ssj3gohan schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:28:
Er zijn mensen die prima 200 km op een normale fiets kunnen doen, en er zijn mensen die na 10 km al last krijgen. Ik ben zoiemand, ik moet mijn ritten op conventionele zadels - zelfs zadels die breed genoeg zijn voor mijn zitbotten - echt beperken tot 30-40km of ik kan een week niet fietsen.
Ligfietsen daarentegen horen geen enkel probleem op te leveren, zelfs voor heel zware mensen (denk 120-150kg). Je hoort op het hele deel van de bovenkant van je lenden tot en met je hele kont te liggen, en als je kracht zet zelfs nog op een groter deel van je rug. Je doet écht iets fout of bent op een andere manier lichamelijk beperkt (zeer, zeer uitzonderlijk) als je last krijgt van je kont op een ligfiets. Een paar mogelijkheden:
Dat is mooi om te horen, dus ergens moet er iets "fout" gaan. Hoewel er ook wel iets voor "gewenning" te zeggen zal zijn denk ik.
- je hebt een ongeschikt semi-ligfietszitje (denk aan challenge hopper, batavus relaxx4all). Het enige wat het zitje doet is iets meer steun in de rug geven dan een normaal zadel, maar uiteindelijk zit je nog steeds op je zitbotten en met een beetje pech wat vlees ertussenin (dat veroorzaakt voornamelijk zadelpijn, naar ik me heb laten vertellen). Hier is maar één oplossing voor: koop in 's hemelsnaam een normale ligfiets!
Ik heb een alligt kleine ligfiets, die is heb ik begrepen voor kinderen bedoeld. Wat betreft meteen een andere kopen :-$, heb het fiets virus wel aardig te pakken maar dan moet ik tegen een nadrukkelijk leuke deal aanlopen. Een leuke deal zou iets zijn in de trant van dat ik mijn huidige "Alligt kleine" voor een leuke bedrag kwijt zou kunnen en ik met bijleggen van zeg eens iets in de buurt van 300 euro een betere kan kopen dat ik daar best over wil denken. Maar ik wil nadrukkelijk wel dan ook weer een naaf versnelling dus of dat er een beetje inzit weet ik niet.
- Je hebt wel een ligfietszitje, maar hij zit alsnog te ver omhoog. Je zou - zeker als je klachten hebt - niet verder omhoog moeten zitten dan 45 graden, liefst platter (35-42 graden). Er zijn flink wat ligfietsen die om 'aantrekkelijk' te zijn voor een groter publiek hun zitje in hoogte verstelbaar maken naar tot wel 55 graden. Zet je zitje zo ver mogelijk omlaag. Heb je bovenstuur en kun je niet meer over je stuur kijken? Keer de bracket die je stuur inklemt om, of koop een klapstuur.
Dat zou kunnen, als ik voor me gevoel "goed zit" dan zit ik nog best redelijk rechtop. Na verloop van tijd zak ik iets in het zadel waardoor ik meer "ontspannen" lig. Echter komen dan ook die "zadelpijn klechten langzaam aan opzetten. Om je een idee te geven van de hoek op dit moment mijn voeten op ongeveer dezelfde hoogte als me kont als ik rijd. Dus ik denk dat me benen min of meer horizontaal liggen.
- Je hebt een ligfietszitje dat onder de goede hoek staat en nog steeds problemen geeft. Dit is het geval bij zitjes die wel een kromming bij de schouders en kont hebben, maar geen 'verhoging' bij de lenden. Bekende klachten zijn: je hebt constant het gevoel dat je zijdelings niet goed zit (en gaat dus je rug- en kontspieren onnodig extra aanspannen), je hebt het gevoel dat je 'voorover' gebogen zit op je fiets (een gevolg van dat je rug geen goede kromming maakt) of je krijgt nekklachten (ook een gevolg van het onnodig aanspannen van allerlei spieren). Een paar oplossingen zijn mogelijk: koop een schuimvulling, Ventisit of beiden. Deze vormen zich dan iets meer naar je rug. Er zijn ook betere zitjes, zoals de zitschalen van een oude Flevobike bike of modern Challenge-zitje.
Volgens mij zit er wel iets een buiging in de zitting op de hoogte van je lendenen. Verder zit of hang ik redelijk ontspannen op de fiets.
Hmmm dus het feit dat ik klachten krijg moet wel verhelpbaar zijn. Dat is in elk geval positief nieuws.

Ik heb volgens mij de orginele zitting die op de alligt kleine gemonteerd werd. Gebogen multiplex met een vorm van pur schuim erop, wat trouwens geen vocht absorbeert dus geen natte kont als de fiets buiten gestaan heeft met een regenbui

benoni schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:06:
Hoe lang ben je eigenlijk? Ik denk ook dat het stoeltje te kort is inderdaad, en misschien wel de hele fiets. Als ik bijvoorbeeld een M5 zitje opmeet, kom ik op zo'n 92 cm totaal lengte (met de bochten mee). Het horizontale deel is een kleine 20 cm, en dat zou eigenlijk al te klein zijn als je stoeltje ver omhoog staat (zoals op het korte frame van de Alligt Kleine). Met een grote zithoek en een
te kort zitje zit je met je billen op de scherpe rand van het zitje in plaats van in de bocht, dat knelt af, en gaat je in de loop van de rit steeds meer irriteren. Bovenin sluit het zitje dan ook niet goed aan en daardoor ga je ook last van je schouderbladen krijgen. Wat comfort aangaat waren de ruime houten zitjes waarop ik heb gereden (berkentriplex 'large' van M5) nog het fijnst (daar zit ook een flinke welving in).
Het vet gedrukte geeft exact aan wat ik bedoelde denk ik. Ik heb gewoon het gevoel dat ik niet op het zadel zit, maar net op het voorste puntje. Verder lig ik inderdaad niet helemaal maar ligt vooral het deel vanaf me lendenen tot aan me kont, de rest is min of meer vrij heb ik het gevoel. Wat betreft mijn lengte. Mijn vriendin schat me op circa 1,80 a 1,85. Vanavond er misschien even langs dan kan ze het "goed" meten.
benoni schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:06:
Verder kun je jouw afstanden en snelheden ook niet 1 op 1 vergelijken met veel anderen in deze draad; de Alligt Kleine is niet gebouwd op optimale ærodynamiek, dus houd rekening met zo'n 5 tot 20 % efficiency verschil. Alleen in de bebouwde kom ben je relatief snel omdat de fiets kort en licht is.
Waar heel erg waar, maar toch als jullie probleemloos en vooral pijnloos een afstand van 60 tot 100 en sommigen zelfs 200 kilometer afleggen, en ik heb na 2*25km dusdanig last van me kont dat gewoon op de bank zitten gevoelig is. Dan doe ik wel iets dusdanig anders dat er verbetering mogelijk moet zijn.
PS Foto van mijn "Alligt kleine" heb ik nog niet gemaakt, zal als ik straks even tijd heb voor het eten me best eens doen.
--- edit ---
Zoals beloofd. Enige foto's van mijn ligfiets.

Er zijn er meer maar deze twee geven het beste beeld van de "zithoek" van de fiets.