Ik zou eerst eens je busjes goed schoonmaken, ontroesten, invetten en terugzetten. Er zit een schroef op het scharnierpunt die je kunt losdraaien, daarna kun je de remklauwen eraf trekken. Let erop dat je goed kijkt hoe de veer zit. 99% kans dat als je ze even hebt geserviced ze weer helemaal goed lopen. V-brakes zijn niet bepaald onderhoudsvrij, bij geen enkel merk. Je hoeft ze enkel te vervangen (door een merk naar keuze uiteraard) als ze krom of gescheurd zijn.
De voordelen van verschillende remmen:
- V-brakes: zeer gemakkelijke demontage, je haalt je wiel eruit zonder de band leeg te laten lopen, gemakkelijk onderhoud, goedkoop. Nadeel: slechte remmodulatie, remblokjes, je moet je remblokjes af en toe naar binnen schuiven, soms wil één kant wel een tijdje tegen je wiel schrapen, je velgen gaan er van stuk.
- Cantilever (straight/side pull): veel betere respons (stijver) dan v-brakes, meer remkracht ook bij blokjes die bijna op zijn. Nadeel: moeilijkere demontage (verschilt), vaak moet je je band laten leeglopen om je wiel eruit te halen, remblokjes, je velgen gaan er van stuk.
- Schijfremmen: sublieme respons en modulatie, je velgen gaan er niet stuk van, je doet langer met blokjes. Nadelen: duur, ook in onderhoud, aparte naven nodig, belastender voor je vorken (niet altijd een issue bij liggers), wil sneller oververhitten dan een velgrem (maar die oververhitten ook wel als je met 125kg van een berg af sjeest hoor).
- Naafremmen (roller brake/i-brake/trommelrem): ontzettend duurzaam, gaat soms wel een heel fietsenleven mee zelfs voor zeer intensieve gebruikers, oververhit bijna nooit (oudere roller brakes wel), geweldige modulatie (geldt niet voor oudere trommelremmen), goede respons, velgen blijven heel. Nadelen: belast je frame wederom, moeilijke demontage (vaak een flens die je apart moet losschroeven, hoewel er tegenwoordig veel aan wordt gedaan om uitvalnaven te maken met versnellingen en remmen intact, zie bijvoorbeeld clickbox-constructies en aangepaste frames), je kunt de 'status' van je rem niet zien van de buitenkant (staat hij bijna op springen? blokjes kapoet? troep in de rem?).
Anyways, vandaag op de M5 met geluidsinstallatie weggeweest gezien mijn Flevobike nog even op zijn laklaagje moet wachten. ik ben vandaag maar 20 kilometertjes op weg geweest maar alsnog heb ik 5 (!) ligfietsen gezien. Eéntje vlakbij de delftse hout (ik had mijn muziek even veel harder gezet zodat ik maar genoeg zou opvallen.....). Eéntje sprak mij nog even aan bij de kruising Herenstraat-Haagweg. Die fietste trouwens ongewoon rustig voor een ligger, ik zag hem bij de hoornbrug (zeg 300m eerder) al in mijn spiegels en minderde (heel erg) snelheid naar 15 km/h ofzo, maar hij kwam niet dichterbij. Pas bij het stoplicht sprak hij mij dus aan.
Het wordt dus definitief lente! Sommige mensen zien het aan bloemen, anderen aan zwaluwen, maar wij weten wel beter - het zijn de ligfietsers die de zomer brengen!