Het Ligfietstopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
NielsTn schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:24:
vandaag weer even een 30-35 km gefietst, gaat lekker :)

echter die derailleur moet ik toch eens bekijken, want het schakelen is in 1 woord: ruk....
ben zo plotsklaps tot een halt gekomen toen de ketting afliep van het grootste tandwiel achter en klem raakt tussen de tandwiel en de spaken....
ook het schakelen van oplopend/aflopend is niet je-van-het: ik moet 2 versnellingen omhoog/omlaag schakelen en dan met een beetje druk uitoefenen kan ik de juist (volgende) versnelling kiezen....

tips..? altijd welkom... in elk geval een vals plat van 4-5 km bestijgen lukt op deze manier niet....
In ieder geval de linker en rechter grens van je derailleur opnieuw instellen.
Maar voor die tijd de ketting smeren (en eventueel eerst reinigen)
Misschien je derailleur bij de gewrichten ook wat olie geven.
ZIjn er soms speciale clips of tiewraps nodig om die onderste kettingeleider vast te houden?
Challenge heeft iets rubberachtigs maar ook die geeft problemen. Wat ik doe is gewoon tie-wraps gebruiken en die bruut vasttrekken en dan bij voorkeur meer dan 1 tie-wrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
WFvN schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:45:
[...]

In ieder geval de linker en rechter grens van je derailleur opnieuw instellen.
Maar voor die tijd de ketting smeren (en eventueel eerst reinigen)
Misschien je derailleur bij de gewrichten ook wat olie geven.

[...]

Challenge heeft iets rubberachtigs maar ook die geeft problemen. Wat ik doe is gewoon tie-wraps gebruiken en die bruut vasttrekken en dan bij voorkeur meer dan 1 tie-wrap.
ik poets met schone doek de ketting na afloop af, en smeer deze weer licht in.
Ook druppeltje op de scharnieren van de derailleur is standaar handeling.
Ik ga toch proberen die linker en rechter grens te bekijken, verwacht dat ik de linker grens bij moet stellen.

Hoe kan ik nog de derailleur zo afstellen, zodat bij 1 klik aan het stuur de volgende versnelling ingelegt wordt?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Je versnellingshendel/gripshift/etc. moet qua indexering natuurlijk wel kloppen met je derailleur want anders wordt het niets. Maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

Het afstellen kan op minimaal 1 plek maar vaak op 2 plekken. De ene plek is daar waar de kabel de derailleur in gaat. Om de kabel zit daar een stelschroef. De andere zit aan het andere uiteinde van de kabel, waar hij de gripshift (oid) het stuur in gaat.

Zie ook http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WFvN schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:05:
Je versnellingshendel/gripshift/etc. moet qua indexering natuurlijk wel kloppen met je derailleur want anders wordt het niets. Maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

Het afstellen kan op minimaal 1 plek maar vaak op 2 plekken. De ene plek is daar waar de kabel de derailleur in gaat. Om de kabel zit daar een stelschroef. De andere zit aan het andere uiteinde van de kabel, waar hij de gripshift (oid) het stuur in gaat.

Zie ook http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
ik heb 1 stelschroefje op de derailleur zelf 1 slag versteld, en de ketting loopt al niet meer tussen spaken & tandwielenset (grootste tandwiel, kleinste versnelling).
Hoe ik de indexering kan matchen dat weet ik nog niet. Heb de kabels al eens doorgesmeerd etc.
En toch is het nog net niet 1 klik = 1 versnelling. de link van m-gineering heb ik al eens gekeken, maar wat ik nu exact moet stellen voor die indexering.... beats me.

Maat goed, zojuist weer 40+ km gepeddeld, en een gast op zo'n mono-wiel zien rijden (28 inch, en dan a la circusartiest in aardig tempo over het fietspad :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Voor de indexering hoef je niets te verstellen, kan niet eens. Die indexering is gewoon een soort 'tandwieltje' met een verend palletje die steeds in een groefje valt. Op die manier 'klikt' het handvatgedeelte vanzelf netjes in de volgende stand voor de volgende versnelling. Het zijn dus gewoon die klikjes. Alleen kan je niet zomaar een willekeurige gripshift ofzo gebruiken voor een willekeurige derailleur. Maar ik ga er vanuit dat op je fiets de gripshift en derailleur bij elkaar horen en dat de indexering van de gripshift dus past bij je derailleur.

Het enige wat je dan dus nog moet afstellen is dat hij dus goed schakelt (en niet 'klikt' als hij halverwege de overgang is tussen 2 tandwielen)

Maar bij mij heb ik dus de indruk dat schakelen minder goed gaat als de ketting niet goed gesmeerd is of vuil is.

Waar ik ook nog aan zit te denken is slijtage. Heeft je derailleur misschien wat teveel speling (geen idee hoe je het kan checken) of staat hij misschien scheef nadat hij een opdonder heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ik had deze film gevonden, staat eea helder in uitgelegd:
http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tomino schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:11:
Thnx voor de reacties.
Punt is, zit hier op m'n studentenkamer. Heb de tools niet om zo te sleutelen, intens te boenen etc.
Daarbij, voordat ik zoiets zelf doe, wil ik het met iemand doen die er echt verstand van heeft :)

Vragen aan de fietsenmaker of ik mee mag kijken :D
Met minimale technische kennis, en die link die net boven mijn vorige post geplaatst was kun je echt al een heel eind komen. Kwa gereedschap heb je ook echt maar heel weinig nodig; inbussetje (voor de hydraulische remmen/handvatten wellicht een hele kleine, alleen die kan specifiek zijn, maar als het goed is, is die meegeleverd bij aanschaf fiets), platte en kruiskop schroevendraaier, steeksleutelsetje, een oude niet pluizende doek (t-shirt, handdoek, onderbroek, theedoek) en iets om je ketting mee te smeren (teflon of ander spul).

Ben net een paar jaar student af, maar bovenstaand gereedschap had ik al bijna compleet voordat ik student werd. Een must als je regelmatig fietst :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:31:
Voor de indexering hoef je niets te verstellen, kan niet eens [..] (je kunt) niet zomaar een willekeurige gripshift ofzo gebruiken voor een willekeurige derailleur.
Je kunt wel andere vulringen tussen de kranswieltjes doen... M5 heeft aluminium ringen laten fabriceren om Campagnolo naven met Shimano-compatible commandeurs te kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist de instellingen gedaan nav de eerdere post met film van Youtube.

Met de tips die ik daar gezien heb, is het nu gelukt de hoogste en laagste versnelling te selecteren, en werkt de indexering ook weer 100% beter als dat ie vanochtend deed!
Je moet t maar even weten, maar gelukkig kan ik de komende kilometers stukken geruster fietsen en schakelen.

het gaf vanochtend ook een kick om met 37 km/u een mountainbiker het stof te laten bijten op het fietspad in duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Choeso jei en dat voor zowel het klussen als het eruit rijden :D

Ik heb vrijdag flink m'n best moeten doen voor een racefietser. Buiten de bebouwde kom niet zo'n punt maar binnen de bebouwde kom toch wel lastig met een zware bak zoals m'n Quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mijn flevobike wordt in dit vieze weer toch wel heel erg... vies. Gezien de verflaag ook maar met goedkope action-verf was gedaan bladdert die inmiddels ook af omdat het eronder gaat roesten (steenslag/contactslijtage->stukje verf eraf->roest->verf eraf). Ik ben dus eigenlijk op zoek naar manieren om hem nog wat duurzamer te maken.

- Wat voor verf (ik kan uiteraard niet poedercoaten) sluit zo goed mogelijk af en is ook nog redelijk slijtbestendig?
- Bestaan er voor 20" ook beter bandomvattende spatborden (waardoor het vuil ook niet naar opzij geslingerd kan worden) of moet ik dit zelf van glasvezel o.i.d. gaan fabriceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De verflaag kun je het beste beschermen met een extra laag lak. Daar word ie beter slijtbestendig mee. Uiteraard eerst de roest eronder verwijderen, anders heeft het geen nut. Maar dat kon je wel raden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik heb zojuist mijn achterremmen weer geheel gangbaar gemaakt. Ze zijn echt helemaal uit elkaar geweest en weer helemaal fris en fruitig gemaakt alleen zag ik bij het opnieuw afstellen dat de remblokken helemaal schuin zijn afgesleten 8)7 hoe kan dat nou weer gebeuren????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jules schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:17:
De verflaag kun je het beste beschermen met een extra laag lak.
Ik zou daar van willen maken 'polyurethaan lak'. Dik, taai en goed slijtvast.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn fiets had vandaag een slechte bui geloof ik! Hij trapt door als ik veel kracht zet op de pedalen |:( Zou de ketting of de tandwielen versleten zijn of kan ik iets bekijken en afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rem schuin afgesleten: redelijk normaal, betekend gewoon dat je blokjes/rem scheef zit, kwestie van afstellen dus.

Doortrappen betekend in het algemeen dat je aan een nieuwe ketting en tandwielen toe bent. Nog even doortrappen dus tot de pekel helemaal weg is en dan zou ik vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Aikon schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:40:
Rem schuin afgesleten: redelijk normaal, betekend gewoon dat je blokjes/rem scheef zit, kwestie van afstellen dus.

Doortrappen betekend in het algemeen dat je aan een nieuwe ketting en tandwielen toe bent. Nog even doortrappen dus tot de pekel helemaal weg is en dan zou ik vervangen :)
Ondertussen zorgen dat je niet te veel doortrapt, anders slijt het spul nog harder. Ook weer niet te lang mee doorfietsen, de tandwielen bij de crank slijten zo ook een stuk harder. Deze gaan vaak wel een paar setjes kettingen en tandwielen(pilon) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jules schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:53:
[...]

Ondertussen zorgen dat je niet te veel doortrapt, anders slijt het spul nog harder. Ook weer niet te lang mee doorfietsen, de tandwielen bij de crank slijten zo ook een stuk harder. Deze gaan vaak wel een paar setjes kettingen en tandwielen(pilon) mee.
Is het nog wel af te stellen of is het echt kaduuk. Het is echt van het ene moment op het andere moment gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kijk je ketting even helemaal na. Andere oorzaken van plotselinge hikken zijn:

- Afgebroken tandje (dan zou je het enkel in die versnelling moeten merken)
- Stijve schakel in je ketting (verroest->twee schakels draaien niet meer lekker ten opzichte van elkaar)
- Half gebroken schakel (moeilijk te zien, maak je ketting even helemaal schoon en kijk dan of je barstjes in de wandjes ziet zitten)
- Losse derailleur-cage. Kijk of de cage van je derailleur nog parallel is, de schroefjes waaromheen je derailleurwieltjes draaien niet losgedraaid zijn en op zichzelf ook nog goed draaien.

Ketting+cassette vervangen kost 75 euro, dus dit is zeker de moeite waard om allemaal even langs te lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:37:
Kijk je ketting even helemaal na. Andere oorzaken van plotselinge hikken zijn:

- Afgebroken tandje (dan zou je het enkel in die versnelling moeten merken)
Het is in elke versnelling
- Stijve schakel in je ketting (verroest->twee schakels draaien niet meer lekker ten opzichte van elkaar)
Ga ik even nakijken!
- Half gebroken schakel (moeilijk te zien, maak je ketting even helemaal schoon en kijk dan of je barstjes in de wandjes ziet zitten)
Ketting zal ik ook nalopen :)
- Losse derailleur-cage. Kijk of de cage van je derailleur nog parallel is, de schroefjes waaromheen je derailleurwieltjes draaien niet losgedraaid zijn en op zichzelf ook nog goed draaien.
Ga ik ook nakijken.
Ketting+cassette vervangen kost 75 euro, dus dit is zeker de moeite waard om allemaal even langs te lopen :P
Maar hopen dat dat niet het geval is :P

Zal straks even mijn professionele (*kuch*) bevidingen hier neerzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Bij een versleten ketting/tandwielen, is het meestal 1 specifieke versnelling waar je kan doortrappen. In rap tempo kunnen er meerderen bij komen, met name de meest gebruikten (hogere snelheden of die versnellingen waar je veel kracht in zet). Maar allemaal is wel uitzonderlijk.

Als je echter bij alle versnellingen doortrapt, heb je kans dat een of meerdere tandwielen bij de crank versleten zijn.

Ketting schoonmaken en regelmatig in de olie zetten (evt teflon) wil het een en ander nog wel eens uitstellen voor een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou wat ik gezien heb tot nog toe is dat ie op 1 specifiek stuk doortrapt. Heb zelf het idee dat de kettingschakels daar niet zo soepel meer lopen dus wellicht is de ketting gewoon aan vervanging toe?

De tandwielen zijn iig allemaal heel, wel wat versleten maar niet wereldschokkend ofzo. Ik kan ook gewoon op de trappers staan zonder dat ik doorschiet, alleen op 1 stukje schiet ik door.

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 08-02-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je gaat het vooral/eerst merken bij accelereren in je meest gebruikte versnelling. Hoe is je slijtage uberhaupt? Normaal zijn je tandjes rond, maar gaan steeds meer in een punt slijten. Ook kan je je ketting dan steeds verder van je cassette op tillen. Dus bij een punt waar je ketting helemaal om de cassette zit (aan de achterkant zeg maar), daar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ketting ligt redelijk losjes naar mijn idee dus dat zou betekenen dat ie behoorlijk versleten is. Nu staat er naar schatting ook al redelijk wat km's op de fietsteller (rond de 20.000 ) dus het zou ook niet heel raar zijn op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Beetje oliën dus en februari nog even uitzitten totdat de pekel periode voorgoed voorbij is en dan de boel vervangen :)

Normaal gesproken vervang je eerder, maar die pekel is een behoorlijke aanslag op je ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Vanmorgen (8-feb, rond 7.30-800) reed ik een fel gele Quest voorbij (rijdend op het fietspad gelegen langs de N224, van Scherpenzeel naar Renswoude).

Iemand van hier, toevallig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja bij 20.000km is wel eens tijd om die rotzooi te vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Poeh, gelukkig, mijn lek was inderdaad veroorzaakt door falend velglint. Marathon Plus schopt nog steeds kont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Vroeger had ik nog wel eens van die plastic velglinten, maar door de hoge druk in de banden zakte dat snel door de gaten van hoge (holle) velgen, waarbij het op de randjes ging scheuren. Sindsdien gebruik ik katoenen plaklint, niet te smal, een paar mm breder dan de gaten in de velg. Als je het helemaal slijtvast wilt maken zorg je ook dat de scherpe rand van het ventielgat precies wordt afgedekt door het velglint (bijvoorbeeld door het stukje dat je aan het eind overhoudt tot over het ventielgat te plakken, en dan niet hetzelfde ronde gat erin uitsnijden als eronder zit, maar enkel een kruisje, waarna je de hoekjes in het ventielgat vouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:19:
Poeh, gelukkig, mijn lek was inderdaad veroorzaakt door falend velglint. Marathon Plus schopt nog steeds kont!
Die heb ik ook onder mijn ligfiets zitten. Best fijne bandjes inderdaad, nog geen lek op gehad.
OP mijn gewone fiets heb ik continental protouring 2000 zitten en vind ik persoonlijk nog wat fijner als de schwalbes, wat minder rolweerstand voor het gevoel en je kan ze wat harder oppompen zonder dat ze gaan stuiteren.

edit: over het doortrappen: Ik heb gezien dat het voorblad toch wel een beetje versleten is, niet zozeer de ketting. Als ik de ketting bekijk terwijl deze over het voorblad loopt zie ik ook dat ie soms de ketting over de tanden laat lopen ipv erin :o

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 09-02-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ketting en tandwielen slijten op elkaar in, dus eigenlijk moet je die tegelijk vervangen. Maar wel een beetje vreemd geval, want je voorbladen gaan juist meestal wel een paar kettingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:58:
Ketting en tandwielen slijten op elkaar in, dus eigenlijk moet je die tegelijk vervangen. Maar wel een beetje vreemd geval, want je voorbladen gaan juist meestal wel een paar kettingen mee.
NJa misschien zijn die dan toch wel eens vervangen, ik heb niet de complete historie helaas. Maar het is beter om ze samen te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou afspraak gemaakt bij de LBS om voorblad en ketting te vervangen. Vonden het geen probleem dat het een ligfiets was :p dat is wel prettig. Ook even gemeld dat hij doortrapt en dat ik het idee heb dat het daaraan ligt, niet dat ze alleen braaf die zooi vervangen en dan er wat anders aan de hand blijkt te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zoals gezegd is het waarschijnlijker dat je je cassette moet vervangen dan je voorblad. Als je aangeeft dat je voorblad versleten is zal je cassette dat ook wel zijn. Maar goed, de LBS zal je vast kunnen vertellen wat er wel en niet versleten is, althans als het een goede is wel en vervangt 'ie geen niet-versleten onderdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou heb mijn fiets weer terug (THANK GOD) na een week op een bukfiets en de laatste dag op een leenfiets van de fietsenwinkel (the horror :X ) had ik vandaag mijn dingootje weer in mijn bezit.

Schade: Voorblad vervangen (44 tands ipv 46 tands geworden), 3 nieuwe kettingen, netjes aaneengeregen tot 1 lange :P , en een nieuwe cassette achter. Of ik even 130 euro wilde achterlaten, nou graag! Nog een week op een gewone fiets zou ik niet overleven :+

En jawel: fietsje fietst weer zoals het hoort, trapt niet meer door, alles loopt weer mooi soepel en de snelheden lopen weer rap op richting de 30 zoals het hoort :P

Alleen nog even een los spatbord weer vastgezet, popnageltje losgetrild of doorgerot.

Deze jongen kan weer liggend door het leven :D 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben blij dat ik niet een ervaring lees die ik heb gehad met bukfietsen in m'n ligfietstijdperk

Als de auto naar de garage moet voor APK/beurt dan nam ik meestal een leenfiets mee. Alleen als je een ligfiets gewend bent en je krijgt zo'n bukker mee, dan is het uiteraard eerst overleven en hopen dat je nog kinderen kan krijgen. Maar bij de eerste bocht kon ik bijna m'n tanden van de straat rapen. Doortrappen in een bocht is géén goed idee op een bukker, in tegenstelling tot een ligger die daar géén problemen mee heeft.

Maar goed.... sindsdien mik ik de fietsendrager achterop de auto, zet m'n Fujin erop en breng dan pas m'n auto naar de garage. Ga ik heerlijk op m'n eigen fietsje naar huis.

Morgen is Quemo trouwens jarig. Ik heb hem morgen één jaar in m'n bezit. Voor mij is dat direct een mooie gelegenheid om de Quest en de Versatile maar eens goed met elkaar te vergelijken. Ik heb een bericht in Word gemaakt voor op m'n weblog. iets meer dan 11 pagina's lang :+ (morgen komt het erop, nu kijken heeft geen zin voor de nieuwsgierigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:24:
Ik ben blij dat ik niet een ervaring lees die ik heb gehad met bukfietsen in m'n ligfietstijdperk

Als de auto naar de garage moet voor APK/beurt dan nam ik meestal een leenfiets mee. Alleen als je een ligfiets gewend bent en je krijgt zo'n bukker mee, dan is het uiteraard eerst overleven en hopen dat je nog kinderen kan krijgen. Maar bij de eerste bocht kon ik bijna m'n tanden van de straat rapen. Doortrappen in een bocht is géén goed idee op een bukker, in tegenstelling tot een ligger die daar géén problemen mee heeft.
Daar zal ik maar niet op reageren :$ De leenfiets had best lage trappers en de eerste bocht lag ik ook bíjna op mijn mond doordat de trapper de grond raakte :$
Maar goed.... sindsdien mik ik de fietsendrager achterop de auto, zet m'n Fujin erop en breng dan pas m'n auto naar de garage. Ga ik heerlijk op m'n eigen fietsje naar huis.
Ik moet nog steeds proberen of mijn ligfiets op de fietsendrager past, en anders moet ik eens overwegen om een degelijke fietsendrager te kopen, nu heb ik het geluk dat de fietsenzaak niet ver weg zit dus is het prima fietsbaar.
Morgen is Quemo trouwens jarig. Ik heb hem morgen één jaar in m'n bezit. Voor mij is dat direct een mooie gelegenheid om de Quest en de Versatile maar eens goed met elkaar te vergelijken. Ik heb een bericht in Word gemaakt voor op m'n weblog. iets meer dan 11 pagina's lang :+ (morgen komt het erop, nu kijken heeft geen zin voor de nieuwsgierigen)
Alvast gefeliciteerd ;) Mijn 1e mijlpaal van 1000km komt ook in zicht al gaan de km's niet erg hard deze winter :( normaal pak ik nog wel eens een omweg naar huis of ga ik na mijn werk nog wat fietsen maar met de kou en gladheid laat ik dat tegenwoordig maar en bij extreme gladheid pak ik ook regelmatig de bukker nog (zonde om mijn ligger te laten vallen he :+ )

In / na de zomer ga ik het meer dan goedmaken met de km's :P hopelijk verhuizen (= verder weg van werk ;) ) en natuurlijk weer de nodige tochtjes :D kan niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
poeh, 130 euro, dat is wel pittig. Nog speciale onderdelen erop gekregen? (merkblad, moeilijke ketting of aparte cassette?).

Ik heb mijn Flevobike alvast even een klein beurtje gegeven; een lager van de inmiddels oldtimer Sachs 3V naaf is nu echt naar zijn grootje maar voor de laatste keer met nieuw vet erin geplakt (moeilijk verkrijgbaar lager, dus ik overweeg toch maar een andere naaf erin te spaken, een SRAM T3) en het een en ander schoongemaakt. Volgend weekend krijgt hij een grote beurt: nieuwe verf en lak en misschien zelfs, gewoon om zeker te weten dat ik er geen problemen mee ga krijgen, een nieuwe ketting (gezien de tandwielen nu allebei zgan zijn en de ketting inmiddels wat ouder).

Maandag begint mijn onderzoeksstage in Amsterdam dus zal ik elke dag van Rijswijk naar IJburg moeten reizen, deels op de flevobike natuurlijk ;) Ik zal zien hoe mensen opkijken van zo'n rare vouwfiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
ssj3gohan schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:36:

Maandag begint mijn onderzoeksstage in Amsterdam dus zal ik elke dag van Rijswijk naar IJburg moeten reizen, deels op de flevobike natuurlijk ;) Ik zal zien hoe mensen opkijken van zo'n rare vouwfiets...
Aha, dan gaan we elkaar wellicht een keer tegenkomen. Hoe ga je dat laatste stuk van CS naar IJburg reizen? Ik rij daar altijd over de Piet Heinkade richting of vanuit Amsterdam Sloterdijk.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik fiets de meest obvious route: Piet Heinkade, Zeeburgerdijk, Zuiderzeelaan, IJburglaan. Ik begin om 9:00, dus zal daar tussen 8:35 en 8:50 rijden (het rijdt heerlijk door, uitstekende fietspaden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:36:
poeh, 130 euro, dat is wel pittig. Nog speciale onderdelen erop gekregen? (merkblad, moeilijke ketting of aparte cassette?).
Voorblad is van BBB (zegt mij niks verder) , casette weet ik niet of dat een aparte is en de ketting is gewoon eh een ketting :P Volgens mij allemaal niks bijzonders maarja tel het maar eens bij elkaar op. 3x een ketting is al snel 30-40 euro, voorblad was iets van 30 euro en dan nog de casette en de arbeid erbij en je zit er snel op.
Ik heb mijn Flevobike alvast even een klein beurtje gegeven; een lager van de inmiddels oldtimer Sachs 3V naaf is nu echt naar zijn grootje maar voor de laatste keer met nieuw vet erin geplakt (moeilijk verkrijgbaar lager, dus ik overweeg toch maar een andere naaf erin te spaken, een SRAM T3) en het een en ander schoongemaakt. Volgend weekend krijgt hij een grote beurt: nieuwe verf en lak en misschien zelfs, gewoon om zeker te weten dat ik er geen problemen mee ga krijgen, een nieuwe ketting (gezien de tandwielen nu allebei zgan zijn en de ketting inmiddels wat ouder).

Volgens mij kijken weinig mensen meer op van een ligfiets, je ziet ze wel meer volgens mij dan vroeger (of ik let er nu meer op) En ga je het hele stuk fietsen of alleen een deel vd route (tis 65km zie ik :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

WFvN schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:24:

'k Weet niet, maar op mijn MTB bukker moet ik altijd stoppen met trappen in een bocht omdat ik er anders te hard door heen ga? Zelfde als met een auto, daar krijg je tijdens je lessen ook geleerd dat je even je gas pedaal moet los laten voor de bocht en pas vanaf 3/4e van de bocht weer gas mag geven. Moet er dan wel bij vermelden dat je op de bukker wel rekening moet houden met de stand van je pedalen.
Metro2002 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:54:
[...]

Volgens mij kijken weinig mensen meer op van een ligfiets, je ziet ze wel meer volgens mij dan vroeger (of ik let er nu meer op) En ga je het hele stuk fietsen of alleen een deel vd route (tis 65km zie ik :o )
Wellicht dat er inmiddels wat meer op de weg zijn dan een 10 jaar geleden inmiddels. Maar om nu te zeggen dat ik zeer frequent liggers zie? Wellicht is het ook wel een kwestie van gewenning. Toen ik laatst met ssj3gohan door Den Haag croste (hij op de flevo ik op een Dahon vouwbukker) hebben we wel een enkele opmerking gekregen. Maar die krijg ik soms ook nog wel eens over m'n vouwbukker.

[ Voor 25% gewijzigd door jules op 14-02-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vandaag weer de kou getrotseerd maar pff dat heeft wel zijn weerslag op de snelheid. Kostte me echt moeite om > 30 als kruissnelheid aan te houden, zakte snel weer terug naar 28-29km/u.
Uiteindelijk over de rit toch nog 22,2 neergezet als snelheid maar was wel gesloopt. Hopelijk wordt het snel weer wat warmer. Een graad of 10 is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
tijdens een rit is de el-cheapo fietsbel gesneuveld: door de koude is het kunststof 'veer'-mechanisme afgebroken... 'einde bel' zeg maar.

Iemand nog goede ervaringen met bellen die het langer uithouden (en geluid produceren voor de doorsnee fietser)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:24
Ik heb vorige week een ontzettend gave besteld :D
Theepotbel!
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_32986_1.jpg
Herrie dat ie maakt!
Anders niet te veel sukkelen:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11872

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zo een is dus al gesneuveld ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
* WFvN is erg blij met z'n motoralarm wat ook dienst doet als claxon....

Dat maakt pas herrie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb een Widek fietsbel erop gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/list_RacebelWidekzilver.jpg

Geen 'ping' bel maar een echte ouderwetse die je heen en weer moet duwen TRINGINGING :P

Die ping belletjes worden imho te slecht gehoord, deze maakt best veel lawaai. Alleen voor auto's zou je af en toe een flinke luchthoorn willen gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Die dingen maken ook flink herrie ja.
Ik heb ooit ook een bel van Intersport gehad (zal vast een 'multimerk'bel zijn geweest met een logo van Intersport erop). Iets minder ronde bovenkant maar ook lekker veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
De eerste 500km vandaag bereikt!! En het schakelen gaat weer super smooth na het afstellen!
Lekker klimmetjes rond Groesbeek (Milsbeek-Zwarteweg-Holleweg-Neutrale weg-Breedeweg (Grafwegen) gedaan (lekker voor de beentjes)

[ Voor 85% gewijzigd door NielsTn op 19-02-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Op naar de 1000km!

Ik zit intussen bijna op mijn 1e mijlpaal, de 1000km dus die ik zelf met deze fiets heb weggetrapt :P Nog minder dan 100km :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mooie mijlpalen, goed bezig :) Ik ga denk ik ook m'n teller maar gelijk op nul zetten.

Morgen eens even een rondje fietsen, m'n eerste sinds dat m'n voorvork brak begin oktober. :) Heeft erg lang geduurd ivm bestellen, vakanties van mij en dealer, verkeerde onderdelen, etc, etc, maar alles zou nu goed moeten zitten. Beetje remmen afstellen gaandeweg wellicht. Heb er echt zin in, als het goed is blijft het hier in Rotterdam ook lekker droog.

En vakantie is vastgezet: 31 juli ga ik naar Praag fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Van Nederland naar Praag fietsen? :)

Ik ben afgelopen dagen trouwens aan het knutselen geslagen. Ik heb m'n fiets wat sneller gemaakt. Niet in rijsnelheid maar in in-/uitstapsnelheid. Die irritante klittenbandjes om de schuimkap aan de fiets te monteren zijn niet echt een vlotte manier. Ik heb magneten aangebracht in de rand van het dekje en onder het instapgat. Het dekje schiet nu netjes op z'n plek als ik hem vlak boven de kap houd. En loshalen is gewoon losduwen van de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, NL naar Praag, met de trein terug, want terugfietsen is niet ons ding, dan gaan we liever nog wat verder.

Volgens Google is het 900 km als je gaat lopen, dus het zal een 1000km zijn ofzo.

We hadden een muntje opgegooid tussen Praag en een rondje Nederland, dus dat zal volgend jaar wel komen, of volgend jaar weer een muntje opgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Leuk, Praag!

Voor mijn allereerste echte fietsvakantie had ik een route naar Praag gepland. Eén week heen, weekje daar, en dan een week weer terug. Maar ik was er voor het weekend al, en had het fietsen zo te pakken dat ik Praag na een paar dagen rondkijken wel gezien had. Ik ben toen maar doorgefietst naar Wenen.

De camping bij Praag was wel een hele aardige, het heette camping Matyas weet ik nog, in een heel klein durpke, Vrané nad Vltavou, bijna aan het eind van de weg (9 km naar het zuiden, oostkant Moldau). Vanuit het dorp kon je met de trein naar centrum Praag, maar met de fiets was net zo makkelijk.

Na mijn rondje langs Wenen was ik langs de Donau westwaarts gereden (heel mooi, bij volle maan over de jaagpaden). Daarna wilde ik door Beieren weer terug naar Nederland, maar het stond me daar niet zo aan. Ik heb toen een hoek van 300 km geslagen terug naar de camping bij Praag, nog net op tijd om opnieuw de openluchtdisco-avond te bezoeken (ach ja, toen was ik nog jong), en vervolgens gecrasht in het huis van de campinghouder (hij bood me dat aan omdat het zou gaan vriezen die nacht). Reuze aardige mensen, heerlijk licht bier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, het klinkt wel als zo mogelijk de meest ideale zomervakantie ooit (zo'n fietsvakantie) maar ik denk niet dat ik dat zou aandurven op mijn tweewielertjes. Maar zodra ik een velomobiel heb.... De wereld is mijn fietspad!

Hé heel leuk Aikon, naar Praag op de fiets. Hopelijk sla je niet al te veel lekken onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Fietsvakanties zijn best leuk. Alleen zorgen dat je op die goedkope asfaltwegen niet te smalle bandjes hebt 's zomers. Daarmee zak je nl in het gesmolten asfalt ;). Enige waar het wel goed voor is is de remweg ;)

Afgelopen woensdag nog een trike gezien die door de Grote Marktstraat in Den Haag zoefde. Damn, wat zijn die dingen laag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zag nog een rode mango (denk ik, kan misschien ook een quest zijn geweest maar ik ben vrij zeker dat hij korter was en open wielkasten had) door Voorburg heen zoeven (vlakbij het station). Ik heb hem nageroepen, maar hij ging nogal hard voorbij dus volgens mij had hij het niet door.

Echt geweldig, je hoort 2 seconden van tevoren het kenmerkende holle hobbelgeluid van een velomobiel, denkt even na, dan heb je het door: 'fuck, dat is een velomobiel!' en dan is hij al voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:12:
Ik zag nog een rode mango (denk ik, kan misschien ook een quest zijn geweest maar ik ben vrij zeker dat hij korter was en open wielkasten had) door Voorburg heen zoeven (vlakbij het station). Ik heb hem nageroepen, maar hij ging nogal hard voorbij dus volgens mij had hij het niet door.

Echt geweldig, je hoort 2 seconden van tevoren het kenmerkende holle hobbelgeluid van een velomobiel, denkt even na, dan heb je het door: 'fuck, dat is een velomobiel!' en dan is hij al voorbij.
Mooi he?

Had ik een jaar of 6 geleden ook, toen ik m'n Alleweder nog had. Kwam een kennis Questrijder langs. Ik wist dat hij kwam. Ik was buiten bij de garage aan het werk en hoorde in de verte iets wat op onweer leek. Paar tellen later kwam hij met z'n Quest om de hoek rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Onweer is het inderdaad, precies zo'n geluid. Ach, wat een gelukkige mensen moeten velomobielrijders toch wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik slaap heerlijk met onweer in de lucht. Neem dat met een liggende houding en..... ik weet niet of het allemaal wel zo verstandig is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Voor als Aikon er wat aan mocht hebben: hier zo ongeveer mijn route. Ik heb toen een paar jaar verschillende wegen richting Praag en terug gereden, de uitgestippelde lijn is een mix daarvan.

Ik kan me herinneren dat het vanaf Bonn veel vals plat omhoog was met een lange, snelle afdaling naar Herborn. Daarna wordt het wat afwisselend heuvelachtig met een enkele zware klim. Op de lijn Marburg - Alsfeld - Fulda is het weer een beetje vlakker tussen rivierdal en heuvelrand. Dan is het snelle rijden even afgelopen want het landschap krijgt veel reliëf waardoor je moet kiezen tussen hoofdwegen die zigzaggend kilometers maken of tussenweggetjes die recht over de heuvels gaan. Vooral in het Erzgebirge ziet het er ook erg interessant uit. Als je je daarna laat afzakken langs de riviertjes komt de snelheid er weer flink in, maar direct na Karlovy Vary heb je een stevige klim langs een drukke weg. Verders rijdt die route 6 erg snel, vroeger kon ik zo in één dag van de grens naar Praag rijden. Later is het echter meer een autoweg geworden, en ik weet niet hoever je nu met de fiets nog de route mag volgen. Vandaar dat ik het lijntje verderop wat naar het zuiden heb verlegd. Over de heuvels daar rijdt het redelijk vlak, maar je duikt geregeld een scherp ingesneden rivierdal in, erg leuk om te rijden maar ook zwaar, kost je een dag extra t.o.v. route 6 rechtuit. Alles bij elkaar is het inderdaad een kleine 1000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoeveel heb je dan per dag gefietst als je al binnen een week in Praag zit?

Wij zijn wel luie fietsers hoor, standaard doen we 2 dagen fietsen en dan 1 dag rust en we plannen nooit iets dus dat betekend niet de optimale route en soms wat omrijden. Bijv. naar Parijs vorig jaar was het 750 km (langs de kust) en dat was 8 dagen fietsen, dus net geen 100 per dag. We slapen ook altijd gewoon uit, vertrekken voor 10 uur is een utopie. Ook al zou dat zo handig zijn op warme dagen. En natuurlijk wat Nederlands groen voor 's avonds bij de tent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 08:09:
Hoeveel heb je dan per dag gefietst als je al binnen een week in Praag zit?
Toen reed ik vakanties alleen, en het wisselde heel erg. Het kon de ene dag 300 km zijn (van 9 uur tot in de nacht), de andere dag was ik dan pas laat weg (eerst nog even kleren wassen en zo), vervolgens reed ik dan ook nog 's verkeerd en probeerde ik weer op de route te komen via een of ander obscuur bospaadje, waardoor ik hemelsbreed slechts 30 km verderop m'n tentje weer kon opzetten. Als je alleen bent kun je dat soort grappen natuurlijk makkelijk uithalen, je hoeft alleen maar te rekening te houden met je eigen limieten. Met z'n tweeën rijd je sowieso zo'n 20 km per dag minder. Waar ik ook last van heb gehad toen we voor het eerst met z'n tweeën op vakantie gingen was stress. Als het even anders liep dan bedoeld, door verkeerd rijden, of doordat er onvoorzien een extra heuvel in het laatste stukje zat, of er een fietspad was aangelegd dat een ramp was om te rijden, dan trok ik me dat erg aan. In mijn eentje lachte ik om dat soort dingen, maar als je je lieve vriendin dan zo'n stuk ziet ploeteren of gevaar ziet lopen voelt dat weer heel anders. Gelukkig kun je altijd nog wel een stukje de trein pakken als je de 'planning' niet haalt.

In mijn latere solovakanties was ik al iets gelijkmatiger dagafstanden gaan rijden, en toen we samen op vakantie gingen nam ik nog meer de tijd vooraf om de prettigste wegen te markeren. De bospaadjes zo nu en dan houd ik er wel in, maar wel met genoeg stukken snel asfalt ertussen. Daarbij let ik op het reliëf van het landschap, op de kaart probeer ik stukken langs rivieren of spoorlijnen te vinden. Stedelijke gebieden vermijd ik, of ik rijd juist dwars door de oude stadskern heen (bij voorkeur langs kanalen, met een beetje geluk is over de oude jaagpaden een fietsroute aangelegd).
Wij zijn wel luie fietsers hoor, standaard doen we 2 dagen fietsen en dan 1 dag rust en we plannen nooit iets dus dat betekend niet de optimale route en soms wat omrijden. Bijv. naar Parijs vorig jaar was het 750 km (langs de kust) en dat was 8 dagen fietsen, dus net geen 100 per dag. We slapen ook altijd gewoon uit, vertrekken voor 10 uur is een utopie. Ook al zou dat zo handig zijn op warme dagen. En natuurlijk wat Nederlands groen voor 's avonds bij de tent. :)
Qua gemiddelden: de eerste solo vakanties op een hoge M5 reed ik zo'n 900 km in de week. Solo op de Baron low racer kon ik dat oprekken tot ruim 1200 km, maar dan ging ik wel altijd 's morgens bijtijds weg (tussen 8 en 9) en reed ik 's avonds nog even door (onderweg een lange stop om uit te eten of een potje te koken). Voor vakanties samen is 600 tot 800 km per week een prima uitgangspunt wat mij betreft, we hebben de laatste jaren wat kortere vakanties gedaan op die manier, en dat voelde heerlijk, alle vrijheid om ergens een paar dagen te kunnen blijven hangen om wat rond te rijden of te gaan wandelen. Voor de echte fietsetappes proberen we wel redelijk bijtijds weg te gaan. Als je het na een paar dagen weer gewend bent waar alles hoort kun je met een half uurtje aanpoten je spullen in de tassen hebben. De tassen zijn zo ingedeeld dat je het voedsel en de keukenspullen er zo weer uit kunt pakken of er na het ontbijt tussen kunt doen. Doorgaans zijn we voor het ontbijt al goeddeels ingepakt, alleen de tent staat nog even in het ochtendzonnetje om de condens eruit te krijgen. Een beetje geplande stress 's morgens werkt uiteindelijk beter dan dat je de rest van de dag het gevoel hebt dat je eigenlijk geen tijd hebt om ergens even te blijven hangen. De uitgebreide maaltijd eten we tegenwoordig vaker rond het middaguur, ergens in het bos of op een terras, zodat we 's we avonds meer gelegenheid hebben om een mooie slaapplaats te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Jeetje. Wat een gehaast :P Maar hoeveel rustdagen heb je dan gemiddeld?

In Australie hebben we in 8 maanden 8.000 km gefietst, dat is pas vakantie ;) Maar goed, dat is sowieso met zeker 1 maand eraf ivm vakanties binnen de vakantie, en met regen fietsen we ook niet.

Op zich zou ik soms wel wat meer willen fietsen overigens, maar ja... het gebeurd nooit echt.

Net eindelijk weer een rondje gefietst, ongeveer 90 minuten, ging best lekker, denk dat het niet lang hoeft te duren voor ik weer m'n oude conditie terug heb. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Aikon op 20-02-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Tja, in mijn eentje vond ik het vooral het leukst om te rijden, om zoveel mogelijk van het landschap te zien. Een buitenstaander zou dat gehaast kunnen noemen, maar het fietsen op zich was voor mij juist heel erg 'zen'. Ik kon daarnaast ook ruim de tijd nemen om mensen te spreken (in de rest van Europa zijn er nog veel mensen nieuwsgierig naar een ligfiets en vaak kom je dan ook weer op andere verhalen uit).

Als je met z'n tweeën rijdt werkt dat echter weer wat anders, heb ik gemerkt. Je bent dan tussendoor ook bezig om op elkaar te letten, je wilt liever meteen de goede afslag nemen omdat je niet even snel door het verkeer heen kunt weven als je partner niet weet waar je heen wil, dat soort dingen. Als je dan een vergelijkbaar aantal kilometers gaat rijden, voelt het inderdaad wel 'gehaast'. Verder is vakantie vieren met z'n tweeën wel gezelliger natuurlijk. Het leukste met z'n tweeën vind ik om ergens een natuurgebied in te duiken en een paar dagen helemaal in het landschap te verdwijnen.
Maar hoeveel rustdagen heb je dan gemiddeld?
De eerste week naar Praag was denk ik ongeveer zo, als ik het zo even reconstrueer met Google Maps:

Dag Etappe ± km
za Altenbödingen 250
zo Altenbödingen rondje, 30
ma Bimbach 210
di Hildburghausen 120
wo Haidefeld 120
do Stráž nad Ohří 150
vr Drahomyšl 60
za Praha, Vrané nad Vltavou 120
zo Vrané nad Vltavou 0
ma Praha rondje, 40

Daarna ben ik naar Wenen gereden, langs de Donau naar Passau, toen langs Freyung en Vimperk terug naar Vrané, daar weer twee dagen gestaan, toen weer terug over Karlovy Vary en Cheb, en in Duitsland nog ergens een paar uur met de trein gedaan omdat een dagrit me tegenviel en ik de volgende avond had afgesproken in Altenbödingen. Per week dus 1 of 2 rustdagen, waarop ik dan een stukje wandelde of een rondje reed zonder bepakking.
In Australie hebben we in 8 maanden 8.000 km gefietst, dat is pas vakantie ;) Maar goed, dat is sowieso met zeker 1 maand eraf ivm vakanties binnen de vakantie, en met regen fietsen we ook niet.
Zo, met 8 maanden kun je ook wel heerlijk de tijd nemen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zou in m'n eentje ook veel km's maken hoor, daar kan ik wel inkomen. En ja, rustdagen wat moet je dan doen in je eentje he? Maar lekker doorgefietst in elk geval, 200+km op een dag is echt veel.

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik had gisteren een mailtje van de ligfietswinkel in amsterdam dat er op 8 of 9 mei waarschijnlijk een tocht voor trike's gehouden gaat worden in wijk bij duurstede..

Nog meer mensen die die brief gehad hebben?

Ik zie nu net een link naar ligfiets.net:
http://www.ligfiets.net/a...3?id1=2474&soort=&sessie=

[ Voor 23% gewijzigd door maca op 25-02-2010 11:47 . Reden: linkje ]

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb geen trike ;)

Vanochtend met windje mee weer een leuke 39,1 km/u aangetikt :o ging best soepel :9

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kom waarschijnlijk in het TU Delft-blaadje (Delta) te staan binnenkort, met de Flevobike ;-)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

staat jou flevobike weleens bij de faculteit L&R ?

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, vaak naast de Quest van een prof en de Blue Glide van een vriend van me (ik heb zelf ook een blue glide, maar die heeft een zwarte achterbak met geluidsinstallatie en staat al een tijdje stil ivm reparaties/verbouwingen).

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik was er laatst, en toen zag ik buiten onder een trap een Quest staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
laatste upgrade van 'pimp my ride': een heuse fietsbel.... de tweede by the way.
De eerste bel brak af bij koude temperaturen (kunststof van de klepel was bros/hard geworden).
Deze nieuwe zit in elk geval met een metalen veer vast, dus hopelijk gaat ie langer mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vandaag de vuurdoop gehad: eerste rit van 2 uur door de regen...
maar wat is een douche bij thuiskomst toch goddelijk :)

moet zeggen dat ik het eerste deel (3 kwartier/een uur) niet lekker los kwam, maar daarna lekker tempo kon maken en warm had!
heerlijk gereden in elk geval, wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mijn Flevobike krijgt een nieuw hetzelfde kleurtje. De 'grond'verf (oude laag verf + loodmenie) staat nu te drogen en over een uurtje oid ga ik eens spuiten. Het koppelstuk is ook weer gepolijst zodat die makkelijk in&uit elkaar gaat, en dan kan ik hem vanaf eind volgende week weer als vouwfiets gebruiken. (hij bleek nogal verroest waardoor het ~10 minuten duurde om hem in- en uit elkaar te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
@NielsTN: Ik verklaar jou bij deze toch echt wel de bikkel van de week! :D Zelfs met mijn velomobiel heb ik toch echt geen zin om 'vrijwillig' door de regen te gaan. Goed, ik ben begin deze week met woon-werk verkeer wel een paar keer nat geworden, maar dat weegt echt niet op tegen jouw prestatie! :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
budi schreef op zondag 28 februari 2010 @ 15:45:
@NielsTN: Ik verklaar jou bij deze toch echt wel de bikkel van de week! :D Zelfs met mijn velomobiel heb ik toch echt geen zin om 'vrijwillig' door de regen te gaan. Goed, ik ben begin deze week met woon-werk verkeer wel een paar keer nat geworden, maar dat weegt echt niet op tegen jouw prestatie! :)
dank dank, zij die een nat pak hebben gehad vandaag op de ligfiets groeten u ;)

nou was het droog toen ik vertrok, maar na ca. 10km sloeg het weer om in een regenbui (motregen, fikse regen etc). Dilemma was toen: zal ik wachten in een bushokje tot het opklaart, of toch maar bikkelen..

bij een blik op de buienradar zag het er niet beter uit, en ben ik doorgefietst. Kom ik toch nog aan mijn beweging toe voor deze week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Held! Was het koud idd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hehehe.... het was garnalenweer ;)
maar de douche na afloop (in de badkamer) was zeker een goede beloning! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ik ben vandaag heel lui met de auto gegaan :P :@ maar ben wel druk bezig geweest met de fiets. Even goed schoongemaakt, velgen helemaal weer glimmend n kan zelfs de witte schwalbe letters weer zien nu . Ben er echter wel achter dat mijn remmen zowel voor als achter echt heel nodig aan vervanging toe zijn :{ echt soepel loopt het allemaal niet meer , de remblokken zijn op etc. Beter maar een keer de hele set vervangen voor beter spul. Heb al naar schijfremmen gekeken maar dat lijkt me voor mijn 'prestaties' ( :+ ) een beetje overkill en ze zijn ook best duur + pokkeklus om erop te krijgen (lijkt me?).

Momenteel zit er tektro op, zo te zien op internet de meest goedkope meuk die er is. Ik zat zelf aan shimano deore V-brakes te denken, die zitten op mijn gewone fiets ook en bevallen daar echt perfect. Zijn dat allemaal standaard maten en kan het zo omgewisseld of moet ik nog dingen aanpassen?

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 02-03-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zou eerst eens je busjes goed schoonmaken, ontroesten, invetten en terugzetten. Er zit een schroef op het scharnierpunt die je kunt losdraaien, daarna kun je de remklauwen eraf trekken. Let erop dat je goed kijkt hoe de veer zit. 99% kans dat als je ze even hebt geserviced ze weer helemaal goed lopen. V-brakes zijn niet bepaald onderhoudsvrij, bij geen enkel merk. Je hoeft ze enkel te vervangen (door een merk naar keuze uiteraard) als ze krom of gescheurd zijn.

De voordelen van verschillende remmen:
- V-brakes: zeer gemakkelijke demontage, je haalt je wiel eruit zonder de band leeg te laten lopen, gemakkelijk onderhoud, goedkoop. Nadeel: slechte remmodulatie, remblokjes, je moet je remblokjes af en toe naar binnen schuiven, soms wil één kant wel een tijdje tegen je wiel schrapen, je velgen gaan er van stuk.
- Cantilever (straight/side pull): veel betere respons (stijver) dan v-brakes, meer remkracht ook bij blokjes die bijna op zijn. Nadeel: moeilijkere demontage (verschilt), vaak moet je je band laten leeglopen om je wiel eruit te halen, remblokjes, je velgen gaan er van stuk.
- Schijfremmen: sublieme respons en modulatie, je velgen gaan er niet stuk van, je doet langer met blokjes. Nadelen: duur, ook in onderhoud, aparte naven nodig, belastender voor je vorken (niet altijd een issue bij liggers), wil sneller oververhitten dan een velgrem (maar die oververhitten ook wel als je met 125kg van een berg af sjeest hoor).
- Naafremmen (roller brake/i-brake/trommelrem): ontzettend duurzaam, gaat soms wel een heel fietsenleven mee zelfs voor zeer intensieve gebruikers, oververhit bijna nooit (oudere roller brakes wel), geweldige modulatie (geldt niet voor oudere trommelremmen), goede respons, velgen blijven heel. Nadelen: belast je frame wederom, moeilijke demontage (vaak een flens die je apart moet losschroeven, hoewel er tegenwoordig veel aan wordt gedaan om uitvalnaven te maken met versnellingen en remmen intact, zie bijvoorbeeld clickbox-constructies en aangepaste frames), je kunt de 'status' van je rem niet zien van de buitenkant (staat hij bijna op springen? blokjes kapoet? troep in de rem?).

Anyways, vandaag op de M5 met geluidsinstallatie weggeweest gezien mijn Flevobike nog even op zijn laklaagje moet wachten. ik ben vandaag maar 20 kilometertjes op weg geweest maar alsnog heb ik 5 (!) ligfietsen gezien. Eéntje vlakbij de delftse hout (ik had mijn muziek even veel harder gezet zodat ik maar genoeg zou opvallen.....). Eéntje sprak mij nog even aan bij de kruising Herenstraat-Haagweg. Die fietste trouwens ongewoon rustig voor een ligger, ik zag hem bij de hoornbrug (zeg 300m eerder) al in mijn spiegels en minderde (heel erg) snelheid naar 15 km/h ofzo, maar hij kwam niet dichterbij. Pas bij het stoplicht sprak hij mij dus aan.

Het wordt dus definitief lente! Sommige mensen zien het aan bloemen, anderen aan zwaluwen, maar wij weten wel beter - het zijn de ligfietsers die de zomer brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:35:
Ik zou eerst eens je busjes goed schoonmaken, ontroesten, invetten en terugzetten. Er zit een schroef op het scharnierpunt die je kunt losdraaien, daarna kun je de remklauwen eraf trekken. Let erop dat je goed kijkt hoe de veer zit. 99% kans dat als je ze even hebt geserviced ze weer helemaal goed lopen. V-brakes zijn niet bepaald onderhoudsvrij, bij geen enkel merk. Je hoeft ze enkel te vervangen (door een merk naar keuze uiteraard) als ze krom of gescheurd zijn.
Ik heb de remmen al een keer helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt etc maar het blijft k*t met peren.
De voordelen van verschillende remmen:
- V-brakes: zeer gemakkelijke demontage, je haalt je wiel eruit zonder de band leeg te laten lopen, gemakkelijk onderhoud, goedkoop. Nadeel: slechte remmodulatie, remblokjes, je moet je remblokjes af en toe naar binnen schuiven, soms wil één kant wel een tijdje tegen je wiel schrapen, je velgen gaan er van stuk.
- Cantilever (straight/side pull): veel betere respons (stijver) dan v-brakes, meer remkracht ook bij blokjes die bijna op zijn. Nadeel: moeilijkere demontage (verschilt), vaak moet je je band laten leeglopen om je wiel eruit te halen, remblokjes, je velgen gaan er van stuk.
- Schijfremmen: sublieme respons en modulatie, je velgen gaan er niet stuk van, je doet langer met blokjes. Nadelen: duur, ook in onderhoud, aparte naven nodig, belastender voor je vorken (niet altijd een issue bij liggers), wil sneller oververhitten dan een velgrem (maar die oververhitten ook wel als je met 125kg van een berg af sjeest hoor).
- Naafremmen (roller brake/i-brake/trommelrem): ontzettend duurzaam, gaat soms wel een heel fietsenleven mee zelfs voor zeer intensieve gebruikers, oververhit bijna nooit (oudere roller brakes wel), geweldige modulatie (geldt niet voor oudere trommelremmen), goede respons, velgen blijven heel. Nadelen: belast je frame wederom, moeilijke demontage (vaak een flens die je apart moet losschroeven, hoewel er tegenwoordig veel aan wordt gedaan om uitvalnaven te maken met versnellingen en remmen intact, zie bijvoorbeeld clickbox-constructies en aangepaste frames), je kunt de 'status' van je rem niet zien van de buitenkant (staat hij bijna op springen? blokjes kapoet? troep in de rem?).
thnx voor de info :)
Anywzys, vandaag op de M5 met geluidsinstallatie weggeweest gezien mijn Flevobike nog even op zijn laklaagje moet wachten. ik ben vandaag maar 20 kilometertjes op weg geweest maar alsnog heb ik 5 (!) ligfietsen gezien. Eéntje vlakbij de delftse hout (ik had mijn muziek even veel harder gezet zodat ik maar genoeg zou opvallen.....). Eéntje sprak mij nog even aan bij de kruising Herenstraat-Haagweg. Die fietste trouwens ongewoon rustig voor een ligger, ik zag hem bij de hoornbrug (zeg 300m eerder) al in mijn spiegels en minderde (heel erg) snelheid naar 15 km/h ofzo, maar hij kwam niet dichterbij. Pas bij het stoplicht sprak hij mij dus aan.

Het wordt dus definitief lente! Sommige mensen zien het aan bloemen, anderen aan zwaluwen, maar wij weten wel beter - het zijn de ligfietsers die de zomer brengen!
Beter 1 ligfietser in de hand dan de lucht van 10 zullen we maar zeggen ;)

Ik zie ze nog altijd niet veel. Ik kom Ligfries af en toe tegen in zijn quest en bij mijn in de straat woont iemand met een ligfiets (een highracer volgens mij) maar verder is en blijft het een zeldzame verschijning. al zie je ze best wel eens rijden.

En maandagavond gvd bijna de berm in gereden door een scooter die met enorme snelheid vlak langs me scheurde, ik reed 35 en hij kwam me echt met een bloedvaart voorbij, zeker 70km/u als het niet harder is. 1 cm verder naar me toe en hij zat op me de eikel.
altijd prettig dat soort figuren :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zijn de asjes waar je remmen op gemonteerd zijn nog wel glad en roestvrij? Dan zijn het je remmen zelf, nieuwe kopen en je bent van je problemen af. Het komt wel voor dat de glijbusjes die eigenlijk aan de klauwen vastzitten vastroesten aan de asjes die aan je vork zitten! Weet je zeker dat dit niet het geval is, want dan krijg je de situatie dat de verkeerde vlakken over elkaar heen proberen te glijden, wat heel moeilijk gaat. In de praktijk gaat één remklauw dan dus bijna onwrikbaar vaststaan in een positie en doet enkel de andere kant maar dienst als rem, wat behoorlijk slecht werkt (kut met peren is de uitdrukking).

V-brakes kosten echt niet veel geld, een setje shimano deore v-brakes kosten je misschien 20 euro, bij de lbs vaak minder dan 15 euro. Tektro is gewoonlijk de moeite niet eens, dan ben je misschien maarliefst 29 cent goedkoper uit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:53:
Zijn de asjes waar je remmen op gemonteerd zijn nog wel glad en roestvrij? Dan zijn het je remmen zelf, nieuwe kopen en je bent van je problemen af. Het komt wel voor dat de glijbusjes die eigenlijk aan de klauwen vastzitten vastroesten aan de asjes die aan je vork zitten! Weet je zeker dat dit niet het geval is, want dan krijg je de situatie dat de verkeerde vlakken over elkaar heen proberen te glijden, wat heel moeilijk gaat. In de praktijk gaat één remklauw dan dus bijna onwrikbaar vaststaan in een positie en doet enkel de andere kant maar dienst als rem, wat behoorlijk slecht werkt (kut met peren is de uitdrukking).

V-brakes kosten echt niet veel geld, een setje shimano deore v-brakes kosten je misschien 20 euro, bij de lbs vaak minder dan 15 euro. Tektro is gewoonlijk de moeite niet eens, dan ben je misschien maarliefst 29 cent goedkoper uit ofzo.
Daarom liever vervangen dan 10 keer uit elkaar halen ;) Die tektro troep komt er iig niet meer op.
Kwam er gister ook achter dat mijn gewone fiets de winter niet heeft overleeft :o de ketting is echt naar de kl*te. Helemaal vastgerot door alle pekel en ijs |:( gister al even flink gemasseerd en ingespoten met kettingolie maar het is niks, daar moet echt een nieuwe ketting op.

Mijn fietsen kosten me inmiddels meer aan onderhoud dan mijn auto 8)7 gaat echt nergens meer over.

Even ter indicatie:

LigFiets vervangen:
- remblokken
- Ketting
- Achtercassette
- Voorblad
- verlichting
- zitje

Totaal : 230 euro
Aantal km's gereden: 960 km

24 cent per km.

Nu maar hopen dat als dalijk de remmen in zijn geheel vervangen zijn dat het allemaal even heel blijft zodat de kmprijs wat lager uitkomt uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, ja, de kilometerprijs is de eerste tijd (zeker terwijl je nog bezig bent allerlei dingen onnodig te verruïneren) een heel stuk hoger dan de auto. Het mooie van de fiets is dat hij steeds goedkoper wordt, en de auto gaat alleen maar meer kosten ;-)

Ik denk dat ik inmiddels zo'n 700 euro in mijn fietsen heb zitten, bij ruwweg 10.000 km totaal. Begint zijn geld op te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Vergeet je aanschafprijs niet he.

Kostprijs van m'n mountainbike is een dikke euro (misschien wel bijna 2) per kilometer, en daar komen ook altijd nog autokosten bij om de mtb naar z'n uitlaatplek te brengen. Eigenlijk compleet idioot :P

Ligfiets zit ik op, snelle gok, iets meer dan 20cent per kilometer, na 15.000km. En dan vinden sommige mensen op het werk het vreemd dat ik volledige reiskostenvergoeding krijg voor m'n fiets :)

Ik heb trouwens ook Tektro schijfremmen op m'n Fuego, daar worden ze standaard mee afgemonteerd. Ik was een beetje huiverig in het begin, maar toch maar genomen en ze bevallen echt prima eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:35:

Kostprijs van m'n mountainbike is een dikke euro (misschien wel bijna 2) per kilometer, en daar komen ook altijd nog autokosten bij om de mtb naar z'n uitlaatplek te brengen. Eigenlijk compleet idioot :P

Ligfiets zit ik op, snelle gok, iets meer dan 20cent per kilometer, na 15.000km. En dan vinden sommige mensen op het werk het vreemd dat ik volledige reiskostenvergoeding krijg voor m'n fiets :)

Ik heb trouwens ook Tektro schijfremmen op m'n Fuego, daar worden ze standaard mee afgemonteerd. Ik was een beetje huiverig in het begin, maar toch maar genomen en ze bevallen echt prima eigenlijk :)
Aanschafprijs en afschrijving liggen bij een auto natuurlijk wel anders. Mijn auto kostte me 4000 euro en denk dat ie nu nog 2000 tot 2500 euro waard is na dik een jaar. Mijn ligfiets heeft me 500 euro gekost en daar kan ie nu ook wel weer voor weg dus dat scheelt natuurlijk een slok op de borrel.
En die remmen, tja ik weet niet wat deze tektro's al meegemaakt hebben maar het prijsverschil met shimano vind ik te klein om er niet voor te gaan.
ssj3gohan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:26:
Hehe, ja, de kilometerprijs is de eerste tijd (zeker terwijl je nog bezig bent allerlei dingen onnodig te verruïneren) een heel stuk hoger dan de auto. Het mooie van de fiets is dat hij steeds goedkoper wordt, en de auto gaat alleen maar meer kosten ;-)

Ik denk dat ik inmiddels zo'n 700 euro in mijn fietsen heb zitten, bij ruwweg 10.000 km totaal. Begint zijn geld op te brengen...
Zeker, ik hoop dat de remmen voorlopig even het laatste zijn wat vervangen moet worden. Daarna wordt het steeds goedkoper per km.

Wel fijn zo'n winter :( gewoon 4 kettingen gekost in totaal :( (3 van de ligfiets om 1 lange te maken en dus nu deze van de gewone fiets :P )

misschien is het handiger om de auto maar te pakken als het gesneeuwd heeft, al zou ik graag tzt geheel autovrij zijn maarja ik ken mezelf, ik hou toch een zwak voor auto's :P Vooral oude amerikaanse slagschepen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 04-03-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aikon schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:35:
Mijn rekensommetje is inclusief aanschafprijs van beide liggers ;-) Maar Metro had zijn aanschafprijs idd niet meegenomen.
Metro2002 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:41:
Zeker, ik hoop dat de remmen voorlopig even het laatste zijn wat vervangen moet worden. Daarna wordt het steeds goedkoper per km.

Wel fijn zo'n winter :( gewoon 4 kettingen gekost in totaal :( (3 van de ligfiets om 1 lange te maken en dus nu deze van de gewone fiets :P )

misschien is het handiger om de auto maar te pakken als het gesneeuwd heeft, al zou ik graag tzt geheel autovrij zijn maarja ik ken mezelf, ik hou toch een zwak voor auto's :P Vooral oude amerikaanse slagschepen :P
Ik ben er vrij zeker van dat een auto je meer gaat kosten dan die paar kettinkjes, en kettingen hoeven niet duur te zijn. Shimano 9-speed kettingen hoeven je maar 14e per stuk te kosten, iets merklozere kettingen krijg je al voor 8 (en zolang je ze goed onderhoudt en ze wel van gehard staal zijn - ja, er is chinese rommel te koop - doen die het even goed). Bovendien, nu weet je dat die kettingen er hard doorheen gaat als je ze niet intensief onderhoudt, dus volgende winter weet je dat je daar meer op moet letten.

Anyways, hobby's (of dat nou auto's, ligfietsen of andere dingen zijn) mogen een onbepaalde hoeveelheid geld kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:52:

Ik ben er vrij zeker van dat een auto je meer gaat kosten dan die paar kettinkjes, en kettingen hoeven niet duur te zijn. Shimano 9-speed kettingen hoeven je maar 14e per stuk te kosten, iets merklozere kettingen krijg je al voor 8 (en zolang je ze goed onderhoudt en ze wel van gehard staal zijn - ja, er is chinese rommel te koop - doen die het even goed). Bovendien, nu weet je dat die kettingen er hard doorheen gaat als je ze niet intensief onderhoudt, dus volgende winter weet je dat je daar meer op moet letten.

Anyways, hobby's (of dat nou auto's, ligfietsen of andere dingen zijn) mogen een onbepaalde hoeveelheid geld kosten :P
Kettingen zijn inderdaad niet heel duur maar tis wel vervelend als ze sneuvelen. Ik probeer de kettingen ook altijd goed schoon te houden maar was bij mijn gewone fiets vergeten de laatste rit de ketting even af te doen :/ en dan gelijk kaduuk, nja niks aan te doen. Bij de ligfiets was het zooitje toch al versleten en was de winter gewoon de genadeklap.

En ja hobby's mogen geld kosten maar niet onbeperkt aangezien ik ook niet onbeperkt geld heb, zeker niet nu mijn huis te koop staat en er verhuisplannen op stapel staan :P

Trouwens leuk stukje van Daniel Arends:

http://www.youtube.com/wa...aP4p72TgY&feature=related

:o

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 04-03-2010 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben het vollédig eens met Daniel Arends, maar waarom laten we het bij alleen liggen en zo nonchalant mogelijk doen terwijl je je uiterste best doet om zo snel mogelijk weg te komen bij het stoplicht? Scroll hier naar de laatste pagina. Tadaa.

offtopic:
het stukje moest kort gehouden worden dus er staat nu min of meer dat ik een flevobike met geluidsinstallatie heb, dat is niet helemaal waar, ik heb een flevobike [half zelfbouw] en een M5 Blue Glide [vooral gekocht] met op die laatste een geluidsinstallatie en op de flevobike niet zoveel interessants. Maarja, in krantjes wil je oneliners en we moeten wel het stereotype van de gestoorde ligfietser ophouden, dus voilà!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:16:
Ik ben het vollédig eens met Daniel Arends, maar waarom laten we het bij alleen liggen en zo nonchalant mogelijk doen terwijl je je uiterste best doet om zo snel mogelijk weg te komen bij het stoplicht? Scroll hier naar de laatste pagina. Tadaa.

offtopic:
het stukje moest kort gehouden worden dus er staat nu min of meer dat ik een flevobike met geluidsinstallatie heb, dat is niet helemaal waar, ik heb een flevobike [half zelfbouw] en een M5 Blue Glide [vooral gekocht] met op die laatste een geluidsinstallatie en op de flevobike niet zoveel interessants. Maarja, in krantjes wil je oneliners en we moeten wel het stereotype van de gestoorde ligfietser ophouden, dus voilà!
Pics van je audio setup :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed punt, daar moet ik nog goede pics van maken. Hm, komt dit weekend wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Was ik net van plan om te typen dat ik zo tevreden ben over die nieuwe dikke 47-406 Perfect Moiree banden, stond ik vanochtend weer mooi met een lekke band pal voor de Passenger Terminal nabij CS :(
Ik hoorde nog wat Duitsers iets lacherigs doen over 'Niederlandische Fahrraten' (of zoiets).... nou ja, in elk geval konden ze ook mooi zien hoe snel ik ondertussen er een nieuwe binnen band inros en weer op weg ben. Helaas genoeg oefening gehad de laatste tijd :)

Maar goed, WFvN zou toch eens een keer deze banden onder zijn velomobiel moeten proberen, want het rijdt echt zo super licht! Vooral nu het een beetje beter weer wordt en wanneer je wat wind mee hebt merk je dat de rolweerstand een stuk minder is. Als je onder die condities stopt met trappen met een snelheid van 40 km/u, dan zie je op de teller de snelheid maar zeer langzaam teruglopen, heerlijk dus.

Oh en sorry dat ik het erin wrijf: als je weinig onderhoud wilt aan je ketting, koop een velomobiel! :P
(kost je wel een vermogen, ook aan stalling: ik ben er 100 euro per maand eraan kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik twijfel ook wel om de PM's te gaan proberen, de brede dan want de smalle zijn wel trager dan de Kojaks.

Maar van onze velomobielrijdende zuiderburen heb ik begrepen dat ze met regen/nat wegdek juist traag zijn. ALS ik ze dus ga rijden zal dat echt een zomerband worden.

Toch gek..... 100% slick als winterband en juist een band met (enig) profiel voor de zomer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Damn 100euro per maand voor stalling... je moet er wat voor over hebben natuurlijk :P
Metro2002 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:41:
[...]

Aanschafprijs en afschrijving liggen bij een auto natuurlijk wel anders. Mijn auto kostte me 4000 euro en denk dat ie nu nog 2000 tot 2500 euro waard is na dik een jaar. Mijn ligfiets heeft me 500 euro gekost en daar kan ie nu ook wel weer voor weg dus dat scheelt natuurlijk een slok op de borrel.
En die remmen, tja ik weet niet wat deze tektro's al meegemaakt hebben maar het prijsverschil met shimano vind ik te klein om er niet voor te gaan.
Ja dat is waar. Echter weet ik dat ik m'n fietsen toch nooit ga verkopen, hooguit weggooien als het echt niks meer is. Ik ben er toch wel erg aan gehecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:47:
Ik twijfel ook wel om de PM's te gaan proberen, de brede dan want de smalle zijn wel trager dan de Kojaks.

Maar van onze velomobielrijdende zuiderburen heb ik begrepen dat ze met regen/nat wegdek juist traag zijn. ALS ik ze dus ga rijden zal dat echt een zomerband worden.

Toch gek..... 100% slick als winterband en juist een band met (enig) profiel voor de zomer 8)7
Ik denk dat ik dat van dat natte wel kan onderschrijven uit mijn ervaringen. Ik vermoed dat die kleine kuiltjes in de band het water optimaal weet op te tillen wat dus energie kost en dat het water vervolgens buiten de band met de zwaartekracht weer mee naar beneden gaat wat je dus niet terug krijgt in kinetische energie. Althans... da's mijn therorie :)
(overigens voor de duidelijkheid heb ik idd ook de brede uitvoering, geen problemen met sturen tot nu toe)

@Aikon wat die stalling betreft: ik heb geen keuze, ik woon relatief goedkoop in een appartementencomplex waar ik de Quest niet kan stallen. Ik zou een stuk meer dan 100 euro per maand aan de hypotheek extra kwijt zijn als ik een huis zou hebben waar hij achterom kan.
Gelukkig kwam er al vrij snel een garagebox onder de flat vrij die ik nu dus huur. In eerste instantie stond er heel decadent wel 1 hele Alleweder in de lege ruimte, maar ondertussen wordt ie al beter gebruikt: gewone ligfiets, mountainbike, Quest en de motorfiets van een neef van me als winterstalling.
De Alleweder houd ik voorlopig als 'stadsfiets'. Ik heb er nu toch de ruimte voor, waarom die niet gebruiken. Als ik dus zoals laatst bij mijn broer in Amsterdam op bezoek ga, zet ik liever mijn alleweder buiten op de stoep dan mijn Quest. Die eerste zet ik bovendien makkelijker op slot.

[ Voor 3% gewijzigd door budi op 04-03-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
budi: ik ben de afgelopen tijd nog niet op de fiets gekomen (zoals je kon lezen is de flevobike in groot onderhoud), maar ik sta nog wel te popelen om je een keer tegen te komen. Rond welke tijd rijd jij typisch tussen CS en het Lloyd? Dan ga ik daar waarschijnlijk vanaf komende week dinsdag of woensdag mijn werktijden op aanpassen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vandaag voor het eerst dit nieuwe jaar met de bedoeling lang te fietsen, lang gefietst. Ruwweg 40 km rond m'n 'gebruikelijke' route (rijswijk-leidschenveen-nootdorp-delft enzo). Heerlijk, alleen waait het een beetje hard.

Anyway, ondertussen wil m'n vriendin ook weer weg op haar M5 maar voordat ze dat zou doen wilde ik eerst haar trapas reviseren. Nou, dat is dus mooi niet gelukt. Ik heb met een hefboom van meer dan een meter geprobeerd om de conus eruit te draaien, er wel 50ml WD-40 op gespoten, en dat ding kwam gewoon NIET los. Beide kanten niet. En ja, ik draaide zeker weten de juiste kant op. Als ik binnenkort weer eens bij m'n vader kom ga ik het nog wel een keer proberen (de neusbuis kan los, dus die kan ik apart meenemen). Nog nooit zo'n moeilijk stukje fiets gehad...
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste