Ask him? Fake zal het iig niet zijn, hij is de maker van GPU-z en GPU Clock Tool.
[...]
Ligt aan je kaart natuurlijk hoe ver je komt op stock voltage elke GPU is namelijk anders.
Maar als ik dit zo lees kan ik niet over de 1020Mhz Core? CCC hier geeft max 900 Mhz aan, maar met AMD GPU Clocktool kan ik daar wel overheen. Kom ik dan weer een limiet tegen op 1020 of nietAstennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 11:16:
.......
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Flash je er dit Asus bios in kom je tot 1200MHz in CCC.Darkasantion schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:34:
[...]
Maar als ik dit zo lees kan ik niet over de 1020Mhz Core? CCC hier geeft max 900 Mhz aan, maar met AMD GPU Clocktool kan ik daar wel overheen. Kom ik dan weer een limiet tegen op 1020 of niet? Wil dit wel even weten omdat ik hopelijk snel de VGA ga waterkoelen, en dan wel een poging tot +1Ghz wil wagen
AMD Nieuwsdiscussie
Dankje, zal het onhouden, mocht ik tegen een limiet aan gaan lopen-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:38:
[...]
Flash je er dit Asus bios in kom je tot 1200MHz in CCC.
Weet iemands trouwens of er al een programma is om de GDDR5 timings aan te passen? Dit schijnt namelijke dé manier te zijn om goed te kunnen overclocken op het geheugen.
Waarom zou je dat willen? Zo ver ik begrepen heb heeft het clocken van het geheugen zo goed als geen nut.
Wat ik er van begrepen heb wordt dit nu automatisch gedaan. En zou het dus ook kunnen zijn dat als jij van 1200 naar 1400 MHz gaat de timings automatisch verandert worden.Darkasantion schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:49:
[...]
Dankje, zal het onhouden, mocht ik tegen een limiet aan gaan lopen
Weet iemands trouwens of er al een programma is om de GDDR5 timings aan te passen? Dit schijnt namelijke dé manier te zijn om goed te kunnen overclocken op het geheugen.
Vroeger kon je volgens mij met ATi Tool die timings aanpassen. En met ATi Tray Tools. Maar of die al support hebben voor de nieuwe kaarten ?
Kan iemand dit bevestigen? Zou dus betekenen dat je moet gaan clocken op de sweetspot, als het geheugen voltage hoge(re) clocks aankan. De sweetspot is dus, (als er nauwelijks sprake is van een tekort aan bandbreedte) het punt waar de zo laag mogelijke timings hebt, met zo hoog mogelijke snelhedenAstennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:14:
[...]
Wat ik er van begrepen heb wordt dit nu automatisch gedaan. En zou het dus ook kunnen zijn dat als jij van 1200 naar 1400 MHz gaat de timings automatisch verandert worden.
Vroeger kon je volgens mij met ATi Tool die timings aanpassen. En met ATi Tray Tools. Maar of die al support hebben voor de nieuwe kaarten ?
Het zou dus kunnen zijn dat 1350 Mhz beter presteerd dan 1400Mhz omdat de timings op 1350Mhz strakker zijn, en dus een dikkere performance boost geven
ATiTool en ATiTrayTools zijn alle twee al jaren dood.Astennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:14:
Ik betwijvel het iig.Maar dat is allemaal theorie, iemand met bronnen die dit kan bevestigen/ontkrachten?
[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 05-10-2009 14:28 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb de magische 1000mhz ook gehaald hoor en dit op stock voltage. Geheugen loopt op 1400mhz (5600mhzMacroTough schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:09:
[...]
ja, die kende ik ook wel. Waarom staan er dan geen benchmarks op die magische 1000MHz? Hij heeft alleen maar gebenched op 835, die haal ik ook wel op stock voltage, sterker nog, 850 is ook wel te doen.
En nog gebenched ook..
Screen:

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Wat was je FPS @ Canyon? Die is het minst CPU limited dus altijd leuk om te zien.
(PS: meer dan 2x de Texture Fillrate (32.4 vs 80.1) & 2x de Pixel Fillrate (13.0 vs 32.0) van een OCed 4870
)
Ik wil echt graag 5870 2GB benchmarks zien... misschien wel weer dezelfde resultaten als een 4870 512MB vs 1GB...
(PS: meer dan 2x de Texture Fillrate (32.4 vs 80.1) & 2x de Pixel Fillrate (13.0 vs 32.0) van een OCed 4870
Ik wil echt graag 5870 2GB benchmarks zien... misschien wel weer dezelfde resultaten als een 4870 512MB vs 1GB...
[ Voor 64% gewijzigd door Paprika op 05-10-2009 14:45 ]
Hogere clocks geven wel snelheids winsten. De totale latency wordt nog steeds lager. Maar als je te hoog gaat gaat de Error Correction Checker aan de gang en die gaat de corrupte data opnieuw versturen. Je ziet dus geen memory artifacts meer maar je performance gaat dan om laag. Dus bij het testen even opletten zodra je performance omlaag gaat zit je dus te hoog met je mem clocks.Darkasantion schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:26:
[...]
Kan iemand dit bevestigen? Zou dus betekenen dat je moet gaan clocken op de sweetspot, als het geheugen voltage hoge(re) clocks aankan. De sweetspot is dus, (als er nauwelijks sprake is van een tekort aan bandbreedte) het punt waar de zo laag mogelijke timings hebt, met zo hoog mogelijke snelheden![]()
Het zou dus kunnen zijn dat 1350 Mhz beter presteerd dan 1400Mhz omdat de timings op 1350Mhz strakker zijn, en dus een dikkere performance boost gevenMaar dat is allemaal theorie, iemand met bronnen die dit kan bevestigen/ontkrachten
?
Ik ga straks ff voor je testen of 1350 sneller is dan 1400 op mijn systeem. De score met 1400 kun je hier boven aan mn screen al zien, dus in mn vorige post.Darkasantion schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:26:
[...]
Kan iemand dit bevestigen? Zou dus betekenen dat je moet gaan clocken op de sweetspot, als het geheugen voltage hoge(re) clocks aankan. De sweetspot is dus, (als er nauwelijks sprake is van een tekort aan bandbreedte) het punt waar de zo laag mogelijke timings hebt, met zo hoog mogelijke snelheden![]()
Het zou dus kunnen zijn dat 1350 Mhz beter presteerd dan 1400Mhz omdat de timings op 1350Mhz strakker zijn, en dus een dikkere performance boost gevenMaar dat is allemaal theorie, iemand met bronnen die dit kan bevestigen/ontkrachten
?
Groet.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Let even op, ik baseer de getallen op niks, maar was even een theoretische vergelijking om te laten zien hoe memory timings de prestatie zouden kunnen beeinvloedenAudione0 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:45:
[...]
Ik ga straks ff voor je testen of 1350 sneller is dan 1400 op mijn systeem. De score met 1400 kun je hier boven aan mn screen al zien, dus in mn vorige post.
Groet.
Dit zegt niets. Er zijn namelijk zat kaarten die 1400 niet stabiel halen. En dan dropt de performance dus op 1400. Dat heeft dan niets met de timings te maken maar met de ECC die ingrijpt.Audione0 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:45:
[...]
Ik ga straks ff voor je testen of 1350 sneller is dan 1400 op mijn systeem. De score met 1400 kun je hier boven aan mn screen al zien, dus in mn vorige post.
Groet.
Maar dit is trouwens meer stof voor een ervaringen topic dan voor een nieuws discussie topic.
Ja daarom..Darkasantion schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:06:
[...]
Let even op, ik baseer de getallen op niks, maar was even een theoretische vergelijking om te laten zien hoe memory timings de prestatie zouden kunnen beeinvloeden
Maar op 1350 slaat de kaart gelijk vast zie ik nu
Misschien handiger om dit op een 3dmark topic te zetten, dit is nl een ATI nieuws topic en geen Score topic
Astennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:10:
[...]
Dit zegt niets. Er zijn namelijk zat kaarten die 1400 niet stabiel halen. En dan dropt de performance dus op 1400. Dat heeft dan niets met de timings te maken maar met de ECC die ingrijpt.
Maar dit is trouwens meer stof voor een ervaringen topic dan voor een nieuws discussie topic.
Verwijderd
Mijne slaat al wast op 950 mhz geloof ik maar dan gebruik ik fur mark stabilitiy test die zwaarder is dan een benchmarkje. Ikschat dus voor 24/7 gebruik max 930 mhz
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 15:28 ]
Verwijderd
Zeg mensen, ik probeer de specs in de gaten te houden van de HD5770 die aanstaande is, maar ik leest meer-en-meer tegenstrijdige berichten;
- Er wordt gesuggereerd dat deze kaart mogelijk een 192 bits geheugeninterface krijgt;
- Er wordt gesuggereerd dat ghij wellicht al op 12 oktober a.s. op de markt verschijnt;
Voornamelijk de 192 bits interface vindt ik een interessante gedachte. Ik leest deze geruchten op diverse sites, van AVSForum tot gamerhardware. Weet iemand iets meer (CJ ?) ?
- Er wordt gesuggereerd dat deze kaart mogelijk een 192 bits geheugeninterface krijgt;
- Er wordt gesuggereerd dat ghij wellicht al op 12 oktober a.s. op de markt verschijnt;
Voornamelijk de 192 bits interface vindt ik een interessante gedachte. Ik leest deze geruchten op diverse sites, van AVSForum tot gamerhardware. Weet iemand iets meer (CJ ?) ?
De ATI site geeft geen WinXP driver voor de HD5850?
Ik heb de driver via de HD4890 downloaded geprobeerd, maar hij herkent hem nog niet.
Nu ga ik via de meegeleverde CD proberen, maar lijkt nogal beta allemaal. Op de CD staat een iso bestand, die ik eerst moet uitpakken. Vreemd.
Dit is Club3D 5850 van Alternate btw.
Ik heb de driver via de HD4890 downloaded geprobeerd, maar hij herkent hem nog niet.
Nu ga ik via de meegeleverde CD proberen, maar lijkt nogal beta allemaal. Op de CD staat een iso bestand, die ik eerst moet uitpakken. Vreemd.
Ik verwacht zelf een 128 Bit bus. Maar als de RV5770 meer dan 800 shaders heeft op een clock hoger dan 750 MHz kan kun je er nu denk ik nog niet snel genoeg GDDR5 geheugen voor krijgen. Dan zou een grotere bus dan 128 bit wel lekker zijn.Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 15:46:
Zeg mensen, ik probeer de specs in de gaten te houden van de HD5770 die aanstaande is, maar ik leest meer-en-meer tegenstrijdige berichten;
Het blijft nog even afwachten.
Officiele driver voor de HD58xx wordt de Cat 9.10 die deze maand uit komt. Tot die tijd ben je aangewezen op beta drivers of de drivers die op de cd staan.Nielsio schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:05:
[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 05-10-2009 16:08 ]
Deze moet werken, maar waarom in hemelsnaam XP.Nielsio schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:05:
AMD Nieuwsdiscussie
Wie heeft hier al een Juniper kaart?
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Ze zijn nog niet uit dus ik gok niemand. Er zullen sowieso weinig mensen zijn die nu al van die kaarten in handen hebben. + als mensen er een hebben mogen ze dat toch niet zeggen. Of in ieder geval niets over de specs of performance zeggen en ook geen foto's posten. Kortom we komen er toch niet zo maar achter of iemand moet info lekken.
[ Voor 47% gewijzigd door Astennu op 05-10-2009 16:43 ]
Zelf ook even test gedaan, moet voltage verhogen naar 1.212V maar dan kan ik ook 1000Mhz Core draaien, geheugen is wel gevoeliger, max is nog 1300Mhz, maargoed dit is met stock koeling erop, en dus push ik nog niet maximaal.Audione0 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:41:
[...]
Ik heb de magische 1000mhz ook gehaald hoor en dit op stock voltage. Geheugen loopt op 1400mhz (5600mhz)
En nog gebenched ook..
Screen:
<verwijderd>
06 Score was 22.3K, met ~11.2 voor de VGA, dus gelijk aan jouw kaart. Geeft wel aan dat het geheugen niet echt de bottleneck is
Denk ook dat de 5770 128bit is, bottleneck mjah maar zonder AA (is toch lastig bij sommige games aan te zetten
), draait het allemaal prima. Een hd4850 knaller, met veel lager stroomverbruik. Perfect laptop materiaal. Spiegel daarin nog steeds alles af aan de hd4850 (mijn minimale standaard voor laptop die desktop vervangt).
Nukezone FTW
ATI tray tools werkte nog perfect voor de HD48xx serie. Ideaal zelfs omdat je met de auto-overclocking functie daarmee van het GDDR5 2D=>3D flicker probleem af kon komen en fan speeds heel uitgebeid te regelen te waren zonder bios gekloot.-The_Mask- schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:27:
[...]
ATiTool en ATiTrayTools zijn alle twee al jaren dood.
Ik zie in zn forum dat Ray Adams gister nog een beta gepost heeft, zeker niet dood dus. (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=275077&page=34).
Nog geen HD58xx support volgens mij, maar neem aan dat dat binnenkort wel komt.
anathema
Is ATi Eyefinity te gebruiken met één 30" en twee 20" monitoren in portrait mode? Omdat Eyefinity Windows laat denken met één monitor te maken te hebben ben ik bang schermen afzonderlijk niet meer in portrait te kunnen zetten?
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Uit de TS:i7x schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:52:
Is ATi Eyefinity te gebruiken met één 30" en twee 20" monitoren in portrait mode? Omdat Eyefinity Windows laat denken met één monitor te maken te hebben ben ik bang schermen afzonderlijk niet meer in portrait te kunnen zetten?
Verder laat Linux ook op andere gebieden z'n tanden zien. Onder Windows moet je namelijk altijd een symmetrische opstelling gebruiken, terwijl onder Linux elk willekeurige opstelling mogelijk is. 4 landscape + 1 portrait onder Windows? No go! Onder Linux? Geen probleem!
Bij de mogelijke Eyefinity configuraties die getoond werden bij de launch stond jouw setup toch getoond? Dus het lijkt mij normaal gezien wél mogelijk, anders zouden ze er niet mee uitpakken.i7x schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:52:
edit: post boven mij geeft het antwoord, alleen is het jammer dat het in windows niet mogelijk is.
[ Voor 8% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-10-2009 19:04 ]
Tja, balen. Dat het in Linux wel mogelijk was las ik ook ergens maar dat het dan in Windows niet werkt snap ik niet echt. Wat maakt dit voor verschil? Zouden toekomstige driverupdates dit misschien kunnen verhelpen?
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Ik had een kleine vraag, vroeger was het nog wel eens zo dat er verschillen zaten tussen de kaarten van verschillende fabrikanten.
Nu ben ik van plan een HD5850 te gaan kopen maar weet nog niet welk merk. Nu heb ik de verschillende sites bekeken (Asus, Club3d, Sapphire en Gigayte) maar ik kan niet zoveel verschil ontdekken. Behalve dat er bij sommige Grid2 bijgeleverd wordt.
Is er nog veel verschil of is het alleen kwestie van een ander stickertje erop?
Nu ben ik van plan een HD5850 te gaan kopen maar weet nog niet welk merk. Nu heb ik de verschillende sites bekeken (Asus, Club3d, Sapphire en Gigayte) maar ik kan niet zoveel verschil ontdekken. Behalve dat er bij sommige Grid2 bijgeleverd wordt.
En dit heeft nieuwswaarde omdat?
AMD Nieuwsdiscussie
In het begin zijn ze allemaal het zelfde qua specs en prestaties. Bij het ene merk krijg je er alleen een game bij en bij het andere merk helemaal niksPirate-Bozz schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:34:
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Dat zou denk ik wel moeten kunnen en anders gewoon op de oude manier 2e kaartje er bij zetten. Dat werkt in ieder geval.i7x schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:52:
Volgens mij werkt eyefinity (nog) niet op CFX
|2600k|Asus 290|
Ik vind jouw reactie op zijn post eerder "geblaat" dan de vraag van hem zelf.
Verwijderd
Is er al iets bekend of de gpu implementatie van OpenCL ondersteund wordt door catalyst 9.10? En tot welke oudere generatie van Radeon kaarten OpenCL ondersteund wordt?
offtopic:
Nog geen tijd voor een nieuw deeltje trouwens?
Uiteraard met een mooie TS met nieuwe geruchten en feitjes
Nog geen tijd voor een nieuw deeltje trouwens?
Uiteraard met een mooie TS met nieuwe geruchten en feitjes
Misschien een stomme vraag maar waarom zou dit met twee kaarten wel werken? (2x portrait, 1x landscape dus)Astennu schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 19:58:
[...]
Dat zou denk ik wel moeten kunnen en anders gewoon op de oude manier 2e kaartje er bij zetten. Dat werkt in ieder geval.
Ik geloof dat officieel OpenCL ondersteuning mogelijk is vanaf de HD2k serie (kaarten met unified shader in zijn algemeen). Ik kan er overigens naast zitten.Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:18:
Is er al iets bekend of de gpu implementatie van OpenCL ondersteund wordt door catalyst 9.10? En tot welke oudere generatie van Radeon kaarten OpenCL ondersteund wordt?
Ik had het over een 2e kaartje niet in CF gewoon een 4350.Bullus schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:02:
Volgens mij werkt eyefinity (nog) niet op CFX
Laat maar ik denk dat ik dingen door elkaar haali7x schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:40:
[...]
Misschien een stomme vraag maar waarom zou dit met twee kaarten wel werken? (2x portrait, 1x landscape dus)
http://forums.ocworkbench.com/showthread.php?p=452807Depep schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:12:
Is al bekend wanneer de NDAs van de HD5870X2 en de HD5770/HD5750 aflopen?
Uitgaande van deze pagina, zouden de HD57xx kaarten op 12 oktober het levenslicht moeten zien. Dus daarvan zal de NDA ook uiterlijk op die dag vervallen in dat geval.
Nope niet mogelijk, OpenCL vereist local data share, enkel de RV770 & afgeleiden hebben dat.dahakon schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 20:41:
[...]
Ik geloof dat officieel OpenCL ondersteuning mogelijk is vanaf de HD2k serie (kaarten met unified shader in zijn algemeen). Ik kan er overigens naast zitten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!