Het Ligfietstopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, soms heb je van die dagen.

Bij mij ging het gisteren geweldig. Twee gastjes op een snorfietsje. Ding reed 39 km/h op het vlakke. Maar op een gegeven moment een bocht naar links, gevolgd met een slagboom voor de bus, fietspad in een slinger erlangs. Daar zag ik m'n kans schoon. Onder de slagboom door terwijl zij erlangs reden. Vonden ze wel leuk want ze joelden het uit.
Vervolgens met 30 tegen de brug op. Het motortje van het snorfietsje kon ook niet harder dan dat. Eenmaal bovenop was het natuurlijk wel snelheid toenemen voor hun. Maarja, dat wil een Quest ook wel. Helaas moet ik onderaan de bult een bocht naar rechts maken. Nu is die bocht het probleem niet, die kan met 40 genomen worden. Alleen staan er paaltjes om autoverkeer tegen te gaan. En dus moet m'n snelheid fors omlaag tot max 30 km/h ofzo. Maar goed, eenmaal door de paaltjes is het recht-toe-recht-aan glad asfalt. Dus ruim meer dan 40 km/h op de teller en tabee gassies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 19:11
Ik weet niet of je je daarvoor te schamen toch, je hebt ook geen race-ligger toch?
Ik ga dit weekend voor een M5 LR kijken.. spannend.. mijn zelfbouwer staat te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zou ik me ook zeker niet voor schamen, een beetje keten met die brommertjes is gewoon leuk :)
WFvN rijdt wel serieus hard, en dat zo vroeg in 't seizoen... woei!

Zou met een M5 Low Racer ook nog wel moeten lukken zo, ik wens je veel succes Solosmots!
Atlas schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:49:
Wat voor snelheden haal je met zo'n ding ongeveer?
Ik zit ook met een schuin oog naar een ligfiets te kijken, maar de prijzen lopen zo enorm uiteen dat ik er nog weinig van snap :+
Een standaard Flevobike is niet zo geschikt om echt op snelheid te rijden, daarvoor geeft ie met dat knikstuur en die rubbervering te weinig grip en controle. Als je eenmaal aan die manier van sturen gewend bent zijn lange afstanden door vlak landschap wel goed te doen, met gemiddeld 22 tot 25 km/u ongeveer, vergelijkbaar met een goed afgestelde randonneur of hybride met ligstuur, bij tegenwind iets meer voordeel.

Voor beginners is een eenvoudige halfhoge ligfiets met een normaal stuur aan te raden, of eventueel met een onderstuur. Afhankelijk van de bouw (hoever het stoeltje achterover ligt, hoe hoog de trapas zit, ruimtegebruik van het stuur) en de staat van de afmontage varieert de snelheid van iets langzamer dan een racefiets tot iets sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 26-03-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Op zich is een flevobike niet fundamenteel langzamer dan een andere fiets, maar zolang je er geen klikpedalen op gebruikt ben je niet snel geneigd er harder mee te gaan. De versies met rubberblokken hebben bovendien een hele nare eigenschap te gaan oscilleren bij de hogere snelheden (ze zijn heel weinig gedempt) en ik heb ervaren dat als je boven de 35 km/h gaat, een flevobike gewoon niet meer fijn voelt, terwijl ik zonder problemen 50 kan gaan op m'n M5.

Benoni heeft verder helemaal gelijk. Een halfhoge bovenstuur-ligfiets kun je van hele degelijke merken met hele degelijke afmontage voor best weinig vinden. Denk 100-300 euro. Trouwens, als je nog eens wilt testrijden fietsen bij jou in de buurt genoeg liggers rond, waaronder ik en zelfs nog meer mensen op tweakers, je kunt altijd even vragen of je kunt uitproberen. Ik zoek namelijk nog steeds de eerste persoon die binnen een uur kan wegrijden op een flevobike ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Bovendien zijn dit weekend de landelijke ligfietsdagen, veel dealers laten je vrijblijvend ligfietsen uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:47:
Zou ik me ook zeker niet voor schamen, een beetje keten met die brommertjes is gewoon leuk :)
WFvN rijdt wel serieus hard, en dat zo vroeg in 't seizoen... woei!
Houd er wel rekening mee dat ik:
1) Quest rijd
2) Dit 's avonds heb gedaan en het is al eerder gezegd afgelopen dagen, 's avonds rijdt vlotter

Vandaag heb ik besloten om na het werk maar even 'via' Apeldoorn naar huis te rijden. Maar wel totáál onvoorbereid.

Vanmorgen een dubbele witte boterham met pure hagelslag en een beker chocolademelk. Om 10:30 een mandarijntje gehad. Na het werk ben ik zo vanuit Wezep naar Apeldoonr gereden. (12,3 km) Eerst in Wezep via de Stationsweg de bult omhoog. Dan door naar Heerde en vanaf daar langs het Apeldoorns kanaal naar Apeldoorn gefietst (35 km) met een gemiddelde van maar 21,8 km/h. Ik was niet vooruit te branden.

Daarna naar huis gereden. Wederom via het Apeldoorns kanaal maar nu in de andere richting. 42,5 kilometer met een gemiddelde van 30,1 km/h

Moet ik er wel bij zeggen dat ik echt tot hartje Apeldoorn gegaan ben. En ik ben daar ook een keer niet goed gereden; m'n GPS gaf niet voldoende duidelijkheid. Ik kwam toen op een parkeerplaats uit met maar één in/uitgang voor bestuurders. Ook moet ik nog wennen aan de toch iets beperktere stuuruitslag van m'n Quest met de 47mm Perfect Moirees om de voorwielen. Terwijl ik (nagenoeg) nooit meer last had van aanlopende wielen in bochten, heb ik dat nu dus wel zo af-en-toe en dan eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom.

Neem ik heengaande het stuk Apeldoornskanaal tussen Heerde en Apeldoorn (nog voor ik de bebouwde kom binnen kom), dan valt het toch nog mee.16 kilometer met een gemiddelde van 29 km/h

Teruggaande 27 kilometer met een gemiddelde van 33 km/h, puur langs het Apeldoorns kanaal.

Dat zijn dus gewoon de Quest-stukken waar je lekker door kan rijden. Af en toe wel een zijweg/kruising waar je voorrang moet verlenen maar niet zo gek veel. Het wegdek vind ik trouwens niet om over naar huis te schrijven. Die nemen wel wat snelheid weg.

Alleen hoe het nou zit met de gemiddelde snelheden is me niet geheel duidelijk.
De tracks heb ik opgenomen met GPS Cycle Computer.
De terugweg geeft GPS Cycle Computer aan:
Afstand: 42,3 km
Tijd: 1:24:22
Gemiddelde snelheid: 30,1 km/h

Een conversie naar GPX en dan openen met Garmin MapSource:
Afstand: 42,2 km
Tijd: 1:28:35
Gemiddelde snelheid: 29 km/h

Het lijkt er dus op dat Garmin het absolute gemiddelde neemt en dus ook stoptijden meerekent.

Heengaande zit er bijna 9 minuten verschil in tijd. Ik heb een aardige tijd bij de slagbomen gestaan. Maar toch vreemd. Ook hier even de getalletjes:

De heenweg met GPS Cycle Computer
Afstand: 34,89 km
Tijd: 1:35:57
Gemiddelde snelheid: 21,8 km/h

Een conversie naar GPX en dan openen met Garmin MapSource:
Afstand: 34,7 km
Tijd: 1:27:15
Gemiddelde snelheid: 24 km/h

Als ik daarnaar kijk weet ik zo niet of m'n eerdere aanname wel klopt. Hier is het dus net omgekeerd. Kortere tijd, hoger gemiddelde voor Garmin. Let wel: dit is dus dezelfde track; Garmin krijgt gewoon de geconverteerde versie van hetzelfde trackbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

gisteravond en vandaag beetje geidled in het #ligfiets kanaal op IRC. Wel duidelijk wat voor slag ligfietsers zijn. Zowaar een vol kanaal en dat anno 2010 ;)
En hoofdthema is met name linux haha. Maar wel hulpvaardige lui!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:) Heel wat linuxfans ja.

* WFvN is géén linuxgebruiker overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:17:
Hier is het dus net omgekeerd. Kortere tijd, hoger gemiddelde voor Garmin.
Paar keer achteruit gestoken op de parkeerplaats, misschien telt ie dat negatief :? 8)7

Verder ligt het er ook maar aan hoe die GPS logt natuurlijk... als je per 10 seconden of langer een positie logt, en vervolgens de software het verschil tussen die coördinaten in rechte lijn laat uitrekenen, dan kom je in een bochtig traject toch serieus te kort. Je kunt bij wijze van spreken een uur lang keihard rondjes rijden van precies 10 seconden en je GPS logt 0 km :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ssj3gohan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:06:
Ik zoek namelijk nog steeds de eerste persoon die binnen een uur kan wegrijden op een flevobike ;-)
Is dat een uitdaging? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:44:
[...]

Paar keer achteruit gestoken op de parkeerplaats, misschien telt ie dat negatief :? 8)7

Verder ligt het er ook maar aan hoe die GPS logt natuurlijk... als je per 10 seconden of langer een positie logt, en vervolgens de software het verschil tussen die coördinaten in rechte lijn laat uitrekenen, dan kom je in een bochtig traject toch serieus te kort. Je kunt bij wijze van spreken een uur lang keihard rondjes rijden van precies 10 seconden en je GPS logt 0 km :P
Heenrit is 2389 punten; elke 2 seconden over het algemeen. Een zéér enkele keer meer seconden maar dat is zo weinig dat het nog niet eens één procent is. Afstanden zijn bij normale snelheid zo'n 16 tot 18 meter.

Terugweg is 2503 punten met ook elke 2 seconden een meetpunt. Afstand ertussen is hier iets meer door de iets hogere snelheid. Zeg 18 a 19 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Kleine waarschuwing aan ssj3gohan: ik heb wel 's iemand gehad die zowaar in één keer wegreed op m'n Flevobike... die kwam alleen lopend terug want hij wist niet meer hoe hij 't voor elkaar had gekregen :P
Volgens mij was het gewoon voluit knallen en daarbij toevallig het evenwicht kunnen houden.
WFvN schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:56:
... elke 2 seconden een meetpunt. ...
Dat zijn die dingen er wel op vooruit gegaan :>
Oud Foretrex GPS'je hier, amper gebruikt, ik kom meestal op gevoel ook wel goed uit dus heb ik me er verder niet in verdiept...
Hoewel... vorige keer in Almere had zo'n ding ons wel een half uur kunnen uitsparen O-) Dubbeldom, m'n telefoon heeft GPS nb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Jazzper schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:20:
gisteravond en vandaag beetje geidled in het #ligfiets kanaal op IRC. Wel duidelijk wat voor slag ligfietsers zijn. Zowaar een vol kanaal en dat anno 2010 ;)
En hoofdthema is met name linux haha. Maar wel hulpvaardige lui!
Zijn denk ik toch de vooral wat meer technisch onderlegde mensen die het nut van een ligfiets inzien en vooral ook schijt hebben aan wat anderen van hun denken :P

* Metro2002 draait ook linux :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 09:49:
... en vooral ook schijt hebben aan wat anderen van hun denken :P
Publieke reacties in Nederland vallen mij eigenlijk steeds meer mee de laatste jaren. Het zijn eigenlijk alleen nog de vastgeroeste babyboomer automobilisten die niet met ligfietsers overweg kunnen en dat uiten omdat je 'zo gevaarlijk bent' (als je van je voorrang van rechts gebruik maakt bijvoorbeeld). De jeugd lacht je nu eerder toe dan uit, vaak hebben ze gehoord of gemerkt dat zo'n fiets gaaf snel gaat, dat vinden ze wel tof.

offtopic:
Alles Mac en Linux hier ;)

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 27-03-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:12
Precies, zoals jij het omschrijft Benoni ervaar ik het ook :)

Omdat het nu echt lekkerder weer word. * Tomino heeft wel zin in een ligfietsmeet door de duinen vanaf scheveningen.. Maar of dat te regelen valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
vanmiddag even in Cuijk wat poets-en smeerspullen gehaald, en na het reinigen en smeren van de ketting lekker een ommetje gemaakt: Gennep-Nijmegen vv.
In Nijmegen even Elan ligfietsen opgezocht, verstopt in een winkelcentrum. Daar rondgekeken naar bv. een bagagetas of andere zaken maar niet echt geslaagd.

Na half uurtje daar weer de terugreis aanvaard, en mooi die hele rit gemiddeld 25,5 km/u gereden. En gelijk wat beweging gehad aangezien ik morgen niet kan. Onderweg bij een stoplicht nog even mensen laten zien hoe de ligfiets werkt, en ze waren erg enthousiast! :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Now it's on!

In other news: een ietwat bedroevend resultaat vandaag. Mijn ambitie een tijdje geleden was om van den haag naar wageningen te fietsen en, als de tijd het toeliet, terug naar Utrecht. Nou, allereerst lukte vanwege een zieke vriendin het vanaf Den Haag fietsen niet, dus ik ben maar vanaf Utrecht begonnen. Dat is in principe één... hééééééle lange rechte weg naar Wageningen, ware het niet dat bij Rhenen de weg afgesloten is en ik dus de berg op werd gestuurd, tot twee keer toe. En gezien ik met de Flevobike was gegaan had ik én voorwielaandrijving, én geen lage versnellingen, dus ging ik helemaal kapot (na 40km redelijk doorstampen nog een berg op komen is met mijn winterconditie niet echt prettig). Gelukkig ging het een tijdje later even hard weer naar beneden, heb ik toch lekker even de 50 km/h aangestipt met de flevobike (niet veilig overigens, hij is slecht controleerbaar bij die snelheid).

Terug ben ik ook ivm de tijd maar helemaal terug gegaan met de trein. Totale afstand gereden: 65km. Bedoeling voor vandaag: 100km... Jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zou deze trapashouder op de een of andere manier goed te bevestigen zijn op de voorbuis van een ligfiets? http://link.marktplaats.nl/333851934

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:32
Die zou je gewoon moeten kunnen aanbouten, of eventueel als je een vertelbare neusbuis hebt zelfs kunnen lassen. Ligt er uiteraard ook een beetje aan wat je bouwt.

@ssj3gohan
Dat is inderdaad knap lastig. Vandaag een dagje extra rust en verwennerij voor je benen?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jazzper: ik zou echt, écht afraden om nog zo'n oud type trapasconussen te gebruiken. Je moet even kijken of modern shimano/ISIS er ook in past en dat erin zetten als je dat wilt gebruiken. Verder past hij waarschijnlijk precies op een 45mm buitenmaat vierkante buis, dus ja.

@nsa1984: integendeel, vandaag compenseren :P gewoon even 40 km fietsen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

heb genoeg moderne trapassen hier. Ligt een beetje aan de draad van dat trapashuis. En de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga het er op wagen. Ik ga zelf een fiets opbouwen. Het gaat om een Dutch Speed Bicycle KS2:

Afbeeldingslocatie: http://www.dutchbikes.nl/artwork2/klanten/ks2_guus.jpg
voorbeeldfoto, zo ver ben ik nog lang niet.

info van anderen:
http://www.dutchbikes.nl/pagina/frame_ks2.html
http://bouwks2.punt.nl/

wordt een low low budget project dus alle donaties welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ziet er leuk uit Jazzper. Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van maakt. Qua onderdelen kan ik je niet heel erg helpen ben ik bang, hoewel je moet maar gewoon roepen wat je nodig gaat hebben soms heb je mazzel. :)

Ik ben zelf afgelopen weekend heftig aan het kijken voor een andere ligfiets. Ik heb komende woensdag met iemand een afspraak om een zephyr te testen, en indien bevalt kopen. Vooral het bovenstuur en het heel erg lage liggen is even kijken hoe dat bevalt. Maar heb er in elk geval zin in.

De Alligt Kleine gaat op marktplaats (iemand een prijs suggestie voor een Alligt Kleine met een nexus 7 naafsversnelling, rollerbrake achter, v-brake voor en een nieuwe ketting (hooguit 70km gelopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Origineel waren die kits reteduur en het gewoon niet waard, zeker toen M5 met de 26-20-achtige apparaten kwam (destijds de Blue Glide) die voor 1300 euro werd verkocht. Maargoed, ik neem aan dat je dan nu wel voor enkele tientjes aan onderdelen kunt komen, en nog niet eens aan de prijs van een tweedehands apparaatje zit voor hij helemaal in elkaar zit?

Waar woon je ongeveer in de buurt, ik wil wel eens komen kijken als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zeist

kosten so far:
frame + achterwiel + zitting + losse onderdelen: 4 tientjes
meeste afbouwonderdelen heb ik nog wel liggen van mijn 10 andere fietsen
komt goed dus

uitdagingen:
- voorvorkje + voorwiel
- geleidewieltjes
- lange stuurpen
- hoezen voor om ketting
- en belangrijkste: een fatsoenlijke trapashouderconstructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik neem aan dat je kettingbuizen bedoelt.
In Dronten zijn ze in ieder geval te bestellen bij bijvoorbeeld http://www.ligfietsshop.nl. Kettingbuis zie ik niet op de website van ligfietsshop.nl staan maar die kan ze (vrijwel) ongetwijfeld leveren.
Geleiderwieltjes (kettingrollen) kan je daar ook halen/bestellen.
- en belangrijkste: een fatsoenlijke trapashouderconstructie
Trapashouderconstructie? Je zou dan kunnen overwegen om gewoon zo'n blok van Velomobiel.nl te kopen. Die monteren ze in de Quest om een vierkante buis heen.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 29-03-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja maar velomobile is 40x40 buis en ik heb 45x45 aldus Ymte.

en ik bedoel die kettingbuizen. Zag al paar online shops. Je kan wel goed stuk gaan aan accessoires aan cumulatieve geldbedragen ;)

edit: van collega zipje van 8mb aan pdfjes gekregen met handleidingen en bouwtekeningen van varia zelfbouwers. Onder meer de originele tekeningen van Johan Vrielink van de allereerste gedateerde versie van de Flevobike uit 1988 :)

[ Voor 37% gewijzigd door Jazzper op 29-03-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Gisteren een M5 Lowracer gekocht, scheelt de helft in Kg's tov mijn RVS bakbeest :) Is wel ff wennen dat vaste (hoge) stuur want de andere kan klappen bij mij. Dus eerst ff wennen aan de fiets, maar ik merk dat er zeker wel snelheid in zit.
Ik denk dat de gripshifts er alleen heeeeel gauw afgaan voor (XTR?) Rapdfires.. heb ik altijd al gehad en de eerste rit met Gripshift bracht ook alweer naar boven waarom ik er niet van hou :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Gefeliciteerd Solosmots!

Als je die Gripshifters gaat vervangen wil mijn vriendin ze wel overnemen denk ik. Die van haar zijn aardig versleten. Jammer dat Campagnolo die bulletshifters niet meer maakt, die waren veel beter. Probeer wel even uit hoe je die Rapdfires zou plaatsen, je zit er vrij snel met je bovenbenen tegenaan. Je kunt ook eens kijken naar die bar-end shifters die ze op triathlonfietsen gebruiken.
Jazzper schreef op maandag 29 maart 2010 @ 13:58:
ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga het er op wagen. Ik ga zelf een fiets opbouwen. Het gaat om een Dutch Speed Bicycle KS2: [afbeelding]
Geleidewieltjes kun je prima weglaten als je genoeg ruimte hebt voor een rechte kettinglijn. Desnoods monteer je de trapashouder aan de onderkant (maar da's minder gestroomlijnd). De trekkende ketting kun je door een enkel recht stuk tyleenbuis leiden, die je met een paar uitgebogen spaken aan het frame hangt. Die tyleenbuis is trouwens hetzelfde als wat je bij de bouwmarkt koopt, maar dan recht in plaats van op de rol. Vroeger kocht ik het gewoon voor een paar gulden van de rol, en bewaarde ik ze een jaartje andersom gebogen en vastgeplakt om ze enigszins recht te krijgen :P Bij fruittelers en tuinders (zoals bij m'n broer in de Betuwe) is het spul ook wel gratis af te halen als afgeschreven druppelbevloeiing, dan moet je de druppelaars er dus wel uitboren :P

Ik zou het frame wel een beetje aanpassen: die driehoek achter het stoeltje zou wat compacter kunnen, waardoor het stoeltje wat meer achterover kan. En misschien zou je in plaats van die staande vierkante koker een stukje u-frame kunnen nemen, die netjes om de zadelbuis van het fietsframe heen valt. De vering kun je daar in wegwerken (een stukje gewapende tuinslang dempt al een stuk beter dan wat ik daar op de foto zie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja let wel he, die foto is een voorbeeld. Ik krijg niet meer dan het gele buiswerk, de zitting en de achterbrug (dus geen donorfiets meer nodig). Verder kan ik niet lassen (hoewel ik van een ligfiets irc-er al wel aanbod kreeg te helpen) dus veel spannende modificaties zitten niet in het vat.

ik ga je tips opslaan en tzt weer bekijken als ik zover ben het te plaatsen in de realiteit (als ik het frame heb).

Wat ik met name mis momenteel is een grondig forum zoals ik gewend ben van mountainbike.nl danwel fiets.nl. Mijn all time favo forum internationaal heeft er gelukkig wel een: www.bikeforums.net
Snap niet dat ze geen phpbb knallen op ligfiets.net. En ja je hebt die discussiegroep van Google maar dat is toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zou in ieder geval echt aanraden om kabels e.d. door kabeloogjes te laten gaan, die moet je er zeker even op laten lassen door iemand. Andere oplossingen zijn maar zo-zo, en gaan altijd stuk als je eens per ongeluk iets achter een kabel laat hangen. Verder zie ik eigenlijk geen nutig laswerk erin zitten.

Succes ermee verder. Ik neem aan dat je de basics van fietsen verder wel kent (lagers installeren en afstellen, etc.), dus veel nuttigs kan ik je iig niet verder vertellen.

Vergeet niet ook rond te kijken op gentseliggers.net, daar weten meerdere mensen heel veel van ligfietsen af, gezien ze ze dagelijks in elkaar klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wie is er allemaal present (en waar) a.s. woensdag 31 maart tussen 12:00-13:00u? http://www.heelnederlandfietst.nl

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
benoni schreef op maandag 29 maart 2010 @ 18:16:
Gefeliciteerd Solosmots!

Als je die Gripshifters gaat vervangen wil mijn vriendin ze wel overnemen denk ik. Die van haar zijn aardig versleten. Jammer dat Campagnolo die bulletshifters niet meer maakt, die waren veel beter. Probeer wel even uit hoe je die Rapdfires zou plaatsen, je zit er vrij snel met je bovenbenen tegenaan. Je kunt ook eens kijken naar die bar-end shifters die ze op triathlonfietsen gebruiken.
Gripshifters zijn al niet zo nieuw meer (fiets is 2 jaar oud) denk dat de vorige eigenaar heeft lopen swappen onder zijn liggers. Bar-endshifters, dat is helemaal traag schakelen ;) Had Rapidfires op de RVS racer en dat ging prima, terwijl dat stuur bijna op je schoot lag. Deze steekt een end in de lucht, dus lijkt me geen prob. Krappe stuurtje is wel ff opletten geblazen met plaatsing van de shifters, en die gekke metalen handvatten, ik heb nog geen idee hoe die vastzitten. Die vervallen ook voor normale dan.

edit: plaatje erbij

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/M5lowracer.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Solosmots op 29-03-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
die collega, dat moet ik zijn :)
inderdaad vorige week de flevobike in maastricht opgehaald voor 50 euris. had een gezocht op ligfiets.net geplaatst en daar kwam redelijk snel de reactie op. de fiets "zou niet meer netjes zijjn" maar los van de verf die niet meer glanst is er verder weinig mis met de fiets. zoals @jazzper al schreef zat er ook nog eens een rainbow kussen op, 3x7 naaf / casette versnelling, magura rem voor, en een extra achterbrug (verlengt om zo minder grip verlies te krijgen bij het optrekken volgens de eigenaar)

nu druk bezig met oefenen, afgelopen vrijdag dikke schuiver gemaakt in de race stand, nog steeds last van mijn achterste daarvan.
en het lijkt dat het voorframe een beetje naar rechts neigt als de fiets los staat en ook tijdens het rijden. kan mijn eigen onbekwaamheid zijn natuurlijk, maar prettig is het niet.zonder handen fietsen is daardoor niet echt een relaxte onderneming. (als er nog suggesties zijn, let me know)
Jazzper schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:52:
tijdje niet gelezen hier, maar van de week heeft een collega van me voor de som van maar liefst 50 euro een Flevobike in prima staat gescoord. Toen was ik wel even jaloers :)

Het is er zo-een:
[afbeelding]

en er zat net een nieuwe zitting (Rainbow zitkussen) op t.w.v. 60 euro dus kon uit ;)
damn... dat wil ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
(door na vorig bericht)...
Verder vandaag nog een M5 2026 met bovenstuur voor weinig kunnen overnemen ineens, snel reageren en dan in de auto van amersfoort naar rozendaal om deal direct rond te maken. Alleen de achterbrug lijkt een scheurtje of breuk te hebben. Kan ik zo'n achterbrug makkelijk laten lassen (het materiaal is chroom-molybdeen (???)

fiets is verder netjes, mooi mat zwart, ik zal alleen de ketting moeten verlengen ivm mijn been lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

en wat denken jullie dat hij voor die M5 26/20 betaald heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ga ronjon op afschuwelijke wijze feliciteren als hij hem voor minder dan 100 euro heeft gekregen...

Overigens is de achterbrug een heel bekend probleem bij de M5 26/20 / Blue Glide / Black Glide. Ze staan op mijn eigen versie en die van m'n vriendin allebei scheef en dit is *niet* op te lossen zonder serieus gereedschap. Dan nog is ChroMo-staal bijzonder veerkrachtig en taai. Een scheur zou ik even beter inspecteren: is het echt een scheur? Als het erop lijkt, schuur de poedercoat eraf en bekijk het nog eens, is het écht écht een scheur? Dan kun je twee dingen doen: een las zetten of een andere achterbrug zoeken. De achterbrug is van zichzelf gemaakt om heel stijf te zijn dus een las zal waarschijnlijk zelfs op de lange duur niet voor problemen zorgen. Let wel, die fietsen zijn gepoedercoat dus het is moeilijk (zonder het hele ding opnieuw te poedercoaten, waarbij ik er vanuit ga dat je die mogelijkheid niet hebt) is om het echt heel netjes opnieuw geverfd te krijgen. Je moet het overigens MIG-lassen.

Kijk het hele kader (vooral de onderkant) even goed na! Een scheurtje betekent dat er iets vreselijks moet zijn gebeurd, die M5 framepjes zijn gemaakt voor schokladingen van >300kg. Is één van de wielen nieuw of vernieuwd? Dan is hij waarschijnlijk lelijk gecrasht. Is goed te zien aan het type velgen: M5 gooide altijd aerovelgen (verhoogde velgen) op hun fietsen, met sommige fietsen waar het voorwiel een Delfia 451 velg is. De voorvork is standaard verchroomd. Als dit anders is, is het waarschijnlijk vervangen.

Anyway, heel veel plezier met exact dezelfde fietscombinatie die ik heb :P. Je zult er belachelijk veel plezier van hebben. Onderhoud het goed, want het zijn zeer gewilde fietsen als je er weer eens vanaf wilt om iets 'beters' te kopen. Min of meer de standaard instapligfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LauPro schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:49:
Wie is er allemaal present (en waar) a.s. woensdag 31 maart tussen 12:00-13:00u? http://www.heelnederlandfietst.nl
Waarom doen ze dat soort dingen nou ALTIJD op een moment dat iedereen moet werken 8)7 Waarom niet op zaterdag of zondag.
Solosmots schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:58:
[...]

Gripshifters zijn al niet zo nieuw meer (fiets is 2 jaar oud) denk dat de vorige eigenaar heeft lopen swappen onder zijn liggers. Bar-endshifters, dat is helemaal traag schakelen ;) Had Rapidfires op de RVS racer en dat ging prima, terwijl dat stuur bijna op je schoot lag. Deze steekt een end in de lucht, dus lijkt me geen prob. Krappe stuurtje is wel ff opletten geblazen met plaatsing van de shifters, en die gekke metalen handvatten, ik heb nog geen idee hoe die vastzitten. Die vervallen ook voor normale dan.

edit: plaatje erbij

[afbeelding]
O knap fietsje hoor :9

[ Voor 52% gewijzigd door Metro2002 op 30-03-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
een 10-tje erboven is het geworden. :)

de breuk: het lijkt een soort van haarscheurtje te zijn, met m'n vinger kan ik 'm voelen, en ook na visuele inspectie lijkt er een soort van breuklijntje zichtbaar. Of dat alleen in de poedercoating is of ook daadwerkelijk in het materiaal zit kan ik niet goed beoordelen. ik ga van het weekend de hele fiets toch eens een goede onderhoudsbeurt geven, dus dan kan ik ook de rest van het kader goed inspecteren.

de rest van de fiets ziet er verder goed uit, geen beschadigingen of deuken die op een val lijken. Er zitten trouwens geen aero velgen op maar "gewone" platte. Ik zal vanavond eens verder kijken naar merken / types.
De voorvork is wel verchroomt.

Is de ketting trouwens met een kettingponsje en een extra stuk ketting makkelijk te verlengen? ik moet er denk ik zo'n 10 cm bij hebben omdat de vorige eigenaar "iets" kleiner was dan mij

ik heb al een mail gestuurd naar M5 om te kijken of ik daar evt. nog aan een andere achterbrug kan komen, en anders zal ik zelf
ssj3gohan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:12:
Ik ga ronjon op afschuwelijke wijze feliciteren als hij hem voor minder dan 100 euro heeft gekregen...

Overigens is de achterbrug een heel bekend probleem bij de M5 26/20 / Blue Glide / Black Glide. Ze staan op mijn eigen versie en die van m'n vriendin allebei scheef en dit is *niet* op te lossen zonder serieus gereedschap. Dan nog is ChroMo-staal bijzonder veerkrachtig en taai. Een scheur zou ik even beter inspecteren: is het echt een scheur? Als het erop lijkt, schuur de poedercoat eraf en bekijk het nog eens, is het écht écht een scheur? Dan kun je twee dingen doen: een las zetten of een andere achterbrug zoeken. De achterbrug is van zichzelf gemaakt om heel stijf te zijn dus een las zal waarschijnlijk zelfs op de lange duur niet voor problemen zorgen. Let wel, die fietsen zijn gepoedercoat dus het is moeilijk (zonder het hele ding opnieuw te poedercoaten, waarbij ik er vanuit ga dat je die mogelijkheid niet hebt) is om het echt heel netjes opnieuw geverfd te krijgen. Je moet het overigens MIG-lassen.

Kijk het hele kader (vooral de onderkant) even goed na! Een scheurtje betekent dat er iets vreselijks moet zijn gebeurd, die M5 framepjes zijn gemaakt voor schokladingen van >300kg. Is één van de wielen nieuw of vernieuwd? Dan is hij waarschijnlijk lelijk gecrasht. Is goed te zien aan het type velgen: M5 gooide altijd aerovelgen (verhoogde velgen) op hun fietsen, met sommige fietsen waar het voorwiel een Delfia 451 velg is. De voorvork is standaard verchroomd. Als dit anders is, is het waarschijnlijk vervangen.

Anyway, heel veel plezier met exact dezelfde fietscombinatie die ik heb :P. Je zult er belachelijk veel plezier van hebben. Onderhoud het goed, want het zijn zeer gewilde fietsen als je er weer eens vanaf wilt om iets 'beters' te kopen. Min of meer de standaard instapligfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ronjon schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:40:
een 10-tje erboven is het geworden. :)

de breuk: het lijkt een soort van haarscheurtje te zijn, met m'n vinger kan ik 'm voelen, en ook na visuele inspectie lijkt er een soort van breuklijntje zichtbaar. Of dat alleen in de poedercoating is of ook daadwerkelijk in het materiaal zit kan ik niet goed beoordelen. ik ga van het weekend de hele fiets toch eens een goede onderhoudsbeurt geven, dus dan kan ik ook de rest van het kader goed inspecteren.

de rest van de fiets ziet er verder goed uit, geen beschadigingen of deuken die op een val lijken. Er zitten trouwens geen aero velgen op maar "gewone" platte. Ik zal vanavond eens verder kijken naar merken / types.
De voorvork is wel verchroomt.

Is de ketting trouwens met een kettingponsje en een extra stuk ketting makkelijk te verlengen? ik moet er denk ik zo'n 10 cm bij hebben omdat de vorige eigenaar "iets" kleiner was dan mij

ik heb al een mail gestuurd naar M5 om te kijken of ik daar evt. nog aan een andere achterbrug kan komen, en anders zal ik zelf

[...]
Dat doe je netjes! Ketting is inderdaad gewoon normaal te verlengen met een kettingpons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kijk de ketting eerst even na of hij niet teveel is 'gerekt', dan maak je je tandwielen erg snel stuk. Kijk verder even naar het breuklijntje, zit hij aan de trek- of drukbelaste kant van de vork? In het laatste geval kan het geen kwaad, in het eerste wel (en moet je hem regelmatig inspecteren danwel verhelpen).

Dat het achterwiel een platte velg heeft betekent waarschijnlijk eerder dat de velg is vervangen omdat hij op was (remblokjes maken je velg langzaam stuk) dan dat hij ermee gevallen is. Een intacte en originele voorvork betekent een kleine kans van crash. Kijk overigens nog wel even of je wielen recht staan en met elkaar sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Damn, het regent hier wel mooie aankopen zeg. Ook maar ff gluren op ligfiets.net voor leuke aanbiedingen :)

@ronjon

't is op GoT de richtlijn dat je onderquote :)

[ Voor 39% gewijzigd door jules op 30-03-2010 10:23 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
welke kant is de trek kant? de breuklijn zit - als je op de fiets zit - aan de rechter vork-arm en dan aan de zichtzijde. (de ketting zit ook rechts, dus is de buitenkant van de rechter vork-arm dan de druk zijde?)

zowel voor als achter wiel hebben platte velgen, maar als ik de foto's bekijk van de m5-ligfietsen.nl site dan heeft de 2026 daar ook beide velgen plat

hoe kan ik het makkelijkst kijken of de wielen sporen? (ook wel belangrijk voor de uitlijning van mijn flevobike)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De trekkant is de onderkant, de drukkant is de bovenkant. Een kras op de zijkant is - denk ik - het gevolg van de (waarschijnlijk zich niet meer op je fiets bevindende) standaard die tegen de fiets aankomt of de ketting. Niks om je zorgen over te maken, maar als je je nog zorgen maakt kun je een foto posten.

Een moderne 20/26 heeft wel platte velgen ja, maar dat is pas sinds een paar jaartjes, de zwarte variant werd 8 jaar geleden geproduceerd. Ik weet ook niet alles, misschien was het wel een optie (die ik tot nu toe op vrijwel alle blue/black glides heb zien zitten).

De sporing van een flevobike is een oefening in futiliteit :P Het enige dat daar uitmaakt is dat je vorken enigszins recht hangen en de wielen recht en vooral stijf zijn. Goed punt trouwens: check op je flevobike of je spaken in het voorwiel goed onder spanning staan. Ik heb wel eens een onmogelijk grote hoeveelheid spaken in heel weinig tijd stukgemaakt doordat ze slap stonden :+ zoek maar in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Doorgaans zitten er in het achterwiel van een normale fiets meer spaken dan in het voorwiel. Dit gok ik vanwege het grotere gewicht dat het achterwiel te voorduren krijgt tov het voorwiel, maar ook vanwege de trek/duwkrachten die je veroorzaakt door te trappen. Nu vraag ik me af hoe dit is geregeld bij een ligfiets dat voorwiel aangedreven is :) Heb laatst het wiel in m'n vouwfiets laten vervangen, fietsenmaker stopte er een wiel met 8-10 extra spaken in tov het oude achterwiel. Nu zitten er bijna 1,5x zoveel spaken in het achterwiel als in het voorwiel, dit was veel minder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou... Meestal zitten er gewoon evenveel voor als achter. Dat maakt naven wel een heel stuk makkelijker - alles is universeel. Bovendien kun je al monsterlijke koppels overbrengen met 32 of 36 spaken: reken 60kg (minimaal) per spaak (dus 120kg per koppel) op een typische flensbreedte van 55mm, dat zijn meer dan 1000 Nm-tjes op een 36-spaaks wiel. De meeste auto's halen zoiets niet eens.

Voor de stijfheid van je wiel kan het wel uitmaken, maar dan begrijp ik nog niet precies waarom in jouw 16"-wiel dan zoveel spaken zijn gestopt, want kleine wielen zijn automatisch al heel erg stijf. Ik denk eerder dat het gewoon aan de gekozen naaf ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

conversatie 1 minuut geleden aan de telefoon met mijn vriendin:
ik: ja ik kom dus wat later vanavond want ik ga nog dat ding ophalen van marktplaats
zij: wat heb je eigenlijk gekocht
ik: ja eh.. nou een ligfiets
zij: WAT?! je hebt al 15 fietsen in die schuur, geen sprake van *insert vrouwengezaag hier*
ik: ja maar hij komt er toch

classic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Jazzper schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:11:
ik: ja ik kom dus wat later vanavond want ik ga nog dat ding ophalen van marktplaats
zij: WAT?! je hebt al 15 fietsen in die schuur, geen sprake van *insert vrouwengezaag hier*

Gooi dan eens wat krotten weg :+ Wat houd je dan over? Stadsfiets/hybryde fiets, MTB, Racefiets, ligfiets, vouwfiets?

* jules heeft:
[list]• Opoe fiets (heerlijke stap en boodschappen fiets)
• Vouwfiets (voor als ik met het OV ga, of als backupfiets)
• MTB (om te crossen in de bossen)
• 2x MTB krotten, heb ik eigenlijk nog aangehouden voor de onderdelen, die zijn goed tot bijna nieuw, alleen de frames zijn totalled ;(
Die 2 krotten niet meegerekend zit ik op 3 en ik zit dus nog na te denken aan een vouwfiets. 4 Vind ik eigenlijk al best veel worden. Maar hoe kom je aan 15??

En oh ja, op de planning stond ook nog om nog een stads MTB te bouwen. Geen verende voorvork/achtervork, slicks erop, hydraulische remmen en raggen in de stad :Y) Zo kan ik die andere (goede) MTB alleen voor de bossen houden, hoef ik niet zo veel banden te wisselen/gaat het slijten van de noppen minder snel dan nodig :)

[ Voor 13% gewijzigd door jules op 30-03-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
zij: WAT?! je hebt al 15 fietsen in die schuur, geen sprake van...
Dan hang je er toch eentje als pronkstuk in de huiskamer O-)

Bij ons valt het nog mee: 3 fietsen in het schuurtje, nog 3 fietsen buiten, en nog een Baron bij m'n broer, die rijdt er graag mee. Ik ga nog wel wat afdakjes maken hier en daar, helemaal in de sneeuw buiten laten staan is toch niet zo goed voor de fiets heb ik gemerkt.
Solosmots schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:58:
Gripshifters zijn al niet zo nieuw meer (fiets is 2 jaar oud) denk dat de vorige eigenaar heeft lopen swappen onder zijn liggers. Bar-endshifters, dat is helemaal traag schakelen ;)
Nette fiets!

Zelf vind ik die Bar-endshifters wel fijn, je moet wel een beetje mikken met de versnelling, maar 't werkt altijd, ook als de rest van 't materiaal niet zo best door de winter is gekomen :P

Over de Gripshifters: die van Marijke zijn al een jaar of 7 oud denk ik, de plastic venstertjes zijn er af en het rubber op de handvatringen is niet best meer. Als je ze later overcompleet hebt liggen, en 't spul is goed genoeg voor zo'n 30 euro, kun je altijd even DM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter

Antwoord voor je vriendin:
"Je hoort mij toch ook niet mekkeren over die 40 paar schoenen en 80 setjes dameskledingen die jij in je 4 kasten hebt hangen? :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoe ik aan die fietsen kom?
zie http://www.leunk.com/bikes (let niet op de database errors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

WFvN schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:53:
[...]

Antwoord voor je vriendin:
"Je hoort mij toch ook niet mekkeren over die 40 paar schoenen en 80 setjes dameskledingen die jij in je 4 kasten hebt hangen? :+"
Stond gister op de tram te wachten, kwam er een stelletje beetje ruziënd aanlopen, meid tegen gozer; "En je koopt geen nieuw paar schoenen, je hebt er al 30!" ik: "Proest" :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat zeg ik.... ook classic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

pff wat een rit. Terwijl vriendin boos thuis zat wilde ik om 16.00 weg van het werk in Amersfoort want ik moest naar freakin' Brielle. Ideaal om de A28/A27/A15 te doen tijdens de spits. Deadline was 19.30, want dan ging de beste man weg. Maar ik moest en zou dat ding hebben. Helaas... Amersfoort uitkomen (17.00 ivm drukte werk) was al een crime. Een en al industrieterrein-file. Half uur later was ik amper oprit A28. BNR radio:"best wel drukke dag qua files".
Al met al om 18.50 in Brielle. Aardige man doet open en meteen rondleiding in zijn wagenpark. Een Flevobike trike als woon-werk (met een 65 pizza voorop en een dikke vette Cateye verstraler). Verder een Nazca als 2e bike en nog een zelfbouw alleweder als project voor de zomer. Mooi mooi mooi.

Dan mijn bike. Verwachtingen waren laag want maar 4 tientjes. Maar neen!
- Strak in de okergele lak frame
- mooie houten golvende zitting met 5 cm dik luchtig foam (geen idee hoe het heet maar dat heeft iedereen)
- achterbrug met 2x nieuwe shimano v-brakes,
- smal stuurtje erbij
- nog 2x v-brakes erbij voor voor
- geleiderolletje 1x
- 3 kettingbuizen

mooie deal toch!
20.30 thuis, klein uurtje gezaag aanhoren en we zijn rond voor deze avond :)

morgen todo lijst maken en maar eens oproepje voor onderdelen doen op ligfiets.net
oh en mag ik in de startpost? Dutch Speed Bicycles KS2 (zelfbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jazzper schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:53:
oh en mag ik in de startpost? Dutch Speed Bicycles KS2 (zelfbouw)
Allang gebeurd :D
Vanmiddag Vanmorgen al. Hoop alleen dat ik geen vergipsing heb gemaakt.

[edit]
@hieronder:
moet nog een -s achter (het merk is meervoud)
done

[ Voor 17% gewijzigd door WFvN op 30-03-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

moet nog een -s achter (het merk is meervoud) maar ik zie het inderdaad. Top!

Iemand nog over:
- geleidewieltjes
- 20" voorwiel
- trapashouder
- 20" voorvork met nokjes voor v-brakes
- hoge stuurpen of verlenger o.i.d.

rest heb ik volgens mij redelijk in de check. Moet nog even nadenken over schakelsysteem. Heb vooralsnog geen optie om voor te schakelen dus dan kom ik op 1x7 uit (ik stik in de 7spd onderdelen, minder 8spd en hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jazzper schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:39:
moet nog een -s achter (het merk is meervoud) maar ik zie het inderdaad. Top!

Iemand nog over:
- geleidewieltjes
Zou ik zeker nieuw kopen. Die dingen zijn behoorlijk aan slijtage onderhevig. Gezien de geringe kosten is het zonde om die tweedehands te kopen. Tja, in eerste instantie gratis krijgen is natuurlijk altijd leuk maar anders zou ik dus nieuw kopen.

Hoewel..... Toch nog wel een leuk ideetje
- 20" voorwiel
Wellicht een kinderfietsje die als donor wil spelen? Fietsenmakert eens proberen?
- trapashouder
- 20" voorvork met nokjes voor v-brakes
Trapashouder zou ik zo niet weten. Voorvork, zie vorige opmerking.
- hoge stuurpen of verlenger o.i.d.
Hier heb ik totaal geen idee van. Maar wat ik me wel afvraag is of een klapstuur niet een stuk comfortabeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
nog eens goed gekeken, maar het blijken inderdaad toch aero velgen (velgjes in vergelijk met mijn racefiets) te zijn. Verder zie ik dat het niet een "Echte" M5 is maar een Black Glide.

zonet de neusbuis verlengt, ketting langer gemaakt en testritje achter de rug. toch een stuk makkelijk dan de flevobike tot nu toe:) 30 km/h zonder problemen haalbaar.

al aan het nadenken over gripshifts, caliper remmen,

iemand nog een goede suggestie om een laptop te vervoeren op de M5 (goedkoper dan de bekende merk-toptassen aub)
ssj3gohan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:27:
De trekkant is de onderkant, de drukkant is de bovenkant. Een kras op de zijkant is - denk ik - het gevolg van de (waarschijnlijk zich niet meer op je fiets bevindende) standaard die tegen de fiets aankomt of de ketting. Niks om je zorgen over te maken, maar als je je nog zorgen maakt kun je een foto posten.

Een moderne 20/26 heeft wel platte velgen ja, maar dat is pas sinds een paar jaartjes, de zwarte variant werd 8 jaar geleden geproduceerd. Ik weet ook niet alles, misschien was het wel een optie (die ik tot nu toe op vrijwel alle blue/black glides heb zien zitten).

De sporing van een flevobike is een oefening in futiliteit :P Het enige dat daar uitmaakt is dat je vorken enigszins recht hangen en de wielen recht en vooral stijf zijn. Goed punt trouwens: check op je flevobike of je spaken in het voorwiel goed onder spanning staan. Ik heb wel eens een onmogelijk grote hoeveelheid spaken in heel weinig tijd stukgemaakt doordat ze slap stonden :+ zoek maar in dit topic...

[ Voor 4% gewijzigd door ronjon op 16-05-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
@jazzer: wordt het dus toch de Loekie voorvork ?
Afbeeldingslocatie: http://www.loekie.nl/Pics/Dynamic/Products/2010/zeerover_12.png
WFvN schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:49:
[...]
Wellicht een kinderfietsje die als donor wil spelen? Fietsenmakert eens proberen?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat stuur ziet er ook tamelijk hoog uit. Direct het stuurpenverlengverhaal opgelost :D

Maareh.... ik had toch wel een iets grotere kinderfiets in gedachten. Iets met een 20" voorwiel en dito vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@Jazzper en WFvN: Een paar problemen met kinderfietsen: allereerst zijn de onderdelen meestal te goedkoop, denk aan ongeharde spaken (ja, het bestaat) en slechte naven. Het beste wat je kunt doen is een kinderfiets puur en alleen voor de velgen gebruiken (en seriously, kinderfietsen hoeven maar 5 of 10 euro tweedehands te kosten, dat is goedkoper dan dat je de velgen los koopt). De voorvork zou ik gewoon apart bestellen, 406 en 451 vorken zijn prima te vinden en helemaal niet duur. 10-20 euro bedoel ik dan dus. En dan heb je iets beters dan de 51-staal vorkjes die op kinderfietsen worden gebruikt. Geleiderwieltjes ook nieuw (kosten tussen de 3 en 8 euro per stuk) en het moeilijkste/duurste onderdeel zal je trapashouder zijn. Je kunt overwegen een vriend of turk te vragen om een stuk vierkante buis aan een bottom bracket van een normale fiets te lassen zodat je hem in je frame kunt schuiven?

@ronjon: Dat ziet er wel heel vreemd uit. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet eens een breuklijn, maar een plek waar de verf door is zodat je plamuur ziet ofzo? Als het overigens wel echt een breun in het metaal is, lijkt het me behoorlijk ernstig, gezien het bam midden op een stijf-flexibel-overgang zit. Verder ziet je verf er niet al te best uit, wat roest (niet echt erg op een ChroMo frame) en andere kleine problemen kan verdoezelen. Maak je frame in ieder geval even een keer helemaal schoon en loop het na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:10:
Het lijkt mij eerlijk gezegd niet eens een breuklijn, maar een plek waar de verf door is zodat je plamuur ziet ofzo? Als het overigens wel echt een breun in het metaal is, lijkt het me behoorlijk ernstig, gezien het bam midden op een stijf-flexibel-overgang zit.
Net naast de las zit vaak het zwakste punt, dit is een typische breuk door stress en trillingen, mogelijk mede doordat het frame is schuingetrokken en terug 'gezet'. Maar je kunt het makkelijk inslijpen of vijlen en een mooie las er in leggen. Kijk eerst even of het achterframe (opnieuw) gezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nu de magische eerste 1.000 km in zicht komt, ga ik wat serieuzer trainen met fietscomputer (hartslag + cadans). Wie 'traint' zich met deze hulpmiddelen en evt. nog tips?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
@benoni, @ssj3gohan,

ik zal binnenkort de brug eens laten inspecteren door een metaalbedrijfje in de buurt en evt. laten lassen als het nodig is.

hoe "zet" ik het achterframe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Niet. Zetten is buigen, en dat is bij jou (voor zover ik je begrepen heb) niet nodig.

@NielsTn: De rand van je hartslag opzoeken en uitgaan van de 'vuistregeltjes' voor hartslag vs. oefening: 70% max hartslag voor endurance, etc.. Je bent niet in slechte conditie, maar als je dat wel zou zijn moet je eerst op je longcapaciteit werken. In de 'echte' sporttopics weet men er alles van: mtb-topic, wielrennerstopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ssj3gohan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:21:
Niet. Zetten is buigen, en dat is bij jou (voor zover ik je begrepen heb) niet nodig.

@NielsTn: De rand van je hartslag opzoeken en uitgaan van de 'vuistregeltjes' voor hartslag vs. oefening: 70% max hartslag voor endurance, etc.. Je bent niet in slechte conditie, maar als je dat wel zou zijn moet je eerst op je longcapaciteit werken. In de 'echte' sporttopics weet men er alles van: mtb-topic, wielrennerstopic...
ik las 60-70% om vooral vet te gaan verbranden (buikje strak, etc...) daar wil ik op richten :)
ik zal es speuren in mtb/wielren topics, thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
je zal eerst je max heart rate moeten bepalen.
globaal kan je dat via 220-je leeftijd.
voor sporters is dat 212-halve leeftijd.

hier een link naar een tacx pdf over heart rate zones en de trainingen in die zones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Als gevolg van mijn "zadelpijn" en jullie conclusie dat mijn "Alligt Kleine" te klein is, ben ik opzoek naar een andere ligfiets. Niet voor een topprijs vanwege me portemenee, maar wel met naaf versnelling en een kleinere zithoek.

Laatst zag ik op marktplaats een redelijk aanbod. Een Zephyr met voor een son-dynamo naaf en achter een rohloff versnellingsnaaf. Toen een email verzonden helaas, had ik daar maandag nog niks op terug gehoord. Maandagmiddag er even achteraan gebeld en een afspraakje van vanmiddag gemaakt.

Bij de verkoper aangekomen en de ligfiets even bekeken. Zag er best netjes uit dus ik wil gaan zitten voor een proefritje. (Toch even kijken of de fiets echt bevalt) Kan ik verdorrie net niet bij de pedalen, normaal gesproken niet zoon probleem maar helaas stond de neusbuis al op zijn korste stand.

De fiets is/was best netjes, maar helaas gewoon net een cm telang voor mij. Koop is dan ook niet doorgegaan en ik kon zonder fiets naar huis :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hoe kun je je op een klein budget een SON en Rohloff veroorloven? Zo'n fiets moet zelfs tweedehands duurder zijn dan een alu alleweder...

En dat vergeleken met een Alligt Kleine, die nog geen 200 euro opbrengt in onberispelijke staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
inderdaad :P
wat was dat redelijke aanbod?
ssj3gohan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:12:
Hoe kun je je op een klein budget een SON en Rohloff veroorloven? Zo'n fiets moet zelfs tweedehands duurder zijn dan een alu alleweder...

En dat vergeleken met een Alligt Kleine, die nog geen 200 euro opbrengt in onberispelijke staat?
p.s op ligfiets.net staat een optima lynx voor 250, das volgens mij een goede fiets?

[ Voor 9% gewijzigd door ronjon op 31-03-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Uitstekende deal voor 250 euro, zeker gezien er een ventisit matje (60 euro) en XT afmontage op zit. Ligt natuurlijk wel aan de staat, als dat allemaal in slechte staat is (lees: aandrijflijn moet eigenlijk vervangen worden) is het een 'normale' deal, en als het frame slecht is (crash and burn!) is het een slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ssj3gohan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:12:

Ik heb ergens een min of meer "doel budget" gezegd van "Alligt Kleine" + ongeveer 300 euro. Ik heb nergens gezegd dat ik niet over mee zou willen nadenken. Nu kwam deze ligfiets in beeld, en dit was de enige die ik zag met direct naaf versnelling. (Ik zou dus klaar zijn met deze aanschaf)
Wat betreft de nieuwsgierigheid naar hoe duur die zephyr dan moet zijn. Die zephyr moet volgens de verkoper 1500 euro moeten opbrengen. (LET op als ik het serienummer van de rohloffnaaf natrek dan lijkt die ruim 6 jaar terug verkocht te zijn.) De verkoper claimt nauwelijks op de fiets gereden te hebben.

Verder die Optima Lynx heb ik inderdaad ook zien staan. Denk dat ik daar een mailtje aan ga wagen, helemaal omdat het dicht in de buurt is. Wel moet ik dan opnieuw een achterwiel maken in verband met een versnellingsnaaf.
Helaas die "Ben Evers" van die optima Lynx niet mailen omdat de "email link" niet werkzaam is. :-(

Nu ik toch op ligfiets.net/markt bezig ben, er staat iets hoger dan die optima lynx een Fuenda Calypso voor 600 euro. Zou dat wat leuks kunnen zijn? Let wel ik wil er (uiteraard) een versnellingsnaaf in bouwen.

Nog even iets verder denkend. Misschien is het toch een idee om binnenkort een keertje naar ACE in Winterswijk te gaan. Praten over wat een nieuwe ligfiets met voorwiel met naafdynamo en naafrem, en het achterwiel met naafversnelling en naafrem zou gaan kosten.
In eerste instantie denk ik aan shimano naafdynamo en rollerbrake voor voor, en shimano nexus 7 of 8 met rollerbrake voor achter. Ik wil heel graag op de naaf kunnen remmen, in verband met slijtage op de blokjes van velgremmen. En daarnaast zit ik voor de achternaaf een beetje dat daar een set "bob yak moeren" op moet passen voor me fietskar.

[ Voor 45% gewijzigd door nsa1984 op 31-03-2010 19:34 . Reden: Hele bericht gereshaped. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een Fuenda is nog steeds een Nederlands merk (wat bij ligfietsen betekent: over het algemeen kwaliteit en een bedrijf dat langer dan een paar jaar bestaat), maar net als de nieuwe merken Flamingo etc. spul is wat in het buitenland geproduceerd wordt om de kosten te drukken (het zijn dan ook erg goedkope fietsen voor de kwaliteit en afmontage als je ze nieuw koopt). Niks mis mee, zeker gezien je voor 600 euro een fiets krijgt die nog maar hooguit 3 jaar oud is. Ik wil niet zeggen dat merken van buitevn Nederland per definitie slecht zijn hoor, maar hier zitten de wat ervarener merken.

Je komt er waarschijnlijk niet omheen om zelf een naaf in te bouwen, maar als je de keuze hebt: ga asjeblieft niet voor een Shimano 8V, behalve als het een alfine is. Ik blijf het zeggen, ik vind die naven er eng uitzien van binnen en als ik de fietsen van mijn ouders gebruik (waar ze in zitten) merk ik gewoon dat ze veel te zwaar lopen tov mijn SRAM S7, Sachs 3V oudje en Shimano 7V met oliebad (eigen aanpassing). En dat is dus nog op een normale fiets zonder superlange kettinglijn, kettingbuizen, etc.

Ondanks de moeilijkere afstelling raad ik SRAM aan. Zit gewoon beter in elkaar.

Rollerbrakes moet je mee uitkijken. Ze zijn helemaal niet slecht, maar zelfs op een mini-afdalinkje (45m, Utrechtse Heuvelrug) voelde ik de remkracht al afnemen doordat het vet heet wordt in mijn flevo-drag-brake Rollerbrake. Het zijn pertinent ongeschikte remmen voor heuvels. Als je op de naaf wilt remmen, neem een cargo-trommelrem zoals in de SRAM P5 Cargo, of neem een SRAM i-Brake (moeilijk aan te komen). Voorvorken van ligfietsen zijn vaak niet (direct) geschikt voor naafremmen, houd daar rekening mee.

Wat een custom fiets gaat kosten... dat zal wel pittig zijn. Je zult waarschijnlijk gewoon de volle prijs van de donorfiets moeten betalen, plus nieuwe wielen, verstellers en remmen:

Achter:
- Naafje 180 euro
- Versteller+grut 30 euro (als je iets exotisch, lees: niet-gripshift, wil: 60 euro)
- Velg+spaken 40 euro

Voor:
- Naafje 30 euro
- Velg+spaken 50-60 euro

Als je met een goedkope fiets begint, bijvoorbeeld een M5 20-20 ECO, Fuenda Calypso, dat soort spul, kom je dan alsnog boven de 1500 euro uit. Plus werkkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ssj3gohan
Wat betreft het zelf spaken, was ik al bang voor. Op zich is het niet zoon kunstje, maar je kunt het op een gegeven moment wel een beetje zat worden. :-) (Een fiets koop je immers om mee te fietsen, en niet om eraan te werken, hoewel dat ook wel leuk is.)

Dat rollerbrake's echt zo vlot hun remkracht inleverden wist ik niet. Desondanks blijf ik groot fan van naaf remmen. Vooral vanwege het onderhoudsvriendelijke karakter. Zelfde geld ook voor naaf versnellingen, dat die versnellingsnaven wat minder efficiënt lopen neem ik dan maar voor lief. (snelheid is leuk, maar betrouwbaarheid / altijd bruikbaar zijn heeft ook waarde)

Wat ik wel echt vervelend vind is dat losse versnellingsnaven zo verschrikkelijk duur zijn in nieuwprijs. Je hebt me begin dit jaar gewezen op marktplaats en daar heb ik inderdaad wel het nodige tweedehands vandaan getrokken. Maar echt nieuw zijn die naven zo goed als onbetaalbaar.

Wat betreft dat aangepaste fiets idee, dat zal me dan gaan tegenvallen. Juist omdat het toch besteld moet worden, maar daarom is het voorlopig ook zuiver informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik snap ook niet helemaal waarom naven zo verschrikkelijk duur zijn, maar gelukkig is Nederland zo'n extreem fietsland dat je van voordelig tot ronduit dirt cheap aan naafjes kunt komen. Ik heb niet veel moeite hoeven doen om voor 50 euro een uitstekende naaf te krijgen (ik had zelfs nog de keus uit een Shimano 8V premium en S7, allebei meer dan alleen de naaf voor 50 euro).

Het zelf spaken is helemaal zo'n ramp niet. Het moeilijkste is het vinden van een goedkope 20" velg. Een wieltje in elkaar zetten, als je alles eenmaal hebt, kost maar anderhalf uur. Zelf zie ik vooral op tegen het elke keer opnieuw uit elkaar halen van de naaf, reviseren en hopen dat hij goed in elkaar gaat. Dat heb ik de laatste keer dus niet goed gedaan, waardoor ik nu met een S7 rondrijd waarvan ik de 5 minst nuttige versnellingen kan gebruiken. En dat reviseren kost me ook echt wel 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:27:
Het zelf spaken is helemaal zo'n ramp niet. Het moeilijkste is het vinden van een goedkope 20" velg.
Ligt er een beetje aan. Als het er 1 is waar verder geen velgrand voor velgremmen op hoeft te zitten, dan stelt het geen fluit voor. Een standaard velomobielvelgje is volgens mij maar 11 euro.

Hoe het zit met velgjes voor velgremmen weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:12
Reelights op mn racefiets gezet. Wauw. Aanrader voor zowel ligfietsen ook! Puur om gezien te worden, dus prima in de stad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Sinds Niels de Scorpion heeft, valt het me steeds meer op dat mijn Kettwiesel gewoon meer de stadsfiets onder de trikes is, kortgezegd: als we een tocht rijden, fiets ik me helemaal te blubber om hem bij te kunnen houden. Na wat experimenten blijkt de Scorpion ook gewoon veel lichter te rijden en hij blijft bijvoorbeeld ook langer uitrijden.

Afgelopen zondag met de ligfietsdag had ik mijn Kettwiesel uitgeleend als achtereind van een trike-tandem... en tja ik wou zelf ook wel fietsen dus toen heb ik een proefrit op de Challenge Alize kunnen maken. Wat een gave fiets! Maar.. hoewel ik nu wel zeker weet dat ik een snellere fiets wil, ben ik er nog niet uit welke dat moet worden, vooral vanwege de volgende punten:

* Ik ben zwaar en dik en ik pas dus helaas bij veel trikes niet tussen het stuur (nouja ik pas er wel tussen, maar dan kan ik alleen rechtuit fietsen).
* Ik ben geen durfal.. dus het wordt geen tweewieler. (bovendien zijn trikes natuurlijk veel stoerder :-) )
* Tijdens de proefrit met de Alize had ik na 25km al ontzettende zadelpijn, maar ik ben geen ligschaal gewend, en deze was wel erg smal.
* Het stuur van veel trikes kan wel iets verbouwd (zodat ik er tussen pas) maar ik heb nog niet de ideale oplossing gevonden.

Eigenlijk had ik na de preofrit op de alize dus 2 grote nadelen, namelijk de zadelpijn en het lastig te verstellen stuur. Groot pluspunt was echter wel dat ik zelfstandig uit het (erg lage) stoeltje op kon staan.
Bij thuiskomst hebben we de Scorpion van Niels aan mijn lengte aangepast en ben ik weer gaan fietsen, deze fiets rijd nog net een fractie lichter dan de alize, maar heeft wel als groot nadeel dat ik er niet zelfstandig uit kan klimmen vanwege de wielbalken. Verder is ook hier het stoeltje niet ideaal: wel zacht genoeg, maar ik glijd onderuit.
De mogelijkheid tot sturen is bij beide ongeveer gelijk. Bij de Alize heb ik net wat meer ruimte om mn vingers tussen stuur en benen te priegelen.

Na een speurtocht op internet zie ik dat er ook een Scorpion bestaat met een Netzitje zoals de kettwiesel, en deze is ook een fractie hoger dan met de ligschaal, waardoor opstaan wel makkelijker zou moeten zijn...

De fietsen zijn ongeveer even duur (scheelt hooguit ca. 300 euro)

Hebben jullie misschien nog sugesties voor het probleem met het stuur, of ideeen voor trikes die licht rijden maar wel een breed stuur hebben? En moet ik nou toch maar voor een netzitje gaan, of nog even verder zoeken naar een zitschaal. En zou de netzitting van de scorpion misschien ook op de Alize passen?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kijk je sporing van de achterwielen even na, want een kettwiesel hoort niet fundamenteel trager te zijn dan andere trikes. Zorg ook dat je geschikte banden hebt: een zwaar persoon kan beter brede, harde banden hebben dan smallere bandjes, zeker als daar nog een dikke laag rubber op zit gegooid. En kijk de trapinrichting na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mensen geef eens goed en nuttig advies. (Ik weet het even niet meer) Ik kan op het moment kiezen uit twee ligfietsen. Een Fuenda Calypso, met velgremmen, fietscomputer, spiegeltje en redelijk matje op de zitten maar waar de vering heel erg soft staat ingesteld. Of een Forty Bike Swift met schijfremmen en verder de standaard uitrusting. Beiden zijn in onderstuur uitvoering, en het zijn zijn vrijwel vergelijkbare fietsen.

Zou ik een voorkeur voor een van beide modellen moeten hebben, of maakt dat tussen deze twee fietsen helemaal niks uit. Indien het niks uit gaat maken, dan laat ik de afstand beslissen.

PS Sorry dat ik hier zoon berg "onzin" vragen stel, en nauwelijks wat kan bijdragen aan de kennis in het topic.
PS2 Mocht er nog iemand op jacht zijn naar een alleweder deze staat voor 2000 te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoe bevestig je dat schuim op je zadel? Bij mijn ligfiets in opbouw kwam een keurig 5cm dik plastic foam. Ik zal wel foto maken maar zeer luchtig. Soort malienkolder in 3D :)
Op de zitting zit klittenband, en ook die op het foam hoort te zitten. Kortom: hoe bevestig ik klittenband aan dat foam of wat de naam ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mijn eerste gedachte zou zijn om het eraan te "naaien" met van dat "ijzergaren". Om het te verlijmen zal het foam te open zijn ben ik bang. Alternatief is natuurlijk er een hoes omheen maken van een stevige slijtvaste stof. Deze kun je dan eenvoudig voorzien van klittenband doordat eraan te naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jazzper schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:44:
hoe bevestig je dat schuim op je zadel? Bij mijn ligfiets in opbouw kwam een keurig 5cm dik plastic foam. Ik zal wel foto maken maar zeer luchtig. Soort malienkolder in 3D :)
Op de zitting zit klittenband, en ook die op het foam hoort te zitten. Kortom: hoe bevestig ik klittenband aan dat foam of wat de naam ook is.
Bedoel je ventisit?
Afbeeldingslocatie: http://www.ventisit.nl/foto/15.jpeg

Kan je simpelweg met (2) tie-wraps vastmaken. Echt heel minimaal is al best. Ik zelf heb het uberhaupt niet vast maar een stoffen hoesje eroverheen gemaakt. Vroeger wel met dubbelzijdig tape gedaan, zat ook prima, of met tapijttape, dat is ideaal maar kan het nergens meer vinden. Dat laatste lijkt op een gegeven moment vol te zitten met zooi (als je je matje eraf haalt), maar als je dan een uurtje op je matje hebt gezeten zit deze toch weer muurvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:58:
Mensen geef eens goed en nuttig advies. (Ik weet het even niet meer) Ik kan op het moment kiezen uit twee ligfietsen. Een Fuenda Calypso, met velgremmen, fietscomputer, spiegeltje en redelijk matje op de zitten maar waar de vering heel erg soft staat ingesteld. Of een Forty Bike Swift met schijfremmen en verder de standaard uitrusting. Beiden zijn in onderstuur uitvoering, en het zijn zijn vrijwel vergelijkbare fietsen.

Zou ik een voorkeur voor een van beide modellen moeten hebben, of maakt dat tussen deze twee fietsen helemaal niks uit. Indien het niks uit gaat maken, dan laat ik de afstand beslissen.

PS Sorry dat ik hier zoon berg "onzin" vragen stel, en nauwelijks wat kan bijdragen aan de kennis in het topic.
PS2 Mocht er nog iemand op jacht zijn naar een alleweder deze staat voor 2000 te koop.
Ik heb totaal geen vertrouwen in fortybike. Zou ik nooit kopen. Ik vertrouw Tempelman en Challenge een stuk meer met hun vakmanschap. Concreet: ze leven nog in de vorige eeuw met hun ontwerpen, website en specificaties. Sommige zinsneden op de website doen lijken alsof de goede man geen idee heeft van goed metaalontwerp en de oplages zijn erg klein. Nou moet je hier de voetnoot bij maken dat ik een opleiding met een hoop materiaalkunde heb gehad, veel aan analyse en modern ontwerp hecht en dus automatisch een gigantische voorkeur voor bedrijven als M5 en Velomobiel.nl heb, die daar druk mee bezig zijn.

Ik heb inmiddels begrepen dat je budget niet persé heel laag hoeft te zijn, dus waarom die Fuenda niet even laten aanpassen met andere vering? Dat kan ongetwijfeld bij Tempelman. Ik heb er verder nog nooit op gefietst dus ik kan je er verder niks over vertellen, maar zo op het oog lijkt het een prima fiets, en de ervaringen die ik erover lees zijn ook niet negatief.

De vragen die je stelt zijn overigens erg handig, gezien de antwoorden meerdere mensen aan kunnen gaan.

edit: vergeet ik prompt te vertellen dat ik vandaag van Rijswijk naar Schagen (via Leiden-Heemstede-Krommenie-Alkmaar) ben gefietst, 115 km, 6 uur, één reparatiestop en de nodige andere korte stops (o.a. voor een veerdienst over het Noordzeekanaal).

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 02-04-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
De vering op die Fuenda is op het oog, bijstelbaar doordat er met een schroefring de ruimte van de (stalen) veer vergroot en verkleind kan worden. Ik denk dus dat de instelling van die vering geen echte problemen gaat opleveren. En als het echt moet verwacht ik geen problemen met het vervangen van de veer.

Ik heb inderdaad al eerder gemerkt dat "vakmensen" op hun gebied volkomen leek kunnen lijken als je hun website bekijkt. Wat dat betreft is het goed dat er plekken zijn waar ervaringen over ligfietsen (maar in het algemeen) uitgewisseld kunnen worden.

Wat betreft statistieken nice work :) Net geen 20 km/h aangehouden op een dergelijke afstand vind ik best netjes.

Ik denk dat ik eruit ben, en ga die man van de fuenda bellen. Mede omdat ik vandaag nog even heb mogen proefrijden op een nazca pioneer, maar bovenstuur blijkt voor mij echt niet te werken. Wel een lekkere achterover zit op die fiets, maar het sturen was echt een ramp, zenuwachtig en een erg grote draaicirkel als gevolg van me buik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Onderstuur is anders ook niet automatisch geweldig hoor, voor mijn gevoel is de veilige draaicirkel daarop nog groter, maar ik ben dan ook bovenstuur gewend :) Maar ik neem aan dat je ook al eens een onderstuur hebt uitgeprobeerd en daar weg van was?

Is trouwens best nog een grappig onderwerp, mensen die onderstuur gewend zijn vinden bovenstuur maar moeilijk (moet je je armen omhoog houden enzo), mensen die bovenstuur gewend zijn vinden onderstuur maar eng en begrijpen niet waar je je fietscomputer etc. dan laat :)

(edit: 's zomers doe ik trouwens gemiddelden van 25 km/h op lange afstanden, maarja, winterconditie... Ik was ook zowaar moe op het einde, en heb een beetje 'zadelpijn' omdat m'n M5-zitje eigenlijk iets te smal is)

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 02-04-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:04:
[...]

edit: vergeet ik prompt te vertellen dat ik vandaag van Rijswijk naar Schagen (via Leiden-Heemstede-Krommenie-Alkmaar) ben gefietst, 115 km, 6 uur, één reparatiestop en de nodige andere korte stops (o.a. voor een veerdienst over het Noordzeekanaal).
_O_ petje af.

Ik heb overigens ook wat meer vertrouwen in Fuenda dan in forty bikes. Heb daar destijds ook naar gekeken.

Geef mij maar bovenstuur, nog een beetje het gevoel dat je 'veilig' zit zeg maar , niet zo open en bloot. Ook geeft het me een wat veiliger stuurgevoel maar het woord zegt het al: gevoel.
Gewoon allebei proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 02-04-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je zit ook daadwerkelijk veiliger op een bovenstuur-fiets. Het is een beetje een extreem voorbeeld, maar ik ben twee keer voorover van mijn Flevobike gevallen, één keer met redelijk lage snelheid (10-15 km/h ofzo) en een keer wat harder (20 km/h). Allebei de keren heb ik flinke schade opgelopen, omdat ik voorover van mijn fiets geworpen werd. Ik heb aan de binnenkant van mijn linkerpols nog steeds 'cat scratches' zitten van mijn arm die langs het 65T tandwiel schaafde.

Van mijn M5 ben ik twee keer met hoge snelheid gevallen, één keer in een bocht over bladeren (>25 km/h) en één keer rechtuit (opzij gezet door een onverwacht gootje, ook 25+ km/h). Helemaal niks aan overgehouden. De fiets vangt werkelijk alles op en je zit zelf veilig in een cocon die door de trapper, het zitje en je wielen wordt gevormd (mn bovenstuur klapt dan weg).

Ik denk dat als ik met (hoge) snelheid tegen een auto aan kom ofzo, ik het niet zal overleven met de Flevo. Je wordt echt gelanceerd, meer dan op welke andere soort fiets dan ook. Het is nogal een contrast met een bovenstuur-shortwheelbase waarbij je altijd in een soort kooi blijft - uitgezonderd bij een aanrijding van de zijkant.

Maar... Ik wil geen horror-verhalen ophangen, het is gewoon de waarheid: fietsen is net als alle andere activiteiten (leven, ademen, etc.) een risico en daar moet je je bewust van zijn. Bovendien, het klinkt wat hypocriet van iemand met een BMI van 30, is het (bewezen) een stuk gezonder en veiliger om wél te bewegen - zelfs op een relatief onveilige fiets of het allergevaarlijkste (statistisch gezien) voertuig: de benenwagen - dan stil te blijven zitten. Het is ook IMO de meest ontspannende vorm van beweging, en op een ligfiets heb je geen last van je lengte, gewicht of veel andere lichamelijke klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
nou dat laatste is toch niet helemaal waar... anders zou ik wel tussen het stuur van de meeste trikes passen ;-)

en vooral van het ligfietsen heb ik last van mijn knie gekregen

om er maar even twee voorbeeldjes in te gooien he? :-)

persoonlijk lijkt bovenstuur me griezelig maar vooral onhandig: je moet er omheen stappen en bij een wat dik postuur lig je helemaal ingeklemd.. ik heb het nooit geprobeerd... maar het lijkt me niet ideaal..

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Oke mensen kalm aan. Laten we beginnen met onder en boven sturen een persoonlijke voorkeur is. Waarbij we ook moeten durven erkennen dat elke vorm van sturen niet het walhalla is, en er dus altijd nadelen te vinden zijn.
Toch denk ik dat in mijn geval onderstuur de betere keuze is. Ik denk dat die keuze vooral word bepaald door de eerste ligfiets waar je "op je gemak" op rijd, dus niet die eerste 10kilometer testrijden. Zodra je eenmaal "gevormd" bent zal schakelen van boven naar onder en van onder naar bovenstuur, toch moeizaam gaan.
Voor mij is ligfietsen begonnen bij een "Alligt Kleine" welke onderstuur heeft. Dat maakt mij direct al pro ondersturen, ik heb vanmiddag een kort rondje op een nazca pioneer mogen rijden met bovenstuur, en vond dat simpelweg niet prettig rijden. Denk dat mijn voorkeur voor onderstuur niet erg is, als ik (en alle mede onderstuurders met mij) de bovenstuurders ook gewoon blijf respecteren en niet op basis van hun keuze wat betreft sturen vreemd ga aankijken. Immers we zijn "allemaal" een beetje vreemd op onze ligfietsen, trike's en velomobielen, ook al hebben we het aerodynamische gelijk aan onze kant we zijn een minderheid.
Verder zal ik proberen zo dadelijk nog wat leuke foto's te maken van mijn nieuw verworven ligfiets, en die online met jullie allen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
maca schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:28:
nou dat laatste is toch niet helemaal waar... anders zou ik wel tussen het stuur van de meeste trikes passen ;-)

en vooral van het ligfietsen heb ik last van mijn knie gekregen

om er maar even twee voorbeeldjes in te gooien he? :-)

persoonlijk lijkt bovenstuur me griezelig maar vooral onhandig: je moet er omheen stappen en bij een wat dik postuur lig je helemaal ingeklemd.. ik heb het nooit geprobeerd... maar het lijkt me niet ideaal..
Knieën blijven een moeilijk punt met fietsen, ligfietsen in het bijzonder, daarom moet je er altijd op letten dat je niet te hard duwt (en dus een lekker hoge kadans draait, of gewoon wat langzamer fietst). En tsja, tussen het stuur passen... Er wordt gewoon actief gediscrimineerd tegen dikke mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_SoNC3R4puko/S7Yr9nZ8D-I/AAAAAAAAFGA/0cPYNqnjYyg/s720/IMG_3316.JPG

ca. 5 cm dik en je kan er nagenoeg gewoon doorheen kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Open-cel schuim heet dat. Werkt niet zo goed als een ventisit (een ventisit deukt nauwelijks in, dus er blijft altijd een niet-afgeknepen luchtkanaal over je hele rug) maar een stuk beter dan een dicht-schuim-matje of direct op de zitschaal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

aha. Nou ja, moet het er eerst maar mee doen. Huidige staat van het project is overigens:

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_SoNC3R4puko/S7Y6Iw1Yz5I/AAAAAAAAFGI/bdrWh5jRiyo/s912/IMG_3311.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_SoNC3R4puko/S7Y6jx97d2I/AAAAAAAAFGM/h3TD3ccKQHE/s720/IMG_3312.JPG

Ik overweeg ook een nieuwe donorfiets voor de achterbrug. Deze heeft geen derailleuroog. Kennelijk een wiel met versnellingsnaaf ingezeten.

[ Voor 38% gewijzigd door Jazzper op 02-04-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zie ik het goed en is dat gewoon een good old achterkant van een normale fiets die op de BB scharniert? Wel slim gedaan...

Maareh, dat is een beetje vreemd eerlijk gezegd. Ligfietsen hebben eigenlijk altijd een derailleur, ook met naafversnellingen. De ketting is simpelweg te lang om het zonder te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jazzper schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:41:
aha. Nou ja, moet het er eerst maar mee doen.
En dat lukt ook wel even. Maar echt 'even'. Ventisit is een stukje duurder maar relatief veel goedkoper. Ik heb ook wel van die ZOS-matjes gebruikt. Alleen vergaat dat spul nogal snel Ik had er een hoes omheen zitten maar na verloop van tijd zat ik alleen nog op pulp van het ZOS wat zich onderin de hoes had verzameld.
Huidige staat van het project is overigens:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik overweeg ook een nieuwe donorfiets voor de achterbrug. Deze heeft geen derailleuroog. Kennelijk een wiel met versnellingsnaaf ingezeten.
Maar het begint al op een ligfiets te lijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik had ook eerst van dat schuimachtige spul maar ik zweette daar best wel veel op. Nu met een ventisit véél minder last van. Het zit wel wat harder, vind ik persoonlijk jammer maar een ander vindt het misschien weer prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Met mijn Challenge Furai gaat het ook erg lekker, de km teller is nog nooit zo hard omhoog gegaan :). Toch nog enkele 'onderhouds' vragen voor de handigere mensen onder ons:

1- Mijn fiets heeft het 'nieuwe' stuursysteem van challenge, alle kabels door bovenstuurbuis en dan in frame. Ertussen (in de klapzone van het stuur zegmaar) gaat de kabel even langs buiten (alle kabels in 1 kabelhoes), maar door het kantelen/knikken van het stuur is deze op een maand tijd al volledig kapot en beginnen de onderliggende kabels ook kapot te gaan. Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen?Afbeeldingslocatie: http://challengebikes.com/images/picture.php?filename=images%2Ffotos%2Fnews%2Fnews-pivottiller%2FDSC_5134.JPG&size=900x598.53515625&type=2&quality=87&unsharpmask=1&configurationfile=config%2Fpictureconfig.php&check=67d984a92c328e84de824512e36643e220c9d87f
(afbeelding van website van challenge gehaald).

2- Alles kraakt en piept als ik wat harder trap :+. Lijkt me niet helemaal de bedoeling, het geluid komt ergens van het zitje of de bevestiging daarvan. Het geluid zelf stoort me, maar vooral de gedachte dat dit niet goed kan zijn stoort me :'(.

Buiten die twee kleine ergernissen is het fietsen een waar genot _/-\o_. Voorbije donderdag-vrijdag heb ik een eerste 'ligfietsvakantie' gedaan (haha, beetje groot woord voor 1 nacht). Dus met de volledige uitrusting (tent, matje, slaapzak, etc) in de banaantassen en toptas :). De tassen zaten al érg vol voor een trip van 2 dagen (hoe ga ik dat doen voor mijn geplande lange vakantie in juni :?), maar ze stoorden in ieder geval niet tijdens het fietsen. Ben vanuit Keerbergen naar Fauvillers (in belgische ardennen) gereden, zo'n 213km. Gelukkig na een nachtje in de tent slapen nog fit genoeg om vlot naar huis te fietsen, al bij al erg genieten zo'n trip van 2 dagen. Ga ik meer doen :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
In goede traditie van dit topic reageer ik direct en compulsief met te zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe je het klapstuur-kabelprobleem moet oplossen. De problemen met het zitje komen me echter wel heel bekend voor.

Bij mijn M5 bleek het uiteindelijk het achterbrug-scharnier te zijn dat piepte, omdat een teflon buisje moeilijk deed met een roestige bout. Ik heb de bevestiging van het stoeltje ook duizend keer nagelopen omdat ik dacht dat het daaraan lag (immers: ik zette kracht en *squeak squeak* daar was het geluid weer), maar zodra je kracht zet deuk je niet alleen het zitje in, maar tordeer je ook het hele frame naar de kettingkant, en daar zat dus het probleem. Alsnog, kijk ook even de stoelbevestiging na.

Mijn M5 is nu in zijn tweejaarlijkse grote beurt; de voorvork is helemaal roestvrij gemaakt en gelakt, ik was erachter gekomen dat mijn voorwiellagers helemaal drooggelopen waren (ik heb hem duidelijk veel teveel buiten laten staan de afgelopen tijd) en de versnellingen zijn gefikst (hoop ik). Binnenkort nog even de elektrische installatie netjes gaan ontwerpen, de butsen uit mijn achterbak plamuren en dan kan ik er weer minstens een jaar tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

voor 2 dagen heb je vaak in verhouding al erg veel spullen bij je. Noodzakelijke dingen als een tent, kookgerei ed neem je natuurlijk bij zowel 2 dagen als een maand mee. Dus als je langer weggaat heb je niet heel veel meer bij je dan wanneer je kort weggaat is mijn ervaring.

Het probleem met het klapstuur heb ik ook. 1 kabel is ook naar de kabeltjeshemel maar gelukkig alleen de buitenste huls. Of het op te lossen is? Niet helemaal wegklappen scheelt denk ik al wel maar helemaal ervanaf kom je denk ik niet.

straks even naar de fietsenwinkel: nieuwe remmen halen en een nieuwe ketting voor mijn bukfiets en lagervet.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 03-04-2010 13:31 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste