Het Ligfietstopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De bmw M5 cabrio toevallig?

Trouwens, ik weet niet of ik nu gewoon te bruut met m'n spul omga, of dat ligfietsen gewoon gaar zijn, maar er is altijd wel iets verrot aan m'n fiets.

Nu is er weer een bout die een kettinggeleiderol op z'n plaats houdt losgetrild en heeft de schroefdraad verkracht, welke nu dus opnieuw moet worden getapt. En dat daags na het vervangen van m'n voorwiellager en laten nakijken van m'n achterwiel. Dacht ik net lekker te kunnen fietsen dit weekend :( Maar ja, ik ga hem zo maar demonteren en gelijk schoonmaken en dan hopelijk van de week een nieuw schroefdraadje erin. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Aikon op 11-04-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 19:24

Metro2002

Memento mori

Ik heb gister een rondje van 35km gemaakt met mijn vriendin en daarbij hebben 2 popnagels die het achterspatbord vasthouden het niet overleefd. Mijn god wat werd ik gestoord van dat gerammel 8)7 maar gelijk vastgezet bij thuiskomst.

Straks naar Assen, eens kijken of de ligfiets opstapdag nog wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op zondag 11 april 2010 @ 09:16:
Heeft iemand in de omgeving Den Haag nog zin om vandaag een stukje te fietsen? Het weer is mooi maar m'n vriendin voelt zich niet zo goed...
He jammer, zit bij mijn ouders, anders had ik wel een rondje willen fietsen :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Geen idee wat het voor BMW cabrio was. Het was een BMW en het was een cabrio.

Hoezo, is het jou overkomen? :+

Ik zie op m'n oude weblog trouwens dat het niet een mooie zomerdag was maar een mooie herfstdag. 30 oktober 2005. En wat was nog met m'n vorige velomobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:54:
[...]
Hoezo, is het jou overkomen? :+
Nee, omdat solosmots net terug is met z'n M5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

zo, kom net na een week thuis, blijkt mijn op MP gekochte trapas met crankstel aangekomen. Bijjjjna perfect:
- prima trapasje (vrij basic Kines modelletje)
- ongeschikt crankstel (meer iets voor skelter of stadsfiets, 1 blad ook maar), maar daar had ik al andere voor
- mooi bottom bracket met mooie profieltje eraan gelast om op de boegspriet te monteren

echter... aan beide kanten van het plaatje aan het bottombracket zijn omhooggekrulde strookjes. Dit is echter op 40mm gemaakt en niet 45mm. Te smal dus. Of die randen eraf flexen of dit doorverkopen en iets nieuws regelen. foto komt nog wel ff

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo, net weer terug van de ligfiets opstapdag. Paar modelletjes getest:

Raptobike met voorwielaandrijving: snel fietsje maar niet mijn ding vanwege de voorwielaandrijving. Voel teveel de aandrijving in het stuur bij flink accelereren. Ook behoorlijk zenuwachtig en je kan er natuurlijk geen scherpe bochten mee maken omdat dan de ketting in de weg zit. Wel goedkoop : vanaf 1195 euro.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_2556.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2088.jpg

Challenge fujin: prima fietsje, lekker laag en lekker vlot. niks meer en niks minder.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2101.jpg

Challenge furai: heerlijke fiets, comfortabel en toch snel. Wel érg prijzig (vanaf 2070 euro, net als de fuijin) en vrij hoog.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/0_2091.jpg

challenge concept trike: een trike! best leuk om eens in te sturen maar ben bang in het dagelijks leven véél te beperkt met de krappe nederlandse fietspaden. Wel enorm soepel en relaxed, niet erg snel imho.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2100.jpg

Gforce trike : dramatische trike. Erg zenuwachtig en zeer zeker niet relaxed mee te toeren. Je bent constant aan het sturen.

Nazca fuego: dé fiets waarvan ik hoopte dat ie er was :9 behoorlijk vlotte fiets, mooi uiterlijk en behoorlijk comfortabel nog. Viel zeker niet tegen en zou zomaar mijn volgende fiets kunnen worden!

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2092.jpg

Tot slot nog even gestuurd in een Mango: 1e indruk: geen schouders proberen te kweken want dan pas je er niet meer in! Ik zat écht enorm krap bij de schouders. Qua rijden: leuk, vlot (op het korte circuit toch nog even de 36 aangetikt maar kon voor mijn gevoel nog véél harder. en het stuurt als een kart >:) Of ik er 1 ga kopen? Nee. Geen ruimte voor om te stallen, geen handig ding voor in de stad en ik zit er te krap in.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_2566.jpg

Fietsen die met het best bevielen waren toch de furai en de fuego. De kwaliteit van Challenge heeft echter wel een diepe indruk achtergelaten, wat loopt dat allemaal soepel en mooi zeg, met kop en schouders boven de rest uit.

verder nog wat sfeerimpressies:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2087.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2085.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2084.jpg

filmpjes:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Kl0XTG6jRU0]

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=HtQhntrqs18]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:30
Vandaag dik 60km gereden rondom regio Arnhem. Was koud en winderig, maar wel gezellig :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:21
@jazzper
Ik ben zeer benieuwd naar hoe het er nu uitziet dus een foto is welkom. Ik heb nog niet voldoende idee bij die omhoogkrullende stroken om een mening te hebben over eraf of doorverkopen.
Bij doorverkopen moet je wel beseffen dat je dan zelf op zoek moet naar iets vervangends, en oplasbare / opschroefbare bracket assen zijn er volgens mij niet in zo heel veel verschillende vormen.

@Metro2002
Ik had ook graag daar erbij willen zijn, helaas had mijn vriendin andere plannen. (Ja die afgelopen vrijdag opeens op de ligfiets reed :) )

Nazca fuego lijkt mij ook een erg mooie fiets, wat lager en daardoor iets sneller. Ik zag er echter geen tweedehands beschikbaar en was nog niet volledig overtuigt voor nieuw. Misschien over een jaartje ofzo dat ik nogmaals wissel.

Jouw mango puntje (stallen) herken ik wel. Mocht dat punt goed opgelost woren dan ben ik ook wel voor een "echte" velomobiel te porren, maar voorlopig me nog maar even "behelpen" met een openligfiets.

Al met al ziet het er gezellig uit, niet heel erg druk maar wel leuk wat mensen.

@NielsTN
Leuk dat jouw groepstocht jouw goed bevallen is. Uiteindelijk toch maar gekozen voor de trein naar en van arnhem begrijp ik uit de afstand?

Nog even een korte vraag aan alle velomobiel rijders. Hoe zet je een velomobiel nu opslot? Een ringslot lijkt me niet erg pratisch, maar een ketting / kabelslot is ook zoiets. Gebruiken jullie alleen de "parkeer"rem, of is er ook een echt slot?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:37:
Nog even een korte vraag aan alle velomobiel rijders. Hoe zet je een velomobiel nu opslot? Een ringslot lijkt me niet erg pratisch, maar een ketting / kabelslot is ook zoiets. Gebruiken jullie alleen de "parkeer"rem, of is er ook een echt slot?
Slot gebruik ik maar heel weinig. Als ik hem gebruik, dan is het een los ringslot wat ik aan een hek vastmaak ofzo en daar zo'n kabel in prik die om het frame geslagen zit in de fiets. Dus kabel/ketting hangt dan vanbinnen de fiets via de rand naar buiten naar het ringslot.

Verder heb ik een motoralarm erin zitten met schoksensor en naderingssensor. Die heb ik er altijd op staan als ik niet bij m'n fiets ben (behalve als hij achter slot en grendel staat in m'n garage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Dus eigenlijk is het gewoon een stuk vertrouwen dat die niet gestolen word. Ook door het afschrikkende alarm. En als je het gevoel hebt dat je de omgeving niet voldoende vertrouwd om in jouw geval je quest alleen te laten, als extra toch nog een slot.

Ergens snap ik het wel juist omdat de (velomobiel)wereld nog erg klein is, maar toch staat het idee me niet helemaal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Moet je er wel bij weten dat mijn alarm ook een 'feedback'-functie heeft. Binnen zekere afstand (5km in open veld volgens specs maar binnen de bebouwde kom is dat uiteraard heel wat minder; in straten is het zo'n 200 meter schat ik) van m'n fiets heeft m'n handzender (en dus ook ontvanger) ontvangst en zal gaan piepen en trillen als het alarm van m'n fiets afgaat. Ik kan op het display ook zien of de naderingssensor of schoksensor is afgegaan.

Wel handig trouwens. Ik heb op het werk m'n fiets niet altijd dicht zitten. Mocht onverwacht gaan regenen, dan heb ik dat ook snel genoeg door omdat de naderingssensor ook reageert op regen en andere neerslag.

Maar wat betreft het meenemen: ik let echt wel op waar ik hem neerzet. Ga ik even een winkel binnen en blijf ik ongeveer binnen het bereik van de zender/ontvanger dan is er dus weinig aan de hand. Ga ik wat verder de stad in of laat ik hem op een plek staan waar weinig mensen zijn, dan gaat de kabel er eerder op.
En op het werk, stel dat we met het werk een uitje hebben, dan laat ik m'n fiets niet buiten staan maar stal ik hem binnen neer om hem na het uitje weer naar buiten te rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 11-04-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nsa1984 schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:37:
@NielsTN
Leuk dat jouw groepstocht jouw goed bevallen is. Uiteindelijk toch maar gekozen voor de trein naar en van arnhem begrijp ik uit de afstand?
jip, gewoon treinkaartje + fietsvervoersbewijs gekocht, en op naar Arnhem (en terug :+ ).
momenteel voel ik toch mijn spieren, denk dat het tempo soms voor mij aan de lage kant lag (ik trap liever lekker vlotjes door).
Maar goed, eerste ervaring met rijden in een ligfiets-groep/kudde opgedaan 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op maandag 12 april 2010 @ 09:20:
[...]

jip, gewoon treinkaartje + fietsvervoersbewijs gekocht, en op naar Arnhem (en terug :+ ).
momenteel voel ik toch mijn spieren, denk dat het tempo soms voor mij aan de lage kant lag (ik trap liever lekker vlotjes door).
Maar goed, eerste ervaring met rijden in een ligfiets-groep/kudde opgedaan 8)
Wat was het gemiddelde tempo waarop gereden werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Metro2002 schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:03:
[...]

Wat was het gemiddelde tempo waarop gereden werd?
volgens mijn polar tussen de 19 en 23 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:16:
[...]

volgens mijn polar tussen de 19 en 23 km/u
Mooi tempo toch voor een groepsritje. Moet natuurlijk niet zo zijn dat er mensen afhaken omdat de snelheid te hoog ligt of dat er mensen achterblijven. Zeker op langere stukken is dat een mooie snelheid imho. Wil zelf ook wel eens doortrappen maar een gemiddelde snelheid van boven de 23 zit er toch vaak niet in hoor. Of het moet echt lekker gaan dan wil het nog wel eens hoger liggen.

En ach, als je maar lol gehad hebt toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Metro2002 schreef op maandag 12 april 2010 @ 10:23:
[...]

Mooi tempo toch voor een groepsritje. Moet natuurlijk niet zo zijn dat er mensen afhaken omdat de snelheid te hoog ligt of dat er mensen achterblijven. Zeker op langere stukken is dat een mooie snelheid imho. Wil zelf ook wel eens doortrappen maar een gemiddelde snelheid van boven de 23 zit er toch vaak niet in hoor. Of het moet echt lekker gaan dan wil het nog wel eens hoger liggen.

En ach, als je maar lol gehad hebt toch ;)
Dat zijn gemiddelden die IK dus heb mogen rijden om de groep niet uit elkaar te laten vallen.
aangezien ik (en een ander) vlot uitliepen, lag het gemiddelde zelfs nog daaronder

Plezier was er niet minder om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Topicstarter
Bij groepen - zeker als het winderig is of een grote groep is - heb je altijd fietsen die niet persé snel zijn of kunnen zijn. Bij de appelflappentocht was een magnifieke zelfbouw-trike van 40kg ofzo mee, bijvoorbeeld. En de afgelopen dagen was het op vals plat met wat tegenwind flink doortrappen om nog boven de 25 uit te kunnen komen, en dat hield ik dan ook maar 2-3km vol.

Then again, als er dan eens meewind en vals plat mee is, is het ook leuk om heel eventjes stoer te doen met 40+ km/h :D

Overigens merk je het volgens mij niet eens dat het langzaam/snel gaat, gezien je toch wel een hoop aan het kletsen bent met je medeliggers. Als je jezelf een beetje afzondert wordt het natuurlijk wel saai...

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 12-04-2010 10:51 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Praten vond ik goed te doen, maar dan liever op een terras met een warme kop koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:47:
Zo, net weer terug van de ligfiets opstapdag. Paar modelletjes getest:

Tot slot nog even gestuurd in een Mango: 1e indruk: geen schouders proberen te kweken want dan pas je er niet meer in! Ik zat écht enorm krap bij de schouders. Qua rijden: leuk, vlot (op het korte circuit toch nog even de 36 aangetikt maar kon voor mijn gevoel nog véél harder. en het stuurt als een kart >:) Of ik er 1 ga kopen? Nee. Geen ruimte voor om te stallen, geen handig ding voor in de stad en ik zit er te krap in.
Geldt dat ook voor de Quest trouwens, dat hij zo krap is? Ik hoor nml vergelijkbare verhalen over de WAW, zou toch jammer zijn dat mijn droomfiets (op lange termijn) niks gaat worden omdat ik er niet in pas :P

Verder bedankt voor je uitgebreide verslag. Ik baal dat ik die dag niet kon, anders was ik zeker langsgekomen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Volgens mij is het met 99% van de velomobielen: love it or hate it. Zelfs vrji doorgewinterde velomobilisten liggen liever op hun flevo of lowracer zodra het warmer dan 10 graden wordt, en aan de andere kant zijn er mensen die helemaal gene last hebben van de warmte en (blijkbaar) ook smal gebouwd zijn, die niks anders willen.

In de hele ligfietsbranche heb je een beetje het Apple-effect: je wil al heel gauw een Quest of M5 racemodelletje, want 'dat is toch de top' - en zodra je er een hebt is het volgens mij allemaal een stuk minder overweldigend machtig dan je van tevoren had verwacht.

(zegt iemand die eigenlijk gewoon jaloers is op mensen met een fiets die 50x zo veel kost als mijn flevo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:39:
[...]

Geldt dat ook voor de Quest trouwens, dat hij zo krap is? Ik hoor nml vergelijkbare verhalen over de WAW, zou toch jammer zijn dat mijn droomfiets (op lange termijn) niks gaat worden omdat ik er niet in pas :P

Verder bedankt voor je uitgebreide verslag. Ik baal dat ik die dag niet kon, anders was ik zeker langsgekomen.
Heb niet in de quest gezeten maar volgens mij is die niet veel groter, alleen langer. Misschien went het ook wel hoor. Ik zou nog altijd best zo'n ding willen hebben maar dan moet ik er ook daadwerkelijk wat aan hebben. Voor de 4 km naar mijn werk is het een kléin beetje overkill :+
Als ik > 20km van het werk zou wonen zou ik er wel een overwegen.
ssj3gohan schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:47:
Volgens mij is het met 99% van de velomobielen: love it or hate it. Zelfs vrji doorgewinterde velomobilisten liggen liever op hun flevo of lowracer zodra het warmer dan 10 graden wordt, en aan de andere kant zijn er mensen die helemaal gene last hebben van de warmte en (blijkbaar) ook smal gebouwd zijn, die niks anders willen.

In de hele ligfietsbranche heb je een beetje het Apple-effect: je wil al heel gauw een Quest of M5 racemodelletje, want 'dat is toch de top' - en zodra je er een hebt is het volgens mij allemaal een stuk minder overweldigend machtig dan je van tevoren had verwacht.

(zegt iemand die eigenlijk gewoon jaloers is op mensen met een fiets die 50x zo veel kost als mijn flevo...)
Mwa, het viel me niet tegen hoor en aangezien ik altijd nogal de need for speed heb is zo'n ding wellicht in de toekomst wel wat voor me maar nu nog niet :P Kan hem nu toch niet kwijt. 2 fietsen in een woning van 55m2 is al een beetje proppen soms (geen schuur / berging helaas ;( )

vanochtend was het wel weer even afkicken van de snelle fietsjes van gister. Mijn Dingo voelde ineens zwaar en log aan :'( Maargoed, toch nog 22km/u gemiddeld op de klok gezet met vol tegenwind de hele weg :P vanmiddag maar weer goedmaken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 12 april 2010 @ 11:58:
Heb niet in de quest gezeten maar volgens mij is die niet veel groter, alleen langer.
Binnenmaten als het gaat om de berijder, zijn gelijk bij Quest en Mango.
Dat langere van de Quest is ook niet zo gek boeiend qua bagage. Je hebt maar weinig aan die extra lengte. Goed, ik heb er wel een normale fietspomp in liggen die dus beduidend verder naar achteren ligt maar voor gewone bagage zet het geen zoden aan de dijk.

[edit]
Ik zie nu past dat het gaat over WAW en Quest.

Ja, de Quest is iets groter.

Maar ik heb begrepen dat men bezig is met een bredere/grotere WAW.

Voor mij is de WAW trouwens géén droomfiets. Hoewel die afschroefbare neus en staart wel leuk zijn en ook verdraaid handig kunnen zijn met transport in de auto, zie ik een paar nadelen waar ik niet overheen wil stappen:

1) Dubbelzijdige ophanging achter. Dat betekent dus sleutelen als je een lekke band hebt
2) Geen vering achter. Ik heb met de Versatile ooit een keer stramme 'vering' gehad; ding deed het niet meer omdat er water in gekomen was. Dat was bruut oncomfortabel rijden bij elk hobbeltje
3) De ketting is bij lange na niet zo goed weggewerkt als bij Quest, Mango, Strada en Versatile. De ketting wordt alsnog blootgesteld aan alle vuil wat met de banden de wielkasten in gezwiept wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door WFvN op 12-04-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:00

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ah, ja, de appelflappentocht. Die knakker met die blauwe fuego, dat was ik. Dan was jij diegene die zich voorstelde als '1 van de starters van het grote ligfietstopic op tweakers' ;-)

Sinds die appelflappentocht heb ik slechts 3 "serieuze" tochten gereden: 48 kilometer tegen de wind in rond Dronten op de ligfietsdag. Afgelopen zaterdag een rondje hilversum-weesp-abcoude-loenen-hilversum van 50 km. En dan gisteren eerst naar Utrecht om van daaruit wat te klimmen rond Austerlitz en dan met een ruime boog weer naar huis: totaal 106 kilometer. En vandaag kan ik amper lopen. Is dat normaal om zomaar spierpijn te krijgen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Damnit, dacht ik dat er geen tweakers bij waren, dus toch! Ik ben inmiddels alweer vergeten wie je bent, ik sta hier links naast de persoon in het gele hesje met mijn groene flevo. (zie ook mijn sexy buiktasje).

Ik heb zelfs na plotseling 230km in een week en een dag te fietsen (na een hele winter voor mijn doen heel extensief te hebben bewogen), enkel een beetje moeheid in mn benen. Spierpijn hoort niet, maar als je heftig beweegt heb ik van mijn sensei altijd geleerd om een korte warming-up en een flinke cooling-down te doen, meestal reserveer ik de laatste 10-15 minuten van de rit voor cooling down (~20-25 max rijden, 15-20 bij tegenwind). Vroeger had ik wel regelmatig spierpijn na intensief bewegen, sinds ik dat doe helemaal nooit meer. Maargoed, misschien is het ook onzin en heel afhankelijk van de persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
@WFvN
Tuurlijk let je er al dan niet bewust op waar je je fiets achterlaat.
Dat het alarm reageerd op neerslag is leuk, maar misschien ook niet altijd prettig. Je krijgt toch een op een gegeven moment "zal wel regen zijn" vermoed ik.

Toch typisch, had het er met mijn vriendin over en toen kwamen we op "een (gewone)fiets van 500 euro zet je met elk slot vast wat je kunt vinden, en een fiets van 7000 euro laat je rustig zonder slot staan (wel met alarm in jouw geval dan)". Toch iets magisch dat iets duur "beveiligt" word door het feit dat het vrij zeldzaam is. :)

@NielsTn
Denk dat in een groep rijden altijd vertragend werkt, tenzij je als groep echt gaat proberen een tijd te zetten. Verder alleen maar mooi dat je het leuk hebt gevonden.
Over pijnlijke spieren zal ik maar niks zeggen O-)

@ssj3gohan
Denk dat het "eruit" willen bij velomobielen ook komt doordat als het warmer is, een velomobiel min of meer als broeikastje om je heen gaat "klemmen". Dan is een open ligger toch prettiger vermoed ik, bij regen en de donkere maanden zal een velomobiel wel een stuk extra vrijheid geven.

Wat betreft de schouderbreedte of gebrek daaraan. Als ik bijvoorbeeld de blog van Wim Schermer lees, dan is het vrij eenvoudig om van de naar binnen gevouwenrand iets af te halen, om zo net die ene centimeter extra breedte te "winnen". Moet daarbij meteen bekennen dat ik persoonlijk niet zo snel een zagag / mes / slijpschijf in iets nieuws zet, maar aan de anderekant het kan wel.

Verder WFvN's opmerking met betrekking tot enkelzijdige wielophanging snap ik wel. Toch blijf ik het op dit moment ergens nog "eng" vinden, maar 1 zijde vast inplaats van ingesloten. Met lekke banden is het uiteraard stukken prettiger en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

ssj3gohan schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:20:
Damnit, dacht ik dat er geen tweakers bij waren, dus toch! Ik ben inmiddels alweer vergeten wie je bent, ik sta hier links naast de persoon in het gele hesje met mijn groene flevo. (zie ook mijn sexy buiktasje).
Ah, dat was het gezicht dat erbij hoorde. 1 foto ervoor sta je te kijken hoe ik gehurkt iets ongedefinieerds met mijn retroreflecterende toptas aan het doen ben.
Spierpijn hoort niet, maar als je heftig beweegt heb ik van mijn sensei altijd geleerd om een korte warming-up en een flinke cooling-down te doen, meestal reserveer ik de laatste 10-15 minuten van de rit voor cooling down (~20-25 max rijden, 15-20 bij tegenwind). Vroeger had ik wel regelmatig spierpijn na intensief bewegen, sinds ik dat doe helemaal nooit meer. Maargoed, misschien is het ook onzin en heel afhankelijk van de persoon.
Die spierpijn komt waarschijnlijk door de flinke klimmen (voor mijn doen) die allemaal kort achter elkaar in de eerste helft van de route zaten waarbij ik nog niet wist dat ik nog zeker 50 kilometer te gaan had. Ik was dus voor de helft van de toch al opgebrand. Wat ook niet hielp was dat ik nog 20 km naar huis tegen de wind in moest. Nou ja, het is ook een manier om het seizoen te beginnen.

[ Voor 43% gewijzigd door TwOkkie op 12-04-2010 14:29 . Reden: quotes toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

net op het werk mijn via marktplaats bestelde 20" voorwiel uitgepakt. Niet tevreden mee. Vaste as ipv snelspanners, brede velgen, spaken niet al te best meer. Ik zal hem eerst eens goed schoonmaken. En voor de time being misschien wel ok.

edit: waar haal je cheap binnen/buitenbandjes? halfords?

[ Voor 11% gewijzigd door Jazzper op 12-04-2010 16:06 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jazzper schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:28:
net op het werk mijn via marktplaats bestelde 20" voorwiel uitgepakt. Niet tevreden mee. Vaste as ipv snelspanners, brede velgen, spaken niet al te best meer. Ik zal hem eerst eens goed schoonmaken. En voor de time being misschien wel ok.

Elke fietsenwinkel denk ik? Zo duur zijn buitenbandjes volgens mij ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jazzper schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:28:

20" banden zijn inderdaad niet zo duur. Wel even opletten met velg hoogte dat de halfords banden vaak een tekort ventielbuisje hebben. Dus bij hoge velgen zijn "merkbanden" aan te raden.
Mocht voorwieltje echt niet zinnen en verkoper doet moeilijk moet je maar even fototje plaatsen, dan heb ik misschien wel interesse voor de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo net nog even een stukje gefietst , 15 km , gewoon, omdat het kan :P gemiddelde snelheid van 26,5 km/u en dat ondanks een ferme tegenwind :X
heb het nog af moeten leggen tegen een wielrenner, kon hem een flink stuk bijbenen maar hij reed best wel door (35km/u en harder) dus op een gegeven moment is het bij mij wel op :P

Kruissnelheid was met meewind rond de 35km/u en bij tegenwind lag het op 29km/u dus best een vlot ritje. Heb het in net iets meer dan een half uur gereden :) had gedacht dat het een langer stuk zou zijn maar ach, de hongerklop begon ook toe te slaan dus maar goed achteraf dat het niet een enorm stuk was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
TwOkkie schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:27:
[...]

Ah, dat was het gezicht dat erbij hoorde. 1 foto ervoor sta je te kijken hoe ik gehurkt iets ongedefinieerds met mijn retroreflecterende toptas aan het doen ben.

[...]

Die spierpijn komt waarschijnlijk door de flinke klimmen (voor mijn doen) die allemaal kort achter elkaar in de eerste helft van de route zaten waarbij ik nog niet wist dat ik nog zeker 50 kilometer te gaan had. Ik was dus voor de helft van de toch al opgebrand. Wat ook niet hielp was dat ik nog 20 km naar huis tegen de wind in moest. Nou ja, het is ook een manier om het seizoen te beginnen.
*lol* (ik post hem maar niet fullsize hier op het forum... dat zou gemeen zijn).

Tsja, ik hoopte ook wat rustiger aan het seizoen te beginnen maar een stuk van 120 km aan een stuk fietsen was nou eenmaal het eerste wat zich voordeed... Je moet wat overhebben voor je eigen plezier :D

@Jazzper: 20" is goed te vinden, maar verwacht niks snels/lekbestendigs/duurzaams onder de 15 euro. Dutch perfect en enkele racevarianten kun je bij velomobiel.nl voor 20 incl. verzenden krijgen, maar het beste is (imo) om gebruikte bandjes te kopen wanneer die op MP/ligfiets.net aangeboden worden. Zo heb ik mijn 2xmarathon plus (60e nieuwprijs) voor een tientje gescoord, met ~1k slijtage.

Wat velgen betreft: ga je zelf geen wiel in elkaar zetten? Leuke naven heb je wel liggen, spaken moet je toch nieuw kopen, en dan kun je alsnog wel zo'n wat bredere marktplaatsvelg gebruiken. Alles vanaf 35mm past toch wel op brede velgen, en 35-40mm zijn de beste banden meestal (ofwel heel snel, ofwel heel comfortabel, of een combinatie van beiden en nog goedkoop ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vandaag nog een Quest (dichte ligfiets) gespot ergens in Wassenaar. Zat een oudere kerel in van rond de 50-60 met grijze haren.
ssj3gohan schreef op maandag 12 april 2010 @ 13:20:
Als ik dat zie, ik fiets heel veel met een rugzak. Maar dat lijkt me dus niks, rugzak op m'n buik dragen... En om nu m'n laptop ergens in een tas aan de zijkant te gooien als je relatief veels kans hebt om te vallen als onervaren ligfietser :X

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Buiktas is een slecht idee. Ik gebruik het uit noodzaak op de flevo maar het is warm, uitzicht/bewegingsvrijheidbeperkend en hij valt als je voorover bukt. Ik zou graag een beter alternatief hebben maar ik weet niet wat... M'n flevo moet wel opvouwbaar blijven bijvoorbeeld.

Ik heb trouwens echt een chronisch gebrek aan een fietsmaatje. Iemand zin om deze week in omg. Amsterdam (overdag) of Den Haag ('s avonds) een stukje te fietsen? In het weekend in omg. Schagen is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jules schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:04:
Vandaag nog een Quest (dichte ligfiets) gespot ergens in Wassenaar. Zat een oudere kerel in van rond de 50-60 met grijze haren.

[...]
Als ik dat zie, ik fiets heel veel met een rugzak. Maar dat lijkt me dus niks, rugzak op m'n buik dragen... En om nu m'n laptop ergens in een tas aan de zijkant te gooien als je relatief veels kans hebt om te vallen als onervaren ligfietser :X
Ik heb gewoon alles in mijn fietstassen, vallen moet je maar gewoon niet doen :P ;)

ben ook wel eens gevallen maar je zit zelf nog tussen de fiets en de grond in dus erg hard valt het allemaal niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:18:
Verder WFvN's opmerking met betrekking tot enkelzijdige wielophanging snap ik wel. Toch blijf ik het op dit moment ergens nog "eng" vinden, maar 1 zijde vast inplaats van ingesloten.
Heb je brommers wel eens goed bekeken?
Maar ook bij velomobielen heeft de betrouwbaarheid zich wel bewezen.
ssj3gohan schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:09:
Ik heb trouwens echt een chronisch gebrek aan een fietsmaatje. Iemand zin om deze week in omg. Amsterdam (overdag) of Den Haag ('s avonds) een stukje te fietsen? In het weekend in omg. Schagen is ook mogelijk.
Vraag hem maar eens, hij heeft energie zat:

http://ligfietslover.blogspot.com

Aardige vent. Wel beetje ADHD. Maar zoals ik al zei: heeft energie zat.
Metro2002 schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:12:
Ik heb gewoon alles in mijn fietstassen, vallen moet je maar gewoon niet doen :P ;)

ben ook wel eens gevallen maar je zit zelf nog tussen de fiets en de grond in dus erg hard valt het allemaal niet hoor :)
Ik berg dat soort zaken graag op in m'n fiets in plaats van aan m'n fiets. Is ook geen garantie maar toch, zo'n trapautootje is wel erg handig wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@ssj3johan: ik weet nu hoe de NS mij kan brengen dus wat dat betreft is een "low-(f)lying GoT Tour" altijd een leuke ervaring!
bv: rondje omgeving, en dan ergens 'benchmarken' op bijvoorbeeld de 5 km (met juiste baanwissels ;) )op een koersbaan?

zojuist weer terug, 26,7 gemiddeld over 35,5km en zeer lang in de zone 120-148bpm (hartslag, geen muziek) getrapt! Nu klaarwakker van de energie, dat wordt dus even een uurtje nachiillen op de bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Crimineel, wat een lage hartslag. Bij mij begint het lekkere trappen pas met een hf boven de 150 bpm

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 12-04-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_SoNC3R4puko/S8OEfFfpmEI/AAAAAAAAFKw/f9kTFYhT8yE/s640/IMG_3412.JPG

kan niet wachten tot mijn bike up and running is maar zo ver is het nog lang niet. Ik heb mijn onderdelen nog niet compleet en ik moet nog de nodige aanpassingen maken aan bestaande onderdelen.

Hier wat kiekjes:
http://picasaweb.google.com/jazzper/Ligfiets#

opmerkingen:
- vork ligt schuiner omdat er geen balhoofd in zit
- vork moet nog overgespoten worden
- of een langere vork regelen (qua balhoofdbuis) of de balhoofdbuis van het frame inkorten...
- achterbrug/donorfiets komt andere voor (o.b.v. oude mtb van me)
- trapashouder is niet passend (40mm vs 45mm). Moet nog oplossing voor.
- crankstel heb ik andere voor
- voor wordt 20" x 1.75
- achter mtb wiel met 7 speed (oude opschroefsysteem), maar prima werkbaar
- SRAM gripshift ligt al klaar
- net als kort stuurtje, en remgrepen
- Shimano LX achterderrie ligt ook al klaar
- eveneens Shimano BR-M420 v-brakes (Alivio dacht ik). Of anders setje LX heb ik ook nog wel
- kettingbuizen check

lastigste uitdagingen:
- stuurpen regelen (iemand nog een over?)
- trapashouder bevestigen aan de boegspriet. Heb wel paar ideeen, maar ben er nog niet uit. Tips meer dan welkom

Nu lachen jullie nog om het gedrocht, maar wacht maar! :)

edit: zijn eigen pagina met paar voorbeeldfotos van andere KS2's:
http://leunk.com/bikes/ligfietsen/dutch-speed-bicycles-ks2

[ Voor 7% gewijzigd door Jazzper op 12-04-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WFvN schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:36:
Crimineel, wat een lage hartslag. Bij mij begint het lekkere trappen pas met een hf boven de 150 bpm
hmm geen flauw idee of dat laag is....
in rust zag ik ca 85-90 slagen per minuut, en heb die 120-148 setting gekozen op basis van een max bpm van 185 (210 minus leeftijd).
en dan rond de gewenste percentages gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik pak even een stukje uit m'n weblog:
M'n hartslagmeter heb ik ingesteld met de volgende formule van Sigma:

Männer: 210 - „halbes Alter“ - (0.11 x persönliches Gewicht in
Kilogramm) + 4

Er zijn meerdere vuistregels maar ik hanteer deze. Zo heel erg veel verschil zit er trouwens ook niet in de verschillende formules, misschien een paar hartslagen per minuut meer of minder.

Hiermee kom ik voor mezelf uit op een ondergrens van 150 en bovengrens van 163 voor een gemiddelde inspanning (70% tot 80%). Afgaande daarop lijkt het erop dat ik ongeveer rond de 70% lekker trap.
Elders schrijf ik dat ik vanaf de 150 bpm pas lekker rijd en dat ik die dag al eens 179 bpm als max gehaald had. Als ik de formule 210-leeftijd hanteer, kom ik uit op 175. Daar kan ik dus duidelijk overheen. Ik heb de indruk dat die regel van Sigma wat beter past bij mij.

Als ik tussen de 140 en 150 trap, rijd ik met de Quest zo'n 30 tot 35 km/h. Dit heb ik getracht aan te houden (de hartslag) en dat is voor de lange afstand wel goed voor mij:
Tot slot nog de statistieken:
Sigma fietscomputer:
Afstand: 165,55 km
Gereden tijd auto start/stop (inclusief lopen in Enschede): 6:04:35
Gemiddelde: 27,24 km/h
Gemiddelde kadans: 81
Voor mij is het op afstanden tot 100 kilometer gewoon te langzaam om met een hf te rijden onder de 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pfff moet er niet aan denken zeer lang 150+ bpm te ervaren... met een fikse lange klim piek ik ook op 160+....(but not for long though).

mijn doel is vooral vetverbranding en algehele conditie, daarom heb ik zo'n beejte die zone gekozen die ik nu probeer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, voor vetverbranding is 70% (150 bpm voor mij) eigenlijk al te hoog inderdaad.

Ik weet ook niet wat jij onder 'zeer lang' verstaat maar in mijn geval betekent dat dus een uurtje of 3 dat ik het kan volhouden maar daarna is het ook echt helemaal op.
Dit in tegenstelling tot tussen de 140 en 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:46:
[...]

Heb je brommers wel eens goed bekeken?
Maar ook bij velomobielen heeft de betrouwbaarheid zich wel bewezen.
Wat dacht je van auto's ;)
Ik berg dat soort zaken graag op in m'n fiets in plaats van aan m'n fiets. Is ook geen garantie maar toch, zo'n trapautootje is wel erg handig wat dat betreft.
Bij gebrek aan bagageruimte moet het bij mij maar aan de fiets :P
Jazzper schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:51:
[afbeelding]

kan niet wachten tot mijn bike up and running is maar zo ver is het nog lang niet. Ik heb mijn onderdelen nog niet compleet en ik moet nog de nodige aanpassingen maken aan bestaande onderdelen.
Ziet er goed uit man :) Restecp. Ik doe het je niet na !

Over die hartslag: ik heb het nooit echt gemeten maar ik heb wel het idee dat het op de ligfiets een HEEL stuk lager is dan op de bukfiets. Ook bij flink doorstampen heb ik niet het gevoel dat mijn hard als een bezetene aan het pompen is. Zal eens kijken of ik kan meten wat mijn hart op dat moment doet :)

[ Voor 44% gewijzigd door Metro2002 op 13-04-2010 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
NielsTn schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:57:
@ssj3johan: ik weet nu hoe de NS mij kan brengen dus wat dat betreft is een "low-(f)lying GoT Tour" altijd een leuke ervaring!
bv: rondje omgeving, en dan ergens 'benchmarken' op bijvoorbeeld de 5 km (met juiste baanwissels ;) )op een koersbaan?

zojuist weer terug, 26,7 gemiddeld over 35,5km en zeer lang in de zone 120-148bpm (hartslag, geen muziek) getrapt! Nu klaarwakker van de energie, dat wordt dus even een uurtje nachiillen op de bank...
Poeh, moet er geracet worden? Met dit weer is even relaxt toeren ook leuk hoor... Zelfde geldt trouwens voor ligfietslover... Ik weet niet hoe slim het is om met iemand met een Quest te gaan toeren, als mijn kruissnelheid nu nog onder de 30 ligt.

Maar.. Het gaat me ook meer om iemand die elke week oid zin heeft om een stukje te fietsen. Een one-off GoT-toer is ook leuk hoor, ben ik ook wel voor te porren, die kunnen we dan in de omgeving Utrecht houden (daar is het erg leuk fietsen, en zowel ik als minstens één andere GoTter kennen de weg daar redelijk goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:32:
[...]

Poeh, moet er geracet worden? Met dit weer is even relaxt toeren ook leuk hoor... Zelfde geldt trouwens voor ligfietslover... Ik weet niet hoe slim het is om met iemand met een Quest te gaan toeren, als mijn kruissnelheid nu nog onder de 30 ligt.
Beetje doortrappen is altijd leuk toch ;) Kruissnelheid van 30 gaat me tegenwoordig behoorlijk goed af. Alleen merk ik dat 's ochtends mijn snelheid bijna altijd lager ligt dan 's middags. Meer mensen hier last van? Komt misschien ook omdat ik nooit ontbijt :X (ik weet het , het is slecht)

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 13-04-2010 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als mijn benen koud worden zakt de snelheid rap in, als ze warm zijn doe ik gemakkelijk kruis 30. Maar met een wielerpakje schijn je daar niet echt last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
@WFvN & Metro2002
Ik weet het, eenzijdige ophanging word succesvol op heel veel plekken toegepast (ook waar het veel zwaarder word belast). Toch blijf ik het ergens een beetje vreemd vinden voor een fiets, die hebben voor mij nog altijd dubbele ophanging gehad. Dat is gewoon iets waar ik overheen moet stappen en ik zie de voordelen ook echt wel. Vooral bij velomobielen en auto's is het werk aan banden gewoon een stuk makkelijker.

@Jazzper
Dat ziet er al best netjes uit man.
- Stuurpen kun je wel bij de bekende ligfiets handelaren verkrijgen denk ik.
- Bracketashouder bevestiging, zou ik bij voorkeur met een stevige klemconstructie doen. Dan blijft die "traploos" schuifbaar om de lengte correct in te stellen.

Lachen om dat gedrocht is alleen maar leuk toch :) Jij hebt straks een unieke ligfiets, waar jij de eerste stappen op de ligfiets wereld mee kunt zetten. Ik ben gewoon begonnen op een "fabrieks" exemplaar ;)

@ssj3gohan
Wat betreft fiets maatjes zoeken / vinden. Tjah herken je probleem wel een beetje, maar je woont voor mij gezien aan de gans andere kant van het land. Dat is het in dit kikkerlandje niet zo heel verweg, maar toch voor "even" touren schiet dat niet op. Misschien een verzoek op de ligfiets mailinglist plaatsen?

Zat verder vanmorgen even door de folders te bladeren. Daar stond in de aldi folder een fiets computer op zonne ernergie. Zou dat wat leuks zijn als cadansmeter? Hoewel zit ik me nu te bedenken, dat ding op de fiets laten zitten als je je fiets alleen laat in de stad zal niet echt verstandig zijn, in verband met dat die zomaar weg is. En dan is het zonne energie idee ook weer wat minder leuk omdat je immers alleen tijdens het rijden zon pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:41
@jazzper:
sram gripshifts en shimano derries zijn meestal niet compatibel dacht ik?
Jazzper schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:51:

...

- SRAM gripshift ligt al klaar
- net als kort stuurtje, en remgrepen
- Shimano LX achterderrie ligt ook al klaar
- eveneens Shimano BR-M420 v-brakes (Alivio dacht ik). Of anders setje LX heb ik ook nog wel
- kettingbuizen check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@nsa1984: Ik adviseer tegen aldi-spul. Niet dat het per definitie slecht is, maar als je persé iets goedkoops wilt hebben is er marktplaats, en de gimmicks die ze verkopen (op zonne-energie, waarom? een batterij in je fietscomputer gaat sowieso al twee jaar of meer mee!) zijn meestal niet meer dan dat.

En ja... Als ik nou in het oosten zou wonen zou het een stuk makkelijker zijn om fietsmaatjes te vinden via dit forum ;-) Ik heb overigens al een mailtje van budi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:21
ssj3gohan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 08:32:
[...]

Wees gerust, ik fiets ook wel eens met Nielsj en Maca, ik ben een zeer sociale tourder. Natuurlijk houd ik wel van een hoog gemiddelde, maar die haal ik wel als ik alleen rijd, ik kan er dus ook van tevoren makkelijk geestelijk afstand van doen :)
Misschien is het morgen wel zo lekker dat ik wel een andere ligfiets cq velomobiel uit de stalling rijd..... zo, dat klinkt heerlijk decadent :P

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ssj3gohan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 11:59:
@nsa1984: Ik adviseer tegen aldi-spul. Niet dat het per definitie slecht is, maar als je persé iets goedkoops wilt hebben is er marktplaats, en de gimmicks die ze verkopen (op zonne-energie, waarom? een batterij in je fietscomputer gaat sowieso al twee jaar of meer mee!) zijn meestal niet meer dan dat.
Ik heb op zich niks tegen batterijen en of aldi spul. Waarom dan toch zonneenergie? Kwestie van "echt nooit meer" aan je batterijtje denken, zo heb ik een zwengel kampeer en zaklamp. Ideaal als je slechts heel weinig gebruik maakt van dat spul, geven ze geen licht dan zwengel je een minuutje ofwat en het begint weer te branden :) Wat betreft die fietscomputer ik zei in mijn eigen post al dat die zonneenergie waarschijnlijk niet veel toe zal voegen.
PS (als je echt een goedkope fietscomputer wil, action nog geen 4 euro meende ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
€2,30, het merk is - heel toepasselijk (op mij) - 'Assize' :P

Die heb ik op beide van mijn ligfietsen zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb geen goede ervaring met die goedkope fietscomputers. Heb op mijn ligfiets een Union zitten maar dat is echt een baggerding. Houdt zijn ODO meter bv niet bij als je de batterij vervangt, de batterij is snel op, het instellen is drie keer k***t en hij is slecht afleesbaar. Op mijn gewone fiets heb ik een cateye en dat ding roeleert echt de pan uit. Had op mijn vorige fiets ook een cateye en ook die beviel me meer dan uitstekend maarja, daar betaal je wel wat meer voor. Batterij is overigens na 5 jaar nog springlevend :P die van de union begint na een half jaar alweer minder zichtbaar te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb een keer veel te veel geld betaald bij een officiele fietsenmaker voor een Gazelle fietscomputer met echt alleen maar paar basic functies. Ik dacht nog miskoop (maar moest er stante pede een hebben). Echter jaren later werkt het ding nog steeds feilloos. Hoe saai hij ook is.

Afbeeldingslocatie: http://www.meerhout-tweewielers.nl/images/accessoires/gazelle/echo_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
@Jazzper: als je toevallig een keer in de buurt van Bussum, of Amsterdam waar ik werk, of op het juiste moment ergens ertussen bent, dan heb ik nog wel 2 stuks 406-35 Schwalbe Marathon Plus banden liggen. Mag je zo hebben, de Plus is er namelijk wel ruim afgesleten en er is al wat blauw zichtbaar, echter van een ervaren Marathon Plus rijder heb ik begrepen dat je er dan nog wel makkelijk een paar duizend kilometer op zou moeten kunnen rijden bij mooi weer (droog wegdek).
Ongeveer 14.000 km hebben ze gelopen, dus eigenlijk is het gewoon afval, maar ja, als je ECHT ECHT low budget wilt gaan, hier is je kans :D

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:51:
Ik heb geen goede ervaring met die goedkope fietscomputers. Heb op mijn ligfiets een Union zitten maar dat is echt een baggerding. Houdt zijn ODO meter bv niet bij als je de batterij vervangt, de batterij is snel op, het instellen is drie keer k***t en hij is slecht afleesbaar. Op mijn gewone fiets heb ik een cateye en dat ding roeleert echt de pan uit.
En welke CatEye is dat? Ik heb vroegah met veel plezier de CatEye Enduro 2 gehad. Maar toen ik overstapte op kadansmeter ben ik overgestapt op Sigma. Ohja, tussendoor eerst nog een Topeak Panoram gehad. Die heb ik toen gekocht voor de Alleweder. Dat ding was één van de weinige fietscomputers met EL-backlight. Maar goed, nu dus Sigma.

Nu rijd ik met de Sigma BC 1606. Dit ding houdt alle gegevens vast bij batterijwissel. CatEye heeft het voor mij inmiddels afgedaan. In m'n Versatile zat een CatEye Astrale. Maar het werd me snel duidelijk dat die de gegevens niet vasthoudt bij batterijwissel en nog erger: de Odo kon ik niet instellen. Dat ding heb ik dus eruit gehaald en toen een BC1600 gemonteerd.

Nu in de Quest heb ik de opvolger van de 1600, en dat is dus de 1606. Die Sigma's bevallen me uitstekend op éééééén dingetje na. Die onbenullig dunne K*Tdraadjes. Als je ligfiets rijdt, moet je bijna altijd de kabels verlengen. En ik heb het liefst dat de kabels lekker robuust zijn uitgevoerd. Dus bijvoorkeur soldeer ik er altijd een dikkere draad tusen. Maar dat valt dus vies tegen met die smerige Sigmadraadjes.
Dat was wel anders met de CatEye Enduro 2. Daar zat een fatsoenlijk dikke draad op. Die Enduro was er ook met standaard draad maar ik ben toen bewust voor de robuustere draad gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 19:47:
[...]

En welke CatEye is dat? Ik heb vroegah met veel plezier de CatEye Enduro 2 gehad. Maar toen ik overstapte op kadansmeter ben ik overgestapt op Sigma. Ohja, tussendoor eerst nog een Topeak Panoram gehad. Die heb ik toen gekocht voor de Alleweder. Dat ding was één van de weinige fietscomputers met EL-backlight. Maar goed, nu dus Sigma.

Nu rijd ik met de Sigma BC 1606. Dit ding houdt alle gegevens vast bij batterijwissel. CatEye heeft het voor mij inmiddels afgedaan. In m'n Versatile zat een CatEye Astrale. Maar het werd me snel duidelijk dat die de gegevens niet vasthoudt bij batterijwissel en nog erger: de Odo kon ik niet instellen. Dat ding heb ik dus eruit gehaald en toen een BC1600 gemonteerd.

Nu in de Quest heb ik de opvolger van de 1600, en dat is dus de 1606. Die Sigma's bevallen me uitstekend op éééééén dingetje na. Die onbenullig dunne K*Tdraadjes. Als je ligfiets rijdt, moet je bijna altijd de kabels verlengen. En ik heb het liefst dat de kabels lekker robuust zijn uitgevoerd. Dus bijvoorkeur soldeer ik er altijd een dikkere draad tusen. Maar dat valt dus vies tegen met die smerige Sigmadraadjes.
Dat was wel anders met de CatEye Enduro 2. Daar zat een fatsoenlijk dikke draad op. Die Enduro was er ook met standaard draad maar ik ben toen bewust voor de robuustere draad gegaan.
op mijn fiets zit nu de cat eye velo 2 en op mijn oude batavus fietsje had ik een cateye velo 8
(wel oudere types).

edit: deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/item-20050711221821104.jpg

en deze daarvoor:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Cateye_velo_8.jpg

Die had alleen geen klokje!

Dat je de Odo niet kan instellen is inderdaad irritant, dat kan bij de union-8 die op mijn ligger zit ook niet, die staat nu dus op 25km omdat ik zo lomp was om het ding te resetten toen ik de zomertijd in wilde stellen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 13-04-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@budi: aardig! Die maat, 406-35 zegt me niet zo veel. Heb nu een cheap ass 20x1.75 bandje van halfords (made in thailand). Daar staat 47-406 op. Die 406 is goed, maar wat is die tweede maat?

En wat hebben jullie voor de 26 inch velg? mtb slick? of stadsband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 19:31
Gister m'n RVS zelbouw-beest weten te verkopen :'( Mag eigenlijk dus uit de startpost (of tussen haakjes ofzo ;)) Binnenkort de Lowracer maar upgraden van de opbrengsten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jazzper schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 20:01:
@budi: aardig! Die maat, 406-35 zegt me niet zo veel. Heb nu een cheap ass 20x1.75 bandje van halfords (made in thailand). Daar staat 47-406 op. Die 406 is goed, maar wat is die tweede maat?

En wat hebben jullie voor de 26 inch velg? mtb slick? of stadsband?
ETRTO maten ken je toch wel? de 406 is de BSD (bead set diameter, oftewel je hieldiameter) en het andere cijfertje is je breedte. Voor clinchers heeft Sheldon Brown een mooi tabelletje welke breedtematen er in welke velg passen: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html (onderaan de pagina)

Typisch voor 26in zijn MTB-bandjes of andere betere merkbanden, ik heb bijvoorbeeld een Vredestein Monte Carlo, mijn vriendin en een vriend van me Continental Sport Contact, er rijden mensen met Perfect Moiree rond en... nouja, redeneer maar door in die trant. Op ligfiets.net (oude versie) staat onder ' accessoires' de categorie banden, daar kun je populaire versies vinden met wat gebruikservaringen (let wel op, er zitten een hoop ervaringen van mensen tussen die toevallig ook een eigen winkeltje hebben, of geaffilieerd zijn daaraan, o.a. Elvin Haak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ken ETRTO wel, maar bij mijn racefietsverzameling is het altijd simpel: 700x23C of 23-622 zo u wilt. Alleen voor paar hele vintage Mavic velgen iets andere maat. Bij MTB kun je ook bijna de mist niet in gaan. Voor wat betreft 20 inch: dat is compleet nieuw terrein voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
damn, 1 van de boutjes uit mijn schoen is verloren (die de SPD-cleat aan het voetzool bindt).
Weet iemand of ze die dingen ook los verkopen, of dat het gewoon een nieuw setje cleats (zo heten ze toch?) halen?
Enne.... volgende keer maar loctite op de schroefdraad vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

volgens mij kun je die boutjes wel los krijgen. En anders even op marktplaats kijken voor losse cleats. Of even rondvragen onder fietsvrienden.

Ik heb ook even een ad gezet op ligfiets.net. Nog net geen bedelen haha
http://www.ligfiets.net/a...r-low-budget-project.html

duuuurt lang, ik wil biken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kent iemand het programma GPS Cycle Computer tracker voor windows mobile telefoons?

Heb het net even op mijn telefoon gezet en het ziet er best grappig uit, morgen maar eens proberen. Heb net een houder gemaakt voor mijn telefoon op de fiets, ook voor navigatie (tomtom):

houder (tyreps + bison lijm = supersterk ) :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2103.jpg

telefoon in de houder:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2111.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

voor ik mijn iphone had gebruikte ik dat programma. Was best fijn voor een windows mobile oplossing (man wat mis ik dat niet). Er is ook een topic op GoT over gps tracking en sport meen ik. Misschien al wat langer niet meer actief maar erg nuttig.

Hoe heb je die houder precies? heb je daar ook nog zij-foto van?

edit: als bonus voor het slapen nog een mooi HD filmpje over onze Velos couches ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Nj3bLKOWOXg

[ Voor 17% gewijzigd door Jazzper op 13-04-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jazzper schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:18:
voor ik mijn iphone had gebruikte ik dat programma. Was best fijn voor een windows mobile oplossing (man wat mis ik dat niet). Er is ook een topic op GoT over gps tracking en sport meen ik. Misschien al wat langer niet meer actief maar erg nuttig.

Hoe heb je die houder precies? heb je daar ook nog zij-foto van?
Er zitten 4 gaatjes in , daar heb ik 2 tyreps doorheen geregen en om het stuur heen en daarna heb ik de lijm ertussen laten lopen (die moet nog uitharden dus het ziet er nu een beetje ranzig uit :+ maar het wordt een harde substantie:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2112.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2113.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:51:
Kent iemand het programma GPS Cycle Computer tracker voor windows mobile telefoons?

Heb het net even op mijn telefoon gezet en het ziet er best grappig uit, morgen maar eens proberen. Heb net een houder gemaakt voor mijn telefoon op de fiets, ook voor navigatie (tomtom):
Ja, ik ken het en gebruik het ook.

Een tijdje geleden heb ik wat programma's met elkaar vergeleken, waaronder GPS Cycle Computer:

http://velomobielfan.blogspot.com/2009/08/gps-en-tracks.html

Qua tracken is het een beremooi programma. Kleine bestanden maar wel heel nauwkeurig. Maar goed, dat valt eventueel wel op m'n weblog te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft fietscomputers is inderdaad het odo instellen wel een "must". De Cateye velo 5 en 8 ken ik nog wel. Op mijn fuenda calypso is een sigma bc906 gemonteerd. Bevalt me best aardig, met name de "schroef" beweging om de computer van de fiets te halen is goed gedacht.

@Solosmots
Gefeliciteert, mag ik brutaal vragen wat je er uiteindelijk voor hebt gekregen? (Als je het liever niet verteld, het is geen moeten (ben gewoon nieuwsgierig))

@Metro2002
Netjes gemaakt, word wel krap daar op het stuur. Kun je die lijm nog even uitleggen, ik zie alleen maar tyrips zitten, en om nu zoon houder aan het stuur te plakken?
Die heb je dus wel geplakt zo te zien, hmmm ach zolang het er niet af hoeft is dat geen probleem.

Er bestaat trouwens een heuse mobiele telefoonhouder voor op de fiets. Simpel beschreven gewoon een rechthoekvormige buis die net als een fietscomputer om het stuur word geklemd. De telefoon kan dan door de broekklem aan dat rechthoekvormige stuk buis gehaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sigma BC906 heb ik ook, is een prima klokje inderdaad. De vorige serie Sigma's vond ik iets fijner, om de dagteller te resetten hoefde je niet een knop een paar seconden lang vast te houden totdat er een tekstje in het scherm verscheen. Ik vind het prettiger (lees: veiliger) als je niet op je klokje hoeft te letten als je wegrijdt.
NielsTn schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:42:
damn, 1 van de boutjes uit mijn schoen is verloren (die de SPD-cleat aan het voetzool bindt).
Weet iemand of ze die dingen ook los verkopen, of dat het gewoon een nieuw setje cleats (zo heten ze toch?) halen?
Mocht je ze dichtbij niet makkelijk kunnen krijgen... ik heb er nog een paar reserve liggen (van oude schoenen gehaald). PM even je adres door en ik stuur er eentje op.

[ Voor 25% gewijzigd door benoni op 13-04-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
benoni schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:51:
Sigma BC906 heb ik ook, is een prima klokje inderdaad. De vorige serie Sigma's vond ik iets fijner, om de dagteller te resetten hoefde je niet een knop een paar seconden lang vast te houden totdat er een tekstje in het scherm verscheen. Ik vind het prettiger (lees: veiliger) als je niet op je klokje hoeft te letten als je wegrijdt.
Heel erg waar, dat is het minpuntje van deze computer en dan ook nog eens dat je "elke trip optie" apart moet resetten. Maar aan de andere kant ook wel prettig want het voorkomt dat je zomaar een reset op trip gegevens doet. Beetje kiezen en delen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Je weet wel dat je het knopje een paar seconden langer ingedrukt kunt houden, waarmee alles gereset wordt?

Wat ik ook niet zo goed snap is dat die nieuwe klokjes de snelheid afronden op halve kilometers. Ben ik de enige die op saaie stukken tegen de wind tegen het klokje rijdt en geen tiende kilometer wil inzakken? Met m'n nieuwe Sigma heb ik daar geen goed zicht op, totdat ik ineens een halve kilometer per uur heb verloren :( :P

[ Voor 14% gewijzigd door benoni op 13-04-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Nu we het toch uitgebreid over 'klokjes' hebben: het valt me bij mijn bij mijn Quest geleverde Cateye Enduro 8 op dat ie boven de 30 km/u nog maar in stapjes van 0,5 km/u de snelheid laat zien en boven de 60 valt het getalletje achter de komma helemaal weg, doet ie alleen nog maar hele getallen. Misschien is ie gewoon eerlijk dat er dan geen betrouwbaardere meting uit zou komen?
Mijn Cateye CC8000 uit 1992 toont wel gewoon altijd een getal achter de komma voor de snelheid. Dat was de teller waarmee ik mjin statistieken begon, als je snel de batterij preventief wisselde, onthield ie alles, dus er staat een nu niet meer zo magisch hoog getal van 28444 km op de odometer, wel verspreid over 2 fietsen en een kort leengeval.
Mijn Alleweder A4 heeft een Sigma 1106, bevalt ook wel goed en mijn Optima Lynxx een Sigma BC1600, opvallende aan die teller is dat het gemiddelde altijd een paar tienden te hoog is, als je gewoon het gemiddelde uitrekent door het aantal km's door de tijd te delen, klopt dat bij alle andere tellers, behalve bij deze.
De Alleweder A3 die ik 3 maanden had, had trouwens ook een aparte breedbeeld Topeak met backlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een fietscomputer meet het aantal kloktikken tussen het passeren van de magneet. Gewoonlijk lopen die dingen op een horlogekristal (32.768 kHz). Theoretisch zou zo'n ding dus een resolutie van 1/32768e seconde moeten hebben, wat bij 30 km/h en een 20" wiel 1/50 millimeter zou moeten zijn. Maar... fietscomputers werken helaas vaak met een oude 8051 8-bit rekenkern, dus doen in werkelijkheid een meting die maar 1/256e seconde precies is. Dat betekent dat hij bij de 25.6 km/h al minder precies dan 0.1 km/h is, en bij 51.2 km/h minder precies dan 0.5 km/h is. Erger nog, meestal werkt het interne gereken met een vaste precisie, en heb je dus over je hele snelheidsbereik een resolutie van 0.3-0.6 km/h.

Omwille van het stroomverbruik (die 8051-cores zijn zo ongelooflijk simpel en zuinig) wordt er eigenlijk geen moeite gedaan om 16-bit rekeneenheden te gebruiken, en lijden de meeste fietscomputers aan het precisieprobleem. Het is ook maar een heel klein probleem, gezien je afstands- en gemiddeldeberekeningen niet lijden onder precisie (die gaan gewoon uit van het aantal omwentelingen en de totale verstreken tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:44:
@Metro2002
Netjes gemaakt, word wel krap daar op het stuur. Kun je die lijm nog even uitleggen, ik zie alleen maar tyrips zitten, en om nu zoon houder aan het stuur te plakken?
Die heb je dus wel geplakt zo te zien, hmmm ach zolang het er niet af hoeft is dat geen probleem.
Ik heb het liever goed vast dan dat het onderweg eraf lazert :P dan maar wat meer moeite doen mocht ik het ooit eraf willen halen, dat wordt dan gewoon met een mesje pulken :+
De lijm die ik gebruik is echt supersterk als het eenmaal uitgehard is, bison konstruktielijm :)
Er bestaat trouwens een heuse mobiele telefoonhouder voor op de fiets. Simpel beschreven gewoon een rechthoekvormige buis die net als een fietscomputer om het stuur word geklemd. De telefoon kan dan door de broekklem aan dat rechthoekvormige stuk buis gehaakt worden.
Je bent tweaker of je bent het niet he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 14 april 2010 @ 06:32:
Een fietscomputer meet het aantal kloktikken tussen het passeren van de magneet. Gewoonlijk lopen die dingen op een horlogekristal (32.768 kHz). Theoretisch zou zo'n ding dus een resolutie van 1/32768e seconde moeten hebben, wat bij 30 km/h en een 20" wiel 1/50 millimeter zou moeten zijn. Maar... fietscomputers werken helaas vaak met een oude 8051 8-bit rekenkern, dus doen in werkelijkheid een meting die maar 1/256e seconde precies is. Dat betekent dat hij bij de 25.6 km/h al minder precies dan 0.1 km/h is, en bij 51.2 km/h minder precies dan 0.5 km/h is. Erger nog, meestal werkt het interne gereken met een vaste precisie, en heb je dus over je hele snelheidsbereik een resolutie van 0.3-0.6 km/h.
Het blijft tweakers he :D

Ik heb een VDO, die is boven een hogere snelheid ook accuraat tot .5km, maar als je later je max snelheid opzoekt staat die er toch tot op een .1km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net even dat GPS cycle programma geprobeerd (in de auto :$ ) en het werkt echt heel erg goed ! Hij onthoudt de hele route in GPX of KML formaat zodat je dat in Google earth bv kan inlezen later. Ook zaken als snelheid ed zijn nauwkeurig. Maar vooral het feit dat je de route kan opslaan is wel erg mooi. Zeer tevreden met dit stukje software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:25:
[...]

Het blijft tweakers he :D

Ik heb een VDO, die is boven een hogere snelheid ook accuraat tot .5km, maar als je later je max snelheid opzoekt staat die er toch tot op een .1km.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij intern gewoon 16-bit rekent, maar de vertaalslag naar het schermpje 8-bit doorrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb ook begrepen dat veel kilometertellers ingesteld op een 20" wielmaat maar tot 82 km/u gaan? Of iets tussen de 80 en 89 km/u. Daarboven schijnt ie weer vanaf 0 te teller en kun je dus bijvoorbeeld 87 km/u rijden met maar 5 km/u op de klok.
Misschien moet ik eens naar de Amerongse berg ofzo om het eens te testen, het is me nog niet gelukt om diep in de tachtigers te rijden :)

Zou dit dat kunnen komen doordat er meer registraties plaatsvinden in de teller dan dat de precisie is? Of kan ie gewoon niet meer omwentelingen per seconde vaststellen? Kan ook gewoon een sensor probleem zijn. Oplossing zou dan zijn de teller op het achterwiel te monteren, of je er gewoon niet zo druk om maken en/of niet zo hard rijden ;)

Ik reed zondag nog met een harde wind mee bij de Stichtse brug (Huizen) de afdaling af met 71 km/u, onderaan op topsnelheid kwam een zwoegende wielrenner me tegemoet. Bij het voorbijflitsen zag ik die blik in de ogen: zwoegend tegen de wind in en dan ook nog die helling op moetend en dan komt er zo'n lul in een banaan met een grote grijns voorbij flitsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:28:
Ik heb ook begrepen dat veel kilometertellers ingesteld op een 20" wielmaat maar tot 82 km/u gaan? Of iets tussen de 80 en 89 km/u. Daarboven schijnt ie weer vanaf 0 te teller en kun je dus bijvoorbeeld 87 km/u rijden met maar 5 km/u op de klok.
Misschien moet ik eens naar de Amerongse berg ofzo om het eens te testen, het is me nog niet gelukt om diep in de tachtigers te rijden :)

Zou dit dat kunnen komen doordat er meer registraties plaatsvinden in de teller dan dat de precisie is? Of kan ie gewoon niet meer omwentelingen per seconde vaststellen? Kan ook gewoon een sensor probleem zijn. Oplossing zou dan zijn de teller op het achterwiel te monteren, of je er gewoon niet zo druk om maken en/of niet zo hard rijden ;)
Kan je natuurlijk hééééél simpel testen. Doe gewoon nog 2 magneten in je wiel erbij zodat je op 3 stuks komt(mooie deler van het aantal spaken in je wiel). Geef een zwiep aan je wiel en zie maar wat het tellertje doet. Om de 90 km/h op het schermpje te halen, hoeft je wieltje maar voor 30 km/h rond te draaien. Maar meer magneten kan natuurlijk ook. Doe 's gek, monteer er 9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
M'n VDO gaat iig zonder problemen over de 90.

Ook een goede test is je fiets met een touw vastbinden aan een trekhaak en dan buiten de spits even de snelweg op. Ik hoor wel hoe het ging. ;)

Maar serieus, de max. & min. snelheid staat altijd wel in het boekje aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik weet met enige zekerheid dat de sigma BC605 ver over de 100 kan weergeven. Met een wielmaat van 3333mm en 5 koelkastmagneetjes op de 5 bouten van mijn kettingblad, was dat op mijn M5 m'n cadansmeter. Deze teller had zowiezo/sowieso(*) geen cijfers achter de komma, maar met deze parameters gaf die de kadans gewoon goed weer, zonder hoofdrekenen.

(*) in het fotoforum is dat belangrijk, geloof ik.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Het gaat juist om de wielmaat, mijn collega beweerde dat je bij 1500 mm, wat redelijk gangbaar is voor 20 inch, het maximum nog maar 82 of iets hoger km/u is. In het boekje staat uiteraard, zoals bij mijn teller, dat ie tot 299 km/u gaat, het maximum van het display. Dat zal wel zijn bij een wielmaat van een veelvoud ervan.

Maar goed, verder vrij nutteloos gegeven natuurlijk, ik kom er ooit wel achter op een hopelijk legale manier :)

edit: wat WFvN voorstelt, kan ik natuurlijk ook doen: 2e magneetje. Over mijn statistiek hoef ik dan geen zorgen te maken, gewoon alles door tweeen delen :)

[ Voor 15% gewijzigd door budi op 14-04-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Net even de BC906 getest, door de contactpuntjes te sluiten. Kan boven de 120 tellen (bij wielmaat 451). M'n oude Sigma klokjes (BC 500 en BC 700, zwart met gele en blauwe knop) gaan ook zeker tot de 100 kan ik me herinneren. Die geven de snelheid ook altijd onafgerond in tienden aan.

M'n vriendin heeft een Cateye Enduro 8, prima ding met fatsoenlijke kabel en goed leesbaar display, maar eerlijk gezegd, de keren dat ik dat ding gebruik zit ik te emmeren met de bediening. Ik vergeet te starten of te stoppen, of ik stop een andere teller dan ik start of zo, want er zitten er twee op. En de ene keer krijg ik een afgeronde snelheid in beeld, de andere keer niet. Ik ben teveel gewend aan de Sigma's die vanzelf goed gaan met een automatische start/stop functie. Maar die moet ik wel uit de houder schuiven of draaien als ik een stukje niet wil klokken, bijvoorbeeld ergens waar het gevaarlijk is om hard te rijden. Het zou beter zijn als een klokje twee gemiddelden kan weergeven, één handmatig geklokt, een tweede met automatische start/stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Over CatEye (Enduro 2) gesproken. Daar heb ik in het verleden ook wat vage sh*t mee gehad. Ik zeg vaag maar dat was het op dat moment. Naderhand werd duidelijk wat de oorzaak was.

Het ding had ik op auto-start/stop staan (zoals al m'n fietscomputers). Maar op een gegeven moment deed hij het niet meer. De reden kon ik niet verzinnen. Hij leek zomaar 'ineens' er de brui aan te geven.
Ik meen dat dat na 27 uur, nogwat minuten en nogwat seconden. Dat is me twee keer gebeurd.

Wat is er toch met die 27 uur, zoveel minuten en zoveel seconden aan de hand? Simpel: zet het om naar seconden en je komt uit op 99999 seconden en dat was dus blijkbaar de grens voor de auto-start/stop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zeg, moet er geen deel III komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:15:
Wat is er toch met die 27 uur, zoveel minuten en zoveel seconden aan de hand? Simpel: zet het om naar seconden en je komt uit op 99999 seconden en dat was dus blijkbaar de grens voor de auto-start/stop :+
Zoiets hadden mijn oude Sigma's ook inderdaad. Als je lang genoeg rijdt krijg je streepjes in plaats van een gemiddelde. Ik ben vergeten welke afstand dat was (iets van 300 km dacht ik, het was wel minder dan 27 uur).

Ik lees trouwens dat de BC506 maximaal 100 km dagafstand kan weergeven. Da's voor de meeste ligfietsers toch wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:35:
[...]

Zoiets hadden mijn oude Sigma's ook inderdaad. Als je lang genoeg rijdt krijg je streepjes in plaats van een gemiddelde. Ik ben vergeten welke afstand dat was (iets van 300 km dacht ik, het was wel minder dan 27 uur).

Ik lees trouwens dat de BC506 maximaal 100 km dagafstand kan weergeven. Da's voor de meeste ligfietsers toch wel een probleem.
Ik heb maar eens de handleiding gedownload om te zien of het erin staat.... en jawel.... had ik dus m'n gezoek destijds kunnen besparen door gewoon de handleiding te lezen. Zoals altijd RTFM :+
The average speed from start to current point is displayed. If the elapsed
time exceeds 27 hours or Dst1 exceeds 999.99km,
Wat betreft die afstand van 100 kilometer. Inderdaad. Daar heb ik toch meer dan eens te weinig aan. Meestal blijf ik wel binnen de 100 km maar 1 a 2x per jaar maak ik 105 kilometer op een dag voor het werk. En zo af en toe ook een tochtje met bijvoorbeeld Plat Zwolsch. Bovendien wil ik nog een keer de Veluweroute in één keer rijden. Dan heb je aan 100 kilometer lang niet genoeg :+

[ Voor 19% gewijzigd door WFvN op 14-04-2010 13:49 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste