webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verder zoals beloofd enkel afbeeldingen. Ik heb ze niet verkleind dus, alleen linkjes.
Fuenda Calypso
Achtervork
Meteen een leuke vraag over, als ik hier een ringslot wil monteren. Hebben jullie dan leuke ideeen hoe dat te bevestigen? Zelf denk ik aan een "klem" constructie, van een plaatje staal en een stoelhoek. Aan elke zijde een klem en dan een stoelhoek vanaf de buitenkant naar binnen laten steken, en er voldoende afhalen om te zorgen dat deze niet te dicht bij de velg / band komt. Gaten op maat maken en slot erop.
Zithoek instellen
Ik neem aan dat ik door de boutjes iets los te draaien en de zitting naar beneden te schuiven, de zithoek nog wat platter kan maken.
Zit kussen
Ik vermoed hetzelfde materiaal als wat jazzper heeft laten zien.
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Nou worden ligfietsen niet of nauwelijks gestolen, zeker als er duidelijk zelfbouwrommel op zit, dus dit risico kun je nemen (zoals ik op mijn flevobike heb gedaan, die heeft een ringslot dat erop gepopt+gelijmd zit). Maar als je echt zeker van je zaak wilt zijn is er maar één goede oplossing, en dat is een gehard gesloten-schakel kettingslot. Het is wel een zwaar soort slot, maar laat je daarom niet verleiden tot het kopen van een kabelslot of nog erger, een pantserkabelslot.
Als je alsnog een ringslot wilt zou ik eerst even kijken of je een slot kunt vinden dat om je aerovelgen past (hoge velgen zijn altijd wat lastiger). Zelf heb ik op mijn flevo buizen die vierkant zijn, die zijn dus vlak en daar heb ik gaten in gemaakt, afgebraamd (heel belangrijk! gaten zo glad mogelijk, anders kunnen er gemakkelijker scheurtjes in ontstaan) en het slot met vier popnagels vastgezet, met wat roze lijm (3M spul voor metaal-metaalverbindingen) ertussen. Je kunt kijken of dat hier ook zo past. Het zijn oversized buizen, dus ik verwacht niet dat gaten erin maken de structurele integriteit heel erg beinvloedt... Je kunt Challenge of Tempelman er ook over consulteren, die maken deze fietsen.
Dat is een mythe. Met een hartslag van 60-70% van je max zul je inderdaad vooral vet verbranden en weinig koolhydraten, maar als je op 80% gaat zitten, bouw je ook conditie op en verbrand je ineens veel meer energie. Procentueel misschien minder vet, maar in absolute zin wel meer dan op 60-70%NielsTn schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:31:
[...]
ik las 60-70% om vooral vet te gaan verbranden (buikje strak, etc...) daar wil ik op richten
ik zal es speuren in mtb/wielren topics, thnx
Dit alles hebben ze me in de sportschool verteld toen ik vroeg of het erg was dat ik (toen ik nog geen conditie had) geregeld boven die magische 70%-grens zat. Was juist goed dus
Nu m'n vriendin afgestudeerd is en een baan gaat zoeken, zullen we als 2-verdieners op zoek gaan naar een koopwoning. Eindelijk plek voor een ligfiets dus! Samen met een collega speuren we al enige tijd het internet af naar informatie over ligfietsen en mede dankzij dit topic hebben we al heel veel geleerd. Ik ben er alleen nog niet uit of het bovenstuur of onderstuur moet worden. Onderstuur ziet er erg relaxed uit, qua houding, maar bovenstuur is dan weer gestroomlijnder en schijnt wat makkelijker te fietsen (ook qua plaatsing van spiegels handiger). Toch 's proefrijden dan, denk ik...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Betreft je driekhoek verhaal, je hebt gelijk :-$ dat had gemist. Hmmm dan word een ringslot inderdaad wel een beetje een "onveilige" keuze. Aan de andere kant zit er wel een stukje gemak tegenover. Denk dat ik binnenkort inderdaad even contact met Challange en Tempelman moet opnemen om te overleggen of ze daar iets voor bedacht hebben.
Als alternatief slot heb ik nog een beugelslot, wat ik bedoeld had voor me bob yak kar. Maar tijdelijk kan die wel gebruikt worden als hoofdslot voor de ligfiets.
De snelspanner wil ik toch vrij snel vervangen door een "vaste" as. Ik wil immers een versnellingsnaaf, moet alleen nog even een mooie beugel verzinnen/maken voor de remhevel. Tot die tijd maar even in de gaten houden waar ik heen en ga en waar ik parkeer.
@Grrrrrene
Wat betreft boven en onderstuur, inderdaad try try and try again. Die keuze is heel erg persoonlijk. Voordelen voor bovenstuur liggen voor de hand met betrekking tot montage van fietscomputers, fietsbellen/toeters etc, maar als het niet jouw manier van sturen is, dan stellen die voordelen vrij weinig voor omdat je dan toch niet prettig fietst.
Wat betreft het vet / energie verbranden, is het dus eigenlijk gewoon gaan en zorgen dat je een zo intensief mogelijke verbranding in je lichaam opkweekt. Ik moet bekennen dat ik geen hartslag meet apparatuur heb, en eerlijk gezegd ben ik daar niet aan toe. Wel zou ik een paar kilo's kwijt mogen qua gewicht, maargoed als ik regelmatig ga fietsen en dan ook de langere afstanden weer ga doen moet dat vanzelf wel goed komen toch.
@Grrrrrene: Cool, ik kijk ook echt heel erg uit naar de dag dat ik mijn eigen garage open mag doen en daar 11 fietsen staan (2 van mn vriendin, 9 van mij uiteraard).
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Bij mij gaat dat automatisch, stel dat ik een week niet op een fiets heb gezeten dan begint het echt wel _zo_ te kriebelen dat ik wel even _moet_ fietsen en anders word ik gek.ssj3gohan schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:50:
Eerst een bewegingspatroon vinden dat je lang kunt blijven volhouden, want niemand heeft iets aan eerst 5 kilo afvallen, en daarna 25 aankomen. Nouja, behalve als je 20 kilo wilt aankomen, dan moet je dat vooral doen!
edit: over de vraag van het trainen trouwens. Bij mij gaat het standaard ongeveer zo: de eerste 20 minuten beetje sportief rijden daarna zakt het in en gaat mijn lichaam over op de 'trage' energie. Op het moment dat je in die modus zit kan je eigenlijk wel onbeperkt doorgaan totdat echt alle energie op is. Het gevaar van een pauze is ook dat je dan weer 'reset' vaak, of je moet echt heel rustig beginnen steeds.
De meeste winst kan je halen door heel zuinig te rijden. Dus laat je niet verleiden door gemotoriseerd verkeerd om die te gaan willen inhalen e.d.
[ Voor 40% gewijzigd door LauPro op 03-04-2010 19:35 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ja, 'k moet zeggen dat ik er enorm naar uitkijk. Ik heb m'n gewone fiets (Gazelle Charmonix) nu buiten staan onder een zeiltje en ondanks dat de regen er geen vat op heeft, roest hij toch al op een paar plekjes. Ik wil dat met m'n toekomstige ligfiets niet hebben, die gaat in een schuurtje o.i.d., lekker droge omgevingssj3gohan schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:50:
@Grrrrrene: Cool, ik kijk ook echt heel erg uit naar de dag dat ik mijn eigen garage open mag doen en daar 11 fietsen staan (2 van mn vriendin, 9 van mij uiteraard).En wat voor fiets dat wordt... in ligfietsland is volgens mij meer varieteit dan bij alle andere wel en niet gemotoriseerde tweewielers bij elkaar dus... good luck!
Wat stuur betreft: ik hoop dat ik met bovenstuur overweg kan, want ik wil m'n Garmin navigatie er wel op hebben als ik met m'n vriendin (wil ook een ligfiets
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Die remmenset had ik eerder moeten doen ,was echt spotgoedkoop: complete set was maar 14 euro

Mocht je bovenstuur niet het prettigste vinden qua rijden, dan is er voor bijvoorbeeld een gps altijd wel een oplossing om die toch te bevestigen. Dat kan even klussen zijn, maar kijk eens naar deze oplossing bijvoorbeeld.
@Metro2002
Dat is inderdaad niet duur die v-brakes. Ketting is inderdaad doorgaans ook een goed lonend klusje wat in tijd helemaal niets voorsteld.
Vandaag en morgen kan ik nog wat testrijden en dan ga ik overmorgen 's ochtends vroeg van Schagen naar Amsterdam fietsen (60km), hopelijk zonder panne
Hebben hier nog mensen deelgenomen aan de landelijke ligfietsdag van afgelopen weekend? Ik wel, ik heb mijn kilometertjes wel gemaakt: zaterdag kreeg mijn Quest een 10.000km beurt en kreeg een vriend van me zijn Strada, dus daar wilde ik wel bij zijn en zondag hebben we wat proefgereden met de Kettwiesel-tandem in Dronten bij Tempelman. Ik ben dus dat weekend maar liefst 2 keer op en neer gegaan naar Dronten. Dat was samen goed voor maar liefst 270 km!
Ik hoopte eigenlijk WFvN wel tegen te komen om die mooie Quemo eens rustig te kunnen beworderen, maar helaas. Verder nog wat bekenden tegen gekomen uit het ligfietswereldje en/of van de Oliebollentochten die ik eerder gereden heb, dus dat was ook wel leuk.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Op de oliebollentocht was Quemo er wel bij. Maar dit jaar ben ik voor het eerst een keer niet naar Dronten geweest maar heb ik een rondje met Plat Zwolsch gefietst.budi schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:38:
Ik hoopte eigenlijk WFvN wel tegen te komen om die mooie Quemo eens rustig te kunnen beworderen, maar helaas. Verder nog wat bekenden tegen gekomen uit het ligfietswereldje en/of van de Oliebollentochten die ik eerder gereden heb, dus dat was ook wel leuk.
Hier wat feedback van een eerste rit met hartslag meter:Grrrrrene schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:36:
[...]
Dat is een mythe. Met een hartslag van 60-70% van je max zul je inderdaad vooral vet verbranden en weinig koolhydraten, maar als je op 80% gaat zitten, bouw je ook conditie op en verbrand je ineens veel meer energie. Procentueel misschien minder vet, maar in absolute zin wel meer dan op 60-70%
Dit alles hebben ze me in de sportschool verteld toen ik vroeg of het erg was dat ik (toen ik nog geen conditie had) geregeld boven die magische 70%-grens zat. Was juist goed dus
Nu m'n vriendin afgestudeerd is en een baan gaat zoeken, zullen we als 2-verdieners op zoek gaan naar een koopwoning. Eindelijk plek voor een ligfiets dus! Samen met een collega speuren we al enige tijd het internet af naar informatie over ligfietsen en mede dankzij dit topic hebben we al heel veel geleerd. Ik ben er alleen nog niet uit of het bovenstuur of onderstuur moet worden. Onderstuur ziet er erg relaxed uit, qua houding, maar bovenstuur is dan weer gestroomlijnder en schijnt wat makkelijker te fietsen (ook qua plaatsing van spiegels handiger). Toch 's proefrijden dan, denk ik...

Ik probeer vooral rond de 145-150 bpm te zitten (ik heb even als max. hartslag 220-leeftijd = 185 bpm aangenomen, al weet ik dat eea kan verschillen van gezondheid, weer, stress etc.... en het beste met een sportmedische training of zo bepaald kan worden).
Als ik dat zo 'aanhoudt' zit ik in de zone rond de 75-80% van max Bpm....
en ik voel me daar wel goed voor at the moment, kan dus gewoon lekker fietsen
En het ligfietsen bevalt me super, heb voor volgende week zondag een rit van Gennep-Arnhem-Zutphen-Gennep gepland staan
[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 04-04-2010 17:57 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het is geen lekker fietsweer vandaag. Ik stapte net op de fiets om een uurtje te gaan fietsen, en ben minder dan een halfuur later weer thuisgekomen. Afschuwelijk! Mist en 8 graden maken een gevoelstemperatuur van... onder nul ofzo. Echt niet fijn. Zelfs mijn heerlijke ligfiets met keiharde Deströyer 666 op maakte dat niet goed. Door de wind kon ik trouwens wel m'n zevende versnelling uittesten
Klopt, ik trap doorsnee op 28-30km/u, had tijdens die rit wel wat wind, maar niet extreem.ssj3gohan schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:11:
Poeh, das een pittig eind! Gelukkig heb je daar een stuk minder last van de wind dan hier in het westen... Trouwens, je hebt wel flink je best gedaan met die gemeten rit, 25 km/h gemiddeld met 140+bpm moet een tegenwindje zijn geweest? Ik neem aan dat je dus ongeveer op 30 km/h aan het kruisen bent geweest?
Het is geen lekker fietsweer vandaag. Ik stapte net op de fiets om een uurtje te gaan fietsen, en ben minder dan een halfuur later weer thuisgekomen. Afschuwelijk! Mist en 8 graden maken een gevoelstemperatuur van... onder nul ofzo. Echt niet fijn. Zelfs mijn heerlijke ligfiets met keiharde Deströyer 666 op maakte dat niet goed. Door de wind kon ik trouwens wel m'n zevende versnelling uittesten
Wel fikse regenbuien gehad gedurende de helft van de rit.
de 140+bpm kan denk ik bij de klim geweest zijn, heb enkele viaducten (vals plat
Ik weet niet of het snel is, heb nog niet met een groep meegereden.... en vind mijn conditie nog niet optimaal
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Vandaag dus maar op jacht voor fietswinkels die open zijn

Dat zijn geen snelheden waar je je voor hoeft te schamen hoor! Nette score zo.NielsTn schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:13:
[...]
Klopt, ik trap doorsnee op 28-30km/u, had tijdens die rit wel wat wind, maar niet extreem.
Wel fikse regenbuien gehad gedurende de helft van de rit.
de 140+bpm kan denk ik bij de klim geweest zijn, heb enkele viaducten (vals plat) mogen beklimmen, dus dan schakel ik terug naar lichter verzet + wat hogere cadans, en dan volgt de hartslag vanzelf
![]()
Ik weet niet of het snel is, heb nog niet met een groep meegereden.... en vind mijn conditie nog niet optimaalmaar daar werk ik ook aan !
[ Voor 54% gewijzigd door Metro2002 op 05-04-2010 13:08 ]
Maar als je na het fietsen je verbrandde suikers weer aanvult, wat altijd zal gebeuren, raak je toch minder vet kwijt. Je verbrandde vet zal minder worden aangevuld als je daar een overschot van had. Dus als je gewicht wilt verliezen kan je beter - lijkt mij - toch een lagere hartslag aanhouden.Grrrrrene schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:36:
[...]
Dat is een mythe. Met een hartslag van 60-70% van je max zul je inderdaad vooral vet verbranden en weinig koolhydraten, maar als je op 80% gaat zitten, bouw je ook conditie op en verbrand je ineens veel meer energie. Procentueel misschien minder vet, maar in absolute zin wel meer dan op 60-70%
Ook train je met een lagere hartslag eerder conditie dan kracht. Iets met korte en lange spiervezels en alles
Mja, net terug en was prima te doen. Hier in het zuiden nog wat zon, maar op het einde wat miezer en meer bewolking.ssj3gohan schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:11:
[ Voor 27% gewijzigd door Aikon op 05-04-2010 15:37 ]
Het waait trouwens stevig... Ik heb net op een dijk hier in de buurt maar met moeite twee wielrenners ingehaald (met 18 km/h, vreselijk harde tegenwind). Een (wedstrijd)step hield mij echter bij... Een step! Madness!
Vergeet niet dat het onder dat zijltje evengoed vochtig kan blijven omdat het minder ventileert. En het vocht daardoor langer kan blijven staanGrrrrrene schreef op zondag 04 april 2010 @ 00:21:
[...]
Ja, 'k moet zeggen dat ik er enorm naar uitkijk. Ik heb m'n gewone fiets (Gazelle Charmonix) nu buiten staan onder een zeiltje en ondanks dat de regen er geen vat op heeft, roest hij toch al op een paar plekjes. Ik wil dat met m'n toekomstige ligfiets niet hebben, die gaat in een schuurtje o.i.d., lekker droge omgeving

Groot respect voor die steppers. Die gasten gaan gewoon echt hard!ssj3gohan schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:39:
Het waait trouwens stevig... Ik heb net op een dijk hier in de buurt maar met moeite twee wielrenners ingehaald (met 18 km/h, vreselijk harde tegenwind). Een (wedstrijd)step hield mij echter bij... Een step! Madness!
10 jaar geleden, toen ik nog niet ligfietste, zou ik het met m'n normale fiets (en beroerde conditie) denk ik afleggen tegen die steppers.
Ik weet wel zeker dat er ook rustige ligfietsers zijn die het gewoon afleggen tegen een wedstrijdstepper.
[ Voor 9% gewijzigd door jules op 05-04-2010 20:29 ]
Anyways, ik moet eens gaan slapen, morgen van 6:00 tot 8:30 fietsen
Dat blijkt! Afgelopen week ook een paar harde windstoten meegemaakt waarbij ik op de bukker opeens terugviel naar een 10-15 km/h.ssj3gohan schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:07:
Deze gast volgde mij dus (in mijn beperkte 'zog') tegen ruwweg 40 km/h wind in (ja, zo hard was het echt, ik had nog meewind toen ik terugfietste wind mee met 30+ km/h) en was waarschijnlijk al minstens 3 km bezig (hij kwam uit een hele lange polderweg waarvan ik weet dat hij 2km is, en daarachter is meer weg voor je bij bewoond gebied uitkomt). Ik moest al flinke moeite doen om de 18 km/h vol te houden, getuige de wielrenners die dat niet eens konden (die reden 12-13). Het was echt een héle sterke stepper!
Held! Succes morgen ochtendAnyways, ik moet eens gaan slapen, morgen van 6:00 tot 8:30 fietsen
Afgelopen week nog bij het busplatform achter Den Haag CS een trike gespot. Geen idee meer welke dag, ergens in de middag dacht ik.
Ben érg blij dat ik dit topic heb gevonden. Door een evenwichtsstoornis kan ik niet -en zal ik nooit kunnen- fietsen op een 'normale' fiets. Nou, dat komt vaker voor. Alleen een relatief jong iemand zoals ik, 16 jaren jong, zie je vrijwel nooit op een ligfiets fietsen. Dit topic liet me een stuk 'normaler' voelen.
Zoals ik dus al zei, ik heb ook een ligfiets. Alleen omdat ik het gevoel had dat je toch altijd een geval apart bent op zo'n ding, heb ik hem afgelopen 1 à 2 jaren niet gebruikt.. Ik weet dus ook niet eens welk merk het is. Het is (logischerwijs) een driewieler. Verder is hij donkergroen van kleur en heeft hij een lichtblauwe 'achterbak' (die ik overigens afschuwelijk vind, kun je die vervangen?). Hij is enkele jaren geleden gekocht bij Ferwerda Groningen.
Dan heb ik nu nog een vraag. Ik kan me herinneren dat ik de momenten dat ik er op fietste het ongelovelijk zwaar vond. Tweehonderd vijftig meter en ik was kapot. Went dat..? Het was destijds mede te danken aan een conditie van 0, maar alsnog. Fietsen in de sportschool gaat makkelijker.
Supertopic.
Wellicht klopt de sporing van je wielen niet helemaal, lopen de wielen niet helemaal soepel (lager kapot, of lopen ze aan) of zijn er andere lagers (trapas, derailleur) die niet 100% zijn.
heb nu wel een slap gevoel in de benen, is dat wat ze bedoelen 'pap in de benen hebben'?
In elk geval bij thuiskomst fikse honger gekregen van 't stoempen, en moe als een paard. Ofwel: voor mijn gevoel een goede work-out gehad !
Was hier in Noord Limburg mooi zonnig weer, met bewolking en af en toe windstoten.
Komend weekend een tour met "liggend arnhem" gepland... dus dat worden er ca 150km op een dag...
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 06-04-2010 08:59 ]
Daarnaast een fiets die ruim een jaar stil heeft gestaan, dan kan het geen kwaad hem door een vakman even te laten nakijken. Met name lagers, ketting en bekabeling willen dan nog weleens vastgekoekt zitten, plus de banden "drogen" uit en gaan scheurtjes vertonen.
Wat betreft die bak achterop de fiets, daar is vast wel iets leuks mee te doen, maar om daar iets zinnigs over te zeggen van het wat en hoe is het handig om te weten welk type fiets het is. Als het alleen de kleur is dat je tegenstaat, kun je die natuurlijk vrij eenvoudig in een andere kleur spuiten. Bevalt de vorm en de grote van de bak niet dan is het kijken naar andere oplossingen.
Voor de rest welkom bij deze vreemde eenden groep
@NielsTn
Nice work, jij had toch (net als mij) een open ligger? Dan is 26km/h gemiddeld over 2 uur best netjes vind ik.
Hmmm "Liggend arnhem" is vlakbij voor mij, maar 150km op een dag ga ik nog lang niet redden.
[ Voor 12% gewijzigd door nsa1984 op 06-04-2010 09:05 ]
@Nsa1984nsa1984 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:02:
Inderdaad klinkt niet direct als een goedlopende fiets.
Daarnaast een fiets die ruim een jaar stil heeft gestaan, dan kan het geen kwaad hem door een vakman even te laten nakijken. Met name lagers, ketting en bekabeling willen dan nog weleens vastgekoekt zitten, plus de banden "drogen" uit en gaan scheurtjes vertonen.
Wat betreft die bak achterop de fiets, daar is vast wel iets leuks mee te doen, maar om daar iets zinnigs over te zeggen van het wat en hoe is het handig om te weten welk type fiets het is. Als het alleen de kleur is dat je tegenstaat, kun je die natuurlijk vrij eenvoudig in een andere kleur spuiten. Bevalt de vorm en de grote van de bak niet dan is het kijken naar andere oplossingen.
Voor de rest welkom bij deze vreemde eenden groep
@NielsTn
Nice work, jij had toch (net als mij) een open ligger? Dan is 26km/h gemiddeld over 2 uur best netjes vind ik.
Hmmm "Liggend arnhem" is vlakbij voor mij, maar 150km op een dag ga ik nog lang niet redden.
de route van zondag a.s. is 77 km, maar ik mag nog eerst naar arnhem (en terug vanaf eindpunt).
Dat wordt dus beheerst fietsen, met wat lagere snelheid (en ook de tour aldaar wat rustiger aan doen, anders kom ik gesloopt thuis).
Ik rij op een Optima Stinger, dus 'full naked' op 20 inch slofjes/pantoffeltjes
..en ik zie dat er ook een braderie in mijn dorp georganiseerd wordt: Gennep On Wheels...
nou....stel je er als ligger niet te veel van voor: zie het als invasie van autodealers, rolstoeldansers en vreettentjes aldaar... als ligfietser zul je daar wel een uitzonderlijke stand kunnen opzetten
PS: en die 'tienduizenden'bezoekers wordt al jaren schromelijk overdreven....
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 06-04-2010 10:02 ]
@SpartanArmada: Als je veel waarde hecht aan hetzelfde zijn als andere mensen en meelopen, moet je vooral geen ligfiets gebruiken
Als hij niet goed loopt moet je hem zoals jules al zei even nakijken op standaardkwaaltjes. Geef een zwieper aan de wielen als ze los zijn van de grond, draaien ze een hele tijd door? Dan zijn de lagers waarschijnlijk in orde en ligt het aan je sporing (de orientatie van de twee achterwielen ten opzichte van elkaar). Draaien ze niet goed door? Dan moet je het in aanlopende trommelremmen (als je die hebt), droge lagers of een aanlopende velg zoeken. Is de sporing en je wiel goed en komt hij nog steeds niet vooruit? Bekijk dan je trapinrichting: maak je ketting los van je trapas en geef er een zwieper aan, zwaait hij lekker lang door? Heb je kettingbuizen die erg vies of versleten zijn?
De motor is natuurlijk ook een factor, het kost tijd om te wennen en ik persoonlijk heb er wel 6 maandjes over gedaan tot het écht helemaal hetzelfde als een rechtopfiets voelde.
's ochtends vroeg ben ik ook niet vooruit te branden. Dan lijkt het wel alsof mijn spieren nog niet genoeg aanvoer van brandstof hebben gehad. Even goed; held, dat je dat voordat je gaat werken over hebt om zo'n rit te doen. Wat vaker gaan en wie weet dat je je snelheid fors omhoog kunt gooien en je reistijd kunt verminderen?ssj3gohan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:56:
Nou, ik heb een schrikbarend laag gemiddelde gehaald op mijn rit Schagen-Alkmaar-Purmerend-IJburg (77 km), net onder de 20 km/h (3h45m). Ik had wind tegen, het was *ijskoud* en ik kreeg mn fiets gewoon niet vooruit, alles zat vast. Wel op sommige punten een erg mooi gebied om te fietsen (Schermermolens, omgeving Purmerend/Ilpendam en alle gerenoveerde fietspaden rondom Alkmaar) maar ik heb er toch wat minder van genoten dan anders vanwege de kou.
Als je een kofferbak hebt zal het iets met twee achterwielen zijn, wellicht een Sinner Comfort?SpartanArmada schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:39:
Ik weet dus ook niet eens welk merk het is. Het is (logischerwijs) een driewieler. Verder is hij donkergroen van kleur en heeft hij een lichtblauwe 'achterbak' (die ik overigens afschuwelijk vind, kun je die vervangen?). Hij is enkele jaren geleden gekocht bij Ferwerda Groningen.
Die fietsen zijn niet gemaakt voor snelheid, de stroomlijn is niet best, en het zwaartepunt ligt te hoog om snel bochten te kunnen nemen. Sinner Comforts zijn wel ideale klusfietsen, je kunt makkelijk lompe dingen meezeulen en met een fietskar rijden. Als je echt op snelheid wilt kunnen rijden, probeer dan eens een lage 'tadpole' driewieler, zoals de Challenge Trike, Optima Rider, Windcheetah Speedy.
Bijvoorbeeld op Cycle Vision
Ook goedgetrainde racefietsers die voor het eerst op een ligfiets overstappen hebben het moeilijk, pas op de helft van het seizoen krijgen ze het idee dat ze hun kracht goed kunnen gebruiken in de nieuwe houding.Dan heb ik nu nog een vraag. Ik kan me herinneren dat ik de momenten dat ik er op fietste het ongelovelijk zwaar vond. Tweehonderd vijftig meter en ik was kapot. Went dat..? Het was destijds mede te danken aan een conditie van 0, maar alsnog. Fietsen in de sportschool gaat makkelijker.Maar ik vermoed dat als ik hem nu zou pakken dat het een stuk beter zou gaan, omdat mijn conditie is toegenomen.
Rijd je al met SPD pedalen?
Up with Benoni, ik merk t verschil met een kameraad (op een Optima Baron rijdend).benoni schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:02:
[...]
Ook goedgetrainde racefietsers die voor het eerst op een ligfiets overstappen hebben het moeilijk, pas op de helft van het seizoen krijgen ze het idee dat ze hun kracht goed kunnen gebruiken in de nieuwe houding.
bochtentechniek (aansnijden + insturen), doortrappen in bochten gaat hem nog wat moeilijker af dan ikzelf momenteel rij.
Maar hij heeft net 200km ervaring op de ligfiets, ik tik een dezer dagen de eerste 1.000km aan
en de SPD: ik zou niet zonder meer willen!
Dat verklaard dus ook waarom ik jaren geleden op een hometrainer in een fitness centrum zo snel was uitgeput. En waarom ik op het moment ondanks de vele fietsuren, niet optimaal presteer op m'n MTB, omdat de verschillende fietstochten op verschillende fietsen worden gedaan.benoni schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:02:
[...]
Ook goedgetrainde racefietsers die voor het eerst op een ligfiets overstappen hebben het moeilijk, pas op de helft van het seizoen krijgen ze het idee dat ze hun kracht goed kunnen gebruiken in de nieuwe houding.
Dikke kans dat het een Sinner Comfort is of een fiets van USVA. In wezen dezelfde als de Sinner Comfort maar verkocht onder een andere naam. Ik gok ook op een vierkante buis voor het frame waarbij de vierkant schuin gemonteerd is dus met en punt omhoog, omlaag en naar de zijkanten. Verder denk ik dan een knik in de hoofdframebuis een centimeter of 20 achter het voorwiel.SpartanArmada schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:39:
Ben érg blij dat ik dit topic heb gevonden. Door een evenwichtsstoornis kan ik niet -en zal ik nooit kunnen- fietsen op een 'normale' fiets. Nou, dat komt vaker voor. Alleen een relatief jong iemand zoals ik, 16 jaren jong, zie je vrijwel nooit op een ligfiets fietsen. Dit topic liet me een stuk 'normaler' voelen.![]()
Zoals ik dus al zei, ik heb ook een ligfiets. Alleen omdat ik het gevoel had dat je toch altijd een geval apart bent op zo'n ding, heb ik hem afgelopen 1 à 2 jaren niet gebruikt.. Ik weet dus ook niet eens welk merk het is. Het is (logischerwijs) een driewieler. Verder is hij donkergroen van kleur en heeft hij een lichtblauwe 'achterbak' (die ik overigens afschuwelijk vind, kun je die vervangen?). Hij is enkele jaren geleden gekocht bij Ferwerda Groningen.
Een paar vaker voorkomende oorzaken voor zwaar fietsen:Dan heb ik nu nog een vraag. Ik kan me herinneren dat ik de momenten dat ik er op fietste het ongelovelijk zwaar vond. Tweehonderd vijftig meter en ik was kapot. Went dat..? Het was destijds mede te danken aan een conditie van 0, maar alsnog. Fietsen in de sportschool gaat makkelijker.Maar ik vermoed dat als ik hem nu zou pakken dat het een stuk beter zou gaan, omdat mijn conditie is toegenomen.
1) Zachte banden (door niet oppompen of door lek)
2) Achterwielen die niet goed sporen
3) Aanlopende remmen
Er zijn nog heel wat meer dingen die de oorzaak kunnen zijn maar dit zijn denk ik wel de meest voorkomende.
Wat wil je met al die superfietsenSupertopic.

Vals plat omlaag is het daar. Mij zie je die snelheden niet rijden hoor, tenminste, niet normaal gesproken.jules schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 01:00:
Heb er zelf geen, maar als ik hier de verhalen van anderen mag geloven, en ook dat filmpje van blik op de weg bekijk, waar iemand een 60km/h haalt op het vlakke
Verder heb ik vandaag een tweedehands Twinnyload Foldy-Car gekocht. Handig om velomobielen op te vervoeren. Het ding is vrij vlot te demonteren en op te vouwen.
Ben je op zoek naar zo'n ding, zie je d'r eindelijk één staan bij een aanhangwagentoko, verschijnt niet veel later een exemplaar op marktplaats die er een stuk beter uitziet natuurlijk
Maar goed, deze was vlak bij huis (Zwolle-Twello) terwijl de andere een stuk verderweg is (Zwolle-Eindhoven). Komt bij dat ik nu 3 fietsendragers erbij heb. Kan ik dus 6 fietsen vervoeren..... normale fietsen
Een frame had ik al om velomobielen op te plaatsen. Die heb ik nu pas gemaakt voor m'n 'nieuwe' karretje. Het frame kan ik nu met 3 bouten van de kar afhalen. Frame hangt tegen het plafond van de garage. De kar is daarna op te vouwen door 3 bouten los te draaien. Zet hem op z'n staart in een loos hoekje en weg is de boel
Wacht maar, met de Baron is het ook goed werken qua 'smijtwerk' in bochten. 200 kilometer is lang niet genoeg om goed ervaring te hebben. Op een gegeven moment gaat het vanzelf.NielsTn schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:15:
[...]
Up with Benoni, ik merk t verschil met een kameraad (op een Optima Baron rijdend).
bochtentechniek (aansnijden + insturen), doortrappen in bochten gaat hem nog wat moeilijker af dan ikzelf momenteel rij.
Maar hij heeft net 200km ervaring op de ligfiets
Ik heb eens een racefietser achterna gezeten met m'n Challenge Fujin. Ding is wel iets korter dan de Baron maar qua rijden redelijk vergelijkbaar. Op een gegeven moment ineens een ferme S-bocht. Tot m'n stomme verbazing was ik erdoor voor ik het doorhad. Dat had héél anders kunnen aflopen
[ Voor 34% gewijzigd door WFvN op 06-04-2010 18:10 ]
Het niet snel bochten kunnen nemen herken ik ook. Er was een keer een wegafzetting en je moest als fietser de weg oversteken en op het fietspad aan de andere kant van de weg gaan rijden. Ik rijd de weg over, wil de bocht het fietspad op maken en flikker zo omver.

Wat betreft oud en nieuw, voorheen waren het veelal vierkante buizen, tegenwoordig gebruiken ze ronde. Of de knik er nog in zit, weet ik zo niet.
Maar qua stabiliteit zou je beter een fiets met twee voorwielen en één achterwiel kunnen nemen. Die dingen geven vaak een kart-idee. Alleen zit je daarmee wel een stuk lager.
Een tussenvorm is er ook wel, toch een driewieler met twee wielen achter en één wiel voor maar een redelijk stuk lager dan de Sinner. Ik heb het dan over de Hase Kettwiesel
Mijn fiets loopt overigens héérlijk nu met weer een soepel lopend lager en geen aanlopende remmen meer
Ohjee, iemand overleden ?Jazzper schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:14:
pff zin om mijn bouwer af te maken, maar door een zeer treurige situatie prive duurt dit nog even. Nou ja sommige dingen zijn belangrijker dan mooi hobbyen!
yup, moeder van mijn gf
tussen alle bedrijven door net wel mijn trapas betaald aan marktplaatsverkoper
ontopic: net nog even mijn voorrem afgesteld, die remde nog niet zoals het moest, nu wel, alleen op de achterrem remmen is NIET prettig

@jazzper: gecondoleerd en sterkte komende tijd voor jullie
[ontopic] net mijn polyester stoeltje van de flevobike over aan het zetten naar de M5, (lichter dan hout, betere pasvorm, lendesteun, breder, rainbow zitje) maar montage gaten passen natuurlijk niet standaard.
iemand een goede uitleg hoe de stoel het beste staat? zit op m'n m5 in de meest sportieve stand (lees minste luchtweerstand) maar heb 't gevoel dat ik nu te weinig zitje onder mijn achterste voel
True, de Baron zal zeker een snelle fiets zijn. Ware het niet dat de kameraad een knie-blessure heeft (van het hardlopen) en dus moet 'revalideren'. Heb em ook gewaarschuwd om de eerste 1.000km vooral te wennen: qua lengte de ritten niet extreem lang te maken, en licht verzet te rijden (ipv op kracht, zware versnellingen).WFvN schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:00:
[...]
Wacht maar, met de Baron is het ook goed werken qua 'smijtwerk' in bochten. 200 kilometer is lang niet genoeg om goed ervaring te hebben. Op een gegeven moment gaat het vanzelf.
Ik heb eens een racefietser achterna gezeten met m'n Challenge Fujin. Ding is wel iets korter dan de Baron maar qua rijden redelijk vergelijkbaar. Op een gegeven moment ineens een ferme S-bocht. Tot m'n stomme verbazing was ik erdoor voor ik het doorhad. Dat had héél anders kunnen aflopen
Gisteren in het half uurtje toeren (avg. 26,6km/u over 35 minuten) ook een wielrenner achterna gezeten (met het bliepen van de hartslagmeter aan
moet wel bekennen, ik vind t leuker om die renners op te jagen, gewoon er achter hangen, laat ze t geluid maar waarnemen en vertwijfeld omkijkenWFvN schreef op woensdag 07 april 2010 @ 09:15:
Now THAT's the way you do it. Snel in je achteruitkijkspiegel kleiner laten worden
nu nog goed conditioneel opbouwen zodat ik langere afstanden hoge snelheid kan aanhouden en dan eens mee tuffen met zo'n lokaal toerclubje (al zal klimmen op de ligger gewoon minder handig gaan).

helaas houdt men krampachtig vast aan autodealers en vrachtauto's (en oldtimers...)
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2010 11:04 ]
En de Delftse Forze waterstofkart ;-) (even promotie voor m'n team maken....)NielsTn schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:01:
Heb overigens bestuur/organisatie van Gennep On Wheels getipt omtrent ligfiets/velomobiel. Had ik eerder geweten/gelezen dat die zondag 11 april gehouden werd (heb zelf een fietstocht dan staan), dan zou het leuke optie zijn geweest om daar eens acte de presence te geven met wat liggers in diverse uitvoeringen.
helaas houdt men krampachtig vast aan autodealers en vrachtauto's (en oldtimers...)
Met dit weer merk ik persoonlijk wel hoe ontzettend lekker ze rijden op droog wegdek, gisteren reed ik tegen de wind in nog 42 km/u, wel op mooi glad wegdek, dus aardig goeie omstandigheden en hard was de wind nou ook weer niet, maar toch.
Verder moet ik wel opscheppen dat ik die 'wedstrijdjes' met wielrenners wel een beetje mis, sinds ik die Quest heb, blaas ik er meestal voorbij alsof ze stilstaan. Uiteraard moet ik daarbij wel aanmerken dat het puur het materiaal is, als ik op een gewone ligger rijd, zijn we meestal wel aan elkaar gewaagd of zijn ze zelfs sneller. Met de Alleweder had ik dan ook vaak 'last' van klevertjes achter me.
Overigens heb ik soms wel wielrenners achter me bij het stoplicht en als we dan wegrijden proberen ze mee te komen. Ik heb namelijk niet zoveel kracht in de benen en wil ook wat voorzichtig doen voor mijn knieen, dus ik trek wat traag op. Meestal hangen ze dan nog even tot de 40 km/u achter me en al snel stoppen ze met trappen en dan lijkt het alsof ze de rem inknijpen: meteen zijn ze weg.
Goed, genoeg opgechept weer over mijn materiaal, ik ben en blijf maar een matig getalenteerde sporter, maar ben wel des te blijer met de Quest dat ik dankzij die fiets toch zo lekker snel kan rijden.
[ Voor 0% gewijzigd door budi op 07-04-2010 15:06 . Reden: formattering ]
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Tot dusver best goed.budi schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:05:
@WFvN: hoevallen eigenlijk die Perfect Moiree banden?
Maar de draaicirkel is wel merkbaar kleiner, met name op fietspaden met bochten naar rechts. Ik ontkom er dan vaak niet aan ook de linker weghelft mee te nemen hetzij voor hetzij na de bocht.
Verder wil het achterwiel ook wel eens aanlopen in de wielkast bij het schuin afrijden van een afgeschuind stuk bij een stoep.
Met name het comfort door de dikkere banden vind ik prettig.Met dit weer merk ik persoonlijk wel hoe ontzettend lekker ze rijden op droog wegdek, gisteren reed ik tegen de wind in nog 42 km/u, wel op mooi glad wegdek, dus aardig goeie omstandigheden en hard was de wind nou ook weer niet, maar toch.
Mooi he?Verder moet ik wel opscheppen dat ik die 'wedstrijdjes' met wielrenners wel een beetje mis, sinds ik die Quest heb, blaas ik er meestal voorbij alsof ze stilstaan. Uiteraard moet ik daarbij wel aanmerken dat het puur het materiaal is, als ik op een gewone ligger rijd, zijn we meestal wel aan elkaar gewaagd of zijn ze zelfs sneller. Met de Alleweder had ik dan ook vaak 'last' van klevertjes achter me.
Overigens heb ik soms wel wielrenners achter me bij het stoplicht en als we dan wegrijden proberen ze mee te komen. Ik heb namelijk niet zoveel kracht in de benen en wil ook wat voorzichtig doen voor mijn knieen, dus ik trek wat traag op. Meestal hangen ze dan nog even tot de 40 km/u achter me en al snel stoppen ze met trappen en dan lijkt het alsof ze de rem inknijpen: meteen zijn ze weg.
Ook ik ben genoodzaakt langzamer op te trekken bij verkeerslichten. Tja, wat wil je met een bak van 40 kg onder je reet tegenover een licht fietsje wat zeker 3x zo licht is. Uitgaande van een even zware fietser (ik ga van mijn 80kg uit) moet ik toch 28% meer massa op gang brengen dan iemand met een fietsje van 13,5 kg.
Maar zo heel soms ontmoet je toch echt serieuze fietsers. Hoe dan ook, snorfietsen en soms ook brommers die potentiële slachtoffers zijn. Ik heb al een keer een brommer eruit gereden op een kilometer of 3 afstand. Hij had nog een voorsprong ook van 100 meter. Maar helaas lukt zoiets me maar zelden.
Hoewel, één snorfiets rijd ik er wel vaker uit. Collega van me
Aansluiten doet..... ik ben het niet die de 'veroorzaker' is van die snelheid.Goed, genoeg opgechept weer over mijn materiaal, ik ben en blijf maar een matig getalenteerde sporter, maar ben wel des te blijer met de Quest dat ik dankzij die fiets toch zo lekker snel kan rijden.
Ik werd gister nog ingehaald door een snorscooter en ik reed 35km/u op dat momentWFvN schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:13:
Hoewel, één snorfiets rijd ik er wel vaker uit. Collega van me

Dat is niet leuk meer om bij te houden

Eerst hebben we haar bestaande fiets opgemeten, dichtbij haar huis is een helling met bovenaan een mooie streep om te starten. De trike is geconfigureerd met 1 sturend voorwiel met een kmteller erop en achter twee vaste wielen. De banden zijn, voor zover ik kon lezen van Continental en de maat is vrij zeker 406-47. Opschrift was in het Duits trouwens, wel apart. We hebben de banden op 4,5 bar gezet, maximum bleek eigenlijk 4 te zijn, nou ja, boeie.
Ik ben een paar keer ermee naar boven gereden tot aan de streep en heb hem laten uitrollen en daar ging Maca staan, in deze configuratie was het aardig consequent 150 meter op de teller. Maca zelf rolde een kleine 10 meter verder uit, dus gelukkig klopt het nog wel wat ze ons geleerd hebben in de natuurkunde klas dat massa traag is
Hierna zijn we terug gegaan naar huis en hebben we mijn oude Schwalbe Kojaks onder de achterwielen gezet die ik nog over had van de Quest, dat is een 406-35 smalle slick band waar 5000 km al mee is afgelegd. Deze hebben we opgepompt tot het maximum van 6,5 bar. De uitrol proef erna was wel vreemd: de eerste keer rolde ik meteen ruim tien meter verder, maar daarna was dat niet meer te reproduceren. Maca daarentegen rolde wel reproduceerbaar een paar meter verder. Al met al niet echt om over naar huis te schrijven, maar alle beetjes helpen natuurlijk wel.
Tenslotte kwam ik nog op een aardig idee om nielsj (niet zo actief op GoT, maar wel als ligger genoemd in de OP volgens mij en vriend van Maca) te vragen zijn HP Velotechnik Scorpion eens op dezelfde manier uit te laten rollen door Maca. Dit was wel een verbluffend groot verschil! Ze rolde hiermee 210 meter uit ipv 170, procentueel best een groot verschil dus!
Nu vraag ik me dus nog steeds af waarom die Kettwiesel zo veel minder rolt, hij is natuurlijk ietsjes hoger, dus dat zal best wat luchtweerstand schelen, de banden zullen het dus waarschijnlijk niet echt zijn. De sporing van de Kettwiesel is volgens mij prima, er is nu zo'n 2500 km mee gereden en de achterwielen tonen niet echt buitensporige slijtage.
Wellicht nog een keer naar Dronten en daar meerdere type trikes gaan proberen en vergelijken?
Jammer overigens dat ik die dag een zwak moment had en niet met de Quest ben gegaan, was wel benieuwd hoe ver die zou zijn uitgerold onder die omstandigheden.
over 31,9 km heb ik gemiddeld 27,4 km/u gereden. Moet zeggen: 1 klimmetje over een viaduct, en de rest lange wegen recht-toe-recht-aan zonder bijzondere vertragende objecten etc.
En... met de hartslag aardig steady is het goed doorstoempen
Moet er wel bij bekennen dat ik op het stuk Zutphen Steenderen stevig heb doorgetrapt, daar waren namelijk leuk veel scholieren verspreid over het wegdek. Inhalen blijft leuk juist als je tegenwind hebt
Ik wou net zeggen, dat is een behoorlijk hoog gemiddelde, ik haal dat niet hoorWFvN schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:18:
Vind ik totaal niet verkeerd. Een gemiddelde vna 27,4 km/h met slechts 1000 ligkilometers in de benen.
* Metro2002 is net de 1060km gepasseerd op zijn ligfiets
Schiet niet echt op, werk is te dichtbij
En woei wat een TEGENwind vandaag zeg, kwam met moeite boven de 22km/u uit

Wat is opschieten en wat is dichtbij?Metro2002 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 08:27:
* Metro2002 is net de 1060km gepasseerd op zijn ligfiets
Schiet niet echt op, werk is te dichtbij
Ik heb inmiddels al meer dan 50 Mm afgelegd met ligfietsen ondanks de kleine afstand van 12,5 kilometer naar m'n werk en tegenwoordig fiets ik notabene nog maar 4 dagen per week. Dat maakt dus 100 kilometer per week op. Neem daarbij dat ik in het onderwijs zit en dus maximaal 40 werkweken heb en dus maximaal 4000 kilometer voor woon-werk-verkeer rijd per jaar. Maar daar doe ik voor de lol nog wel 3000 bovenop met privékilometers. En op zo'n manier kom je uiteindelijk ook wel aan getallen met 4 nullen of op den duur zelfs met 5 nullen.
opschieten, mwa als het op dit tempo doorgaat haal ik misschien net 2500km per jaar, niet echt enorm veel.
Dichtbij is 4km enkele reis
12,5km tikt in elk geval nog een beetje aan.Ik heb inmiddels al meer dan 50 Mm afgelegd met ligfietsen ondanks de kleine afstand van 12,5 kilometer naar m'n werk en tegenwoordig fiets ik notabene nog maar 4 dagen per week. Dat maakt dus 100 kilometer per week op. Neem daarbij dat ik in het onderwijs zit en dus maximaal 40 werkweken heb en dus maximaal 4000 kilometer voor woon-werk-verkeer rijd per jaar. Maar daar doe ik voor de lol nog wel 3000 bovenop met privékilometers. En op zo'n manier kom je uiteindelijk ook wel aan getallen met 4 nullen of op den duur zelfs met 5 nullen.
Vorig jaar 14412 km afgelegd, het jaar daarvoor 12004 en het jaar daar weer voor 10615 en dat vond ik dus al achterlijk veel: meer dan 10Mm in een jaar afleggen. Mijn daarop volgende niet-velomobiel jaar was 'maar' 6219 km en toen ik in 2005 begon met ligfietsen (pas in september) bleef ik steken op 5003 km. Twee jaren daar weer voor (2003 en 2004) heb ik beide jaren 3600 km gebukt. De jaren daar weer voor (1992 t/m 2002) moeten we het maar niet over hebben, want toen heb ik wel eens jaren minder gefietst dan dat ik nu in een maand doe.
Ja, je leest het goed, ik heb elke rit heel nauwkeurig bijgehouden vanaf 1992! Eerst in zo'n soort van Casio organizer, later had ik er een mooie spreadsheet van gemaakt en sinds een jaar of 7 staat het in een database en heb ik er in PHP overzichten mee gemaakt voor op mijn eigen intranetpagina thuis. Ik kan zelfs mijn route plotten op een kaart wat vroeger nog bijzonder was, nu kun je dat gewoon simpel op Google Maps donderen en/of een KML van maken voor Google Earth, niets meer aan
Verder houd ik overigens weer data bij, zodat ik een koppeling zou kunnen maken tussen mijn gemiddelde en de temperatuur, maar dat is nog een beetje iets waar aan gewerkt moet worden, wel kan ik in mijn overzicht zien hoe warm het in de Bilt was ten tijde van mijn fietstocht.
Oh ja, tenslotte: woon-werk route voor mij is 65 km retour en soms rijd ik zelfs om.
[ Voor 20% gewijzigd door Aikon op 08-04-2010 21:28 ]

Vanmorgen, toen ik naar het werk reed, kwam er vanuit de tunnel bij het Ecodrome een racefietser voor me rijden. Ik had tot dusver in een rustig toertempo gefietst en kwa met net iets meer dan 30 km/h aanrijden. De racefietser reed net wat langzamer dan ik waardoor ik hem langzaam naderde.
Hij keek eens achterom en nog eens.
In de tunnel onder de IJsselallee door ging hij wat versnellen. Eenmaal weer boven ging hij op de pedalen staan om zo'n 33 km/h te gaan rijden. Op enige afstand bleef ik achter hem rijden. Hij keek achterom en later nog eens.
Bochtje naar links, de Ruiterlaan op. Het heerschap op de racefiets had mogelijk wat last van kramp in z'n nek of mogelijk een aanval van ichtyfobie (angst voor vissen). Bij de volgende twee bochten keek hij wederom achterom en dat was niet om te checken of hij mogelijk iemand zou snijden in de genoemde bochten.
Op de Spoolderbergweg had ik verwacht dat hij weer flink op de pedalen zou gaan staan en mij zo, heuvelop, eruit te rijden. Maar nee. Ineens zwiept hij z'n fiets naar links en vervolgens in een grote bocht naar rechts om al vroegtijdig rechtsaf te slaan naar het fietspad aan de andere kant van de grote weg.
Ik ga dat soort capriolen niet uithalen en rijd gewoon door naar de verkeerslichten.
Bij de verkeerslichten meende ik even mazzel te hebben. De verkeerslichten voor de auto's waren op rood gegaan. Maar het fietslicht stond ook nog op rood dus ben ik gestopt. En tot m'n stomme verbazing kregen de auto's weer groen. Dus ik mocht een 'ronde' wachten.
De racefietser was inmiddels al voor me langsgereden aan de andere kant van de weg.
Toen ik eenmaal groen licht kreeg, was de racefietser al bovenop de IJsselbrug.
Met enigszins rustig tempo van 25 km/h ben ik tegen de brug opgereden. Hard er tegenop kost nogal wat energie. Mocht de racefietser ook richting Hattemerbroekgaan, dan kan ik beter daar m'n energie gebruiken.
Zodra ik bovenop de IJsselbrug reed, was de racefietser al de verkeerslichten door en ging inderdaad richting Hattemerbroek. Maar dat is leuk! Een racefietser met ichtyfobie die een forse voorsprong heeft. Ik zet aan en hoop op groen licht bij de verkeerslichten. Maar helaas, het fietslicht sprong op rood. Het licht voor auto's rechtsaf ging op groen. Maar ook de de lichten voor rechtdoor waren op groen. Geen autoverkeer wat voor mij langs zou willen rijden dus zou ik niet te maken moeten krijgen met auto's. Dus ben ik (oh foei) door rood gereden.
Ik versnelde naar 50 km/h.
Eenmaal voor het Wok-restaurant zie ik de racefietser in de verte achterom kijken.
Ik tracht mijn snelheid zo goed mogelijk vast te houden. Dat valt tegen omdat het fietspad niet breed is, tenminste, niet breed genoeg om lekker voluit te rijden als je weer eens tegenliggers hebt omdat het fietspad aan de andere kant van de weg weer eens is afgezet.
Maar nog voor de Hanzelijn hang ik alweer in z'n wiel. Zijn verhoogde snelheid van 36 km/h was toch echt niet genoeg om mij achter zich te laten.
Bij de Hanzelijn inhalen vind ik niet verstandig in verband met de bochten, het slechte wegdek en de tegenliggers. Dus na de Oostersedijk ga ik hem pas voorbij. Het kan m'n verbeelding zijn maar even lijkt de man toch wat aan te zetten. Niet veel, maar toch. Veel nut heeft het ook niet want het snelheidsverschil was toch duidelijk.
In Hattemerbroek stuif ik de rijbaan op. Dat smerige fietspad met dat split remt nog altijd fors af en kost me toch echt zichtbaar een paar km/h van m'n snelheid.
Veel puf heb ik niet dus houd ik het bij een 38 tot 40 km/h. De racefietser zie ik kleiner worden in m'n achteruitkijkspiegel.
Op de rijbaan komt een busje van Delta Wonen achter me rijden.... dicht achter mij. Hij zet z'n richtingaanwijzer aan naar rechts (toch handig, die achteruitkijkspiegels). Maar de man lijkt niet te weten wat hij wil want afslaan doet hij niet. Misschien groet hij mij? Moet wel want hij zit zo dicht achter me, hij wil zeker graag dat ik het zie. Ik groet terug met een keer links en een keer rechts knipperen en blijf mijn weg met 40 km/h vervolgen via het asfalt van de rijbaan.
Enige tijd later heeft hij gelegenheid om mij in te halen. Dit gebeurt tot m'n verbazing zonder een claxongeluid, zonder brullend motorgeluid en zonder snijden.
De volgende auto die achter me komt rijden is een auto die ik ken. Het is de Lancia van m'n collega. Ook hij ziet op een gegeven moment gelegenheid om mij in te halen.
Op het werk heb ik nog even gevraagd hoeveel hij op z'n autoteller had staan. 45 was z'n antwoord. Dat is dan heel mooi want dat is een brommersnelheid waarmee die dingen op de rijbaan mogen. Dan sla ik dus ook volgens de wet geen vreemd figuur daar op de rijbaan..... hoewel, een bobslee op wielen die uitgedost is als een clownvis.....
Wat zullen de belevenissen van vanmiddag worden?
Waar staat Mm voor ? Miljoen meters? Mega Miles?
Vandaag even op de bukker naar het werk gegaan, just for giggles maar pff , best afmattend. Maar misschien moet ik ook niet proberen dezelfde kruissnelheid als op de ligger aan te houden
Merk wel dat ik sneller kan optrekken dan op de ligger, alleen snelheid vasthouden kost meer moeite.
We zijn hier in Nederland en gebruiken het metrische stelsel. Mega meters = Miljoen meters dus.Metro2002 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:52:
Wat een snelheden en km's hier zeg
Waar staat Mm voor ? Miljoen meters? Mega Miles?
JohVandaag even op de bukker naar het werk gegaan, just for giggles maar pff , best afmattend. Maar misschien moet ik ook niet proberen dezelfde kruissnelheid als op de ligger aan te houden
Voor mij ook reden om _proberen_ geduld te hebben en rustig op te trekken en rustig tegen de bult op te gaan om snelheid rustig op te bouwen en vast te houden want inderdaad, dat gaat met een ligger een stuk beter en daar moet je dan ook gebruik van maken.Merk wel dat ik sneller kan optrekken dan op de ligger, alleen snelheid vasthouden kost meer moeite.

Trouwens @ WFvN : in je blog heb je het vaak over 'split' , is dat dat zwarte korrelige asfalt of bedoel je daar wat anders mee? Want dat rijdt toch op zich niet zo heel verkeerd? Ligt in Schiedam ook op een aantal plaatsen.
Gaan er nog mensen naar de ligfiets opstapdag zondag? Mijn vriendin heeft wel zin om eens een ligfiets te proberen geloof ik dus denk dat we zondag wel die kant op gaan rijden
informatie: http://www.ligfietsopstapdag.nl/
[ Voor 77% gewijzigd door Metro2002 op 09-04-2010 15:24 ]
Metro2002 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:28:
Juist dat proberen rustig aan te doen is best lastigje wilt zo snel mogelijk weer op je kruissnelheid zitten.

Dat is volgens mij enorm fijn.... of beter gezegd: fijn in vergelijking met het spul wat hier op het fietspad ligt. De kleur boeit niet zoveel natuurlijk want banden zijn kleurendoofTrouwens @ WFvN : in je blog heb je het vaak over 'split' , is dat dat zwarte korrelige asfalt of bedoel je daar wat anders mee? Want dat rijdt toch op zich niet zo heel verkeerd? Ligt in Schiedam ook op een aantal plaatsen.
Heb ik op zich best zin in maar ben bang dat het hem niet gaat worden...... andere dingen aan m'n hoofd vermoedelijkGaan er nog mensen naar de ligfiets opstapdag zondag? Mijn vriendin heeft wel zin om eens een ligfiets te proberen geloof ik dus denk dat we zondag wel die kant op gaan rijden![]()
informatie: http://www.ligfietsopstapdag.nl/
Ach nog altijd beter als KLINKERWEGEN . brrrrrrrrrrr. Daar kicken ze op in SchiedamWFvN schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:58:
Dat is volgens mij enorm fijn.... of beter gezegd: fijn in vergelijking met het spul wat hier op het fietspad ligt. De kleur boeit niet zoveel natuurlijk want banden zijn kleurendoofmaar bij mij zijn de korrels soms een centimeter lang ofzo. Dat mag volgens NEN-normen gewoon grof genoemd worden. En grof is niet fijn en grof rijdt niet fijn want fijn rijdt op zich best fijn.

Hoe willen ze nou ooit mensen bewegen te gaan fietsen als de toestand van de fietspaden zo dramatisch is. In Vlaardingen is het nog véél erger trouwens, daar rij je écht 75% van de tijd op klinkerweggetjes uit 1600 B.C.
edit: wat heb jij vaak lekke banden zeg
[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 09-04-2010 16:33 ]
Vlaardingen is idd een ramp, kom er alleen als ik naar bike2build ga gelukkig
Je bedoeld het hazepad? Dat pak ik wel eens inderdaad.Aikon schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 16:41:
Geen optie om dat fietspad langs het 'kanaal' bij het nieuwe vlietland te pakken, vond ik altijd een mooi stukje tijdens m'n woon-werk.
Vlaardingen is idd een ramp, kom er alleen als ik naar bike2build ga gelukkig
Kwam net tot een schokkende ontdekking: ik ben op mijn bukker nog steeds sneller dan op de ligger

Wel een wielrenner laten gaan voor wat ie is, maar heerlijk mijn tempo gereden.
Zelf begin ik warm/los te komen na minimaal 15 minuten fietsen. Hebben dat er meer hier op 't forum?
En wat is verstandig, als ik zondag ca. 150km voor de boeg heb (gennep-arnhem -<toerrit>-Arnhem-Gennep): gewoon zaterdag nog een rondje trappen of benutten voor "herstel" ?
alternatief is om met de NS/Veolia naar Arnhem te treinen, en daar de route te rijden (maar als t' zo'n dag als vandaag is, fiets ik liever
tweak-of-the-day: eindelijk mijn standard gemonteerd
[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 09-04-2010 18:27 ]
Ik kreeg gisteren een email van ACE uit winterswijk over mijn vraag over het bevestigen van een ringslot. Blijkt dat daar een bevestigingsplaat voor bestaat, maar die gaat over de Vbrake nokken op de voor of achtervork. Op de achtervork zou het slot dan onder de fiets hangen, wat ik toch wel een beetje erg laag vind worden. Op de voorvork zou zoon bevestiging wel ideaal zijn. Maargoed ik ben een beetje een vreemde en wil toch graag het achterwiel op slot kunnen zetten. Dan maar even zelf hobby boppen. (misschien dat ik als extra nog wel zoon bevestigingsbeugel voor op de voorvork koop, dan kan ook dat wiel op slot gezet worden.)
Sorry voor de matige kwaliteit, maar had geen zin om mijn digitale camera te pakken.
Het slot met de kettingbuis er overheen. De kettingbuis glijd bij de hoogste versnelling automagisch van het slot af, zodat de ketting niet "raar" uit de buis rateld. (Bij opnieuw optrekken even met de hand de buis op het slot leggen)

De kabel ten behoeve van het "aarden" van de ligfiets.

Er is nog "ruimte" voor een hogere velg

Zo hangt de fiets als ik eraan werk, nu maar hopen dat de fiets niet teveel op deze manier hangt.

Verder ben ik toch wel erg trots op een vriendin van mij. Die kwam vanmiddag tijdens het klussen even koekeloeren, en was toen over te halen om op mijn "oude" (die alligt kleine) een rondje proef te rijden. Na een aarzelend begin, hebben we uiteindelijk nog snel even een kort rondje gemaakt van plus minus 5 kilometer, en morgen gaat ze proberen om met de alligt kleine vanaf zutphen naar steenderen en terug te fietsen. (Nee helaas geen foto's)
[ Voor 21% gewijzigd door nsa1984 op 09-04-2010 22:34 ]
Ik heb vandaag de laatste etappe van mijn rondje den haag-schagen-amsterdam afgelegd, namelijk het stuk Amsterdam-Den Haag. Ik ben van IJburg via A'dam Z-O naar Aalsmeer gegaan, en toen langs de dijk eigenlijk direct naar een randje Warmond, door oost-Leiden, Voorschoten en Leidschendam naar Rijswijk. In Aalsmeer kwam ik een - blijkbaar - erg bekende ligfietser op een flevoracer tegen (schijnt verongelukt te zijn geweest op cycle vision en is nog bezig op zijn oude niveau te komen). Erg leuk mee gekletst over ~3km afstand.
Verder in Aalsmeer alleen al nog een ligfietser tegengekomen die achter me bleef hangen maar niet gezellig ging kletsen, en een ligger die vanuit de andere richting kwam. In Voorburg kwam ik als laatste nog een ontzettend lieve kindertrike tegen (man, wat zijn die dingen laag!).
Erg goed weer om te toeren, maar na 80 km en bij bijna zonsondergang begint het wel erg koud te worden, ik kwam bijna niet vooruit!
Gister door deels stedelijk en wat heuvelachtig gebied (Bussum,Huizen,Eemnes,Hilversum, 'sGraveland) een stukje van 34 km met een gemiddelde van 32,5 km/u gereden. Hilversum nabij het MediaPark is leuk: eerst lekker traag de zware helling op, dan zonder te trappen naar beneden en na het stoplicht rechts richting 's graveland met vals plat naar beneden ga je zonder al teveel moeite nog 50 echte km/u, zie je al die wandelaars en fietsers raar kijken als je daar achter een auto hangende voorbij komt scheuren
(op gepaste afstand uiteraard)
[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 11-04-2010 10:16 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Hm..... PlatZwolsch heuveltochtje. Bij Nijverdal ligt iets met de naam Hels Gat. Daar ben ik met 81,5 km/h naar beneden gedenderd op een mooie zomerzondag, BMW-cabrio's inhalend die er maar 60 mogenbudi schreef op zondag 11 april 2010 @ 09:34:
Ik ga zo met een vriend van me fietsen in de omgeving Almere, maar da's wel wat uit koers voor je
Gister door deels stedelijk en wat heuvelachtig gebied (Bussum,Huizen,Eemnes,Hilversum, 'sGraveland) een stukje van 34 km met een gemiddelde van 32,5 km/u gereden. Hilversum nabij het MediaPark is leuk: eerst lekker traag de zware helling op, dan zonder te trappen naar beneden en na het stoplicht rechts richting 's graveland met vals plat naar beneden ga je zonder al teveel moeite nog 50 echte km/u, zie je al die wandelaars en fietsers raar kijken als je daar achter een auto hangende voorbij komt scheuren
(op gepaste afstand uiteraard)